News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)

Started by Kaptah, 21.12.2008, 22:01:36

Previous topic - Next topic

duc

Venäjällä metsä palaa. Greenpeace syyttää ilmastonmuutosta: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008184896.html

Quote
- -

Pahiten paloista on kärsinyt Jakutian alue, joka on Siperian suurin ja kylmin alue. Ikiroudan päällä sijaitsevalla alueella on kuluneena vuonna mitattu ennätyskorkeita lämpötiloja ja alue on kärsinyt kuivuudesta.

- -

Lauantaina Yhdysvaltojen avaruushallinto Nasa kertoi satelliittikuvien osoittavan, että Jakutian palojen savut olivat kulkeutuneet yli 3 000 kilometrin päähän pohjoisnavalle ensimmäistä kertaa historian aikana. Nasan mukaan perjantaina suurin osa Venäjästä oli savun peitossa.

- -

Venäjän metsähallinnon mukaan paloissa on tuhoutunut tänä vuonna yli 14 miljoonaa hehtaaria metsää. Luku on toiseksi korkein tällä vuosituhannella.

Paikallisen Greenpeacen metsäohjelman johtaja Aleksei Yaroshenko pitää metsäpalojen syynä ilmastonmuutosta sekä pahasti alirahoitettua metsänhoitosektoria.

Lihavointi minun.

Kaikki luonnonmullistukset on kätevä laittaa yhden syntipukin harteille. Venäjällä palaa metsää joka vuosi. Aikaisemmin syy ei ollut ilmastonmuutos. Nyt se on aina ensimmäisenä mielessä osalla väestä.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

ikuturso

Quote from: Totti on 09.08.2021, 21:44:51
Hesarilla on tällä hetkellä 5 paniikkia lietsovaa ilmastoartikkelia (kuva) nostettuna etusivunsa kärkeen. On selvä, että jutut on kirjoitettu etukäteen ja uutisointi on suunniteltu jo aikoja sitten. Lukuisat seikkaperäiset tarinat maailmanlopusta ei kirjoiteta yön yli, joten Hesari on joko tiennyt tai arvaillut mitä IPCC tulee raportoimaan ja esivalmistellut apokalyptisen uutisointinsa etukäteen.

Kiinnostavaa Totin kuvassa on se, että yksi artikkeleista on kotimaan osastolla, kaksi tiedeosastolla ja kaksi politiikkaosastolla.

Siis hesarin toimitus on lähtenyt leveällä rintamalla liikkeelle. Enää puuttui kulttuuri, ulkomaat ja urheilu, mutta kait niistäkin hakemalla joku IPCC uutinen löytyy.

Quote from: duc on 11.08.2021, 08:39:07
Venäjällä metsä palaa. Greenpeace syyttää ilmastonmuutosta: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008184896.html

Kaikki luonnonmullistukset on kätevä laittaa yhden syntipukin harteille. Venäjällä palaa metsää joka vuosi. Aikaisemmin syy ei ollut ilmastonmuutos. Nyt se on aina ensimmäisenä mielessä osalla väestä.

Minä syytän tupakoitsijoita johtuen historiastani. Voin syyttää tupakoitsijoita myös herpaantumisesta liikenteessä ja tumpeilla roskaamisesta, mutta lumen puutteesta etelän laskettelurinteillä en voi heitä syyttää enkä merenpinnan noususta.

Tosin yritin joskus laskea, kuinka paljon maailmassa tuotetaan tupakkaa vuosittain, ja kuinka suuren osan CO2 päästöistä muodostaa tupakan viljely, kuivaus ja tupakanlehtien käryttäminen. Joku tiedetoimitus voisi senkin tehdä. Olisi kyllä mielenkiintoinen tieto. T: demonisoitu lihansyöjä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

pyrokatti

Quote from: Herbert on 11.08.2021, 07:59:28
Quote"Vihreän ajattelun elitistinen illuusio paljastui"

Arvion mukaan koko maailman sähköautotavoitteiden toteutuminen leikkaisi päästöjä vain 0,1 prosenttia.
Tanskalaisen tutkijan ja kirjailijan Björn Lomborgin mukaan sähköautot eivät pelasta maailmaa. Lomborg katsoo, että sähköautoista ja niillä saavutettavista päästövaikutuksista annetaan väärää kuvaa ja niiden tukeminen hyödyttää lähinnä varakkaita ihmisiä.

...

Björn Lomborgin mukaan Stratton paljasti rehellisyydessään "isoon osaan vihreään ajattelua sisältyvän elitistisen illuusion".

– Meille sanotaan, että tulemme haluamaan sähköautoja ja että ne valloittavat maailman ja pelastavat ne samaan aikaan. Totuus on, etteivät sähköautot tule sopimaan monille ihmisille vielä pitkään aikaan – tai ehkä eivät koskaan – ja että ne sopivat parhaiten rikkaiden ihmisten kakkosautoiksi.

...

– Britannian hallitus on ilmoittanut suunnittelevansa uusien bensa- ja dieselautojen myynnin kieltämistä "jo 2030 mennessä". Tämä tarkoittaa, että isoa osaa kuluttajista tulisi kieltää ostamasta autoja, jotka he eniten haluavat. On vaikea kuvitella miten tällainen olisi poliittisesti mahdollista.

– No kai sähköautot sitten pelastavat maailman? No eivät.

Björn Lomborgin mukaan IEA on arvioinut, että vaikka kaikki maailman maat saavuttaisivat kunnianhimoiset sähköautotavoitteensa, putoaisivat vuotuiset CO2-päästöt 53 miljoonaa tonnia, eli päästövähennys olisi noin 0,1 prosenttia.
...

https://www.verkkouutiset.fi/vihrean-ajattelun-elitistinen-illuusio-paljastui/#82bc9e77
Onkohan kyse tästä dokumentista? Siinä arvioidaan tämän vuoden säästöiksi noin 53 miljoonaa tonnia. Säästön määrä riippuu paljon myös siitä, miten lisääntyvä sähkönkulutus katetaan. Jos oikein tulkitsen niin nykyisillä suunnitelmilla säästöksi arvioidaan vuonna 2030 noin 120 miljoonaa tonnia. Parhaassa tapauksessa säästön arvoidaan olevan vuonna 2030 noin 400 miljoonaa tonnia. Elikkä sähkötuotannon kehityksellä on huomattava vaikutus sähköajoneuvoilla saavutettaviin säästöihin; luonnollisesti. Vihreiden fanaattisesti vastustamalla ydinvoimalla saattaisi olla hyvinkin vaikutusta tässä.

Tuet sähköautoille ovat nimenomaan hyvätuloisten tukemista. Ja sitä tehdään koska se ah niin ihanasti kirkastaa sädekehää. Verrattavissa tuulivoiman tukemiseen. Tuetaan nopeasti vanhenevan tekniikan hankkimista.



Kari Suomalainen: "Niin hassua ei pilapiirtäjä keksi, ettei se myöhemmin olisi täyttä totta."

Faidros.

^Köyhät maksamaan verotuksella eliitin ökyautot, sehän tässä on ollut alusta asti selvää. Samalla on kiva kaartaa äänettömästi marketin parkkipaikalla vanhan nokivasaran kanssa kärvistelevän köyhän kantapäille, joka lastaa tarjoustavaraa takaluukkuun ja pelästyy helvetisti, kun huomaa auton keulan nilkoillaan.
Siinä on sitten hyvä zoomata nenänvartta pitkin ilmastorikollista, joka ei edes pakon edessä luovu tuomiopäivän dieselistään, vaikka kaupoissa on ollut vaikka kuinka kauan "saasteettomia" vaihtoehtoja. Ei varmaan edes käytä maskia, pese käsiään, eikä ainakaan kannata luonnonsuojelua, jakamattomasta ihmisarvosta puhumattakaan. >:(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

mannym

Quote from: ikuturso on 11.08.2021, 11:06:59

Tosin yritin joskus laskea, kuinka paljon maailmassa tuotetaan tupakkaa vuosittain, ja kuinka suuren osan CO2 päästöistä muodostaa tupakan viljely, kuivaus ja tupakanlehtien käryttäminen. Joku tiedetoimitus voisi senkin tehdä. Olisi kyllä mielenkiintoinen tieto. T: demonisoitu lihansyöjä.

-i-

Palttiarallaa 84 megatonnia tai noin 1.7x Suomen kokonaispäästöt.

"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Lalli IsoTalo

Joskus ehkä luin jostain, notta sademetsistä kuluu 10% tupakan kuivattimiseen. Liekö totta, en tiedä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

kekkeruusi

Quote from: Faidros. on 11.08.2021, 11:44:38
^Köyhät maksamaan verotuksella eliitin ökyautot, sehän tässä on ollut alusta asti selvää. Samalla on kiva kaartaa äänettömästi marketin parkkipaikalla vanhan nokivasaran kanssa kärvistelevän köyhän kantapäille, joka lastaa tarjoustavaraa takaluukkuun ja pelästyy helvetisti, kun huomaa auton keulan nilkoillaan.
Siinä on sitten hyvä zoomata nenänvartta pitkin ilmastorikollista, joka ei edes pakon edessä luovu tuomiopäivän dieselistään, vaikka kaupoissa on ollut vaikka kuinka kauan "saasteettomia" vaihtoehtoja. Ei varmaan edes käytä maskia, pese käsiään, eikä ainakaan kannata luonnonsuojelua, jakamattomasta ihmisarvosta puhumattakaan. >:(
Samaan aikaan suurin osa maailmasta käryyttää entiseen tapaan polttomoottoriautoillaan, mutta meidän pitää väkisinkin vaihtaa sähköautoihin. Nerokasta.

P

Quote from: kekkeruusi on 11.08.2021, 13:45:15
Quote from: Faidros. on 11.08.2021, 11:44:38
^Köyhät maksamaan verotuksella eliitin ökyautot, sehän tässä on ollut alusta asti selvää. Samalla on kiva kaartaa äänettömästi marketin parkkipaikalla vanhan nokivasaran kanssa kärvistelevän köyhän kantapäille, joka lastaa tarjoustavaraa takaluukkuun ja pelästyy helvetisti, kun huomaa auton keulan nilkoillaan.
Siinä on sitten hyvä zoomata nenänvartta pitkin ilmastorikollista, joka ei edes pakon edessä luovu tuomiopäivän dieselistään, vaikka kaupoissa on ollut vaikka kuinka kauan "saasteettomia" vaihtoehtoja. Ei varmaan edes käytä maskia, pese käsiään, eikä ainakaan kannata luonnonsuojelua, jakamattomasta ihmisarvosta puhumattakaan. >:(
Samaan aikaan suurin osa maailmasta käryyttää entiseen tapaan polttomoottoriautoillaan, mutta meidän pitää väkisinkin vaihtaa sähköautoihin. Nerokasta.

Ja muualla polttomoottoriautojen määrä räjähtää autoistumisen ja väestönkasvun myötä.

Jossain vaiheessa 1980-lukua Kiinassa ja Suomessa oli sama määrä henkilöautoja, pari miljoonaa. Jokainen voi googlettaa nyt Kiinan ja Suomen luvut.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Vedonlyöjä

Quote from: kekkeruusi on 11.08.2021, 13:45:15
Quote from: Faidros. on 11.08.2021, 11:44:38
^Köyhät maksamaan verotuksella eliitin ökyautot, sehän tässä on ollut alusta asti selvää. Samalla on kiva kaartaa äänettömästi marketin parkkipaikalla vanhan nokivasaran kanssa kärvistelevän köyhän kantapäille, joka lastaa tarjoustavaraa takaluukkuun ja pelästyy helvetisti, kun huomaa auton keulan nilkoillaan.
Siinä on sitten hyvä zoomata nenänvartta pitkin ilmastorikollista, joka ei edes pakon edessä luovu tuomiopäivän dieselistään, vaikka kaupoissa on ollut vaikka kuinka kauan "saasteettomia" vaihtoehtoja. Ei varmaan edes käytä maskia, pese käsiään, eikä ainakaan kannata luonnonsuojelua, jakamattomasta ihmisarvosta puhumattakaan. >:(
Samaan aikaan suurin osa maailmasta käryyttää entiseen tapaan polttomoottoriautoillaan, mutta meidän pitää väkisinkin vaihtaa sähköautoihin. Nerokasta.

Minä voisin ihan mielellään vaihtaa sähköautoon. Nyt jos alkajaisiksi joku tukisi minulle Tesla Model S Plaidin. Aiemmin olisin voinut tyytyä myös Porsche Taycaniin, mutta Plaid jättää näköjään 1000 hepan tehoillaan Porschet ja kaikki muutkin paikoilleen seisomaan. Hmm... 9,2s varttimaililla 250 km/h loppunopeudella, 0-100 km/h kai alta parin sekunnin. Siinä ilmeisesti kiihdytysratojen sääntöjen mukaan pitäisi noilla luvuilla olla jarruvarjot  :roll:.

Eikä maksa edes 150k€. Kait.

Siinä sopiva ympäristöteko ;D. Kyllä kelpaa maailmaa pelastaa. Moraalisesti hyväksyttävä superauto.

Ei mutta vakavissaan. Sähköautot varmasti on jossain muodossa tulevaisuutta, mutta tässäkin pitäisi antaa markkinatalouden valita voittajat. Eikä ajaa kuin käärmettä pyssyyn. Kieltolaeista nyt puhumattakaan.




Tunkki

Sähköautoista on jo pitkään tehty voittajia jopa sille jenkkien varttimailille, toki se voittaa jolla on vääntö maksimissaan jo nopeudessa nolla km/h.
Muinoin oli kauhuna muskeliautoille White Zombie, mallin -72 Datsun :)

Video tästä pelotteesta https://www.youtube.com/watch?v=apoeGMWF17c

Faidros.

Kun noista öljykentistä on tehty  niin "tarkat" laskelmat riittävyydestään, niin onko myös jossain tehty laskelmia akkuteolliosuuteen tarvittavien mineraalien riittävyydestä?
Entäs niiden kannattavasta louhimisesta lapsityövoimalla, verrattuna reilun kaupan öljyteollisuudesta?

Poraako jossain pikkulapset öljyä? ???
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

insinörtti

Quote from: Vedonlyöjä on 11.08.2021, 14:15:00
Minä voisin ihan mielellään vaihtaa sähköautoon. Nyt jos alkajaisiksi joku tukisi minulle Tesla Model S Plaidin. Aiemmin olisin voinut tyytyä myös Porsche Taycaniin, mutta Plaid jättää näköjään 1000 hepan tehoillaan Porschet ja kaikki muutkin paikoilleen seisomaan.

Varminta ostaa molemmat - silloin maailma pelastuu tuplasti todennäköisemmin. Akun valmistuksen päästöt ovat noin 200 kg/kWh, eli 100 kWh akustosta 20 tonnia (jos ja kun akut oikeasti valmistetaan Itä-Aasiassa vaikka kokoonpano tapahtuisi muualla). Siinä saa hetken aikaa jollain Fiat Puntolla revittää, että ero on kurottu umpeen.

ämpee

Quote from: P on 11.08.2021, 14:06:24
Ja muualla polttomoottoriautojen määrä räjähtää autoistumisen ja väestönkasvun myötä.

Jossain vaiheessa 1980-lukua Kiinassa ja Suomessa oli sama määrä henkilöautoja, pari miljoonaa. Jotain en voi googlettaa nyt Kiinan ja Suomen luvut.

Wikipedia tietää kertoa tästäkin asiasta jotain.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_vehicles_per_capita

Quote from: WikipediaChina has the largest fleet of motor vehicles in the world in 2021, with 292 million cars, and in 2009 became the world's largest new car market as well. In 2011, a total of 80 million cars and commercial vehicles were built, led by China, with 18.4 million motor vehicles manufactured.

Kiinassa on toistaiseksi vaatimattomat vähän yli 100 kertaa enemmän autoja kuin Suomessa, asukasta kohden määrä on edelleen varsin vaatimaton, 1/3 Suomen määrästä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

P

Quote from: ämpee on 11.08.2021, 15:11:34
Quote from: P on 11.08.2021, 14:06:24
Ja muualla polttomoottoriautojen määrä räjähtää autoistumisen ja väestönkasvun myötä.

Jossain vaiheessa 1980-lukua Kiinassa ja Suomessa oli sama määrä henkilöautoja, pari miljoonaa. Jotain en voi googlettaa nyt Kiinan ja Suomen luvut.

Wikipedia tietää kertoa tästäkin asiasta jotain.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_vehicles_per_capita

Quote from: WikipediaChina has the largest fleet of motor vehicles in the world in 2021, with 292 million cars, and in 2009 became the world's largest new car market as well. In 2011, a total of 80 million cars and commercial vehicles were built, led by China, with 18.4 million motor vehicles manufactured.

Kiinassa on toistaiseksi vaatimattomat vähän yli 100 kertaa enemmän autoja kuin Suomessa, asukasta kohden määrä on edelleen varsin vaatimaton, 1/3 Suomen määrästä.

Ja sitä eroa ei kurota nopeasti sähköautoilla. Materiaalien tuotanto akkuihin ei riitä. Suurin osa Kiinan autoistumisesta tulee tapahtumaan polttomoottoriautoilla. Toki johtuen tiheästi asutuksesta, en usko päästävän Suomen tai USA:n lukuihin. Mutta 2/3 luultavasti rikotaan suhteesta.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

sancai

Quote from: ämpee on 11.08.2021, 15:11:34
Quote from: P on 11.08.2021, 14:06:24
Ja muualla polttomoottoriautojen määrä räjähtää autoistumisen ja väestönkasvun myötä.

Jossain vaiheessa 1980-lukua Kiinassa ja Suomessa oli sama määrä henkilöautoja, pari miljoonaa. Jotain en voi googlettaa nyt Kiinan ja Suomen luvut.

Wikipedia tietää kertoa tästäkin asiasta jotain.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_vehicles_per_capita

Quote from: WikipediaChina has the largest fleet of motor vehicles in the world in 2021, with 292 million cars, and in 2009 became the world's largest new car market as well. In 2011, a total of 80 million cars and commercial vehicles were built, led by China, with 18.4 million motor vehicles manufactured.

Kiinassa on toistaiseksi vaatimattomat vähän yli 100 kertaa enemmän autoja kuin Suomessa, asukasta kohden määrä on edelleen varsin vaatimaton, 1/3 Suomen määrästä.
Kiinan automarkkinat ovat olleet laskussa. Vuonna 2020 Kiinassa myytiin uusia autoja enää vaatimattomat 20,2 miljoonaa kappaletta. Alas on tultu vuoden 2017 24,7 miljoonasta. Tälle vuodelle ennustetaan jo tosin 22 miljoonan auton myyntiä. Yhdysvalloissa myydään normaalisti vuodessa noin 17 miljoonaa autoa, viime vuonna myynti romahti 14,5 miljoonaan. Tosin päästöjen laskua kompensoi se, että uusista autoista katumaastureita ja lava-autoja on jo 70%. Mutta ei se mitään. Lisäverot suomalaisille pelastavat maailman.

JoKaGO

Quote from: sancai on 11.08.2021, 16:27:22
Kiinan automarkkinat ovat olleet laskussa. Vuonna 2020 Kiinassa myytiin uusia autoja enää vaatimattomat 20,2 miljoonaa kappaletta.

Vaatimattomat, kuten kirjoitit, 60000 autoa päivässä, sunnuntait mukaan lukien, 2500 autoa tunnissa 24/7.  :o
Täytyy Suomessa bensaveron nousta vähän perkeleesti, jotta noiden tuottamat päästöt saadaan kompensoiduksi :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Uuno Nuivanen

Quote from: JoKaGO on 11.08.2021, 17:17:38
Täytyy Suomessa bensaveron nousta vähän perkeleesti, jotta noiden tuottamat päästöt saadaan kompensoiduksi :facepalm:

Sillä kompensoinnilla niin väliä.. pääasia, että sosialismi etenee! Kulakki joutaa kävelemään.

P

Quote from: Uuno Nuivanen on 11.08.2021, 17:19:30
Quote from: JoKaGO on 11.08.2021, 17:17:38
Täytyy Suomessa bensaveron nousta vähän perkeleesti, jotta noiden tuottamat päästöt saadaan kompensoiduksi :facepalm:


Sillä kompensoinnilla niin väliä.. pääasia, että sosialismi etenee! Kulakki joutaa kävelemään.

Turpeeseen, korjaan elementtikoppiinsa sidottua kulakkia on helpompi hallita.

Kiinassakin voi autoistumisen aste edetä ehkäpä vain koskemaan puolueelle uskollisia...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Näkkileipä

Quote from: Roope on 07.08.2021, 14:21:38
...Mitä tapahtuisi, jos Suomessa ja Euroopassa ei ajettaisi radikaaleja ilmastotoimia vaan annettaisiin yhteiskunnan muuttua jo käynnissä olevan kehityksen kautta omalla painollaan hiilineutraaliksi?

Säästettäisiin julmettu määrä rahaa ja käyttökelpoista infraa, omaisuuden uusjako jäisi tekemättä, eikä tarvitsisi itkeä reilusta siirtymästä, se tapahtuisi. Ilmastonmuutoksen etenemisen suhteen puhuttaisiin ehkä luokkaa asteen sadasosasta, mikä taas olisi helppo kompensoida moninkertaisesti sopeutumiseen säästyneillä rahoilla ja resursseilla....
"Säästettäisiin jumettu määrä rahaa ja käyttökelpoisia infraa"
Tuossahan on ongelman ydin, kun kukaan ei voisi hyödyntää ilmastonmuutokseen käytettyjä rahoja ja infraa. Nyt täytyy nimenomaan keksiä vaikka minkälaisia toimenpiteitä tahansa, ettei vaan ilmastonmuutos toteutuisi. Ja tuo tehdään tietysti vain pelastaakseen maapallon, eikä henkilökohtaisella rahanahneudella ole asian kanssa mitään tekemistä...

kekkeruusi

Quote from: Uuno Nuivanen on 11.08.2021, 17:19:30
Quote from: JoKaGO on 11.08.2021, 17:17:38
Täytyy Suomessa bensaveron nousta vähän perkeleesti, jotta noiden tuottamat päästöt saadaan kompensoiduksi :facepalm:

Sillä kompensoinnilla niin väliä.. pääasia, että sosialismi etenee! Kulakki joutaa kävelemään.
Pohjois-Koreassakin vain Oikeasti Tärkeät Henkilöt saavat ajaa autolla. Sillä se ilmasto pelastuu!

Faidros.

Tässä sitä todellista ilmastonsuojelua. Tästä voisi Tallink Siljan vaikka palkita. Uusi nesteytetyllä maakaasulla käyvä risteilijä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tallink-siljan-uusin-laiva-lasketaan-vesille-tallainen-on-yli-200-metria-pitka-mystar/8209756#gs.8re67j
---
MyStar on 212 metriä pitkä, 30,6 metriä leveä, ja sen syväys on 7 metriä.

Laivaan mahtuu 3 000 matkustajaa, ja siinä on 48 hyttiä. Kaistametrejä puolestaan aluksessa on 3 190.

Polttoaineenaan laiva käyttää nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä. Rauman telakan mukaan kyseessä on Itämeren ympäristöystävällisin alus.
---
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

JiiMu

Edit: saa poistaa, siirsin toiseen ketjuun.
Älä jahtaa miestä jolla on kivääri, voi olla että saat hänet kiinni

Faidros.

Tällaista paskaa levitetään kristittyjen keskuuteen heidän omassa mediassaan!

Yksi uskonto sotii, tappaa, kiduttaa, alistaa, raiskaa, kansanmurhaa... vaikka mitä! >:( Silti tämän aviisin uskonto hyväksyy kyseessä olevan uskonnon, mutta ei hyväksy esimerkiksi luonnonuskonto wiccaa, vaikka se on täysin väkivallaton).

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/uskonnot-yrittavat-pysayttaa-ilmasto-katastrofin#a422389c

Islamin ilmastojulistus irtisanoutuu öljystä
Jokainen maailmanuskonto on julkaissut julistuksen, jossa suuri joukko niiden keskeisiä johtajia ottaa kantaa ilmastonmuutokseen. Elokuussa 2015 Istanbulissa hyväksyttiin islamin ilmastojulistus, joka sitoutuu Pariisin ilmastosopimukseen ja kehottaa kaikkia muslimeja toimimaan ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi.
Julistus irtisanoutuu fossiilisten energialähteiden käytöstä ja vaatii nettopäästöjen laskemista nollatasolle. Nettopäästöjen nollaaminen tarkoittaa sitä, että ihmiskunta tuottaa vain sen verran kasvihuonepäästöjä kuin meret, maaperä ja metsät kykenevät sitomaan.
– Julistus on radikaali, mutta samalla realistinen. Islamilaisessa maailmassa ymmärretään, että öljyllä ja kivihiilellä ei ole tulevaisuutta, vaan ihmiskunta joutuu luopumaan näistä energiamuodoista lyhyellä aikavälillä. Jos emme toimi nyt, arabimaissa on muutaman vuosikymmenen kuluttua hirvittävän kuuma, Heikka sanoo.
Hän pitää islamin ilmastojulistusta perusteellisen ja kattavan valmistelun malliesimerkkinä. Työskentelyssä kuunneltiin sekä paikallistasoa että uskonoppineita, ja uskonnollisten johtajien ja ilmastotutkijoiden työryhmä viimeisteli julistuksen.
Vuonna 2015 julkaistiin myös paavi Franciscuksen ekologiseen kriisiin puuttuva kiertokirje Laudato si, hindujen ja buddhalaisten ilmastojulistukset sekä 425 juutalaisen rabbin allekirjoittama ilmastokannanotto.
Uskonnot ovat jo vuosikymmenien ajan etsineet keskeisistä opetuksistaan lähtökohtia ihmisen ja luonnon suhteen korjaamiseen. Heikka nostaa yhdeksi esimerkiksi vihreän buddhalaisuuden, jota kehitettiin 1970-luvulla buddhalaisissa keskuksissa Yhdysvalloissa.

Voi WIDDU mitä paskaa!!1! :facepalm:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ämpee

Islamissa vääräuskoisille valehteleminen on uskoon kirjattu sääntö.
Kristinuskossa näyttää nykyään olevan islamin agentit johtavilla paikoilla jolloin valehtelemisesta siinäkin on tullut sääntö.

Näin vapaa-ajattelijaakin hirvittää nykyinen kristinuskon alennustila, sen menneisyys ei ehkä ollut erityisen loistava, mutta tulevaisuus näyttää lohduttomalta.
Palkkapappien hinku purra ruokkivaa kättä on jotain mieltäkääntävän omituista seurattavaa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

artti

Ihmiskunnan pelastamisen ensimmäinen haaste on poistaa kiusallisia aiheita väistelevä itsesensuuri, että se kysymys on, että miten me pelastamme ihmiskunnan, jos politiikka joutuu vaikenemaan esimerkiksi fossiilisten polttoaineiden loppumisen asettamasta erittäin keskeisestä haasteesta. Urakehitys Yhdistyneissä Kansakunnissa ja muissa suurissa kansainvälisissä järjestöissä ohjaa merkittävästi sitä mitä politiikka ja tiedotusvälineet sanovat. Että siksi se silmänpalvonta väistelee erityisesti niitä realiteetteja, jotka ovat erityisen kiusallisia, kuten fossiilisten polttoaineiden loppuminen. Yhdistyneet Kansakunnat määrittää sallitut puheenaiheet ja muut kansainväliset järjestöt seuraavat perässä. Se on mielenkiintoista miten politiikka ja tiedotusvälineet seuraavat Yhdistyneiden Kansakuntien määrittämiä isojen kansainvälisten järjestöjen teesejä, sehän on tietenkin tärkeätä seurata keskeisten isojen kansainvälisten järjestöjen teesejä siksi, että urakehitys kansainvälisellä tasolla on riippuvainen siitä, että henkilö harjoittaa silmänpalvontaa puhumalla sitä mitä urakehitys kansainvälisissä järjestöissä vaatii. Jos henkilö alkaisi puhumaan totuuksia, esimerkiksi fossiilisten polttoaineiden loppumisesta, niin henkilö ajaisi itsensä sivuraiteelle ja ulos urakehityksestä, että se urakehityssuuntautunut silmänpalvonta laittaa ne henkilöt puhumaan ainoastaan sallittuja puheita, että se on pelkkää urakehityssuuntautunutta silmänpalvontaa ne puheet mitä ne urakehityksestä kansainvälisissä järjestöissä haaveilevat henkilöt puhuvat, että falski epärehellinen silmänpalvonta varmistaa asemassa pysymisen. Pahoittelut suorapuheisuudesta!!!
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

ämpee

Quote from: KauppalehtiTropiikissa tämä ei ole ongelma, sillä ympärivuotinen tiheä kasvusto imee joka tapauksessa itseensä niin paljon CO2:ta, että nettovaikutus on viilentävä.

Miten saada metsästä hiilinielu ?
No tietenkin siten että tehdään avohakkuulla sinne tilaa sille nieltävälle hiilelle.
Vanhat metsät kun lahoavat samaa tahtia kuin uutta kasvua tulee joten niiden nettovaikutus on +-0.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Isagoge

Quote from: ämpee on 15.08.2021, 19:23:44
Miten saada metsästä hiilinielu ?
No tietenkin siten että tehdään avohakkuulla sinne tilaa sille nieltävälle hiilelle.
Vanhat metsät kun lahoavat samaa tahtia kuin uutta kasvua tulee joten niiden nettovaikutus on +-0.

Niin, mutta tämän lisäksi pitää ottaa huomioon muutama seikka. Sen metsän avohakkuusta saadun puutavaran pitäisi päätyä mielellään vuosisadoiksi sellaiseen tilaan, jossa siihen varastoitunut hiili ei palaa hiilidioksdina palamisen tai mätänemisen kautta ilmakehään. Hakkuujätteet jäävät pääosin metsiin tai ne kerätään poltettavaksi. Niiden sisältämä hiilidioksidi siis vapautuu suhteellisen nopeasti ilmakehään.

Kuitupuusta tehdään lyhytikäisiä tuotteita, jotka joko palavat pian tai mätänevät vähän hitaammin kaatopaikoilla. Nekään eivät siis kunnolla ja pitkään sido hiilidioksidia.

Tukkipuun sivuvirtoihin päätynyt puuaines palaa tai mätänee sekin nopeasti.

Jäljelle jää lopulta vain pitkäaikaiseen rakentamiseen kelpaava puuaines (n. 30% avohakatun metsän puuaineksesta?), joka voi säilyä hiilinieluna puurakennelmissa ehkä sadan vuoden vuoden ajan.

Suomen tai minkään muun maan metsänhoito ei siis todellakaan ole mikään ratkaisu ilmakehän kasvihuonekaasupitoisuuden laskemiseen.   

Faidros.

Jos olisin nyt metsänomistaja ja tehnyt avohakkuun, niin ilmoittaisin julkisesti elokapinaliikkeelle vapaaehtoisesta metsänistutuksesta. Omalla rahalla kuin miekkari, ihanat puuntaimetkin jopa ilmaiset! :)
Olisihan se paljon enemmän ilmaston puolesta kuin perseen asfalttiin painaminen.
Jos ei kukaan ilmoiitautuisi, ilmoittaisin julkisesti kuinka paljon metsän istutus olisi vähentänyt hiilidioksidipäästöjä, kuin liikenteen häiritseminen Helsingin keskustassa.

Joku metsänomistaja voisi ottaa tästä kopin! ;D
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Lalli IsoTalo

Kappas!

Quote from: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008199749.htmlReijo Ruokasen kolumni: YK:n pääsihteeri valehteli ilmastonmuutoksesta

Suurimmalle osalle meistä riittää totuus ilmastonmuutoksen vakavuuden ymmärtämiseksi, kirjoittaa Reijo Ruokanen.

8:00

"Tämänpäiväinen IPCC työryhmä 1 -raportti on punainen varoitusvalo ihmiskunnalle. Hälytyskellot lyövät korvat lukkoon, todisteet ovat kiistattomat: fossiilisten polttoaineiden polttamisesta ja metsäkadosta johtuvat kasvihuonekaasupäästöt tukehduttavat planeettamme ja asettavat miljardit ihmiset välittömään vaaraan."

Näin vahvasti todisti YK:n pääsihteeri António Guterres kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportin julkistuksessa 9. elokuuta. Hän valehteli.

Tuossa IPCC:n raportissa ei sanallakaan väitetä, että miljardit ihmiset olisivat nyt vaarassa. Itse asiassa tuore raportti antaa kohtuullisen toiveikkaan kuvan tulevaisuudesta. Näkemys ei ole omani vaan se perustuu raporttiin perehtyneiden tutkijoiden kuten Coloradon yliopiston professori Robert Pielke Jr:n havaintoihin.

Pielke Jr. on arvostettu ilmastotutkija, jota IPCC:n raportissakin siteerataan.

Loput linkistä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Roope

QuoteReijo Ruokasen kolumni: YK:n pääsihteeri valehteli ilmastonmuutoksesta

"TÄMÄNPÄIVÄINEN IPCC työryhmä 1 -raportti on punainen varoitusvalo ihmiskunnalle. Hälytyskellot lyövät korvat lukkoon, todisteet ovat kiistattomat: fossiilisten polttoaineiden polttamisesta ja metsäkadosta johtuvat kasvihuonekaasupäästöt tukehduttavat planeettamme ja asettavat miljardit ihmiset välittömään vaaraan."

Näin vahvasti todisti YK:n pääsihteeri António Guterres kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportin julkistuksessa 9. elokuuta. Hän valehteli.

Tuossa IPCC:n raportissa ei sanallakaan väitetä, että miljardit ihmiset olisivat nyt vaarassa. Itse asiassa tuore raportti antaa kohtuullisen toiveikkaan kuvan tulevaisuudesta. Näkemys ei ole omani vaan se perustuu raporttiin perehtyneiden tutkijoiden kuten Coloradon yliopiston professori Robert Pielken havaintoihin.

[...]

IPCC:N TUOREESSA raportissa esitetään viisi vaihtoehtoista skenaariota ilmastonmuutokselle. Niistä pahin kantaa nimeä SSP8.5. Siinä talouskasvu saavutetaan fossiilienergialla, ilmastonmuutosta ehkäisevistä toimista luovutaan ja muutenkin eletään kuin siat pellossa.

Edellisessä raportissaan vuodelta 2013 IPCC piti SSP8.5-skenaariota todennäköisimpänä. Nyt paneelin mukaan on epätodennäköistä, että SSP8.5 toteutuu. Ero on merkittävä.

Ilmastonmuutoksen torjunta on viime vuosien aikana tullut osaksi jokapäiväistä elämää ja poliittista päätöksentekoa. Olisikin vähintään erikoista, että yhtäkkiä juna tekisi täyskäännöksen.

Jos YK:n pääsihteeri olisi puhunut totta, hän olisi todennut, että ilmastonmuutos on yhä vakava uhka, mutta hyvällä tiellä ollaan, paniikkiin ei ole aihetta, vielä pitää tehdä paljon ja sitten hyvä seuraa. Hän päätti valehdella.

Suomessa poliitikot eivät makustelleet miljardien kuolemalla, mutta synkkä pensseli heilui ahkerasti. Jos kansalle joku kuva muodostui, se tuskin vastasi IPCC:n raportin sisältöä.

SUOMALAISET ovat koulutettuja. Suurimmalle osalle meistä riittää totuus ilmastonmuutoksen vakavuuden ymmärtämiseksi. Lopuille ei kannata valehdella, koska eivät he uskoisi kuitenkaan.

Kun vakavat asiat alistetaan poliittisen demagogian välineiksi, siinä vahingoitetaan noiden asioiden lisäksi luottamusta yhteiskuntaan ja demokratiaan.

Aisopoksen Pekka ja susi on opettavainen satu, jonka soisi kuuluvan jokaisen poliitikon iltalukemistoon. Joku voisi lainata kirjan YK:n pääsihteerillekin. Hän ilmeisesti ei Aisopoksesta ole kuullutkaan.

Kirjoittaja on Tekniikan Maailman päätoimittaja.
Ilta-Sanomat 18.8.2021

Joku viimein myönsi suuren valheen valtamediassakin, mutta yllättävää, että juuri Ruokanen, joka on joissain aiemmissa kirjoituksissaan päinvastoin pannut itse faktat sivuun.

Yksi kohta kuitenkin särähtää:

Quote from: Reijo RuokanenEdellisessä raportissaan vuodelta 2013 IPCC piti SSP8.5-skenaariota todennäköisimpänä. Nyt paneelin mukaan on epätodennäköistä, että SSP8.5 toteutuu. Ero on merkittävä.

IPCC ei vuonna 2013 pitänyt jokseenkin mielikuvituksellisiin lähtöoletuksiin perustuvaa RCP8.5-skenaariota (uudessa raportissa SSP8.5) todennäköisimpänä, sehän olisi tieteellisesti järjenvastaista, vaan 8.5-skenaarion rummuttaminen valtamediassa on ollut alarmistien tekosia. RCP8.5-skenaariotahan on kuvattu ennusteeksi, jos "kaikki jatkuu entisellään" tai "mitään ei tehdä", vaikka tekijöidensä mukaan ääriskenaario ei ole ennuste, eikä se kuvaa todennäköisimpiä seurauksia edes siinä jo fiktioksi muuttuneessa tapauksessa, että "mitään ei tehdä".

Sen sijaan IPCC on kyllä muuttanut suhtautumistaan 8.5-skenaarioon sikäli, että se uudessa raportissa myöntää skenaarion vanhentuneeksi (esimerkiksi järjetön lähtöoletus öljynkäytön hiilenkäytön kymmenkertaistumisesta), mutta skenaariota raahataan silti mukana vetoamalla mahdollisiin tuntemattomiin keikahduspisteisiin, joiden todennäköisyydestä ei kuitenkaan osata sanoa mitään.

Lopputulos on siten sama, eli alarmistit ja heitä tukevat toimittajat voivat edelleen vedota pelottelussaan erittäin epätodennäköiseen laskennalliseen ääriskenaarioon, koska se esitetään raportissa näennäisen tasavertaisena muiden, oikeasti todennäköisten skenaarioiden rinnalla.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset