News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Miten määritellä "suomalainen"?

Started by jatkoroikka, 05.11.2011, 16:21:00

Previous topic - Next topic

Micke90

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 26.03.2013, 20:49:57

Njooh, passin omistamisella tarkoitettiin juridista suomen kansalaisuutta, ilmeisesti sellainen sinullekin on myönnetty.

Ei ole erikseen "myönnetty", vaan olen aina ollut.

Tabula Rasa

Quote from: Micke90 on 26.03.2013, 21:06:51
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 26.03.2013, 20:49:57

Njooh, passin omistamisella tarkoitettiin juridista suomen kansalaisuutta, ilmeisesti sellainen sinullekin on myönnetty.

Ei ole erikseen "myönnetty", vaan olen aina ollut.

Myönnetty syntymäoikeuden perusteella. Mutta etköhän tajua mistä kyse.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Oami

Quote from: Katarina.R on 26.03.2013, 20:53:35
Jos joku on ruotsalainen, zulu, amerikkalainen niin millä tavalla se jotenkin kategorisesti vaikuttaisi siihen miten voi toimia yhteiskunnassa? Esimerkiksi kuulovammaiset turvautuvat jatkuvasti tulkkiapuun, eivät siis ole suomalaisia?

Kansalaisuuden kannalta sillä toki on merkitystä, koska kansalaisuudella on tietyt oikeusvaikutukset.

Valitettavasti suomen kieli ei tee eroa (etniselle) suomalaiselle ja Suomen kansalaiselle, vaan sana suomalainen voi tarkoittaa molempia. Esimerkiksi ruotsin kielessä on toisin (finne/finländare).

Ihan mielenkiinnosta: keiden sinun mielestäsi pitäisi olla Suomen kansalaisia? Riittäisikö siihen halu?
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

odir34r55

Ehdotan seuraavaa: Meidän kannattaisi täällä Hommafoorumilla kannattaisi yrittää saada MAAHANMUUTTAJIA mukaan tänne yhteisöön mahdollisimman paljon ja sitten alkaa yhdessä miettiä, että miten heidän työllisyystilannettaan saataisiin parannettua ja rikollisuutta laskettua. Suomessa on jo nyt jonkin verran maahanmuuttajia ja ei liene realistista eikä moraalista, että heidän kaikki poistettaisiin. Tällä foorumilla oleva keskustelu saattaa myös huonontaa maahanmuuttajien työllisyys- ja rikollisuustilannetta, jos sen seurauksena heistä osa tuntee olevansa syrjäytynyt tai jätetyksi ulkopuolelle. Ehdotan siis kaikkein järkevimpänä ratkaisuna heidän integroimistaan tähän keskusteluun. Haluaisin myös, että tällä foorumilla ei käytettäisi herjaavia, loukkaavia eikä hyvin vapaamuotoisia ilmaisuja, koska se ei luultavasti saa aikaan hyviä vaikutuksia, paitsi kirjoittajansa patoutumisen purkamisen muodossa. Eikö?

Taimi

Minä ehdotan, että maahanmuuttajat alkavat itse etsiä, sekä vastaanottamaan kaikkea tarjottua työtä.
Näin me kantasuomalaiset olemme aina tehneet. Olleet omatoimisia. Siinä ei ole mitään neuvottelemista.

odir34r55

Mulle Suomi on avoin yhteisö, jonne voi tulla ja josta voi erota. Suomalaisuus tarkoittaa itselleni ensi sijassa yksilönvapauksiin ja yhteiskunnan aktiiviseen sosiaalipoliittiseen rooliin nojaavaa ajatustapaa. Luulen, että kaikkien uskontojen edustajissa on tähän ajatustapaan nojaavia ihmisiä.

Taimi

Quote from: odir34r55 on 02.04.2013, 19:00:15
Mulle Suomi on avoin yhteisö, jonne voi tulla ja josta voi erota. Suomalaisuus tarkoittaa itselleni ensi sijassa yksilönvapauksiin ja yhteiskunnan aktiiviseen sosiaalipoliittiseen rooliin nojaavaa ajatustapaa. Luulen, että kaikkien uskontojen edustajissa on tähän ajatustapaan nojaavia ihmisiä.

Tuo selittääkin.

Minulle Suomi on isänmaani, kotimaani, suomenkieli äidinkieleni, juureni, luontoni, kulttuurini, perinteeni, syntymäni, kuolemani, uskoni, 10000-vuotinen pyhä maa, jota puolustan.

Kimmo Pirkkala

Quote from: odir34r55 on 02.04.2013, 19:00:15
Suomalaisuus tarkoittaa itselleni ... yhteiskunnan aktiiviseen sosiaalipoliittiseen rooliin nojaavaa ajatustapaa.

Valitettavasti emme saavuta yksimielisyyttä suomalaisuudesta vieläkään. Onpa tietyllä tavalla jopa hupaisaa, miten sitä voi olla eri mieltä ihan usealla tasolla.

Sen lisäksi että olen aivan eri mieltä yhteiskunnan aktiivisuuden järkevyydestä, olen eri mieltä myös siitä, että tuollaisia poliittisluonteisia määreitä alettaisiin liittämään suomalaisuuteen. Itse olen sitä mieltä että yhteiskunnalla ei tule olla kovin aktiivista sosiaalipoliittista roolia, mutta myöskään se ei ole osa suomalaisuutta. Suomalaisuus on etnisyyttä, ei poliittisuutta.

Maahanmuuttajat eivät ole suomalaisia, he ovat ulkomaalaisia.

odir34r55

Hitler sanoi, että neekeristä ei tule saksalaista opettamalla hänelle saksaa. Tietenkään siitä ei seuraa, että samantyyppistä ajatustapaa kannattava olisi välttämättä natsi. Mutta olisi hienoa, jos Suomi olisi avoin yhteisö, jonne voi tulla halutessaan tai josta voi lähteä, eikä rodulla olisi mitään väliä. Eikä ehkä kielelläkään - saattaahan Suomi jossakin vaiheessa vaihtaa molemmat viralliset kielensä pois. Nykyinen "suomalainen" kulttuurihan omintakeisine piirteineen on vasta historiallisesti myöhäinen ilmiö.

Se yksi Suomen nimissä urheillut olympiavoittaja oli kiinnostava tapaus silloin muutamia vuosia sitten, kun hän oli kääntynyt islaminuskoon ja muuttanut Ruotsiin (vai oliko se Ahvenanmaalle).

Muistakaa, että Suomi on pitänyt hallussaan maa-aluetta, jonka kansa ei ole halunnut kuulua maahan, Ahvenanmaata. Ja jopa vanginnut separatisteja (esim. Björkman). Onko ja oliko se oikein?

sr

Quote from: odir34r55 on 12.04.2013, 15:03:03
Hitler sanoi, että neekeristä ei tule saksalaista opettamalla hänelle saksaa. Tietenkään siitä ei seuraa, että samantyyppistä ajatustapaa kannattava olisi välttämättä natsi. Mutta olisi hienoa, jos Suomi olisi avoin yhteisö, jonne voi tulla halutessaan tai josta voi lähteä, eikä rodulla olisi mitään väliä.

Minusta nykymuotoinen valtio ei voi toimia tuolla periaatteella. Näen tuon jonkinlaisena ihanteena tulevaisuuden ihmiskunnalle, jossa jokainen voi asua, missä huvittaa (ihan niin kuin nyt voi tehdä valtion sisällä), mutta tämä vaatii sitä, että maailman eri alueet lähestyvät toisiaan taloudellisesti, vähän niin kuin on EU:ssa ajatuksena. EU:ssahan jokainen EU-kansalainen voi halutessaan muuttaa toiseen EU-maahan työtä tekemään.

En ymmärrä, miten rotu tähän mitenkään liittyy. Juuri minkään nykyisenkään suvereenin valtion kansalaisuuden kriteerinä ei ole johonkin rotuun kuuluminen.

Eikä ehkä kielelläkään - saattaahan Suomi jossakin vaiheessa vaihtaa molemmat viralliset kielensä pois. Nykyinen "suomalainen" kulttuurihan omintakeisine piirteineen on vasta historiallisesti myöhäinen ilmiö.

??? Se, mitä tulevaisuudessa mahdollisesti saattaa tapahtua, ei ole kovin järkevä perustelu sille, miten hommat juuri tällä hetkellä kannattaa hoitaa. Tällä hetkellä Suomessa on kaksi virallista kieltä, joiden osaamisesta on hyötyä Suomessa eläessään. En pidä kohtuuttomana vaatimuksena sitä, että kansalaiselta vaaditaan jomman kumman niistä osaamista. Jos jossain vaiheessa Suomen kielikartta muuttuu niin, ettei maassa puhuta suomea eikä ruotsia vaan jotain muuta, niin sitten tilanne on toinen.

Se yksi Suomen nimissä urheillut olympiavoittaja oli kiinnostava tapaus silloin muutamia vuosia sitten, kun hän oli kääntynyt islaminuskoon ja muuttanut Ruotsiin (vai oliko se Ahvenanmaalle).

Mitä tässä nyt on niin erityisen kiinnostavaa? Monellakin maalla on ollut edustajia, jotka asuvat jossain ihan muualla kuin siellä edustamassaan maassa.

Muistakaa, että Suomi on pitänyt hallussaan maa-aluetta, jonka kansa ei ole halunnut kuulua maahan, Ahvenanmaata. Ja jopa vanginnut separatisteja (esim. Björkman). Onko ja oliko se oikein?

Riippuu, miten määritellään "oikein" siinä, mille maalle mikin maapläntti kuuluu. Sen aikainen YK eli Kansainliitto päätti, että Ahvenanmaa kuuluu Suomelle ja sekä Suomi että Ruotsi hyväksyi kyseisen päätöksen. Minun puolestani ahvenanmaalaiset saavat hakea joko itsenäisyyttä tai Ruotsiin liittymistä, jos heitä alkaa ahdistaa Suomeen kuuluminen. Minusta sillä on kuitenkin tällä hetkellä autonomiansa ansiosta sen verran hyvä asema Suomen valtion osana, että tuskinpa juuri itsenäisyyttä haluaa.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

adam7

inklusiivinen vai eksklusiivinen suomalaisuuskäsite?

voitko olla sumalainen ja venäläinen samaan aikaan? voitko olla suomalainen ja somali samaan aikaan, tai jopa suomalainen saksalainen ja ranskalainen samaan aikaan?

suurin osa kirjoittajista näyttää suuntautuvan eklusiiviseen määritelmään, jossa sekoitetaan asuminen, sukutausta, kieli ja ruokapreferensit. voiko olla dorkempaa? (sana on vanha slangisana joka perustuu venäläiseen sanaan durak, joten sitä ei kai saisi kijoittaa?)

Snuiva

Quote from: adam7 on 26.04.2013, 21:36:25

Lensit taas pihalle maanpuolustus.netistä ja tulit tänne?

Edit. Näköjään ajat sitten.

Quote24.11.2012, 01:28
RE: Bannit ja varoitukset
Ensimmäisen kerran käytän diktaattorin valtaa. adam7 saa lopulliset lähdöt foorumilta, ei jaksa enää!

Pistetään jotain asiaakin.

voitko olla sumalainen ja venäläinen samaan aikaan? voitko olla suomalainen ja somali samaan aikaan, tai jopa suomalainen saksalainen ja ranskalainen samaan aikaan?

Kaksoiskansalaisuus on olemassa.

adam7

Quote from: Snuiva on 26.04.2013, 21:51:03

Lensit taas pihalle maanpuolustus.netistä ja tulit tänne?
pitäskö sun ottaa kantaa asioihin eikä mahdolisiin nickeihin.

sivullinen.

Sattumalta huomasin vanhoissa - suomen kielen luojien ja ensimmäisten kirjailijoiden - kirjoituksissa käytettävän hyvää tapaa. Valtion antama kansalaisuus kirjoitetaan isolla kirjaimella eli Suomen passin omistava on Suomalainen. Pienellä kirjoitettuna suomalainen tarkoittaa rodun ja kielen kautta syntynyttä suomalaisuutta. Joten Suomessa syntynyt ja asuja ruotsin kieltä äidinkielenään puhuva on Suomalainen ruotsalainen; Ruotsissa asuva suomen kieltä puhuva taas Ruotsalainen suomalainen. Lyhennettyinä siten suomenruotsalainen ja ruotsinsuomalainen.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

nurkkakuntalainen

^ Voi juku, minä taas olen tottunut toisinaan kirjoittamaan Isolla Kirjaimella nimenomaan kunnon etniset Suomalaiset, kun taas kultamunat ovat korkeintaan "suomalaisia" lainausmerkeissä ja pienellä kirjaimella.
Ghettoutuminen parempi kuin assimilaatio. Paluumuutto parempi kuin ghettoutuminen.
Kotiutus kotoutuksen tilalle!
Eroa valtiosta

Manop

Quote from: odir34r55 on 12.04.2013, 15:03:03
Hitler sanoi, että neekeristä ei tule saksalaista opettamalla hänelle saksaa. Tietenkään siitä ei seuraa, että samantyyppistä ajatustapaa kannattava olisi välttämättä natsi. Mutta olisi hienoa, jos Suomi olisi avoin yhteisö, jonne voi tulla halutessaan tai josta voi lähteä, eikä rodulla olisi mitään väliä. Eikä ehkä kielelläkään - saattaahan Suomi jossakin vaiheessa vaihtaa molemmat viralliset kielensä pois. Nykyinen "suomalainen" kulttuurihan omintakeisine piirteineen on vasta historiallisesti myöhäinen ilmiö.

Suomaista ei tule vielä sillä, että saa kikkailtua itselleen kansalaisuuden ja Kela-kortin. Suomalaisuuteen kuuluu sisäänrakennettu epäluuloisuus vanhoja miehittäjävaltioita kohtaan ja inho elintasopakolaisten hyväksikäytön kohteeksi joutumisesta. Lisäksi kriisitilanteessa suomalainen menee itse ilmoittautumaan kutsuntapaikalle, eikä luiki Ruotsiin tai muualle.
Hurmaava Joukkoitsemurha

Topi Junkkari

Quote from: Manop on 05.05.2013, 11:42:53
Lisäksi kriisitilanteessa suomalainen menee itse ilmoittautumaan kutsuntapaikalle, eikä luiki Ruotsiin tai muualle.

Tähän ei puoltoääni riitä, on pakko kompata sanallisesti.

Kun olin vielä nuori ja vetreä reserviläinen, sellainen, josta voisi olla oikeasti hyötyä maanpuolustukselle, minulla oli suunnitelma. Kriisitilanteessa olisin pukeutunut kenttäkelpoisiin varusteisiin, matkustanut entiselle kotipaikkakunnalle, käynyt tervehtimässä vanhempiani ja ilmoittautunut vapaaehtoisena sikäläiseen sotilaspiirin esikuntaan. Tämä siksi, että todennäköisesti minusta olisi paikallistuntemukseni vuoksi ollut tuohon maailmanaikaan enemmän hyötyä "maakunnassa" kuin Helsingissä.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Leso

Quote from: Manop on 05.05.2013, 11:42:53
Suomaista ei tule vielä sillä, että saa kikkailtua itselleen kansalaisuuden ja Kela-kortin. Suomalaisuuteen kuuluu sisäänrakennettu epäluuloisuus vanhoja miehittäjävaltioita kohtaan ja inho elintasopakolaisten hyväksikäytön kohteeksi joutumisesta. Lisäksi kriisitilanteessa suomalainen menee itse ilmoittautumaan kutsuntapaikalle, eikä luiki Ruotsiin tai muualle.

Tätä on pakko kompata suusanallisesti. Hieno tiivistys! Siinä se.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Kaptah

Lisäksi kriisitilanteessa suomalainen menee itse ilmoittautumaan kutsuntapaikalle, eikä luiki Ruotsiin tai muualle.

Tätä on pakko kompata suusanallisesti. Hieno tiivistys! Siinä se.

Tähän on pakko kertoa tarina armeija-ajalta. Eräs yliluutnantti heitti kerran ilmoille kysymyksen "kukas teistä muuten tietää mikä on minun sota-ajan sijoitukseni?". Kukaan ei tiennyt, joku epäili komppanianpäällikköä ja kuka mitäkin. Yliluutnantti tähän: "Ei, ruotsinlaiva."
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Topi Junkkari

Quote from: Kaptah on 06.05.2013, 09:23:57
Eräs yliluutnantti heitti kerran ilmoille kysymyksen "kukas teistä muuten tietää mikä on minun sota-ajan sijoitukseni?". Kukaan ei tiennyt, joku epäili komppanianpäällikköä ja kuka mitäkin. Yliluutnantti tähän: "Ei, ruotsinlaiva."

Voi olla meriupseerille ihan oikeasti mahdollinen SA-sijoitus.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Kaptah

Quote from: Topi Junkkari on 06.05.2013, 09:26:04
Quote from: Kaptah on 06.05.2013, 09:23:57
Eräs yliluutnantti heitti kerran ilmoille kysymyksen "kukas teistä muuten tietää mikä on minun sota-ajan sijoitukseni?". Kukaan ei tiennyt, joku epäili komppanianpäällikköä ja kuka mitäkin. Yliluutnantti tähän: "Ei, ruotsinlaiva."

Voi olla meriupseerille ihan oikeasti mahdollinen SA-sijoitus.

Ei ollut meriupseeri.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Parsifal

Suuressa mittakaavassa suomalaisuus on länsimaisuutta, ja länsimaisuus suomalaisuutta. Kaikki länsimaat, joihin Suomikin kuuluu, ovat 90-prosenttisesti samanlaisia yhteiskunnaltaan, arvoiltaan sekä taloudellisilta ja poliittisilta järjestelmiltään. Suomalaisuutta, sellaisena kuin me sen tunnemme, ei myöskään olisi olemassa ilman länsimaisuutta, tai ainakin se olisi kovin erilainen; keskiajan Suomi oli tukevasti osa (länsi)eurooppalaista yhtenäiskulttuuria, vaikkakin köyhä ja syrjäinen. Poliittiset, taloudelliset ja teknologiset vaikutteet on kautta aikain saatu nimenomaan lännestä ennen 1900- ja 2000-luvun neuvosto- ja muslimidiktatuurien ihailijoita.

Muissa länsimaissa matkatessaan suomalainen voi olla "suomalainen" ilman vaikeuksia. Vastaavasti muiden länsimaiden kasvatti voi pärjätä Suomessa ilman vaikeuksia olematta "suomalainen"; kummankaan ei erikoisemmin tarvitse huolehtia esimerkiksi tappotuomion saamista loukattuaan paikallista kulttuuria tai uskontoa normaalilla käytöksellään tai joutuvansa viranomaisten kusettamaksi.

Näin ollen Suomen tulee jatkossakin tukeutua ja sitoutua länteen, esimerkiksi Nato-jäsenyyden kautta (jonka myötä EU:sta ongelmineen ei tarvitsisi pahemmin piitata). Itä tulee sattuneista syistä ottaa huomioon, mutta vaikutteita sieltä ei todellakaan tarvitse omaksua.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

matkamiehiii

QuoteNäin ollen Suomen tulee jatkossakin tukeutua ja sitoutua länteen, esimerkiksi Nato-jäsenyyden kautta (jonka myötä EU:sta ongelmineen ei tarvitsisi pahemmin piitata). Itä tulee sattuneista syistä ottaa huomioon, mutta vaikutteita sieltä ei todellakaan tarvitse omaksua.
Tuohan on vain sinun mielipiteesi, käsittääkseni Suomalaiset heimot tuli nimenomaan idästä ja Venäjän alueella elää vieläkin miljoonia "suomalaisia"
Itse ottaisin kyllä oppia enemmin Venäjän kulttuurista kuin Ruotsin kulttuurista noin muutenkin...

Tom Kärnä

Quote from: matkamiehiii on 07.05.2013, 14:24:48
QuoteNäin ollen Suomen tulee jatkossakin tukeutua ja sitoutua länteen, esimerkiksi Nato-jäsenyyden kautta (jonka myötä EU:sta ongelmineen ei tarvitsisi pahemmin piitata). Itä tulee sattuneista syistä ottaa huomioon, mutta vaikutteita sieltä ei todellakaan tarvitse omaksua.
Tuohan on vain sinun mielipiteesi, käsittääkseni Suomalaiset heimot tuli nimenomaan idästä ja Venäjän alueella elää vieläkin miljoonia "suomalaisia"
Itse ottaisin kyllä oppia enemmin Venäjän kulttuurista kuin Ruotsin kulttuurista noin muutenkin...

Niin taitaa olla, että suomen kieli on tullut idästä, mutta suomalainen fyysinen ihmistyyppi keskimäärin lännenpää.
"Delenn's fleet is a start. Now we have to build on it."
-John Sheridan

Possumi

suomalainen osaa hävetä - välillä liiankin hyvin...

Jaska

Eivät venäläiset ole suomalaisia edes lainausmerkeissä.
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/136491-painokoneet-seis-venalaiset-eivat-olekaan-suomalaisia

Suomalaisten alkuperä - tiivistelmä nykytieteen käsityksistä:
http://jaska.vapaavuoro.uusisuomi.fi/vapaa-aika/137064-suomalaisten-alkupera

matkamiehiii

Quote from: Jaska on 11.05.2013, 08:54:20
Eivät venäläiset ole suomalaisia edes lainausmerkeissä.
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/136491-painokoneet-seis-venalaiset-eivat-olekaan-suomalaisia

Suomalaisten alkuperä - tiivistelmä nykytieteen käsityksistä:
http://jaska.vapaavuoro.uusisuomi.fi/vapaa-aika/137064-suomalaisten-alkupera
Tarkoitinkin lähinnä mordvalaisia ym. mitä elää venäjällä, joita voisi pitää suomalaisten sukulaiskansana vähintäänkin, siitä en tosin tiedä kuinka lähellä he geneettisesti on tosiasissa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mordvalaiset
http://fi.wikipedia.org/wiki/Marit

Jaska

Quote from: matkamiehiii on 11.05.2013, 19:25:39
Tarkoitinkin lähinnä mordvalaisia ym. mitä elää venäjällä, joita voisi pitää suomalaisten sukulaiskansana vähintäänkin, siitä en tosin tiedä kuinka lähellä he geneettisesti on tosiasissa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mordvalaiset
http://fi.wikipedia.org/wiki/Marit
Mordvalaiset ovat osoittautuneet yllättävän "venäläisiksi" geeneiltään.
Pohjoisvenäläiset taas ovat komien ja vepsäläisten välissä, mutteivät lähellä suomalaisia (kuva 3 tutkimuksessa):
http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0058552

Suomalais-ugrilaiset kansat ovat geeneiltään aika erilaisia.

Kimmo Pirkkala

Quote from: Jaska on 12.05.2013, 14:22:28

Jopa siinä määrin erilaisia, että on mielestäni harhaanjohtavaa käyttää ilmaisua "suomalais-ugrilaiset kansat", kun tosiasiallisesti kyse on vain suomalais-ugrilaisia kieliä puhuvista kansoista.

Kuten olen aiemminkin todennut, kansaa voidaan määritellä geeniperimän, kulttuurin tai kielen perusteella ja kieli on tuosta kolmiyhteydestä kaikkein helpoin yksilön vaihtaa. Geeniperimän vaihtaminen on mahdotonta ja kulttuurinkin vaihtaminen hyvin vaikeaa, joten on periaatteessa hämmästyttävää, että juuri kielisukulaisuus on yleisesti ymmärretty vahvimmaksi kansojen "sukulaisuutta" määrittäväksi tekijäksi.

Tällä logiikalla ruotsalaiset ovat meidän sukulaiskansamme paljon merkittävämmässä määrin kuin mordvalaiset, marit, unkarilaiset ym suomalais-ugrilaisia kieliä puhuvat kansat. Itämerensuomalaiset todennäköisesti muodostavat melko lähisukuisen ryhmän geneettisesti ja kielellisesti, mutta kulttuurinen läheisyys on siinäkin porukassa vähän niin ja näin, kun ortodoksikristityt itämerensuomalaiset eivät välttämättä samaistu kovin voimakkaasti suomalaisiin tai virolaisiin.

Jaska

Quote from: ääridemokraatti on 12.05.2013, 15:05:57
Quote from: Jaska on 12.05.2013, 14:22:28

Jopa siinä määrin erilaisia, että on mielestäni harhaanjohtavaa käyttää ilmaisua "suomalais-ugrilaiset kansat", kun tosiasiallisesti kyse on vain suomalais-ugrilaisia kieliä puhuvista kansoista.
Sitähän sillä ainoastaan tarkoitetaan. Suomalais-ugrilaisuus, indoeurooppalaisuus, turkkilaisuus jne. ovat kieliperustaisia määritelmiä, joten niillä tarkoitetaan pelkästään näihin kielikuntaan kuuluvia kieliä puhuvia kansoja. Indoeurooppalainen kansa = indoeurooppalaista kieltä puhuva kansa.

Ei ole olemassa geneettisesti muista erilleen rajattavissa olevaa suomalais-ugrilaisuutta tai indoeurooppalaisuutta.

Quote from: ääridemokraatti
Kuten olen aiemminkin todennut, kansaa voidaan määritellä geeniperimän, kulttuurin tai kielen perusteella ja kieli on tuosta kolmiyhteydestä kaikkein helpoin yksilön vaihtaa. Geeniperimän vaihtaminen on mahdotonta ja kulttuurinkin vaihtaminen hyvin vaikeaa, joten on periaatteessa hämmästyttävää, että juuri kielisukulaisuus on yleisesti ymmärretty vahvimmaksi kansojen "sukulaisuutta" määrittäväksi tekijäksi.
Ei vahvimmaksi tekijäksi vaan ainoaksi yksiselitteiseksi tekijäksi. Jokaisen äidinkieli kuuluu tasan yhteen kielikuntaan, kun taas geneettisesti ja kulttuurisesti juuria on paljon enemmän, teoriassa eri suuntiin vievien geenijuurten lukumäärä voi jopa tuplaantua joka esisukupolvi.

Jos minun esivanhemmissani olisi suomalaisia, saamelaisia, ruotsalaisia ja venäläisiä ja sinun esivanhemmissasi suomalaisia, norjalaisia, saksalaisia ja virolaisia, ei olisi millään lailla mielekästä niputtaa meitä geneettisten alkuperiemme osalta yhteen. Vain kielen perusteella niputtaminen on mielekästä.

Quote from: ääridemokraatti
Tällä logiikalla ruotsalaiset ovat meidän sukulaiskansamme paljon merkittävämmässä määrin kuin mordvalaiset, marit, unkarilaiset ym suomalais-ugrilaisia kieliä puhuvat kansat. Itämerensuomalaiset todennäköisesti muodostavat melko lähisukuisen ryhmän geneettisesti ja kielellisesti, mutta kulttuurinen läheisyys on siinäkin porukassa vähän niin ja näin, kun ortodoksikristityt itämerensuomalaiset eivät välttämättä samaistu kovin voimakkaasti suomalaisiin tai virolaisiin.
Geneettisesti kansat muistuttavat yleensä aina eniten naapureitaan, ellei kyseessä ole tuore migraatio alueelle; suomalaistenkin lähimpiä sukulaisia ovat virolaiset, ruotsalaiset ja venäläiset. Ei tämä ole mitenkään ristiriidassa suomalais-ugrilaisuuden kanssa, joka on kielellinen taso.