News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Ilmainen joukkoliikenne? Kyllä, sanoo puolet suomalaisista

Started by B52, 06.04.2012, 20:16:52

Previous topic - Next topic

Lahti-Saloranta

Iltasanomat tietää kertoa joukkoliikenteen ongelmista Brysselissä.
IS
Brysselin julkinen liikenne on seisahtunut tarkastajan surman vuoksi.

Tarkastaja oli aamulla selvittämässä bussin ja henkilöauton kolaria, kun henkilöauton kuljettajan tuttava kävi hänen kimppuunsa ja löi häntä päähän. 56-vuotias tarkastaja kiidätettiin kriittisessä tilassa sairaalaan, missä hän myöhemmin menehtyi vammoihinsa.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

tietotyöläinen

Quote from: Adrenaline on 06.04.2012, 22:03:02
Quote from: 2nd_generation_refugee on 06.04.2012, 21:48:21
Jo otsikko on väärin. Ei ole olemassa ilmaista joukkoliikennettä. Aivan sata varmasti joku maksaa sen. Ainoa järkevä ratkaisu on, että käyttäjät maksavat.

Ihanko itse keksit? Asutko muuten missäpäin pääkaupunkiseutua?

Tarviiko asua pääkaupunkiseudulla ymmärtääkseen, että on väärin pakottaa toiset maksamaan joidenkin toisten matkat?

Pakkoanonyymi

Quote from: Oami on 07.04.2012, 01:35:56
Ilmainen joukkoliikenne on tällä hetkellä Maarianhaminassa. Se on pieni kaupunki, jossa on paljon suuria veronmaksajia (Viking Line, Chips, PAF, mitä niitä nyt on...) ja joka on erinäisten poliittisten syiden johdosta onnistunut välttymään pahimmilta sosiaalisilta ongelmilta. Palvelutaso ei tietystikään ole lähelläkään Helsinkiä, eikä sen kaupungin koko huomioiden tietysti tarvitsekaan olla.


Onko Maarianhaminassa joukkoliikennettä?

Olen käyttänyt bussia muualta Ahvenanmaalta Maarianhaminaan, linjoja on kai Eckerön, Getan ja Lumparlandin suuntaan ja kuhunkin vuoroja muutama päivässä, mutta pyöriikö siellä joku bussi sitä noin neliökilometrin kokoista ruutuasemakaavaakin? Kaupungin rajathan tulevat vastaan ihan kävelyetäisyydellä paitsi etelässä.

Jakerp

Quote from: tietotyöläinen on 07.04.2012, 22:01:52
Tarviiko asua pääkaupunkiseudulla ymmärtääkseen, että on väärin pakottaa toiset maksamaan joidenkin toisten matkat?

Yleisesti ottaen pääkaupukiseudun veronmaksajat rahoittavat muun maan palveluita yli miljardilla eurolla vuosittain. PK-seudulta kerätyillä verovaroilla pidetään huoli, että maalla asuminen on keinotekoisen halpaa verrattuna todellisiin kuluihin.

Jos veroeurojen siirtoa PK seudulta vähennetään konkurssi kuntiin kyllä sillä leikiten maksaa ilmaisen joukkoliikenteen kaikille pääkaupunkiseudulla ja rahaa ja paljon ylikin.

Mika

Suora demokratia Suomeen, niin puolet suomalaisista on sitä mieltä, että verot pitää siirtää valtion maksettaviksi. Itkeäkö vaiko nauraa? Siinäpä kysymys.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Jakerp

Quote from: hkanime on 07.04.2012, 22:12:24
Tuo on vain osatotuus.

Pääkaupunkiseutu on myös kehitetty vahvasti valtiovallan puolesta. Tämän seurauksena työpaikat ovat hävinneet muualta ja keskittyneet pääkaupunkiseudulle.
Kärjistäen voisi sanoa, että päkaupunkiseutu joutuu maksamaan takaisin osan niistä verotuloista, jota se on varastanut muualta työvoiman siirtojen kautta.

Logistiset kulut on huomattavasti pienemmät kun työpaikat ja työntekijät on sijoitettu maantieteellisesti yhteen paikkaan. Jos asia olisi toisin ei kaupunkeja tarvittaisi ollenkaan jostain syystä niitä vain tuppaa syntymään tärkeimpiin talouden solmukohtiin.

tietotyöläinen

Quote from: Jakerp on 07.04.2012, 22:07:57
Quote from: tietotyöläinen on 07.04.2012, 22:01:52
Tarviiko asua pääkaupunkiseudulla ymmärtääkseen, että on väärin pakottaa toiset maksamaan joidenkin toisten matkat?

Yleisesti ottaen pääkaupukiseudun veronmaksajat rahoittavat muun maan palveluita yli miljardilla eurolla vuosittain. PK-seudulta kerätyillä verovaroilla pidetään huoli, että maalla asuminen on keinotekoisen halpaa verrattuna todellisiin kuluihin.

Jos veroeurojen siirtoa PK seudulta vähennetään konkurssi kuntiin kyllä sillä leikiten maksaa ilmaisen joukkoliikenteen kaikille pääkaupunkiseudulla ja rahaa ja paljon ylikin.

Oletetaan, että asia on noin yksinkertainen ja olet siten täysin oikeasa. Et kai kuitenkaan kuvittele, että esim. pääkaupunkiseudun ilmainen joukkoliikenne rahoitettaisiin tällä hetkellä muualle maahan suuntautuvilla tuilla?

Siinähän kävisi niin, että se pääkaupunkiseudun nyt jo eniten verotettu porukka saisi maksaa vielä tämänkin ja heille kokonaisena ryhmänä hyöty olisi marginaalinen kustannuksiin nähden.


Jakerp

Quote from: tietotyöläinen on 07.04.2012, 22:17:11
Oletetaan, että asia on noin yksinkertainen ja olet siten täysin oikeasa. Et kai kuitenkaan kuvittele, että esim. pääkaupunkiseudun ilmainen joukkoliikenne rahoitettaisiin tällä hetkellä muualle maahan suuntautuvilla tuilla?

Siinähän kävisi niin, että se pääkaupunkiseudun nyt jo eniten verotettu porukka saisi maksaa vielä tämänkin ja heille kokonaisena ryhmänä hyöty olisi marginaalinen kustannuksiin nähden.

Toimiva julkinen liikenne erityisesti kaupungeissa on kansantaloudellisesti järkevämpi tapa suorittaa logistiikkaa kuin jenkkityylinen yksityisautoilu. Öljyn ja polttonesteiden hinnan noustessa toimivasta joukkoliikenteestä ja logistiikasta syntyvä kilpailuetu vain korostuu.

tietotyöläinen

Quote from: Jakerp on 07.04.2012, 22:22:08
Toimiva julkinen liikenne erityisesti kaupungeissa on kansantaloudellisesti järkevämpi tapa suorittaa logistiikkaa kuin jenkkityylinen yksityisautoilu. Öljyn ja polttonesteiden hinnan noustessa toimivasta joukkoliikenteestä ja logistiikasta syntyvä kilpailuetu vain korostuu.

Tämähän ei missään tapauksessa edellytä, että minun pitää maksaa sinun ratikkalippusi, käyttääkseni tällaista hiukan karkeaa ja arkirealistista ilmaisua.

Joku jo postasikin, että yksityisautoilijoiden veropotista palautuu huikea 13% tieverkoston kustannuksiin. Joukkoliikenteen käyttäjät maksavat itse tälläkin hetkellä vain puolet kuluistaan, ja kehtaanpa ihan pokkana väittää, että siinäkään ei ole huomiotu tieverkoston kustannuksia lainkaan tai ainakaan täysimääräisesti, joten yksityisautoilijat sponssannevat nekin joukkoliikenteelle.

Eikö tämä epäsuhde todellakaan riitä? Eikö mikään riitä?

Adrenaline

Quote from: tietotyöläinen on 07.04.2012, 22:01:52
Quote from: Adrenaline on 06.04.2012, 22:03:02
Quote from: 2nd_generation_refugee on 06.04.2012, 21:48:21
Jo otsikko on väärin. Ei ole olemassa ilmaista joukkoliikennettä. Aivan sata varmasti joku maksaa sen. Ainoa järkevä ratkaisu on, että käyttäjät maksavat.

Ihanko itse keksit? Asutko muuten missäpäin pääkaupunkiseutua?

Tarviiko asua pääkaupunkiseudulla ymmärtääkseen, että on väärin pakottaa toiset maksamaan joidenkin toisten matkat?

Sä silti varmaan odotan että Helsinkiläiset maksavat kehyskunnista Helsinkiin suuntautuvan yksityisautoilun aiheuttamat sairastumiset? Ja oikein on varmaan myös, että Helsinkiläiset joutuvat kärsimään kehyskunnissa asuvien aiheuttamista ruuhkista, melusta ja saasteista? 

Adrenaline

Quote from: tietotyöläinen on 07.04.2012, 22:29:49
Quote from: Jakerp on 07.04.2012, 22:22:08
Toimiva julkinen liikenne erityisesti kaupungeissa on kansantaloudellisesti järkevämpi tapa suorittaa logistiikkaa kuin jenkkityylinen yksityisautoilu. Öljyn ja polttonesteiden hinnan noustessa toimivasta joukkoliikenteestä ja logistiikasta syntyvä kilpailuetu vain korostuu.

Eikö mikään riitä?

Ei turha hienohelmojen yksityisautoilu ole mikään itsestäänselvä oikeus, tai ei sen ainakaan pitäisi olla.

Tabula Rasa

Kaupungeissa pääsee liikkumaan pyörilläkin, eli julkinen liikenne lakkautuslistalle sitä mukaan kun kalusto kuluu loppuun. kalleimpia sijoituksia kuten raideliikennettä voisi jonkinverran ylläpitää, mutta juopot pääsevät yhtä hyvin pyörällä tai taksilla/sähkömopolla/millälie. Koko pk-seutu ei kuitenkaan ole juuri yli 40km halkaisijaltaan, ja hyvin harvan tarvitsee liikkua laidasta laitaan. Eli kansan kuntoa kohottamaan ja työmatkalaiset valitsemaan vaihtoehtoisia liikennemuotoja.

Ruuhkista puhuminen on vain huonoa liikennesuunnittelua, puolen miljoonan hengen kylä ei ole mitään verraten oikeasti isoihin kaupunkeihin(vaikkapa tokio tms) joissa liikenne kuitenkin toimii loistavasti.

Myös muissa isoissa kaupungeissa pääsee liikkumaan edellämainituin tavoin. Metsäseudultahan julkiset on jo käytännössä poistettu, eli siellä pitää jokatapauksessa liikkua omalla autolla. (vrt. viimeisin mökkireissu, viidesti viikossa kerran päivässä bussi joka menee 10km päähän, voidaanko puhua yhteyksistä?)

Ja jos on tosiaan niin köyhä ettei ole varaa pitää edes sitä mopoa(vakuutukset+pakolliset kulut alle 200e/vuosi +2-3 litraa sataselle). Niin joutaa jo pysyä kotona. Ei sellainen nälkätyöpaikka joka tuollaista liikkumista ei kustantaisi ole missään mielessä kannattavaa. Talviajoon mopoautot, ne tuskin juuri kalliimpia.

Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

tietotyöläinen

Quote from: Adrenaline on 07.04.2012, 22:29:53
Sä silti varmaan odotan että Helsinkiläiset maksavat kehyskunnista Helsinkiin suuntautuvan yksityisautoilun aiheuttamat sairastumiset? Ja oikein on varmaan myös, että Helsinkiläiset joutuvat kärsimään kehyskunnissa asuvien aiheuttamista ruuhkista, melusta ja saasteista?

Nähdäkseni, jos Helsingille on helsinkiläisten enemmistön mielestä enemmän haittaa kuin hyötyä siellä sijaitsevista työpaikoista, niin karkoittakoot ne sieltä vaikka kehyskuntiinsa. Myös tänne Tampereelle varmasti otetaan ilolla vastaan pulju jos toinenkin.

tietotyöläinen

Quote from: Adrenaline on 07.04.2012, 22:31:48
Ei turha hienohelmojen yksityisautoilu ole mikään itsestäänselvä oikeus, tai ei sen ainakaan pitäisi olla.

Tämä on sinun näkemyksesi ja mielipiteesi ja siihen sinulla on ehdoton oikeus. Muista kuitenkin, että meillä muilla on yhtäläinen oikeus näkemykseemme tilanteesta ja mielipiteeseemme.

MW

Tehdään semmoinen yyber-Kaurismäkiläinen ratkaisu, ja tapetaan 100% ihmisistä. Näin lakkaa haitalliset päästöt, eikä naapurin parveketupakointiinkaan enää kuole suorin vartaloin, kerien. Pierun haju hisseistä poistuu myös.

Ja kaikessa siinä tappamisessa olisi adrenaliinia kerrakseen, eikö niin, Adrenaline?

Mika

On todellista hölmöläisten hommaa ahtaa pienelle niemelle kaikki mahdollinen, asumisesta työpaikkoihin. Kun Jätkäsaari vielä rakennetaan täyteen asuntoja (15 000 asukasta), Helsingistä tulee sellainen sumppu, ettei samanlaista löydy mistään.  Vaikea kuvitella, miksi kukaan haluaisi asua pk-seudulla muun kuin työpaikan takia, kun kustannustasokin on kautta linjan selvästi muuta Suomea kalliimpi. Helsinki on paska kaupunki ilman ruuhkiakin.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Pakkoanonyymi

Quote from: Mika on 07.04.2012, 22:48:58
On todellista hölmöläisten hommaa ahtaa pienelle niemelle kaikki mahdollinen, asumisesta työpaikkoihin. Kun Jätkäsaari vielä rakennetaan täyteen asuntoja (15 000 asukasta), Helsingistä tulee sellainen sumppu, ettei samanlaista löydy mistään.  Vaikea kuvitella, miksi kukaan haluaisi asua pk-seudulla muun kuin työpaikan takia, kun kustannustasokin on kautta linjan selvästi muuta Suomea kalliimpi. Helsinki on paska kaupunki ilman ruuhkiakin.

Ja Helsingin asumiskustannukset ovat korkeita siksi että... Aivan, siksi että paljon useampi haluaa asua Helsingissä ja erityisesti kantakaupungissa kuin on mahdollista. Ei se asuntojen järjetön neliöhinta jossain Punavuoressa johdu siitä että sinne olisi kalliimpaa rakentaa - eihän sinne juuri edes mitään uutta mahdu - vaan siitä että niin moni keski- ja hyvätuloinen pitää niitä kortteleita parhaana mahdollisena asuinympäristönä ja on valmis tinkimään sen takia esimerkiksi asunnon koosta.

Alapo

Ilmainen joukkoliikenne ja samalla kiire pois, jokainen bussi päiväsaikaan pysähtyis lähes kaikilla pysäkeillä, sisään ja ulos pyörisi koululaisia sun muita, millä ei mitään tolkullista tekemistä olisi. Nytkin kakarat kulkevat parin pysäkin väliä, kun ei huvita kävellä(ja vanhemmat antaa rahat). Ilmainen joukkoliikenne tekisi hallaa tuleville sukupolville, nuoret lihoisi ja laiskistuisi, eikä sitten enää bussikuskin töitä kukaan muu kuin tummempihipiäinen tekisi, varsinkin kun nyt alkavat jo hiukan syrjiä niitä työnhaussa kun haetaan kunnon työntekijää, eikä pelkkää penkin täytettä(huom,ei mitään fiktiota).

B52

Miksei minun lentolippua Leville makseta, täh?

Tämä koko keskustelu perustuu siihen että anna pirulle pikkusormi..
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

tietotyöläinen

Quote from: B52 on 08.04.2012, 01:12:46
Miksei minun lentolippua Leville makseta, täh?

Tämä koko keskustelu perustuu siihen että anna pirulle pikkusormi..

Jep, ja kyynärpäätä kalutaan jo...

B52

Quote from: tietotyöläinen on 08.04.2012, 01:14:53
Quote from: B52 on 08.04.2012, 01:12:46
Miksei minun lentolippua Leville makseta, täh?

Tämä koko keskustelu perustuu siihen että anna pirulle pikkusormi..

Jep, ja kyynärpäätä kalutaan jo...

Ja kohta lähtee alakerta..
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

MW

Minä ehdotan ilmaista työpaikkaa. Nykyäänhän joutuu nurinkurisesti palkkaa saadakseen muka menemään johonkin, ja tekemään jotakin.

Maailma pelastuisi, jos ei vaan tehtäisi yhtään mitään, ja pidätettäisiin hengitystä sitä tehtäessä.

B52

Quote from: MW on 08.04.2012, 01:26:13
Minä ehdotan ilmaista työpaikkaa. Nykyäänhän joutuu nurinkurisesti palkkaa saadakseen muka menemään johonkin, ja tekemään jotakin.

Maailma pelastuisi, jos ei vaan tehtäisi yhtään mitään, ja pidätettäisiin hengitystä sitä tehtäessä.

Olet hieman jälkijättöinen, somalit ovat keksineet jo tuon, mitään ei tarvitse tehdä vaikka ei pidätä hengitystä.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

mannym

Quote from: Adrenaline on 07.04.2012, 22:29:53
Sä silti varmaan odotan että Helsinkiläiset maksavat kehyskunnista Helsinkiin suuntautuvan yksityisautoilun aiheuttamat sairastumiset? Ja oikein on varmaan myös, että Helsinkiläiset joutuvat kärsimään kehyskunnissa asuvien aiheuttamista ruuhkista, melusta ja saasteista?

Sä varmaan tiedät että maanteiltä kerätään veroja jo vuosittain n,7 miljardia euroa. Tästä alle miljardi palautuu maanteille. Loput upotetaan sitten valtion muihin tarpeisiin.
Helsinkiläiset varmaan muuttaa muualle jos ei kelpaa. Juice Leskinen sanoi kerran. Jos haluat asua hiljaisuudessa muuta hautausmaan viereen.
Quote from: Adrenaline on 07.04.2012, 22:31:48
Ei turha hienohelmojen yksityisautoilu ole mikään itsestäänselvä oikeus, tai ei sen ainakaan pitäisi olla.
Onneksi sinähän et sitä päätä missä kukakin asuu, tai miten kukakin matkustaa töihin. PK-seudulta voisi aivan hyvin leikata vaikka puolet vuoroista pois. Kun käyttöaste tälläkin hetkellä on 20% niin muina kuin ruuhkaaikoina vuorovälit voisivat olla pidemmätkin. Mutta älä huoli, kyllä sinäkin Helsinkiläisenä saat kohta maksaa ihan riittävästi. Kaupunki alkaa olemaan niin velkainen että kunnallisvero % nostaminen on väistämätön tosiasia.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

MW

Quote from: B52 on 08.04.2012, 01:33:31
Quote from: MW on 08.04.2012, 01:26:13
Minä ehdotan ilmaista työpaikkaa. Nykyäänhän joutuu nurinkurisesti palkkaa saadakseen muka menemään johonkin, ja tekemään jotakin.

Maailma pelastuisi, jos ei vaan tehtäisi yhtään mitään, ja pidätettäisiin hengitystä sitä tehtäessä.

Olet hieman jälkijättöinen, somalit ovat keksineet jo tuon, mitään ei tarvitse tehdä vaikka ei pidätä hengitystä.

Paitsi että ne eivät pidätä hengitystä, tai sitten niiden metabolia on jotain ihanaa ja monikulttuurista.

B52

Quote from: hkanime on 08.04.2012, 02:05:48
Quote from: Jakerp on 07.04.2012, 22:15:36
Quote from: hkanime on 07.04.2012, 22:12:24
Tuo on vain osatotuus.

Pääkaupunkiseutu on myös kehitetty vahvasti valtiovallan puolesta. Tämän seurauksena työpaikat ovat hävinneet muualta ja keskittyneet pääkaupunkiseudulle.
Kärjistäen voisi sanoa, että päkaupunkiseutu joutuu maksamaan takaisin osan niistä verotuloista, jota se on varastanut muualta työvoiman siirtojen kautta.

Logistiset kulut on huomattavasti pienemmät kun työpaikat ja työntekijät on sijoitettu maantieteellisesti yhteen paikkaan.

Pääkaupunkiseudulla voi olla huomattavan pitkät matkat työpaikalle. 10-30 kilometriä on ihan normaalia. Ihmiset tulevat jopa Lahdesta saakka Helsinkiin töihin. Pitkät työmatkat johtuvat siitä, että asuntoja ei enää riitä lähelle työpaikkoja. Asuminen siirtyy yhä kauemmas työpaikoilta ja juuri sen takia koko Helsigin seudun liikenne on täysin tukossa arkisin klo 7-9 ja 16-17 kun sadat tuhannet ihmiset joutuvat siirtymään pitkiä matkoja töhin suunnillen samaan aikaan. Pienimmillä paikakunnilla työmatkat ovat lähes kategorisesti paljon lyhyemmät eikä siellä istuta autojonoissa odottelemassa.

Logistisesti pääkaupunkiseutu on täysi katastrofi. Joka päivä kuluu päkaupunkiseudulla ainakin miljoona ihmistuntia pelkästän työmatkoihin ja satoja tuhansia litraa bensaa poltetaan ilmaan. Väitteesi ei pidä alkuunkaan paikkansa.

QuoteJos asia olisi toisin ei kaupunkeja tarvittaisi ollenkaan jostain syystä niitä vain tuppaa syntymään tärkeimpiin talouden solmukohtiin.

Kaupunkeja ei erityisesti tarvitakkan. Ne vaan syntyvät ajan saatossa. Siellä missä on ihmisiä on rahaa ja sen takia liiketoiminta siirtyy asutuskeskuksiin. Työpaikat ja työpaikkaliikenteen ruuhkat seuraavat sitten mukana.

Ihan kiva vuodatus, miten tuo liittyi siihen että pitäisi saada ilmainen kuljetus?
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

B52

Quote from: hkanime on 08.04.2012, 02:22:25
Quote from: B52 on 08.04.2012, 02:15:11
Quote from: hkanime on 08.04.2012, 02:05:48

Ihan kiva vuodatus, miten tuo liittyi siihen että pitäisi saada ilmainen kuljetus?

Huomasit varmaan, että vastasin toisen kirjoittajan väitteeseen?

En, anteeksi se, pysykää asiassa.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Oami

Quote from: Pakkoanonyymi on 07.04.2012, 22:05:42
Quote from: Oami on 07.04.2012, 01:35:56
Ilmainen joukkoliikenne on tällä hetkellä Maarianhaminassa. Se on pieni kaupunki, jossa on paljon suuria veronmaksajia (Viking Line, Chips, PAF, mitä niitä nyt on...) ja joka on erinäisten poliittisten syiden johdosta onnistunut välttymään pahimmilta sosiaalisilta ongelmilta. Palvelutaso ei tietystikään ole lähelläkään Helsinkiä, eikä sen kaupungin koko huomioiden tietysti tarvitsekaan olla.


Onko Maarianhaminassa joukkoliikennettä?

Olen käyttänyt bussia muualta Ahvenanmaalta Maarianhaminaan, linjoja on kai Eckerön, Getan ja Lumparlandin suuntaan ja kuhunkin vuoroja muutama päivässä, mutta pyöriikö siellä joku bussi sitä noin neliökilometrin kokoista ruutuasemakaavaakin? Kaupungin rajathan tulevat vastaan ihan kävelyetäisyydellä paitsi etelässä.

Kyllä. Kuten sanottu, se on aika pieni kaupunki. Lisätietoja tästä http://www.rodeorm.ax/

Nuo mainitsemasi vuorot tilaa käsittääkseni maakuntahallitus ja niissä asiakas maksaa hinnan, joka on suunnilleen vertailukelpoinen vastaavien matkojen kanssa valtakunnassa.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

l'uomo normale

Itse asiassa Helsingissä on jo verovaroin toetutettu ilmainen joukkoliikenne raiteilla eli lähijunissa, metroissa ja ratikoissa. Luultavasti työmatkalainen pääsee halvemmalla jos matkustaa pummilla ja kiinni jäädessään maksaa kiltisti tarkastusmaksut. Eikä ole edes tarpeen asemilla kuikuilla lipuntarkastajia tai pakoilla, jos on niistä parit maksut valmis maksamaan. Keskimääräiset sakot ovat kuitenkin vähemmän kuin kuukausilipun hinta. Jos on täysin sosiaalitukien varassa niin sitten sanktioilla ei ole mitään väliä. Bussikuskien kiinnostuksessa liputta matkustamista kohtaan oli eroja ainakin pahvikorttiaikoina. Tietysti on niitä, joilla on kunnia-asia olla elämättä yhteiskunna siivellä. mutta heidän luultavasti osuutensa pienenee koko ajan, kun vanhemmat ikäluokat poistuvat keskuudestamme.

Ehkäpä tässäkin asiassa muodolliset päätökset seuraavat muodostuneita käytäntöjä. Tosin tulonsiirrot suoraan yksityislle bussiyhtiöille ovat ehkä hankalammin hyväksyttäissä, kuin tulonsiirrot julkisille laitoksille.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Jack

Tätä asiaa näyttävät monet arvioivan omalta kannaltaan, eli mitä minä minä hyötyisin, ja mitä se minulle maksaisi.

Liityn joukkoon ja esitän yhden täysin subjektiivisen näkemyksen asiasta - siis mitä ilmaisuus minulle merkitsisi. Käsittelen tässä lähinnä pääkaupunkiseudun julkista liikennettä, koska se on tunnetuin. Varoitan jo tässä vaiheessa, että kirjoitukseni on tavallista sekavampi ja monien mielestä todennäköisesti ärsyttävämpi.

En kannata "ilmaista joukkoliikennettä", koska en hyötyisi siitä mitään. Sehän nimittäin ei koskisi minua, koska en kuulu suomalaiseen eliittiin eli helsinkiläisiin. Surkeana pienituloisena maalaisena matkustamiseni julkisilla kulkuneuvoilla todennäköisesti vain kallistuisi, kun vakituisesti julkista liikennettä käyttävät helsinkiläiset maksattaisivat ilmaisuutensa korottamalla kertalippujen hintoja.

Mitä sitten kannattaisin?

Sitä, että Suomen pääkaupungissa liikkuminen olisi kaikille Suomen kansalaisille saman hintaista. Helsinki ei ole mikä tahansa suomalainen kaupunki vaan maan pääkaupunki eli siten kaikkien suomalaisten kaupunki. Tätä ei pitäisi unohtaa.

Pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen hinnoittelu voitaisiin järjestää niin, että lippu ostettaisiin päiväksi kerrallaan. Se maksaisi esimerkiksi 50 senttiä. Satunnainen turisti ostaisi yhden lipun, ja vakituinen asukas ostaisi pitempiaikaisen lipun. Lipun teknisellä toteutuksella ei olisi merkitystä. Pääasia olisi se, että yhden matkustuspäivän hinta olisi kaikille Suomen kansalaisille (ja käytännössä maailman kansalaisille) sama.

Tämä vuosi tulee olemaan historiallinen vuosi (ei yllätyksenä, koska se mitä tapahtuu, on ollut odotettavissa jo pitkään) Helsingissä. Tänä vuonna kaupunki antaa lopulliset raipaniskut köyhille maalaisille, jotka tulevat käymään kaupungissa.

Mitä tarkoitan?

Sitä, että viimeiset Helsingin keskustan alueella olevat ilmaiset parkkipaikat poistetaan, ja maksullista pysäköintiaikaa pidennetään muutenkin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos kaukana asuva maalainen tulee halvimmalla mahdollisella kulkuneuvolla eli omalla autollaan Helsinkiin, häneltä rahastetaan parkkimaksuina vähintään kymmenen euroa päivässä siitä, että hän saa olla pääkaupungissa. Johonkin auto on nimittäin pantava. Köyhän maalaisen henkireikänä kaupungissa on ollut vielä muutamia ilmaisia parkkipaikkoja siellä ja täällä, mutta tämän vuoden aikana ne katoavat.

Tähän asti oma auto on ollut maalaiselle myös jonkinlainen hätävara liikkumiseen, kun julkinen liikenne on hänelle kallista. Jos kaksi aikuista ja kaksi 7-16 -vuotiasta käy Sörnäisistä käsin (jonka lähellä on yksi ilmaisista parkkipaikoista) Itäkeskuksessa, se tulee maksamaan metrolla 13,20 euroa, jos ei heti saman tien käännytä takaisin. Jos perhe tekee matkan henkilöautolla, matkaa kertyy kuusitoista kilometriä, ja bensakulut ovat pari euroa. Henkilöautolla ajaminen tulee siis huomattavasti halvemmaksi kuin julkisen liikenteen käyttö. Se tulee monissa tapauksissa halvemmaksi jopa yhden ihmisen kohdalla. Ja tämän "edun" Helsingin päättäjät nyt poistavat maalaisilta. Se poistuu tietysti helsinkiläisiltäkin, mutta asukaspysäköintihintojen nostamisesta huolimatta vuosimaksu heille on kuitenkin vielä kohtuullinen.

Helsinkiläisten ei pidä suuttua tästä kirjoituksestani, koska ei minulla ole mitään kategorista vihaa heitä  kohtaan. Osa perheenjäsenistämme on "helsinkiläisiä", ja itsekin olen ollut "helsinkiläinen" 1980-luvulla kolmen ja puolen vuoden ajan. Ja jos kauemmas historiassa mennään, niin olen ollut puolet armeija-ajastani Helsingissä ja myös aikoinaan syntynyt siellä ja asunut siellä ensimmäisen vuoteni. En kuitenkaan tuolloin ollut "helsinkiläinen" vaan kaupungissa asuva maalainen. Syntymäni aikaan vanhempani eivät olleet kirjautuneet vakituisiksi Helsingin asukkaiksi, koska se ei ollut opiskelijoilla tapana. Kaupunki ei halunnut pienituloisia opiskelijoita asukkaikseen.

Jollakin perheestämme on ollut asunto jossakin päin Helsinkiä käytännössä vuodesta 1995 lähtien (joskus samaan aikaan kaksikin), ja tuosta alkaen minäkin olen kaupungissa ja sen ympäristössä "pyörinyt". Joskus pitempiä aikoja, joskus lyhyempiä aikoja. Yhteenlaskettuna monta kuukautta joka tapauksessa. Asuntoja on ollut varmaan jo kymmenessä eri paikassa, joten moni alue (ja sitä lähinnä olevat ilmaiset parkkipaikat) on tullut tästä syystä tutuksi. Julkista liikennettä olen käyttänyt erittäin vähän, koska se on kertalipuilla niin älyttömän kallista. Omalla autolla sen sijaan olen ajellut paljon. Luulen, että tunnen tietyt alueet Helsingin ja Vantaan ja Espoon seudulta paremmin kuin moni helsinkiläinen, jolla ei ole omaa autoa. Niin monissa paikoissa – ihmeellisissäkin paikoissa – on tullut ajeltua. Vaikka olen papereiden mukaan halveksittu maalainen enkä arvostettu "helsinkiläinen", tunnen pääkaupunkiseudun hyvin.

En ole vieläkään keksinyt, miten ratkaisen pysäköinti- ja liikkumiskysymyksen tästä eteenpäin. Ei huvittaisi alkaa maksaa kymmentä euroa vuorokaudessa pelkästään siitä, että olen kaupungissa. Maksullisten parkkipaikkojen käyttämiseen liittyy vielä parkkisakon uhka, koska olen huono muistamaan, minne jätin auton, ja milloin jätin sen, ja kuinka kauan se saa olla paikalla. Ilmeisesti Helsingissä käyntini tulevat vähenemään. Täytyy nyt katsoa, missä tulevaisuudessa ovat lähimmät ilmaiset parkkipaikat. Jonkun sellaisen ihmisen pitäisi käydä viemässä auto sinne, jolle julkisella kulkuneuvolla matkustaminen on halvempaa. Itselleni auton vieminen ja hakeminen tulee maksamaan  tästä lähtien 4,40 euroa, ellei autoa pidä aivan Espooseen asti viedä.

Tästä kirjoituksestani tuli niin pitkä, että joku sanoo tätä kirjoitustani todennäköisesti "vuodatukseksi", mitä halveksivaa sanaa inhoan. Koska käytän tätä sanaa itse nyt tässä, vien ilon siltä, joka vielä haluaa käyttää sitä negatiivisessa tai muussakaan merkityksessä. Tämä kirjoitukseni on varmaan jonkun mielestä ei pelkkä vuodatus vaan katkera vuodatus. Ei tämä kuitenkaan oikeasti ole sitä. Tai jos on, niin sehän on vain yksi tyylilaji.

Mainitsen tässä lopussa vielä sen, että olen jo 1990-luvulta asti asennoitunut Helsingin pysäköintilaitokseen ja julkisen liikenteen laitokseen erittäin negatiivisesti. Ne ovat mielestäni laillistettuja rikollisjärjestöjä. Ihmisten simputtaminen ja nöyryyttäminen (ja pysäköintilaitoksen kyseessä ollen kiusaaminen) kaikilla mahdollisilla keinoilla, mitä vaan keksitään, tuntuu olevan niiden päätarkoitus. Voisin kirjoittaa tästä muutaman A4-sivun verran ja luetella esimerkkejä, mutta lopetan "katkeran vuodatukseni" tähän ja toivotan Hyvää pääsiäistä.