News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Onko Suomi Euroopan vastenmielisin maa?

Started by StadinKundi, 16.03.2011, 19:09:21

Previous topic - Next topic

StadinKundi

Arvostetun Kekkosen aikaisen ulkoministerin ja entisen presidenttiehdokkaan Keijo Korhosen kirjasta taannoin lukemani ajatus "Suomi on Euroopan vastenmielisin maa" on hämmentävällä tavalla jäänyt elämään sielussani. Kun luin tämän Suomen varhaisimpiin EU- ja maahanmuuttokriitikkoihin kuuluneen arvostetun poliitikon lauseen, jossa hän väittää tätä meille niin rakasta isänmaata Euroopan vastenmielisimmäksi maaksi, tulin vihaiseksi, loukkaantuneeksi ja epäileväksi. Keijo Korhonen kuitenkin tunnetaan älykkäänä ja rehellisenä kirjoittajana, jolla ei ole taipumusta mennä yleiseen hymistelyyn mukaan. Sen vuoksi en kyennyt koskaan vakuuttamaan itseäni siitä, että Keijo Korhonen on väärässä tämän ajatuksensa suhteen. Isänmaallinen mieleni leimasi Korhosen heti katkeroituneeksi vanhaksi mieheksi, joka kirjoittelee kaunaisia kirjoja Amerikasta käsin. Eihän häntä valittu presidentiksi. Suomiko muka vastenmielisin? Entä Viro? Latvia? Valko-Venäjä? Ehkä hän tarkoitti, että Suomi on Länsi-Euroopan vastenmielisin maa, vakuuttelen yhäkin itseäni.

Silmäni Suomen tilanteen suhteen ovat kuitenkin pikkuhiljaa avautuneet. Minun on ollut pakko myöntää, että Keijo Korhosen väitteessä saattaa olla perää. Tänään kuulin taas pitkästä aikaa minua yli kymmenen vuotta nuoremman pikkuveljeni mietteitä elämästä ja erityisesti koulunkäynnistä. Hän kertoi, miten hänen koulussaan on eräs vanhempi poika, joka on useita kertoja uhannut hakata hänet. Veljeni kertoi, miten tämä poika vain jostain oli saanut päähänsä, että veljeni ansaitsee tulla hakatuksi. Joka kerta kun veljeni ohittaa koulun käytävillä tämän pojan, tönäisee tämä veljeäni. Mitään loogista ja järjellistä syytä sille käytökselle ei ole. Veljeni ei ole koskaan käyttäytynyt loukkaavasti kyseistä poikaa kohtaan. Veljeni kertoma sai minut suuttumaan ja samalla aloin muistelemaan omia yläaste aikojani. Toden totta, miksi siellä oli niin paljon teinejä, jotka vain halusivat hakata toisia oppilaita? Mistä kumpuaa se yleinen sadistisuus, viha ja ihmisvastainen nyreys, mikä Suomessa on vallitsevana kulttuurillisena piirteenä? Miksi suomalainen haluaa vihata ihmisiä? Tämä ei koske kaikkia suomalaisia, mutta meidän kansanluonteessa selvästi on jokin selittämätön taipumis ihmisvihaan ja nihilismiin.

Samalla mieleeni tuli Keijo Korhosen ajatus, jota olin yrittänyt pitkään torjua. Miksi Suomessa sosiaaliturvaa heikennetään koko ajan? Miksi hintatason annetaan nousta niin korkeaksi, että ihmisten entuudestaan Länsi-Euroopan huonoimpiin kuuluva tulotaso ei tahdo millään riittää normaaliin elämiseen? Miksi hallitus kaavailee nostavansa arvonlisäveroja, mikä entisestään nostaa meidän sietämättömän korkeaa hintatasoa? Miksi suomalaiset oppilaat vihaavat koulua enemmän kuin missään muualla maailmassa? Miksi Suomessa on tutkimusten mukaan maailman eniten työpaikkakiusaamista?
Miksi on niin, että minä nuorehkona miehenä en ole koskaan kohdannut esimiestä, joka ei kiusaisi alaisiaan ja olisi väkivaltainen ja muutenkin häiriintynyt? Miksi Suomessa tehdään enemmän itsemurhia kuin muissa länsimaissa? Miksi 700 000 suomalaista käyttää psyykelääkkeitä?

Ei voi mitenkään välttyä näkemästä niitä jättimäisiä aineellisia ja henkisiä ongelmia, joita nyky-Suomi kohtaa. Olin pitkään suvaitsevainen. Tausta sille on se, että olin koulussa hyvä ja sain aina kehuja fiksuudestani ja siitä, miten tasapainoinen, kypsä ja suvaitsevainen olen. Erityisesti naisten antama positiivinen palaute lietsoi vaarallisella tavalla narsismiani ja uskoani siihen, että todellakin ymmärrän ja tiedän niin kuin kaikki muutkin suvaitsevaiset ja älykkäät ihmiset.

Pikkuhiljaa raadollinen todellisuus on tunkenut tajuntaani ja heikentänyt kykyäni ajatella postiviivisesti ja suvaitsevaisesti. Jos Suomi kerran on niin mahtava hyvinvointivaltio, niin miksi nuorisotyöttömyys on tällä hetkellä noin 25% ja mitä ihmeen järkeä on tuoda ulkomailta halpatyövoimaa maahan, joka ei kykene tarjoamaan oman maan kansalaisille työtä ja toimeentuloa?

En tiedä onko se geeneissä, mutta vaikuttaa todellakin siltä, että me suomalaiset teemme tästä maasta toinen toisillemme vastenmielisen paikan elää. Yleinen epäsosiaalisuus, sadistinen ajattelutapa, välinpitämättömyys ja tsaarinaikainen usko siihen, että liika rankaiseminen on aina parempi kuin ihmisten auttaminen tekee tästä maasta henkisesti hyvin erikoisen paikan olla ja elää.

Niin ja jotta suvaitsevaisuuteni romahdus olisi täydellinen, joudun kysymään itseltäni ja muilta, että mitä ihmeen järkeä on ottaa maahan pakolaisia, joilla on valtavasti vaikeita henkilökohtaisia ongelmia ja joiden kyky sopeutua suomalaiseen kulttuuriin on olematon?

Miksi suomalaiset poliitikot koko ajan keksivät uusia sääntöjä, joilla hankaloitetaan ihmisten elämää, kun elämisen perusedellytykset alkavat olla vähissä? Suomalaiset ovat menestyshullua kansaa niin kuin Ilta-Sanomien päätoimittaja totesi ja se yhdistettynä kunnon tyttöjen ja kunnon poikien täydellisyydentavoitteluun ja nipottamiseen tekee Suomesta sen, mikä se nyt on. Luullaan, että tästä maasta tulee parempi paikka elää, kun ihmisiä rankaistaan, eli sosiaaliturvaa heikennetään, ihmiset pakotetaan orjatöihin tai naurettaville kursseille, karkin syömisestä tehdään vaikeampaa makeisveron avulla ja koko ajan vatkataan säädöksien ja uusien direktiivien kanssa.

Jotta lukija ei aivan vaipusi masennukseen, tahdon lopuksi muistuttaa, että muistan Suomen, jossa suurin osa ihmisistä oli normaaleja ja tasapainoisia. En tiedä oliko se vain nuoren ihmisen naiiviutta ja kyvyttömyyttä tiedostaa asioita, mutta todellakin muistikuvieni menneisyyden Suomi oli jotenkin parempi paikka elää. Sitten tuli EU ja monta muuta asiaa ja kaikki muuttui...

Miten tässä näin kävi? Koska näen jälleen Suomen, jonka kolikoissa lukee "Suomen Tasavalta"? Koska näen Suomen, jossa sosiaaliturva on pohjoismaisella tasolla? Milloin koittaa aika, jolloin kenenkään suomalaisen ei tarvitse mennä leipäjonoon?

Pliers

Joku viisas on sanonut: "Pahoja asioita tapahtuu, koska hyvät ihmiset eivät tee mitään."

Suomalaiset pitävät huolta omista asoistaan. Sillä on kyllä hyvätkin puolensa.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

StadinKundi

Quote from: Pliers on 16.03.2011, 19:25:49
Joku viisas on sanonut: "Pahoja asioita tapahtuu, koska hyvät ihmiset eivät tee mitään."

Suomalaiset pitävät huolta omista asoistaan. Sillä on kyllä hyvätkin puolensa.

Aivan. Suomi pysyy jonkinlaisessa järjestyksessä kun ihmiset keskittyvät omiin asioihinsa. En minä sitä kiistä.

AuggieWren

Quote from: StadinKundi on 16.03.2011, 19:09:21
Miten tässä näin kävi?

Rohkeuden puute. Kateus. Markkinoiden pienuus. Elinkeinoelämän tiettyjen vastuuttomien sektorien (pankkien ja vakuutusyhtiöiden) kontrolloimaton valta valtioelämään. Loisien pelko. Yrittämisen tukahduttaminen. Kielteisyys yrittämisvelkojen anteeksiantamiselle.

Suomi olisi Euroopan ainoa liberaali valtio ilman härskiä elinkeinoelämän puuttumista politiikkaan ja ammattiyhdistysten vastareaktiota siihen. Suomessa menestyy työelämässä vain, jos on koko ajan helvetin vihainen ja äkeä. Ainoastaan ihmisten henkilökohtainen asenne pelastaa suomalaisen yhteiskunnan: täältä löytyy harvinaisen vähän sillä tavalla ennakkoluuloista porukkaa, että ne olisivat valmiita aktiivisesti syrjimään/sortamaan jollain lailla erilaista ihmistä tuon erilaisuuden takia.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Viktor

Samalla mieleeni tuli Keijo Korhosen ajatus, jota olin yrittänyt pitkään torjua. Miksi Suomessa sosiaaliturvaa heikennetään koko ajan? Miksi hintatason annetaan nousta niin korkeaksi, että ihmisten entuudestaan Länsi-Euroopan huonoimpiin kuuluva tulotaso ei tahdo millään riittää normaaliin elämiseen? Miksi hallitus kaavailee nostavansa arvonlisäveroja, mikä entisestään nostaa meidän sietämättömän korkeaa hintatasoa?

Koska se palvelee tiettyä ihmisryhmää. Esimerkiksi Kokoomusta vahvasti kannattava isäni on aivan haltioissaan ukrainalaisesta mallista jossa rikkaat rellestävät ja muut kärsivät.. Ja rahalla saa kaikkea.

StadinKundi

Quote from: AuggieWren on 16.03.2011, 19:42:27
Miten tässä näin kävi?

Rohkeuden puute. Kateus. Markkinoiden pienuus. Elinkeinoelämän tiettyjen vastuuttomien sektorien (pankkien ja vakuutusyhtiöiden) kontrolloimaton valta valtioelämään. Loisien pelko. Yrittämisen tukahduttaminen. Kielteisyys yrittämisvelkojen anteeksiantamiselle.

Suomi olisi Euroopan ainoa liberaali valtio ilman härskiä elinkeinoelämän puuttumista politiikkaan ja ammattiyhdistysten vastareaktiota siihen. Suomessa menestyy työelämässä vain, jos on koko ajan helvetin vihainen ja äkeä. Ainoastaan ihmisten henkilökohtainen asenne pelastaa suomalaisen yhteiskunnan: täältä löytyy harvinaisen vähän sillä tavalla ennakkoluuloista porukkaa, että ne olisivat valmiita aktiivisesti syrjimään/sortamaan jollain lailla erilaista ihmistä tuon erilaisuuden takia.

Olet oikeassa. Kaikesta muusta olen täysin samaa mieltä, paitsi viimeisestä ajatuksestasi. Suomalainen syrjintä ei tosiaan ole kovin aktiivista, eikä luonteeltaan sellaista vainoa kuin esimerkiksi entisissä ja nykyisissä kommunistimaissa, mutta yleisesti ottaen Suomessa suhtaudutaan erilaisuuteen torjuvasti. Jos haluat olla kuten muut, olet aina tervetullut porukkaan ja menestyt takuulla. Mutta jos alat ajatella jostain asiasta eri tavalla, etkä halua sulautua joukkoon, niin: Helvetti odottaa. Jääkylmä mentaalinen helvetti nimeltä EU-Suomi.

StadinKundi

Quote from: Viktor on 16.03.2011, 19:47:03

Samalla mieleeni tuli Keijo Korhosen ajatus, jota olin yrittänyt pitkään torjua. Miksi Suomessa sosiaaliturvaa heikennetään koko ajan? Miksi hintatason annetaan nousta niin korkeaksi, että ihmisten entuudestaan Länsi-Euroopan huonoimpiin kuuluva tulotaso ei tahdo millään riittää normaaliin elämiseen? Miksi hallitus kaavailee nostavansa arvonlisäveroja, mikä entisestään nostaa meidän sietämättömän korkeaa hintatasoa?

Koska se palvelee tiettyä ihmisryhmää. Esimerkiksi Kokoomusta vahvasti kannattava isäni on aivan haltioissaan ukrainalaisesta mallista jossa rikkaat rellestävät ja muut kärsivät.. Ja rahalla saa kaikkea.

Näinhän se on. Toisaalta kapitalisti maksaa sekin kovia hintoja autoistaan ja veneistään. Mutta kai ne hyödyt ovat haittoja suurempia. Kun tulee osinkotuloja viisi miljoonaa vuodessa, niin ei kai se haittaa, jos luksus-Mersu maksaa 150 000, eikä 110 000 euroa.

Aldaron

Olen jossain määrin allerginen yksinkertaistavalle lööppityylille, joten otsikon lausetta en sellaisenaan allekirjoita, mutta ikävä kyllä StadinKundin luettelemat synkät tosiseikat eivät ole hänen mielikuvituksensa tuotetta. Tässä maassa on paljon hyviä puolia verrattuna useimpiin maihin maailmassa, mutta tämän kansakunnan kollektiivisella psyykellä on myös pimeä puolensa, tavallaan "virtahepo olohuoneessa", johon me kaikki olemme niin tottuneet ettemme enää reagoi siihen vaan otamme sen annettuna tosiasiana, jota emme yleensä viitsi edes kommentoida. Ongelman ydin on siinä, että Suomi on epäilemättä negatiivisen ajattelun johtavia maita maailmassa. Lapsi sosiaalistetaan suomalaiseksi ikävän usein siten että hänelle luodaan huono itsetunto, ja tämän tekevät ihmiset joille on aikoinaan tehty samoin. On kuvaavaa, että suomalaiseksi sosiaalistamista hyvin kiteyttävä ilmaisu "ottaa luulot pois" kääntyy huonosti muille kielille.
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

AuggieWren

Quote from: StadinKundi on 16.03.2011, 19:48:53
...jos alat ajatella jostain asiasta eri tavalla, etkä halua sulautua joukkoon, niin: Helvetti odottaa. Jääkylmä mentaalinen helvetti nimeltä EU-Suomi.

Tästä olen vastavuoroisesti eri mieltä. Toki jäähelvetti odottaa, jos suhtautuu elämään, kuten Suomessa opetetaan suhtautumaan. Mutta: toisinajattelijat ja -tekijät eivät suostu tähän ja heille Suomi on, ristiriitaista kyllä, suvaitsevainen ja hyväksyvä. Suomi on ahdistava helvetti vain niille, jotka itseni tavoin pyrkivät sopeutumaan joukkoon ja olemaan herättämättä erityistä huomiota, mutta ovat eri mieltä. Itse olen sitä mieltä, että suomalaiset ovat keskimäärin helvetin tyhmää sakkia, josta löytyy rakastettavia ja älykkäitä ihmisiä ja että homma on samoin muuallakin maailmassa, mutta Suomessa ei vaan hyväksytä toisinajattelijoita.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

hyperbeli

Toisaalta kauneus on katsojan silmissä. Jos ihminen on yleensä elämässä masentunut, näyttäytyy ympäristökin usein harmaana. Suomi on useissa onnellisuustutkimuksissa aivan maailman huippua. http://fi.wikipedia.org/wiki/Onnellisuustutkimus

Punaniska

En malta olla lainaamatta Kotiteollisuutta.

Tässä on kyllä tavoitettu jotain aika olennaista:

Joku vaihtaa öisin lähikauppojemme nimiä
Äidit synnyttävät lapsia, joiden puhetta emme ymmärrä
Kuka hiippailee pois Suomi-neidon aitan liepeiltä
Neidon, jonka kupeet huokuvat nyt ikuista kylmyyttä

Ja sen mies, Jussi, seisoo yksin suon laidalla
On kuokka pudonnut, räkä valuu hikisellä poskella
Eikä mies tiedä, mitä tehdä, mihin mennä nyt
On sillä kylmä, kylmä kuten sisälläni on

Mutta minä olen ja elän ja hengitän
Yhtä suurta jumalaa; Elämänhalua
Sen temppeleinä toimivat kapakat, ilotalot
Markkinat, marketit, kaupunkien värivalot

Katson ulos ikkunasta, en näe iloa täällä
Levinneitä hiekkalaatikoita, räkäisiä lähikapakoita
Joista yksinhuoltajat raahaavat yhden yön Toivoja
Jotka poistuvat aamulla ennen kuin lapset heräävät

Anna minulle kätesi, anna lupaus huomisesta
Lupaa, etten yksin jää tähän kylmään elämään
Tähän päivään, jossa kaikuvat patsaiden jylhät äänet
Jossa syntynyt kulkee kuolleena etsien hautapaikkaansa

Niin kaunis on kuunsirppi
Niin raikas on syksyn sateen jälkeinen tuoksu!

Kuka täällä komentaa? Ketä täällä totellaan?
Kahta suurta jumalaa; Ahneutta ja Rahaa
Joiden temppeleinä toimivat pörssit ja ilotalot
Markkinat, marketit, kaupunkien värivalot

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

TJK

Milloin koittaa aika, jolloin kenenkään suomalaisen ei tarvitse mennä leipäjonoon?
Ei milloinkaan. Minä menen aina jonoon, jos ilmaista leipää jaetaan, ja vaimo ja koira tulevat kanssa!

sangria del vhm

Olihan tuo aloitus aika synkkä, näkisin näin että suomalainen luonteenlaatu on aina joutunut olemaan puolustuskannalla milloin minkäkin ideologian tai hallintamallin tähden. Mitä tapahtuu kun koko ajan ajetaan nurkkaan, että menettää uskonsa siihen että ns. uudistukset toisivat yhtään mitään hyvää, tai sellaista mikä ei olisi pakollista ja maksaisi jälleen kerran lisää rahaa, tai supistaisi valinnanmahdollisuuksia?

Itse olen lapsena saanut elää maaseudun leppoisassa rauhassa, missä hommia tehtiin porukalla, eivätkä ihmiset tiuskineet ja rähjänneet toisilleen, paitsi yksi mies pieksi hevostaan, sodassa seonnut kai kun suhtautui tympeästi kehen tahansa, myöskin eläimiin. Mitä tapahtui? Maailma jakautui voittajiin ja häviäjiin, oli naminami-ihmisiä ja niitä joiden murheet eivät kiinnostaneet ketään, tuli Sarasvuot ja muut kusipäät, ei voinut seppäkään takoa puukkoja enää ilman "eteenpäinmenoa" ja direktiiviä. Haistakoot paskan koko nykyinen päättäjäpoppoo, meikäläisellä ei ole enää enempää mistä ottaa, kai sitä vain tuli sitten ikää lisää kun ei jaksa enää hävetä omaa itseään eikä riittämättömyyttään.

En ymmärrä miksi Suomi olisi jotenkin erityisen vastenmielinen? Epäilen että muualle mentäessä mukaan tulee jonkinlaista vieraskoreutta, toisella kielellä ajattelee ja toimii vähän eri tavalla, kun taas suomeksi sanottuna sanoma menee perille huomattavan suoralla tavalla, mutta nähdäkseni mulkku on ihan vaan mulkku joka kielessä ja kulttuurissa, ei se parane vaikka sanoisi enkelten kielellä.

Vasarahammer

Silloin, kun olen pitempään ollut ulkomailla, suomalainen töykeys ja laput silmillä kulkeminen saattaa iskeä silmille. Mutta siihenkin tottuu ajan kanssa. Karun rehellinen maa tämä on hyvässä ja pahassa.
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

sangria del vhm

Pohjanmaalla on aika varauksellinen suhtautuminen yllätysvieraisiin, että mikäs mönkiäinen sieltä oikein tulee, katsotaan ensin. Itäsuomessa on enempi tosiaan vallalla tämä että vieras kuin vieras pitää syöttää pulleaksi. Tosin mitä lapsuudesta muistan, niin kakarat ruokittiin aina kunnolla täälläpäin, siitä ei päässyt mihinkään että talon vanha emäntä syötti kersat niin että napa naukui, ettei vaan laihtumaan pääse. Käyttäytymismalleissa oli eroja myöskin varakaampien talojen ja meidän köyhäilijöiden välillä, ei nimittäin tarvinnut esitellä talon varoja kun niitä ei ollut, mutta jos ohrapuuro ja voisilmä kelpasi, niin vieras on hyvä ja istuu alas.

StadinKundi

Quote from: Aldaron on 16.03.2011, 19:57:40
Olen jossain määrin allerginen yksinkertaistavalle lööppityylille, joten otsikon lausetta en sellaisenaan allekirjoita, mutta ikävä kyllä StadinKundin luettelemat synkät tosiseikat eivät ole hänen mielikuvituksensa tuotetta. Tässä maassa on paljon hyviä puolia verrattuna useimpiin maihin maailmassa, mutta tämän kansakunnan kollektiivisella psyykellä on myös pimeä puolensa, tavallaan "virtahepo olohuoneessa", johon me kaikki olemme niin tottuneet ettemme enää reagoi siihen vaan otamme sen annettuna tosiasiana, jota emme yleensä viitsi edes kommentoida. Ongelman ydin on siinä, että Suomi on epäilemättä negatiivisen ajattelun johtavia maita maailmassa. Lapsi sosiaalistetaan suomalaiseksi ikävän usein siten että hänelle luodaan huono itsetunto, ja tämän tekevät ihmiset joille on aikoinaan tehty samoin. On kuvaavaa, että suomalaiseksi sosiaalistamista hyvin kiteyttävä ilmaisu "ottaa luulot pois" kääntyy huonosti muille kielille.

Erittäin hyvin kiteytit sen, mitä halusin sanoa aloituksella. Suomessa on jokin selittämätön melankolinen pohjavire kulttuurissa. Jos se jäisi vain melankoliseksi musiikkimauksi, niin eihän siinä olisi mitään ongelmaa, mutta kun se synkkyys läpäisee koko kulttuurin ja kääntyy usein sadismiksi.

StadinKundi

Quote from: AuggieWren on 16.03.2011, 20:12:47
Quote from: StadinKundi on 16.03.2011, 19:48:53
...jos alat ajatella jostain asiasta eri tavalla, etkä halua sulautua joukkoon, niin: Helvetti odottaa. Jääkylmä mentaalinen helvetti nimeltä EU-Suomi.

Tästä olen vastavuoroisesti eri mieltä. Toki jäähelvetti odottaa, jos suhtautuu elämään, kuten Suomessa opetetaan suhtautumaan. Mutta: toisinajattelijat ja -tekijät eivät suostu tähän ja heille Suomi on, ristiriitaista kyllä, suvaitsevainen ja hyväksyvä. Suomi on ahdistava helvetti vain niille, jotka itseni tavoin pyrkivät sopeutumaan joukkoon ja olemaan herättämättä erityistä huomiota, mutta ovat eri mieltä. Itse olen sitä mieltä, että suomalaiset ovat keskimäärin helvetin tyhmää sakkia, josta löytyy rakastettavia ja älykkäitä ihmisiä ja että homma on samoin muuallakin maailmassa, mutta Suomessa ei vaan hyväksytä toisinajattelijoita.

Niin, vaikea sanoa, kumpi meistä nyt on enemmän väärässä, tai oikeassa tämän asian suhteen. Suomalaisessa kulttuurissa kuitenkin aggression määrä on niin valtava verrattuna esimerkiksi länsinaapuriin, että tityssä mielessä pakostakin suomalainen toisinajattelija kohtaa enemmän vihaa kuin muualla kohtaisi. Kun ruotsalainen haluaa keskustella ristiriitoja kohdattuaan, niin samassa tilanteessa suomalainen kaivaa mielessään puukkoa esiin.

StadinKundi

Quote from: Tuju on 16.03.2011, 20:52:57

Miksi Suomessa sosiaaliturvaa heikennetään koko ajan?

Miksi hallitus kaavailee nostavansa arvonlisäveroja, mikä entisestään nostaa meidän sietämättömän korkeaa hintatasoa?

Etkö näe mitään yhteyttä vaatimallasi sosiaaliturvalla ja itkemälläsi verojen korotuksilla?

Suomen julkisen sektorin kaikki menot ovat noin 100 miljardia euroa. Niistä käteisenä maksettaviin sosiaalitukiin menee murto-osa.

StadinKundi

Quote from: sangria del vhm on 17.03.2011, 11:03:41
Olihan tuo aloitus aika synkkä, näkisin näin että suomalainen luonteenlaatu on aina joutunut olemaan puolustuskannalla milloin minkäkin ideologian tai hallintamallin tähden. Mitä tapahtuu kun koko ajan ajetaan nurkkaan, että menettää uskonsa siihen että ns. uudistukset toisivat yhtään mitään hyvää, tai sellaista mikä ei olisi pakollista ja maksaisi jälleen kerran lisää rahaa, tai supistaisi valinnanmahdollisuuksia?

Itse olen lapsena saanut elää maaseudun leppoisassa rauhassa, missä hommia tehtiin porukalla, eivätkä ihmiset tiuskineet ja rähjänneet toisilleen, paitsi yksi mies pieksi hevostaan, sodassa seonnut kai kun suhtautui tympeästi kehen tahansa, myöskin eläimiin. Mitä tapahtui? Maailma jakautui voittajiin ja häviäjiin, oli naminami-ihmisiä ja niitä joiden murheet eivät kiinnostaneet ketään, tuli Sarasvuot ja muut kusipäät, ei voinut seppäkään takoa puukkoja enää ilman "eteenpäinmenoa" ja direktiiviä. Haistakoot paskan koko nykyinen päättäjäpoppoo, meikäläisellä ei ole enää enempää mistä ottaa, kai sitä vain tuli sitten ikää lisää kun ei jaksa enää hävetä omaa itseään eikä riittämättömyyttään.

En ymmärrä miksi Suomi olisi jotenkin erityisen vastenmielinen? Epäilen että muualle mentäessä mukaan tulee jonkinlaista vieraskoreutta, toisella kielellä ajattelee ja toimii vähän eri tavalla, kun taas suomeksi sanottuna sanoma menee perille huomattavan suoralla tavalla, mutta nähdäkseni mulkku on ihan vaan mulkku joka kielessä ja kulttuurissa, ei se parane vaikka sanoisi enkelten kielellä.

Itse asiassa paperilla Suomi on erittäin hyvä maa, rikas, kaunis ja turvallinen. Mutta suomalainen ihminen on jotenkin kaheli aika usein. Tämän huomion myös ulkomaalainen tekee poikkeuksetta, he tosin vieraskoreasti selittävät sitä meidän pimeällä vuodenajalla. :)

Punaniska

Mielestäni vastaus on kansakunnan moraalisen selkärangan katkeaminen.

Selkärankaa ovat pahimmin lahottaneet seuraavat:

UKK, NL ja Lama-92

edit:kirotusvrhe

StadinKundi

Quote from: Vasarahammer on 17.03.2011, 11:06:27
Silloin, kun olen pitempään ollut ulkomailla, suomalainen töykeys ja laput silmillä kulkeminen saattaa iskeä silmille. Mutta siihenkin tottuu ajan kanssa. Karun rehellinen maa tämä on hyvässä ja pahassa.

No sitä tämä toki on. Mitä me olisimmekaan, jos emme edes olisi rehellisiä?

StadinKundi

Quote from: sangria del vhm on 17.03.2011, 12:55:53
Pohjanmaalla on aika varauksellinen suhtautuminen yllätysvieraisiin, että mikäs mönkiäinen sieltä oikein tulee, katsotaan ensin. Itäsuomessa on enempi tosiaan vallalla tämä että vieras kuin vieras pitää syöttää pulleaksi. Tosin mitä lapsuudesta muistan, niin kakarat ruokittiin aina kunnolla täälläpäin, siitä ei päässyt mihinkään että talon vanha emäntä syötti kersat niin että napa naukui, ettei vaan laihtumaan pääse. Käyttäytymismalleissa oli eroja myöskin varakaampien talojen ja meidän köyhäilijöiden välillä, ei nimittäin tarvinnut esitellä talon varoja kun niitä ei ollut, mutta jos ohrapuuro ja voisilmä kelpasi, niin vieras on hyvä ja istuu alas.

Sekä Pohjanmaalla, että Itä-Suomessa ihmiset ovat vähän miellyttävämpiä kuin täällä Helsingissä. Helsinkiin kerääntyy kaikki poikkeavat yksilöt, niin hyvässä kuin pahassa.

StadinKundi

Quote from: Punaniska on 17.03.2011, 18:24:30
Mielestäni vastaus on kansakunnan moraalisen selkärangan katkeaminen.

Selkärankaa ovat pahimmim lahottaneet seuraavat:

UKK, NL ja Lama-92

On totta, että moraalinen romahdus on ollut suunnaton ja että se tuo mukanaan todella isoja ongelmia. Kekkosta en siitä menisi syyttämään. Hänessä oli virheensä, mutta isänmaan asialla hän kuitenkin oli. Parhaan taitonsa mukaan.

Punaniska

Quote from: StadinKundi on 17.03.2011, 18:28:08

On totta, että moraalinen romahdus on ollut suunnaton ja että se tuo mukanaan todella isoja ongelmia. Kekkosta en siitä menisi syyttämään. Hänessä oli virheensä, mutta isänmaan asialla hän kuitenkin oli. Parhaan taitonsa mukaan.

Oli joo. 1956 vaalikampanja KGB:n rahoilla. Urkin aika aloitti "nilkkien valtakauden", joka jatkuu edelleen.

Maisterinna

Minun kokemukseni mukaan (huom. subjektiivinen näkemys:

venäläiset ovat agressiivisempia...
espanjalaisilla mikään julkinen paitsi pikajunat ei toimi...
turkkilaiset ovat kierompia...
italialaisilla on kauheampi byrokratia...
brittiläisillä on pahemmat viinaongelmat...
norjalaisilla on pahemmat huumeongelmat...
kreikkalaiset ovat vastuuntunnottomampia...
puolalaisilla on surkeampi koulutus...
saksalaisilla on kaavamaisempi elämänasenne...
ranskalaiset ovat töykeämpiä...

kuin suomalaiset.

Esimerkiksi työttömyys on suuri ongelma monessa maailmankolkassa tällä hetkellä - ei vain Suomessa. Espanjan työttömyysaste on 20%, Suomen työttömyysaste on tällä hetkellä alle 10%.

En yritä väittää, ettei Suomessa ole ongelmia. Sanon vain, että ongelmia on joka maassa. Minä asun paljon mieluummin Suomessa kuin esim. täyteen ahdetussa Hollannissa, kulttuuririkkaassa Ruotsissa, korruptoituneessa Ukrainassa, Espanjassa jossa äitiyslomat ja tuet ovat mitättömät, jne.

Maastamuuttaja

Maa, joka on saanut aikaan Keijo Korhosen, ei voi olla läpeensä paha. Tuskin Keijokaan on paha. Keijo kritisoi, sillä "kritisoin, olen siis olemassa".

Jouko

Yksi aikoinaaan törkeästi syrjitty henkilö on Tauno Tiusanen. Professori, joka ennusti Neuvostoliiton hajomisen yli 20 vuotta ennen kuin se tapahtui. Suomessa nousi siksi tie pystyyn mutta sai viran Edinburghin yliopistosta.

Nämä syrjijät ovat vieläkin vallankahvassa tiukasti ja harrastavat mocutusta vimmalla. Joku Stasi-listojen paljastuminen voisi tiputtaa nämä hyväkkäät hännystelijöineen.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

pelle12

Kannattaa muistaa, että Suomessa on viimeisen 20 vuoden aikana harjoitettu hyvin kokoomuslaista (talous)politiikkaa, riippumatta hallituksen koalitiosta. Se merkitsee sitä, että maata on kehitetty 10-20%:in etujen mukaan. Kaikki muut ovat saaneet olla maksumiehinä.

Salvation

JÄTTISITAATTI POIS

Korhonen tai sinä ette kenties ole kuulleet esim. itäblokin maista? Sosiaaliturva Suomessa lienee Euroopan parhaimpia. Valitettavasti.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

pelle12

Quote from: Tuju on 17.03.2011, 20:07:11
Quote from: pelle12 on 17.03.2011, 19:57:11
Kannattaa muistaa, että Suomessa on viimeisen 20 vuoden aikana harjoitettu hyvin kokoomuslaista (talous)politiikkaa, riippumatta hallituksen koalitiosta. Se merkitsee sitä, että maata on kehitetty 10-20%:in etujen mukaan. Kaikki muut ovat saaneet olla maksumiehinä.

Pelle tarkoittaa varmaan, ettei tulonsiirrot ole ollut tarpeeksi suuria?

Oishan noissa vielä parannettavaa.
Niin, tai niitä ei edes tarvittaisi, jos suunta olisi ollut toinen.