News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)

Started by Saippuakupla, 01.04.2009, 10:43:23

Previous topic - Next topic

kivimies

Quote from: edb on 22.11.2019, 11:49:42
Kiirettä pitää Libyan ja Italian välisellä meriosuudella. IOM raportoi kymmenestä aluksesta ja yli kuudestasadasta yrittäjästä parin-kolmen viime vuorokuden aikana. Aina avulias Ocean Viking nappasi kolmannen pokan 90 läpsyttelijää.

Jaettavaa on siis tällä haavaa 287 sandaaliparia, ja Alan Kurdi on tulossa mestoille neljänneksi (muistetaan että myös Aita Mari on hoodeilla paikannuslähetin pois kytkettynä).

Sea-Eyen meritaksi Alan Kurdi otti tänään kyytiinsä 44 asiakasta yhdestä veneestä. Kyytiinottopaikka jää arvoitukseksi, sillä meritaksin paikannuslähetin on pois päältä.

Meritaksikyyti tilattiin meritaksien tilauskeskus Alarm Phonesta ja sinne on tullut myös uusi kyytitilaus, jota meritaksi suuntasi noutamaan.

[tweet]1200064804955860992[/tweet]


EDIT: Meritaksi otti kyytiinsä 40 asiakasta lisää yhdestä veneestä ja heillä on nyt kyydissään yhteensä 84 asiakasta.

[tweet]1200117831364419585[/tweet]

Quote from: edb on 24.11.2019, 12:57:23
Tuskinpa kukaan tätä ketjua seuraava yllättyy uutisesta, että Ocean Viking kippaa parisataa väkisin Eurooppaan haluavaa Italiaan, tällä kertaa Messinaan.

Huolestuttavaksi asian tekee se, että Välimerestä ´pelastetut´ ilmeisesti roudataan tästä lähtien Eurooppaan yksin tein. Siitä syyskuussa Maltalla tehdystä sopimuksesta kun en itse ainakaan saanut selvää että mitä oli sovittu ja kenen kesken. Mutta nyt siis Zeit tietää kertoa että kyseisen sopimuksen mukaan toimitaan.

MSF:n ja Sos Mediterraneen meritaksi Ocean Viking lähti eilen Messinasta kohti Libyaa ja on jo nyt lähellä Libyan pelastusalueen rajaa. Italian uuden hallituksen avaamat satamat mahdollistavat nopean toiminnan.

Aikaisemmin, kun Italian satamat olivat suljettuja, meritaksien piti odottaa viikkoja lupaa päästä satamaan, joka mahdollisesti sijaitsi jopa Espanjassa ja sen jälkeen mentävä vaihtamaan miehistöä, tankkaamaan ja täydentämään varastojaan.

[tweet]1199668127715512320[/tweet]

edb

Meritakseille koitti kulta-ajat kiitos Italian uuden löperön rajapolitiikan ja ´pelastettujen´ automaattisen jakamisen eteenpäin.

Ocean Vikingiltä ei kauan kestänyt ottaa kyytiin Libyan meripelastusalueelta 60 uutta asiakasta

QuoteRescue of wooden boat completed, 60 survivors onboard Ocean Viking: 40 men, 2 women and 18 minors.

https://onboard.sosmediterranee.org/ocean-viking-60-survivors-28-november-2019-sar/rescue-of-wooden-boat-completed-60-survivors-onboard-ocean-viking-40-men-2-women-and-18-minors/

Kun tähän laskee mukaan Alan Kurdilla seilaavat 84 läpsyä, niin taas on saatu vuorokaudessa puolentoista sataa uutta elätettävää veronmaksajan niskoille.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

kivimies

Libyan rannikkovartiosto pelasti perjantaina 205 Eurooppaan pyrkijää kolmessa eri operaatiossa. Kaikki vietiin takaisin Libyaan (Tajouraan).

[tweet]1200778857743372291[/tweet]

Alaric

Italian löperö vasemmistohallitus on päättänyt aloittaa todelliset avoimien satamien päivät ihmissalakuljettajille.

Sekä Ocean Viking että Alan Kurdi saavat jälleen tuoda matulastinsa maihin, yhteensä tämän mukaan 121 läpsyä. Ja näitä sitten ilmeisesti jaellaan taas Saksaan ja Ranskaan yms.

:facepalm:

http://www.ilgiornale.it/news/cronache/porti-spalancati-ong-sbarcano-piu-100-migranti-1793920.html (3.12.2019)

Konekäännös:

QuoteOpen ports for NGOs: more than 100 migrants land

The Interior Ministry gives in to EU pressure and gives the go-ahead to the docking of Ocean Viking and Alan Kurdi in Messina and Pozzallo

Ports wide open to NGOs . Once again the government gives in to pressing EU and gives a green light for migrants to disembark from Ocean Vking and Alan Kurdi.

The Viminale has in fact made available to the two ships with about 60 migrants on board the ports of Messina and Pozzallo for landing operations. With a note the ministry informs that "the European Commission has activated the procedure for the relocation of the 61 migrants present on the boat of the NGO Alan Kurdi and of the 60 on board the Ocean Viking". Hence the choice to open our ports. In fact, the Vimininale also states that "Some European countries, including Germany and France, have already expressed their willingness to accept migrant quotas, reports the Interior Ministry, once again acknowledging the European collaboration report on immigration strengthened by the Malta pre-agreement. Messina was therefore indicated as the port of landing for the Alan Kurdi and Pozzallo for the Ocean Viking ".

In a few days, therefore, the NGOs find space in Italian ports again. Only a few hours ago the mayor of Palermo, Leoluca Orlando had given his willingness to open the port of Palermo to Alan Kurdi. In the evening the move by the Ministry of the Interior that gave the go-ahead to disembark in two Sicilian ports. The music has therefore changed and the Giallorossi government has completely overturned the policy pursued by the former interior minister, Matteo Salvini. Yet in this latest landing the verdict of a few days ago of the Court of Ministers should be remembered which in fact underlined the principle of the port of landing linked to the flag ship of the ship.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Alaric

Saksan evankelinen kirkko (EKD) on eilen kumppaniensa (kaikenlaisia mädätysjärjestöjä ym.) kanssa perustanut allianssin United4Rescue, jonka tavoitteena on varustaa ensi vuodeksi Välimerelle uusi meritaksi noukkimaan "siirtolaisia" :facepalm:

Eikä tämä ollut mitään yksittäisten kirkon toimijoiden sooloilua, vaan ihan virallinen päätös. Ihan kuin siellä ei helvetti vieköön olisi jo ihmissalakuljettajia aivan tarpeeksi.

https://www.epochtimes.de/politik/europa/von-evangelischer-kirche-initiiertes-buendnis-plant-rettungsschiff-im-mittelmeer-a3086273.html (3.12.2019)

Konekäännös:

QuoteAn alliance initiated by the Protestant Church plans to ship migrants to the Mediterranean

A newly founded alliance with the participation of the Evangelical Church in Germany wants to send another ship to salvage migrants to the Mediterranean next year. The EKD, Diakonie and other cooperation partners founded the Alliance.

An alliance under the leadership of the Evangelical Church in Germany (EKD) plans to send another ship for migrants to the Mediterranean next year. The EKD, Diakonie and other cooperation partners founded the alliance on Tuesday in Hamburg. As the EKD announced, the alliance named United4Rescue wants to be the first project to equip a ship and send it into action.

"We will not stand by and watch people drown in the Mediterranean," said EKD Council President Heinrich Bedford-Strohm. The church and deaconess are everywhere in many ways where people are in need. This "commitment to compassion and compassion" also gave rise to the idea of ​​the Alliance.

The impulse for the commitment of the Protestant church with its own ship had emanated from a resolution adopted in June by the 37th Protestant Kirchentag in Dortmund. According to the EKD, its Council and Synod then decided in November, after detailed deliberations, to tackle this task by setting up a sponsoring association, which also involves other institutions.

Among the founding members of the Alliance include, according to information from Tuesday, including the organization Doctors Without Borders, the refugee organization Pro Asyl, the German YMCA as Association Christian Youth Work, the German Seamen's Mission, the Berlin City Mission, several companies, the Academy of Early Music Berlin and the Italian city of Palermo. There are more partners and supporters to be won. The goal is to build a "broad civic alliance".

The union also sees itself as a voice in the political debate. On the occasion of its founding, the Alliance also called on those responsible to "re-implement" the right to sea rescue as part of international law at European borders and to guarantee fair asylum procedures for migrants and not to "criminalize" maritime rescue services in the Mediterranean.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

edb

Meritaksit eivät ole vetovoimatekijä yrittää Välimeren yli Eurooppaan, ainakin mikäli uskomme UNHCR:ssä pakolaisten hyysäämisestä leipänsä tienaavaa Vincent Cochtelia.
QuoteAccording to the UN Refugee Agency (UNHCR), the agreement on maritime rescue found between Germany and other EU countries  does not lead to more migrants heading for Europe. "We have no evidence for that," said UNHCR representative for the situation of refugees on the Central Mediterranean route, Vincent Cochetel. The number of departures from the coast of civil war Libya does not suggest a pull effect.

Asia on nähkääs niin, että huonot kelit merellä merkkaavat.
QuoteFor the CSU politician [Seehofer] had been criticized especially by Union colleagues. They argued that would make more people on their way to Europe. However, UNHCR expert Cochetel emphasized that this was more the case when the sea was calm and therefore better for a boat crossing.

Siis herra paratkoon, tälle ekspertille ei juolahtanut mieleen vakioida vuodenajan vaikutusta ja katsoa sitten josko jonkin sortin vetovoimatekijää löytyisi.  :facepalm:

Jutun sekaan on eksynyt kiinnostava tiedon jyvänen koskien Maltalla solmittua meritaksitoiminnan mahdollistavaa sopimusta. Asiakkaat todellakin voi vapaasti kuskata Italiaan tai Maltalle, mistä ne jaetaan EU-maihin neljän viikon sisällä.
QuoteIn September, Federal Interior Minister Horst Seehofer (CSU) and his colleagues from France, Italy and Malta agreed on a procedure for rescue in the central Mediterranean. Thereafter private rescue ships with rescued migrants should be allowed to land in Italy or Malta. People should then be distributed to other EU countries within four weeks.

Edelleen syy siihen miksi näitä onnenonkijoita ei voi palauttaa takaisin Libyaan, on kuulema se että saattavat joutua leireille missä altistuvat persekuutiolle ja ties mille hirmuiselle. No näin talven tullen alkaa leirielämäkin maittaa.
QuoteIn the past two to three months, it has become increasingly common for migrants to try to get into one of the camps because it is safer there. "Outside the detention centers, it is very dangerous for some nationalities," Cochetel said, referring to refugees from the Middle East.

Lainaukset konekäännöksiä Zeitin artikkelista https://www.zeit.de/gesellschaft/zeitgeschehen/2019-12/seenotrettung-fluechtlinge-horst-seehofer-vereinte-nationen-pull-effekt
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

kivimies

Quote from: Alaric on 04.12.2019, 02:13:38
Italian löperö vasemmistohallitus on päättänyt aloittaa todelliset avoimien satamien päivät ihmissalakuljettajille.

Sekä Ocean Viking että Alan Kurdi saavat jälleen tuoda matulastinsa maihin, yhteensä tämän mukaan 121 läpsyä. Ja näitä sitten ilmeisesti jaellaan taas Saksaan ja Ranskaan yms.

Jaettavien määrä taisi vähetä neljällä.

Italian poliisi pidätti Ocean Vikingillä tulleen sudanilaisen salakuljettajan, joka oli muiden matkustajien lausuntojen mukaan veloittanut jokaiselta matkasta 1000€.

[tweet]1202948534141632524[/tweet]

Italian poliisi pidätti kolme Alan Kurdilla tullutta salakuljettajaa (Senegalin, Sudanin ja Somalian kansalaisia).
[tweet]1202948537559977984[/tweet]

http://www.ilgiornale.it/news/cronache/migranti-scafista-sudanese-arrestato-polizia-ragusa-1794946.html (5.12.2019)
Konekäännös:
QuoteSudanese scafist arrested: he pocketed a thousand euros for a migrant

Police detained a 27-year-old Sudanese citizen, alleged smuggler accused of favoring the illegal entry into Italy of 60 migrants aboard an overcrowded rubber boat in poor condition, rescued by the "Ocean Viking" ship. According to the witnesses, who had paid up to € 1,000 each for the trip, the boat left the Libyan coast, facing the crossing despite adverse weather conditions.  [...]

http://www.ilgiornale.it/news/cronache/arrestati-tre-scafisti-sbarcati-nave-alan-kurdi-1795165.html (6.12.2019)
Konekäännös:
QuoteThree smugglers from the ship Alan Kurdi are arrested

As a consolidated practice, immediately after the arrival of a ship carrying migrants on board, the Police start investigations in search of possible smugglers .

Almost always those who organize or materially pocket the money of the journey of hope, find themselves on board the boats later recovered or by military ships or NGO ships. Therefore, the smugglers then try to camouflage themselves among the migrants who landed in order not to leave traces and avoid being caught.  [...]

In particular, among those who were on board the German-flagged ship, three smugglers were traced. They are all three very young boys, aged between 21 and 25 years.

All three have sub-Saharan nationality, in particular a person of Senegalese nationality, one of Sudanese nationality and finally also a boy with Somali nationality appears.[...]

kivimies

Viime lauantaina Libyan rannikkovartiosto sai ilmoituksen merihädässä olevasta veneestä ja käski lähellä olevaa kauppa-alusta (OOC Panther) perlastustoimiin. He pelastivat 33 Eurooppaan pyrkijää ja pyysivät rannikkovartiostoa ottamaan heidät alukselleen.

Jotkut pelastetuista kieltäytyivät siirrosta ja yksi valeli itsensä bensiinillä ja uhkasi sytyttää itsensä tuleen. Rannikkovartioston alus vetäytyi paikalta.

Seuraavana päivänä toinen rannikkovartioston alus tapasi kauppa-aluksen ja rannikkovartioston aluksen miehistö sai suostuteltua pelastetut siirtymään kyytiinsä.

Heidät vietiin takaisin Libyaan (Tripoliin).

[tweet]1203024107572547586[/tweet]
[tweet]1203024219258396672[/tweet]
[tweet]1203024221938601985[/tweet]


Näkkileipä

Jos nuo pelastus alukset, palauttaisivat automaattisesti kaikki meripakolaiset takaisin Libyaan, niin olettaisin, että sen jälkeen yksikään pakolainen ei lähde merelle ja näin saadaan hukkumiskuolemat merellä lähes nollaan.

kivimies

MSF:n ja SOS Mediterraneen meritaksi Ocean Viking lähti viime lauantaina Marseillesta kohti Libyaa hakemaan uusia asiakkaita.

Myös Proactiva Open Armsin Open Arms -meritaksi on liikkeellä.

Sea-Eyen Alan Kurdi -meritaksi on jäänyt Palermon satamaan muutamaksi päiväksi moottoriongelman vuoksi. Se on myös lähdössä Libyaa kohti muutaman päivän kuluttua.

[tweet]1205785350758641664[/tweet]
[tweet]1206494802428284928[/tweet]
[tweet]1206110642907860998[/tweet]
[tweet]1206842319728570368[/tweet]

kivimies

Huonoja uutisia Italiasta. Meritaksijärjestö Sea Watch valitti Palermossa sijaitsevaan oikeusistuimeen, joka kumosi aluksen takavarikon.

Nyt alus voikin lähteä kohti Libyaa hakemaan asiakkaita kolmen muun meritaksin jatkoksi.

http://www.ilgiornale.it/news/cronache/dissequestrata-nave-sea-watch-3-e-adesso-long-pronta-tornare-1801482.html (19.12.2019)

Konekäännös:
QuoteThe "pirate" ship returns to the sea
The "gift" of the robes in Carola


In the past few hours the civil section of the Palermo court has canceled the administrative release from Sea Watch 3 after the events that occurred in July and which saw Carola Rackete as protagonist [...]

After that, the Sea Watch 3 was placed under seizure by the Agrigento prosecutor and taken to the Licata port. And from here it has not moved anymore, until today.


In the past few hours, the measure has arrived that could reactivate the engines and lift the anchor for the German NGO. If in fact the seizure had been lifted on September 25 , now the last obstacle for the Sea Watch, consisting of the administrative detention, has now fallen.

This has remained in effect for all these months, thus preventing the German NGO from returning to the sea. The Sea Watch lawyers had appealed to Palermo against the detention, where the final release from the civil section of the court arrived.

And now the members of the Sea Watch on social media have started to cheer: We have won the appeal to the Civil Court of Palermo - reads a tweet from the NGO channel - the Sea Watch 3 is free. After more than 5 months of blockade in the port of Licata, we are preparing to return to the sea. Justice triumphs over the (former) Security Decree bis ". [...]

Alaric

Ocean Viking -meritaksi on tänään aamulla noukkinut kyytiin 112 läpsyttelijää Libyan rannikon läheltä... huoh.

https://twitter.com/SOSMedIntl/status/1207968965043118080

[tweet]1207968965043118080[/tweet]
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Pullervo

Ocean Viking poimi toissapäivänä 21.12. vielä 50 meritaksiasiakasta lisää kyytiinsä Maltan SAR-alueelta puuveneestä ja enimmillään taakkaa oli 162 henkeä aluksella tällä reissulla. Näistä kolme (nainen, tämän 1,5-vuotias lapsi sekä naisen sisar) evakuoitiin terveyssyistä jo aikaisemmin Italiaan ja nyt Italian hallitus on antanut Sisilian itäpuolella, Catanian edustalla, mutta kv-merialueella odottaneelle alukselle luvan tulla purkamaan lastinsa eteläisen Manner-Italian Tarantoon. Joulusta tuli siis musta Tarantossakin.

EU on jo ehtinyt aktivoida taakanjakomekanisminsa ja kolme EU-maata, Ranska, Saksa ja Portugali, ovat ilmoittaneet ottavansa osaa tähän taakanjakoon.

https://www.repubblica.it/cronaca/2019/12/22/news/migranti_msf_sbarcare_immediatamente_i_162_della_ocean_viking-244158934/
Quote from: La Repubbica/konekäännösMigrants, destination Taranto for the 162 of the Ocean Viking (23.12.2019)

– –

After the appeal from international waters, the decision arrives: the European Commission has already activated the procedure for the redistribution of the 159 migrants currently aboard Ocean Viking, the Interior Ministry announces, according to which France, Germany and Portugal have already demonstrated the first willingness to accept quotas of asylum seekers. On the basis of the now consolidated relationship of collaboration and European solidarity, Taranto was therefore indicated as the port of landing.

– –

Ocean Viking is currently located in international waters, just over 12 miles, facing the port of Catania. "With the central Mediterranean affected by bad weather and storms and without permission to land - wrote the NGO on Twitter posting a video of the ship lashed by the waves - Ocean Viking has taken refuge in the east of Sicily". Among the 162 migrants on board there are 26 women and fifty minors. Some of them, say by MSF, survived the airstrike at the Libyan detention center in Tajoura. Now we will head for Taranto.

https://twitter.com/SOSMedIntl/status/1208210683608915969 (21.12.2019)
[tweet]1208210683608915969[/tweet]
https://twitter.com/SOSMedIntl/status/1208521789112012800 (22.12.2019)
[tweet]1208521789112012800[/tweet]
https://twitter.com/SOSMedIntl/status/1208828119026688000 (22.12.2019)
[tweet]1208828119026688000[/tweet]
https://twitter.com/SOSMedIntl/status/1208876408321298432 (23.12.2019)
[tweet]1208876408321298432[/tweet]

edb

Näin kun Ocean Viking kippasi jälleen lastinsa Tarantoon, kannatta muistaa Akezin postaus, jossa 5 tähden liikkeen silloinen oppositiojohtaja Luigi Di Maio syyttää vuonna 2017 hallitusta maanpetoksesta kun meritaksien sallitaan esteettä tuoda lastinsa Italian satamiin. No nykyinen Italian hallitus jota 5 tähden liike johtaa ja jonka ulkoministeri on Luigi di Maio on avannut Italian satamat apposen avoimiksi ihmissalakuljettajien tuoda kansalaisjärjestöjen avittamana laivalasteittain kehitysmaalisia. Tosiaan Timo Soini ei ole ainutkertainen ilmiö Euroopan poliittisella kartalla.

Quote from: akez on 18.03.2018, 15:58:26
Viime kesältä [2017] oleva italialaislehden juttu. Tästä aiheesta ei ole tainnut juurikaan näkyä juttu täällä mediassa, vaikka nämä episodit selventävät melkoisesti sitä, mitä tapahtui kulisseissa maahantulijakriisin aikana. Jutun ydin oli se, että poliittiset päätökset (l. EU-eliitti haluaa lisää matuja) piilotettiin byrokraattien keskenään tekemiin sopimuksiin ja niiden operatiiviselle tasolle. Näin poliitikkojen vastuu saatiin piiloon. Näinkö myös täällä?

QuoteFrontex myöntää: On tehty sopimus maahanmuuttajien kuljettamisesta Italiaan

Secolo d'Italia 12.7.2017 juttu italiaksi

...

M5-puolue hyökkäsi: "Valtiopetos". Esitetään epäluottamuslausetta

"Eräs seikka on varma - toteaa Viiden tähden liikkeen varajohtaja Luigi Di Maio tavattuaan Frontexin pääjohtajan EU-parlamentin tiloissa Brysselissä - olemme saaneet tänään kuulla Frontexilta vakavia seikkoja, joissa sosiaalidemokraattien hallitus on ollut osallisena: Italia oli sopinut kaikkien saapuvien maahanmuuttajien päästämisestä maihin Italian satamissa. Silloinen ulkoministeri ja nykyinen Italian neuvoston puheenjohtaja, Renzin hallituksen ulkoministeri, nimeltään Paolo Gentiloni, saa tulla parlamenttiin vastaamaan tästä valtionpetoksesta. Kyse on maanpetoksesta sen osalta mitä hän on tehnyt Italialle. Joko he joutuvat nyt vastamaan tästä petoksesta Italian kansaa kohtaan tai sitten me tulemme nostamaan epäluottamuslauseen."

"Matteo Renzi myi kansakuntamme 80 eurolla - sivaltaa Di Maio - Hän antoi luvan käyttää Italian satamia maahanmuuttajien laskemiseksi maihin vastapalveluksena eurooppalaisesta joustavuudesta, jolla sai omat bonuksensa."

"Olemme muuttuneet Euroopan suurimmaksi satamaksi - jatkoi Di Maio - muutaman lantin takia, saadakseen 80 euroa EU-vaalien voittamiseen. Kyseessä oli Italian ja Frontexin välinen bilateraalinen sopimus. Leggeri kertoi, että se solmittiin byrokraattien tasolla, ei poliittisella tasolla, mikä on vielä pahempaa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että byrokraattimme toimisivat hallitsemattomasti, turha edes yrittää väittää sellaista: Meille kerrottiin, että niin tärkeää sopimusta, jota juhlittiin vuosisadan sopimuksena, eivät edes ministerit saapuneet allekirjoittamaan."

...
...

Tutulta tuntuu myös poliittikkojen halu piiloutua virkamiesten selän taakse kun tuovat matuja kansalaistensa riesaksi vastoin näiden tahtoa.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

kivimies

Quote from: Pullervo on 23.12.2019, 12:23:10
Ocean Viking poimi toissapäivänä 21.12. vielä 50 meritaksiasiakasta lisää kyytiinsä Maltan SAR-alueelta puuveneestä ja enimmillään taakkaa oli 162 henkeä aluksella tällä reissulla. Näistä kolme (nainen, tämän 1,5-vuotias lapsi sekä naisen sisar) evakuoitiin terveyssyistä jo aikaisemmin Italiaan ja nyt Italian hallitus on antanut Sisilian itäpuolella, Catanian edustalla, mutta kv-merialueella odottaneelle alukselle luvan tulla purkamaan lastinsa eteläisen Manner-Italian Tarantoon. Joulusta tuli siis musta Tarantossakin.

EU on jo ehtinyt aktivoida taakanjakomekanisminsa ja kolme EU-maata, Ranska, Saksa ja Portugali, ovat ilmoittaneet ottavansa osaa tähän taakanjakoon.

Ocean Viking lähti heti takaisin kohti Libyaa hakemaan uusia asiakkaita.

Sea-Eyen meritaksi Alan Kurdi otti eilen 27.12 kyytiinsä 32 Eurooppaan pyrkivää "hädänalaista" yhdestä veneestä ja on jo nyt melkein Italian rannikolla. Luultavasti sillekin annetaan lupa rantautua. Meritaksikyyti tilattiin luonnollisesti Alarm Phonesta.

Kaikki Eurooppaan pyrkijät eivät onnistuneet saamaan meritaksikyytiä. Libyan rannikkovatiosto pelasti eilen 70 yhdestä veneestä Zuwaran pohjoispuolelta (samalta alueelta, missä Alan Kurdi ja Ocean Viking olivat tarjoamassa meritaksikyytia, mutta mitään vetovoimatekijöitä ei tietenkään ole.)

Itse asiassa Ocean Vikingin miehistö sanoivat, että melkein saivat otettua asiakkaita kyytiin yhdestä veneestä (josssa olisi arvionsa mukaan ollut 30 matkustajaa), mutta Libyan rannikkovartiosto ehti ensin. Värityksen ja koon perusteella kyse lienee samasta veneestä.

[tweet]1210201497260175360[/tweet]
[tweet]1210643796570099713[/tweet]
[tweet]1210486404633055232[/tweet]
[tweet]1210863179854753792[/tweet]

edb

Lennokit näyttelevät lähitulevaisuudessa merkittävää osaa kun vapaaehtoisjärjestöt kisaavat viranomaisten kanssa kumpi ehtii poimimaan laitonta maahantunkeutumista yrittävät Välimerestä. Augsburgin yliopisto kehittelee tuhannen euron hintaluokkaan laitetta joka voi suorittaa tähystyslentoja pelastusalukselta käsin.

Quote36C3: Open source drone from Augsburg University of Applied Sciences is looking for refugees in the Mediterranean

When NGOs search for refugees in distress in the Mediterranean, they can only search a limited area per day from the boat. "Because of the curvature of the earth, you can hardly see the ship further than 5 km," explains Gregor Walter on the 36C3 in Leipzig. Together with his colleague Friedrich Beckmann, he launched the "SearchWing" science project at the Faculty of Electrical Engineering at Augsburg University of Applied Sciences. In order to increase the search radius of the ships, they rely on cheap flight drones. The model aircraft can search an area of ​​900 square kilometers per day, which corresponds approximately to the area that the rescue ship "Sea Watch 3" can cover per day.

...

The lightweight aircraft are equipped with two cameras that cover a strip of one kilometer to the right and left of the aircraft at an altitude of around 500 meters and a speed of 50 km / h and recognize objects with a resolution of 20 centimeters. Each camera takes a picture every second while the aircraft flies a previously programmed route.

After about an hour of flight time, the planes return to the boat. The images are then read out in a laptop and analyzed with software. The image recognition developed in Augsburg should automatically recognize all ships with the help of AI and deep learning algorithms.

https://www.heise.de/newsticker/meldung/36C3-Open-Source-Drohne-der-Hochschule-Augsburg-sucht-Fluechtlinge-im-Mittelmeer-4624125.html

Frontex puolestaan on käynnistänyt hankintaproseduurin huomattavan paljon raskaamman kaluston hankkimiseksi merivalvontatehtäviin. Budjetti pyörii 50 miljoonassa, ja taivaalle pitäisi saada 230 kilon hyötykuorma 20 tunnin ajaksi.

QuoteFrontex stations long-endurance drones in the Mediterranean Sea

For the next two years, the EU Commission is looking for an operator of large drones at airports in Malta, Italy or Greece. They should remain in the air for at least 20 hours and carry up to 230 kilograms of surveillance equipment. The high requirements are likely to lead to a competition between companies from the USA and Israel.

...

The establishment of the ,,European Border Police" includes the stationing of long-endurance drones in the central and eastern Mediterranean. Frontex has initiated a European call for tenders, which ended last Friday. The company is looking for flights from Malta, Italy or Greece. The contractor will also provide ground stations to receive the surveillance data. Frontex estimates the total cost at 50 million euros. The contract has a duration of two years and can be renewed twice for one year.
...

Frontex tested last year an Israeli long-endurance drone in Greece (IAI). The desired drones are described as MALE class (Medium Altitude Long Endurance). According to Frontex, the aircraft's endurance should be at least 20 hours. The requirements include flying in all airspaces, in all weather conditions and at day and night.

For surveillance missions, the drones carry electro-optical cameras, thermal imaging cameras and so-called daylight spotter to track moving targets. Further equipment includes systems for locating mobile and satellite telephones. For rescue at sea, the drones will also be able to receive emergency call transmitters with which newer life jackets are equipped.

https://digit.site36.net/2019/12/15/frontex-stations-long-endurance-drones-in-the-mediterranean-sea/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

kivimies

Quote from: kivimies on 28.12.2019, 14:45:58
Sea-Eyen meritaksi Alan Kurdi otti eilen 27.12 kyytiinsä 32 Eurooppaan pyrkivää "hädänalaista" yhdestä veneestä ja on jo nyt melkein Italian rannikolla. Luultavasti sillekin annetaan lupa rantautua. Meritaksikyyti tilattiin luonnollisesti Alarm Phonesta.

Sea-Eyen meritaksi Alan Kurdi sai luvan tuoda 32 asiakastaan Italiaan Pozzallon satamaan.

MSF:n ja SOS Mediterraneen meritaksi Ocean Viking taas jatkaa "päivystämistään" Libyan edustalla.

[tweet]1211225223833554946[/tweet]

Roope

QuoteSuomalainen taloustieteen professori keksi keinon ehkäistä hukkumiskuolemia Välimerellä ja nyt hän kertoo, miten se tapahtuisi

Anna-Liina Kauhanen HS

EUROOPAN unionilla on vakava ongelma etelärajallaan. Välimereen hukkuu edelleen tuhansittain ihmisiä, jotka pyrkivät Eurooppaan turvapaikan tai paremman elämän toivossa.

Tilanteeseen olisi kuitenkin tarjolla myös ratkaisuja, jos Eurooppa sellaisia haluaa etsiä. Yhden tällaisen ratkaisun on kehittänyt Saksassa vaikuttava suomalainen taloustieteilijä Panu Poutvaara.

Poutvaaran mukaan Euroopan maiden pitää ottaa käyttöön tilapäiset maksulliset työluvat, jos ne haluavat estää siirtolaisten hukkumisen Välimereen.

AFRIKASTA ja Aasiasta tulevalle matalasti koulutetulle työvoimalle ei ole tällä hetkellä mitään laillista tietä töihin Eurooppaan. Tämä on johtanut siihen, että monet pyrkivät henkensä kaupalla salakuljettajien merikelvottomilla veneillä Välimeren yli Eurooppaan. Vuonna 2019 marraskuun 20. päivään mennessä Välimereen oli hukkunut 1 091 Eurooppaan yrittänyttä ihmistä.

Tilapäinen työlupa avaisi laillisen tien.

Poutvaaran esittämä malli on varsin yksinkertainen. Tulija maksaisi työluvasta, eikä työlupaan kuuluisi oikeutta sosiaaliturvaan. Sen sijaan ehtoihin kuuluisi velvollisuus tehdä talletus, jonka saisi takaisin, kun palaa kotimaahansa työluvan umpeutuessa. Työluvan ostajan olisi hankittava myös sairausvakuutus.

[...]

POUTVAARA lähti kehittämään malliaan tavoitteenaan estää se, että Eurooppaan yrittäviä hukkuu Välimereen.

Mutta on toinenkin ongelma, jonka tilapäinen työlupa matalasti koulutetuille ratkaisisi. Välimeren yli hengissä selvinneet tekevät usein töitä harmaassa taloudessa vailla lakien suojaa. Tähän EU-maiden olisi aktiivisesti puututtava.

Asetelmaan kuuluu keskeisesti myös se, että EU-maat tarvitsevat EU:n ulkopuolelta paitsi koulutettua työvoimaa, myös matalapalkkatöihin tulevia. Heille ei vain ole mitään laillista tietä töihin Eurooppaan.

"Nykytilanteeseen verrattuna maksullinen tilapäinen työlupa olisi selkeä parannus. Eurooppaan olisi mahdollisuus tulla turvallisesti ja laillisesti, ja työluvan saaneilla on oikeusturva, jos työnantaja rikkoo oikeuksia", Poutvaara sanoo.

[...]

POUTVAARA, 46, asuu ja työskentelee Saksassa. Hän on paitsi Münchenin yliopiston taloustieteen professori myös Saksan arvostetuimman talousinstituutin Ifon maahanmuuttotutkimuksen keskuksen johtaja. Tämän lisäksi Poutvaara kuuluu Saksan hallitukselle maahanmuutto- ja integraatiopolitiikassa neuvoja antavaan asiantuntijaneuvostoon.

Omissa tutkimuksissaan Poutvaaralla on pääsy poikkeuksellisen laajoihin turvapaikanhakijoiden ja siirtolaisten haastatteluaineistoihin. Hän on muun muassa analysoinut ja mallintanut vuosina 2015–2016 Eurooppaan tulleiden pakolaisten ja siirtolaisten tekemiä valintoja eli sitä, millä perusteella minkäkinlaiset tulijat päätyivät lähtemään Eurooppaan ja miten he hakeutuivat mihinkin Euroopan maahan.

Poutvaara lähestyy maahanmuuttoa taloustutkijan näkökulmasta – mutta poliittiset realiteetit erittäin hyvin tunnistaen.

"Maahanmuuttokeskustelu on hyvin polarisoitunutta. Se, mikä olisi kokonaistaloudellisesti järkevintä, on usein poliittisesti mahdotonta."

Tutkijoiden tehtävänä on silti tarjota ratkaisuja ongelmiin, Poutvaara ajattelee. Hänestä kaikkein suurin ongelma ovat Välimereen hukkuvat siirtolaiset.

[...]

Enemmistö eurooppalaisista veronmaksajista – äänestäjistä – ei halua matalapalkka-alojen taloudellista maahanmuuttoa, jos he joutuvat maksamaan siitä.

Veronmaksajien näkökulmasta on rationaalista rajoittaa heikosti koulutettujen maahanmuuttoa. "Siitä vain seuraa, että heikosti koulutetuille ei ole olemassa laillista väylää tulla taloudellisena maahanmuuttajana Eurooppaan."

[...]

OLEELLISTA Poutvaaran mielestä on se, että tilapäinen työlupajärjestelmä voisi koskea vain turvallisiksi määritellyistä lähtömaista tulevia ihmisiä. Järjestelmästä voitaisiin sopia vain sellaisten maiden kanssa, jotka ottavat vastaan omia kansalaisiaan, kun nämä palaavat tai palautetaan Euroopasta.

"Tilapäisen työlupa ei estäisi mahdollisuutta hakea oleskelulupaa myös muilla perusteilla, vaikka opiskelun vuoksi. Mutta nyt ei rakenneta väylää pysyvälle maahanmuutolle."

Poutvaara ei ratko nyt pakolaiskriisiä, vaan matalapalkka-alojen työvoimantarvetta EU:n ulkopuolelta. Silti tilapäiset työluvat vaikuttaisivat myös pakolaiskriisien torjuntaan.

Laillisen reitin tarjoaminen työperäiselle maahanmuutolle vähentäisi turvapaikkahakemusjärjestelmään nyt kohdistuvaa painetta. Työlupajärjestelmä auttaisi myös EU:ta neuvottelemaan kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden palautuksista näiden lähtömaihin. EU-maat voivat tarjota mahdollisuutta lailliseen maahanmuuttoon, jos lähtömaat ottavat vastaan karkotettavia kansalaisiaan.

[...]

Euroopan kansalliskonservatiiviset ja oikeistonationalistiset puolueet rakentavat maahanmuutosta kaikkineen uhkakuvaa kansallisvaltioille ja koko Euroopalle, eikä näiden puolueiden intresseissä ole varsinaisesti tarjota ratkaisuja nykytilanteeseen.

"Sekä Puolassa että Unkarissa populistihallitukset ovat käyttäneet maahanmuuttopolitiikkaa hyvin voimakkaasti vaaliaseena ja jopa väittäneet, että kyseessä on suuri salajuoni, jolla yritetään saada miljoonia muslimeita maahan."

Tästä poliittisesta ilmapiiristä huolimatta Poutvaara on varovaisen toiveikas sen suhteen, että poliitikot tavalla tai toisella tarttuisivat hänen joulukuussa julkaisemaansa ehdotukseen.

"Järkevästi hallittu, taloudellisesti suunniteltu maahanmuutto auttaa ylläpitämään korkeaa elintasoa Euroopassa pitkällä aikavälillä."

[...]

Työluvan hinta ja pituus ovat asioita, joista kukin mukaan lähtevä EU-maa päättäisi itse, mutta on Poutvaara niitäkin pohtinut.

"Jos miettii vaikka Saksaa tai Suomea, niin todennäköisesti työlupa voisi olla vaikka viisivuotinen. Silloin hinta voisi olla vaikka 5 000 euroa."
Helsingin Sanomat 2.1.2020

Onpa idioottimainen ehdotus, mutta tuskin vahingossa. Vastaa Anni Sinnemäen möläytystä, että "paras tapa päästä eroon laittomasta maahanmuutosta on toki luoda riittävä määrä väyliä lailliselle maahantulolle".

Jos suurin ongelma on hukkumiset, niin niitä voidaan vähentää parhaiten tekemällä laittomasta tulemisesta ja laittomien siirtolaisten työllistämisestä kovilla sanktioilla ja ankaralla palautuspolitiikalla kannattamatonta.

Poutvaaran malli taas ei vähentäisi haittamaahanmuuttoa vaan vain lisäisi sitä, sillä uudella lupakäytännöllä ei olisi juurikaan vaikutusta muuhun haittamaahanmuuttoon. Paremminkin se vain kiihdyttäisi muuta maahanmuuttoa, kun lähtömaihin lähetetyt rahat lisäisivät liikkuvuutta.

Malli on väitetyn tavoitteensa kannalta toimimaton jo siksi, että Poutvaara ei vastavuoroisesti esitä turvapaikkajärjestelmän ja laittomiin siirtolaisiin suhtautumisen tiukentamista. Vain pieni osa nykyisistä ilman viisumia tulevista täyttää Poutvaaran kriteerit (valmis laillinen työpaikka, erikseen turvalliseksi määritelty lähtömaa, palautussopimus lähtömaan kanssa). 5 000 euron panttimaksu on pikkuraha, kun halutaan päästä helposti sisään EU-alueelle vaikka sitten turvapaikkaa hakemaan.

Edit:
Tarkemmin katsottuna Poutvaara ei mallissaan vaadi etukäteen työpaikkaa, vaan hänen tarkoittamansa työlupa olisi ilmeisesti useamman vuoden lupa vaeltaa ja tehdä töitä EU-alueella panttia vastaan. Työluvan lopun lähestyessä voisi vaikka hakea turvapaikkaa tai Suomessa hakea oleskelulupaa pitkäaikaisen oleskelun ja Suomeen syntyneiden siteiden perusteella. Ei mitään järkeä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Bellerofon

Ei sitä ihan turhaan professoriksi pääsekään... Ajatus on täysin absurdi. Tokihan rikollisuudestakin pääsee eroon, jos muutetaan lakeja siten, että mikään ei ole enää rikollista. Käytännössä tehtäisiin laittomille maahanmuuttajille täysin turvallinen väylä saapua Eurooppaan, mutta yksikään ei heistä poistuisi väliaikaisen luvan jälkeen. Euroopassa on aivan riittävästi työvoimaa, mutta orjatyövoimaa ei ole ihan tarpeeksi. En ymmärrä, miksi vasemmisto nimenomaan haluaa orjatyömarkkinaa ja pimeitä työmarkkinoita, kun se aiheuttaa vain ongelmia omalle viiteryhmälleen. Vapaan liikkuvuuden kannattajat nyt ovat muutenkin niin sekaisin, että eipä siinä porukassa järkipuheella paljon juhlita.

kivimies

^^
Lisäksi laittaisin vielä sen huomion, että kausityövoimaa ja myös pysyvää työvoimaa ainakin Suomessa palkataan jo nyt EU:n ulkopuolelta ja heille myönnetään oleskelulupia. Muissakin EU-maissa on varmasti vastaavat järjestelmät.

Kyse on vaan siitä, että tälle "potentiaaliselle työvoimalle" ei ole tarpeeksi kysyntää laillisissa työpaikoissa, ei edes matalapalkkaisissa sellaisissa. Tai että kyseinen "potentiaalinen työvoima" ei alunperinkään ylitä Välimerta tullakseen töihin, vaan esim. päästäkseen hakemaan turvapaikkaa korkean sosiaaliturvan maista.

Se, että ihmisiä päästetään vaeltamaan työnhaun perusteella EU-alueelle, ei taas ole mitään tekemistä työn kanssa. Onhan se jo tulijoidenkin kannalta epäreilua markkinoida jotain työnhakuviisumeita, joihin voi mennä koko omaisuus ilman taetta työpaikasta. Internet pelaa myös EU:n ulkopuolella. Löytäköön he, jotka kykenevät työllistymään työpaikan, mistä maasta halutkoon ja hoitakoon paperiasiansa kuntoon ennen maahanmuuttoaan.

Hukkumiset Keskisen Välimeren reitillä (743 vuonna 2019) itse asiassa ovat alempana kuin viimeiseen viiteen vuoteen . Tämä on seurausta siitä, että meritaksioperaatiot Libyan rannikolla (muutamaa ei-valtiollisten järjestöjen alusta lukuunottamatta) lopetettiin ja siirrettiin kokonaan Libyan rannikkovartioston vastuulle, joka vie pelastamansa Libyaan.

Jos kaikki Välimerestä löydetyt vietäisiin Libyaan, niin hukkumisten määrä olisi nykyistäkin alempi ja voisi jopa laskea lähelle nollaa.

Roope

Quote from: kivimies on 02.01.2020, 18:18:45
Kyse on vaan siitä, että tälle "potentiaaliselle työvoimalle" ei ole tarpeeksi kysyntää laillisissa työpaikoissa, ei edes matalapalkkaisissa sellaisissa. Tai että kyseinen "potentiaalinen työvoima" ei alunperinkään ylitä Välimerta tullakseen töihin, vaan esim. päästäkseen hakemaan turvapaikkaa korkean sosiaaliturvan maista.

Poutvaara yrittää argumentoida itsensä rotkon yli kahdella loikalla ja ankaralla käsien heiluttamisella. Huonostihan siinä käy.

Ensin hän on estävinään Välimereen hukkumiset tilapäisillä työluvilla (käytännössä kai useamman vuoden työnhakuviisumi), mutta ei monen muun asian ohella selitä sitä, miten työluvat kohdistuisivat juuri niihin, jotka saattavat lähteä kohti Eurooppaa (esim. nigerialaiset prostituoidut) ja hukkua Välimerta ylittäessään. Todennäköisesti kyse olisi ihan eri ihmisistä siksikin, että lupien määrällä olisi välttämättä yläraja, joka olisi Eurooppaan haluavien määrään verrattuna liian pieni.

Sitten Poutvaara jättää hukkumisväitteensä silleen ja esittääkin ratkovansa ennen kaikkea Euroopan "matalapalkka-alojen työvoimantarvetta", ikään kuin kouluttamattomat tulijat siirtyisivät tuosta vaan harmaasta taloudesta lailliselle puolelle työlupansa kanssa. Tämänkin väitteen perusteleminen jää tekemättä, kun pitää jo siirtyä kauhistelemaan populistihallituksia ja poliittista ilmapiiriä, eikä asiaan enää palata.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Alaric

Aita Mari -meritaksi on käsittääkseni toiminut keskisellä Välimerellä, joten laitan uutisen tähän ketjuun.

Alus on lähdössä tammikuun lopulla jälleen ihmissalakuljetushommiin. Se on ilmeisesti Ateenassa tällä hetkellä.

https://twitter.com/HommaMedia/status/1213770112446021639

[tweet]1213770112446021639[/tweet]

https://www.europapress.es/euskadi/noticia-barco-aita-mari-regresara-finales-enero-alta-mar-continuar-ayuda-humanitaria-migrantes-20200104140640.html (4.1.2020)

Konekäännös:

QuoteThe Aita Mari ship will return at the end of January to the high seas to continue its humanitarian aid to migrants

The rescue boat Aita Mari, of the NGO Salvamento Marítimo Humanitario, will sail at the end of January to the sea to continue with its work of humanitarian aid to migrants.

In statements to RNE, collected by Europa Press, the vice president of the NGO, Iñigo Gutiérrez, has affirmed that if everything goes well on January 25, the crew will regroup once the ship review tasks that are being carried out in Athens.

After noting that in 2016 and 2017 there was talk of "the truce of winter", so that migrants "waited for spring and summer because the sea conditions were optimal," he warned that "now, as there is a window of good weather, they throw themselves into the sea because despair at all."

"Libya is now a hell, a madness, and before that they launch into the sea," he said, to add that the boats are saved "who are fortunate to meet with the group of some NGOs." He also pointed out that the Aita Mari ship has the necessary legal requirements, so that "it will sail absolutely legally."

"The right to life and the obligation to help people in distress at sea is above anything. We are going to carry out humanitarian aid from support to other vessels to, if necessary, rescue," he concluded.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Alaric

MV Lifeline -meritaksin kapteenin Claus-Peter Reischin saama 10 000 € sakko aluksen virheellisestä rekisteröinnistä kumottiin.

Tuomari linjasi, ettei Reischilla ollut rikollisia aikeita tullessaan Maltan aluevesille 234 läpsyä kyydissään vuonna 2018.

https://timesofmalta.com/articles/view/mv-lifeline-rescue-ship-captain-wins-appeal-over-10000-fine.761502 (7.1.2020)

QuoteMV Lifeline rescue ship captain wins appeal over €10,000 fine

Claus Peter Reisch has conviction quashed

The German captain of a humanitarian rescue ship who was fined €10,000 in Malta last May over registration irregularities has had his conviction quashed on appeal.

Claus Peter Reisch was vindicated on Tuesday after a judge ruled that the prosecution had failed to prove that he had a criminal intent when he had sailed into Maltese waters in 2018.

Mr Reisch was arrested that year and the ship he was sailing, the MV Lifeline, impounded after it brought 234 migrants it had rescued in the central Mediterranean to Malta.

Authorities had said that the ship was incorrectly registered and the captain charged with entering Maltese territorial waters without the necessary registration or licence.

The Lifeline was registered as a pleasure craft in the Netherlands, but Dutch authorities said this constituted only a certificate of ownership and did not grant the right to fly the Dutch flag.

A magistrates' court had concluded that the registration "was not to the satisfaction of the Dutch authorities" when the vessel entered Maltese waters.

It had found Mr Reisch guilty last year and fined him €10,000, with the magistrate ordering that the fine be paid to charities working in the migration sector.

The initial court decision had however turned down a request by the authorities for the MV Lifeline to be confiscated, on the basis that the vessel was not the property of the accused.

A second charge, of using the vessel for commercial purposes without a licence, was also rejected.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

edb

^Todellakin, Madam Justice Consuelo Maltan vetoomustuomioisuimessa jätti Lifelinen kapteeni Claus-Peter Reischin rangaistuksetta sillä perusteella että tämän ei voitu osoittaa ymmärtäneen aluksensa olleen puutteellisesti rekisteröity. Päätöksestä seuraa myös se, että Lifeline-järjestö saa aluksensa vapaaksi takavarikosta, jota on kestänyt Vallettan satamassa vuoden 2018 kesäkuusta saakka.

Edelleenkään järjestö ei onnistu rekisteröimään alustaan asianmukaisesti. Epäselväksi jää kenen maksettavaksi lankeavat laivan seisottamisesta aiheutuvat mittavat kulut.

Mutta Lifeline on varustamassa jälleen uutta meritaksia – järjestyksessä jo kolmatta. Kyseessä on tällä kertaa Bundeswehriltä eläkkeelle jäänyt alunperin harjoitustorpedoja talteen keräämään tarkoitettu alus (torpedo tai matu – noitahan nostelee merestä). Pituutta on 25 metriä, huippunopeus 16 solmua ja kyytiin kaavaillaan mahtuvan kerralla 150 parempaa elämää eurooppalaisen veronmaksajan piikkiin haikailevaa asiakasta. Muutostyöt tosin ovat vielä hiukan vaiheessa mutta valmista pitäisi tulla toukokuussa.

Quote from: Mission Lifeline / konekäännös...
We are very relieved and happy. We now know that we did everything right. MISSION LIFELINE is now getting the ship back, but we will no longer be able to use it, as no state has given us a flag under acceptable conditions. That is why we bought a new ship, which should go into service in the spring. The "Rise Above" - ​​a former torpedo fishing boat of the Bundeswehr - is currently being rebuilt in northern Germany. € 68,000 is still missing for the conversions. Together, we will do it!
...
https://mission-lifeline.de/freispruch-fur-kapitan-claus-peter-reisch/

Quote from: MDR Aktuell / konekäännösThe aid organization "Mission Lifeline" has a new ship. After the "Lifeline" and the "Eleonore" have been confiscated, a rescue mission in the Mediterranean should start again soon - as soon as everything is prepared.

The lifeguards from "Mission Lifeline" want to go on their next mission on the Mediterranean on a former torpedo fishing boat of the Bundeswehr. The purchase contract was signed a few days ago, but "the first mission can be started in May at the earliest," says "Mission Lifeline" founder Axel Steier of the MDR.

Ship must be converted for rescue operations

"We can get around 120,000 euros for the entire project, from the purchase and all the work to the phase-out," explains Steier. A new roof, an almost new radar system and a satellite system would have to be installed. The latter is particularly important to enable communication with authorities and streaming on the high seas.
...
https://www.mdr.de/nachrichten/politik/gesellschaft/mission-lifeline-seenotretter-kaufen-bundeswehr-schiff-100.html
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Ocean Viking joutui palaamaan Sisiliaan huoltotauolle tyhjin toimin, mutta Sea Watchilla tärppäsi – kyytiin nostettiin Libyan rannikon tuntumasta 60 asiakasta.

Libyan rannikkovartiosto kunnostautui samaan aikaan pelastamalla kaksi venekuntaa meren kuohuista.

Quote from: fanpage.it/konekäännösMigrants, Sea Watch rescues 60 people: two other rubber boats intercepted and brought back to Libya
...
The humanitarian vessel Sea Watch has announced that it has carried out a rescue of about 60 migrants, rescued 24 miles from the Libyan coast. Their boat had been spotted by Moonbird, the NGO plane that spots the shipwrecked at sea. "Shortly before, Sea Watch had documented the interception of two rafts, whose people were brought back to Libya," the organization also wrote on Twitter, adding that updates will follow.

A few hours ago Sea Watch said, again through its social pages: "In these hours, the Sea Watch is the only civilian rescue ship in the Mediterranean. After several days of adverse weather and sea conditions, and in view of an improvement, we remain in the search and rescue area, ready to intervene so that nobody dies in our sea ".

https://www.fanpage.it/politica/migranti-sea-watch-soccorre-60-persone-altri-due-gommoni-intercettati-e-riportati-in-libia/

Nähtävästi siellä Seawatchilla ei lueta uutisvirran meritaksiseurantaa kun ei olla selvillä siitä, että Open Arms on kohtsillään parhailla pelimestoilla: http://meritaksi.uutisvirta.net/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Alaric

Maltalla läpsyttelijät ovat tällä viikolla mellakoineet kahdessa säilöönottokeskuksessa Safissa ja Marsassa.

Maanantaina Safi, 24 pidätettyä:

https://www.maltatoday.com.mt/news/national/99608/24_migrants_arrested_after_safi_detention_centre_riot (7.1.2020)

Quote24 migrants arrested after Safi detention centre riot

The police were called in at the Safi detention centre after people rioted on Monday, damaging dormitories and the quarters of detention officials

A number of migrants residing at the Safi detention centre have been arrested after inciting a riot on Monday, the police said.

Rapid Intervention Officers were called to the detention centre at around 7.30pm on Monday, after a number of people were rioting.

The police said that a group of masked people were not obeying the instructions given by detention officials and were pulling out stone slabs from the building, and throwing them at officials.

Dormitories and the headquarters of detention officials were damaged during the riot.

(...)

Keskiviikkona Marsa, 20 pidätettyä. Tuolla läpsyttelijät onnistuivat sytyttämään yli 400 henkilön evakuoinnin vaatineen tulipalon.

https://www.maltatoday.com.mt/news/court_and_police/99641/police_arrest_20_migrants_over_marsa_centre_fire (8.1.2020)

QuotePolice arrest 20 migrants over Marsa centre fire

Police arrest culprits who ignited Marsa open centre dormitory that led to evacuation of more than 400 migrants and workers

The police have arrested 20 people, who they believe were behind the fire that engulfed a main dormitory at the Marsa initial reception centre on Wednesday afternoon.

Initial investigations revealed that a number of migrants residing at the centre started smashing the main dormitory, with flames engulfing the room just a few moments later, the police said. The flames then engulfed the gym.

The Marsa centre houses more than 400 migrants.

Police were called in at 1pm and with the help of centre officials evacuated the building until Civil Protection Department personnel put out the flames.

The police said that with the helpd of centre officials they identified 20 individuals who were involved in the incident. The men were taken to the police depot in Floriana for further interrogation. They are currently in custody.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Alaric

Libyan rannikkovartiosto nappasi tänään kahdesta veneestä 222 läpsyttelijää ja toi nämä takaisin maihin.

https://twitter.com/IOM_Libya/status/1215380531124297730

[tweet]1215380531124297730[/tweet]

Quote🚨 Breaking: Over 150 migrants are being returned to Libya by the coast guard.

While an IOM team on the ground is ready to provide assistance, we stress that Libya is not a safe port.

Migrants intercepted or rescued at sea should not be returned to an area of active conflict.

Quote🚨Urgent update: 222 migrants, among them 38 women and 21 children have now disembarked in #Tripoli.
The migrants tell our staff they embarked on two rubber dinghies from Zwara.

IOM team provided primary health assistance and screenings as well as food.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Alaric

Elikkäs Sea-Watch 3 -meritaksi on noukkinut eilen mainitun 60:n lisäksi 17 + 42, joten kyydissä on yhteensä 119 läpsyttelijää.

https://twitter.com/seawatch_intl/status/1215379969666420739

[tweet]1215379969666420739[/tweet]

Quote🔴 The #SeaWatch3 has just rescued another 17 people from distress at sea. Like so many today they tried to escape war and torture in Libya.

As the #EU turns a blind eye to those having to risk their lives fleeing across the Mediterranean, we won't stop searching and rescuing.

https://twitter.com/seawatch_intl/status/1215539234796441600

[tweet]1215539234796441600[/tweet]

Quote#SeaWatch3 rescued another 42 people, from a boat in distress in the Maltese rescue zone at 4am this morning.
The boat was known since yesterday afternoon, but the Maltese authorities refused to initiate a rescue.
@Armed_Forces_MT & @maltagov your inaction kills!
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Alaric

Näköjään myös Open Armsin meritaksi on saanut Välimereltä saalista: 44 läpsyä.

https://twitter.com/openarms_found/status/1215636243461165056

[tweet]1215636243461165056[/tweet]

Quote🔴 # LAST MINUTE
We have just rescued a small boat in a critical situation with 44 men in severe hypothermia.  They had been abandoned for 2 days at sea.
We found them adrift,with no fuel left, and a waterway. Forgotten by #UE, now safe and on board
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Pullervo

Saksalaisen ihmissalakuljetujärjestö Sea-Eyen perustanut ja toisen saksalaisen ihmissalakuljetusjärjestö Mission Lifelinen kahdella meritaksilla kapteenina toiminut Claus-Peter Reisch lopettaa toimintansa ihmissalakuljetusjärjestö Lifelinen kanssa, koska järjestö on radikaalin äärivasemmistolainen. Viimeinen niitti oli Itävallan liittokansleri Kurzin nimittely vauva-Hitleriksi. Reisch sanoo olevansa kiinnostunut meripelastuksesta, ei poliittisesta agitaatiosta. Asiaan liittyy ilmeisesti myös paljon muuta järjestön sisäistä kahnausta, joista Reisch ei halua puhua julkisesti. Koko juttu linkistä.

https://www.zeit.de/gesellschaft/2020-01/claus-peter-reisch-kapitaen-seenotrettung-lifeline (konekäännös)
Quote"Much is too radical for me on the left" (10.1.2020)

Political agitation and radical statements do not advance sea rescue, says Captain Claus-Peter Reisch. He is no longer going to sea for Mission Lifeline.

He says of himself: "I am a conservative Bavarian." Former entrepreneur Claus-Peter Reisch (58) has been operating sea rescue missions on the Mediterranean since 2017. In June 2018, he led a mission of the "Lifeline", which was subsequently confiscated in Malta. Reisch was convicted of incorrect flagging, but won the appeal process. In September 2019 he headed for Sicily with the second ship of the NGO Mission Lifeline, the "Eleonore", since then the Italian prosecutor's office has been investigating him.

Now he wants to take a break. He did not complete the rescue, says Reisch, but he no longer wants to sail for Mission Lifeline. There are too many differences.

ZEIT ONLINE : You won your appointment process, the aid organization Mission Lifeline, for which you were the captain, bought a new ship, the Rise Above . But you no longer want to be on board. Why?


Claus-Peter Reisch : There are several reasons. On the one hand, I also have a fine from Italy on my table, over 300,000 euros. I have filed an objection, but I do not know how it will end and now I have to collect money. In addition, my first officer and myself are being investigated in Italy for aiding and abetting illegitimate entry, which could also result in proceedings. So I have to see that I get money in.

I would definitely go on a sea rescue mission again, but at the moment I want to complete these legal construction sites and prefer to let others go first. However, if I got an acute key for a ship in my hand, I would probably become weak and drive.

ZEIT ONLINE : But not for Mission Lifeline?

Reisch : Exactly, not for Lifeline. There are differences between us, I don't want to talk about everything, but above all I don't like their political agitation. I cannot share statements, such as that Austrian Chancellor Sebastian Kurz is a baby Hitler . I'm not there. And certain other political statements that are made there are also not my thing. Much is too radical to the left for me.

I come from the middle class. I didn't start with anything, I built a company that went really well. I sold it at the end of 2008 and today I can live reasonably well from what I have earned. It is a different world. I am concerned with sea ​​rescue , not political agitation. Even if sea rescue in the Mediterranean has a political component. Unfortunately. I had to learn that. But if we have to do politics, then we should take a different tone.

(...)