News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)

Started by Saippuakupla, 01.04.2009, 10:43:23

Previous topic - Next topic

AcastusKolya

Missä on vastatoiminta? Vapaaehtoiset meripartiot, jotka palauttavat laittomat tunkeilijat takaisin ja sen jälkeen tunkeilijoiden paatit joko meren pohjaan tai hyötykäyttöön lisäpartioiksi.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Alabama

QuoteDRESDEN. Der Landesbischof der Evangelisch-Lutherischen Landeskirche Sachsen, Tobias Bilz, hat die Patenschaft für ein Schiff der Flüchtlingshilfsorganisation ,,Mission Lifeline" übernommen. Er werde am Freitag ein weiteres Schiff des Dresdner Vereins taufen und damit die Unterstützungsbereitschaft der evangelischen Kirche zeigen, sagte der Vorsitzende von ,,Mission Lifeline", Axel Steiner, am Donnerstag der Nachrichtenagentur dpa.

Ein ehemaliges Torpedofangboot der Bundesmarine, das der Verein gekauft und umgebaut habe, soll den Namen Rise above bekommen. Die Schiffstaufe werde in der Nähe von Hamburg stattfinden. In den kommenden Wochen werde das Boot ins Mittelmeer überführt und dort bei der Rettung schiffbrüchiger Migranten eingesetzt, die nach Europa wollen.

https://jungefreiheit.de/politik/deutschland/2021/sachsens-landesbischof-bilz-tauft-fluechtlingsschiff/


Saksan evankelinen kirkko on jokakeväisessä pakolaisbisnekseksen talvisen kankeuden jälkeisessä heräämisessä innolla mukana:
   
Sachsenin osavaltion ev.-lut. Piispa Tobias Bilz toimii ,,Mission Lifeline"- pakolaisjärjestön laivan kummina. Hän aikoo jälleen kastaa yhden dresdeniläisen järjestön aluksen (perjantaina) ja osoittaa samalla evankelisen kirkon valmiutta järjestön tukemiseen, sanoo ,,Mission Lifeline"-järjestön puheenjohtaja Axel Steiner torstaina uutistoimisto dpa:lle.

Liittovaltion merivoimien vanhalle torpedoveneelle, jonka järjestö on ostanut ja johon se on tehnyt muutoksia, annetaan nimi ,,Rise above". Laivan kastajaiset pidetään Hampurin lähellä. Tulevien viikkojen kuluessa alus siirretään Välimerelle ja se alkaa toimia haaksirikkoisten Eurooppaan pyrkivien maahanmuuttajien pelastustehtävissä.
^ johtuu ilmastonmuutoksesta.

pienivalkeapupu

Quote from: AcastusKolya on 09.04.2021, 00:06:23
Missä on vastatoiminta? Vapaaehtoiset meripartiot, jotka palauttavat laittomat tunkeilijat takaisin ja sen jälkeen tunkeilijoiden paatit joko meren pohjaan tai hyötykäyttöön lisäpartioiksi.
Jepjep, Australian laivaston toimintamalleja mukaillen... ei pitäis olla mahdoton (h)ajatelma, edes EU tasolla..?
"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

Kauko-Aatos

"Keskustan hallintovaliokuntaryhmän kanta al-Holin leirillä oleviin suomalaisiin on selkeä. Emme hyväksy massapalautuksia, myös lasten osalta tilanne harkittava tarkkaan. Vapaaehtoisesti kalifaattiin lähteneet ovat itse kohtalonsa valinneet. Jääkööt sinne". King in the North. Defender of Lapland, Mikko Kärnä (kesk.)

Histon

https://yle.fi/uutiset/3-11888601

QuoteItaliassa vaaditaan kansalaisuuslain höllentämistä – Sonny Olumati syntyi 34 vuotta sitten Italiassa, mutta ei ole vieläkään maan kansalainen

Italiassa on arviolta satojatuhansia ihmisiä, jotka ovat syntyneet tai kasvaneet Italiassa, mutta heillä on vaikeuksia saada maan kansalaisuutta.

Kansalaisuus
17.4. 07:15

Sonny poseeraa.
Sonny Olumati haki Italian kansalaisuutta ensimmäistä kertaa 18-vuotiaana. 16 vuotta myöhemmin hän ei ole vieläkään saanut sitä.Giulia Frigieri

ROOMA Italiassa käydään keskustelua siitä, kenellä on oikeus olla laillisesti tunnistettu italialainen.

Maan vuonna 1992 säädetty kansalaisuuslaki on erityisen ankara Italiassa asuvien ulkomaalaisten vanhempien lasten kohdalla. Maassa on satojatuhansia ihmisiä, jotka ovat syntyneet tai kasvaneet Italiassa, mutta eivät saa kansalaisuutta, järjestöt arvioivat.

Viime vuosina Italiassa syntyneet ja lapsesta asti asuneet ovat kertoneet julkisuudessa vaikeuksistaan saada maan kansalaisuutta ja vaatineet tiukkaan lakiin helpotuksia.

Kampanja on saanut taakseen myös julkisuuden henkilöitä, kuten jalkapalloilija Mario Balotellin.

Poliittisella tasolla asiaa on viety päinvastaiseen suuntaan. Esimerkiksi oikeistopopulistisen La Lega -puolueen johtaja Matteo Salvini kiristi kansalaisuuslakia entisestään ollessaan sisäministerinä vuosina 2018–2019.

Neljä Italiassa syntynyttä tai maahan lapsena muuttanutta kertoivat Ylelle Roomassa tilanteestaan.

Italian tiukka kansalaisuuslaki
Italiassa syntyneet ulkomaalaisten lapset voivat hakea kansalaisuutta helpotetun prosessin kautta vuoden ajan 18 vuotta täytettyään. Sen jälkeen kansalaisuuteen vaaditaan myös vähintään kolmen vuoden yhtäjaksoinen maassa asuminen.

Italiaan lapsena saapuneiden kansalaisuudelle on enemmän vaatimuksia. Heidän pitää osoittaa oma tai perheen määrätty tulotaso ja se, että he ovat asuneet maassa yhtäjaksoisesti 10 vuotta. Suomessa vaaditaan 4–5 vuoden asumista.

Lakiin helpotuksia ajavien järjestöjen mukaan Italian kansalaisuusprosessi on pitkä ja epävarma. Hakemusten käsittely kestää lain mukaan jopa 3–4 vuotta. Ylelle haastateltavat kertoivat myös tätä pidemmistä käsittelyajoista.

Lakia on yritetty uudistaa vuosia, mutta oikeisto on usein torpannut muutosten etenemisen Italian parlamentissa.

"En minä ole afrikkalainen, olen roomalainen"
Sonny Olumati, 34, syntynyt Italiassa.

"Nigerialaiset vanhempani tulivat Roomaan opiskelemaan 35 vuotta sitten. Minä synnyin vuotta myöhemmin. Pian vanhempani erosivat ja jäin asumaan äitini kanssa.

Rooma on kotikaupunkini, olen asunut täällä aina. Koulut käytyäni menin yliopistoon opiskelemaan lääketiedettä, mutta en ole vielä saanut tutkintoa valmiiksi. Opetan katutanssia ja olen ollut televisio-ohjelmissa juontajana ja taustatanssijana. Lisäksi viimeistelen juuri toista romaaniani.

Hain ensimmäistä kertaa kansalaisuutta, kun olin 18 vuotta ja 4 kuukautta vanha. Italia vaati minulta esimerkiksi rikosrekisteriä Nigeriasta. Sen saaminen suurlähetystöstä oli käytännössä mahdotonta, sillä Nigerian viranomaiset eivät tunnista minua, koska en ole koskaan asunut siellä.

Byrokratian takia en ehtinyt tehdä hakemusta vuoden aikana siitä, kun täytin 18, joten asiat monimutkaistuivat entisestään. Italia vaati entistä enemmän todisteita asumisestani Italiassa. Ensimmäinen hakemukseni katosi maahanmuuttotoimistossa, toinen hylättiin. Palkkasin avukseni asianajajan ja sitten toisen.
[...]
Dear @realDonaldTrump, Sweden is immigration friendly, international & liberal. One of the most prosperous, richest, safest places on earth.

— Alexander Stubb (@alexstubb) 19. helmikuuta 2017

Golimar

Taas Ylenannon nyyhkyjuttu.

Quote

Pandemian hiipuessa Välimeren siirtolaismäärät ovat alkaneet kasvaa – merimatka on entistä vaarallisempi
Välimereen on hukkunut tänä vuonna jo yli 600 ihmistä. Määrä on kolme kertaa enemmän kuin vuosi sitten. Pelastuneita palautetaan pidätyskeskuksiin Libyaan, missä olot ovat vaaralliset ja kurjat.


Reilut kaksi viikkoa sitten Libyan rannikon edustalta kuului hätäkutsu.

Kalastajat soittivat avustusjärjestö Alarm Phonen numeroon ja ilmoittivat, että siirtolaisalus on vaikeuksissa noin 50 kilometrin päässä rannikolta.

Järjestö sai pian selville, että alus oli lähtenyt edellisiltana Al Khomsista ja kyydissä oli noin 130 ihmistä. (siirryt toiseen palveluun)Merenkäynti oli kovaa ja yhteydet huonot. Järjestö hälytti läheiset kauppa-alukset, Italian ja Libyan meripelastusviranomaiset sekä Euroopan raja- ja merivartiovirasto Frontexin.

Mitään ei tapahtunut, ainakaan ajoissa. Alarm Phone-järjestö sai Italian viranomaiset vastaamaan vasta useiden tuntien yrityksen jälkeen. Malta ei vastannut koskaan. Italia kehotti ottamaan yhteyttä Libyaan ja Frontex reagoi vasta tuntien kuluttua, sanoo järjestö.

Libyan hyvin rajalliset voimavarat eivät riittäneet, sillä omien sanojensa mukaan sen viranomaiset auttoivat toista alusta. Kauppalaivat eivät pysähtyneet.

Seuraavana iltana, siis puolitoista vuorokautta ensimmäisen hätäapupyynnön jälkeen, pelastusalus Ocean Viking löysi uponneen aluksen jäänteet ja merestä löytyi kymmenen ruumista.

X

YK:n pakolaisjärjestö UNHCR pitää ajantasaista tilastoa(siirryt toiseen palveluun) Välimeren yli pyrkivistä siirtolaisista.

Se kertoo, että tänä vuonna Pohjois-Afrikan kautta on tullut runsaat 20 000 siirtolaista. Lähes kaikki heistä ovat tulleet meriteitse. Toukokuun alkuun mennessä yritys päästä Eurooppaan katkesi hukkumiseen 619 ihmiseltä.

Nämä ovat viralliset numerot, totuus on usein pahempi. Kaikkia hukkuneita ei saada tietoon.

UNHCR:n tilastot kuitenkin osoittavat, että siirtolaisuus Välimerellä on pudonnut huippuvuodesta 2015 kymmenesosaan.

Myös hukkumiset ovat vähentyneet lähes samassa suhteessa

X

Hengen menetyksen uhka on suuri merellä, mutta selviytyminen ei ole helppoa pidätyskeskuksissa Libyassakaan. Ne ovat epäinhimillisessä kunnossa.

– Nääntyneet ihmiset ovat monen uhan alla, sanoo IRC:n Garafalo.

Pidätyskeskukset ovat lähinnä säilytyspaikkoja eri puolilta Afrikkaa tulleille. Siirtolaisilla ei käytännössä ole laillista keinoa päästä sieltä pois.

Keskukset ovat ääriään myöten täynnä. Leireiltä puuttuvat peruspalvelut, muun muassa vedestä, lääkkeistä ja yelisestä huolenpidosta on pulaa.

Avustusjärjestöt ovat pitkään vaatineet EU:ta sopimaan yhteisestäsiirtolaispolitiikastaan. Toiveet on nyt asettu EU:n maahanmuuttopakettiin, jota yritetään saada toimivaksi vuonna 2023.


https://yle.fi/uutiset/3-11915941

Golimar

Taas tulee moniosaajia.

Quote
X

Italian Lampedusan saarelle on tullut lähes tuhat siirtolaista, kertovat Italian yleisradioyhtiö RAI (siirryt toiseen palveluun)ja uutistoimisto ANSA(siirryt toiseen palveluun).

Tähän mennessä saarelle on saapunut viisi venettä tai alusta, joiden kyydissä on ollut ihmisiä reilusta kymmenestä useaan sataan.

– Siirtolaisia on jälleen alkanut saapua hyvien säiden myötä. Meidän on aloitettava uudelleen keskustelu siirtolaiskysymyksestä, sanoo Lampedusan kaupunginjohtaja Toto Martello Italian yleisradioyhtiölle RAI:lle uutistoimisto Reutersin mukaan.

Mediatietojen mukaan Sisilian viranomaiset ovat toistaneet kiinniottomääräyksen saksalaisen Sea-Watch -järjestön Sea-Watch 4 -aluksesta.

X

Aktivistien mielestä viranomaisten perustelu on vain tekosyy estää aluksen kulkeminen.

X

Avustusjärjestöjen on syytetty tehneen salaa yhteistyötä Libyan ihmissalakuljettajien kanssa. Järjestöt ovat kuitenkin voimakkaasti kieltäneet väitteet.

X

https://yle.fi/uutiset/3-11922984

Talvetar

Lampedusan saarelle Italiaan rantautui toistatuhatta ihmistä viikonloppuna
Joukkorantautuminen kirvoitti tulisia kommentteja Italian oikeistopopulistijohtaja Matteo Salvinilta.

(...)

JOUKKORANTAUTUMINEN kirvoitti tulisia kommentteja Italian oikeistopopulistisen Lega-puolueen johtajalta Matteo Salvinilta.

"Kun miljoonia italialaisia on vaikeuksissa, emme voi ajatella tuhansia laittomia maahanmuuttajia", Salvini sanoi.

(...)

ITALIA on yksi keskeisistä saapumisväylistä Eurooppaan Afrikasta pyrkiville siirtolaisille ja turvapaikanhakijoille. Kansainvälisen siirtolaisjärjestö IOM:n arvion mukaan Italiaan on saapunut epävirallisia reittejä meriteitse yli puoli miljoonaa ihmistä vuodesta 2015 lähtien.

Reitti Italiaan on myös yksi vaarallisimmista luvattomasti maahan saapuville. Pohjois-Afrikan ja Sisilian välisellä merialueella on saanut kuluvana vuonna surmansa yli 350 ihmistä huhtikuun loppuun mennessä. Samana aikana perille Italiaan saapui yli 8 600 ihmistä.

Merialueella toimii useita kansalaisjärjestöjen pelastusaluksia. Järjestöt ovat syyttäneet alueen viranomaisia siirtolaisten laiminlyönnistä ja hukkumiskuolemien sallimisesta. Järjestöjä on puolestaan syytetty vehkeilystä Libyan ihmissalakuljettajien kanssa, minkä ne ovat jyrkästi kiistäneet.

(...)

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007968367.html

Loput linkin takaa.

Myös hs kertoo samasta aiheesta = omituista kyllä bongasin kuvasta yhden (1) naisen.

Siis valkoihoisen ja mitä ilmeisimmin jonkun kovan luokan suvakin..

Muita naisia tai lapsia ei näy, varmasti lampedusan saarella nämä hädänalaiset otetaan hyvin vastaan?

ikuturso

Kiitos taas @edb ja muut verenpaineen nostatuksesta. En ole jaksanut/kestänyt seurata tätä ketjua puoleen vuoteen. Nyt kun klikkasin ikonia, josta pääsee vanhimpaan lukemattomaan viestiinsä, selasin ketjua viime syyskuun postauksista eteenpäin. Laivaliikenne on ollut säännöllistä ja runsasta näillä turistireiteilä näemmä. Ja myös elämysuintimatkoja on tarjottu.

Nythän Ceutan kylpylämatkat on myös aloittaneet toimintansa. Marokosta Espanjalle kuuluvaan Ceutaan on matalan veden turvin lontinut ja ties millä kumiankoilla kellunut viljalti sakkia meren kautta.




Jos EUvostoliitto olisi Neuvostoliitto:
-yhtään alusta ei tulisi rantaan
-jos tulisi, alus takavarikoitaisiin valtiolle ja miehistö löytäisi itsensä siperiasta kymmeneksi vuodeksi
-liikenteen kasvaessa aluksia alettaisiin ampua merelle, kunnes liikenne lakkaisi.

Jos EUvostoliitto haluaisi puuttua asiaan:
-Muukalaislegioona tai joku muu operaattori alkaisi kitkeä järjestelmällisesti kaikkia kumivenekauppiaita Afrikan rannikolta. Ihmissalakuljetus on järjestäytynyttä rikollisuutta. Se olisi hyvin pitkälti kitkettävissä jos siihen olisi halua.

Kommunistit, ituhipit ja vasemmistoliberaalit ovat lyhytnäköisiä oman egon pönkittäjiä. He joko:
a) eivät näe, että toimintansa johtaa Euroopan talouden ja infrastruktuurin romahtamiseen ja ennen pitkää anarkiaan ja sisällissotaan.
b) näkevät ja tiedostavat, että toimintansa johtaa Euroopan talouden ja infrastruktuurin romahtamiseen ja ennen pitkää anarkiaan ja sisällissotaan ja tämä on juuri se mitä he tavoittelevat

Veikkaan kuitenkin a) ja b) yhdessä. Järjestöjen johtajat ja vastaavat tietävät, mihin kaikki johtaa ja kuuluvat ryhmään b) ja he käyttävät surutta hyväkseen surusilmäisiä hippityttöjä ja kaltaisiaan, jotka kuuluvat ryhmään a).

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

edb


Saksan rikollisten kirkollisten piirien varustama meritaksi Sea-Eye 4 on sitten poiminut kyytiin ensimmäiset asiakkaansa, joita on reilut neljäsataa. Parast'aikaa se näyttää olevan matkalla kohti Sisiliaa, joten pian voimme lukea vaatimuksia osoittaa satama, jossa porukka siirretään eurooppalaisen veronmaksajan ikuiseksi riesaksi.

Alusta ylläpitävän järestön tiedote on täynnä puolitotuuksia.

Quote from: Sea-EyeThe duty to rescue at sea is an international law – even if this duty is currently only carried out by civilian sea rescue and not by the member states of the EU", says Thies Gundlach, Chairman of United4Rescue.

Juu, kyllä mereltä pitää pelastaa jos joku on hätään joutunut se on selvä, mutta unohtui mainita ettei haaksirikon kärsineillä ole oikeutta sanella minne heidät lasketaan maihin.

Meritaksijärjestön pomoa närästää se, että väärä taho on pelastanut tuhatmäärin näitä ihmissalakuljettajilta vaarallisen kyydin ostaneita onnenonkijoita.

Quote from: Sea-Eye"Since Frontex directly or indirectly communicates the coordinates of boats carrying people who seek protection to the so-called Libyan coast guard, we have to assume that these people have been victims of another illegal refoulement at the instruction of EU states and that the people have been returned to Libya's detention camps", Isler said.

Jokainen näistä meren yli Eurooppaan yrittäneistä on maksanut rikollisille sievoiset rahat ylipäätään päästäkseen Libyaan. Ja jos sielä muutama tuhat on säilössä suljetuissa vastaanottokeskuksissa, niin se ei merkkaa yhtään mitään kun maassa oleskelee kuutisensataa tuhatta muualta Afrikasta sinne väkisin itsensä tunkenutta.

Kerrottakoon vielä että Välimerelle on matkalla jälleen uusi meritaksi. Lääkärit ilman rajoja on vuokrannut tarkoitukseen Geo Barentsin, joka tätä kirjoitettaessa on Englannin kanaalissa keula kohti etelää.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Fiftari

Siitä voisin jopa ilolla maksaa jos EU:n rajaviranomaiset partioisivat tuolla ja "pelastaisivat" "hädänalaiset" ja roudaisivat takaisin etelärannalle. Sitä kun jatkaisi hetken aikaa ja viranomaisvaltuuksilla käskisi amatöörit muualle niin hetken kun tätä tekisi niin todennäköisesti tuo yrittäminen tyrehtyisi kun huomattaisiin että sieltä joutuu paluupostilla takaisin. Samassa hötäkässä voisi tallettaa "pelastetun" DNA:n, kuvan, sormenjäljet ja kaikki muut tarpeelliset tiedot.

Mitä tuohon aikaisempaan uimaritapaukseen tulee niin ei ne kyllä mitään hädänalaisia ole jos uiden painaa meren yli. Osaavat uidat, ovat hyvässä fyysisessä kunnossa ja todennäköisesti hyvin ruokittuja. Rikollisia maahantunkeutujia.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

ikuturso

Quote from: edb on 18.05.2021, 10:02:21

Alusta ylläpitävän järestön tiedote on täynnä puolitotuuksia.

Quote from: Sea-EyeThe duty to rescue at sea is an international law – even if this duty is currently only carried out by civilian sea rescue and not by the member states of the EU", says Thies Gundlach, Chairman of United4Rescue.

Juu, kyllä mereltä pitää pelastaa jos joku on hätään joutunut se on selvä, mutta unohtui mainita ettei haaksirikon kärsineillä ole oikeutta sanella minne heidät lasketaan maihin.


Niin. Merihätään joutuneita pitää auttaa, jos satut paikalle. Missään ei kuitenkaan velvoiteta aluksia risteilemään fossiilisia poltellen ristiin rastiin alueella, jossa merihätiä tapahtuu jatkuvasti. Ja se, että vaikkapa Englannin rannikolta lähdetään Libyan rannikolle partioimaan ei kuulu minkään maailman "velvoitteisiin" vaan on tarkoitushakuista meritaksitoimintaa.

Se on muuten hassua, että Suomenlahdella kiristetään rikkimääräyksiä ja nostetaan fossiilisten veroa, jolla hankaloitetaan merirahtikuljetuksia ja sitä myöten maailmankauppaa. Joku kuitenkin maksaa näiden meritaksien polttoaineet ja niiden hiilijalanjäljet eivät ole mikään ongelma. Menee varmaan kateoriaan "kärpäsenpaska itämeressä", kun kyseessä ovat afrikaanojen eurooppaantuontioperaatiot. Vastaavasti kun kirpunkokoisen Suomen päästöistä puhutaan, niin emme olekaan Kiinan, Venäjän, USA:n ja muiden tupruttajien joukossa "kärpäsenpaska itämeressä" vaan "arvokas esimerkki".

Sorokset ja Gates foundationit voisivat lahjoittaa aurinkovoimalla ladattavia sähkömoottoripurjealuksia noille meritaksifirmoille, niin eivät lisäisi ilmastonpuutosta. Eikun hei! Kaleerithan on keksitty jo tiettävästi 5000 vuotta sitten. Ajatelkaa kuinka ihminen oli silloin fiksu.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Talvetar

Quote from: Fiftari on 18.05.2021, 10:22:14
Siitä voisin jopa ilolla maksaa jos EU:n rajaviranomaiset partioisivat tuolla ja "pelastaisivat" "hädänalaiset" ja roudaisivat takaisin etelärannalle. Sitä kun jatkaisi hetken aikaa ja viranomaisvaltuuksilla käskisi amatöörit muualle niin hetken kun tätä tekisi niin todennäköisesti tuo yrittäminen tyrehtyisi kun huomattaisiin että sieltä joutuu paluupostilla takaisin. Samassa hötäkässä voisi tallettaa "pelastetun" DNA:n, kuvan, sormenjäljet ja kaikki muut tarpeelliset tiedot.

Mitä tuohon aikaisempaan uimaritapaukseen tulee niin ei ne kyllä mitään hädänalaisia ole jos uiden painaa meren yli. Osaavat uidat, ovat hyvässä fyysisessä kunnossa ja todennäköisesti hyvin ruokittuja. Rikollisia maahantunkeutujia.

Niin, on se kummallista että eu:n liittovaltio ei yhdessä saa kustannettua ja toteutettua ulkorajojensa vartiointia niin, ettei maahantunkeutujia tulisi eu:n alueelle?

Sen sijaan rahaa löytyy mitä järjettömämpiin ja kalliimman luokan ratkaisuihin.

On meripelastusta, on taakanjakoa, on turkille rahan syytämistä jotta turkki vastineeksi valvoisi eu:n ulkorajaa/pakolaisten tuloväyliä siihen sitoutumatta/sillä asialla kiristämällä eu jäsenyyttä itselleen....

Jne jne, lista on pitkä ja loputon kun puhutaan rahan heitosta kankkulan kaivoon.

Kuka kertoisi eu:n päättäjille, että jokainen maa pääsisi äärettömän paljon halvemmalla ja helpommalla, jos vaan eu haluaisi valvoa ulkorajojaan?

Roope

Yle: Eurooppa-kirje: Välimeri on turistikohde ja hauta, Italia janoaa ratkaisuja EU:n pakolaispolitiikkaan – Mikä suomalaisille on tärkeintä EU:ssa? 21.5.2021

Quote from: Jenni Vehviläinen, YleEuroopan ja Afrikan erottavaan mereen liittyy makaaberi ristiriita.

Moni odottaa jo pääsyä lomailemaan Välimeren paratiisisaarille ja hiekkarannoille. Uutinen siitä, että Etelä-Euroopan maat avautuivat tämän viikon alussa turisteille koronapandemian jälkeen, sai ihmiset varaamaan matkoja. Italian matkailuyrittäjien mukaan elokuu on jo lähes täyteen varattu.

Samalla kimmeltävä Välimeri on yhden aikamme suuren kriisin kasvot. Siitä on tullut hauta kymmenille tuhansille Eurooppaan pyrkiville ihmisille. Kriisi nousee otsikoihin joka vuosi, kun Pohjois-Afrikasta lähtevien siirtolaisten vaaralliset merimatkat kesän tullen yleistyvät.

Kuluneilla viikoilla Italian eteläisimmälle saarelle Lampedusalle on tullut lähemmäs 2 500 pakolaista ja siirtolaista Libyasta ja Tunisiasta. Myös Espanjan Ceutaan saapui ennätysmäärä siirtolaisia Marokosta tällä viikolla.

Meren yli tulleiden ja matkalla kuolleiden määrä on kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna.

Eurooppa ei ole löytänyt kestävää ratkaisua siirtolais- ja pakolaistilanteeseen. Useista yrityksistä huolimatta esimerkiksi yhteisvastuun kasvattaminen turvapaikanhakijoiden vastaanottamisessa on epäonnistunut eritoten Visegrad-maiden eli Unkarin, Puolan, Slovakian ja Tšekin haluttomuuden takia.

Ei ole Visegrad-maista kiinni. Muut maat ovat voineet koko ajan ottaa vastaan niin paljon laittomia siirtolaisia kuin haluavat. Viserad-maat ovat täysillä mukana niin vastaanoton rahoituksessa kuin laittoman tulemisen estämisessäkin, mutta jostain syystä tämä ei tyydytä federalisteja.

Vuoden 2015-2017 siirtojen epäonnistuminen johtui paljon suuremmalta osalta muun muassa Saksan ja Ranskan haluttomuudesta täyttää kiintiöitään.

Quote from: Jenni Vehviläinen, YleViime syksynä EU-komissio ehdotti maahanmuuton uudistamista. Sen myötä muuttoliike- ja turvapaikkapolitiikka perustuisi entistä enemmän ulkorajojen valvontaan ja tulijoiden palautuksiin.

Ei, vaan politiikka perustuisi laittomien tulijoiden sisäänpääsyn varmistamiseen (ihmisoikeudet) ja tulijoiden jakamiseen ulkorajoilta suoraan jäsenmaihin (taakanjako). Suunnitelma ei perustu tiukempaan rajapolitiikkaan tai palautusten helpottamiseen, kuten sanamuodoilla halutaan antaa ymmärtää.

Quote from: Jenni Vehviläinen, YleHistoriansa takia Lambedusalla ymmärretään ehkä jotain, mitä unionissa on monin paikoin unohdettu. Martellon mukaan Eurooppaan suuntaava siirtolaisuus on historiallinen ilmiö, eikä sitä voi pysäyttää, niin kuin unioni näyttäisi yrittävän. Päinvastoin, kaikki merkit viittaavat siihen, että se lisääntyy jatkossa.

Martellon väite on älytön. Eurooppaan suuntaava siirtolaisuus on hallittavissa kiinniotoin, käännytyksin ja maahantulokielloin, mutta näin ei vain kaikissa maissa (esim. Ruotsi vs. Unkari) tehdä. Tämä on poliittinen valinta, ei sen kummempaa.




Helsingin Sanomat: Pandemia ajaa Eurooppaan 22.5.2021

Quote from: Sonja Parkkinen, HSCeutassa, Lampedusalla ja Kanariansaarilla on myös yksi yhteinen tekijä: tulijat ovat kotoisin Afrikan maista ja moni sellaisilta alueilta, joissa ei ole sotaa. Vain harva tulija on oikeutettu turvapaikkaan.

Pohjois-Afrikan valtiot ovat olleet aiemmin pääasiassa kauttakulkumaita. Saharan eteläpuolisen Afrikan maista on saavuttu Marokkoon, Algeriaan, Tunisiaan ja Libyaan tarkoituksena edetä Eurooppaan.

Nyt tulijat ovat yhä enemmän myös Marokon, Algerian ja Tunisian kansalaisia. Ceutaan ja Kanariansaarille tulleet ovat olleet pääosin marokkolaisia.

Ei tässä ole mitään erityistä uutta. Jo arabikevään aikaan pohjoisafrikkalaiset hankkiutuivat suurin joukoin turvapaikkajärjestelmää väärinkäyttämällä Eurooppaan, vaikka eivät olleet oikeutettuja turvapaikkaan. Italia myönsi heille määräaikaiset oleskeluluvat Euroopassa hengailuun, jolloin he siirtyivät pohjoisemmaksi kuten Ranskaan ja katosivat.

Quote from: Sonja Parkkinen, HSSYYT viimeaikaiseen liikehdintään kytkeytyvät pandemiaan.

"Kanariansaarten tilanne heijastelee monia asioita. Koronapandemia on vaikuttanut Afrikan mantereella hirveästi, kun toimeentulon edellytykset lyhyelläkin tähtäimellä ovat heikentyneet. Entistä epätoivoisemmat merimatkat ovat käytössä", kertoo tutkija Anitta Kynsilehto Tampereen yliopistosta.

Höpsis.

Marokossa koululaisia yllytettiin rynnimään Espanjan Ceutaan muun muassa lupaamalla heille ilmainen pääsy Cristiano Ronaldon tähdittämään jalkapallo-otteluun. Koulut tyhjenivät, koska alaikäisiä ei voida pakottaa palaamaan rajan yli.

Quote from: Sonja Parkkinen, HSMAROKOSSA moni on menettänyt elantonsa pandemian seurauksena. Maan rannikkokaupungeissa merkittävä elinkeino on turismi, joka on ollut täysin pysähdyksissä.

Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM arvioi, että moni Kanariansaarille saapunut on työskennellyt kalastuksessa ja maataloudessa, joihin koronarajoitukset ovat vaikuttaneet erityisen paljon.

Kymmenisen vuotta sitten Kanariansaarille saapuneiden väitettiin olevan enimmäkseen EU:n ryöstökalastuksen työttömäksi tekemiä senegalilaisia kalastajia. Tarkemmin tutkittuna eivät olleetkaan, eikä EU ollut ryöstökalastanut eikä tehnyt heitä työttömiksi.

Quote from: Sonja Parkkinen, HSParin viime vuoden aikana siirtolaisten reiteissä on tapahtunut merkittävä muutos. EU:n ja Turkin vuonna 2016 tekemän sopimuksen nojalla Turkki pyrkii estämään ihmisiä lähtemästä Kreikkaan.

Kreikkaan tulevien määrä romahti sopimuksen jälkeen, ja tämän vuoden alussa maahan on saapunut vain alle 3 000 ihmistä.

Kreikan sijaan Syyriasta ja Afganistanista tulijat haluavat yhä enemmän päästä Keski-Eurooppaan.

Siinä ei ole muutosta, että Syyriasta ja Afganistanista tulijat olisivat aiemmin halunneet jäädä Kreikkaan. Siinäkään ei ole muutosta, että Italiaan ja Espanjaan rantautuvista mainittava osa olisi syyrialaisia tai afganistanilaisia. Molempia kansallisuuksia on luokkaa prosentti rekisteröidyistä, ja heistäkin osa on valehdellut kansallisuutensa. Suurin osa syyrialaisista ja afganistanilaista on tullut myös korona-aikana Kreikan, ei Italian tai Espanjan kautta.

Quote from: Sonja Parkkinen, HSTULIJOIDEN määrän kasvaessa ja reittien muuttuessa EU pyrkii sopimuksilla tilkitsemään vuotavia reikiä. Torstaina Italian ja EU:n edustajat vierailijat Tunisiassa ja lupasivat maalle rahallista tukea, jolla luotaisiin työpaikkoja nuorille, ja sitä kautta hillittäisiin erityisesti Lampedusaan ja Sisiliaan lähtemistä.

Kukaan täysjärkinen ei oleta, että EU:n rahallinen tuki tunisialaisten nuorten työpaikkojen luomiseen hillitsisi Eurooppaan lähtemistä. Toivottavasti oli oikeasti lahjus.

Quote from: Sonja Parkkinen, HSEU-komissio on suunnitellut pitkään turvapaikka- ja muuttoliikepakettia. Sopimukset lähtömaiden kanssa ovat olleet EU:n tapa ostaa aikaa uuden turvapaikkajärjestelmän kehittämiseen, sanoo Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Saila Heinikoski.

"EU:n ongelma on se, ettei se ole onnistunut tekemään yhteistä siirtolais- tai turvapaikkapolitiikkaa. Hallinnan ulkoistaminen kolmansille maille tekee EU:sta riippuvaisen ja haavoittuvan."

EU:n ongelma on ollut, että EU on yrittänyt viedä jäsenmailta kaikki keinot, joilla ne voivat puolustaa itseään viisumittomilta tulijoilta. Juuri tähän on tähdännyt myös EU:n yhteinen turvapaikkajärjestelmä eli CEAS.

Quote from: Sonja Parkkinen, HSKomission ehdottamassa paketissa esimerkiksi turvapaikkahakemukset käsiteltäisiin nopeutetusti rajalla hakijan saavuttua EU-maahan, jos hakija on kotoisin maasta, josta vain harva on oikeutettu turvapaikkaan.

Sinne päin. Suunnitelman mukaan rajalla päätetään muutamassa päivässä, tutkitaanko turvapaikkahakemus nopeutetusti. Jos tutkitaan, se on käsiteltävä kolmessa kuukaudessa jossain jäsenmaassa, ei välttämättä rajalla. Jos kielteinen päätös, turvapaikanhakija siirretään turvapaikanhakijoiden vastaanotosta kieltäytyvään maahan.

Quote from: Sonja Parkkinen, HSHeinikosken mukaan paketissa panostetaan erityisesti palautuksiin. Hakijoiden kotimaiden kanssa tehtävät sopimukset voisivat jatkossa olla vahvemmin ehdollisia niin, että jos maa ei ottaisi vastaan palautettavia kansalaisiaan, EU voisi vaikeuttaa viisumien saamista tai heikentää kauppasopimuksia.

Paketissa ei vaadita ehdollisuutta, eikä maahanmuuttokomissaarikaan ole vihjannut esimerkiksi viisumien saamisen hankaloittamisesta vaan päinvastoin vakuuttanut paketin yhteydessä pitävänsä (haitta)maahanmuuton vähintään entisellä tasolla.

Quote from: Sonja Parkkinen, HS
ITALIAAN, Kreikkaan ja Espanjaan saapuneiden ihmisten vastaanottaminen on ollut vaikea aihe EU-maille. EU-komissio on korostanut, että solidaarisuudesta Välimeren maille tulijoita pitäisi jakaa jäsenmaiden kesken, mutta moni on ollut haluton tähän.

Uusimmassa ehdotuksessa solidaarisuus on määritelty eri tavalla. Komissio ehdottaa, että jäsenmaat voisivat osallistua taakanjakoon joko ottamalla turvapaikanhakijoita tai ottamalla vastuulleen palautuksia ja niiden käsittelyjä. Vasta jos palautus ei onnistuisi, siirrettäisiin palautuspäätöksen saanut käsittelijämaahan.

Jos palautus ei onnistu, palautuksessa epäonnistunut (eli turvapaikanhakijoiden siirroista kieltäytynyt) maa joutuu pitämään kielteisen päätöksen saaneen.

Eli kuten aiemminkin, mutta "solidaarisuudesta" kieltäytyviä maita (Visegrad) rangaistaan pakottamalla ne asuttamaan hylätyt turvapaikkahuijarit, käytännössä afrikkalaiset.

Quote from: Sonja Parkkinen, HSOn ennakoitu, että poliittinen yhteisymmärrys paketista voitaisiin saada kesään mennessä.

Kiva.

Quote from: Sonja Parkkinen, HSVaaralliset merimatkat, salakuljetukset ja luvattomat rajanylitykset eivät lopu EU:n paketista huolimatta, arvioi Kynsilehto.

"Olen aika skeptinen, että se vaikuttaisi. Olen tehnyt tutkimusta Marokossa vuosia ja haastatellut siellä lukuisia ihmisiä. He tietävät riskit ja silti ovat valmiina yrittämään useita kertoja. Tunnen ihmisiä, jotka eivät esimerkiksi koskaan tule kävelemään enää toisella jalallaan, mutta silti he ovat valmiita yrittämään uudelleen piikkilankojen yli."

Kaikki eivät selviä matkoista. Tässä jutussa mainitut luvut sisältävät vain perille päässeet siirtolaiset. Tänä vuonna arviolta 700 ihmistä on kuollut tai kadonnut matkalla Välimeren maihin. Vuosina 2015–2020 määrä on noin 17 000 ihmistä.

Tänne yritetään, koska tänne saa jäädä. Kun jäämisestä ei ole enää toivoa, tänne ei enää yritetä. Tämä on poliittinen valinta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

edb

Laitetaanpa taas hieman päivitystä meritaksitilanteeseen keskisellä Välimerellä.

Saksan kirkollisten piirien varustama Sea-Eye 4 siis avusti ensimmäisellä keikallaan yli neljäsataa laitonta maahantunkeutujaa Euroopan maaperälle. Vastavetona Italian viranomaiset laittoivat sen syyniin Palermossa, ja kuinka ollakaan huomautettavaa löytyi sen verran että alus asetettiin toimintakieltoon.

Poliittista vääntöä asian tiimoilla riittää, sillä Palermon pormestari nimitti aluksen miehistön kaupunkinsa kunniakansalaisiksi.

Baskien operoima Aita Mari selvisi kuin koira veräjästä kun sen sallittiin laskea viisikymmentä asiakastaan maihin Sisilian Augustassa. Paraikaa se näyttää olevan matkalla takaisin Espanjaan.

Uutena tulokkaana mestoilla häärää Geo Barents, jonka kustannukset maksaa Lääkärit ilman rajoja.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Keskisellä Välimerellä on kansainvaellus täydessä vauhdissa niinkuin yleensä tähän aikaan vuodesta. Yksin Lampedusaan on tunkeutunut viikonvaihteen aikana väkisin tuhatkunta kehitysmaalaista, minkä seurauksena vastaanottosysteemi on kaaoksen partaalla.

Ja lisää vaan pukkaa. Alarmphonen mukaan viitisensataa innokasta tulijaa lilluu veneissään merellä odottamassa kyyditystä Eurooppaan.

Näyttäisi siltä, että öljynporauslauttoja avustava Gibraltarille rekisteröity Vos Triton on joutunut poimimaan kyytiinsä veneellisen väkeä, mutta suvakkijärjestöjen suunnattomaksi pettymykseksi luovuttanut nämä Libyan rannikkovartioston hellään huomaan.

Viimeisin meritaksi Geo Barents odottelee 410:n asiakkaansa kera lupaa siirtää nämä eurooppalaisten elätettäväksi. Malta on jo kieltäytynyt, eikä Italiakaan näytä kiirehtivän. Hermopeliä on varaa pelata vielä pitkään, sillä kerkisivät kehua retostella kuinka Geo Barents kykenee kuljettamaan mukanaan tonneittain elintarvikkeita ja lääkkeitä.

QuoteOver the weekend over a thousand people landed in Lampedusa and the situation in the hotspot of the island (which would have a capacity of 250 guests) is becoming precarious. Meanwhile, the Snav Adriatico quarantine ship has sailed to Pozzallo with 192 migrants on board: among them also two people who tested positive for the coronavirus. In the meantime, the humanitarian ship Geo Barents, of Doctors Without Borders, is still waiting at sea, which has already asked for a safe harbor both from Italy and Malta, but without receiving an answer. There are 410 people on board. [konekäännös]

https://www.fanpage.it/politica/migranti-oltre-mille-persone-sbarcate-a-lampedusa-nelle-ultime-ore-la-geo-barents-ancora-in-mare/
QuoteMeanwhile, there was little sign of rescue for about 470 people still adrift in the central Mediterranean when The Civil Fleet published this story — and it appeared a merchant ship was about to hand over 200 people to the Libyan Coastguard.

The activist-run distress hotline network Alarm Phone announced this morning that there were five boats in need of help. Three of them — carrying about 200, 75, and 29 people respectfully — were in international waters.

The others — one carrying about 90, the other 80 — were well within Malta's SAR zone.

As for the wooden boat carrying 200 people, Alarm Phone said this morning: "Their engine is broken, and they can't move. We alerted authorities six hours ago, in vain. The so-called Libyan Coastguard is not reachable, others deny responsibility. Rescue them now."

Then this afternoon Alarm Phone issued an update, saying: "Eleven hours after the authorities were informed, only the merchant vessel Vos Triton came to rescue...

"After three days at sea, the survivors need medical assistance and disembarkation at a safe harbour in Europe. Libya is not a place of safety!"

Tracking Vos Triton online, Alarm Phone's fears appeared to come true, as the ship began heading away from the safety of Europe.

"The Vos Triton is now heading south! This would be a pushback by proxy, in violation of international human rights and asylum law! Libya is neither a safe country nor a place of safety! Bring them to Europe!"

https://thecivilfleet.wordpress.com/2021/06/14/italy-and-malta-refuse-to-provide-geo-barents-410-rescued-refugees-with-a-port/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Kela_Platinum

Ymmärrän miksi Tanska teki oman ratkaisunsa. Suomi taas  :facepalm:

edb

Italia taipui jälleen kerran ihmissalakuljettajien edessä. Onhan niillä varaa.

Edellisessä viestissäni mainittu Geo Barents sai viikon odottelun jälkeen luvan toimittaa kyydissään olleet 410 maahantunkeutujaa Augustaan Sisiliaan.

Maltan aluevesillä näyteltiin merkillinen näytelmä. Hampurilaisen Resqship-järjestön operoima 18-metrinen purjealus Nadir yhytti konevikaisen puupaatin jolla 86 ihmistä pyrki Libyasta ilmaisen elatuksen piiriin Eurooppaan. Maltan meripelastuskeskus väitti ohjeistaneensa ohikulkeneen kauppalaivan apuun, mutta tämä kielsi asian.

Tässäkin asiassa Italia lopulta antoi periksi ja määräsi rannikovartostonsa kuljettamaan elintasopakolaiset hövelisti määränpäähänsä.

QuoteThe Nadir hands over the rescued to the Italian authorities after seeing off the Libyan Coastguard. Meanwhile, the Geo Barents is finally allowed to bring 410 refugees to dry land

THE THREE-day ordeal for 86 refugees abandoned by the Maltese maritime authorities as they drifted across the Mediterranean came to an end today when their rescuers handed them over to the Italian Coastguard.
...
https://thecivilfleet.wordpress.com/2021/06/17/three-day-ordeal-over-for-86-refugees-abandoned-by-malta/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Kela_Platinum

Miksi Italia vielä kuskaa näitä? Eikö Salvini ole hallituksessa?

Roope

Hesari levittää vasemmistoaktivistien propagandaa. Täydellinen kritiikittömyys ja muiden näkökulmien puuttuminen on kai sitä Helsingin Sanomien parempaa sananvapautta.

QuoteAktivisti­verkosto vaatii Euroopan raja- ja merivartio­viraston lakkauttamista ja syyttää sitä tuhansien siirtolaisten kuolemista: "EU:lla on verta käsissään"

Verkoston mukaan Euroopan unionin maahanmuutto­politiikka on aiheuttanut alle 30 vuodessa lähes 45 000 ihmisen kuoleman.

AVOIN kansalaisjärjestöjen verkosto Abolish Frontex vaatii Euroopan unionia lakkauttamaan Euroopan raja- ja merivartiovirasto Frontexin. Verkosto syyttää Frontexia tuhansien siirtolaisten kuolemista viime vuosina.

Viime viikolla verkosto lähetti Euroopan unionin neuvostolle, komissiolle ja parlamentille avoimen kirjeen. Kirjeen mukaan yli 740 Välimeren ylityksen yrittänyttä on menehtynyt pelkästään kuluvana vuonna.

"Nämä elämät menetettiin, koska Euroopan unioni suhtautuu pakkomielteisesti rajojen vahvistamiseen ihmisten suojelemisen sijaan", kirjeessä lukee.

"Ja millä hinnalla? Euroopan eristäytymispolitiikka on tappanut yli 40 555 ihmistä vuodesta 1993 lähtien. Ihmisiä on jätetty kuolemaan Välimereen, Atlantin valtamereen ja aavikoille. Heitä on ammuttu rajoille ja hylätty tappamaan itsensä säilöönotto­keskuksiin. Karkottamisen jälkeen heitä on kidutettu ja tapettu. EU:lla on verta käsissään."

ABOLISH FRONTEX on oman esittelynsä mukaan antirasistinen ja dekolonialistinen sosiaalisen oikeudenmukaisuuden, tasa-arvon ja vapauden liike. Verkostoon kuuluu kymmeniä ihmisoikeusjärjestöjä ja aktivistiryhmiä.

Verkosto kertoo sivuillaan, ettei sen tavoitteena ole uudistaa Frontexia, vaan lakkauttaa se kokonaan.

Luvut menehtyneistä siirtolaisista perustuvat United-listaan, jonka kokoamisessa ovat auttaneet paikalliset tutkijat, tutkivat toimittajat ja 550 sidosjärjestöä 48 maassa. Listan on julkaissut eurooppalainen United-verkosto, joka vastustaa nationalismia, rasismia ja fasismia.

Listan mukaan Euroopan eristäytymispolitiikka on vuosina 1993–2021 aiheuttanut vähintään 44 764 kuolemaa. Merkittävä osa menehtyneistä on hukkuneita, mutta kuolinsyiden kirjo on laaja. Joukossa on esimerkiksi itsemurhan tehneitä, nälkiintyneitä, rekkojen sisälle tukehtuneita ja viranomaisten voimankäytön uhreja.

[...]

Kritiikki ei rajoitu Frontexin toiminnan eettisyyteen. Euroopan tilintarkastus­tuomioistuimen (ETT) mukaan viraston toiminta ei ole tuottanut tarpeeksi tulosta, vaikka sen rahoitusta on lisätty.

Tuoreessa raportissaan ETT linjaa, että "Frontexin jäsenmaille ja Schengen-alueelle tarjoama tuki ei ole tarpeeksi tehokasta taistelussa laitonta maahanmuuttoa ja rajat ylittävää rikollisuutta vastaan".
Helsingin Sanomat 18.6.2021

Toimittaja Matilda Jokinen olisi voinut uhrata edes hieman tilaa sen pohtimiselle, mitä Abolish Frontex haluaa saada aikaan ja mitä tahoja sen taustalla vaikuttaa.

Abolish Frontex -verkoston tavoitteena ei nimestään huolimatta ole vain Frontexin tuhoaminen vaan oman ilmoituksensa mukaan muun muassa EU:n ulkorajojen avaaminen vapaalle maahanmuutolle. Kaikki Euroopan laittomat siirtolaiset on laillistettava, ketään ei saa estää pääsemästä Eurooppaan, eikä ketään saa poistaa Euroopasta, se vaatii.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

QuoteA-studio

ma 28.6.2021
Miten jalkapallon EM-kisoista tuodut lukuisat koronatartunnat vaikuttavat loppukesän rajoituksiin? Keskustelemassa ministeri Krista Kiuru ja HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi. Välimeren ylittävien turvapaikanhakijoiden määrät ovat ampaisseet kasvuun. Kuinka hyvin Euroopassa ollaan valmistauduttu muuttovirtojen kasvuun? Studiossa Maahanmuuttoviraston ylijohtaja Jari Kähkönen ja Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Saila Heinikoski. Juontajana Sakari Sirkkanen. #yleastudio
Yle Areena 28.6.2021

Välimeren muuttoliikettä taustoittavasta tarinasta oli mielestäni aiemmin nettijuttu Ylellä, mutta kun ei löydy, niin referoin. On niin mainio.

Guinealainen Jean Paul Sorry on ylittänyt Välimeren ja asuu nyt italialaisessa vastaanottokeskuksessa. Setä ajoi autokuski Sorryn päälle kuorma-autolla niin, että osa vasemmasta kädestä on amputoitu ja vatsan iho on arpeutunut. Sorryn mukaan syynä oli hänen kääntymisensä muslimista kristityksi, mutta Sorry sanoo silti lähteneensä matkaan terveyssyistä. Koska Guineassa "ei pystytä leikkaamaan" (!) "tällaisia tapauksia" (ilmeisesti arpia), Sorry jätti perheensä ja lähti Tunisiaan (noin 4000 km linnuntietä). Valitettavasti rahat eivät riittäneet Tunisian sairaalamaksuihin, mutta ystävällinen lääkäri vei Sorryn merenrannalle (!) ja lähetti pienellä veneellä hakemaan (maksutonta) leikkausta Euroopasta.

Sorry unelmoi vastaanottokeskuksessa paremmasta tulevaisuudesta. Koska ei pysty enää ruumiilliseen työhön, hän aikoo opiskella Euroopassa (maksuttomasti) ja hankkia tänne perheensä. Sorry odottaa turvapaikkapäätöstä, mutta on aika selvää, että hän jää Eurooppaan päätöksestä huolimatta. Todennäköisesti hän saa oleskelulupia hövelisti jakelevalta tiukan sosiaaliturvan Italialta myönteisen päätöksen ja muuttaa sitten pohjoiseen johonkin rennomman sosiaaliturvan maahan.

Tämä oivana alustuksena maahanmuuttotutkijan ja Maahanmuuttoviraston virkamiehen keskustelulle, jossa toivottiin EU:n pääsevän sopuun taakanjaosta eli Sorryn kaltaisten turvapaikanhakijoiden pakollisesta jakamisesta jäsenmaiden kesken. Maahanmuuttoviraston ylijohtaja kehui Suomen oppineen vuodesta 2015 sen, kuinka otamme tarvittaessa vielä paremmin vastaan kymmeniä tuhansia turvapaikanhakijoita (jotka Suomi houkutteli tänne Irakista erityisen liberaalilla muista maista poikenneella turvapaikkapolitiikallaan).
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

edb

Etelärintamalta ei mitään uutta.

Meritaksi Ocean Viking on täynnä, ja ruinaa Italiasta lupaa siirtää mukanaan olevat 572 kehitysmaalaista eurooppalaisen veronmaksajan kontolle.

Italian viranomaiset puolestaan ovat tsekanneet Geo Barentsin, ja havaittujen vakavien puutteiden vuoksi määränneet tämän pysymään visusti Augustan satamassa kunnes toisin käsketään.

Quote from: Die Welt/konekäännösThe crew of the "Ocean Viking" has rescued other people who had fled from distress in the Mediterranean and are now looking after a total of 572 people on board. During the night, another 369 refugees in the Libyan rescue zone were taken on board from a wooden boat, said the rescue organization SOS Méditerranée, which operates the ship, on Monday. The operation lasted over five hours and the boat threatened to capsize all the time. It was the sixth rescue in six days.
...
https://www.welt.de/vermischtes/article232298851/Ocean-Viking-mit-mehr-als-570-Geretteten-an-Bord.html

Quote from: Taz/konekäännösThe authorities in Sicily have arrested the rescue ship "Geo Barents" of the organization Doctors Without Borders. On Friday, inspectors in the port city of Augusta inspected the ship for several hours, Médecins Sans Frontières announced on Saturday. The "Geo Barents" are now being held due to defects. Doctors Without Borders says that behind the controls, the authorities aim to act in a discriminatory manner against ships operated by private aid organizations.

The Italian authorities keep detaining ships of the private sea rescuers. The "Sea-Eye 4" and the "Sea-Watch 4" are currently affected . According to a Sea-Watch spokeswoman, the most recently set "Sea-Watch 3" received approval to sail to its Spanish home port of Burriana in order to remedy deficiencies. Often the authorities complain about their equipment or that they are categorized in the wrong class for their missions.

https://taz.de/Seenotrettungsschiff-von-Aerzte-ohne-Grenzen/!5783984/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Talvetar

(...)

Välimereltä siirtolaisia pelastanut järjestö hakee Ocean Viking -alukselleen ankkuroitumislupaa johonkin EU-maan satamaan.

Ranskalainen SOS Mediterranee -avustusjärjestö on pelastanut viime päivinä Välimereltä 572 ihmistä. Heidän joukossaan on 183 lasta.

Järjestön mukaan Eurooppaan pyrkiviä siirtolaisia pelastettiin yhteensä kuudessa operaatiossa Maltan ja Libyan alueilla.

Yksittäisistä pelastusoperaatioista isoimmassa hukkumisvaarassa oli yli 360 siirtolaista. Heitä kuljettanut vene uhkasi upota Libyan edustalla sunnuntaina.

Järjestö kertoo, että mitkään merenkulkuviranomaiset eivät ole heitä auttaneet ja vetoaa nyt EU:hun avun saamiseksi.

Siirtolaiset haluttaisiin tuoda rantaan järjestön Ocean Viking -alukselta, jossa he ovat nyt olleet kolmisen päivää.

Järjestön julkilausumassa ei kerrottu, missä alus juuri nyt on, mutta marinettraffic.com sivusto kertoo sen olevan Maltan ja Sisilian välillä.

Ylitysyritykset ovat lisääntyneet
Kesän alusta Välimeren ylitykset ovat lisääntyneet, kun Eurooppaan pyrkivät ihmiset yrittävät käyttää hyväkseen hyvän sään ja tyynemmän meren, mutta merellä kadonneiden määrä on myös noussut.

Kansainvälisen siirtolaisuusjärjestön IOM:n laskelmien mukaan tänä vuonna ainakin 898 siirtolaista on kuollut yrittäessään päästä Pohjois-Afrikasta Eurooppaan. Viime vuonna järjestö kirjasi 389 kuolemaa Välimerellä.

https://yle.fi/uutiset/3-12011124

Boldaukset minun, loput linkin takaa.

Ylen nyyhkyjuttu ei kerro, että palauttamalla joka ainoa kerta nämä tulijat takaisin, kunnes viesti ettei eurooppaan pääse menisi perille, saataisiin tämä (laiton huom) meritaksi toiminta ja hukkumiset loppumaan....

Histon

Juttu on jo pari kuukautta vanha, mutta en huomannut tätä Hommalla.

https://www.kansalainen.fi/afrikkalaiset-joukkoraiskasivat-heita-auttaneen-naisen-kanarialla/

QuoteAfrikkalaiset joukkoraiskasivat heitä auttaneen naisen Kanarialla

Viikko sitten perjantaina neljä pohjoisafrikkalaista laitonta siirtolaista joukkoraiskasi 36-vuotiaan irlantilaisen naisen Espanjalle kuluvilla Kanariansaarilla.

Nainen pysähtyi siirtolaisten väliaikaisella leirillä Moganissa Agua Le Perren puistossa ja kysyi, voisiko jotenkin auttaa näitä. Tällöin neljä miestä tarttui naiseen ja raiskasi hänet.
[...]
Dear @realDonaldTrump, Sweden is immigration friendly, international & liberal. One of the most prosperous, richest, safest places on earth.

— Alexander Stubb (@alexstubb) 19. helmikuuta 2017

Talvetar

Quote from: Histon on 07.07.2021, 12:57:54
Juttu on jo pari kuukautta vanha, mutta en huomannut tätä Hommalla.

https://www.kansalainen.fi/afrikkalaiset-joukkoraiskasivat-heita-auttaneen-naisen-kanarialla/

QuoteAfrikkalaiset joukkoraiskasivat heitä auttaneen naisen Kanarialla

Viikko sitten perjantaina neljä pohjoisafrikkalaista laitonta siirtolaista joukkoraiskasi 36-vuotiaan irlantilaisen naisen Espanjalle kuluvilla Kanariansaarilla.

Nainen pysähtyi siirtolaisten väliaikaisella leirillä Moganissa Agua Le Perren puistossa ja kysyi, voisiko jotenkin auttaa näitä. Tällöin neljä miestä tarttui naiseen ja raiskasi hänet.
[...]

Siis kuka naisena pysähtyy täysin yksinään neljän pakolaisleirissä olevan paperittoman afrikkalaistaustaisen miehen luo ja kysyy voiko auttaa jotenkin? ???

Kovan luokan äärisuvakki veikkaan, eri asia onko suvakki enää tuon jälkeen?

Vähän pitäisi sentään itsesuojeluvaistoa olla..

edb

Huoh. Ocean Viking kyöräsi Italiaan kuudettasataa kehitysmaalaista, ja nyt ollaan ihmeissään kun muualla Euroopassa ei tunnu löytyvän intoa kustantaa näille ilmainen loppuelämä. Tai no, Luxembourg olisi ottamassa joitakuta – kenties peräti kaksi.

Mutta hei, mikä siinä taas on että solidaarisuutta pitäisi löytyä nimenomaan Euroopasta? Oikeus muuttaa asumaan eurooppalaisten pariin näiden rakentamaan yhteiskuntaan ei ole perusihmisoikeus. Siinä ihan lähellä on esmes turvallinen Tunisia.

Quote from: EuropaToday/konekäännös...
Last Friday, after Italy had offered a safe harbor to the Ocean Viking ship with 572 people on board rescued from the waves in various operations in the previous days, a request was issued by the EU executive: "We appeal to the solidarity of the EU states" because "migration is a shared responsibility". An appeal that fell on deaf ears. Almost.

The only one to answer, for the moment, was Xavier Bettel , Prime Minister of Luxembourg, who guaranteed the reception of a quota of the landed. Diplomatic sources reached by Europa Todaythey let it be known that the executive of the Grand Duchy has for now chosen not to communicate the exact number of people disembarked from the NGO ship and destined for Luxembourg. It will certainly be a single-digit number, probably not far from the two migrants welcomed at the beginning of June among the 414 who disembarked from the Sea Eye 4 ship.
...
https://europa.today.it/ocean-viking-lussemburgo-bettel-italia-migranti.html
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Kela_Platinum

Quote from: edb on 14.07.2021, 12:40:30
Huoh. Ocean Viking kyöräsi Italiaan kuudettasataa kehitysmaalaista, ja nyt ollaan ihmeissään kun muualla Euroopassa ei tunnu löytyvän intoa kustantaa näille ilmainen loppuelämä. Tai no, Luxembourg olisi ottamassa joitakuta – kenties peräti kaksi.

Mutta hei, mikä siinä taas on että solidaarisuutta pitäisi löytyä nimenomaan Euroopasta? Oikeus muuttaa asumaan eurooppalaisten pariin näiden rakentamaan yhteiskuntaan ei ole perusihmisoikeus. Siinä ihan lähellä on esmes turvallinen Tunisia.

Quote from: EuropaToday/konekäännös...
Last Friday, after Italy had offered a safe harbor to the Ocean Viking ship with 572 people on board rescued from the waves in various operations in the previous days, a request was issued by the EU executive: "We appeal to the solidarity of the EU states" because "migration is a shared responsibility". An appeal that fell on deaf ears. Almost.

The only one to answer, for the moment, was Xavier Bettel , Prime Minister of Luxembourg, who guaranteed the reception of a quota of the landed. Diplomatic sources reached by Europa Todaythey let it be known that the executive of the Grand Duchy has for now chosen not to communicate the exact number of people disembarked from the NGO ship and destined for Luxembourg. It will certainly be a single-digit number, probably not far from the two migrants welcomed at the beginning of June among the 414 who disembarked from the Sea Eye 4 ship.
...
https://europa.today.it/ocean-viking-lussemburgo-bettel-italia-migranti.html

Eikö Salvini ole hallituksessa Italiassa? Miksei hän tee mitään?

edb

Pitkän linjan meritaksi Alan Kurdi vaihtaa omistajaa. Saksalainen Sea-Eye luovuttaa aluksen italialaiselle ResQ:lle 400 000 euron hinnalla.

Italialaisviranomaisten painostus mm. asettamalla alus toistuvasti toimintakieltoon teki meritaksitoiminnan jatkamisesta ylivoimaisen kallista, ja hyvä niin. Jonkun kannattaisi penkoa näiden puljujen rahoituspohja, sillä julkisen rahan käyttö ihmissalakuljetuksen ja laittoman siirtolaisuuden tukemiseen ei tasan kestä päivänvaloa.

Alus saa uuden nimen ResQ People, ja sen toimintaa voi seurata edelleen ajantasaiselta kartalta. Paraikaa se makaa Borrianan satamassa Espanjassa yhdessä puolenkymmenen muun meritaksitoimintaan käytetyn aluksen kanssa.

QuoteSEA-EYE CEASES TO OPERATE THE RESCUE SHIP ALAN KURDI

ITALIAN SEA RESCUE ORGANIZATION RESQ STARTS NEW MISSIONS UNDER THE NEW SHIP NAME "RESQ PEOPLE"
With a heavy heart, Sea-Eye parts with their rescue ship ALAN KURDI. The frequent detentions of the rescue ships forced Sea-Eye to sell the rescue vessel to the Italian sea rescue organization ResQ for 400,000 € for financial reasons. The ship will now be operated under the name ResQ PEOPLE. In the future, Sea-Eye will exclusively operate the SEA-EYE 4.

The detentions of civil sea rescue ships flying the German flag by the Italian authorities are a heavy financial burden for Sea-Eye. The Italian coast guard already detained the ALAN KURDI twice on flimsy grounds. Sea-Eye managed to free the ship both times after lengthy discussions and with the use of legal means. The detention of the rescue ships not only prevents Sea-Eye from doing its work but also costs enormous sums of money for port and legal fees.
...

https://sea-eye.org/en/sea-eye-ceases-to-operate-the-rescue-ship-alan-kurdi/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Talvetar

(...)

Ainakin 57 ihmistä on hukkunut siirtolaisia kuljettaneen veneen käännyttyä kyljelleen Libyan rannikon edustalla.

Tänä vuonna hukkuneita on ollut ennätyksellisen paljon. Vertailun vuoksi viime vuonna kuolleita oli 272.

(...)

Ihmissalakuljettajat ovat hyötyneet lähiaikojen hyvästä säästä. Libyasta ja Tunisiasta lähtöisin olevia siirtolaisveneitä on lähtenyt enemmän kuin yleensä.

Di Giacomon mukaan samaan aikaan Eurooppalaisten viranomaisten läsnäolo alueella on merkittävästi vähentynyt, mikä näkyy piikkinä alueen kuolleisuudessa.

– Nykyään kun siirtolaiset lähettävät hätäkutsuja ollessaan merihädässä, viranomaisilla kestää tunteja puuttua asiaan ja kun he viimein puuttuvat, on usein liian myöhäistä, Di Giacomo kertoo.

Italia päätti aiemmin heinäkuussa uusia rahoituksen ohjelmalle, jolla pyritään kouluttamaan Libyan rannikkovartiostoa.

Vartiostoa ollaan syytetty tehneen yhteistyötä ihmissalakuljettajien kanssa sekä kaltoin kohdelleen siirtolaisia.

Lähde: The Guardian

Juttua korjattu 27.7.2021 kello 21:25: Termi "pakolainen" vaihdettu termiin "siirtolainen".

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/47411203-c1ca-4318-a251-dc18f7403e6e

Boldaukset minun, loput linkin takaa.


edb

Säpinää riittää Italian eteläpuolisella merialueella. Kaksi meritaksia on täpösen täynnä, yhteensä noin kahdeksansataa ihmissalakuljettajien asiakasta on saanut ilmaisen jatkoyhteyden kansalaisjärjestöjen ylläpitämissä meritakseissa.

Toisaalta tuhatkunta joutuu maksamaan rikollisille matkansa toiseen kertaan, kiitos Libyan rannikkovartioston, joka on palauttanut paremman elämän toivossa laitonta maahantunkeutumista yrittäneet takaisin lähtöruutuun.

Ja puolentuhatta lilluu edelleen veneissään jossain Maltan vesillä siinä toivossa että joku kävisi noukkimassa heidät ilmaisen elatuksen piiriin Eurooppaan.

QuoteThe Sea-Watch 3, a ship operated by German NGO Sea-Watch, is currently carrying about 263 people her crew rescued in several missions since last Friday.

Meanwhile, European charity SOS Mediterranee's ship, the Ocean Viking, is carrying about 555 people.
...
IOM spokeswoman Safa Msehli warned on Sunday that more than 1,000 people were intercepted by the EU-supported Libyan Caostguards in the past two days.
...
Alarm Phone, whose activists had been in contact with the refugee boats this weekend, warned this afternoon that about 500 people in four boats in Malta's SAR zone are still in danger.
...
https://thecivilfleet.wordpress.com/2021/08/02/european-authorities-ignored-civilian-rescuers-mayday-calls-as-they-saved-hundreds-of-refugees-at-the-weekend/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta