News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)

Started by Saippuakupla, 01.04.2009, 10:43:23

Previous topic - Next topic

newspeak

Libyan rannikolla päivystävien meritaksien taustavoimat jaksavat muistuttaa Libyan kriisistä.

Tilannetta voi seurata monista eri lähteistä, kuten vaikka täältä: https://libya.liveuamap.com/

Kartalta katsoen kovin suuria muutoksia ei ole tapahtunut ja maa on jakautunut karkeasti pääkaupunki Tripolin ympäristöön ja muuhun Libyaan.

TROP:ista viime vuoden listatut terrori-iskut maassa (päiväys/maa/kaupunki/kuolleet/loukkaantuneet/kuvaus):

2019.08.10    Libya    Benghazi    3    10    Three UN staffers are felled by a car bomb blast outside a mall.
2019.07.11    Libya    Benghazi    5    11    Car bombs targeting a funeral leave five dead.
2019.06.02    Libya    Derna    0    18    An ISIS car bomb claims eighteen casualties.
2019.05.18    Libya    Zella    3    4    Islamic State militants kill three people at an oilfield and kidnap four more.
2019.05.09    Libya    Ghadduwah    2    1    ISIS gunmen kill two people and kidnap a third.
2019.05.04    Libya    Sebha    9    0    ISIS attack a training camp, slitting the throats or shooting nine members.
2019.04.09    Libya    Fuqaha    3    1    Three civilians are murdered by the Islamic State.
2019.03.25    Libya    Ghadwa    1    3    A civilian is kidnapped and murdered by the Islamic State.
2019.01.02    Libya    Sabha    3    1    Three Libyans are killed by two suicide bombers.

Outo olio

Quote from: edb on 29.12.2019, 13:11:44
Lennokit näyttelevät lähitulevaisuudessa merkittävää osaa kun vapaaehtoisjärjestöt kisaavat viranomaisten kanssa kumpi ehtii poimimaan laitonta maahantunkeutumista yrittävät Välimerestä. Augsburgin yliopisto kehittelee tuhannen euron hintaluokkaan laitetta joka voi suorittaa tähystyslentoja pelastusalukselta käsin.

Kenen rahalla tätä kehitetään? Arvaan jo, Saksan veronmaksajat onnea vaan. Ja tiedä vaikka tuossa olisi jotakin EU:n innovaatiorahaakin mukana.

Mitä lakeja muuten sovelletaan kansainvälisillä vesillä, mietin että mitä jos joku tekee oman UCAV:n ja ryhtyy metsästämään näitä väestönvaihtojärjestöjen etsintälennokkeja? Uutisen mukaan etsintälaitteessa ei ole suoraa jatkuvaa datayhteyttä pelastuslaivaan tai minnekään, eli jos lennokki vain katoaa niin kukaan ei saa tietää mitä tapahtui.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Niobium

Quote from: Roope on 02.01.2020, 10:27:14
QuoteSuomalainen taloustieteen professori keksi keinon ehkäistä hukkumiskuolemia Välimerellä ja nyt hän kertoo, miten se tapahtuisi

Anna-Liina Kauhanen HS

EUROOPAN unionilla on vakava ongelma etelärajallaan. Välimereen hukkuu edelleen tuhansittain ihmisiä, jotka pyrkivät Eurooppaan turvapaikan tai paremman elämän toivossa.

Tilanteeseen olisi kuitenkin tarjolla myös ratkaisuja, jos Eurooppa sellaisia haluaa etsiä. Yhden tällaisen ratkaisun on kehittänyt Saksassa vaikuttava suomalainen taloustieteilijä Panu Poutvaara.

Poutvaaran mukaan Euroopan maiden pitää ottaa käyttöön tilapäiset maksulliset työluvat, jos ne haluavat estää siirtolaisten hukkumisen Välimereen.

AFRIKASTA ja Aasiasta tulevalle matalasti koulutetulle työvoimalle ei ole tällä hetkellä mitään laillista tietä töihin Eurooppaan. Tämä on johtanut siihen, että monet pyrkivät henkensä kaupalla salakuljettajien merikelvottomilla veneillä Välimeren yli Eurooppaan. Vuonna 2019 marraskuun 20. päivään mennessä Välimereen oli hukkunut 1 091 Eurooppaan yrittänyttä ihmistä.

Tilapäinen työlupa avaisi laillisen tien.

Poutvaaran esittämä malli on varsin yksinkertainen. Tulija maksaisi työluvasta, eikä työlupaan kuuluisi oikeutta sosiaaliturvaan. Sen sijaan ehtoihin kuuluisi velvollisuus tehdä talletus, jonka saisi takaisin, kun palaa kotimaahansa työluvan umpeutuessa. Työluvan ostajan olisi hankittava myös sairausvakuutus.

[...]

POUTVAARA lähti kehittämään malliaan tavoitteenaan estää se, että Eurooppaan yrittäviä hukkuu Välimereen.

Mutta on toinenkin ongelma, jonka tilapäinen työlupa matalasti koulutetuille ratkaisisi. Välimeren yli hengissä selvinneet tekevät usein töitä harmaassa taloudessa vailla lakien suojaa. Tähän EU-maiden olisi aktiivisesti puututtava.

Asetelmaan kuuluu keskeisesti myös se, että EU-maat tarvitsevat EU:n ulkopuolelta paitsi koulutettua työvoimaa, myös matalapalkkatöihin tulevia. Heille ei vain ole mitään laillista tietä töihin Eurooppaan.

"Nykytilanteeseen verrattuna maksullinen tilapäinen työlupa olisi selkeä parannus. Eurooppaan olisi mahdollisuus tulla turvallisesti ja laillisesti, ja työluvan saaneilla on oikeusturva, jos työnantaja rikkoo oikeuksia", Poutvaara sanoo.

[...]

POUTVAARA, 46, asuu ja työskentelee Saksassa. Hän on paitsi Münchenin yliopiston taloustieteen professori myös Saksan arvostetuimman talousinstituutin Ifon maahanmuuttotutkimuksen keskuksen johtaja. Tämän lisäksi Poutvaara kuuluu Saksan hallitukselle maahanmuutto- ja integraatiopolitiikassa neuvoja antavaan asiantuntijaneuvostoon.

Omissa tutkimuksissaan Poutvaaralla on pääsy poikkeuksellisen laajoihin turvapaikanhakijoiden ja siirtolaisten haastatteluaineistoihin. Hän on muun muassa analysoinut ja mallintanut vuosina 2015–2016 Eurooppaan tulleiden pakolaisten ja siirtolaisten tekemiä valintoja eli sitä, millä perusteella minkäkinlaiset tulijat päätyivät lähtemään Eurooppaan ja miten he hakeutuivat mihinkin Euroopan maahan.

Poutvaara lähestyy maahanmuuttoa taloustutkijan näkökulmasta – mutta poliittiset realiteetit erittäin hyvin tunnistaen.

"Maahanmuuttokeskustelu on hyvin polarisoitunutta. Se, mikä olisi kokonaistaloudellisesti järkevintä, on usein poliittisesti mahdotonta."

Tutkijoiden tehtävänä on silti tarjota ratkaisuja ongelmiin, Poutvaara ajattelee. Hänestä kaikkein suurin ongelma ovat Välimereen hukkuvat siirtolaiset.

[...]

Enemmistö eurooppalaisista veronmaksajista – äänestäjistä – ei halua matalapalkka-alojen taloudellista maahanmuuttoa, jos he joutuvat maksamaan siitä.

Veronmaksajien näkökulmasta on rationaalista rajoittaa heikosti koulutettujen maahanmuuttoa. "Siitä vain seuraa, että heikosti koulutetuille ei ole olemassa laillista väylää tulla taloudellisena maahanmuuttajana Eurooppaan."

[...]

OLEELLISTA Poutvaaran mielestä on se, että tilapäinen työlupajärjestelmä voisi koskea vain turvallisiksi määritellyistä lähtömaista tulevia ihmisiä. Järjestelmästä voitaisiin sopia vain sellaisten maiden kanssa, jotka ottavat vastaan omia kansalaisiaan, kun nämä palaavat tai palautetaan Euroopasta.

"Tilapäisen työlupa ei estäisi mahdollisuutta hakea oleskelulupaa myös muilla perusteilla, vaikka opiskelun vuoksi. Mutta nyt ei rakenneta väylää pysyvälle maahanmuutolle."

Poutvaara ei ratko nyt pakolaiskriisiä, vaan matalapalkka-alojen työvoimantarvetta EU:n ulkopuolelta. Silti tilapäiset työluvat vaikuttaisivat myös pakolaiskriisien torjuntaan.

Laillisen reitin tarjoaminen työperäiselle maahanmuutolle vähentäisi turvapaikkahakemusjärjestelmään nyt kohdistuvaa painetta. Työlupajärjestelmä auttaisi myös EU:ta neuvottelemaan kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden palautuksista näiden lähtömaihin. EU-maat voivat tarjota mahdollisuutta lailliseen maahanmuuttoon, jos lähtömaat ottavat vastaan karkotettavia kansalaisiaan.

[...]

Euroopan kansalliskonservatiiviset ja oikeistonationalistiset puolueet rakentavat maahanmuutosta kaikkineen uhkakuvaa kansallisvaltioille ja koko Euroopalle, eikä näiden puolueiden intresseissä ole varsinaisesti tarjota ratkaisuja nykytilanteeseen.

"Sekä Puolassa että Unkarissa populistihallitukset ovat käyttäneet maahanmuuttopolitiikkaa hyvin voimakkaasti vaaliaseena ja jopa väittäneet, että kyseessä on suuri salajuoni, jolla yritetään saada miljoonia muslimeita maahan."

Tästä poliittisesta ilmapiiristä huolimatta Poutvaara on varovaisen toiveikas sen suhteen, että poliitikot tavalla tai toisella tarttuisivat hänen joulukuussa julkaisemaansa ehdotukseen.

"Järkevästi hallittu, taloudellisesti suunniteltu maahanmuutto auttaa ylläpitämään korkeaa elintasoa Euroopassa pitkällä aikavälillä."

[...]

Työluvan hinta ja pituus ovat asioita, joista kukin mukaan lähtevä EU-maa päättäisi itse, mutta on Poutvaara niitäkin pohtinut.

"Jos miettii vaikka Saksaa tai Suomea, niin todennäköisesti työlupa voisi olla vaikka viisivuotinen. Silloin hinta voisi olla vaikka 5 000 euroa."
Helsingin Sanomat 2.1.2020

Onpa idioottimainen ehdotus, mutta tuskin vahingossa. Vastaa Anni Sinnemäen möläytystä, että "paras tapa päästä eroon laittomasta maahanmuutosta on toki luoda riittävä määrä väyliä lailliselle maahantulolle".

Jos suurin ongelma on hukkumiset, niin niitä voidaan vähentää parhaiten tekemällä laittomasta tulemisesta ja laittomien siirtolaisten työllistämisestä kovilla sanktioilla ja ankaralla palautuspolitiikalla kannattamatonta.

Poutvaaran malli taas ei vähentäisi haittamaahanmuuttoa vaan vain lisäisi sitä, sillä uudella lupakäytännöllä ei olisi juurikaan vaikutusta muuhun haittamaahanmuuttoon. Paremminkin se vain kiihdyttäisi muuta maahanmuuttoa, kun lähtömaihin lähetetyt rahat lisäisivät liikkuvuutta.

Malli on väitetyn tavoitteensa kannalta toimimaton jo siksi, että Poutvaara ei vastavuoroisesti esitä turvapaikkajärjestelmän ja laittomiin siirtolaisiin suhtautumisen tiukentamista. Vain pieni osa nykyisistä ilman viisumia tulevista täyttää Poutvaaran kriteerit (valmis laillinen työpaikka, erikseen turvalliseksi määritelty lähtömaa, palautussopimus lähtömaan kanssa). 5 000 euron panttimaksu on pikkuraha, kun halutaan päästä helposti sisään EU-alueelle vaikka sitten turvapaikkaa hakemaan.

Edit:
Tarkemmin katsottuna Poutvaara ei mallissaan vaadi etukäteen työpaikkaa, vaan hänen tarkoittamansa työlupa olisi ilmeisesti useamman vuoden lupa vaeltaa ja tehdä töitä EU-alueella panttia vastaan. Työluvan lopun lähestyessä voisi vaikka hakea turvapaikkaa tai Suomessa hakea oleskelulupaa pitkäaikaisen oleskelun ja Suomeen syntyneiden siteiden perusteella. Ei mitään järkeä.

Olen poikkeuksellisesti eri mieltä jäsen Roopen kanssa. Poutvaara on mielestäni yrittänyt kehitellä mallia, jolla saadaan eurooppaan työhaluista sekä -kykyistä porukkaa. Ovatko poliitikot esittäneet vastaavia malleja?

Tuossahan on muutama ehto, panttimaksu, sosiaaliturvan puuttumattomuus sekä pakollinen sairausvakuutus. Sekä se yksi tärkeä juttu, otetaan vastaan maista joiden kanssa on toimivat palautussuhteet. (Soini konsultoimaan, hah!)

Vastaavasti tämän mallin mukaan voitaisiin kiristää huomattavasti EU:n sisäistä liikkuvuutta rajatarkastusten muodossa. Sormenjälkitunnistus kattavaksi, nykyisellään ihan pelleilyä.

Tosiasia on se, että syntyvyys laskee ja työvoimaa tarvitaan. Se ei silti ole minkäänlainen peruste avata rajoja tyhjäntoimittelijoille, jotka tänne pönkeävät salakuljettajien lupaustaen perässä. Rikkaruohosta et saa tuotantokasvia vaikka kuinka sille puhuisit.

Eli, poliikoiden tulisi kasvattaa selkäranka. Tervetuloa näillä ehdoilla, jollei pysty, niin turha edes yrittää.

Kenenkään etu ei ole ihmisten hukkuminen yrittäessään tavoittaa sateenkaaren päätä. Miksi siis eurooppa heijastaa sitä taivaalle? Reilut, suorat säännöt. Sormenjälkitunnistus, kerran kun napsahtaa kiin kiitos ja ulos ilman pantin palautusta.

Niin kauan, kun rahaa valuu sivupuroina sinne ja tänne ei ole toivoa.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Roope

Quote from: Niobium on 12.01.2020, 10:31:51
Poutvaara on mielestäni yrittänyt kehitellä mallia, jolla saadaan eurooppaan työhaluista sekä -kykyistä porukkaa. Ovatko poliitikot esittäneet vastaavia malleja?

Sain jutusta vaikutelman, että ensin tuli ajatus kehitysmaamaahanmuuton lisäämisestä ja vasta sitten sille väkinäisiä perusteluja. Poutvaaran malli vaikuttaa olevan vain hieman toisin muotoiltu ja perusteltu versio EU:n jo vuosia sitten väläyttämästä afrikkalaisten "työnhakuviisumista", jonka saaja voisi liikkua vapaasti EU-alueella töitä etsimässä.

5 000 euron pantti ei toisi Eurooppaan sen kummemmin työhaluista tai -kykyistä porukkaa kuin mitä tänne tulee nykyään ihmissalakuljettajien avustuksella. Matka Suomeen turvapaikkaa hakemaan maksoi kymmenisen vuotta sitten tyypillisesti kymppitonnin.

Quote from: Niobium on 12.01.2020, 10:31:51Tuossahan on muutama ehto, panttimaksu, sosiaaliturvan puuttumattomuus sekä pakollinen sairausvakuutus. Sekä se yksi tärkeä juttu, otetaan vastaan maista joiden kanssa on toimivat palautussuhteet. (Soini konsultoimaan, hah!)

Poutvaaran kaavailema panttimaksu on paljon pienempi kuin laittoman siirtolaisen hyöty EU-alueelle pääsemisestä. Eihän suurin osa näistä oikeita töitä tekisi/saisi vaan he solahtaisivat sulavasti harmaaseen talouteen. Panttimaksu olisi vähemmän kuin mitä esimerkiksi Ruotsissa maksetaan työnantajille feikkityöpaikoista, jotka takaavat laillisen oleskelun Euroopassa.

Koska Poutvaara ei esitä, että turvapaikkajärjestelmää vastaavasti kiristettäisiin, tämä olisi vain uusi tapa saada jalka ovenväliin ja parkata itsensä pysyvästi Eurooppaan, oli lähtömaan kanssa palautussopimusta tai ei. Sosiaaliturvan kieltäminen EU:n ulkopuolelta tulevilta vierastyöläisiltä kuulostaa ajatuksena hyvältä, mutta ei ikinä menisi läpi nykyisten voimasuhteiden EU:ssa, ja oletan Poutvaaran olevan tästä hyvin tietoinen.

Quote from: Niobium on 12.01.2020, 10:31:51Vastaavasti tämän mallin mukaan voitaisiin kiristää huomattavasti EU:n sisäistä liikkuvuutta rajatarkastusten muodossa. Sormenjälkitunnistus kattavaksi, nykyisellään ihan pelleilyä.

Poutvaara ei esitä tätäkään, eivätkä komissio ja sen taustaryhmät sitä ikinä hyväksyisi. Komissio katsoisi mieluummin vierestä Euroopan paloa kuin nostaisi sormeakaan sisärajatarkastusten vakiinnuttamiseksi.

Quote from: Niobium on 12.01.2020, 10:31:51Tosiasia on se, että syntyvyys laskee ja työvoimaa tarvitaan. Se ei silti ole minkäänlainen peruste avata rajoja tyhjäntoimittelijoille, jotka tänne pönkeävät salakuljettajien lupaustaen perässä. Rikkaruohosta et saa tuotantokasvia vaikka kuinka sille puhuisit.

Työvoima pääsee Europpaan jo nytkin, kun hakee ja saa töitä. Poutvaaran malli ei ratkaisisi mitään todellista ongelmaa.

Quote from: Niobium on 12.01.2020, 10:31:51Kenenkään etu ei ole ihmisten hukkuminen yrittäessään tavoittaa sateenkaaren päätä. Miksi siis eurooppa heijastaa sitä taivaalle? Reilut, suorat säännöt. Sormenjälkitunnistus, kerran kun napsahtaa kiin kiitos ja ulos ilman pantin palautusta.

Poutvaaran työluvat eivät kohdistuisi hukkuviin tai estäisi hukkumisia, vaikka hän yrittää perustella malliaan sillä. Nigerialaiset prostituoidut eivät pääsisi Eurooppaan Poutvaaran järjestelmän kautta, vaikka rimaa madallettaisiin kuinka.

"Kiitos ja ulos" on sinun oma visiosi, ja kuulostaa kyllä hyvältä, mutta se on ihan eri juttu kuin mitä Poutvaara mallillaan ja ulostulollaan tavoittelee.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

MiljonääriPlayboy

#4234
Quote from: Niobium on 12.01.2020, 10:31:51
Olen poikkeuksellisesti eri mieltä jäsen Roopen kanssa. Poutvaara on mielestäni yrittänyt kehitellä mallia, jolla saadaan eurooppaan työhaluista sekä -kykyistä porukkaa. Ovatko poliitikot esittäneet vastaavia malleja?

Tuossahan on muutama ehto, panttimaksu, sosiaaliturvan puuttumattomuus sekä pakollinen sairausvakuutus. Sekä se yksi tärkeä juttu, otetaan vastaan maista joiden kanssa on toimivat palautussuhteet. (Soini konsultoimaan, hah!)

******************

Eli, poliikoiden tulisi kasvattaa selkäranka. Tervetuloa näillä ehdoilla, jollei pysty, niin turha edes yrittää.

******************

Reilut, suorat säännöt. Sormenjälkitunnistus, kerran kun napsahtaa kiin kiitos ja ulos ilman pantin palautusta.

Poutvaaran malli saattaa olla paperilla hyvä (joidenkin mielestä), mutta eihän se kestä sekuntiakaan tarkempaa analysointia -jonka olet itsekin tuossa boldatussa kohdassa hoksannut.

Ajatellaanpa esim. Hölmölän poliittista track recordia muutaman esimerkin avulla: kerjäämistä ei saatu kiellettyä, koska se olisi (mukamas) kohdistunut syrjivällä tavalla 24/7 rikoksia tehtaileviin tuontimanneihin. Hylsyn saaneille matuille jaetaan rahaa ja asuntoja aivan kuten muillekin, koska "perustuslaki ja kansainväliset sopimukset". Ulkolaisille raksaäijille jaetaan lapsilisiä ulkomaille aivan varmasti suuremmalla summalla, kuin mitä maksavat veroja tänne. Lapsista, jotka eivät ole Suomessa ikinä käyneetkään, eivätkä ole Suomen kansalaisia. =Täysin järjetöntä sosiaaliturvan jakamista ei saatu, eikä saada stopattua, koska "yhtäläiset oikeudet ja tasa-arvo". :facepalm:

Ja samahan se on nykyään palautustenkin kanssa: kaikki palautuksen estämiseksi keksityt selitykset niellään kyselemättä, jotta matu-kultakimpaleet saadaan pidettyä sossun asiakkaina. Suljettuja palautusleirejä ei saada millään lakeihin. Mikä vastaavasti estäisi palautuksen uhkaamaa tuontityöläismatua heittäytymästä turvapaikanhakijaksi? Ei mikään, koska se turvapaikan hakeminenhan on (mukamas) kiveen hakattu oikeus.

Niin kauan kun on etukäteen päätetty, mm. että Suomi on koko maailman sosiaalitoimisto, on päivän selvää, että tuontihalpatyöläisiltä ei (mukamas) voida vaatia mitään sellaista, jota vastaavalta suomalaiselta työläiseltä ei vaadita. Eikä vastaavasti myöskään mitään vastaavaa oikeutta voida matulta ottaa pois. Ja koska ei ole näköpiirissä mitään sellaista, joka olisi tämän asiantilan radikaalisti muuttamassa, olen itse samaa mieltä nick Roopen kanssa: Poutvaaran ehdotus on nykytilanteessa järjetön. Se on Troijan hevonen, jolla yritetään kääntää asiasta ymmärtämättömien sheeplejen äänestyskäyttäytymistä mokutusta suosivaksi. Kuuluu samaan sarjaan, kuin ne ikuiset puheet niistä "naisista ja lapsista", "insinööreistä, lääkäreistä, arkkitehdeistä,"tulevista Akavalaisista", jne. Ainahan sitä voidaan etukäteen puhua mm. sosiaaliturvan epäämisestä tuontimatuilta, mutta ei se ole realistista! Sellaista ei tule tapahtumaan. Ei jatkoon.

Palataan sitten uudestaan asiaan, kun mm. palautusta odottelevat turvikset saadaan ensin suljettuihin keskuksiin, ilman diskorahoja. Ja TP-hakemusten ketjutus saadaan kiellettyä. Ja palautukset muutenkin rullaamaan.

e:typo
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

kivimies

Quote from: Alaric on 10.01.2020, 22:54:03
Näköjään myös Open Armsin meritaksi on saanut Välimereltä saalista: 44 läpsyä.

Saivat 74 asiakasta lisää kyytiinsä yhdestä veneestä. Nyt heillä on kyydissään yhteensä 118 asiakasta.

[tweet]1216456145138675712[/tweet]

Konekäännös:
Quote[Sound ON] This is how the rescue of 74 people, children, babies, women, pregnant women, in panic abandoned in the immensity of the sea. Do we get on your skin? A life or death in a sea become the largest mass grave on the planet. Thank you @MikelKonate
for documenting it

Quote from: edb on 09.01.2020, 20:59:17
Ocean Viking joutui palaamaan Sisiliaan huoltotauolle tyhjin toimin, mutta Sea Watchilla tärppäsi – kyytiin nostettiin Libyan rannikon tuntumasta 60 asiakasta.

Libyan rannikkovartiosto kunnostautui samaan aikaan pelastamalla kaksi venekuntaa meren kuohuista.

Ocean Viking lähti toissapäivänä takaisin kohti Libyan pelastusaluetta.

[tweet]1215983070148546561[/tweet]

Huomasin, että Twitter on taas jäädyttänyt Libyan rannikkovartioston toiminnasta kertovan Migrant Rescue Watch -tilin.

Pullervo

Italian hallitus päästää jälleen kerran meritaksit satamiinsa: Sea Watch 3 saa kippata taakkansa eteläisen Manner-Italian Tarantoon ja Open Arms Sisilian Messinaan.

Viime kesänä Maltalla tehdyn sopimuksen mukaisesti taakka jaetaan sitten siten, että Ranska, Saksa, Portugali ja Irlanti ottavat "osansa".

http://www.ansa.it/english/news/2020/01/14/sea-watch-3-open-arms-get-berths-at-taranto-and-messina_857f78a7-863d-4e84-a5d3-559019df7f91.html
QuoteSea Watch 3, Open Arms get berths at Taranto and Messina (14.1.2020)

France, Germany, Portugal, Ireland ready to take migrants

Italy has assigned migrant rescue ship Sea Watch 3 a berth at the port of Taranto in Puglia to offload 119 migrants rescued in three separate operations over the last few days, the NGO tweeted Tuesday.

The interior ministry also assigned Messina as a safe port for the Open Arms migrant rescue ship on Tuesday.

It said France, Germany, Portugal and Ireland have already said they will take the migrants on board the Open Arms, as well as on the Sea Watch 3.

This is on the basis of the "pre-accord" reached at Malta last year, the ministry said.

(...)

Alaric

Vuoden kahden ensimmäisen viikon aikana Libyaan on palautettu IOM:n mukaan ainakin 953 läpsyttelijää.

Näistä suurimman osan nappasi mereltä ja palautti Libyan rannikkovartiosto. 60 henkeä palautti kaupallisen liikenteen alus.

http://www.ansamed.info/ansamed/en/news/sections/generalnews/2020/01/14/iom-says-953-migrants-returned-to-libya-since-start-of-year_c95e9954-fb3a-4802-be16-9aa75b218151.html (14.1.2020)

QuoteIOM says 953 migrants returned to Libya since start of year

At least 953 migrants were returned to Libyan shores in the first two weeks of 2020, the majority of whom were disembarked in Tripoli, and all were taken to detention centres, said the UN Migration Agency International Organization for Migration (IOM) on Twitter.

There were 136 women and 85 children among the 953 migrants, IOM said.

"Almost all were taken to Libya by the Libyan Coast Guard and only one return of 60 people was operated by a commercial ship," IOM spokesperson Safa Msheli told ANSA.

NGO search and rescue vessels reported having rescued 237 others, IOM said in a statement published in Geneva.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Alaric

Italia­n vasemmisto­hallituksen suunnitelmat maahanmuuttopolitiikan löysentämiseksi tarkentuvat.

Avoimia satamia, lisää humanitäärisiä oleskelulupia, vähemmän sakkoja Välimeren "avustusjärjestöille"...

Tätä menoa kansallismielinen Lega-puolue ottanee murskavoiton seuraavissa vaaleissa.

http://www.ilgiornale.it/news/politica/multe-pi-basse-ong-e-permessi-ecco-piano-lamorgese-1811478.html (14.1.2020)

Konekäännös:

Quote"Lower fines for NGOs and permits": this is the Lamorgese plan

Lamorgese explains its plan for managing migration flows and in fact opens the door to new arrivals from North Africa

Doors open, fewer fines for NGOs and more humanitarian permits. The plan for migrants by the Minister of the Interior, Luciana Lamorgese, is perfectly at the antipodes of what was launched by the previous Salvini management.

In an interview with Otto e Mezzo, the owner of the Interior spoke about the next steps he intends to do on managing migration flows. And apparently the strategy that the Interior Ministry intends to adopt could be a "call" for those who want to attempt the crossing to Italy from North Africa. In fact, the Security dl ends in the sights: " In reviewing the decrees there will be lower fines for those who embark migrants without the green light of the authorities ". It is expected to return "to the original version of the text, from 10 thousand to 50 thousand," he said. Also, on humanitarian permits, " I think we need to expand the cartegoria a bit, to avoid what was going on in December,

In short, all moves that could radically change the migratory flows towards our country and in fact could increase the departures from North Africa.

(...)

Meanwhile in the last hours the Interior Ministryhas assigned two landing ports to as many ships with migrants on board: Messina for Open Arms and Taranto for Sea Watch. A gesture that gives a good idea of ​​the orientation of this government on migration policies.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Roope

Quote from: Alaric on 15.01.2020, 11:08:37
Italia­n vasemmisto­hallituksen suunnitelmat maahanmuuttopolitiikan löysentämiseksi tarkentuvat.

Avoimia satamia, lisää humanitäärisiä oleskelulupia, vähemmän sakkoja Välimeren "avustusjärjestöille"...

Tätä menoa kansallismielinen Lega-puolue ottanee murskavoiton seuraavissa vaaleissa.

Ei hyvältä näytä.

Tarkoituksena on kiihdyttää laittomien tulijoiden virta ja italialaisten hämmennys sellaiselle tasolle, että EU saisi tekosyyn ottaa käyttöön haluamansa "lopullinen ratkaisu" eli automaattinen "taakanjako". Italialaiset huokaisisivat helpotuksesta.

Seuraaviin parlamenttivaaleihin on vielä reilut kolme vuotta. Jos taakanjakoautomaatti ja siihen liittyvät niskuroivien maiden sanktiot saadaan toteutettua sitä ennen, järjestelmästä irtautuminen vaatisi EU:sta eroamisen. Salvini on sanonut tukevansa tulijoiden siirtoja pois Italiasta vaikka sitten muihin EU-maihin, joten hän tuskin ryhtyy kampanjoimaan sitä vastaan.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Alaric

Ihmissalakuljetusjärjestöillä on nykyään helppoa, kun voivat tuoda lastinsa lähes saman tien maihin Italiassa. Tänään Sea-Watch 3 toi 119 läpsyttelijää Tarantoon.

Ranska, Saksa, Portugali ja Irlanti ovat suostuneet ottamaan näitä vastaan.

http://www.ansamed.info/ansamed/en/news/sections/generalnews/2020/01/16/sea-watch-disembarks-119-migrants-in-taranto_54cbf3f3-a912-435f-bbc4-b7623e19e9f1.html (16.1.2020)

QuoteSea Watch disembarks 119 migrants in Taranto

Rescued in 3 operations in Maltese waters

The 119 migrants onboard the Sea Watch 3 vessel that had been rescued in recent days in three operations in Maltese waters were disembarked Thursday morning at Taranto's San Cataldo pier. About 40 of them, unaccompanied minors, were transferred to municipal facilities and the others will be taken to the closest hotspot for identification.

Afterwards they will be moved to national and foreign reception centers, as provided for by the Italian interior ministry.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

kivimies

Quote from: kivimies on 13.01.2020, 17:02:37
Ocean Viking lähti toissapäivänä takaisin kohti Libyan pelastusaluetta.

[tweet]1215983070148546561[/tweet]

Huomasin, että Twitter on taas jäädyttänyt Libyan rannikkovartioston toiminnasta kertovan Migrant Rescue Watch -tilin.

Ocean Viking otti perjantaina kyytiinsä 39 asiakasta yhdestä veneestä n. 65 kilometriä Libyan rannikolta.

Libyan merenkulkuviranomaiset tarjosivat heille satamaksi Tripolia, mutta meritaksin miehistö kieltäytyi tarjouksesta.

Migrant Rescue Watch -tili on taas toiminnassa. Tililtä löytyy nyt kuvamateriaalia tuosta reilun 950 henkilön pelastamisesta.

[tweet]1218057337598087169[/tweet]
[tweet]1218177809425879040[/tweet]

Roope

Näyttää pahasti siltä, että EU polkaisee pystyyn uuden meritaksioperaation Libyan tilanteen varjolla.

QuoteEU pohtii Välimeren merioperaation elvyttämistä Libyan takia – Haavisto: Suomen osallistumisesta päätetään erikseen

BRYSSELIIN maanantaina kokoontuneet Euroopan unionin ulkoministerit pohtivat keinoja, joilla EU-maat voisivat tukea Libyan orastavaa rauhanprosessia.

[...]

Konkreettisia keinoja oli esillä ainakin kaksi. Ensimmäiseksi EU voisi elvyttää Välimerellä Libyan edustalla toimineen merioperaationsa asevientikiellon tueksi ja toiseksi harkita kriisinhallintajoukkoja valvomaan mahdollista tulitaukoa.

VÄLIMEREN operaatio Sophia käynnistettiin vuonna 2015 torjumaan ihmissalakuljetusta ja ihmiskauppaa. Sillä oli myös YK:n mandaatti valvoa Libyan asevientikieltoa. Meripartiointi lopetettiin viime vuoden maaliskuussa, sillä EU-maat ja Italia olivat erimielisiä muun muassa pelastettujen maahantulijoiden rantautumisesta.

Haaviston mukaan merioperaatio sai kokouksessa "yleistä tukea", mutta se pitää suunnitella tarkkaan. Päätöksiä operaation elvyttämisestä ei tässä kokouksessa tehty.

Suomi osallistuu Sophian jäljellä olevaan toimintaan muutaman sotilaan voimin, mutta mahdollisen merioperaation osalta päätös tehdään Haaviston mukaan erikseen.

"Katsotaan millaiseksi uusi operaatio muotoutuisi ja olisiko siihen jotain osaamista. Suhtaudumme kaiken kaikkiaan positiivisesti siihen, että EU on nyt aktiivinen Libya-kysymyksessä."
Helsingin Sanomat 20.1.2020

Sophia-operaatio tyssäsi vuosi sitten, kun Salvini ei suostunut ottamaan "pelastettuja" Italiaan. Nyt Salvinin mentyä Italian satamat ovat avoinna, mutta tulijoita ei ole ollut riittävästi, jotta voitaisiin puhua kriisistä ja vaatia "taakanjakoa".
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

edb

Italian säilöönottokeskuksissa kuohuu. Georgialaisen miehen väitetään kuolleen lauantaina poliisin ja säilöönotettujen välisen yhteenoton seurauksena.

QuoteOn Friday 17th January, riot police entered the deportation centre (CPR) of Gradisca d'Isonzo (Gorizia), beating up residents who, apparently, were protesting against the inhumane living conditions inside the prison and resisting the presence of the authorities. One of them, V.E., a young man from Georgia, who a few days before had committed an act of self-harm, received the most severe treatment and was so badly beaten that he had to be taken to the local hospital, where he died on Saturday.
...
https://medium.com/are-you-syrious/ays-weekend-digest-18-19-01-20-italian-police-responsible-for-the-death-of-a-man-imprisoned-in-e8a271522f57

Mellakasta on kuvattu puhelimella kahden minuutin pätkä. Porukka käyttäytyy sillä tavoin aggressiivisesti että ainakin minun mielestäni on parasta että pysyvät tallessa poissa tavallisten ihmisten ilmoilta siihen asti kunnes saadaan palautetuksi kotikonnuilleen.

https://nofrontierefvg.noblogs.org/post/2020/01/18/a-gradisca-si-muore-sappiamo-chi-e-stato/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Alabama

QuoteWie, bitte? Viele Bürger und Fernsehzuschauer trauten kaum ihren Ohren, als Salvini nicht nur auf den Bühnen der überfüllten Piazze sowie bei den Live-Schalten ins Fernsehstudio von unterwegs, plötzlich offensiv meinte: ,,Genug ist genug. Ich habe es satt, dass der ganze Wahlkampf von den Spekulationen beherrscht wird, ob mir der Prozess in Sizilien gemacht wird ...", und dann lässt der Legaführer die Katze aus dem Sack: ,,... Ich werde freiwillig mit der Lega dafür plädieren, dass mir der Prozess gemacht wird. Dann haben wir endlich Ruhe ...".

Und, fügt Salvini hinzu, sollte er tatsächlich ins Gefängnis müssen, dann tue er dies voller Stolz, die Grenzen und die Sicherheit Italiens geschützt zu haben. Gerade einmal drei Tage mussten Flüchtlinge oder besser illegale Migranten an Bord der italienischen Küstenwache ausharren, bis sie an Land durften. Erst als klar war, was mit ihnen geschehen würde.

Salvini drohen, sollte er tatsächlich verurteilt werden, ,,bis zu 15 Jahre Haft, und damit mehr, als für jeden Drogendealer, oder Vergewaltiger ...", wie er in der Sendung von Starmoderator, Massimo Giletti auf La7 in der Live-Sendung erklärt.

Ein genialer Schachzug, so scheint es – einfach mal den Spieß umgedreht, im Wissen, dass das Millionenpublikum größtenteils auf Seite des Legachefs ist. Diese Publikum wird nun denken: Was ist das für eine Gerichtsbarkeit oder ist das noch die wahre Rechtsstaatlichkeit, die einen ehemaligen Minister wegen der Gefahrenabwehr den Prozess macht, während wahrlich kriminelle Personen und Einwanderer, kaum richtig verfolgt würden?


https://www.tichyseinblick.de/kolumnen/aus-aller-welt/salvini-dreht-den-spiess-um-und-befuerwortet-prozess-gegen-ihn/


Legan johtaja Matteo Salvini julistaa suorassa lähetyksessä: ,,Nyt riittää! Olen saanut tarpeekseni siitä, että koko vaalikampanjaa hallitsee jossa spekulointi siitä, joudunko oikeuden eteen Sisiliassa vai en..." Salvini ilmoittaa tilanteen rauhoittamiseksi kannattavansa vapaaehtoisesti syytteen asettamista ja oikeudenkäyntiä.


Salviini lisää vielä, että mikäli hän saa vankeustuomion, hän menee vankilaan ylpeänä siitä, että hänet on tuomittu Italian ja sen rajojen suojelemisesta. Pakolaiset -oikeammin laittomat maahanmuuttajat- joutuivat odottamaan rajavartiolaitoksen aluksessa ainoastaan kolme päivää maihin pääsyä. Sen jälkeen, kun oli päätetty siitä, mitä näiden kanssa tehdään.


Salvinia uhkaa, mikäli hänet tuomitaan rikokseen, pahimmillaan 15 vuoden vankeustuomio, mikä on enemmän kuin huumekauppille ja raiskaajille langetettavat tuomiot.


Asian kääntäminen päälaelleen saattaa olla nerokas veto, varsinkin kun Salvini tietää miljoonien lähetystä seuraavien katselijoiden olevan Legan johtajan kannattajia. Silloin nimittäin herää kysymys: Onko kyseessä enää oikeusvaltion lainkäytöllinen toiminta, kun entinen ministeri joutuu vaarojen torjumisen takia oikeuden eteen, mutta todellisiin rikollisiin henkilöihin ja maahanmuuttajiin ei kohdisteta syytetoimia?


^ johtuu ilmastonmuutoksesta.

Alaric

Ocean Viking -meritaksi on hetki sitten noukkinut 92 läpsyttelijää kolmenkymmenen merimailin päässä Libyasta.

https://twitter.com/MSF_Sea/status/1220606725386121216

[tweet]1220606725386121216[/tweet]
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Pullervo

Meritaksi Ocean Viking pyörii edelleen Libyan rannikon tuntumassa ja on ottanut kyytiinsä eilisten 92 laittoman siirtolaisen lisäksi tänään ennen auringonnousua 59 lisää puuveneestä 26 merimailin päässä Libyan rannikosta eli laivalla on 151 haittamamua. Lisäksi Alan Kurdi -meritaksilla on 64 laitonta siirtolaista eli yhteensä näillä kahdella meritaksilla on siis nyt jo 215 haittamamun taakka kyydissään.

Meripelastus on päättynyt ja ihmissalakuljetus alkaa, kun laivat suuntaavat taakkoineen Eurooppaan Libyan satamien sijaan. Libya tarjoaa näille ihmissalakuljetusaluksille aina purkusataman, jota ne eivät koskaan käytä. Libyalla on oma rannikkovartiostonsa, joka palattaa laittomasti Libyassa oleskelevia ja laittomasti Eurooppaan turvapaikkajärjestelmää hyväksikäyttämään pyrkiviä siirtolaisia mereltä takaisin mantereelle ja edelleen säilöönottokeskuksiin odottamaan palautusta lähtömaihinsa tai kolmanteen turvalliseen maahan, jos paluu kansalaisuusvaltioon ei ole mahdollista.

Eräässä twiitissä on laskettu, että tähän tammikuun 25. päivään mennessä Italiaan on saapunut meritse tänä vuonna laittomia siirtolaisia jo 774 ja tulossa ovat nämä 215. Ja vertailukohdaksi ennen syksyn 2015 siirtolaistsunamia esimerkiksi vuoden 2014 ensimmäisellä vuosineljänneksellä Italiaan saapui 779. Salvinin sisäministerikaudellaan aikaansaama positiivinen suunnanmuutos lakimuutoksineen, joka ehti osin alkaa tehota, romutetaan nyt. Istuva Conten II -hallitus aikoo muuttaa kahta Salvini johdolla säädettyä siirtolaisuus- ja turvallisuuslakia (Decreto sicurezza e immigrazione I & II) löysempään suuntaan, käytännössä joko kumota tai vesittää ne – mikäli hallitus pysyy pystyssä riittävän pitkään tehdäkseen sen.

Huomenna pidetään Italian Emilia-Romagnan maakunnassa vaalit ja haittamaahanmuutto on tietysti yksi iso vaaliteema.

https://www.efe.com/efe/espana/sociedad/el-barco-humanitario-ocean-viking-salva-a-otros-59-migrantes-en-mar/10004-4158627 (konekäännös)
QuoteThe humanitarian ship "Ocean Viking" saves another 59 migrants at sea (25.1.2020)

The ship "Ocean Viking", operated by the NGOs Medical Without Borders (MSF) and SOS Mediterránee, rescued 59 men and women in the central Mediterranean this morning, and already has on board with 151 people saved in recent days.

The last rescued were on a small wooden boat in distress 26 miles (almost 10 kilometers) off the coast of Libya, where most of the migrants heading to the Italian coast set sail.

https://twitter.com/MSF_Sea/status/1220965437271412736
[tweet]1220965437271412736[/tweet]
https://twitter.com/scandura/status/1221035588452868096
[tweet]1221035588452868096[/tweet]

e: lisätty yksi kappale, stilisointia

Roope

Quote from: Roope on 02.01.2020, 10:27:14
EUROOPAN unionilla on vakava ongelma etelärajallaan. Välimereen hukkuu edelleen tuhansittain ihmisiä, jotka pyrkivät Eurooppaan turvapaikan tai paremman elämän toivossa.

Tilanteeseen olisi kuitenkin tarjolla myös ratkaisuja, jos Eurooppa sellaisia haluaa etsiä. Yhden tällaisen ratkaisun on kehittänyt Saksassa vaikuttava suomalainen taloustieteilijä Panu Poutvaara.

Poutvaaran mukaan Euroopan maiden pitää ottaa käyttöön tilapäiset maksulliset työluvat, jos ne haluavat estää siirtolaisten hukkumisen Välimereen.

Maikkari palasi torstain aamulähetyksessään Poutvaaran ehdotukseen ja ilman minkäänlaista kriittisyyttä.

MTV: Uutisklipit - Siirtolaisongelmaan yksi osaratkaisu voisi olla maksullinen työlupa (2 min)

Uutisklipissä ehdotusta alustetaan sillä, että "Eurooppa etsii yhä ratkaisua maahanmuuton ongelmiin", jolla tarkoitetaan laittomasti Eurooppaan pyrkivien hukkumisia Välimerellä. Panu Poutvaaran ehdottamat maksulliset työluvat muka korjaisivat tilanteen.

Lisäksi työluvat esitetään ratkaisuksi siihen, että toimittaja Heikki Piuholan mukaan "Euroopassa on kysyntää matalapalkkatyövoimalle, mutta nyt mitään laillista reittiä ei ole" (!).

Ensinnäkään Euroopassa ei ole erityistä kysyntää lailliselle matalapalkkatyövoimalla muuten kuin heikommilla työehdoilla tai subventoituna. Toiseksi, Euroopasta voi totta kai hakea laillisesti töitä Euroopan ulkopuoleltakin.

Toimittaja Piuhola antaa lopuksi ymmärtää, että maksulliset työluvat olisivat vaihtoehto EU-taakanjaolle.

QuoteUutisaamun puhelinhaastattelussa Kansainvälisen Punaisen Ristin viestintädelegaatti Hannu-Pekka Laiho.
MTV: Uutisaamu - Yksi osaratkaisu siirtolaisongelmaan voisi olla maksullinen työlupa Eurooppaan (8 min)

Panu Poutvaaran mukaan maksulliset työluvat olisivat uusi väylä jo olemassaolevien maahanmuuttoväylien lisäksi. Kun turvapaikkajärjestelmää ei kiristettäisi ja uusi väylä edellyttäisi toimivia palautussopimuksia lähtömaiden kanssa, eivät työluvat vähentäisi Välimeren ylittämistä vaan vain lisäisivät Eurooppaan suuntautuvaa haittamaahanmuuttoa. Toimivampi keino vähentää hukkumisia olisikin saada lähtömaiden kanssa kattavat ja toimivat palautussopimukset.

QuotePanu Poutvaara, professori, IFO taloustutkimus
Näkisin, että tämä järjestelmä olisi jokaisen jäsenmaan vapaasti harkittavissa. Eli ei yhteistä eurooppalaista päätöstä vaan jokainen maa päättäisi tästä kansallisesti haluaako tällaisia työlupia myöntää, ja jos haluaa, kuinka monta ja millä ehdoilla.

Eli mitä uutta ja mitä järkeä, kun EU-maat jo päättävät työlupiensa ehdoista ja työpaikkaa voi hakea mistä tahansa maailman kolkasta käsin? Onkin ilmeistä, että Poutvaara ei puhu vain työluvista vaan myös niihin liitetyistä työnhakuviisumeista.

Lisäksi lupien määrä jäisi jäsenmaiden itse päättäessä niin matalaksi, että sillä ei olisi siksikään vaikutusta muuhun laittomaan maahanmuuttoon. Toisaalta yhdestä EU-maasta luvan saaneen olisi helppo siirtyä toiseen EU-maahan vapaan liikkuvuuden turvin laittomiin hommiin.

QuoteToimittaja Heikki Piuhola
Pitäisikö olla keinot sitten tavallaan pakkopalauttaa, jos työntekijä tai maahanmuuttaja laskee niin, että hän jä joka tapauksessa ja menettää tuon 5 000 tai jotakin tuhatta euroa?

Panu Poutvaara, professori, IFO taloustutkimus
Ehdottomasti, ja tämän vuoksi ehdotankin, että järjestelmää sovellettaisiin vain turvallisten lähtömaiden kanssa, joihin voidaan humanitaarisesti palauttaa henkilöitä ja jotka sitoutuvat ottamaan vastaan kansalaisensa, jos heidät lähetetään takaisin Euroopasta.

Jos nyt ensin luotaisiin järjestelmä, jolla päästään eroon laittomasti tulleista, joiden palauttamiselle ei ole humanitaarista estettä. Edes sellaista ei ole näköpiirissä.

QuoteToimittaja Heikki Piuhola
Onko Eurooppa valmiimpi näiden pakolaisten vastaanottamiseen kuin vuonna 2015?

Panu Poutvaara, professori, IFO taloustutkimus
Sanoisin, että Eurooppa on valmiimpi, mutta ei kuitenkaan riittävän valmis.

"Näiden pakolaisten"? Vain murto-osa Välimeren yli Italiaan nykyään tulevista on pakolaisia. Esimerkiksi alle prosentti heistä täyttää EU:n vuonna 2015 turvapaikanhakijasiirtoihin asettamat hyväksymisprosenttikriteerit.

QuoteHannu-Pekka Laiho, viestintädelegaatti, Kansainvälinen Punainen Risti
Olin tuolla Bosnia-Herzegovinassa pakolaisleirillä töissä ja siellä kolmekin eri ihmistä tuli esittelemään minulle ihan samanlaista mallia, siis pakolaista, jotka itse ehdottivat tällaista maksullista työlupaa. Heillä oli itse asiassa kokemusta vähän vastaavasta järjestelmästä. Kaksi näistä oli Intiasta ja yksi Pakistanista, ja he oli työskennelly Arabiemiraateissa määräaikaisella työluvalla. Se oli hyvin lähellä tätä ehdotusta.

Että sellaisia pakolaisia vainoa paossa.

QuoteHannu-Pekka Laiho, viestintädelegaatti, Kansainvälinen Punainen Risti
Mun mielestä tämä on keskustelun arvoinen asia, koska nyt on kuitnkin sellainen tilanne, että on pakko keksiä joitakin keinoja tähän siirtolaisuuden kontrolloimiseen ja hallitsemiseen Euroopassa.

Rajat kiinni, laittomat ulos?

QuoteHannu-Pekka Laiho, viestintädelegaatti, Kansainvälinen Punainen Risti
Esimerkiksi siellä leirillä osa ihmisistä on ollut matkalla, no seitsemän vuotta on pisin aika, mitä kuulin, että ihmiset on matkan varrella työskennelly ja maksanu taas itseään eteenpäin ja taas työskennelly.

Varsinaisia pakolaisia.

QuoteHannu-Pekka Laiho, viestintädelegaatti, Kansainvälinen Punainen Risti
Mä luulen, että jossain maassa sitä saatettaisiin kokeilla, koska se on juuri tähän, että keinovalikoimaa etsitään, että miten asiassa edetään ja päästään jotenkin kontrolloimaan sitä miljoonienkin ihmisten virtaa, mikä on mahdollisesti tulevina vuosina edessä. Varmasti asia otetaan vakavasti etenkin Saksassa ja näissä isoissa Euroopan maissa. Miksei esimerkiksi Suomessa voisi olla hyvätkin mahdollisuudet kokeilla tällaista järjestelmää.

Mikä olikaan se ongelma, johon tämä olisi ratkaisu, kun entistäkin helpompi maahanmuutto houkuttelee liikkeelle yhä enemmän ihmisiä?

Laihon haihattelun vastapainoksi puhelinhaastattelun aikana näytettiin osuvasti pätkiä Kreikassa riehuvista turvapaikanhakijoista.

Edit:
IFOn sivuilla Poutvaaran ehdotus esitellään määräaikaisena työviisumina, ei työlupana, jollaiseksi se on kääntynyt Suomen valtamediassa.

Toisin sanoen laittomasti Eurooppaan pyrkivälle porukalle annettaisiin mahdollisuus ostaa itsensä laillisesti sisään EU-alueelle nykyisiin kuluihin verrattuna suhteellisen pientä panttia vastaan. Hyvä diili heille, mutta kamala eurooppalaisille.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

kivimies

Libyan rannikon turvallisuusjoukot pelastivat tänään 29 "hädänalaista" yhdestä venestä  n. 56 kilometriä Mellitahin pohjoispuolelta. Heidät vietiin takaisin Libyaan (Zuwaraan), jossa heidät vietiin paikalliseen turvallisuusdirektoraattiin rekisteröitäviksi ja majoitettaviksi.

[tweet]1221418331875487747[/tweet]
[tweet]1221418333624569856[/tweet]

Pullervo

Meritaksi Ocean Viking otti viime yönä kyytiinsä aikaisempien 151 haittamamun lisäksi kolmannen satsin, 72 laitonta siirtolaista Maltan meripelastusalueelta ja aluksella on nyt taakkana jo 223 laitonta siirtolaista. Alus lienee jo paluumatkalla Eurooppaan, koska kyselee taakanpurkusatamaa. Oikea vastaus olisi Tripoli, mutta Välimeren keskisen reitin laittomien siirtolaisten taakanjaostahan sovittiin Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella Ohisalon johdolla Maltalla syyskuussa, joten Ranskaan ja Saksaanhan nämäkin jaettaneen Italian tai Maltan kautta.

Tapaus nostaa entisestään siirtolaiskriisiteemaa Pohjois-Italian Emilia-Romagnan tämänpäiväisten maakuntavaalien yhteydessä.

https://www.euronews.com/2020/01/26/ocean-viking-is-seeking-a-safe-port-for-223-migrants-rescued-from-the-mediterranean
QuoteOcean Viking is seeking a safe port for 223 migrants rescued from the Mediterranean (26.1.2020)

A humanitarian ship that rescued 223 migrants - including pregnant women and children - in the Mediterranean was waiting for a safe port to disembark on Sunday.

Ocean Viking, chartered by SOS Mediterranean in partnership with Doctors Without Borders, rescued the migrants during several operations off the coast of Libya.

The most recent rescue took place overnight of Saturday in the Malta Rescue and Research Area (SAR), where 72 migrants were found on board an overcrowded boat.

(...)

https://twitter.com/MSF_Sea/status/1221169599443501057
[tweet]1221169599443501057[/tweet]

e: stilisointia

kivimies

Libyan rannikkovartiosto pelasti lauantaina 49 "hädänalaista" yhdestä veneestä Libyan rannikolta lähellä Zuwaraa. Heidät vietiin takaisin Libyaan (Tajouraan), missä heidän annettiin jatkaa terveystarkastuksen jälkeen matkaansa.

Pelastetuista 19 oli Marokon, 12 Bangladeshin, 4 Egyptin, 6 Somalian 3 Nigerian, 2 Ghanan, 1 Senegalin, 1 Gambian ja 1 Palestiinan kansalaisia.

[tweet]1221436935778066433[/tweet]
[tweet]1221436938378534915[/tweet]

Alaric

^^ Aiempaan jatkoa: Nyt Ocean Viking -meritaksin kyydissä on jo 407 (!) läpsyttelijää. Ei jumalauta.

Lisäksi tosiaan Alan Kurdilla on 78 eli yhteensä 485 laitonta odottelee pääsyä maihin.

Aivan helvetin järjetöntä touhua.

https://www.dailymail.co.uk/wires/afp/article-7934065/Nearly-500-migrants-rescued-Mediterranean-seek-safe-ports.html (27.1.2020)

QuoteNearly 500 migrants rescued in the Mediterranean seek safe ports

Nearly 500 migrants rescued in the Mediterranean by two boats run by aid agencies were looking for safe ports in Malta and Italy, the groups said Monday.

The Ocean Viking, a rescue vessel run by SOS Mediterranee in partnership with Doctors Without Borders (MSF) was carrying 407 people rescued in a total of five operations carried out over 72 hours.

Another 78 people were taken on board the Alan Kurdi, run by the Sea-Eye organisation based in Germany. They were rescued in two operations.

Sea-Eye tweeted Sunday that the Alan Kurdi was headed for Italy after Malta refused them a safe port.

"Ocean Viking has rescued 184 men, women and children in distress... on two inflatable rafts," off the Libyan coast, MSF tweeted.

They pulled 82 of them out of the water in a zone normally covered by the Maltese authorities, they added.

"With five night-time operations carried out in less than 72 hours, that's a total of 407 survivors who are now safely on board," MSF added.

"As we approached, it was clear the people were highly stressed & panicking," MSF tweeted, quoting Catherine, one of the nurses on board the Ocean Viking.

"Having been at sea for 22 hours, many were suffering from hypothermia & dehydration. Others had been exposed to fuel, which can develop into burns on the skin," she added.

(...)

Ja mikäli tässä ei ollut tarpeeksi, niin Maltan merivoimat noukkivat eilen yhteensä 142 läpsyä mereltä. Nämä taidetaan tätä nykyä jakaa lähes automaattisesti muihin EU-maihin.

https://www.maltatoday.com.mt/news/national/99993/armed_forces_rescue_47_migrants (27.1.2020)

QuoteUpdated | Armed Forces rescue 142 migrants

Two groups of migrants who found themselves in distress at sea were rescued by the army on Sunday.

Yesterday morning, the Armed Forces of Malta rescued a group of 47 migrants, which were brought to Hay Wharf at around 6pm.

Later, the army rescued a second group of 95 people, who disembarked at Hay Wharf at 9:30pm. One of the migrants required medical attention and was taken to Mater Dei Hospital for treatment.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Pullervo

Tätä hyvää riittää nyt. Espanjalaisen ihmissalakuljetusjärjestö Proactivan Open Arms -meritaksikin nappasi nyt yöllä saaliin eli 56 laitonta afrosiirtolaista kyytiinsä. Sijainti näyttäisi olevan noin 40 merimailia Libyan rannikolta.

https://twitter.com/openarms_found/status/1221929376616460290
[tweet]1221929376616460290[/tweet]

Alaric

^ Päivitys: Nyt Open Armsin kyydissä onkin jo 158 laitonta läpsyttelijää.

Ihmissalakuljetusjärjestöillä on tällä hetkellä näköjään aika hyvät apajat tuolla Libyan suunnalla.

https://twitter.com/openarms_fund/status/1222054674896949248

[tweet]1222054674896949248[/tweet]

Konekäännös:

QuoteFinished at dawn 2nd rescue of a boat in danger with 102 people in international waters.
On board #OpenArms 158 shipwrecked, saved from probable death.
We are the only humanitarian ship in the area and almost 500 expect safe harbor
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Alaric

Ocean Viking on saanut luvan viedä tummanpuhuvan läpsyttelijälastinsa (403 kpl) Italian Tarantoon.

Sirkus vain jatkuu ja kohta tuokin alus on jälleen Libyan rannikolla kalastelemassa uutta lastia Euroopan tuhoajia.

https://twitter.com/MSF_ITALIA/status/1222097737266671617

[tweet]1222097737266671617[/tweet]

Konekäännös:

QuoteBREAKING In an announcement in 6 languages, the 403 survivors aboard #OceanViking have just heard that they will land in #Taranto.

Forced to risk their lives in the #Mediterranean to flee, 216 men, 38 women and 149 children will soon reach a safe haven.

http://www.ilgiornale.it/news/cronache/governo-riapre-i-porti-ong-ocean-viking-sbarcher-taranto-1818015.html (28.1.2020)

Konekäännös:

QuoteThe government reopens ports to NGOs, Ocean Viking will land in Taranto

403 migrants will arrive in the Apulian city in the next few hours, who will be disembarked from the Ocean Viking ship of the French NGO Sos Mediterranée. The green disk came from the government

The Ocean Viking is ready to even land once Taranto , there where has landed on other occasions in recent months.

The ship of the French NGO Sos Meditarranée has 403 migrants on board, recovered in the Mediterranean in four separate operations carried out over the last weekend. Once arrived in the Apulian city, Ocean Viking will therefore create one of the most important landings in numerical terms in recent years.

The go-ahead for the French ship to land has arrived in the past few hours from the Interior Ministry. To give also confirmed a tweet association Doctors Without Borders , which works together with Sos Mediterranée aboard the Ocean Viking: "The 403 migrants on board the Ocean Viking - says the French association post - they just knew they land in Taranto. Forced to risk their lives in the Mediterranean to flee 216 men, 38 women and 149 children will soon reach a safe haven. "

On a statistical level, the landing of Taranto in the next few hours will make the number of migrants who arrived in Italy in this month jump beyond the psychological threshold of 1,000. In fact, up to this January 28th there are a total of 870 those who have landed since the beginning of the year , now it will reach over 1,200. To better understand the current situation, it should be added that in the same period of 2019 there were 155 migrants landed and therefore there is an increase of at least 400%.

But that of Ocean Viking will probably not be the last landing of the month: more than 200 people are on board two other NGO ships . In particular, 158 migrants are hosted within the Spanish Open Arms , while 79 are currently on the Alan Kurdi , the ship of the German NGO Sea Eye .

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Pullervo

Välimeren keskisellä reitillä käy kuhina, kun meritaksi toisensa jälkeen tyhjentää Afrikkaa tayttääkseen Euroopan afrikkalaisilla. Espanjalaisen ihmissalakuljetusjärjestö Proactivan meritaksi Open Arms on viimeisimmällä, 72 tuntia kestäneellä amokmatkallaan Libyan rannikolla kerännyt laittomia siirtolaisia jo viisi satsia (56+102+79+45+81), yhteensä 363 tulevaa uuseurooppalaista haittamamua, joista viimeisimmät viime yönä. Nyt tämä katalonialaisen ihmissalakuljetusjärjestön meritaksi huutelee itselleen satamaa purkaa taakkansa, siis "haaksirikkoutuneet" "hädänalaiset" alukselta. Tripolin MRCC (Maritime Rescue Coordination Center) olisi varmasti paras osoite kysyä tätä, jos leikitään tämän olevan ihmissalakuljetuksen sijaan meripelastusta.

https://twitter.com/openarms_fund/status/1223155302952001536
[tweet]1223155302952001536[/tweet]
https://www.catalannews.com/society-science/item/open-arms-calls-for-safe-harbor-to-disembark-363-rescued-migrants
QuoteOpen Arms calls for safe harbor to disembark 363 rescued migrants (31.1.2020)

Fifth rescue in 72 hours see Catalan NGO pick up another hundred people stranded in Mediterranean

Catalan NGO Open Arms is requesting a safe harbor to disembark the 363 people it has rescued from the Mediterranean in the last 72 hours.

On Thursday night, the Open Arms ship carried out its fifth rescue operation, adding another hundred stranded migrants to those already on board.

"After the fifth rescue last night and two previous evacuations, we have 363 survivors on board, we need a safe harbor to disembark as soon as possible," said the NGO on Twitter.

The latest influx of rescued migrants, who are fleeing the conflict in Libya, were found stranded at sea in an unsafe covered wooden boat.

Earlier on Thursday, Open Arms rescued 45 people in the central Mediterranean, which took the number on board the ship to 282.

(...)

edb

Saksanmaalla kuten muistamme on haaveiltu uuden meritaksin lähettämisestä Välimerelle. Liikkeellä on melkoinen joukko lähinnä evankelisluterilaisia ja pakolaisapujärjestöjä. Asia on nytkähtänyt eteenpäin kun nyt on lyöty lukkoon kaupat melkoisen hulppeasta 60-metrisestä tutkimus- ja valvontakäyttöön vuonna 1976 rakennetusta aluksesta joka kantaa nimeä Poseidon.

Quote from: Sea-WatchThe alliance United4Rescue has a rescue ship

Jan 31 2020 News

In a covert bidding process, the alliance United4Rescue and the sea rescue organisation Sea-Watch were able to purchase the former research vessel "Poseidon". The hashtag of the alliance #WirSchickenEinSchiff (,,We send a ship") is to become reality this spring.
...
https://sea-watch.org/en/the-alliance-united4rescue-has-a-rescue-ship/

Mukana varustamopuuhassa on myös meritaksijärjestö Sea-Watch, jolla ennestään on yksi alus toiminnssa Välimerellä. Poseidonin uumoillaan heittävän köydet irti Kielin satamassa pääsiäisen huitteilla. Ja myöhemmin kesällä mukaan liittyy Mission Lifelinen hankkima ja kunnostama Rise Above.

Ensi kesänä siis Italian ja Libyan välillä häärää peräti kuusi meritaksia, jotka kukin kerralla kuljettavat sellaisen kahdesta- viiteensataan läpsyä. Siinä on taakkaa jaettavaksi helposti muutama tuhat onnenonkijaa viikossa maailman tappiin. Saas nähdä riittääkö unionissa poliittinen kantti ja muskeli ajaa läpi diili näiden sirottelusta ympäri jäsenvaltioita.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

kivimies

Libyan rannikkovartiosto pelasti viime tiistaina Turkin laivaston aluksen kanssa yhteistyössä 78 Eurooppaan pyrkivää veneilijää yhdestä veneestä, suurin osa heistä Sudanista. Heidät kaikki vietiin takaisin Libyaan (Tripoliin). Se pelasti torstaina 17 veneilijää yhdestä veneestä n. 180 km. Tripolista pohjoiseen, heidät vietiin takaisin Libyaan (Tripoliin).

Tunisian rannikkovartiosto pelasti lauantaina 43 veneilijää yhdestä veneestä n. 110 km. El-Atayasta itään, sen jälkeen, kun heidän veneestään oli loppunut polttoaine. Kaikki olivat tunisialaisia. Heidät vietiin Takaisin Tunisiaan (Sfaxiin), jossa heidät luovutettiin kansalliskaartin haltuun asioiden selvittämiseksi.

Twiitissä puhutaan "kadoksiin jääneestä veneestä". Samainen vene, jossa oli 47 matkustajaa pääsi Maltan pelastusalueelle ja Maltan asevoimien alus otti heidät kyytiinsä ja vei Maltalle.

[tweet]1222486040382001152[/tweet]
[tweet]1223189778113474561[/tweet]
[tweet]1223210212733136898[/tweet]
[tweet]1223976025094225920[/tweet]
[tweet]1223976045193388032[/tweet]

https://www.tvm.com.mt/en/news/47-rescued-migrants-expected-to-arrive-in-malta/ (2.2.2020)
QuoteUPDATED: 47 migrants brought to Malta

47 migrants have been brought to Malta after finding themselves in difficulties in the seas between Libya and Malta.

The Armed Forces were involved in the rescue operation. [...]

MiljonääriPlayboy

OT:

https://aamuset.fi/artikkeli/4811619/Yrttiaho+Ilmastosyyt+puoltavat+havittajahankintojen+uudelleenarviointia

QuoteVasemmistoliiton kansanedustajat Johannes Yrttiaho ja Markus Mustajärvi ovat huolissaan HX-hankkeen ilmastovaikutuksista. Hornet-kalusto on määrä korvata 64 uudella monitoimihävittäjällä.

– HX-hanke on ilmaston kannalta erittäin haitallinen. Hävittäjät kuormittavat ilmastoa muihin kalustotyyppeihin nähden kohtuuttoman raskaasti, kansanedustajat toteavat.

*************

– Kaikkialla vaaditaan ilmastotalkoita, mutta sotilastoiminnan aiheuttamista päästöistä ei edes keskustella, Mustajärvi ja Yrttiaho hämmästelevät.

Avoin kysymys herroille Mustajärvi ja Yrttiaho: paljonko kuvittelette Välimerellä elintasoturisteja troolaavan laivaston kuluttavan dieseliä? Ei nyt viitsi mainita mitään siitä, paljonko keskiverto-afrikaanon ilmastopäästö pomppaa, kun sellainen pääsee KELA Gold-asiakkaaksi Hölmölään.

Oletteko kuulleet Virheiden tai vassareiden olevan huolissaan meritaksilaivaston ilmastovaikutuksista/dieselin kulutuksesta (koska KAIKKIALLA vaaditaan ilmastotalkoita)...?  :roll:

En minäkään. Se on vissiin sitä PAREMPAA CO2-päästöä sitten...
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Pullervo

Koska Välimerellä on ilmeisesti akuutti puute meritakseista, vapautti palermolainen tuomioistuin Mare Jonion tänään jatkamaan ihmissalakuljetusta Afrikasta Eurooppaan. Ensin Mediterranea-järjestö tosin on käsi ojossa keräämässä rahaa tähän huviinsa.

Salvinin sisäministerikaudella parlamentissa säädettyjä siirtolaisuus- ja turvallisuuslakeja ei ole tarkoituskaan noudattaa - ei edes nyt, kun ne vielä ovat voimassa.

https://mediterranearescue.org/en/news-en/mediterranea-the-court-of-palermo-orders-the-release-of-mare-jonio-our-ship-is-finally-free-the-safety-decrees-have-been-invalidated/
QuoteMediterranea: Court of Palermo orders the release of Mare Jonio. Our ship is finally free; the Safety Decrees have been invalidated (4.2.2020)

The Civil Court of Palermo has granted the appeal lodged by Mediterranea Saving Humans against the impoundment of Mediterranea's ship Mare Jonio. The authorities involved have been ordered to immediately release the vessel, which was seized on Sept. 3.

"The decision of the Civil Judge of Palermo restores the law. Mare Jonio is once again free after five months of illegal confiscation," said Alessandra Sciurba, president of Mediterranea Saving Humans. "The charges against Commander Marrone and Mission Chief Casarini were already dismissed, and so this is another fundamental step towards the repeal of the Salvini Decrees."

(...)

Today, Mediterranea kicks off a special fundraising campaign to finance the next mission at sea after this forced five-month suspension.