News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kirkon karkeimmat mokutukset

Started by tavallinen jantteri, 17.12.2011, 00:40:50

Previous topic - Next topic

IDA

#2850
Quote from: Roope on 26.12.2017, 01:48:58
Ja kyllä, paavi, joka on katolisen kirkon mukaan erehtymätön Jumalan pojan käskynhaltija, antoi tuossa hyvin selvästi ymmärtää, että Euroopan ja myös Suomen pitäisi pitää rajat auki ilman mitään rajoituksia ja millään lailla tulijoiden motiiveja kyseenalaistamatta. Minä olen asiasta jyrkästi eri mieltä ja toisin kuin paavi, voin tarvittaessa perustella käsitykseni muutenkin kuin vetoamalla auktoriteettiini tai ikivanhoihin tarinoihin.

Lähimpänä Suomea paavi on käynyt Ruotsissa. Siellä hän totesi, että maan ei pitäisi ottaa niin paljon siirtolaisia, että se ei pysty integroimaan heitä omaan kulttuuriinsa.

Jouluyön messun saarna on hieman eri asia kuin politiikkaa käsittelevä puhe. Se ei sitäpaitsi ole edes suunnattu eurooppalaisille vaan katoliselle kirkolle koko maailmassa. Lähi-idässä on edelleen enemmän katolisia kuin Pohjoismaissa yhteensä. Paavi siis saarnaa katoliselle kirkolle. Kirkon kannat löytyvät hyvin perusteltuina eri asiakirjoista. Kirkon kanta on, että kansoilla ja kansakunnilla on oikeutensa, jotka nousevat suoraan ihmisoikeuksista. Tärkein oikeus niistä on oikeus itsenäisyyteen. Oikeudet on perusteltu luonnonoikeuksiin pohjautuvalla, rationaalisella filosofialla.

Mitä saarnaan tulee, niin evankeliumitekstin mukaan keisari todella käski kaikki lähtemään kodeistaan verollepantavaksi, eikä sijaa majatalosta löytynyt. Lisäksi toisen evankeliumin mukaan kaikki alle 2-vuotiaat poikalapset aiottiin tappaa ja Josef ja Maria pakenivat tätä verilöylyä Jeesus mukanaan. Urbi et Orbi - puheessaan paavi mainitsi erikseen ainakin Jerusalemin kiistan, Syyrian sisällissodan, Jemenin sodan, Etelä-Sudanin ja muita Afrikan maita, Burman ja Ukrainan. Kyllä niissä soditaan ja ihmiset myös pakenevat sotaa. Eli ei ihme, että koko katoliselle maailmalle suunnattu saarna käsittelee näitä kysymyksiä.

Paavin näkemyksen mukaan kolmas maailmansota on käynnissä ja valitettavasti kiihtymässä, joten saarnassa voi olla myös ennakointia.
qui non est mecum adversum me est

Ajattelija2008

Paavin pitäisi eksplisiittisesti sanoa, että huijareita ei saa houkutella hukkumaan Välimereen. Asiahan on maantieteellisesti kovin lähellä Vatikaania, kun Italiaan näitä huijareita sitten kuljetetaan. Muistaakseni ainakin europarlamentissa on keskusteltu tästä eettisestä ongelmasta, mutta EU vasta viime aikoina alkoi suitsia huijarien laitonta salakuljetusta Italiaan.

Sivumennen sanoen evankeliumin kertomus Marian ja Joosefin matkasta Betlehemiin on fiktiota. Väestönlaskennassa ihmiset pysyvät kotonaan eivätkä matkusta ympäri maata. Lisäksi evankeliumissa mainittu Quiriniuksen väestönlaskenta pantiin toimeen vasta 10 vuotta Jeesuksen oletetun syntymän jälkeen eikä se johtunut mistään keisari Augustuksen käskystä "koko maailman verollepanosta". Roomalaiset verottivat provinssien väestöä tietysti koko ajan eikä verottaminen ollut Augustuksen keksintö.

Toisessa evankeliumissa mainittu väite alle 2-vuotiaiden surmaamisesta on niinikään fiktiota. Mikään muu lähde ei tue noin groteskia väitettä.

Yllä oleva historiatieto ei tietenkään vaikuta siihen, miten evankeliumien kertomukset pitäisi eettisesti tulkita.

guest11919

Quote from: Alabama on 25.12.2017, 23:38:20
Paavi kehoitti joulumessun yhteydessä pidetyssä puheessaan toivottamaan vainotut ja pois ajetut tervetulleiksi. Marialla ja Joosefilla kuulemma oli ihan sama kohtalo. Ei minusta tai sitten muistan koko storyn ihan väärin. Minusta Maria ja Joosef menivät Betlehemiin vain listaamaan itsensä veroluetteloon ja palasivat sitten kotiin. Mitä ihmeen pakolaisia nämä muka olivat ????

Et muista koko stooria :)

He lähtivät Egyptiin pakoon Herodeksen vainoa. Henkilökohtaista vainoa paeten he olivat siis oikeita pakolaisia.

Tavan

^Tosin pako Egyptiin oli vain valtakunnan sisäinen muutto provinssista toiseen, koska sekä Egypti että Juudea olivat osa Rooman imperiumia. Lisäksi perhe edusti oikeaa mallipakolaisuutta, koska olivat selkeästi määriteltävän henkilökohtaisen vainon kohde, pääasiassa naisia ja lapsia, eivät osa valtavaa kansainvaellusta, olivat Egyptissä vain väliaikaisesti suojassa eivätkä pyrkineet muuttamaan Egyptiä Juudeaksi.

Mielestäni Benedictus pantiin historiallisella tavalla hyllylle tehtövästään kesken kaiken, koska ei ollut tarpeeksi mokumielimen, varoittaen islamin historiallisesta uhasta ja olemalla muutoinkin vanhoillinen älykkö. Franciskus nostettiin esiripun takana suoritetuin kepulikonstein häneen tilalleen, ja F onkin ollut moku-liberaalisiiven ihannepaavi. Anti-Trump lässy cuck.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

guest11919

Quote from: Ajattelija2008 on 26.12.2017, 07:06:14

Yllä oleva historiatieto

Missähän sitä historiatietoa oli...  ???

Alabama

Quote from: Alabama on 25.12.2017, 23:38:20
Paavi kehoitti joulumessun yhteydessä pidetyssä puheessaan toivottamaan vainotut ja pois ajetut tervetulleiksi. Marialla ja Joosefilla kuulemma oli ihan sama kohtalo. Ei minusta tai sitten muistan koko storyn ihan väärin. Minusta Maria ja Joosef menivät Betlehemiin vain listaamaan itsensä veroluetteloon ja palasivat sitten kotiin. Mitä ihmeen pakolaisia nämä muka olivat ????

Koska paljon väkeä saapui samanaikaisesti "panemaan itsensä verolle", olivat majatalot tuiki täynnä ja pariskunta joutui yöpymään eläinsuojassa. Mikäli paavin vertaus olisi edes jotenkuten osuva, pitäisi tarinan jatkua näin:

"...Joosefin mielestä elintaso Betlehemissä oli paljon korkeampi kuin kotona Nazarethissa ja lisäksi betlehemiläiset kustansivat ilmaisen ylläpidon kaikille sitä haluaville. Betlehemin kaupunki alkoi maksaa nuorelle perheelle (Jeesuskin oli jo ehtinyt syntymään) avokätisiä avustuksia ja niillä pystyi elämään paljon mukavammin kuin kotikaupungin puusepänverstaan tuottamilla pienillä tuloilla. Lisäksi vanhassa kotikaupungissa oli levotonta ja siellä olisi Joosef saattanut joutua taistelemaan kotikaupunkinsa puolesta. Joosefin mielestä Betlehemissä sohvalla köllöttäminen oli paljon mukavampaa kuin taistelu isänkaupunkinsa puolesta. Jeesus varttui Betlehemin suuressa nazarethiläisyhteisössä ja Jeesuksen temppelikoulussakin oltiin alettu laittamaan pelkkiä nazarethiläisaterioita. Betlehemiläisiä pidettiin Betlehemin nazarethiläisyhteisössä alempiarvoisina, mutta kuitenkin kelvollisia kustantamaan nazarethiläisten ylläpito. Lisäksi betlehemiläiset pelkäsivät näiden väkivaltaa. Betlehemiläisiä vainottiin vanhassa kotikaupungissa Nazarethissä ihan avoimesti, mutta Betlehemin kaupungin temppelin ylipappi Franziskuksen mielestä se ei ollut mitenkään tärkeä asia..."
^ johtuu ilmastonmuutoksesta.

Alabama

#2856
Bona on oikeassa. Muistin storyn väärin.  :) Betlehem pitää muuttaa Epygtiksi.
^ johtuu ilmastonmuutoksesta.

siviilitarkkailija

QuoteRoomalaiset verottivat provinssien väestöä tietysti koko ajan eikä verottaminen ollut Augustuksen keksintö.

Itseasiassa antiikin Rooman verojärjestelmä oli melko mielenkiintoinen yhdistelmä erilaisia verotuskohteita, mutta provinssissa verotus toteutettiin liiketoimintana. Teknisesti keisariajan alussa verotus oli mm ulkoistettua liiketoimintaa. Rooma ei varsinaisesti itse verottanut vaan maaherrat yms tekivät sopimuksen paikallisen toimijan kanssa joka maksoi Roomalle oikeudesta verottaa. Tämä maksoi Roomalle verotettavan summan ja sai oikeudet kantaa veroa alueellaan olevalta väestöltä käyttämänsä summa + kulut + voitto. Tämä johti usein epäoikeudenmukaiseen verotukseen mutta sellaista on elämä antiikin aikana.

Todettakoon että ylipäätään veronkantoa vastustettiin kiivaasti ja jos taviksilta olisi antiikin aikana kysytty mitään, suosituin valtion rahanhankintamuoto olisi proscripto-lista ja rikkaimpien murhaaminen sekä omaisuutensa uusjako.

Mitä tulee Jerusalemiin ja palestiinan alueeseen 2000 v sitten, kaupunki oli varsin erilainen kuin nykyään mutta uskonnollinen kiihkoilu ja separatismi olivat vallalla. Alueella ei vielä ole juutalaiskapina pyörähtänyt käyntiin, mutta kohta (kaikki on suhteellista) kun muutama keisari tulee ja menee edessä on yksi Roomalaisten sodankäyntihistorian kovimmista ja raadollisimmista taisteluista, juutalaisten kapina jonka kahta jälkeä voi käydä ihastelemassa nykyään Roomassa. Toinen on riemukaari ja toinen on Colosseum. Jerusalem kaupunkina sensijaan loppuu ensimmäisen kerran aika totaalisesti jättäen jäljelle lähinnä itkettävän muurin pohjakivet. Sotasaalis teki Vespasianukseta rikkaan ja rikkaus oli tekevä hänestä keisarin. Keisarin joka köyhäksi soditusta maakunnasta päätti verottaa maakunnan irtilähtevän orjatyövoiman -> orjatyövoima oli merkittävä varallisuus.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

IDA

Quote from: Ajattelija2008 on 26.12.2017, 07:06:14
Paavin pitäisi eksplisiittisesti sanoa, että huijareita ei saa houkutella hukkumaan Välimereen.

Miksi? Antaisiko se voimaa toimia asian lopettamiseksi? Tarvitaanko yleensäkään lisää "Social justice warrioreja" vai olisiko syytä äänestää poliitikot hoitamaan asia ja antaa kirkon hoitaa omaa tehtäväänsä?

Muistaakseni kaikki paavit 1800 - luvun puolivälistä asti ovat kertoneet länsimaiden olevan uskon hylänneitä, laiskan pulleita nautiskelijoita, jotka eivät vaivaudu panostamaan oikeudenmukaisuuteen lainkaan. Eipä ole paljon vaikuttanut. Wienin arkkipiispa taitaa olla ainoa näkyvämpi hahmo, joka julkisesti kertoi 2014-2015 kuinka avustukset Jordanian pakolaisleireille lopetettiin ja ryntäys Eurooppaan alkoi pian sen jälkeen. Kyse on Euroopan valtioiden tietoisesta politiikasta, jolla pyritään "korjaamaan" väestöpyradimia ja saamaan Eurooppaan halpaa, juuretonta ja siten liikkuvaa työvoimaa yhtenäisten työmarkkinoiden luomiseksi. Itse olen kuullut tuon useammankin kerran jo 1990 luvulta lähtien. Se on myös totta. Ei kai kukaan kuvittele, että Antifa ja muut hyödylliset hölmöt siirtolaisia tänne tilaavat ja tänne päästävät?

Euroopan valtiot pystyisivät milloin tahansa pysäyttämään muuttoliikkeen, jos ne niin haluaisivat. Euroopan valtiot pystyisivät myös auttamaan pakolaisia ja auttamaan lopettamaan sotia, jos ne niin haluaisivat. Ne nyt vain eivät halua niin kauheasti sellaiseen panostaa. Seuraavat vaalit ovatkin Suomessa jo tammikuussa. Niissäkin voi antaa politiikalle suuntaa omalta osaltaan.
qui non est mecum adversum me est

Titus

Quote from: Alabama on 25.12.2017, 23:38:20
Paavi kehoitti joulumessun yhteydessä pidetyssä puheessaan toivottamaan vainotut ja pois ajetut tervetulleiksi.

Ei tietenkään koske "pakoloisten" lähtömaita.

PS voisi ruveta ajamaan (nyt kun pääuskontohihhuli on pantu syrjään) kirkon erottamista valtiosta.
Koti ja isänmaa. Uskonto omalla kustannuksella.

8)
that's a bingo!

Syämmistynyt

Puolella silmää vilkaisin eilen joulupäivän tv-jumalanpalvelusta, niin siinä naispappi eriväristen lapsosten kanssa värisytteli Jeesuksen pakolaisuudesta.  Samaan aihepiiriin meni illalla puoli yhdeksän uutiset, joissa ykkösaiheena oli, että kristityt eri puolilla maailmaa ovat viettäneet joulua (ihanko totta, eipä olisi huomattu), ja sen uutisjuttu tuli Irakista, jossa vietettiin ensimmäistä isisitöntä joulua kolmeen vuoteen.  Toisena aiheena tuli human interest-juttu siitä Ruotsin muslimista, joka Turun puukkoiskussa pelasti toisia niin, että halvaantui.  Ja sitten joulun hyvänä ihmisenä lopuksi kuultiin Vasemmistoliiton entistä puheenjohtajaa Claes Anderssonia.

Irakilaiset partaköriläät ovat nousseet vihervasemmistolaisen joulun tärkeimmäksi sanomaksi.


siviilitarkkailija

#2861
Quote from: IDA

...Kyse on Euroopan valtioiden tietoisesta politiikasta, jolla pyritään "korjaamaan" väestöpyradimia ja saamaan Eurooppaan halpaa, juuretonta ja siten liikkuvaa työvoimaa yhtenäisten työmarkkinoiden luomiseksi. Itse olen kuullut tuon useammankin kerran jo 1990 luvulta lähtien. Se on myös totta. Ei kai kukaan kuvittele, että Antifa ja muut hyödylliset hölmöt siirtolaisia tänne tilaavat ja tänne päästävät?

Näinpä.

Quote
Euroopan valtiot pystyisivät milloin tahansa pysäyttämään muuttoliikkeen, jos ne niin haluaisivat.

Muuttoliikkeen kyllä, aikaansaamansa kansainvaelluksen? ...Minä väitän historian esimerkkeihin viitaten että sepäs ei ole enää ihan niin helpposti tehty kuin sanottu/päätetty.

QuoteEuroopan valtiot pystyisivät myös auttamaan pakolaisia ja auttamaan lopettamaan sotia, jos ne niin haluaisivat.

Pakolaisia on helpompi auttaa kotimaissaan, mutta sen verran on torpattava tuota uskoa sodan lopetuskykyyn että näin helppoa se ei ole. Etenkään nykyajan yk/avustusjärjestö/icc vaikutusten alaisena. Eurooppa ei kykene lopettamaan sotia. Se kykenee aloittamaan mikä on aivan eri asia.
Quote
Ne nyt vain eivät halua niin kauheasti sellaiseen panosta

Mutta puhuvat suulla suuremmalla kuin panostaisivat.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

IDA

Quote from: siviilitarkkailija on 26.12.2017, 11:43:49
Muuttoliikkeen kyllä, aikaansaamansa kansainvaelluksen? ...Minä väitän historian esimerkkeihin viitaten että sepäs ei ole enää ihan niin helpposti tehty kuin sanottu/päätetty.

Tilanne tosiaan pahenee koko ajan ja jossain vaiheessa karkaa lopullisesti eurooppalaisten valtioiden käsistä, mikäli kehityksen annetaan jatkua tällaisena. Väittäisin kuitenkin, että vielä tässä vaiheessa määrätietoisella politiikalla kyettäisiin korjaamaan tilannetta. Se vaatisi ehkä taloudellisia uhrauksia, mutta niitä todennäköisesti tehdään vasta sitten, kun asiat räjähtävät käsiin. Mikä on valitettavaa.

Quote
Pakolaisia on helpompi auttaa kotimaissaan, mutta sen verran on torpattava tuota uskoa sodan lopetuskykyyn että näin helppoa se ei ole. Etenkään nykyajan yk/avustusjärjestö/icc vaikutusten alaisena. Eurooppa ei kykene lopettamaan sotia. Se kykenee aloittamaan mikä on aivan eri asia.

No sanotaan, että ne kykenisivät auttamaan sotien vaikutusten lieventämisessä ja rauhan neuvottelemisessa. Tosiasia tietysti, että sotien paikalliset syytä on paikallisten ratkaistava, eikä mikään pakkorauha kestä. Globaali sota, jota käydään lähinnä Kiinan, USA:n ja Venäjän kesken sitten erikseen. Siihen Euroopalla ei ole paljoakaan sanomista.

Näillä asioilla on kuitenkin loppujen lopuksi aika vähän tekemistä kirkon kanssa. Se pyrkii tekemään rauhaa, mutta taivaaseen pääsee ja helvettiin joutuu vaikka olisi sota ja nälänhätäkin. Kirkon ei tule olla poliittinen voima, eikä sen tule valita mitään poliittista puolta. Viimeisellä tuomiolla tuskin kysytään "elitkö hyvinvoivasti?", mutta saatetaan kysyä tuliko autettua muita tekemään niin.
qui non est mecum adversum me est

Titus

Quote from: Syämmistynyt on 26.12.2017, 11:42:52
Toisena aiheena tuli human interest-juttu siitä Ruotsin muslimista, joka Turun puukkoiskussa pelasti toisia niin, että halvaantui.

Siis halvaantui sen verran, että käyttää pyörätuolia näissä "uutisjutuissa"...  8)

(ylen aiemman jutun perusteella pärjää kotonaan ilman pyörätuolia ja pelastushenkilökunnalta kuultuna käveli itse torilta pois...)
that's a bingo!

Uimakoulutettava

Quote from: Syämmistynyt on 26.12.2017, 11:42:52
Puolella silmää vilkaisin eilen joulupäivän tv-jumalanpalvelusta

Samaan aihepiiriin meni illalla puoli yhdeksän uutiset

Irakilaiset partaköriläät ovat nousseet vihervasemmistolaisen joulun tärkeimmäksi sanomaksi.

Jotenkin masentavaa syrjintää, että valtiokirkollinen Reporadio on siis kokonaan unohtanut esim. somalialaiset suurperheen äidit ja epäkansallisen kokoomuksen.

Kas kun Ne Kansainväliset Sopimukset ja paavin Urpo & Turpo -puhe määräävät, että jokaisella vainoa pakenevalla on oikeus tulla siirretyksi Mutti Merkelin ja Kempeleen Kultasormen verettömän laupiain kätösin pysyvästi Suomeen tahi vähintäänkin länsimaisen elintason äärelle.

Noh, onneksi valtiokirkon seuraava ylimmäinen pappi on Mari Käkinen. 

:) :flowerhat:
"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

Faidros.

Tää on tavallaan ot, mutta kun kohde on Helsingin uusi mokumokupiispa niin sallittaneen?
Teemu Laajasalon firmalla on lähes 400 000€ velat. Yritys on toimittanut verottajalle tilinpäätökset vuosia myöhässä ja Laajasalo ei suostu vapaaehtoiseen erityistilintarkastukseen. Laajasalo väittää itse antaneensa firmalleen 131000€ lainan, jota asiaa tutkineen Johanna Korhosen(muistanette kuka) mukaan olisi kirkkoherran palkalla ollut mahdotonta suorittaa niin rajatussa ajassa.
Faidroksen mieleen nousee ensimmäisenä rahanpesu, mites muilla?

www.uusisuomi.fi/kotimaa/238221-teemu-laajasalon-yrityksella-380-000-eun-velat-kirkollisvaikuttaja-johanna-korhonen?ref=valinnat
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

newspeak

Quote from: Faidros. on 30.12.2017, 15:15:02
Tää on tavallaan ot, mutta kun kohde on Helsingin uusi mokumokupiispa niin sallittaneen?
Teemu Laajasalon firmalla on lähes 400 000€ velat. Yritys on toimittanut verottajalle tilinpäätökset vuosia myöhässä ja Laajasalo ei suostu vapaaehtoiseen erityistilintarkastukseen. Laajasalo väittää itse antaneensa firmalleen 131000€ lainan, jota asiaa tutkineen Johanna Korhosen(muistanette kuka) mukaan olisi kirkkoherran palkalla ollut mahdotonta suorittaa niin rajatussa ajassa.
Faidroksen mieleen nousee ensimmäisenä rahanpesu, mites muilla?

www.uusisuomi.fi/kotimaa/238221-teemu-laajasalon-yrityksella-380-000-eun-velat-kirkollisvaikuttaja-johanna-korhonen?ref=valinnat

Laajasalon olisi pitänyt tuoda tuo itse julki aikaisemmin, vaikka näyttäisi "vain" kusseen omat raha-asiansa. Ehkä sitä ei herrahississä huomaa mihin suuntaan ollaan menossa.

Faidroksen linkittämä uutinen on lukemisen arvoinen.

Alabama

#2867
Osnabruckin katolilainen piispa Franz-Josef Boden valittaa ,,uudesta kapeakatseisuudesta". Vallalla on jälleen ,,voimakas ja vaarallinen ahdasmielinen ajattelu -kansallismielinen, alueellinen, yksilöllinen, ideologinen", toteaa piispa uudenvuoden saarnassaan.

Tämä kehitys näkyy ,,eurooppalaisten uudessa kykenemättömyydessä Euroopan muodostamiseen ja globaaleissa kysymyksissä kuten maahanmuutossa ja ilmastonmuutoksessa kyvyttömyytenä toimia solidaarisesti ja verkostoituneena muiden kanssa. Yhä monimutkaisemmaksi muuttuva maailma johtaa uskonnot ja kirkon ,,uuteen itsekkyyteen ja narsismiin sekä väkivallanhakuiseen suvaitsemattomuuteen."




,,Uusi itsekkyys ja narsismi" on hyvä adjektiivi läntisen Euroopan kirkoille, Merkelille, Sipilälle, Gabrielille, Schulzille ja monelle monelle muulle poliitikolle. ,,Väkivallanhakuinen suvaitsemattomuus" istuu kuin saparo sian pyllyyn kuvaamaan punaviheraktivisteja ja islamistimamuja. Kuitenkin mieleen hiipii aavistus, että Herra Piispa tarkoitti tällä ihan jotakin muuta...

https://www.welt.de/politik/deutschland/article172058021/Silvesterpredigten-Kirchen-wenden-sich-gegen-Engstirnigkeit-und-Abschottung.html

Laittaisin lainaukset ja lihavoinnitkin, mutta kun uudenvuodenviini laittaa jo silmiä lievästi harittamaan. Modeille syvimmät anteeksipyynnöt asian johdosta.
^ johtuu ilmastonmuutoksesta.

Veikko

Taas hyviä uutisia tosihurskaille ja pakanoille, mokutuksen turvottaman kirkkoherran housut repesi haaroista halki:

https://eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/vsumma.svg
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

newspeak

#2869
Quote from: Alabama on 31.12.2017, 21:50:08
https://www.welt.de/politik/deutschland/article172058021/Silvesterpredigten-Kirchen-wenden-sich-gegen-Engstirnigkeit-und-Abschottung.html

Laittaisin lainaukset ja lihavoinnitkin, mutta kun uudenvuodenviini laittaa jo silmiä lievästi harittamaan. Modeille syvimmät anteeksipyynnöt asian johdosta.

Vapaamuotoinen suomennos:

QuoteKirkot asettuvat kapeakatseisuutta ja sulkeutumista vastaan

Piispa Bode pahoittelee eurooppalaisten kyvyttömyyttä kehittää Eurooppaa ja toimia solidaarisesti ja verkottuneesti maahanmuuttoon ja ilmastonmuutokseen liittyen. Sen sijaan "uusi pikkusieluisuus" valtaa alaa.

Vuodenvaihteessa Saksan suurimpien kirkkojen johtavat edustajat vaativat avoimuutta ja sitoutumista sekä vastarintaa uhkaavia yhteiskunnallisia suuntauksia vastaan.

Osnabrückin katolinen piispa Franz-Josef Bode paheksui "uutta pikkusieluisuutta". "On vahva ja vaarallinen taipumus ajatella uudelleen kapea-alaisesti - nationalistisesti, alueellisesti, individualistisesti, ideologisesti", hän sanoi uudenvuodenaaton saarnassaan.

Tämä kehitys voidaan nähdä esimerkiksi "monien eurooppalaisten uudessa kyvyttömyyssä kehittää Eurooppaa ja toimia solidaarisesti ja verkottuneesti maahanmuuttoon ja ilmastonmuutokseen liittyen.". Enenevässä määrin monimutkaisempi maailma vaikuttaa myös uskonnossa ja seurakunnissa "uudelleen egoismiin, narsismiin, jopa väkivaltaiseen suvaitsemattomuuteen", kertoi piispa käsikirjoituksen mukaan.

Kölnin kardinaali Rainer Maria Woelki varoitti ihmisen genomiin muokkaamisesta ja aborttikiellon pehmenemisestä. Elämän perusperiaatteisiin ei tulisi puuttua, sanoi Woelki kovassa puheessaan sunnuntaina Kölnin tuomiokirkossa. "Ihmiset, joilla on sairauksia ja vammoja ​​- myös perinnöllisiä - kuuluvat osaksi elämää ja yhteiskuntaamme."

Woelki viittasi geenitekniikan nykyisiin yrityksiin korvata osan DNA-säikeistä. "Emme kieltää mahdollisuuksia, jotka näin avautuvat". Geenitekniikan seurauksia terveydelle ja ympäristölle on vaikea arvioida.

"On oltava rauha"

Münsterin katolinen piispa Felix Genn puolusti myös sitoutumista rauhaan ja sovintoon. "Rauhan on oltava, sillä muuten meidän maamme tuhotaan", hän sanoi viitaten konflikteihin esimerkiksi Syyriassa, mutta myös arjessa Saksassa. Rauha syntyy paikallisesti, ryhmissä ja piireissä, perheissä ja itsessään, sanoi Genn. Hän huomautti, että 101. saksalainen katolilaisuuden päivä 9.-13. toukokuuta Münsterissä painottaa rauhaa.

Baijerin protestanttinen piispa, Heinrich Bedford-Strohm, joka on myös Saksan evankelis-kirkon neuvoston puheenjohtaja (EKD), kehotti "hurskauden uudelleen löytämiseen". Todelliset elämän lähteet eivät perustu hyviin neuvoja tai hienostuneisiin positiivisen ajattelun strategioita, sanoi Bedford-Strohm viestissä vuoden alussa. "Todelliset elämän lähteet tulevat Luojalta."

Myös Trierin katolinen piispa Stephan Ackermann kehotti kristittyjä suuntaamaan huomionsa "Jumala hyviin tekoihin" viime vuonna ja keräämään voimaa ja luottamusta tulevien haasteiden varalta. Freiburgin arkkipiispa Stephan Burger korosti, että "yhteinen päämäärän" tulisi olla rakkaus, joka "säteilee lapsesta seimessä". Hän "estää ylimielisyydeltä ja luovuttamasta".

Eläkkeellä oleva Oldenburg protestanttinen piispa Jan Janssen kehotti olemaan tietoisempi ajasta: "Teeskentelemme sitä olevan käytössämme ja sen olevan hallinnassamme viedessämme aikaa, mittatessamme aikaa, antaessamme aikaa ja säästäessämme aikaa."

Mokumokulla pääsee ainakin otsikoihin. Sehän on nykyään tärkeintä.

Waldo

#2870
Quote from: Bona on 26.12.2017, 07:44:44
Quote from: Alabama on 25.12.2017, 23:38:20
Paavi kehoitti joulumessun yhteydessä pidetyssä puheessaan toivottamaan vainotut ja pois ajetut tervetulleiksi. Marialla ja Joosefilla kuulemma oli ihan sama kohtalo. Ei minusta tai sitten muistan koko storyn ihan väärin. Minusta Maria ja Joosef menivät Betlehemiin vain listaamaan itsensä veroluetteloon ja palasivat sitten kotiin. Mitä ihmeen pakolaisia nämä muka olivat ????

Et muista koko stooria :)

He lähtivät Egyptiin pakoon Herodeksen vainoa. Henkilökohtaista vainoa paeten he olivat siis oikeita pakolaisia.
Quote from: Alabama on 26.12.2017, 09:19:38
Bona on oikeassa. Muistin storyn väärin.  :) Betlehem pitää muuttaa Epygtiksi.

Olette kumpikin oikeassa (ja väärässä), koska luette eri kirjoja.

Luukkaan evankeliumissa he menivät Nasaretista Beetlehemiin verojen vuoksi, ja tässä evankeliumissa mainitaan väestönlaskenta. Synnytettyään Jeesus-lapsen perhe meni rauhassa takaisin kotiin Nasaretiin. Siinä ei ole mitään vainoa, ei pakomatkaa Egyptiin.

Matteuksen evankeliumissa Joosef ja Maria eivät menneet verojen perässä Beetlehemiin. He asuivat siellä jo, ja muuttivat Egyptin reissunsa jälkeen Nasaretiin. Vain tässä evankeliumissa on lasten murha.

Kummassakin tarinassa on yritys selittää, miten Messias voi tulla Nasaretista, kun profetian mukaan Messias tulee Daavidin kaupungista Beetlehemistä. Yhdessä perhe on alunperin sieltä kotoisin, toisessa he käyvät verojen vuoksi siellä.

Joten vain yhdessä evankeliumissa Jeesus-lapsi on pakolainen, toisessa ei. 50/60 mahdollisuus siis, että Jeesus ei ollut koskaan minkään sortin pakolainen. Aika vastuutonta tehdä politiikkaa tuon perusteella.

Hyvää ja parempaa uutta vuotta vain kaikille!

Alabama

#2871
Quote from: Waldo on 01.01.2018, 00:08:58
Quote from: Bona on 26.12.2017, 07:44:44
Quote from: Alabama on 25.12.2017, 23:38:20
Paavi kehoitti joulumessun yhteydessä pidetyssä puheessaan toivottamaan vainotut ja pois ajetut tervetulleiksi. Marialla ja Joosefilla kuulemma oli ihan sama kohtalo. Ei minusta tai sitten muistan koko storyn ihan väärin. Minusta Maria ja Joosef menivät Betlehemiin vain listaamaan itsensä veroluetteloon ja palasivat sitten kotiin. Mitä ihmeen pakolaisia nämä muka olivat ????

Et muista koko stooria :)

He lähtivät Egyptiin pakoon Herodeksen vainoa. Henkilökohtaista vainoa paeten he olivat siis oikeita pakolaisia.
Quote from: Alabama on 26.12.2017, 09:19:38
Bona on oikeassa. Muistin storyn väärin.  :) Betlehem pitää muuttaa Epygtiksi.

Olette kumpikin oikeassa (ja väärässä), koska luette eri kirjoja.

Luukkaan evankeliumissa he menivät Nasaretista Beetlehemiin verojen vuoksi, ja tässä evankeliumissa mainitaan väestönlaskenta. Synnytettyään Jeesus-lapsen perhe meni rauhassa takaisin kotiin Nasaretiin. Siinä ei ole mitään vainoa, ei pakomatkaa Egyptiin.

Matteuksen evankeliumissa Joosef ja Maria eivät menneet verojen perässä Beetlehemiin. He asuivat siellä jo, ja muuttivat Egyptin reissunsa jälkeen Nasaretiin. Vain tässä evankeliumissa on lasten murha.

Kummassakin tarinassa on yritys selittää, miten Messias voi tulla Nasaretista, kun profetian mukaan Messias tulee Daavidin kaupungista Beetlehemistä. Yhdessä perhe on alunperin sieltä kotoisin, toisessa he käyvät verojen vuoksi siellä.

Joten vain yhdessä evankeliumissa Jeesus-lapsi on pakolainen, toisessa ei. 50/60 mahdollisuus siis, että Jeesus ei ollut koskaan minkään sortin pakolainen. Aika vastuutonta tehdä politiikkaa tuon perusteella.

Hyvää ja parempaa uutta vuotta vain kaikille!

Kiitos Waldolle selityksestä. Ilmankos koko tarina vaikutti niin merkilliseltä.  :)

Tuskin Joosef kuitenkaan Matteuksen evenkeliumin tarinassakaan matkasi Egyptiin (joka oli saman Rooman valtakunnan toinen provinssi, kuten täällä foorumilla jo on ehditty mainitakin) parempien avustusten ja elintason toivossa. Jotta nykytilanteen kanssa olisi yhteneväisyyttä, niin parempaa elintasoa olisi pitänyt Joosefin lähteä hakemaan vähintään Nigeriasta saakka. Ja Joosefin olisi pitänyt jättää Maria ja Jeesus oman onnensa nojaan levottomalle kotiseudulle. Ikää Nigeriassa täyttä ylöspitoa ja integraatiokursseja nauttivalla Joosefilla 15-17 vuotta.  :o

Hyvää Uutta Vuotta kaikille!
^ johtuu ilmastonmuutoksesta.

guest11919

Ei ole kuin yksi stoori :)

Yksi syy sekavuuteen on se, että koulujen ym. seiminäytelmiin yleensä yhdistetään tietäjien vierailu ajallisesti samaan yhteyteen Jeesuksen syntymän kanssa. Näin olen itsekin tehnyt seiminäytelmää ohjatessani, sehän on traditio.

Idän tietäjät eivät kuitenkaan saavu eläinsuojaan syöttökaukalon äärelle, vaan taloon (Matt. 2:11).

Tietäjät saapuvat lapsen luo noin vuoden kuluttua tämän syntymästä. Tämän takia Herodes - joka tapatti lähimmät omaisensakin ja tuskin epäröi lapsenmurhakäskyä antaessaan - käskee surmata kaikki kaksivuotiaat ja sitä nuoremmat. Jokainen erottaa kävelevän ja puhetta tapailevan kaksivuotiaan aivan vastasyntyneestä; tapettava henkilö oli kuitenkin n. vuoden ikäinen, eli puskuri kahteen vuoteen asti oli ihan järkevä.

Luukas kertoo tapahtumista vain n. parin kuukauden päähän. Kahdeksan päivän iässä lapsi on vietävä temppeliin, äiti puhdistautuu 40 päivän kuluttua. Luukas kertoo perheen asettuneen lopuksi Nasaretiin, aivan kuten Matteuskin.

Joka tapauksessa on niin, ettei perhe viettänyt Betlehemissä yhtäjaksoisesti aikaa Jeesuksen syntymästä tietäjien vierailuun. Välillä oli käytävä Jerusalemissa. Matteus jättää kertomatta Jerusalemin vierailusta, Luukas taas uudesta asettumisesta Betlehemiin ja sitä seuranneesta Egyptin pakomatkasta. Kumpikin on koostanut kertomuksensa luotettavina pitämiensä lähteiden pohjalta. Tämä ei tarkoita, että kertomukset olisivat ristiriidassa keskenään, vaan ne täydentävät toisiaan. Uuden testamentin kirjoituksilta odotetaan kohtuuttoman suurta harmoniaa; läheskään yhtä tiukkoja vaatimuksia ei aseteta muille antiikin teksteille, vaan esimerkiksi antiikin ajan sotia kuvaillaan lähteiden pohjalta huomattavasti kaarevampia mutkia suoriksi vetäen.

Matteus kertoo syynkin Nasaretiin asettumiselle: Herodestakin sekopäisempi Arkelaos hallitsi Juudeaa. Jerusalemista oli alkanut Arkelaoksen vastainen kapina, jonka lopputuloksena kaksituhatta miestä ristiinnaulittiin. Sitä ennen Arkelaoksen joukot olivat hakanneet kolmetuhatta kuoliaiksi. Ihan loogista, ettei Betlehemiin tai Jerusalemiin asettuminen tuossa tilanteessa napannut.

guest11919

Vielä yksi huomautus: Matteus ei kerro tietäjien todella menneen Betlehemiin, vaan Herodeksen käskeneen heidän mennä sinne ja heidän seuranneen tähteä. Tähti saattoi johdattaa heidät jonnekin muuallekin.

nimetönkeskustelija

Oletteko panneet merkille että monet pastorit ja kirkonjohtajat, jotka mokuttavat urakalla ja vetoavat lähimmäisenrakkauteen, ovat itse yhteiskunnan hyväosaisia eivätkä he itse osallistu taakanjakoon. Katselin tässä yhtä videota, jossa maailmaa matkannut ja tärkeiden muslimijohtajien kanssa keskustellut kirkonmies vaati kristittyjä olemaan solidaarisia pakolaisia kohtaan. Kristityn täytyy auttaa hädänalaisia (siitä olen samaa mieltä). Sitä hän ei maininnut, että asuu itse suuressa kiviomakotitalossa kaupungin keskustassa ja mitä ilmeisimmin pätäkkää riittää. Jos sellainen ihminen antaa rippeitä suurista rahamääristään, niin sekö on suuri uhraus? Sekö on auttamista? Samalla hän vaatii vanhuksia, työttömiä ja sairaita jakamaan omistaan vaikka heillä mitään jaettavaa ei enää ole. Vanhukset jättää jo lääkkeitä ostamatta kun ei rahat riitä. Vähäosaisten asuinalueet täytetään ulkomaalaisilla, mutta Westendistä ei vokkeja sattumalta löydy. Jos nämä tekopyhät saarnamiehet tekisivät itse kuten opettavat, he pistäisivät kivitalonsa myyntiin ja lahjoittaisivat rahat köyhille.

Tekopyhien uskontojohtajien toiminta on parasta evakeliointia ateismin puolesta. Köyhät ja keskiluokkaiset ihmiset eivät ole idiootteja ja he kyllä huomaavat kusetuksen. Pakolaisten ongelmat ja taakanjako pistetään vähäosaisten maksettavaksi ja sitten vedotaan Raamattuun. Tästäkin huolimatta olen kristitty ja tulen aina olemaan.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

valkobandiitti

Quote from: Veikko on 31.12.2017, 22:39:42
Taas hyviä uutisia tosihurskaille ja pakanoille, mokutuksen turvottaman kirkkoherran housut repesi haaroista halki:

https://eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/vsumma.svg

Hieno uutinen, taas lähti kirkko oy:ltä joku miljoona vikalta riviltä. Varmaan kiva pyörittää bisnestä kun tulos on joka vuosi miljoonia huonompi kuin edellisenä vuotena.
Onneksi myös kirkkoon kastettujen osuus putoaa joka vuosi ja on paljon kirkkoon kuuluvien kuolleiden lukumäärää pienempi.
Kestetään vielä pari vuotta niin saadaan nähdä kaikkien aikojen yt:t kirkossa. Voi sitten poispotkitut mokuttajapapit etsiä itselleen koulutusta vastaavia töitä.
Ekologia on valjastettu poliittisten tavoitteiden ajamiseen, ja vihreyden ytimessä on vasemmistolainen, kapitalismin vastainen politiikka, jolla halutaan lopulta rajoittaa yksilön vapautta.

Veikko

Quote from: valkobandiitti on 01.01.2018, 16:06:04
--
Kestetään vielä pari vuotta niin saadaan nähdä kaikkien aikojen yt:t kirkossa. Voi sitten poispotkitut mokuttajapapit etsiä itselleen koulutusta vastaavia töitä.

Herra suokoon meille tämän.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Uimakoulutettava

Quote from: Waldo on 01.01.2018, 00:08:58

Kummassakin tarinassa on yritys selittää, miten Messias voi tulla Nasaretista, kun profetian mukaan Messias tulee Daavidin kaupungista Beetlehemistä.

Joten vain yhdessä evankeliumissa Jeesus-lapsi on pakolainen, toisessa ei. 50/60 mahdollisuus siis, että Jeesus ei ollut koskaan minkään sortin pakolainen. Aika vastuutonta tehdä politiikkaa tuon perusteella.


Päinvastoin.

Vastuullista valtiokirkollista vastuukantopolitiikkaa tehdään seuraavasti:

1. Aikamme kirjanoppineet ja ylipapit/-papittaret eivät suinkaan tarjoile sekulaareja selityksiä kirkkokansalle saati tunnusta epäuskoaan, vaan puhuvat kansalle "suurista kertomuksista" samalla, kun iskevät toisilleen valistuneesti silmää Helsingin hengessä merkitsevästi hymyillen.

2. Mikä mielenkiintoisinta, uskonnollisuudesta kulttuurimarxistit eivät silti luovu, vaan ajavat mokutushurmoksellisesti varsinkin väestönsiirtohumanitaarisuutta eli nollatoleranssia natsifasismirasssismille.

Luin poikkeuksellisesti Oulu-lehden paperiversiota käydessäni ulostamassa ja kas, kolumnissaan "Tuoksu ja tuhina" FT Satu Saarinen, lasikaton rikkonut tuomiorovasti (ja Samuel Salmen seuraaja Oulun mokutusjohtajana eli ylipapittarena?) paitsi turbomokutti tuttuun tapaansa, puolusti myös eläinoikeuksia: Kaikki lemmikit pääsevät taivaaseen!

:) :flowerhat:

Quote

Tuoksu ja tuhina

Oulu-lehti
19.12.2017
Satu Saarinen
Kirjoittaja on Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra


SEU­RAAN Ins­tag­ra­mis­sa kah­ta ket­tua, yh­tä al­pak­kaa, pu­ren­ta­vi­kais­ta Dai­sy-koi­raa ja so­ke­aa, mo­lem­mat sil­män­sä me­net­tä­nyt­tä Bear-bit­pul­lia.

Nämä kaik­ki tyy­pit muis­tut­ta­vat mi­nua, luo­ma­kun­nan kruu­nua sii­tä, et­tä ih­mi­nen ei ole ai­noa tun­te­va ja ra­kas­ta­va otus täs­sä maa­il­mas­sa. Nämä eläi­met ovat pei­li­nä omal­le luo­tui­suu­del­le­ni, ai­van ku­ten omat poi­ka­koi­ra­ni­kin.

Mo­nel­la paik­ka­kun­nal­la jär­jes­te­tään jou­lun al­la eläin­ten jou­lu­rau­han ju­lis­tus. Se so­pii eri­tyi­sen hy­vin suo­ma­lai­seen mie­len­mai­se­maan. Met­sä­kirk­ko­ja vä­rit­tää luon­non­lä­hei­syys ja juu­re­vuus. Eläi­nys­tä­vien läs­nä­o­lo tuo hel­län ta­jun sii­tä, et­tä me kaik­ki olem­me sa­man Ju­ma­lan luo­mia ja sa­man maan lap­sia.

Eläi­mel­lä on mer­kit­tä­vä sija mo­nis­sa suu­ris­sa ker­to­muk­sis­sa, myös Raa­ma­tus­sa. Eläin­maa­il­man edus­ta­ja on läs­nä, kun jo­tain tär­ke­ää ta­pah­tuu.

Aa­si kul­jet­taa py­hän per­heen pa­ko­lais­mat­kal­le, ja aa­sin var­sal­la Jee­sus rat­sas­taa Je­ru­sa­le­miin.

Kris­ti­nus­kon suu­res­sa ker­to­muk­ses­sa eläin­ten syöt­tö­kau­ka­loon syn­ty­nyt va­pah­ta­ja ei ole vain ih­mis­ten va­pah­ta­ja, vaan koko luo­ma­kun­nan Va­pah­ta­ja. Sik­si jou­lun sa­no­ma kos­ket­taa koko luo­ma­kun­taa. Tämä tuo nä­kö­kul­man sii­hen, mi­ten mei­dän tu­lee koh­del­la eläi­miä.

Suu­ris­sa elä­män kään­ne­koh­dis­sa ih­mi­nen ei ole yk­sin. Jos vie­rel­lä ei ole la­ji­to­ve­ri, voi vie­rel­lä ol­la us­kol­li­nen ys­tä­vä. Ja olen var­ma, et­tä tai­vaas­sa ta­va­taan taas!

"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

simppali

En ole kuulunut ev.lut kirkkoon vuosikymmeniin.

Mitä ihmettä tällä haetaan?, lisää seurakuntalaisia? jonkinlaista oman pään silittelyä ja hyväksytyksi tulemista avarakatseisuudesta.

En ihmettele ,jos joillain on mennyt melooni nenään.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005509419.html

"Millaisia teokset sitten ovat?

Yhdessä nainen imettää karitsaa. Toisessa on mies, jonka sylissä on valtavan suuri emakko. Kolmannessa teoksessa vastasynnyttänyt nainen pitää sylissään napanuorasta kiinni olevaa lastaan rinnat maitoa vuotaen ja verta haaroissaan.

Valtaosa keskusteluun osallistuneista pitää teoksia mauttomina ja irvokkaina ja on sitä mieltä, että sellaiset teokset eivät sovellu kirkkoon".
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Jalopeura

Vastenmielisintä tuossa on se että se on ajoitettu juuri jouluksi. Perheet tulevat lastensa kanssa joulukirkkoon. Ilmeisesti tarkoitus on ollut hakea vain mahdollisimman suurta julkisuutta tempaukselle.

Kumma miten vaikeaa joillekin tuntuu nykyään tajuta että ihmiset jotka tulevat kristilliseen kirkkoon, tulevat kenties sinne osallistuakseen kristilliseen jumalanpalvelukseen. Ilman hömppää tai vaihtoehtoisia tulkintoja.

Ja ne ihmiset jotka eivät usko Jumalaan, mutta tulevat joulukirkkoon, haluaisivat perinteisen joulukirkon ja välittää sen perinteen omille lapsilleen sellaisena kuin olemme sen oppineet tuntemaan vuosisatojen ajan, eikä nähdä naisia imettämässä eläimiä, poikaa Lucia-neitona, tai kuulla Mohammedista, tai mitään muutakaan edistyksellistä roskaa joka ei millään tavalla kuulu siihen perinteeseen.

Quote from: Pauliina Turakka PurhonenNiille ihmisille, jotka ihmettelevät, miksi tällaista taidetta on tuotu kirkkoon, Turakka Purhonen vastaa yksiselitteisesti: "Miksi ei?"

"Miksi ihminen ei mahtuisi kirkkoon? Kirkkohan on kokonaista ihmistä varten. Jos kirkko ylipäätään on olemassa, niin se on olemassa ihmistä varten, jonka ei pidä siistiä itseään ennen kuin kelpaa ehtoolliselle."
Taiteilijan selittelyt ovat hyvin heikkoja. Tuollaisilla aasinsilloilla mitä tahansa kestää viedä alttarin viereen.

"The board is set, the pieces are moving. We come to it at last, the great battle of our time"