News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

STX laina

Started by Sour-One, 17.12.2012, 21:43:54

Previous topic - Next topic

Totti

#900
Quote from: sivullinen. on 09.05.2014, 16:40:17
^ Gebaut tarkoittaa tulla rakennettuksi eli valmistua. Baut tarkoittaisi olla rakenteilla.

Ei ole kovinkaan älykästä takertua jonkun toimittajan sanomisiin sanantarkasti. Eihän asiat muutu miksikään kielisaivartelulla.

Risteiljiöitä ei valmisteta vuodessa millään ilveellä. Kait sinä nyt itsekin ymmärrät ettei kolmella telakalla silloin voi valmistaa kolmea laivaa vuodessa jos rakennusaika on yli vuoden?!

Teoriasi, että saksalaiset ostaisivat Turun vain lopettaakseen toiminnan on täysin vailla perusteita. Siihen ei vaan ole mitään syytä ellei johto ole mielipuolinen.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

sivullinen.

Quote from: Totti on 09.05.2014, 17:59:36
Kait sinä nyt itsekin ymmärrät ettei kolmella telakalla silloin voi valmistaa kolmea laivaa vuodessa jos rakennusaika on yli vuoden?!

Näin kuitenkin yrityksen johtaja sanoo. Kielisaivartelua tai rautalangasta vääntämistä, mutta näin hän sanoo. Ymmärrän kyllä, että laivojen rakentaminen voi viedä useamman vuoden. Siitä ei ole kuitenkaan kyse. Jos johtaja sanoo telakan pystyvän valmistamaan -- eli saamaan valmiiksi -- kolme laivaa vuodessa -- eli 1.1.-31.12. välisenä aikana valmiina lähteviksi --, niin näin uskon asian olevan. Jos sinä sanot, etteivät he pysty saamaan valmiiksi kuin kaksi, on se voimakas väite, joka kaipaisi vahvistukseksi muutakin kuin mutua.

Väitteesi Bernard Meyerin mielipuolisuudesta vaatii sekin vastausta. Minusta Outokummun päätös ostaa Ixonium oli mielipuolisten tekemä -- ainakin jos sitä tarkastellaan kioskin pitäjän talousopilla. Jostain syystä suuryritysten johto on kauppaopiston käyneiden mielestä aina täynnä mielipuolia. Suuryritysten johto on silti olemassa. Se tekee silti yrityskauppoja. Sen toimet silti ratkaisevat telakoidenkin kohtalot. Ei ole lakia, joka kieltäisi mielipuolenpääsyn suuryrityksen johtajaksi  -- jos mielipuolisuudesta ei ole psykiatrin lausuntoa. Lainaan vielä kuuluisan "mielipuolen" sanoja: "We're standing on a burning platform."

Nousukautena johdon pitää osata kasvattaa yritystä ja investoida.
Laskukautena johdon pitää osata karsia tuottamattomia rakenteita ja lakkauttaa toimintaa.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Quote
Meyer Werft: Neuvottelut vielä hyvin aikaisessa vaiheessa

Saksalainen telakkayhtiö aikoo vielä tutustua huolella Turun telakan taloudelliseen tilanteeseen ja kuntoon. Mistään ei yhtiön mukaan ole vielä päätetty neuvotteluissa.

[...]

Turun telakassa saksalaisyhtiötä kiinnostaa laivanrakentamisen osaaminen. Hackmannin mukaan Turusta löytyvä laivanrakentamisen tietotaito tunnetaan alalla hyvin. Tiedotuspäällikkö toppuuttelee kuitenkin, ettei asiasta kannata innostua liikaa.

– Suomalaiset varmasti suhtautuvat asiaan myönteisesti, emmekä mekään halua antaa kielteistä kuvaa. Tässä vaiheessa ei kuitenkaan ole järkevää suhtautua asiaa

http://yle.fi/uutiset/meyer_werft_neuvottelut_viela_hyvin_aikaisessa_vaiheessa/7229687
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Saksalaistelakan kotikaupungissakin uutinen on huomiotu. Siellä painotukset uutisoinnissa ovat suomalaisesta näkökulmasta eriäviä. Siellä kerrotaan Suomen hallitukseen tehneen tarjouksen -- ja Mayer Werthin luvanneen säilyttää paikalliset työpaikat.

Quote
Meyer soll Werft in Finnland übernehmen

Papenburg. Die finnische Regierung hat der Meyer Werft in Papenburg ein Angebot zur Übernahme der finanziell angeschlagenen Werft von STX Finland in Turku gemacht. Meyer-Werft-Sprecher Peter Hackmann bestätigte am Freitag auf Anfrage unserer Zeitung entsprechende Kontakte.

,,Es hat ein Gespräch mit der finnischen Regierung und uns gegeben. Wir stehen aber noch ganz am Anfang", sagte Hackmann. Es seien noch sehr viele Punkte offen. So hätten die Papenburger Schiffbauer bisher kaum Informationen über die Werft in Turku und deren aktuellen Zustand. Angesichts des frühen Stadiums der Gespräche würden sich Fragen nach Strategien und Investitionen derzeit nicht stellen. Das bedeute, dass derzeit unklar sei, ob sich die Meyer Werft am Ende der Verhandlungen überhaupt in Finnland engagiert. ,,Das Ergebnis ist völlig offen", bekräftigte Hackmann. Fest stehe aber, dass es bei allen Überlegungen zu internationalen Partnerschaften, Kooperationen und Beteiligungen stets darum gehe, den Standort Papenburg zu stärken und nicht ihn zu schwächen.

Den Kontakt zu den Papenburger Schiffbauern hatte der finnische Wirtschaftsminister Jan Vapaavuori öffentlich gemacht. Details nannte aber auch er nicht. Einem Bericht der Zeitung ,,Helsinki Times" zufolge deutete Vapaavuori allerdings an, dass die Meyer Werft im Fall einer Einigung die ,,klare Mehrheit" und die finnische Regierung eine kleinere Beteiligung an der Werft erhalten würde. Nach Angaben des Ministers sind die Eigner der Werft in Finnland, die sich im Besitz des südkoreanischen Mischkonzerns STX befindet, bereits 2013 über die Absichten der Regierung informiert worden. Auf der Werft in Turku befinden sich zurzeit die beiden Kreuzfahrtschiffe ,,Mein Schiff 3" und ,,Mein Schiff 4" für die deutsche Reederei TUI Cruises im Bau.

Nach Angaben der Nachrichtenagentur Reuters musste sich die finnische Regierung 2012 heftiger Kritik stellen, weil sie der Werft keinen Kredit zusagte. Das habe zum Verlust eines Auftrags für ein Kreuzfahrtschiff in Höhe von rund einer Milliarde Euro sowie mehrerer Hundert potenzieller Arbeitsplätze beigetragen.

Hackmann verwies gegenüber unserer Zeitung darauf, dass die strategische Haltung der Meyer Werft auf demselben Level wie Mitte Januar liege. Seinerzeit hatte Werftchef Bernard Meyer vor Hunderten Mitarbeitern in Anwesenheit von Niedersachsens Wirtschaftsminister Olaf Lies (SPD) über ,,strategische Veränderungen" des Unternehmens informiert. Demnach schließt die Werft ,,auch engere Kooperationen und Partnerschaften mit anderen europäischen Werften für die Meyer Werft nicht mehr aus", um auch künftig dem Wettbewerbsdruck standhalten zu können. Um die Voraussetzung, den Standort Papenburg nicht zu gefährden, zu erfüllen, müssten potenzielle Partner über besonderes Fachwissen, Technologie und Erfahrung im Markt großer Kreuzfahrtschiffe, Fähren oder Offshore- und Forschungsschiffen verfügen.

http://www.noz.de/lokales/papenburg/artikel/473508/meyer-soll-werft-in-finnland-ubernehmen
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

TheVanishedTerrorist

Voihan nyt...

Royal Caribbean orders fourth Oasis-class megaship
http://www.miamiherald.com/2014/05/09/4107208/royal-caribbean-orders-fourth.html

Mites nyt sivullinen suu pannaan? Varmaan jurppii?

Joko olet muuten Richardille soittanut että laittaa kiinni ne cross atlantic reitit?

TheVanishedTerrorist

Paljonkos kiinalaiset tarvii risteilylaivoja kun oikein innostuvat risteilyistä?

Varsinkin sellaisista joilla on kasino. Nimittäin Macau pyöritti noin $45 miljardin vaihdon viimevuonna ja noin $90 miljardia sitten pimeänä siihen päälle. Siellä on ahdasta. Hengqing saarelle siihen Zhuhaihin varmaan yhden pukkaavat hotelliksi pikapuoliin..

Eka RCCL Quantum class alus on menossa sinne kunhan valmistuu ranskasta.


Totti

Quote from: sivullinen. on 09.05.2014, 18:51:39
Quote from: Totti on 09.05.2014, 17:59:36
Kait sinä nyt itsekin ymmärrät ettei kolmella telakalla silloin voi valmistaa kolmea laivaa vuodessa jos rakennusaika on yli vuoden?!

Näin kuitenkin yrityksen johtaja sanoo.

Eihän asiat muutu tosiksi pelkällä sanomisella. Eiköhän johtajaa ole siteerattu väärin tässä asiassa.

QuoteVäitteesi Bernard Meyerin mielipuolisuudesta vaatii sekin vastausta. Minusta Outokummun päätös ostaa Ixonium oli mielipuolisten tekemä -- ainakin jos sitä tarkastellaan kioskin pitäjän talousopilla. Jostain syystä suuryritysten johto on kauppaopiston käyneiden mielestä aina täynnä mielipuolia.

Tottakai suuryritysten johtajat tekevät virheitä, jopa käsittämättömiä ja älyvapaita virheitä. Sinä kuitenkin väitit että Meyer tietoisesti tekisi mielipuolisen hankinnan Turussa vain hävittääkseen rahansa. Tällainen toiminta ei ole virhe vaan tahallista yrityksen toiminnan sabotointia. Miksi ihmeessä he toimisivat tietoisesti näin?
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

TheVanishedTerrorist

#907
Quote from: EL SID on 09.05.2014, 16:53:54
Quote from: sivullinen. on 09.05.2014, 02:12:05
Merenkurkun laivayhtiö meni taas nurin. Muuallakaan sille ei ole enää varsinaista kysyntää.



en saanut kaikesta selvää, mutta tässä joutuu Vaasalaisena kysymään, että mikä helvetin paatti sitten tuossa seilaa Vaasan ja Umeån väliä säännöllisesti ja tuo/vie, matkustajien lisäksi senverran paljon tavaraa, että vaasan satamassa on jo kyllästymiseen asti jonossa ruotsiin meneviä metsätyökoneita odottamassa koska laivassa on tarpeeksi tilaa viedä ne lahden yli siis muun kuljetuksen kärsimättä.
Ei siellä mitään paattia ole kun sataan vuoteen ei ole atlantinkaan yli seilattu...

TheVanishedTerrorist

Quote from: Totti on 09.05.2014, 19:31:30
Quote from: sivullinen. on 09.05.2014, 18:51:39
Quote from: Totti on 09.05.2014, 17:59:36
Kait sinä nyt itsekin ymmärrät ettei kolmella telakalla silloin voi valmistaa kolmea laivaa vuodessa jos rakennusaika on yli vuoden?!

Näin kuitenkin yrityksen johtaja sanoo.

Eihän asiat muutu tosiksi pelkällä sanomisella. Eiköhän johtajaa ole siteerattu väärin tässä asiassa.

QuoteVäitteesi Bernard Meyerin mielipuolisuudesta vaatii sekin vastausta. Minusta Outokummun päätös ostaa Ixonium oli mielipuolisten tekemä -- ainakin jos sitä tarkastellaan kioskin pitäjän talousopilla. Jostain syystä suuryritysten johto on kauppaopiston käyneiden mielestä aina täynnä mielipuolia.

Tottakai suuryritysten johtajat tekevät virheitä, jopa käsittämättömiä ja älyvapaita virheitä. Sinä kuitenkin väitit että Meyer tietoisesti tekisi mielipuolisen hankinnan Turussa vain hävittääkseen rahansa. Tällainen toiminta ei ole virhe vaan tahallista yrityksen toiminnan sabotointia. Miksi ihmeessä he toimisivat tietoisesti näin?

MW menettää tilauksia ja varmasti puntaroi mahdollisuuksia päästä taas takaisin RCCL laivojenKIN työstämiseen.

Voishan sitä vilkaista yrityksen kotisivutkin...

http://www.meyerwerft.de/en/meyerwerft_de/index.jsp

Sivullinen voisi sinne vaikka soittaa ja kysyä jos muuten ei usko.

sivullinen.

Quote from: SerialSuicideBomber on 09.05.2014, 19:33:02
Quote from: EL SID on 09.05.2014, 16:53:54
en saanut kaikesta selvää, mutta tässä joutuu Vaasalaisena kysymään, että mikä helvetin paatti sitten tuossa seilaa Vaasan ja Umeån väliä
Ei siellä mitään paattia ole kun sataan vuoteen ei ole atlantinkaan yli seilattu...

Näin se on. EL SID on nähnyt raippaluodon sillan. Se on kaunis, mutta ei sitä pitkin Ruotsiin pääse -- vaikka kaikki ruotsia sillan toisella puolella puhuvatkin.

Tajusitte kuitenkin mitä tarkoitin: Yksi pääsky ei tee kesää. Risteily toiminta on aikansa elänyttä. Joskus muinoin ennen rautatietä oli Suomessakin joka kylässä ja kaupungissa jokilaivoja. Nykyään sanotaan, ettei jokilaivoja ole, eikä niitä kannata rakentaa. Silti tiedän ainakin kolme turistikäytössä yhä uivaa jokilaivaa -- ja ankkuroituja jokijuottoloita tiedän ainakin viisi. Voi Stalinin kanava.

Sitten, kun kiinalaiset tajuavat risteilyn hienouden, tilanne muuttuu; se on totta. Mutta sitten kun kiinalaiset tajuavat pesäpallon hienouden, tilanne muuttuu myös. Nyt räpylätehtaat pyörimään. Kohta tarvitaan miljardi räpskää. Tilauskirjat tulevat täyttymään. Minä en pidätä hengitystäni sitä odottaessa. Tosin ovathan ministerimme päättäneet myydä 50 miljardin euron edestä "cleantechiä" -- eli roskaämpäreitä -- vuoteen 2020 mennessä. Siinä rinnalla miljardi räpskää ja pari kymmentä loistoristeilijää menee kevyesti. Eivät yritysjohtajat ainoita mielipuolia ole.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

TheVanishedTerrorist

Quote from: sivullinen. on 09.05.2014, 20:14:04
Quote from: SerialSuicideBomber on 09.05.2014, 19:33:02
Quote from: EL SID on 09.05.2014, 16:53:54
en saanut kaikesta selvää, mutta tässä joutuu Vaasalaisena kysymään, että mikä helvetin paatti sitten tuossa seilaa Vaasan ja Umeån väliä
Ei siellä mitään paattia ole kun sataan vuoteen ei ole atlantinkaan yli seilattu...

Näin se on. EL SID on nähnyt raippaluodon sillan. Se on kaunis, mutta ei sitä pitkin Ruotsiin pääse -- vaikka kaikki ruotsia sillan toisella puolella puhuvatkin.

Tajusitte kuitenkin mitä tarkoitin: Yksi pääsky ei tee kesää. Risteily toiminta on aikansa elänyttä. Joskus muinoin ennen rautatietä oli Suomessakin joka kylässä ja kaupungissa jokilaivoja. Nykyään sanotaan, ettei jokilaivoja ole, eikä niitä kannata rakentaa. Silti tiedän ainakin kolme turistikäytössä yhä uivaa jokilaivaa -- ja ankkuroituja jokijuottoloita tiedän ainakin viisi. Voi Stalinin kanava.

Sitten, kun kiinalaiset tajuavat risteilyn hienouden, tilanne muuttuu; se on totta. Mutta sitten kun kiinalaiset tajuavat pesäpallon hienouden, tilanne muuttuu myös. Nyt räpylätehtaat pyörimään. Kohta tarvitaan miljardi räpskää. Tilauskirjat tulevat täyttymään. Minä en pidätä hengitystäni sitä odottaessa. Tosin ovathan ministerimme päättäneet myydä 50 miljardin euron edestä "cleantechiä" -- eli roskaämpäreitä -- vuoteen 2020 mennessä. Siinä rinnalla miljardi räpskää ja pari kymmentä loistoristeilijää menee kevyesti. Eivät yritysjohtajat ainoita mielipuolia ole.

Sarkasmia et tunnista?

Edelleenkin siis kiellät ja toteat että kukaan ei liikennöi Cross Atlantic reittejä? Linkki on tarjottu ja silti väität vastaan

http://www.royalcaribbean.com/findacruise/destinations/home.do?dest=T.ATL

Soititko jo Richardille?

Okei, kiinalaiset siirtyy risteilystä pesäpalloon? Jokilaivat? Raippaluodon sillat? Vai että sellaisia trendejä ja argumentointia.

Royal Caribbean orders fourth Oasis-class megaship
http://www.miamiherald.com/2014/05/09/4107208/royal-caribbean-orders-fourth.html

Toi tilaus on varmaan vitsi? Samoin ne kaikki muut tulevat tilaukset/kunnostus ja uudistustyöt mitä on putkessa?

Pistänkö kaverille sähköpostin että sivullinen hommalla kertoi että työt loppuu. Firmat kiinni, pillit pussiin ja porukka työkkäriin?

Katsos kalusto vanhenee, sitä pitää uusia ja matkustajat tykkäävät kuin hullu puurosta tuosta uudesta Quantum luokasta. Tämä nyt koskee RCCL yhtiötä mutta muut seuraavat lujaa perästä.

Nyt saat jäädä ihan omiin negatiivisiin harhakuviisi leijailemaan. Vedät varmaan seuraavaksi kanootit ja majavien metsästyksen mukaan argumentointiisi.

sivullinen.

^ Älä tee liian suuria johtopäätöksiä minun sanomisistani. Ne ovat vain minun sanomisiani.

Eikä se uusi Oasis laivan tilauskaan ole vitsi. Uutisoitiin siitä jopa Suomessa.

Quote
Turun telakalta jälleen suurtilaus sivu suun

Perjantai 9.5.2014 klo 12.48

Royal Caribbean -varustamo tilaa uuden jättiristeilijän STX:n telakalta Ranskasta.
Kuvan Oasis of the Seas -alus on valmistettu Turussa.

[...]

http://www.iltalehti.fi/talous/2014050918281423_ta.shtml

Mutta se mitä yritän rautalangasta vääntää on, ettei uusia loistoristeilijöitä tarvita yhtä montaa kuin ennen laman alkua kuviteltiin, ja joiden perusteella esimerkiksi Meyer teki investointipäätöksen laajentaa telakkaansa, joka on nyt tehty ja maksettu. Nyt loistoristeilijä telakoilla on ylikapasiteettia -- ja paljon. Syynä kysynnän hiipumiseen on rahan puute -- risteily on kallista huvia paitsi Suomen vesillä, jossa se on valtion subventoimaa viinarallia --, matkustustottumusten muuttuminen -- lentäminen on nopeampi ja halvempi tapa liikkua ja kaikkialle pääsee nykyään lentäen -- ja se on muutenkin epäsuosiossa tylsää. Siksi telakoita tullaan lakkauttamaan vielä lisää. Ja kuten tämäkin Royal Caribean uutinen osoittaa, ranskalaiset eivät halua lakkauttaa omia telakoitaan; eivät vaikka tekisivät laivoja isolla tappiolla. Saksalaiset eivät haluaisi myöskään -- telakalle saatiin 2008 valmiiksi suurinvestointi, sodan uhka on olemassa ja saksalaiset ovat Eurostoliitossa hyvissä neuvotteluasemissa. Jostain pitää lakkauttaa, jotta saadaan kysyntä ja tarjonta tasapainoon; jotta saadaan "hinnoitteluvoimaa"; jotta saadaan ylikapasiteetti purettua. Mistä ja miten? Minusta vastaukseksi uhkaa tulla: Suomesta ja ostamalla telakka alasajattevaksi.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

TheVanishedTerrorist

Quote from: sivullinen. on 10.05.2014, 12:30:43
^ Älä tee liian suuria johtopäätöksiä minun sanomisistani. Ne ovat vain minun sanomisiani.

Eikä se uusi Oasis laivan tilauskaan ole vitsi. Uutisoitiin siitä jopa Suomessa.

Quote
Turun telakalta jälleen suurtilaus sivu suun

Perjantai 9.5.2014 klo 12.48

Royal Caribbean -varustamo tilaa uuden jättiristeilijän STX:n telakalta Ranskasta.
Kuvan Oasis of the Seas -alus on valmistettu Turussa.

[...]

http://www.iltalehti.fi/talous/2014050918281423_ta.shtml

Mutta se mitä yritän rautalangasta vääntää on, ettei uusia loistoristeilijöitä tarvita yhtä montaa kuin ennen laman alkua kuviteltiin, ja joiden perusteella esimerkiksi Meyer teki investointipäätöksen laajentaa telakkaansa, joka on nyt tehty ja maksettu. Nyt loistoristeilijä telakoilla on ylikapasiteettia -- ja paljon. Syynä kysynnän hiipumiseen on rahan puute -- risteily on kallista huvia paitsi Suomen vesillä, jossa se on valtion subventoimaa viinarallia --, matkustustottumusten muuttuminen -- lentäminen on nopeampi ja halvempi tapa liikkua ja kaikkialle pääsee nykyään lentäen -- ja se on muutenkin epäsuosiossa tylsää. Siksi telakoita tullaan lakkauttamaan vielä lisää. Ja kuten tämäkin Royal Caribean uutinen osoittaa, ranskalaiset eivät halua lakkauttaa omia telakoitaan; eivät vaikka tekisivät laivoja isolla tappiolla. Saksalaiset eivät haluaisi myöskään -- telakalle saatiin 2008 valmiiksi suurinvestointi, sodan uhka on olemassa ja saksalaiset ovat Eurostoliitossa hyvissä neuvotteluasemissa. Jostain pitää lakkauttaa, jotta saadaan kysyntä ja tarjonta tasapainoon; jotta saadaan "hinnoitteluvoimaa"; jotta saadaan ylikapasiteetti purettua. Mistä ja miten? Minusta vastaukseksi uhkaa tulla: Suomesta ja ostamalla telakka alasajattevaksi.
Ai nyt on jo sodankin uhka ;D? Menee aina vain koomisemmaksi.

sivullinen.

^ Koomista tai ei, niin on. Siitä syystä Yhdysvallat yrittää painostaa Ranskan telakoita lopettamaan sovittujen sotalaivojen tekemisen Venäjälle. Ennen sodan uhkaa ei Yhdysvalloilla ollut mitään laivakauppoja vastaan.

Muistetaan myös STX Ranskan, joka nyt on alkanut loistoristeilijöitä tekemään, kohtalo. Sillä oli valmis tilaussopimus Ranskan valtion kanssa uudesta lentotukialuksesta. Hollande kuitenkin päätti, ettei tässä taloustilanteessa Ranskalla ole siihen varaa. Mutta sopimukset ja lupaukset piti jotenkin täyttää, joten löydettiin loistoristeilijän rakentaminen. Se oli eräänlainen poliittinen "sopimussakko" -- ja samalla pitää auki lentotukialuksen rakentamis mahdollisuutta myöhemmin tilanteen kärjistyessä.

Veikata saa jokainen jotain. Lauri Lyly veikkaa näin:

Quote
Lauri Lyly: STX:n telakka voi olla kannattava

SAK:n puheenjohtajan Lauri Lylyn mukaan laivanvarustamo Meyer Werftin kiinnostus STX:n Turun telakasta kertoo siitä, että telakka voi olla liiketoimintana kannattava.

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/lauri+lyly+stxn+telakka+voi+olla+kannattava/201405681149

Lauri unohti mainita, miten Meyer Werftin kiinnostus lähti Suomen hallitukselta tulleesta tarjouksesta -- jos uskomme saksalaisten lehtiä. Suomen hallituksen tekemä tarjous ei voi tulla kovin yllättäen Suomen hallitukselle -- eikä se kerro mitään liiketoiminnan kannattavuudesta.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

CaptainNuiva

Quote from: sivullinen. on 10.05.2014, 12:30:43
^ Älä tee liian suuria johtopäätöksiä minun sanomisistani. Ne ovat vain minun sanomisiani.

Eikä se uusi Oasis laivan tilauskaan ole vitsi. Uutisoitiin siitä jopa Suomessa.

Quote
Turun telakalta jälleen suurtilaus sivu suun

Perjantai 9.5.2014 klo 12.48

Royal Caribbean -varustamo tilaa uuden jättiristeilijän STX:n telakalta Ranskasta.
Kuvan Oasis of the Seas -alus on valmistettu Turussa.

[...]

http://www.iltalehti.fi/talous/2014050918281423_ta.shtml

Mutta se mitä yritän rautalangasta vääntää on, ettei uusia loistoristeilijöitä tarvita yhtä montaa kuin ennen laman alkua kuviteltiin, ja joiden perusteella esimerkiksi Meyer teki investointipäätöksen laajentaa telakkaansa, joka on nyt tehty ja maksettu. Nyt loistoristeilijä telakoilla on ylikapasiteettia -- ja paljon. Syynä kysynnän hiipumiseen on rahan puute -- risteily on kallista huvia paitsi Suomen vesillä, jossa se on valtion subventoimaa viinarallia --, matkustustottumusten muuttuminen -- lentäminen on nopeampi ja halvempi tapa liikkua ja kaikkialle pääsee nykyään lentäen -- ja se on muutenkin epäsuosiossa tylsää. Siksi telakoita tullaan lakkauttamaan vielä lisää. Ja kuten tämäkin Royal Caribean uutinen osoittaa, ranskalaiset eivät halua lakkauttaa omia telakoitaan; eivät vaikka tekisivät laivoja isolla tappiolla. Saksalaiset eivät haluaisi myöskään -- telakalle saatiin 2008 valmiiksi suurinvestointi, sodan uhka on olemassa ja saksalaiset ovat Eurostoliitossa hyvissä neuvotteluasemissa. Jostain pitää lakkauttaa, jotta saadaan kysyntä ja tarjonta tasapainoon; jotta saadaan "hinnoitteluvoimaa"; jotta saadaan ylikapasiteetti purettua. Mistä ja miten? Minusta vastaukseksi uhkaa tulla: Suomesta ja ostamalla telakka alasajattevaksi.

No totta helvetissä tuo uusikin tilataan Ranskasta kun on kerran jo ilmoitettu aiemmin että STX:n toiminta Suomessa loppuu.
Ranskaan se menee myös siksi että siitä oli Ranskaan optio jo olemassa ja Ranskan valtiolta STX saa konkkakypsään emoyhtiöönsä eniten tukea mutta jossain vaiheessa Ranskassakin tulee narun pää vetävän käteen ja sitten pääsee iso itku.

Tässä MW:n ja Turun telakan yhditysmisjutun takana eivät ole pelkästään loistoristeilijöiden rakentaminen vaan myös lauttojen, niitä tulee maailmalle menemään tasaisen tappavaan tahtiin ja hamaan tulevaisuuteen asti.
Vaikka kuinka yrittäisit selitellä että ihmiset eivät halua liikkua/matkustella eikä rahtikaan enää kulje niin se nyt ei vain pidä paikkaansa, esim.Aasian ristelymarkkinat tulevat tulevaisuudessa kasvamaan kohinalla, sinne on aikoinaan mennyt paljon laivoja (mm.Suomesta vanhoja lauttoja jotka on muuettu ristelykäyttöön) ja ne tulevat erinnäisistä syistä suht nopeasti tiensä päähän...Eli kaluston uusimisen lisäksi tulee kasvu siihen päälle.

http://yle.fi/uutiset/turun_ja_saksalaistelakan_yhdistymiselle_loytyi_perusteita/7232009
Tuossa eivät suinkaan ole kaikki perustelut, esim. laiva mikä on aloitettu yhdellä telakalla, voidaan lopettaa toisella.
Myös lohkoja voidaan siirellä telakoiden välillä ja tämä nopeuttaa valmistumista, tästä taasen ostajat tykkäävät.
Uutisessa viitattiin myös laatuun ja se on perinteisesti Suomessa ollut hyvä, käytettyjen markkinoilla aluksen hinnoitteluun (Monta seikkaa) vaikuttaa myös rakennuspaikka, ihan kuin autoissa merkki.
Suomessa tehdyt käytetyt ovat kalliimpia kuin monet muut koska ne tiedetään laadukkaasti rakennetuiksi ja jos vielä suomalaiselta varustamolta niin ne tiedetään myös hyvin hoidetuiksi.
Nyt jos kaksi "Mersujen" tekijää (Turku ja MW) yhdistyy niin tuloksena on ripeästi tehtyä (Aikatauluissa pysytään), kustannustehokasta ja laadukasta tuotetta tyrkyllä ja se on monelle varustamolle vastustamaton hunajakuppi.
Tässä kohden on turha narista että hintakilpailu on kova...Toki se on mutta ostohinta ei ole kokonaiskulu vaan kyse on myös tuotosta eli mitä enemmän aikataulusta lipsutaan niin sitä kalliimmaksi käy, samoiten huolto ja korjauskulut on laskettava koko laivan käyttöiälle.

Ja vielä tiedoksi että valtio ei millään tavalla subventoi viinanmyynnin kautta suomalaisia laivoja.
Yhtälailla voitaisiin väittää että valtio subventoi viinanmyynnin kautta lentomatkustajia ja niitä suomalaisia jotka viettävät aikaansa rajojen ulkopuolella...Tai vaikkapa niitä virolaisia/ruotsalaisia jotka tulevat tänne pullo laukussaan.





"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

CaptainNuiva

Quote from: sivullinen. on 10.05.2014, 13:29:09
^ Koomista tai ei, niin on. Siitä syystä Yhdysvallat yrittää painostaa Ranskan telakoita lopettamaan sovittujen sotalaivojen tekemisen Venäjälle. Ennen sodan uhkaa ei Yhdysvalloilla ollut mitään laivakauppoja vastaan.

Muistetaan myös STX Ranskan, joka nyt on alkanut loistoristeilijöitä tekemään, kohtalo. Sillä oli valmis tilaussopimus Ranskan valtion kanssa uudesta lentotukialuksesta. Hollande kuitenkin päätti, ettei tässä taloustilanteessa Ranskalla ole siihen varaa. Mutta sopimukset ja lupaukset piti jotenkin täyttää, joten löydettiin loistoristeilijän rakentaminen. Se oli eräänlainen poliittinen "sopimussakko" -- ja samalla pitää auki lentotukialuksen rakentamis mahdollisuutta myöhemmin tilanteen kärjistyessä.

Veikata saa jokainen jotain. Lauri Lyly veikkaa näin:

Quote
Lauri Lyly: STX:n telakka voi olla kannattava

SAK:n puheenjohtajan Lauri Lylyn mukaan laivanvarustamo Meyer Werftin kiinnostus STX:n Turun telakasta kertoo siitä, että telakka voi olla liiketoimintana kannattava.

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/lauri+lyly+stxn+telakka+voi+olla+kannattava/201405681149

Lauri unohti mainita, miten Meyer Werftin kiinnostus lähti Suomen hallitukselta tulleesta tarjouksesta -- jos uskomme saksalaisten lehtiä. Suomen hallituksen tekemä tarjous ei voi tulla kovin yllättäen Suomen hallitukselle -- eikä se kerro mitään liiketoiminnan kannattavuudesta.

Veikkaile rauhassa vain, minun ei tarvitse veikkailla koska tiedän MW:n olleen kiinnostuneet yhteistyöstä jo 80-luvulta lähtien.
En usko myöskään siihen että Suomen hallitus lähettelisi yhteistyötarjouksia yksityisten firmojen puolesta eli kyse on mitä ilmeisemmin vastaus MW:n tiedusteluihin Solidiumin mahdollisesta kiinnostuksesta yhteiseen projektiin ja tämä vastaus sitten on kääntynyt saksalaisissa lehdissä "Suomen hallitukseksi".
Kerran vielä. Suomen hallitus ei ole yritys (Siis liikeyritys).
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

sivullinen.

Quote from: CaptainNuiva on 10.05.2014, 13:54:56
En usko myöskään siihen että Suomen hallitus lähettelisi yhteistyötarjouksia yksityisten firmojen puolesta eli kyse on mitä ilmeisemmin vastaus MW:n tiedusteluihin Solidiumin mahdollisesta kiinnostuksesta yhteiseen projektiin ja tämä vastaus sitten on kääntynyt saksalaisissa lehdissä "Suomen hallitukseksi".

Lisätään "Eiköhän johtajaa ole siteerattu väärin tässä asiassa." listaan. Oikea mutu-sitaatti löytyy joulumaasta.

Siitä olen samaa mieltä, että käytännössä omistajaksi ei tulisi valtio vaan Solidium OY eli "yksityinen yritys". Puhelun Meyerille on voinut myös tehdä joku Solidiumin palkkalistoilla oleva henkilö. Pelkkänä "yksityisenä yrityksenä" Solidium ei kuitenkaan ole voinut esiintyä. Sillähän ei tällä hetkellä ole mitään tekemistä STX Turun kanssa, ja se on virallisen julistuksen mukaan pelkästään "finanssisijoituksiin" keskittynyt yritys -- eli ei valtion kannalta strategisiin sijoituksiin. Siten sen mukaan tuloa ei voi mitenkään perustella ilman Suomen hallituksen tahtoa ja päätöstä. STX:n emoyhtiö taas ei tällä hetkellä myy ja osta mitään. He istuvat oikeudessa ja kaikki rahansiirrot on jäädytetty.

Suomen hallituksen halu myydä korealaisen yrityksen omaisuutta voi olla perusteltu joko strategisena Suomen teollisuuden turvaamistoimena tai vaaleihin liittyvänä vedätyksenä. Jälkimmäinen on todennäköisempi. Saksalaisten halu ostaa lisäkapasiteettia on perusteltua vain tarkoituksena purkaa alan ylikapasiteetti. Suomen valtio saa maksaa Korean pojille 200 miljoonaa euroa, jotta saksalaiset saavat lakkauttaa telakan.

Quote
Turun telakalla hulppea hintalappu

Korealaislähteiden kertoma hintapyyntö Turun telakasta on niin kova, että ostajilla pitää olla kova usko telakan tulevaisuuteen.

Korealaislähteiden mukaan hintapyyntö Turun telakasta liikkuu jopa 200-400 miljoonan euron välissä. Korealainen STX maksoi kuusi vuotta sitten Helsingin, Rauman ja Turun telakasta yhteensä noin 560 miljoonaa euroa. Korealaiset pyrkivät välttämään liian suuria alaskirjauksia hulppean hintalapun turvin.

[...]

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/turun+telakalla+hulppea+hintalappu/201405681244

Korean "Arsenal" varmistaa, ettei hintoja poljeta.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Ministeri lähti Koreaan neuvottelemaan Korean teollisuusministerin kanssa STX myynnistä Meyerille. Markkinataloudessa ministerit eivät hoida yrityskauppoja. Hyvä olisi, jos Vapaavuori saisi Turun telakan pidettyä toiminnassa, vaikka se ei markkinataloutta olisikaan. Mutta jos Turun telakka alasajetaan Suomen valtion rahoilla, niin harmi.

Käy Vapaavuori katselemassa vähän "cleantechiäkin". Siitä syntyy Suomelle uusi teollisuuden kivijalka. Ne, joille "cleantech" on sanana vielä epäselvä, voivat miettiä millä nimellä sitä kutsuttiin Suomessa vielä vuosi sitten.

Quote
Accelerating the Clean-Energy Revolution

SEOUL and WASHINGTON, DC – Around the world, more and more electricity is being generated by renewable energy sources such as solar and wind. Equipment, appliances, and buildings are being designed to cut energy waste. [...]

On May 12-13, ministers and representatives from CEM governments will meet for the fifth Clean Energy Ministerial (CEM5), this time in Seoul. South Korea will host this meeting under the theme of "Act Together, Think Creative," which frames the need for both increased collaboration and innovation to spur more ambitious action.

[...]

http://www.project-syndicate.org/commentary/yoon-sang-jick-and-ernest-j--moniz-review-the-achievements-of-the-clean-energy-ministerial-ahead-of-the-cem-s-fifth-gathering
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

TheVanishedTerrorist

Kyllä nyt viimeistään on Richardin peruttava tilaukset ranskasta ja suljettava RCCL kun sivullinen niin sanoo.

Sitten varmaan Norvegian ym. perässä RCCL:n jalanjäljissä.

Risteilyt loppuu nyt.

Lopetaan myös muidenkin alusten tekeminen ja paikkaillaan vaan vanhoja kiinalaisella teräksellä aasian telakoilla niin että pysyvät pinnalla sen minimaalisen liikenteen hoitamiseen mitä vielä on.

Sitten laitetaan lisää valtion velkaa Cleantech yrityksiin jotka jo nyt ovat jäljessä muusta maailmasta ja pihalla tuosta kisasta kuin lintulauta.

CaptainNuiva

Quote from: sivullinen. on 12.05.2014, 00:49:48
Ministeri lähti Koreaan neuvottelemaan Korean teollisuusministerin kanssa STX myynnistä Meyerille. Markkinataloudessa ministerit eivät hoida yrityskauppoja. Hyvä olisi, jos Vapaavuori saisi Turun telakan pidettyä toiminnassa, vaikka se ei markkinataloutta olisikaan. Mutta jos Turun telakka alasajetaan Suomen valtion rahoilla, niin harmi.

Käy Vapaavuori katselemassa vähän "cleantechiäkin". Siitä syntyy Suomelle uusi teollisuuden kivijalka. Ne, joille "cleantech" on sanana vielä epäselvä, voivat miettiä millä nimellä sitä kutsuttiin Suomessa vielä vuosi sitten.


Eivät hoida mutta voivat luoda yrityksille edellytyksiä ja mahdollisuuksia maan talouteen eli Vapaavuori lähti tekemään sitä mitä toimenkuvaan kuuluu ja mistä hänelle palkkaa maksetaan, ei myymään STX:n osaa saksalaisille...Vai onko Vapaavuori STX:n omistaja?
Sitkeästi jatkat uskoa että MW ostaisi osan telakasta vain lopettaakseen sen.
Kumman puolen telakasta MW sitten lopettaisi, pääportin puolen vaiko meren puolen?
Vaiko itä taikka länsipuolen eli lopettaisikin puolet telakka-altaasta?
Entä lopettamisen syy, pelkääkö MW että satunnaiselle ohikulkijalle juolahtaa mennä telakkalle ja alkaa rakentamaan loistoristeilijää ihan vain MW:n kiusaksi?
Aiemmin selitin syitä miksi MW on kiinnostunut Turusta mutta niitä et suvainnut huomioida, toki syyn ymmärrän.
Lisätään nyt kuitenkin vielä yhdeksi syyksi se että MW:n nykyisellä sijainnilla ei suurempien ristelijöiden teko onnistu.

Mukavaa että sinäkin olet herännyt tuohon Cleatech juttuun mutta ihanko tosissasi meinaat että Koreasta sitä pitäsi käydä kopioimassa, ministeri tuo sitten mukanaan eri härpäkkeiden piirustuksia joita jakaa täällä?
Jos viitsisit hiukan perehtyä keissiin niin saattaisit mm.huomata että:
http://yle.fi/uutiset/perinteiset_konepajat_muuttuvat_cleantech-yrityksiksi/5607627
Näin siis jo neljä vuotta sitten.
Tämä taasen aloitettiin jo kuusi vuotta sitten:
http://www.finpro.fi/cleantech-finland
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

sivullinen.

Quote from: CaptainNuiva on 12.05.2014, 11:41:03
Sitkeästi jatkat uskoa että MW ostaisi osan telakasta vain lopettaakseen sen.
Kumman puolen telakasta MW sitten lopettaisi, pääportin puolen vaiko meren puolen?

Saman puolen, jonka STX lopetti Rauman telakasta. Auttaisiko uutinen Saksasta piristämään uskoa?

Quote
Angebot für Meyer Werft: Licht und Schatten

Papenburg. Die finnische Regierung hat der Meyer Werft in Papenburg ein Angebot zur Übernahme der finanziell angeschlagenen Werft von STX Finland in Turku gemacht. Ein gutes Signal – mit möglichen Nebenwirkungen.

Das Interesse des finnischen Staates an einer Übernahme der Werft STX Finland durch Meyer zeigt deutlich: Das Papenburger Traditionsunternehmen hat in der Schiffbaubranche weltweit einen ausgezeichneten Ruf. Der Papenburger Traditionsbetrieb gilt als stark und zukunftsfähig. Ein weiterer Beleg dafür sind auch die vollen Auftragsbücher. Zu dieser Stärke dürfte auch die Kritik an den Wohn- und Arbeitsverhältnissen osteuropäischer Werkvertragsarbeiter im vergangenen Jahr beigetragen haben. Die Meyer Werft hat sich in der Folge selbst hinterfragt und Schwächen mit neuen Sozialstandards in Stärken verwandelt.

Bei aller Euphorie für die internationalen Verhandlungen sollte aber auch nicht vergessen werden, dass eine Werftbeteiligung in Finnland für die Arbeitsplätze im Emsland zum Problem werden könnte.

Die Rahmenbedingungen für den Bau großer Meyer-Kreuzfahrtschiffe könnten schon in wenigen Jahren an der finnischen Küste attraktiver sein als im Emsland: Das Nadelöhr Emsüberführung samt Umweltschutzauflagen wäre endlich kein Thema mehr. In Finnland könnte Meyer Schiffe in einer Größe bauen, die in Papenburg nicht möglich ist. Was bliebe dann noch für das Emsland? Politik, Gewerkschaften und Umweltschutzverbände sollten ihren Beitrag dazu leisten, dieses Szenario nicht Wirklichkeit werden zu lassen.

http://www.noz.de/deutschland-welt/wirtschaft/artikel/473730/angebot-fur-meyer-werft-licht-und-schatten

Viimeisessä parissa lauseessa, jotka korostin, kerrotaan asian ydin: Suomessa voisi rakentaa isompia aluksia kuin Saksassa. Mitä se vaikuttaisi työllisyyteen täällä? Poliitikkojen, AY-liikkeen ja ympäristöjärjestöjen pitää tehdä kaikkensa, ettei sellainen skenaario toteudu.

Suomen telakat ovat ulkomaisessa omistuksessa ja se tarkoittaa niiden olevan ensimmäisinä lakkautuslistoilla nykyisen ylikapasiteetin vallitessa. Jokainen maa puolustaa omassa maassa oleviaan telakoita. Jos omistaja on kotimainen, on puolustaminen helppoa. Se on protektionismia ja pahaa, mutta maailma on paha. Ei se tarkoita Turun telakan tekevän huonoja laivoja tai kalliilla; ei mitään sellaista: Kaikki tietävät Turussa tehdyn paljon hyviä laivoja. Mutta protektionismipelissä merkitsee omistus ja omistuksen kotimaa. Adam Smith käytti tästä aikoinaan kirjassaan nimeä näkymätön käsi.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

TheVanishedTerrorist

Quote from: CaptainNuiva on 12.05.2014, 11:41:03
Quote from: sivullinen. on 12.05.2014, 00:49:48
Ministeri lähti Koreaan neuvottelemaan Korean teollisuusministerin kanssa STX myynnistä Meyerille. Markkinataloudessa ministerit eivät hoida yrityskauppoja. Hyvä olisi, jos Vapaavuori saisi Turun telakan pidettyä toiminnassa, vaikka se ei markkinataloutta olisikaan. Mutta jos Turun telakka alasajetaan Suomen valtion rahoilla, niin harmi.

Käy Vapaavuori katselemassa vähän "cleantechiäkin". Siitä syntyy Suomelle uusi teollisuuden kivijalka. Ne, joille "cleantech" on sanana vielä epäselvä, voivat miettiä millä nimellä sitä kutsuttiin Suomessa vielä vuosi sitten.


Eivät hoida mutta voivat luoda yrityksille edellytyksiä ja mahdollisuuksia maan talouteen eli Vapaavuori lähti tekemään sitä mitä toimenkuvaan kuuluu ja mistä hänelle palkkaa maksetaan, ei myymään STX:n osaa saksalaisille...Vai onko Vapaavuori STX:n omistaja?
Sitkeästi jatkat uskoa että MW ostaisi osan telakasta vain lopettaakseen sen.
Kumman puolen telakasta MW sitten lopettaisi, pääportin puolen vaiko meren puolen?
Vaiko itä taikka länsipuolen eli lopettaisikin puolet telakka-altaasta?
Entä lopettamisen syy, pelkääkö MW että satunnaiselle ohikulkijalle juolahtaa mennä telakkalle ja alkaa rakentamaan loistoristeilijää ihan vain MW:n kiusaksi?
Aiemmin selitin syitä miksi MW on kiinnostunut Turusta mutta niitä et suvainnut huomioida, toki syyn ymmärrän.
Lisätään nyt kuitenkin vielä yhdeksi syyksi se että MW:n nykyisellä sijainnilla ei suurempien ristelijöiden teko onnistu.

Mukavaa että sinäkin olet herännyt tuohon Cleatech juttuun mutta ihanko tosissasi meinaat että Koreasta sitä pitäsi käydä kopioimassa, ministeri tuo sitten mukanaan eri härpäkkeiden piirustuksia joita jakaa täällä?
Jos viitsisit hiukan perehtyä keissiin niin saattaisit mm.huomata että:
http://yle.fi/uutiset/perinteiset_konepajat_muuttuvat_cleantech-yrityksiksi/5607627
Näin siis jo neljä vuotta sitten.
Tämä taasen aloitettiin jo kuusi vuotta sitten:
http://www.finpro.fi/cleantech-finland
Toivottavasti tuo MW kauppa toteutuu. Tilauksia on tulossa.

CaptainNuiva

Quote from: sivullinen. on 14.05.2014, 01:25:27
Quote from: CaptainNuiva on 12.05.2014, 11:41:03
Sitkeästi jatkat uskoa että MW ostaisi osan telakasta vain lopettaakseen sen.
Kumman puolen telakasta MW sitten lopettaisi, pääportin puolen vaiko meren puolen?

Saman puolen, jonka STX lopetti Rauman telakasta. Auttaisiko uutinen Saksasta piristämään uskoa?

Quote
Angebot für Meyer Werft: Licht und Schatten

In Finnland könnte Meyer Schiffe in einer Größe bauen, die in Papenburg nicht möglich ist. Was bliebe dann noch für das Emsland? Politik, Gewerkschaften und Umweltschutzverbände sollten ihren Beitrag dazu leisten, dieses Szenario nicht Wirklichkeit werden zu lassen.

http://www.noz.de/deutschland-welt/wirtschaft/artikel/473730/angebot-fur-meyer-werft-licht-und-schatten

Viimeisessä parissa lauseessa, jotka korostin, kerrotaan asian ydin: Suomessa voisi rakentaa isompia aluksia kuin Saksassa. Mitä se vaikuttaisi työllisyyteen täällä? Poliitikkojen, AY-liikkeen ja ympäristöjärjestöjen pitää tehdä kaikkensa, ettei sellainen skenaario toteudu.

Suomen telakat ovat ulkomaisessa omistuksessa ja se tarkoittaa niiden olevan ensimmäisinä lakkautuslistoilla nykyisen ylikapasiteetin vallitessa. Jokainen maa puolustaa omassa maassa oleviaan telakoita. Jos omistaja on kotimainen, on puolustaminen helppoa. Se on protektionismia ja pahaa, mutta maailma on paha. Ei se tarkoita Turun telakan tekevän huonoja laivoja tai kalliilla; ei mitään sellaista: Kaikki tietävät Turussa tehdyn paljon hyviä laivoja. Mutta protektionismipelissä merkitsee omistus ja omistuksen kotimaa. Adam Smith käytti tästä aikoinaan kirjassaan nimeä näkymätön käsi.

STX ei lopettanut Rauman telakkaa sen vuoksi että näin oli ostettaessa päätetty vaan siksi että koko yhtiö on kuralla ja ei pysty enää järjestämään rahoitusta tilauksille.
Luulisi tämän nyt olevan selvää tähän päivään menessä sinullekkin.

Siteeraat eurooppalaisittain pienen sisämaan kaupungin pientä lehteä ja sen toimittajan mutu-mielipidettä, et siis valtion edustajan,telakan edustajan taikka marine-teollisuuteen/talouteen erikoistuneen ammattilaisen lausuntoa.
Toimittaja jättää myös kertomatta että jos MW ei hanki osuutta Turun telakasta niin se ei luo MW:n nykyseille telakalle mahdollisutta lisäkapasiteettiin,kasvuun ja ennen kaikkea, se ei luo mahdollisuutta rakentaa suurempi aluksia kuin nyt siellä kyetään.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

sivullinen.

Quote from: CaptainNuiva on 14.05.2014, 10:49:40
Siteeraat eurooppalaisittain pienen sisämaan kaupungin pientä lehteä ja sen toimittajan mutu-mielipidettä, et siis valtion edustajan,telakan edustajan taikka marine-teollisuuteen/talouteen erikoistuneen ammattilaisen lausuntoa.

Kun siteerasin Spiegelin haastattelemaa herra Mayeria, ei sekään kelvannut. Sanottiin: "Eiköhän johtajaa ole siteerattu väärin tässä asiassa." Vaikea on uskovaista käännyttää; sen tiedän. Enkä siihen pyrikkään. Pidän vain keskustelua pinnalla ja tuon esiin siihen liittyvää uutisointia. Mielelläni näkisin Turun telakan varmaan menestykseen uskoviltakin jotain väitteidensä tueksi. Jos on niin sisäpiirissä, ettei voi puhua, niin asialle ei mitään voi.

Teoreettisesti katsottuna keskustelussa on kolme vaikuttavaa tekijää: järki, tunteet ja maineikkaat miehet. Näin sanoo itse Aristoteles runousopissaan. Minä haluaisin keskittyä järkeen. Maineikkaiksi miehiksi kelpaa jokaiselle eri henkilöt; jokaisella on oma mestarinsa, jonka sana on totuus. Valitettavasti joudun vääntämään teidän tunteilijoiden kanssa. Perustelette näkemyksiänne väitteillä: laivan hitsaus on tosimiesten hommaa; telakoilla tehdään isoja laivoja; telakat ovat täynnä rautaa ja konehalleja. Niiden totuutta en kiellä. Ne eivät kuitenkaan selitä mitään. Rahoituksen järjestymisessä ei ollut kyse korealaisten ongelmista: Rahaa löytyisi heti, jos löytyisi kannattavaa liiketoimintaa. Suomen valtio ei kuitenkaan vientiluottolaitoksensa Finnveran kautta voi rahoittaa selvästi tappiollista toimintaa -- ei voinut Raumalla, eikä voinut Turussa, jonka takia Oasis laivat tehdään Ranskassa, koska Ranska turvallisuuspoliittista syistä haluaa säilyttää telakat, vaikka se maksaa.

Kapteeni Nuiva, nyt ei olla Titanic elokuvassa, jossa Kate Winslet laulaa Leonardo DiCapriolle rakkauslaulua jättiläislaivan kyntäessä aavaa merta; nyt ei todellakaan olla siellä. Tunteet pois kapteeni.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

CaptainNuiva

Quote from: sivullinen. on 14.05.2014, 14:59:03
Quote from: CaptainNuiva on 14.05.2014, 10:49:40
Siteeraat eurooppalaisittain pienen sisämaan kaupungin pientä lehteä ja sen toimittajan mutu-mielipidettä, et siis valtion edustajan,telakan edustajan taikka marine-teollisuuteen/talouteen erikoistuneen ammattilaisen lausuntoa.

Kun siteerasin Spiegelin haastattelemaa herra Mayeria, ei sekään kelvannut. Sanottiin: "Eiköhän johtajaa ole siteerattu väärin tässä asiassa." Vaikea on uskovaista käännyttää; sen tiedän. Enkä siihen pyrikkään. Pidän vain keskustelua pinnalla ja tuon esiin siihen liittyvää uutisointia. Mielelläni näkisin Turun telakan varmaan menestykseen uskoviltakin jotain väitteidensä tueksi. Jos on niin sisäpiirissä, ettei voi puhua, niin asialle ei mitään voi.

Teoreettisesti katsottuna keskustelussa on kolme vaikuttavaa tekijää: järki, tunteet ja maineikkaat miehet. Näin sanoo itse Aristoteles runousopissaan. Minä haluaisin keskittyä järkeen. Maineikkaiksi miehiksi kelpaa jokaiselle eri henkilöt; jokaisella on oma mestarinsa, jonka sana on totuus. Valitettavasti joudun vääntämään teidän tunteilijoiden kanssa. Perustelette näkemyksiänne väitteillä: laivan hitsaus on tosimiesten hommaa; telakoilla tehdään isoja laivoja; telakat ovat täynnä rautaa ja konehalleja. Niiden totuutta en kiellä. Ne eivät kuitenkaan selitä mitään. Rahoituksen järjestymisessä ei ollut kyse korealaisten ongelmista: Rahaa löytyisi heti, jos löytyisi kannattavaa liiketoimintaa. Suomen valtio ei kuitenkaan vientiluottolaitoksensa Finnveran kautta voi rahoittaa selvästi tappiollista toimintaa -- ei voinut Raumalla, eikä voinut Turussa, jonka takia Oasis laivat tehdään Ranskassa, koska Ranska turvallisuuspoliittista syistä haluaa säilyttää telakat, vaikka se maksaa.

Kapteeni Nuiva, nyt ei olla Titanic elokuvassa, jossa Kate Winslet laulaa Leonardo DiCapriolle rakkauslaulua jättiläislaivan kyntäessä aavaa merta; nyt ei todellakaan olla siellä. Tunteet pois kapteeni.

Todettakoon heti en perusta näitä juttujani tunteeseen vaan koulutukseeni,kokemuksiini ja työuraani.
Tunne ladataan järjen päälle ja toki ilahdun jos selkeästi näen järkevän vaihtoehdon olevan tarjolla ja jolla nimenomaan on oikeasti mahdollisuus menestyä ihan ilman erikseen vaadittavia tukiaisia.

Jos itse olisin ostamassa telakkaa niin en julkisuuteen antaisi mitään muuta kuin negatiivisia kommentteja tai varovaista kiinnostusta, muutenhan vahvistaisin myyjän asemaa ja vaikeuttaisin omaa liiketoimintaani...Eli se Mayerin lausunnoista.
Sama pätee telakkaan kuin autokauppaan, turha maksaa enempää jos vähemmälläkin pärjää ostostrategiaan hiukan paneutuen.
Kuolan valuttaminen suupielestä ostojutuissa maksaa.

Rahoituksen ongelmissa kyse oli nimenomaan STX:n kassakriisistä ja luottokelpoisuuden putoamisesta, neuvoisin perhtymään laivakauppojen rahoitukseen.
Ei mikään firma saa mitään suurempaa rahoitusta jos sillä ei ole antaa riittäviä vakuuksia ja siitä oli myös STX:n kohdalla kyse, eivät kyeneet vakuuksia antamaan vaan päinvastoin, halusivat vielä extra-tukiasia.
Mitä tulee väitteeseesi että rahoitusta tulisi heti jos vain olisi osoittaa kannattavaa liiketoimintaa niin se ei todellakaan pidä paikkaansa, ei STX:n kohdalla eikä minkään alan/firman kohdalla koska kannattava liiketoiminta ei ole rahoittajalle mikään reaalivakuus.
Vakuudella pienennetään rahoittajan riski, ei kauppasoppareilla.
Jos et usko minua niin käy kysymässä lähimmästä pankista miten nämä asiat hoidetaan.

Mitä tulee tappiolliseen toimintaan niin kannattaa huomioida että firmojen/telakoiden tilanteet ja suunnitelmat eivät ole yhdenvertaisia.
Merenkulussa tunnetaan oikein hyvin tapauksia jolloin ajetaan tappiolla, tappioden pienentämiseksi koska laivan seisottaminen olsi vielä kalliimpaa.
Niin hullulta kun se tuntuukin niin joskus tämä koskee telakoitakin mutta se ei tarkoita sitä että jos yksi tai toinen tekee joskus tappiolla että kaikkien pitäisi tehdä tappiolla nyt ja aina.
STX on kuralla ja se kura on kerätty bulkkerimarkkinoilta, niiden rakentamisesta että merenkulusta ja tällä tilanteella ei ole mitään yhteyttä MW:n pärjäämiseen.
STX:n ongelmana on ollut myös hallitsematon kasvu velkarahalla.

Mitä tulee Kate Winsletiin niin ne naiset joita aikoinaan, kauan sitten laivoissa pyöri, olivat aika kaukana Katesta ja sellaisia että heille ei rakkauslauluja paljoa lauleltu, ei keulassa eikä muuallakaan (Ei ollut helppo heidänkään osansa).

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."


sivullinen.

Quote
Hyttivalmistaja Shippax ajautui konkurssiin

Uudessakaupungissa ja Turussa toimiva risteilijöiden hyttialueiden valmistamiseen erikoistunut telakkateollisuuden alihankkija Oy Shippax Ltd asetettiin konkurssiin tiistaina aamulla.
TS

http://www.ts.fi/uutiset/talous/636831/Hyttivalmistaja+Shippax+ajautui+konkurssiin

Alihankkijoille näyttää riittävän töitä. Vapaavuoren Korean retkestäkään ei ole puhuttu enää eurovaalien jälkeen. Taisi olla pelkkää vedätystä -- ei sentään riittänyt neljänteen paikkaan. Suomen valtion pelkästään finanssisijoituksiin keskittynyt yritys Solidium on ollut myymässä tientekijöitä ja viinankeittäjiä. Niillä rahoilla voidaan tietenkin ostaa telakka, mutta sijoitusmielessä tyhmempää temppua saa etsiä.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

CaptainNuiva

Quote from: sivullinen. on 04.06.2014, 13:23:42
Quote
Hyttivalmistaja Shippax ajautui konkurssiin

Uudessakaupungissa ja Turussa toimiva risteilijöiden hyttialueiden valmistamiseen erikoistunut telakkateollisuuden alihankkija Oy Shippax Ltd asetettiin konkurssiin tiistaina aamulla.
TS

http://www.ts.fi/uutiset/talous/636831/Hyttivalmistaja+Shippax+ajautui+konkurssiin

Alihankkijoille näyttää riittävän töitä. Vapaavuoren Korean retkestäkään ei ole puhuttu enää eurovaalien jälkeen. Taisi olla pelkkää vedätystä -- ei sentään riittänyt neljänteen paikkaan. Suomen valtion pelkästään finanssisijoituksiin keskittynyt yritys Solidium on ollut myymässä tientekijöitä ja viinankeittäjiä. Niillä rahoilla voidaan tietenkin ostaa telakka, mutta sijoitusmielessä tyhmempää temppua saa etsiä.

Ihan vaan tiedoksesi että tämähän ei ole se suurempi hyttitehdas vaan nykyään jo vuosia keskittynyt enemmänkin talojen ja niiden osien rakentamiseen ja rahaa on lapioitu surutta talopuolelle, tulee siinä konkka väkisinkin näillä nykyisillä kotimarkkinoilla.
http://www.shippax.fi/uutiset/45?page=1
Sorry mutta ei nyt onnistunut kytkentäsi telakkateollisuuteen kovinkaan hyvin mutta hei, parempaa onnea seuraavaan probaganda-iskuun !
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

poikuliini

Quote from: CaptainNuiva on 04.06.2014, 16:33:27
Ihan vaan tiedoksesi että tämähän ei ole se suurempi hyttitehdas vaan nykyään jo vuosia keskittynyt enemmänkin talojen ja niiden osien rakentamiseen ja rahaa on lapioitu surutta talopuolelle, tulee siinä konkka väkisinkin näillä nykyisillä kotimarkkinoilla.
http://www.shippax.fi/uutiset/45?page=1
Sorry mutta ei nyt onnistunut kytkentäsi telakkateollisuuteen kovinkaan hyvin mutta hei, parempaa onnea seuraavaan probaganda-iskuun !

Ihan vaan tiedoksesi, että se talonrakennusfirma Neapo hakeutui konkurssiin viime vuonna.
Lähde
"Smart growth destroys the environment. Dumb growth destroys the environment. The only difference is that 'smart growth' does it with good taste. So it's like buying a ticket on the Titanic. If you're smart you go first class. If you're dumb you go steerage. Either way the result is the same." - Albert Bartlett

CaptainNuiva

Quote from: poikuliini on 04.06.2014, 17:13:37
Quote from: CaptainNuiva on 04.06.2014, 16:33:27
Ihan vaan tiedoksesi että tämähän ei ole se suurempi hyttitehdas vaan nykyään jo vuosia keskittynyt enemmänkin talojen ja niiden osien rakentamiseen ja rahaa on lapioitu surutta talopuolelle, tulee siinä konkka väkisinkin näillä nykyisillä kotimarkkinoilla.
http://www.shippax.fi/uutiset/45?page=1
Sorry mutta ei nyt onnistunut kytkentäsi telakkateollisuuteen kovinkaan hyvin mutta hei, parempaa onnea seuraavaan probaganda-iskuun !

Ihan vaan tiedoksesi, että se talonrakennusfirma Neapo hakeutui konkurssiin viime vuonna.
Lähde

Ja ihan vaan tiedoksesi että kyseessä oli Shippaxin omistama tytäryhtiö jonka tulos rasitti Shippaxia.
Edelleen,kuten esittelemäsi lähde toteaa, hyttitilauksia laivoihin oli viime lokakuussa 20 miljoonan edestä...Mutta rahat upposivat kelluviin taloihin.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."