News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Petoeläimet, metsästys ja salakaadot

Started by Kuosto, 01.04.2012, 23:08:08

Previous topic - Next topic

Muuttohaukka

Quote from: kekkeruusi on 01.11.2012, 17:21:04
Quote from: Muuttohaukka on 01.11.2012, 16:57:52
Kekkeruusi voi itse tulla kokemaan ja puhuu vasta sitten.
Kokeilemaan tukiaisilla elämistä ja lain rikkomista? Ei kiitos. Menkää te lapin pöljät oikeisiin töihin.

Ahma onkin raadobsyöjä pääosiltaan, ilves tappaa ja kyttää raadolle tulevaa supia ja auttaa näin meitä ihmistappajia. Mutta susi tappaa, vaikke tarvitsekaan.
Niin paitsi että ei. Kovassa on luontoviha ja taikausko sinulla.

Poroäijät ne vasta kekseliäitä ovatkin. Lähetetään Japaniin potenssijauhetta ja etelän ravintoloihin ja kauppahalleihin luomuporoa! Luomuporoa! Niin ja poronpaskaa ties  mihin eturauhasvaivaan.
Minä en senttiäkään tuohon sontaan rahaani laita. Kivahan se on tuota sontaa tehdä ja myydä kun valtio rahoittaa.

On varmaan raskasta, kun joku metsästys ja porotalous ottaa noin kupoliin.
On varmaan raskasta, kun luonnon elukat ottavat sinulla noin kupoliin.

Pian koittaa aika, kun kaikki saapuu poroa ostamaan ja poroäijät pääsevät nostamaan hintaa, joka taivaankaareen saakka nousta voi! Ei mulla muuta, ko kateellista illan jatketta.
Unta näet ja kateellisuudella syyttely on paras osoitus omasta hölmöydestäsi. Etkö mitään typerämpää enää keksinyt?
Vastaan kaikkiin yhtäaikaa. Pöljä, mikä pöljä. Olen töissä, maksan veroja ( tod.näk. enemmän kuin Kekkeruusi), joten elätän hyvinkin muutaman etelään muuttaneen pöljän.
En vihaa petoja. Metsästän niitä lain sallimissa rajoissa. En saa tukiaisia. En elä yhteiskunnan varassa. Eikä elä moni muukaan porotaloutta harjoittava. (Enemmän yhteiskunnan loisia asuu siellä Kekkeruusin kulmilla. ) Mites itse?
Mutta tiedän oman maakuntani asioista enemmän kuin joku Kekkeruusi omistaan siellä kehäkolmosen sisällä. En elä missään pumpulipallossa ja ihmettele sieltä käsin maailman menoa. En ainakaan sellaista menoa, josta itselläni ei ole mitään havaintoa, eikä oikeaa kokemusta.

Et sitten mitään parempaa keksinyt. Tosi puuduttavaa ja naivia. Mutta olihan se mielipide kuitenkin sekin ja jokaisen mielipidettä pitää kunnioittaa ja arvostaa- vaikkei tahtoisikaan. Näin on ortodoksinen opetus mennyt perille.
Btw. Meän porotalous ei siihen kaadu, että joku pöljäke ei osta poronsarvijauhetta, vaikka voisi sitä jopa tarvita. Lumettahan se toki on, mtta niin on moni muukin.
Voit toki tulla hakemaan ne kapiketut hoitoon sinne teille ja samoin tein hoidella muut Lapin poroisäntien asiat kuntoon. Sitä odotellellessa lumitöihin, että pääsee aamulla töihin. Brrrrmmmm ja kaasu pohjaan. Kiva luistattaa ja antaa sudittaa ja ihan omilla euroillani - ei tukirahoilla, eikä sossutuilla.

Muuttohaukka

cassius alille tiedoksi, että on meillä muitakin poronostajia kuin Kristo. Eiköhän ne nyt siellä Ruotsissa osta ihan omat poronsa ja susien sisäsiittoisuuteen ei taida meän susista olla apua- ainakaan ensihätiin. Myöhemmin kannan kasvaessa sitten voidaan palata asiaan.
Armas teki elämänsä kaupat , mutta hän on tehnyt sen verran paljon töitä 72 elinvuotensa aikana, että cassius voi vain uneksia, eikä koskaan yllä samaan.
Oman poroni ostin suoraan tuottajalta. Osta sinäkin! Ei tarvitse IKEAsta hakea poropalleroita.

cassius ali

Quote from: Muuttohaukka on 01.11.2012, 17:48:17
cassius alille tiedoksi, että on meillä muitakin poronostajia kuin Kristo. Eiköhän ne nyt siellä Ruotsissa osta ihan omat poronsa ja susien sisäsiittoisuuteen ei taida meän susista olla apua- ainakaan ensihätiin. Myöhemmin kannan kasvaessa sitten voidaan palata asiaan.
Armas teki elämänsä kaupat , mutta hän on tehnyt sen verran paljon töitä 72 elinvuotensa aikana, että cassius voi vain uneksia, eikä koskaan yllä samaan. Oman poroni ostin suoraan tuottajalta. Osta sinäkin! Ei tarvitse IKEAsta hakea poropalleroita.

Joopasejoo !  Armashanse tietenki kaupankäynnin ammattimies viimmisenpäälle ja hienon ja kovan työnsä ja uransa huipennuksesi kuitasi mukavan tilin, onnea hälle, eikait siinä kellään mitään moittimista.

Jokainen kait saapi yrittää sammaa perästä. Itse en varmasti ikinä pääse  samanlaisiin euromääriin koskaan kun en tosiaankaan ole mikään kauppa-alan pesialisti, eikä se mulle olekkaan tärkiä.

Minua kiinnostaapi kaikkeista eniten se että mitenkä tämä meijän pohjosen luonto kestääpi kaiken tämän ylisuurten porokarjoin rasituksen ja mikä siinä on tämän nykysen porotalouven rooli, kun näyttääpi, että sillon kun veroja pitäis alkaa maksamaan, niin ei ole keratakaikkiaan mitään muuta vuodessa tapahtunut kuin pelkkiä petovahinkoja; tuottoja ei ole missään, ei pennin pyöriää missään, ei kertakaikkiaan latin latia, ei niin ristuksen killinkiä verojen maksuun !!

Ja sitten kuitenkin kun pojat kairassa aikansa tiukasti kaikkia perinteisiä alkuperäiselinkeinojen mukaisia, menetelmiä kaikella viimisen päälle alkuperäista saamelaiskulttuuria noudattavalla  moottorikalustolla maastomoottoripyörästä - helikopteriin noudattaen saapi aitaan sen muutaman petojen jäljiltä henkiin jääneen kisuran ja sitte joku yhtäkkiä tuostavain myypi poronteurastusfirman ja kuittapi  tuommosen 7,5 miljoonan tilin !! ??

Aika hyvin kuitattu,  kun poromiesten oman ilimotuksen mukaan suurinpiirtein kaikki parhaat siitosporot on jo vuosikausia meneet petojen suihin ja se mitäon niiltä jäänyt jäljelle niin on sitte menny liikenten jalkoihin.

Jotenki noin kansakoulun matematiikalla tässä ei nyt oikeen kaikki täsmää; ensinäki muka kauhiat petolaumat ja toiseksi liikenne on vieneet kaikki parhaat siitosporot jo vuosikausia ja nyt sitte kuitenkin Lapin kaikkein suurin poronostaja myypi poroteurastomonsa ruottalaisille 7,5 miljoonalla eurolla, että mie en tosiankan nyt ymmärrä että kuka tässä hommasa ketäki yrittääpi huijata ??????

Olen sentakia huolestunut kun hirvikantakin on mennyt noin alas eikä sieltäkäänole tulossa apuja, ja kun poro on mielestäni kuitenkin sitä kaikkein parasta herkkuva ja se kannattaa erikoisherkkuna asemoida markkinoille tuplahintaan nykyisestä ala Markus Maulavirta.
ceterum censeo immigration esse delevit

Muuttohaukka

No, olipa vuodatus. Kaikkea hyää sinulle ja sinun murhemielelle ja pohojosen luonnon suremiselle, poromiesten kelekoile ja helikoptereile.
Olokhoon sitten niin, ko kerta sie niin sanot. Mitäpä mie siihen sen enempiä. Annama olla ja mietimä kumpanekin, miten tästä parhaiten seleviämmä.
Mie mietin nyt pyhhäimmiesten pyhitten aikhaan niitten siitosporojen kohtalua ja liika suurta määrää ja petojen vähhyyttä ja kaikkea muuta, mikä nyt sattuu mielheen juolahtammaan.
Mutta eipä mulla sitte muuta. Elele sie ja elelen mie. Tahollamma molemmat. Toinen katheellisena ja katkerana ja toinen  luonnosta nauttien. Kumpi kumpaa- se on jokkaisen ite pääteltävisä.
Minun puolesta saat valita ihan kumman puolen vain. Eikä tartte kantaa ilimottaa se enempiä.
Mie päätän osaltani tämän keskustelun tältä errää tähän. Olen oman mielipitheeni sanonu ja sen takana seison, vaikka mitä tulis.
Sole poka mikhään sen kummempi juttu se.

Emo

Quote from: kekkeruusi on 31.10.2012, 17:16:51
^Kiinnosta pätkääkää poroäijen ongelmat. Koko porotalous on pelkkää valtion rahoin ylläpidettyä harrastustoimintaa. Pitäkööt elukkansa aidattuina, jos se vapaa luonto ei riitä.

Ja ei, se susi ei tapa huvikseen, eikä ahma, eikä karhu. Pelkkää taikauskoista höpinää.

Useinmiten porotalous on sivuelinkeino (vai onko lisäelinkeino oikeampi termi?). En tiedä ainoatakaan poromiestä, jonka ainoa tulonlähde olisi poronhoito. Ja tunnen kuitenkin täyssaamelaisia Inaristakin, jotka hekin kuitenkin vain varsinaisen työnsä ohella pitävät poroja lisätulolähteenä.

Petovalitus on poromiehillä sama virsi kuin rasismivongunta mamuilla, mutta toisin sanoin.

Palava pensas

Quote from: Emo on 02.11.2012, 15:09:42
Petovalitus on poromiehillä sama virsi kuin rasismivongunta mamuilla, mutta toisin sanoin.

Vielä kauheampaa kuunneltavaa on oululaisten ja muiden kaupunkilaisviherpiipertäjien nillitys siitä, miten maalaiset valittavat asuinseutujensa ongelmista kuten susista. Ja siihen vielä päälle ihme ruikutusta siitä kun ennen ei ollut kaduilla vääränvärisiä mutta nyt on.

Tehdään niin, että älä sinä nillitä kaupunkisi mamuista niin minä en nillitä kyläni liepeillä hengailevista susista. Jooko. Sopeutukaamme muuttuvaan maailmaan!
Om dat de werelt is soe ongetru, Daer om gha ic in den ru

Muuttohaukka

^Kiinnosta pätkääkää poroäijen ongelmat. Koko porotalous on pelkkää valtion rahoin ylläpidettyä harrastustoimintaa. Pitäkööt elukkansa aidattuina, jos se vapaa luonto ei riitä.

Ja ei, se susi ei tapa huvikseen, eikä ahma, eikä karhu. Pelkkää taikauskoista höpinää.

Useinmiten porotalous on sivuelinkeino (vai onko lisäelinkeino oikeampi termi?). En tiedä ainoatakaan poromiestä, jonka ainoa tulonlähde olisi poronhoito. Ja tunnen kuitenkin täyssaamelaisia Inaristakin, jotka hekin kuitenkin vain varsinaisen työnsä ohella pitävät poroja lisätulolähteenä.

Petän lupauksen jättää aihe.
Jos Emo ei tunne yhtään täyspäiväistä poromiestä, niin niitä ei sitten ole.  Minäkään en tunne yhtään mamua, eli niitä ei ole. En nähnyt eilen, en tänään, en toissa eilen, en viime viikolla. Heitä ei siis ole. Aivan turhaan olen notkunut täällä mukavastustamassa tietynlaista maahanmuuttoa. Ei sellaista ole. On vain hyviä mamuja, mutta he ovat siellä kaupungeissa maksamassa veroja, eivät kusettamassa valtiota ja EU:ia, kuten poronpurijat.
Tunnen minä sentään yhden algerialaisen lääkärin, mutta hän muutti perheineen Ranskaan.
Jos Emo ei ole nähnyt yhtään pedon raatelemaa eläintä, niitä ei siis ole- niitä petoja, eikä niitä raanoja.
Kummallista, että itse tunnen muutaman ei-täyssaamelaisen, jonka pääelinkeino on porotalous.
Mitä vi**n muita tulolähteitä ne ovat, joita Emo tietää? Kioskit ja porotuotteiden myyjät nelostien varrella ovat menneisyyttä. Mutta toki Napapiirillä on kauppoja, joissa myydään kiinalaisia Lapin tuotteita.

Emo

Quote from: Palava pensas on 02.11.2012, 15:33:02

Vielä kauheampaa kuunneltavaa on oululaisten ja muiden kaupunkilaisviherpiipertäjien nillitys siitä, miten maalaiset valittavat asuinseutujensa ongelmista kuten susista. Ja siihen vielä päälle ihme ruikutusta siitä kun ennen ei ollut kaduilla vääränvärisiä mutta nyt on.

Tehdään niin, että älä sinä nillitä kaupunkisi mamuista niin minä en nillitä kyläni liepeillä hengailevista susista. Jooko. Sopeutukaamme muuttuvaan maailmaan!

Susia ja karhuja on ollut Suomen luonnossa aina, ei tämä ole mitään "muuttuvaa maailmaa" petojen osalta. Lapsuuteni ja nuoruuteni elin seudulla, jossa on sekä poroja että susia. Samoin elän nykyäänkin, vaikkakin kaupunkimaisessa ympäristössä jossa porot eivät enää takapihalla kuoputtele. Olen Lapin erämaita kiertänyt marjametsillä niin paljon että jos siellä olisi petoja ihmiselle vaaraksi asti tänäpäivänäkään niin jo kai olisin niitä joskus nähnyt. Kerran olen suden silti vain nähnyt.

Mamut ovat kaikin tavoin haitallisempia kuin pedot. Tulevat kalliiksi, hiilijalanjälki kasvaa, raiskavat ja tappavat. Sudet ja karhut eivät kerjää meiltä ruokaa ja täyttä ylöspitoa, mamut kerjäävät ja elävät verorahoilla. Sudet ja karhut eivät raiskaa eivätkä murhaa.

Joten tehdään vaan niin että minä otan karhut ja sudet rikastuttamaan elinympäristöäni, niin sinä saat ihmisrikkauden hyysättäväksesi. Paa tulemaan lähetystä, kun osoitteenikin luulet tietäväsi.

Emo

Quote from: Muuttohaukka on 02.11.2012, 16:42:57

Petän lupauksen jättää aihe.
Jos Emo ei tunne yhtään täyspäiväistä poromiestä, niin niitä ei sitten ole.  Minäkään en tunne yhtään mamua, eli niitä ei ole. En nähnyt eilen, en tänään, en toissa eilen, en viime viikolla. Heitä ei siis ole. Aivan turhaan olen notkunut täällä mukavastustamassa tietynlaista maahanmuuttoa. Ei sellaista ole. On vain hyviä mamuja, mutta he ovat siellä kaupungeissa maksamassa veroja, eivät kusettamassa valtiota ja EU:ia, kuten poronpurijat.
Tunnen minä sentään yhden algerialaisen lääkärin, mutta hän muutti perheineen Ranskaan.
Jos Emo ei ole nähnyt yhtään pedon raatelemaa eläintä, niitä ei siis ole- niitä petoja, eikä niitä raanoja.
Kummallista, että itse tunnen muutaman ei-täyssaamelaisen, jonka pääelinkeino on porotalous.
Mitä vi**n muita tulolähteitä ne ovat, joita Emo tietää? Kioskit ja porotuotteiden myyjät nelostien varrella ovat menneisyyttä. Mutta toki Napapiirillä on kauppoja, joissa myydään kiinalaisia Lapin tuotteita.

Kuten sanatarkasti kirjoitin, niin USEINMITEN poronhoito on lisäelinkeino.
Olet niin heikoilla tässä keskustelussa, että vastaat minulle ikäänkuin olisi kirjoittanut AINA tai EI KOSKAAN.

Itseasiassa tiesin jo tuota aiempaa postausta lähettäessäni, että tuohon takerrut mutta ihan vaan minun puolestani... arvasin mikä mahalasku tuo sinun vastaväitteesi tulee olemaan  ;D

Mutta asiaan: Raadot ovat ok. Karhu ja susi syövät lihaa, niiltä jää raatoja. Raatoihin ei pidä suhtautua tunteellisesti, ja olen nähnyt elämäni aikana kaikenlaisia raatoja. Ja raatokärpäsiä. Raadot eivät suinkaan tarkoita sitä, että sen karhun ja suden oikea olotila on olla raato.

Ja mitäkö näillä sivutoimisilla tuntemillani poromiehillä on pääelinkeinonaan? On yrittäjiä, kuorma-autoilijoita (jotka lisäksi auraavat talvella teitä), taksikuskeja, maanviljelijöitä, muutama kansankynttilä, jokunen muu akateeminen tai opistotasoisesti koulutettu joka pitää poroja harrastuneisuuttaan... Ammattejen kirjo on laaja, ja miksi ei olisi. Oletan, että olet Pohjois-Suomessa käynyt vain lomareissuilla, kun ei muuta mieleesi tullut kuin nelostienvarren matkamuistokojut?

Muuttohaukka

Emo voi olettaa ihan mitä vain.
Mahalasku on siellä, ei täällä. En puhunut raadoista. Puhuin raanoista. Raanaelukkaan pitää suhtautua tunteella ja vakavuudella. Susi tai karhu jää erittäin harvoin raanaan. Hirvi ja varsinkin porot jäävät susien jäljilta siihen tilaan. Se on tunteita kuohuttavaa, ainakin sen pitäisi olla.
Emon oma kuvitelma itsestään on joka kirjoituksessa niin ylimielinen ja naivi, etten ole koskaan aiemmin edes harkinnut vastaavani Emon väitteisiin. Tämä vain sattuu olemaa alue, josta minä todennäköisemmin kuitenkin tiedän enemmän kuin Emo. Muita alueita Emon mielestä ei varmaankaan ole- ei minulla, eikä muilla. Yleensä en koskaan edes lue Emon kirjoituksia- vilkaisu on riittänyt toteamaan tason ja ajatusmaailman. Etenkin, koska tiedot useimmiten näyttävät pohjautuvan Wikipediaan. Tähän kuuluisi nyt laitella muutama hymiö, mutta annetaan niitten olla Emon omia tehosteita.
Koiramaailmasta voisin jopa jotain tietääkin , mutta siinäkin olet saanut puolestani olla omasta mielestäsi primus inter pares.
Ihmeellinen tieto>  Monella maanviljelijälläkin on toinen elinkeino. He voivat olla  vaikkapa yrittäjiä, kuorma-autoilijoita, lumenauraajia etenkin talvella, harvemmin ainakin meillä taksikuskeja ( koska taksikuskit ovat täällä nelostien pohjoisosassa päätoimisia yrittäjiä itse), heillä voi olla muutama porokin, yhtään kansankynttilää en tiedä mv-hommissa, enkä akateemista. Opstotasoista en osaa sanoa. Emon inarinsaamelainen varmaankin on sellainen.
Emo ei ymmärtänyt kirjoituksestani yhtään mitään.
...raatokärpänen...mahalasku.... on noloa...häpeäisin risti kaulalla...
Sitten alkaa...ammattejen...sitäpaitsi...tänäpäivänäkään....ikäänkuin...useinmiten ...lukemattomia muita ....hymiöitä...paljon....

Joskus voi olla tarpeen kerrata vaikkapa kielioppisäännöt noin joutessaan. 11 000 viestin kirjoittamisen ajan voi käyttää välillä muuhunkin, vaikkapa opiskeluun, jos ei muuta keksi- pilkkusäänöt ihan ensimmäiseksi - suositus vain. Leikkaa-liimaa-systeemin osaa jo alakoululainekin. Lisää hymiöitä....paljon...

Edit: Nyt vasta luin vastauksesi Lapin marjamaitten kiertelystä ja siitä, ettet ole siellä petoja tavannut. Äärimmäisen harva muukaan on. Itse olen kiikaroimalla nähnyt karhun vaeltaessani Sokostin rinteellä. Jälkiä  kyllä olen nähnyt paljonkin sekä raatelu- että kulkujälkiä.
Toivottavasti sait hyvän marjasaaliin kuitenkin mukaasi ja kaiken tiedon petojen elämästä ja mahdollisista vahingoista.

Mennä viikolla kaivoimme yhden kapiketun vanhan riihen alta. Olisitko tullut hakemaan eläinsairaalaan? Ei viitisitty odottaa, joten  laitettiin monttuun. Nousuviikolla kyllä tulee lisää, joten kutsu säilyy avoimena.  Laittaisiko siitä kuvan ja kuvan siitä nuppiin ammuttustakin? Voisi olla kaupunkilaisille piiperöille liikaa.

kolki

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012110216280146_uu.shtml
Susilauma piiritti metsästäjän Eurassa

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012110216277518_uu.shtml
Susia pelästynyt hevonen pudotti koulutytön

Jos metsästäjä olisi lähtenyty juoksemaan tai muuten pakenemaan, olisi susien metsästysvietti syttynyt ja mies olisi kuollut. Sudet eivät pelästyneet edes ampumisen aiheuttamaa kovaa ääntä. Ei ole hyvä asia, kun eläimet eivät enää pelkää ihmistä. Oli tytön onni, että susien metsästysvietti oli niin kiinni hevosessa, etteivät huomanneet tyttöä.

Emo

Quote from: Muuttohaukka on 02.11.2012, 20:01:13
Emo voi olettaa ihan mitä vain.
Mahalasku on siellä, ei täällä. En puhunut raadoista. Puhuin raanoista. Raanaelukkaan pitää suhtautua tunteella ja vakavuudella. Susi tai karhu jää erittäin harvoin raanaan. Hirvi ja varsinkin porot jäävät susien jäljilta siihen tilaan. Se on tunteita kuohuttavaa, ainakin sen pitäisi olla.
Emon oma kuvitelma itsestään on joka kirjoituksessa niin ylimielinen ja naivi, etten ole koskaan aiemmin edes harkinnut vastaavani Emon väitteisiin. Tämä vain sattuu olemaa alue, josta minä todennäköisemmin kuitenkin tiedän enemmän kuin Emo. Muita alueita Emon mielestä ei varmaankaan ole- ei minulla, eikä muilla. Yleensä en koskaan edes lue Emon kirjoituksia- vilkaisu on riittänyt toteamaan tason ja ajatusmaailman. Etenkin, koska tiedot useimmiten näyttävät pohjautuvan Wikipediaan. Tähän kuuluisi nyt laitella muutama hymiö, mutta annetaan niitten olla Emon omia tehosteita.
Koiramaailmasta voisin jopa jotain tietääkin , mutta siinäkin olet saanut puolestani olla omasta mielestäsi primus inter pares.
Ihmeellinen tieto>  Monella maanviljelijälläkin on toinen elinkeino. He voivat olla  vaikkapa yrittäjiä, kuorma-autoilijoita, lumenauraajia etenkin talvella, harvemmin ainakin meillä taksikuskeja ( koska taksikuskit ovat täällä nelostien pohjoisosassa päätoimisia yrittäjiä itse), heillä voi olla muutama porokin, yhtään kansankynttilää en tiedä mv-hommissa, enkä akateemista. Opstotasoista en osaa sanoa. Emon inarinsaamelainen varmaankin on sellainen.
Emo ei ymmärtänyt kirjoituksestani yhtään mitään.
...raatokärpänen...mahalasku.... on noloa...häpeäisin risti kaulalla...
Sitten alkaa...ammattejen...sitäpaitsi...tänäpäivänäkään....ikäänkuin...useinmiten ...lukemattomia muita ....hymiöitä...paljon....

Joskus voi olla tarpeen kerrata vaikkapa kielioppisäännöt noin joutessaan. 11 000 viestin kirjoittamisen ajan voi käyttää välillä muuhunkin, vaikkapa opiskeluun, jos ei muuta keksi- pilkkusäänöt ihan ensimmäiseksi - suositus vain. Leikkaa-liimaa-systeemin osaa jo alakoululainekin. Lisää hymiöitä....paljon...

Edit: Nyt vasta luin vastauksesi Lapin marjamaitten kiertelystä ja siitä, ettet ole siellä petoja tavannut. Äärimmäisen harva muukaan on. Itse olen kiikaroimalla nähnyt karhun vaeltaessani Sokostin rinteellä. Jälkiä  kyllä olen nähnyt paljonkin sekä raatelu- että kulkujälkiä.
Toivottavasti sait hyvän marjasaaliin kuitenkin mukaasi ja kaiken tiedon petojen elämästä ja mahdollisista vahingoista.

Mennä viikolla kaivoimme yhden kapiketun vanhan riihen alta. Olisitko tullut hakemaan eläinsairaalaan? Ei viitisitty odottaa, joten  laitettiin monttuun. Nousuviikolla kyllä tulee lisää, joten kutsu säilyy avoimena.  Laittaisiko siitä kuvan ja kuvan siitä nuppiin ammuttustakin? Voisi olla kaupunkilaisille piiperöille liikaa.

Jo on koville nettipersoonani ottanut  :(

Sinun voittosi tuo lukuvirheeni, voit olla tyytyväinen itseesi että onnistuit näin hienon voiton saamaan ja sait muutenkin purettua katkeruuttasi.
Tunnut tarkasti tietävän kommenttieni sisällön, etenkin kun et niitä lue  :o

Laita ihmeessä kuva kapiketusta ja siitä nuppiin ammutustakin, voi se useimmille olla liikaa mutta säikyttele niitä! Minua tuskin saat järkytettyä, olen joutunut katsomaan nuppiin ammuttuja lajitovereitammekin, samoin nähnyt sellaisen täynnä just niitä raatokärpäsiä tai paremminkin sen toukkia. Että enköhän kapiketun kuvan jotenkuten kestä  :)

Mutta nyt uskon että sinä olet oikea Lapin Mies. Siitä ei ole enää epäilystäkään  ;D

http://fi.wikipedia.org/wiki/Raatok%C3%A4rp%C3%A4set

e. lisätty linkki

cassius ali

Quote from: Muuttohaukka on 02.11.2012, 14:56:11
Mie päätän osaltani tämän keskustelun tältä errää tähän. Olen oman mielipitheeni sanonu ja sen takana seison, vaikka mitä tulis. Sole poka mikhään sen kummempi juttu se.

"On se sitten kumma jos ei rehellisen lapinmiehen puhetta uskota" tuumasi aikoinaan Isometsän Jarikin kun doupinkia epäiltiin hänen käyttäneen. Sittemminhän on saatu vähän lisävalaistusta mitenkä se oli se asoitten oikea laita.

Oisikko tässä "muuttohaukalla" vähän samaa suuntausta, luvataan yhtä ja tehdään toista. Palijon on hämäräperäistä myyttiä suomen porotaloudessakin.

Petoja syytetään porotalouden huonosta kannattavuudesta. Poromäärät on kuitenkin jo parin kolmen vuosikymmenen ajan pysytelleet korkeammalla kuin koskaan aikaisemmin ja laitumet on kaluttu aivan loppuun, poroja vain on nykyisellään kertakaikkiaan aivan liikaa se on selvä fakta ! Selvä fakta on sekin, että nykyisellään alle puolet poronomistajista on päätoimisia poronhoitajia, siellä on mukana monenlaista porukkaa pankinjohtajasta kunnan virkamieheen.

Selvä fakta on sekin , että porotaloudesta on nykyisellään monenlaista haittaa muulle ympäröivälle yhteiskunnalle, maataloudelle ja kotipuutarhoille, mutta ennenkaikkea liikenteelle aiheutuu poroista joka vuosi monen miljoonan euron vahingot, jotka autoilijat maksaa itse omilla vakuutusmaksuillaan - minkätakia yhteiskunta maksaa poronomistajille petovahinkokorvauksia ? minkätakia vahingot ei mene korvattaviksi poronomistajien omista henkilökohtaisista vakuutuksista samalla tavalla kuin porokolareistaa kärsivillä autoilijoillakin ?

Selvä fakta on sekin, että porotalouden kannattavuus nykyisellään on erittäin heikkoa jopa tappiollista toimintaa, jossa katetta tulee lähinnä erilaisista tukiaisista. Porotalouden oma tuotto menee lähinnä koneisiin, laitteisiin ja polttoaineisiin. Veroja ei taida monikaan poromies maksaa penniäkään.

Selvä fakta on sekin, että aikaisemmin paljon pienemmillä poromäärillä poromies elätti koko perheensä eikä tarvinnut muita laitteita kuin ajohärän, ahkion, sukset ja suopungin, ulkomailta ei tarvinnut tuoda mitään muuta kuin suolat ja kahvinpöönit.

Nykyisin poromies tarvii hyvässä kunnan taikka valtion virassa tienaavan vaimon, kun kaikki oman porotalouden tuotto menee pakettiautojen, mönkijöiden, moottorikelkkojen, moottoripyörien, moottoriveneiden ym moottorikaluston hankkimiseen ja korjaamisen ja polttoaineisiin sekä helikoptereiden ja lentokoneiden lentotuntien maksuun. Kaikki perimmältään ulkomaantuonteja, jotenka pääosa porotalouden tuotoista menee ulkomaisten suuryritysten  kassoihin.

Ja julkisuuteen vaan kätistään muutamasta petojen tappamasta kisurasta mukamastes porotalouden suurimpana ongelmana.

Niinja muuten se Kriston Armaksen 7,5 miljoonan myyntivoitto poronteurastusfirman myynnistä oli vain puolet totuudesta kun Poika Jukkakin kuittasi lähes samanmoisen tilin, elikkä yhteensä yli 15 miljoonaa € poroteurastamon myynnistä.

Aika hyvin kuitattu kun poromiesten oman ilmoituksen mukaan pevot ja liikenne on jo vuosikymmeniä vienhet kaikki parhaat siitoseläimet lähes yhettömiin  !!??

Muuttohaukka

^Niinpä. Sanopa muuta. On se vain kummallinen asia koko porotalous- tuottaa pelkkää tappiota ja persnettoa. Porot perkeleet syövät koko Lapin putipuhtaaksi ja poromiehet vain lihovat ja samaan aikaan maailman moottoriteollisuus voi paksusti.

Jotenkin minulla on myös sellainen käsitys, että ennen muinoin kaupungin virkamies elätti perheensä yksin vaimon ollessa kotona.
Ennen muinoin -silloin suopunkiaikana- pienviljelijä elätti perheensä tukkikämpillä ja vaimo lypsi muutamaa kantturaa kotosalla.
Mitä net semmoset pevot ovat? No, ei tarvitse vaivautua. Peot tai pedot tai pevot- saat pitää mielipiteesi ja minä pidän omani. Mutta käsittääkseni en ole mitään luvannut, enkä siten voinut tehdä toista.
Oisko etelän miehen parempi huitoa siellä etelässä, ettei siihen peltilehmään tule kolhuja Lapin reissulla. Voi muuten myös ajella hieman hitaamminkin. Ei tarvitse posottaa kaasu pohjassa ja radion nappulat kaakossa. Poro tulee yllättävän hiljaa eteen. Kyllä silloin vain maksakoon itse omat vahinkonsa.
Itse olen ajanut niin paljon ja niin kauan ja ilman porokolareita, mutta monen monta poroa nähneenä. Ylen harva ystäväpiiristänikään on romuttanut lada-audimersuaan porokolarissa- tarkoittaa ei kukaan.  Kaikissa autoissa on kaiketi jarrupoljinkin sen kaasun lisäksi. Sopii kokeilla sitäkin vaihteen vuoksi.
Niin ja Kriston siitosporoista en edes viisti vaivautua keskustelemaan. Kai niitä on ollut ja kai niitä jää vieläkin.
Niitä poroja  -TOKKIA jää aika usein myös junan alle.
Mutta ei kannata hermostua Lapin asioista- pitäkää se etelä pystyssä ja pärjäilkää niitten maahanmuuttajien kanssa. Niin ja jos oikein kiristää, aina voi muuttaa tänne! Tänne mahtuu, koska eivät ne porot sentään ihan kaikea syö. Jää sitä syömistä ihan ylikin- ihan roskiin heitettäväksi ja tosi paljon jääkin.

cassius ali

Niin ja toisaasia elikkä fakata on sekin, että hyväkuntoinen vaami synnyttää isoja hyväkuntoisia vasoja ja iso hyväkuntoinen vasa pärjää petoja, räkkää, tauteja loisia ym vihollisia vastaa het palijo paremmin kuin jo syntyissään pieni ja heikkokuntonen vasa.

Mutta mutta, kun laitumet on ylisuurten porokarjojen takia nyt aivan loppuunkaluttuja ja keväimellä viimisillään olevat vaatimet lähes laitaluvultaan hoippuu jo itsekkin nälkäkuoleman partaalla niin mistä ihmeestäö niitä hyväkuntosia vasoja sitten yhtäkkiä ilmaantuisi. Eipä niitä toiselämässä juuri palijoa ilmaannukkaan ja tuollaisen huonokuntosen pikkusen vasanrääpäleen on melkko heikkoa yrittää pärjäillä kovassa maailmassa kun räkkä, taudit, loiset, kylmä ja nälkä on jatkuvasti uhkaamassa ja niinpä hyvinkin moni niistä olisi vaipumassa kuolemaan vaikkei petoja olisi palkisessa yhtään ainuaa.

Mutta nyt kun pevot poimii suihinsa nuo kuoleman partaalla hoippuvat heikkokuntoset pororievut, niin net saahaan nyt kuitatuksi petovahinkoina ja näin saahaan jälleen veronmaksaja (juuri tuo etelänvetelä jota kaikki oikiat rehelliset lapinmiehet halveksii mennen tullen) maksumieheksi tähänkin vaivaan, vaikka oikea vastuullinen maksumies olisi tietysti se joka on aikaansaanut ylisuuret porokarjat ja loppuunkalutut laitumet.

Emo

Poromiehet ovat uhreja, petojen uhreja. Uhriutuminen on päivän sana. Ilman uhriutta ei saa sympatiaa eikä rahaa valtion taikaseinästä.

Muuttohaukka

Voi Emo-raasua. En todellakaan ole sinusta kiinnostunut, enkä ole sinun juttujasi , joita tuotannoksi kutsut, lukenut edes sitä yhtä kertaa. Onlinerit lukee kai jokainen- nehän luetaan silmäilemällä.

Jos sinulla on ollut aikaa istua, lukea ja kirjoittaa tuollainen määrä viestejä lyhyessä ajassa- niin käytän sitä kulunutta sanontaa: Hanki itsellesi elämä! Jotain elämästäsi puuttuu - sen näkee sokea Reettakin.

Totta Mooses tiedän koirasusista, jos niitäkin pyydän. Muutenhan voisin vahingossa pyytää jonkun pikkusutin tuolta kyliltä, vaikka se kulkisikin hihnan nokassa. ( Tahallinen lukuvirhe, koska susikoirista tiedän aivan luvattoman vähän. Sellaista ei meidän taloudessamme ole, eikä tule.)

Anna jo olla. Minäkin annan sinun olla. Olen antanut tähänkin saakka ja annan vast`edeskin. Et ole niin kiinnostava, että kukaan oikea lappalainen/ lantalainen sinun hiuskoristeesi vastikkeetta haluaisi. Sorry.
PS. Mistä päättelet, että ole  mies?  Ei tarvitse vastataa. Koska et sitä tiedä. Voihan minulla olla vaikka metsästävä mies ja hänellä koira ja koira on metsästyskoira ja sillä miehellä on jokunen porokin. Que sera!

Muuttohaukka

Quote from: Muuttohaukka on 07.11.2012, 16:10:31

Anna jo olla. Minäkin annan sinun olla. Olen antanut tähänkin saakka ja annan vast`edeskin.

Olen kai sanonut tämän jo useammin kuin olisi ollut tarpeen. Epämiellyttävää huomata itsessä tämänkaltainen piirre, ettei osaa lopettaa, vaikka aikoo ja aikoo. Pakko laittaa tämän kaamoksen piikkiin, että jaksaa istua typerän koneen ääressä ja käydä vielä typerämpää keskustelua. Muuten tätä masokismia ei ymmärrä mitenkään.

Emo

Quote from: Muuttohaukka on 07.11.2012, 17:05:57
Quote from: Muuttohaukka on 07.11.2012, 16:10:31

Anna jo olla. Minäkin annan sinun olla. Olen antanut tähänkin saakka ja annan vast`edeskin.

Olen kai sanonut tämän jo useammin kuin olisi ollut tarpeen. Epämiellyttävää huomata itsessä tämänkaltainen piirre, ettei osaa lopettaa, vaikka aikoo ja aikoo.

Syytä minua, saan ihmisistä epämiellyttävät ja huonot ominaisuudet esiin!

Ok, sovinto hyväksytty. Tuohon lienee tyytyminen, mutta olen tottunut hämäläisten kanssa tuollaiseen "niukkuuteen". Tietenkään en väitä, että sinussa välttämättä olisi hämäläisiä geenejä, senkun sanoin.

Lisäys: Syntyperäisenä pohjoisen ihmisenä itse pidän kaamoksesta. Etelästä muuttaneille kaamos usein on hankala sietää.

Muuttohaukka

Kyllä se oma geenipohjani on lähtöisin ihan Pohjanmaalta ja sieltä syvimmästä etelästä Kauhajoki-Kurikka-akselilta. Siitä ei huumoria revitä ja sillä ei anteeksi anneta. Ymmärsit jälleen kerran  väärin.
Rakastan kaamosta ja rakastan näitä pohjoisen maisemia, mutta aina on oltava joku selitys jollekin täyspöljyydelle. Olkoon se siis tämä.
Mutta onhan aivan selvää, ettei valoisaan aikaan olla sisällä ja kirjoitella tyhjänpäiväisyyksiä. Kohta lähdemme metsälenkille ja valona valkoinen maa, jonkinlainen kuunvalo ja erittäin hyvä otsalamppu. Kyllä kelepaa.

kolki

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012122516487539_uu.shtml
QuoteTalojen pihoja kiertänyt rampa susi lopettiin Vieremällä

Susi oli käynyt lähimmillään vain muutamien metrien päässä talojen ulko-ovista.

tarhuri

Quote from: kolki on 26.12.2012, 01:16:00
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012122516487539_uu.shtml
QuoteTalojen pihoja kiertänyt rampa susi lopettiin Vieremällä

Susi oli käynyt lähimmillään vain muutamien metrien päässä talojen ulko-ovista.

Nyt pitäisi kai sitten julistaa kansallinen hätätilanne.  Kaataan kaikki moottorikelkkailevat ja urheat metsästäjämme jahtaamaan verenhimoista sutta.  Upeaa ja mahtavaa.  Metsästäjä, erityisesti tämä urheilumetsästäjä, on todella peloton ja uhrautuva luonnon puolesta taistelija, vähän niin kuin maanviljelijätkin.
Olen olemassa, siis ajattelen.

Pliers

Quote from: kolki on 03.11.2012, 21:33:22
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012110216280146_uu.shtml
Susilauma piiritti metsästäjän Eurassa

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012110216277518_uu.shtml
Susia pelästynyt hevonen pudotti koulutytön

Jos metsästäjä olisi lähtenyty juoksemaan tai muuten pakenemaan, olisi susien metsästysvietti syttynyt ja mies olisi kuollut. Sudet eivät pelästyneet edes ampumisen aiheuttamaa kovaa ääntä. Ei ole hyvä asia, kun eläimet eivät enää pelkää ihmistä. Oli tytön onni, että susien metsästysvietti oli niin kiinni hevosessa, etteivät huomanneet tyttöä.

Näistä molemmat on jo todettu epätodeksi. Ensimmäisessä tapauksessa ei susien tulo tai lähtöjälkiä löytynyt, joten kyseessä lienevät naapurin koirat, jollei valehteluun haluta uskoa. Toisen uutisen koulutyttö oli 26-vuotias, ja sudet olivat koiria.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

Jotta saisimme taas argumentoivan keskustelun käyntiin, ja hiekkalaatikkokeskustelun loppumaan, muutamia tosiasioita:

http://yle.fi/uutiset/yla-lapissa_kytee_ekokatastrofi/942312

http://yle.fi/uutiset/paliskuntain_yhdistys_vaikenee_salametsastyksesta/1635402

http://www.satakunnankansa.fi/Kotimaa/1194708581306/artikkeli/asiakirjat+paljastavat+2000-luvun+salakaadot+ovat+poromiesten+tekemia.html

http://www.vihrealanka.fi/uutiset/pohjoisen-lehdet-petojen-salamets%C3%A4st%C3%A4j%C3%A4t-toimineet-kuin-mafia

---

http://yle.fi/uutiset/painavat_teuraat_lihottavat_poromiehen_kukkaroa/1207740

Porotalouden verotettava tuotto poroa kohden vaihtelee rajusti paliskuntien kesken. Lapissa 11 paliskunnassa poromiesten lukuporolle laskettava verotettava tuotto jää kahteen euroon. Viidessä paliskunnassa tuottoa kertyy yli kaksikymmentä euroa poroa kohden.

Porojen vuotuinen teurastuotto on noin 15 miljoonaa euroa. Siis tuotto, ei tulo. Kun sen jakaa kaikille poronomistajille tasan, saa jokainen poronomistaja noin 3400 euroa, joka ei siis ole toiminnan kate, vaan liikevaihto. Puhdasta tuloa porotalous generoi noin 3,3 miljoonaa euroa vuodessa, noin 740 euroa poronomistajaa kohden. Tuskin kukaan poromiehille noista "suurista" summista kateellinen on. Kyllä tilanne on se, että ihmiset ovat vain huolissaan poro"talouden" aiheuttamista kustannuksista ja tuhoista Suomen luonnolle.

-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

salieri

Ihmeellistä, että kaikki nuo poromiehiä nuolevat hyödylliset idiootit ovat jostain muualta kuin lapista. Kun vain jaksaa ryyppyä tarjota niin ollaan kyllä poronhoidon puolella. Yli 95 % lapin väestä on sitä mieltä että  poronhoidosta on pelkkää haittaa. Jokainen näkee miten esim. jäkäliköt on tuhottu täydellisesti.

Pliers

Quote from: salieri on 27.12.2012, 15:03:33
Ihmeellistä, että kaikki nuo poromiehiä nuolevat hyödylliset idiootit ovat jostain muualta kuin lapista. Kun vain jaksaa ryyppyä tarjota niin ollaan kyllä poronhoidon puolella. Yli 95 % lapin väestä on sitä mieltä että  poronhoidosta on pelkkää haittaa. Jokainen näkee miten esim. jäkäliköt on tuhottu täydellisesti.

Kysymys on siitä, ettei ihmisillä ole riittävästi tietoa. Paliskuntain yhdistys jakaa valheitaan tehokkaasti veronmaksajien rahoilla. Saamelaisia käytetään keppihevosena, kun useimmat etelässä eivät tiedä, että isossa kuvassa poronhoidolla on nykyisin kovin vähän tekemistä Saamelaisuuden kanssa. Lisäksi etäisyydellä on oma roolinsa. Jos poronhoitoalueen eteläraja siirrettäisiin Hankoon, loppuisi puuhastelu välittömästi. Totuus poronhoitoalueen petovahingoista on se, että viimeiset viisi vuotta petovahingot ovat vähentyneet, mutta samaan aikaan petokorvaukset ovat lisääntyneet.
-Albert Einstein-

Muuttohaukka

Quote from: salieri on 27.12.2012, 15:03:33
Ennen kuin heittelee prosenttilukuja Lapin väen suhtautumisesta poronhoitoon, pitää olla lähde annettuna. Sen jälkeen voi vaikka tarjota ne ryypytkin. Sopisiko Pohjanhovi Rovaneimeltä vai mennäänkö Ivalon Kultahippuun. Sieltä voimme jatkaa tutkimusmatkaamme ja  mennä tarkastamaan ne tuhotut jäkäliköt. Sinulta löytynee kartta ja kompassi tutkimusmatkaamme varten.
Mutta varaa sitä matkaa varten useampi pullo kirkasta, koska mukaan lähtenee Lapin väestöä enemmänkin mukaan- silkasta mielenkiinnosta vain.
Mutta odotellaan nyt kevättä ensin. On hankalampi homma löytää lumen alta ne edesmenneet jäkäliköt. Ammutaan nyt  raketit ensin ja palataan asiaan tuossa toukokuun lopulla.

Edit. Kävimme mennä viikolla ampumassa kaksi ilvestä ja ihan olisi omin silmin hyvä joskus nähdä, mitä vahinkoa ne tekevät. Siellä omassa pikku kammiossa on niin hemmetin hyviä ja osaavia ja asiantuntijoita, että tämmöistä metsäläistä ihan hirvittää. Pitää ihan ottaa lakki pois päästä ja pyllistää, siis kumartaa sinne omaan Mekkaan päin.

Pliers

Quote from: Muuttohaukka on 27.12.2012, 15:21:33
Sieltä voimme jatkaa tutkimusmatkaamme ja  mennä tarkastamaan ne tuhotut jäkäliköt. Sinulta löytynee kartta ja kompassi tutkimusmatkaamme varten.

Köpötelkää aluksi Näkkälästä pohjoiseen. Kävelkää aluksi Pöyrisjärven pohjoispuolelle, ja siitä käännös itään. Rajan tuntumassa voitte painella sitten ihan Utsjoelle saakka. Tuokaa sitten ne tyhjät viinapullot (omat ja matkalta löytyvät) sieltä kairasta tullessanne. Sitäkään eivät poromiehet ole vielä itse oppineet tekemään.
-Albert Einstein-

Emo

Quote from: Muuttohaukka on 27.12.2012, 15:21:33
Edit. Kävimme mennä viikolla ampumassa kaksi ilvestä ja ihan olisi omin silmin hyvä joskus nähdä, mitä vahinkoa ne tekevät. Siellä omassa pikku kammiossa on niin hemmetin hyviä ja osaavia ja asiantuntijoita, että tämmöistä metsäläistä ihan hirvittää.

Mitä vahinkoa ilves tekee? Ilves on luontoon luonnollisesti kuuluva luonnossa elävä luonnollinen eläin.
Luonnosta vieraantuneilta ja lähes kaupunkilaisilta ne tuollaiset "ilvekset tekevät vahinkoa"-kommentitkin kuullostavat. Aito metsäläinen pitää ilvestä luontokappaleena, ei minään vahingontekijänä.

Muuttohaukka

Quote from: Pliers on 27.12.2012, 15:35:37
Köpötelkää aluksi Näkkälästä pohjoiseen. Kävelkää aluksi Pöyrisjärven pohjoispuolelle, ja siitä käännös itään. Rajan tuntumassa voitte painella sitten ihan Utsjoelle saakka. Tuokaa sitten ne tyhjät viinapullot (omat ja matkalta löytyvät) sieltä kairasta tullessanne. Sitäkään eivät poromiehet ole vielä itse oppineet tekemään.
Kiitos kovasti, mutta kai nyt tulet kuitenkin henkilökohtaisesti pullonkantajaksi- sekä mennessä että tullessa. Eihän sitä nyt tyhmät poronpurijat yksikseen niin vaativaa tehtävää saata suorittaa.
Mutta kohota pikkuisen kuntoasi ennen matkalle lähtöä, ettei meän tarvitse sinua ja niitä pulloja kantaa. On meinaan aika matka tuo sinun suunnittelemasi reitti. Se voi näyttää näytöltä kovin helpolle, mutta maastoon varaudu kuitenkin hieman paremmalla tuntemuksella ja isolla repulla.