News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kirkon karkeimmat mokutukset

Started by tavallinen jantteri, 17.12.2011, 00:40:50

Previous topic - Next topic

Golimar

[tweet]1164433432560197634[/tweet]

Quote..................Olemme kirkoissamme seuranneet huolestuneina useiden turvapaikanhakijoiden pakkopalautuksia turvattomille alueille ja mahdollisesti jopa kuolemanvaaraan. Kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet saattavat joutua jättämään perheensä Suomeen, keskeyttämään hyvin alkaneen työnsä tai opiskelunsa. Monet pelkäävät palata kotimaahansa ja elävät jatkuvassa pelossa ja epävarmuudessa.



Lakiin ja kansainvälisiin sopimuksiin kirjattua ehdotonta palautuskieltoa on noudatettava. Ketään ei saa palauttaa alueelle, jossa häntä uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus, vaino tai muu epäinhimillinen tai ihmisarvoa loukkaava kohtelu.



Turvapaikanhakijoihin, jotka ovat jättäneet aiemman uskontonsa ja kääntyneet kristityiksi, kohdistuu monilla alueilla todellinen uhka. Siitä kertovat myös ihmisoikeusjärjestöjen tutkimukset ja raportit. Siksi kääntyneiden vakaumuksen arviointi turvapaikkaprosessin osana on erityisen tärkeässä asemassa. Syvän huolen vallassa olemme seuranneet, miten osa kirkkojemme aktiivisista jäsenistä on saanut virallisen päätöksen siitä, ettei heidän kristillisyytensä ole aitoa, tai heidän on arveltu voivan palata maihin, joissa he saattavat olla hengenvaarassa.



Vakaumuksen aitoutta on vaikea arvioida ilman riittävää uskonnollista ja kulttuurista asiantuntemusta. Uskonnon lukutaito on oma osaamisalueensa, johon yhteiskunta kouluttaa muun muassa kirkkojemme työntekijöitä. Uskontoasioihin erikoistuneiden, kokeneiden asiantuntijoidemme ääntä ei kuitenkaan huomioida riittävästi turvapaikkapuhutteluissa tai hallintoelimissä. Uskonnollisen vakaumuksen aitoutta arvioivat virkamiehet, joilla tätä koulutukseen perustuvaa osaamisaluetta ei ole.



Uskonnonvapaus sisältää oikeuden vaihtaa uskontoa ja harjoittaa sitä vapaasti. Tämä oikeus kuuluu kaikille, eikä kenenkään tulisi joutua sen vuoksi vaaraan tai vainon kohteeksi. Meidän tulee pystyä parempaan. Asiantuntijalausuntojamme kristillisen vakaumuksen arvioinneissa täytyy kuulla.



Yhteiskunnan ja sen viranhaltijoiden vastuullisena tehtävänä on suojella ihmisarvoista elämää ja turvata sen edellytykset. Luotamme päätöksentekijöiden ja viranomaisten tahtoon tehdä oikein ja haluamme tukea heitä siinä. Kaikkialla ei ole samaa vapautta, josta me suomalaisina saamme nauttia, vaan ihmiset jäävät vaille suojaa. Uskonnon tai vakaumuksen vapaus kuuluu kaikille.



Helsingissä 22.8.2019



Arkkipiispa Tapio Luoma

Suomen evankelis-luterilainen kirkko



Arkkipiispa Leo

Suomen ortodoksinen kirkko



Kirkkokunnanjohtaja, pastori Hannu Vuorinen

Suomen Vapaakirkko



Hiippakunnan asiainhoitaja, isä Marco Pasinato

Katolinen kirkko Suomessa



Samfundsföreståndare Peter Sjöblom

Finlands svenska baptistsamfund



Distriktsföreståndare, pastor Leif-Göte Björklund

Finlands svenska metodistkyrka



Piirikunnanjohtaja, pastori Jori Brander (SVKN Ry, pj)

Suomen Metodistikirkko



Territorion johtaja, eversti Patrick Naud

Suomen Pelastusarmeija



Samfundsledare Håkan Björklund

Missionskyrkan i Finland



The Revd The Chaplain Tuomas Mäkipää

Anglican Church in Finland



Rev. Samuel Vogel

International Evangelical Church in Finland



Johtaja, pastori Aimo Helminen

Suomen Adventtikirkko



Johtaja, pastori Jari Portaankorva

Suomen Baptistikirkko



Toiminnanjohtaja, pastori Esko Matikainen

Suomen Helluntaikirkko



Tf. verksamhetsledare Maria Prost

Finlands Svenska Pingstmission



Ordförande, pastor Jan Edström

Frikyrklig Samverkan



Pääsihteeri, pastori Mari-Anna Auvinen

Suomen Ekumeeninen Neuvosto





Lisätietoja

Pääsihteeri Mari-Anna Auvinen

[email protected]

+358 40 134 1977

http://www.ekumenia.fi/etusivu/ajankohtaista_-_aktuellt/suomen_kirkonjohtajat_turvapaikanhakijoiden_palautuskieltoa_ja_uskonnonvapautta_on_kunnioitettava/

MiljonääriPlayboy

#3541
^Minulla olisi tähän kirkko&mokutus-ödeemaan ehdotus (varmaan ollut jo moneen kertaan forumilla, mutta menköön silti): kirkko maksaa "kristityksi kääntyneiden" musulmaanien (ts. sillä verukkeella turvapaikan saaneiden) ylläpidon 100%:sti omasta pussistaan, niin kauan kun musulmaani on mitään yhteiskunnan tukea vailla. Vaikka loppuiän. Eikä kirkollisveroa ole lupa korottaa sen toteuttamiseksi.

Katsotaan kauanko kirkon herroilla riittää teetä ja sympatiaa "kristityksi kääntyneitä" musuja kohtaan, kun kassan pohja rupeaa häämöttämään ja tili jää tulematta...

e:typo

PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Vaniljaihminen

Tottakai se poliittisesti korrektein ratkaisu on se, että hävitetään kaikki suomalaiset ja tehdään Suomesta samanlainen paskaläpi kuin Afganistanista, Somaliasta ja Irakista. Jälkipolvet sen päättää ketä he eniten arvostavat enkä usko että Luoma &co kovin korkealle silloin rankataan. Kyllä Suomen saa hävitettyä ja suomalaiset tapettua - pitääkö sitä oikein kokeilla? Parin feikin muslimikäännynnäisen takia paljon useampi kuitenkin jättää kirkonkin. Islam ei ole "hieno uskonto" vaan rosvopäällikön ympärilleen rakentama totalitaristinen järjestelmä, joka on murhannut miljoonia ihmisiä vuosisatojen kuluessa ja osallistui Holokaustiinkin.

Pelastukoon ken voi, ainakin tuolta porukalta. Arkki valmiiksi.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

valkobandiitti

Luoma kumppaneineen saivat kirkosta eroavien määrän taas hyvään nousuun. Eroakirkosta.fi
Ekologia on valjastettu poliittisten tavoitteiden ajamiseen, ja vihreyden ytimessä on vasemmistolainen, kapitalismin vastainen politiikka, jolla halutaan lopulta rajoittaa yksilön vapautta.

Roope

Quote from: Golimar on 22.08.2019, 12:42:36
[tweet]1164433432560197634[/tweet]

http://www.ekumenia.fi/etusivu/ajankohtaista_-_aktuellt/suomen_kirkonjohtajat_turvapaikanhakijoiden_palautuskieltoa_ja_uskonnonvapautta_on_kunnioitettava/

QuoteKirkot puolustavat kristityiksi kääntyneitä turva­paikan­hakijoita: "Ei kukaan jaksa näytellä kristittyä puolta vuotta kauempaa"

SUOMEN kirkonjohtajien mukaan turvapaikanhakijoiden palautus­kieltoa ja uskonnon­vapautta on kunnioitettava, sanotaan Suomen ekumeenisen neuvoston (SEN) keskiviikkona julkaisemassa lausumassa.

Sen on allekirjoittanut 17 kirkonjohtajaa muun muassa evankelis-luterilaisesta, ortodoksisesta ja katolisesta kirkosta.

Julkilausuman kimmokkeena ovat toimineet pakkopalautukset, joita on viime aikoina määrätty islamista kristinuskoon tunnetusti kääntyneille ihmisille, kertoo SEN:n pääsihteeri Mari-Anna Auvinen.

[...]

"Kirkkoja huolestuttaa, että osalla Maahanmuuttoviraston puhuttelijoista on hyvin heiveröistä uskonnollista ja kulttuurista osaamista, kun arvioidaan jonkun uskon aitoutta", Auvinen kertoo.

"Kristinuskoon kääntyneet ovat usein joutuneet käymään läpi pitkällisen prosessin ja useita kirkon seuloja, mutta kun he menevät Migrin puhutteluun, siellä saatetaankin todeta, ettei vakaumus ole aito."

[...]

Auvinen kertoo, että vaikka uskon aitoutta on mahdotonta arvioida läpikotaisesti, on seurakunnilla siihen huomattava etulyöntiasema virkamiehiin verrattuna.

"Me tunnemme nämä ihmiset ja olemme nähneet elämän­muutoksen ja pitkän prosessin vierestä", hän sanoo.

"Ei kukaan jaksa näytellä olevansa kristitty puolta vuotta kauempaa."

Auvisen mukaan kirkoissa on ennen kastetta käytävä kahdesta kuukaudesta vuoteen kestävä opetusjakso, joka vastaa laajennettua rippikoulua. Hän myös korostaa, että kirkkojen asiantuntijat osaavat kokemuksensa perusteella erotella, kuka haluaa kääntyä aidosti kristityksi ja kuka tekee niin vain turvapaikan saamisen toivossa.

"Ei yksikään kirkko halua kastaa niitä, jotka kääntyvät jostain muusta syystä kuin uskonnollisesta."

[...]

"Eivät kirkot halua sanoa, että kaikkien pitäisi saada turvapaikka, vaan ainoastaan sellaisten, jotka ovat uhanalaisessa asemassa. Nämä ihmiset ja heidän ihmisoikeutensa ovat kotimaassaan jääneet poliittisen systeemin jyrän alle."
Helsingin Sanomat 22.8.2019

Mitäs se Raamattu sanookaan valehtelusta?

Quote from: Mari-Anna Auvinen, SENNämä ihmiset ja heidän ihmisoikeutensa ovat kotimaassaan jääneet poliittisen systeemin jyrän alle.

Nimenomaan näiden ihmisten tapaukset on moneen kertaan tutkittu ja todettu, että he ja heidän ihmisoikeutensa eivät ole olleet kotimaassaan siten uhattuina, että he olisivat oikeutettuja turvapaikkaan. Kristityksi kääntymiseen (tai homouteen) vetoaminen on ollut vasta viimeinen kikka Suomeen jäämisen takaamiseksi, kun paluu on uhannut.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Uuno Nuivanen

^ Tuskinpa nuo geelitukat olivat edes kovin hartaita musulmaaneja. Mikähän se motiivi tosiaan olisi äkilliselle valaistumiselle ja Kristuksen sydämeensä ottamiselle?   ???

Simo_Toini

Quote from: Roope on 22.08.2019, 16:51:26


Quote"Ei kukaan jaksa näytellä kristittyä puolta vuotta kauempaa"



Miten niin? Onhan Suomen evankelis-luterilaisella "kirkolla" vuosikymmenien kokemus kristittynä esiintymisestä. Aikamme ylimääräisinä numeroina esitetään tällä hetkellä pride-marssia ja turvapaikanhakua kehitysmaista länsimaihin kristinuskon sisältönä.

Toivottavasti kukaan kristitty ei jaksa näytellä, että valtiokirkkoon voisi kuulua puolta sekuntia kauempaa.
"Minulla on 100 miljoonan euron tuliaiset, kun tulen kotiin, oululainen Eurooppa-ministeri Tytti Tuppurainen (sd.) iloitsee. Kehossa tuntuu nuutuneisuus, mutta se ei mielialaa lannista, sanoo Tuppurainen, joka pitää neuvottelutulosta hyvänä sekä Suomen että Pohjois-Suomen näkökulmasta. "Sanomalehti" Kaleva 23.7.2020

MiljonääriPlayboy

#3547
Quote from: kirkon petturit lausuu

"Ei kukaan jaksa näytellä kristittyä puolta vuotta kauempaa"


Tahallista harhaanjohtamista tämäkin. Ihan kuin ne musut olisivat jossain kirkon big brother-talossa tarkkailtavana puoli vuotta? Kaksisuuntaisten peilien ja kameroiden kautta valvonnassa.  :facepalm:

Eihän sitä tarvitse näytellä kuin korkeintaan muutama hassu tunti kuukaudessa, silloin kun käy kirkossa lässyttämässä taqiyaa kuffareille.

Ja sitten kun oleskelulupa läpsähtää käteen, näyttelemisen voi lopettaa. Palata moskeijaan ja kasvattaa sen jihad-parran takaisin. Ei sen jälkeen enää ketään palauteta takaisin, vaikka kuinka eheytyisi takaisin islamiin.

Ette te kirkonrotat voi OIKEASTI olla noin tyhmiä, ettehän..? Arvatkaas muuten keiden liperikaulat ovat perinteisesti olleet höllässä niissä mittelöissä, joissa muslimit ovat saaneet yliotteen..? Tekisi mieli sanoa, että sahaatte omaa oksaanne näissä musunnuoleskelutalkoissa, mutta oikeastihan te sahaatte jotain (omalta kannaltanne) paljon ikävämpää..   :roll:

e:muoks
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

pulikka

QuoteVakaumuksen aitoutta on vaikea arvioida ilman riittävää uskonnollista ja kulttuurista asiantuntemusta. Uskonnon lukutaito on oma osaamisalueensa, johon yhteiskunta kouluttaa muun muassa kirkkojemme työntekijöitä. Uskontoasioihin erikoistuneiden, kokeneiden asiantuntijoidemme ääntä ei kuitenkaan huomioida riittävästi turvapaikkapuhutteluissa tai hallintoelimissä. Uskonnollisen vakaumuksen aitoutta arvioivat virkamiehet, joilla tätä koulutukseen perustuvaa osaamisaluetta ei ole.

Kuuluuko, tai kuuluiko, Porin Teljän kirkkoherra Kaisa Huhtala näihin uskontoasioihin erikoistuneisiin, kokeneisiin asiantuntijoihin?

Tavan

Naurettava väite, etteikö kristittyä jaksaisi näytellä. Ihmiset ovat kautta historian näytelleet kristittyä vuosikymmeniä, läpi koko pitkän elämänsä ja myös paljon vähäisemmistä motiiveista kuin maastakarkoituksen välttäminen!

Arvioni mukaan valtaosa kirkkomme johtavasta papistosta näyttelee kristittyä tälläkin hetkellä. Kuinka moni heistä voi rehellisesti todeta, että Jeesus on Herra, ja että Hän on ainoa tie Isän tykö?
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Chiaroscuro

Quote from: Tavan on 22.08.2019, 20:28:40
Naurettava väite, etteikö kristittyä jaksaisi näytellä. Ihmiset ovat kautta historian näytelleet kristittyä vuosikymmeniä, läpi koko pitkän elämänsä ja myös paljon vähäisemmistä motiiveista kuin maastakarkoituksen välttäminen!

Arvioni mukaan valtaosa kirkkomme johtavasta papistosta näyttelee kristittyä tälläkin hetkellä. Kuinka moni heistä voi rehellisesti todeta, että Jeesus on Herra, ja että Hän on ainoa tie Isän tykö?

Olisi paikallaan, että teologiaa opiskelemaan pyrkivien olisi osoitettava kristillinen uskonsa. Meillä on jo ihan liikaa valepappeja.
Alma: "Mul on sellainen fiilis, että mä voin tehdä mitä mä vittu haluun!" Aleksi Kinnunen (HS): "Juuri tällaiset, kahlitsematonta vapautta julistavat ja juhlistavat räväkät kommentit ovat Alman konserttien piristys..." (Helsingin Sanomat, 4.11.2019).

ikuturso

Quote from: Simo_Toini on 22.08.2019, 17:54:59
Quote from: Roope on 22.08.2019, 16:51:26


Quote"Ei kukaan jaksa näytellä kristittyä puolta vuotta kauempaa"



Miten niin? Onhan Suomen evankelis-luterilaisella "kirkolla" vuosikymmenien kokemus kristittynä esiintymisestä. Aikamme ylimääräisinä numeroina esitetään tällä hetkellä pride-marssia ja turvapaikanhakua kehitysmaista länsimaihin kristinuskon sisältönä.

Toivottavasti kukaan kristitty ei jaksa näytellä, että valtiokirkkoon voisi kuulua puolta sekuntia kauempaa.

Eihän elintasopakolainen jaksa näytellä hädänalaistakaan kuin kahdeksan hakemusta, neljä vuotta ja kaikki oikeusasteet.

Tosin olen myös tavannut oikeasti kristinuskoon kääntyneitä muslimeja. Tässä taas on hyvä kysymys, kuka erottaa valheen todesta. Sama koskee kuolemanvaaraa, hädänalaisuutta kuin homoutta tai uskonvaihtoa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Kim Evil-666

Tapio Luoma ja kirkkokunnat näyttävät nurjan puolen laumasieluisuuden mädättävästä vaikutuksesta.

Minkään valtakunnan uskonnon ei tulisi olla turvapaikan myöntämisperuste. Uskonnot ovat ikiaikaisia vallankäyttövälineitä, joiden tarkoitus on ollut ajoista ammoisista lähtien manipuloida- ja johdatella ihmisiä ulkokehälle omasta ajattelusta.

Se, että joku "kääntyy" kristityksi, ei poista sitä tosiasiaa, että hän on edelleen rasite vastaanottavalle yhteiskunnalle.

Kun minulle myydään ajatusta jokun ansaitsevan turvapaikan sillä perusteella että hän on kristitty, "poistan varmistimen".

Uskokoot kukin mihin tahtoo, mutta jätettäkööt uskomukset turvapaikkaprosessin ulkopuolelle.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Simo_Toini

Quote from: ikuturso on 22.08.2019, 23:06:06

Eihän elintasopakolainen jaksa näytellä hädänalaistakaan kuin kahdeksan hakemusta, neljä vuotta ja kaikki oikeusasteet.

Tosin olen myös tavannut oikeasti kristinuskoon kääntyneitä muslimeja. Tässä taas on hyvä kysymys, kuka erottaa valheen todesta. Sama koskee kuolemanvaaraa, hädänalaisuutta kuin homoutta tai uskonvaihtoa.


Myös oikeasti vainotulta tulisi kysyä, miksi hän on paennut läpi Euroopan juuri Suomeen? Sama kysymys valtaa pitävälle suvaitsevaistolle valtiosta ja valtiokirkosta valtamediaan ja yliopistoon. 

Turvapaikkoja eli pysyvää länsimaista sosiaaliturvaa valitsemassaan asuinmaassa ei pitäisi myöntää kenellekään kehitysmaasta tulevalle, sillä kriisiapu kuuluu kriisialueille.
"Minulla on 100 miljoonan euron tuliaiset, kun tulen kotiin, oululainen Eurooppa-ministeri Tytti Tuppurainen (sd.) iloitsee. Kehossa tuntuu nuutuneisuus, mutta se ei mielialaa lannista, sanoo Tuppurainen, joka pitää neuvottelutulosta hyvänä sekä Suomen että Pohjois-Suomen näkökulmasta. "Sanomalehti" Kaleva 23.7.2020

skyuu

Quote from: Uuno Nuivanen on 22.08.2019, 17:42:51
^ Tuskinpa nuo geelitukat olivat edes kovin hartaita musulmaaneja. Mikähän se motiivi tosiaan olisi äkilliselle valaistumiselle ja Kristuksen sydämeensä ottamiselle?   ???
Hiukka ot... mutta!
Eihän noista musuista ole hartaita kuin se 10%-0.1%. Ongelma on siinä että koko uskonto/kulttuuri on edelleen siellä keskiajalla (äo ~80) jolloin on näitten tosiuskovien helppo saada ns. flashmob pystyyn ei uskovia vastaan. Tästä johtuen myös ei hartaiden pitää rukoilla ne pakolliset, vihata länsimaalaisia ja hyväksyä muut 'yksitttäistapaukset' tai muuten imaami julistaa sinut pannaan ja flashmob tulee soihtujen ja talikoiden kanssa polttamaan noidan.

Aika harva keskiajallakaan otti Jesseä sydämeensä, ainakaan kirkonmiehistä, kun kovasti niitä ei niin uskovia vainottiin. Juunou rakasta lähimmäistäsi ja niin delelleen.

Niin ja sinne ollaan muuten palaamassa, sinne keskiajalle, kiitos päättäjien. Suosittelen jo kokeilemaan kumpi tulee kieleltä kerkeämmin Deus Vult! vai Allahu Akbar!

Jos et ole puolellamme niin...

newspeak

Muslimimatujen käännynnäisyys on marginaalinen ilmiö, joten yhteiskunnan kuvakulmasta kärpäsestä tehdään härkänen valekäännynnäisiin liittyen. Jos esimerkiksi arabiankielisistä prosentti kuuluu kirkkoon, siitä ei kovin suurta joukkoa saa aikaiseksi hyvällä tahdollakaan.

Mokuteollisuuteen sotkeentuminen on kirkon osalta suurempi ongelma ylipäätään kuin valekäännynnäiset.

Simo_Toini

Quote from: Jorma M. on 07.08.2019, 22:56:29

Twitterissä oli muutama päivä sitten hupaisaa tietoa. Päivi Räsästä aiotaan tutkia kirkkoon kohdistuneesta viharikoksesta.

Päivi oli ottanut kuvan raamatun tekstistä ja pisti kuvan Evlutille (taustalla Pride-sponsorointi).

Nyt poliisi selvittää kirkon laskuun onko raamatun tekstin twiittaaminen kirkolle viharikos.  :D

Nyt on sitten esitutkinta aloitettu eli Suomi tekee suvaitsevaisuuden historiaa, ensimmäisenä länsimaana kieltää Raamatun?

Vihreillä eli Helsingin Poliisilaitoksella menee helpoksi, kun seuraavissa kirkkovaaleissa voidaan vaalitilaisuuksissa väärää mieltä olevat eli Raamatun lukijat pidättää pystyyn. Sikälikin kätevää, että valtiokirkkovaltuustojen puheenjohtajilla (vihr.) lienee jo vihapuhepoliisien (vihr.) numerot kännykässä.




"Minulla on 100 miljoonan euron tuliaiset, kun tulen kotiin, oululainen Eurooppa-ministeri Tytti Tuppurainen (sd.) iloitsee. Kehossa tuntuu nuutuneisuus, mutta se ei mielialaa lannista, sanoo Tuppurainen, joka pitää neuvottelutulosta hyvänä sekä Suomen että Pohjois-Suomen näkökulmasta. "Sanomalehti" Kaleva 23.7.2020

Supernuiva

Quote from: Simo_Toini on 24.08.2019, 22:59:32
Quote from: Jorma M. on 07.08.2019, 22:56:29

Twitterissä oli muutama päivä sitten hupaisaa tietoa. Päivi Räsästä aiotaan tutkia kirkkoon kohdistuneesta viharikoksesta.

Päivi oli ottanut kuvan raamatun tekstistä ja pisti kuvan Evlutille (taustalla Pride-sponsorointi).

Nyt poliisi selvittää kirkon laskuun onko raamatun tekstin twiittaaminen kirkolle viharikos.  :D

Nyt on sitten esitutkinta aloitettu eli Suomi tekee suvaitsevaisuuden historiaa, ensimmäisenä länsimaana kieltää Raamatun?

Vihreillä eli Helsingin Poliisilaitoksella menee helpoksi, kun seuraavissa kirkkovaaleissa voidaan vaalitilaisuuksissa väärää mieltä olevat eli Raamatun lukijat pidättää pystyyn. Sikälikin kätevää, että valtiokirkkovaltuustojen puheenjohtajilla (vihr.) lienee jo vihapuhepoliisien (vihr.) numerot kännykässä.

Poliisihan nyt käsittääkseni selvittää ensinnä sen, että viedäänkö asia syyttäjälle? Jotenkin tämän luulisi nyt kuivuvan kokoon, sillä muussa tapauksessa "sammakkoa keitetään" liian nopeasti. Punavirheä kirkkoväki ei halua rahoituksen vähentyvän, joten tuskin kirkollisveron maksajia halutaan herätellä huomaamaan minkäänlaista muutosta.

Mokutuksen kannalta tilanne on se, että mitä vähemmän kirkolla on jäseniä, sitä pienempi on sen yhteiskunnallinen ääni.

newspeak

#3558
Kirkko ja Kaupunki-lehdessä ilmestyi 11.1.2017 artikkeli "Vantaan seurakunnissa puhutaan 57 eri äidinkieltä", jonka yhteydessä listattiin Vantaan, Espoon ja Helsingin seurakunnissa viisi eniten puhuttua vierasta äidinkieltä. Kielijakauman tarkastelu on hyödyksi arvioitaessa kirkkoa, sen monikulttuuritoimintaa ja yhteiskunnan muuttumista sen ympärillä. Yleisesti monikulttuurin osalta puhutaan mieluummin kunnan tilanteesta kuin seurakunnan, joten seurakuntien jäsenyyksiin on syytä kiinnittää huomiota erikseen. Seuraavassa vertaan artikkelin pohjalta saatavaa tietoa tuon ajankohdan kunnallisiin väestötietoihin ja jäsenmäärän perässä on prosenttiosuus ev.lut.-kirkkoon kuuluvista koko kieliryhmässä. Helsingin osalta täydensin Kirkko ja Kaupungissa 8.4.2016 ilmestyneen artikkelin "Helsingissä saarnataan viroksi, kiinaksi ja vaikka miksi" yhteydessä olleella listauksella.

Vantaa

1. venäjä (466, 6,1 %)

2. viro (280, 3,5 %)

3. englanti (147, 10,5 %)

4. kiina (39, 4,3 %)

5. saksa (27, ?)

Espoo:

1. englanti (272, 10,1 %)

2. venäjä (268, 4,3 %)

3. viro (235, 3,9 %)

4. kiina (137, 6,4 %)

5. saksa (64, ~10 %)

Helsinki:

1. venäjä (1191, 6,6 %)

2. viro (555, 4,8%)

3. englanti (436, 6,8 %)

4. kiina (148, 4,2 %)

5. saksa (122, 7,1 %)

6. espanja (101, 3,5 %)

7. ranska (75, 4,3 %)

8. thai (47, 3,6 %)

9. portugali (25, 2,6 %)

10. lingala (23, 4,7 %)*

Äidinkieli on eri asia kuin etnisyys, mutta listauksista on nähtävissä ensinnäkin puhujien määrä, joka listojen loppupäässä todella pieni. Toisekseen eräät kieliryhmät, kuten somalia, arabia, kurdi ja turkki loistavat poissaolollaan, vaikka ne ovat merkittäviä maahanmuuttajaryhmien keskuudessa. Prosenttiosuuden kertovat kieliryhmiin kuuluvien toiminnasta evankelis-luterilaisen kirkon piirissä. Tämä kertoo maahanmuuton vaikutuksesta yhteiskunnan uskonnolliseen yleiskuvaan. Kirkko monikulttuuristuu hitaammin kuin ympäröivä yhteiskunta. On kuitenkin hyvä muistaa, että maahanmuuttajat hakeutuvat myös muiden kirkkokuntien piiriin. Katolilaiselle maahanmuuttajalle on luontevampaa hakeutua katolilaisen kirkon piiriin, ortodoksin ortoksisen ja helluntailaisen helluntailaisten piiriin käännynnäisiä tietenkään unohtamatta.

Pääkaupunkiseudulla kirkon piirissä erottuvat kielivähemmistöihin kohdistuvassa työssä venäjä, viro, englanti, kiina ja arabia. Arabiankieliset loistavat kuitenkin edellä mainitussa poissaolollaan.

QuoteHallinto-oikeus oli palauttanut Maahanmuuttovirastolle elokuun loppuun mennessä uudelleen käsiteltäväksi noin 700 turvapaikkahakemusta. Niissä vedottiin siihen, että hakijat pelkäävät tulevansa vainotuiksi kotimaassaan kristinuskoon kääntymisen takia.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005400557.html (8.10.2017)

Suomeen tuli 2015 yli 32 000 turvapaikanhakijaa. Heihin verraten 700 uudelleen käsiteltävien osuus olisi noin 2,2 %.

QuoteArabiankielisen työn pastori Ramez Ansara aloitti työnsä Myllypuron kirkolla vuoden 2011 alussa. Mukana oli seitsemän ihmistä, mutta jo saman vuoden lopulla kirkkoon kokoontui 87 henkeä. Turvapaikanhakijoiden määrän kasvu vuosina 2015–2016 toi Ansaran työn piiriin uusia ihmisiä ja muutti työn luonnetta.

Tänään Ansara toimii pappina lähes neljällesadalle ihmiselle. Hän on kastanut ja liittänyt kirkon yhteyteen yli 160 ihmistä, jotka ovat kääntyneet kristityiksi Suomessa. Haastattelupäivää seuraavalle sunnuntaille on sovittu kolme kastetta.
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/ramez-ansaran-rippikoulussa-saa-kritisoida-seka-raamattua-etta-koraania (21.12.2018)

Tässä puhutaan jo 160 ihmisestä ja vieläpä Helsingissä, mutta nähtävästi esitetyt luvut eivät liity pelkästään turvapaikanhakijoihin, vaan Ansaran työhön yleensä.

QuoteIlmiö on tuttu Oulun seurakuntien kansainvälisen työn pastorille Árpád Kovácsille. Ongelma on hänen mukaansa paitsi teologinen myös yhteiskunnallinen.

− Tunnustuskuntiin sitoutumaton kristillinen yhteisö kastaa turvapaikanhakijoita ja antaa heille kastetodistuksen vain tunnin kestävän kasteopetuksen jälkeen. Tämä on ihmisten harhaanjohtamista.

Árpád Kovács viittaa Oulun Lähetysseurakuntaan. Kovácsin mukaan ongelmana ei ole se, että kastaja ei ole tunnetun kirkkokunnan jäsen. Ongelmana on, että kasteopetukselle ei ole mitään kriteereitä eikä kastetuille kasteen jälkeen tukijoukkoja.
https://www.kotimaapro.fi/artikkeli/turvapaikanhakijoille-tarjolla-myos-pikakasteita-irtopisteiden-kalastusta-pyhan-hengen-nimissa/ (4.1.2018)
QuoteRamez Ansaralle ilmiö on tuttu myös pääkaupunkiseudulta.

– Monta kertaa luokseni oppimaan on tullut turvapaikanhakijoita, jotka on kastettu, mutta he eivät ole saaneet mitään opetusta kristinuskosta eivätkä he kuulu mihinkään kirkkoon tai seurakuntaan. Esimerkiksi One Way Mission kautta luokseni on tullut tällaisia henkilöitä. Minä annan opetusta kaikille rippikoululaisille vähintään 45–60 tuntia, ja rippikouluuni voi tulla riippumatta siitä, onko kastettu vai ei.
https://www.kotimaapro.fi/artikkeli/ramez-ansara-ei-murehdi-turvapaikanhakijoiden-rippikoulumotiiveja-valtaosasta-tulee-kristittyja/ (8.1.2018)
QuoteIranilainen Sardar ei ole ainoa Suomesta palautettu, muslimista kristityksi kääntynyt turvapaikanhakija. Heitä on kymmeniä, kenties enemmänkin.
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/ainakin-kymmenia-kristityksi-kaantyneita-on-palautettu-vaaraan-heita-on-pidatetty-heita-on-kateissa-ja-osa-piileskelee-henkensa-edesta (23.8.2019)

Rippikouluopetus on eri kuin kirkkoon liittäminen, vaikka sitä edellytetäänkin aikuiskasteeseen osallisilta. Kirkko järjestää rippikouluopetusta lähtekohtaisesti kaikille siitä kiinnostuneille. 20-30 rippikouluryhmistä puhuttaessa tämä jätetään yleensä mainitsematta. Ramez Ansara arvioi kymmeneksen suosittelemistaan turvapaikanhakijoita saavan oleskeluluvan. Suositus ei siis tarkoita hyväksyntää eikä kirkkoon liittämistä vaan viranomaiselle annettua arviota. Omien sanojensa mukaan Ansara ei osaa arvioida 30 % opettamiensa uskon laatua. Tähän puoleen kiinnitetään hyvin harvoin huomiota. Luku- ja kielitaidottoman massan esitetään mediassa herkästi kuitenkin muuntautuvan mitä parhaimmiksi seurakuntalaisiksi, joita migri sitten sortaa. Kuitenkaan seurakunnissa maahanmuuttajien parissa tekemä työ ei edes monessa tapauksessa kohdistu seurakuntalaisiin ja maahanmuuttajataustaiset seurakuntalaisetkin voivat suhtautua tähän työhön kielteisesti pitäen tulijoita huijareina ja hyväksikäyttäjinä.

Maahanmuuttoviranomaiset tekevät varmasti virheitä, kuten kaikki viranomaiset väistämättä tekevät, mutta puhuttaessa kymmenistä väärin perustein palautetuista näyttää tuo määrä lukujen valossa suorastaan vähäiseltä. Lopulta uskonnolliset kysymykset ovat tietenkin täysin sivuseikka. Kuka tahansa huijari voi halutessaan nostaa esille ihmisoikeudet ja ihmisoikeususkovaisten on toteltava.

Keppihevonen.

*) Lingala on kongolaisten keskuudessa esiintyvä bantukieli. Kongolaiset ovat pääosin kristittyjä.

Catalpa

Somessa jotkut papit iloitsevat, kun Räsäsen twiitistä on aloitettu esitutkinta: jospa tämä alkaisi miettiä mitä kirjoittelee. Tosin häntä pidetään sellaisena pahuuden ruumiillistumana, ettei mikään tehoa.

Mihin kirkon "hyvät ihmiset" joutuisivat, ellei olisi Räsästä? Vahingonilo ja nälviminen vaikuttavat jo aika nautinnollisilta.


newspeak

Palaan tässä kirjoituksessa aikaisempaan kirjoitukseeni koskien kirkon monikulttuurista toimintaa pääkaupunkiseudulla. Tein aikaisemmin tiettyjä rajauksia kirjoitusta laatiessani, sillä laaja-alaisempi käsittely olisi tehnyt kirjoituksesta turhan pitkän ja kirjoittamisesta vaivalloisen. Aineistoa etsiessäni törmäsin yhteen tiedonjyväseen, jota käsittelen nyt erikseen. Espoon seurakunnat tiedottivat 7.3.2018 pääkaupunkiseudun kielellisistä erikoisohjelmista otsikolla "Pääkaupunkiseudun seurakunnat tarjoavat laajan kattauksen vieraskielisille". Seuraavassa tästä arabiankieliseen toimintaan 2017 liittyen:

QuoteTurvapaikanhakijat lisäsivät arabiankielisen seurakuntatyön tarvetta

Arabiankielisessä seurakuntatyössä haastavaa oli turvapaikanhakijoiden kasvaneet tarpeet saada omalla kielellä kristillistä opetusta ja kotoutumiseen liittyvää palveluohjausta. Lisäksi tehtävän vaativuutta lisäsi se, että työ joutui vastaamaan näihin aiempaa laajemmin eri puolille pääkaupunkiseutua.

Arabiankieliseen seurakuntatyöhön osallistuu maahanmuuttajia, jotka puhuvat arabiaa joko äidinkielenään tai toisena kielenään. Toimintaan osallistui säännöllisesti egyptiläisiä, irakilaisia, libanonilaisia, palestiinalaisia ja syyrialaisia. Syyrialaisten ja irakilaisten määrä kasvoi, mikä liittyi turvapaikanhakijoiden määrän kasvuun kahden viime vuoden sisällä.

Seurakuntatyö laajeni uusien tulijoiden tarpeiden myötä. Kokoava työ heidän osaltaan keskittyi Herttoniemeen (rippikoulut). Se vakiintui myös Perkkaan kappeliin, jossa aloitettiin muun muassa toinen viikoittainen messu. Espoon seurakunnat palkkasivat työhön osa-aikaisen työntekijän. Myös suomenkielisiä työntekijöitä oli työssä mukana säännöllisesti.

Vuoden aikana rippikouluopetusta useassa ryhmässä sai 83 aikuista, kastettiin 53 aikuista ja 14 lasta. Turvapaikanhakijoiden kristityksi kääntyminen nousi esiin myös mediassa. Kuukausittain pääkaupunkiseudulla oli noin 40 seurakunnallista tapahtumaa. Toimintaan osallistujien määrä nousi hiukan edelliseen vuoteen verrattuna, se oli noin 8000 käyntiä/ osallistumista.

Espoon seurakunnat ja Helsingin seurakuntayhtymä myönsivät lisämäärärahan työntekijäresurssien lisäämiseksi arabiankieliseen seurakuntatyöhön vuodelle 2018.
https://www.espoonseurakunnat.fi/uutiset/-/news/34843352

Tässä on mielestäni tarjolla hyvin hyödyllisiä tiedonjyväsiä. Rippikoulutoimintaa käsittelin jo aikaisemmin, mutta tässä ovat mukana myös aikuis- ja lapsikasteet eli seurakuntalaisten määrän lisääntyminen. Luterilaisuudessa toiseen kirkkokuntaan kuuluvaa ei lähtökohtaisesti kasteta uudelleen. Mikäli oletetaan rippikoululaisen kuitenkin johtaneen aikuiskasteeseen, on rippikoulun "onnistumisprosentti" alle 64 %. Lapsikasteen osalta luonnollinen olettama on, että kastettavat ovat enimmäkseen aikaisemmin maahan tulleiden seurakuntalaisten lapsia, vaikka kastettavien jakautuminen aikaisemmin tulleiden ja perheensä kanssa tulleiden tuoreiden turvapaikanhakijoiden välillä on altis hyvinkin satunnaiselle vaihtelulle.

Tiedotteessa tehdään toimintaan osallistuneiden kohdalla jako sekä kielellisesti että alkuperämaan perusteella. Teen tämän lisäksi kaksi rajausta tilanteen tilastolliseen kuvaukseen. Kielellisesti rajaan äidinkielet arabiaan ja kurdiin sekä esitettävissä tilastoissa Helsingin kaupungin julkaisemiin tilastotietoihin, sillä Helsingin vastaanottokapasiteetti oli pääkaupunkiseudun suurin ja toiminta Helsinki-keskeistä, joten se riittänee suuntaa antavaksi tiedoksi. Seuraavassa muutos väestöjakaumissa 2016 --> 2018 (kasvu lukumäärässä ja prosenttiosuutena).

Äidinkielen mukaan:

Arabia: 5 632 --> 6 783 (1 151, 20,4 %)
Kurdi: 3 120 --> 3 362 (242, 7,8 %)
Yhteensä: 8 752 --> 10 145 (1 393, 15,9 %)

Alkuperämaan mukaan:

Egypti: 429 --> 436 (7, 1,6 %)
Irak: 4 411 --> 5 335 (924, 20,9 %)
Libanon: 265 --> 258 (-7, -2,6 %)
Palestiina: 25 --> 33 (8, 32 %)
Syyria: 681 --> 933 (252, 37 %)
Yhteensä: 5 811 --> 6 995 (1 184, 20.4 %)

Kasvu näyttäisi vastaavan melkolailla Helsingin vastaanottokeskusten kapasiteettia ja käyttöä. Kirkko kastoi vuonna 2017 siis 67 henkeä, mikä vastaa lisäyksenä äidinkielen puolesta 0,7 % kristillisyyttä väestössä ja alkuperämaan mukaan 1 % kristillisyyttä. Tietenkin todellisuus on vielä tätäkin kurjempi, sillä 67 henkeä eivät ole pelkästään Helsingistä vaan pääkaupunkiseudulta yleensä ja jopa ympäri Suomea. Tulijamassasta usein mainittu tuhatkin on pisara meressä. Tuosta tuhannesta ainoastaan osa on luterilaisen kirkon käännynnäisiä. Siinä missä pääkaupunkiseudulla luterilaiset ottivat omikseen 150, otti paikallinen helluntaiseurakunta 50 ja suorastaan rehvastelee verkkosivuillaan järjestävänsä sunnuntaijumalanpalveluksen erikseen sekä arabiaksi että persiaksi. Katolilaiset ja ortodoksit ovat tässä viimeisten pisaroiden maistelussa tietenkin mukana. Nämäkin fariseukset ovat löytäneet jostain mustan miehen, jonka ehtoollisrituaaleista on laitettava kuva verkkosivuille. Mutta...

Suomen kirkko käännyttää turvapaikanhakijoita.
- Hieno homma, mutta olisipa se tehty jo rajalla.

IDA

#3561
Quote from: newspeak on 26.08.2019, 15:50:42
Katolilaiset ja ortodoksit ovat tässä viimeisten pisaroiden maistelussa tietenkin mukana. Nämäkin fariseukset ovat löytäneet jostain mustan miehen, jonka ehtoollisrituaaleista on laitettava kuva verkkosivuille. Mutta...

Katolisella kirkolla Suomessa on afrikkalaisia pappeja, jotka ovat ihan aitoja pappeja ja jotka puhuvat suomea hyvin. Heidän kristillisyytensä kävisi hyväksi esimerkiksi sinne teidän kirkkoonne, jossa selvästi on pulaa kristillistä uskoa tunnustavista papeista. On myös afrikkalaisia kristittyjä, jotka eivät ole kääntyneet kristityiksi saatuaan kielteisen turvapaikkapäätöksen. Ortodoksit käsittääkseni ovat yhteistyössä Etiopian ortodoksisen kirkon kanssa ja tarjoavat kirkkotiloja liturgian viettoa varten. Eli nämäkin ovat olleet kristittyjä jo ennen Suomeen tuloaan.

Ehkä siellä ev.lutissa kannattaisi ensin keskittyä siihen, että löydettäisiin kristinusko uudestaan ja perustettaisiin sen pohjalle ja vasta sen jälkeen ryhdyttäisiin miettimään mokutuskysymyksiä.

muoks:

Afrikkalaiset kirkonmiehet ovat yleensäkin aika realistisia näiden mokutusjuttujen kanssa:

https://www.churchmilitant.com/news/article/cardinal-sarah-mass-migration-not-part-of-catholic-faith
qui non est mecum adversum me est

newspeak

Quote from: IDA on 26.08.2019, 16:07:31
Quote from: newspeak on 26.08.2019, 15:50:42
Katolilaiset ja ortodoksit ovat tässä viimeisten pisaroiden maistelussa tietenkin mukana. Nämäkin fariseukset ovat löytäneet jostain mustan miehen, jonka ehtoollisrituaaleista on laitettava kuva verkkosivuille. Mutta...

Katolisella kirkolla Suomessa on afrikkalaisia pappeja, jotka ovat ihan aitoja pappeja ja jotka puhuvat suomea hyvin. Heidän kristillisyytensä kävisi hyväksi esimerkiksi sinne teidän kirkkoonne, jossa selvästi on pulaa kristillistä uskoa tunnustavista papeista. On myös afrikkalaisia kristittyjä, jotka eivät ole kääntyneet kristityiksi saatuaan kielteisen turvapaikkapäätöksen. Ortodoksit käsittääkseni ovat yhteistyössä Etiopian ortodoksisen kirkon kanssa ja tarjoavat kirkkotiloja liturgian viettoa varten. Eli nämäkin ovat olleet kristittyjä jo ennen Suomeen tuloaan.

Ehkä siellä ev.lutissa kannattaisi ensin keskittyä siihen, että löydettäisiin kristinusko uudestaan ja perustettaisiin sen pohjalle ja vasta sen jälkeen ryhdyttäisiin miettimään mokutuskysymyksiä.

Otit sitten yhden lauseen pitkästä kirjoituksestani, koska se pisti silmään ja halusit tulkita sitä väärin.

Jos ei mentäisi tuohon sen syvemmin nyt. Huomaa, että kritisoin kirjoituksessani ensisijaisesti ihan omaa kirkkoani ja toin tämän jälkeen erillisenä huomiona muiden kirkkokuntien aktiivisuuden. Tärkeintä mielestäni on, että Suomeen päätyvät kristityt löytävät itselleen hengellisen kodin ja opilliset kysymykset ovat mielestäni sivuseikka. Pääkaupunkiseudun seurakunnat ovatkin tarjonneet ulkomaalaistaustaisille kristityille tilojaan ekumeenisuuden hengessä tunnustuskuntaan katsomatta.

Jos tätä nyt pitäisi mitenkään kritisoida, ekumenia ei ensisijaisesti palvele kansallista yhtenäisyyttä, eikä sen ole tarkoituskaan moista tehdä, koska kyse on kristillisestä yhtenäisyydestä, joka on hyvä asia itsessään.

Tämän ketjun aiheena ei ole ortodoksia vaan mokumoku. Onhan se hienoa, että erilaisia pappeja on erilaisille ihmisille. Aikaisemmat viestinihän liittyivät lähinnä yhden evankelisluterilaisen palestiinalaispapin elämäntyöhön, jota arvostan itsessään kovastikin. Roomalaiskatolilaisten afrikkalaispapit eivät sikäli ole niinkään ihmeellisiä.

Pallo on suomalaisilla hengenmiehillä ja myös -naisilla. Heistä valtaosa on tavallisia suomalaisia luterilaisia. He lopulta määrittelevät tämän maan hengellisen kohtalon.

Jos roomalaiskatolilaisten pienikin kritiikki sinua häiritsee, huomautan, että juuri aikaisemmin tässä ketjussa puhuttiin SEN:in julkilausumasta, jossa roomalaiskatolilaiset ovat mukana ja aktiivinen osapuoli. Etpä sanonut tuohon asiaan mitään, jos nyt en sinua mistään syytäkään.

simppali

#3563
Piispan velka katosi..samaa ihmettä olisin toivonut n. 20-vuotta sitten.

Sateenkaari piispa Teemu on ihmeissään, lähes puolen miljoonan euron velan katoamisesta, itse arvelen mihinkään uskonnolliseen yhteisöön kuulumattomana, että nyt on kyseessä ihmeteko todistettavasti.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/piispa-laajasalon-yhtion-lahes-puolen-miljoonan-euron-velkataakka-havisi-piispa-ei-kerro-mita-tapahtui/?shared=1089576-3c59389d-500

"TL Opetus on nyt velaton. Vielä kesäkuussa 2018 päättyneen tilikauden lopussa yhtiöllä oli velkaa 398 900 euroa.

Yhtiön vastikään kaupparekisteriin toimittaman tuoreen tuloslaskelman mukaan sillä on ollut kesän 2018 ja kesän 2019 välisenä aikana yli 440 000 euron tulot.

Liitetiedoissa selvitetään, että nämä tulot muodostuvat kokonaisuudessaan "yhtiön velkojen uudelleenjärjestelystä". Asiakirjoista ei selviä, onko velkoja maksettu pois, annettu anteeksi vai onko Laajasalo tai joku muu ottanut ne vastattavakseen".   Älä ole Teemu huolissasi, kaivelen TL Opetuksen tiedot "muita kanavia" käyttäen.

Jos Laajasalo on ottanut henkilökohtaisesti vastuun TL opetuksen veloista, niin asia on käsitelty ei enempää mutta jos joku muu taho on,,niin PHR:n rekisterissä pitäisi näkyä merkintöjä mahd. yrityskaupasta tai osakepääoman muutoksesta.

""""Haluan korostaa, että olen koko ajan aktiivisesti pyrkinyt sopimaan yhtiön velkojien (pankki) ja takaajan (Finnvera) yhtiön velkojen järjestelemiseksi. Tämän jälkeen on ollut tarkoitus lakkauttaa yhtiö."

Näyttää siis siltä, että veronmaksajat ovat valtion erityisrahoitusyhtiö Finnveran kautta olleet takaamassa yhtiön lainoja.".
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

newspeak

Roomalaiskatolinen kirkko Suomessa hukkuu matuihin ja vapaamatkustajiin.

Kirkko ja kaupunki 9.11.2015:

QuoteKatolilaiset eivät mahdu kirkkoihinsa Helsingissä

Maahanmuutto ja hyvä syntyvyys kasvattavat katolista kirkkoa Suomessa. Luterilainen Tapanilan kirkko on avannut ovensa katolisille messuille, jotka vetävät tilan täyteen...

Satoja uusia jäseniä vuosittain

Katolilaisten määrä on noussut Suomessa tasaisesti viime vuosikymmeninä. Koko maassa asuu noin 14 000 katolisten seurakuntien jäsentä. Helsingin kahdessa katolisessa seurakunnassa jäseniä on yhteensä yli 7000.

Lisäksi Suomessa asuu useita tuhansia katolilaisia, jotka eivät ole rekisteröityneet minkään seurakunnan jäseneksi. Useimmat heistä ovat muuttaneet ulkomailta.

– Itä-Vantaalla on varmaankin suurin keskittymä katolilaisia, jotka tarvitsisivat oman seurakuntakeskuksen tai kirkon. Tässä tilanteessa Tapanilan kirkosta on ollut apua, kertoo Katolisen tiedotuskeskuksen johtaja Marko Tervaportti.

Suomen katolisten seurakuntien jäsenmäärä kasvaa noin 400–700 henkilöllä vuosittain. Eniten uusia jäseniä tuovat maahanmuutto ja syntyvyys. Kolmas syy on kääntyminen katolilaiseksi. Viime vuonna muualta tulleita rekisteröityi noin 250, kasteita oli 235, ja kirkon jäseneksi liittyi vajaat 60 aikuista.
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/katolilaiset-eivat-mahdu-kirkkoihinsa-helsingis-1

Kirkko onkin rahaongelmissa matujensa kanssa (Kotimaa24 21.2.2019):

QuoteKatolisen kirkon taloudellinen kriisi syvenee Suomessa – pikaista helpotusta ei ole näkyvissä

Katolisen kirkon taloudellinen tilanne Suomessa on ajautunut yhä syvempään kriisiin. Aiheesta kirjoittaa katolisen kirkon hiippakuntalehden Fidesin pääkirjoituksessa päätoimittaja, Katolisen tiedotuskeskuksen viestintäjohtaja Marko Tervaportti...

Lähitulevaisuudessa miljoonien eurojen korjausinvestointeja

Suurin ongelma on Kurosenkin mukaan se, että kirkko ei saa riittävästi tuloja seurakuntalaisilta ja kirkon tukijoilta. Viime vuoden ennusteen mukaan tällaisia tuloja olisi tullut noin 700 000 euroa. Koska kirkolla on runsaat 15 000 jäsentä, voidaan laskea, että se saa yhdeltä jäseneltään keskimäärin 50 euroa vuodessa. Aikuista kirkon jäsentä kohti summa on 90 euroa vuodessa.

Kirkon koko budjetin eli 2,7 miljoonan euron kattamiseksi jokaisen jäsenen pitäisi maksaa kirkolle arviolta 340 euroa vuodessa. Tähän on katolisessa kirkossa arvioitu päästävän niin, että jokainen jäsen maksaa 1,5 prosenttia bruttotuloistaan kirkolle.

Laskelmaan eivät sisälly erilaiset investoinnit, kuten rakennusten korjaukset, joita kirkolla on edessään alustavan arvion mukaan lähitulevaisuudessa ainakin kolmen miljoonan euron edestä.

Jäsentulojen lisäksi ekonomi Kuronen väläyttää mahdollisuutta, että katolinen kirkko Suomessa hakisi kaupungeilta avustuksia esimerkiksi maahanmuuttajien integrointiin.
https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/katolisen-kirkon-taloudellinen-kriisi-syvenee-suomessa-pikaista-helpotusta-ei-ole-nakyvissa/

Monikulttuurisuus on rikkaus.

newspeak

Myös ortodoksinen kirkko on monikulttuurisessa murroksessa:

QuoteOrtodoksisten seurakuntien määrä voi supistua kolmasosaan nykyisestä – osa tuohtunut, mutta pääosa seurakunnista valmis jättiremonttiin

Kirkon johto katsoo, että rahat eivät jatkossa riitä nykymallin ylläpitoon ja hallintoa pitää keventää.

Maan toiseen valtionkirkkoon, Suomen ortodoksiseen kirkkoon on tekeillä sodanjälkeisen ajan ylivoimaisesti suurin hallintoremontti. Kirkon johto esittää seurakuntien määrän pudottamista kolmannekseen nykyisestä sulauttamalla monta seurakuntaa yhdeksi kokonaan uudeksi seurakunnaksi.

Kun nyt ortodoksisia seurakuntia on koko maassa 21, olisi niitä uudistuksen toteuduttua, vuoden 2020 alusta, enää seitsemän. Vertailun vuoksi: evankelis-luterilaisia seurakuntia on nyt 400.

Perustettavat suurseurakunnat olisivat paikoin valtavia pinta-alaltaan: esimerkiksi Pohjoisessa kertyisi ajomatkaa seurakunnan pohjoiskolkasta Utsjoelta keskuspaikkaan Ouluun lähes 700 kilometriä.
https://yle.fi/uutiset/3-10362731 (28.8.2018)

Jakolinjat kulkevat kärjistäen liberaalin etelän ja konservatiivisen pohjoisen välillä. Pohjoisessa on jo vuosia pelätty vallan siirtymistä liberaalille etelälle, joka kykenee volyymillään määräämään kaikkien kohtalosta.

Kotimaa24 05.09.2018:

QuoteSuomen ortodoksiseen kirkkoon liittyvistä 70 prosenttia on maahanmuuttajia

Suomen ortodoksiseen kirkkoon liittyy vuosittain noin tuhat uutta jäsentä. Heistä valtaosa, noin 70 prosenttia on maahanmuuttajia, jotka ovat jo aiemmassa kotimaassaan kuuluneet ortodoksiseen kirkkoon. Suurin osa heistä tulee Suomeen Venäjältä, mutta kansojen kirjo on laaja.

Osa Suomen ortodoksiseen kirkkoon liittyvistä maahanmuuttajista on esimerkiksi kreikkalaisia, serbialaisia ja virolaisia.

– Etiopiasta ja Eritreasta on seurakuntiin tullut myös orientaaliortodoksisen kirkon jäseniä. Monet heistä ovat aktiivisia seurakuntalaisia ja tuovat usein lapsensa ehtoolliselle, vaikka eivät itse osallistu ehtoolliseen, kertoo ortodoksisen kirkon vastaava tiedottaja Maria Hattunen.

Monet maahanmuuttajat osallistuvat ortodoksisiin jumalanpalveluksiin ja seurakunnan muuhun toimintaan rekisteröitymättä kirkon jäseniksi. Rekisteröityminen tulee ajankohtaiseksi usein vasta, jos lapsi tarvitsee kasteen tai omainen hautaan siunaamisen.
https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/suomen-ortodoksiseen-kirkkoon-liittyvista-70-prosenttia-on-maahanmuuttajia/

Ortodoksien omilta sivuilta:

QuoteUutta tietoa kirkon jäsenkehityksestä

Sekä kirkkoon liittyminen että kirkosta eroaminen yleisintä 21–40 -vuotiaana.

Kirkon tammikuussa julkaistut jäsentilastot saivat monet kaipaamaan tarkempaa tietoa siitä, mitä lukujen taakse kätkeytyy. Tilastointitapa antaa osin harhaanjohtavaa tietoa: esimerkiksi osa kasteista tilastoidaan kirkkoon liittymisiksi. Tästä tilastoharhasta julkaistiin artikkeli pian tilastojen julkaisemisen jälkeen (https://www.ort.fi/uutishuone/2019-01-18/kasteiden-maara-tilastolukua-suurempi).

Nyt on saatu hieman tarkempaa tietoa kirkkoon liittymisistä ja kirkosta eroamisista.

Kuten on arveltukin, valtaosa kirkkoon liittyneistä on maahanmuuttajia. Koko kirkon tasolla tarkasteltuna heidän osuutensa on silti arvioitua pienempi, 59 %. Liitteenä olevasta diasarjasta näkee, kuinka suuren osan maahanmuuttajat muodostavat kunkin hiippakunnan kirkkoon liittyjistä. Koska Helsingin seurakunnan jäsenistö muodostaa valtaosan hiippakunnan jäsenistöstä, seurakunnan tiedot on muista seurakunnista poiketen eriytetty omaksi kokonaisuudekseen.
https://ort.fi/uutishuone/2019-02-06/uutta-tietoa-kirkon-jasenkehityksesta

Näitä lukemia voi verrata vaikkapa siihen, että aikaisemmin ortodokseista 15 % oli venäjänkielisiä.

Golimar

QuoteEspoolainen Sanna Syri kiinnostui Diakonissalaitoksen kummiperhetoiminnasta nähtyään lehti-ilmoituksen, jossa etsittiin kummiperheitä yksin alaikäisenä turvapaikanhakijana Suomeen saapuneille nuorille.

– Aloin miettiä, että perheemme viikonlopuissa olisi tilaa tällaiselle nuorelle. Voisimme viedä hänet retkeilemään ja tutustuttaa moniin muihin kivoihin asioihin Suomessa.

Nyt kaksi ja puoli vuotta myöhemmin Syrin viisihenkinen perhe toimii kummiperheenä kahdelle Afganistanista tulleelle nuorelle. Toinen heistä on 19-vuotias Mohammad, joka joutui vuonna 2015 pakenemaan kotimaastaan Suomeen.

Mohammad sai monen vuoden odottelun jälkeen pitkäaikaisen oleskeluluvan toukokuussa. Hän käy peruskoulua ja asuu Espoossa omassa vuokra-asunnossa.....................

Sanna Syrin mukaan heistä on tullut hyviä ystäviä, ja ystävien tavoin he ovat myös auttaneet toisiaan monissa asioissa.

– Olen auttanut Mohammadia matematiikan läksyissä, ja hän on tehnyt meillä puutarhatöitä. Hän myös hoiti kesälomalla marsuamme.....................

Syri on nähnyt, miten hurjasti Mohammad tekee töitä kotiutuakseen Suomeen. Sen vuoksi hän toivoo, että muutkin maahanmuuttajataustaiset nuoret saisivat tuekseen kummiperheen. Suomalaiset ystävät vähentävät nuorten yksinäisyyden ja irrallisuuden tunnetta.

– Olemme saaneet Diakonissalaitokselta aina tarvittaessa tukea kummiperheenä toimimisessa. Olemme myös osallistuneet sen järjestämiin keskustelupiireihin. Niissä päällimmäiseksi on noussut kummiperheiden huoli Maahanmuuttoviraston lupakäytännöistä. Moni nuori saa vain vuoden kestävän oleskeluluvan, jolloin tulevaisuus tuntuu hyvin epävarmalta................

Diakonissalaitos etsii vapaaehtoisia kummiperheitä Suomeen alaikäisinä tulleille nuorille, jotka ovat nyt 16–20-vuotiaita. Omaa kummia tai kummiperhettä odottaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla yhteensä 21 nuorta. Toiminnasta kiinnostuneille järjestetään infotilaisuudet Helsingissä 29.8. ja Espoossa 5.9.

Kummiperheiksi haetaan tavallisia perheitä, pariskuntia tai yksittäisiä ihmisiä. Perheet tapaavat nuorten kanssa omien aikataulujensa mukaan noin 1–4 kertaa kuukaudessa. Ohjelmassa voi olla ruoanlaittoa, ulkoilua, pelien pelaamista tai mitä tahansa, mikä tuntuu luontevalta kummankin arjessa................

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/espoolaisperhe-ystavystyi-afganistanista-tulleen-mohammadin-kanssa-diakonissalaitos-etsii-kummiperheita-maahanmuuttajataustaisille-nuorille

newspeak

Tukihenkilö- ja ystävätoiminnassa ei ole mitään vikaa. Olisipa tässä maassa enemmän ihmisiä lähtemässä auttamaan lähimmäisiään. Autettavaa riittää ilman matujakin.

QuoteToiminnasta kiinnostuneille järjestetään infotilaisuudet Helsingissä 29.8. ja Espoossa 5.9.

29.8. on tänään, joten sinne siis hommailijat kummeiksi matuille Helsingistä.

Voi noihin miesvetoisestikin lähteä mukaan, kuten MacGyver tekisi.

Ari-Lee

Quote from: newspeak on 28.08.2019, 15:42:59
Myös ortodoksinen kirkko on monikulttuurisessa murroksessa:

Ei ole eikä tule. Mitään mokutusta en ole havainnut enkä tule havaitsemaankaan. Mokutusta ja homotusta kauhistuttaisiin ja siitä tulisi kohu ja joku joutuisi eroamaan satavarmasti. Kaavaa seurataan tunnontarkasti mitään pois jättämättä mitään lisäämättä. Ehtoollista ei jaeta muille kuin kreikkalaiskatolisille. Ja tietenkin on jonkun verran muualta muuttaneita ja erittäin hyvin kotoutunutta sakkia onkin. Kaikki ovat toki tervetulleita seuraamaan. Kuorossakin on luterilaisia.

Suomen kreikkalaiskatolinen kirkko on irtisanoutunut Venäjän kirkosta. Ne ovat kaksi erilaista.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

newspeak

Quote from: Ari-Lee on 29.08.2019, 02:29:14
Quote from: newspeak on 28.08.2019, 15:42:59
Myös ortodoksinen kirkko on monikulttuurisessa murroksessa:

Ei ole eikä tule. Mitään mokutusta en ole havainnut enkä tule havaitsemaankaan. Mokutusta ja homotusta kauhistuttaisiin ja siitä tulisi kohu ja joku joutuisi eroamaan satavarmasti. Kaavaa seurataan tunnontarkasti mitään pois jättämättä mitään lisäämättä. Ehtoollista ei jaeta muille kuin kreikkalaiskatolisille. Ja tietenkin on jonkun verran muualta muuttaneita ja erittäin hyvin kotoutunutta sakkia onkin. Kaikki ovat toki tervetulleita seuraamaan. Kuorossakin on luterilaisia.

Suomen kreikkalaiskatolinen kirkko on irtisanoutunut Venäjän kirkosta. Ne ovat kaksi erilaista.

Eipä Helsingin ortodoksien tarvitse paljoa mokumoku niin kohta tunnelma pohjoisessa on homohomo.

Toki itse en ole kuvien kumartelija ylipäätään. Johan kymmenen käskyäkin moisen kieltää.

Venäjän kirkko on täysin eri asia. Puhutaan Suomen ortodoksisesta kirkosta. Siitä jolla on verotusoikeus.