News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kirkon karkeimmat mokutukset

Started by tavallinen jantteri, 17.12.2011, 00:40:50

Previous topic - Next topic

Alabama

Joulu lähestyy ja kirkot alkavat juhlaan sopivilla joka vuosi toistuvilla fraaseilla muistuttaa siitä, miten meidän pitäisi ajatella vainottuja kristittyjä koko maailmassa. Kuitenkin kirkko parhaansa mukaan on edesauttamassa juuri näiden kristittyjä vainoavien maiden massojen maahantuontia kristittyjen keskuuteen. Kristittyjen vainot leviävät samalla muslimimaista meille ja tämä on valitettava realiteetti, jonka myös kirkon pitäisi tunnustaa saatikka vastustaa maahanmuuttoa rajoittamista yrittävien poliitikkojen toimia. Tunnekylmyyttä ja lähimmäisenrakkaudettomuutta! Kun tämän saman asian sanoo poliitikko, voi sanomalla olla edes jotakin merkitystä eikä se saa aikaan samanlaista pahoinvointia kuin tekopyhät kokomaailmansyleilijäkirkkojen oman hyvyytensä loisteessa paistattelevien kirkon edustajien fraasit.


Itävallan kansleri Sebastian Kurz: "Yli 100 miljoonaa kristittyä koko maailmassa joutuu diskriminoinnin, uhkailun ja vainon kohteeksi. Meidän pitää päättäväisesti toimia kristittyjen vainoa vastaan, erityisesti Keski- ja Lähi-Idässä. Me eurooppalaiset kannamme tästä erityistä vastuuta!"
https://twitter.com/sebastiankurz/status/808253903934554112


Tämän voi edes jotenkin ottaa todesta. Katsotaan miten päättäväisesti kristittyjen vainoa täällä meillä tullaan tulevaisuudessa ennaltaehkäisemään...
^ johtuu ilmastonmuutoksesta.

Alabama

^

"Kristittyjä vainoavat maat"-käsite on ihan samanlainen ympäripyöreä ja neutralisoiva yleistävä ilmaus kuin "yhteiskunnalla on ongelma antisemitismin kanssa". Ensimmäisessä "maat" vainoavat kristittyjä ja toisessa "yhteiskunta" on antisemitistinen. Tällä saadaan huomio pois siitä seikasta, että vainoamisen ja antisemitismin takana ovat konkreettiset ihmiset ja että näillä vainoajilla ja antisemitisteillä on epämääräisten ,,maa" ja ,,yhteiskunta" sijaan ihka oikeat kasvot, ihka oikea kansallisuus ja vakaumus. Huomio varsinaisista syyllisistä saadaan poistettua hajauttamalla ja ripoittelemalla syyllisyys tasaisesti kaikkien päälle.
^ johtuu ilmastonmuutoksesta.

duc

Ensin ajattelin olla vastaamatta kirjoitukseen, jonka kirjoittaja väittää olevansa VT:n eksegetiikan asiantuntija mutta ei tarjoa ainuttakaan dokumenttia väitteidensä tueksi. Se ei lupaa hyvää vaan spagettia. Siksi jätän Paavalin teologiaan ja muuhun raamatuntutkimukseen sekä sen hermeneutiikkaan liittyvät väitteet käsittelemättä ja keskityn vain oleellisimpaan: Onko suurin osa papeista de facto ateisteja, kuten Jochanan perustelematta väittää?
Quote from: Jochanan on 10.12.2017, 00:13:56
- -
Suurin osa kirkon papeista ei ole henk.koht. uskossa, eivät usko Raamattuun Jumalan sanana, eivätkä välttämättä edes uskontunnustukseen tai useimpiin kristinuskon ytimessä oleviin oppeihin. Ei tällaisen papin tarvitse ateistiksi ilmoittautua, käytännössä tilanne on aivan sama, kuin jos olisi ateisti kyseessä. Voi hyvin sanoa, että "ateistipapit" ovat pilanneet kirkon.
- -

Jos väittäisin vain, etten tunne henk. koht. yhtään ateistipappia, keskustelu olisi pelkkää musta tuntuu jankkaamista, kun opponentti väittäisi samalla "perusteella" tuntevansa vaikka kuinka monta. Sitten riideltäisiin, mitä on ateismi tai henkilökohtainen usko Jeesukseen. Yritetään kuitenkin lähestyä tätä kysymystä toisin.

Kati Niemelä on tutkinut luterilaisen kirkon työntekiköiden motivaatiota tai uskonnollisella kielellä ilmaistuna kutsumusta. Esitelmässään Kirkon työntekijöiden kutsumus ja usko kriminaalityön päivillä 25.11.2010 Turun kristillisellä opistolla hän toteaa, että yhdeksän prosenttia (9%) kirkon työntekijöistä
Quote
epäilee kauttaaltaan uskontunnustuksesta nousevia uskonkäsityksiä
–Papeista,  kantt.,  diak.,  nuor.ohj.   4-6  %,  lastenohj. 17%
ja
Quote1 %  ei usko lainkaan
–Kaikissa ammattiryhmissä n. 1 %
Tietysti, jos lukee esim. Timo Eskolan kirjaa Ateistit alttarilla Jumalan sanana, voi viitata kintaalla Niemelän tutkimustuloksille. Rakentavaa keskustelua siten ei synny, mutta onko se Jochananin et al. tarkoituksenakaan, voidaan epäillä.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

duc

Mokutuksesta vielä. Eino P. on sen määritellyt esim. 1 ja 2. Halla-ahonkin määritelmä löytyy. Samoin Olli Immosen. Laaja määritelmä englanniksi on olemassa Stanfordin yliopiston sivuilla. Näiden varaan olen oman käsitykseni rakentanut.

Kirkon mokutus tuskin seuraa mitään tieteellistä tai epätieteellistä määritelmää vaan sen työntekijät mokuttavat tietämättömyyttään, kuten totesin, koska eivät tunne hyvin edes omaa uskontoaan saati muita.

Quote from: duc on 04.12.2017, 11:04:16
- - Monikulttuuri-ideologian, jossa tavoitellaan kaikkien uskontojen harjoittamisen ja kulttuuristen tapojen noudattamisen rinnakkaiseloa samassa yhteiskunnassa, luulisi olevan ainakin periaatteessa johonkin uskontoon sitoutuneelle sopimaton, mutta moni kristitty nähnee sopimattomana syrjiä joitain uskontoja tai kulttuureja, koska ei ymmärretä niiden juuri eroavan luonteeltaan omasta.
- -
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

Jochanan

Quote from: duc on 22.12.2017, 13:13:07Ensin ajattelin olla vastaamatta kirjoitukseen, jonka kirjoittaja väittää olevansa VT:n eksegetiikan asiantuntija mutta ei tarjoa ainuttakaan dokumenttia väitteidensä tueksi.

Tämä ei ole tieteellinen foorumi, vaan keskustelupalsta. Ei täällä tarvitse jokaista väitettään dokumentoida. Eiväthän muutkaan sitä tee, miksi vaadit sitä minulta?

Minä esitän täällä mielipiteitäni, näkemyksiäni ja väitteitäni siinä missä muut ja viitetiedot ovat minun päässäni ja se riittää minulle. Jos se ei riitä sinulle, niin aina vapaa kysymään lähdeviitteitä, jonka jälkeen minä voin sellaisen sinulle kaivaa, jos aikaa on (sitä ei hirveästi ole!).

Tieteellisten viitteiden kaivaminen joka keskusteluun on valtavan työlästä ja aikaavievää eikä moderointi ole sellaista vaatinut kuin lehtiartikkelien suoriin lainauksiin.

Summa summarum: kitinäsi voi ohittaa olankohauksella. Se on yhtä tyhjän kanssa.

Quote from: duc on 22.12.2017, 13:13:07Onko suurin osa papeista de facto ateisteja, kuten Jochanan perustelematta väittää?

En väittänyt, että suurin osa papeista on ateisteja. Kirjoitin:

QuoteEi tällaisen papin tarvitse ateistiksi ilmoittautua, käytännössä tilanne on aivan sama, kuin jos olisi ateisti kyseessä.

Termi "ateisti" on hieman hankala tässä yhteydessä, koska ei sellaista pappia, joka ei esim. usko uskontunnustukseen, sanota ateistiksi (ellei hän itse sano itseään ateistiksi ja harvemmin sanoo, kun kerran kirkossa töissä on). Ensin täytyisi siis määritellä, mitä ateisti tarkoittaa.

Kansankielinen ilmaisu "olla uskossa" on siinä mielessä kätevämpi, että jokainen suurin piirtein ymmärtää, mitä se tarkoittaa. Aika moni suomalainen kirkkoon kuuluva tapakristitty sanoo kyllä uskovansa Jumalaan (muistaakseni n. 40 %), mutta harva mieltää itseään uskovaiseksi (n. 10 %).  "Kyllä se Jumalaan uskoo, muttei se mikään uskovainen ole", kuulee usein. Näiden kahden käsitteen ("uskoa Jumalaan" / "olla uskovainen") välillä on siis selkeä ero, mutta kumpaakaan hyvin harvoin tarkemmin määritellään ja se tekee tästä keskustelusta hyvin vaikean sen lisäksi, että on ylipäätänsä hyvin vaikea arvioida kenenkään uskoa kulttuurissa, jossa usko mielletään henkilökohtaiseksi asiaksi.

Minä en henkilökohtaisella tasolla lähde kenenkään uskoa arvioimaan, mutta totean yleisellä tasolla, että suurin osa kirkon papeista ei taida olla uskossa. Ehkä siinä on hieman liitoittelun makua, mutta jos yli puolet on valmiita vihkimään homopareja, niin kyllä se jotain kertoo.

Quote from: duc on 22.12.2017, 13:13:07Kati Niemelä on tutkinut...

Olen nuo Niemelän tutkimukset kyllä lukenut. Minulla ei ole nyt aikaa lähteä linkittämääsi pdf:ää selailemaan, mutta muistaakseni noissa tutkimuksissa on paljonkin sellaisia kohtia, joiden perusteella voi hyvin arvioida, kuinka moni pappi oikeasti uskoo Raamattuun ja kuinka moni ei. Esim. henkilöä, joka ei usko helvettiin tai on valmis vihkimään homopareja, on kovin vaikea pitää uskovaisena.

Joidenkin gallupien mukaan yli puolet papeista olisi valmiita vihkimään homopareja, jos se olisi kirkkojärjestyksen mukaista (ei siis tarkoita niitä pappeja, jotka vihkivät jo nyt). Tämä mielestäni kertoo jotain.

Quote from: duc on 22.12.2017, 13:13:07Tietysti, jos lukee esim. Timo Eskolan kirjaa Ateistit alttarilla Jumalan sanana, voi viitata kintaalla Niemelän tutkimustuloksille. Rakentavaa keskustelua siten ei synny, mutta onko se Jochananin et al. tarkoituksenakaan, voidaan epäillä.

Epäile mitä vaan, mutta mielestäni tuo on hirveän huono argumentti. Kuka pitää Timo Eskolan kirjaa Ateistit alttarilla Jumalan sanana? Ja kuka viittaa kintaalla Niemelän tutkimukseen? Kyse on siitä, miten tutkimusta tulkitaan ja mitä johtopäätöksiä sen pohjalta vedetään. Tutkimuksia on tarkasteltava kriittisesti.

guest11919

Mistä huomaa, että joulu, Jumalan Pojan syntymäjuhla, on lähellä? No tietenkin siitä, että Kirkko ja kaupunki ylistää islamia, sateenkaarimeininkiä ja mokutusta.

Numerossa 23 on

  • megamokuttaja, Amnestyn pj Frank Johanssonin haastattelu
  • artikkeli "Aitoa avioliittoa ei ole olemassakaan"
  • itsessään ihan kiinnostava juttu räppäreistä, jossa kuitenkin vain muslimiräppäri pääsee julistamaan omia uskonkäsityksiään myönteiseen sävyyn- ja tietenkin artikkelissa on pakollinen maininta siitä, kuinka Isis ei ole oikeaa islamia

Numerossa 24 on

  • Koko Hubaran vastenmielinen kolumni, jossa mm. kerrotaan Trumpin olevan paha (mutkan kautta)
  • päätoimittaja Heinimäen kirjoittama käsittämättömän typerä juttu, joka otsikolla "Taatelikakku kuuluu jouluun" kertoo siitä, kuinka Koraanin mukaan Neitsyt Maria toipuu synnytyksestä syömällä taateleita

Herra armahda.

Edut: Lisätty viimeiseen kohtaan varsin oleelliset sanat Koraanin mukaan.

guest11919

Täytyy vielä erikseen päivitellä tuota taatelikakkujuttua. Kristinuskoon Heinimäki saa taatelikakun linkitettyä kuvittelemalla, että paimenilla olisi ollut taateleita laukussaan. Muu juttu kertookin Koraanin sisällöstä. Tämä on ehkä kaikkien aikojen rimanalitus, kömpelöin mahdollinen aasinsilta, jonka kautta pääsee jouluna edistämään islamia.Tokihan Koraani on ingressissäkin, tietysti, sehän on jutun pääasia.

IDA

Usein tuntuu siltä, että luterilaisen kirkon pahin vihollinen on sen oma media.
qui non est mecum adversum me est

newspeak

Moskeija ja Kaupunki-mainoslehden jakelun voi Helsingissä lopettaa täältä: https://www.helsinginseurakunnat.fi/yhteinenhallinto/palvelut/kirkkokaupunki-lehdentilauksetmuutokset.html.stx

QuoteMuiden pääkaupunkiseudun ev.lut. seurakuntien jäsenet voivat hoitaa lehden osoiteasiat asuinpaikkansa mukaan:

osoitteet.espoo(at)kirkkojakaupunki.fi, puhelimitse arkisin klo 9-15, 09 8050 2600

osoitteet.kauniainen(at)kirkkojakaupunki.fi, puhelimitse arkisin klo 10-14, 09 512 3710

osoitteet.vantaa(at)kirkkojakaupunki.fi, puhelimitse arkisin klo 9-15, 09 830 6345

Tai sitten voi liimana postiluukkuun ilmaisjakelukiellon, jolloin säästyy myös paljolta muulta pahalta postinjakajan lukutaidosta riippuen. En tiedä vaikuttaako kieltolappu laskennalliseen levikkiin.

AJIH

Quote from: newspeak on 23.12.2017, 15:10:55
Moskeija ja Kaupunki-mainoslehden jakelun voi Helsingissä lopettaa täältä: https://www.helsinginseurakunnat.fi/yhteinenhallinto/palvelut/kirkkokaupunki-lehdentilauksetmuutokset.html.stx

QuoteMuiden pääkaupunkiseudun ev.lut. seurakuntien jäsenet voivat hoitaa lehden osoiteasiat asuinpaikkansa mukaan:

osoitteet.espoo(at)kirkkojakaupunki.fi, puhelimitse arkisin klo 9-15, 09 8050 2600

osoitteet.kauniainen(at)kirkkojakaupunki.fi, puhelimitse arkisin klo 10-14, 09 512 3710

osoitteet.vantaa(at)kirkkojakaupunki.fi, puhelimitse arkisin klo 9-15, 09 830 6345

Tai sitten voi liimana postiluukkuun ilmaisjakelukiellon, jolloin säästyy myös paljolta muulta pahalta postinjakajan lukutaidosta riippuen. En tiedä vaikuttaako kieltolappu laskennalliseen levikkiin.

Ilmaisjakelukielto ei vaikuta Kirkko ja Kaupungin jakamiseen, sillä kyseessä on osoitteellinen posti.
Apud judicem imperatoremque historiae.
Kaikessa: määrä ja laatu

Vapaa liikkuvuus koskee myös rikollisia.

Kaivopuiston henkirikos 5.7.2020: https://hommaforum.org/index.php/topic,131004.0.html
Ks. myös Uusi Lahti 8.3.2017.

newspeak

^ Itselleni uutta tietoa. Kiitos tästä. Maantieteellinen tasa-arvo ei siis toteudu seurakuntalehtien osalta.

Titus


Quote from: Bona on 23.12.2017, 08:57:06
Tämä on ehkä kaikkien aikojen rimanalitus, kömpelöin mahdollinen aasinsilta, jonka kautta pääsee jouluna edistämään islamia.Tokihan Koraani on ingressissäkin, tietysti, sehän on jutun pääasia.

:facepalm: "Tuskin erehdyn pahasti kun kuvittelen, että jne"  :facepalm:

Jaa, että jeesuslapsikin puhui päviän ikäisenä ?  jeesus mitä hourupäitä kirkkoa saakin nykyään "edustaa"
that's a bingo!

newspeak

Quote from: Bona on 23.12.2017, 08:57:06
Täytyy vielä erikseen päivitellä tuota taatelikakkujuttua. Kristinuskoon Heinimäki saa taatelikakun linkitettyä kuvittelemalla, että paimenilla olisi ollut taateleita laukussaan. Muu juttu kertookin Koraanin sisällöstä. Tämä on ehkä kaikkien aikojen rimanalitus, kömpelöin mahdollinen aasinsilta, jonka kautta pääsee jouluna edistämään islamia.Tokihan Koraani on ingressissäkin, tietysti, sehän on jutun pääasia.

Paimenien lahja oli enkelien ilmestymisestä kertominen. Ei siinä paljon taatelit paina, kun jotain olioita tulee vastaan kertomaan outoja juttuja ja mennään siitä ventovieraille kertomaan vieläpä esikoislapsen juuri synnyttyä.

Tasa-arvon nimissä vaadin myös puolukoiden mainostamista jouluruokien yhteydessä.

guest11919

Quote from: Titus on 23.12.2017, 15:57:34

Quote from: Bona on 23.12.2017, 08:57:06
Tämä on ehkä kaikkien aikojen rimanalitus, kömpelöin mahdollinen aasinsilta, jonka kautta pääsee jouluna edistämään islamia.Tokihan Koraani on ingressissäkin, tietysti, sehän on jutun pääasia.

:facepalm: "Tuskin erehdyn pahasti kun kuvittelen, että jne"  :facepalm:

Jaa, että jeesuslapsikin puhui päviän ikäisenä ?  jeesus mitä hourupäitä kirkkoa saakin nykyään "edustaa"

Tuosta katkelmasta ei tosiaan näy, että Jeesus-lapsen puhe on Koraanista. Uudessa testamentissa on muuten sellainen mielenkiintoinen puoli, että siinä ei ole sellaisia tolkuttomuuksia kuin Koraanissa ja legendoissa. Asiat kerrotaan hyvin matter-of-fact-tyylisesti, eikä ylösnousemus ole opetuslapsillekaan helppo pala hyväksyä. Ensinhän he pelästyvät, kun hauta on tyhjä, eivät suinkaan ajattele ensimmäisenä Jeesuksen nousseen kuolleista.

Eli siis kuvitelluista paimenten eväistä eteenpäin juttu jatkuu Koraanin sisällön selostamisena. Lyhyessä jutussa mainitaan Koraani kahdeksan kertaa, Mohammad kerran ja yksi Koraanin suura esitellään nimeltä.

IDA

Jos on pakko paahtaa evankeliumien ulkopuolelle, niin varsinkin joulun alla olisi tyylikkäämpää esitellä kaanonin ulkopuolisia, kristillisiä tekstejä. Esimerkiksi Jakobin protoevankeliumi sopisi jouluun kuin nenä päähän ja sillä on myös aika vahva asema etenkin ortodoksisessa kirkossa

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jaakobin_evankeliumi
qui non est mecum adversum me est

newspeak

Tässä tuo jäsen @Bona n esiintuoma taatelikakkujuttu kokonaisuudessaan:

QuoteTaatelikakku ei kuulu jouluun sattumalta – Koraanissa Maria toipuu synnytyksestä syömällä taateleita

Taatelit ovat kuuluneet peruselintarvikkeisiin Lähi-idässä iät ja ajat. Koraanissa synnyttävän Marian kerrotaan ottaneen tukea taatelipalmusta.

Itämaan tietäjien lahjat vastasyntyneelle Vapahtajalle me tiedämme: kultaa, suitsuketta ja mirhaa. Sen sijaan paimenten lahjoista ei jouluevankeliumi kerro mitään. Tuskin hekään silti tyhjin käsin lähtivät kuningasta kumartamaan.

Koska paimenet eivät olleet pystyneet varautumaan korkean tason kohtaamiseen, lahjat täytyi kehittää siitä, mitä repussa sattui olemaan. Tuskin erehdyn pahasti, kun kuvittelen paimenilla olleen taateleita eväslaukuissaan.

Herkulliset, ravitsevat ja terveelliset taatelit ovat kuuluneet Lähi-idän peruselintarvikkeisiin iät ajat. Taatelipalmun (Phoenix dactylifera) alkukotina pidetään nykyisen Irakin aluetta, ja sitä tiedetään viljellyn Mesopotamiassa ja muinaisessa Egyptissä jo tuhansia vuosia.

Ehkä jouluevankeliumin paimenet antoivat tuoreita taateleita lahjaksi Jeesukselle. Ja näin joulupöydän taatelikakku kantaa mukanaan kaikuja kauempaa kuin äkkipäätään arvaisikaan: se tuo mausteiset terveisensä Betlehemin kedoilta suomalaisiin olohuoneisiin.

Koraanissa Maria synnyttää yksin

Taatelilla on tärkeä rooli myös Koraanin joulukertomuksessa. Monet Raamatun henkilöt ja tarinat esiintyvät Koraanissa, niin myös kertomus Jeesuksen neitseellisestä syntymästä. Islam on kuutisensataa vuotta kristinuskoa nuorempi uskonto, ja profeetta Muhammad oli omaksunut opetuksiinsa runsaasti piirteitä kristinuskosta, samoin kuin juutalaisuudesta.

Jeesuksen syntymästä kerrotaan Marian suurassa. Tarinassa ei ole tallia, paimenia eikä tietäjiä, ei myöskään härkää eikä aasia. Tarinassa ei ole edes Joosefia. Koraanin joulukertomuksessa Maria vetäytyy autiomaahan synnyttämään aivan yksin.

Koraanin kertomuksessa Maria synnyttää seisaaltaan ja ottaa tuskissaan tukea palmupuusta. Synnytyspoltot lyövät hänen lävitseen niin rajusti, että Maria toivoo, että olisi kuollut ennen synnytyksen alkamista.

Jeesuksen synnyttyä Maria on aivan loppu. Silloin hän kuulee äänen, joka kehottaa ravistamaan palmua: "Älä sure, sillä Herrasi antaa puron kummuta jalkojesi juuresta. Ravista palmua, niin se pudottaa sinulle tuoreita, kypsiä taateleita."

Taateleista Maria sai uutta voimaa, ja hän jaksoi kantaa vastasyntyneen lapsensa kotiin. Kun hän saapui ihmisten ilmoille aviottoman lapsen kanssa, alkoi huorittelu välittömästi. Silloin Jeesus teki ensimmäisen ihmetekonsa: hän puhkesi puhumaan, vaikka ei ollut vielä päivänkään ikäinen, ja puolusti äitiään.

Syntymästä kerrottu erilaisia versioita

Jeesusta pidetään Koraanissa Jumalan lähettämänä profeettana. Koraani kiistää jyrkästi, että Jeesus olisi ollut jotakin enemmän kuin hurskas ja Jumalan erityistä suosiota nauttiva ihminen – vaikka hän Koraanin mukaan syntyikin neitseellisesti.

Koraanin joulukertomuksessa ei ole tallia, härkää, aasia eikä tietäjiä, mutta ei niitä toisaalta ole myöskään Luukkaan jouluevankeliumissa, jonka mukaan Maria kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen eli eläinten syöttökaukaloon, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.

Seimen sijoituspaikkaa Luukkaan evankeliumin kirjoittaja ei mainitse. Ortodoksisissa jouluikoneissa Maria synnyttää Jeesuksen luolassa. Kuvataiteesta ja joululauluista tutut härkä ja aasi taas tulevat Jesajan kirjan profetiasta, jossa "härkä tuntee omistajansa ja aasi isäntänsä seimen".

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/taatelikakkua-ei-kuulu-jouluun-sattumalta-koraanissa-maria-toipuu-synnytyksesta-syomalla-taateleita

Raamattu-larppaamiseen kaikkitietävä Wikipedia kertoo seuraavaa, mutta sehän ei palvele monikulttuurista agendaa riittävän voimallisesti:

QuoteDates

Dates were eaten fresh or dried, but were used mostly boiled into thick, long-lasting syrup called "date honey" (dvash temarim) for use as a sweetener. This syrup was prepared by soaking the dates in water for some time until they disintegrated and then boiling the resulting liquid down into thick syrup. The honey in the Biblical reference of "a land flowing with milk and honey" is date honey.[35][44]

Fresh, ripe dates were available from the mid- to late-summer. Some were sun-dried and pressed into blocks to dry completely, and then used throughout the year, especially as food for travelers. Dates were also fermented into one of the "strong drinks" referred to in the Bible as "shechar".[44]

The date palm required a hot and dry climate and mostly grew and produced fruit in the Jordan Rift Valley, from Jericho to the Sea of Galilee.[34] In these arid areas, the date was sometimes the only plant food available, and was a primary component of the diet, but it was less important elsewhere.[44]

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/taatelikakkua-ei-kuulu-jouluun-sattumalta-koraanissa-maria-toipuu-synnytyksesta-syomalla-taateleita

Maantieteellisenä havaintona paimenilla saattoi siis olla kuivattuja taateleita matkassaan vuodenajat huomioiden, mutta yhtä hyvin voidaan sanoa, ettei ollut. Taatelikakuista Moskeija&Kaupunki ei kerro mitään, mutta taatelikakut ovat pohjimmiltaan taateleilla makeutettua leipää, jollaisia oli ollut iät ja ajat. Propagandapläjäyksessä on asiavirhe, sillä Koraanin mukaan taatelit olivat lohtuna synnytyspolttoihin eivätkä synnytyksen jälkeiseen naposteluun. Koraanissa manalan henki opastaa "Mariaa" paastorikkomukseen: "Syö ja juo rauhallisin mielin ja jos näet jonkun, sano: "Olen vannonut Armolliselle paastoavani ja olevani tänään puhumatta kenellekään.""

Koraanin mukaan Allah siis kehoittaa Mariaa valehtelemaan. Luukkaan evankeliumin mukaan Maria piti paimenien oudon vierailun omana tietonaan. Moskeija&Kaupungin mukaan kaikki käy.

Uimakoulutettava

Eiväthän toki valtiokirkon ylimmäinen pappi ja ylipapit ateisteja itseymmärryksensä mukaan ole. Lammasvaatteinen kaitsija, joka ei usko, että "Sana tuli lihaksi" on tosin Raamatun mukaan antikristus (Joh.1, 2. Joh. 1:7), mutta mitäpä sitä Sanaa sananpalvelija suotta tutkimaan tältä tai miltään muultakaan osin.

Olihan tosin laupias samarialainenkin mitä innokkain väestönsiirtohumanitaari vai miten se nyt meni? Oli miten oli, ensin taatelikakkua ja sitten mokuttamaan.

Löytyisikö valtiokirkon pokaalivitriinistä jokin pysti Sipilän hurskaudestaan tunnetulle ja kansakunnan kuntoon pistämisestä historiaan jäävälle hallitukselle? 
"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

ikuturso

Ei kuulu oikeastaan tänne vatikaanin kaksoisstandardit, mutta menköön:

Joulun alla puheessaan paavi oli kehottanut ymmärtämään, auttamaan ja vastaanottamaan pakolaisia. Seuraavaksi uutisissa kerrottiin paavin pitävän vuosittaisen urbi & orbi -puheensa ja korostettiin, että Vatikaanissa on huippuvartiointi!

"ottakaa irakilainen kahville, mutta rakentakaa muuri minun ympärilleni". T: nimby-paavi.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

MW

Quote from: ikuturso on 25.12.2017, 18:55:52
*** ja korostettiin, että Vatikaanissa on huippuvartiointi!

***

"Minkähän takia?", totesin tuossa kohtaa ääneen. Ja suvaitsevainen sukulainen mainitsi "partalapset" seuranneessa keskustelussa.

Jo on aikoihin eletty, kun minua ei heitettykään ulos kommenttini takia.

IDA

Quote from: ikuturso on 25.12.2017, 18:55:52
Ei kuulu oikeastaan tänne vatikaanin kaksoisstandardit, mutta menköön:

Joulun alla puheessaan paavi oli kehottanut ymmärtämään, auttamaan ja vastaanottamaan pakolaisia. Seuraavaksi uutisissa kerrottiin paavin pitävän vuosittaisen urbi & orbi -puheensa ja korostettiin, että Vatikaanissa on huippuvartiointi!

"ottakaa irakilainen kahville, mutta rakentakaa muuri minun ympärilleni". T: nimby-paavi.

-i-

Puhehan tuli suorana lähetyksenä suomeksi tekstitettynä. Olisi kannattanut katsoa, niin ei tarvitsisi elää iltalehtien tulkintojen varassa. Itse rupean pian muodostamaan käsitykseni persussuomalaisista Ilta-Sanomien uutisoinnin perusteella, koska ne soveltuvat hyvin laajempienkin näkemysten perustaksi :D
qui non est mecum adversum me est

ikuturso

Quote from: IDA on 25.12.2017, 21:12:01
Quote from: ikuturso on 25.12.2017, 18:55:52
Ei kuulu oikeastaan tänne vatikaanin kaksoisstandardit, mutta menköön:

Joulun alla puheessaan paavi oli kehottanut ymmärtämään, auttamaan ja vastaanottamaan pakolaisia. Seuraavaksi uutisissa kerrottiin paavin pitävän vuosittaisen urbi & orbi -puheensa ja korostettiin, että Vatikaanissa on huippuvartiointi!

"ottakaa irakilainen kahville, mutta rakentakaa muuri minun ympärilleni". T: nimby-paavi.

-i-

Puhehan tuli suorana lähetyksenä suomeksi tekstitettynä. Olisi kannattanut katsoa, niin ei tarvitsisi elää iltalehtien tulkintojen varassa. Itse rupean pian muodostamaan käsitykseni persussuomalaisista Ilta-Sanomien uutisoinnin perusteella, koska ne soveltuvat hyvin laajempienkin näkemysten perustaksi :D

Jos ei siis noin sanonut, niin mitä sanoi? Ihan radiouutisten varassa olen. Iltasanomia en lue. Kaikkia hengenmiesten puheita ei ehdi suorana katsomaan. Joulurauhan julkistuskin jäi väliin. Siitäkin näin vain hommalla julkaistun kuvan pikkolojoukkojen rekasta sulkemassa Turun katuja.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

IDA

#2841
https://www.vaticannews.va/en/pope/news/2017-12/pope-francis--urbi-et-orbi-appeal-for-peace-in-holy-land--around.html

Yhtenä osana puhetta myös siirtolaisuuteen ( kotimaasta lähtöön ) pakotetut lapset. Vastaanottamisesta ei puhuttu mitään, mutta lienee itsestään selvää, että päähänkään ei pitäisi potkia.
qui non est mecum adversum me est

Roope

Quote from: ikuturso on 25.12.2017, 21:30:42
Jos ei siis noin sanonut, niin mitä sanoi? Ihan radiouutisten varassa olen. Iltasanomia en lue. Kaikkia hengenmiesten puheita ei ehdi suorana katsomaan. Joulurauhan julkistuskin jäi väliin. Siitäkin näin vain hommalla julkaistun kuvan pikkolojoukkojen rekasta sulkemassa Turun katuja.

Kyllä se paavin puhe ihan sitä itseään oli, vaikka mokutus olikin pitkälti verhoiltu vertauskuviin ja korulauseisiin, kun paavilla ei ole eväitä altistaa ajatteluaan oikean argumentoinnin kautta kyseenalaistamiselle.

Sanoma tiivistettynä se, että kaikki (Eurooppaan) tulijat on otettava avosylin vastaan, koska Maria, Joosef ja haisevat paimenet kedolla:

QuoteMary "gave birth to her firstborn son and wrapped him in bands of cloth, and laid him in a manger, because there was no place for them in the inn" (Lk 2:7). In these plain and clear words, Luke brings us to the heart of that holy night: Mary gave birth; she gave us Jesus, the Light of the world. A simple story that plunges us into the event that changes our history for ever. Everything, that night, became a source of hope.

Let us go back a few verses. By decree of the Emperor, Mary and Joseph found themselves forced to set out. They had to leave their people, their home and their land, and to undertake a journey in order to be registered in the census. This was no comfortable or easy journey for a young couple about to have a child: they had to leave their land. At heart, they were full of hope and expectation because of the child about to be born; yet their steps were weighed down by the uncertainties and dangers that attend those who have to leave their home behind.

Then they found themselves having to face perhaps the most difficult thing of all. They arrived in Bethlehem and experienced that it was a land that was not expecting them. A land where there was no place for them.

And there, where everything was a challenge, Mary gave us Emmanuel. The Son of God had to be born in a stable because his own had no room for him. "He came to what was his own and his own people did not accept him" (Jn 1:11). And there, amid the gloom of a city that had no room or place for the stranger from afar, amid the darkness of a bustling city which in this case seemed to want to build itself up by turning its back on others... it was precisely there that the revolutionary spark of God's love was kindled. In Bethlehem, a small chink opens up for those who have lost their land, their country, their dreams; even for those overcome by the asphyxia produced by a life of isolation.

So many other footsteps are hidden in the footsteps of Joseph and Mary. We see the tracks of entire families forced to set out in our own day. We see the tracks of millions of persons who do not choose to go away but, driven from their land, leave behind their dear ones. In many cases this departure is filled with hope, hope for the future; yet for many others this departure can only have one name: survival. Surviving the Herods of today, who, to impose their power and increase their wealth, see no problem in shedding innocent blood.

Mary and Joseph, for whom there was no room, are the first to embrace the One who comes to give all of us our document of citizenship. The One who in his poverty and humility proclaims and shows that true power and authentic freedom are shown in honouring and assisting the weak and the frail.

That night, the One who had no place to be born is proclaimed to those who had no place at the table or in the streets of the city. The shepherds are the first to hear this Good News. By reason of their work, they were men and women forced to live on the edges of society. Their state of life, and the places they had to stay, prevented them from observing all the ritual prescriptions of religious purification; as a result, they were considered unclean. Their skin, their clothing, their smell, their way of speaking, their origin, all betrayed them. Everything about them generated mistrust. They were men and women to be kept at a distance, to be feared. They were considered pagans among the believers, sinners among the just, foreigners among the citizens. Yet to them – pagans, sinners and foreigners – the angel says: "Do not be afraid; for see – I am bringing you good news of great joy for the people: to you is born this day in the city of David a Saviour, who is the Messiah, the Lord" (Lk 2:10-11).

This is the joy that we tonight are called to share, to celebrate and to proclaim. The joy with which God, in his infinite mercy, has embraced us pagans, sinners and foreigners, and demands that we do the same.

The faith we proclaim tonight makes us see God present in all those situations where we think he is absent. He is present in the unwelcomed visitor, often unrecognizable, who walks through our cities and our neighbourhoods, who travels on our buses and knocks on our doors.

This same faith impels us to make space for a new social imagination, and not to be afraid of experiencing new forms of relationship, in which none have to feel that there is no room for them on this earth. Christmas is a time for turning the power of fear into the power of charity, into power for a new imagination of charity. The charity that does not grow accustomed to injustice, as if it were something natural, but that has the courage, amid tensions and conflicts, to make itself a "house of bread", a land of hospitality. That is what Saint John Paul II told us: "Do not be afraid! Open wide the doors for Christ" (Homily for the Inauguration of the Pontificate, 22 October 1978).

In the Child of Bethlehem, God comes to meet us and make us active sharers in the life around us. He offers himself to us, so that we can take him into our arms, lift him and embrace him. So that in him we will not be afraid to take into our arms, raise up and embrace the thirsty, the stranger, the naked, the sick, the imprisoned (cf. Mt 25:35-36). "Do not be afraid! Open wide the doors for Christ". In this Child, God invites us to be messengers of hope. He invites us to become sentinels for all those bowed down by the despair born of encountering so many closed doors. In this child, God makes us agents of his hospitality.

Moved by the joy of the gift, little Child of Bethlehem, we ask that your crying may shake us from our indifference and open our eyes to those who are suffering. May your tenderness awaken our sensitivity and recognize our call to see you in all those who arrive in our cities, in our histories, in our lives. May your revolutionary tenderness persuade us to feel our call to be agents of the hope and tenderness of our people.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

SmallFish

Hienon punapaavin on siinä katolinen kirkko itselleen junaillut. Seuraavaksi varmaan palkkaavat Kari Mäkisen kardinaaliksi... :facepalm:

Alabama

Paavi kehoitti joulumessun yhteydessä pidetyssä puheessaan toivottamaan vainotut ja pois ajetut tervetulleiksi. Marialla ja Joosefilla kuulemma oli ihan sama kohtalo. Ei minusta tai sitten muistan koko storyn ihan väärin. Minusta Maria ja Joosef menivät Betlehemiin vain listaamaan itsensä veroluetteloon ja palasivat sitten kotiin. Mitä ihmeen pakolaisia nämä muka olivat ????
^ johtuu ilmastonmuutoksesta.

IDA

#2845
Quote from: Roope on 25.12.2017, 22:04:59
Kyllä se paavin puhe ihan sitä itseään oli, vaikka mokutus olikin pitkälti verhoiltu vertauskuviin ja korulauseisiin, kun paavilla ei ole eväitä altistaa ajatteluaan oikean argumentoinnin kautta kyseenalaistamiselle.

Tuo ei ole se puhe. Tuo on saarna messusta. Tietenkin evankeliumit voi tulkita mokutukseksi jos haluaa. Ja niin useat tuntuvat tekevänkin. Kirkon tehtävä on kuitenkin ensisijaisesti julistaa evankeliumia, eikä tehdä politiikkaa.

Ja ilmeisesti pitäisi nyt uskoa, että Lähi-idässä ei olekaan sotaa ja pakolaisuutta lainkaan, vaan kaikki ovatkin vain pyrkimässä Suomeen sossupummeiksi ja paavi puhuu saarnassaan siitä, että Suomen pitäisi pitää rajat auki.
qui non est mecum adversum me est

Ajattelija2008

Paavi on oikeassa, että meidän tulee auttaa oikeita pakolaisia. Mutta hän ei sanonut mitään niistä huijareista, jotka pakolaiseksi tekeytyen tulevat vaatimaan etuja itselleen. Paavi ei myöskään sanonut, että on epäeettistä houkutella huijareita hukkumaan Välimereen.

En usko, että Uudessa testamentissa neuvotaan antamaan rahat huijareille tai houkuttelemaan huijareita hengenvaaraan. Paavi itse toimii erittäin epäeettisesti, kun hän puheellaan houkuttelee yhä lisää huijareita vaaralliseen Välimeren ylitykseen.

IDA

Quote from: Ajattelija2008 on 25.12.2017, 23:53:13
Paavi on oikeassa, että meidän tulee auttaa oikeita pakolaisia. Mutta hän ei sanonut mitään niistä huijareista, jotka pakolaiseksi tekeytyen tulevat vaatimaan etuja itselleen. Paavi ei myöskään sanonut, että on epäeettistä houkutella huijareita hukkumaan Välimereen.

Jotkut voivat ajatella, että ihmiset osaavat tehdä tämän eron ilman, että sitä tarvitsee heille erikseen jokaisessa saarnassa painottaa. Urbi&Orbi - puheessa - joka on osittain poliittinen - on selvästi mainittu ihmissalakuljetus.
qui non est mecum adversum me est

Roope

Quote from: IDA on 25.12.2017, 23:51:16
Tietenkin evankeliumit voi tulkita mokutukseksi jos haluaa. Ja niin useat tuntuvat tekevänkin. Kirkon tehtävä on kuitenkin ensisijaisesti julistaa evankeliumia, eikä tehdä politiikkaa.

Ymmärsinkö oikein, että mielestäsi paavi vain "julisti evankeliumia", eikä "tehnyt politiikkaa"? Sehän olisi yhtä paljon totta kuin että hallituksen nykyinen maahanmuuttopolitiikka poliittisten valintojen tekemisen sijaan vain "noudattaa kansainvälisiä sopimuksia".

Quote from: IDA on 25.12.2017, 23:51:16Ja ilmeisesti pitäisi nyt uskoa, että Lähi-idässä ei olekaan sotaa ja pakolaisuutta lainkaan, vaan kaikki ovatkin vain pyrkimässä Suomeen sossupummeiksi ja paavi puhuu saarnassaan siitä, että Suomen pitäisi pitää rajat auki.

Kuka on väittänyt, että Lähi-idässä ei ole lainkaan sotaa ja pakolaisuutta ja että kaikki ovat vain pyrkimässä Suomeen sossupummeiksi?

Ja kyllä, paavi, joka on katolisen kirkon mukaan erehtymätön Jumalan pojan käskynhaltija, antoi tuossa hyvin selvästi ymmärtää, että Euroopan ja myös Suomen pitäisi pitää rajat auki ilman mitään rajoituksia ja millään lailla tulijoiden motiiveja kyseenalaistamatta. Minä olen asiasta jyrkästi eri mieltä ja toisin kuin paavi, voin tarvittaessa perustella käsitykseni muutenkin kuin vetoamalla auktoriteettiini tai ikivanhoihin tarinoihin.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

DuPont

Quote from: Ajattelija2008 on 25.12.2017, 23:53:13
Paavi on oikeassa, että meidän tulee auttaa oikeita pakolaisia. Mutta hän ei sanonut mitään niistä huijareista, jotka pakolaiseksi tekeytyen tulevat vaatimaan etuja itselleen. Paavi ei myöskään sanonut, että on epäeettistä houkutella huijareita hukkumaan Välimereen.

En usko, että Uudessa testamentissa neuvotaan antamaan rahat huijareille tai houkuttelemaan huijareita hengenvaaraan. Paavi itse toimii erittäin epäeettisesti, kun hän puheellaan houkuttelee yhä lisää huijareita vaaralliseen Välimeren ylitykseen.
Ei paavinkaan mukaan auttaminen tarkoita sitä, että Afrikan ja Lähi-idän ylijäämää pitäisi tuoda Eurooppaan. Auttaa voidaan monin tavoin, järkevimminkin tavoin.