News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Valtio tutkii autoilijoiden gps-valvonnan - TE: ”Ongelma”

Started by B52, 19.06.2011, 11:52:50

Previous topic - Next topic

P

Quote from: Koepotkupallo on 08.07.2011, 09:57:43
Quote from: P on 08.07.2011, 01:32:09

Kaverini, joka teki lopputyötään kyseisestä aiheesta ja on erikoistunut "data miningiin" ja on siitä saanut paksua palkkaa yli vuosikymmenen toimien mm. isojen pörssiyhtiöiden johdon konsulttina, ei omista etukortteja, vaikka oli mukana luomassa ja rakentamassa muutamaa isointa etukorttijärjestelmää Suomessa. Juuri siksi.. :roll:

http://en.wikipedia.org/wiki/Data_mining

Siis siitä loputtomasta kerätystä datasta saadaan hyvällä suunnittelulla ja kasvaneella laskentateholla irti vaikka mitä.. :roll:

Kaverisi ei varmaan käytä myöskään maksu- tai luottokortteja, matkakorttia ym.?

Ei. Matkakortti löytyy. Niitä matkoja/ kortinhaltijaa ei saada yhdistettyä vielä nykysysteemissä/ niillä ei ole sen suurempaa merkitystä.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Pliers on 18.10.2011, 10:04:20
Saksassa pelkkä valvonta maksaa tuon 600-700 miljoonaa. Hinta ei pidä sisällään järjestelmän ylläpitoa, joka maksaa myös satoja miljoonia. Miljardin lisäkustannukset lienevät varsin hyvä arvaus. Lisäksi radiossa kerrottiin, että itse laite olisi kohtuullisen edullinen, vain noin 1000 euroa autoa kohti, 2,5 mrd. kustannus, joka ei ilmeisesti pidä sisällään asennustöitä.

Laitteisto on tietysti kertakustannus, mutta mittava sellainen. Jos Kyllösen ajatus, että verotus pysyisi samana kuin nyt, toteutuisi, menettäisi valtio miljardin verotulot vuosittain. Jos taas kustannukset otetaan autoilijalta, tarkoittaisi se miljardin lisälaskua autoilijalle. Rahalla ei kuitenkaan saataisi mitään hyödyllistä, kuten parempikuntoisia teitä.

Saataisiinhan. Tehokas kansalaisten 24/7 liikkumisen valvonta ja mukavasti työpaikkoja, sijoutustuloa sekä vaalirahoitusta politikoille uudesta valvontaorgaanista/ sen alihankkijoilta. ! Sehän tässä taustaideana on.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Emo

Quote from: P on 18.10.2011, 11:36:12
Quote from: Pliers on 18.10.2011, 10:04:20
...

Laitteisto on tietysti kertakustannus, mutta mittava sellainen. Jos Kyllösen ajatus, että verotus pysyisi samana kuin nyt, toteutuisi, menettäisi valtio miljardin verotulot vuosittain. Jos taas kustannukset otetaan autoilijalta, tarkoittaisi se miljardin lisälaskua autoilijalle. Rahalla ei kuitenkaan saataisi mitään hyödyllistä, kuten parempikuntoisia teitä.

Saataisiinhan. Tehokas kansalaisten 24/7 liikkumisen valvonta ja mukavasti työpaikkoja, sijoutustuloa sekä vaalirahoitusta politikoille uudesta valvontaorgaanista/ sen alihankkijoilta. ! Sehän tässä taustaideana on.

Homman jäsen "Mansikka" laittoi tuonne toiseen ketjuun hyvän linkin, laitan sen nyt myös tähän ketjuun koska aihepiiri sopii hyvin tähänkin:

http://www.prisonplanet.com/the-answer-to-1984-is-1776-contest-top-three-winners.html

Kolme todella hyvää videota aiheena poliisivaltio ja valvontayhteiskunta, jossa yksilön oikeudet ovat lopulta tasan pyöreä nolla. Kannattaa katsoa ihan ajatuksen kanssa.

Sibis

"Miksi tulee mieleen Pohjois-Korea?"

Ja kun samaa ehdotetaan pohjois-korealaisille niin kysyvät:
Miksi tulee mieleen Suomi?
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

CaptainNuiva

Liikenneministeri heitti vielä porkkanaa kehiin ja loihe lausumaan että autovero laskisi sitten kun tämmöinen järjestelmä olisi.

Meillä on nyt ollut rapiat 50 vuotta tilapäinen autovero ja ensi vuodeksi siihen on tulossa korotusta keskimäärin tonnin verran.
Viimeeksi autoveroa roplattiin muutama vuosi sitten kun verosta laittomasti peritty ALV poistettiin ja vastaavasti taas veroa nostettiin poistetun ALVin verran.
Juuri nousivat myös dieselverot kun ensin oli valtiovallan taholta houkuteltu ihmisä ostamaan dieseleitä...Ja nyt luonnollisena jatkona tälle nostetaan dieselpolttoaineen veroja enemmän kuin bensan.

Minun puolestani arvon liikenneministeri saa työntää ehdotuksensa näistä GPS-jutuista sinne minne aurinko ei paista,en usko hetkeäkään että omistamisen sijasta alettaisiin veroittamaan käyttöä mutta siihen uskon että omistamisen veroittamista lisätään,käyttömaksuja listään,polttoaineveroja lisätään ja lopulta ruuhkamaksut (oli ruuhkaa tai ei) otetaan tavalla tai toisella käyttöön.
Uskon myös siihen että jos tälläinen hullu ja kallis gps-järjestelmä rakennettaisiin niin täysimääräisesti sen kulut otetaan maksatetaan käyttäjillä,lisääntynyttä byrokratiaa myöten.

Tämä meininki alkaa olla aika perseestä noin yleisemminkin, valtion ja kuntien talouksia hahmotellaan tälläisten varaan kun sen sijaan pitäsi kääriä hihat ja pähkäillä miten luotaisiin edellytyksiä aidosti tuottaville töille joista sitten sitä rahaa valuisi yhteiskunnalle.
Tässä ei enää puutu kuin kaavio siitä miten GPS-järjestelmä luo rikkautta ynnä hyvinvointia samalla tavoin VOK :facepalm:

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

P

Quote from: CaptainNuiva on 18.10.2011, 12:48:11
Tämä meininki alkaa olla aika perseestä noin yleisemminkin, valtion ja kuntien talouksia hahmotellaan tälläisten varaan kun sen sijaan pitäsi kääriä hihat ja pähkäillä miten luotaisiin edellytyksiä aidosti tuottaville töille joista sitten sitä rahaa valuisi yhteiskunnalle.
Tässä ei enää puutu kuin kaavio siitä miten GPS-järjestelmä luo rikkautta ynnä hyvinvointia samalla tavoin VOK :facepalm:

Se kaavio kuvaa hyvin nykyistä poliittita hegemoniaa, jossa logiikka meni jotenkin näin:

1. Pistetään kaikki moskalla paskaksi >
2. Kaiken korjaaminen ja uudelleenrakentaminen tuo työpaikkoja ja taloudellista aktiviteettia. >
3. Yhteiskunta saa mukavat verotulot.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

ekto

Aika mahdoton yhdistelmähän se olisi, jos nykyinen järjestelmä korvataan jollain huomattavsti kalliimmalla vaihtoehdolla, että veroja tarvitsisi kerätä vähemmän. Käytön verotukseen on myös jo olemassa täysin aukoton konsti, nimittäin polttoainevero.

Kuinka moni muuten maksaa polttoaineveroa enemmän, mitä omistuksesta syntyviä veroja? Itsellä taitaa ainakin mennä käytön verotus suuremmaksi...

Edit: Nyt muuten huomasin aika suuren aukon tuossa polttoaineverossa, sähköautot. Jos sanotaan, että 20-vuoden päästä suuri osa autoista toimii sähköllä, ei niiden käyttämää sähköä voida erikseen verottaa eikä nämä uudet ympäristöperusteiset autoverotkaan niihin pure. Voisiko tässä olla homman Pihvi?

Jepulis

Quote from: CaptainNuiva on 18.10.2011, 12:48:11

Minun puolestani arvon liikenneministeri saa työntää ehdotuksensa näistä GPS-jutuista sinne minne aurinko ei paista,en usko hetkeäkään että omistamisen sijasta alettaisiin veroittamaan käyttöä mutta siihen uskon että omistamisen veroittamista lisätään,käyttömaksuja listään,polttoaineveroja lisätään ja lopulta ruuhkamaksut (oli ruuhkaa tai ei) otetaan tavalla tai toisella käyttöön.
Uskon myös siihen että jos tälläinen hullu ja kallis gps-järjestelmä rakennettaisiin niin täysimääräisesti sen kulut otetaan maksatetaan käyttäjillä,lisääntynyttä byrokratiaa myöten.

VOK :facepalm:
Olet ikävä kyllä oikeassa. Autoilija voi teoriassa säästää vaihtamalla ns. edullisimpaan käyttövoimaan hetken mutta heti kun se yleistyy, tulee uusi veromuoto. Kukkarolla tässä asiassa ei voi äänestää ja tavallinenkin äänestäminen on ollut huteralla pohjalla.

Kaasu lienee juuri nyt edullisin. Harmi vaan, älynjättiläisistä koostuvat päättäjämme estävät 100% varmasti kaasun tai minkään muunkaan käyttövoiman edullisuuden autoilijoille.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Ari-Lee

Quote from: CaptainNuiva on 18.10.2011, 12:48:11
Liikenneministeri heitti vielä porkkanaa kehiin ja loihe lausumaan että autovero laskisi sitten kun tämmöinen järjestelmä olisi.

Meillä on nyt ollut rapiat 50 vuotta tilapäinen autovero ja ensi vuodeksi siihen on tulossa korotusta keskimäärin tonnin verran.
Viimeeksi autoveroa roplattiin muutama vuosi sitten kun verosta laittomasti peritty ALV poistettiin ja vastaavasti taas veroa nostettiin poistetun ALVin verran.
Juuri nousivat myös dieselverot kun ensin oli valtiovallan taholta houkuteltu ihmisä ostamaan dieseleitä...Ja nyt luonnollisena jatkona tälle nostetaan dieselpolttoaineen veroja enemmän kuin bensan.

Minun puolestani arvon liikenneministeri saa työntää ehdotuksensa näistä GPS-jutuista sinne minne aurinko ei paista,en usko hetkeäkään että omistamisen sijasta alettaisiin veroittamaan käyttöä mutta siihen uskon että omistamisen veroittamista lisätään,käyttömaksuja listään,polttoaineveroja lisätään ja lopulta ruuhkamaksut (oli ruuhkaa tai ei) otetaan tavalla tai toisella käyttöön.
Uskon myös siihen että jos tälläinen hullu ja kallis gps-järjestelmä rakennettaisiin niin täysimääräisesti sen kulut otetaan maksatetaan käyttäjillä,lisääntynyttä byrokratiaa myöten.

Tämä meininki alkaa olla aika perseestä noin yleisemminkin, valtion ja kuntien talouksia hahmotellaan tälläisten varaan kun sen sijaan pitäsi kääriä hihat ja pähkäillä miten luotaisiin edellytyksiä aidosti tuottaville töille joista sitten sitä rahaa valuisi yhteiskunnalle.
Tässä ei enää puutu kuin kaavio siitä miten GPS-järjestelmä luo rikkautta ynnä hyvinvointia samalla tavoin VOK :facepalm:

Ei lisättävää. Kaikki on tuossa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

P

Quote from: ekto on 18.10.2011, 14:37:24
Aika mahdoton yhdistelmähän se olisi, jos nykyinen järjestelmä korvataan jollain huomattavsti kalliimmalla vaihtoehdolla, että veroja tarvitsisi kerätä vähemmän. Käytön verotukseen on myös jo olemassa täysin aukoton konsti, nimittäin polttoainevero.

Kuinka moni muuten maksaa polttoaineveroa enemmän, mitä omistuksesta syntyviä veroja? Itsellä taitaa ainakin mennä käytön verotus suuremmaksi...

Edit: Nyt muuten huomasin aika suuren aukon tuossa polttoaineverossa, sähköautot. Jos sanotaan, että 20-vuoden päästä suuri osa autoista toimii sähköllä, ei niiden käyttämää sähköä voida erikseen verottaa eikä nämä uudet ympäristöperusteiset autoverotkaan niihin pure. Voisiko tässä olla homman Pihvi?

Onhan dieselvero. Eli sähköautolle sähköverolappu kotiin ihan nykyjärjestelmällä. Tulee halvemmaksi kuin GPS-systeemien rakentelu ja ylläpito.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Jepulis

Quote from: foobar on 19.06.2011, 12:05:55
- mitä jos auto on siirtynyt kahden lukeman välillä 50 kilometriä? Onko siihen tullut virransyöttövika, vai onko ajo tarkoituksella pimitetty? Siinäpä pulmaa pohdittavaksi.
Voi kuvitella kauhufilmeistä miten sen sanktiointi ja todistustaakka toteutettaisiin. Todistustaakka jäisi 100% varmasti autoilijalle, vaikka virhe johtuisi paksusta pilvikerroksesta.

Minkähän takia kukaan valtiolla ei halua puhua autoilijoille koituvasta laitemenosta, joka lisäksi valuu kansantalouden ulkopuolelle? Suomessa on noin 2 miljoonaa henkilöautoa. Jos laitteen hinta on 1.000 (ja uskon kun näen, sen olevan halvempi), niin kertakustannus on jo 2 miljardia euroa kansantaloudesta ulos. Piipertäjille se tosin on pikkurahaa - koska heillä ei ole autoa. Lisäksi valvontamekanismin muut kertakustannukset. Kaiken päälle tulee kansantalouden juoksevat kustannukset, jälleen kerran palkattaisiin poliiseja valvomaan rehellisiä kansalaisia sensijaan, että nämä keskittyisivät suojaamaan yleisöä rikollisilta.

Lasku kaikesta on tähtitieteellinen, tuloksena syntyvä yhteiskunta orwellimainen. Ei vihreiltä ideat lopu kun kansaa lyödään polvilleen.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Jepulis

Quote from: P on 18.10.2011, 16:38:46
Quote from: ekto on 18.10.2011, 14:37:24
Aika mahdoton yhdistelmähän se olisi, jos nykyinen järjestelmä korvataan jollain huomattavsti kalliimmalla vaihtoehdolla,
Onhan dieselvero. Eli sähköautolle sähköverolappu kotiin ihan nykyjärjestelmällä. Tulee halvemmaksi kuin GPS-systeemien rakentelu ja ylläpito.
Kyllä mutta se tulee jokatapauksessa.

Veronperinnässä olisi keräysteknisesti tehokkaampi ja lisäksi ns. "ympäristökulutukseen" suoraan ohjaavampi erä, eli polttonesteen verotus. Se on heti tarkasti oikein kohdennettu ja verotus kohdistuu vain ympäristöllisesti negatiiviseen kulutukseen. Hyötyneuvoja voitaisiin helposti kompensoida nykyisillä alv-mekanismeilla ilman yhtäkään lisäkustannetta. Jos joku keksii vähemmän hiiltä tuhlaavaa polttoainetta, sen pitäisikin olla viherteorioiden perusteella ilmaista tässä mielessä. Mikään ei voi olla paljastavampaa, todellisuudessa verosta ei tietenkään haluta ohjaavaa, jos haluttaisiin se olisi jo tehty koska tekeminen ei maksa mitään.

GPS on alistuksen väline. Siksi viherstalinistit tykkää siitä ja ruokkii tätä ideaa. Heille on vain yksi mukava bonus muiden joukossa, että merkittävä osa heidän kannattajakunnastaan ei ainakaan alkuvaiheessa kuulu isoimpiin maksajiin.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

haermae

Quote from: Tunkki on 08.07.2011, 09:18:29
Quote from: sivullinen. on 08.07.2011, 01:27:42
Sitten kysymys. Mahdetaanko ihmisiä tarkkailla jo nykyään kännyköiden avulla?

Tarvittaessa kyllä :) GSM-systeemin paikannus on varsin simppeli ja ei-tarkka, sillä puhelimesi tietää metrin tarkkuudella etäisyyden tukiasemaan jonka kautta puhelu kulkee. Paikkatieto on mallia "2357 metriä tukiasemasta NNNN", ja saadaan selville että sijaintisi on 2357m-säteisen ympyrän kehällä em. tukitolpasta.

Jos en vallan väärin muista, niin puhelin tietää kaiken aikaa etäisyytensä kaikkiin tai ainakin useimpiin lähiympäristössä oleviin tukiasemiin. Tieto ympärillä olevista tukiasemista tarvitaan, jotta puhelimen liikkuessa osataan saumattomasti vaihtaa uuteen tukiasemaan sen mukaan minkä signaali muuttuu vahvemmaksi.

Jos tukiasemia on kuuluvissa kolme tai enemmän, sijainti saadaan tarkasti (olikohan luokkaa +/- 10m, riippuu miten kaukana mastot ovat). Kahdella mastolla on kaksi mahdollista sijaintia, ja yhdellä mastolla kuten Tunkki yllä kertoi.

Nokialaisesta sai ainakin ennen wanhaan tietyllä koodilla esiin kenttätestisovelluksen, josta pystyi tutkimaan asiaan liittyviä tietoja.

Taavitsainen

minä pidän moista seurantaa törkeänä oikeuksieni loukkauksena. samalla periaatteella vastustan myös cctv valvontaa koska minusta tuntuu kuin minua epäiltäisiin jatkuvasti jostain.
Quote
hank jr - keep the change

"I'll keep my freedom
I'll keep my guns
Try to keep my money
And my religion too
Try to keep on workin'
Try to keep on smilin'
I will keep my Christian name and y'all can keep the change

I will keep my heroes
Pictures on the wall
I'll keep my family safe
You bluff when I call
I'm gonna keep my big V8
Keep my friends the same
Keep the government outta my business
And y'all can keep the change
"
Polta sillat jotka jätät taaksesi, sillä et voi koskaan tietää kuka voi seurata perässäsi.

Pliers

Tervetuloa takaisin Taavitsainen!

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2011/10/18/tiemaksu-veisi-autoilijalta-jopa-20-euroa-kuussa/201115005/12?ref=tf1

Quote
Tiemaksu veisi autoilijalta jopa 20 euroa kuussa

Tiemaksujärjestelmä ei suinkaan tulisi olemaan miljardiluokan hanke kuten mediassa on esitetty. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan hintaa kertyy korkeintaan 100 miljoonaa euroa – ja 10–20 euroa kuussa jokaiselle autoilijalle.

Tiemaksujärjestelmän perustaminen tulisi maksamaan valtiolle muutamia kymmeniä miljoonia euroja, Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo. Korkeimmilaankin kustannukset jäisivät sataan miljoonaan, eli paljon väitettyä alemmas.

Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) suunnitelma tiemaksujen keräämisestä gps-paikannuksen avulla sai tiistain Turun Sanomissa kritiikkiä kalleudestaan. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen väitti, että järjestelmän hinta olisi miljardiluokkaa.

Ministeriön laskelmissa järjestelmä on halvempi. Se myös rahoittaa itseään käyttäjiltä perittävillä maksuilla. Ne olisivat aluksi 10–20 euroa kuukaudessa ajoneuvoa kohti, eli joka kuukausi autoilevalle tulisi vuodessa jopa 240 euron lisälasku.

– Tekniikan kehittyessä ja markkinoiden laajetessa kustannukset alenevat niin kuin muillakin aloilla, ministeriö lohduttaa tiedotteessaan.

Viestintäministeriön laskutoimitus ei ilmeisesti ota huomioon valvontaa. Järjestelmän perustaminen, valvominen ja ylläpitäminen ovat eri asioita. Oireellista on, ettei ministeriön mukaan veronmaksajan raha ole rahaa ollenkaan.

Lisäksi tämä laskutoimitus viittaa sellaiseen, että mrd. kustannuksella autoilija maksaa 200 euroa kuussa.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

MW

Quote from: Pliers on 18.10.2011, 20:49:43
***
Quote
Tiemaksu veisi autoilijalta jopa 20 euroa kuussa
***
– Tekniikan kehittyessä ja markkinoiden laajetessa kustannukset alenevat niin kuin muillakin aloilla, ministeriö lohduttaa tiedotteessaan.

Viestintäministeriön laskutoimitus ei ilmeisesti ota huomioon valvontaa. Järjestelmän perustaminen, valvominen ja ylläpitäminen ovat eri asioita. Oireellista on, ettei ministeriön mukaan veronmaksajan raha ole rahaa ollenkaan.

Lisäksi tämä laskutoimitus viittaa sellaiseen, että mrd. kustannuksella autoilija maksaa 200 euroa kuussa.

Mitä v*tun paskaa? Kustannukset varmaan alenevat, mutta minkä autoiluun liittyvän veron on koskaan nähty laskevan?

Mitkä v*tun markkinat? Orjille komennetaan pallo jalkaan, ja sitten todetaan "kylläpäs pallomarkkinat laajenevat mukavasti!"

Kanootinmuotoisia, pitkiä ajatuksia sinne aivopieremön suuntaan! Ja vielä !11!11!!

Jepulis

Quote from: Pliers on 18.10.2011, 20:49:43
QuoteNe olisivat aluksi 10–20 euroa kuukaudessa ajoneuvoa kohti,

aloilla, ministeriö lohduttaa tiedotteessaan.
Oireellista on, ettei ministeriön mukaan veronmaksajan raha ole rahaa ollenkaan.
Aivan. On ihmeellistä, jos 100 miljoonalla saadaan jokaiseen 2 miljoonaan autoon GPS perintälaite. Sen mukaan perintälaite ei maksa kuin 50 euroa. Tämä tapahtuu lähinnä unessa. Todellisuudessa puhutaan pienimmillään 10 kertaisesta summasta.

Mikäli se kuitenkin maksaa 50,-, niin se on sikäli hyvä asia, että autoilijan kannalta laitteen toiminta on erittäin yksinkertaisella parinkympin laitteella estettävissä. Toimintavarma laite maksaa kuitenkin asennuksineen ainakin noin 1000 euroa, eli 2 miljardia kansantalouden rahaa.

Jos ministeriö aikoo periä veronmaksajilta 480 miljoonaa (mihin uutinen viittaa), se aikoo tehdä sen ainakin noin 2,5 miljardin kertakustannuksella kansantaloudelta. Mutta eikai sitä muuten ministeriksi pääsisikään, jos ei tuota yhtälöä näkisi kansantaloudellisesti järkeväksi.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

MW

Mietitäänpäs muita aspekteja: jokaisen ruuhkaisen moottoritien ja kehäväylän vieressä kulkee se kinttupolku, tai vaikkapa omakotialueen sun muun nukkumalähiön läpäisevä väylä.

Näitä väyliä käyttäviä on tietysti rokotettava samalla hinnalla, kuin motarin käyttäjiä, koska muuten taatusti suuri osuus liikenteestä jyrrää näitä kinttupolkuja pitkin, missä Mika-Petteri ja Jonna-Maaria aloittelevat polkupyörillään haparoivin ottein ensimmäistä koulumatkaansa ihan itse. Jos kehätien Hummerit ohjataan verotuksellisesti sinne, jännää tulee.

Paskempi juttu meille 3-tien varressa asuville. A1-luokan maksu joka kauppareissusta, työmatkoista puhumattakaan.

sivullinen.

Quote from: MW on 18.10.2011, 21:01:26
Quote
Tiemaksu veisi autoilijalta jopa 20 euroa kuussa
***
– Tekniikan kehittyessä ja markkinoiden laajetessa kustannukset alenevat niin kuin muillakin aloilla, ministeriö lohduttaa tiedotteessaan.

Mitkä v*tun markkinat? Orjille komennetaan pallo jalkaan, ja sitten todetaan "kylläpäs pallomarkkinat laajenevat mukavasti!"

Ihan hyvä kysymys. Mutta varmasti tiedät miten koneiston "laskennaliset" tulokset rakennetaan.

Maksu veisi siis aluksi autoilijalta 20 euroa kuussa, joka on "laskennallisesti" tutustumishinta. Todelliseksi hinnaksi hinnaksi "lasketaan" 100 euroa, mutta "markkinoiden" kehityksen johdosta se laskee 60 euroon. "Markkinoiden" kehitys taas tarkoittaa miten hyvin laitteita onnistutaan pakkosyöttämään kansalle. Jos pakkosyötössä on ongelmia, hintoja lasketaan kysynnän nostamiseksi, jos toimet onnistuvat hinnat laskevat jostain muusta syystä. Hinnat siis nousevat aina, mutta "laskennallisesti" hinnat laskevat.

Samalla tavalla menee kuin uusin valtion 0.2% lisäys tuloveroihinkin, jonka valtio lupasi itse maksaa ja siten tukea Tupoa sadoilla miljoonilla! Tilastokikkailua on vain Kreikassa.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

MW

Markkinat muodostuvat kysynnästä ja tarjonnasta. Merja Kyllöselle ei nyt kyllä kaiken järjen mukaan pitäisi kysyntää olla.

Voiko tuollaisella olla edes ystäviä? Onko sen miehessä ja muksuissa jo GPS-siru? V*tun ilmestyskirjan peto. Ja en, en ole uskonnollinen. Jos olisin, pyytäisin Ukkoa lyömään vasamallaan.

Tauno-yksi

Ehdotan, että mikäli tämä pöljääkin pöljempi GPS-seurantalaittteisto päätetään ottaa käyttöön, ryhdymme kaikki kerralla kansalaistottelemattomiksi, ja järjestämme ympäri maata kokoontumisajoja, joissa ajetaan laitteiden päältä.  Maksoi mitä maksoi.

Kuuluu sarjaan kalja laimeammaksi - alkoholia ja vettä bensaan - rahaa Kreikan asekauppoihin. Kotimaisten huippuosaajien parhaita saavutuksia.

Seinähullu hallitus.

MW

Quote from: sivullinen. on 18.10.2011, 21:35:20
***
Ihan hyvä kysymys. Mutta varmasti tiedät miten koneiston "laskennaliset" tulokset rakennetaan.

Maksu veisi siis aluksi autoilijalta 20 euroa kuussa, joka on "laskennallisesti" tutustumishinta.
***

Ööh, enpä ole huomannut spekulaatioita tutustumistarjouksesta. Eikös tämä ole tarkoitus survoa suoraan kuivana kakkoseen, kuin monikulttuuri konsaan?

JmR

Veikkaan ettei 99.9999999% kansasta halua sijoittaa useita satoja miljoonia systeemiin, josta ei ole mitään hyötyä.

Demokratiaa parhaimmillaan.
1§ "Suomi on täysivaltainen tasavalta."

MW

Arvaas kysytäänkö 99,9999 prosentilta, kun älypäällä välähtää?

ämpee

Minkähänlaisia valopäitä siellä ministeriössä on ?

GPS systeemin toiminta.

GPS laite vastaanottaa vähintään neljän satelliitin signaalin, jolloin sisäinen ohjelma pystyy laskemaan laitteen sijainnin.
Normi kaupoissa olevat GPS laitteet ovat siis pelkkiä vastaanotin/laskukoneita, ne eivät lähetä mitään.
Vastaavasti satelliitit eivät vastaanota mitään massalähetyksiä, joten ministeriö odottaa jotain kummallista tältä järjestelmältä.

Voidakseen käyttää hyväkseen autoilijoiden valvontaan GPS systeemiä, valtion tarvitsee valmistuttaa jokaiseen markkinoilla kaupiteltuun GPS laitteeseen yhteensopivan lähettimen, sekä ammuskella taivaalle riittävän määrän tietoliikennesatelliitteja vastaanottamaan kaikkien lähetinten signaalin, ja lähettämään saadut tiedot ministeriön antenniin.

Asiassa vain on muutama mutta, kaikkiin GPS laitteisiin sopivaa lähetintä tuskin saadaan koskaan valmistettua, systeemin vaatima satelliitti on toistaiseksi suunnittelematta, ja koko roskaa olisi helppo huijata.

Mikäli ministeriö suunnittelisi käyttää GSM järjestelmää paikannustarkoitukseen, olisi asiassa edes jonkinlaista järkeä, jolloin silloinkin huijaaminen olisi kovin yksinkertaista.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Oami

Quote from: ämpee on 18.10.2011, 22:32:24
Mikäli ministeriö suunnittelisi käyttää GSM järjestelmää paikannustarkoitukseen, olisi asiassa edes jonkinlaista järkeä, jolloin silloinkin huijaaminen olisi kovin yksinkertaista.

Käsittääkseni juurikin GSM-järjestelmää. GPS nimenomaan toimii vain yhteen suuntaan, kuten kerroit. Toisin sanoen jokaisella autoilijalla on oltava jatkuvasti päällä oleva datayhteys. Joku kännykkäoperaattori tuostakin kiskoo sievän siivun välistä.

Kyseenalaistan vahvasti sanat "edes jonkinlaista järkeä".
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

MW

Quote from: Oami on 18.10.2011, 22:35:56
Quote from: ämpee on 18.10.2011, 22:32:24
Mikäli ministeriö suunnittelisi käyttää GSM järjestelmää paikannustarkoitukseen, olisi asiassa edes jonkinlaista järkeä, jolloin silloinkin huijaaminen olisi kovin yksinkertaista.

Käsittääkseni juurikin GSM-järjestelmää. GPS nimenomaan toimii vain yhteen suuntaan, kuten kerroit. Toisin sanoen jokaisella autoilijalla on oltava jatkuvasti päällä oleva datayhteys. Joku kännykkäoperaattori tuostakin kiskoo sievän siivun välistä.

Kyseenalaistan vahvasti sanat "edes jonkinlaista järkeä".

Täysin mieletöntä, mutta kuten ihmiskaupassakin, tässäkin saataisiin paskaa liikkumaan niin paljon, että kiinnostuneita välistävetäjiä on paljon.

Ne sitten suputtelevat noiden ymmärtämättömien korviin.

ämpee

Quote from: Oami on 18.10.2011, 22:35:56
Quote from: ämpee on 18.10.2011, 22:32:24
Mikäli ministeriö suunnittelisi käyttää GSM järjestelmää paikannustarkoitukseen, olisi asiassa edes jonkinlaista järkeä, jolloin silloinkin huijaaminen olisi kovin yksinkertaista.

Käsittääkseni juurikin GSM-järjestelmää. GPS nimenomaan toimii vain yhteen suuntaan, kuten kerroit. Toisin sanoen jokaisella autoilijalla on oltava jatkuvasti päällä oleva datayhteys. Joku kännykkäoperaattori tuostakin kiskoo sievän siivun välistä.

Kyseenalaistan vahvasti sanat "edes jonkinlaista järkeä".

Tämä juolahti mieleeni vasta edellisen viestin lähettämisen jälkeen, eli GPS ja GSM systeemien yhteisellä käyttämisellä voidaan tosiaan autoilijoita valvoa.
Tarvitaan vain jokaiselle autoilijalle GPS-GSM yhdistelmälaite, joka jonkun operaattorin verkon kautta lähettää asemapaikkatietoja ministeriön tietokoneelle netin yli.

Tälläistä GPS-GSM laitetta vain ei ole markkinoilla, kuten ei ministeriön tarvitsemaa ohjelmaakaan.

Myöskään ei ole saatavilla laitteita tämän järjestelmä käytön valvontaan.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

MW

Quote from: ämpee on 18.10.2011, 22:44:38
Quote from: Oami on 18.10.2011, 22:35:56
Quote from: ämpee on 18.10.2011, 22:32:24
Mikäli ministeriö suunnittelisi käyttää GSM järjestelmää paikannustarkoitukseen, olisi asiassa edes jonkinlaista järkeä, jolloin silloinkin huijaaminen olisi kovin yksinkertaista.

Käsittääkseni juurikin GSM-järjestelmää. GPS nimenomaan toimii vain yhteen suuntaan, kuten kerroit. Toisin sanoen jokaisella autoilijalla on oltava jatkuvasti päällä oleva datayhteys. Joku kännykkäoperaattori tuostakin kiskoo sievän siivun välistä.

Kyseenalaistan vahvasti sanat "edes jonkinlaista järkeä".

Tämä juolahti mieleeni vasta edellisen viestin lähettämisen jälkeen, eli GPS ja GSM systeemien yhteisellä käyttämisellä voidaan tosiaan autoilijoita valvoa.
Tarvitaan vain jokaiselle autoilijalle GPS-GSM yhdistelmälaite, joka jonkun operaattorin verkon kautta lähettää asemapaikkatietoja ministeriön tietokoneelle netin yli.

Tälläistä GPS-GSM laitetta vain ei ole markkinoilla, kuten ei ministeriön tarvitsemaa ohjelmaakaan.

Myöskään ei ole saatavilla laitteita tämän järjestelmä käytön valvontaan.

Kuule kyllä kuka tahansa toimittaa (case VR). Kunhan rahaa saadaan palamaan paljon toimimattomasta halppissysteemistä, ja samalla nussitaan ennestään toimivatkin osat kumoon.

No, okei, kun Intiassa testaamisesta on kokemusta, niin sovitaanko, että kun pelaa Intiassa niin, että joka v*tun riksakuskilla on lutikka kyydissä, ja pelaa 100%, sitten uskon.

Jack

Bensan hinnassa on jo kilometripohjaista maksua. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän valtio saa verotuloja. Jos halutaan rahastaa enemmän kaupungissa ajamisesta kuin harvaan asutulla maaseudulla ajamisesta, silloin kai on selvitettävä jotenkin - esimerkiksi kameroilla ja GPS:llä - missä ajetaan. Bensa tuskin voi olla kaupungissa kalliimpaa kuin muuallakaan.

Berliinissä ajamisesta rahastetaan tuulilasiin liimattavalla tarralla, mutta se on kertaluonteinen vero, eivätkä kilometrit ratkaise. Allekirjoittaneellakin on tällainen tarra toisen autonsa ikkunassa (kun tuli oltua kaupungissa vähän kauemmin).

Paras tapa olisi tehdä kaupunkien joukkoliikenteestä niin halpaa ja mukavaa ja houkuttelevaa, etteivät ihmiset enää viitsisi ajaa ruuhkissa omilla autoillaan. Eihän yksityinen liike-elämäkään voi toimia niin, että se rankaisee niitä, jotka eivät vielä ole asiakkaita, ja toivoo siten pakottavansa heidät asiakkaiksi. Julkisella sektorilla sen sijaan luotetaan pakon voimaan, joten tältä osin sen liiketoimintaidea on hieman kyseenalainen. Mafia toimii näin.

Sinänsä aiheelliseen huoleen lisääntyvästä valvonnasta ja viranomaiskontrollista, on olemassa ratkaisu. Demokratisoidaan viranomaistoiminta. Ei enää ajatella, että viranomaiset ovat hämäräperäinen salainen joukko jossakin ylhäällä, joka kerää tietoja meistä tavallisista kansalaisista omia peiteltyjä tarkoitusperiään varten, vaan ajatellaan, että viranomaiset olemme me. Ja mehän emme käytä itsestämme kerättyä tietoa väärin, emmehän.

No, ennen kuin edellä kuvattuun ajattelutapaan voidaan siirtyä, tarvitaan yksi pieni juttu. Nimittäin vallankumous. Mutta on niitä tehty ennenkin.

GPS sinänsä tarjoaisi loistavan pohjan koko liikennejärjestelmän uudistamiseksi nykyistä turvallisemmaksi ja autoilijoiden kannalta huolettomammaksi. Tällä hetkellä autojen nopeuksien kontrollointi perustuu valtion sakkotulojen maksimoinnin sekä muiden syiden takia kaavaan, jossa kansalaisille myydään yhä nopeampia ja tehokkaampia autoja, ja maantiet uudistetaan entistä paremmiksi, jotta autoilla voi ajaa entistä kovempaa – ja samaan aikaan nopeusrajoituksia alennetaan ja sakkorahan keräämistä tehostetaan kameroilla ja muulla valvonnalla.

Vuosittain jaetaan yli 300000 sakkoa liikennekameroiden perusteella. Itse en ole ihmeen kaupalla vielä saanut kamerasakkoa, mutta sen perusteella, mitä olen asiasta kuullut, en tiedä ketään, joka olisi ajanut kameran kohdalla tarkoituksella ylinopeutta ajatellen, että otanpa sakon, kun on näin kaunis päiväkin. Ylinopeutta ajetaan vahingossa, ja tähän koko juoni perustuukin. Autot rakennetaan tehonsa ja ajo-ominaisuuksiensa puolesta kokonaan toiseen nopeusympäristöön, mikä on nopeusrajoituksilla säädetty maanteiden nopeusympäristö. Ja tämä tarkoituksella ylläpidetty epäsuhta on valtiolle loputon sakkorahan lähde. Ylinopeutta ei haluta lopettaa. Siitä halutaan rahastaa.

GPS:n ja muutaman lisälaitteen avulla nopeudet saataisiin hidastumaan, eikä tarvitsisi sakottaa ketään. Autot eivät kulkisi kovempaa kuin mitä GPS:ään perustuva nopeudenhallintalaite sallii. Mutta tällöin siis menetettäisiin ne tärkeät valtion sakkotulot. Joten jos GPS tulee autoihin, se ei toimi näin, vaan sitä käytetään pelkkänä sakkorahan keräysautomaattina.

GPS:ää voisi hyödyntää tulevaisuudessa muullakin tavalla kuin autojen nopeuksien rajoittamiseksi. Koska GPS kertoisi kaikkien autojen reaaliaikaisen sijainnin, järjestelmä voisi estää esimerkiksi risteyskolarit. Vaikka kuljettaja ei huomaisikaan lähestyvää rekkaa, GPS tietäisi, että sieltä se tulee, ja painaisi jarrut pohjaan. Tällainen järjestelmä voisi estää myös ohituskolarit ja peräänajot (tähän on tosin olemassa jo toisenlainen järjestelmä) ja suuren osan kohtaamisonnettomuuksista ja jopa tieltä suistumisonnettomuuksia.

Maantieliikenteen vakavat onnettomuudet voitaisiin tulevaisuudessa lähes kokonaan estää automaattisen liikenteenohjausjärjestelmän avulla (vrt. lennonohjaus ja rautateiden liikenteenohjaus), jos haluttaisiin. Mutta ei uutta teknologiaa tulla käyttämään näin rakentavalla ja positiivisella tavalla vaan sitä tullaan käyttämään kansalaisten kontrolloimiseen ja rankaisemiseen ja muuhun tämän kaltaiseen negatiiviseen toimintaan.

Tämän vuoksi tarvittaisiin se vallankumous. Kansan pitäisi vaatia vapautensa ja ihmisoikeutensa takaisin pieneltä viranomaisklikiltä, jolle kaikki valta nykyisin on yleisen turvallisuuden nimissä valumassa.

P.S. Pieni tarkennus. En tarkoita GPS:llä pelkkää satelliittipaikannusta vaan järjestelmää, jossa tieto kulkee autoon ja autosta radioteitse muuallekin.