News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

STX laina

Started by Sour-One, 17.12.2012, 21:43:54

Previous topic - Next topic

Nuivanlinna

Eikö noiden tukien/rahalahjoitusten sijasta valtion tulisi ostaa yhtiön osakkeita? Näinhän yhtiö saisi rahaa ja valtio osuutensa mukaisen tuoton mikäli yhtiö tuottaa voittoa.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Sibis

Quote from: hkanime on 18.12.2012, 19:58:23
Quote from: Sour-One on 18.12.2012, 19:40:30
Quote from: hkanime on 18.12.2012, 19:36:54
Quote from: Punaniska on 18.12.2012, 18:51:02
Siis pitääkö näiden enemmistönä olevien ulkomaalaisten leikata palkkaansa 10%? Jos taas vähemmistönä olevien suomalaisten pitää leikata palkkaansa, niin miten se vaikuttaa paatin hintaan? Ei vähemmistön palkkakustannus niin iso ole - hehän ovat vain vähemmistö.

Käsittääkseeni kaikkien pitäisi noudattaa Suomen työehtosopimuksia riipumatta kansalaisuudesta jos on suomalaisella työnantajalla töissä.

Sinänsä minulle on ihan sama mitä dunarit tekevät. Totesin vain, että jos työpaikka huolestuttaa, niin voisi miettiä myös omaa kustannustasoa sensijaan, että peräänkuulutetaan valtiota jeesaamaan.

Mutta mikä oli pointtisi?

Mut onko siis niin, että jos on ulkolainen työnantaja, ei Suomen työehtosopimus päde?

En osaa sanoa miten STX palkkaa työväkensä mutta pääsääntö on, että Suomen työlait (ja sen myötä työehtosopimukset) pätevät myös ulkolaisiin duunareihin. Myös ns. lähetettyihin työntekijöihin eli sellaisiin, joiden varsinainen työnantaja on ulkomailla (http://www.tyosuojelu.fi/fi/ulkomaalaiset).

Joo ja sitten eläkkeet ym "kotitalousmaksut". Vuosikymmeniksi!
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

kekkeruusi

Quote from: HMV on 21.12.2012, 11:15:18
Ei sittenkään lainaa vaan suoraa tukea:

QuoteHallitus myönsi STX:lle 44,3 miljoonaa
Hallitus on myöntänyt 44,3 miljoonaa euroa innovaatiotukea STX-Finlandille laivanrakentamiseen. Summasta 28,3 miljoonaa myönnettiin loistoristeilijän rakentamiseen.

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta on myöntänyt STX-telakalle 28,3 miljoonan euron innovaatiotuen Sanctuary-risteilijän rakentamiseen. Toteutuessaan avustus on suurin koskaan yksittäisen aluksen rakentamista varten myönnetty innovaatiotuki.

Lisäksi valtio on jo myöntänyt saksalaisen matkailukonserni TUI:n STX:ltä tilaamalle risteilijälle 16 miljoonan euron innovaatiotuen.

...

Loput tuolla:
http://yle.fi/uutiset/hallitus_myonsi_stxlle_443_miljoonaa/6426219

Saas nähdä miten käy.
Eli ei lainata, mutta annetaan ilmaiseksi? Hallituksen nerokkuus ei lakkaa ihmetyttämästä.

sivullinen.

Lech Valesa onnistui junailemaan Korean pojillle 40 milliä.

Perseilykapitalismi jatkaa siten voittokulkuaan. Osta konkurssikypsä yritys. Uhkaa pistää se konkurssiin lehtien sivuilla. Odottele demarien pelastusta: verorahalastia.

40 milliä; se ei ole paljoa; ei ole kuin kymppi naamaa kohti. Sen säästää vaikka jättämällä joulukinkun syömättä.
Hyvää joulua!
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Punaniska

Quote from: hkanime on 21.12.2012, 12:55:14
Ei mikään estä ostamasta, mutta valtion tehtävä ei ole pyörittää laivanrakennusta. Tuollainen hankinta on tuhottoman kallis eikä ole mitään järkeä ostaa tappiollinen firma velaksi ja sitten pumpata sisään satoja miljoonia veroeuroja sen saneeramisen. Se olisi aivan kaheli projekti.

Ei ole, mutta valtion tehtävä ei ole valmistaa autojakaan. Näin kuitenkin tehtiin kaiken markkinaliberalismin kotimaassa. Markkinaliberalismi kun on lähinnä hyväuskoisten uunottamiseen kehitetty työkalu, jolla saadaan tehtyä rahaa fiksummille. Etkä sitten tutustunut DHL:ään..... Tämän maan oikeistolaisia voimia kun pystyy vetämään retkuun kerta toisensa jälkeen - ja ne uskovat kerta toisensa jälkeen! Eeppistä.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Awnker

Quote from: BeerBelly on 17.12.2012, 22:33:14
Siis firma jolla on taseessaan yli puoli miljardia euroa käteistä ja pankkitalletuksia tarvii jonkin 50+ miljoonan lainan? Mitäköhän lehmänkauppaa taas?

http://hugin.info/134984/R/1658337/536637.pdf

Tuommoisen paatin rakentaminen on suht kallista. Niin tuo teollisuus kun toimii niin, että telakka rakentaa koko laivan omaan piikkiin ja maksu suoritetaan kun laiva luovutetaan asiakkaalle.

kekkeruusi

Ja mitä helvetin innovaatiotukea tarvitaan laivan rakentamiseen? Ei kyse ole todellakaan mistään uudesta keksinnöstä, turhaa yritystukea valtion kassasta.

siviilitarkkailija

QuoteKunnallisvaalit, 2012 äänestystulos Turku:

KOK 25,8 % paikkoja 19 äänestäjiä  21 558

SDP 20,3 %  paikkoja 14  äänestäjiä 16 984

STX telakka Turku, työttömiä n 2000 sekä alihankintayritysten vaikutukset n 2000 työtöntä lisää. No eipä hätää. Korporaatiokommunisti on jo televisiossa ehdottanut korjausliikkeeksi vanhempien työntekijöiden palkkojen laskua. Turun työttömyysprosentti on muuten n 12 joten ensikeväänä paukutellaan jossain 14 prosentin pinnassa. Vaan eipä hätää. Korporaatiokommunistinen kokoomus on palkannut tilastotyötekijöitä puolustamaan maahanmuuttoa karjuvan työvoimapulan paikkaamiseen.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Everyman

Soini huutaa Lipposta apuun? Mikäs strategia se tuo on?

QuotePerussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini haluaa Paavo Lipposen setvimään STX-laivatilausta.

Iltalehti

Hermo

Quote from: kekkeruusi on 21.12.2012, 16:27:54
Ja mitä helvetin innovaatiotukea tarvitaan laivan rakentamiseen? Ei kyse ole todellakaan mistään uudesta keksinnöstä, turhaa yritystukea valtion kassasta.

Samaa mieltä. Itse olisin näitten kullan nykyhintojen perusteella myöntänyt tuen esimerkiksi Haverin kultakaivoksen uudelleen avaamiseksi. Luulisi kullan irtoavan nyt heikommastakin suonesta kannattavasti. Se on paljon enemmän kansalaisia hyödyttävä business. Mutta en minä näistä päätä, kunhan lämpimikseni horisen.

siviilitarkkailija

Siinä ja siinä olisiko kaivosteollisuuden subventio parempi asia kuin telakkateollisuuden. Markkinatalouden tilanteen ja olemassa olevan kapasiteetin perusteella laivan subventointi on aina riskibisnes. Jopa sillä uhalla että product jää käteen, niin tietty työllistäminen on perusteltua. Kun pannaan rontti 4 tuhatta turkulaista työttömäksi niin seuraukset ovat melko raskaat.

Korporaatiokommunisti saa ponnistella oikein urakalla tuottaakseen maahan moniosaajia jotka työllistävät pelkästään potkut saaneet telakkateollisuustyöläiset.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Punaniska

Quote from: hkanime on 21.12.2012, 16:28:32
Quote from: Punaniska on 21.12.2012, 15:56:27
Quote from: hkanime on 21.12.2012, 12:55:14
Ei mikään estä ostamasta, mutta valtion tehtävä ei ole pyörittää laivanrakennusta. Tuollainen hankinta on tuhottoman kallis eikä ole mitään järkeä ostaa tappiollinen firma velaksi ja sitten pumpata sisään satoja miljoonia veroeuroja sen saneeramisen. Se olisi aivan kaheli projekti.

Ei ole, mutta valtion tehtävä ei ole valmistaa autojakaan. Näin kuitenkin tehtiin kaiken markkinaliberalismin kotimaassa. Markkinaliberalismi kun on lähinnä hyväuskoisten uunottamiseen kehitetty työkalu, jolla saadaan tehtyä rahaa fiksummille. Etkä sitten tutustunut DHL:ään..... Tämän maan oikeistolaisia voimia kun pystyy vetämään retkuun kerta toisensa jälkeen - ja ne uskovat kerta toisensa jälkeen! Eeppistä.

En ymmärä tätä valitusvirttäsi. Suomen valtion tehtävä ei ole rakentaa laivoja, autoja tai mitä tahansa muutakaan vastaavaa kaupallisluonteista toimintaa.

Verorahoilla on tarkoitus ylläpitää kansalaisille tarkoitettuja palveluja eikä maksella palkkaa SAK:n ylihinnoitelluille suojatyöpaikkajäsenille. Sen puitteissa valtion ei pidä ostella telakoita tai antaa (merkittäviä) tukia tapiollisen liiketoiminnan ylläpitämiseksi. Jos niin kuitenkin tehtäisiin, telakkaduunareista tulee de facto julkisen sektorin työntekijöitä emmekä halua paisuttaa sitä konkurssipesää vielä lisää. Rahat ovat loppu!


Enkä minä ymmärrä putkinäköäsi. Vieläkö olet sitä mieltä, että ulkomaalainen saa saman palkan kuin suomalainen? Voisit ehkä vastata, koska se oli aiempi argumenttisi. Puhe SAK:n suojatyöpaikoista: noin voi puhua vain ihminen, jolla ei juurikaan ole kosketuspintaa reaalimaalimassa aiheeseen.

Vaikka valtion päätehtävä ei ole tehdä sen enempää autoja kuin laivojakaan,  niin ei sen pidä olla jollain fundmendalistisella asenteella poissuljettuakaan. Kannattaa ajatella itse, eikä toistaa jonkin chicagolaisen vanhan pierun lausumia taloudellisina raamatunjakeina.

Yleensä ottaen; voi kyynel, että te oikeistolaiset olette poikkeuksellisen näköalatonta jengiä. Teillä ei riitä aloitekyky kuin hokemaan "palkkojen alennusta". Sillähän varmaan noustaan juu.  Ikään kuin kaikki yritysten kilpailukyky nojaisi palkkakustannuksiin.



Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

sivullinen.

^ Hyvä että kilpailukykyä riittää. Ei tarvitse sitten verovaroin - "innovaatiotuin" - liiketoimintaa pyörittää.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Kimmo Pirkkala

En kannata valtion lainoin rahoitettua liiketoimintaa.

Samaan aikaan en kuitenkaan malta olla huomauttamatta että en myöskään kannata yhden valtion lainoin rahoitettua toisen valtion toimintaa. Eli samalla kun hallitus sanoo stx-lainalle ei, vaikka työllisyys, niin hallitus sanoo Kreikan ja Portugalin (moninkertaisille) lainoille kyllä, koska työllisyys.

kekkeruusi

Quote from: siviilitarkkailija on 21.12.2012, 18:26:02
Siinä ja siinä olisiko kaivosteollisuuden subventio parempi asia kuin telakkateollisuuden. Markkinatalouden tilanteen ja olemassa olevan kapasiteetin perusteella laivan subventointi on aina riskibisnes. Jopa sillä uhalla että product jää käteen, niin tietty työllistäminen on perusteltua. Kun pannaan rontti 4 tuhatta turkulaista työttömäksi niin seuraukset ovat melko raskaat.

Korporaatiokommunisti saa ponnistella oikein urakalla tuottaakseen maahan moniosaajia jotka työllistävät pelkästään potkut saaneet telakkateollisuustyöläiset.
Ei siinä ole mitään järkeä, että valtio maksaa kymmeniä miljoonia lahjuksia ulkomaiselle firmalle töiden jatkumiseksi. Jos se siitä on kiinni, niin tehkööt paattinsa siellä Koreassa.

Hermo

Quote from: kekkeruusi on 21.12.2012, 19:14:08
Quote from: siviilitarkkailija on 21.12.2012, 18:26:02
Siinä ja siinä olisiko kaivosteollisuuden subventio parempi asia kuin telakkateollisuuden. Markkinatalouden tilanteen ja olemassa olevan kapasiteetin perusteella laivan subventointi on aina riskibisnes. Jopa sillä uhalla että product jää käteen, niin tietty työllistäminen on perusteltua. Kun pannaan rontti 4 tuhatta turkulaista työttömäksi niin seuraukset ovat melko raskaat.

Korporaatiokommunisti saa ponnistella oikein urakalla tuottaakseen maahan moniosaajia jotka työllistävät pelkästään potkut saaneet telakkateollisuustyöläiset.
Ei siinä ole mitään järkeä, että valtio maksaa kymmeniä miljoonia lahjuksia ulkomaiselle firmalle töiden jatkumiseksi. Jos se siitä on kiinni, niin tehkööt paattinsa siellä Koreassa.

Se on kuitenkin hallituksen linjan mukaista. Järjetöntä tuohua ja jatkuu vaan. Olen aivan varma, että tästäkin päätöksestä jää luu käteen, jos sitäkään.

kekkeruusi

^Ja tulisiko ne duunit edes suomalaisille, vaikka Turkuun tulisikin? Ettei olisi taas puolet puolalaisia sitäkin paattia kasaamassa. Järjetöntä.

K.K.

Soini: Lipponen kehiin hoitamaan laivatilauksen Suomeen

Perussuomalaisten puheenjohtajan Timo Soinin mukaan hallitus on "munimassa" STX:n laivatilauksen pois Suomesta.

Soinin mielestä hallituksen on laitettava asialle selvitysmies, joka saa "ovet auki ja kaupat kiinni".

Paavo Lipponen on oikea henkilö ottamaan vastuun tästä asiasta, kun hallitus ei osaa tai pysty. Lipponen pääsee korealaisten puheille ylintä johtoa myöten. Kuinka on mahdollista, että Suomi lapioi rahaa EU- tukipaketteihin miljardeja, mutta ei saa lainatuksi 50 miljoonaa euroa rahaa suomalaisten työpaikkojen pelastamiseksi, Soini kysyy.

Soini toteaa, että mikäli hallitus päästää laivakaupan pois Suomesta, on sillä johtopäätösten aika.

– Välikysymyksellä tai ilman sitä.

http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/2012/12/1679709/soini-lipponen-kehiin-hoitamaan-laivatilauksen-suomeen

;D


Minä keskustelen vaikka Kiinan keisarin kanssa enkä kysy keneltäkään lupaa...

Iloveallpeople

Quote from: kekkeruusi on 21.12.2012, 19:29:40
^Ja tulisiko ne duunit edes suomalaisille, vaikka Turkuun tulisikin? Ettei olisi taas puolet puolalaisia sitäkin paattia kasaamassa. Järjetöntä.

No jos lainana menee, niin tulee ainakin puolalaisten ruokien alv suomeen lainakorkoina.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Jouko

Quote from: hkanime on 21.12.2012, 20:49:36
Quote from: K.K. on 21.12.2012, 20:31:56
Soini: Lipponen kehiin hoitamaan laivatilauksen Suomeen

:facepalm:

Mitä ihmettä Soini sekoilee. Soinin kannattaisi nyt pitää suunsa supussa ettei tee itsestään täydellistä idioottia.
Epäilen vahvasti Soinille tyypillistä sarkasmia. ;)
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

CaptainNuiva

Vaikea sanoa missä tässä STX-keississä on pihvi mutta siitä ei pääse yli eikä ympäri että STX kilpailuttaa valtioita,kuka maksaa osallistuu riskiin eniten,keneltä saa eniten lainaa ja tukia.

Toinen varma juttu on että tähän tämä ei jää vaan seuraavan mahdollisen tilauksen yhteydessä pitäsi saada vielä enemmän tukia/lainaa/riskin ottoa, muutoin taas menee tilaus toisaalle.

Näyttää myös siltä että STX on pahasti kuralla ja sitä myöten riskit kohoavat tappiinsa.

Tässä on kuitenkin muistettava pari asiaa:
-Telakat, ja niin myös STX, hamuavat jatkuvasti uusia tilauksia ja tätä telakkaahan ei ole perustettu vain tätä tilausta varten.
- Tälläisen aluksen tilaajalle on erittäin tärkeää että laiva valmistuu sovitusti ja toimii odotetusti. Suomalaisilla on kokemus edellisistä mikä on aluksen tilaajalle tärkeääkin tärkeämpää, tilaaja ei myöskään halua laivansa myöhästyvän sen vuoksi että Ranskan telakkahemmot aluavat lähteä välillä marssimaan eri asioiden vuoksi.

Summa summarum, STX hamuaa näillä laina/tukijutuillaan itselleen parempaa katetta mutta tietää varsin hyvin että jos tilaus siirretään ranskaan ja sitä myöten aikataulu venyy eikä laivaaan pelitä kuten aiemmat sisarensa, se on silloin näin isossa kaupassa tappiollinen kauppa STX:lle ja mahdollisesti aiheuttaa myös STX.n nurin menon ja/tai vähintäänkin sen että lisätilauksia ei tarvitse odotella oikeastaan miltään ristelyvarustamolta.

Kuten edellä mainitsin, tämmöinen laiva on saatava tasan tarkkaan liikenteeseen aikataulun mukaan, muutoin alkavat järjettömät sakkokorvaukset juosta ja ne ovat niin isoja että telakan kassa on tyhjä alta aika-yksikön.
Tiedän rahtilaivoja tilatun sillä periaatteella että on sovittu tiukka aikataulu myöhästymiskorvauksineen ja tilaajalla on ollut tiedossa että telakka ei pysty aikatauluun ja näin joutuvat maksamaan korvauksia....Eli on jo etukäteen huomoitu korvaukset ja että laivaa ei saada aikataulun mukaan käyttöön mutta aikataulu laivan tarpeelle todellisuudessa onkin vuosi pari ilmoitettua pidempi.
Tällä hetkellä Suomenkin veronmaksajat makselevat osaltaan EU:n pankkitukiaisten muodossa Espanjan telakoiden töppäyksiä ja näiden STX-juttujen kanssa on hyvä pitää pää kylmänä eikä alkaa hötkyilemään, muutoin voi käydä niin että tulevaisuudessa Turun telakan ongelmat ovat pieniä Suomelle keissistä tuleviin ongelmiin nähden.

Painotan vielä kerran tätä:
Laivan tilaaja tietää tasan tarkkaan että jos laiva tehdään Suomessa niin se tulee kuin Manulle illallinen niin että tilaajan bisnes ei kärsi...Ja tällä asialla on taatusti suurin merkitys.
Tämä asia ei toiseksi muutu sillä että joku maa toisaalla tukee ja lupaa enempi, kun ristelyjen markkinointi/myynti noin vuotta ennen laivan valmistumista aloitetaan niin matkustajille ei voida visioida Ranskan tukipäätöksien ihanuutta, niistä kun matkustajat eivät ole valmiit maksamaan pennin vertaa.






"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Everyman

Quote from: Jouko on 21.12.2012, 20:54:10
Epäilen vahvasti Soinille tyypillistä sarkasmia. ;)

Laistaa vastuuta vaan, taas. Ei uskalla olla selvästi mitään mieltä.

Arvoton

Taas jonkun hommalaisen nenään ay-touhu haisee paskalta, mafialta, kiristykseltä, tunkiolta, jne. ihmisvihalta. Elämäntehtävä lienee tuokin. Murentaa sopimusyhteiskunta.

Mua tökkii kyllä Ranskan hallituksen sosiaalikapitalismi. Naurettavaa.

Olen aika varma, ettei ranskalainen metallimies paljon vähemmän tienaa. Saksalainen tienaa suomalaista enemmän. Silti siellä tehdään koko ajan laivoja. Ja puhun yhtä pitkästä työviikosta.

sivullinen.

Ruotsi - tuo maa jota on nyt viime aikoina niin kehuttu talouspolitiikastaan - on myös jättänyt työllistävää teollisuutta tukematta. Perustelu on ollut yksinkertainen: Jos euroopassa on markkinoita kymmenen autotehtaan verran ja autotehtaita on kaksikymmentä, autotehtaiden tukemisessa ei ole mitään mieltä. Ostajia ei vaan yksinkertaisesti riitä. Tehtaita on pakko lakkauttaa.

Ensin voisi luulla, että se joka luovuttaa ja jättää tukematta omia tehtaita menettää eniten. Muut vievät markkinat. Näin tilanne onkin niin kauan kun markkinat ovat terveellä pohjalla ja tavarasta saa hyvin rahaa. Siinä vaiheessa kun tuote maksaa vähemmän kuin raaka-aineet ei enää kenenkään kannata tukea omia tehtaita. Silloin kannattaa vaikka antaa työläisille rahat ja käskeä painua kotiinsa kattoon syljeskelemään; siis taloudellisesti kannattaa - poliittisesti pitää keksiä tyhjän toimittamista.

Parasta tietenkin olisi jos laivan rakentajista olisi pientä pulaa, ja laivoista puutetta. Silloin STX tekisi hyvät rahat oikealla tavalla. Nyt se on pelkkää sinkkiämpäribisnestä. Kuvastaa hyvin euroopan yleistä tilaa - amerikka on sentään saanut taloutensa hieman vakaammalle pohjalle.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

CaptainNuiva

Quote from: Arvoton on 21.12.2012, 22:05:12

Olen aika varma, ettei ranskalainen metallimies paljon vähemmän tienaa. Saksalainen tienaa suomalaista enemmän. Silti siellä tehdään koko ajan laivoja. Ja puhun yhtä pitkästä työviikosta.

Laivolla ja laivoilla on eroja.
Enimmäkseen Saksassa tehdään ro-ro ja konttilaivoja, ovat tehneet niiden rakentamisesta lähestulkoon liukuhihnameininkiä ja pärjäävät hintakisaa vastaan nopeilla toimituksilla.
Laivan tilaaminen/ostaminen on aina sidoksissa rahtauksiin ja monesti käy niin että hintaa tärkeämpi on se että kuinka nopeasti laiva saadaan ja minkälaiset laatuvaatimukset se täyttää.

Tuohon STX tilaukseen liittyen laatu on tärkeää, kyse on aluksesta josta täytyy aikanaan käytettyjen markkinoille tuupattaessa saatava myös hyvä hinta.
Käyttettyjen markkinoilla noin yleensä ottaen Suomessa tehdyillä laivoilla on omat etsijänsä ja niistä maksettava hintakin siten on parempi, yli keskitason.
Ostaja myös huomioi sen että jos laiva sen lisäksi että on Suomessa rakennettu, on myös suomalaisen hoidolla ollut...Hiukan kuin käytettyä autoa ostaessa, laatumerkki ja tarkalla hoidolla ollut, menee kaupaksi parempaankin hintaan.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Punaniska

Quote from: hkanime on 21.12.2012, 20:47:37
Quote from: Punaniska on 21.12.2012, 18:50:49
Vieläkö olet sitä mieltä, että ulkomaalainen saa saman palkan kuin suomalainen?

Kyllä! Suomessa on vain yhdet työmarkkinalait ja vain suomalaiset työmarkkinaehdot. Ne pätevät myös ulkolaisille joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Tässä linkki asiasta (jälleen kerran): http://www.tyosuojelu.fi/fi/ulkomaalaiset


No huh huh. Jos olet keskiverto oikeistolainen, ja noin 1) jumalattoman naiivi, 2) vedät pokkana puutaheinää, niin taidan pitäytyä Persujen tukemisessa edelleenkin.

Tukemiseen; jos yritys X ei kannata henkilön Y käsissä, niin se ei tarkoita, etteikö henkilö Z saa sitä kannattavaksi. Masa saisi, vaikka Charlie ei saa. Verrattuna siihen, mitä Jykä mättää jorgoksen perseeseen, voidaan ostaa STX, pilkkoa se ja myydä ylimääräiset osat halukkaille ja perustaa uusi MasaYards.

Tutki muuten se DHL, mutta varoitus; saattaa tulla paha mieli. Siinä näkee, että markkinaliberalismi on hyväuskoisten uunotukseen käytettävä työkalu. Fiksut valtiot, kuten Saksa  "haluavat voittaa sodan, eivät taistelua"


Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Marko M

On kuvaavaa että imbesillit jotka ovat hallituksessa miettivät voiko antaa lainaa 50 miljoonaa € mutta samalla ne tolvanat haaskaavat miljardeja euroja Kreikkaan , kehitysapuun ja maahanmuuttoon puhumattakaan syöpäkasvaimen tavalla kasvavasta julkisestasektorista.

Nuivanlinna

Quote from: Marko M on 22.12.2012, 11:04:29
On kuvaavaa että imbesillit jotka ovat hallituksessa miettivät voiko antaa lainaa 50 miljoonaa € mutta samalla ne tolvanat haaskaavat miljardeja euroja Kreikkaan , kehitysapuun ja maahanmuuttoon puhumattakaan syöpäkasvaimen tavalla kasvavasta julkisestasektorista.

Katsos heidän hahmotuskyvyllään 50miljoonaa on hemmetin paljon enemmän kuin 2miljardia.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

vilach

Quote from: hkanime on 21.12.2012, 16:31:58
Quote from: kekkeruusi on 21.12.2012, 16:27:54
Ja mitä helvetin innovaatiotukea tarvitaan laivan rakentamiseen? Ei kyse ole todellakaan mistään uudesta keksinnöstä, turhaa yritystukea valtion kassasta.

Se on hienompi nimi yritystuelle.

Kyse on puhtaasti sosialismistä missä verovarojilla ylläpidetään kannattamatonta toimintaa. Toiminta on kannattamatonta koska duunarien palkat, välillset työvoimakulut ja verot ovat niin törkeän korkeita ettei voittoa pysty tekemään. Sensijaan, että korjattaisin varsinainen pohjalla oleva ongelma, se paikataan heittämällä veroeuroja tukiaisiin.

Tämähän on Suomen teollisuuspolitiikan uusi linja: kaikkea kannattamatonta paskaa tuetaan maailman tappiin saakka ja veroja korotetaan joka vuosi.
Lukekaa mitä hkanime kirjoitti toisessa ketjussa kannattoman toiminnan tukemisesta:
Quote from: hkanime on 20.12.2012, 14:33:53
Miljardin lisähintä sähköön ei silloin käytännössä ole miljardi euroa jos energia tuotetaan Suomessa. Tämä miljardihan jää talouteen pyörimään, generoiden veroja ja työpaikkoja, jonka puitteissa veroaste voidaan laskea.
Kannattamatonta sähkön sähköntuontoa kannattaa tukea, mutta laivanrakentamista ei saa.

Emo

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/431586/Ranskan+telakka+vei+jattiristeilijan+tilauksen

QuoteTelakkayhtiö STX kertoi torstain ja perjantain välisenä yönä, että amerikkalaisen Royal Caribbean -varustamon jättitilaus menee STX:n Ranskan telakalle.

Yhden Oasis-aluksen tilauksen lisäksi sopimus pitää sisällään option toisesta. Ensimmäisen aluksen rakentamisen pitäisi alkaa syyskuussa 2013, jolloin alus olisi luovutettavissa kesällä 2016. Toisen aluksen optio umpeutuu kesällä 2018.

STX:n Turun telakka on rakentanut kaksi edellistä Oasis-luokjan alusta. Niiden hinta oli noin miljardi euroa alusta kohden ja ne toivat töitä yhteensä yli 10000 henkilötyövuotta.

Turun telakka oli vahvoilla myös näissä uusissa tilauksissa. Suomen hallitus ei viime viikolla suostunut myöntämään STX Finlandin pyytämää noin 50 miljoonan euron käyttöpääomalainaa, jota yhtiö olisi tarvinnut täyttääkseen valtion erityisrahoitusyhtiö Finnveran ehdot rakentamisaikaisen rahoituksen takuille.

Onnea Kataisen hallitus, hyvin toimittu! Taas on vastuuta kannettu.