News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Jepulis

Quote from: Asta Tuominen on 07.11.2011, 12:50:22
Vastustan kaikkia uusia maksuja henkeen ja vereen, niin myös tiemaksua. Se on taas yksi keino tipauttaa ihmisiä pois kyvystä normaalielämään,
On nähty menneisyydessä, että kaikki uudet verot on tulleet vain korottaakseen kokonaisveroastetta. Juuri näiden maksujen avulla valtiolla on hetkittäin "löysää" ja se löysä käytetään ihan samoin kuin Kreikassa, hyvää tarkoittaviin monikulttuurisuustyöryhmiiin koordinaattoreineen ja erilaisiin kansainvälisiin kotkotuksiin.

Aina kun veroa perustellaan sen ohjaavuudella, on syytä herätä miettimään mikä olisi parempi keino ohjaukseen. Yleensä sellainen on. Tässä tapauksessa olisi äärimmäisen yksinkertaista korottaa saastuttavimpien polttonesteiden veroa, mikäli vero-ohjausta tarvittaisiin mutta sehän ei ole totta, ohjailua ei tarvita ja polttoaine on jo riittävän kallista. Nyt tarvitaan lisää veroja ja siitä onkin kysymys. Lisäksi tarvitaan tietysti bisnestä sille lobbariryhmälle, joka tämän todennäköisesti käyttäjien kannalta kankean ja kalliiksi käyvän järjestelmän "iloksemme" rakentaa.

Jos veroa haluttaisiin kohdentaa esimerkiksi työmatka-ajoon, verotuksen vähennysviidakossa on jo nyt välineet siihen = 0 euroa.

Jos veroa haluttaisiin kohdentaa saastuttavuuden mukaan, polttonesteverotus kohdentaa sen 100% oikein ja hinta = 0 eur.

Jos veroa halutaan alueellisen ajamisen siirtämiseksi julkisiin ajoneuvoihin, siihen löytyy sekä verotuksellinen vaihtoehto, että po. järjestelmän vuosihintaa alhaisemmaksi jäävä tukivaihtoehto sekä lukuisia muita melkein yhtä hyvin kohdentavia toimia, jotka ei maksa mitään.

Mikään muu kuin hienon järjestelmän lobbaus ei selitä tämän naurettavan pelleilyn ajamista ministeritasolla. Ministeri vaihtoon.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Lentomestari

Sähköautojen takia näitä satelliittitarkkailuja keksitään, siksi kun ei ole pensaa jota verottaa, olisivatpa poliitikot yhtä kaukokatseisia muissakin asioissa, kuten €U.ssa/ rahaliitossa/ kaivosteollisuudessa/ rajavalvonnassa/ valtionyhtiöiden yksityistämisessä/ VR-lippusotkuissa, näin ensiksi tuli mieleen.

ilmarinen

Oliko tämä jo täällä? Eikä ole edes aprillipäivä.

QuoteAnne Bernerin liikenne- ja viestintäministeriö on hahmotellut jättimäistä valtion omaisuuden uudelleenjärjestelyä.

Keskustan ministeri Anne Berner ja hänen johtamansa liikenne- ja viestintäministeriö kaavailevat Iltalahdelle puhuneiden virkamieslähteiden mukaan valtion väyläverkoston eli maanteiden, ratojen ja meriväylien yhtiöittämistä. Suunnitelmiin kuuluu lisäksi laajojen liikennejärjestelmien yksityistäminen.

Jos ajatukset toteutuvat, kyseessä olisi yksi Suomen historian suurimmista julkisen omaisuuden uudelleenjärjestelyistä.

Liiikennevirasto lihoiksi
Valtion maa-, rautatie- ja vesiväylät ovat nykyisin Liikenneviraston hallussa. Väylien arvo on viraston tuoreen tilinpäätöksen mukaan noin 20 miljardia euroa.

Tieomaisuuden kirjanpitoarvo on 15 miljardia euroa, rautatieomaisuuden arvo on 4,4 miljardia euroa ja meriväyläomaisuuden arvo 300 miljoonaa euroa. Omaisuus on kirjanpidossa arvostettu hankintahintaan, josta on tehty tavanomaiset vuotuista kulumista vastaavat poistot.

Jos omaisuus yhtiöitetään, omaisuuden laskennallinen arvo voi jopa kolminkertaistua, sillä arvostus pitää tehdä tuottoperustein käypään hintaan.

Myydään sijoittajille
Yhtiöittämisen ja tasearvojen nostattamisen tarkoituksena on houkutella yksityisiä sijoittajia ostamaan siivuja väyläomaisuudesta, mikä vähentäisi valtion maksutaakkaa. Yksityiset sijoittajat vastaisivat omistamiensa tai osaomistamiensa teiden, siltojen ja kiskojen rakentamisesta ja kunnossapidosta.

Sijoittajat saisivat tuoton investoinneilleen ratamaksuista ja kilometriperusteisista autoilijan tiemaksuista. Maksut kerättäisiin seuranta- ja paikanninlaitteiden avulla. Paikannus on mahdollista tehdä esimerkiksi matkapuhelinverkkoa hyödyksi käyttäen.

Kansalaisille operaatio myydään lupaamalla, että valtio kumoaa ajoneuvoveron eli niin kutsutun auton käyttömaksun.

Liikenne- ja viestintäministeriön suppea virkamiesnyrkki tekee yhtiöittämissuunnitelmia ministeri Bernerin johdolla. Hanketta on esitelty ainakin valtiovarainministeriölle ja joillekin virastoille.

Iltalehden käsityksen mukaan hallitus ei ole hyväksynyt ehdotuksia.

Uuttera kansliapäällikkö
Berner on todennäköisesti löytänyt suunnitelmat uutteran kansliapäällikön Harri Pursiaisen ehtymättömästä ideapankista.

Kansliapäällikkö muun muassa teetti toissa syksynä strategiaohjelman, jossa väläyteltiin liikenneverkon laajaa yksityistämistä.

Ohjelman mukaan liikennejärjestelmän kehittäminen annetaan yhtiöille, joiden "käyttötalous perustuu vuokratuloihin ja käyttäjämaksuihin". Samalla tie-, rata- ja meriväyliä "yksityistetään laajojen omaisuus- ja palvelukokonaisuuksien osalta".

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721429399_uu.shtml

Alaric

Nämä yksityistämiset ovat menneet aiemminkin niin putkeen, että tästä ei voi syntyä muuta kuin menestystarina.

Ei jumalauta :facepalm:
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Nuivanlinna

Tämä Berner on kyllä melkoinen psykopaatti,mutta ei tietenkään yksin ole vastuussa,vaan ihan koko hallitushan vastuun kantaa. Tämä on semmoista uus-suomettunutta ennakoivaa hulluutta,kun aika on tullut niin silmät kiiluen TTIP-töpseli seinään ja lasku tulee sitten perästä.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

ilmarinen

Ei tuo vielä läpi mene. Jos menee, niin se on persuille lopullinen kuolemantuomio puolueena.
Sitkeästi näitä vain tulee pintaan. Tuollaistakin juttua olisi vielä muutama vuosi sitten pidetty salaliittoteoriana. Kaippa tässä pitää alkaa odotella sitä, milloin tulee esiin ehdotus Suomen pohjavesien yksityistämisestä.

Uretaanipusla

Jos tuo toteutuu ni pääväylät voivat olla oikeinkin hyvässä kunnossa mutta kolmenumeroiset ja sitä pienemmät tiet metsittyvät ihan täysin. Ellei satu olemaan ison pampun mökkitie.

Titus

Quote from: ilmarinen on 17.04.2016, 19:27:09
Oliko tämä jo täällä? Eikä ole edes aprillipäivä.


Laitoin tonne kotimaan talousuutisiin aiemmin, mutta ansainnee omankin ketjun.

Quote from: Titus on 17.04.2016, 19:06:14
Lisää kuningasideoita:

Ministeriö kaavailee valtion tieverkon yhtiöittämistä ja yksityistämistä

Mikäpä voisi mennä vikaan koska "julkisen omaisuuden uudelleenjärjestely" tuskin olisi
millään muotoa poliittisesti sidonnaisille varattu lottopotti Venäjän tapaan.

Suomessa ollaan tekemässä jättimäinen ohipuhallus poliitikkojen sidonnaispiireille Venäjän tapaan.
Tosin paljon röyhkeämmin koska Suomea on (turhaan) pidetty demokraattisena valtiona.

Seuraavaksi varmaan verotus ulkoistetaan jollekkin perintätoimistolle ?

that's a bingo!

Aksiooma

Ei voi välttyä ajatukselta, että mitä sitten kun kaikki on yksityistetty ja kenelläkään ei ole rahaa maksaa mistään, koska kaikki rahat ovat prosenttijengin hallussa? Eivät selvästikään ole miettineet asiaa ihan loppuun asti.
Pahimmat vihollisemme ovat omassa keskuudessamme ne, jotka itsekkäistä syistä ovat valmiit uhraamaan kansakunnan elinedut ja ne, jotka jatkuvasti ja toistuvasti julistavat totuutena sitä, minkä tietävät valheeksi. -Risto Ryti

Jordan Peterson: Postmodernism - How and why it must be fought https://youtu.be/Cf2nqmQIf

Kim Evil-666

Mitäs vattua niillä teillä enään tekee, kun kenelläkään ei ole enään varaa ajella tuon kaltaisten suunnitelmien jälkeen. Se kuuluisa Absurdistan ollaankin rakentamassa Suomeen.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."


CaptainNuiva

Millä nimellä kutsutaan organisaatiota joka tarjoaa kovien verojen vastikkeeksi ilmaisia palveluja?
-Hyvinvointivaltioksi.

Entä millä nimellä kutsutaan organisaatiota joka kerää veroja (Suojelumaksuja) ja rahastaa sitten kaikkien mahdolisten palvelujen käytöstä samalla kun myy ja hyödyntää kaikille kuuluvaa omaisuutta pyörittääkseen ja vahvistaakseen omaa toimintaansa?
-Mafiaksi.

Jokainen voi nyt miettiä että kumpaa lähempänä tässä aletaan pikkuhiljaa olemaan.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Titus

Niin juu, mikä piti edellisessä viestissä mainita:

saattaisiko olla, että tämän asian valmistelu on aloitettu jo silloin kun
Ollila rahasti autojen seurantajärjestelmän suunnitelmalla ?

jotenkin näppärästi nivoutuisi yhteen kun uusi tienomistaja laskuttaisi verorahoilla
maksetun tien verottamisesta verorahoilla tehdyllä verojenkeruujärjestelmällä ?

turha kuvitella, että joku osastopäällikkö on vain heitellyt vähän ideoita aivomyrskyttelyssä
ja ministeri olisi jotenkin innostunut tästä uutena asiana

that's a bingo!

Totti

Berner lienee hulluin ministeri koskaan. Mikään rosvoilu ei ole liikaa. Kaikki mikä irti lähtee, varastetaan multimiljonäärien ja paratiisifirmojen taskuun.

Digitan, eli radioverkon myyminen ranskalaisille vuonna 2000, oli jo sen luokan kuppaus ettei muusta väliä. Sillä annettiin käytännössä suomalaisten verotusoikeus yksityiselle firmalle, joka kääri huippuvoittoa monopolillaan. Caruna on ihan samanlainen monopoli, jonka puitteissa menetimme sähköverkkomme ulkomaalaisille riskisijoittajille. Sitten on nämä kaivostemme lahjoittaminen ulkolaisille firmoille tyhjennettäväksi. Kaupan päälliseksi Sipilän rosvohallitus lupasi vielä lahjoittaa koko terveydenhuollon veroparatiisifirmojen ryöstettäväksi.

Bernerin ehdotus yksityistää väylät ja tiestö on samanlainen verotusoikeuden luovuttaminen yksityisille yrityksille monopolin turvin.

IS:
QuoteSijoittajat saisivat tuoton investoinneilleen ratamaksuista ja kilometriperusteisista autoilijan tiemaksuista. Maksut kerättäisiin seuranta- ja paikanninlaitteiden avulla.

Kansalaisten jo kertaalleen maksamat tiet on siis tarkoitus kaupata sijoittajille, jotka tietysti repivät irti joka pennin sijoituksistaan. Seuranta hoituisi Ollilan ehdottamalla urkintajärjestelmällä, jolla vakoillaan kansalaisten ajamisia. Sekin systeemi on tietysti yksityisten firmojen ylläpitämä ja siitäkin pitää maksaa.

Älkää siis edes kuvitelko, että mikään halpenisi jos yksityiset firmat tulevat väliin rahastamaan. Joudumme kohta maksamaan jokaisesta askeleesta mitä kotioven ulkopuolella otetaan. Valtio nostaa edelleen samat verot ja päälle tulee vielä laskut kaiken maailman laitteista, joista joudutaan maksamaan, jotta meitä voitaisiin seurata.

Vittu mitä rosvoja koko hallitus on täynnä! Miten he edes kehtaavat ehdottaa tällaista kansallisvarallisuuden ryöstämistä?!
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Ano Nyymi

Tässä on taas yksi tilaisuus Petossuomalaisille tehdä petos äänestäjiään kohtaan, eli eiköhän PS ole täpöillä tässä mukana.

Gunnar Hymén

kuka nuo paskakuntoset tiet ees haluaisi haltuunsa? kellään oo niitä varaa laittaa kuntoon kuitenkaan. paskan möivät.
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Titus

Quote from: Uuno Nuivanen on 17.04.2016, 20:18:16
Oli miten oli, kyllä tämäkin suunnitelma käy Perussuomalaisille ihan mainiosti. Kunhan ei Jabban palli heilu.

Näin on ! Ja ajattele miten huonosti asiat voisivat olla jos ps ei olisi hallituksessa...

8)
that's a bingo!

Titus

Quote from: Gunnar Hymén on 17.04.2016, 20:31:35
kuka nuo paskakuntoset tiet ees haluaisi haltuunsa? kellään oo niitä varaa laittaa kuntoon kuitenkaan. paskan möivät.

teiden kunnolla ei ole mitään vitun väliä (niinkuin tähänkään asti).
pääasia on, että niitä käyttäviä voidaan laskuttaa muodossa jos toisessa

a'la runkoverkko
that's a bingo!

Gunnar Hymén

Quote from: Titus on 17.04.2016, 20:33:33
Quote from: Gunnar Hymén on 17.04.2016, 20:31:35
kuka nuo paskakuntoset tiet ees haluaisi haltuunsa? kellään oo niitä varaa laittaa kuntoon kuitenkaan. paskan möivät.

teiden kunnolla ei ole mitään vitun väliä (niinkuin tähänkään asti).
pääasia on, että niitä käyttäviä voidaan laskuttaa muodossa jos toisessa

a'la runkoverkko

minä en paskasta maksa latin latia, sen saat nähdä
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Uuno Nuivanen

Älä sitten vaivaudu keräämään mitään omaisuutta. Kyllä ne osaavat laittaa 'saatavansa' ulosottoon, älä suotta epäile.   :(

Gunnar Hymén

Quote from: Uuno Nuivanen on 17.04.2016, 20:36:24
Älä sitten vaivaudu keräämään mitään omaisuutta. Kyllä ne osaavat laittaa 'saatavansa' ulosottoon, älä suotta epäile.   :(

ei ole omaisuutta, niin että siitä kukaan tietäisi :)
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Kim Evil-666

Nykyään on erikoista, että kaikki päätökset valtion talouden hoidosta tehdään veronmaksajien onnettomuudeksi, vaikka ne pitäisi tehdä veronmaksajien, todellisten rahoittajien hyödyksi.

Tällaiset Bernerit ovat Suomen syöjiä pahimmasta päästä.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Bellerofon

Yleensä olen hyvin paljon yksityistämisen kannalla (jos sillä samalla lasketaan verotusta), mutta aivan perusinfra on pakko pitää valtiolla jos Suomi halutaan pitää asuttuna.
Koko tieverkostoon liittyvät asiat pitäisi pystyä teettämään työreservillä. Nyt tilanne on hullunkurinen, että urakat pitää kilpailuttaa ja sen voittaa puolalainen firma vaikka on työvoimaa vaikka muille jakaa

Titus

Quote from: Bellerofon on 17.04.2016, 20:47:13
Nyt tilanne on hullunkurinen, että urakat pitää kilpailuttaa ja sen voittaa puolalainen firma vaikka on työvoimaa vaikka muille jakaa

Ja sitten suomalaiset urakoitsijat menevät konkkaan ja ulkomaiset urakoitsijat (esim virolainen lumenauraaja)
jättää hommansa hoitamatta koska maksettu ja evvk sen jälkeen

that's a bingo!

Totti

Quote from: Gunnar Hymén on 17.04.2016, 20:34:04
Quote from: Titus on 17.04.2016, 20:33:33
Quote from: Gunnar Hymén on 17.04.2016, 20:31:35
kuka nuo paskakuntoset tiet ees haluaisi haltuunsa? kellään oo niitä varaa laittaa kuntoon kuitenkaan. paskan möivät.

teiden kunnolla ei ole mitään vitun väliä (niinkuin tähänkään asti).
pääasia on, että niitä käyttäviä voidaan laskuttaa muodossa jos toisessa

a'la runkoverkko

minä en paskasta maksa latin latia, sen saat nähdä

Metsienkö kautta aiot töihin samoilla?

Tie on luonnollinen monopoli. Joko ajat sen päällä tai et aja ollenkaan. Ihan riippumatta kunnosta tie, etenkin valtaväylä, on siis aina kannattava ihan siitä yksinkertaisesta syystä että sen voi tehdä kannattavaksi pelkästään hintaa korottamalla. Kilpailijoitahan ei ole.

Tätä hanketta pitää vastustaa kaikin keinoin. On aivan järjetöntä, että perustuslain sallima vapaa liikkuminen alistetaan ulkolaisten riskisijoitusfirmojen rahastukselle. Miksi meidän pitää maksaa ihmisoikeuksistamme?! Mitä seuraavaksi, hengittäminen verolle ja ulkoistus Panamaan?

Joku saatanan tolkku tälle rosvoamiselle nyt!
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

J.M

No johan pomppasi! (Taas)

Vai että myytäisiin tiet ja rautatiet sijoittajille. Heillä toki olisi suuri hinku kuolettaa tieverkoston korjausvelka, joka jo nyt on miljardeja. Tietty, mutta rahaahan se vaatii. Siis näiden kaikkien hemmetin isojen autoilijoilta kerättyjen verojen ja maksujen jälkeen, joista reipas 10% palautuu tienpitoon.

Autoilija on vuorenvarma lypsylehmä, sille voi langettaa oikein KUNNON kilometrimaksut, ja se maksaa. Pitäähän sen jokaista ajometriä toki seurata tarkkaan, jotta voi lähettää maksun oikean suuruisena. Mitä väliä millään yksityisyydellä, nehän on vaan lypsylehmiä!

Ja investointeja, juu! Uutta tieverkkoa syntyisi varmasti heti sitten kun korjausvelka on kuoletettu. NOT! Sehän olisi kaikki katteesta pois, ajakoot lypsylehmät entisillä teillä, vaikka kuinka olisivat jääneet ajastaan jälkeen ja olisivat alimitoitettuja sen hetkisiin liikennemääriin.

Tietyt valtion perustoiminnot ja omaisuus olisi kirjattava kiireesti perustuslakiin ja samalla kriminalisoitava niiden myynti ja tahallinen hävittäminen ankarimman kautta. Siis itse asiassa se olisi pitänyt tehdä jo aiemmin, koska en voi uskoa nykyisen vatulointihallituksen pystyvän tuollaiseen, ja jäljellä olevana kolmena hallitusvuotena ehtii tulla vielä mittaamatonta tuhoa.

Onko ensinnäkään maailmassa yhtään maata, jossa tärkeimmät liikenneväylät omistaisivat yksityiset tahot?!

Jos tällaiset seurantajärjestelmät joskus tulevat voimaan, joku häirintälaitteiden valmistaja saa minusta maksavan asiakkaan.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Miniluv

Joko Sorosilta on tullut tarjous? Tai joltain muulta konnalta.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

mannym

Jos yhtiöitys ja yksityistäminen suoritetaan Uuden-Seelannin malliin niin en valita. Mutta suomalaiset päättäjät tuntien, myydään luonnollinen monopoli pois ja tulee käyttömaksut. Polttoaineiden, vakuutusten sun muiden verotusta ei tietenkään kevennetä uusien kustannusten vuoksi. Ei 100% veroaste ole suomalaiselle poliitikolle kuin vasta alku..
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

J.M

"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

John

No ei tule tapahtumaan. Vähän voi järkeä käyttää ennen kuin alkaa uikuttamaan tällaisten uutisten takia.