News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Valtio tutkii autoilijoiden gps-valvonnan - TE: ”Ongelma”

Started by B52, 19.06.2011, 11:52:50

Previous topic - Next topic

Klementti

Saksan satelliittivalvontaan perustuva raskaan liikenteen kilometriperusteinen moottoritievero.

http://www.toll-collect.de/pdf/dachflyer/Lkw-Maut_Dtl_FIN.pdf

JmR

Quote from: Jack on 18.10.2011, 22:56:40
Paras tapa olisi tehdä kaupunkien joukkoliikenteestä niin halpaa ja mukavaa ja houkuttelevaa, etteivät ihmiset enää viitsisi ajaa ruuhkissa omilla autoillaan.

Näinhän se on, porkkanaa, ei keppiä.

Quote from: Jack on 18.10.2011, 22:56:40
Tällainen järjestelmä voisi estää myös ohituskolarit ja peräänajot (tähän on tosin olemassa jo toisenlainen järjestelmä)

GPS:n tarkkuus taitaa olla muutamia metrejä, joten gps ei voi mitenkään estää kumpaakaan näistä. Virhe voisi olla 4m.

Quote from: Jack on 18.10.2011, 22:56:40
Ylinopeutta ajetaan vahingossa, ja tähän koko juoni perustuukin.

Jos ajaa 30min päivässä ja ajaa 20% ylinopeutta kokoajan, säästää minuutteja. Kuukaudessa tunteja. Vuodessa varmaan päivän/päiviä, jotka voi käyttää muuhun kuin autossa istumiseen.

(muokkailin vähän ja lisäsin pari ajatusta)
1§ "Suomi on täysivaltainen tasavalta."

asdasdasdasd

Mitä eroa tällä on polttoaine veroon? Lukuunottamatta sitä, että polttoaine vero on pommin varma, ja suosii vähemmän kuluttavampaa auta (eikös tämä ole niitten vihreiden punaisten tavoite?).


Miksi tätä suunnitelmaa siis edes mietitään, huonmpi systeemi, joka maksaa enemmän.


2mrd on muuten aika suuri raha. Tuolla rahalla saisi tehtyä tuottaviakin investointeja. Mielummin tosin pitäisin sen vero osani omassa kädessä kun antaisin näille jäärille, joille kuukausipalkka näyttää olevan työntekoakin varmempi asia.

Jepulis

Quote from: Klementti on 18.10.2011, 23:00:22
http://www.toll-collect.de/pdf/dachflyer/Lkw-Maut_Dtl_FIN.pdf
Kustannus OBU unit maksaa lyhyen kuukkelin perusteella per unit 800,- euroa (tietenkin ilman alv, autoveroja ja suomalaista kateajattelua). Kun ottaa huomioon asennuskustannukset henkilöautoihin, niin hinta lienee vähättelyä. Asennuskustannuksien todennäköistä kehitystä voi peilata mielessään esimerkiksi yhdistämällä viivat "yksityistetystä" katsastustoiminnasta.

Quote from: em opuksestaJotta varmistettaisiin tiemaksun oikea veloitus ja vältettäisiin
ajoneuvolaitteen häiriöitä, on tärkeää käyttää ajoneuvolaitetta
asianmukaisesti. Ehdottoman tärkeää on, että
ajoneuvolaitteiden ja niiden oheislaitteiden kuten esim.
antennien ja DSRC-moduulien (DSRC = Dedicated Short
Range Communication = infrapuna-lyhytreittiviestintä)
asennuksen ja purkamisen sekä niihin liittyvät huoltotyöt
saa suorittaa ainoastaan valtuutettu huoltopalveluliike.

Ehdottoman tärkeää. Kuluttaja ei vaan ole ihan niin motivoitunut ajattelemaan tärkeyttä samoin. Kuluttaja voi vastalauseeksi esimerkiksi sijoittaa googleen hakusanat "Wireless Signal Jammer". Siihen vastatoimena on tietenkin rakennettava verkollinen anti GPS-blocker tarkastimia ynnä muuta. Se sitten johtaa uusiin vastatoimiin ja niin edelleen. Toisin kuin vaikka poliisin kädessään pitämistä pistoolitutkista, GPS-järjestelmistä jokaisessa yksittäisessä ajoneuvossa on äärimmäisen vaikea rakentaa aukottomia, koska järjestelmän osat liikkuu maantiellä 2,5 miljoonan palasen kokonaisuutena. Kun vielä järjestelmä koetaan epäreiluksi ja typeräksi, syntynee uusi virittimien alakulttuuri. Mikä erikoisinta, juuri Suomessa lienee maailmanennätystiheys niitä tietoliikennealan insinöörejä, joilla ei sattumalta ole kuin aikaa miettiä mitä uudelle epäreiluudelle tekisi. Kun vielä vasuriedustaja Anna Kontula kirjallisesti lupaa, ettei epäreilua veroa tarvitse maksaa, eiköhän kustannukset seurannasta, antiseurantatoiminnasta ja kaikesta tappelusta nouse tähtitieteelliseksi.

Puhutaan pienimmillään 3 miljardin kustannuksesta kansantaloudelle aloituksesta 10 vuoden päähän. Siitä leijonanosan haukkaa ulkomaiset laitetoimittajat.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

ämpee

Innovatiivinen sixpack-hallituksemme on nyt talousmatemaattisen innovaation, Kreikka-lainat&takuut, onnistumisen jälkeen lähtenyt elektronisen realiaikaisen valvonnan innovaation tielle, ja jokseenkin yhtä menestyksellisesti.

Tämänkertainen innovaatio on aivan fannntastista, mutta sen toteutumisen edessä on muutamia pieniä esteitä.

Aivan ensimmäiseksi tahtoisin kiittää tarvitaan autokohtainen laite joka pohjautuu sekä GPS että GSM tekniikkaan, sillä oletan, ettei hallituksen aikeina ole lähettää suuria tietoliikennesatelliitteja avaruuteen.
Vaadittavaa laitetta ei vielä ole olemassa, eikä sen suunnittelijasta tai valmistajastakaan ole vielä tehty päätöstä, sellainen kyllä löytyy, kerran Suomi on sellaisen päättänyt maksaa.

Seuraava ongelma liittyy laitekannan transmissioon, mutta koska sellainen on päätetty maksaa niin operaattorit tarvittavat laajennukset verkkoihinsa tekevät.
Transmission suunnittelijasta ei vielä ole tehty päätöstä.

No niin, nyt on laitekanta ja yhteys ministeriön tietokoneelle selvä, enää tarvitaan se tietokanta-ohjelma jolla ministeriö käsittelee tietokannan, ja laatii laskut tienkuluttajille.
Ohjelman laatijasta ei vielä olla tehty päätöstä.

Tämän jälkeen alkaakin laitteiston käytön valvonnan suunnittelu, sillä eihän kukaan suostu käyttämään pelkästään kuluja tuottavaa laitteistoa, ellei käyttöä pystytä valvomaan.

Tarvitaan siis laite jolla käyttöä valvotaan, ja tälläistähän ei vielä ole olemassakaan, mutta koska Suomi sellaista niin suuresti tarvitsee, niin tokihan sellainen keksitään, varsinkin kun Suomi vielä maksaa siitä.
Näitä laitteita sitten tarvitaan jokaiseen poliisi-autoon, ja vielä passiivisiksi asemiksi ns. "pelti-poliisien" yhteyteen, jolloin voitaisiin reaaliaikaisesti valvoa tienkäyttäjiä, kätevästi sama tolppa ottaisi valokuvan illman laitetta liikkuvista.

Haja-asutus alueille tämä olisi suorastaan siunauksellista, sillä rikkoutunutta laitetta jouduttaisiin viemään omalla autolla huoltoon 365-päivää vuodessa, ja kyllä se kaupunkilaisellakin voisi olla rikki kerran kuukaudessa, mikäli näin huono tuuri kävisi ratsioiden suhteen.

Katsastus-asemille sitten tarvitaan laite jolla vuosittain tarkastetaan näiden valvontalaitteiden kunto.
Tälläistä laitetta ei vielä ole olemassakaan, mutta kun Suomesta lötyy rahaa, niin tokihan joku sellaisen keksii.

Sitten tarvittaisiin vielä sellaista tekniikkaa jolla voitaisiin paljastaa hämäävät feikkilaitteet, joita tosin vielä ei ole olemassa, mutta tulee olemaan, sillä suomalaiset varmasti maksavat.

Ja kaiken tämän, sekä arvattavasti paljon muuta lupaa meille sixpack-hallituksemme "vain muutamilla kymmenillä miljoonilla, korkeintaan 100 miljoonaa €uroa !!
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Ari-Lee

Quote[...]Ministeriöstä vakuutetaan myös, että järjestelmän huijausyrityksiin varaudutaan ja ne estetään. Satelliittia on väitetty voivan huijata, jos gps-paikantimen peittää foliolla.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011101814594864_uu.shtml

Markus Jansson blogissaan:

Quote[...]autovarkaat ovat ostaneet mm. Kiinasta GPS-häirintälaitteita sotkeakseen varastamiensa autojen jäljityslaitteet. Laitteita saa ostaa halvalla esimerkiksi Dealextreme.com sivustolta suoraan kotiovelle toimitettuna, myös tänne koti-Suomeenkin. [...]

http://markusjansson.blogspot.com/2010/02/hairintalaitteet-gps-ja.html

"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Koskela Suomesta

Quote from: Jepulis on 19.10.2011, 00:00:30
Quote from: Klementti on 18.10.2011, 23:00:22
http://www.toll-collect.de/pdf/dachflyer/Lkw-Maut_Dtl_FIN.pdf
Kustannus OBU unit maksaa lyhyen kuukkelin perusteella per unit 800,- euroa (tietenkin ilman alv, autoveroja ja suomalaista kateajattelua). Kun ottaa huomioon asennuskustannukset henkilöautoihin, niin hinta lienee vähättelyä. Asennuskustannuksien todennäköistä kehitystä voi peilata mielessään esimerkiksi yhdistämällä viivat "yksityistetystä" katsastustoiminnasta.

Quote from: em opuksestaJotta varmistettaisiin tiemaksun oikea veloitus ja vältettäisiin
ajoneuvolaitteen häiriöitä, on tärkeää käyttää ajoneuvolaitetta
asianmukaisesti. Ehdottoman tärkeää on, että
ajoneuvolaitteiden ja niiden oheislaitteiden kuten esim.
antennien ja DSRC-moduulien (DSRC = Dedicated Short
Range Communication = infrapuna-lyhytreittiviestintä)
asennuksen ja purkamisen sekä niihin liittyvät huoltotyöt
saa suorittaa ainoastaan valtuutettu huoltopalveluliike.

Ehdottoman tärkeää. Kuluttaja ei vaan ole ihan niin motivoitunut ajattelemaan tärkeyttä samoin. Kuluttaja voi vastalauseeksi esimerkiksi sijoittaa googleen hakusanat "Wireless Signal Jammer". Siihen vastatoimena on tietenkin rakennettava verkollinen anti GPS-blocker tarkastimia ynnä muuta. Se sitten johtaa uusiin vastatoimiin ja niin edelleen. Toisin kuin vaikka poliisin kädessään pitämistä pistoolitutkista, GPS-järjestelmistä jokaisessa yksittäisessä ajoneuvossa on äärimmäisen vaikea rakentaa aukottomia, koska järjestelmän osat liikkuu maantiellä 2,5 miljoonan palasen kokonaisuutena. Kun vielä järjestelmä koetaan epäreiluksi ja typeräksi, syntynee uusi virittimien alakulttuuri. Mikä erikoisinta, juuri Suomessa lienee maailmanennätystiheys niitä tietoliikennealan insinöörejä, joilla ei sattumalta ole kuin aikaa miettiä mitä uudelle epäreiluudelle tekisi. Kun vielä vasuriedustaja Anna Kontula kirjallisesti lupaa, ettei epäreilua veroa tarvitse maksaa, eiköhän kustannukset seurannasta, antiseurantatoiminnasta ja kaikesta tappelusta nouse tähtitieteelliseksi.

Puhutaan pienimmillään 3 miljardin kustannuksesta kansantaloudelle aloituksesta 10 vuoden päähän. Siitä leijonanosan haukkaa ulkomaiset laitetoimittajat.

Sinällään mukava juttu, ettei tuollainen systeemi mitään erityisiä jammereita tarvitse, tavallinen talousfolio riittää. Jos systeemi ei näe satelliitteja, ei se voi tietää missä on. Näillä filunkitoimenpiteillä joista kiinnijääminen olisi vaikeinta, pitäisi päästä kiinni siihen dataan jonka ko. värkki lähettää sinne ministeriöön ja väärentää se. Eikä sekään mitenkään mahdotonta tietty ole....
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Ari-Lee

Eiköhän lobbaus ole jo täydessä vauhdissaan. Ostetaan sitten 10 miljoonalla paskaa ja kansa maksaa - aina ja kaiken.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

ämpee

Quote from: Ari-Lee on 19.10.2011, 00:34:12
Quote[...]Ministeriöstä vakuutetaan myös, että järjestelmän huijausyrityksiin varaudutaan ja ne estetään. Satelliittia on väitetty voivan huijata, jos gps-paikantimen peittää foliolla.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011101814594864_uu.shtml

Tuon lainauksen perusteella näyttäisi siltä, että siellä ministeriössä ei todellakaan tiedetä miten GPS toimii.
Satelliittia ei tarvitsekaan huijata, sillä se ei kerää mitään tietoa, vaan ainoastaan lähettää paikantamiseen tarvittavaa signaalia.
Vastaavasti GPS laite on pelkkä vastaanotin, se ei lähetä mitään kellekään.

Ainoa mahdollisuus on keksiä uusi GPS laite, joka todella lähettää, ja sen jälkeen lähettää avaruuteen tätä tietotulvaa käsittelemään pystyvät tietoliikennesateliitit, tai suosiolla käyttää yhteysvälineenä GSM verkkoa, jolloin huijaamiseen tarvitaan pelkästään sitä foliota estämään GPS satelliittien näkymisen, jolloin mitään lähetettävää dataa GSM verkkoon ei ole mutta GSM kanto-aalto osoittaa laitteen olevan päällä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Koskela Suomesta

Quote from: Ari-Lee on 19.10.2011, 00:34:12
Quote[...]Ministeriöstä vakuutetaan myös, että järjestelmän huijausyrityksiin varaudutaan ja ne estetään. Satelliittia on väitetty voivan huijata, jos gps-paikantimen peittää foliolla.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011101814594864_uu.shtml

Markus Jansson blogissaan:

Quote[...]autovarkaat ovat ostaneet mm. Kiinasta GPS-häirintälaitteita sotkeakseen varastamiensa autojen jäljityslaitteet. Laitteita saa ostaa halvalla esimerkiksi Dealextreme.com sivustolta suoraan kotiovelle toimitettuna, myös tänne koti-Suomeenkin. [...]

http://markusjansson.blogspot.com/2010/02/hairintalaitteet-gps-ja.html
Tässä puhutaan taas aidasta ja aidanseipäistä. Minua häiritsee tämä uutisointi jossa kirjoittajilla ei ole aavistustakaan siitä miten nuo systeemit toimivat.

On kaksi tapaa estää tiedon omille teilleen lähteneestä autosta tavoittamasta omistjaa. Ensimmäinen on tietty estää vehjestä saamasta satelliittitietoja paikannukseen. Tämä on sinällään huono juttu, koska systeemi saattaa tästä huolimatta kiljaista omistajalleen, että nyt on jotain pielessä, vaikka omistaja ei sitten sen jälkeen tiedäkään tarkempaa ajoneuvonsa paikkaa.

Toisessa tavassa  ei GPS:ää tarvitse autovarkaan häiritä mitenkään. Vain sitä yleensä GSM yhteyttä jolla se mokkula kertoo sen paikkatietonsa omistajalleen, tarvitsee häiritä. Tällöin ajoneuvo ei pääse kiljumaan mitään kenellekään.

Näitä häirintä juttuja tarvitaan vain jos ei tiedetä missä se laite fyysisesti autossa sijaitsee. Ja tätähän autovaras ei tiedä, ainakaan heti teon hetkellä. Sen sijaan omistajan on helppo selvittää missä se sen valtion vakoojan antenni on ja peittää siltä taivasnäkyvyys. Kun kyse olisi kuitenkin pitkään jälkiasennuslaitteesta, niin sitä ei kyllä saa niin hyvin piilotettua ettei se löytyisi. Autovaraskin saa selville aika nopeasti missä se värkki on, koska sen datayhteys on havaittavissa. Mutta voro tarvitsee tuota häirintälaitetta sen datayhteyden sotkemiseen sen aikaa kunnes saa hiljennettyä sen värkin.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Koskela Suomesta

Quote from: Ari-Lee on 19.10.2011, 00:38:32
Eiköhän lobbaus ole jo täydessä vauhdissaan. Ostetaan sitten 10 miljoonalla paskaa ja kansa maksaa - aina ja kaiken.

Tuolla edelllä laskeskelin jo mitä tuo systeemi maksaa (ihan ilmaiseksi tuon konsultoinnin tarjoan, meinaan kun olen ollut ennenkin...) ja se määrä öyröjä ei taatusti ole lähelläkään tätä fantasiaa mitä nämä hupsut kuvittelevat. Ihan propagandamielessä on "tyhmille" laskettu tuollaisia lukuja liikkeelle "virallisena" totuutena.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Ari-Lee

Quote from: Koskela Suomesta on 19.10.2011, 00:48:57
Quote from: Ari-Lee on 19.10.2011, 00:38:32
Eiköhän lobbaus ole jo täydessä vauhdissaan. Ostetaan sitten 10 miljoonalla paskaa ja kansa maksaa - aina ja kaiken.

Tuolla edelllä laskeskelin jo mitä tuo systeemi maksaa (ihan ilmaiseksi tuon konsultoinnin tarjoan, meinaan kun olen ollut ennenkin...) ja se määrä öyröjä ei taatusti ole lähelläkään tätä fantasiaa mitä nämä hupsut kuvittelevat. Ihan propagandamielessä on "tyhmille" laskettu tuollaisia lukuja liikkeelle "virallisena" totuutena.
Tuo 10 miljoonaa on käsiraha. Sillä on hyvä alkaa. Taivas on kattona. Lisäksi uutisissa oli mainittu järjestelmän muut käyttäjät mm. vakuutusyhtiöt joiden kustannuksiksi oli laskettu "muutama kymppi / kk / auto". Kaikkihan me tiedetään jo valmiiksi kuka nuo "muutamat kympit kuukaudessa / auto" maksaa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Rapsakka Rapu

Quote from: Jack on 18.10.2011, 22:56:40
Bensan hinnassa on jo kilometripohjaista maksua. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän valtio saa verotuloja. Jos halutaan rahastaa enemmän kaupungissa ajamisesta kuin harvaan asutulla maaseudulla ajamisesta, silloin kai on selvitettävä jotenkin - esimerkiksi kameroilla ja GPS:llä - missä ajetaan. Bensa tuskin voi olla kaupungissa kalliimpaa kuin muuallakaan.

Kaupungissa ajettaessa bensaa kuluu enemmän ajokilometriä kohden kuin maantiellä. Ruuhkassa vielä enemmän.

Quote from: Jack on 18.10.2011, 22:56:40

GPS:ää voisi hyödyntää tulevaisuudessa muullakin tavalla kuin autojen nopeuksien rajoittamiseksi. Koska GPS kertoisi kaikkien autojen reaaliaikaisen sijainnin, järjestelmä voisi estää esimerkiksi risteyskolarit. Vaikka kuljettaja ei huomaisikaan lähestyvää rekkaa, GPS tietäisi, että sieltä se tulee, ja painaisi jarrut pohjaan. Tällainen järjestelmä voisi estää myös ohituskolarit ja peräänajot (tähän on tosin olemassa jo toisenlainen järjestelmä) ja suuren osan kohtaamisonnettomuuksista ja jopa tieltä suistumisonnettomuuksia.


Entä ne kerrat kun signaalin käsittelyssä tapahtuu virhe ja auto yllättäen jarruttaa tilanteissa jossa ei todellista vaaraa ole? Ajat vaikka maantietä ylittävää siltaa ja rekka ajaa alitse.

Itse ajan työn puolesta autolla jossa on peräänajon estojärjestelmä. Joka kerta tietyissä paikoissa auto lukee tien pintaa väärin ja alkaa jarruttamaan tyhjällä tiellä voimakkaasti. Minun pitää ottaa järjestelmä pois käytöstä kun lähestyn näitä paikkoja.

Liika automatisointi ei poista ongelmia vaan ainoastaan korvaa ne uusilla.
Jos [youtubevideon] nimessä lukee 'matunainen' niin eihän sitä kukaan ei-rasisti katso

Tähtitoimittaja Mari Pudas (twiitti poistettu)

kale vale

Quote from: Koskela Suomesta on 19.10.2011, 00:35:16
Quote from: em opuksestaJotta varmistettaisiin tiemaksun oikea veloitus ja vältettäisiin
ajoneuvolaitteen häiriöitä, on tärkeää käyttää ajoneuvolaitetta
asianmukaisesti. Ehdottoman tärkeää on, että
ajoneuvolaitteiden ja niiden oheislaitteiden kuten esim.
antennien ja DSRC-moduulien (DSRC = Dedicated Short
Range Communication = infrapuna-lyhytreittiviestintä)
asennuksen ja purkamisen sekä niihin liittyvät huoltotyöt
saa suorittaa ainoastaan valtuutettu huoltopalveluliike.


Lupaan tässä ettei minun 50-luvun volkkaribussiin tule mikään "huoltopalveluliikkeen" asentajapoju porailemaan
yhtään asennusreikää millekään elektrooniselle vempaimelle... Aseellako uhaten meinaavat?

Mielenkiintoista on myös tietää onko 6V järjestelmiin suunnitteilla oma GPS-yksikkö?
suomalaistaustainen

Bwana

Quote from: kale vale on 19.10.2011, 07:24:04
Quote from: Koskela Suomesta on 19.10.2011, 00:35:16
Quote from: em opuksestaJotta varmistettaisiin tiemaksun oikea veloitus ja vältettäisiin
ajoneuvolaitteen häiriöitä, on tärkeää käyttää ajoneuvolaitetta
asianmukaisesti. Ehdottoman tärkeää on, että
ajoneuvolaitteiden ja niiden oheislaitteiden kuten esim.
antennien ja DSRC-moduulien (DSRC = Dedicated Short
Range Communication = infrapuna-lyhytreittiviestintä)
asennuksen ja purkamisen sekä niihin liittyvät huoltotyöt
saa suorittaa ainoastaan valtuutettu huoltopalveluliike.


Lupaan tässä ettei minun 50-luvun volkkaribussiin tule mikään "huoltopalveluliikkeen" asentajapoju porailemaan
yhtään asennusreikää millekään elektrooniselle vempaimelle... Aseellako uhaten meinaavat?

Mielenkiintoista on myös tietää onko 6V järjestelmiin suunnitteilla oma GPS-yksikkö?

Mä luulen vm. -70 Voimaa Ilosta:n 12 volttinenkaan järjestelmä ei tule hyväksymään minkäänlaista paikanninta.
Nkosi sikelel' Afrika.

ekto

Minusta tuntuu tosiaan, että tällä ruuhkamaksuajatuksella halutaan siirtää verotusta pois päästöpainotteisesta mallista. Nyt kun niitä päästöjä vähennetään, joudutaan päästöveroja nostamaan. Kun tulee autoja, joita ei edes tankata huoltoasemilla, ja jotka eivät tuota itsessään pakokaasua, niin verotus päästöperuisteisesti tai suoritteen mukaan on vaikeaa.

Käyttövoimaveron voivat läpsäistä ja joitakin muita kertaluontoisia maksuja, mutta hankala olisi järjestää jokaiseen sähköpistokkeeseen mittaria, joka osaisi mitata milloin sähkö menee autoon ja milloin jonnekin muualle. Ja tuollaiset kiinteät verot ovat vaikeita kun joku YH-äiti joutuisi maksamaan 5.000 kilometrin vuosittaisesta suoritteesta saman, mitä kaupparatsu 60.000 suoritteesta.

Sähkönkin verotuksessa on se vaikeus, että tuollainen normaali sähköauto on hyötysuhteeltaan todella hyvä. Normaalin bensiinimoottorin hyötysuhde tasakaasulla, esim. maantiellä on 15% luokka. Eli litrasta bensiiniä, joka sisältää pyöreästi 10Kw, moottori käyttää hyödyksi 1,5Kw. Sähköauton akkuihin tarvitsee laittaa vain reilu pari kilowattia, jotta saadaan tuo sama teho ulos. Eli sähköauton käyttämää sähköä pitäisi verottaa paljon, että saataisiin sama verotulo.

Sibis

Jo pelkästään Suomen vaihto-tasetta ajatellen ajatus on katastrof! Eivät laitteet satelliitteineen ole kotimaisia.

Edes VR:n pilettimyynti ei ole onnistunut vaikka toimiva Lippupalvelupohja on olemassa.

Miten on mahdollista, että liikenneministerit ovat jatkuvasti täysiä hölmöjä? Muistuu mieleen myös Ritva Hirvonen ehdotuksineen. Järkihän voitti ja lähtö Audin penkiltä tapahtui nopeutetussa aikataulussa. Toivon, että tässäkin tapauksessa mutta kun on tuo SICKpack Persuja vastaan!
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Oami

Valvonta sinänsä ei ole sen vaikeampaa kuin liikennevalvonta nykyäänkään, jos vaan hinnasta sovitaan. Jokaisen poliisiauton keulaan ja perään skanneri joka jatkuvasti lukee edessä ja takana olevan sekä vastaan tulevan auton rekisterikilven; näistä yhteys poliisiautossa olevaan tietokoneeseen joka lähettää viranomaisjärjestelmälle kyselyn, missä juuri tämän auton pitäisi olla juuri nyt, ja vertaa vastausta tietoon siitä missä poliisiauto itse on juuri nyt. Jos järjestelmä ei tiedä vastausta tai vastauksella on selvästi heittoa, niin vilkut päälle ja kuljettajaa puhuttamaan.

Ja mitä tulee vasuriedustajien lupauksiin (kenties Mustajärvi ja Yrttiaho poislukien, eikä aavistustakaan mitä mieltä ko. herrat ovat tästä asiasta) niin ne eivät yksinkertaisesti ole yhtään minkään arvoisia. Jos vasuriedustaja jossain kiistanalaisessa kysymyksessä lupaa että jotain asiaa ei tulla tekemään kansalaisten vahingoksi, niin kannattaa varautua olettamalla juuri päinvastaista. Luottamus meni ERVV:n jälkeen täysin.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

ekto

Käsittääkseni poliisilla on ollut jo jonkin aikaa testattavana laitteisto, joka katsoo rekisterikilven tunnisteen ja tarkistaa onko katsastus suoritettu ja verot maksettu. Tämä käy ilmeisesti sen verta rivakkaan, että ehtivät vielä perään. Laitteisto toimii liikkuvassa autossa.

Sitä odotan mielenkiinnolla, kun suomessa otetaan käyttöön se keskinopeusvalonta. Eli tien laidassa oleva kamera kuvaa kaikkien ohimenevien autojen kilvet ja toinen kamera tekee saman tietyn matkan päässä. Tämän jälkeen lasketaan auton keskinopeus ja laitetaan tarvittaessa sakko tulemaan. Tämä sama laitteisto voisi yhtä hyvin tarkistaa myös verot ja katsastuksen, sekä laittaa sakkoa jos näitä ei ole hoidettu. Tietääkseni briteissä jo käytösä oleva järjestelmä mittaa vain nopeutta.

P

Quote from: Jepulis on 18.10.2011, 18:12:26
Quote from: P on 18.10.2011, 16:38:46
Quote from: ekto on 18.10.2011, 14:37:24
Aika mahdoton yhdistelmähän se olisi, jos nykyinen järjestelmä korvataan jollain huomattavsti kalliimmalla vaihtoehdolla,
Onhan dieselvero. Eli sähköautolle sähköverolappu kotiin ihan nykyjärjestelmällä. Tulee halvemmaksi kuin GPS-systeemien rakentelu ja ylläpito.
Kyllä mutta se tulee jokatapauksessa.

Veronperinnässä olisi keräysteknisesti tehokkaampi ja lisäksi ns. "ympäristökulutukseen" suoraan ohjaavampi erä, eli polttonesteen verotus. Se on heti tarkasti oikein kohdennettu ja verotus kohdistuu vain ympäristöllisesti negatiiviseen kulutukseen. Hyötyneuvoja voitaisiin helposti kompensoida nykyisillä alv-mekanismeilla ilman yhtäkään lisäkustannetta. Jos joku keksii vähemmän hiiltä tuhlaavaa polttoainetta, sen pitäisikin olla viherteorioiden perusteella ilmaista tässä mielessä. Mikään ei voi olla paljastavampaa, todellisuudessa verosta ei tietenkään haluta ohjaavaa, jos haluttaisiin se olisi jo tehty koska tekeminen ei maksa mitään.

GPS on alistuksen väline. Siksi viherstalinistit tykkää siitä ja ruokkii tätä ideaa. Heille on vain yksi mukava bonus muiden joukossa, että merkittävä osa heidän kannattajakunnastaan ei ainakaan alkuvaiheessa kuulu isoimpiin maksajiin.

"Veronperinnässä olisi keräysteknisesti tehokkaampi ja lisäksi ns. "ympäristökulutukseen" suoraan ohjaavampi erä, eli polttonesteen verotus. ".  ?? Olisi? Polttoaineen hinnasta yli 70% on jo nykyään veroa.. Ja hyötyajoneuvoja kompensoidaan matalammalla dieselverolla kuin henkilöautoja.. Missä olet viettänyt viimeiset 50 vuotta? Perunakellarissako?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Haplotaxida

Quote from: Ari-Lee on 19.10.2011, 00:53:49Tuo 10 miljoonaa on käsiraha. Sillä on hyvä alkaa. Taivas on kattona. Lisäksi uutisissa oli mainittu järjestelmän muut käyttäjät mm. vakuutusyhtiöt joiden kustannuksiksi oli laskettu "muutama kymppi / kk / auto". Kaikkihan me tiedetään jo valmiiksi kuka nuo "muutamat kympit kuukaudessa / auto" maksaa.

Voihan olla, ettei kyse ole hupsuttelusta. Valtion osuudeksi vain rehellisesti sanoen kaavaillaan kustannuskatoksi muutamia kymmeniä miljoonia. Loput maksatetaan sitten härskisti muilla eli autoilijoilla, "muutama kymppi kuukaudessa".

- "Väärä tieto tiemaksuista – 10–20 €/auto"

Enpäs yllättyisi siitä tiedosta, jos kulissien takana on käyty jo pitkälle meneviä neuvotteluja joidenkin – lue: erään suomalaisen - tahojen kanssa järjestelmän toimittamisesta.
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

Oami

Quote from: Tuju on 19.10.2011, 16:53:17
Ööö miksi poliisiautoon? Kaikki isommat väylät on sananmukaisesti täynnä videokameroita. Niiden kuvaa käsitellään myös koneellisesti.

Eivät ne poissulkevia ole. Poliisiautossa on vaan se etu että se voi samantien lähteä perään.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

thinkingmind

"Ongelma on se että suomen viranomaiset jakelevat turvapaikanhakijoille oleskelulupia kuin abit karkkia vaikka perusteita turvapaikan saamiseen ei ole.Kaikkiin näihin oleskelulupiin sisältyy lisäksi automaattisesti oikeus tuoda oleskeluluvan saaneen perhe suomeen suoraan sossun asiakkaaksi" -mä

ekto

Hieman kärkevä tuo blogisi kirjoitus. Ja epäilen nesteiden verottamisen olevan huono konsti tulevaisuudessa, jolloin auto voi ottaa energiansa mistä lie.

ikuturso

Quote from: ämpee on 18.10.2011, 22:44:38Tämä juolahti mieleeni vasta edellisen viestin lähettämisen jälkeen, eli GPS ja GSM systeemien yhteisellä käyttämisellä voidaan tosiaan autoilijoita valvoa.
Tarvitaan vain jokaiselle autoilijalle GPS-GSM yhdistelmälaite, joka jonkun operaattorin verkon kautta lähettää asemapaikkatietoja ministeriön tietokoneelle netin yli.

Tälläistä GPS-GSM laitetta vain ei ole markkinoilla, kuten ei ministeriön tarvitsemaa ohjelmaakaan.

Edellisessä elämässä on tullut näitä järjestelmiä ihmeteltyä:

GPS-paikannukseen liittyy oleellisesti myös ns. Dead reckoning ja map matching -tekniikat.
Näiden ansiosta ajoneuvonavigaattorit nytkin pysyvät oikealla tiellä myös satelliittikatveessa.
Matkapuhelimeen kytkettynä voidaan GPS-vastaanottimelle antaa myös assistant dataa, eli vaikkapa GPS-järjestelmän almanakka (kertoo karkeasti näkyvät satelliitit, joita pitää etsiä), sekä ephemeris (satelliittien tarkat ratatiedot).
Dead reckoning voi perustua kiihtyvyysantureihin ja/tai gyroskooppeihin, joilla arvioidaan auton kulkureittiä esim. tunnelissa, kun sisäänmeno"vektori" on ollut tiedossa satelliittien mentyä katveeseen. Dead reckoning on hyvin epätarkka, ja se lähinnä auttaa osapuilleen arvioimaan, missä karkeasti mennään, ja mitä satelliitteja pitäisi näkyä, kun radiokuuluvuus on taas OK.
Map matchingissa voidaan hylätä sellainen virheellinen paikkatieto, joka kulkisi tunnetun tiestön ulkopuolella. Samalla tekniikalla voidaan myös "korjata" paikkadataa niin, että tuloksena saatu paikkatieto kulkee teitä pitkin. Map matching vaatii navigaattoritasoisen karttadatan olemassaolon. Tiedetään, missä tiet menee ja mitkä risteykset on kytketty toisiinsa, jolloin vaikka satelliittikatveen/laskentavirheen tuloksena ei voida yhtäkkiä hypätä rinnakkaiselle tielle, ellei välissä ole ollut liittymää.

Kaikki navigaattorituotteet yleensä tuottavat tarvittaessa ihan ascii-muotoista sarjaliikennedataa, jota myös NMEA:ksi standardointiorganisaation nimen mukaan kutsutaan. Tätä voidaan työntää helposti niin USB:iin kuin bluetoothiinkin. Eli mihin tahansa kännykkään on helppo rakentaa pieni clientti, joka vaikka parseroi NMEA:sta sopivan määrän paikannustietoja ja paketoi ne lähetettäväksi serverille. Serveri voi sitten vielä map matchingia käyttäen approksimoida ajoneuvon reitin, ja määrittää maksut. Kuljetusyrityksillä on jo käytössä teknologiaa, jolla ajojärjestelijä näkee kartalta käytännössä reaaliaikaisesti, missä firman ajoneuvot kulkevat.

ELI:
Laitteisto on olemassa, niitä on jopa eri valmistajilla, ja minkä tahansa älypuhelimen kylkeen voidaan vaikka tehdä jälkiasennettava softa tuota tietoa halutussa muodossa jakamaan. Jos käytetään GPS-laitteena vaikka ajoneuvokäyttöön suunniteltua navigaattoria tai sellaisen sisukaluja, paikkadatakin on melkoisen luotettavaa ja kiinnitettävissä todelliseen tieverkkoon.

---

Häirinnästä.
Jos tiedetään, missä GPS-antenni on, niin folio riittää. GPS-signaali on radiokohinatason alapuolella olevaa laajaspektristä CDMA-signaalia, jonka havaitseminen vaatii todella tarkkaa radiotekniikkaa. Keraaminen aktiiviantenni ei ehkä pienestä hätkähdä, mutta esim, kännyköiden piirilevyille tehdyt antennit eivät aina edes siedä käden tiellä oloa, vaan on huomattu, että kännykän paikannus ei toimi vaikkapa vasenkätisellä käyttäjällä, kun oikeakätisellä ote on toinen. Urbaanissa ympäristössä, missä infrastruktuuri vaimentaa radiosignaalia, sekä tarjoaa lisäksi oikean signaalin lisäksi useita heijastuneita signaaleita, GPS-laitteen blokkaaminen ei todellakaan tarvitse mitään huippujammereita. Omassa autossani on häikäisysuojattu tuulilasi, jonka laminointikalvossa on ilmeisesti jotain metallia. Tuulilasin alla ei GPS toimi. Sivulasin vieressä kyllä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

pamaus


KSML: Liikenneministeri Kyllönen aikoo runnoa tiemaksun läpi

- Vaikka alussa on tullut reippaasti lunta tupaan, järjestelmän kehittämistä jatketaan, Kyllönen vakuuttaa lehdelle.

- En aio antaa periksi. Kiltit tytöt eivät näissä hommissa pitkälle pötki, hän vastaa kritiikkiin.

Koko hulvaton tarinan päivitys löytyy tuolta:

Quote
http://www.iltasanomat.fi/autot/ksml-liikenneministeri-kyllonen-aikoo-runnoa-tiemaksun-lapi/art-1288422119503.html
Pamaus - tapahtui Viipurissa 30.11.1495 ja uudestaan 19.5.2024  https://mil.in.ua/en/news/an-explosion-occurs-at-an-oil-depot-in-vyborg/ . Vajakkien keskuudessa uumoillaan  ullatusilotuksen sattuneen.


Pliers

Quote from: ekto on 20.10.2011, 13:17:43
Hieman kärkevä tuo blogisi kirjoitus. Ja epäilen nesteiden verottamisen olevan huono konsti tulevaisuudessa, jolloin auto voi ottaa energiansa mistä lie.

Varmaan ihan outo kysymys, mutta miksi oman auton omistamista ylipäätään pitäisi jotenkin erityisesti verottaa? Eihän DVD-soittimella, kakkulapiolla tai foliohatullakaan ole mitään omaa veroa. Alvi maksetaan ja sillä hyvä.

Jos polttonesteiden polttamisesta aiheutuvaa saastumista ja hiilidioksidin lisääntymistä pidetään ongelmana, voidaan niitä verottaa. Jaa... mutta niinhän jo tehdäänkin.

Auto on liikkumista varten. Pitäisikö siis liikkumista pitää jostain syystä niin haitallisena, että sitä pitäisi erityisesti verottaa jollain "paikasta toiseen siirtymis"-verolla? Miksi silloin juuri omalla autolla liikkuminen olisi jossain erityisasemassa. Kaiken järjen mukaanhan tuolloin kaikkinainen liike oli haitallista.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

ämpee

Quote from: ikuturso on 20.10.2011, 15:36:02
ELI:
Laitteisto on olemassa, niitä on jopa eri valmistajilla, ja minkä tahansa älypuhelimen kylkeen voidaan vaikka tehdä jälkiasennettava softa tuota tietoa halutussa muodossa jakamaan. Jos käytetään GPS-laitteena vaikka ajoneuvokäyttöön suunniteltua navigaattoria tai sellaisen sisukaluja, paikkadatakin on melkoisen luotettavaa ja kiinnitettävissä todelliseen tieverkkoon.

Ok, eli laitteita tosiaan on jo olemassa, no niistä sitten muutama kysymys.

---Minkä hintaisia nuo laitteet ovat
---Kuinka paljon niiden käyttö maksaa

Jollain kuljetus-yrityksellä on muutamia kymmeniä, ja korkeitaan muutamia satoja tuollaisia laitteita keskustelemassa heidän keskus-yksikkönsä kanssa GSM verkon yli, ja tälläisten laitteiden käyttö on heidän kannaltaan perusteltua.
Mutta !!
Kun kyse on miljoonista auton omistajista, niin laitetoimittajat ja tele-operaattorit hierovat kämmeniään.

Ministeriön väite muutaman kympin kuluista kuukaudessa ei nähtävästi riitä kattamaan edes syntyviä puhelinkuluja.

QuoteHäirinnästä.
Jos tiedetään, missä GPS-antenni on, niin folio riittää. GPS-signaali on radiokohinatason alapuolella olevaa laajaspektristä CDMA-signaalia, jonka havaitseminen vaatii todella tarkkaa radiotekniikkaa. Keraaminen aktiiviantenni ei ehkä pienestä hätkähdä, mutta esim, kännyköiden piirilevyille tehdyt antennit eivät aina edes siedä käden tiellä oloa, vaan on huomattu, että kännykän paikannus ei toimi vaikkapa vasenkätisellä käyttäjällä, kun oikeakätisellä ote on toinen. Urbaanissa ympäristössä, missä infrastruktuuri vaimentaa radiosignaalia, sekä tarjoaa lisäksi oikean signaalin lisäksi useita heijastuneita signaaleita, GPS-laitteen blokkaaminen ei todellakaan tarvitse mitään huippujammereita. Omassa autossani on häikäisysuojattu tuulilasi, jonka laminointikalvossa on ilmeisesti jotain metallia. Tuulilasin alla ei GPS toimi. Sivulasin vieressä kyllä.

Käytön valvonnasta.

Käytettävissä ei kuitenkaan ole minkäänlaisia laitteita todentamaan tälläisen seurantalaitteen käyttöä ja jos nämä laitteet käyttävät normi GSM verkkoa, niin tälläisiä laitteita ei edes tule, sillä niitä on käytännössä mahdotonta erottaa GSM puhelimista, eli palaamme taas siihen, ettei ministeriön haaveilemaa laitetta vielä ole olemassakaan.

Folio astuu kuvaan heti kun tälläinen erityislaite ilmaantuu markkinoille, harhautussoftista puhumattakaan, ja normi vasarallakin saa toimintahäiriöitä aikaan laitetta tarkemmin tuntemattakin.

Ministeriössä ei todellakaan tiedetä mitä siellä aiotaan.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Haplotaxida

Kah. Kyllönen on olevinaan kumman tietäväinen tekniikan "kotimaisuusasteesta", että kustannuksista, vaikkei mitään kunnon selvityksiä ole vielä valtiovallan toimesta tehty.

Quote from: pamaus on 20.10.2011, 15:44:04
Quote
http://www.iltasanomat.fi/autot/ksml-liikenneministeri-kyllonen-aikoo-runnoa-tiemaksun-lapi/art-1288422119503.html

Quotekyllönen: Kotimainen tekniikka tiemaksujärjestelmän toteuttamiseksi on jo olemassa, eikä sen hinta ole satoja miljoonia vaan kymmeniä miljoonia.

Nokia/Navteq:n pilottihanke?
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos