News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

ilmarinen

Eli liikenneinfra tullaan yhtiöittämään ja aluksi tietysti valtio omistaa yhtiön 100%:sti. Tämän jälkeen sijoittajilla mm. eläkeyhtiöillä ja ulkomaisilla sijoittajilla on mahdollisuus sijoittaa yhtiöön, eli tulla omistajiksi (tätä ei tietenkään sanota vielä suoraan). Kaikkiin autoihin tullaan asentamaan paikantimet, joiden avulla ajamista aletaan laskuttaa ja seurata muutenkin. Käytännössä auton sijainti on aina myös viranomaisten tiedossa.

Ministeri Berner on jo puhunut Soinin kanssa ehdotuksista ja Soini ei ole ainakaan tyrmännyt ehdotuksia. Nyt odotellaan selvitysten lopullista valmistumista.



Totti

Bernerin osittain sekavasta esityksestä "Liikennekaaresta" saa mielikuvan, että tässä mennään vahvasti hetkelliseen hypeen pohjautuen eteenpäin.

Nämä nettisysteemit, appsit ja "trendit" ovat näköjään vieneet virkamiehet ja ministerin mennessään. Nyt liikkuminen pitää sotkea kiinteäksi osaksi jotain nettisovelluksia ja muuta hetkellistä teknologiaa, joiden olemassaolosta ei ole mitään tietoa muutaman vuoden päästä.

Minusta strategia, missä tukeudutaan tämän päivän, nopeasti muuttuvaan teknologiseen paradigmaan on erittäin huono. Sillä lukkiudutaan sisään johonkin tiettyyn systeemiin, joka ajan myötä alkaa maksamaan valtavasti ja muodostuu tulpaksi kaikelle kehitykselle.

Berner puhuu myös Uberin äänellä. Heidän liiketoimintamalli on koko hankkeen yhtenä ilmiselvänä keskipisteenä.

Tällä hetkellä on olemassa kaksi relevanttia teknologista mullistusta, jotka tulevat pistämään liikenteen ihan uusiksi: sähköautot ja itseohjaavat autot.

Nämä ovat muutaman vuoden päässä main-stream implementointi ja tulevat kokonaan romuttamaan niin taksialan, uberit kun muunkin perinteisen henkilökuljettamisen.

Minusta ainoa järkevä strategia nyt on odottaa ja katsoa mitä maailmalla tapahtuu sen sijaan, että tilapäisesti kasataan jotain uusia viritelmiä, jotka joudutaan repimään auki jonkin ajan päästä.

Berner on hakemassa jotain vallankumousta liikenteeseen kun oikea tie eteenpäin olisi evoluutio.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Peltipaita

Terho tyrmää
QuoteTaksi- ja väyläesityksestä leimahti kiista, PS:n Terho: Berner esitti omia näkemyksiään
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho tyrmää liikenneministerin esittämät taksialan muutokset ja tie- ja rautatieverkoston sekä meriväylien yhtiöittämisen. Terhon mukaan perussuomalaiset eivät tue ministerin esitystä.

http://yle.fi/uutiset/taksi-_ja_vaylaesityksesta_leimahti_kiista_psn_terho_berner_esitti_omia_nakemyksiaan/8819297
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

P

Quote from: Totti on 18.04.2016, 16:22:12
Bernerin sekavasta ja epäkonkreettisesta esityksestä "Liikennekaaresta" saa mielikuvan, että tässä mennään vahvasti hetkelliseen hypeen pohjautuen eteenpäin.

Nämä nettisysteemit, appsit ja "trendit" ovat näköjään vieneet virkamiehet ja ministerin mennessään. Nyt liikkuminen pitää sotkea kiinteäksi osaksi jotain nettisovelluksia ja muuta hetkellistä teknologiaa, joiden olemassaolosta ei ole mitään tietoa muutaman vuoden päästä.

Minusta strategia, missä tukeudutaan tämän päivän, nopeasti muuttuvaan teknologiseen paradigmaan on erittäin huono. Sillä lukkiudutaan sisään johonkin tiettyyn systeemiin, joka ajan myötä alkaa maksamaan valtavasti ja muodostuu tulpaksi kaikelle kehitykselle.

Berner puhuu myös Uberin äänellä. Heidän liiketoimintamalli on koko hankkeen yhtenä ilmiselvänä keskipisteenä.

Tällä hetkellä on olemassa kaksi relevanttia teknologista mullistusta, jotka tulevat pistämään liikenteen ihan uusiksi: sähköautot ja itseohjaavat autot.

Nämä ovat muutaman vuoden päässä main-stream implementoinnista ja tulevat kokonaan romuttamaan niin taksialan, uberit kun muunkin perinteisen henkilökuljettamisen.

Minusta ainoa järkevä strategia nyt on odottaa ja katsoa mitä maailmalla tapahtuu sen sijaan, että tilapäisesti kasataan jotain uusia viritelmiä, jotka joudutaan repimään auki jonkin ajan päästä.

Berner on hakemassa jotain vallankumousta liikenteeseen kun oikea tie eteenpäin olisi evoluutio.

Jep. Digi-TV-katastrofista ei opittu mitään. Siinä ihastuttiin ideaan digi-TV:stä ja naulattiin kaikki kiinni yhteen keskeneräiseen teknologiaan. Ajatus, jossa jollain aplikaatiolla pitää maksaa "matkalippu" siitä, että saa käyttää sitä julkista tietä on kipeä.
Teknologian toimittajat ja palveluiden ylläpitäjäthän tässä pääsevät rahastamaan pakolla kansalaisten taskuista. Ne tulevat vetämään ison siivun kerätystä rahasta, mikä on järjetöntä. Polttoainevero ja vuotuinen maksu on halvempi keino yhteiskunnalle ja maksajalle , koska öljy-yhtiöt tilittävät rahat ilman veron keräämisestä aiheutuvia kuluja. Ja käyttömaksuverojärjestelmä on luotu - vaikka projekti olikin matka surkeudesta tuskaan - ja sitä voidaan käyttää sähköautojenkin kohdalla. Siinäkään veronkeräämisen kuluihin ei mene kummoista prosenttia, toisin, kuin tilanteesssa, jossa maksetaan verkko-operaattoreille, pankeille ja maksujärjestelmän ylläpitäjille ja toimittajille siivut joka matkasta. Käytännössä firmat, jotka pääsevät ko. järjestelmään toimittajiksi saavat käytännössä verotusoikeuden. Paljon rahasta jää matkalle ennen valtion ( siis sen yrityksen) mustaa aukkoa.

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Raksa_Mies

Quote from: Titus on 18.04.2016, 14:01:42
Quote from: Raksa_Mies on 18.04.2016, 13:42:30
Persujen tulee ehdottomasti lähteä hallituksesta ja heti. Sillä tämä hulluus loppuu.

Ei ei !! Miten hulluksi meno menisi jos persut eivät olisi hallituksessa !

sdp, rkp ja vihreät jne  :flowerhat:

Tämä hulluus ainakin loppuisi.

ilmarinen

Hankkeen perimmäinen tarkoitus on liikenneinfran yksityistäminen. Tätä ennen se pitää luonnollisesti ensin yhtiöittää valtion omistuksessa. Tämä on aivan päivänselvää. Berner ja hänen kaltaisensa ovat ammattivalehtelijoita.

Ari-Lee

Autoiljat maksavat vuosittain tällä hetkellä n.7 miljardia erilaisia veroja ja maksuja. Joka kuudes veroeuro menee tiestön ylläpitoon. Suurin yksittäinen kakunpala lohkeaa YLE:lle - 510 miljoonaa. Sama A Berner johtaa sekä YLEä että liikennettä. Menköön peilin eteen katsomaan kuka sieltä kurkistaa ja kuka voi tehdä tälle asialle muutoksia.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

P

Quote from: ilmarinen on 18.04.2016, 16:38:09
Hankkeen perimmäinen tarkoitus on liikenneinfran yksityistäminen. Tätä ennen se pitää luonnollisesti ensin yhtiöittää valtion omistuksessa. Tämä on aivan päivänselvää. Berner ja hänen kaltaisensa ovat ammattivalehtelijoita.

Ei tuo yhtiöittäminen tuo tuossa kuviossa yhtään mitään etua.  Se vain pienentää ko. sektorin pohjimmiltaan julkisen rahan käytön avoimmuutta ja julkisuutta, koska yhtiön toimintaa ohjaa yhtiölaki. Ei paljoa tarvitse julkisuuteen kertoa vs. julkinen viranomainen.

Ja tosiaan yhtiö tai sen osakkeita on helppo sitten myydä, kun oy on jo muodostettu ja valtio on pee aa. Se on sitten vain ilmoitusasia valtion omaisuudenhallinalta.. Tai tilanteessa, jossa Suomi on IMF:n holhouksessa osekkaat joilla hallitaan teitä on helpompi siirtää velkojen vastineena muihin käsiin, kuin yhtiöittämättömät tiet.

Tämä homma haisee ja pitkälle.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Ari-Lee on 18.04.2016, 16:39:28
Autoiljat maksavat vuosittain tällä hetkellä n.7 miljardia erilaisia veroja ja maksuja. Joka kuudes veroeuro menee tiestön ylläpitoon. Suurin yksittäinen kakunpala lohkeaa YLE:lle - 510 miljoonaa. Sama A Berner johtaa sekä YLEä että liikennettä. Menköön peilin eteen katsomaan kuka sieltä kurkistaa ja kuka voi tehdä tälle asialle muutoksia.

Jatkossa autoilijat maksaisivat luvattujen veronkevennysten myötä luultavasti, 6,8-6,9 miljardia käyttö, polttoaine- ja autoveroa. Sen päälle, joku 1,5-2 miljardia "väylämaksuja" yhtiölle, jolle veronmaksajien maksama infra olisi siirretty ilmaiseksi.. Liikkumisen hinta vain kasvaisi. Ja lisää käsiä tulisi vetämään rahaa välistä.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Ari-Lee

Quote from: P on 18.04.2016, 16:59:41
Quote from: Ari-Lee on 18.04.2016, 16:39:28
Autoiljat maksavat vuosittain tällä hetkellä n.7 miljardia erilaisia veroja ja maksuja. Joka kuudes veroeuro menee tiestön ylläpitoon. Suurin yksittäinen kakunpala lohkeaa YLE:lle - 510 miljoonaa. Sama A Berner johtaa sekä YLEä että liikennettä. Menköön peilin eteen katsomaan kuka sieltä kurkistaa ja kuka voi tehdä tälle asialle muutoksia.

Jatkossa autoilijat maksaisivat luvattujen veronkevennysten myötä luultavasti, 6,8-6,9 miljardia käyttö, polttoaine- ja autoveroa. Sen päälle, joku 1,5-2 miljardia "väylämaksuja" yhtiölle, jolle veronmaksajien maksama infra olisi siirretty ilmaiseksi.. Liikkumisen hinta vain kasvaisi. Ja lisää käsiä tulisi vetämään rahaa välistä.

Siksi tuolla aiemmin mainitsin tekeillä olevan rikoksen. Ministerin tehtävä ei ole toimia lobbarina bisneksille, mitkä revitään pakolla kansalta. Ja mahdollisesti tämä sama ministeri tulee toimimaan joissakin noista bisneksistä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Kokoliha

Odotan henkeäni pidättäen Elina Lepomäen (kok, Libera) näkemystä ja lausuntoa asiaan.

Totti

Quote from: P on 18.04.2016, 16:56:36
Ei tuo yhtiöittäminen tuo tuossa kuviossa yhtään mitään etua.  Se vain pienentää ko. sektorin pohjimmiltaan julkisen rahan käytön avoimmuutta ja julkisuutta, koska yhtiön toimintaa ohjaa yhtiölaki. Ei paljoa tarvitse julkisuuteen kertoa vs. julkinen viranomainen.

Ja tosiaan yhtiö tai sen osakkeita on helppo sitten myydä, kun oy on jo muodostettu ja valtio on pee aa. Se on sitten vain ilmoitusasia valtion omaisuudenhallinalta..

Juuri noin se menee.

Yhtiöittämisen suuri etu on, että siitä voidaan myös myydä pois pienempiä palasia, jotka eivät aiheuta suurta porua kansalaisissa. Poliittisesti tämä yhtiöittämisen välivaihe on siis paljon helpompi tie kun koko paskan lahjoittaminen sijoittajille suoraan.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

J.M

Quote from: Totti on 18.04.2016, 17:04:38
Quote from: P on 18.04.2016, 16:56:36
Ei tuo yhtiöittäminen tuo tuossa kuviossa yhtään mitään etua.  Se vain pienentää ko. sektorin pohjimmiltaan julkisen rahan käytön avoimmuutta ja julkisuutta, koska yhtiön toimintaa ohjaa yhtiölaki. Ei paljoa tarvitse julkisuuteen kertoa vs. julkinen viranomainen.

Ja tosiaan yhtiö tai sen osakkeita on helppo sitten myydä, kun oy on jo muodostettu ja valtio on pee aa. Se on sitten vain ilmoitusasia valtion omaisuudenhallinalta..

Juuri noin se menee.

Yhtiöittämisen suuri etu on, että siitä voidaan myös myydä pois pienempiä palasia, jotka eivät aiheuta suurta porua kansalaisissa. Poliittisesti tämä yhtiöittämisen välivaihe on siis paljon helpompi tie kun koko paskan lahjoittaminen sijoittajille suoraan.

Tottahan toki. Yksi silmänkääntötemppu taas kerran, jota myydään kansalle "alentuvina maksuina ja säästöinä sekä liikenneinfran rahoituksen turvaamisena" (Huom! Eivät suoria sitaatteja)

Aivan varmasti rahoitus on turvattu, tosin ei liikenneinfran vaan A Bernerin & co.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Luka

Tavoitteena pysyvä pula-aika. http://www.ouka.fi/oulu/ppm/pula-aika-1939-1954

Tämä on siirtymistä monikulttuuriseen yhteiskuntaa. Eli yhteiskuntaan, missä on maattomia kansoja ja kulttuurittomia kuluttajia.
Suomen varallisuus pitää myydä, että päästään irti Suomen ja suomalaisuuden sidoksesta. Pitää olla vieraana omassa maassa.
https://www.youtube.com/watch?v=9WBlEp1YWUM

Artisti

Omistan diesel-auton, joka vie alle 5 litraa dieseliä sadalla kilometrillä. Veroa maksan käyttövoimaveron muodossa sekä polttoaineen hintaan lisätyn veron muodossa. Systeemi kannustaa taloudellisiin kilometreihin, maksan veroa sitä enemmän, mitä enemmän polttoainetta kuluu. Veroihin kuluu menee vähemmän rahaa taloudellisella ajotavalla ja pieniruokaisella autolla. GPS-paikannukseen perustuva verotus veisi motivaation taloudelliseen ajotapaan. Jos GPS-paikannukseen perustuva verotus tulisi voimaan, kannattaisi melkein hankkia mahdollisimman sporttinen auto, kun kerran vero kuitenkin on sama kuin köröttely-dieselillä. Lisäksi olen huolissani GPS-paikannuksen vaikutuksesta yksityisyyden suojaan.

Olen oman (ja ehkä vähän muidenkin) osuuteni Suomen tiestöstä maksanut veroina, tai niin minulle on uskoteltu, näin ollen kiellän minun maksamani tienpätkän myymisen sijoittajille.

Peltipaita

Jos liikkumisen taloudellinen rasite kasvaa esim. kilometrimaksun muodossa, se kannustaa välttämään liikkumista tai jopa estää liikkumisen liian kalliina. Ne jotka edelleen liikkuvat, saavat kannettavakseen entistä suuremman taakan. Tämä johtaa kierteeseen jossa lopulta kukaan ei liiku.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Fimbulvetr

Meidän taksijärjestelmästä puuttuu hintakilpailu. Ei se ole mitään markkinataloutta. Ei näin voi jatkua ikuisesti. Muutos tulee joka tapauksessa jossain vaiheessa. Miksei sitten vaikka omaehtoisesti nyt?
Tytti Tuppuraisen mielestä nyt on tärkeää vahvistaa euroop­pa­laista yhteistyötä kansal­lis­mie­lisen ajattelun nujer­ta­mi­seksi.

onni4me

Quote from: P on 18.04.2016, 16:32:34
Jep. Digi-TV-katastrofista ei opittu mitään. Siinä ihastuttiin ideaan digi-TV:stä ja naulattiin kaikki kiinni yhteen keskeneräiseen teknologiaan. Ajatus, jossa jollain aplikaatiolla pitää maksaa "matkalippu" siitä, että saa käyttää sitä julkista tietä on kipeä.

Kyseessä oli digi-TVn kohdalla vain ja ainoastaan Nokian silloisen strategian tukeminen. Lippos-Mooses jyräsi moisen lain ja lupasi Nokialla ja EUlle, että Suomesta tulee kyseisen homman edelläkävijä ja testialue.

Ihanan kallista.

Suomalaisia voidaan käyttää ihan mihin tarkoitukseen vaan, mihin halutaan. Olemme koekaniineita ja maksajia kaikille pikku projekteille, mitä maailman yritykset vaan haluavat.

Tulee mieleen etänä luettavat sähkömittarit, jotka nyt muutaman vuoden päästä täytyy taas vaihtaa, kun eivät ole jonkin muuttuneen standardin mukaisia... Digiboksikin tuli melko nopeasti tiensä loppuun ja antennirahastus jatkuu. Kohta taas tarvitaan jokin uusi harava/boksi talon katolle, valisti asentaja.

Itse olisin vallan mainiosti tullut toimeen analogisella teeveellä. Kalliiksi tulevat herrojen metkut. Valinnanvaraahan suomalaisessa "markkinataloudessa" ei ole vaan meille tullaan aina ja vaan myymään jokin paska koevaiheessa oleva susi.
Perussuomalaiset on ihan ookoo tappaa koska he saattaisivat heiluttaa persettä - ja myydä sitä - ja sen takia valtion ei tule turvata heidän elämäänsä.
Asraa mukaillen tämä on ihan ookoo asia sanoa täällä modejen mielestä.

artti

Meillä on aina poliittisia vaihtoehtoja, jotka tarjoavat sen varaventtiilin parlamenttivaalien muodossa.

Sellaiset esitykset, jotka perustuvat liike-elämän puolelta tulleen henkilön omiin tavoitteisiin luoda itselleen poliittisen uran jälkeen alkava ansaintalogiikka perustuen julkisen omaisuuden yhtiöittämiseen ja myymiseen murentavat demokratian. Demokratian päätöksentekoprosesseja pitää korjata niin, että mahdollistetaan läpivalaista julkisen vallan päätöksentekijän toimia tiedotusvälineissä kuten juuri nyt tapahtuukin.

Voitaisiin myös luoda laki näistä asioista, joissa päätöksenteko edellyttää neuvoa-antavaa kansanäänestystä. Esimerkiksi, että juurikin oleellisen julkisen omaisuuden yhtiöittäminen ja myynti edellyttää neuvoa-antavaa kansanäänestystä. Jos tälläisiä oleellisen julkisen omaisuuden yhtiöittämisiä ja myyntejä saa tehdä kabineteissa sammutuin lyhdyin johtaa se siihen, että kaikki mitä kansa tekee vaatii, että pitää maksaa jollekin kansainväliselle osakeyhtiölle.

Meillä on kuitenkin riesana hitaan vastaanottonsa takia pitkiä jonoja muodostava julkinen terveydenhoito, jolle pitäisi tehdä jotakin. Mutta, jos me yksityistämme sen jonojen poistamiseksi ja palvelun tehostamiseksi niin se on pian ulkomaisten osakeyhtiöiden omistuksessa. Ja sitten sekin, että kuka maksaa tavallisten pienituloisten palkansaajien ja työttömien terveydenhoidon yksityisellä.

Meillä on kyllä kela-järjestelmä, joka ei kuitenkaan takaa sitä, etteikö yksityinen lääkäriasema pystyisi lisäämään suolaista lisähintaa sen kela-korvauksen päälle. Markkinataloudessahan ei voi asettaa yksityisille hintakattoa. Tässä ainoa hintatasoa rajoittava tekijä on hintakilpailu. Liian suolaisesti laskuttava menettää asiakkaat.

Lääkäriasemia voi rakentaa vaikka kuinka monta vierekkäin kilpailemaan asiakkaista. Maantiet ovat asia, että ei tila varmaan riitä rakentaa monta keskenään kilpailevaa maantietä rinnakkain, joihin tienomistajat yrittävät houkutella kulkijoita erikoistarjouksilla. 

Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

P

Quote from: Peltipaita on 18.04.2016, 17:57:43
Jos liikkumisen taloudellinen rasite kasvaa esim. kilometrimaksun muodossa, se kannustaa välttämään liikkumista tai jopa estää liikkumisen liian kalliina. Ne jotka edelleen liikkuvat, saavat kannettavakseen entistä suuremman taakan. Tämä johtaa kierteeseen jossa lopulta kukaan ei liiku.

Ja tieverkon yhtiöittäminen voittoa tavoittelevaksi oy:ksi taas innostaa ko. puulaakia keskittymään niihin tienpätkiin, joista se saa voittoa. Siis muutama vilkas päätie, motarit ja muutama tienpätkä Etelä-Suomessa. Muut tuottavat tappiota. Berner oli sulkemassa tappiota tuottavia osia rataverkosta.  Sama sitten iskee yhtiöitettyyn tielaitokseen. Tiet kasvukeskusten ulkopuollella eivät tuota, joten niitä ei sitten enää liiketaloudessa korjatakaan.  Ja kun muutenkin ongelmista kärsivien kuntien tieyhteydet alkavat rapaantua, kukaan ei enää sinne investoi. Kehitys vaan kiihtyy tilanteeseen, jossa viimeinen sammuttaa valot.

On aika radikaali ehdotus. Käsittääkseni missään muussa maassa koko tieverkkoa ei ole yhtiöitetty? Julkinen palvelu ja voitontavoittelu, kun eivät aina ja ainakaan teiden kohdalla kohtaa.. :facepalm:  Mistä me saamme tälläisiä neroja ja visonäärejä köyhän ja kärsivän maamme johtoon?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: artti on 18.04.2016, 19:19:00
Tieverkko on vähän sellainen, ettei tila varmaan riitä rakentaa monta tietä vierekkäin, joihin he yrittävät houkutella kulkijoita erikoistarjouksilla. Lääkäriasemia voi rakentaa vaikka kuinka monta vierekkäin kilpailemaan asiakkaista.

Jep määräävä markkina-asema muodostuu koko tieverkon haltuunsa saavalle yhtiölle, koska rinnakkaisia kilpailevia tieverkkoja ei Suomessa ole. Sitten kohta pohditaan EU-yhteisöoikeudessa määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä, kun joku virolainen Suomessa kabotaasia ajava kuljetusliike haastaa ko. firman korkeista taksoista oikeuteen.  epäilen, että ministeriön neropatit eivät omasta näppäryydestään ihastuneina  ole edes ajateleetkaan tätä. Jos valtio iskee tieveron tai maksun, niin se on siinä. Jos yhtiö monopoliasemassa iskee tariffin, sen voi viedä oikeuteen, joka viimekädessä päättää käyvän hintatason ja se tuomioistuin ei ole Suomessa. Ääliöt ovat luovuttamassa vallan eduskunnalta jollekin tuomioistuimelle.

Toinen moraalinen ongelma on teiden rakentaminen. Tiepohjat ovat järjestään pakko-otettuja maita. Pakko-ottamista pilkkahintaan on voitu perustella teiden julkisen palvelun luonteella. Uusi tilanne, jossa pakko-otettu maa luovutetaan pilkkahintaan yhtiölle, joka yrittää tavoitella voittoa ko. maalla, tekee perustelusta aikalailla moraalisesti kestämättömän..


Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

artti

Quote from: ilmarinen on 18.04.2016, 16:20:09
Eli liikenneinfra tullaan yhtiöittämään ja aluksi tietysti valtio omistaa yhtiön 100%:sti. Tämän jälkeen sijoittajilla mm. eläkeyhtiöillä ja ulkomaisilla sijoittajilla on mahdollisuus sijoittaa yhtiöön, eli tulla omistajiksi (tätä ei tietenkään sanota vielä suoraan). Kaikkiin autoihin tullaan asentamaan paikantimet, joiden avulla ajamista aletaan laskuttaa ja seurata muutenkin. Käytännössä auton sijainti on aina myös viranomaisten tiedossa.

Ministeri Berner on jo puhunut Soinin kanssa ehdotuksista ja Soini ei ole ainakaan tyrmännyt ehdotuksia. Nyt odotellaan selvitysten lopullista valmistumista.


Meinaatsä, että tää toteutuu ihan varmasti. Oletsä ihan varma.
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

Tabula Rasa

Quote from: artti on 18.04.2016, 19:52:02
Quote from: ilmarinen on 18.04.2016, 16:20:09
Eli liikenneinfra tullaan yhtiöittämään ja aluksi tietysti valtio omistaa yhtiön 100%:sti. Tämän jälkeen sijoittajilla mm. eläkeyhtiöillä ja ulkomaisilla sijoittajilla on mahdollisuus sijoittaa yhtiöön, eli tulla omistajiksi (tätä ei tietenkään sanota vielä suoraan). Kaikkiin autoihin tullaan asentamaan paikantimet, joiden avulla ajamista aletaan laskuttaa ja seurata muutenkin. Käytännössä auton sijainti on aina myös viranomaisten tiedossa.

Ministeri Berner on jo puhunut Soinin kanssa ehdotuksista ja Soini ei ole ainakaan tyrmännyt ehdotuksia. Nyt odotellaan selvitysten lopullista valmistumista.


Meinaatsä, että tää toteutuu ihan varmasti. Oletsä ihan varma.

Ne on tekniset laitteet vaan kovin vikaherkkiä. Ja meinasit myös että kansa antaa noin vain repiä omasta lompakostaan tuollaisen jäljittimen hinnan? Sillä millään valden rahalla tuota ei ainakaan tulla tekemään.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

J.M

Quote from: Hohtava Mamma on 18.04.2016, 18:06:03
Älkääkä kuvitelko häiritsevänne niitä GPS-vastaanottimia millään keksinnöllä. GPS-signaali katoaa paikantimelta -> RÄPS! Sakkoa suut ja silmät täyteen, kuten tutkanpaljastinRIKOKSESTA.

Elättelen toivetta, että autoilijoissa olisi tarpeeksi paljon samanlaista asennetta kuin eräällä maalaisisännällä, jota haastateltiin liittyen paskalakiin ja sen velvoitteisiin hankkia jos minkälainen pöminä vaikka tontti olisi kaukana rannasta. Hän totesi jotenkin näin; "ei ne niin montaa laita linnaan, ketkä jättää ne laitteet hankkimatta".

Mutta tietäen suomalaisen mentaliteetin suhteessa viranomaisiin, niin... jäänee toiveeksi.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

ilmarinen

Quote from: artti on 18.04.2016, 19:52:02
Meinaatsä, että tää toteutuu ihan varmasti. Oletsä ihan varma.

En ole varma, mutta jos uusliberalistinen talouspolitiikka säilyy valtavirtana, niin tulevaisuudessa, viimeistään 2020-luvulla kyllä. Luuletko sinä, että näitä suunnitelmia vedetään vain yhtäkkiä hatusta, että nämä suunnitelmat olisivat vain joitakin yhden Bernerin aivopieruja?

Eisernes Kreuz

Alkaa kyllä päivä päivältä vaikuttaa enemmän siltä, että Suomesta on enää rauniot jäljellä vuonna 2019.

Hengitysilmankin voisi kenties yhtiöittää. Sitä varmaan käytettäisiin sen jälkeen tehokkaammin ja taloudellisemmin.

Jos persut tähän suostuvat, niin se on kyllä viimeinen niitti puolueen arkkuun. Aivan uskomattomia suunnitelmia.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Raksa_Mies

Berner Iltasanomissa: "Uskon, että Timo Soini mahdollistaa liikennekaaren lausunnoille lähtemisen ja hän jakaa kanssani sen uteliaisuuden, mitä lausuntokierros tuo tullessaan. Huomioimme lausunnot ja rakennamme hallituksen yhteistä esitystä, Berner sanoi toimittajien haastattelussa tiedotustilaisuuden jälkeen."

Voiko persut siis estää lausuntokierrokselle lähtemisen? Kysyn, kun en tiedä.

Laskentanuiva

Kyllä näköjään saa päästellä ihan mitä tahansa, että nykytoimittajat edes vähäsen kyselisivät / kyseenalaistavat.

Siis nyt lausuntokierrokselle lähtevää yhtiöittämistä perustellaan meille kansalaisille muun muassa alenevana autoverona ja bensiiniveron alentumisena WTF!


Pidetäänkö meitä kansalaisia täysin typerinä vai ollaanko me sitä oikeasti.
VMP.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Artisti

Quote from: Hohtava Mamma on 18.04.2016, 18:06:03
Quote from: Artisti on 18.04.2016, 17:34:07Jos GPS-paikannukseen perustuva verotus tulisi voimaan, kannattaisi melkein hankkia mahdollisimman sporttinen auto, kun kerran vero kuitenkin on sama kuin köröttely-dieselillä. Lisäksi olen huolissani GPS-paikannuksen vaikutuksesta yksityisyyden suojaan.

Kesäyö, tyhjä tie. 105 km/h. RÄPS! GPS havaitsee ylinopeuden, lähettää tiedon ylinopeus-isoveljelle ja rikesakko veloitetaan saman tien tililtäsi. Ohitat rekkaa, 110 km/h RÄPS! -200€, sil vous plait. Ajat keskellä yötä Kiteen tyhjän keskustan läpi, etkä huomaa 40 km/h nopeusrajoitusta, 60 km/h ja RÄPS! Päiväsakoille mentiin.

GPS seuranta voi sakottaa automaattisesti ja armottomasti ylinopeudesta aina, ihan joka kerta. Älkääkä kuvitelko häiritsevänne niitä GPS-vastaanottimia millään keksinnöllä. GPS-signaali katoaa paikantimelta -> RÄPS! Sakkoa suut ja silmät täyteen, kuten tutkanpaljastinRIKOKSESTA.

Noinhan se menee. Mutta se kiihtyvys! Kiihdytys ei ainakaan vielä ole laitonta, kunhan pysyy sallitun enimmäisnopeuden rajoissa. Sporttisella autolla voisi hiukan revitellä liittymissä ja liikkellelähdöissä. Cruiseriin voi säätää ylimmän sallitun nopeuden, ja sitten vain polkaista kaasun pohjaan liikkeellelähdössä. Ruuhkajarru auttaa liikkeellelähdön reaktionopeudessa. On ihan eri asia kiihdyttää nollasta sataan alle 5 sekunnin kuin kymmenessä sekunnissa. Se on hauskaa!

https://www.youtube.com/watch?v=Z9tqkcgWESk

Tabula Rasa

Quote from: J.M on 18.04.2016, 19:57:37
Quote from: Hohtava Mamma on 18.04.2016, 18:06:03
Älkääkä kuvitelko häiritsevänne niitä GPS-vastaanottimia millään keksinnöllä. GPS-signaali katoaa paikantimelta -> RÄPS! Sakkoa suut ja silmät täyteen, kuten tutkanpaljastinRIKOKSESTA.

Elättelen toivetta, että autoilijoissa olisi tarpeeksi paljon samanlaista asennetta kuin eräällä maalaisisännällä, jota haastateltiin liittyen paskalakiin ja sen velvoitteisiin hankkia jos minkälainen pöminä vaikka tontti olisi kaukana rannasta. Hän totesi jotenkin näin; "ei ne niin montaa laita linnaan, ketkä jättää ne laitteet hankkimatta".

Mutta tietäen suomalaisen mentaliteetin suhteessa viranomaisiin, niin... jäänee toiveeksi.

Hohhoijaa. Keksinnäksi riittää että se on hävinnyt. Asennus ei kestänyt paikallaan. Jne. Näitä paskalakeja ei noudata enää kukaan jos aletaan kyykyttää ja vittuilla. Viranomaisista luotetaan poliisiin, virkamiehiin luotto on jo mennyt ja välejä tulehdutetaan entisestään virkavittuilulla. Kyllä se kyykytyksessä tulee raja vastaan. Itsellä se on täynnä jonka seuraava kyykyttämään pyrkivä huomaa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''