News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Sarastus-lehti

Started by coscarnorth, 17.09.2012, 15:58:51

Previous topic - Next topic

Porcius

Aatteen paloa ilman järjen valoa
Jonkinmoinen lyhyt lainaus:
Quote
Sanalla "ideologia" on nykyään kielteinen kaiku. Useimmille tulee ideologiasta mieleen ääriajattelu, propagandistinen aivopesu ja erinäiset 1900-luvun epäonnistuneet yhteiskuntakokeilut. Ideologinen ihminen mielletään usein fanaatikoksi, ja kun politiikassa halutaan lyödä vastapuolta, sitä syytetään ideologisesta sokeudesta.

Lienee kuitenkin selvää, että kaikkia yhteiskunnallisia mielipiteitä ei voida nimittää ideologisiksi; siinä tapauksessa koko ideologian käsite muuttuisi oikeastaan tarpeettomaksi. Mikä siis erottaa ideologian tavallisista mielipiteistä?

Humanismin paheet, osa 2: Syyllisyyden jatkoaika
Jonkinmoinen lyhyt lainaus:
QuoteKun Li Andersson puhuu syyllisyydestä, kaikki tuntevat tarinan. Suomalaiset syntyvät lottovoittajina ja siksi velkaisina. Kuluttajan kruunu on raskas, sillä elintasomme perustuu eriarvoisuudelle.

Ajatusketju muuttuu tämän jälkeen performanssiksi. Vaaditaan rakennemuutoksia, mutta politiikassa voimakeinot ovat tabu. Hikipajatyöläisestä välittäminen veisi nuorisolta housut ja pitsasta ananaksen. Tai ainakin kaikki kallistuisi. Oikeudenmukaisemman maailman avainsanat voisivat olla niukkuus ja kotimainen tuotanto, mutta ne eivät kelpaa liberaalioikeistolle ja vihervasemmistolle. Molemmat ovat kunnostautuneet globalisaation puolustajina. Syyt löytyvät aina.


"On helvetin tyhmää mennä helvettiin, kun taivaaseenkin pääsisi"

-Jouko Piho

Idumea

Olli Immonen: Euroopan väestökatastrofi

Pari pikaista huomiota:
QuoteEnsimmäisessä maailmansodassa kuoli noin 85 miljoonaa sotilasta ja 13 miljoonaa siviiliä
Mistähän nuo luvut ovat peräisin vai puuttuuko ensimmäisestä pilkku?
QuoteOsa väestötieteilijöistä on arvioinut, että monissa Länsi-Euroopan maissa tulee olemaan muslimienemmistöinen väestö kuluvan vuosituhannen aikana, mikäli muslimien muuttoliike Eurooppaan jatkuu aktiivisena ja heidän syntyvyytensä pysyy nykyisellä tasolla tai kasvaa.
Oliko tarkoitus tosiaan sanoa että kuluvan vuosituhannen aikana eli ennen vuotta 3000?

Toivottavasti tuo tuleva kirja on huolellisesti toimitettu.

Porcius

Islam – Yhdestoista vitsaus (katkelma)
Jonkinmoinen lyhyt lainaus:
Quote
Kirjailija Salman Rushdie on tähän asti selvinnyt hengissä kuolemantuomiosta, fatwasta, jonka hänen päälleen langetti Ajatollah Khomeini 14.2.1989. Yhtä hyvin ei käynyt maagisen romaanin, Saatanallisten säkeiden japanilaiselle kääntäjälle, joka tapettiin puukolla, kun taas Rushdien italialainen kääntäjä selvisi veitsihyökkäyksestä hengissä. Tekijöitä ei koskaan saatu kiinni. Yli neljä vuotta fatwan julistamisen jälkeen, 11. lokakuuta 1993, selvisi myös Aschehougin kustantamon johtaja, William Nygaard, kuin ihmeen kaupalla häntä kohti ammutuista luodeista kotinsa ulkopuolella Oslossa. Ampujaa ei ole tavoitettu, mutta kukaan ei varmaankaan yhdistäisi murhayritystä muuhun kuin kustantamon julkaisemaan Rushdien romaaniin.
"On helvetin tyhmää mennä helvettiin, kun taivaaseenkin pääsisi"

-Jouko Piho

Möhömaha

Nauru ja poliittinen korrektius

Quote
Amerikkalaisperäinen aktivistivasemmiston maailmankuva on viime vuosina löytänyt ilmeisen pysyvän lokeron Helsingin Sanomista. Tuore osoitus tästä on 23.9. ilmestynyt "lauantaiessee", jonka otsikkona on "Näillä lakeuksilla ei homoja pilkata – Poliittisesti korrekti huumori on parempaa". Kirjoituksessa toimittaja Juho Typpö, joka on aiemmissa teksteissään puuttunut muun muassa sellaiseen hirvittävään epäkohtaan kuin "e-urheilussa" eli videopelien kilpapelaamisessa ilmenevään seksismiin, puolusti poliittisen korrektiuden säännöstön soveltamista standup-komiikkaan. Hänen mielestään vitsailla pitäisi "kunnioittavasti", eikä vähemmistöihin kohdistuvassa irvailussa ole mitään hauskaa, koska käsityksemme huumorista on muuttunut.
Ensi lukemalta kirjoitus tuntuu heijastelevan ainoastaan Helsingin Sanomien journalistista alennustilaa. Vetelästi ajateltujen ylipitkien kolumnien nimeäminen esseiksi antaa vaikutelman, ettei toimituksessa osata edes erotella tekstityyppejä toisistaan. Lisäksi, jos julkaisu haluaisi säilyttää uskottavuutensa rippeet, se erottaisi ensimmäisenä nämä ideologisella ristiretkellä olevat jälkitaistolaiset tai siirtäisi heidät sopivampiin tehtäviin kuten siivoamaan Sanomatalon käymälöitä. Mutta koska kirjoituksen aiheena on huumori, se tarjoaa – osittain tahtomattaan – kiinnostavaa aineistoa koko tämänhetkisen kulttuuri-ilmaston aroista kohdista.

Koko Typön kirjoitus perustuu kyvyttömyydelle ymmärtää kahta huumorin keskeistä mekanismia. Yksi on se, että huumorissa tehdään aina pilaa jostakusta. Tämän on tajunnut jokainen aihetta käsitellyt filosofi Aristoteleestä Freudiin. Jos joku ryhmä, mistä syystä tahansa, asetetaan pilanteon ulottumattomiin, kyse ei ole "huumorikäsityksen muuttumisesta" vaan kulttuurisen tabun syntymisestä, ja kulttuuristen tabujen sorkkiminen on huumorin ydinaluetta aina.

On kuvaavaa, että Typpö ei kykene sisällyttämään kirjoitukseensa ainuttakaan esimerkkiä hänen mielestään paremmasta ja taitoa vaativasta oikeaoppisesta huumorista. Kenties sellaisia pitäisi etsiä feministisistä kiroiluiltamista. On vaikea sanoa, onko Typpö todella niin väsynyt ja keskinkertainen aisankannattaja kuin miltä hän vaikuttaa, vai laatiiko hän tekstinsä tieten tahtoen sopimaan vihervasemmistolaiseen kaikukammioon.

Vasemmisto ei ymmärrä itse luovansa pilkattavia tabuja, koska sen keskuudessa vallitsee moraalinen autismi. Se uskoo olevansa tabujen ulottumattomissa ja puhuvansa vain oikeasta ja väärästä – ja eihän kukaan kunnon ihminen voisi pilkata mitään mikä on hyvää ja oikein. Niinpä vasemmisto onkin historiassa sietänyt vallanpitäjien pilkkaa vain siihen saakka kunnes on itse noussut valtaan.

Yhä hysteerisempänä, äkäisempänä ja tiukkapipoisempana vasemmisto on muuttunut satiirin mestarista tahattoman komiikan mestariksi. Seuratkaa hetken ajan kenen tahansa vasemmistoaktivistin Twitter-tiliä: loputtomia luetteloita loukkaavista sanavalinnoista ja muista "mikroaggressioista", tauotonta jankutusta toiseuttamisesta, valtasuhteista, kulttuurisesta omimisesta... Kenen tahansa ulkopuolisen silmissä nämä ihmiset vaikuttavat jonkin oudon kultin jäseniltä tai stiiknafuuliaa hokevilta lapsilta. Entä vasemmiston mielenosoitukset sitten? Tai voiko kukaan tervejärkinen lukea vakavalla naamalla Tiina Rosenbergin kirjoituksia?

Komiikasta, satiirista ja parodiasta onkin yhä enemmän tulossa oikeiston aluetta, ja se on osoittanut kykynsä hyödyntää niitä. Virallisten liturgioiden armoton pilkkaaminen ja vastustajien naurunalaiseksi tekeminen oli merkittävässä roolissa maahanmuuttokritiikin esiinmarssissa Suomessa. Ilman hykerryttäviä internetmeemejä ja reaalimaailman trollauksia AltRight-ilmiöstä ei tietäisi juuri kukaan. Takaliston näyttäminen poliittiselle korrektiudelle esitti merkittävää roolia koko Trump-ilmiön synnyssä. Nauru on hyvä ase, ja se on aivan vapaaehtoisesti annettu uusiin käsiin.
Offer me money, offer me power, I don't care. I'll say what I want to say, and if the consequence is losing money, so be it -Elon Musk

Porcius

"On helvetin tyhmää mennä helvettiin, kun taivaaseenkin pääsisi"

-Jouko Piho

Porcius

Vallankumouksista

Jonkinmoinen lyhyt lainaus:
QuoteJoseph de Maistre (1753-1821) oli vastavallankumouksen ja restauraatiokauden tärkeimpiä ajattelijoita, ja yhdessä brittiläisen aikalaisensa Edmund Burken kanssa hänet luetaan nykyaikaisen konservatismin keskeisiin perustajiin. Hänen mentaliteetissaan oli kuitenkin myös huomattavan radikaaleja piirteitä, ja hänen ajatteluaan onkin konservatismin ohella eri yhteyksissä luonnehdittu mm. termeillä "legitimismi", "ultramontanismi", "providentialismi" ja "traditionalismi". Oheinen kirjoitus on ensimmäinen luku vuonna 1797 ilmestyneestä Ranskan vallankumousta käsitelleestä pamfletista "Considerations sur la France" ("Mietteitä Ranskasta), joka nosti de Maistren kansainväliseen kuuluisuuteen ja kuuluu hänen keskeisiin teoksiinsa. Kiuas Kustannus julkaisee suomennoksen teoksesta keväällä 2018.
"On helvetin tyhmää mennä helvettiin, kun taivaaseenkin pääsisi"

-Jouko Piho

Porcius

Takaisinmaksun aika

Jonkinmoinen lyhyt lainaus:
QuoteLyhyesti sanottuna: sitä saa mitä tilaa. Nyt on aika antaa takaisin mielipideterroria harjoittaneille. Hankkia heille potkut työpaikoiltaan, paljastaa heidän henkilöllisyytensä, tuoda heistä julki kaikki informaatio joka herättää halveksuntaa ja saattaa heidät naurunalaiseksi. Alhaista? Toki, mutta muistettakoon, että vastassa on ihmisiä joilla ei ole koskaan ollut mitään pidäkkeitä vastaavanlaisten ja pahempienkin keinojen käyttämiseen. Kun tätä jatketaan aikansa, he ehkä oppivat tavoille. Ainakin he saavat nähdä, mitä tien päässä odottaa.

Äärimmäisen hieno kirjoitus.

Nyt ulos sieltä bunkkereista! Vastahyökkäys alkaa tänään!
"On helvetin tyhmää mennä helvettiin, kun taivaaseenkin pääsisi"

-Jouko Piho

AcastusKolya

Quote from: Idumea on 26.09.2017, 19:07:16
Olli Immonen: Euroopan väestökatastrofi

Pari pikaista huomiota:
QuoteEnsimmäisessä maailmansodassa kuoli noin 85 miljoonaa sotilasta ja 13 miljoonaa siviiliä
Mistähän nuo luvut ovat peräisin vai puuttuuko ensimmäisestä pilkku?
Outoja lukuja muutenkin. Esimerkiksi Sampo Ahto toteaa teoksessa Maailma palaa, että 1. ms:ssa kuolleista (siis sotatoimien seurauksena) vain 5 % oli siviilejä (toisessa kahinassa puolet).
Pesunkestävä militaristivaskisti.

SmallFish

Kovaa tykittelyä Kiiskiseltä. Vaikea kuitenkaan olla eri mieltä tekstin paikkansapitävyydestä.

https://sarastuslehti.com/2017/10/13/humanismin-paheet-osa-3-kosmiset-aisankannattajat/

QuoteKaikki aisankannattajat eivät ole humanisteja, mutta kaikki humanistit ovat aisankannattajia. Alistumisen hulluudella on logiikkansa. Se palkitsee tunnetasolla sillä samalla kirpeänsuloisella nautinnolla, jolla aisankannattaja katselee vaimoaan toisen miehen kanssa. Kuolaajan lasittunut katse on tarkoituksenmukainen niin kauan kun näky satuttaa.

J. Lannan haamu

Tuollahan facebookissakin todettiin että yksi kovimmista Sarastuksen kirjoituksista koskaan. Ja niin oikeassa sen perusteella mitä noita humanisteja seuraa. Uskomaton ilmiö sekä poliittisella että yksilöllisellä tasolla.
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Brandis

Quote from: SmallFish on 17.10.2017, 09:37:55https://sarastuslehti.com/2017/10/13/humanismin-paheet-osa-3-kosmiset-aisankannattajat/

Olipas hengästyttävää luettavaa!

Siinä missä maahanmuuton asiayhteydessä tuo piti hyvin paikkaansa, ja onkin täysin käsittämätöntä, kyllä perheyksikköjen kohdalla eräänlainen ja tiettyyn pisteeseen saakka ulottuva miesten 'uhrautuvaisuus' suuremman hyvän (ja myös oman hyvänsä) eteen on jaloa ja yhteiskuntaa koossa pitävä voima. En lähtisi yhdistämään näitä kahta toisiinsa.

J. Lannan haamu

^ Tottakai miehen tulee puolustaa ja tehdä uhrauksia perheensä eteen, mutta se on heitä varten ja vuokseen. Etnomasokismissa ja aisankannattamisessa kyse on aivan eri asioista. Se, että mistä niin siihen on älyttömän vaikea vastata. Jostain merkityksettömyyden ja identiteettikadon synnyttämästä perversiosta, tuosta lähtisin rakentamaan, sitä pitäis kysyä ihan suoraan näiltä humanisteilta mutta luulen ettei ne itekään tiedä että mikä siinä on.

Kaukaa pohdittuna se, että kun nainen haluaa tulla alistetuksi väkivaltaisen miehen taholta, vain jotta voi tuntea olevansa nainen kun mikään muu ei enää sitä tunnetta hänelle tuo. Mutta en ole koskaan kuullut sellaisesta ilmiöstä että nainen haluaa nähdä miehensä panevan toista naista.
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Brandis

^ Toki noinkin, itselläni särähti viittaukset 'valkoisen ritarin roolin' ottamiseen suhteessa siihen miten paljon valkoisen heteromiehen oletetaan kunnioittavan itseään;

Quote from: Kiiskinen/Humanismin paheet, osa 3: Kosmiset aisankannattajatMonet miehet saattavat kokea hyötyvänsä valkoisen ritarin roolista parisuhdemarkkinoilla, mutta jotakin hyvin säälittävää tällaisessa toiminnassa tietysti on, sillä perustuuhan se enimmäkseen toiveajattelulle ja periaatteellisuuden myymiselle pelkkänä riskisijoituksena, jonka arvo voi osoittautua tosielämässä täydeksi nollaksi. Kaikkein alempitasoisimmat miehet ovat luultavasti valmiita kieltämään koko elämänkatsomuksensa parisuhteen hintana, niin kova on naisenkaipuu.

MW

Quote from: Brandis on 17.10.2017, 20:21:52
^ Toki noinkin, itselläni särähti viittaukset 'valkoisen ritarin roolin' ottamiseen suhteessa siihen miten paljon valkoisen heteromiehen oletetaan kunnioittavan itseään;

***

Kauhea OT, mutta kestäkää se jäniskevennyksenä:

Just bongasin telkkarista Ford Kuga mainoksen. Himoitun auton rekisteritunnuksen kirjainosa oli "VHM".

J. Lannan haamu

Pahus, en huomannut tuota valkoinen ritari -juttua lainkaan, ilmanko ihmettelin mistä Brandis oikein kirjoittaa. Jatkot mies vs nainen -ketjussa 3...2...1...
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Kulttuurirealisti

Quote from: SmallFish on 17.10.2017, 09:37:55
Kovaa tykittelyä Kiiskiseltä. Vaikea kuitenkaan olla eri mieltä tekstin paikkansapitävyydestä.
...
QuoteKaikki aisankannattajat eivät ole humanisteja, mutta kaikki humanistit ovat aisankannattajia. Alistumisen hulluudella on logiikkansa. Se palkitsee tunnetasolla sillä samalla kirpeänsuloisella nautinnolla, jolla aisankannattaja katselee vaimoaan toisen miehen kanssa. Kuolaajan lasittunut katse on tarkoituksenmukainen niin kauan kun näky satuttaa.

Oli kyllä tymäkkää tekstiä. Välillä kuin potku henkisiin nivusiin, katsoen samalla tyttöystävän joukkorikastusta.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Porcius

Kiovan muinainen perintö ja Itä-Euroopan nousu
Jonkinmoinen lyhyt lainaus:
Quote
Tällä hetkellä meidän on tehtävä kaikkemme voittaaksemme Venäjän ja Ukrainan välinen sota. Ainoa keino vapauttaa Krim, Transnistria, Abhasia, Etelä-Ossetia, Tšetšenia, Königsberg, Inkeri, Kuban, Karjala ja muut alueet ja kansat vihollismiehityksestä on lyödä Moskova! Ainoa keino palauttaa historiallinen oikeus ja tuomita neuvostovallan verinen perintö on tuhota paha imperiumi, joka on alkanut elpyä Moskovassa.

"On helvetin tyhmää mennä helvettiin, kun taivaaseenkin pääsisi"

-Jouko Piho

J. Lannan haamu

#497
Erittäin kova haastattelu Joakim Andersenia koskien, jossa hän käsittelee uutta oikeistoa ja alt-rightin ominaisuuksia. Hyviä pointteja erityisesti liberalismista! Tästä voisi nostaa joitain paloja alt-right -ketjuun.

https://sarastuslehti.com/2017/11/15/joakim-andersenin-haastattelu-osa-2/

QuoteJoakim Andersen, tunnettu myös bloginimellä Oskorei, on pitkäaikainen vaikuttaja ja ajattelija Ruotsin kansallismielisessä ja traditionalistisessa miljöössä. Hän on kirjoittanut ruotsalaiselle Motpol-ajatushautomolle yli kymmenen vuoden ajan ja häneltä on äskettäin ilmestynyt kirja "Ur ruinerna – 2000-talets höger växer fram". Andersenin kirjoituksia on myös käännetty ja julkaistu Sarastuksessa. Muutamassa osassa julkaistavan haastattelun on tehnyt Alarik Notis. Haastattelun ensimmäinen osa löytyy täältä.



Kirjoitat usein Euroopan uudesta oikeistosta ja käsittelet sitä kirjassasi mutta termi on Suomessa melko huonosti tunnettu. Mikä uusi oikeisto tarkalleen ottaen on ja kuka siihen kuuluu?



Useita eri ryhmittymiä on kutsuttu uudeksi oikeistoksi vuosien varrella, mutta itseäni inspiroinut miljöö syntyi Ranskassa 1960-luvulla. Siihen kuului henkilöitä, joilla oli taustaa muun muassa poliittisina aktivisteina ja jotka päättelivät, että vanhat strategiat eivät enää toimineet. Siksi tarvittiin uusia strategioita ja uusi oikeisto alkoi kiinnostua metapolitiikasta. Pyrittiin vaikuttamaan siihen, miten ihmiset kokevat sellaiset asiat kuin identiteetin, historian, yhteiskunnan, kulttuurin ja politiikan, mikä vuorostaan vaikuttaisi heidän poliittiseen asennoitumiseensa. Vasemmisto oli soveltanut tällaista lähestymistapaa menestyksellä. Esimerkkinä voimme mainita, miten Frankfurtin koulukunta onnistui vaikuttamaan länsimaalaisten itsekuvaan ja historiakäsitykseen. Uusi oikeisto ei siis ollut puoluepoliittinen, vaikka sillä toki oli kontakteja Front Nationaliin ja Le Pen omaksui joitain heidän näkemyksistään. Myöhemmällä ajalla myös niin kutsutut identitaarit, tietyt maahanmuuttokriittiset puolueet Ranskan ulkopuolella ja osa alt-rightista ovat saaneet vaikutteita uudesta oikeistosta. Tietääkseni sen vaikutus on ollut Pohjoismaissa rajoitetumpi.

...
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Martin

Oho, olen aidosti yllättynyt. Immosen natsikirjaa on Oulun kirjastoissa 3kpl, kaikki lainassa.
"Mä koin, että kokoomukselle koti on Euroopassa ja Raamattu roskissa ja isänmaallisuudesta on tehty rasismia." - Laura Huhtasaari SK 8.6.2017

Saturnalia

Tässä uusimmassaan osaa Timo mielestäni analysoida hyvesignaloimisen erittäin hienosti:

https://sarastuslehti.com/2017/11/23/idiotia-jonka-keskella-meidan-on-elettava/

QuoteTämän hetken keskiverron kulttuuri-ihmisen yhteiskunnalliset näkemykset koostuvat joukosta automatisoituneita tunnepitoisia asenteita, jotka he yleensä omaksuvat ammattiryhmältään. He eivät halua analysoida asioita vaan signaloida kuulumistaan oikeamielisten joukkoon, tehdä niin sanottua hyvän fiiliksen politiikkaa.

Tätä viiteryhmähakuisuutta kovien kapitalistien omistama ja punavihreiden toimittajien miehittämä media käyttää hyväkseen. Kun toimittaja kysyy taiteilijalta poliittisen kysymyksen, hän käyttää tätä megafonina omille näkemyksilleen. Hän voi luottaa siihen, että taiteilija sanoo monikulttuurisuudesta, koulutuksen leikkauksista, homoavioliitoista ja äärioikeistosta juuri sen mitä toimittaja haluaakin kuulla. Taiteilijan syvin toive kun ei ole pohtia asioita tasapainoisesti vaan kuulua hyvien tyyppien joukkoon – ja siihen kuulumisesta juuri toimittajat ja kulttuuri-instituutiot päättävät. Näin syntyy idiotia, jonka keskellä meidän on elettävä: konformistinen kuorolaulu hukuttaa alleen kaikki vakavat yhteiskunnalliset puheenvuorot, mitä kantaa ne sitten edustavatkaan.

Katmandu

QuoteTämä on nykyisen internet-vasemmiston suuri ongelma: ollaan suuria moralisteja ja kavahdetaan kaikkea epämiellyttävää. Tämä tekee nykyvasemmistosta heikon ja surkean. Sellainen oikeamielinen vasemmisto, joka keskittyy vain paheksumaan muita, ei tule koskaan saavuttamaan tavoitteitaan.

^ Tuossa on myös oikeistollekin kritiikkiä. Pyöriskellään omassa paremmuudessa ja kritisoidaan 612-marsseja; keskitytään vain ja ainoastaan omien kritisointiin, sen sijaan että itse tehtäisiin asioille jotain. Monesti vellotaan negatiivisessa valittamisessa. Tuntuu ettei asioihin edes haluta muutosta, vaan tärkeintä on päästä besserwisseröimään ja pätemään miten asiat pitäisi tehdä. Tietyt (ja usein samat) henkilöt kertovat osaavansa tehdä aina kaikki paremmin, mutta eivät ole koskaan tekemässä/järjestämässä yhtikäs mitään.

Heikki Luoto

#501
https://sarastuslehti.com/2017/11/29/miksi-vasemmistolla-ei-ole-tulevaisuutta/
Sarastus -verkkolehti julkaisi käännökseni Yhdysvaltalaisen historioitsija Christopher Laschin (1932-1994) pitkästä kirjoituksesta vuodelta 1986.
Lasch mm. kritisoi vasemmistoa ja oikeistoa tuen puutteesta perinteiselle perheinstituutiolle.

Miksi sitten käänsin yli 30 vuotta vanhan tekstin? USA:lla on ollut voimakas kulttuurillinen vaikutus länteen ja siten myös Suomeen. Mm. nykyinen "punavihreys", uusvasemmistolaisuus kehittyi ja kasvoi pitkälti Yhdysvalloissa, joten sieltä löytyy myös aikaisempaa syvällistä yhteiskuntakritiikkiä sitä kohtaan. En tiedä vastaavaa julkista keskustelua Suomessa käydyn.

Kirjoitus antaa tietoa Trump-ilmiön taustasta, sillä siinä yhtäläisyys Trumpin ex-päästrategi Steve Bannonin ajatteluun sanotaan näkyvän selvimmin. Bannonin mukaan USA:n 2016 presidentinvaalit on todiste Laschin ennustuskyvystä. Laschin kuolemansairaana viimeistelemän teoksen "The Revolt of the Elites and The Betrayal of Democracy" katsotaan mullistaneen Bannonin ajattelun.
Sananvapauden vastaiselle Facebookille korvaava vaihtoehto: MeWe
mewe.com/i/heikkiluoto

qwerty

2017-11-29 Timo Vihavainen: Terveen järjen puolustus
QuoteHege Storhaug, Islam, yhdestoista vitsaus. Kiuas 2017, 501 s.

Pientä Kiuas-kustantamoa on syytä heti onnitella siitä, että se on julkaissut suomeksi tämän norjalaisen bestsellerin.
Kirjan otsikko viittaa kirjaan, joka kertoi kristillisyydestä "kymmenentenä vitsauksena" ja nostatti aikoinaan Norjassa kohua ja jopa sen viimeisen jumalanpilkkaoikeudenkäynnin.

Todettakoon heti, ettei Storhaugin kirja ole mikään sensaatiota tavoitteleva vuodatus tai tarkoitushakuinen pamfletti, jonka anti perustuisi vain asenteisiin ja hälyotsikoihin. Kirjoittaja on syvällisesti perehtynyt islamiin ja matkustellut paljon sekä islamin maissa että Euroopan muslimialueilla. Sitä paitsi hänellä on paljon muslimiystäviä ja hän tuntee hyvin tuon uskonnon moninaisuutta.
QuoteKirjoittajan rohkeutta ja viileää analyyttisyyttä voi vain kiitellä. Yhtä halveksuttavaa on se pelkuruus, jota erilaiset "moraalisäteilijät" osoittavat hyväksymällä niitä keskiaikaisia tapoja, jotka halutaan tehdä normiksi myös länsimaissa.
QuoteTämä kirja on niin hyvä ja niin vakuuttavasti ja asiallisesti perusteltu, että ainakin jokaisen suomalaisen poliitikon pitäisi se lukea. Heidän on tiedettävä mitä maailmassa tapahtuu ja mitkä vaarat uhkaavat myös meidän maatamme. Sen he ovat velkaa valitsijoilleen.
loput linkistä
2017-10-24 OiM: Kiuas Kustannus jakaa kansanedustajille Hege Storhaugin bestsellerin: "Islam -Yhdestoista vitsaus"
QuoteHelsingissä toimiva kustannusosakeyhtiö Kiuas jakaa keskiviikkona 25.10.2017 norjalaisen kirjailijan Hege Storhaugin teoksen "Islam - Yhdestoista vitsaus" kaikille Eduskunnan 200 kansanedustajalle ja 13 europarlamentaarikolle. Tempauksen tarkoituksena on kiinnittää Suomen päättäjien huomio poliittisen islamin aiheuttamaan uhkaan Pohjoismaissa ja muualla Euroopassa, kertoo Kiukaan lehdistötiedote.

Olen päässyt noin puoliväliin ja voin sanoa että kyseessä on paras suomenkielinen tietokirja islamista. Asiasta vain pintapuolisesti tietävät voivat kyllä hieman järkyttyä lukemastaan :P

Aihepiiri on niin mitätön, että valtamedia on noteerannut kirjan julkaisun, ja yllämainitun markkinointitempauksen, täydellisellä hiljaisuudella :( >:(
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Porcius

Sarastuksen blogi on avattu.
QuoteTervetuloa Sarastuksen blogiin "Tradition teillä". Tämän blogin tarkoitus on olla matalamman julkaisukynnyksen kanava kirjoituksille, jotka liikkuvat samoissa aihepiireissä Sarastuksen artikkeleiden kanssa, mutta jotka eivät laajuudeltaan tai syvällisyydeltään ole soveliaita julkaistavaksi artikkeleina.

https://sarastusblogi.wordpress.com/2017/12/10/sarastuksen-blogi-avattu/
"On helvetin tyhmää mennä helvettiin, kun taivaaseenkin pääsisi"

-Jouko Piho

Porcius

Paras kirjoitus Sarastuksessa vähään aikaan. Käsittelee uusmarxismia ja sen historiaa.
Ajatushautomo Terra Nova, työväestö ja vasemmistoeliitti
QuoteVuoden 1968 ylioppilasrähinät Ranskassa ja muuallakin olivat tässä kehityksessä merkittävä rajapyykki. Juuri vuonna -68 aikaisemmin vain suppeissa akateemisissa ympyröissä pyöritellyt Frankfurtin koulukunnan opit alkoivat saada laajempaa vastakaikua myös poliittisen vasemmiston piirissä. Alettiin puhua "uusvasemmistosta", jonka preferenssit erosivat selvästi vanhan vasemmiston (niin sosialistien eli sosialidemokraattien kuin kommunistienkin) puolueohjelmista. Uusvasemmiston aatteissa oli mm. selkeästi anarkistisia vaikutteita, mutta myös marxilaisuudesta pidettiin edelleen jollain tavoin kiinni.
"On helvetin tyhmää mennä helvettiin, kun taivaaseenkin pääsisi"

-Jouko Piho

Vaniljaihminen

Ainoa syy äänestää nykyvasemmistoa on pitää heidät vallassa. Se että jakaa somessa heidän propgandaansa saattaa luoda jakajalleen illuusion, että jakajat itsekin nauttisivat samaa valtaa. Se on kuitenkin itsepetosta, samaa kuin suvakkina oleminenkin. Todellisuus puree lopulta ja mitä aiemmin ihminen on itselleen rehellinen, sen vähemmän hän kärsii.

--
En nyt aivan ole samaa mieltä Sarastuksen kanssa elokuvien Tuntematon sotilas, Kätilö ja Ikitie paremmuusjärjestyksestä. Hyviä kaikki olivat, mutta Ikitie jäi mielestäni noiden kahden alakynteen.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Abdul Reis

Sarastuksen uusimmassa Hännikäinen sivuaa hieman täälläkin paljon melua aiheuttanutta pettymystä vaalitulokseen:

QuoteToisaalta on nähtävissä paljon epätoivoa ja sen synnyttämää katkeruutta. Kun kansallismielisten ja euroskeptikoiden vaalitulos on odotettua laihempi, alkavat puheet siitä, miten Suomi tai koko Eurooppa on jo menetetty. Viisaampaa olisi kysyä, olivatko odotukset alkujaankin liian korkeat. Oikeiston käymä taistelu on hidasta, se sisältää iskuja ja takaiskuja, ratkaisevaa käännettä suuntaan tai toiseen ei ole näköpiirissä. Katkeroituminen on väistämätöntä, jos odottaa nopeaa ja kertakaikkista pelastusta. Kun sellaista ei tule, kaikki näyttää menetetyltä, ja silloin on sama vaikka kääntyisi islamiin tai luovuttaisi Suomen Venäjän vasallivaltioksi – saisipa ainakin viimeisen naurun nähdessään liberaalin utopian rauniot.

Mutta kaikki ei ole koskaan menetetty, ei edes tuhon hetkellä. Traditio ei ole menneisyyttä, jotakin minkä olemme kadottaneet ja johon pitäisi jollakin keinolla palata. Se on todellisuutta, joka on aina mahdollinen. Jokaisen on mahdollista toteuttaa sitä omassa toiminnassaan: panna mieluummin kaikki vaakalaudalle kuin alistua millekään vieraalle, millekään väärälle.

https://sarastuslehti.com/2018/01/29/oikeisto-ja-antagonismin-logiikka/

Tuohon jatkoksi sopii vielä lainaus Hagakuresta:

QuoteEven if it seems certain that you will lose, retaliate. Neither wisdom nor technique has a place in this. A real man does not think of victory or defeat. He plunges recklessly towards an irrational death. By doing this, you will awaken from your dreams.
"Ja kaikesta huolimatta toivon, kun vanhenen, rukoilen palavasti, että varjeltuisin loppuun saakka kuolemansynniltä nimeltä suvaitsevaisuus. ... Että en koskaan lakkaisi tuomitsemasta vääriä ja vahingollisia asioita, vääriä ja vahingollisia ihmisiä." -Pentti Linkola

JJohannes

Tuon kirjoituksen alku on aika kummallinen. Hännikäinen kertoo AfD-aktivistista, joka kääntyi muslimiksi kuten eräs Houellebecqin kirjan aiemmin identaariliikkeessä toiminut hahmo (Rediger), ja pitää tätä jotenkin uutena ilmiönä, tai "fiktio muuttuu faktaksi" -tyyppisenä käänteenä. Oikeastaanhan koko homma voidaan jäljittää vähintään jo René Guénoniin, joka oli Action Françaisen kannattaja ja tutkittuaan teosofian lisäksi erilaisia idän uskontoja, kääntyi lopulta sufi-muslimiksi vuonna 1910. Idän uskontojen kanssa ovat fasistit flirttailleet aina, vaikka eivät olisikaan muslimiksi kääntyneet. Samaa porukkaa Guénonin kanssa olivat Frithjof Schuon, eli Isā Nūr al-Dīn, Titus Burckhardt (Ibrahim Izz al-Dīn), sekä Jean-Louis Michon (Ali Abd al-Khaliq).

Eli ei Houellebecq ole Redigerin hahmoa sinänsä itse "keksinyt", eikä hahmo ole sen suuremmin kekseliästä poliittista parodiaa vaan pikemminkin vakiintunut stereotyyppi.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Brandis

Quote from: Abdul Reis on 29.01.2018, 20:05:13
QuoteTraditio ei ole menneisyyttä, jotakin minkä olemme kadottaneet ja johon pitäisi jollakin keinolla palata. Se on todellisuutta, joka on aina mahdollinen. Jokaisen on mahdollista toteuttaa sitä omassa toiminnassaan: panna mieluummin kaikki vaakalaudalle kuin alistua millekään vieraalle, millekään väärälle.
https://sarastuslehti.com/2018/01/29/oikeisto-ja-antagonismin-logiikka/
Erittäin hyvin sanottua; traditio on jotakin, joka tulee kulkemaan mukana ja välittymään kaikkeen, mitä teet, mitä edustat ja mitä edistät, ja hyvä niin - matkan varrella sitä toivoisi välittävänsä jotakin kestävää myös ihmisille, joita kohtaa ja joihin on tykästynyt tai joiden kanssa pyrkii tekemään yhteistyötä. Yhteiskunnassa kantavat teemat elävät sykleissä.

Quote from: Timo Hännikäinen/SarastusKyse ei ole oikeassa olemisesta, vaan sisäisestä koherenssista ja uskollisuudesta ihanteille, jotka ovat sekä myötäsyntyisiä että valittuja
Olen kiitollinen meistä hommalaisista, jotka olemme sisäistäneet sen, minkä vuoksi taistelemme.

Ilman traditionalismiin sidottua ja koettua merkityksellisyyttä sulaudumme hyvin nopeasti osaksi toisten suunnitelmaa, sen sijaan, että pitäisimme omista päämääristämme kiinni.

AJIH

Quote from: JJohannes on 29.01.2018, 20:38:51
Tuon kirjoituksen alku on aika kummallinen. Hännikäinen kertoo AfD-aktivistista, joka kääntyi muslimiksi kuten eräs Houellebecqin kirjan aiemmin identaariliikkeessä toiminut hahmo (Rediger), ja pitää tätä jotenkin uutena ilmiönä, tai "fiktio muuttuu faktaksi" -tyyppisenä käänteenä. Oikeastaanhan koko homma voidaan jäljittää vähintään jo René Guénoniin, joka oli Action Françaisen kannattaja ja tutkittuaan teosofian lisäksi erilaisia idän uskontoja, kääntyi lopulta sufi-muslimiksi vuonna 1910. Idän uskontojen kanssa ovat fasistit flirttailleet aina, vaikka eivät olisikaan muslimiksi kääntyneet. Samaa porukkaa Guénonin kanssa olivat Frithjof Schuon, eli Isā Nūr al-Dīn, Titus Burckhardt (Ibrahim Izz al-Dīn), sekä Jean-Louis Michon (Ali Abd al-Khaliq).

Eli ei Houellebecq ole Redigerin hahmoa sinänsä itse "keksinyt", eikä hahmo ole sen suuremmin kekseliästä poliittista parodiaa vaan pikemminkin vakiintunut stereotyyppi.

Ei kai kääntymistä sufilaisuuteen 1910-luvulla voi kovin hyvä rinnastus olla tai varsinaisesti edes esikuva kääntymiselle nykyaikana otaksuttavasti sunniksi? Sufilaisuus käsittääkseni on ikään kuin mystinen versio islamista, vähän kuin hindulaisuutta, jossa kielletään jumaluuksien moneus ja jossa on läsnä kuvakiellot ynnä muut, kuten mainitsetkin, teosofialle sukua.
Apud judicem imperatoremque historiae.
Kaikessa: määrä ja laatu

Vapaa liikkuvuus koskee myös rikollisia.

Kaivopuiston henkirikos 5.7.2020: https://hommaforum.org/index.php/topic,131004.0.html
Ks. myös Uusi Lahti 8.3.2017.