News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)

Started by Kaptah, 21.12.2008, 22:01:36

Previous topic - Next topic

Nikolas

Quote from: Nikolas Ojala on 07.03.2018, 17:00:06

Nykyään kehitetään sähkön ja vedyn tuotantoon sellaisia reaktorityyppejä, joissa radioaktiivisia osia tai materiavirtoja ei tarvitse paineistaa. Näistä esimerkiksi: DFR


Todennäköisesti rakenneteknisten haasteiden vuoksi DFR ei ole oikein edennyt, tai ainakaan niin että minä tietäisin.

Sen sijaan LFR eli lyijyjäähdytteinen nopea reaktori etenee. Maailmalla on käynnissä useita pilottiprojekteja, joita yhdistää sulan lyijyn tai lyijyn ja vismutin seoksen käyttö ensiöpiirissä.

Puhdasta sulaa lyijyä käytetään jäähdytyspiirissä näissä reaktoreissa:

Tunkki

Yleisenä kommenttina aiheeseen sähköautot ja kylmä: Ongelmana on se että Kaliforniassa suunniteltu Tesla esimerkiksi käyttää akkuna litium-ioni -kennoja.

Tuo on muuten vallan mainio akkutekniikka, ainoa ongelma on ettei se toimi lainkaan alle +4C:n  lämmössä - ohjauselektroniikka panee hommat poikki. Tämä on testattavissa nykyisillä kännyköillä erittäin helposti, niissä on saman tekniikan akut.
Joten olen insinörttihenkisenä varsin skeptinen Li-ion-akuilla joraavien autojen ja Suomen talven suhteen.

Alaric

https://www.suomenuutiset.fi/immonen/ (19.4.2018, hieno linkki :))

QuoteImmonen: Vihreiden politiikka vinksallaan – kannattaa väestönsiirtoa, joka tuhoaa maapalloa

(...)

Perussuomalaisten kansanedustaja ja eduskunnan ympäristövaliokunnan jäsen Olli Immonen pitää vihreiden politiikkaa ympäristön ja maapallon ekologisen kantokyvyn turvaamisen kannalta vastuuttomana.

– Vihreiden politiikka on nykyisin pahasti vinksallaan. Logiikka puuttuu. Eero Paloheimoa ja muita järkivihreitä on tullut ikävä, Immonen toteaa.

– Mahdollistamalla massiiviset väestösiirtymät kolmansista maista länsimaihin kasvatetaan ihmiskunnan ekologista jalanjälkeä. Ihmisen ekologinen jalanjälki on korkeamman elintason ja kulutuksen länsimaissa moninkertaisesti suurempi kuin kolmansissa maissa. Nykyisenlaiset väestösiirtymät ovat ympäristön ja maapallon kantokyvyn kannalta yksiselitteisesti tuhoisia.

Vaellus padottava politiikalla

Ekologisella jalanjäljellä kuvataan ihmisen käyttäytymisen seurauksena luontoon jättämää jälkeä, ja sitä käytetään yleisesti kestävän kehityksen mittarina. Tällä hetkellä ihmiskunnan kulutus vastaa noin 1,7 maapalloa vuodessa.

– Kolmansista maista länteen suuntautuvien väestösiirtymien seurauksena ihmiskunnan yleinen kulutustaso kasvaa koko ajan, ja maapallon ekologinen kantokyky kuormittuu enenevässä määrin. Näin ajaudumme kiihtyvällä vauhdilla kohti yhä suurempaa ekologista kriisiä.

– Tästäkin näkökulmasta on tärkeää, että politiikalla pyritään patoamaan hallitsematonta maahanmuuttoa. Suuret väestösiirtymät on estettävä, jotta maapallo pelastuu, Immonen toteaa.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Vesa Heimo

Quote from: mannym on 19.04.2018, 07:37:12

On se jäänyt konseptin asteelle. En nyt löydä sitä artikkelia jota selailin 2011 tai 2012, mutta muistan hyvin siinä kerrotun 2,4l turbosiiselin keulalla ja sähkömoottorit vetämässä.tapahtumaan.

http://www.iltalehti.fi/autotestit/2013071117253395_at.shtml

Tuossahan se on. Ja uudemmat on se T8 hybridi jossa tosiaan voi ajella pistokevirralla jonkun kymmentä kilometriä ja avustamassa sitten on +300hp bensaturbo. Yhdistelmäkulutus tuossa on pieni, mutta etu on varsinaisesti tosiaan lyhyillä matkoilla ja töpseliladattuna- sekä silloin kun tehoa tarvitsee. Noi molemmat D6 ja T8 syöttää kyllä polttomoottorilla sen akun täyteen jos niin haluaa ja antaa sitten tarvittaessa nelivetoa tai lisäheppoja/vääntöä.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Alaric

@mannym, lopeta nuo sr-lainaukset. Tiedät varmasti mitä tarkoitan ;) Joka ikistä virkettä ei tarvitse erotella omaksi lainauksekseen, sillä se tekee lukemisesta ja vastaamisesta hyvin rasittavaa.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

mannym

"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

mannym

Quote from: Vesa Heimo on 19.04.2018, 19:12:10

http://www.iltalehti.fi/autotestit/2013071117253395_at.shtml

Tuossahan se on. Ja uudemmat on se T8 hybridi jossa tosiaan voi ajella pistokevirralla jonkun kymmentä kilometriä ja avustamassa sitten on +300hp bensaturbo. Yhdistelmäkulutus tuossa on pieni, mutta etu on varsinaisesti tosiaan lyhyillä matkoilla ja töpseliladattuna- sekä silloin kun tehoa tarvitsee. Noi molemmat D6 ja T8 syöttää kyllä polttomoottorilla sen akun täyteen jos niin haluaa ja antaa sitten tarvittaessa nelivetoa tai lisäheppoja/vääntöä.

Väitän vieläkin että se ei ollut akullinen hybridi vaan diesel moottori toimi vain generaattorina sähkömoottoreille ja siinä ei ollut muuta viemässä voimaa renkaille kuin sähkömoottorit. Nuo mainitsemasi hybridit tulivat myöhemmin. Pitää etsiä enemmän mutta pelkään muistini pettäneen minut
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Golimar

Viimeinen höyryauto oli monessa suhteessa paljon parempi kuin useimmat aikalaisensa bensiinimoottoriset autot.

QuoteDoble self-ignites. The starting process begins by turning the key and pulling up the floor-mounted water-pump knob. There's a ticktickticktick from the water pump as it pressurizes the coils and pushes out air bubbles, generating 300 to 500 psi in seconds. Push the water-pump knob back down, turn on the ignition: zzzzoooouuuuu! Now you have fire, which can be fed by a variety of fuels, usually kerosene. Tubes coiled inside the firebox hold about a gallon of water and provide a lot of surface area for quick heat transfer. That, combined with about 2 million Btu of heat, quickly builds up steam, and you can pull away within a minute.

Since the crankshaft drives the rear wheels, there's no transmission and therefore no shifting. Open the hand throttle and acceleration from a dead stop is smooth and continuous. The Doble just continues to pull all the way. It only has about 150 hp, but the torque output is huge: 2200 lb-ft at the rear wheels. If you're on a hill, you just keep your finger on the throttle lever and it holds the car right there. Once it's up and cooking, the fuel is burned almost completely, like a propane torch, so when it's running, visible emissions are minimal. Care and maintenance are very labor-intensive, but as the owner's manual states, "Your man can do that."

https://www.popularmechanics.com/cars/a6228/jay-leno-and-his-doble-steam-cars/

1925 Doble E-20 Steam Car - Jay Leno's Garage
https://www.youtube.com/watch?v=rUg_ukBwsyo

-PPT-

Junesin streamissä eilen irvailtiin kuinka Leonardo Di Caprio oli matkustanut Australiaan vastaanottamaan jonkin palkinnon ilmastonmuutoksen vastaisesta työstä. Siis lentänyt sinne. Hän lentelee paljon ympäri maailmaa saman teeman konferensseissa.

Ironia on tietenkin siinä että taviksillehan teroitetaan että sitä taivaalla turhan päiten päristelemistä tulisi välttää koska se saastuttaa.

Samuel Kielosto

Quote from: -PPT- on 19.04.2018, 20:14:04
Junesin streamissä eilen irvailtiin kuinka Leonardo Di Caprio oli matkustanut Australiaan vastaanottamaan jonkin palkinnon ilmastonmuutoksen vastaisesta työstä. Siis lentänyt sinne. Hän lentelee paljon ympäri maailmaa saman teeman konferensseissa.

Ironia on tietenkin siinä että taviksillehan teroitetaan että sitä taivaalla turhan päiten päristelemistä tulisi välttää koska se saastuttaa.

Ei hätää! Sitä varten on moderni anekauppa.

QuoteMaan ystävät kehottaakin lentomatkustajia tukemaan ilmaston puolesta tehtävää työtä maksamalla esimerkiksi 10 % lentolipun hinnasta vapaaehtoisena lentomaksuna.
...
Lentomaksun tuotto käytetään Maan ystävien ilmastokampanjan toimintaan Suomessa ja käytännön päästövähennyshankkeisiin ulkomailla. Lisäksi lahjoituksesta menee 5 % hallintokuluihin.
https://www.lentomaksu.fi/index.html
Nuivuus on rikkaus.

Peltipaita

Quote from: jka on 17.04.2018, 07:26:37
Quote from: Peltipaita on 16.04.2018, 23:31:49
Kaksikymmentä astetta pakkasta, ympärillä lähinnä lasia, peltiä ja nopeasti liikkuvaa ilmaa. Täysin eri asia kuin eristetty rakennus. 1kw liikkuvan auton lämmityksessä on kyllä lähes sama kuin ei mitään. Tämä on nimenomaan yksi sähköauton suuri pulma. 1 kilowatti ei sitä kyllä olisi.

Käsittääkseni sähköautojen lämmittimet ovat tälläkin hetkellä luokkaa 4kW. Puheet jostain 27 kW on kyllä edelleen overkilliä.

Asiaa voi helposti kokeilla. Laitat kaksi 2kW hiustenkuivaajaa puhaltamaan tuulilasin nurkista. Väitän että matkustustusmukavuus on 100-kertaa parempi kuin tällä hetkellä. Nuo kun antavat lämpöä 10 sekunnin päälläolon jälkeen. Polttomoottori lämmittää ylipäätään mitään vasta 10 minuutin ajon jälkeen. Kun suurin osa ajoista on luokkaa 10 minuuttia niin polttomoottorihan ei lämmitä juuri koskaan. Ainakin itselläni on tilanne tämä. Ainoa millä saan omiin ajoihini lämpöä on istuinlämmitys ja erillinen sisätilalämmitys. Eli tässä suhteessa sähköauton hankinta ainoastaan parantaisi omaa ajomukavuuttani.
Lämmittääkö se sähkömoottori? Eli vertaat esilämmitettyä sähkömoottoriautoa eslilämmittämättömään polttomoottoriautoon. Ja ensin sanoit että yksi kilowatti riittää autoon kuin autoon ja sitten myöhemmin että "käsittääkseni sähköautojen lämmittimet ovat tälläkin hetkellä luokkaa 4kW". (nelinkertainen verrattuna ensimmäiseen heittoosi) Ja riittääkö nekään? Se mitä niissä tällä hetkellä on ei välttämättä riitä. Liikkuvan auton lämmitys talvipakkasilla ei ole mikään pikkujuttu vaan paljon energiaa vaativa asia.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Elcric12

Quote from: Alaric on 19.04.2018, 18:53:27
https://www.suomenuutiset.fi/immonen/ (19.4.2018, hieno linkki :))

QuoteImmonen: Vihreiden politiikka vinksallaan – kannattaa väestönsiirtoa, joka tuhoaa maapalloa

(...)

Perussuomalaisten kansanedustaja ja eduskunnan ympäristövaliokunnan jäsen Olli Immonen pitää vihreiden politiikkaa ympäristön ja maapallon ekologisen kantokyvyn turvaamisen kannalta vastuuttomana.

– Vihreiden politiikka on nykyisin pahasti vinksallaan. Logiikka puuttuu. Eero Paloheimoa ja muita järkivihreitä on tullut ikävä, Immonen toteaa.

– Mahdollistamalla massiiviset väestösiirtymät kolmansista maista länsimaihin kasvatetaan ihmiskunnan ekologista jalanjälkeä. Ihmisen ekologinen jalanjälki on korkeamman elintason ja kulutuksen länsimaissa moninkertaisesti suurempi kuin kolmansissa maissa. Nykyisenlaiset väestösiirtymät ovat ympäristön ja maapallon kantokyvyn kannalta yksiselitteisesti tuhoisia.

Vaellus padottava politiikalla

Ekologisella jalanjäljellä kuvataan ihmisen käyttäytymisen seurauksena luontoon jättämää jälkeä, ja sitä käytetään yleisesti kestävän kehityksen mittarina. Tällä hetkellä ihmiskunnan kulutus vastaa noin 1,7 maapalloa vuodessa.

– Kolmansista maista länteen suuntautuvien väestösiirtymien seurauksena ihmiskunnan yleinen kulutustaso kasvaa koko ajan, ja maapallon ekologinen kantokyky kuormittuu enenevässä määrin. Näin ajaudumme kiihtyvällä vauhdilla kohti yhä suurempaa ekologista kriisiä.

– Tästäkin näkökulmasta on tärkeää, että politiikalla pyritään patoamaan hallitsematonta maahanmuuttoa. Suuret väestösiirtymät on estettävä, jotta maapallo pelastuu, Immonen toteaa.

https://www.telegraph.co.uk/travel/maps-and-graphics/co2-emissions-per-capita-ranking/

QuoteTop of the eco-chart is Finland.

Kari Kinnunen

Ja Immoselle vihreä vastaa jotain tällaista.

Kyllä meidän on luovuttava elitasostamme kaikkien maailman ihmiset hyväksi. Elitasoerot ovat väärin. Globaalissa maailmassa kaikilla maailman kansoilla pitää olla yhtä kurjaa. Hyönteisiä syödään ja radanvarsikuutiossa pitää asua.

Asiahan on nyt niin, että varmasti pystytään elättämään kaikki maailman ihmiset. Herää vain kysymys, että onko elämä sellaisessa maailmassa enää elämisen arvoista.

Heikki Luoto

#4273
Quote from: Elcric12 on 20.04.2018, 05:31:30
https://www.telegraph.co.uk/travel/maps-and-graphics/co2-emissions-per-capita-ranking/

Telegraphin jutussa on Kansainvälinen energiajärjestön (IEA) listaamat maat, jotka tuottavat eniten/vähiten hiilidioksidia per asukas. Mielenkiintoista kuinka rajanaapurit Latvia (22,94 tonnia) ja Viro (0,11 tonnia) sijoittuvat asteikon ääripäihin kauas toisistaan. Mikä selittää eron?

Eniten CO2/per asukas:
Quote1. Qatar - 35.73 tonnes
2. Curacao - 30.43
3. Latvia - 22.94
4. Bahrain - 21.8

Vähiten CO2/per asukas:
Quote1. Denmark - 0.06 tonnes
2. Finland - 0.09
3. Nigeria - 0.1
4. Estonia - 0.11
Sananvapauden vastaiselle Facebookille korvaava vaihtoehto: MeWe
mewe.com/i/heikkiluoto

mannym

Ajattelin koota kasaan ne argumentit sähköauton paremmuudesta kylmässä.

Quote from: supreme god on 16.04.2018, 16:52:05
Sähköautot ovat tulevaisuutta. Kuitenkin lithium akkujen kapasiteetti kasvaa keskimäärin 8% jokavuosi, eli ei mene montaa vuosikymmentä, kun ohittavat bensan energia kapasiteetissa.  :)
Eikä niiden edes tarvitse ohittaa energia tiheyttä , että ovat parempia kuin normi autot. Kuitenkin sähkö käytännössä ilmaista, ekologista, sähkömoottorit parempia käynnistymään kylmässäkin jne.

Quote from: jka on 17.04.2018, 16:03:52
Itselläni ei ole sähköautoa eikä edes hybridiä mutta kuten tuossa jo edellä sanoin niin riippuu täysin ajoprofiilista. Jos suurin osa ajoista on luokkaa 10 minuutin matkoja pääkaupunkiseudulla niin sähköauto on kyllä aika ylivoimainen jopa tuon lämmityksen suhteen talvella. Koko viime talvena oli ylipäätään muutama päivä jolloin viitsin laittaa edes autolämmityksen ajastimeen aamulla. Muuten ei tarvinnut sen kummempaa lämmitystä koko talvena. Ja kuten jo sanoin sekin lämmitys tuli istuinlämmittimestä. Bensamoottori ei pääse minun ajoillani koskaan siihen pisteeseen että ylipäätään lämmittäisi mitään.

Quote from: Totti on 18.04.2018, 19:57:09
Sähköautossa ei ole käynnistysongelmia pakkasella. Ongelma joka on kovin tuttu polttomoottoreilla. Kaikissa autoissa on siis aina joku ongelma jos niitä haluaa löytää.

Jos sähköauton pitäisi olla bensa-autoja parempi kaikissa asioissa ennen kuin niitä edes harkitaan, saa toki odottaa pitkään. Uuden teknologian käyttöönotto ei kuitenkaan koskaan toimi niin vaan ensin tulee uteliaat varakkaat asiakkaat, joilla ikään kun testataan ja kehitellään tuotteita. Tämän perusteella sitten syntyy massamarkkinoiden tuote. Sähköauto on juuri nyt sillä kynnyksellä.

jka:n tapauksessa sähköauto ehkä sopisi hänelle, jos tulee päiviä että hän viitsii laittaa sen sähköauton töpseliin. Noissa muissa, en tosin jaksanut Vesa Heimon viestejä lainata tähän, niin kyllä ihan nätisti ilmaistaan kuinka sähköauto käynnistyy paremmin kylmässä, eikä sillä ole käynnistysongelmia pakkasella. Kuitenkin jopa Vesa Heimon kanssa saavutimme yhteisymmärryksen hyvin nopeasti että jos se sähköauto ei ole tolpassa pakkasella, se ei välttämättä lähde käyntiin tai sen range on hyvin pieni ja se on hyvin kylmä sisältä.

Totin esittämänä vielä korostetaan ettei sähköautolla ole käynnistysongelmia pakkasella, sekä kuinka se ongelma on kovin tuttu polttomoottoreilla. Niin, kunhan pidät sähköauton töpselissä joka käyttää virtaa sen akuston lämmittämiseen. Vaan ns, reaali kylmäkäynnistys ei olekaan sähköautoille mitenkään edullinen tai edustava tilanne. Ongelma jota muuten polttomoottorilla harvemmin tulee. Pihallani seisovat 1,8litraiset bensiinikinnerit käynnistyvät ilman johtoa reilussakin pakkasessa. Viime talven pakkasissa sekin tuli moneen kertaan testattua.

Sähköautojen suurin ongelma on vielä kuitenkin ratkaisematta. Eli akut. Litiumia on mutta sitäkään ei riitä jos sähköautoja aletaan askartelemaan samalla tuotantotahdilla kuin esmes tavan focusta. tai F sarjalaisia fordeja. Koboltti on toinen jonka tuotanto ei millään riitä siihen tahtiin. Plus muut akuissa käytettävät maametallit. Kyllä kyllä tiedän että "akkuteknologia kehittyy huimaa vauhtia", ja että "grapheeni akut ovat nurkan takana". Vaikka akut niillä ratkaistaisiin, tultaisiin toiseen ongelmaan. Sähköverkot. Jos Suomen 5 miljoonaa ajoneuvoa, muutettaisiin sähköautoiksi, joilla kapasiteetti akuissa on kasvanut nykyisestä keskimääräisestä 85kWh:sta grapheenin arvioituun 1200 kWh:n, niin siinäpä onkin sitten miettimistä millä ne ladataan.

Kun ydinvoimaa ei haluta rakentaa, hiilivoimasta halutaan eroon, kaasuvoimasta halutaan eroon, puuvoimasta halutaan eroon, mutta jostain syystä tuuli ja aurinkovoimaa halutaan lisää, niin siinäpä onkin yhtälö. Ensin pitäisi rakentaa aivan järjettömän suuri akku. Kapasiteetiltaan ei välttämättä kooltaan, muistakaa grapheeni. Jonka jälkeen pitäisi rakentaa valtavasti potkureita ja paneeleita joilla sitten päivällä ladataan sitä akkua, josta puretaan tasaisesti virtaa kaikkien käytettäväksi.

Kuulostaako realistiselta? Tällä hetkellä, juuri tällä hetkellä Suomen sähkönkulutus on 9,8GWh. Tuotanto kokonaisuudessaan 7,8GWh. Tuomme sähköä 1,9GWh koko ajan. Suomen tuulivoima kapasiteetti on tällä hetkellä noin 2,1GW mutta tuotanto 0,7GWh, noin 33% kapasiteetista. Aurinkovoimaa oli viimeisimpien tietojen mukaan 20MW kapasiteetilta asennettuna (2016 lopulla). Ja tuotanto tällä hetkellä 9MW, mikä tekee sen hyötysuhteesta paremman kuin tuulen, mutta 2017 kesällä julkaistun sun energian tietojen mukaan sitä oli jo 27MW, jolloin sen tuotanto on samalla suhteella kuin tuulivoiman.

Minun puolestani voidaan luopua ydinvoimasta, kaasuvoimasta, kivihiilestä, jopa vesivoimasta ja heittäytyä uusiutuvien tarunomaiseen utopistiseen maailmaan, jossa sitä on saatavilla riittävästi kaikkiin tarpeisiin. Kunhan yhteiskunta maksaa vähän tukia ja kompensoi tätä ja tuota ja tuota. Ja jossa kuitenkin pahan päivän varalle on olemassa säätövoimaa niin paljon että sekin riittää.

Kun tuosta utopistisesta tilanteesta herää, niin voi miettiä itsekseen. Tehokas, toimiva ja luotettava energia liki 100% ajasta, joka ei tarvitse yhteiskunnalta tukia toimiakseen. Vai tehoton, lähes toimiva, luotettava energia noin 10 - 20% ajasta, jota yhteiskunnan pitää tukea jotta se pysyy pystyssä?

Helppoa, yhteiskunta lopettaa tuet ja annetaan markkinoiden päättää millä energiaa tuotetaan. Samalla niitä keskusbyroon säätämiä lakeja joilla kampitetaan muita kuin uusiutuvia, muuten lakaistaan roskiin.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

mannym

Jotta ilmastonmuutos ei jäisi käsittelemättä niin tässäpä nätti kuva pohjoisesta. http://ice-glaces.ec.gc.ca/cgi-bin/getprod.pl?prodid=MODISCOM-T&wrap=0&lang=en

Se on myös viestin lopussa, ja kyllä ajoin sen editorin läpi. Koska forumin softa ei tunne .pl kuvatiedostoja niin muutin sen jpg:ksi.

Kuva on siis huhtikuun kymmenenneltä päivältä ja on pohjoiselta pallonpuoliskolta. Siitä näkee ihan selvästi kuinka jäämeri ammottaa tyhjyyttään ja kuinka se jää on vain muisto vain. Rehellisesti onhan se nätti kuva ja löysinkin sen wuwtista. https://wattsupwiththat.com/2018/04/19/arctic-ice-like-youve-not-seen-it-before/

QuoteThis is via the Canadian Ice Service, and it's a view I have not seen before. It shows a polar view looking down at the North pole which is a composite of several days worth of MODIS views via NASA Goddard to create a Composite of the Arctic image. The actual image is very high resolution and I can't show it fully here, but the detail is quite good. To help orient you, I've annotated some landmarks on this preview image.

Saiskohan ne sitten jatkossa vaikka kerran kuussa tuollaisia kuvia esille.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Mok

Quote from: Heikki Luoto on 20.04.2018, 08:04:38
Quote from: Elcric12 on 20.04.2018, 05:31:30
https://www.telegraph.co.uk/travel/maps-and-graphics/co2-emissions-per-capita-ranking/

Telegraphin jutussa on Kansainvälinen energiajärjestön (IEA) listaamat maat, jotka tuottavat eniten/vähiten hiilidioksidia per asukas. Mielenkiintoista kuinka rajanaapurit Latvia (22,94 tonnia) ja Viro (0,11 tonnia) sijoittuvat asteikon ääripäihin kauas toisistaan. Mikä selittää eron?

Eniten CO2/per asukas:
Quote1. Qatar - 35.73 tonnes
2. Curacao - 30.43
3. Latvia - 22.94
4. Bahrain - 21.8

Vähiten CO2/per asukas:
Quote1. Denmark - 0.06 tonnes
2. Finland - 0.09
3. Nigeria - 0.1
4. Estonia - 0.11

Luvuissa taitaa olla jotain pielessä: IEA:n tilaston mukaan Latvian kokonaispäästöt energian tuotannossa olivat 6,8 milj. tonnia hiilidioksidia v. 2015, kun Viron päästöt olivat 15,5 MtC02. Latvian päästöt per henkilö ovat 3,4 tonnia ja Viron 12.  Viron suuremmat päästöt johtunevat runsaasta ruskohiilen käytöstä sähkön tuotannossa. Suomessa  päästöt per henkilö olivat 8 tonnia. http://www.iea.org/statistics/


Näiden lisäksi päästöjä tulee ruuantuotannosta ( lehmien märehtely ja röyhtäily),  orgaanisten aineiden maatumisesta, yms. tekijöistä)

Golimar

Vihertuholaiset kitisevät aina suomalaisten aiheuttamasta hirvittävän suuresta CO2-päästöstä kun todellisuudessa päästöt Suomessa ovat varsin pienet verrattuna moniin muihin maihin.

Quote

CO2 emissions (metric tons per capita) - Country Ranking

1   Qatar                           45.42   
2   Trinidad and Tobago   34.16   
3   Kuwait                           25.2
4      Bahrain                           23.45
5   United Arab Emirates   23.30   
6   Brunei                           22.12   
7   Saudi Arabia                   19.53   
8   Luxembourg                   17.36   
9   United States                   16.49   
10   New Caledonia           16.01   
11   Oman                           15.44   
12   Australia                           15.40   
13   Canada                           15.11   
14   Estonia                           14.85   
15   Kazakhstan                   14.36   
16   Turkmenistan                   12.52   
17   Palau                           12.34   
18   Russia                           11.86   
19   Korea                           11.57   
20   Singapore                   10.31   
21   Netherlands                    9.92   
22   Japan                            9.54   
23   Norway                            9.27   
24   Libya                            9.19   
25   Cayman Islands            9.17   
26   Czech Republic                    9.17   
27   South Africa                    9.05   
28   Greenland                    8.99   
29   Germany                            8.89   
30   Finland                            8.66   

https://www.indexmundi.com/facts/indicators/EN.ATM.CO2E.PC/rankings

Nikolas

Quote from: Nikolas Ojala on 19.04.2018, 10:49:03

Todennäköisesti rakenneteknisten haasteiden vuoksi DFR ei ole oikein edennyt, tai ainakaan niin että minä tietäisin.


Asia ei ole aivan yksioikoisesti näin. Puolassa on kiinnostuttu kaksoisfluidireaktorin ideasta ja Euroopan unionia yritetään saada rahoittajaksi.

Tässä on Googlen käännös saksasta englanniksi:
Quote

Poland wants to build the Dual Fluid Reactor (DFR)

The Polish mining company KGHM Polska Miedź wants to invest in the high-temperature reactor DFR. The DFR (Dual Fluid Reactor) produces electricity, heat and hydrogen. Forsal.pl reports that Poland has put the DFR on a list submitted to the so-called Juncker Plan. However, Forsal admits that he does not know how serious the ideas in this list are.

Poland has put the DFR on the Junker list

The idea of ​​the DFR has been reported recently, says Forsal. The Ministry of Development placed him on the list of July 10th. The DFR considers Forsal to be the most intellectually sophisticated of any ideas reported by the Development Department to the European Investment Bank. The dual fluid reactor is a new type of reactor with so-called fast neutrons. He belongs to the family of high-temperature reactors (such as the HTR), which are assigned to the Ministry of Energy, especially the Deputy Minister Andrzej Piotrowski, who is responsible for energy technology.

According to Forsal, the Ministry of Development describes the project as follows: "The aim of the project is the development of the technology of the dual fluid reactor with a temperature of about 1000 ° C, which produces very cheap electricity, process heat for the chemical industry, hydrogen and heavy hydrocarbons , z. As in the coal gasification process, so that an inexpensive production of liquid fuels is possible. The DFR can be a perfect part of the country's power supply in terms of connecting to large quantities of renewable energy sources. As part of the project, a thermal output of 100 MW is planned for the first test reactor to demonstrate its suitability for the production of hydrogen on an industrial scale. "

The prototype reactor with a capacity of 100 MW is expected to cost 370 million PLN (86.920.807 Euro, exchange rate 31.7.2017).

The advantages of the DFR

Further information about the project was not provided by the KGHM Press Office, reports Forsal. However, they were able to find out more from the most important supporter of the idea of ​​the DFR in Poland, Professor Zbigniew Czerski. Zbigniew Czerski is a nuclear physicist and dean of the Faculty of Mathematics and Physics at the University of Szczecin.

Professor Czerski is co-founder of the Institute for Solid State Nuclear Physics (IFK), Berlin, a private scientific institution that has designed and studied the Dual Fluid Reactor. This is indeed a funny story, says Forsal. The institute has won the prestigious Greentec Awards competition in Germany with its DFR . The project received the most votes in a public poll. However, it was excluded from the competition because it had not been classified as 'green' enough.

Professor Czerski in an interview with the portal WysokieNapiecie.pl the advantages of the DFR enumerated. First of all, the DFR can be perfectly tuned to cooperation with renewable energy sources. The DFR is very flexible, he can be lowered to 7% energy performance. This is a significant advantage over the existing structures of the so-called 3 plus generation, which are not flexible enough and therefore incompatible with unstable renewable energy sources.

The DFR produces heat for power generation and process heat, which makes it particularly attractive for companies that need technological heat like KGHM. KGHM invested in a gas power plant a few years ago.

The reactor uses already used fuel from operating reactors. There was plenty of it. In Germany, which wants to shut down its nuclear power plants in five years, the stock for decades sufficient.

Such reactors could also be used to produce fuel for hydrogen powered fuel cells.

Professor Czerski had tried to have the research of the DFR promoted by several Polish state-owned enterprises, because there is no climate for the development of nuclear energy in Germany. Czerski learned through Forsal that KGHM's DFR project is being submitted to the Juncker Plan. He was pleased, although a little surprised, that KGHM has proposed a 100 MW reactor. In his opinion, it would be better to work on a unit of 300 MW. Unfortunately, the impact of working on the DFR could only be seen in about 10 years.

Polish-German cooperation

In the meantime, projects from the Juncker Plan are not geared to scientific research, but to rapid implementation, says Forsal. This does not mean that the DFR is not supported, especially because it promotes Polish-German cooperation.

The Juncker Plan, also known as the European Strategic Investment Fund, is the European Union's response to the economic downturn. The European Commission and the EU treat investments in modern infrastructures as an engine of the economy.

Alkuperäinen saksankielinen lähde:
Polen will den Dual Fluid Reaktor (DFR) bauen Ruhrkultour, 2017-08-01.

Minun mielestäni Suomen pitäisi ängetä mukaan ja Puolan tueksi tässä asiassa.

Ajattelija2008

http://www.drroyspencer.com/2018/05/uah-global-temperature-update-for-april-2018-0-21-deg-c/
Huhtikuun 2018 anomalia oli +0.21 C. Se on edelleen 2000-luvun  tyyppiarvon 0.15 C yläpuolella.

Globaali sääennuste lupaa toukokuuksi hitusen pienempää anomaliaa.

Suomessa metsien nettokasvu on 30 miljoonaa kiintokuutiota vuodessa. Hiiltä sitoutuu ehkä 10 miljoonaa tonnia, mikä tekee 8 tonnia CO2 per suomalainen. Suomi tosiaankin on harvoja maita, joissa nettohiilidioksidipäästö per asukas on nolla.

Metsien hurja kasvu on ihmisen ansiota, eli kyseessä on ihan oikeasti ihmisen aikaansaama hiilinielu.

Kuinka moni on lukenut mediasta yllä olevan faktan? Tuskin monikaan, koska media on valjastettu palvelemaan nykypäivän anekauppaa CO2-kiintiöiden muodossa.

Suomi hyötyy ilmaston lämpenemisestä. Suomella ei ole mitään järjellistä motiivia karsia jo nyt olemattomia hiilidioksidipäästöjä. Mutta poliitikot taitavat hyötyä anekaupasta ja sälyttävät ylimääräisiä kustannuksia suomalaisten niskaan.

Luotsi

Quote from: Ajattelija2008 on 01.05.2018, 23:47:00
http://www.drroyspencer.com/2018/05/uah-global-temperature-update-for-april-2018-0-21-deg-c/
Huhtikuun 2018 anomalia oli +0.21 C. Se on edelleen 2000-luvun  tyyppiarvon 0.15 C yläpuolella.

Globaali sääennuste lupaa toukokuuksi hitusen pienempää anomaliaa.

Suomessa metsien nettokasvu on 30 miljoonaa kiintokuutiota vuodessa. Hiiltä sitoutuu ehkä 10 miljoonaa tonnia, mikä tekee 8 tonnia CO2 per suomalainen. Suomi tosiaankin on harvoja maita, joissa nettohiilidioksidipäästö per asukas on nolla.

Metsien hurja kasvu on ihmisen ansiota, eli kyseessä on ihan oikeasti ihmisen aikaansaama hiilinielu.

Kuinka moni on lukenut mediasta yllä olevan faktan? Tuskin monikaan, koska media on valjastettu palvelemaan nykypäivän anekauppaa CO2-kiintiöiden muodossa.

Suomi hyötyy ilmaston lämpenemisestä.

Hyötyisi, jos niin kävisi. Valitettavasti todellisuus menee toiseen suuntaan....
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Roope

Nykyään maanpuolustuskurssilla valmistaudutaan ilmastonmuutokseen, jota torjuttaisiin lopettamalla alle 500 kilometrin lentomatkat ja vähentämällä autoilua ja lihansyöntiä.

Vihreiden Satu Hassi esittää uhkakuvaksi yhteiskunnan romahduttavan kymmenien miljoonien pakolaismäärän, eikä kukaan kyseenalaista Hassia. Ilmastonmuutoksen aiheuttamat kansainvaellukset vaativat maanpuolustuskurssien johtajan mukaan "paljon suvaitsemista ja humanitääristä ajattelua".

Luulisi, että edes maanpuolustuskurssilla Suomea koskevia uhkia ja kansainvaelluksia lähestyttäisiin rajojen turvaamisen ja Suomen suojaamisen näkökulmasta, mutta näköjään ei. Aiempi vitsi maastopukuisista "vihreistä miehistä", jotka marssivat vapaasti Suomen rajan yli lausuttuaan "asylum", ei naurata enää.

QuoteIlmastonmuutos on uusi vihollinen, johon Puolustusvoimat varautuu – "Sokkeja on tulossa, kun ääriolosuhteet pahenevat"

Tulvat, ruoan hinnan nousu ja ilmastopakolaiset. Näistä ilmastonmuutokseen liittyvistä riskeistä puhuttiin Maanpuolustuksen erikoiskurssilla tällä viikolla – ja tästä eteenpäin kaikilla maanpuolustuskursseilla.

[...]

Tämä on ensimmäinen maanpuolustuskurssi, jonka teemana on ilmastonmuutos. Valtakunnallisten maanpuolustuskurssien on tarkoitus kutsua kokoon yhteiskunnan tärkeitä vaikuttajia keskustelemaan ja saamaan tietoa yhteiskunnan toiminnoista kriisissä – muissakin kuin sodassa.

Tulevaan halutaan varautua nyt, kun se on mahdollista. Ilmastonmuutoksen etenemisestä kukaan ei tiedä mitään varmaa, mutta ennusteet ovat vahvoja.

[...]

– Ilmastonmuutos on vääjäämättä tulossa jossain muodossa. Olemme miettineet täällä, mitä se tarkoittaa suomalaisen yhteiskunnan turvallisuudelle, kertoo valtakunnallisten maanpuolustuskurssien johtaja, eversti Mika Kalliomaa.

[...]

Kalliomaa on vakuuttunut myös siitä, että ihmisten liikkuminen maapallolla muuttuu. Tulee jopa kansainvaelluksia.

Tähän puuttuminen on enemmän muiden viranomaisten tehtävä, mutta puolustusvoimien tehtävä on auttaa.

Tällä kurssilla ei puhuta siitä, miten ilmastonmuutosta voidaan hillitä. Siitä aiheesta puhutaan monilla muilla foorumeilla.

Nyt keskitytään sopeuttaviin toimiin, jotka ovat tärkeitä yhteiskunnan kestämisen kannalta.

Osallistujiksi on kutsuttu yhteiskunnan vaikuttajia kuten kansanedustajia, tutkijoita ja yritysjohtajia.

Kiire on. Kalliomaa sanoo, että menee 20–50 vuotta, ja täällä tulee olemaan jotain aivan yllättävää, mihin ei olla totuttu.

[...]

Mitä ilmastonmuutos tarkoittaa?

Kruunuhaan maneesiin kokoontuneilla yhteiskunnan tärkeillä vaikuttajilla on paljon ajatuksia siitä, mitä pitäisi tehdä.

Ensinnäkin Suomessa luonto muuttuu todella paljon.

Biodiversiteetti- ja viestintäasiantuntija Riku Lumiaro Suomen ympäristökeskuksesta kertoo, että Suomeen on 2000-luvulla tullut yli tuhat uutta lajia. Hän seuraa ilmastonmuutoksen vaikutuksia lajistoon työssään.

– Meillähän on 50 vuoden kuluttua tällä nykykehityksellä Unkarin lämpötilat.

[...]

Uudessa maailmassa, jonka ilmastonmuutos meille tuo, on mietittävä ihan uusia asioita. Miten Suomi pärjää uusilla kasveilla, kun ilmastomme muuttuu sellaiseksi kuin Keski-Euroopassa nyt?

Eikä riitä, että pystymme tuottamaan itsellemme ruoan. On myös autettava muita.

– Suomen huoltovarmuus antaa hyvän pohjan tulevaan, kunhan ei nyt pureta sitä. Ei ajeta omaa maataloutta alas nyt, Kalliomaa sanoo.

Riku Lumiaro sanoo, että Suomessa vesi ei lopu – nykyväestöllä. Pakolaispaine vaikuttaa.

Ilmastopakolaisuus onkin suuri turvallisuusuhka vakaiden yhteiskuntien turvallisuudelle tulevaisuudessa.

Ilmastonmuutoksen takia vesitaseet maapallolla menevät sekaisin ja varsinkin ne alueet, joilla väestönkasvu on kovinta nyt, muuttuvat todennäköisesti elinkelvottomiksi.

Siksi ihmiset lähtevät liikkeelle.

– Se vaatii paljon suvaitsemista ja humanitääristä ajattelua
, sanoo Mika Kalliomaa.

Samaan aikaan tulee sään ääri-ilmiöitä.

Suomessa merenpinnan nousuun on varauduttu esimerkiksi kaavoituksessa. Suurin ongelma ei kuitenkaan ole veden pinnan nousu täällä.

Kurssille osallistunut Poliisiammattikorkeakoulun rehtori Kimmo Himberg sanoo, että vuonna 2015 Suomeen tuli turvapaikanhakijoita 32 000 eli enemmän kuin yleensä, ja jo silloin moni puhui kriisistä.

Tämä ei kuitenkaan ollut vielä mitään verrattuna siihen, mitä tulevasta ennustetaan.

Onko Suomi valmis suuriin pakolaismääriin?

Ei, Himberg vastaa. Mikään yhteiskunta ei ole.


– Meillä on 5,5 miljoonan ihmisen yhteiskunta ja kaikki resurssit on mitoitettu tällaiselle väestölle. Jos tämä nopeasti, vaikka muutaman vuoden aikavälillä kasvaisi 20 prosenttia, on kyllä vaikea kysymys, miten siitä selvittäisiin.

Himberg on taustaltaan luonnontieteilijä ja lukenut ilmastonmuutoksesta jo 1970-luvulla.

Kansanedustaja Satu Hassin (vihr.) mielestä olennaisinta on toimia niin, että ilmastonmuutos ei kehittyisi niin pahaksi kuin miltä nyt näyttää.

Miljoonien ja kymmenien miljoonien ihmisten pakolaismääriä on tulossa, jos ilmastonmuutoksen annetaan riistäytyä käsistä. Sellaisesta ei Hassin mielestä selvittäisi, vaan se tarkoittaisi yhteiskuntien romahduksia.

[...]

Kimmo Himberg sanoo, että vastaavanlainen parin, kolmen päivän tietopaketti pitäisi tarjota koko aikuisväestölle. Luja faktatieto olisi tärkeä, että tarvittavat muutokset saataisiin aikaan.

Mitä pitäisi tehdä nyt? Näitä maanpuolustuskurssin osallistujat ehdottavat:

Kati Ihamäki, Kestävän kehityksen johtaja, Finnair: "Lopettaa kaikki alle 500 kilometrin lentomatkat ja tehdä enemmän yhteistyötä eri liikennemuotojen välillä niin, että esimerkiksi Suomesta Keski-Eurooppaan voisikin lentää, mutta sitten voisi helposti jatkaa matkaa junalla."

Kimmo Himberg, Poliisiammattikorkeakoulun rehtori: "Pitäisi vähentää autoilua ja lihansyöntiä. Teknologian kehityksellä on roolinsa, mutta se ei riitä. Pitää luopua myös monille arjeksi muuttuneista tavoista."

Riku Lumiaro, biodiversiteetti- ja viestintäasiantuntija, Syke:
"Pitäisi nostaa kehitysapua, että voitaisiin vaikuttaa siihen, että ihmisillä olisi mahdollisuus elää hyvää elämää kotimaissaan ja väestönkasvu taittuisi. Naisille koulutus ja sähköä kaikille aurinkopaneeleiden avulla."
Yle 28.4.2018

Nuo kauhuskenaariot ovat lähinnä lapsellista fantasiaa, jonka vaikuttavuus perustuu ihmisten mielissä oleviin visioihin valtavista ihmislaumoista. Ilmastonmuutoksessa ei ole odotettavissa sellaista äkillistä käännettä, joka sysäisi liikkeelle kymmeniä miljoonia ihmisiä. Kymmenien vuosien pienempien muutosten aikana liikkuu yhteensä ehkä kymmeniä miljoonia ihmisiä, mutta heidän liikehtimisensä ei vielä tarkoita Suomea koskevia kansainvaelluksia.

Sen sijaan on jo nykyisin mahdollista, että miljoonat ihmiset lähtevät äkisti liikkeelle, jos he uskovat pääsevänsä länsimaihin. Tällaisen tuhoisan siirtolaisuusskenaarion voisi mahdollistaa ilmastopakolaisuuden hyväksyminen maahanmuuton perusteeksi, ei itse ilmastonmuutos. Aivan kuten vuoden 2015 turvapaikanhakijavyöryn Eurooppaan ja Suomeen mahdollisti rajojen avaaminen, ei pakolaisten äkisti lisääntynyt määrä maailmassa.

Quote
Riku Lumiaro, biodiversiteetti- ja viestintäasiantuntija, Syke:
"Pitäisi nostaa kehitysapua, että voitaisiin vaikuttaa siihen, että ihmisillä olisi mahdollisuus elää hyvää elämää kotimaissaan ja väestönkasvu taittuisi. Naisille koulutus ja sähköä kaikille aurinkopaneeleiden avulla."

Kehitysavun lisäämisellä ei pystytä vaikuttamaan globaaliin väestönkasvuun kovinkaan paljon. Vieläkin hitaampaa ja hankalampaa on vaikuttaa kehitysavun lisäämisellä ilmastonmuutokseen.

Samainen Lumiaro, joka luennoi ilmastonmuutoksesta, on ennustanut, että ilmastonmuutokseen kuolee jopa miljardeja ihmisiä 50 vuodessa ja että Eurooppaan on tulossa satoja miljoonia pakolaisia.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

mannym

Opin joskus lukemaan näitä löysän rahan perässä juoksijoita. Ilmastonmuutos on mahtava juttu, sen perusteella voi anoa rahaa tähän ja tähän ja sitten vielä vähän kentsun kuppiin konjakkia. Puolustusvoimat lähtevät "torjumaan ilmastonmuutosta" eli lähtevät hakemaan lisää rahoitusta, koska kentsuilla ei voi olla tarpeeksi leluja taikka rahoitusta.

Näemme nyt myös kuinka hienosti vuosikymmenten mädätys on jakautunut yhteiskunnan eri osa alueisiin. Kun poliisijohtajat, kentsut, kehitysjohtajat yms, laukovat mitä huvittaa perustelematta ja pitävät ennusteita faktoina. Joita sitten julistavat ja jos sitä ennustetta kritisoi on denialisti. Toisaalta kun ennuste menee päin persettä, kuten ne ovat tähän saakka menneet, niin silloin tekosyitä ei esitetä, vaan se oma vastuu niistä ennusteista sekä niiden esittämistä kiistattomina faktoina, sivuutetaan hiljaisuudella. Okei ehkä voidaan selitellä kuinka pieni virhe ennusteessa kävi ja siitä on opittu, joten tässä new and improved ennuste niin kauas tulevaisuuteen etten minä ainakaan ole sitä näkemässä.

Hassin Satu on perinteinen poliitikko, julistaa paljon, mutta ei muista koskaan julistaneensa mitään. Tai jos muistaakin niin ei tunnusta, koska hän on moraalisesti oikeassa kantaessaan huolta kaikesta.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

ämpee

Quote from: Ääri-uskovaiset"Sokkeja on tulossa, kun ääriolosuhteet pahenevat"

Kun muistetaan(?), että viime vuosisadan lämmönnousu oli kokonaisuudessaan, lähteestä riippuen, alle asteen, tai laitetaan nyt saman tien kokonainen aste, niin mistään shokkikäsittelystä ei voida puhua edes vuosisadan mittapuulla.
Vaikka koko vuosisadan lämpeneminen laitettaisiin yhdelle vuodelle niin tuskin kukaan ilman tarkkoja mittauksia huomaisi yhtään mitään.
Keskimääräinen nousu 0,01 astetta vuodessa on niin vähäinen, että epäilen sitä pystyttävän yhdestä vuodesta mittaustarkkuuden takia millään osoittamaan.

Shokkeihin tarvittaisiin huomattavasti suurempaa rytkytystä mitä maapallomme pystyy tarjoamaan, joten ne rytkytykset tapahtuvat poliittisen uutisoinnin ja -"tutkinnan" takia vain uhreiksi valikoituneiden hyväuskoisten hölmöjen korvien väleissä.
Ympäristön pilaaminen kylläkin voi saada ihmisiä liikkeelle, mutta tällöin on turha syyttää ilmastoa ihmisen omista virheistä.

Muutenkin olen sitä mieltä, että tämä ihmiskunnan toiseksi suurin kusetus käy meille vielä kalliiksi, sillä kun varallisuus tuhlataan tilisiirtoina johonkin anekauppaan, jolla tiettävästi on yhtä suuri vaikutus sanottuun asiaan kuin aikanaan niillä aneillakin, niin mikäli jostain vielä tuntemattomasta syystä joudumme todelliseen pulaan ja varallisuus on jo tuhlattu, olemme todellakin kusessa.
Varallisuutta kerrotaan jo nykyään tuhlattavan miljardi tolkulla vuosittan, mutta mihin ?

Siihen sähköautokeskusteluun pieni lisä.
https://roskasaitti.wordpress.com/2018/04/28/sahkoautoista-puolesta-ja-vastaan/
Tuo saitti on monessa muussakin asiassa mielenkiintoinen, ja jos olette samaa mieltä niin ottakaan osoite talteen.

Katastrofikeskustelun pohjaksi toinen osoite.
https://konitohtor.blogspot.fi/
Jossa nimestä huolimatta on varsin tuntuva tieteellinen ote.

Se kaikkein suurin ihmiskunnan kusetus sitten on tämä monikulttuurisuus, joka ei pelkästään vie rahoja vaan sen lisäksi vielä elinympäristön kaikilta.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

-PPT-

Jos lentäminen on haitallista niin silloin kaikki huvikseen lentely pitää lopettaa eikä pistää mitään kilometrirajoja. Itsekin olen sitä mieltä että jos ei Helsingistä Ouluun jaksa 6h istua junassa niin jääkööt matkustamatta.

Ajattelija2008

Riku Lumiaro valehtelee. Helsingin keskilämpötila on 5.9 C ja Budapestin 10.4 C (Wikipedia). Helsingin ilmasto on lämmennyt sadassa vuodessa asteen. Miksi se lämpenisi 50 vuodessa 4.5 astetta?

Miksi maanpuolustuskurssi käyttää "asiantuntijana" valehtelijaa?

supreme god

Aurinkovoima antaa puhdasta energiaa, ylläpito vapaa energian lähde ja kestää vuosikymmeniä tai jopa satoja vuosia. Että kyllä suomen kannattaa rakentaa enemmän aurinkovoimaa ja tukea myöskin sitä.

Toinen hyvä syy hankkia aurinkovoimaa suomeen ja eurooppaan on sen turvallisuus ja toimintavarmuus sotatilanteessa.

Ydinvoimaan kun ammut yhden 500 000 euron ohjuksen, niin siinä tuleekin usean miljardin lasku, niinkuin tsernobyli osoitti. Ammut saman ohjuksen 500 euron aurinkopaneeliin, niin hyökkääjältä loppuu rahat, ennenkuin saavat kaikki aurinkopaneelit rikki.

mannym

Quote from: supreme god on 03.05.2018, 17:39:55
Aurinkovoima antaa puhdasta energiaa, ylläpito vapaa energian lähde ja kestää vuosikymmeniä tai jopa satoja vuosia. Että kyllä suomen kannattaa rakentaa enemmän aurinkovoimaa ja tukea myöskin sitä.

Toinen hyvä syy hankkia aurinkovoimaa suomeen ja eurooppaan on sen turvallisuus ja toimintavarmuus sotatilanteessa.

Ydinvoimaan kun ammut yhden 500 000 euron ohjuksen, niin siinä tuleekin usean miljardin lasku, niinkuin tsernobyli osoitti. Ammut saman ohjuksen 500 euron aurinkopaneeliin, niin hyökkääjältä loppuu rahat, ennenkuin saavat kaikki aurinkopaneelit rikki.

Aurinkovoiman "puhdas" energia tuottaa enemmän ongelmajätettä kuin ydinvoima. Oikeastaan aurinkovoima on ydinvoimaa, mutta vihreästi hyväksyttyä.

Toimintavarmuus sotatilanteessa. Tiedätkö on totaalisen urpoa ampua tuotantolaitos paskaksi, varsinkin kun edes vähän ajattelee sodan jälkeistä aikaa. Helpompaa ja halvempaa on ampua muutama isompi keskus ja muuntamo paskaksi, silloin halvaantuu myös ne paneelit. Vai kuinka ajattelit kuljettaa paneelien tuottaman sähkön sinne missä sitä tarvitaan? Hyppysähköllä?

Kerrotkos ylijumala, kuinka paljon paneelia tarvitaan jotta voidaan korvata vaikkapa Loviisan 70 luvulla rakennetut ydinmiilut?

En pidätä hengitystäni vastausta odotellessa.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Roope

Quote from: Roope on 02.05.2018, 19:59:29
Nykyään maanpuolustuskurssilla valmistaudutaan ilmastonmuutokseen, jota torjuttaisiin lopettamalla alle 500 kilometrin lentomatkat ja vähentämällä autoilua ja lihansyöntiä.

Vihreän Langan päätoimittaja Riikka Suominen on onnessaan.

QuotePuolustusvoimatkin myöntää: ilmastonmuutos on turvallisuusuhka

PUOLUSTUSVOIMAT ON HAVAHTUNUT ilmastonmuutoksen Suomelle aiheuttamaan turvallisuusuhkaan.

Tällä viikolla järjestettiin ensimmäinen ilmastonmuutokseen keskittynyt maanpuolustuskurssin erikoiskurssi. Sille kutsuttiin 55 suomalaista vaikuttajaa: kansanedustajia, liike-elämän ja ympäristöjärjestöjen johtoa, virkamiehiä, tutkijoita ja päätoimittajia.

[...]

Puolustusvoimat ei ole aiemmin arvioinut tehtävänsä liittyvän ilmastonmuutokseen. Armeijan tuoreimmassakaan tilannekuvassa ei ilmastonmuutoksen vaikutuksia Suomen turvallisuudelle mainita, lähde puolustusvoimista kertoo.

Kalliomaa painottaa, että vaikka ilmastonmuutoksen hilitsemiseksi pitää tehdä kaikki mahdollinen, liittyy puolustusvoimien rooli sopeutumiseen. Sopeuttavilla toimilla on vältettävä pahin skenaario eli sodan syttyminen.

"Ilmastonmuutoksen myötä jotain tapahtuu väistämättä. Sanomme nyt ääneen että ilmastonmuutos on myös turvallisuuskysymys."



Sen, mikä on puolustusvoimien rooli lämpenevässä maailmassa, päättävät poliitikot. Sotilaallinen maanpuolustus voi karuimmillaan tarkoittaa, että sotilaat puolustavat Suomen rajoja maahan pyrkiviltä sadoilta tuhansilta tai jopa miljoonilta ilmastopakolaisilta.

Puolustusvoimien yksi tehtävä on avustaa muita viranomaisia. Jo nyt armeija auttaa tulvantorjunnassa, myrskytuhojen raivauksessa ja vuoden 2015 pakolaisten vastaanotossa.

Vastaavia virka-apupyyntöjä tulee tulevaisuudessa todennäköisesti lisää.

Velvollisuus kansainvälisen avun antamisesta voi viedä puolustusvoimat humanitäärisiin ilmastokriiseihin myös muualla maailmassa.

[...]

Hakalasta ilmastoturvallisuus vaatii perinteisiltä turvallisuustoimijoilta, kuten puolustusvoimilta, avautumista  muuhun yhteiskuntaan. Hän toivoo, että ilmastonmuutos huomioidaan kaikissa turvallisuusstrategioissa.

"Perinteiset puolustusvoimien tavat eivät riitä torjumaan ilmastouhkaa."
Vihreä Lanka 25.4.2018


QuoteArmeijan ilmastotaistelu on mainio asia

SUOMEN ARMEIJA ei perinteisesti ole ajatellut ilmastonmuutoksen koskettavan sitä. Nyt kanta on muuttunut. Puolustusvoimien herännyt kiinnostus ilmastoon on erinomainen asia.

[...]

Osallistuin toissa vuonna viralliselle maanpuolustuskurssille. Melkein neljä viikkoa kestävän kurssin tarkoitus on saada päättäjät kartalle Suomen turvallisuustilanteesta.

Turvallisuusuhat, joista meille tuolloin kerrottiin, olivat hyvin perinteisiä ja liittyivät tiiviisti itänaapuriin. Myös "hallitsematon maahanmuutto" huoletti useita asiantuntijoita.

He eivät taustoittaneet, mistä tulijoiden runsas lukumäärä johtui. Pakolaiset ikään kuin putkahtivat Suomen rajalle vaikeuttamaan suomalaisten viranomaisten arkea.

Kehitysapua ei koko turvallisuuskuviossa mainittu lainkaan. Se on outoa, koska esimerkiksi Punaisen ristin asiantuntijat ovat sanoneet, että Syyrian sisällissotaa olisi voinut ehkäistä, jos maa olisi saanut apua kastelulaitteisiin keskellä pahaa kuivuutta.

Ilmastonmuutos oli turvallisuuspolitiikan marginaalissa. Se oli jotain joka tapahtuu joillekin muille jossakin muualla ja kaukana tulevaisuudessa.


Siksi ilahduin, kun puolustusvoimat tänä keväänä kutsui ilmastonmuutosta käsittelevälle kurssille. Kolmepäiväiselle kurssille osallistui 55 poliitikkoa, virkahenkilöä, tutkijaa ja yritysjohtajaa.

Ohjelman toteuttamisessa olivat auttaneet Suomen ympäristökeskus, Sitra ja Ilmatieteen laitos. Puhujat olivat pääosin ilmastoasiantuntijoita.

He löivät pöytään karut faktat: ilmastonmuutoksen vuoksi makea vesi ja viljelysmaa ovat loppumassa, eläinlajit kuolemassa sukupuuttoon, isoja alueita aavikoitumassa, maailmanlaajuinen vakava finanssikriisi uhkaamassa. Maailman pankin mukaan yli 14o miljoonaa ihmistä on lähdössä liikkeelle.

Nämä ympäristöongelmat ovat myös turvallisuusongelmia. Lämpenevässä maailmassa uhat eivät noudata valtakuntien rajoja.


Kurssin osallistujista kukaan ei kyseenalaistanut ilmastouhan suuruutta. Poissa oli suomalaisen keskustelun tavallinen virsi siitä, että Suomella on ilmastonmuutoksessa maailmassa hyvä asema ja mahdollisuus hyötyä esimerkiksi sulavasta Jäämerestä, kun kuljetukset saadaan Koilisväylälle.

Minusta oli ihanaa, kun voin vain kuunnella eikä tarvinnut protestoida. Usein seminaareissa ryhdyn ilmastopoliisiksi. Muistuttamaan siitä, että ilmastonmuutos on oikeasti suurin uhka ja siihen pitäisi keskittyä.

Nyt muistutuksiani ei tarvittu. Kaikki jakoivat huolen. Vasemmistoliittolainen osallistuja nauroi samaa: "Kerrankin ei ole mitään kritisoitavaa. Kaikki esitykset ovat kuin suoraan vasemmiston ohjelmasta."

[...]

Nyt kun ilmasto on julkilausuttu osa turvallisuutta, mahdollistaa se ilmastoon investoinnin aivan uudella tavalla. Kun kyse on puolustusmenoista, vaatimusta takaisinmaksusta ei ole. Ei kukaan toivo, että Hornetit maksavat itsensä takaisin. Toivomme, että niiden hankinta on turha varotoimi. Samalla tavalla ilmastoinvestoinnit voisivat olla vakuutus turvallisemman tulevaisuuden puolesta.

Miksei mahdollista olisi myös pakkotyö ilmaston puolesta? Voimmehan nytkin turvallisuuden vuoksi ottaa nuoret miehet vuodeksi asepalvelukseen.

Lämpenevässä maailmassa ei enää ole järkevää keskittyä opettamaan miesikäluokkia tappamaan. Palveluksen tavoitteena pitäisi olla turvallisemman yhteiskunnan luominen ilmastonmuutokseen sopeutumalla.

Pasifistina olen iloinen, että puolustusvoimat on liittynyt meidän ilmastosta huolestuneiden rintamaan.
Vihreä Lanka 29.4.2018

Quote from: Riikka Suominen, Vihreä LankaKehitysapua ei koko turvallisuuskuviossa mainittu lainkaan. Se on outoa, koska esimerkiksi Punaisen ristin asiantuntijat ovat sanoneet, että Syyrian sisällissotaa olisi voinut ehkäistä, jos maa olisi saanut apua kastelulaitteisiin keskellä pahaa kuivuutta.

Ja toinen maailmansota olisi voitu lopettaa tappamalla Hitler. Mihin joutuisimmekaan ilman näitä viisaita toimittajia ja asiantuntijoita.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kari Kinnunen

^
@mannym kuule, noilla piiperöillä ei taida oikein olla käsitystä niistä energioista joita infra ja teollisuus tarvitsee. Heille kun hehkulamppu on jo kovasti voimakas laite.

@supreme god Vilkaiseppa piruuttas paljonko kotisi lieden teho on. Istu sitten hetki ja mieti montako sellaista liettä suomessa on käytössä.