News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kirkon karkeimmat mokutukset

Started by tavallinen jantteri, 17.12.2011, 00:40:50

Previous topic - Next topic

P

Quote from: supersankaritar on 20.09.2024, 23:14:07
. Että ei se ole kirkkoon kuulumisesta kiinni, saako uskonnonopetusta vai ei. Tai ei ainakaan ollut vielä pari vuotta sitten.

Ei ole vieläkään. Yksi nuorempi lapsi ei ole lutkukirkon jäsen. Läheisempi olisi toiselta puolelta ja osin myös omien kokemusten ja taustojen puolelta orkkukirkko. Mutta käytännöllisten syiden ja perinteiden siirtämisen takia on luterilaisessa uskonnonopetuksessa, vaikka sitä protestoi. Historialliset perinteet ja taustat pitää tässä maassa oppia.

Ja nykyinen "elämänkatsomustieto" voi olla ihan mitä vaan woke-soopaa. Valitettavasti. 😔 Uskontoa opettava opettaja omaa ihan terveet perinteiset suomalaiset arvot.

Ja hallinnassa on muutama perheen ja suvun pysyväishauta (Yli 100-vuotta suvussa ollut hautapaikka) Niihin saa haudattua oli kirkossa tai ei. Ne on lunastettu pysyviksi jo kauan sitten.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: supersankaritar on 20.09.2024, 23:37:31
Joo kyllä mun isä ainakin kirkkoon kuulumattomana vietti hautajaisensa kirkossa ja minä ihan itse hänen uurnansa kannoin kirkon hautausmaalle haudattavaksi männyn alle. Kyllä kuoleminen onnistuu ilman kirkkoon kuulumista.

Mun kommunistisotaveteraani-isoisäni (vääpeli) oli liittynyt takaisin kirkkoon noin yli 50 vuotta sitten vähän ennen kuolemaansa. Tuskin uskonnon, vaan perinteiden takia. Näin oli kertonut isälleni, joka oli ihmetellyt materialistin paluuta kirkkoon.

Toinen isoisäni kertoi minulle nuorena aikuisena, että lopullisesti ajatus uskonnosta oli mennyt sodassa. Oli enintään agnostikko. Mutta piti kirkollisia perinteitä, kuten hautajaisia, ristiäisiä, kauniina ja yhteisöllisinä perinteinä.

Itselläni on hyvin samanlainen ajatusmalli.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

ikuturso

Quote from: supersankaritar on 20.09.2024, 23:37:31
Joo kyllä mun isä ainakin kirkkoon kuulumattomana vietti hautajaisensa kirkossa ja minä ihan itse hänen uurnansa kannoin kirkon hautausmaalle haudattavaksi männyn alle. Kyllä kuoleminen onnistuu ilman kirkkoon kuulumista.

Kirkko saa hautaustoimen kuluihin rahaa valtion budjetista. Tästä syystä jokaisessa seurakunnassa täytyy olla erillinen alue, joka ei ole "siunattua maata" ja jonne voi haudata itsensä ilman uskonnollisia tunnuksia ilman, että vieressä mullassa makaa joku Jeesuksen Jumalakseen elinaikanaan tunnustanut henkilö - tai että oman tuhkakasan vieressä on toinen tuhkakasa ja rouhitut luut, joiden omistaja aikanaan kävi kirkossa sunnuntaisin. Joitakin joille maallinen vaellus on uskonnotonta sattumaa ja kroppa vain kasa atomeita ahdistaa, että omista atomeista oksidoidut jäänteet ja kuona sijaitsisi jonkun oksidoidun kuonakasan vieressä, mikä on kaadettu maahan aamenen saattelemana...

Mutta asiaan. Tietyt kulut, kuten maahanpano, hautapaikka ym. pitänee nykyisen hautaustoimilain mukaan olla kaikille saman hintaiset riippumatta kuuluuko kirkkoon vai ei. Mutta seurakunnan tiloista ja palveluista (kylmiöt, kappelit, muistotilaisuus, ehkä suvun uskoville puhumaan tuleva pappi) on oikeus laskuttaa enemmän seurakuntaan kuulumattomilta.

Viimeksi kun piipahdin erään hautausmaan tunnustuksettomien alueella erään ko. seurakunnan kirkkoneuvoston jäsenen kanssa, totesimme, että kaunis nurmialue. Siihen voisi laittaa vaikka lentopallokentän, kun kukaan ei ole halunnut siinä kunnassa tulla haudatuksi uskonnottomille dedikoidulle alueelle. Kai se on jotain syrjintää, jos laitetaan eroon muista, mutta taas uskonnonvapauden polkemista jos laitetaan väärin uskovien viereen. Omituista.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

supersankaritar

Mun isä kyllä laitettiin mun käsittääkseni ihan muiden sekaan, koska siellä on paljon hautoja ympärillä. Mutta en osaa sanoa, että onko sitä esim kysytty, kun veli siitä kyseli sieltä. Ja hänen kohdallaan antoivat seurakunnan tilat ilmaiseksi käyttöön, koska auttoi eläessään paljon muita ihmisiä, niin mun mielestä se meni kyllä kirkon osalta yllättävän kivasti ja sujuvasti. Ehkä tekivät viimein sovun keskenään niistä salaman polttamista alttarimaalauksista. Ihan hyvä niin.
If you want peace, you don't talk to your friends, you talk to your enemies.

Emo

Quote from: supersankaritar on 21.09.2024, 10:00:59
Mun isä kyllä laitettiin mun käsittääkseni ihan muiden sekaan, koska siellä on paljon hautoja ympärillä. Mutta en osaa sanoa, että onko sitä esim kysytty, kun veli siitä kyseli sieltä. Ja hänen kohdallaan antoivat seurakunnan tilat ilmaiseksi käyttöön, koska auttoi eläessään paljon muita ihmisiä, niin mun mielestä se meni kyllä kirkon osalta yllättävän kivasti ja sujuvasti. Ehkä tekivät viimein sovun keskenään niistä salaman polttamista alttarimaalauksista. Ihan hyvä niin.

Ihana ja niin suomalaiskansallinen tämä mitä kerroit, palopäällikkö ja pappi riitaantuvat kun palopäällikkö tekee kunnolla työnsä ja suojaa ihmishenget ohi maalauksien pelastamisen.
Pappi tuossa väärässä oli ja Jumalakin lienee sen puolella että ihmiset pelastetaan eikä kuvilla ole niin väliä.
Kristinusko ei perinteisesti saa olla kuvien kumartelua.
Olen edesmenneen isäsi puolella, varmasti järkimies. Pappi vaikuttaa vähän pöljältä, riidellä nyt seurakuntalaisen kanssa tuollaisesta.

Bona

Olette oikeassa siinä, että kirkkoon kuulumaton voi osallistua enemmistön uskonnonopetukseen eli ev.lutin. Pitkään niin olikin myös täällä pk-seudulla, että kirkosta rahan säästön tai median Räsäs-uutisten takia eronneet laittoivat lapsensa uskonnonopetukseen. Syyt olivat sen tapaisia, ettei erotu, ettei joudu hankaliin tuntipaikkoihin opiskelemaan ET:a, että saa Raamattuun ja länsimaiseen kulttuuriperintöön liittyvän yleissivistyksen. Näistä syistä vain viimeisin enää pätee täällä Etelä-Suomessa. Uskon, että maakunnissa vielä 100 % kantasuomalaisista lapsista osallistuu uskonnon opetukseen vanhempien kirkkoon kuulumisesta riippumatta ainakin, jos vanhemmilla ei ole erityistä ateistista vakaumusta. Täällä etelässä/kaupungeissa lapset menevät entistä helpommin elämänkatsomustietoon. Useissa kouluissa ET-oppilaita on jo melkein saman verran kuin UE-oppilaita. Sitten on tietysti - runsaasti-  kouluja, joissa et-läiset + muslimit muodostavat yhdessä enemmistön ev.lutteihin nähden.

Näen asian hieman eri tavalla kuin kommentoijat tässä. Kyse on ammatistani, joten seuraan siihen liittyviä asioita suuremmalla ajankäytöllä. Muutos on jo sen verran pitkällä pk-seudulla, ettei tätä narisevaa himmeliä yksinkertaisesti enää kauaa kannatella. Olen siitä surullinen, mutten voi tehdä asialle mitään. On tärkeää ymmärtää, että ev.lut.uskonnon opetuksen asema on perustunut nimenomaan siihen, että se on enemmistön uskonto. Enemmistökortin pelaaminen kääntyy varsin pian itseään vastaan. Joissain pk-seudun  kouluissa suurin joukko opiskelee islamia. Helsingissä ja Vantaalla alle puolet väestöstä kuuluu kirkkoon, koko maassa luku on 65 %.

Jos kaipaatte lauantailuettavaa, voitte ladata tästä 255 sivua selvityshenkilöiden selvitystä katsomusaineiden uudistustarpeesta. (ET-puolella toimivat selvityshenkilöt ovat itse asiassa tehneet varsin tasapuolisen ja hyvän selvityksen, ei moitteen sanaa siitä.)
https://okm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-775-8

Sitten vielä sananen mokutuksesta ja woketuksesta kouluissa. Jotakuinkin 95 -99% opettajista mokuttaa, wokettajien joukko on onneksi pienempi. Jos mietit, laitatko lapsesi uskonnon vai ET:n opetukseen, niin mokutuksen kannalta ero ei ole kummoinen. ET-opettaja kuitenkin wokettaa kertaluokkaa enemmän. Yhdessä yläkoulun ET-oppikirjassakin (Kompassi) kerrotaan, että mies voi synnyttää. ET-ope on useammin HC-vassari ja sukupuolisekoilija kuin ussan ope. Jos et ole vakaumuksellinen ateisti, laita lapsesi uskontoon.
Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, miksi hallitsijat liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? (Ps. 2:2)

Vähäinen filosofia tekee miehestä ateistin, suuri määrä käännyttää hänet uskoon. Francis Bacon.

Bona

Itse asiassa täytyy ottaa hieman takaisin edellisen viestin kommenttia ET-puolella toimivista selvityshenkilöistä. Salmenkivi on tehnyt pitkän uran ET-opetuksen kehittämiseksi, mutta tuon Åhsin taustaa en tunne. Hän on nykyisin lehtorina Norssissa, mutta Norssin sivuilla ei kerrota, mitä kukin lehtori opettaa. Åhs on joka tapauksessa yhdistetyn katsomusaineen kannattaja ja tehnyt osittain yhdistetystä katsomusopetuksesta väikkärinsä. Tässä on todella typerä artikkeli, jossa häntä haastatellaan: https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/valtaosa-tutkija-vesa-%C3%85hsin-haastattelemista-oppilaista-koki-ett%C3%A4-yhteiset-katsomustunnit-lis%C3%A4siv%C3%A4t-yhdenvertaisuutta-yhteisopetuksessa-on-my%C3%B6s-ongelmia-joista-isoin-liittyy-opettajiin

Typerä tuo on siksi, että se toistaa moneen kertaan alasammutun kliseen eriuskoisten oppilaiden "keskusteluista" yhteisen katsomusaineen sisältönä. Lasta ei voi vastuuttaa toimimaan oman uskontonsa edustajana näissä keskusteluissa. Niistä on itse asiassa muista maista erittäin huonoja kokemuksia. Niissä oppilaat helposti laaritetaan oman uskontonsa stereotyypin tai jopa karikatyyrin mukaiseksi. Esimerkiksi muslimilapsi joutuu vastaamaan kysymykseen, saako uskonnon edistämiseksi käyttää väkivaltaa. Jos lapsi ei entuudestaan ajatellut niin, hän oppii, että uskontonsa "edustajana" hänen "kuuluu" ajatella niin. 

Toivottavasti kaikki ymmärtävät, että nämä hybridimallit ovat vain välivaihe siihen, että kaikille opetetaan elämänkatsomustiedon tapaista ainetta woketuksella höystettynä tai kuten Ikuturso sanoi, elämänkatsomustietoa ja islamia.
Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, miksi hallitsijat liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? (Ps. 2:2)

Vähäinen filosofia tekee miehestä ateistin, suuri määrä käännyttää hänet uskoon. Francis Bacon.

Tavan

Uskonto on tärkein oppiaine koulussa. Kaikkien muiden oppiaineiden punainen lanka ja mielekäs jäsentyneisyys löytyy tunnustuksellista uskonnonopetuksesta. Meidän on ymmärrettävä, että pohjimmiltaan opettajan työ on hengellistä. Opettajat ja professorit kuuluvat vanhastaan pappissäätyyn ja koulutus/kasvatus/tutkimus ovat kirkollista toimintaa.

Koulu ilman kristinoppia on eräänlainen epäkoulu. Se muuttuu sivistystämme rakentavasta ja ylläpitävästä voimasta sitä hajottavaksi voimaksi. Sellaisetkin lapset, jotka kotoaan saavat kristillistä kasvatusta, joutuvat epäkoulussa alttiiksi relativismille ja arvoköyhyydelle.

Paljon puhutaan poikkioppiaineellisuudesta. Mielestäni Jeesuksen tulisi olla mies, joka kulkee läpi jokaisen oppiaineen.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Tavan

Quote from: Lalli IsoTalo on 21.09.2024, 11:55:13
Matikan tunnilla: "Jos Jeesuksella on 5 leipää ja 2 kalaa, niin ..."

Tai sitten syvällisemmin: "Matematiikka toimii ja on validia, koska Jumala on koherentti, ja koska Jumala on Sanansa kautta luonut maailmankaikkeuden koherentiksi.

Matematiikka ei ole vain joukko mielivaltaisia aivopähkinöitä tai hyödyllisiä konsteja, vaan kuvastaa osaltaan Jumalan olemusta ja luomistyötä."
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Bona

Tavan osuu ytimeen. Kansakoululaitos syntyi kirkon kiertokoulun pohjalta. Uskonpuhdistuksen ajatus oli, että jokaisen tulee pystyä lukemaan Raamattua itse.

Kapitalismi ei kaipaa yleissivistystä eikä sitä, että ihmiset ajattelevat itse. Progressiivisuus, kommunismi ja woke eivät kaipaa niitä myöskään. Ainoastaan protestantismi näkee ihmisen sellaisena Jumalan kuvana, jolla on itsessään mittaamaton arvo ja Jumalan suomat ajattelun lahjat, joiden kehittäminen täyteen potentiaaliinsa on työtä Jumalan valtakunnan hyväksi.

Itselleni opettaminen on juuri sitä, työtä Jumalan valtakunnan hyväksi.

Nykyisin peruskoulu on, valitettavasti, aivopesulaitos. LGBT-asiat ja mokutus on leivottu katsomusaineiden, maantiedon, historian ja yhteiskuntaopin lisäksi  sisään ruotsiin, englantiin ja äidinkieleen. Oppilaat kirjoittavat eri kielillä aineita näistä teemoista. Yläkoululaiset oppivat ruotsin tunneilla mm. sanan "pansexual". Nykyisin myös, jos vie oppilaat vaikka museon retkelle, opas saattaa alkaa yhtäkkiä vouhottamaan LGBT-asiaa.

Jotta tämä liittyisi edes ohuesti otsikkoon, kerron vielä, että olen hetkittäin harkinnut vakavasti srk-yhteistyön lopettamista. Minähän teen sitä vapaaehtoisesti, joten olisi vain ilmoitusasia sanoa, että minulle ei makseta tästä, turha ottaa yhteyttä. Miksi antaisin heidän mainostaa moku/woke-ripareitaan tai veisin oppilaita kirkkoon kuulemaan wokepropagandaa, joka tulee aina yllättäen ja puskista, vaikka olisi etukäteen sopinut mitä. Joulukirkossa pappi saattaa yhtäkkiä heittää sekaan moku/woke-propagandaa, vaikka puheen suuntaviivat olisi sovittu etukäteen.

No tiedänhän minä, miksi. Riipun noissa langanpäissä kiinni siihen saakka, kunnes joku muu katkoo ne.

Kemolitor

Hiljentykäämme kaikki yhdessä pohtimaan ketjun otsikkoa, mitä se oikein tarkoittaakaan ja mitä se ei tarkoita. Vihje: otsikossa on kaksi muutakin sanaa ensimmäisen sanan lisäksi.

Golimar

X

RAKENTEELLISEN RAHOITUSVAJEEN korjaamiseksi Kirkon Ulkomaanapu (KUA) käynnistää muutosneuvottelut, jotka saattavat johtaa henkilöstövähennyksiin Helsingin-toimistolla. Arvioitu vähennystarve on enintään yhdeksän henkilötyövuotta.

Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurin kansainvälisen avun järjestö, joka tekee kehitysyhteistyötä ja humanitaarista työtä maailman hauraimmissa maissa.

Vuodesta 2013 järjestön rahoitus on kasvanut 31 miljoonasta eurosta lähes 80 miljoonaan euroon. Avun saajien määrä on nelinkertaistunut vuodesta 2018 – viime vuonna KUA:n ohjelmatyö tavoitti lähes 1,4 miljoonaa ihmistä.

Suurin osa kasvusta on tullut kansainvälisen varainhankinnan kautta, ja se kohdistuu suoraan ohjelmatoiminnan rahoittamiseen. Ohjelman tukitoimintoihin tarvittava rahoitus ei ole kasvanut samassa suhteessa, mikä on johtanut rakenteelliseen rahoitusvajeeseen.

X

https://www.kirkonulkomaanapu.fi/ajankohtaista/uutiset/kua-aloittaa-muutosneuvottelut/

F1nka

^onpa mukavampi uutinen vaihteeksi. Kannatan kristillistä ulkomaanapua sinänsä mutta Kirkon Ulkomaanapu on ollut jo pidempään hukassa tehtävänsä kanssa. Kommunistisessa Kiinassa, useissa osissa Lähi-Itää ja Egyptissä sekä kasvavissa määrin Euroopassa kristityt ovat vainottuja uskonsa vuoksi ja heitä tapetaan, raiskataan, pakkonaitetaan ja Kiinassa heiltä voidaan poistaa pakolla elimiä elinsiirtoturismin käyttöön. Kirkon Ulkomaanapu on kuitenkin keskittynyt mediaseksikkääksi Gazan avustajaksi.
Tottelematon tieto aktivismissa

ikuturso

Quote from: F1nka on 20.11.2024, 22:21:53
^onpa mukavampi uutinen vaihteeksi. Kannatan kristillistä ulkomaanapua sinänsä mutta Kirkon Ulkomaanapu on ollut jo pidempään hukassa tehtävänsä kanssa. Kommunistisessa Kiinassa, useissa osissa Lähi-Itää ja Egyptissä sekä kasvavissa määrin Euroopassa kristityt ovat vainottuja uskonsa vuoksi ja heitä tapetaan, raiskataan, pakkonaitetaan ja Kiinassa heiltä voidaan poistaa pakolla elimiä elinsiirtoturismin käyttöön. Kirkon Ulkomaanapu on kuitenkin keskittynyt mediaseksikkääksi Gazan avustajaksi.

Kirkon ulkomaanavun nimessä sana "kirkko" on vain kusetusta, jolla voidaan kupata seurakunnilta kolehtirahoja.

Se ei liity mitenkään kristinuskoon eikä lähetystyöhön. Se on kehitysapujärjestö siinä missä joku fida, plan tai unicef.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-