News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-01-17 IS: Ruuhkamaksu PK-seudulle: pian maksat 8 senttiä / kilometri!

Started by Tuulos, 17.01.2011, 11:11:39

Previous topic - Next topic

Pliers

Quote from: orientexpressen on 19.01.2011, 00:19:11
Tiemaksuilla (bompenge) on rahoitettu kunnan kahden kolmasosan maksuosuus 2.200 miljoonan Norjan kruunun raitiotiestä. Bruttona tuloja tulee vajaa 400 miljoonaa kruunua vuodessa. Käyttökustannuksista minulla ei ole tietoa.

Norjassa kokonaisuudessaan erilaisilla tiemaksuilla rahoitetaan noin 1/3 kaikista valtion tieinvestoinneista. Bruttona tuloja tuli koko maassa vuonna 2004 noin 3,7 miljardia ja käyttökulut olivat 420 miljoonaa.


Mitä? Suomalaiset autoilijat maksavat jo nyt KAIKKI Suomen tiehankkeet ja julkisen liikenteen kehittämisen. Vain murto-osa autoilijoiden maksamista veroista kohdistuu takaisin yksityisautoiluun. Kysymys on enää jo kerätyn rahan allokoinnista, eikä siitä, että sitä pitää kerätä lisää jollekin toiselle momentille.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

JoKaGO

Quote from: Oami on 19.01.2011, 02:47:54
Quote from: Mursu on 18.01.2011, 20:45:47
Quote from: Teemu Lahtinen on 17.01.2011, 16:57:02
Kamera- ja satelliittipaikannukseen perustuvat järjestelmät luovat uhan yksityisyydensuojalle. Polttoaineverotus on anonyymiä, oikeudenmukaista ja jo kertaalleen investoitu ja kuolletettu ruuhkamaksu.

Yksityisongelmaa ei ole, koska tietoihin pääsee käsiksi vain viranomaiset. Ei ole pelkoa esimerkiksi vaarallisesta suoramainonnasta tietojen perusteella. :-)

Entä jos viranomaiset ovat se yksityisyysongelma?

Oami, onko sullekin ironinen sarkasmi liian vaikea laji?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 18.01.2011, 21:45:22
Summa summarum:

1. Täyteen kuormattu nykyaikainen henkilöauto on yhtä ympäristöystävällinen kuin metro (esimerkkinä Škoda Fabia 1.4 TDI Green-Line, CO2 109 g/km).
2. Nykyaikainen henkilöauto kahdella hengellä kuormattuna on yhtä ympäristöystävällinen kuin raitiovaunu.
3. Nykyaikainen henkilöauto keskimääräisellä matkustajamäärällä (1,3 henkilöä) on yhtä ympäristöystävällinen kuin bussi.
4. Henkilöautoilu tuottaa pääkaupunkiseudun CO2 -päästöistä noin 13 %, autoilun päästöjen vähentäminen 20 % vähentäisi kokonaispäästöjä 2,6 %.
5. Moninkertainen vähennys päästöissä saataisiin, jos energialaitokset luopuisivat kivihiilen ja maakaasun polttamisesta.
6. Jos sähköntuotanto olisi päästötöntä, myös raideliikenne ja sähköauto olisivat päästöttömiä.

Tuolta löytyy lähteitä.

Tuossa on kokolailla tarkkaan nyljetty nykyvihreiden jargon joukkoliikenteen ylivoimasta.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Quote from: a__m on 17.01.2011, 10:56:22
...
Autoilijoilta kerätyt maksut ohjattaisiin liikenneinvestointeihin, esimerkiksi ratatyömaille, selvityksessä todetaan.
...

Tuossa aloitusviestissä on oikeastaan ihan koko vihreän liiton agenda:
- Autoilijoita ryöstetään
- Rahat ratojen rakentamiseen
- Valvotaan satelliittipaikannuksella kaikkia, myös niitä, jotka eivät kuunaan eksy pääkaupunkiin.
- Kehitetään tuotolla myös julkista liikennettä pääkaupunkiseudulla. (Miksei ensin kehitetä houkuttelevaa joukkoliikennettä, ja vasta sitten sanktioida yksityisautoilua?)
- jne.

Muutos 2011 ja Perussuomalaiset, tarttukaa nyt ihmeessä tähän! Super-extra-jättipottia vaaleissa pukkaa Helsingistä ja Uudeltamaalta!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

tarhuri

Taas tätä virkamiesten mahtipontista vallankäyttöä.  Itse julkista liikennettä ei ole kehitetty yksityisautoikua korvaamaan, koska se on niin kallista.  Helsinginkin julkinen liikenne maksaa maltaita.  Kukaan ei edes tiedä paljonko rataverkosto itse asiassa maksaa (kaikkine kuluineen).  Itse en oikeastaan edes usko julkiseen liikenteeseen Suomessa (vähän ihmisiä), enkä varsinkaan maaseudulla(erityisen vähän ihmisiä).  Miksi ihmeessä pitää sijoittaa suuria summia sellaiseen toimintaan, joka on joustamatonta ja helvetin kallis tapa kuljettaa.  Idiootit, ääliöt, vähä-älyiset... >:( >:( >:(
Olen olemassa, siis ajattelen.

sikakyösti

miten toimitaan maalta tsadiin tulevia kohtaan jos ei ole paikanninta??
vai pitääkö kaikilla ajokortin haltijoilla olla oma paikannin jos autolla liikkuu??
onneksi tulee tosi harvoin käytyä tsadissa ja jonkin ajan kuluttua ei varmaan tule käytyä ollenkaan.
lisäksi tänä vuonna tulee valvonta kameroita 1000+km matkalle valtateille. :facepalm: :facepalm: >:(

Pliers

Quote from: sikakyösti on 19.01.2011, 20:02:50
miten toimitaan maalta tsadiin tulevia kohtaan jos ei ole paikanninta??

Kyllä se tulee sitten kaikkiin autoihin. Muutenhan ihmiset ostelisivat käytetyt autot loppuun maakunnista.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Pliers on 19.01.2011, 21:00:56
Quote from: sikakyösti on 19.01.2011, 20:02:50
miten toimitaan maalta tsadiin tulevia kohtaan jos ei ole paikanninta??

Kyllä se tulee sitten kaikkiin autoihin. Muutenhan ihmiset ostelisivat käytetyt autot loppuun maakunnista.

Paikannin kirjataan ajoneuvon pakolliseksi katsastusvarusteeksi lainsäädäntöön ja juttu on siinä. Autoilija maksaa tietysti nekin kulut.
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

Perttu Ahonen

Muutama huomio siitä, mistä ruuhkamaksussa ja "sateliitti" tarkkailussa on kyse ja mistä ei ole kyse.

Koska kyse on ensisijaisesti vihreiden ja muiden nihilistien fantasiasta, täytyy ymmärtää, että kyse on siitä itsestään.

1. Ruuhkamaksu ei vähennä niiden autoilua, joiden on käytettävä käytännön syistä autoa. Käytännössä kyse on esimerkiksi työmatka-autoilijoista ja lapsiperheistä. Kyse on siis niistä, jotka maksavat työllään yhteiskuntaa  ja joilla on aika tiukimmilla ja usein myös talous kovimmilla asuntovelkojen ja perheen elättämisen kanssa.  Ruuhkamaksu saattaa vähentää viihdeajelua ja ns. shoppailuajoa, mutta viihdeajoa on vähän ja shoppailuajo taas tietää tuloja kaupanalalle, joten ruuhkamaksut olisivat kulutuksesta pois kaupanalalla.

2. Kontrolliyhteiskunta on aina oire ja oire on sairas totalitarismi; ihmiset, jotka haluavat kontrolliyhteiskuntaa ja haluavat rajoittaa ihmisten vapautta ovat totalitaristeja ja jokainen järkevä ihminen vastustaa totalitarismia ja totalitaristeja.

3. Vihreät ja muut nihilistit eivät halua ruuhkamaksuja kateus perusteena. Ei, kyse on ideologiasta, jossa pyritään kontrolliyhteiskuntaan ja jossa paheksutaan liikkumisen vapautta, valinnan vapautta - sanalla sanoen ihmiselämän yksilön vapautta. Yksilön vapaus korvataan kollektiivisella vastuulla ja kuvitellulla ,so. vihreiden nihilistien Orwellilaisen ideologian fantasiayhteiskunnan tarpeilla. eli syyllistämällä vapaa yksilö ja vapaan yksilön elämäntapa millä perusteella milloinkin; esimerkiksi ilmastonmuutoksella, globaalilla yhteisvastuulla kolmansien maiden ihmisistä ja heidän elämänlaadusta tjsp. Länsimainen ihminen - erityisesti elämästään ja vapaudestaan nauttiva valkoinen mies ja vielä vahvemmin valkoinen perheenisä on syyllistämisen, kontrolloimisen ja rahastamisen kohde no.1 vihreiden ja heidän kätyrien politiikassa.

nimetönkeskustelija

Kun näköjään joukkoliikennettä ei saada millään kannattavaksi täällä harvaan asutussa väkiluvultaan pienessä maassa, pistetään autoilijat taas maksamaan joukkoliikenteen kehittämistä.

Miten ihmeessä esimerkiksi työssäkäyvät perheet saavat kuskattua lapset tarhaan ja itsensä töihin joukkoliikenteen avulla? Voi kulua tunti jos toinenkin niin aamusta kun illastakin. Espoossa, Helsingissä tai Vantaalla tarhapaikka voi tulla kymmenien kilometrien päästä kodista ja jopa vastakkaisesta suunnasta kun missä työpaikka on. Entä miten käy lasten harrastusten. Eikö päättäjillä ja selvitystyon tekijöillä ole enää mitään kosketuspintaa tavallisen kansan ongelmiin?

Vihervasemmistolla tuntuu olevan pakkomielteinen kiima sulloa kaikki ihmiset joukkoliikennevälineisiin istumaan verineulapenkeille:
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/verinen_ruisku_torrotti_junan_penkissa_piikki_pystyssa/
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

CaptainNuiva

Laajennetaanpa hiukka perspektiiviä tämän ruuhkamaksun suhteen...
Välillä takkuaa Venäjän tullissa pahasti ja rekkajonot ovat parhaimmillaan
ylttäneet pätkittäin jopa Helsinkiin saakka(Satamat ja niiden ympäristö ovat jonkun kerran ruuhkautuneet seivovista rekoista)

Kuten jutussa luki, ruuhkamaksu koskisi koko Suomea ja tästä päästäänkin
jännään juttuun jos ajatellaan tuota itä-rajaa...Suomalainen maksaa tulevaisuudessa työmatkastaan enemmän(Ruuhkamaksua) siksi että naapurivaltion virkamiehet nostavat jalat pöydälle ja kaivavat samovaarit ja mahorkat esiin.
Tähän mennessä esim.venäläiltä rekoilta ei ole voinut jostain syystä veloittaa "tonnimaksuja" kuten Euroopassa tehdään mutta tulevaisuudessa sitten veloitetaan, ainoa ero muihin maihin on vain se että täällä venäläisten liikenteen/bisnesten sujuvuuden maksaa suomalainen autoilija sen lisäksi että on tähän menessä tarjonnut infran ilmaiseksi käyttöön.
Erikoista meininkiä pukkaa,taas kerran :P

Joku tietty saattaisi kiirehtiä sanomaan että ei koske tämmöistä tapausta.
Minä väittäisin että kyllä koskee, nimittäin jos tuommoisia ruuhkamaksuja kehitellään niin sitä varten on jo olemassa keskinopeus-seuranta eri teille ja tie-osuuksille.
Kun keskinopeus putoaa riittävän alas niin silloin keskinopeusvalvontasysteemin rele naksahtaa asentoon "Ruuhka" ja tietoa siitä pukkaa valokaapelia pitkin ruuhkaveloitusjärjestelmään,en usko alkuunkaan että tätä systeemiä laiettaisiin koskemaan joitain kellon aikoja, semmoisessahan ei ole mitään mieltä koska ruuhkahan voi vaihtaa aikaa ja paikkaa.

Hiukan OT mutta toisessa ketjussa käsiteltiin noita säästökohteita ja mistä rahaa valtiolle...On se kumma että venäläisten rahtiliikenne on niin suojeltua että sitä ei voida muun Euroopan tapaan veloittaa kilometri tai tonnikohtaisilla maksuilla...Viimeisimmän arvion/laskennan mukaan Suomen teillä ajetuista rekkakilometreistä on 7,3% ulkomaalaisia ja ei maksa mitään,kyllä me tiet kunnossa pidetään ja maksetaankin siitä vielä että täällä saavat ajaa...Ajatelkaas mikä summa tuosta tulisi vuositasolla jos jokaista rekkaa veloitettaisiin vaikkapa pari centtiä kilometriltä( Sen laskun yleensä taas maksaisi joku rajan toisella puolen kuten kuuluukin)
Tämä ei kuitenkaan edelleen tunnu politiikkoja kiinnostava, mieluummin etsivät maksajia ja kurmotettavia suomen kansalaista.
Ihme touhua.



 

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

CaptainNuiva

Edelliseen kirjoitukseeni kilsoista:
Kuljetussuorite oli 6 218 miljoonaa tonnikilometriä vuonna 2010
ajanjaksolla heinä-syyskuu.
http://www.stat.fi/til/kttav/index.html
Jos tuosta n.7,3% on ulkomaalaisten kuljetuksia täällä niin
puhutaan noin suurin piirtein osuudesta 454 miljoonaa kilsaa.
Se vuositasolle muutettuna(X4) on 1815,5 miljoonaa kilsaa.
Viime vuodesta lisäsytä oli 3% ja voitaneen olettaa että jotakuinkin
saman verran kasvaa tulevaisuudessa eli muutaman vuoden päästä ollaan tasolla
2000 miljoonaa kilometriä.

Jos ulkomaalaista rekkaa velotettaisiin edes 5 centtiä/km, tekisi se euroiksi
muuttuna n.100 miljoonaa Euroa, eikö kansanedustajia kiinnosta tämä raha lainkaan vaan mukavempi on käydä tavallisen autoijan ja veronmaksajan kukkarolla tai taskujaan tonkimassa?

Huomattavaa on että jos rekka ajaa Suomessa n.500 km niin lisäkustannukset Suomessa käynnistä olisivat 25 € eli tämän peruseella olisi turha maalailla uhkakuvia siitä että transito loppuisi vallan.
Vertailun vuoksi:
Saksassa veroa kerätään keskimäärin 12,4 senttiä kilometriltä. Itävallassa vero on 22 senttiä per kilometri.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Oami

Quote from: JoKaGO on 19.01.2011, 19:03:41
Oami, onko sullekin ironinen sarkasmi liian vaikea laji?

Tuntemattomalta, kasvottomalta henkilöltä internetissä? No juu. Niin monta kertaa on ihan oikeassa elämässä livenä tullut vastaan "ei rehellisellä ihmisellä ole mitään sanottavaa" -argumentti.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

junakohtaus

Sinänsä ansiokkaissa analyyseissa on jäänyt eräs puoli huomiotta: kuka muka luulee, että pk-seudulta kerätyt rahat käytettäisiin pk-seudulla? Kyllä, niinhän ne nyt sanovat, mutta kun raha on valtion kirstussa, havaitaan kohtuulliseksi upottaa fyrkat jonnekin ihan muualle.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Kimmo Pirkkala

^Pk-seudulta kerätyt rahat on ensin kerätty muualta Suomesta pk-seudulle.

MaisteriT

Niin, siis en panisi pahitteeksi jos minun polttoaineveroani käytettäisiin äitini sairaanhoitoon siellä maalaiskunnassa. Sen sijaan panen pahitteeksi jos liikkuminen Luopioisista Hämeenlinnaan ja takaisin alistetaan verotuskäytännölle, joka on korvamerkitty suur-Helsingin joukkoliikenteen kehittämiseen.

Edit: enkä ole ihan varma onko kohtuullista edes jos Espoosta Vantaalle matkailevan työntekijän työmatkaa laskutetaan ja sillä tuetaan keskustavetoista joukkoliikennettä.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

Kimmo Pirkkala

Niin, ajatellaan vaikka erästä Stora Enso -nimistä yritystä Suomessa. Tuotannollinen toiminta on painottunut sellaisille paikkakunnille kuin Oulu, Kemi, Uimaharju, Imatra, Kotka, Anjalankoski, Varkaus. Kaikki periferiaa. Mutta kaunis pääkonttoripa ja sitä myöten yrityksen suurimmat palkansaajat sijaitsee eräällä Katajanokalla ja veroja valuu näinollen yllinkyllin Helsinkiin. Ja samalla julkisen vallan toimesta näitä veroeuroja sitten siirretään Helsingistä takaisin periferiaan. Ja vastaavia esimerkkejä on maa viljallaan niin yritystaloudessa kuin julkishallinnossa.

Missä kohtaa tehtiin väärin?

Ei Helsinki ole mikään erillinen saareke, joka tuottaa ja ahkeroi muuta Suomea tehokkaammin ja pärjäisi yksin paljon paremmin. Ei sinne päinkään.

MaisteriT

Eikä se ahkeroija ole Helsinki, vaan me ihmiset joilla on erilaisia siteitä eri puolelle. Esimerkiksi minut on peruskoulutettu maalla, korkeakoulutettu Helsingissä, asun Espoossa ja seuraava työnantajani on lähellä Leppävaaraa.

On varmasti monia osapuolia jotka haluavat hyötyä verotuloistani. Jos joku alkaa selittämään, että rahat kuuluvat Helsingille siksi että satun asumaan sen vaikutuspiirissä, totean kyllä että ottajia on paljon enemmän.

On selvää, että työmatkani (22-25 minuuttia) tai joukkoliikenteellä (yli tunti) on yksi tärkeimpiä minulle merkittäviä rahareikiä. Toisaalta olen nähnyt, että joukkoliikenteen "kehittämisessä" voidaan upottaa satoja miljoonia euroja projektiin, jonka vaikutus matka-ajalle on täysin mitätön. Eli unohdetaan se.

Suurin osa rahoistani menee joka tapauksessa huollettavien huoltamiseen ja sairaanhoitoon.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

Kimmo Pirkkala

^Samansuuntaista tarinaa täällä. Syntymä, lastentarha, peruskoulu, lukio, korkeakoulu => kaikki investoinnit minuun on tehty "maaseudulla" ja nyt töissä Helsingissä. Tosin veroni maksan kehyskuntaan, en Helsinkiin.

En minä silti halua sanoa, että pk-statuksessa on jotain väärää. Jossain sen pääkaupungin on oltava ja Helsinki on aivan yhtä hyvä paikka siinä missä joku muukin. Mutta puheet siitä että "pääkaupunki elättää muuta Suomea" ovat kyllä ranteenpaksuista jöötiä, joka ei ainakaan minun korvasta mahdu sisään millään ilveellä.

junakohtaus

Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Kimmo Pirkkala

Quote from: junakohtaus on 20.01.2011, 12:28:45
Ei se olekaan Helsinki vaan pk-seudun metropolialue.

No pätee myös siihen. Aivan yhtä isoa soopaa on väittää että pk-seudun metropolialue elättää muuta Suomea.

MaisteriT

Quote from: junakohtaus on 20.01.2011, 12:28:45
Ei se olekaan Helsinki vaan pk-seudun metropolialue.

Tästä tulikin mieleeni HS:n pääkirjoitus viime tai toissa viikonlopulta. Päätoimittaja oli kovasti huolestunut siitä kuinka Kirkkonummi on kasvussa. Kateus vie marjat metsästä ja korkeakoulut pääkaupungista.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

junakohtaus

Luultavasti emme tälläkään kertaa saa valmista aluepoliittisesta väännöstä ja epäilemättä jokaisella on mielipide siitä kuka on väärässä ja tahallaan hankala, joten lopettanen omalta osaltani.

Mitä Kirkkonummeen tulee, pieni pääni ei taivu tajuamaan kuka siellä suostuu vapaaehtoisesti asumaan, mutta ännälukuhan ei valehtele. Helsinki on sössinyt asiansa varsin raskaasti enkä kannata sellaista mallia, että Helsingin sössimisten paikkaamiseksi muutkin pakotettaisiin sössimään omansa eli että Kirkkonummea kiellettäisiin kehittämästä kuntaa kirkkonummelaisten haluamalla tavalla. Tosin olen myös sitä mieltä, että liikennejärjestelmää tulee kehittää raiteiden varaan eikä yksityisautoilun, mutta se on toinen juttu se.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: MaisteriT on 20.01.2011, 12:35:40
Quote from: junakohtaus on 20.01.2011, 12:28:45
Ei se olekaan Helsinki vaan pk-seudun metropolialue.

Tästä tulikin mieleeni HS:n pääkirjoitus viime tai toissa viikonlopulta. Päätoimittaja oli kovasti huolestunut siitä kuinka Kirkkonummi on kasvussa. Kateus vie marjat metsästä ja korkeakoulut pääkaupungista.


Tiedän jo etukäteen sen, että ainakin eräs espoolainen ja eräs vantaalainen (tuntemani) PerSuja edustava kaupunginvaltuutettu on asiasta eri mieltäkanssani, mutta näin se mielestäni on.

Vantaa ja Espoo tulisi liittää Helsinkiin. Näin senkin vuoksi, että kummallakin noista kaupungista on enemmän yhteisiä etuja ja intressejä Helsingin kuin Uudenmaan kanssa.

Eduskunnassa Helsingin vaalipiirin kasvaminen 1/5 Suomea edustavaksi antaisi potkua myös pk-seudun asioiden ajamiseen.
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

junakohtaus

Ajatus vaalipiirien muuttamisesta kuulostaa hyvältä. Kaupunkien yhdistämisestä en ole ollenkaan varma.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: junakohtaus on 20.01.2011, 12:41:30
Mitä Kirkkonummeen tulee, pieni pääni ei taivu tajuamaan kuka siellä suostuu vapaaehtoisesti asumaan,

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Olen joutunut joskus asumaan luonnonkauniissa Upinniemessä - joka on pilattu vastenmieliseksi pikkukyläksi varuskunnalla. Ja itse Kyrsälä... hrrrrrrrrrrr....
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

MaisteriT

Ei missään nimessä kuntaliitosta!

Kuntaliitos = Helsingin Vihreät alkavat päättää Espoon kunnallisverovarojen käytöstä.

Junakohtaukselle: en panisi pahitteeksi jos kiskot menisivät maan alla joka paikkaan, mutta kun kysytään mikä on panos/tuotos, niin kiskot ovat hyvin rajallisen käyttökelpoisia. Tavara ja ihmiset kulkevat suurelta osin kumipyörillä suhteellisen edullisesti ja nopeasti. Raiteita ei kannata rakentaa vain siksi, että ne ovat periaatteessa kivoja.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

junakohtaus

En oikein osaa päättää onko pikkumestoissa kamalampaa se saatanan luonto joka tunkee joka paikkaan vai se, että ihmisiä on niin vähän että mihinkään ei pääse karkuun.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Mursu

Quote from: CaptainNuiva on 19.01.2011, 00:39:47
Sateliitin signaalin vastaanottaminen on halpaa(eli ilmaista) mutta datan lähettäminen maksaa ja pakkohan autossa on lähetin olla ja nimenomaan sellainen joka lähettää aina kun auto liikkuu.

Ei siinä mitään dataa satelliitin kautta lähetetä, vaan kännykkäverkon kautta. Se toimii hyvin liikkeessä. Tosin ei edes ole tarvetta lähettää kokoajan vaan vaikka kerran vuorokaudessa.