News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-05-13 McDonald'sin kanat halal-teurastetaan (yhdistetty)

Started by maitotyttö, 13.05.2009, 09:47:37

Previous topic - Next topic

AaJii

Quote from: St. Quentin on 13.05.2009, 13:03:20
Kyllä tällä asialla on periaatteellinen merkitys, ainakin minulle.

Myös EU:lla on lainsäädäntöehdotus tästä:

"Teurastamoiden on tainnutettava eläimet ennen teurastusta,
jotta niille aiheutuva kipu ja tuska olisi mahdollisimman vähäistä."

http://ec.europa.eu/news/agriculture/080919_1_fi.htm

Tuossa yhteydessä ei puhuta halalista mitään.
Muslimithan uskovat A:n nimen lausumisen teurastamisen yhteydessä
tainnuttavan eläimen.

Maitotyttö jätti mainitsematta, että tuolla Danpon nettisivuilla sanotaan että ne kanat kyllä tainnutetaan oikeasti ennen kaulan katkaisua. Eli ainut ero normaaliin teurastukseen on siis se, että teurastusta valvoo muslimi joka höpöttää rukousta samalla.

Eli eläinsuojeluaspekti ei ole oikea peruste mäkkärin boikotoinnille (tällä kertaa).
"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -

Kaarle M.

Quote from: tommi on 13.05.2009, 13:40:59
Halal teurastus on saatava kouluihin viralliseksi oppiaineeksi, sillä muuten raSSismi!

http://www.youtube.com/watch?v=iVZe3my3yd8
Videota ei suositella herkille!

Toki tuo näyttää brutaalilta meistä, jotka olemme tottuneet syömään tyhjiöpakattua lihaa kaupan einesaltaasta. Tuo on kuitenkin erittäin luonnonmukainen tapa teurastaa. Monet petoeläimetkin tappavat ravintonsa katkaisemalla kaulavaltimon saaliiltaan.

QuoteIlves tappaa isot saaliseläimet, kuten valkohäntäpeuran tai poron puremalla niitä kurkkuun. Ilves ei juurikaan raatele saaliseläimensä kurkkua vaan uhrin kurkusta löytyy teräviä hampaan jälkiä ja maksoittunutta verta.

http://www.suurpedot.fi/page.asp?Section=34&Item=81

Samantapainen teurastuskäytäntö on myös juutalaisilla:

Quote...eläimet teurastetaan viiltämällä pitkällä ja terävällä veitsellä niiden kaulavaltimo auki. Näin pyritään aiheuttamaan mahdollisimman nopea ja kivuton kuolema.

http://fi.wikipedia.org/wiki/%C5%A0ehita

Harrastan metsästystä ja kalastusta, niinpä minusta verestys on täysin luonnollista. Veri alkaa pilaantua ensimmäisenä, koska se on hyvä kasvualusta kaikille pöpöille. Jos verta ei juoksuteta pois, pilaantuu saaliin liha, johon veri on jäänyt, erittäin nopeasti.

"En ole takinkääntäjä. Olen muuttanut mieltäni, se on toinen asia."

Timo Soini

Vetinari

Halal-lihaa suosimalla annetaan kuitenkin kasvualusta levittää halal-teurastusta muuhunkin teurastamotuotantoon, ja siten väärinkäytösten (eurooppalaisittain katsottuna) mahdollisuus kasvaa. Minä en halua syödä Allahin nimeen teurastettua lihaa, tainnutettua tai ei. Ihan noin niin kuin periaatteesta.

Israelissa on järjestetty hyvin nuo asiat: Mäkin ruokalistalla lukee, mitkä annokset ovat kosher. Kuulemani mukaan siellä on myös yksi Mäkki, joka on kokonaan kosher. Eipähän tarvitse arvailla.
"Rasismi on laajaa ja syvää. Siitä puhutaan paljon, mutta puuskittain. Uusi rasismirintama on lähestymässä viikonloppuna Pohjois-Karjalan suunnalta."
- Miniluv

Dark Serenity

Halal-teurastus on eläinrääkkäystä, sillä sen ehtona on että eläin on tajuissaan. Itse en enää kanaa tule mäkkäriltä ostamaan, sillä mielestäni kyseessä on selkeä takapakki eläinten kohtelun paranemiseen.

Vihreät huutavat kurkku suorana kun hyvin pieni osa kanoista eivät menetä täysin tajuntaansa ennen teurastusta, mutta ette hemmetissä tule koskaan näkemään yhtäkään mokua valittamassa halal-rääkkäyksestä.
Murmur

Hattu

Quote from: Vetinari on 14.05.2009, 10:39:11

Israelissa on järjestetty hyvin nuo asiat: Mäkin ruokalistalla lukee, mitkä annokset ovat kosher. Kuulemani mukaan siellä on myös yksi Mäkki, joka on kokonaan kosher. Eipähän tarvitse arvailla.

Aivan totta sikäläisittäin, mutta jos täällä, maassa jossa tuo asia kiinnostaa noin "ei suunnilleen ketään"-osaa väetöstä, ilmestyy isolla tekstit mikä on kosher/halal/mitä lie, niin sekin saa minut ennemmin boikotoimaan mäkkiä kuin halal teurastus.
Minä en ole propellihattu! En vaikka minun päässäni onkin propellihattu!

Tinden

QuoteHarrastan metsästystä ja kalastusta, niinpä minusta verestys on täysin luonnollista. Veri alkaa pilaantua ensimmäisenä, koska se on hyvä kasvualusta kaikille pöpöille. Jos verta ei juoksuteta pois, pilaantuu saaliin liha, johon veri on jäänyt, erittäin nopeasti.

Totta kai se on luonnollista, että veret valutetaan, mutta sinäkin olet varmaan tappanut sen riistaeläimen ensin. Ettei elävältä aleta valuttamaan.  ;)

Harvoin tulee ostettua Mäkkäriltä, mutta nyt loppui sitten kokonaan.
Jos kanat tapetaan niin kuin EU määrää, hyvä juttu. Mutta minä en halua syödä allahin nimeen kastettua kanaa.

aivovuoto

Siis on aivan älytöntä kummarrella yhtä uskontoa kohti.
Pitäisikö kanat nyt jakaa erillisiin linjoihin, joissa suoritetaan pyhä toimitus kuten uskonto sanoo?

Tämä luo lisää täysin turhia työpaikkoja ja näin nostaa elintarvikkeiden hintoja. Kuluttaja näin tukee tätä päättömyyttä.
Uusi ammattinimike länsimaissa: Teurassiunaaja? C'mon

Kaarle M.

Quote from: Tinden on 14.05.2009, 11:56:38
QuoteHarrastan metsästystä ja kalastusta, niinpä minusta verestys on täysin luonnollista. Veri alkaa pilaantua ensimmäisenä, koska se on hyvä kasvualusta kaikille pöpöille. Jos verta ei juoksuteta pois, pilaantuu saaliin liha, johon veri on jäänyt, erittäin nopeasti.

Totta kai se on luonnollista, että veret valutetaan, mutta sinäkin olet varmaan tappanut sen riistaeläimen ensin. Ettei elävältä aleta valuttamaan.  ;)

Harvoin tulee ostettua Mäkkäriltä, mutta nyt loppui sitten kokonaan.
Jos kanat tapetaan niin kuin EU määrää, hyvä juttu. Mutta minä en halua syödä allahin nimeen kastettua kanaa.

Juu useimmiten tapetaan ensin :) paitsi kalat, jotka tainnutetaan papilla ja pistetään, jotta toimiva sydän pumppaa veret ulos...

Tosin missasit osin pointtini, kurkun auki viiltäminen on paitsi luonnollista (pedot, esim. ilves) ja lempeä (kohtuullisen kivuton, mutta varma) tapa kuolla.

Enemmän olisin huolissani näiden eläinten elinolosuhteista, joista on TV:ssäkin nähty useita paljastusvideoita ihan kotimaastakin.

Timo Soini

Kaarle M.

Quote from: aivovuoto on 14.05.2009, 12:07:06
Siis on aivan älytöntä kummarrella yhtä uskontoa kohti.
Pitäisikö kanat nyt jakaa erillisiin linjoihin, joissa suoritetaan pyhä toimitus kuten uskonto sanoo?

Tämä luo lisää täysin turhia työpaikkoja ja näin nostaa elintarvikkeiden hintoja. Kuluttaja näin tukee tätä päättömyyttä.
Uusi ammattinimike länsimaissa: Teurassiunaaja? C'mon

Hieman suvaitsevaisuutta, jos asia on joillekin tärkeä, niin se on sitä, eikä suinkaan turhaa. Eikös tämä ole melko yksinkertaista? Kuluttaja päättää missä ja mitä syö. Kukaan ei pakota ketään syömään allahille uhrattua. Itse jatkan edelleen mäkkärissä syömisiä.

Timo Soini

Kantoraketti

Omasta boikottikommentista jäi toki se sanomatta, että kyse ei ole nyt missään nimessä siitä että protestoisin islamia. Aika sama siunataanko hamppari sitten Jeesuksen, Allahin tai Suuren Cthulun nimiin, jätän syömättä. Uskonnot kun omasta mielestä ovat mitä ovat, ja niiden sekoittaminen primääritarpeisiin on aika naurettavaa.
"Islam kunnioittaa naisia, mutta naisten kunnioitus ei tarkoita, että heitä nimitetään painaviin sosiaalisiin asemiin." - Ayatollah Ahmad Khatami

Tinden

QuoteTosin missasit osin pointtini, kurkun auki viiltäminen on paitsi luonnollista (pedot, esim. ilves) ja lempeä (kohtuullisen kivuton, mutta varma) tapa kuolla.

Ammutaanhan sitä hirviäkin ;)  Niinku metsästä ruokapöytään. Sitä lähinnä ajattelin.

Olen toki huolissani tuotantoeläinten huonosta kohtelusta, mutta tässä välillä olen huolissäni siitä, että meille kuluttajille ei kerrota halal-ruoasta. Olisihan se ollut ihan kiva tietää.
Nyt aktiivinen henkilö kaivoi tiedon esille, siitä kiitos Maitotytölle.

Kaarle M.

Quote from: Tinden on 14.05.2009, 12:28:53
Olen toki huolissani tuotantoeläinten huonosta kohtelusta, mutta tässä välillä olen huolissäni siitä, että meille kuluttajille ei kerrota halal-ruoasta. Olisihan se ollut ihan kiva tietää.
Nyt aktiivinen henkilö kaivoi tiedon esille, siitä kiitos Maitotytölle.

Itseänikin ihmetyttää, ettei asiaa voi ihan reilusti kertoa hinnastoissa ym. paikoissa missä tuotetietoa on näkyvissä. Pystyn toki syömään epäjumalille uhrattua, mutta aktiivinen valintani olisi ennemmin košer kuin halal.

Timo Soini

aivovuoto

Quote from: Kaarle M. on 14.05.2009, 12:13:34
Hieman suvaitsevaisuutta

Näen tämän kapeakatseisena suvaitsevuutena. Uskontojahan on monia. Voiko uskonnon X siunaama eläin olla syömäkelpoinen uskonnolle Y? Ei välttämättä aina.

Siunatkoon sitä lihankimpaletta tai perustakoon oman systeeminsä rinnalle, jos on niin tärkeää. En pidä tämän valtavirtaistamisesta.

Kaarle M.

Quote from: aivovuoto on 14.05.2009, 12:54:19
Quote from: Kaarle M. on 14.05.2009, 12:13:34
Hieman suvaitsevaisuutta

Näen tämän kapeakatseisena suvaitsevuutena. Uskontojahan on monia. Voiko uskonnon X siunaama eläin olla syömäkelpoinen uskonnolle Y? Ei välttämättä aina.

Siunatkoon sitä lihankimpaletta tai perustakoon oman systeeminsä rinnalle, jos on niin tärkeää. En pidä tämän valtavirtaistamisesta.

Kuten sanoin, kuluttaja voi vapaasti valita vaihtoehtojen väliltä. Luulen, ettei asialla ole merkitystä mäkkärin asiakkaista suurimmalle osalla.

Niin ja näin, mutta mistä sen tietää kun kepappeja yms. syö mitä teurastajalla on ollut tekonsa hetkellä mielessä. Enhän sitäkään tiedä vaikka koko tuotantolaitos tai ravintola olisi jonkin uskonnon pyhittämiä. Siunaavathan ne papitkin nykyään kaikkea asunnoista autoihin.

Jos noita alkaa miettiä, niin luultavampaa on, että se pienipalkkainen keittiöapulainen on kironnut kaikki käsiensä kautta kulkeneet pihvit ja niiden syöjät...  ;D

Timo Soini

Rutja

Yksi sivujuonne jonka haluaisin tässä tuoda ilmi.

Menkää joskus johonkin luomukauppaan, sellaiseen missä myydään tuoreita luomuruokia, ja oleskelkaa siellä ainakin muutama minuutti. Katsokaa siellä olevia asiakkaita ja tunnustelkaa vähän fiilistä.

Hyvä.

Menkää seuraavaksi johonkin grillille tai tavallisen ruokakaupan einestiskille. Katsokaa siellä olevia ihmisiä; heidän ryhtiään, ihoaan, strategisia mittojaan, yleisvointia.

Tarvitseeko sanoa enempää?

Maastamuuttaja

Eikös jokin lahko harrasta myös ihmisten halal-teurastusta? Onko se sitten tuomittavaa? En muista, että poliittinen johtomme olisi nähnyt siinä mitään omituista, kukin kai tulee autuaaksi uskollaan.

Iiro Iso-Ilomäki

Quote from: Rutja on 14.05.2009, 13:10:27

Menkää joskus johonkin luomukauppaan, sellaiseen missä myydään tuoreita luomuruokia, ja oleskelkaa siellä ainakin muutama minuutti. Katsokaa siellä olevia asiakkaita ja tunnustelkaa vähän fiilistä.

Hyvä.

Menkää seuraavaksi johonkin grillille tai tavallisen ruokakaupan einestiskille. Katsokaa siellä olevia ihmisiä; heidän ryhtiään, ihoaan, strategisia mittojaan, yleisvointia.

Kokeilin kerran. Ensimmäisessä näin tekopirteitä laihoja ruikulin näköisiä vatipäitä, toisella näin normaaleja ihmisiä enimmäkseen lukuunottamatta joitain jääkaappipakastimen kokoisia rekkakuskeja. :P
Loppujen lopuksi, olemme vain vain lihaa ja verta.

Kristiina

Koskeeko tämä vain McDonaldseja? Onneksi ei ole tullut käytyä...on aika inha ajatus syödä jotain allahin nimeen teurastettua lihaa ja kaiken lisäksi eläinrääkkäystä, mikään allahin nimi ei tosiaan tainnuta eläintä.

Rutja

Quote from: I_Heit_ on 14.05.2009, 13:27:36

Hyvä.

Kokeilin kerran. Ensimmäisessä näin tekopirteitä laihoja ruikulin näköisiä vatipäitä, toisella näin normaaleja ihmisiä enimmäkseen lukuunottamatta joitain jääkaappipakastimen kokoisia rekkakuskeja. :P

Normaali ihminen on nykyisin alkanut tarkoittaa lähes järjestään sitä, että henkilö pöhöttyy siinä 30 ikävuoden jälkeen kun on siihenastisen elämänsä tankannut itseään huonolla ravinnolla. Normaali tarkoittaa myös yhä useammin sitä, että syödän- ja verisuonisairaudet, samoin kuin syövät, ovat räjähtäneet käsiin. Silti riittää ihmisiä, jotka kuvittelevat, että he voivat syödä mitä paskaa tahansa, sillä lääkäri parantaa sitten sairaudet lääkkeillään.

Ylipäätään on omituista, että kaikenlaisia elimistöön luonnostaan kuulumattomien kemikaalien vetämistä pidetään normaalina. Ei ole mikään ihme, että nämä normaalit ihmiset sitten ovat sairaita, uupuneita ja ylipainoisia.

Itse tunnen erään henkilön jolla oli nuorella iällä alkanut MS-tauti. Muutettuaan radikaalisti elämäntapojaan tämän taudin eteneminen pysähtyi. Hoitoennusteen mukaan hänen kuuluisi olla pyörätuolissa, mutta voikin täysin hyvin.

Samoin itse söin ennen varsin "normaalisti". Paljon vaaleaa leipää, transrasvoja, eineksiä jne. Olin melkein kerran vuodessa pahasti sairaana ja kärsin unettomuudesta, väsymyksestä ja turvotuksesta. Sen jälkeen kun muutin ravintotottumuksia en ole ollut käytännössä kertaakaan sairaana, voin paremmin ja kykenen liikkumaan ja tekemään töitä paljon tehokkaammin.

Minusta tässä ei ole mitään omituista. Ihmisille on tuhansien vuosien evoluutiossa syntynyt sopeutuminen tietynlaiseen ravintoon. Aivan samoin ihmisen saa tasan varmasti kroonisesti sairaaksi syöttämällä väärää ravintoa, kuin minkä tahansa muunkin eläimen. Suuri määrä vaaleaa viljaa, säilöntäaineita ja muista "normaaleja" ravintoaineita ei ole kuulunut ihmisen ruokavalioon ennen nykyaikaa.

Hyvänä esimerkkinä Kanadan eskimot; käyttäessään ravinnoksi paljon sitä ravintoa, mitä he olivat syöneet vuosituhansia, heidän veri- ja maksa-arvonsa ja yleinen terveys oli erinomainen. Siirtyessään modernin yhteiskunnan ravintoon, on heille tulleet kaikki ne samat sairaudet, kuin mitä muillakin huonoa ravintoa vetävillä ihmisillä.

Muuten se, että kutsut jotakin ihmisiä vatipäiksi (todennäköisesti tuntematta heitä lainkaan) kertoo kaiken sivistystasostasi.  :roll:

Iiro Iso-Ilomäki

Normaalius on sitä miksi ihminen normaalin näkee. Se että tiukasti vetää jotain luomuleipää, ei minun mielestäni ole normaalia. Se että syö sekä grilliruokaa, kuten myös tietyissä määrin terveysruokaa jne jne. on normaalia.

Tosin, mikäpä minä olen arvostelemaan ihmisiä jos he haluavat syödä ituheinää ja pullotettua siiselinrasvaa tai mitä tahansa minkä terveelliseksi näkevät.

Vatipää on kutsumanimeni niille jotka katsovat minua a) alentuvasti b) halveksuvasti tai käyttäytyvät näin minua kohtaan. Se että minua arvostellaan ulkonäköni perusteella, se tekee ihmisistä vatipäitä.

Vetinari

Quote from: Rutja on 14.05.2009, 14:03:30
Quote from: I_Heit_ on 14.05.2009, 13:27:36

Hyvä.

Samoin itse söin ennen varsin "normaalisti". Paljon vaaleaa leipää, transrasvoja, eineksiä jne. Olin melkein kerran vuodessa pahasti sairaana ja kärsin unettomuudesta, väsymyksestä ja turvotuksesta. Sen jälkeen kun muutin ravintotottumuksia en ole ollut käytännössä kertaakaan sairaana, voin paremmin ja kykenen liikkumaan ja tekemään töitä paljon tehokkaammin.

Sama homma täälläkin. Kun viime elokuussa käännyin lisäainenatsiksi ja aloin valmistaa kaiken ruokani tuoreista aineksista ja lopetin kokonaan valmisruokien käytön, paino lähti putoamaan mukavaa vauhtia ja olokin parani huomattavasti. Onneksi nykyiset sairauteni eivät johdu huonosta ruokavaliosta, muuten syyllisyydentunne saattaisi olla musertava.

Jotain kertonee se, että puhtaisiin raaka-aineisiin siirtymällä olen yhdeksässä kuukaudessa pudottanut 25 kiloa (mikä on mielestäni aika messevä pudotus siihen nähden, etten voi rikkonaisen raajani kanssa harrastaa liikuntaa), eikä minun ole tarvinnut nälkiinnyttää itseäni. Joskus kyllä olen kärsimätön ja haluaisin kaikkihetipois, mutta nopeaa ja pysyvää painonpudotusta ei ole olemassakaan. Lukioiästä (en silloin vielä ollut ylipainoinen) asti vaivannut jatkuva närästyskin loppui kuin seinään, kun vähensin lisäaineet ruokavaliostani niin vähiin kuin mahdollista. Ennen sitä jouduin ottamaan melkein joka päivä happosalpaajan ja vetämään samarinia.

Suosittelen lämpimästi puhdasta ruokavaliota ihan kaikille. Olo kohenee kummasti, ja painonsa kanssa kamppaileville se on ihan ehdoton.
"Rasismi on laajaa ja syvää. Siitä puhutaan paljon, mutta puuskittain. Uusi rasismirintama on lähestymässä viikonloppuna Pohjois-Karjalan suunnalta."
- Miniluv

Rutja

Quote from: I_Heit_ on 14.05.2009, 14:43:31

Tosin, mikäpä minä olen arvostelemaan ihmisiä jos he haluavat syödä ituheinää ja pullotettua siiselinrasvaa tai mitä tahansa minkä terveelliseksi näkevät.
Mitä mielestäsi käy vaikkapa jollekin marsulle, jolle syötetään pelkkää makkaraa? Se sairastuu ja kuolee, aivan. Se kuolee, koska se ei saa sille lajityypillistä ravintoa. Mitä käy ihmiselle jolle syötetään vääränlaista ravintoa?

Kuka on puhunut mitään mistään ituheinästä ja siiselinrasvasta?

Esimerkiksi riistaliha on paitsi paljon tarveellisempää niin se myös maistuu paremmalta siitä yksinkertaisesta syystä, että siinä on enemmän niitä aineisosia, joita ihminen tarvitsee. Joku makaroni ei yleensä maistu juuri miltään, sillä siinä ei ole oikeastaaan juuri mitään ihmiselle tärkeitä ravinteita.

Ei se sen vaikeampaa ole - syö sitä, mikä on oikeasti hyvänmakuista ruokaa eikä sitä, mistä on saatu sellaista huijaamalla makuaistiasi.

QuoteSe että minua arvostellaan ulkonäköni perusteella, se tekee ihmisistä vatipäitä.
Jos puhutaan esimerkiksi sairaalloisen ylipainoisista ihmisistä, niin siinä, missä monet näkevät lihavan ihmisen, minä näen hirveän määrään myrkkyä ja roskaa, jota ihmiset ovat laittaneet suuhunsa ja pilanneet sillä itsensä.

Iiro Iso-Ilomäki

Quote from: Rutja on 14.05.2009, 14:55:43
Quote from: I_Heit_ on 14.05.2009, 14:43:31

Mitä mielestäsi käy vaikkapa jollekin marsulle, jolle syötetään pelkkää makkaraa? Se sairastuu ja kuolee, aivan. Se kuolee, koska se ei saa sille lajityypillistä ravintoa. Mitä käy ihmiselle jolle syötetään vääränlaista ravintoa?

Kuka on puhunut mitään mistään ituheinästä ja siiselinrasvasta?

Esimerkiksi riistaliha on paitsi paljon tarveellisempää niin se myös maistuu paremmalta siitä yksinkertaisesta syystä, että siinä on enemmän niitä aineisosia, joita ihminen tarvitsee. Joku makaroni ei yleensä maistu juuri miltään, sillä siinä ei ole oikeastaaan juuri mitään ihmiselle tärkeitä ravinteita.

Ei se sen vaikeampaa ole - syö sitä, mikä on oikeasti hyvänmakuista ruokaa eikä sitä, mistä on saatu sellaista huijaamalla makuaistiasi.

Entäs jos minä syönkin sitä mikä maistuu minusta hyvälle ja minkä kautta minä saan hyvän olon tunteen?

Ja tuohon edelliseen viitaten, se oli kielikuva, jolla en kylläkään tarkoittanut että jokainen terveysruokailija söisi ituja ja siiselinrasvoja.

Rutja

Quote from: I_Heit_ on 14.05.2009, 14:59:49

Entäs jos minä syönkin sitä mikä maistuu minusta hyvälle ja minkä kautta minä saan hyvän olon tunteen?
Yksi traagisimpia asioita onkin se, että itse asiassa monessa tapauksessa ihmisen elimistö on vatsan pH-arvoja myöten alkanut sopeutua huonoon ravintoon, koska on ollut pakko. Tällaisella henkilöllä jokin salaatti alkaa jo olla ravintoa, jota elimistö ei enää osaa hyödyntää. Samahan se on tupakassakin; elimistö tulee siitä riippuvaiseksi ja tupakan saaminen tuottaa hetkellistä hyvän olon tunnetta, mutta silti se on pelkkää myrkkyä.

Tosin, omapahan on jokaisella kehonsa, vaikka olenkin sitä mieltä, ettei ole oikein, että minä joudun veroina maksamaan joidenkin ihmisten huonot elintavat.

Iiro Iso-Ilomäki

Itsehän syön melko terveellisesti. Roskaruokaa vedän kyllä, ja poltankin ja juon jopa viinaa. Mutta syön myös terveellisiä ruokia. Ei ole vielä lääkäri valittanut (joskin olen sen verran nuori että ei vaikutukset välttämättä vielä näy), eikä ole kehottanut muuta kuin tupakanpolton lopettamaan (jonka myönnän olevan huono ja epäterveellinen tapa). Näistä tätä kehotusta aion noudattaa kyllä.

Jos ja kun tarvis tulee siirtyä todelliseen terveysvalioon, sitten siirrytään. Siihen asti ainakin aion nauttia erittäin paljon oluesta ja purilaisesta. Nam.

Edit: Ai niin, mainitsen vielä häpeäkseni että olen laiminlyönyt hammashuoltoni ja vietin juuri kuukauden sisällä muutaman noin tunnin mittaisen kipeän hetken hammaslääkärissä.

Henkipatto

Esimerkiksi riistaliha on paitsi paljon tarveellisempää niin se myös maistuu paremmalta siitä yksinkertaisesta syystä, että siinä on enemmän niitä aineisosia, joita ihminen tarvitsee.

No, etenkin lapset ovat persoja makealle ravinnolle juuri siitä syystä, että siinä on suurienergisiä yhdisteitä. Aivot tuottavat dopamiinia ja serotoniinia, kun elimistö saa korkeaenergistä ravintoa. Se on hyvin tärkeä sopeuma luonnonvaraisena elävälle eliölle. Ihmiselle se on nykyään haitallista, mutta mekanismi ei ole ehtinyt muuttua teknisen kehityksen ja kulttuurievoluution suuren vauhdin takia.

QuoteJoku makaroni ei yleensä maistu juuri miltään, sillä siinä ei ole oikeastaaan juuri mitään ihmiselle tärkeitä ravinteita.

Kyllä hiilihydraatit, B-vitamiinit ja kuidut ovat hyvin tärkeitä ravintoaineita.

http://www.vitalhealthzone.com/nutrition/food-values/pasta.html
http://www.great-workout.com/nutrition/pasta/pasta-nutrition-facts.cfm
"...humans are really free only when at liberty to compete, even if inadvertently, if only for defence, even if risks and opportunities are socially buffered. For a naturally evolved organism the ultimate form of liberty is the freedom to defend its genetic interests."  --Frank Salter

Rutja

Quote from: I_Heit_ on 14.05.2009, 15:14:53
Edit: Ai niin, mainitsen vielä häpeäkseni että olen laiminlyönyt hammashuoltoni
Sama. Itseasiassa en yleensäkään pese hampaita ellei sitten ole jokin krapula tms. Minulla ei kuitenkaan ole koskaan reikiä.

Mielenkiintoisena huomatuksena sanottakoon, että arkeologin on mahdollista päätellä ihmisten hampaiden kunnosta, onko tämä elänyt metsästäjä- ja keräilijäyhteisössä vai maatalousyhteisössä. Ei varmaan tarvitse erikseen sanoa, kummassa porukassa on ollut vähemmän hammasongelmia.

Eräs mielenkiintoinen seikka tämän tarkastelun kannalta on ajatus siitä, että tautien esiintyminen on suoraan yhteydessä yhteiskunnan oloihin. Historioitsija Mirko D. Grmek esitti 80-luvun lopulla mallin patokenoosista (pathocoenosis), jonka mukaan tautien esiintyvyys riippuu muista taudeista ja että esiintyvät taudit pyrkivät tasapainotilaan, joka on mahdollinen vain ekologisesti vakaassa yhteisössä. Väestön patokenoosi olisi näin ollen riippuvainen maantieteellisistä oloista, patogeenisista loisista, väestön geneettisistä ominaisuuksista, sosiaalisista olosuhteista ja tautien varhaisemmasta jakaumasta. Tätä mallia on kritisoitu paljon etenkin siitä syystä, että taudit eivät suinkaan pyri tasapainoon ihmisten kanssa, vaan tasapaino syntyy, kun tehokkaimmin taudinaiheuttajia vastustamaan kykenevät yksilöt voivat jatkaa sukuaan ja väestön geneettinen perimä vahvistuu vastustamaan tiettyjä sairauksia. Tämän konkreettisena ilmentymä voi pitää muun muassa sitä, että Amerikan löytämisen jälkeen alkuperäisväestöä menehtyi runsain määrin eurooppalaisiin sairauksiin, joille heillä ei ollut kehittynyt vastustuskykyä . Suomessakin on omanlaisensa tautiperimä johtuen pienehköstä perustajaväestöstä, asutuksen pitkäaikaisesta eriytyneisyydestä, sekä 1860-luvun nälkävuosien kaltaisten väestöromahdusten aiheuttamista geneettisistä pullonkauloista ja näitä seuranneista väestönkasvuista. Tämän seurauksena Suomessa esiintyy joitakin muualla harvinaisia sairauksia ja toisaalta jotkin muualla yleiset sairaudet ovat suomalaisilla harvinaisia. Näin joistakin sairauksista tulee väestölle tavallista yleisempiä kansantauteja, jotka ilmenevät yleisesti tiettynä aikana ja tietyissä oloissa.

Tarkasteltaessa sairauksien ja tautien ilmentymistä laajoissa ajanjaksoissa, on ihmiskunnan historiassa ollut kolme yhteiskunnallista vaihetta, jotka ovat vaikuttaneet suoraan väestöjen patokenoosiin. Nämä vaiheet ovat olleet metsästäjä- ja keräilijäyhteisöt, agraarikulttuuri ja teollinen yhteiskunta. Metsästäjä- ja keräilijäkulttuurit koostuivat pienistä, korkeintaan 100 - 200 hengen yhteisöistä, jotka olivat liikkuvia ja joiden ravinto oli hyvin vaihtelevaa määrällisesti ja laadullisesti. Näissä yhteisöissä kulkutaudit eivät olleet niinkään merkittäviä uhkia, kuin haavojen aiheuttamat infektiot, metsästysonnettomuudet, nälkäkuolemat ja paleltumiset. Malaria ja muutamat muut taudit ovat kuuluneet yleisiin sairauksiin jo tuolloin, mutta tautikuorma väheni merkittävästi siirryttäessä pois Afrikasta, mikä vähensi sairauksien väestönkasvua hillitsevää vaikutusta. Tämän seurauksena asumattomat alueet vähenivät ja noin 10 000 vuotta sitten syntyi paineita maatalouden synnylle. Tämä toi mukanaan uusia sairauksia, sillä maanviljelyn myötä ravinto yksipuolistui, kesytetyistä eläimistä siirtyi sairauksia ihmisiin, maanviljelyn mahdollistama kaupungistuminen ja lisääntyneet yhteydet muihin kansoihin loivat edellytykset epidemioiden leviämiselle. Samaan aikaan yhteiskunta hierarkisoitui toisistaan erottuviin sosiaalisiin ryhmiin ja joistakin sairauksista tuli ominaisia vain tietyille ryhmille. Tämä ilmiö näkyy edelleen ennen kaikkea erilaisia ammattisairauksia tarkasteltaessa, vaikkakaan nykyään infektiotaudit eivät ole korostuneesti minkään tietyn ryhmän ominaistauteja, ellemme laske mukaan huumeiden käyttäjien neuloista saamia HIV-tartuntoja. 1800-luvun alusta alkaen teollistumisen vaihe lisäsi ihmisten liikkuvuutta entisestään ja epidemioiden laajeneminen pandemioiksi tuli mahdolliseksi: Esimerkiksi pian ensimmäisen maailmansodan jälkeen espanjantautina tunnettu influenssa tappoi kymmeniä miljoonia ihmisiä ympäri maailmaa. Uutena tulokkaana 1800-luvulta lähtien ilmeni myös kolera ja samaan aikaan agraarikulttuurista perityt taudit säilyivät väestön keskuudessa. Ratkaiseva käänne 1800-luvulla oli kuitenkin lääketieteen kehittyminen ja tautien synnyn jäljittäminen bakteereihin. Varhaisemmassa lääketieteessä tautien syynä saatettiin pitää esimerkiksi pilaantunutta ilmaa, kuten miasma-teoriassa esitettiin, tai ruumiinnesteiden epätasapainoa Israel Hwasserin tavoin. Uusi lääketiede mahdollisti aiemmin kuolettavien tautien parantamisen ja ihmisten elinikä piteni. Koska ihminen kuolee joka tapauksessa lopulta johonkin, ovat vanhuuteen liittyvät sairaudet lisääntyneet länsimaissa huomattavasti ja näin jotkin ennen selviytymisen kannalta hyödylliset ominaisuudet, kuten ravintorasvojen tehokas hyödyntäminen, ovat muuttuneetkin terveysriskeiksi.  Samaan aikaan parantunut hygienia on tehnyt ennen tavallisista sisä- ja ulkoloisista länsimaissa harvinaisia tapauksia. Kun vielä sata vuotta sitten lapamato oli merkittävä vaikuttaja ihmisten terveyteen ja jopa kansantalouteen, niin on siitä tullut äärimmäinen harvinaisuus elinpiirissämme. Toisin on vielä monessa muussa maailmankolkassa, sillä Aasiassa arvioidaan olevan yksi ja Afrikassa puolestaan kaksi sisäloista jokaista asukasta kohden. Toisaalta parantunut hygienia on vähentänyt ihmisten altistusta ja heikentänyt vastustuskykyä ja myös allergioiden lisääntyneisyyttä on selitetty sillä, että lapset eivät ole enää kosketuksissa eläimiin.

Aiheesta lisää mm.
Crosby, Alfred W. 1972, The Columbian exchange. Biological and cultural consequences of 1492. Greenwood press, Westport

Grmek, Mirko D. 1989, Diseases in the Ancient Greek World. The John Hopkins University Press, Baltimore.

Vuorinen, Heikki S. 2002, Tauti(n)en historia. Vastapaino, Helsinki

Rutja

Quote from: Henkipatto on 14.05.2009, 15:39:03
QuoteJoku makaroni ei yleensä maistu juuri miltään, sillä siinä ei ole oikeastaaan juuri mitään ihmiselle tärkeitä ravinteita.

Kyllä hiilihydraatit, B-vitamiinit ja kuidut ovat hyvin tärkeitä ravintoaineita.

Ovat, mutta kyse onkin siitä missä muodossa ja missä suhteessa niitä saa. Onhan sokerikin tärkeä ravintoaine, mutta se ei ole lainkaan sama, jos vedät sokeripaloja, kuin jos syöt banaanin.

Hyvissä ja monipuolisissa raaka-aineissa on tuhansia eri ravintoaineita ja monesti juuri oikeassa suhteessa. Makaronissa on vain muutamaa ihmisen tarvitsemaa ravintoainetta ja suurin osa saadasta ravintomassasta on hyödytöntä tai jopa haitallista.

Rutja

Henkipatto

Quote from: Rutja on 14.05.2009, 15:42:11
Quote from: Henkipatto on 14.05.2009, 15:39:03

Ovat, mutta kyse onkin siitä missä muodossa ja missä suhteessa niitä saa. Onhan sokerikin tärkeä ravintoaine, mutta se ei ole lainkaan sama, jos vedät sokeripaloja, kuin jos syöt banaanin.

Hyvissä ja monipuolisissa raaka-aineissa on tuhansia eri ravintoaineita ja monesti juuri oikeassa suhteessa. Makaronissa on vain muutamaa ihmisen tarvitsemaa ravintoainetta ja suurin osa saadasta ravintomassasta on hyödytöntä tai jopa haitallista.

Suurin osa ravintomassasta on pastassa juuri hiilihydraatteja (proteiini seuraava suurin suhteellinen osuus). Monipuolisuuteen pääse myös käyttämällä yksipuolisia ravintomuotoja monipuolisesti ateriassa. Ravintolajin tarpeellisuuskin on tapauskohtaista; esim. pastaruoka sopii korkean hiilihydraattipitoisuutensa vuoksi niille, jotka kuluttavat paljon. Pasta soveltuu palauttavaksi ateriaksi mm. kovan treenin jälkeen.
"...humans are really free only when at liberty to compete, even if inadvertently, if only for defence, even if risks and opportunities are socially buffered. For a naturally evolved organism the ultimate form of liberty is the freedom to defend its genetic interests."  --Frank Salter