News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Aseiden kontrolli (yhdistetty)

Started by VMJ, 31.05.2009, 11:50:28

Previous topic - Next topic

bluebold

Aamulehti väitää Belgian aselakeja löysiksi, kun taas alkuperäisessä artikkelissa puhutaan laittomasta asekaupasta:

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/1195006299680/artikkeli/kolme+syyta+miksi+jihadisteja+on+juuri+belgiassa+voit+saada+sota-aseen+500+eurolla+.html

1. Löysät aselait.
- Voit saada 500–1000 eurolla sotilaallisen aseen puolessa tunnissa. Tämä tekee Brysselistä kuin ison amerikkalaisen kaupungin, vanhempi tutkija Bilal Benyaich ajatushautomo Itinera Institutesta sanoo.


http://in.reuters.com/article/2015/11/16/france-shooting-belgium-guns-idINKCN0T506S20151116

Security services face difficulties due to Belgium's local devolution and tensions between the country's French- and Dutch-speaking halves; the country has long been open to fundamentalist preachers from the Gulf; and it has a thriving black market in automatic rifles of the kind used in Paris.

"With 500-1,000 euros (dollars) you can get a military weapon in half an hour," said Bilal Benyaich, senior fellow at Brussels think-tank the Itinera Institute, who has studied the spread of radical Islam in Belgium. "That makes Brussels more like a big U.S. city" in mostly gun-free Europe, he said.


Toimittajan oma agenda vai puutteellinen kielitaito?

Ink Visitor

Belgian aselainsäädäntö on kaikkea muuta kuin löysä ja liberaali...

Quote

"Kun Belgia aseet kielsi

Vuoden 2006 toukokuussa äärioikeistolainen nuori mies surmasi Antwerpenissa ampuma-aseella kaksi henkilöä. Tämän rasistiseksi luonnehditun teon jälkeen maan eturivin poliitikot ryhtyivät välittömästi muokkaamaan maan aselakia, ja jo kesäkuussa 2006 saatiin aikaiseksi lähes kaikki aseet kieltävä uusi asetus. Asetuksen uskomattoman nopeasta valmistelusta voitaneenkin päätellä sen olleen jo valmiiksi hahmoteltuna odottelemassa sopivaa konfliktia jonka perusteella se voitaisiin viedä läpi.

Belgian asekielto ylittää ankaruudellaan jopa erittäin tiukan Brittiläisen asekiellon, lähes kaikki ampuma-aseet kiellettiin. Poikkeuksena ainoastaan eräät kilpa-ampujat ja metsästäjät, jotka saivat pitää aseensa, tosin nämäkin äärimmäisen hankalan menettelyn kautta. Kaikkien muiden tuli luovuttaa aseensa viranomaisille ilman minkäänlaista korvausta! Ennen kesäkuun 2006 aselain voimaanastumista arvioitiin Belgiassa olevan 870 000 luvallista asetta ja noin 1 130 000 laitonta asetta.

Vuosi uuden aselain voimaan astumisen jälkeen, 870 000:sta luvallisesta aseesta ainoastaan noin 200 000 joko luovutettiin viranomaisille tai niille haettiin uutta lupaa, edes ylimenokauden pitkittäminen ei muuttanut tilannetta. Tällä hetkellä Belgiassa arvioidaan olevan noin 1 800 000 luvatonta asetta! Murha- ja itsemurhatilastot ovat pysyneet lain voimaan astumisen jälkeen ennallaan. Yhtään liioittelematta voitaneenkin sanoa uuden aselain olleen täydellinen katastrofi, jolla saavutettiin ainoastaan laittomien aseiden määrän räjähdysmäinen lisääntyminen, kerrassaan loistavaa.

Todellinen pommi belgialaispoliitikkojen niskaan putosi kesäkuun 2007 parlamenttivaaleissa, joissa kaksi kautta vallassa ollut vasemmisto-liberaalinen koalitio koki murskatappion, menettäen kaikki hallituspaikkansa. Vaalit voittaneiden konservatiivien yhtenä lupauksena oli täydellisesti epäonnistuneen asekiellon kumoaminen. Tätä voidaankin pitää yhtenä voiton saloista, sillä mielipidetutkimusten perusteella 88% kansasta oli asekiellon kumoamisen kannalla...

Toni Stoschek, pääsihteeri

(Lähde: IWÖ)"

http://www.nra.fi/arkisto/070806-belgia.html

If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...


Ink Visitor

Quote
PUHEENJOHTAJAN KOLUMNI XI
ON SYYTÄ EPÄILLÄ

Että useimmat kansanedustajat kuvittelevat heillä olevan äänestäjiensä antama neljän vuoden mandaatti olla tekemättä mitään vaalilupaustensa lunastamiseksi. Kansanedustajan valtiopäivätoimet on tarkastettavissa Eduskunnan sivuilta ja erityisesti aseluvanhaltijoiden ja metsästäjien edustajina Eduskuntaan nousseiden kansanedustajien valtiopäivätoimet ovat tylyä luettavaa. Kansanedustajilla on varsin lyhyt muisti, sillä vaalikaudella 2007 -2011 valmisteltiin ja hyväksyttiin Suomen historian huonoimmin valmisteltu ampuma-aselaki. Kansalaisoikeusjärjestö NRA ry:n toimien seurauksena eräät tunnetut kansanedustajat putosivat Eduskunnasta 2011. Pudonneiden keskustan ja kokoomuksen kansanedustajien tilalle nousi Eduskuntaan 2011 asemyönteisiksi oletettuja perussuomalaisia.

Vaalikaudella 2011-2015 perussuomalaiset kansanedustajat eivät reagoineet EU:n sisäasiainkomissaarin Cecilia Malmströmin 2014 esittämään asedirektiivin muutosta koskevaan tiedonantoon, koskien itselataavien aseiden kieltämistä. Erityisesti Eduskunnan hallintovaliokunnan olisi tullut reagoida voimakkaasti tiedonantoon. EU:n komission tavoite on riisua EU:n kansalaiset aseista ja sisäasiainkomissaari käyttää hyväkseen heikkojen hallitusten sisäministereitä, kuten Suomen ja Ruotsin. Direktiivin muutos tulee merkitsemään Suomessa sitä, että ainakin satatuhatta itselataavaa asetta joutuu ryhmään A eli kielletyiksi. Reserviläiskiväärit joutuvat ensimmäisinä tuhottaviksi. Nykyisessä hallintovaliokunnassa on edelleen sama puheenjohtaja, kansanedustaja Pirkko Mattila, joka sai puheenjohtajuuden viime kaudella Jussi Halla-ahon jouduttua siirtymän sivuun puheenjohtajan paikalta! Poikkeuksellisen raukkamaisen ja Eduskunnan arvovaltaa nakertaneen painostuksen tuloksena perussuomalaisten ainoa todella aselakeihin perehtynyt kansanedustaja Jussi Halla-aho saatiin syrjäytettyä aseluvanhaltijoiden puolustajan paikalta vaalikaudella 2011-2015.

Hallintovaliokunnassa käyvät sisäministeriön virkamiehet ja Pohan johdossa olevat saavat todellisuudessa "Tornin Klubin" kautta tukea Eduskunnan poliisi-kansanedustajilta. Poliisi kansanedustajana merkitsee lainsäädäntötyössä vahvaa sidossuhdetta viranomaisen ja lainsäätäjän välillä. Kansanedustajana poliisi aina ensisijaisesti pohtii mahdollista paluutaan virkaan, joten kansanedustajan riippumaton asema on vaarassa. Aseet ovat perustuslain suojaamaa omaisuutta ja sitä asiaa eivät ilmeisesti kansanedustajat ymmärrä. Aseiden haltuunotto Suomen kaltaisessa harvaan asutussa maassa merkitsee valtavaa riskiä poliisille. Pihtiputaan 8 surmanluotia vuonna 1969 ammuttiin Sakon 7 x 33 metsästysluodikolla, eli lippaallisella kertalaukausaseella!. Pihtiputaalla sai surmansa 4 aseistettua poliisia. Mikäli päivystävä poliisi ja nimismies olisivat olleet mukana, niin 6 poliisia olisi jäänyt Pihtiputaan hangille. On syytä muistaa, että suomalaisen miehen maapala ja koti on pyhä, samoin hänen metsästysaseensa. Luonnollisesti nykyisen poliisiylijohtajan kokemus osasto Karhun tarkka-ampujana helpottaa käskyn antoa aseluvanhaltijan "neutraloimisesta" väkivaltaisessa aseiden haltuun ottamistilanteessa. Urakasta kantaväestöä vastaan tulee raskas poliisille maahanmuuttajien mahdollisten samanaikaisten terroritoimien johdosta.

Ministerit ja kansanedustajat tulevat ottamaan suuren riskin riisuessaan suomalaiset aseista, sillä viimeinenkin pisara lain kuuliaisuudesta katoaa siinä vaiheessa, kun maahanmuuttaja raiskaa tyttären ja poliisi vie aseet. Aseluvanhaltijat tulevat muistamaan perussuomalaiset kansanedustajat äänestäessään mahdollisesti ennenaikaisissa vaaleissa, sillä odotettu ryhtiliike ei ole toteutunut. Sdp:n osalta linja on ollut aina asevastainen, samoin vasemmistoliiton ja vihreiden, mutta kokoomuksen toimet Kataisen johdolla antoivat selkeän viestin aseluvanhaltijoille, komissio on tärkeämpi kuin Suomen kansa. Keskustan asema on mielenkiintoinen pääministeripuolueena, sillä Vanhasen II hallitus oli Suomen historiassa asevastaisin siihen asti. Keskustan perinteisillä äänestysalueilla metsästys ja reserviläistoiminta on kuulunut kantaväestön arvostamiin toimintoihin, joten Sipilän toimia seurataan hyvin huolestuneina!

Järjestöjen asema Eduskunnan valiokuntien kuulemistilaisuuksissa on lähinnä ajanvietettä kansanedustajille! Varsinaiset päätökset tehdään hallituksessa ja valiokunnat voivat esittää suosituksia, sekä korjausehdotuksia esityksiin. Sanonta "ei koske meitä metsästäjiä" on esimerkki täydellisestä tietämättömyydestä EU:n komission vallasta yli kansallisten parlamenttien. Suomen Eduskunta on perustuslain vastaisesti hyväksynyt EU:n liittymissopimuksen ja sen velvoitteet, sekä perustuslain vastaisesti hylännyt oman markkansa. Moraalilla ei ilmeisesti ole enää mitään tekemistä aseiden poisottamisessa perustuslain vastaisesti kansalaisilta. On oletettavissa, että Suomen hallitus on jo arvioinut aseiden tuhoamisen kustannuksia ja valmistellut lisälainan ottamista Goldman Sachsilta maksaakseen muodollisen korvauksen kansalaisten aseista. Luvattomat aseet nousevat arvossa ja paljon aseita myös putoaa veneistä!

     (...)

http://nra.fi/puheenjohtajan-kolumni-xi-3/

If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

turjake

Quote from: bluebold on 16.11.2015, 09:41:51
Aamulehti väitää Belgian aselakeja löysiksi, kun taas alkuperäisessä artikkelissa puhutaan laittomasta asekaupasta:

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/1195006299680/artikkeli/kolme+syyta+miksi+jihadisteja+on+juuri+belgiassa+voit+saada+sota-aseen+500+eurolla+.html

1. Löysät aselait.
- Voit saada 500–1000 eurolla sotilaallisen aseen puolessa tunnissa. Tämä tekee Brysselistä kuin ison amerikkalaisen kaupungin, vanhempi tutkija Bilal Benyaich ajatushautomo Itinera Institutesta sanoo.


http://in.reuters.com/article/2015/11/16/france-shooting-belgium-guns-idINKCN0T506S20151116

Security services face difficulties due to Belgium's local devolution and tensions between the country's French- and Dutch-speaking halves; the country has long been open to fundamentalist preachers from the Gulf; and it has a thriving black market in automatic rifles of the kind used in Paris.

"With 500-1,000 euros (dollars) you can get a military weapon in half an hour," said Bilal Benyaich, senior fellow at Brussels think-tank the Itinera Institute, who has studied the spread of radical Islam in Belgium. "That makes Brussels more like a big U.S. city" in mostly gun-free Europe, he said.


Toimittajan oma agenda vai puutteellinen kielitaito?

Artikkelia onkin nyt muokattu, ilmeisesti palautteen johdosta. Mitään kommentteja ei kuitenkaan julkaistu.
'Vahingossa' artikkeliin päässeet tiedot kuitenkin taitavat mennä korjaamattomina paperilehden lukijoille.
Jälleen hyvä syy olla kantamatta rahojaan sellaisen median pussiin joka syöttää lukijoilleen soopaa.

bluebold

Jep, tuli kyseltyä toimittajan motiiveja.

stefani

Quote from: Ink Visitor on 16.11.2015, 10:51:50
Quote
PUHEENJOHTAJAN KOLUMNI XI
ON SYYTÄ EPÄILLÄ
Quote
Ministerit ja kansanedustajat tulevat ottamaan suuren riskin riisuessaan suomalaiset aseista, sillä viimeinenkin pisara lain kuuliaisuudesta katoaa siinä vaiheessa, kun maahanmuuttaja raiskaa tyttären ja poliisi vie aseet.
Quote
http://nra.fi/puheenjohtajan-kolumni-xi-3/

Jaa NRA on myös maahanmuuttoon kantaaottava järjestö.

Ink Visitor

Quote
Avoin kirje sisäministeri Petteri Orpolle

Euroopan Unionin sisäministerit on kutsuttu koolle 20.11 Pariisin tragedian varjolla. Agendalla on toimenpiteitä, joita väitetään tarvittavan islamistien tekemien terrori-iskujen ennaltaehkäisemiseksi.



Osa toimenpiteistä, kuten matkustusrekisterit ovat periaatteessa hyviä, mutta riittämättömiä. Paras tapa vaikuttaa islamistiterroristien liikkumiseen ja varustautumiseen Euroopassa on Schengen-alueen purkaminen ja sisärajatarkastusten palauttaminen Euroopan valtioiden välille ja asiattomasti rajoja ylittäneiden henkilöinen kiinniottaminen ja säilöminen taustatarkastusten ajaksi.



Osa ehdotetuista toimenpiteistä on puolestaan yleiselle turvallisuudelle haitallisia. Rajoitukset yksityiseen aseiden omistamiseen ovat täysin hyödyttömiä, koska terroristien käyttämät aseet ja räjähteet ovat olleet laittomia. Niiden alkuperä vie Balkanille ja Itä-Eurooppaan, jossa on edelleen satoja tuhansia laittomasti rikollisten haltuun päätyneitä sotilasaseita. Osa näistä katosi Jugoslavian hajoamissotien pyörteissä ja osa varastettiin armeijan ja turvallisuuspalveluiden varastoista kommunistihallintojen kaatuessa.



Laillisten aseiden saatavuuden, kaupan ja omistamisen rajoittaminen haittaa ainoastaan lainkuuliaisten kansalaisten harrastusta. Esimerkkinä tällaisesta kiellosta on Euroopan komission ja Ranskan sisäministeriön toimenpidesuunnitelmissa esiintynyt puoliautomaattiaseiden täyskielto. Suomessa tällaisten kieltojen vaikutus olisi erityisen haitallinen, koska kiellot vaikuttaisivat erittäin negatiivisesti reserviläistoimintaan. Reserviläisarmeijan elinehto on reserviläisten omaehtoinen harjoittelu, joka yhdessä SRA-ammunnan ja muiden toiminnallisten ampumalajien luo sen osaavimman reservin, joka pystyy kriisitilanteessa antamaan osaamisensa maanpuolustuksen käyttöön.



Kieltojen vaikutuksen ollessa mitätön, tulisikin tarkastella yksityisaseiden mahdollisuuksia tulevien terroristihyökkäysten estämisessä. Toistuvat hyökkäykset, joita Euroopan viranomaiset ovat olleet kyvyttömiä estämään tai pysäyttämään ajoissa, osoittavat etteivät Eurooppalaiset voi luottaa viranomaistensa suojeluun. Lainkuuliaisille kansalaisille on annettava mahdollisuus hankkia käyttöönsä ja kantaa mukanaan itsepuolustuskäyttöön soveltuvia tuliaseita.



Vetoan teihin sisäministeri Orpo, että toimitte järjen äänenä Euroopassa ja pidätte huolen siitä, että niin suomalaisten reserviläisten toimintaedellytykset itselataavilla aseilla säilyvät, kuin että Eurooppalaisille mahdollistetaan ihmisoikeuksiin kuuluva mahdollisuus puolustaa itseään ja läheisiään.


Aseistariisunnan ja toisen posken kääntämisen tulee loppua, Eurooppalaisten on saatava puolustaa itseään!


Ystävällisin terveisin,

Petri Mäkelä
Practical-ampuja
Reserviläinen

http://petrimkel.puheenvuoro.uusisuomi.fi/206629-avoin-kirje-sisaministeri-petteri-orpolle

If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Ink Visitor

Quote
CNN Analyst: European Countries Pretend Gun Control Works, But 'It Just Doesn't'

by AWR Hawkins14 Nov 20152,429


During CNN's November 13 coverage–just hours after the heinous terror attacks on Paris had taken place–CNN law enforcement analyst Tom Fuentes said European countries have long pretended that gun control can keep them safe, but it cannot.

In fact, Fuentes alluded to how the gun control culture offers a large number of "soft targets" to "gangsters and terrorists" who have no problem getting the guns that law-abiding citizens are forbidden to own.

Fuentes said, "Many of the European countries have been in denial that their strict gun control laws are going to keep guns out of the hands of bad guys, and it just doesn't." He added, "Gangsters and terrorists have no problem getting automatic weapons, grenades, and all kinds of other equipment to use in these attacks. And we're seeing a lot of that more and more, where a lot of people didn't believe that before."

Breitbart News (BNN) previously reported that the gunmen who killed 12 with automatic weapons at Charlie Hebdo headquarters were clearly able to acquire the guns they needed, France's highly restrictive gun controls notwithstanding. Moreover, BNN reported that Denmark's restrictive gun controls were powerless against a determined, armed attacker on Febuary 14.

But on November 13, the largest of the three attacks took place. It included organized attacks at six different locations in Paris, and the death toll is at least 150 with another 200 wounded. As with the Charlie Hebdo attack and the attack in Copenhagen, gun controls and even gun bans proved powerless to stop determined aggressors.

Fuentes made clear that criminals and terrorists have always been able to acquire the guns they need and always will. Therefore, a scenario where only the bad guys are armed leads him to observe that it is not surprising that over 100 people were killed, "as terrible as a 120 [or more is]." He believes that if the November 13 attack had been more "sophisticated" and carried out by "well-trained" men against "soft targets," the death toll "would have been 1,000."

http://www.breitbart.com/big-government/2015/11/14/cnn-analyst-european-countries-pretend-gun-control-works-just-doesnt/

If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Ink Visitor

Quote
Jussi Halla-aho
Euroopan parlamentin jäsen

European Parliament
WIB 04M107
60 rue Wiertz
B-1047 Brussels
Brysselissä 16.11.2015
Ajankohtaiskatsaus tuliasedirektiivin uudistamishankkeisiin
Tiedotusvälineet kertoivat aiemmin syksyllä, että EU:n komissio on valmistelemassa esitystä ampuma-asedirektiivin muuttamisesta. Sisäministeriön julkisuuteen antamien tietojen mukaan esitykseen sisältyisi mm. joidenkin tai kaikkien itselataavaa kertatulta ampuvien (eli puoliautomaattisten) kiväärien siviiliomistuksen kieltäminen sekä internetissä tapahtuvan aseiden ja niiden osien myynnin lopettaminen.
Tiedot ovat herättäneet huolta, sillä puoliautomaattisia kivääreitä käytetään paitsi eräissä suosituimmista urheiluammuntalajeistamme myös sovelletussa reserviläisammunnassa (SRA), joka on reserviläisten omaehtoista ja -kustanteista ampumataidon ylläpitoa. Nettikaupan kieltäminen taas synnyttäisi hyvin vaikeita tilanteita Suomen kaltaisessa maassa, jossa etäisyydet myyjän ja asiakkaan välillä ovat usein hyvin pitkiä.
Harrastajien keskustelupalstoilla on vallinnut jonkinasteinen paniikkitunnelma, ja olenpa kuullut lupaviranomaistenkin joillakin poliisilaitoksilla kertoneen asiakkaille, ettei puoliautomaattisiin aseisiin kannata enää hakea lupia, koska EU kieltää ne kohta.
Olen saanut ihmisiltä paljon tiedusteluja tähän aiheeseen liittyen, mutta en ole halunnut ryhtyä kommentoimaan komission esitystä pelkkien huhujen ja hajatietojen varassa. Kokoustin torstaina 12.11. ymmärtääkseni asiasta hyvin perillä olevan komission virkamiehen kanssa. Keskustelun ja saamani materiaalin perusteella näyttää siltä, että jopo on lähtenyt keulimaan sisäministeriön virkamiehillä, etenkin kansliapäällikkö Päivi Nergillä, eikä tilanne ole niin paha kuin voisi kuvitella. Selostan seuraavassa komission "tiekartta-paperin" sisältöä.


Tausta

EU-maiden kansallisia ampuma-aselainsäädäntöjä ohjaa vuonna 1991 voimaan tullut ja vuonna 2008 muutettu tuliasedirektiivi (91/477). Lainsäädäntöjen yhdenmukaistaminen nähtiin aikanaan välttämättömäksi, koska sisärajojen valvonnasta ja tullitarkastuksista luovuttiin. Direktiivi oli kuitenkin hyvin ylimalkainen ja tulkinnanvarainen, eikä tavoitetta eli aselakien harmonisoitumista saavutettu. Ase, joka on sallittu yhdessä jäsenmaassa, voi olla kielletty toisessa. Ase, joka on luvanvarainen yhdessä jäsenmaassa, voi olla ilmoituksenvarainen toisessa. Aseiden merkinnät ja deaktivointistandardit vaihtelevat jäsenmaasta toiseen, eivätkä kansalliset tietokannat keskustele keskenään.
Tämä kirjavuus, yhdistettynä rajojen valvomattomuuteen ja ihmisten vapaaaseen liikkumiseen, luo porsaanreikiä, joita rikolliset voivat käyttää ja käyttävät hyväkseen. Ainakin osassa tänä vuonna tehdyistä islamistisista terrori-iskuista (Pariisi, Kööpenhamina, Thalys-juna, uudelleen Pariisi) käytettiin AK-47-rynnäkkökiväärejä, jotka oli koottu eri maissa eri tavoin deaktivoiduista aseista kannibalisoiduista osista, tai entisiä sotilasaseita, jotka oli konvertoitu sarjatulitoimisista puoliautomaattiksi, myyty sellaisina laillisesti siviilimarkkinoilla, ja myöhemmin muutettu laittomasti takaisin täysautomaattisiksi.


Esitettävät toimet

Kuten edellä sanoin, muutospaine on osittain kumuloitunut viimeisten 24 vuoden aikana ja liittyy kansallisten lainsäädäntöjen kirjavuuteen. Tarvetta on esimerkiksi aseluvan saamisen edellytysten sekä asekategorioiden harmonisointiin. (Suomalainenkin harrastaja on varmasti sitä mieltä, että esimerkiksi sellaiset kansalliset kummajaiset kuin "muu ase"- ja "taskuase"-kategoriat voitaisiin vähitellen kuopata.) Erilaiset aselainsäädännöt ja epäsymmetriset ja toisistaan eristetyt kansalliset tietokannat tekevät myös rajat ylittävästä laillisesta asekaupasta ja aseiden siirtämisestä hyvin byrokraattista, mikä sotii sisämarkkinoiden periaatteita vastaan.
Komissiossa tiedostetaan, että direktiiviä ei voida uudistaa eikä kansallisia aselakeja harmonisoida nopealla aikataululla ja ilman perusteellisia vaikutusarvioita. Täsmälliset suunnitelmat ja vaikutusarviot on tarkoitus tehdä vuoden 2016 aikana. Toisaalta niin komissiossa kuin neuvostossa pidetään välttämättömänä puuttua pikaisesti niihin porsaanreikiin, joita terroristit ovat tämänkin vuoden aikana menestyksekkäästi käyttäneet hyväkseen. Sitä vaihtoehtoa, että ei tehtäisi mitään, ei tällä hetkellä ole.
Toimenpiteet jaetaan tämän vuoksi pikaisesti toteutettaviin muutoksiin, joista annetaan esitykset jo ensi vuoden alussa, ja joita pidetään siinä määrin vähäisinä, ettei niiden katsota vaativan perusteellisia vaikutusarvioita, sekä pitkän aikajänteen kehityshankkeisiin, joita kuvasin toiseksiedellisessä kappaleessa. Listaan seuraavaksi komission paperissa esitetyt pikaiset muutosesitykset.
1) Merkinantoaseiden ("signal and alarm weapons") sisällyttäminen direktiivin piiriin
Tällä halutaan luoda yhteiset tekniset kriteerit sille, mikä on merkinantoase.
2) Yhteiset säännöt aseiden ja niiden osien merkinnöistä
Voimassa oleva direktiivi vaatii jäsenmaita varmistamaan, että kaikki markkinoilla olevat aseet on joko varustettu merkinnöin ja rekisteröity tai pysyvästi deaktivoitu. Se, mitkä osat on merkitty, ja mitkä osat katsotaan "oleellisiksi" ("essential components"), vaihtelee kuitenkin huomattavasti.
3) Aseiden etämyynnin rajoittaminen
Komissio esittää, että aseiden ja niiden osien etämyynti (erityisesti internetissä) kiellettäisiin muilta kuin laillistetuilta asekauppiailta ja välittäjiltä.
4) "Demilitarisoitujen" aseiden kielto
Kansallisilla viranomaisilla on selkeää näyttöä siitä, että puoliautomaattisiksi muunnettuja aseita ja muutettu uudelleen sarjatulitoimisiksi, ja että tällaisia aseita on päätynyt rikollisten ja terroristien käyttöön. Komissio ehdottaa, että aiemmin sarjatulitoimisten puoliautomaattisten aseiden myynti kiellettäisiin.
5) Yhteiset deaktivointisäännöt ja A-kategoriaan kuuluneiden deaktivoitujen aseiden kielto
Komissio esittää yhteisiä ja tiukkoja ("stringent") ohjeita ampuma-aseiden deaktivoinnille. Lisäksi esitetään, että A-kategoriaan (lähinnä sarjatuliaseet) kuuluvien deaktivoitujen aseiden siviiliomistusta rajoitettaisiin. Pohdinnassa on kaksi vaihtoehtoa:
a) Täyskielto, poikkeuksena museot ja vastaavat entiteetit.
b) Näihin aseisiin voisi saada erityisistä syistä (kuten keräilyperusteella) luvan samoilla edellytyksillä kuin toimiviin A-kategorian aseisiin.
6) Tietojärjestelmien harmonisointi ja tiedonvaihto
Nykyinen direktiivi edellyttää, että jäsenmailla on vuoden 2014 loppuun mennessä sähköinen rekisteri aseista ja niiden omistajista. Tämä tavoite on saavutettu. Rekisterit eroavat kuitenkin sen suhteen, mitä tietoja omistajista kerätään, ja sisältyvätkö asekauppiaiden ja valmistajien varastot niihin. Komissio aikoo lisäksi selvittää, millä edellytyksillä kansalliset rekisterit voitaisiin kytkeä toisiinsa niin, että nopea tiedonvaihto etenkin hätätilanteissa olisi mahdollinen.
Miltä tämä vaikuttaa Suomesta katsoen?
Kuten edellä totesin, sisäministeriön liikkeelle laskemat tiedot ja huhut ovat synnyttäneet paniikkia harrastajakunnassa. Toisin kuin keskustelupalstoilta voi lukea, komissio ei ole esittämässä nettikaupan täyskieltoa, puoliautomaattisten kiväärien, erityisesti ns. "reserviläiskiväärien", täyskieltoa, sarjatuliaseiden täyskieltoa tai rajoituksia lipaskapasiteettiin. Amerikkalaistyyppistä assault weapon -lainsäädäntöä, jolla hyökättäisiin tiettyjä kosmeettisia ominaisuuksia kuten pistoolikahvoja, suujarruja tai liekinsammuttimia vastaan, ei liioin ole tiedossa.
Nähdäkseni komission esityksellä ei ainakaan tässä muodossa olisi kovin suuria vaikutuksia aseiden omistamiseen tai ammunnan harrastamiseen Suomessa. Kansalliset deaktivointimääräyksemme ovat jo nyt erittäin tiukat. Puoliautomaattiseksi muunnettuja entisiä sarjatuliaseita näkee jonkin verran reserviläis- ja practical-ammunnassa, mutta pääasiassa niissä käytetään puoliautomaattiseksi valmistettuja kivääreitä, joita ei voi muuttaa sarjatulitoimisiksi ja joita komission esitys ei näillä näkymin olisi koskemassa.
Pitkän aikavälin muutokset, esim. lupaehtojen ja asekategorioiden harmonisointi, sisältävät tietysti uhkakuvia, koska - kuten hyvin tiedämme - lobbaustyö kaikkien tuliaseiden kieltämiseksi jatkuu herkeämättä. Näistä asioista kannattaa kuitenkin keskustella vasta sitten, kun ne ovat ajankohtaisia.
Mitä tehdä?
Komissiosta annettiin ymmärtää, että oikea hetki vaikuttaa komissioon on tulevien viikkojen ja kuukausien aikana. Talossa tunnistetaan virkamiesosaamisen rajallisuus, ja siellä ei haluta tehdä huonoa esitystä vain siksi, että epäkohdista ei saatu palautetta ajoissa.
Ehdotan siis, että suomalaiset harrastajajärjestöt laatisivat kukin oman toimintansa näkökulmasta selkeän ja tiiviin (= a4 tai pari) lausunnon komissiolle evästykseksi. Olisi tärkeää, että lausunnoissa tuotaisiin esiin nimenomaan oman harrastuksen tarpeita, eikä lähdettäisi jyrisemään siitä, miten kaikki kiristykset ovat tarpeettomia. Sitä vaihtoehtoa ei tällä hetkellä ole, että mitään ei tehtäisi, koska sekä Eurooppa-neuvosto että Oikeus- ja sisäasiain neuvosto (JHA) ovat edellyttäneet komissiolta ripeitä toimia. Liioin ei kannata hyökkäillä sellaisia kiristyksiä vastaan, joita ei näillä näkymin kukaan ole ajamassa.
Jos ei halua asioida suoraan komission kanssa, lausunnot voi lähettää minulle. Kiikutan ne sitten suoraan oikeaan paikkaan.
Tämä kirje on julkinen, ja sitä saa lainata ja levittää haluamallaan tavalla.

Disclaimer

Tämä kirje viittaa keskusteluihin, joita käytiin ennen viimeperjantaisia terrori-iskuja Pariisissa. Kyseiset tapahtumat varmasti kasvattavat painetta toimia nopeasti. Lisäksi korostan, että kirjeessä luetellut toimenpide-ehdotukset ovat vasta ideoita. Kaikki niistä eivät välttämättä päädy lopulliseen, piakkoin annettavaan esitykseen. Toisaalta mukaan voi tulla uusia toimenpiteitä.

If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Ink Visitor

Quote
SAHS:n lausunto hallintovaliokunnan selvitykseen 13.11.2015

Viite E 60/2015 vp

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Liiteasiakirja/Documents/EDK-2015-AK-22071.pdf



Asia Valtioneuvoston selvitys: Asedirektiivin muuttaminen

Suomen Asehistoriallinen Seura ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausuntonsa. Näyttää myös siltä, että olemme asiassa täysin samoilla linjoilla Sisäministeriön kanssa, mutta eräät täsmennykset ovat paikallaan.



Mahdollinen EU-aloite



Suomen Asehistoriallinen Seura kannattaa tietenkin aserikollisuuden vastaisia toimia, mutta laillinen aseiden valmistus, myynti, omistaminen ja käyttäminen näiden toimien kohteena ovat väärät eivätkä tue tavoitetta aseturvallisuuden parantamisessa. Toimet tulisi keskittää nimenomaan rikollisiin ja aseiden saamiseksi pois rikollisilta.

Komission lausunnossa huomiomme kiinnittyy siihen, että –kuten aiemmin esityksessä E 167/2013 vp - Laillisesti hallussa pidetyt, varastetut ja salakuljetetut aseet yleistetään yhteen ryhmään ja vieläpä niin, että nimenomaan salakuljetetuilla aseilla tehtyjä terroritekoja käytetään verukkeena puuttua aivan toiseen asiaan, eli laillisiin aseisiin. Kyse on siis käytännössä tekosyyn hyödyntämisestä.

EU:ssa esitetään mahdollista sarja-automaattiaseiden sekä puoliautomaattiaseiden kieltoa siviilikäytössä edes deaktivoituna. Suomessa ja muuallakin käytetään hyvin paljon puoliautomaattisia eli itselataavia aseita sekä metsästys- ja urheiluammunnassa. Myös reserviläiset pitävät yllä maanpuolustuskuntoaan ampumalla puoliautomaattiaseilla, joiden ominaisuudet vastaavat Puolustusvoimien käyttämiä aseita muilta ominaisuuksiltaan. Nykyisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa ja EU:n pitkänä rajalinjana Venäjään olisi outoa antaa signaali suomalaisen reserviläisharjoitteluna alasajosta.

Tämän tyyppisten aseiden tulee säilyä jatkossakin laillisina. Tässäkin kohdassa tulee huomioida, mitä merkitystä jonkin asetyypin kieltämisellä on perustuslain kannalta. Perustuslaissa on turvattu kansalaisten omaisuuden suoja. Tämän rikkominen vaatisi erityisiä lainsäädännöllisiä toimia ja johtaisi suuriin korvauksiin valtion taholta. Käytännöllisesti katsoen kaikki pistoolit ovat itselataavia, joten herää epäilys siitä, että ehdotus on vain ja jälleen kerran "naamioitu" pistoolikielto.

Lisäksi on huomioitava, että Suomen Puolustusvoimat on myynyt vuosikymmenten aikana suuren määrän sarjatuliaseita sekä toimivina (hyväksytyille keräilijöille), että varsinkin deaktivoituna yleisessä myynnissä.



Liiteasiakirjan sisällöstä

Lainaus:



"Koska deaktivoiduilla sarjatuliaseilla ei ole juurikaan keräilyllistä merkitystä, niiden kieltäminen siviileiltä ei aiheuta merkittävää haittaa Suomen aseharrastukselle. Sarjatuliaseisiin tulisi jatkossakin voida antaa keräilyperusteisia hankkimislupia museoille mukaan lukien museoita vastaavat yksityiskokoelmat. Sarjatuliaseisiin on jatkossakin voitava myöntää lupia esim. testaustarkoituksiin."


Mainitussa kohdassa on jäänyt huomioimatta:

1) Kieltämässä sarjatuliaseiden omistaminen myös deaktivoituna tekee käytännössä mahdottomaksi siirtää keräilijöillä olevia tuhansia sarjatuliaseita lailliseen omistukseen missään muodossa keräilijän kuollessa jne. Museot jne. eivät voi, eikä niillä pääosin ole tarvettakaan maksaa tai edes vastaanottaa näitä esineitä. Käytännössä tällaisella päätöksellä puututtaisiin yksityiseen omaisuuteen muuttamalla se arvottomaksi.

2) Suurempi kysymys on se, että Puolustusvoimat on myynyt vuosikymmenten aikana tuhansittain, mahdollisesti kymmeniä tuhansia sarjatuliaseita deaktivoituna. Näitä esineitä on myyty siis yleisessä myynnissä "kenelle tahansa", ei pelkästään keräilijöille. Esimerkiksi 2000 -luvulla mm. deaktivoitua Suomi-konepistoolia M31 myytiin Hämeenlinnan puolustusvoimien myymälässä 150 euroa / kpl kenelle tahansa. Esineet olivat niin suosittuja, että myyntiä aloitettiin rajoittaa "1 per asiakas" -määräyksellä. Näitä esineitä myydään edelleenkin useiden yrittäjien toimesta.

Käytännössä Suomessa on siis kymmeniä tuhansia deaktivoituja konetuliaseita eriasteisessa koristekäytössä, joten vahvistamalla mainittu direktiivi olisimme pian samassa tilanteessa mitä oli tapahtua hiljan säädetyn ja kumotun räjähdeasetuksen kanssa. Meille syntyisi kymmeniä tuhansia "rikollisia", joiden omistamien esineiden arvo käytännössä nollattaisiin.





Suomen Asehistoriallinen Seura ry

aselakitoimikunta



Juhani Jokinen Jussi Peltola

If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Ink Visitor

Quote
Aseesi viedään, oletko valmis?

Ampumavälikohtaukset – tapahtuivatpa ne missä vain maailmassa – aiheuttavat saman reaktion: asepelon lietsonta ja himo kieltolakiin. Näin kävi myös Suomessa muutama vuosi sitten. Johtavat poliitikot ovat vihjailleet jopa käsiaseiden täyskieltoa. Tällaisten hätäisten heittojen takana on poliitikkojen hätä äänestäjistä. Jotain on pakko kieltää, jotta voisi näyttää tärkeältä äänestäjien edessä. Nyt samanlainen keskustelu jatkuu Pariisin terrori-iskujen myötä.

Taustalla tapahtuu myös muuta. EU:n komissio on halunnut muuttaa asedirektiiviä (91/477/ETY) siihen suuntaan, että aseiden omistaminen vaikeutuisi merkittävästi. Sisäministeriö on jo ilmoittanut tiedotteessaan 4.11.2015, että asedirektiivi " tarkoittaisi käytännössä edellä mainittujen lajien [SRA- ja practical -ammunnan] loppumista nykymuodossaan. Myös aseiden keräily hankaloituisi mahdollisten muutosten myötä." Sisäministeriön muistiosta (SM2015-00353) selviää tarkemmin, mitä suomalaisten aseenomistajien selän takana parhaillaan juonitaan (E 60/2015 vp).

"Saatujen tietojen perusteella on ennakoitavissa, että komissio esittää ainakin seuraavia muutoksia:

1) Sarjatuliaseiden (A-luokka) hankinnan ja hallussapidon kieltäminen yksityisiltä kokonaan, myös pysyvästi ampumakelvottomiksi muunnettuina (deaktivoituina). Tiedossa ei ole, koskisiko tiukennus sarjatuliaseiden lisäksi myös jäljempänä 2-kohdassa mainittuja aseita.

2) Rynnäkkökiväärien ja konepistoolien puoliautomaattiversioiden (itselataava kertatuli) siirtäminen direktiivin A-luokkaan, joihin voidaan direktiivin nykyisten säännösten mukaan antaa lupia vain erittäin rajoitetuin perustein. Rajaus koskisi puoliautomaattiaseista vain sellaisia, jotka toimintatapaa lukuun ottamatta vastaavat sarjatuliaseita. Tiedossa ei ole, minkä ominaisuuden perusteella jaottelu tehtäisiin.

3) Aseiden nettikaupan rajoittaminen yksityishenkilöiltä. On epäselvää, koskeeko tämä myyntiä vai hankkimista vai molempia. Ehdotettujen toimenpiteiden tarkoituksena on EU:n sisäisen turvallisuuden parantaminen. Taustalla ovat Pariisissa, Kööpenhaminassa sekä Amsterdamin ja Pariisin välisessä junassa tapahtuneet ampumavälikohtaukset. Lisäksi taustalla ovat ampuma-aseiden valvontaa tekevien jäsenvaltioiden lainvalvontaviranomaisten suositukset laittoman asekaupan ehkäisemiseksi unionin alueella. Yllä selostetuilla rajoituksilla olisi merkittäviä vaikutuksia ampuma-aseiden hankkimiseen ja hallussapitoon sekä ampumaharrastukseen Suomessa."


Toivottavasti missään ampuma-aseharrastajaryhmässä ei kuvitella, että "tämä ei koske meitä". Kyllä koskee! Kieltoja tulee kieltojen perään jatkossakin, ja mitä enemmän siimaa annetaan, sitä lähempänä on myös oman harrastuksen (tai elinkeinon) loppu. Miten voidaan vakuuttua siitä, että juuri tämä kiristys olisi viimeinen ja tämän jälkeen aseenomistajat jätettäisiin rauhaan ikuisiksi ajoiksi? Ei varmasti jätetä! Ampuma-aseiden omistajien tulee pitää yhtä, sillä aseenomistuksen puolustaminen on kaikkien yhteinen etu.

Poimintoja eräistä järjestöjen lausunnoista:

•[10.11.2015] Reserviläisliitto ja Suomen Reserviupseeriliitto ovat vastanneet, että he eivät pidä tarpeellisena eivätkä toivottavana itselataavien kertatuliaseiden tai suurikapasiteettisten lippaiden hankkimista ja hallussapitoa koskevia lisärajoituksia.


•[12.11.2015] Suomen Ampumaurheiluliitto lausunnossaan "vastustaa jyrkästi EU:n kaavailemia mahdollisia kiristyksiä. Urheiluammunnassa käytetään itselataavia aseita, erityisesti pistooliammunnan olympialajeissa sekä kaikissa practical-lajeissa, joissa käytetään itselataavia kivääreitä, haulikoita ja pistooleita. Tämänkaltainen asekielto johtaisi näiden lajien harrastamisen loppumiseen."


•[12.11.2015] Suomen Ampumaharrastusfoorumi on lausunnossaan todennut, että se "suhtautuu nuivasti siihen, että laillisten ja hyvämaineisten aseluvanhaltioiden harrastusta säänneltäisiin nykyisestään ja mahdollisesti osittain jopa kiellettäisiin."


•[13.11.2015] Suomen Asehistoriallinen Seura (SAHS) on ilmoittanut, että se kannattaa "tietenkin aserikollisuuden vastaisia toimia, mutta laillinen aseiden valmistus, myynti, omistaminen ja käyttäminen näiden toimien kohteena ovat väärät eivätkä tue tavoitetta aseturvallisuuden parantamisessa."


•[13.11.2015] Asekauppiaiden Liitto ry on ilmoittanut, että "esitys tuollaisenaan ei tule estämään laitonta asekauppaa mitenkään, ainoastaan lopettamaan ja rajoittamaan rehellisten ihmisten metsästystä, asekeräilyä ja asehistorian taltioimista, eri ammuntalajeja sekä tuhoamaan laillisen asekaupan."


Muistio sekä edellä mainittujen järjestöjen lausunnot herättävät monia relevantteja kysymyksiä:

•Jos valtio aikoo korvata osittain tai kokonaan aseenomistajille kohdistuvat menetykset, kuinka kalliiksi se tulee veronmaksajille? Vai korvataanko mitenkään (eli kuinka kalliiksi tulee ainoastaan aseenomistajille)?


•Kuinka aiotaan paikata ammottava aukko, joka aiheutuu vapaaehtoiselle maanpuolustukselle SRA- ja practical -ammunnan loppumisesta?


•Miten on varauduttu siihen, että Suomeen syntyy yhtäkkiä joukoittain "rikollisia", koska he omistavat deaktivoituja aseita koriste-esineinä?


•Mikä on ampumaseuraan pakottamisen ja perustuslaillisen yhdistymisvapauden välinen suhde? Voiko yhdistykseen kuuluminen tai kuulumattomuus vaikuttaa yksilön oikeuteen saada asetta? (mainittu muistiossa Suomen tavoitteena, s. 2)


•Kuinka luvanhaltijan sopivuutta pyritään kontrolloimaan ja millaisia kustannuksia se aiheuttaa veronmaksajille? (mainittu muistiossa Suomen tavoitteena, s. 2)


•Kuinka lupien määräaikaisuuksien tiukentaminen tulee lisäämään kustannuksia luvanhaltijoille sekä veronmaksajille (mainittu muistiossa Suomen tavoitteena, s. 2)


Aseet ovat ihmisille kuuluvaa yksityisomaisuutta, joten ne kuuluvat perustuslaillisen omaisuudensuojan piiriin. Ihmisten yksityisomaisuuteen kajoaminen on äärimmäisen vakava toimenpide. On syytä muistaa, että omaisuudensuoja on perustuslaillisen oikeuden lisäksi myös luonnollinen oikeus, koska ihmisellä on oikeus omistaa. Myös itsesuojeluoikeus on luonnollinen oikeus, koska ihmisellä on oikeus elää.

Ampuma-aseiden kieltäminen johtaa ainoastaan siihen, että vastuuntuntoinen väestö luopuu aseista. Rikolliset saavat yhä hankittua laittomia aseita ja niitä voidaan käyttää rikosten tekemisessä. Rikolliset käyttävät – ja tulevat jatkossakin käyttämään – teräaseita, ampuma-aseita tai mitä parhaaksi näkevätkään, jotta he voivat suorittaa hirveät tekonsa. He eivät kysy lupaa uhrilta, omaisilta tai poliisilaitokselta. Tappajien, ryöstäjien, tuhopolttajien ja raiskaajien kannalta aseiden kerääminen pois kansalta on hyvä asia, koska ampuma-ase voisi vahingoittaa heitä. Mutta onko tämä uhrin kannalta oikein? Gun-free zone, eli aseeton vyöhyke, tarkoittaa ainoastaan itsepuolustuskieltoaluetta. Aseeton kansa on helppo kohde myös siinä tilanteessa, jos maamme joutuu sotilaallisen hyökkäyksen kohteeksi.

On epäjohdonmukaista, että ampuma-aseiden saatavuutta halutaan rajoittaa, mutta ei puututa isompiin kysymyksiin. Vuosien 2003-2013 aikana ampuma-aseella tehdyt rikokset muodostivat 17 % henkirikoksista. Sen sijaan teräaseella tehdyt henkirikokset muodostivat 41 % henkirikoksista.Yleisin tekoväline oli keittiöveitsi, jota oli käytetty 27 prosentissa rikoksia. Missä ovat siis vaatimukset Suomen vaarallisimpien aseiden – eli keittiöveitsien – kieltämisestä ja luvanvaraistamisesta? Nehän ovat jopa lasten saatavilla ja niihin voi päihtynytkin tarttua. Jopa ruokakaupassa!

Ase ei tapa, vaan se on ihminen, jolla on pahat mielessä. Asekieltojen lisääminen on väärä suunta. Nyt on avattava keskustelu siitä, kuinka ampuma-aselainsäädäntöä voidaan normienpurkutalkoon hengessä keventää ja sallitaan kansalaisille suojeluaseiden omistaminen. Kuinka monta ihmistä voisi olla hengissä kaikkien terrori-iskujen ja kouluampumisten jäljiltä, jos uhreilla olisi ollut mahdollisuus puolustautua mielipuolia vastaan? Kuinka monta raiskausta olisi voitu estää viime vuosien aikana?

http://aleksihernesniemi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/206674-aseesi-viedaan-oletko-valmis

If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Fiftari

(http://www.stara.fi/wp-content/uploads/2013/06/jihawgluoti29062013a.jpg)
QuoteSianlihalla varustetut luodit myyntiin – jotta muslimit eivät pääsisi taivaaseen

Asekaupassa liikkuu jatkuvasti ympäri maailmaa huomattavia rahasummia. Nyt otsikoihin ovat nousseet amerikkalaisyrityksen valmistamat erittäin kiistanalaiset luodit, joiden tarkoitus on estää muslimien pääsy taivaaseen. Uutuusluoteihin on nimittäin laitettu mukaan sianlihaa.

Islam kieltää sianlihan syömisen, joten lihan laittaminen luoteihin on nähty keinona lähettää muslimit helvettiin, Daily Mail -lehti uutisoi. Luoteja valmistavan South Fork Industries -yrityksen mukaan Jihawg-luodit on suunniteltu juuri muslimiterroristien ampumiseen. Valmistaja on kertonut, kuinka ammus toimii "kahdella tasolla".

– Jihawgien avulla et vain tapa islamistiterroristia, vaan myös lähetät hänet helvettiin. Sen pitäisi antaa marttyyreiksi pyrkiville jotain ajateltavaa ennen kuin he lähtevät hyökkäykseen, yhtiön tiedotteessa kerrotaan.

Asiantuntijoiden mukaan sianlihalla varusteltu luoti ei kuitenkaan teknisesti estäisi muslimia pääsemästä taivaaseen. Erikoisen myyntikikan keksinyt yhtiö on saanut tempauksensa johdosta paljon huomiota maailmalla. South Fork Industries myy sianlihaluotien lisäksi myös teemaan sopivia t-paitoja.
http://www.stara.fi/2013/06/29/sianlihalla-varustetut-luodit-myyntiin/
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Spesialisti

Eikös se ollut niin, että jos nainen tappaa jihadistin, niin neitsyitä tai paratiisia ei ole tiedossa? Israelin armeija on tehnyt fiksusti kun naisillakin on asepalvelu ja tarvittaessa kovat piipussa. Länsivallatkin voisivat ottaa naislentäjiä pommituslennoille. Jossei lentämään, niin irroittamaan pommit koneesta. From Jacqueline with love.

Mika

#4904
QuoteSianlihalla varustetut luodit myyntiin – jotta muslimit eivät pääsisi taivaaseen

Tuntuu naurettavalta, mutta saattaa olla toimiva keksintö, kun ajattelee miten takapajuisia idiootteja muslimit ovat.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Faidros.

http://www.stara.fi/2013/06/29/sianlihalla-varustetut-luodit-myyntiin/

Kohta kinkunpaiston aikaan jokapoika voi itse askarrella kinkusta sulaneesta rasvasta ja kotikomerosta löytyvistö skodeista kivoja ylläreitä!
Anna ystävälle lahjaksi rasiallinen laardissa tököttäviä paukkuja, siinä paatuneimmankin aseharrastajan sydän heltyy! :-*
Itsetehty lahja on aina arvostetumpi kuin rahalla ostettu. :)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Fiftari

Kai nämäkin luodit kielletään samoin kuin haagin räjähtävät luodit sotilaskäytössä.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Fiftari

QuoteMistä terroristit saavat aseensa?

Ranskassa ovat voimassa tiukat aselait, joilla rynnäkköaseiden hankkiminen on kielletty. Pariisin terrori-iskujen jälkeen tehdyissä ratsioissa on kuitenkin löydetty kasapäin rynnäkkökiväärejä eri puolilta Ranskaa.

Pariisin perjantain terrori-iskuissa on Isisin ohella toinenkin yhteinen taustavoima – Kalasnikov.

Räjähdepanoksin vyöttäytyneet terroristit aloittivat iskunsa silmittömällä rynnäkkökiväärin tulituksella. Järkyttävän veriteon uhreista pääosa ammuttiin kylmästi lähietäisyydeltä.

Ranskan parlamentti hyväksyi maaliskuussa 2012 lain, jolla kiellettiin rynnäkköaseet. Samalla laittoman aseen omistuksesta langetettavia tuomioita korotettiin. AK-47 Kalashnikov-tyyppisen rynnäkkökiväärin ostaminen ei nykysääntöjen mukaan ole laillista.

Mistä sitten Euroopassa toimivien terroristien aseet ovat peräisin?

Rynnäkköaseet pääosin Balkanin peruja

Alunperin Venäjällä kehitelty AK-47-rynnäkkökivääri on maailman yleisin sarjatuliase. Sitä on valmistettu Venäjällä, Kiinassa ja useissa muissa maissa arviolta 100 miljoonaa kappaletta.

Terroristien aseiden kohdalla syyttävä sormi osoittaa Balkanille, minne venäläiset asevalmistajat toimittivat hövelisti aseita Jugoslavian sisällissodan (1991–1995) aikana. Sodan päätyttyä Bosniassa, Kosovossa ja Serbiassa oli sveitsiläisen tutkimuslaitoksen mukaan kuusi miljoonaa asetta.

Europolin mukaan huomattava osa Euroopan laittomista aseista on peräisin juuri Länsi-Balkanilta. Vanhemman mallin Kalashnikovien hinta on Europolin mukaan 300–700 euroa. Näitä tappavia aseita on päätynyt runsain määrin niin katurikollisten kuin terroristienkin haltuun.
Ranskassa suuri määrä laittomia aseita

Tiukasta aselainsäädännöstä huolimatta Ranskassa on kasapäin laittomia aseita. Ranskan poliisi takavarikoi vuonna 2010 kaikkiaan 2 700 laitonta asetta. Laittomien aseiden määrä on tuosta vuodesta kasvanut merkittävästi.

Viime vuoden lokakuussa Ranskan poliisi ratsasi aseiden salakuljettajien renkaan ja pidätti 48 henkilöä. Laittomia aseita löytyi satoja. Kolme kuukautta tämän jälkeen tapahtui tuhoisa terrori-isku Charlie Hebdon toimitukseen. Laittomat aseet puhuivat.

Viime yönä Ranskan poliisi teki tuhoisan terrori-iskun jälkimainingeissa lähes 200 kotietsintää. Saaliina 30 Kalashnikovia ja käsiasetta sekä yksi sinko.

Asekilvassa rikolliset ja terroristit näyttävät olevan monta askelta lainsäätäjiä ja poliisia edellä.
http://yle.fi/uutiset/mista_terroristit_saavat_aseensa/8458875
Koko juttu lainattu koska yle ja siitä maksetut verot.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

anttiman

Komissio haluaa ehdotuksessaan kieltää sarjatuliaseita muistuttavat itselataavat aseet ja laittaa aseluvat määräaikaisiksi (5v).
Myös aseiden ja niiden osien luvanvaraisuutta halutaan yhtenäistää ja verkossa tapahtuvaa kauppaa suitsia.

Kielto koskee nähdäkseni etenkin Ar-15 ja AK-47 tyyppisiä ja niiden kaltaisia reserviläiskivääreitä.

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-6110_en.htm

Ink Visitor

#4909
Quote
European Commission - Press release

European Commission strengthens control of firearms across the EU

Brussels, 18 November 2015


The European Commission today adopted a package of measures to make it more difficult to acquire firearms in the European Union,


better track legally held firearms, strengthen cooperation between Member States, and ensure that deactivated firearms are rendered inoperable.


The proposals presented today were foreseen in the European Security Agenda adopted in April 2015, but have been significantly accelerated in light of recent events. The Commission is hereby supporting Member States in their efforts to protect Europe's citizens and prevent criminals and terrorists from accessing weapons.

President Juncker said: "The recent terrorist attacks on Europe's people and values were coordinated across borders, showing that we must work together to resist these threats. Today's proposal, prepared jointly by Commissioners Elżbieta Bieńkowska and Dimitris Avramopoulos, will help us tackle the threat of weapons falling into the hands of terrorists. We are proposing stricter controls on sale and registration of firearms, and stronger rules to irrevocably deactivate weapons. We will also come forward with an Action Plan in the near future to tackle illicit arms trafficking. Organised criminals accessing and trading military grade firearms in Europe cannot and will not be tolerated."

Internal Market and Industry Commissioner Elżbieta Bieńkowska and Migration, Home Affairs and Citizenship Commissioner Dimitris Avramopoulos added: "The adoption of the firearms package today is proof of the Commission's determination to address the new reality we are confronted with. We need to remove regulatory divergences across the EU by imposing stricter, harmonised EU standards for firearms and ensuring efficient exchange of information between Member States."

The package of measures on firearms adopted by the College of Commissioners today includes the following elements:

A revision of the Firearms Directive, to tighten controls on the acquisition and possession of firearms

The Commission has today tabled proposals to amend the EU Firearms Directive, which defines the rules under which private persons can acquire and possess weapons, as well as the transfer of firearms to another EU country. The main elements of the proposed revision are:
##Stricter rules to ban certain semi-automatic firearms, which will not, under any circumstance, be allowed to be held by private persons, even if they have been permanently deactivated;
##Tighter rules on the online acquisition of firearms, to avoid the acquisition of firearms, key parts or ammunition through the Internet;
##EU common rules on marking of firearms to improve the traceability of weapons;
##Better exchange of information between Member States, for example on any refusal of authorisation to own a firearm decided by another national authority, and obligation to interconnect national registers of weapons;
##Common criteria concerning alarm weapons (e.g. distress flares and starter pistols)in order to prevent their transformation into fully functioning firearms;
##Stricter conditions for the circulation of deactivated firearms;
##Stricter conditions for collectors to limit the risk of sale to criminals.


The proposed amendments which the Commission has tabled today now need to be approved by the European Parliament and Council.

An Implementing Regulation on common minimum standards for deactivation of firearms

The Implementing Regulation sets out common and strict criteria on the way Member States must deactivate weapons so that they are rendered inoperable. The possession of the most dangerous firearms – even if they are deactivated – will no longer be allowed.

The Implementing Regulation is based on the criteria for deactivation developed by the Permanent International Commission for the Proof of Small Arms (the CIP). Following a positive vote on the draft Regulation by Member States in a comitology committee earlier this morning, the College of Commissioners formally adopted the text. The Regulation will be published immediately in the Official Journal and will enter into force after 3 months.

Today's package of measures to strengthen the control of firearms within the EU is based on a detailed evaluation of the implementation of the Firearms Directive carried out by the Commission last year in the context of its Regulatory Fitness programme (REFIT), which aims to ensure that existing EU regulation is fit for purpose. To ensure the best practical results on the deactivation of firearms, the Commission will regularly review and update the technical specifications laid down in this Regulation.

An action plan against the illegal trafficking of weapons and explosives

In addition to the adoption of these stricter rules and standards, the Commission also announced today that it is developing an action plan against the illegal trafficking of weapons and explosives. Issues to be tackled in this future action plan will include:
##The illegal purchase of weapons on the black market;
##The control of illegal weapons and explosives in the internal market (especially from the Balkan countries or ex-war zones);
##The fight against organised crime.


While arms trafficking is mainly a national competence, given the clear cross-border dimension there is a need for stronger police and intelligence service coordination and stronger import checks. The Commission will propose actions to support Member States' activities, building on the Action Plan on illicit trafficking in firearms between the EU and the Western Balkans. The EU-Western Balkans summit of Ministers of Justice and Home Affairs on 7 December will be a further opportunity to take stock of progress on the Action Plan.

Background

The responsibility for ensuring internal security is first and foremost with the Member States, but cross-border challenges defy the capacity of individual countries to act alone and require EU support to build trust and facilitate cooperation, exchange of information and joint action.

President Juncker's Political Guidelines identified the security agenda as a priority for this Commission, and the 2015 Commission Work Programme committed to the delivery of the European Agenda on Security.

On 28 April 2015, the European Commission set out a European Agenda on Security for the period 2015-2020 to support Member States' cooperation in tackling security threats and step up our common efforts in the fight against terrorism, organised crime and cybercrime. The Agenda sets out the concrete tools and measures which will be used in this joint work to ensure security and tackle these three most pressing threats more effectively.

In the Agenda and in the Work Programme for 2016, the Commission promised to review the existing legislation on firearms in 2016 to improve the sharing of information, to reinforce traceability, to standardise marking, and to establish common standards for neutralising firearms. In light of recent events we have decided to significantly accelerate this work. Since then, significant progress has been made in implementing the elements of the agenda.

Today's initiatives complement ongoing work to tackle the illegal trafficking of firearms, including notably the operational action plan between the EU and the Western Balkans and joint investigations and police cooperation which have been in place since 2013.



For more information

Directive: http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/1/translations/en/renditions/native


Report: http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/2/translations/en/renditions/native


Implementing Regulation (deactivation): http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/3/translations/en/renditions/native


Annexes to Implementing Regulation: http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/4/translations/en/renditions/native



Aika huonolta näyttää...
Ja tälläkään ei ole paskan vertaa vaikutusta konnien touhuihin.
Kärsijänä on täysin syytön joukko lainkuuliaisia kansalaisia.

http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/1/translations/en/renditions/native

Löytyi myös toinenkin hieno juttu: "The proposal also introduces a 5 year time limit for the duration of a licence."
Eli kaikki luvat määräaikaisiksi... :facepalm:
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Sosiaalinen konstruktio

Ei hätää aseenomistajat. Perussuomalaiset pitää jämäkästi suomalaisten puolia.  ;D

Ink Visitor

Quote
Komissio esittää EU:n aselainsäädännön kiristämistä

Komissio esittää EU:n aselainsäädäntöön kiristyksiä, joilla rajoitetaan aseiden verkkokauppaa ja kielletään osa puoliautomaattiaseista.

Aikomuksena on myös rajoittaa ampumakelvottomaksi muutettujen aseiden hallussapitoa ja tiukentaa aseiden merkintää koskevia ohjeita.

Aselainsäädännön kiristämisaikeista kerrottiin jo keväällä, mutta valmistelua vauhditettiin Pariisin terrori-iskujen vuoksi.

– Viimeaikaiset terrori-iskut eurooppalaisia ihmisiä ja arvoja vastaan oli koordinoitu rajojen yli, mikä osoittaa, että meidän on tehtävä yhdessä töitä näihin uhkiin vastaamiseksi, sanoi komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker tiedotteessa.

Komission mukaan aseiden jäljittämisessä on ongelmia, koska jäsenmaissa on erilaisia käytäntöjä aseiden luokittelussa ja rekisteröinnissä.

Nykylainsäädäntö on komission mukaan puutteellinen myös ampumakelvottomaksi tehtyjen aseiden osalta, sillä niitä ei pysty jäljittämään.

Viimeaikaisissa terrori-iskuissa on käytetty aseita, joita ei ole muutettu onnistuneesti ampumakelvottomiksi.

Komission esitykset edellyttävät jäsenmaiden ja EU-parlamentin hyväksyntää. Suomessa sisäministeriö on pyrkinyt vaikuttamaan siihen, ettei aselainsäädännöstä tehtäisi tarpeettoman tiukkaa.

Sisäministeriön mukaan lakimuutoksissa on otettava riittävästi huomioon suomalaiset metsästyksen harrastajat sekä reservissä harrastettava ammunta.

EU:n sisäministerit kokoontuvat huomenna Brysseliin hätäkokoukseen keskustelemaan Pariisin terrori-iskuihin vastaamisesta.

http://www.ts.fi/uutiset/ulkomaat/830071/Komissio+esittaa+EUn+aselainsaadannon+kiristamista

If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

anttiman

Puheen Aamu
Aseasiantuntija: Konfliktien jäljiltä jää aina valtava määrä aseita tietymättömille teille



http://areena.yle.fi/1-3157073

anttiman

CNN Analyst: European Countries Pretend Gun Control Works, But 'It Just Doesn't'

Fuentes said, "Many of the European countries have been in denial that their strict gun control laws are going to keep guns out of the hands of bad guys, and it just doesn't." He added, "Gangsters and terrorists have no problem getting automatic weapons, grenades, and all kinds of other equipment to use in these attacks. And we're seeing a lot of that more and more, where a lot of people didn't believe that before."

http://www.breitbart.com/big-government/2015/11/14/cnn-analyst-european-countries-pretend-gun-control-works-just-doesnt/

pingviini

Quote from: Ink Visitor on 18.11.2015, 14:45:46

Komissio esittää EU:n aselainsäädännön kiristämistä

Sisäministeriön mukaan lakimuutoksissa on otettava riittävästi huomioon suomalaiset metsästyksen harrastajat sekä reservissä harrastettava ammunta.


Käytin eilen laitoksella näytillä paria hankkimaani asetta. Tuli konstun kanssa puheeksi aikomukseni hankkia pikapuoliin reserviläiskivääri kun kerran edellytykset luvan saamiseen ovat olemassa. Sanoin että kuitenkin vähän epäröin sen hankkimista kun tiedossa oli tämä tuleva aselakien kiristämisyritys. Kovasti kehotti sen hankkimaan kaikesta huolimatta  :o

pingviini

Quote from: Hohtava Mamma on 18.11.2015, 16:41:39
Itse asiassa, .223 on kyllä ihan riittävä kaliiperi pienriistan metsästykseen

Onkos se bushmaster?  .223 on itselläkin käynyt mielessä. jos vielä joskus meilläpäin saapi latvalintuja metsästää, niin ei luotikaan lennä niin kauas kuin esim .308 :lla

xor_rox

#4916
Quote from: anttiman on 18.11.2015, 14:56:39
Puheen Aamu
Aseasiantuntija: Konfliktien jäljiltä jää aina valtava määrä aseita tietymättömille teille



http://areena.yle.fi/1-3157073


Asiantuntijan arvio on ehdottomasti oikea, vaikkakin sen olisi voinut tehdä 6 v. Ville tuosta paikallisesta esikoulusta.

Eurostoliiton politbyro sen sijaan voisi vihdoin kuunnella asiantuntijoita ja keskittyä -- aselakien suhmuroinnin sijaan -- olemaan aiheuttamatta näitä mainittuja konflikteja ympäri maailmaa.

Tunkki

Kyllä .223 lintukivvääri hyvä on, sen jo minäkin myönnän.

Faidros.

#4918
Quote from: Hohtava Mamma on 18.11.2015, 16:41:39Suomen keleissä synteettinen tukki on ainoa vaihtoehto.

Montako kertaa sulta on päässyt puutukki mädäntymään raudan alta! :o

Kauniit perinteiset metsästysaseet ovat mielestäni "sopivampia" metsästykseen jossa tehokkuus ei ole pääasia.

Noh, en moiti kenenkään makua, kun mulla virvelinkelatkin on ABU Cardinaleja ja Ambassadeuria 70-luvulta... prätkät 1938-1993. Kämppä 1917. No auto on 2002, kun biokaasua ei voi asentaa paljon vanhempiin halvalla. Ekan älymölöpuhelimen ostin viimeviikolla, mutta en tiedä kiinnostaako ikinä opetella sen kaikkia ominaisuuksia?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Tautinen

Poistamalla aseet kantaväestöltä voidaan varmistaa, että voimme osallistua oikealla hyväntahtoisuudella SPR:n lanseeraamaan uuteen arkitodellisuuspeliin Asylyms' Grand Theft Auto I. Peli tarjoaa jännittäviä ja mukaansatempaavia kokemuksia pelaajille mm. olemalla:
- liikkuva räjäytys- ja ampumiskohde
- raiskauksenuhri
- ja kohteena jollekin muulle melkein yhtä mieleenpainuvalle kepposluonteiselle arkikokemukselle
"Individual Muslims may show splendid qualities," Churchill once wrote, "but the influence of the religion paralyses the social development of those who follow it. No stronger retrograde force exists in the world"