News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Aseiden kontrolli (yhdistetty)

Started by VMJ, 31.05.2009, 11:50:28

Previous topic - Next topic

Fiftari

Jotkut voivat olla kyllä maailmasta pihalla  :flowerhat:  :facepalm:
Mutta koska kansanuutiset niin uutisen voi ymmärtää. Ei vain voi ymmärtää miten aselakeja on HÖLLENNETTY. Edes noiden mielestä. Mutta lisätty tänne koska liittyy aiheeseen ja kertoo kuinka joidenkin käsitys ei riitä asioiden käsittelyyn.

QuoteRAUHANLIITON LODENIUS: ASELAKIEN HÖLLENNYKSEN SEURAUKSENA ASEET VOIVAT JOUTUA VÄÄRIIN KÄSIIN

Reserviläiset ja aseharrastajat saivat lobattua tahtonsa läpi ampuma-aseiden sääntelyssä.
Sisäministeri Kai Mykkänen ja Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius ovat hyvin eri linjoilla EU:n asedirektiivin edellyttämien muutosten toimeenpanosta. Suomessa direktiivi aiheuttaa muutoksia erityisesti ampuma-aselakiin.

Lodenius korostaa, että EU:ssa on pyritty tiukentamaan etenkin sotilastyyppisten aseiden hankintaa ja hallussapitoa. Tästä syystä EU-direktiivin toimeenpano on ollut vapaaehtoista maanpuolustusta ja aselakien tiukentamista vastustavien hampaissa.

– Niin kutsuttuihin sotilastyyppisiin aseisiin liittyy riskejä, että järjestäytynyt rikollisuus, terroristit tai erilaiset mielenterveydeltään järkkyneet tai ideologisesti nyrjähtäneet pääsevät käsiksi liian tehovoimaisiin aseisiin.

Lodenius painottaa, että kyse ei ole perinteisistä metsästysaseista vaan lähinnä sotilastyyppisistä aseista, joista etenkin puoliautomaattiaseet ovat olleet kiistanalainen kysymys.

Asevalvontaa höllennetty useaan otteeseen

Mykkäsen mukaan valmistelun lähtökohtana on ollut estää erityisen vaarallisten aseiden ja niiden osien päätymistä vääriin käsiin. Erityisesti on kuitenkin haluttu suojella reserviläistoimintaa ja muuta aseharrastamista Suomessa.

Riskeistä huolimatta tämä on ollut tärkeää myös puolustusministeri Jussi Niinistölle (sin.).

Lodenius muistuttaa, että hallitus on jo aiemmin helpottanut aselupakäytäntöjä huomattavasti. Se on karsinut sääntelyä aseharrastajilta liikavalvonnan ja byrokratian purkamisen nimissä.

– Tiedämme, että puukolla ja veitsellä saa pahaa jälkeä aikaan, kuten Turussa nähtiin. Automaattiaseella tai puoliautomaattiaseella saa paljon pahempaa jälkeä aikaan, varsinkin jos sen käyttöön on saanut koulutusta. Tästä syystä rauhanjärjestöissä ollaan oltu kauhean skeptisiä, että aselainsäädäntöä enää yhtään höllennetään ja liberalisoidaan.

Viranomaisten ja vapaaehtoistoiminnan rooleja sekoitetaan
Lodeniuksen mukaan lainsäädännön uudistuspaketissa näytetään koplattavan sekä vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen roolin muuttaminen että aselainsäädännön muutokset.

Hän pitää huolestuttavana tapaa, jolla uusille ryhmille ihmisiä voidaan antaa mahdollisuuksia saada järeämpien ampuma-aseiden lupia, ja näillä aseilla voisi harjoittaa ampumista yhä laajemmin puolustusvoimien vastuun ja valvonnan ulkopuolella.

– Jos näin todella tapahtuu, se on huono asia.

Lodenius nostaa esiin kokonaisuuteen liittyvän hallituksen esityksen reservipoliisista:

– Siinäkin viranomaistoiminnan ja vapaaehtoistoiminnan eri rooleja ja vastuita välillä sekoitetaan lahjakkaasti kansalaisten turvallisuuden nimissä. Toivottavasti eduskunta katsoo tätä kokonaisuutta ja miettii vielä kerran, mitä kaikkea voimankäyttöä ja sen mahdollisuuksia voidaan demokratiassa ulkoistaa viranomaisilta.
Kansanuutiset
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

PannuHattu

#6301
Tätä lukiessa kannattaa muistaa että MPK on luopumassa kaikesta sotilaallisesta koulutuksesta.


Hallituksen esitys ampuma-aselain, vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta annetun lain ja
asevelvollisuuslain 97 a §:n muuttamisesta
https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/f74fd633-57f6-4514-be3f-701497b43040/38ed0aa5-2347-4197-86e9-a094f415f3bc/ESITYS_20180504065224.pdf
https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/posts/1073011952865268
Quote
Ensimmäinen pikainen analyysi aselakiehdotuksesta on valmis.

Kannattaa muistaa, että tunnin analysoinnilla saa noin tunnin analyysin. Mielessämme on todennäköisesti enemmän kysymyksiä kuin meillä oli ennen analysoinnin aloittamista ja luultavasti monet asiat tarkentuvat vielä tämän kuun aikana. Uusiksi menee aselaki ja laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta, joten 188-sivuinen [1] tietopaketti aiheuttaa lievän informaatioähkyn.

Firearms United kehottaa kaikkia varaamaan aikaa viikonloppuna ja lukemaan ehdotuksen läpi äärimmäisen huolella - muutama killeri jo bongattiin harrastajien toimesta. Kannattaa lähetellä meille viestiä jos huomaatte jotain hälyyttävää mitä me emme vielä ole bonganneet...

Huomatkaa - kyseinen teksti on vasta ehdotus ja jos hälyttävää löytyy siihen kannattaa vielä yrittää järjestötasolta vaikuttaa.

Firearms United ei vielä ole muodostanut mielipidettä tekstistä, koska tulkinnan varaa löytyy...

PIKATÄRPIT:

- Starttiaseet ovat hyvin pitkälti aseita tästä eteenpäin. Kannattaa harkita todella tarkasti kannattaako tämmöinen enää omistaa.
- Normaalikapasiteettiset lippaat ovat luvanvaraisia aseen osia, paitsi jos henkilöllä on lupa kyseisen aseen hallussapitoon.
- Reserviläiskiväärit ja urheilukarbiinit ovat edelleen luvallisia B-kategorian aseita, paitsi jos niissä käyttää normaalikokoisia lippaita, jolloin ne ovat ERVA-lupia, joita voidaan myöntää vain tietyin perustein.
- Pitkän ja lyhyen aseen määritelmä tulee muuttamaan aseiden määritelmiä. Ilmeisesti kiväärin minimimitta on 300 mm piipunpituus ja 600 mm kokonaispituus.
- Ilmeisesti lupia myönnetään edelleen toistaiseksi, paitsi jos kyseessä on ensimmäinen lupa lyhyeeseen käsiaseeseen tai ERVAan.
- Aseen saa tulevaisuudessa lainata ilman ilmoittamista jos laina kestää alle 10 päivää.
- Reserviläispoikkeus on pykälän 43§ uusi hyväksyttävä hankintaperuste, mikäli kriteerit täyttyvät. MPK:n ammunnanjohtaja pystyy kirjoittamaan suosituksia, PV:n lausunto/puolto vaaditaan.
- Urheilupoikkeus on mukana, mutta edellyttää 12 kuukauden seuraan kuulumista - mutta kahden vuoden harrastuneisuutta (!!) (pistooli ja kivääri)
- Jos perseilet palveluksessa, voi PV ilmoittaa että olet soveltumaton pitämään aseita hallussasi. Eli sormi pois liipasimelta ja muistetaan LASER-sääntö!
- Asekeräilijä ei voi kerätä ja säilyttää erityisen vaarallisia ammuksia
- Dekoase on edelleen ampuma-ase.
- "lipasrikos" johtaa lupien peruuttamiseen.

MUITA TÄRKEITÄ KOHTIA:

POIKKEUKSET:
Esitetyillä muutoksilla täytäntöönpantaisiin ampuma-asedirektiivissä jäsenvaltioille säädetty mahdollisuus myöntää lupia direktiivimuutoksella kiellettyyn

A-luokkaan siirrettyihin ampuma-aseiden hankkimista ja hallussapitoa varten esimerkiksi maanpuolustustarkoituksessa, museoille ja keräilijöille sekä urheiluampujille.

RESERVILÄISPOIKKEUS:
Lakia vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta ehdotetaan muutettavaksi niin, että laissa määriteltäisiin Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen julkisena hallintotehtävänä olevan sotilaallisia valmiuksia palvelevan koulutuksen antaminen ja Maanpuolustuskoulutusyhdistykselle säädettäisiin mahdollisuus saada aselupia tiettyihin direktiivin A-luokan aseisiin sotilaallisia valmiuksia palvelevan ampumakoulutuksen antamista varten.

Ehdotuksessa ehdotetaan, että yksittäisille henkilöille säädettäisiin tietyin edellytyksin mahdollisuus saada aselupa direktiivin A-luokan aseisiin

Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen sotilaallisia valmiuksia palvelevassa ampumakoulutuksessa tapahtuvaa harjoittelua varten.

Ehdotetuilla muutoksilla Puolustusvoimille tulee uusi rooli aselupamenettelyssä.

Puolustusvoimat antaisi tietyissä tilanteissa lausunnossaan arvion Poliisihallitukselle aselupaa hakevan henkilön tarpeesta hakemuksen mukaiseen ampuma-aseeseen

tai aseen osaan kansallisen puolustuksen näkökulmasta. Puolustusvoimien lausunnon lähtökohtana olisi hakijan sodanajan sijoitus tai suunniteltu sijoitus ja sitä kautta kansallisen puolustuksen vuoksi poikkeuksellisesti ja yksittäistapauksessa Puolustusvoimien näin arvioidessa tarve ampuma-taidon ylläpitämiseen nimenomaan erityisen vaaralliseksi säädetyllä ampuma-aseella.

Ehdotetuilla muutoksilla mahdollisuus saada lupa erityisen vaaralliseen ampuma-aseeseen tai aseen osaan kansallisen puolustuksen tarkoituksessa rajataan vain niihin henkilöihin, joilla on sodan ajan sijoitustai suunniteltu sijoitus. Puolustusvoimat antaa lausunnossaan arvion siitä, onko henkilöllä tarve erityisen vaaralliseen ampuma-aseeseen tai aseen osaan kansallisen puolustuksen tarkoituksessa poikkeuksellisesti ja yksittäistapauksessa. Ehdotetulla sääntelyllä on sukupuolivaikutuksia ja ihmisryhmien yhdenvertaisuuteen ja syrjimättömyyteen liittyviä vaikutuksia.

Huom: Jos sijoitusta ei ole ja henkilö ei voi näin saada A-luokan lupaa, voi henkilö ilmeisesti käyttää B-luokan asettaa isolla lippaalla MPK:n harjoituksissa ns "valvottuna käyttönä".

KERÄILY:
Ehdotetuilla muutoksilla ei olisi vaikutusta ampuma-aseiden historiallisia ja kulttuuria arvoja ylläpitävään asekeräilyyn huolimatta siitä, että asekeräily otettiin direktiivin soveltamisalaan. Direktiivi ja sen nojalla ehdotetut muutokset ampuma-aselakiin mahdollistavat edelleen aselupien myöntämisen asekeräilyä varten myös erityisen vaarallisiin ampuma-aseisiin, aseen osiin, patruunoihin ja erityisen vaarallisiin ammuksiin.

URHEILUPOIKKEUS:
Aselupa ampumaurheilussa ja -harrastuksessa käytettävää 6 §:n 2 momentin 4—7 kohdassa tarkoitettua ampuma-asetta varten ja ampumaurheilussa 9 §:n 5 kohdassa tarkoitettua erityisen vaarallista ampuma-asetta tai sen osaa varten voidaan antaa luonnolliselle henkilölle vain, jos tämä esittää yhdistyslain (503/1989) 4 §:ssä tarkoitetun luvan saaneen yhdistyksen ampuma-asekouluttajan antaman todistuksen ampuma-urheilusta tai harrastuksestaan, jonka on oltava jatkunut aktiivisesti vähintään aselupahakemusta edeltävät kaksi vuotta. Lisäksi Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen ammunnan johtaja voi antaa edellä mainitun todistuksen vähintään kahden vuoden aktiivisesta ampuma harrastuksesta, kun luvan hakija on osallistunut vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta annetussa laissa tarkoitettuun sotilaallisia valmiuksia palvelevaan ampuma-asekoulutukseen 6 §:n 2 momentin 4—7 kohdassa tarkoitetulla ampuma-aseella.

Aktiivisen harrastuksen jatkumista koskevaan kahden vuoden ajanjaksoon lasketaan puolet aseellisessa palvelussa asevelvollisena suoritetusta palvelusta tai puolet naisten vapaaehtoisessa asepalvelussa suoritetusta palvelusta. Aselupa ampumaurheilussa ja harrastuksessa käytettävään tämän lain 6 §:n 2 momentin 4—7 kohdassa tarkoitettuun ampuma-aseeseen tai sen osaan voidaan myöntää myös, jos henkilö esittää luotettavan selvityksen ampumaurheilusta tai harrastuksestaan ja työnantajanaan toimivan valtion viranomaisen todistuksen siitä, että hän virkaansa kuuluvissa tehtävissä kantaa 6 §:n 2 momentin 4 7 kohdassa tarkoitettua ampuma-asetta.

GRAND-FATHERING
Asedirektiivin mukaan jäsenvaltiot voivat jatkaa olemassa olevia aselupia niille aseille, jotka siirtyvät direktiivin voimaantulon jälkeen A-luokkaan. Eli voimassa olevat ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttava lupien voimassaoloa voidaan siirtymäsäännöksellä säätää olevan voimassa myös asedirektiivin täytäntöönpanon jälkeen siihen saakka, mihin ne oli myönnetty lupaehtojen edelleen täyttyessä.

Edellä esitetyt muutokset ampuma-aseiden luokittelussa edellyttävät muutoksia ampuma-aselakiin. Lisäksi asedirektiivin antama mahdollisuus säätää lupien myöntämisestä poikkeuksellisesti edellyttää muutoksia ampuma-aselakiin, lakiin vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta ja asevelvollisuuslakiin.

YLEISTÄ:

PUOLIAUTOMAATTIASE:
Lisäksi on otettava huomioon, että osa tällä hetkellä poliisilaitoksen myöntämistä luvista siirtyy Poliisihallituksen tehtäväksi kun tiettyjä asetyyppejä käsitellään jatkossa erityisen vaarallisina ampuma-aseina.(Puoliautomaatti+normaalikokoinen lipas)

Erityisen vaarallinen ampuma-ase:
Ampuma-aselain 9 §:n mukaisia erityisen vaarallisia ampuma-aseita ovat kaikki asedirektiivin liitteessä I kiellettyjen ampuma-aseiden A-luokkaan sijoitetut ampuma-aseet. Tämän vuoksi 9 §:ään lisättäisiin alakohdat 4—6

[FU:n huomio] Alle 600mm/300mm piipun pituudella olevat olkapäätä vasten ammuttavat aseet ovat ERVOJA:

Erityisen vaarallinen ampuma-ase on myös lyhyt itselataava kertatuliase, joka on kahdella kädellä olkapäätä vasten tuettavaksi taikka muutoin kahden käden otteella ammuttavaksi suunniteltu ja valmistettu lyhyt ampuma-ase eli esimerkiksi lyhyt kivääri, pienoiskivääri, yhdistelmäase tai haulikko. Esimerkiksi ampuma-aseessa, jossa on teleskooppitukki, tulisi teleskooppitukin olla lyhimmillään sellainen, ettei ampuma-aseen kokonaispituus jää alle 60 senttimetrin. Tämä ampuma-ase on sijoitettu asedirektiivissä A8-luokkaan.

Itselataavat keskisytytteistä patruunaa ampuvat kertatuliaseet sijoitettiin kiellettyjen ampuma-aseiden luokkaan siinä tapauksessa että niiden osana on kapasiteetiltaan iso latauslaite tai vastaava irrotettava latauslaite on lisätty ampuma-aseeseen. Lyhyt itselataava keskisytytteistä patruunaa ampuva itselataava kertatuliase säilyy normaalina luvanvaraisena ampuma-aseena, kunhan sen osana ei ole kapasiteetiltaan yli 20 patruunan latauslaitetta tai sellaista irrotettavaa latauslaitetta ei ole siihen lisätty. Pitkän itselataavan keskisytetteistä patruunaa ampuvan kertatuliaseen latauslaitteen kapasiteetti saa olla enintään 10 patruunaa, jotta ampuma-ase on edelleen normaalisti luvanvarainen.

Eli nämä ampuma-aseet vain kapasiteetiltaan isolla latauslaitteella varustettuna sijoitettiin kiellettyjen ampuma-aseiden luokkaan. Kun taas kapasiteetiltaan kohtuullisen kokoisella latauslaitteella varustettuna ne säilyivät normaalisti luvanvaraisina, joihin ampuma-aselain perusteella voidaan myöntää aselupia muun muassa ampumaharrastukseen ja -urheiluun.

Lisäksi tietyt pitkät itselataavat kertatuliaseet, joiden pituutta voidaan lyhentää alle 60 senttimetriin taitto-tai teleskooppitukilla tai tukilla, joka voidaan irrottaa käyttämättä työkaluja, lisättiin kiellettyjen ampuma-aseiden luokkaan.
kapasiteetiltaan isot latauslaitteet olisivat aina luvanvaraista, paitsi silloin kun henkilöllä olisi sellaisen erityisen vaarallisen ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttava lupa, johon kyseinen latauslaite sopii.
Entiset Sarjatuliaseet, jotka on muunnettu puoliautomaateiksi:
Esimerkiksi näiden sarjatuliaseista muunnettujen ampuma-aseiden piiput ja patruunapesät eivät välttämättä vastaa siviilikäyttöön tarkoitettujen ampuma-aseiden käyttöturvallisuutta koskevia vaatimuksia. Näin ollen nämä ampuma-aseet muodostavat turvallisuusriskin niin yleisen järjestyksen ja turvallisuuden kuin kuluttajaturvallisuudenkin kannalta. Kilpaurheilussa käyttävät aseet on lähtökohtaisesti valmistettu alun perin itselataaviksi aseiksi. Näin ollen sarjatuliaseesta muunnettuun itselataavaan kertatuliaseeseen voisi saada aseluvan vain ottaen huomioon 44 b §:n 1 momentissa säädetyt hankittavaa
ampum-asetta ja aseen osaa koskevat rajoitukset erityisen vaaralliselle ampuma-aseella ja aseen osalle.

LIPPAAT TULEE LUOVUTTAA VALTIOLLE HÄVITETTÄVÄKSI MIKÄLI ET KUULU POIKKEUKSIEN PIIRIIN (huom - nykyisille luvanhaltioille ehdotetaan grandfathering poikkeusta)
Kapasiteetiltaan isojen latauslaitteiden hallussapidon rajoitusten vuoksi kuluttajien tulee tilanteissa, joissa heillä ei ole sellaista ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttavaa lupaa, joka oikeuttaisi kyseisen latauslaitteen hallussapitoon, joko myydä latauslaite sen hankintaan oikeutetulle tai luovuttaa se valtiolle
romutettavaksi. Valtio ei maksa romutettavaksi toimitettavasta latauslaitteesta korvausta.

DEAKTIVOITU ASE ON EDELLEEN AMPUMA-ASE
Ampuma-aselaista poistetaan säännös, jonka mukaan pysyvästi ampumakelvottomaksi tehtyä asetta ei pidetä ampuma-aseena. Jatkossa deaktivoidut aseet ovat asedirektiivin mukaisesti ilmoituksenvaraisia ampuma-aseita ja niiden hankinnasta tulee tehdä ilmoitus poliisille.

MUUTOKSIA OSIEN LUVANVARAISUUTEEN:
Poikkeukset luvanvaraisuudesta.
Pykälän 1 momentin 2 kohtaa täydennettäisiin. Kyseisen kohdan mukaan luvanvaraista ei ole sellaisten aseen osien hankkiminen ja hallussapito, joiden hankkijalla tai hallussapitäjällä on oikeus kyseisiä aseen osia vastaavista aseen osista kootun ampuma-aseen hallussapitoon.

Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin uudet 3 ja 3 a kohdat, jotka koskisivat latauslaitteita. Uuden 3 kohdan mukaan luvanvaraista ampuma-aselain mukaan ei olisi lyhyeen keskisytytteiseen itselataavaan kertatuliaseeseen lisättävissä tai kiinnitettävissä kapasiteetiltaan yli 20 patruunan latauslaitteen hankkiminen, jos henkilöllä on erityisen vaarallisen ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttava lupa sellaiseen lyhyeen keskisytytteiseen itselataavaan kertatuliaseeseen, johon kyseinen latauslaite sopii. Uuden 3a kohdan mukaan ampuma-aselain mukaan luvanvaraista ei olisi pitkään keskisytytteiseen itselataavaan kertatuliaseeseen lisättävissä tai kiinnitettävissä kapasiteetiltaan yli 10 patruunan latauslaitteen hankkiminen, jos henkilöllä on erityisen vaarallisen ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttava aselupa sellaiseen pitkään keskisytytteiseen itselataavaan kertatuliaseeseen, johon kyseinen latauslaite sopii. Näin ollen edellä tarkoitetut kapasiteetiltaan isot latauslaitteet olisivat aina luvanvaraista, paitsi silloin kun henkilöllä olisi sellaisen erityisen vaarallisen ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttava lupa, johon kyseinen latauslaite sopii

"LIPASRIKOS" VIE ASELUVAT:
Ampuma-aseen hankkimiseen ja hallussapitoon oikeuttavan luvan peruuttamisen vireilletuloa ja peruuttamisen edellytyksiä säännellään ampuma-aselaissa kattavasti.

Direktiivimuutoksen johdosta lakiin ehdotetaan otettavaksi uusi säännös, joka koskee luvan peruuttamista niissä tapauksissa, joissa B-luokkaan kuuluvan ampuma-aseen haltijalla on hallussaan direktiivissä mainittu latauslaite.

Lisäksi ampuma-aselain luvan peruuttamista koskevaa säännöstä esitetään muutettavaksi niin, että kaikissa niissä tapauksissa, joissa luvan myöntämisen edellytykset eivät selkeästi enää täyty, poliisin tulisi peruuttaa lupa.

Yli 10 patruunan kiväärin lippaat ja yli 20 patruunan pistoolin lippaa tullaan luokittelemaan jatkossa aseen osiksi:
Tämä asedirektiivin sisältämän sääntelyn toteuttaminen edellyttää, että ampuma-aselaissa aseen osaksi määritellään latauslaite silloin, kun latauslaite, jonka kapasiteetti on yli 20 patruunaa, on lyhyen keskisytytteistä patruunaa ampuvan itselataavan kertatuliaseen osa tai siihen liitettävä yli 20 patruunan irrotettava latauslaite. Lisäksi aseen osaksi määritellään kapasiteetiltaan yli 10 patruunan latauslaite vastaavissa tilanteissa.

MUUTOS KIVÄÄRIIN PITUUTEEN:
Lyhyt ja pitkä ampuma-ase:
Asedirektiivin liitteen I osassa IV määritellään lyhyet ja pitkät ampuma-aseet. Ampuma-aselain määritelmä on poikennut asedirektiivin määritelmästä.

Asedirektiivin muutokset edellyttävät, että ampuma-aseiden pituutta koskeva kansallinen sääntely yhdenmukaistetaan asedirektiivin kanssa. Asedirektiivistä poikkeavat ampuma-aseen mitat eivät myöskään ole enää tarpeen kun asedirektiivi tiukentaa sääntelyä kapasiteetiltaan isojen latauslaitteiden ja tiettyjen ampuma-aseiden yhdistelmien osalta. Tämän vuoksi ampuma-aselakiin lisättäisiin uusi 6 a § lyhyistä ja pitkistä ampuma-aseista ja mitat vastaisivat ampuma-
asedirektiiviä. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä ampuma-aseen mittaamisesta.

LUPIEN MÄÄRÄAIKAISUUS:
Aselupa annetaan toistaiseksi, jollei sitä erityisestä syystä ole annettava määräajaksi. Ensimmäinen aselupa 43 §:n 1 momentin 1 (Metsästys) ja 2 (urheilu) kohdan, 4 (näytös) kohdan tai 9 (maanpuolustus) kohdan käyttötarkoitusta varten annetaan luonnolliselle henkilölle 6§:n 2 momentin 4—7 (lyhyet käsiaseet) kohdassa mainituista asetyypeistä koostuvaan ryhmään kuuluvaan ampuma-aseeseen taikka 9 §:ssä tarkoitettuun erityisen vaaralliseen ampuma-aseeseen enintään
viiden vuoden määräajaksi. Kaikki luvanhaltijalle tämän määräaikaisen luvan voimassaoloaikana samaan aseryhmään kuuluviin ampuma-aseisiin myönnettävät aseluvat annetaan määräajaksi, joka päättyy viimeistään samanaikaisesti ensimmäisen määräaikaisen luvan päättymisen kanssa. Sellaista työtä varten, jossa ampuma-ase on välttämätön, lupa annetaan kuitenkin enintään viideksi vuodeksi kerrallaan

ONGELMAT:

SEUROJEN AMPUMA-ASEIDEN OSTAMINEN VAIKEUTUU HUOMATTAVASTI:
Ehdotetuilla muutoksilla mahdollistetaan se, että Maanpuolustuskoulutusyhdistys voi jatkossa hankkia erityisen vaarallisiksi ampuma-aseiksi luokiteltuja pitkiä itselataavia keskisytytteistä patruunaa ampuvia kertatuliaseita ja kapasiteetiltaan yli 10 patruunan latauslaitteen yhdistelmiä järjestääkseen sotilaallisia valmiuksia palvelevana koulutuksena annettavaa ampumakoulutusta. Muille yhdistyksille tai järjestöille ei voisi näihin ampuma-aseisiin myöntää lupia.

[Firearms Unitedin tulkinta:] Ilmeisesti metalliputket tarvitsevat tulevaisuudessa aseluvan. Muista ottaa lupa mukaan kun menet rautakauppaan:
Ampuma-aseeksi katsottaisiin myös muu esine, joka muistuttaa ampuma-asetta ja joka on rakenteensa tai valmistusmateriaalinsa puolesta on muutettavissa toimivaksi ampuma-aseeksi

STARTTI-ASEET:
Nykyisin voimassaolevan ampuma-aselain mukaan kaasuaseella tarkoitetaan ampuma-asetta, jossa käytetään kaasupatruunaa ja jolla ei voida ampua muita patruunoita. Lisäksi voimassa olevassa ampuma-aselaissa luvanvaraisiksi on katsottu myös pyroteknisiä merkinantopatruunoita ampuvat merkinantopistoolit. Suuri osa markkinoilla olevista näistä direktiivissä mainituista esineistä on siis jo voimassaolevan Suomen lain mukaisesti ampuma-aseita.

Lisäksi markkinoilla on ollut myös asejäljitelmiä, jotka ovat helposti muokattavissa ampumaan vähintään ärsytystä aiheuttavia aineita, mutta myös ruutikaasun paineen avulla luoteja, hauleja tai muita ammuksia. Näiden esineiden suhdetta voimassaolevaan lainsäädäntöön on oikeusasteissa tulkittu vaihtelevasti, koska voimassaolevassa laissa ei ole tarkkoja säännöksiä paukkupatruunoille tai niitä ampuville asejäljitelmille. Direktiivi kuitenkin edellyttää näiden tulkitsemista ampuma-aseeksi.

[Firearms Unitedin tulkinta] Jos sinulla on nallipyssy tai startti-ase - näytä sille rälläkkää välittömästi, jauha se metallijauhoksi ja sirottele jauhe tuuleen. Ja äkkiä. Tai sitten hävitä se käyttäen jotain laissa hyväksyttyä metodia.

Edit.

Sisäministeriö vesittämässä asedirektiivin puolustuspoikkeamaa
https://www.reservilaisliitto.fi/uutishuone/uutiset/sisaministerio_vesittamassa_asedirektiivin_puolustuspoikkeamaa.40744.news
Quote
Reserviläisliitto ei ole tyytyväinen tänään julkaistuun, aselain muutosesityksen luonnokseen.

Sisäministeriö on julkaissut luonnoksen EU:n asedirektiiviin liittyvästä aselain muutoksesta. Alkuperäinen direktiiviesitys olisi kategorisesti kieltänyt Suomessa yleiset, puoliautomaattiset reserviläiskiväärit yksityishenkilöiltä mutta yhteisen edunvalvontatyön tuloksena viime toukokuussa hyväksytty, lopullinen direktiivi sisältää ns. kansallisen puolustuksen poikkeaman. Tämä mahdollistaa aselupien myöntämisen reservikivääreihin jatkossakin kansalliseen puolustukseen liittyvistä syistä.

Reserviläisliiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola ei kuitenkaan ole tyytyväinen muutosesityksen sisältöön ja hämmästelee erityisesti sitä, miksi kansallisen puolustuksen poikkeamaa lähestytään esityksessä ja sen perusteluissa hyvin ahtaasti. Käytännössä nykyisenkaltaiseen reserviläiskiväärin voisi jatkossa saada luvan vain Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) koulutukseen liittyen ja silloinkin vain, jos henkilöllä on sijoitus Puolustusvoimien sodan ajan joukoissa, hänelle on kaavailtu sellaista tai muissa, hyvin rajatuissa yksityistapauksissa.

- Suomessa on 900.000 reserviläistä, joista vain vajalla kolmanneksella on sodan ajan sijoitus. Näin ahdas tulkinta ei vastaa yhteistä tahtotilaamme tässä asiassa. Eduskunnan aikanaan yksimielisesti linjaama tavoite oli, että reserviläisten ampumaharjoittelun tulee voida jatkua pitkälti nykyisessä laajuudessa. Vähintään Puolustusvoimilla tulee olla mahdollisimman vapaat kädet tulkita jatkossa sitä, kenelle reserviläiskiväärilupa voidaan myöntää.

Mikäli lakiesitys hyväksytään nykymuodossaan, Puolustusvoimat toimii jatkossa lausunnonantajana reserviläiskivääreitä koskevia lupahakemuksia käsiteltäessä. Lakiesityksen perusteissa rajataan kuitenkin hyvin tarkasti sitä, missä yksittäistapauksissa lupaperusteet täyttyvät. Puolustusvoimat joutuu lausunnoissaan noudattamaan näitä perusteita.

- Emme luonnollisesti tavoittele sitä, että jokainen Reserviläinen voisi halutessaan hankkia reserviläiskiväärin. Sitä pidämme kuitenkin itsestäänselvyytenä ja yhdessä päätetyn, kansallisen tahtotilamme mukaisena, että reserviläistoimintaan ja -koulutukseen aktiivisesti osallistuva reserviläinen voisi reserviläiskivääriin jatkossakin luvan saada, mikäli muut lupaehdot täyttyvät.

Reserviläiset harrastavat Suomessa laajasti ammuntaa ja yksinomaan Reserviläisliitossa ammuttiin viime vuonna yli 2,6 miljoonaa laukausta. Tehtyjen selvitysten mukaan noin 4/5 jäsenistä harrastaa ammuntaa vähintään satunnaisesti ja heistä vajaa puolet ampuu myös reserviläiskivääreillä, joita käytetään laajasti sekä sovelletussa reserviläisammunnoissa että perinteisissä rata-ammunnoissa. Ensiksi mainittuun lajiin ei juuri ole tulossa muutoksia, koska sovellettu reserviläisammunta kuuluu direktiivin urheilupoikkeaman piiriin.

Miten käy määräaikaisten lupien?

EU:n asedirektiivi sisältää myös ns. Grandfathering -klausuulin, joka tarkoittaa sitä, että ennen direktiivin voimaantuloa saadut aseluvat pysyvät voimassa. Ensimmäinen aselupa myönnetään kuitenkin nykyisin Suomessa usein määräaikaisena ja jatkohakemusta käsiteltäessä sovellettaisiin nyt käsittelyssä olevaa aselakia. Puheenjohtaja Pohjola epäilee, ettei monikaan nykyinen luvanhaltija saa jatkolupaa reserviläiskivääriin, jossa on pitkä lipas.

- Kun asedirektiivi hyväksyttiin viime keväänä, meille vakuutettiin monesta suunnasta, että vanhat luvat säilyvät sellaisenaan voimassa. Onko nyt niin, että tämäkään tulkinta ei pitänyt täysin paikkaansa vaan, että reserviläisillä on edessään vähintään pienemmän lippaan hankinta? Toivon ministeriöltä korjausta, mikäli olemme tulkinneet lain muutosesitystä tämän osalta väärin.

Poliisin sähköisen aseluparekisterin mukaan suomalaisilla on hallussaan yli 21.000 reserviläiskivääriä. Todellinen määrä on tätä suurempi, koska 1990-luvulla myönnettyjä lupia ei ole kokonaisuudessaan viety sähköiseen luparekisteriin. Lisäksi muutamia satoja kivääreitä on Reserviläisliiton jäsenyhdistysten ja maakunnallisten piirien hallussa yhteisöluvilla. Jatkossa nykyisenkaltaisiin reserviläiskivääreihin ei voi saada yhteisölupia.

Reserviläiskiväärillä tarkoitetaan puoliautomaattiset kiväärin ja 30 patruuna vetävän lippaan yhdistelmää. Pitkän lippaan käytöllä on tavoiteltu sitä, että ampumasuoritus olisi mahdollisimman samanlainen kuin Puolustusvoimien rynnäkkökivääreillä ammuttaessa. EU:n asedirektiivi suhtautuu erityisen kriittisesti pitkiin lippaisiin mutta lyhyemmillä lippailla varustettuihin reserviläiskivääreihin ja muihin aseisiin voidaan jatkossakin myöntää lupia pitkälti nykyisillä perusteilla.

- EU-tasolla toteutettu edunvalvonta johti hyvään lopputulokseen. Onkin vaikea ymmärtää, miksi oman lainsäädännön muuttaminen direktiivin edellyttämään malliin on ollut näin vaikeaa. Nykymuotoista muutosesitystä emme voi mitenkään hyväksyä.

Reserviläisliiton tänään lausunnolle saamasta aselain muutosesityksen luonnoksesta tulee antaa ministeriölle lausunto ja korjausesitykset kesäkuun alkuun mennessä. Lopullinen lain muutosesitys on tarkoitus jättää Eduskunnalle vielä ennen sen, heinäkuussa alkavaa istuntotaukoa. EU:n direktiivit tulee sisällyttää jäsenmaissa kansalliseen lainsäädäntöön 15 kuukauden kuluessa. Asedirektiivin osalta tämä tarkoittaa, että Eduskunnan tulisi hyväksyä aselain muutokset syyskuun kuluessa.

Sisäasianministeriön tänään julkaisema luonnos aselain muutosesityksestä perusteluineen löytyy ministeriön internet-sivuilta.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
- Thomas Jefferson

There are four boxes to be used in the defense of liberty: soap, ballot, jury and ammo. Please use in that order.
-Larry McDonald

Fiftari

^ :facepalm: En omista asetta mutta vituix menee. Jos jossain vaiheessa kielletään kansalaisilta aseet niin koska ongelma on ratkaistu ja tämän seurauksena vaadin että poliisiltakin poistetaan aseet ja siirrytään englannin malliin. Halataan maailmaa nyt sitten oikein kunnolla.  :facepalm:
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

PannuHattu

Myi Kakkasen taidonnäyte:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/era/artikkeli-1.233933
Quote
Hallitus on tänään perjantaina antamassa esitystään uudesta asedirektiivistä. Aseluvat jaetaan jatkossa nykyistä tarkemmin kahteen osaan eli lyhyen ja pitkän lippaan aseisiin.

Kyse on EU:n asedirektiivin kansallisesta toimeenpanosta, jota on valmisteltu jo pitkään. Direktiivi johtaa siihen, että esimerkiksi metsästäjien kannattaa miettiä tekemisiään aiempaa tarkemmin.

Sisäministeri Kai Mykkäsen mukaan laki vaikuttaa myös joidenkin metsästäjien elämään. Nykyisessä suomalaisessa käytännössä pitkiä lippaita on nimittäin ollut mahdollista pitää hallussa ilman niihin oikeuttavaa aselupaa.

Jatkossa kuitenkin pitkien lippaiden kohtelu muuttuu, kun niiden hallussapitoa säädellään aiempaa tarkemmin.

"Jos ei siihen erittäin vaarallisen aseen osana ole asianmukaista lupaa, sen hallussapito on laitonta", Mykkänen sanoo.

Suunta on ministeri Mykkäsen mukaan aivan oikea, sillä kadonneiden tai anastettujen aseiden määrä on kasvanut viime vuosina rajusti. Järeiden aseiden osia valvotaan ministerin mukaan myös liian vähän.

Mykkänen kehottaa esimerkiksi metsästäjiä pohtimaan, miten jatkossa kannattaa toimia. Metsästysperusteella hankituissa aseissa nimittäin voi olla suuria lippaita. Tänä päivänä nuo lippaat on sidottu metsästysaselupaan.

"Näissä tapauksissa henkilön täytyy hakea lupaa pitkään lippaaseen joko ampumaurheilun tai reserviläispoikkeuksen nojalla. Jos sille ei ole asianmukaista syytä, pitkästä lippaasta täytyy luopua", Mykkänen huomauttaa.

Tällaiset ilman asianmukaista lupaa olevat henkilöt ovat voineet Mykkäsen mukaan käydä satunnaisesti ampumaradalla ja käyttää pitkää lipasta sellaisessa aseessa, johon ei ole ollut ampumaurheilulupaa.

Mikäli vaikkapa metsästäjällä sattuu olemaan varastossaan tällainen luvaton lipas, ei sen hallussapidosta kuitenkaan rangaista välittömästi uuden direktiivin astuessa voimaan. Jos lippaan luovuttaa oma-aloitteisesti poliisille, ei silloin menetä aselupiaan.

Pitkän lippaan hallussapito ja puoliautomaattikiväärin luvan saaminen on myös jatkossa sallittua sovelletun reserviläistoiminnan tai ampumaurheilun perusteella. Reserviläistoimintaan liittyvä lupa kuitenkin edellyttää jatkossa pääesikunnan antamaa lausuntoa.

Viime vuoden kesäkuuhun mennessä hankitut ja rekisteröidyt aseet ovat Mykkäsen mukaan sallittuja, vaikka niiden myöntämistä rajoitettaisiin uudessa direktiivissä. Vanhat luvat siis säilyvät niin pitkään, kun ne ovat voimassa.

"Vanhojen lupien omistajien ei tarvitse huolestua lupansa tilanteesta", Mykkänen vakuuttaa.

Kuten tavallista, vedotaan myyttisiin tilastoihin joita ei "tähän hätään" löydy jos niitä pyytää. Lippaat ovat olleet lupavapaita koko itsenäisyytemme ajan, tänäänkin kuka tahansa voi mennä ostamaan ilman lupaa laillisesti lippaita. Myös muilla kuin "ampumaurheilu" perusteilla hankituilla aseilla saa käydä ampumaradalla.

Paskaahan kyhäelmästä tuli mutta onneksi perustuslain loukkaamisia perustellaan sillä että perustuslakia loukataan vain vähän: "säännös on hyvin rajattu" ja "rajoitus on tarkkarajaisesti ja täsmällisesti muotoiltu".

The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
- Thomas Jefferson

There are four boxes to be used in the defense of liberty: soap, ballot, jury and ammo. Please use in that order.
-Larry McDonald

Ernst

Mykkänen ei tunne ampuma-aselakia. Kun aselupa on myönnetty mihin tahansa hyväksyttävään käyttötarkoitukseen, sitä voi ihan hyvin käyttää vaikkapa siellä ampumaradalla, vaikka olis metsästyksen perusteella drillinginsä luvan hakenut & saanut.

Lippaat eivät ole luvanvaraisia. Erikoista on tämän Kain ajattelu siitä, että jotenkin taannehtivasti käytäisiin niitä lakiteitse kriminalisoimaan. Vanhempansa antoivat osuvan etunimen poikavauvalleen. Kai.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Dangr

Muutamia yleisiä huomioita.

Aseet hankittu kymmeniä vuosia sitten, kuka muistaa, että tuliko laittaneeksi aseen ostolupahakemukseen käyttötarkoitus kohtaan metsästyksen lisäksi myös tarkkuusammunnan?

Paljon on myös hankittu metsästys/tarkkuusammutarkoituksella puolareita ressukäyttöön. Nyt niistä tulee ongelmallisia.

Radalla on myös käytetty niitä vaarallisia isoja lippaita(n.20e) ja säästetty niitä metsästyskelpoisia pieniä lippaita(n.150e) vain metsästyskäyttöön.

Miten lippaita seurataan? Pitää sarjanumeroida ne?

Serkku toi aikoinaan armeijasta m62-lippaan. Nyt muutaman muuton jälkeen se on hukassa. Jostain se tulee ajanmyötä esiin ja hänestä tulee suurrikollinen.

Serkulla on myös punk aikojen patruunavyö. Dekadentsista aikoinaan ostettu, erottuvilla linkeillä. ERVA-tuote siis, seuraavilta festivaaleilta suoraan linnaan.

Laki aivan susi, ei jatkoon.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Fiftari

Quote4.5.2018 19.24
SISÄMINISTERIÖ VESITTÄMÄSSÄ ASEDIREKTIIVIN PUO­LUS­TUS­POIK­KEA­MAA

Reserviläisliitto ei ole tyytyväinen tänään julkaistuun, aselain muutosesityksen luonnokseen.

Sisäministeriö on julkaissut luonnoksen EU:n asedirektiiviin liittyvästä aselain muutoksesta. Alkuperäinen direktiiviesitys olisi kategorisesti kieltänyt Suomessa yleiset, puoliautomaattiset reserviläiskiväärit yksityishenkilöiltä mutta yhteisen edunvalvontatyön tuloksena viime toukokuussa hyväksytty, lopullinen direktiivi sisältää ns. kansallisen puolustuksen poikkeaman. Tämä mahdollistaa aselupien myöntämisen reservikivääreihin jatkossakin kansalliseen puolustukseen liittyvistä syistä.

Reserviläisliiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola ei kuitenkaan ole tyytyväinen muutosesityksen sisältöön ja hämmästelee erityisesti sitä, miksi kansallisen puolustuksen poikkeamaa lähestytään esityksessä ja sen perusteluissa hyvin ahtaasti. Käytännössä nykyisenkaltaiseen reserviläiskiväärin voisi jatkossa saada luvan vain Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) koulutukseen liittyen ja silloinkin vain, jos henkilöllä on sijoitus Puolustusvoimien sodan ajan joukoissa, hänelle on kaavailtu sellaista tai muissa, hyvin rajatuissa yksityistapauksissa.

- Suomessa on 900.000 reserviläistä, joista vain vajalla kolmanneksella on sodan ajan sijoitus. Näin ahdas tulkinta ei vastaa yhteistä tahtotilaamme tässä asiassa. Eduskunnan aikanaan yksimielisesti linjaama tavoite oli, että reserviläisten ampumaharjoittelun tulee voida jatkua pitkälti nykyisessä laajuudessa. Vähintään Puolustusvoimilla tulee olla mahdollisimman vapaat kädet tulkita jatkossa sitä, kenelle reserviläiskiväärilupa voidaan myöntää.

Mikäli lakiesitys hyväksytään nykymuodossaan, Puolustusvoimat toimii jatkossa lausunnonantajana reserviläiskivääreitä koskevia lupahakemuksia käsiteltäessä. Lakiesityksen perusteissa rajataan kuitenkin hyvin tarkasti sitä, missä yksittäistapauksissa lupaperusteet täyttyvät. Puolustusvoimat joutuu lausunnoissaan noudattamaan näitä perusteita.

- Emme luonnollisesti tavoittele sitä, että jokainen Reserviläinen voisi halutessaan hankkia reserviläiskiväärin. Sitä pidämme kuitenkin itsestäänselvyytenä ja yhdessä päätetyn, kansallisen tahtotilamme mukaisena, että reserviläistoimintaan ja -koulutukseen aktiivisesti osallistuva reserviläinen voisi reserviläiskivääriin jatkossakin luvan saada, mikäli muut lupaehdot täyttyvät.

Reserviläiset harrastavat Suomessa laajasti ammuntaa ja yksinomaan Reserviläisliitossa ammuttiin viime vuonna yli 2,6 miljoonaa laukausta. Tehtyjen selvitysten mukaan noin 4/5 jäsenistä harrastaa ammuntaa vähintään satunnaisesti ja heistä vajaa puolet ampuu myös reserviläiskivääreillä, joita käytetään laajasti sekä sovelletussa reserviläisammunnoissa että perinteisissä rata-ammunnoissa. Ensiksi mainittuun lajiin ei juuri ole tulossa muutoksia, koska sovellettu reserviläisammunta kuuluu direktiivin urheilupoikkeaman piiriin.

Miten käy määräaikaisten lupien?

EU:n asedirektiivi sisältää myös ns. Grandfathering -klausuulin, joka tarkoittaa sitä, että ennen direktiivin voimaantuloa saadut aseluvat pysyvät voimassa. Ensimmäinen aselupa myönnetään kuitenkin nykyisin Suomessa usein määräaikaisena ja jatkohakemusta käsiteltäessä sovellettaisiin nyt käsittelyssä olevaa aselakia. Puheenjohtaja Pohjola epäilee, ettei monikaan nykyinen luvanhaltija saa jatkolupaa reserviläiskivääriin, jossa on pitkä lipas.

- Kun asedirektiivi hyväksyttiin viime keväänä, meille vakuutettiin monesta suunnasta, että vanhat luvat säilyvät sellaisenaan voimassa. Onko nyt niin, että tämäkään tulkinta ei pitänyt täysin paikkaansa vaan, että reserviläisillä on edessään vähintään pienemmän lippaan hankinta? Toivon ministeriöltä korjausta, mikäli olemme tulkinneet lain muutosesitystä tämän osalta väärin.

Poliisin sähköisen aseluparekisterin mukaan suomalaisilla on hallussaan yli 21.000 reserviläiskivääriä. Todellinen määrä on tätä suurempi, koska 1990-luvulla myönnettyjä lupia ei ole kokonaisuudessaan viety sähköiseen luparekisteriin. Lisäksi muutamia satoja kivääreitä on Reserviläisliiton jäsenyhdistysten ja maakunnallisten piirien hallussa yhteisöluvilla. Jatkossa nykyisenkaltaisiin reserviläiskivääreihin ei voi saada yhteisölupia.

Reserviläiskiväärillä tarkoitetaan puoliautomaattiset kiväärin ja 30 patruuna vetävän lippaan yhdistelmää. Pitkän lippaan käytöllä on tavoiteltu sitä, että ampumasuoritus olisi mahdollisimman samanlainen kuin Puolustusvoimien rynnäkkökivääreillä ammuttaessa. EU:n asedirektiivi suhtautuu erityisen kriittisesti pitkiin lippaisiin mutta lyhyemmillä lippailla varustettuihin reserviläiskivääreihin ja muihin aseisiin voidaan jatkossakin myöntää lupia pitkälti nykyisillä perusteilla.

- EU-tasolla toteutettu edunvalvonta johti hyvään lopputulokseen. Onkin vaikea ymmärtää, miksi oman lainsäädännön muuttaminen direktiivin edellyttämään malliin on ollut näin vaikeaa. Nykymuotoista muutosesitystä emme voi mitenkään hyväksyä.

Reserviläisliiton tänään lausunnolle saamasta aselain muutosesityksen luonnoksesta tulee antaa ministeriölle lausunto ja korjausesitykset kesäkuun alkuun mennessä. Lopullinen lain muutosesitys on tarkoitus jättää Eduskunnalle vielä ennen sen, heinäkuussa alkavaa istuntotaukoa. EU:n direktiivit tulee sisällyttää jäsenmaissa kansalliseen lainsäädäntöön 15 kuukauden kuluessa. Asedirektiivin osalta tämä tarkoittaa, että Eduskunnan tulisi hyväksyä aselain muutokset syyskuun kuluessa.

Sisäasianministeriön tänään julkaisema luonnos aselain muutosesityksestä perusteluineen löytyy ministeriön internet-sivuilta.
Reserviläisliitto
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Pieni Maailma

Reserviläisliitto: Sisäministeriö vesittämässä asedirektiivin puolustuspoikkeamaa
Quote from:  ReserviläisliittoReserviläisliiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola ei kuitenkaan ole tyytyväinen muutosesityksen sisältöön ja hämmästelee erityisesti sitä, miksi kansallisen puolustuksen poikkeamaa lähestytään esityksessä ja sen perusteluissa hyvin ahtaasti. Käytännössä nykyisenkaltaiseen reserviläiskiväärin voisi jatkossa saada luvan vain Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) koulutukseen liittyen ja silloinkin vain, jos henkilöllä on sijoitus Puolustusvoimien sodan ajan joukoissa, hänelle on kaavailtu sellaista tai muissa, hyvin rajatuissa yksityistapauksissa.

- Suomessa on 900.000 reserviläistä, joista vain vajalla kolmanneksella on sodan ajan sijoitus. Näin ahdas tulkinta ei vastaa yhteistä tahtotilaamme tässä asiassa. Eduskunnan aikanaan yksimielisesti linjaama tavoite oli, että reserviläisten ampumaharjoittelun tulee voida jatkua pitkälti nykyisessä laajuudessa. Vähintään Puolustusvoimilla tulee olla mahdollisimman vapaat kädet tulkita jatkossa sitä, kenelle reserviläiskiväärilupa voidaan myöntää.

Yksi ensimmäisistä korjaustoimenpiteistä Suomessa ja lehdistön parissa pitäisi olla se, että otsikon kaltaisista passiivimuodoista luovutaan. "Sisäministeriö", "työryhmä", "eduskunta" tai mikään muukaan nykyvasemmiston "rakenne" ei tee itse yhtään mitään; jokaisen päätöksen takaa löytyy nimi. Niin tässäkin tapauksessa. Otsikon tulisi olla muotoa "sisäministeriön virkamiehet A, B sekä työryhmän puheenjohtaja C on esittänyt".

Toinen tummennettu kohta kuvaa mielestäni hyvin sitä ymmärryksen puutetta, mikä vallitsee erilaisissa kansalaisjärjestöissä.
Erityisesti tietyn ikäpolven miehet eivät ymmärrä, että iso osa yhteiskunnan muista asukkaista ja erityisesti hallintoon pesiytyneistä eivät jaa samoja perusoletuksia kuin he. Ja jos lähtökohdat ovat pielessä, myös johtopäätökset ovat pielessä. Ei asedirektiivin kansallisen soveltamisen idea ole, että mahdollisimman moni reserviläinen voisi harjoitella ammuntaa. Sen idea on se, että mahdollisimman pieni määrä kansalaisia ylipäätään omistaisi ampuma-aseita.
Kaikkien aselakien idea on rajoittaa aseiden saatavuutta.

Viimeinen lainauksessa tummennettu kohta kuvaakin hyvin suomalaisiin iskostettua asennetta.
Kaikki hyvä tulee Valtiolta, joka jakaa etuoikeuksia kunnon alamaisille.
Tässäkin huudetaan viranomaista päättämään, kuka on kelvollinen omistamaan aseita.
Koska kansalaiset eivät ole sitä vapautta itse ansainneet.
Pieni on kaunista

Dangr

"Vähintään Puolustusvoimilla tulee olla mahdollisimman vapaat kädet tulkita jatkossa sitä, kenelle reserviläiskiväärilupa voidaan myöntää."

Ja jos ei puolustusvoimat puolla nuhteettomalle kansalaiselle lupaa, niin sitten sivariin. Luottamus on kaksisuuntaista.

"Ainoa muutos on se, ettei metsästystä saa enää suorittaa 30 ls vetävän lippaan kanssa kolmella lipastettuna."

Tuo ei ole ollut laillista. Lippaaseen ei ole saanut mahtua enempää kuin sallitaan, joku rajoitin on ollut pakollinen. Ollut metsästäjillä hankaluksia puolareilla putkilippaalla kun 3x3,5" patruuna on ollut pituudeltaan hyvin liki 4x67,5mm patruuna ja 3kpl max..

"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Fiftari

Quote from: Toiminta-ampujat facebookissaEU:n asedirektiivi hyväksyttiin vuosi sitten. Pitkällisen odotuksen jälkeen direktiivin myötä tehty uusi ehdotus Ampuma-aselaiksi on viimein julkaistu. Drafti löytyy verkosta osoitteesta: https://api.hankeikkuna.fi/.../38ed.../ESITYS_20180504065224.pdf

Jokainen voi vetää omia johtopäätöksiään ehdotuksen sisällöstä, joskin 190-sivuinen paketti on melko tiukkaa tavaraa luettavaksi kokonaan.

Jokaisen harrastajan tulisi itse lukea laki, koska tekstissä on aina tulkinnan varaa. Lopullisesti tulkinta vahvistetaan oikeuslaitoksen toimesta, mutta maallikkokin voi lukea ja ymmärtää paljon.

Muutamia huomioita pikapläräyksen perusteella, siis totuutta suolan kanssa nautittavaksi (laajempaa raporttia myöhemmin, koska tekstin todellinen sisäistäminen ja ymmättys vaatii aikaa);
- Uusi laki koskee kaikkineen 12.7.2017 jälkeen myönnettyjä lupia.
- Reserviläispoikkeus on mainittu mukana, mutta nähtävästi lähinnä hyvin rajattuna, MPK:n koulutusta koskevana asiana ja MPK:n oikeutena ostaa A-luokan (isot lippaat +kivääri)
- Luvan perumista lupatarpeen loppuessa on selkiytetty ja esimerkiksi SRA-harrastuksen loppuminen tarkoittaisi siis lupien perumista. Se, missä määrin esimerkiksi ruuhkavuosia viettävän perheenisän harrastus on tauolla eikä päättynyt, saattaa aiheuttaa mielenkiintoisia tulkintoja, joista seuraa varmasti myös harmitusta.
- Hallitus on markkinoinut tarvetta purkaa byrokratiaa. Uusi aselaki ei sitä hirveästi auta, sillä aseen lainaaminen yli 10 vuorokaudeksi vaatisi jatkossa ilmoitusta poliisille. Ei ole tietoa siitä, onko kyseessä maksullinen toimi vai ei. Suurin osa lainaamisesta ei olisi tässä yhteydessä paperityön piirissä, mutta esimerkiksi metsästysaseiden säilytys toisen vastaavan luvan voimin muuttuu vaikeammaksi. Tämä on yksiolkaisesti miinus, joka koskee yhtälailla myös metsästystä ja ilma-aseita.
- Sarjatuliaseesta kertatuliversioksi muunnettujen aseiden vaarallisuutta todistellaan pahaenteisesti lakiehdotuksessa. Suomessa reserviläisurheilussa on hyvin suosittu AKM-konversio Vepr KM, joten paha kaiku herättänee tiettyä huolta.
- Ehdotuksessa todetaan suoraan, että muutos todennäköisesti tulee vähentämään aseiden kysyntää ja tarjontaa ja nostamaan niiden hintaa.
- Isojen lippaiden ja kiväärin yhdistelmän (erityisen vaarallinen ase) lupatyö siirtyy Poliisihallitukselle, mihin tarvitaan lisää resursseja.
- Luvattomien latauslaitteiden (lippaat) luovutus poliisille oma-aloitteisesti siirtymäkauden aikana ei aiheuta sanktioita.
Luonnos PDF:ään

Quote from: eräs keskustelija facebookissaPitihän sitä vähän saada direktiiviä nokitettua tiukemmalla kansallisella tulkinnalla.

"Pykälän 3 momentin mukaisesti lupa tiettyihin 9 §:n 5 kohdassa tarkoitettuihin erityisen vaarallisiin
aseisiin ja niiden osiin voitaisiin myöntää yhdistyslain 4 §:ssä tarkoitetun luvan saaneen
yhdistyksen jäsenelle ampumaurheilua varten. Hakijan on tullut olla edellä mainitun yhdistyksen
jäsen luvan hakemista edeltäneiden 12 kuukauden ajan ja jäsenyyden on edelleen oltava
voimassa. Asedirektiivin 6 artiklan 6 kohta mahdollistaa aselupien myöntämisen tiettyihin
erityisen vaarallisiin ampuma-aseisiin ja aseen osiin aktiiviselle ampumaurheilijalle. Asedirektiivi
mahdollistaisi lupien myöntämisen ampumaurheilua varten myös sarjatuliaseista
muunnetuille itselataaville kertatuliaseille. Kilpaurheilussa käyttävät ampuma-aseet on kuitenkin
lähtökohtaisesti valmistettu itselataaviksi aseiksi. Ottaen huomioon, että muuntaminen pysyvästi
ja luotettavasti on epävarmaa ja näiden ampuma-aseiden edellä 1 momentin yhteydessä
esitetyt turvallisuuteen vaikuttavat riskitekijät, on perusteltua, että ampuma-aselain nojalla
aseluvan ampumaurheilua varten voi saada erityisen vaarallisista ampuma-aseista ainoastaan 9
§:n 5 kohdassa tarkoitettuihin erityisen vaarallisiin ampuma-aseisiin ja niiden osiin. Luvan
saamisen edellytyksenä asedirektiivin mukaan on muun muassa se, että urheiluampuja on ampumaseuran
jäsen ja on harjoitellut säännöllisesti urheiluammuntaa seurassa vähintään 12
kuukauden ajan. "
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

AcastusKolya

Kellään tietoa, miten Virossa tulkitaan näitä asedirektiivejä? Uusinta Suomen Sotilasta vilkaisin. Siinä vihjattiin, että Viron tulkinta on ihan toinen.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Jouni Tirkkonen

Tässä allekirjoittaneen blogikirjoitus sisäministeriön luonnoksesta. Täytyy vain ihmetellä miksi suomalaisilla on tarve olla aina kaikessa paavillisempi kuin paavi itse.

"Sisäministeriö julkaisi luonnoksen EU:n asedirektiiviin liittyvästä aselain muutoksesta. Mikäli sisäministeriön esitys toteutuu, se vaikeuttaa erityisesti reserviläiskiväärin hankintaa ja hallussapitoa. Reserviläiskivääri on puoliautomaattinen kivääri, jossa on 30 patruunan lipas. Tulevaisuudessa reserviläiskivääriin saisi luvan vain Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) koulutukseen liittyen ja silloinkin vain jos luvan hakijalla on sijoitus Puolustusvoimien sodan ajan joukoissa.

EU:n asedirektiiviin kuuluva ns. Grandfathering -klausuuli tarkoittaa sitä että ennen direktiivin voimaantuloa saadut luvat pysyvät voimassa. Ensimmäinen aselupa on Suomessa nykyään yleensä määräaikainen ja kun aseelle haetaan jatkolupaa siihen sovelletaan tulevaa aselakia, joka suhtautuu hyvin kielteisesti pitkiin lippaisiin. Tämän takia jatkolupa jää saamatta.

Alkuperäinen direktiivi olisi kieltänyt puoliautomaattiset reserviläiskiväärit yksityishenkilöiltä kokonaan, mutta tähän saatiin ns. kansallisen puolustuksen poikkeama, joka olisi mahdollistanut lupien saamisen jatkossakin. Nyt meidän oma sisäministeriömme on vesittämässä tätä poikkeamaa.

Suomessa on n. 900 000 reserviläistä joista vain vajaalla kolmanneksella on sodan ajan sijoitus. Tuo sijoitus loppuu kun reserviläinen täyttää 40 vuotta. Suomen puolustus perustuu reserviläisiin joilla on velvollisuus pitää reserviläiskuntoaan yllä. Tämä ei ole mahdollista ilman säännöllistä harjoittelua.

Aselainsäädännön kiristäminen ei myöskään paranna yleistä turvallisuutta, niin kuin usein väitetään. Mikäli aseet kerätään pois lainkuuliaisilta kansalaisilta, niin silloin niitä on vain rikollisilla jotka eivät välitä Suomen laista tai EU direktiiveistä. Aselakien kiristäminen vaikuttaa vain henkilöihin jotka eivät tuota yhteiskunnalle nytkään minkäänlaisia ongelmia".

guest14935

Quote from: Jouni Tirkkonen on 06.05.2018, 06:44:20
Aselainsäädännön kiristäminen ei myöskään paranna yleistä turvallisuutta, niin kuin usein väitetään. Mikäli aseet kerätään pois lainkuuliaisilta kansalaisilta, niin silloin niitä on vain rikollisilla jotka eivät välitä Suomen laista tai EU direktiiveistä. Aselakien kiristäminen vaikuttaa vain henkilöihin jotka eivät tuota yhteiskunnalle nytkään minkäänlaisia ongelmia".
Kansanvaihdossa aseet nähdään ongelmaksi ja siksi niitä ovat keräämässä pois. Sammakko alkaa olla kypsä.
Päättäjät kuvittelevat kansankin siis tämän nykyisen, ei sen tulevan, olevan väkivaltainen, vaikka todellisuudessa peilaavat itseään.

guest15493

Näytin tätä Vihreän Lannan päätoimittajalle, kun vauhkosi USA:n aselaeista:



http://www.dailymail.co.uk/news/article-2298500/Gun-deaths-shaped-race-geography-America.html

Jälleen kerran väline =/= ilmiö.

Fiftari

Lempäälän tapauksessa ei kuulu argumentteja oikeastaan mistään koska aseet olivat itse tehtyjä joten ei voi käyttää argumenttia "laittomat aseet ovat olleet laillisia aluksi" eikä mitään shaibaa lippaista tai most-tactical rynnäkköerittäinvaarallinen kertalaukeavasarjatuliaseesta.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Jouni Tirkkonen

Kun oikeistohallituksen aikana aseharrastajat saavat näin kylmää kyytiä, niin millaista mahtaa kyyti olla jos meillä on seuraavaksi punavihreä hallitus.

AcastusKolya

Hyvä kysymys. Ilmeisesti aseenomistajia saa Suomessa kurmottaa niin kauan kuin Jyrki Katainen saa pitää 2-piippuisen haulikkonsa. Ts. "ei koske metsästäjiä". Tätä aselakikeskustelua Suomessa kun on tullut seurattua 1980-luvulta lähtien, niin ei voi todeta kuin että on meidän metsästäjäporukat ja etenkin heidän MKJ jättikokoisia k*rpiä. Se kiihko, millä ko. porukka on valmis uhraamaan ei-metsästeiset asehommat, on pohjatonta. Samaan aikaan ko. porukka ulisee metsästysseurojen jäsenistön ukkoontumisesta. He eivät yksinkertaisesti näytä ymmärtävän sitä, että nuoremman polven aseharrastajien unelmana ei välttämättä ole kaatoRYYPPY sen jälkeen, kun on saatu tukevassa krapulassa hirvi nurin. Kyllä, on kärjistys, mutta on päivänselvää, että keskiverto kepua äänestävä metsästäjä ei yksinkertaisesti kykene ymmärtämään mitään toiminnallisia ampumaharrasteita.

Kaiken huippuna meillä on ammattiupseeristo (aktiivi tai evp.), joka ainakin julkisuudessa antaa kuvan hyvin kielteisestä suhtautumisesta toiminta-ammuntoihin (mm. G. Hägglundin kommentit "räiskinnästä").

Tai missä ovat ne poliisit, jotka avoimesti asettuvat aseharrasteiden puolelle? Vrt. USA, jossa etenkin kenttäpoliisit ja pikkukaupunkien šeriffit ovat järkiään aseenkannon kannattajia.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Dick Ursby

En usko että reservin ampumataito on mikään prioriteetti kenellekään, millään yhteiskunnan päättävällä tasolla. Aseharrastuksella ei yksinkertaisesti nähdä mitään hyötysovelluksia, vain riskejä. Ajatellaan että metsästys on välttämätön paha, koska vaihtoehto olisi varmaan sitten hirvien kansanmurha helikopterista käsin. Aseista kiinnostuneisuus niiden itsensä vuoksi nähdään sairaana ja vaarallisena.

Reservin toimintakyky pitäisi sitten hoitaa riittävällä kertauttamisella, mutta perus aseenkäsittelyä järjestettyjen harjoitusten ulkopuolella ei saisi olla. Ajatellaan kaiketi että kun parikymppisenä ajetaan rk:n käsittely lihasmuistiin, reserviläinen oppii parissa päivässä uudestaan ampumaan. Mikä on varmaan ihan totta, kun itse sain rk:n käteen yli 20 vuoden tauon jälkeen, purku, koonti ja käsittely tapahtui automaattisesti, ja tauluun osuin yhtä hyvin/huonosti kun silloin aikoinaan intissä. Erikoismiehet sitten harjoittelevat työajalla, tykinruoan ei tarvitse.

Kyllä kaikesta paistaa läpi että pidetään ongelmallisena sitä että hallintoalamaisissa on yksilöitä joilla on taito ja halu käsitellä aseita. Nämä yksilöt eivät ole samalla tavalla kontrolloitavissa kuin täysin aseettomat.

Mitäs sille myytille/faktoidille/faktalle kuuluu että Suomessa olisi aivan sumeasti aseita per capita? Kenen kaapeissa ne kaikki pyssyt ovat, ja miten ne jakaantuvat jatkumossa nallipyssy - kansanmurhakonease?
Olisit profiloinut etnisesti!

Ernst

Montakos henkirikosta niillä reserviläisaseilla olikaan tehty? Oletan, että ei yhtään.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

guest15493

Quote from: Ernst on 07.05.2018, 17:17:48
Montakos henkirikosta niillä reserviläisaseilla olikaan tehty? Oletan, että ei yhtään.

Reserviläiset riisutaan aseista, jotta eivät voi nousta vastarintaan, jos/kun matuinvaasio jatkuu.

Ernst

Quote from: Dharma on 07.05.2018, 17:21:09
Quote from: Ernst on 07.05.2018, 17:17:48
Montakos henkirikosta niillä reserviläisaseilla olikaan tehty? Oletan, että ei yhtään.

Reserviläiset riisutaan aseista, jotta eivät voi nousta vastarintaan, jos/kun matuinvaasio jatkuu.

Perskeleen Ykällä on ihan mielenkiintoisia puolifiktiivisiä skenaarioita siitä, mitä kaikkea saattaa tapahtua, kun väestönvaihto (kuulemma väistämätön) sattuu ja tapahtuu. Miten reagoivat Reino, Pena ja Matti perheineen? Mitä tekee poliisi, upseeristo, viranhaltijat ja maan hallitus? Miten selvitään omin toimin ja omalla taloudenpidolla, kun matutulva tuhoaa toimeentulon? Tuleeko verilöyly vai ei?

http://yrjoperskeles.blogspot.fi/
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

guest15493

2nd Amendment motivaatio:

Tabula Rasa

Quote from: Dharma on 07.05.2018, 17:21:09
Quote from: Ernst on 07.05.2018, 17:17:48
Montakos henkirikosta niillä reserviläisaseilla olikaan tehty? Oletan, että ei yhtään.

Reserviläiset riisutaan aseista, jotta eivät voi nousta vastarintaan, jos/kun matuinvaasio jatkuu.

Nyt sitten kannattaakin ostaa varastot täyteen laadukkaita isoja lippaita kun ne ovat vielä lupavapaita.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Jouni Tirkkonen

Suomen sodanajan puolustus nojautuu hyvin pitkälti reserviläisiin. Jotta reserviläiskuntoa voidaan pitää yllä, se vaatii säännöllistä harjoittelua. Näyttää siltä että johtavat poliitikot koittavat tehdä kaikkensa jotta maanpuolustusinto ei ainakaan lisäänny.

AcastusKolya

En tiedä, millä tasolla varusmiesten ampumakoulutus on nykyisin, mutta omana aikana Ilmavoimien maapuolen 11 kk veijarina voi sanoa, että meillä ammuttiin ehkä yhteensä alle 100 - 200 kovaa panosta. Liikkuvaa maalia ei ammuttu kertaakaan, samoin nopea "reaktioammunta" puuttui täysin. Sarjatulta ei ammuttu ollenkaan, ts. sarjatulen hallintaa ei opetettu. Niillä pohjilla on taistelukentän tst-ammunta hakusessa. Muutama vuosi sitten jututin eteläkorealaista vaihto-opiiskelijaa. Hän kertoi heidän harjoitelleen myös 300 metrin matkalta. Että silleen.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

guest15493

Quote from: Jouni Tirkkonen on 07.05.2018, 21:59:24
Suomen sodanajan puolustus nojautuu hyvin pitkälti reserviläisiin. Jotta reserviläiskuntoa voidaan pitää yllä, se vaatii säännöllistä harjoittelua. Näyttää siltä että johtavat poliitikot koittavat tehdä kaikkensa jotta maanpuolustusinto ei ainakaan lisäänny.

Suomen poliittinen johto pelkää omia kansalaisiaan enemmän kuin ulkomaalaisia. Tästä on paljon todisteita: matujen kontrolli vs. kantisten kontrolli, reserviläisten toimintaedellysten kaventaminen.

Yhdessäkään maassa johto ei voi elää ilman armeijan tukea. Suomessakin poliittinen johto tietää tämän ja pitää huolen, ettei sille pääse syntymään koulutettua ja aseistettua vastavoimaa. Heikko reserviläisarmeija palvelee tätä tarkoitusta hyvin.

Alaric

Pitkä ja yksityiskohtainen juttu, loput linkistä.

https://www.suomenuutiset.fi/perussuomalaisilta-kovaa-kritiikkia-aselain-muutosehdotuksiin-terrorismia-torjuta-laillisten-aseiden-omistajien-asemaa-hankaloittamalla/ (9.5.2018)

QuotePerussuomalaisilta kovaa kritiikkiä aselain muutosehdotuksiin – "Terrorismia ei torjuta laillisten aseiden omistajien asemaa hankaloittamalla"

Hallituksen esitys ampuma-aselain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta julkistettiin 3.5. Kyse on vuonna 2017 annetun EU:n ampuma-asedirektiivin kansallisesta täytäntöönpanosta. Hallituksen tarkoitus on saattaa lait voimaan 14.9.2018. Perussuomalaisten puheenjohtajan Jussi Halla-ahon mukaan esityksessä on useita puutteita, jotka tulisi eduskuntakäsittelyn aikana korjata. Lakia alusta asti kritisoineiden perussuomalaisten näkemyksen mukaan laillisesti hallussa pidetyt ampuma-aseet eivät ole yleistä järjestystä ja turvallisuutta uhkaava ongelma.

– Olemme johdonmukaisesti vastustaneet sellaista lainsäädäntöä, jolla vaikeutetaan urheiluampujien, reserviläisten, asekeräilijöiden, metsästäjien ja asealan elinkeinonharjoittajien elämää. Valitettavasti olemme saaneet tälle työlle niukasti tukea muilta puolueilta, puheenjohtaja Jussi Halla-aho toteaa.

Perussuomalaiset tekivät kriittisiä muutosesityksiä lausuntoon, jonka eduskunnan suuri valiokunta keväällä 2014 antoi komission ampuma-aseita ja aseturvallisuutta koskevaan tiedonantoon. He ovat myös vaikuttaneet aktiivisesti syksyllä 2015 annettuun komission direktiiviesitykseen Euroopan parlamentin käsittelyssä.

Terrorismia ei torjuta laillisten aseiden omistajien asemaa hankaloittamalla

Perussuomalaisten mukaan lopullinen direktiivi on huomattavasti parempi kuin komission alkuperäinen esitys, mutta se on silti merkittävä heikennys nykytilaan.

– Sen vaikutukset kohdistuvat laillisten aseiden omistajiin, eivät terrorismin ja rikollisuuden todellisiin syihin. Vaikka Suomi on EU:n jäsenenä velvoitettu noudattamaan direktiiviä, perussuomalaiset pitävät ensiarvoisen tärkeänä, että sitä tulkitaan pienimmän haitan periaatteella. Emme hyväksy sellaisia kansallisia tiukennuksia, jotka eivät suoraan seuraa direktiivistä.

– Myönteistä hallituksen esityksessä on, että vanhat aseluvat jatkuvat alkuperäisin ehdoin. Perussuomalaiset eivät kuitenkaan hyväksy sitä, että uusia säädöksiä sovellettaisiin taannehtivasti aselupiin, jotka on myönnetty 12.7.2017 jälkeen. Näkemyksemme mukaan niitä tulee soveltaa vasta uusien lakien voimaanastumisen jälkeen myönnettyihin lupiin, Halla-aho täsmentää.

(...)

Ampumaharrastus vaikeutuu ja kynnys harrastuksen aloittamiseksi kasvaa korkeaksi

Esitysluonnos edellyttää, että urheiluperusteista lupaa "kiellettyyn" yhdistelmään hakevan henkilön tulee olla harrastanut lajia, johon asetta tarvitaan, vähintään kahden vuoden ajan (45 §). Direktiivi edellyttää vain vuoden harrastushistoriaa. Liian pitkä odotusaika nostaa perussuomalaisten mukaan harrastuskynnyksen korkeaksi. Lisäksi on huomioitava, että esitys ei anna ampumaseuroille mahdollisuutta hakea yhteisölupaa "erityisen vaaralliseen" itselataavan aseen ja suurikapasiteettisen lippaan yhdistelmään (45 a §).

– Herää kysymys, millä aseella harrastajan on tarkoitus harjoitella kahden vuoden ajan ennen kuin hän voi hakea lupaa omaan aseeseen. 45 §:n mukaan harjoittelun on tapahduttava "ampuma-asetyypillä, johon lupaa haetaan". Tämä on mahdotonta, jos ampumaseuroilla ei ole mahdollisuutta pitää hallussaan samantyyppisiä ampuma-aseita.

(...)

Luvanhaltioiden oikeuden ja urheiluammunnan, reserviläistoiminnan, metsästyksen ja asekeräilyn edellytykset turvattava

Perussuomalaisten mielestä aselain uudistamisen tulee paitsi turvata nykyisten luvanhaltijoiden oikeudet myös mahdollistaa urheiluammunnan, reserviläistoiminnan, metsästyksen ja asekeräilyn edellytykset tulevaisuudessa.

– Aselainsäädäntö ei saa perustua ideologiseen asevastaisuuteen tai virheellisiin mielikuviin. Aiomme vaatia mm. yllä kuvattujen epäkohtien korjaamista hallituksen esityksen eduskuntakäsittelyssä.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

guest15493

Lompakkoni varastettiin raitiovaunussa ja kerroin asiasta isälleni, joka sanoi: "Voitko ajaa huomenna autoa, kun sinulla ei ole ajokorttia?" Sanoin isälleni, että autoa ajetaan autolla, joka toimii polttoaineella - ei ajokortilla.

Sama juttu aseissa. Luvilla ei ammuta, vaan aseilla, jotka toimivat ammuksilla.

Olemme joka tapauksessa menemässä yhä enemmän yhteiskuntaan, jossa ideologiasta poikkeavia hallintoalamaisia ajetaan nurkkaan mitä erilaisimmilla rajoituksilla ja säännöillä. Tätä vastaan nousee epävirallinen yhteiskunta. Tai on jo noussut. Kysykää vaikka keneltä tahansa warettajalta, nuuskaajalta, ulkomailta viinansa tilaavalta, Viron kilvillä ajavalta, ilman verokorttia työskentelevältä tai huumeiden käyttäjältä.

Fiftari

Quote from: Firearms united FacebookissaSveitsiläiset ovat käynnistelemässä ns B-suunnitelmaa.

Tarkemmin pohdittuaan he ovat päätyneet seuraavaan lopputulokseen:
- Aseet eivät ole ongelma
- Asedirektiivi on huono
- Brysselistä ei tulisi huudella, miten mikäkin maa järjestää maanpuolustuksensa.

Protellin jäsenmäärä on kasvanut 12500 jäsenellä pelkästään direktiivin säätämisen jälkeen ja nyt Protell aikoo kasata tarvittavat 50 000 allekirjoitusta kansanäänestystä varten.

"It's a clear sign people don't want their rights taken away and are ready to fight," said Udry, a former chief of police training for the canton of Valais, who is also a major in the Swiss Army reserves. "In Switzerland, these kind of guns are all very well-controlled, so why should we now accept legislation from the EU when we don't have this problem?"

On mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu jos Sveitsi lähtee Schengenistä.

On myös huomionarvoista, että EU:lla ei ole sananvaltaa siihen, miten mikäkin jäsenmaa järjestää maanpuolustuksensa. On myös huomioitava että asedirektiivin reserviläispoikkeuksen soveltamista ei rajata sijoitettuihin reserviläisiin tai puoliautomaattikivääreihin.

Se, kuinka laajasti reserviläispoikkeusta sovelletaan on kiinni poliittisesta tahdosta.
Firearms united facebookissa
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

PannuHattu

#6329
Pitkä juttu joka kannattaa lukaista linkistä
http://www.suomensotilas.fi/esitys-eun-asedirektiivin-taytantoonpanosta-suomessa-on-fiasko/
Quote
...
Oikeusperiaatteet sen enempää kuin perustuslakikaan ei tunnu painavan kun Suomessa laaditaan samutetuin lyhdyin ja tulipalokiireellä aselakia.

Kiire ainakin on kova. Nyt ei vatuloida. Ehdotukseen pyydettiin sidosryhmiltä lausuntoja 1.6.2018 mennessä. Normaalia lyhyempää – alle kuukauden pituista – lausuntoaikaa perusteellaan direktiivin asettamalla aikataululla ja sillä, että sidosryhmiä on kuultu asedirektiivin neuvottelujen aikana.

Sidosryhmiltä asiaa kysyttäessä, viesti on ollut se, että on kuultu muttei kuunneltu. Käytännössä kaikki sidosryhmät ovat esittäneet tyytymättömyytensä nykyiseen ehdotukseen ja syitä on useita.

188 sivuisessa esityksessä ongelmakohtia on enemmän kuin lehteen sopii, ja siksi nostammekin tässä esiin vain muutamia niistä.
...
Täydelliseen rimanalitukseen työryhmä sortuu esityksellä lippaiden poiskeräämisestä.
...
Suuret lippaat muuttuvat kategorisesti kielletyiksi ja ne aiotaan kerätä pois korvauksetta. Esityksellä kävellään härskisti yli perustuslaillisen omaisuudensuojan. Lipaskysymys on muutoinkin absurdi. Aseturvallisuutta tai yleistä järjestystä ja kansalaisten turvallisuutta se ei paranna millään tavalla, päinvastoin se saattaa sitä jopa pahentaa, kun pahimmillaan sadat tuhannet lippaat katoavat. Silmänkääntötemppuna asia otetaan nimellisesti huomioon esityksessä otsikolla Suhde Perustuslakiin ja säätämisjärjestys. Esityksen mukaan suurten latauslaitteiden (lippaat ja vyösyöttöisten aseiden vyöt ja mahdollisesti myös vyökotelot) tullessa laittomaksi, niiden omistajilla olisi 6kk aikaa myydä ne sellaiselle taholle, jolla on lupa suureen lippaaseen, tai vaihtoehtoisesti luovuttaa lipas korvauksetta poliisille. Tällaisia tahoja voisivat olla jotkin keräilijät ja mahdollisesti osa reserviläispoikkeuksen tai ampumaurheilupoikkeuksen piirissä olevista henkilöistä. Eli valmistelevan työryhmän virkamiesten mielestä on ihan sopivaa ulkoistaa valtion pakkolunastusvelvollisuus sekalaiselle ryhmälle, näiltä asiasta kysymättä?

Vielä härskimmän ehdotuksesta tekee se seikka, että tuollaisen luvan haltijoiden määrä on poliisin arvion mukaan noin 8 500, mutta lippaiden määrästä ei ole missään puhetta.

Tämä on toki luonnollista, kun kukaan ei tiedä lippaiden lukumäärää. Ainoa luku, joka on esitetty edes jonkinlaisella varmuudella, on 1,5-2 miljoonaa, joka on Puolustusvoimien muistoesineiksi myymien lippaiden todennäköinen määrä.Näiden päälle tulevat ulkomailta maahan tuodut lippaat joita on vähintään kymmeniin tuhansiin nouseva määrä. Yksikään lipas ei ole missään kirjoissa eikä kansissa. Moni lippaan omistaja ei edes tiedä omistavansa jatkossa laittoman esineen. Perinteisesti rikoksen tunnusmerkistö on edellyttänyt tahallisuutta tai piittaamattomuutta, mutta nyt siihen näyttäisi riittävän pelkkä tietämättömyys. Jännittävää olisi myös nähdä kuinka poliisin resurssit riittävät jopa miljooniin nousevien lippaiden hallinnointiin ja käsittelyyn. Ainakin se aika tulee olemaan pois tärkeämmistä töistä.

Varmuudella voidaan sanoa, että 8 500 ihmistä ei tule ostamaan useita miljoonaa lipasta ainakaan sellaiseen hintaan, jolla vaikkapa puolustusvoimat on niitä aikanaan ihmisille myynyt. Sinänsä tämä on pikkujuttu, mutta se voi jättää monen lainkuuliaisen kansalaisen mieleen epäilyksen viranomaisia kohtaan, kun ensin myyvät tavaraa ja ottavat siitä rahan ja sitten takavarikoivat sen sinulta pois. Mikä mahtaakaan olla seuraava sääntelyn ja kieltojen kohde? Puulämmitteiset kiukaat, moottoripyörät, huviveneet, kaikki vaarallisia ja ympäristöä saastuttavia vehkeitä ja sellaisina tietysti kyseenlaisia.

On selvää, että lippaiden lunastaminen olisi kallis operaatio, johon ei ole missään budjetissa varattu rahaa, ja sen onnistuminen olisi muutenkin kyseenalaista. Asian lähes täydellinen ohittaminen esityksessä on työryhmältä niin törkeää perustuslain omaisuudensuojan periaatteen ylenkatsomista ja piittaamattomuutta, että on perusteltua kysyä voiko tuollaisen ajattelutavan omaavat henkilöt toimia julkisessa virassa ollenkaan? Onko siis niin, että tärkeintä on toimia tarkasti ja joustamattomasti säädösten mukaan piittaamatta niiden seurauksista ja kustannuksista? Onko niin, että päätökset, joita tehdään muka turvallisuuden parantamiseksi, ajetaan läpi sittenkin, kun ne on osoitettu järjettömiksi, ja jopa turvallisuutta vaarantaviksi vain siksi, että voidaan sanoa, että jotain on tehty ja säilytetään näin poliitikkojen ja virkamiesten uskottavuus suuren, tietämättömän yleisön silmissä? Vaalitkin kun on tulossa, eikä niin pienen ryhmän, kuin aseen omistajien murheista tarvitse piitata, koska heidän äänensä ei vaaleja ratkaise.

Lippaiden takavarikointia voidaan verrata vaikkapa siihen, että terrorismin pelossa kiellettäisiin kuorma- ja pakettiautojen hallussapito sellaisilta henkilöiltä, joilla ei ole ajokortin lisäksi kuljettajan ammattipätevyyttä ja kuljetusalan yritystä tai työpaikkaa. Sitten annettaisiin tuollaisten autojen omistajille puoli vuotta aikaa myydä autonsa sellaiselle henkilölle, jolla lupa on tai vaihtoehtoisesti luovuttaa se poliisille korvauksetta. Ovathan viimeaikaiset terroriteot siirtyneet enemmän ajoneuvojen käyttöön.
...
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
- Thomas Jefferson

There are four boxes to be used in the defense of liberty: soap, ballot, jury and ammo. Please use in that order.
-Larry McDonald