News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Valtio tutkii autoilijoiden gps-valvonnan - TE: ”Ongelma”

Started by B52, 19.06.2011, 11:52:50

Previous topic - Next topic

nevahood

QuoteNoiden häirintälaitteiden käyttö on muuten tiukan säädösten tulkinnan puitteissa laitonta.
Onkohan myös auton säilytys tallissa? GPS:n häirintäähän sekin on, vaikka auto on paikallaan. Tai vastaavasti liikkeessä: Onko laitonta ajaa autolla tunnelissa tai kaupunkialueella, jossa GPS ei kuulu? Järjestelmähän täytyisi integroida auton ajotietokoneeseen, jotta häirinnän voi todistaa (ajetut kilometrit ja gps:n kilometrit täsmäävät). Ei onnistu ainakaan vanhempiin autoihin, joten häirintälaitteella voisi kiertää varsin helposti tuon asian.

Järjestelmä ei tosiaankaan sovellu järkevästi ruuhkamaksujen yms. keräämiseen. Siihen käyttöön on kameravalvonta huomattavasti tehokkaampi (tuohon käy suoraan keskinopeusvalvonnassa käytettävä järjestelmä). GPS toimii sen sijaan mainiosti nopeusvalvontaan ja muuhun kulunvalvontaan, johon tuota todellisuudessa käytettäisi.
Suurkiihottaja Runeberg

P

Quote from: Sunt Lacrimae on 19.06.2011, 15:47:47


Ei sillä, että pitäisin GPS-valvontaa yksityisliikenteessä muutenkaan perusteltuna edes nykyisissä oloissa, mutta tämä on myös merkittävä pointti asiaa tarkastellessa. Lainsäädännön pitää olla sellaista, että ainoana turvana väärinkäytöksiä vastaan ei ole "kyllä viranomaisiin voi luottaa".

Joku järjestelmän huvikseen kaataminen 17v script kiddien toimesta on tosiaan pientä siihen verrattuna, kun tietoja vaikkapa vähän arkaluontoisemmassa asemassa olevien henkilöiden liikenteestä alkaa sataa siihen sun tähän mediaan, tai siihen kun vaikkapa joku vähän älykkäämpi keikkamies keksii tavan hakkeroida GPS-systeemi tai lahjoa joku jolla pääsy kyseiseen systeemiin. Sitten ihmetellään, miten se vartiointiliikkeen arvokuljetusauto joutui näinkin kellontarkan ryöstön kohteeksi.


Jep. Ja seuraavaksi voidaan ihmetellä tosiaan juorulehdissä olevia tarkkoja tietoja julkimoiden kulkemisista ja tapaamisista, kun jo nyt poliisi vuotaa kuin seula keltaiselle lehdistölle salaista tietoa muutamien kymppien tai satasten urkkimispalkkioita vastaan.


Vakavampi uhka vaan on, että joku julkimo kaapataan tai politikko murhataan järjestelmästä urkittujen sijainti/ liikkumistietojen avulla. Nuo arvokuljetusryöstöt tulevat kyllä ensiksi.


Kaikki järjestelmät tulevat vuotamaan ennenmmin tai myöhemmin. Tuossa systeemissä on oikeita turvallisuusvaaroja, pelkän isoveljen urkinnan lisäksi.

Ihmetyttää vihreiden into ehdotella urkkimisjärjestelmien rakentamista.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Rapsakka Rapu on 19.06.2011, 16:41:49
Ylipäätään on vähän pökkelöä kehittää tuollainen kallis ja tietoturvan kannalta vaarallinen järjestelmä jota on vieläpä helppo huijata. Järkevämpää olisi lisätä bensan hintaan vaikka yhden sentin tienkäyttömaksu. Silloin  saataisiin sama lopputulos jota ei voisi huijata, olisi turvallinen ja järjestelmän kehittämiseen ja ylläpitoon tarvittavat rahat säästyisivät johonkin fiksumpaan.

Niihän se olisijärkevämpi kerätä rahaa korottamalla jo olemassa olevia keräysjärjestelmiä käyttäviä veroja, kuin luoda pirun kallis uusi järjestelmä, jonka ylläpitämiseen tulee kulumaan leijonaosa järjestelmällä kerättävistä rahoista.

Jokainen ymmärtää, että ko. systeemi tulee luomaan kallispalkkaisia urkitun tiedon myötä valtavasti valtaa sisältäviä työpaikkoja politikoille ja heidän hännystelijöilleen. Lisäksi tulee tuon urkkimiskoneiston luominen urkittavien itse maksamana.

Siksi on täysin selvää miksi moista hirvitystä halutaan rakentaa. Verotus tai "luonnonsuojelu" eivät ole se syy, vaan markkinointikeino, jolla kultainen itse maksettava kahle yritään kaupata tyhmänä pidetylle kansalle.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Rapsakka Rapu

Kakkapuhettahan tuo "autovero poistuisi" -soopa on. Samat rahat, ja enemmänkin, kerättäisiin ihmisiltä eri nimikkeillä.

Luultavasti järjestelmään kehitettäisiin jonkinlainen yksityisyyden suojan override-systeemi. Se markkinoitaisiin esimerkiksi varkauden estona tai rikollisten jäljittämisen mahdollistamisella.
Jos [youtubevideon] nimessä lukee 'matunainen' niin eihän sitä kukaan ei-rasisti katso

Tähtitoimittaja Mari Pudas (twiitti poistettu)

Sunt Lacrimae

Oras "En omista ajokorttia periaatteellisista syistä" Tynkkynen ehdottelemassa mukajärkeviä suomalaiseen liikennepolitiikkaan.  :facepalm:

QuoteMaksujärjestelmä voisi perustua paikannukseen ilman, että ihmisiä tarvitsisi valvoa enempää kuin nytkään.

"Yksinkertaisimmillaan järjestelmään tallennettaisiin autosta vain maksutietoja - X km maksuluokassa Y - ei sijainti-, aika- tai reittitietoja", Tynkkynen vakuuttaa.

Miten tämä muka toimisi käytännössä? Jos ajan Helsingistä Tampereelle pitkin motaria ja tietojenkeruu näyttää kokoajan auton tiettyyn maksuluokkaan - esim maksuluokkaan "Moottoritie" - niin siitä kyllä päättelee tyhmäkin, että missä on liikuttu. Muutenkin olen sitä mieltä, että yksityisyysasioissa slippery slope-argumentti on paikallaan jos missä. Ei tällaisia asioita voi jättää päättäjien hyvän tahdon varaan.

Ei sillä, varmaankin esimerkiksi Venäjällä, Saudi-Arabiassa ja Kiinassa oltaisiin hyvin kiinnostuneita suomalaisen satelliittipaikannusteknologian suuresta vientipotentiaalista.
Play stupid games, win stupid prizes.

MW

Quote from: Sunt Lacrimae on 07.07.2011, 22:44:21
***
Ei sillä, varmaankin esimerkiksi Venäjällä, Saudi-Arabiassa ja Kiinassa oltaisiin hyvin kiinnostuneita suomalaisen satelliittipaikannusteknologian suuresta vientipotentiaalista.

Ja *drumroll*, 'liberaaleiksi' mielletyt vihreät kuolaavat tämän äärimmäisen kyttäyssysteemin perään. Isä Aurinkoinen ja Lenin-setä ovat hyvin, hyvin tyytyväisiä. Kyllä se GPS-siru pitää saada vielä ihonkin alle, yhteishyvän nimissä.

Toivottavasti pers rynkkysen äänestäjätkin pikkuhiljaa heräävät kyttäfiiliksiin ikuisesta pilvestään.

Tabula Rasa

Jeps, tietystikkään ei ole helppoa katkaista yhtä virtapiuhaa ja ruuvata ajokilometrejä vastaamaan gepsin osoittamaa lukemaa. tai vaihtoehtoisesti iskeä virtapiikillä koko laite sekaisin, ottaa sulake pois jollei tahdo sen olevan päällä tms. On se ihan mahdoton huijata tällaista.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Koepotkupallo

Quote from: Luotsi on 19.06.2011, 13:58:56
Quote from: B52 on 19.06.2011, 11:52:50
Jo nyt gps-laitteita valmistavat yhtiöt keräävät laitteiden käyttäjistä nimetöntä dataa. Jos gps-paikannus tulisi valtiolle, tämä data olisi yksilöitävä, jotta se olisi käyttökelpoista.

Hä? Millähän tekniikalla "gps-laitteita valmistavat yhtiöt" tuon datan oikein saavat?
Ei kannata kysyä Usarin toimittajan tietotason omaavilta.

Yksi tapa on ainakin se kun käyttäjä kytkee laitteen usb-liittimellä tietokoneeseen. Samalla kun karttaa päivittää, niin valmistaja todennäköisesti kerää dataa. Ainakin Garmin kysyy että haluaako käyttäjä antaa tietoja anonyymisti, mutta foliopipoisena uskon että ne keräävät kiellosta huolimatta.

Se tässä mietityttää, että tuleeko ensin gps, joka on mätänemässä käsiin ja sitten surullinen tapaus Galileo, joka on paitsi kallis ja myöhässä, niin vaatii myös uudet vastaanottimet.
Rehellinen lapinmies on myös yrittäjä-lakimies, varatuomari, suunnistaja, aloittaja, kenttäjuristi, juristi, auktorisoitu lakimies, varatuomari, juristi ja pelle.

MW

Quote
Satelliittivalvonnalla ei Tynkkysen mukaan missään tapauksessa ole tarkoitus kerätä tietoja, jotka loukkaisivat kansalaisten yksityisyydensuojaa. Maksujärjestelmä voisi perustua paikannukseen ilman, että ihmisiä tarvitsisi valvoa enempää kuin nytkään.

Eikä Sonyn ollut tarkoitus julkistaa asiakkaidensa henkilö-, salasana-, luottokortti-, you name it tietoja. Ja Sony on sentään yritys, jolla on jonkinlaista asiantuntemusta, yritystä ja mahdollisesti kykyä miellyttää asiakkaitaan. Toisin kuin Suomen valtiolla.

Veikko

Tällainen ajatus pitäisi ampua alas jo pelkästään sillä perusteella, että se loukkaa törkeästi länsimaisia käsityksiä kansalaisten oikeuksista toimia ja liikkua vapaasti, ilman viranomaisten jatkuvaa silmälläpitoa.

Tällainen käytäntö vihjaa siihen, että kansalaisten täytyisi pystyä joka hetki todistamaan olevansa syytön johonkin rangaistavaan toimintaan - siis päinvastoin kuin nykyinen länsimainen käytäntö, jossa todistusvelvollisuus on viranomaisilla (syyttömyysolettama). Tämä loukkaisi myös yksityisyyden suojaa.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Veli Karimies

Olette liian sinisilmäisiä tämänkin asian kanssa. Saahan laitetta toki häirittyä tai piuhoja katkottua, mutta siinä vaiheessa se laite on jo myyty ja sen myyjät hierovat karvaisia käsiään tyytyväisenä. Sitten tietenkin saat sakkoja jonkun laskukaavan mukaan, että näin ja näin paljon tääkin olis ajanut jos laite ois toiminut etkä voita mitään.

P

Quote from: Sunt Lacrimae on 07.07.2011, 22:44:21
Oras "En omista ajokorttia periaatteellisista syistä" Tynkkynen ehdottelemassa mukajärkeviä suomalaiseen liikennepolitiikkaan.  :facepalm:

QuoteMaksujärjestelmä voisi perustua paikannukseen ilman, että ihmisiä tarvitsisi valvoa enempää kuin nytkään.

"Yksinkertaisimmillaan järjestelmään tallennettaisiin autosta vain maksutietoja - X km maksuluokassa Y - ei sijainti-, aika- tai reittitietoja", Tynkkynen vakuuttaa.

Miten tämä muka toimisi käytännössä? Jos ajan Helsingistä Tampereelle pitkin motaria ja tietojenkeruu näyttää kokoajan auton tiettyyn maksuluokkaan - esim maksuluokkaan "Moottoritie" - niin siitä kyllä päättelee tyhmäkin, että missä on liikuttu. Muutenkin olen sitä mieltä, että yksityisyysasioissa slippery slope-argumentti on paikallaan jos missä. Ei tällaisia asioita voi jättää päättäjien hyvän tahdon varaan.

Ei sillä, varmaankin esimerkiksi Venäjällä, Saudi-Arabiassa ja Kiinassa oltaisiin hyvin kiinnostuneita suomalaisen satelliittipaikannusteknologian suuresta vientipotentiaalista.

Pakko sinne on oikeusturvasyistä maksujen tarkistamiseen kerätä koko liikkumistieto..

Kultainen kahle, jonka käyttäjät maksavat ja politikot povettavat pääsoan rahoista kamuineen. Pääosa kerätystä rahasta kun menee tuon sysyteemin ylläpitäjälle.

Miksi helvetissä kehittää helvetin kallis systeeemi, jonka keräämiä tietoja voi väärinkäyttää, ja jonka keräämästä rahasta suuri osa menee systeemin ylläpitoon, kun polttoaineveroa voi nostaa pari senttiä, joka tulee suoraan valton kassaan, koska edullinen keräystie on jo olemassa - öljy-yhtiöt tilittävät ceron valtiolle.


Oraksella on joku ihan muu taka-ajatuksena, tai Oras on se imbesilli, joka on pantu ajamaan kultaista kahletta..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Graerth

Quote from: Sunt Lacrimae on 07.07.2011, 22:44:21
Miten tämä muka toimisi käytännössä? Jos ajan Helsingistä Tampereelle pitkin motaria ja tietojenkeruu näyttää kokoajan auton tiettyyn maksuluokkaan - esim maksuluokkaan "Moottoritie" - niin siitä kyllä päättelee tyhmäkin, että missä on liikuttu. Muutenkin olen sitä mieltä, että yksityisyysasioissa slippery slope-argumentti on paikallaan jos missä. Ei tällaisia asioita voi jättää päättäjien hyvän tahdon varaan.

Joillekin meistä pelkkä "Oli ajamassa maksualueella AAA" (Eli varmaankin pelkästään helsingissä) kertoo jo jotain jos jotkut meistä eivät yleensä sielläpäin pyöri.

Toisekseen, autoilu on jo nyt sikamaisen ylikallista tässä maassa ja vielä pitäisi #¤&#! maksaa enemmän? Eikö se jumalauta riitä että uusi hallitus kertoo nostavansa polttoaine veroja ja paljon(veikkauksia milloin menee yleisesti yli 2 euron/litra? itsellä olisi ensi kesänä arpana).

Tämä jälkimmäinen vaan näille "Hei, lisätään pari senttiä bensan hintaan?"
EI #¤%& LISÄTÄ! SE MAKSAA JO NY LIIKAA!  :P

"Tarvitaan lisää rahaa autoilijoilta heistä aiheutuviin ruuhkakuluihin"
Ei tarvita, tarttee vaan saada siitä jumalattoman isosta autoilijoilta otetusta potista edes joskus takaisin päin.

l'uomo normale

Pelottavinta on se, kuinka moni olisi ensikuulemalta valmis hyväksymään tällaisenkin.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

P

Quote from: Graerth on 08.07.2011, 00:51:08
Quote from: Sunt Lacrimae on 07.07.2011, 22:44:21
Miten tämä muka toimisi käytännössä? Jos ajan Helsingistä Tampereelle pitkin motaria ja tietojenkeruu näyttää kokoajan auton tiettyyn maksuluokkaan - esim maksuluokkaan "Moottoritie" - niin siitä kyllä päättelee tyhmäkin, että missä on liikuttu. Muutenkin olen sitä mieltä, että yksityisyysasioissa slippery slope-argumentti on paikallaan jos missä. Ei tällaisia asioita voi jättää päättäjien hyvän tahdon varaan.

Joillekin meistä pelkkä "Oli ajamassa maksualueella AAA" (Eli varmaankin pelkästään helsingissä) kertoo jo jotain jos jotkut meistä eivät yleensä sielläpäin pyöri.

Toisekseen, autoilu on jo nyt sikamaisen ylikallista tässä maassa ja vielä pitäisi #¤&#! maksaa enemmän? Eikö se jumalauta riitä että uusi hallitus kertoo nostavansa polttoaine veroja ja paljon(veikkauksia milloin menee yleisesti yli 2 euron/litra? itsellä olisi ensi kesänä arpana).

Tämä jälkimmäinen vaan näille "Hei, lisätään pari senttiä bensan hintaan?"
EI #¤%& LISÄTÄ! SE MAKSAA JO NY LIIKAA!  :P

"Tarvitaan lisää rahaa autoilijoilta heistä aiheutuviin ruuhkakuluihin"
Ei tarvita, tarttee vaan saada siitä jumalattoman isosta autoilijoilta otetusta potista edes joskus takaisin päin.

Totta, että lisähintaa ei tarvita. En tankkaa enää dieseliä juuri Suomessa. Pienikulutuksisella dieselautolla, kun pistää Kannaksella (halvimmat asemat) auton täyteen ja lisäliruttaa Vaalimaalla + 10L jerry on täynnä ajaa +-1000 km ..

Kivennavalla pistin löpöä tankkiin hintaan 24.40 ruplaa..  Yksi euro on 41 ruplaa.. Eli joku 60 senttiä litra. Ja Venäjälläkin suurin osa hinnasta on veroa..

Mutta tuohon systeemiin. Mikään ihmisen luoma ei ole vikavapaa ja on aina kusetettavissa. Kyllä kaikki liikkumistieto on kerättävä, vai miten toimitaan tapauksissa, jossa auton omistaja saa helvetillisen laskun GPS-systeemistä, vaikka ei ole ajanutkaan siellä, missä laskussa väitetään? Pistää valituksen verottajalle lain mukaisesti. Kyllä verottajalla pitää olla muutakin tietoa kantaakseen vero, kuin "verotusalue". Muuten kaatuu perintä..

Entä monilla teillä.. Esim. Hämeenlinnan väylällä GPS heittelee motaria ajaessa välillä sille rinnakkaistielle ja piipittää rajoituksesta ja toisin päin..Kun tiet ovat rinnakkaiset ja suhteellisen lähekkäin..

Tuo systeemi ei voi olla laillinen pohja verotukselle, jos kaikkea liiketietoa ei oteta talteen ja pidetä tallessa onko se verotuksen oikeusturvan vaatiman vähintään viiden vuoden ajan? Vai miten väärinkäytökset/virheet korjataan?

Tuota systeemiä ei voi toteuttaa kuin keräämällä kaikki kulkemistieto autoon sidotusti vuosiksi. Jos joku oikeusturva suhteessa veroon halutaan säilyttää.

Sillon taas astutaan liikkumisenvapauden ja yksityisyydensuojan päälle. Ei sovi länsimaahan tuon tietojen votamispelon ja todellisuuden vuoksi.

Saksassa systeemi piti laittaa vain rekoille, sekin kaatui siihen, että systeemin ylläpitoon olisi mennyt suurin osa kerätystä rahasta! Järjetöntä.

OK. Voisin pitää systeemiä järkevänä dieselveron korvikkeena vapaavalintaisena esim. 60 000 kg yhdistelmille, joiden tien kulutus joitaisiin huomioida. Kyseiset autot sitten voisivat tankata vähäveroista löpöä (polttoöljy) ja maksaisivat sitten per kilometri. Idea voisi olla yrittäjille kädenojennus, että maksavat vain kun on ajoa. Nykyinen dieselvero kun maksetaan per päivä, ajoit tai et.  Tavaraliikenteessä rekkoja seurataan jo nyt GPS:llä, eikä siellä ole sellaista yksityisyyden vaatimusta kuin ihmisten liikkumisessa. Homma vaan kaatuu siihen, että ssysteemi maksaa sen verran, että pääsoa tuotosta menee systeemin ylläpitämiseen, mikä on järjetöntä..

Koko systeemin ajamisen syy on vain saada 24/7 kansalaisten valvontatyökalu, jonka kansalaiset itse maksavat. Muuta järkeä koko ajatuksessa ei ole.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

sivullinen.

Quote from: MW on 07.07.2011, 23:06:53

Kyllä se GPS-siru pitää saada vielä ihonkin alle, yhteishyvän nimissä.


Ei siitä merkittävää lisähyötyä tulisi. Nykyään on jokaisella kännykkä aina päällä ja mukana. Tukiasemien perusteella ei paikkatieto ole metrin tarkkaa, mutta kymmenet metrit riittää ulkoilmassa. Sisätiloissa GSM on paljon tarkempi kuin GPS, joka vaatii yhteyden vähintään kolmeen sateelliittiin. Ihmisten tarkkailun kannalta siis GPS olisi enintään redundantti huono varajärjestelmä.

Sitten kysymys. Mahdetaanko ihmisiä tarkkailla jo nykyään kännyköiden avulla? Ainakin paikkatieto menee tukiasemille, ja on sieltä luettavissa. Jokainen voi käydä "sallimassa" oman paikkatietonsa esittämisen erillaisissa internetsivustoissakin. Enkä tässä tarkoita mitään Android tai iPhone GPS tunnistusta vaan perus GSMää.

Mielestäni ei kannata pelätä urkintaa viranomaisten taholta. Heillä on tarpeeksi tekemistä paperienpyörittelyssä eikä kukaan jaksa seurata "tavisten" toimia paria tuntia kauempaa. "julkkisten" seuraaminen on yhtä tylsää, ja pääosa juorulehtien julkkisjutuista tulee julkkiksen oman tyrkytyksen kautta: hei kattokaa kun mä olen kännissä!
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

P

Quote from: sivullinen. on 08.07.2011, 01:27:42
Quote from: MW on 07.07.2011, 23:06:53

Kyllä se GPS-siru pitää saada vielä ihonkin alle, yhteishyvän nimissä.


Ei siitä merkittävää lisähyötyä tulisi. Nykyään on jokaisella kännykkä aina päällä ja mukana. Tukiasemien perusteella ei paikkatieto ole metrin tarkkaa, mutta kymmenet metrit riittää ulkoilmassa. Sisätiloissa GSM on paljon tarkempi kuin GPS, joka vaatii yhteyden vähintään kolmeen sateelliittiin. Ihmisten tarkkailun kannalta siis GPS olisi enintään redundantti huono varajärjestelmä.

Sitten kysymys. Mahdetaanko ihmisiä tarkkailla jo nykyään kännyköiden avulla? Ainakin paikkatieto menee tukiasemille, ja on sieltä luettavissa. Jokainen voi käydä "sallimassa" oman paikkatietonsa esittämisen erillaisissa internetsivustoissakin. Enkä tässä tarkoita mitään Android tai iPhone GPS tunnistusta vaan perus GSMää.

Mielestäni ei kannata pelätä urkintaa viranomaisten taholta. Heillä on tarpeeksi tekemistä paperienpyörittelyssä eikä kukaan jaksa seurata "tavisten" toimia paria tuntia kauempaa. "julkkisten" seuraaminen on yhtä tylsää, ja pääosa juorulehtien julkkisjutuista tulee julkkiksen oman tyrkytyksen kautta: hei kattokaa kun mä olen kännissä!

Kaverini, joka teki lopputyötään kyseisestä aiheesta ja on erikoistunut "data miningiin" ja on siitä saanut paksua palkkaa yli vuosikymmenen toimien mm. isojen pörssiyhtiöiden johdon konsulttina, ei omista etukortteja, vaikka oli mukana luomassa ja rakentamassa muutamaa isointa etukorttijärjestelmää Suomessa. Juuri siksi.. :roll:



http://en.wikipedia.org/wiki/Data_mining

Siis siitä loputtomasta kerätystä datasta saadaan hyvällä suunnittelulla ja kasvaneella laskentateholla irti vaikka mitä.. :roll:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

elven archer

Nuo Vihreät typerykset eivät ymmärrä edes sellaista pientä yksityiskohtaa, että GPS-laite heittää sijaintia välillä ties minne. Osmokosmokin haaveilee katukohtaisesta kyttäämisestä, mutta ei ole ilmeisesti ikinä käyttänytkään GPS:ää, koska muuten tietäisi, että monesti navigaattorin mukaan menee juuri viereisellä kadulla kuin todellisuudessa tapahtuu. Miten yleensäkään ihminen voisi varmistua, että laite laskuttaa oikein? Entäpä, miten tehdään valitus, kun laite ei laskuta oikein? Mitenhän sen todistaa? Erityisesti, miten sen todistaa, jos paikkatietoja ei kerätä? Kuluttajasuoja on yhtä hyvä kuin Vihreitä äänestäessä...

Vihreät ajavat Suomesta kyttääjien yhteiskuntaa. GPS-kyttäystä, nettikyttäystä. Ei saa enää puhua ajatuksiaan julki, ei saa liikkua Vihreän Isoveljen tietämättä. Oikeus on vain maksaa korotettua energiaveroa. Minä vihaan tätä porukkaa, koska nämä vihaavat ihmistä. Tämän lopullinen pihvi on lopettaa yksityisautoilu ja tappaa maaseutu, koska Vihreät ovat kaupunki-ihmisiä ja he tarvitsevat Tontun kolumnissaan havainnollistamaan utopiaansa megapoli-Helsingistä vielä paljon ihmisiä, jotta voivat tuntea elävänsä suurkaupungissa vailla ikuista alemmuuden tunnetta, kuinka Suomi on niiii-in landea. Rikollisuus on jo työn alla, slummit ovat jo työn alla, etniset vastakkainasettelut ovat kasvussa. Enää puuttuu megapolin kurjuudesta, öh, jännittävyydestä ja elävästä sykkeestä, ihmiset. Paras tapa on tappaa luonnon nimissä maaseutu ja sehän onnistuu tappamalla liikkuminen.

B52

Quote from: Dilat Laraht on 08.07.2011, 00:54:34
Pelottavinta on se, kuinka moni olisi ensikuulemalta valmis hyväksymään tällaisenkin.

Niinpä, suorastaan surullista.

Kaipa nämä samaiset hyväksyjät suvaitsevat myös sen että kamerat laitetaan heidän makuuhuoneisiin.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

vepa

Kiinnostaisi tietää, että mitähän mieltä Kasvi on asiasta?

Tunkki

Quote from: sivullinen. on 08.07.2011, 01:27:42
Sitten kysymys. Mahdetaanko ihmisiä tarkkailla jo nykyään kännyköiden avulla?
[/quote]

Tarvittaessa kyllä :) GSM-systeemin paikannus on varsin simppeli ja ei-tarkka, sillä puhelimesi tietää metrin tarkkuudella etäisyyden tukiasemaan jonka kautta puhelu kulkee. Paikkatieto on mallia "2357 metriä tukiasemasta NNNN", ja saadaan selville että sijaintisi on 2357m-säteisen ympyrän kehällä em. tukitolpasta.

normi

Meno on kohta pahempaa kuin neuvostoliitossa. Ihmisen täytyy saada olla missä haluaa ilman, että viranomaiset tietävät tarkan sijainnin. ehdottomasti kiellettävä tällainen kyttäys. Tuosta on vain askel ihon alle asennettavaan siruun jokaiselle kansalalaiselle.
Impossible situations can become possible miracles

Koepotkupallo

Quote from: P on 08.07.2011, 01:32:09

Kaverini, joka teki lopputyötään kyseisestä aiheesta ja on erikoistunut "data miningiin" ja on siitä saanut paksua palkkaa yli vuosikymmenen toimien mm. isojen pörssiyhtiöiden johdon konsulttina, ei omista etukortteja, vaikka oli mukana luomassa ja rakentamassa muutamaa isointa etukorttijärjestelmää Suomessa. Juuri siksi.. :roll:

http://en.wikipedia.org/wiki/Data_mining

Siis siitä loputtomasta kerätystä datasta saadaan hyvällä suunnittelulla ja kasvaneella laskentateholla irti vaikka mitä.. :roll:

Kaverisi ei varmaan käytä myöskään maksu- tai luottokortteja, matkakorttia ym.?


Rehellinen lapinmies on myös yrittäjä-lakimies, varatuomari, suunnistaja, aloittaja, kenttäjuristi, juristi, auktorisoitu lakimies, varatuomari, juristi ja pelle.

Rapsakka Rapu

Quote from: P on 08.07.2011, 01:25:15
Mutta tuohon systeemiin. Mikään ihmisen luoma ei ole vikavapaa ja on aina kusetettavissa.

Samalla tavalla kuin murtovarmaa kassakaappia ei ole, ei ole myöskään murtovarmaa tietojärjestelmää - ja jos sellainen olisikin, se pitäisi heti kieltää lailla koska se uhkaisi kaikkien turvallisuutta.
Jos [youtubevideon] nimessä lukee 'matunainen' niin eihän sitä kukaan ei-rasisti katso

Tähtitoimittaja Mari Pudas (twiitti poistettu)

sivullinen.

Quote from: normi on 08.07.2011, 09:55:01
Meno on kohta pahempaa kuin neuvostoliitossa. Ihmisen täytyy saada olla missä haluaa ilman, että viranomaiset tietävät tarkan sijainnin.

Älähän nyt Neuvostoliittoa hauku. Eurostoliitto on ajat sitten ohittanut sen rajapyykin. Neuvostoliitossa valvonta kohdistui vain ulkomaalaisiin ja toisinajattelijoihin. Eurostoliitossa valvonta kohdistuu kaikkiin muihin paitsi ulkomaalaisiin ja toisinajattelijoihin.

Ja tuskin kukaan KGB pomo osasi edes unelmoida nykyisen tasoisista valvontajärjestelmistä: sateellittipaikannus yhdistettynä kaikki ihmiset sisältävään tietojärjestelmään. Me elämme Berian utopiassa.

Luottamus hyvä, valvonta parempi.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

B52

http://www.ts.fi/online/kotimaa/267568.html

Tiemaksujen keruu satelliitin avulla maksaisi miljardin

Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas) aikomus kerätä tiemaksuja satelliittipaikannuksen avulla on asiantuntijoiden mukaan lähes mahdoton toteuttaa. Kyllösen viime viikolla julkistamaan suunnitelmaan suhtaudutaan epäillen jopa liikenneministeriön sisällä. –?Yleisesti on annettu toiveikas kuva siitä, miten yksinkertaisesti järjestelmä on toteutettavissa, ja miten teknologia on jo olemassa. Todellisuudessa tärkeimmät asiat, eli maksujen varmistaminen ja huijausyritykset, ovat täysin ilmassa, liikenneneuvos Lassi Hilska sanoo.

Tiemaksuja kerättäisiin gps-paikantimen sijaintitietojen perusteella. Paikantimen radiosignaalin voi kuitenkin halutessaan peittää vaikkapa foliolla.

Vastaavia gps-tiemaksuja peritään jo Saksassa moottoriteillä liikkuvilta rekoilta. Niitä seurataan kuitenkin samalla sadoilla kameroilla ja kymmenillä autopartioilla. Hilskan mukaan vastaava ei onnistu täällä, sillä maksuja suunnitellaan kaikille yleisille teille.

–?Hoidetaanko seuranta katsastuksen yhteydessä sinetöidystä matkamittarista? Miten eritellään yksityisillä teillä, ulkomailla tai vaikkapa autolautalla liikkumiset, Hilska kysyy.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kritisoi järjestelmän "järjettömiä" kustannuksia. Suppeampi järjestelmä maksoi Saksassa yli 700 miljoonaa euroa.

–?Tällaisessa miljardihankkeessa vastaan tullee tuttu tilanne. Kun veronmaksaja maksaa, lähdetään liikkeelle kympistä ja todetaan sitten, että valmista tuli mutta maksoi satasen, Nieminen toteaa.

Kyllönen vakuutti, että tiemaksu ei tule autoveron päälle. Nieminen ei niele lupausta.

–?Milloin valtio on luopunut vapaaehtoisesti veroista? Viime vuonna ehdotettu ruuhkamaksu vastaa keskiluokkaiselle neljän prosentin korotusta tuloveroon, Nieminen toteaa.



Kappas, joku on alkanut ajattelemaan ministeriössä.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Pliers

Saksassa pelkkä valvonta maksaa tuon 600-700 miljoonaa. Hinta ei pidä sisällään järjestelmän ylläpitoa, joka maksaa myös satoja miljoonia. Miljardin lisäkustannukset lienevät varsin hyvä arvaus. Lisäksi radiossa kerrottiin, että itse laite olisi kohtuullisen edullinen, vain noin 1000 euroa autoa kohti, 2,5 mrd. kustannus, joka ei ilmeisesti pidä sisällään asennustöitä.

Laitteisto on tietysti kertakustannus, mutta mittava sellainen. Jos Kyllösen ajatus, että verotus pysyisi samana kuin nyt, toteutuisi, menettäisi valtio miljardin verotulot vuosittain. Jos taas kustannukset otetaan autoilijalta, tarkoittaisi se miljardin lisälaskua autoilijalle. Rahalla ei kuitenkaan saataisi mitään hyödyllistä, kuten parempikuntoisia teitä.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

ikuturso

Quote from: Sunt Lacrimae on 07.07.2011, 22:44:21
Oras "En omista ajokorttia periaatteellisista syistä" Tynkkynen ehdottelemassa mukajärkeviä suomalaiseen liikennepolitiikkaan.  :facepalm:

QuoteMaksujärjestelmä voisi perustua paikannukseen ilman, että ihmisiä tarvitsisi valvoa enempää kuin nytkään.

"Yksinkertaisimmillaan järjestelmään tallennettaisiin autosta vain maksutietoja - X km maksuluokassa Y - ei sijainti-, aika- tai reittitietoja", Tynkkynen vakuuttaa.

Miten tämä muka toimisi käytännössä? Jos ajan Helsingistä Tampereelle pitkin motaria ja tietojenkeruu näyttää kokoajan auton tiettyyn maksuluokkaan - esim maksuluokkaan "Moottoritie" - niin siitä kyllä päättelee tyhmäkin, että missä on liikuttu. Muutenkin olen sitä mieltä, että yksityisyysasioissa slippery slope-argumentti on paikallaan jos missä. Ei tällaisia asioita voi jättää päättäjien hyvän tahdon varaan.

Ei sillä, varmaankin esimerkiksi Venäjällä, Saudi-Arabiassa ja Kiinassa oltaisiin hyvin kiinnostuneita suomalaisen satelliittipaikannusteknologian suuresta vientipotentiaalista.

Reittitiedot pitäisi kuitenkin tallentaa jonnekin maksujen verifiointitarvetta varten. Jos tulisi liian iso lasku, niin pitäisihän se todentaa reitistä, että maksu on relevantti. Jos taas reitissä näkyisi ajamattomia teitä, joiden aikana ihminen on ollut jossain muualla, voisi ilmetä jostain syystä sekaantuneita tietoja ja/tai muita vääriä maksuperusteita.

Mutta kun valtio tilaa tietojärjestelmiä, niin silloinhan ei tarvitse varautua bugeihin. Testataan intiassa ja maksetaan miljardi ja saadaan paskaa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Pliers

http://www.hs.fi/kotimaa/TS+Huijausyritykset+tiemaksun+keruussa+ep%C3%A4ilytt%C3%A4v%C3%A4t+ministeri%C3%B6ss%C3%A4/a1305547412805

Quote
Turku. Jopa liikenneministeriön sisällä epäillään, onko tiemaksujen kerääminen satelliittipaikannuksen avulla lainkaan toteutettavissa, kirjoittaa Turun Sanomat. Järjestelmän käyttöönottoa on ehdottanut liikenneministeri Merja Kyllönen (vas).

Tiemaksuja kerättäisiin gps-paikantimen sijaintitietojen perusteella. Järjestelmä kattaisi koko maan.

Ministeriön asiantuntija, liikenneneuvos Lassi Hilska sanoo, että nykyteknologian riittävyydestä hankkeen toteuttamiseen on annettu liian ruusuinen kuva.

"Todellisuudessa tärkeimmät asiat, eli maksujen varmistaminen ja huijausyritykset, ovat täysin ilmassa."

Esimerkiksi gps-paikannin on helppo peittää foliolla, jolloin satelliitti ei voi seurata autoa.

Järjestelmä voi myös osoittautua hyvin kalliiksi. Saksassa suppeampi järjestelmä maksoi yli 700 miljoonaa euroa, ja Ruotsi luopui koko maan kattavan järjestelmän luomisesta korkeiden kustannusten vuoksi.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

Ja tietenkin tämäkin ongelma on löytynyt siitä syystä, että se maksaisi valtiolle. Veronmaksajille koituvat kustannukset sivuutetaan täysin.