News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Tutkija: "Laulujen sisältämä nationalismi on otettava puheeksi kouluissa"

Started by Jukka Wallin, 23.08.2011, 08:28:03

Previous topic - Next topic

Soromnoo

Quote from: junakohtaus on 23.08.2011, 09:06:25
Uskokaa nyt, kriittisellä ei oikeasti tarkoiteta sitä.

Termiä kriittinen käytetään nykyäänusein synonyymina vastustamiselle. Tässä yhteydessä sitä tosin taidetaan käyttää oikein.

Mutta siksi esim maahanmuutto- tai EU-kriittisyys ovat niin monelle niin käsittämättömän vaikeita konsepteja.

weekendsoldier

Jaahas, "suolentutkimuslaitokselta" livahti taas aivopieru ilmoille. :facepalm:

junakohtaus

Quote from: Soromnoo on 23.08.2011, 10:41:53
Quote from: junakohtaus on 23.08.2011, 09:06:25
Uskokaa nyt, kriittisellä ei oikeasti tarkoiteta sitä.

Termiä kriittinen käytetään nykyäänusein synonyymina vastustamiselle. Tässä yhteydessä sitä tosin taidetaan käyttää oikein.

Mutta siksi esim maahanmuutto- tai EU-kriittisyys ovat niin monelle niin käsittämättömän vaikeita konsepteja.

Se on se sama mutta kääntäen. Kun täällä katsot ympärillesi, näet miten garribaadin toisella puolella otetaan meidän touhut.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Krakovan makkara

"Täällä on naapuri heimoni verta"

- Keski-Suomen kotiseutulaulu

citizen

Quote from: Soromnoo on 23.08.2011, 10:41:53
Quote from: junakohtaus on 23.08.2011, 09:06:25
Uskokaa nyt, kriittisellä ei oikeasti tarkoiteta sitä.

Termiä kriittinen käytetään nykyäänusein synonyymina vastustamiselle. Tässä yhteydessä sitä tosin taidetaan käyttää oikein.

Mutta siksi esim maahanmuutto- tai EU-kriittisyys ovat niin monelle niin käsittämättömän vaikeita konsepteja.

Näiden naistutkijoiden kriittisyys on nimenomaan vastustamista. Koko laitos on kansainvälisen poliittisen feminismin etäpesäke. Feministisen tutkimuksen "tiedekriittisyys" on luonnontieteiden ja terveen järjen korvaamista mielivaltaisilla todellisuudesta irti olevilla konstruktioilla. Tälle porukalle näiden laulujen sisältämä kansallismielisyys ja yhteisöllisyys ovat lähtökohtaisesti pahoja asioita.
"In the emerging world of ethnic conflict and civilizational clash, Western belief in the universality of Western culture suffers three problems: it is false; it is immoral; and it is dangerous." – Samuel P. Huntington
Multiculturalism--A Cult of Ignorance http://www.youtube.com/watch?v=H-eNXWtXRQI

Kivikova

Persuhysteria on siis jo sitä tasoa, että täytyy alkaa muuttamaan jopa historian kirjoituksia ja kulttuuriperinteitä. :facepalm:
Seuraavaksi ehdotetaan geenimanipulaatiota, joka käännyttää Persut tummanpunavihreiksi idealisteiksi.  :flowerhat:

Eeei, ku heeetkineeen.. tämähän taitaa olla ihan jekutusta. Luulenpa, että Hesari ilmoittaa parin päivän perästä, että koko julkaisu on Markku Paretskoin ideoima, Orson Welles-tyylinen ufo-fiktio, jonka tarkoituksena on aiheuttaa hommalaisissa hysteriaa. Sitä sen on pakko olla. Huh, olinpa mennä lankaan.  ;D

- Lukihäiriötä jo vuodesta 1977.
- Pessimisti ei pety!
- Tykkää Natsi-suklaa Eskimosta.


EwithAllinPoe

Voi pyhä oksennus.

"Askel peruskoulun arvopohjan toteutumiseen olisi, että musiikin oppikirjoissa ja oppitunneilla nostettaisiin nationalismin, sukupuolen ja väkivallan teemoja esille ja käsiteltäisiin niitä kriittisesti oppilaiden kanssa..."

Jeba jep. Ennen kouluissa tehtiin näin. Nykyisenä suvaitsevaisuuden aikana pelkästään vain suvaitaan ja kriittisyys on jäänyt vähemmälle. Sen tosiaan huomaa. Ihmiset nielevät kaiken mitä syötetään, kritiikittömästi.  :facepalm:

Nykyistä peruskoulun arvopohjaakin voisi tosiaan mietiskellä kriittisesti.

Sydänmesi kuuluu minulle.

OTU

" Laulujen sisältämä nationalismi otettava puheeksi kouluissa."

Seuraava askel on kenties korvata laulut niillä lauluilla, jotka oli vasiten sepitetty, ja olisi otettu käyttöön, jos Isä Aurinkoinen olisi  "vapauttanut" Suomen.

Ps. Tarvitseeko todella olla dosentti ja tohtori, että pystyy tutkimaan sukupuolen. Eikös yksi vilkaisu riitä.  :D
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

Henry

Oikeassahan tutkija on siinä, että lauluilla (kuten kunniamerkeillä) pidetään yllä maskuliinisuuden ihannetta, jotta miehet saataisiin suostuteltua tarvittaessa sotaan muiden puolesta.

Suomessa on kaksi virallista linjaa, jotka ovat ristiriidassa keskenään:

1. Konservatiivinen maanpuolustusta ja sotasankarimiehiä ylistävä linja, kuten vaikkapa linnan juhlissa.
2. Maskuliinisuuden vastainen linja esim. peruskoulussa ja naistutkimuksessa.

Jos maskuliinisuus puretaan onnistuneesti, niin sen jälkeen on vaikea löytää tosimiehiä tekemään ns. miesten töitä, kuten sotimista etulinjassa.

Axu

Quote from: punikkikeisari on 23.08.2011, 09:45:03
Onhan se tietysti vähän ristiriitaista, jos kielletään lapsilta väkivaltaviihde ja samalla lauletaan koulussa, kuinka "jo tulta kohta kalpa lyö ja vinkuen taas lentää luoti" ja "voi vainolaisten hurmehella peittää maan". Erityisesti kun isänmaata puolustetaan "Puolan, Lützin, Leipzigin ja Narvan mailla".

Mielipidekirjoituksen ideana oli vissiin lähinnä ilmaista, että perinteet eivät ole viattomia ja laulut ovat osa lastenkasvatusta. Kuitenkin ne ovat osa historiaamme, ja niiden kriittinen käsittely on osa maailmamme ymmärtämistä.

No katsopas hitto! Kyllä muistan tuon laulun lapsuudesta, mutta koska tosiaan olin ala-asteella LAPSI, en osannut yhdistää Puolaa ja Narvaa silloin yhtään mihinkään tuossa laulussa. :D (vai olinkohan vaan sieltä tyhmimmästä päästä?)

Luulisin nimittäin, että 90% lapsista lurittelee näitä lauluja aivan samalla tavalla tarkastelematta niiden sanoituksia filosofisin pohdinnoin mielessään... Ihan sama, vaikka olis laulettu niistä homokirahveista ja adoptio-krokotiilistä. :P

:facepalm:

Heh, kylläpäs oli huono avaus ekaksi postauksekseni tälle foorumille... :)

Jepulis

Quote from: skrabb on 23.08.2011, 08:38:38
QuoteLaulujen sisältämä nationalismi otettava puheeksi kouluissa

Taru Leppänen
Askel peruskoulun arvopohjan toteutumiseen olisi, että musiikin oppikirjoissa ja oppitunneilla nostettaisiin nationalismin, sukupuolen ja väkivallan teemoja esille ja käsiteltäisiin niitä kriittisesti oppilaiden kanssa. Tällaisenaan oppikirjasarjat eivät tarjoa välineitä kulttuurien kohtaamiseen liittyvien eettisten kysymysten käsittelemiseen.

filosofian tohtori, dosentti
sukupuolentutkimus
Turun yliopisto

Onkohan näille filosofian tohtoreille koskaan juolahtanut mieleen, että kouluissa pitäisi keritä välillä oppia muutakin kuin monikulttuurisuuden onnelaa? Yhtä sun toista keskustelukerhoa esitetään, ikäänkuin koulu olisi samanlainen tarpeeton keskustelukerho kuin naistutkimuksen laitos.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Lalli IsoTalo

Kriittistä tarkastelua

QuoteJääkärimarssi: Syvä iskumme on, viha voittamaton...
--  Tässä on sitä positiivista tekemisen meininkiä!

QuoteKarjalan jääkärien marssi: Jos on osa se että kaadumme taistelussa ...
-- Ei prkl, tämä tappiomielialan lietsontaa! Idea ei siis toudellakaan ole kuolla, vaan tappaa isänmaan puolesta!!!

EDIT: Kaunis on kuolla  :facepalm: :facepalm: :facepalm:, kun joukkosi eessä  urhona kaadut :facepalm: :facepalm: :facepalm: ...
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

EwithAllinPoe

Juu, siis kyllähän näistä lauluista pitäisi puhua ja kertoa lapsille, sekä lapsia laulattaville aikuisille, mistä nämä laulut tulevat ja miksi. Ennen kuin aletaan harkitsemattomasti vaihtamaan lauluja uusiin suvislauluihin.

Muuten on kyllä vaan hyvä jos lapset laulelevat lauluja. Ei se ole niin vaarallista jos ne joskus ovat vähän rohkeitakin  :)  

Jokainen laulu on laulamisen arvoinen. Lauluja pitää suvaita.
Sydänmesi kuuluu minulle.

Lalli IsoTalo

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

L. Brander

Quote from: Jepulis on 23.08.2011, 12:06:21

Onkohan näille filosofian tohtoreille koskaan juolahtanut mieleen, että kouluissa pitäisi keritä välillä oppia muutakin kuin monikulttuurisuuden onnelaa? Yhtä sun toista keskustelukerhoa esitetään, ikäänkuin koulu olisi samanlainen tarpeeton keskustelukerho kuin naistutkimuksen laitos.

Eivät he välitä. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miksi Oras Tynkkynen edusti niin korkeaa "ilmastopoliittista" asiantuntemusta, että hänestä tehtiin hallituksen neuvonantaja? Tai miksi Biaudet sai virkansa ilman tehtävän vaatimaa koulutusta? Vain sekava ideologia ja moraalisäteily ovat tärkeitä.

LB
Dystooppinen salamasota

Jouko

Maamme-laulusta ovat isot pojat löytäneet sovinistis-seksistisiä väittämiä. Esimerkiksi kohta "...ei laaksoa, ei kukkulaa..." viittaa halventavasti erääseen naisvartalotyyppiin. Eihän sellaisia lauluja voi alakoululaisille esittää.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

ElenaDaylights

Eijei. Dosentin aivonyrjähdys luo kylläkin sekavia tunteita siitä miten tätä lähestyisi hermostumatta. Koskaan ei ole käynyt sairaassa mielessänikään että olisin syyllistynyt Porilaisten marssin yhteydessä Horst Wesselin tasoiseen aariaan.

Enemmän olisin dosenttina huolissani siitä millaista väkivalta ja lets go - asennetta masinoidaan esim. rap-lyriikoissa. Sitä tulee mp3 kautta vaikka kesken oppitunnin. :)
hei punakommarit, minkä kenttäoikeuden päätöksellä? mehän ollaan metsässä!

Fiftari

Quote from: Henry on 23.08.2011, 11:49:44
Oikeassahan tutkija on siinä, että lauluilla (kuten kunniamerkeillä) pidetään yllä maskuliinisuuden ihannetta, jotta miehet saataisiin suostuteltua tarvittaessa sotaan muiden puolesta.

Suomessa on kaksi virallista linjaa, jotka ovat ristiriidassa keskenään:

1. Konservatiivinen maanpuolusta ja sotasankarimiehiä ylistävä linja, kuten vaikkapa linnan juhlissa.
2. Maskuliinisuuden vastainen linja esim. peruskoulussa ja naistutkimuksessa.

Jos maskuliinisuus puretaan onnistuneesti, niin sen jälkeen on vaikea löytää tosimiehiä tekemään ns. miesten töitä, kuten sotimista etulinjassa.

Ideahan taitaa olla että pyritään kasvattamaan porukkaa rajalle kukkien kanssa toivottamaan porukkaa tervetulleeksi....
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

ttw

Quote from: Santeri on 23.08.2011, 09:11:35
Tasapuolisuuden nimissä voitaisiin ottaa myös erään rauhanuskonnon kirjallisuus ja sen sisältämä väkivaltaisuus ja maskuliinisuuden korostaminen käsittelyyn. "Sellaisenaan se ei tarjoa välineitä kulttuurien kohtaamiseen liittyvien eettisten kysymysten käsittelemiseen."  :facepalm:


Miten tuosta lehtijutusta tulikin mieleen se erilaisuus youtube-pätkä. Tässä olisi sopivaa laulua ja leikkiä mistä voisi lapset pureskella monikulttuuria http://www.youtube.com/watch?v=krbShq6tdo0
Uutisia naapurista-> http://rahmispossu.net

Pöllämystynyt

Vieroksun väkivaltaa ihannoivia lauluja ihan vain sen väkivallan vuoksi, mutta tuo "tutkija" ei ole huolissaan väkivallasta. Kuten otsikkokin kertoo, hän on huolissaan "nationalismista". Siihen kuuluu hänen mukaansa myös puurtaminen, yhteisöllisyys, ja rakkaus kotiseutua kohtaan.

"Nationalismi" on tuossa kielenkäytössä demonisoiva pilkkanimi sille, että eurooppalaisilla on edelleen kaikkien muiden ihmisten tapaan jäljellä luontaista taipumusta rakastaa, suojella ja kehittää omaa etnisyyttään ja sen alkuperäistä kotiseutua. Leppäsen edustamassa näennäisvasemmistolaisessa, uusrasistisessa arvomaailmassa eurooppalaiset alkuperäiskansat kuuluvat uhristatuksen perusteella määräytyvän ihmisarvohierarkian hännille, ja heille eivät siten kuulu samat oikeudet kuin kaikille muille, ja heitä kohdellaan täysin eri logiikan ja moraalin mukaan. Sama "tutkija" ei ole huolissaan korkeampaa uhristatusta nauttivien ryhmien vastaavasta "nationalismista", eikä sellaista edes kykenisi tunnistamaan. Hänen hengenheimolaisensa ihannoivat ja lietsovat vastaavaa ja paljon voimammaampaa "nationalismia" niillä, jotka kuuluvat uhrihierarkian huipulle.

Leppäsenkin edustamassa arvomaailmassa pohjimmainen jako uhrien ja syyllisten välillä perustuu ihmisten ihonväriin. Suomalaiset eivät ole oikeasti syyllisiä; he eivät osallistuneet kolonialismiin eivätkä ole Hitlerin ihannoimia germaaneja, (ja lisäksi nykyisin elävät eivät ole vastuussa aiemmin eläneiden teoista,) mutta sama ihonväri näiden pahuuden ikonien kanssa tekee suomalaisistakin pahoja "nationalisteja", jos he suhtautuvat etnisyyteensä ja kotiseutuunsa kuten kaikki luonnostaan suhtautuisivat. Jos suomalaiset olisivat jonkun muun värisiä, heidän luonnollista yhteisöllisyyttään ja kotiseuturakkauttaan ei yritettäisi "nationalismina" leimata, kieltää ja tukahduttaa.

Leppäsen kirjoitus ei valitettavasti ole "provo". Vastaava synkkä ajatusmaailma velloo monien näennäishumanistien tutkijankammioissa ja sisäänpäinkääntyneissä kuppikunnissa. Heille tuollainen kuvottava etninen vihanlietsonta ja totalitaarinen hyökkäys ihmisten perusolemusta vastaan näyttäytyy aivan aiheellisena ja välttämättömänä, kunhan kohteet ovat oikeita. He eivät käsitä, miten mielipuolisena tavalliset tervejärkiset ihmiset tuollaisen kirjoituksen näkevät. Siksi on todella hyvä, että kirjoitus julkaistiin. Se paljastaa ainakin hesarin harvenevalle lukijakunnalle jotain kammottavaa monikultturistisen kaunopuheisuuden takaa.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

Embo

Quote from: ElenaDaylights on 23.08.2011, 12:32:19
Enemmän olisin dosenttina huolissani siitä millaista väkivalta ja lets go - asennetta masinoidaan esim. rap-lyriikoissa. Sitä tulee mp3 kautta vaikka kesken oppitunnin. :)

Peukku. Mutta rap ei olekaan nationalistista, ja siksi se saa synninpäästön.

skrabb

Jostain kumman syystä Leppäsen kirjoitus herätti mielikuvan, että olen  vastaavanlaista pölinää aiemminkin kuullut/lukenut.
Sitten mä hoksasin: Laura Honkasalon kirjassa "Sinun lapsesi eivät ole sinut" on samankaltaisia tuulahduksia.

Quote
Lapsuus punalipun alla
7. SYYSKUUTA 2001

Miksi kolmikymppiset loilottavat taistolaislauluja kilpaa rätisevien vinyylilevyjen halkoloiden ja korhosten kanssa? Miksi entiset pikkupioneerit muistelevat haikeina 1970-lukua, jolloin Neuvostoliitto oli suuri ja mahtava, Suomi suomettunut ja maailma mustavalkoinen?
     Samasta syystä kuin lapsuutta yleensä kaivataan: nostalgian vuoksi. Maailma ei ehkä ollut täydellinen, mutta tuttu ja turvallinen se oli.
     Näin voi päätellä Laura Honkasalon, 30, syyskuussa ilmestyvästä kirjasta Sinun lapsesi eivät ole sinun. Romaani on ensimmäinen kuvaus taistolaislapsuudesta – ja lapsuuden lopusta. Kirjan päähenkilöt, helsinkiläislapset Nelli ja Juri, ovat pikkupioneereja, jotka odottavat sosialistista vallankumousta. He aikuistuvat maailmassa, jonka vallankumouksissa sosialismi kuopataan.
     Kirja kuvaa myös aikuisten ja lasten ristiriitaa. Taistolaisvanhemmat väsyvät, katuvat ja kääntävät takkinsa, mutta aikuistuneet lapset puolustavat lapsuuttaan ja ikävöivät ideologiaa.
[...]
Sinun lapsesi eivät ole sinun -kirjassa Honkasalo kuvaa, kuinka selkeä maailma oli taistolaislapsen silmin. Neuvostoliitto oli hyvä ja Amerikka paha. Työläiset riistettyjä ja porvarit riistäjiä. Länkkärit ilkeitä ja inkkarit kilttejä. Hopeanuoli-sarjakuvaa sai lukea, Aku Ankkaa ei. Neuvostoliittolaiset lelut olivat kivoja, sotalelut – kuten papaatit ja lennokit – pahoja. Kommunistit olivat oikeassa, muut väärässä.
      Honkasalo nauraa: "Joskus saan itseni vieläkin kiinni ajatuksesta, että on olemassa hyviksiä ja pahiksia."
     Lapsena Honkasalo tiesi Neuvostoliiton onnelaksi. Siellä oli kolme kertaa suuremmat sokeripalat kuin Suomessa ja konvehdit tulitikkuaskin kokoisia. Tuliaisina saadussa hyrrässä vilkkuivat valot, ja sifonkiset lettinauhat olivat upeita. Leningradin-matkalla usko vain voimistui:
      "Ajattelin, että sitten kun Suomessa tapahtuu vallankumous, niin meillekin rakennetaan yhtä hienoja pioneeripalatseja. Niissä oli elokuvateatterit, jumppasalit ja veistoluokat."
     "Aikuiset ehkä tiesivät sosialististen maiden epäkohdista, mutta lapsille niistä ei puhuttu. Kirjassani päähenkilö pohtii, että mihin Puolassa vastavallankumousta tarvitaan – vallankumouksen jälkeenhän kaikilla on kivaa."
[...]

http://ylioppilaslehti.fi/2001/09/lapsuus-punalipun-alla/

Toisaalla lapset hautasivat sotaleluja ja paikalle pystyttettiin muistomerkki.

QuoteSOTALELUJEN MUISTOMERKKI

1980-luvun alkupuoli oli rauhankulkueiden aikaa. Marsseja järjestettiin kansainvälisenä rauhanpäivänä 26.10. osana YK:n aseistariisuntaviikon tapahtumia. Vuoden 1983 rauhanmarssin yhteydessä järjestettiin tempaus, joka herätti huomiota. Ennen marssin alkua Nyhkälän harjun kupeeseen haudattiin sotaleluja. Ele viestitti MTV:n Kymmenen uutisten välityksellä kuinka rauhan asia koettiin Karkkilassa yhteiseksi asiaksi yli puoluerajojen, järjestöjen jäsenkirjojen ja ihmisten elämänkatsomusten. Sotalelujen haudalla paljastettiin karkkilalaisen Lauri Saarisen tekemä kiveen kiinnitetty laatta, jossa on käytetty kuvaa Pablo Picasson maalauksesta. Laattaa varten oli kerätty rautaromua, joka oli sulatettu Wikströmillä Ahmoolla.

Laatassa on teksti: "Rauhantahtoaan osoittaen joukko karkkilalaisia nuoria ja lapsia hautasi sotalelunsa tähän kansainvälisenä rauhanpäivänä 26.10.1983".
http://www.karkkila.fi/ruukkimuseo/muistomerkit.html
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Johannes Krauser II

Quote from: Embo on 23.08.2011, 13:11:37
Quote from: ElenaDaylights on 23.08.2011, 12:32:19
Enemmän olisin dosenttina huolissani siitä millaista väkivalta ja lets go - asennetta masinoidaan esim. rap-lyriikoissa. Sitä tulee mp3 kautta vaikka kesken oppitunnin. :)

Peukku. Mutta rap ei olekaan nationalistista, ja siksi se saa synninpäästön.
Samoin tarttisi rappia ja mitä tahansa muutakin kuunnellessa kakaran osata hahmottaa mikä konteksti sillä musiikilla on ja miksi setä laulaa ampuvansa poliiseja. Mukuloista sietäisi kasvattaa fiksumpia viihteen ja kulttuurin kuluttajia jo pienestä pitäen.

Pakkoanonyymi

Tämä kaikki on 1970-luvun toisintoa. Ihan samat biisithän silloinkin piti kitkeä jo kouluista. Nyt olemme oppineet, että 1990-luvulla heti kommunismin romahduttua olisi pitänyt käydä suomettumisen likapyykki. Virkakieltoon koko sakki. Kunhan tämä mamuskaba on voitettu, mokuttajia ei jätetä virkoihinsa odottamaan seuraavaa tilaisuutta. Kun saadaan valta, yliopistot on puhdistettava kunnolla.

elven archer

Eiväthän lapset edes ajattele laulujen sanoja. Niitä vain hoilataan, kun opettaja käskee. Tutkijoiden määrärahat pitäisi ottaa puheeksi yliopistojen hallituksissa.

Spesialisti

Kiima saada Suomeenkin Ruotsissa keksittyä neutriaivopesua on tärähtäneistön piirissä nyt ilmeisen kova. Taistolaisuuden utopiatematiikasta periytynyt kaikki veljiksi -ajattelu on hioutumassa sukupuolettoman perverssiyden sateenkaarenväriseksi timantiksi, jonka hohteessa kukaan ei ole ketään. Kuinkahan kauan Turun joulurauhan julistuksessa soittokunta kajauttaa vielä Porilaisten marssia? Toisaalta olen kyllä aina itsekin ihmetellyt mikä logiikka sen soittamisessa on. Joulu nyt sinällään ei ole isänmaallishenkinen juhla. Ensin julistetaan rauhaa ja heti perään Narvan mailla vuotaa veri.

EwithAllinPoe

elven archer
"Eiväthän lapset ajattele laulujen sanoja."

Minä muistan ajatelleeni. Esimerkiksi tätä olen laulanut paljon lapsena:

http://www.youtube.com/watch?v=_p29Df17SOo&feature=related
Tarja Turunen, Maa on niin kaunis

...ja mietiskelin itsekseni lapsena, miksi miehen polvet vaipuvat unholaan  :roll:

Laulut, joiden sanat eivät kosketa, ovat yleensä rytmiltään miellyttäviä ja niitä kuuntelee kyllä mielellään. Monethan niistä tietysti ovat sanoiltaan hauskoja lällätyksiä ja rallatuksia, jotka jäävät päähän soittelemaan, ja joista tulee vain hyvälle tuulelle tai ärsyyntyneeksi  :)
Sydänmesi kuuluu minulle.

elven archer

Quote from: Winnie on 23.08.2011, 15:14:23
...ja mietiskelin itsekseni lapsena, miksi miehen polvet vaipuvat unholaan  :roll:
Tai jos ajattelevat, niin eivät kuitenkaan ymmärrä niistä mitään, joten tutkija jälleen tekee tikusta asiaa yrityksessään tehdä työstään tärkeää. Suurinta osaa lapsista ei yksinkertaisesti kiinnosta, eikä ala-asteelaisella ole mitään valmiuksia ymmärtää edes, mitä on nationalismi.

Mika

Quote from: skrabb on 23.08.2011, 13:20:14
Miksi kolmikymppiset loilottavat taistolaislauluja kilpaa rätisevien vinyylilevyjen halkoloiden ja korhosten kanssa? Miksi entiset pikkupioneerit muistelevat haikeina 1970-lukua, jolloin Neuvostoliitto oli suuri ja mahtava, Suomi suomettunut ja maailma mustavalkoinen?

Vasuritoimittaja taitaa vetää yleistäviä johtopäätöksiä omasta tuttavapiiristään. Hyvin harva 3-kymppinen taitaa laulaa nyky-Suomessa taistolaislauluja edes hupimielessä.

Itse en ole kolmekymppinen, mutta niissä kouluissa, joita itse aikanaan 70-luvulla kävin, "kommari" oli suunnilleen pahin mahdollinen haukkumasana. Sanana "kommari" piti sisällään myös sossut, pioneerit, rauhanpuolustajat yms. vasemmalle kallellaan olevat yhteisöt.

"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"