News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Pitäisikö Ravintolapäivä kieltää?

Started by hoxpox, 03.02.2012, 21:24:18

Previous topic - Next topic

Pitäisikö Ravintolapäivä kieltää?

kyllä
107 (32.3%)
ei
188 (56.8%)
en tiedä
36 (10.9%)

Total Members Voted: 331

Koepotkupallo

Jotenkin tuntuu, homma on lähtemässä lapasesta. Tuo roskaaminen on yksi merkki siitä, että tapahtuma ei ole enää järjestäjien hallussa.
Rehellinen lapinmies on myös yrittäjä-lakimies, varatuomari, suunnistaja, aloittaja, kenttäjuristi, juristi, auktorisoitu lakimies, varatuomari, juristi ja pelle.

Topi Junkkari

Quote from: Koepotkupallo on 19.05.2015, 10:40:40
Jotenkin tuntuu, homma on lähtemässä lapasesta. Tuo roskaaminen on yksi merkki siitä, että tapahtuma ei ole enää järjestäjien hallussa.

Eihän tapahtumalla varsinaisesti ole järjestäjiä, niin kukaan ei vastaa mistään. Vrt. Kaljakellunta. Tai Homman Haltialan-retki. Ei sitäkään Homma ry virallisesti järjestä.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Alkuasukas

Kai noi "ravintoloitsijat" maksaa kojuistaan jotain? Katusoittajakin maksaa halvimmillaan 40€, kyllä tuosta 100€ voisi ottaa. Sillä jo vähän siivoaa.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Malla

Quote from: Topi Junkkari on 19.05.2015, 10:45:14

Eihän tapahtumalla varsinaisesti ole järjestäjiä, niin kukaan ei vastaa mistään. Vrt. Kaljakellunta. Tai Homman Haltialan-retki. Ei sitäkään Homma ry virallisesti järjestä.

Ei varsinaisia järjestäjiä, totta, mutta luulisi, että roskien siivoaminen edistäisi hiukan kivuuden ideaa.

Lis: kun kivassa popup-ravintoloinnissa liikkuu raha, luulisi kaupunginkin kiinnostuvan. Tiloille vuokra ja vuokraajille siivousvelvollisuus?

Koepotkupallo

Quote from: Topi Junkkari on 19.05.2015, 10:45:14
Quote from: Koepotkupallo on 19.05.2015, 10:40:40

Ainakin wikipedian Ravintolapäivä-artikkelin mukaan taustalla on Ravintolapäivä ry. Lieneekö rekisteröimätön yhdistys? Joku noita päiviä kuitenkin koordinoi ja päättää esimerkiksi päivät, jolloin häppenink järjestetään. En ala väitellä asiasta. Todennäköisesti Ravintolapäivä loppuu aikanaan mahdolliseen ruokamyrkytyssattumukseen.
Rehellinen lapinmies on myös yrittäjä-lakimies, varatuomari, suunnistaja, aloittaja, kenttäjuristi, juristi, auktorisoitu lakimies, varatuomari, juristi ja pelle.

Topi Junkkari

Quote from: Koepotkupallo on 19.05.2015, 12:55:06
Ainakin wikipedian Ravintolapäivä-artikkelin mukaan taustalla on Ravintolapäivä ry. Lieneekö rekisteröimätön yhdistys? Joku noita päiviä kuitenkin koordinoi ja päättää esimerkiksi päivät, jolloin häppenink järjestetään. En ala väitellä asiasta.

En ala väitellä minäkään, vaan tunnustan olleeni väärässä. En tiennyt, että ihan oikea rekisteröity yhdistys siellä on taustalla. On kuitenkin mahdoton ajatus, että yhdistys voisi olla oikeasti vastuussa kaikista eri puolilla Suomea tuon nimikkeen alla järjestetyistä harmaan talouden kokoontumisajoista.

QuoteTodennäköisesti Ravintolapäivä loppuu aikanaan mahdolliseen ruokamyrkytyssattumukseen.

En pitäisi mahdottomana skenaariona.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

Nuivake

Mafia voisi ryhtyä keräämään ravintolapäivän porukalta "suojelurahaa". Vaikka turkkilaiset tai romanialaiset asialle.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

sivullinen.

Roskaamisen kautta kieltojen perustelu on lähes yhtä tyhmää ja mielivaltaista kuin "yleisen turvallisuuden" kautta perustelu. Sillä voidaan kieltää lähes kaikki. Kielletään jäätelökioskit: Jäätöistä syntyy roskia. Kielletään mielenosoitukset: Aina on roskia kaikkialla. Kielletään suuret urheilutapahtumat: Roskia, roskia ja roskia. Jokainen suuri kokoontuminen voidaan kieltää roskaamisen nimissä poliittisten tarkoitusperien vuoksi -- ja sitä ollaan aikeissa yhä enemmän myös käyttää. Kaljakelluntakin aiotaan kieltää roskaamisen vuoksi. Joulu on vuoden suurin roskaamisjuhla. Kielletäänkö sekin?

Mutta ei valtion ja oman mielen mukaisia tapahtumia ei tietenkään koskaan roskaamisen takia kielletä. Niissä väki ei ensinnäkään roskaa ja toiseksi roskat kerätään. Vain muiden tapahtumissa ihmiset roskaavat ja roskia ei kerätä.

Varmasti ravintolapäivä tullaan kieltämään tulevaisuudessa jonkun byrokraattisen pikkupykälän verukkeella. Se voi olla roskaaminen -- tai se voi jonkun mahatauti. Silloin minua harmittaa -- mutta byrokratian rakastajilla on juhlapäivä. Silloin voisin ihan kiitokseksi vittumaisuudesta roskata paikkoja. Jos siitä on kerran maksettu, niin pitäähän maksulle saada vastiketta. Muuten on asiaa kuluttaja-asiamiehelle ja yhdelle jos toiselle byrokraatille.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Olkku

Suomessa on kaikki kiellettyä mikä ei ole erikseen sallittua lain, asetuksen ja paikallisen poliisiipäällikön kirjallisesti kolmena kappaleena yhden käden yhdellä sormella yhtenä "työ"päivänä kirjattuna ja kunnan ilmoitustaululle valkoisin nastoin kiinni saatettuna. Ravintolapäivä on julistettu toistaiseksi sallituksi. kunhan ruoka tuodaan virka-autolle ilman kuittia, ettei tarvitse virkaihmisten jalkautua.

Leso

Quote from: Malla on 19.05.2015, 07:55:40Kivasta ravintolapäivästä kuuluu kivoja (tietolähde: Yle Puhe): viime tapahtuman jälkeen Helsingin puistot hirveässä sotkussa, koska järjestäjät eivät kerinneet siivota. Siivouksen maksaa siis Arvaa Kuka.

Ei pelkästään siivouksesta maksa se Arvaa Kuka:

QuoteLauantaina vietetty Ravintolapäivä tarjosi taas mainioita makuelämyksiä pääkaupunkiseudulla ja muuallakin Suomessa. Tapahtuman ydinalueella Helsingissä näkyi myös jälleen kotikokkien ruokajuhlan lieveilmiöt: roskaröykkiöt siellä täällä ja puistoille aiheutuneet vauriot.

Ravintolapäivä järjestettiin jo 17. kerran, ja jäteongelma on herättänyt keskustelua aiemminkin. Eriäviä mielipiteitä esiintyy siitä, kenen pitäisi muuttaa toimintaansa, jotta roskaaminen saataisiin kuriin. Helsingin kaupungilta on perätty lisää jäteastioita, mutta kaupunki on toisaalta kehottanut Ravintolapäivän myyjiä viemään tehokkaammin omat roskansa pois.

Vastaava piiripuutarhuri Sampo Sainio Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Starasta kertoo, että puistoihin oli tuotu Ravintolapäivää varten 3,6 kuution jäteastioita. Esplanadin puistossa ja Vanhassa kirkkopuistossa oli myös vaihtolavoja.

"Tapahtuma on itsessään hieno, mutta sikäli olisi hiomista, että jäteastioita hyödynnettäisiin paremmin", Sainio sanoo.

Roskisten kapasiteetti ei Sainion mukaan toisaalta riittänyt joka paikassa. Kaupunki ei kuitenkaan kustannussyistä voi lisätä jäteastioita määrättömästi.

Ravintolapäivän suosion kasvu ja sen myötä tullut kilpavarustelun lisääntyminen näkyivät ainakin Esplanadin puistossa myös aiempaa järeämpinä rakennelmina ja väärin pysäköityinä autoina. Rakennusviraston tiedottaja Lauri Hänninen pitää puistoautoilua "vähän uudentyyppisenä ongelmana".

"Tämä ei saa muodostua sellaiseksi päiväksi, ettei mikään sääntö ole voimassa", Hänninen sanoo.

Helsingin pysäköinninvalvonta aikoo Hännisen mukaan pitää puistoja tehostetusti silmällä seuraavana Ravintolapäivänä 16. elokuuta.

Rakennusvirasto myös pohdiskeli maanantaina Twitter-tilillään, eikö autoilla olisi myös saatu vietyä puistoihin jätetyt kertakäyttöastiat ja muut roskat pois.

Vastaavan piiripuutarhurin Sampo Sainion mielestä Ravintolapäivää kannattaa kehittää entistä paremmaksi jatkamalla vuoropuhelua kaupungin ja tapahtuma-aktiivien kanssa. Mitään yhtä järjestäjää tapahtumalla ei ole, vaan ideana on se, että kuka tahansa voi avata ravintolan tai kahvilan yhdeksi päiväksi.

"Kaupungin puolelta voisi tulla lisää ohjausta", Sainio pohtii.

Pelisäännöt eivät ole vielä täysin selvillä esimerkiksi siitä, mihin myyntikojuja kannattaa laittaa. Esimerkiksi Esplanadin puistossa kojuja oli pystytetty nurmikoille, joita joudutaan nyt paikkailemaan. Kaupunki toivoo, että myyjät pystyttäisivät rakennelmansa vain niin sanotuille koville pinnoille.

Jo viiden vuoden ikään ehtinyt Ravintolapäivä järjestetään neljästi vuodessa. Suomessa oli lauantaina auki yli tuhat yhden päivän ravintolaa, ja tapahtuma on levinnyt laajalle myös ulkomailla.

Metro: Ravintolapäivän uutena lieveilmiönä puistoparkkeeraus – "Tapahtuma on itsessään hieno"

No mutta onhan se silti kivuutta ja ihquu!

QuoteVastaavan piiripuutarhurin Sampo Sainion mielestä Ravintolapäivää kannattaa kehittää entistä paremmaksi jatkamalla vuoropuhelua kaupungin ja tapahtuma-aktiivien kanssa.

Ratkaisu on - tietysti - vuoropuhelu ja keskustelu.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

no future

^ suora kieltäminen olisi tietysti se oikea ratkaisu aina ja kaikkeen mikä ei itseä kiinnosta.

dothefake

no future, voitko luetella ne alat, joita voisi harrastaa päivän vastoin lakia?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

mannym

Quote from: dothefake on 20.05.2015, 23:05:09
no future, voitko luetella ne alat, joita voisi harrastaa päivän vastoin lakia?

Tarkennan dothen kysymystä. 4 päivänä vuodessa?
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Alkuasukas

Seuraavana ravintolapäivänä voisin pitää illalla ensin Pop up-alkoa ja yöllä pop up-taksipalvelua.

Kaarina Ranne (vihr.)

Topi Junkkari

Minä olen jo aiemmin hehkutellut ainakin Poliisipäivällä. Neljä kertaa vuodessa kuka tahansa saa ottaa kenet tahansa kiinni ja viedä säilöön.

Minulla on voimassa oleva hygieniapassi, mutta sitä ei selvästikään tarvita. Hukkainvestointi (jonka joku lupasi aikoinaan maksaa, mutta...).

Maija Poppanen

Mua kiinnoistais kirurgi-päivä. Mä olisin sitäpaitti melkein aito, kun oon lähes täys lähihoitaja...

Nuivanlinna

Tämäkin ongelma ratkeaisi sillä, että kiellettäisiin kaikki. Ihan kaikki.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Iloveallpeople

Toivottavasti pedofiliayhdistys ei kiinnostu konseptista.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Nuivake

Quote from: Topi Junkkari on 21.05.2015, 14:19:07
Minä olen jo aiemmin hehkutellut ainakin Poliisipäivällä. Neljä kertaa vuodessa kuka tahansa saa ottaa kenet tahansa kiinni ja viedä säilöön.

Minulla on voimassa oleva hygieniapassi, mutta sitä ei selvästikään tarvita. Hukkainvestointi (jonka joku lupasi aikoinaan maksaa, mutta...).

Tien päällä meillä on jo poliisipäivä 365. Yllättävän paljon siviiliautoilla liikkuvia "liikennepoliiseja" liikenteessä.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Alkuasukas

Quote from: Maija Poppanen on 21.05.2015, 18:06:00
Mua kiinnoistais kirurgi-päivä. Mä olisin sitäpaitti melkein aito, kun oon lähes täys lähihoitaja...
Mä oon pitäny gynekologi-iltoja....

Kaarina Ranne (vihr.)

Maija Poppanen

Quote from: Alkuasukas on 21.05.2015, 18:35:26
Quote from: Maija Poppanen on 21.05.2015, 18:06:00
Mä oon pitäny gynekologi-iltoja....

Niissä on se ikävä puoli, että  niiden jälkien siivoaminen voi viedä 18 vuotta ja enemmänkin.

sivullinen.

Niukasti hauskojen kansanmurhapäivien sijaan, jotka yliampuvuudellaan eivät todista mitään, voisi olla kehittävää ehdottaa jotain oikeita aiheita hauskoille ja asianmukaisille päiville -- jotka vaikka sitten rikkoisivatkin lakia. Vihapuhepäivä, jolloin saisi purkaa kaikki kansanmurhapäiväpatoumat suullisessa muodossa, olisi selvästi tarpeen. Muinaiset esi-isämme kokivat sellaisen olevan myös tarpeen, ja siksi meillä sellainen jo onkin. Se on vain sosialistisen hallinnon toimesta pilattu. Sitä kutsutaan huhtikuun ensimmäiseksi päiväksi.

Muissa kulttuureissa on muuten Madri Krasit ja karnevaalipäivät, jolloin ukkomieskin saa toteuttaa gynelogisiaunelmiaan ja vaikka toimitella tekstiviestejä yhden päivän ajan yhteisön hyväksynnän saaden. Suomessa muinainen joulu kiertävine pukkeineen on saattanut olla sellainen. Nykyään lähimmäksi osuu juhannus.

Byrokratian ystävien seurassa sopisi pohtia kuumeisesti, miksi Suomessa joulu on yhä lomapäivä, joka useimmiten vietetään perheen parissa syöpötellen? Jos joulu olisi jokapäivä, niin helvettihän siitä seuraisi. Kukaan ei tekisi töitä ja ihmiset söisivät itsensä muodottomiksi. Siksi joulu pitää kieltää. Byrokratiassa ei poikkeuksia sallita.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

dothefake

Päivä homman moderaattorina, se vasta olisi jotain.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Muuttohaukka

Quote from: dothefake on 22.05.2015, 00:01:02
Päivä homman moderaattorina, se vasta olisi jotain.

Tämä olisi jo jotakin suurta!

Sikanez

Quote from: Nuivanlinna on 21.05.2015, 18:16:27
Tämäkin ongelma ratkeaisi sillä, että kiellettäisiin kaikki. Ihan kaikki.
Kielletään kieltäminen.
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin

mannym

Ei ravintolapäivää tarvitse kieltää. Kuten on monta kertaa todettu jo. Jokainen saa perustaa ravintolan jos kykenee. Ne säännöt ovat kaikille samat ja niitä tulisi noudattaa. Vuoden jokaisena päivänä.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Maija Poppanen

Mut eihän se haittaa, jos mä kännissä ihan pienen matkan vaan ajan..?

sivullinen.

Känniajelupäivä ehti minullekin tulla mieleen hyvänä kokeiluna. Sen voisi ajoittaa johonkin loppukevääseen. Silloin poliisi ei sakottaisi promilleista, mutta tietenkin kaikki muut säännöt olisivat voimassa eli ylinopeutta ei saisi ajaa ja päälleajosta saisi vankeutta arkipäälleajojen tapaan. Känniajelupäivänä lapset ja lapsenmieliset voisivat pysyä sisällä turvassa; yhden päivän ruokavarastojen pitäminen kotitiloissa eli päivän selviäminen ilman kaupassa käymistä ei liene sietämätön vaatimus kenellekään.

Känniajelupäivänä jokainen saisi kokeilla vapaasti miltä tuntuu ajaa kännissä. Se auttaisi ymmärtämään meidät toisiamme, ja ymmärtämään tarkkaavaisuuden olennaisuuden liikenteessä; se olisi erittäin opettavainen kokemus, ja huomattavasti tarpeellisempi kuin ajokortin saamiseksi nykyään vaadittava liukkaalla-ajopäivä. Uskoisin päivän olevan kaikin puolin menestys. En voisi pitää edes suurena menetyksenä sen väestömme vähäjärkisimmän osan, joka ymmärtää asiat aina tarkoituksellisesti väärin, ja heti känniajelupäivänä juo pullon kossua ja käy testaamassa, miltä tuntuu ajaa 100 km/h tiiliseinään, vähenemistä. Syyttömien tiiliseinien ja ajoneuvojen kannalta päivä olisi tietenkin kurja. Anti-materialistina sekään ei minun mielenrauhaani häiritsisi. Sitä-paitsi ei känniajelupäivän puuttuminen ole väestömme vähäjärkisintä osaa estänyt pitämästä omia epävirallisia känniajelupäiviä aina halutessaan ja muille ilmoittamatta. Sellainen on vaarallista ja paheksuttavaa.

Topi Junkkari

Täällä Tukholman Kansalaisaukiolla on joku muumin #restfest.

Raportoin lisää, kun pääsen tietämyskoneelle ja saan purettua kuvat kännykästä.

Topi Junkkari

Quote from: Topi Junkkari on 28.05.2015, 13:28:24
Täällä Tukholman Kansalaisaukiolla on joku muumin #restfest.

Äh, väärä hälytys. Ei tuo liittynytkään Ravintolapäivä-konseptiin millään tavalla. Kyseessä ei ollut "restaurangfest" vaan rest viittasi sanaan matrester, ruoantähteet.

Kyseessä oli paikallisen kuluttajayhdistyksen tempaus sen puolesta, ettei ruokaa menisi niin paljon roskiin. En viitsinyt mennä tarkemmin katsomaan, koska porukkaa oli aivan jumalattomasti ja halusin keskittyä pyhiinvaellusmatkaani kyseisen aukion ylihinnoitelluille olutterasseille.

http://www.konsumentforeningenstockholm.se/Opinion/Just-nu-jobbar-vi-med/Slang-inte-maten/Restfest-pa-Medis-28-maj-2015/