News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)

Started by Saippuakupla, 01.04.2009, 10:43:23

Previous topic - Next topic

snap

Saksalaisen Sea Eye NGO:n Alan Kurdi -meritaksi on noukkinut 64 eurooppaantunkeutujaa Libyan rannikolta. Sea Eye on pyytänyt Italiaa tai Maltaa avaamaan satamansa alukselle. Salvini ilmoitti, että koska alus seilaa Saksan lipun alla, toimintaa pyörittää saksalainen NGO, aluksen omistaja on saksalainen ja kapteeni on Hampurista, niin voivat mennä Hampuriin.

https://apnews.com/7fce6184560344549cc55b2a99119bd0 (3.4.2019)

QuoteItaly rebuffs ship with 64 migrants rescued in sea off Libya

MILAN (AP) — Italy's interior minister said Wednesday that he won't offer safe harbor to 64 migrants rescued off Libya by the German humanitarian group Sea Eye.

The people brought to safety from a rubber dinghy off the coast of Zuwarah, west of the Libyan capital of Tripoli, included 10 women, five children and a newborn baby, the group said. Sea Eye said on Twitter that its rescue ship, the Alan Kurdi, picked them up after Libyan authorities couldn't be reached.

Sea Eye is asking Italy or Malta to open a port to the ship. Italy's anti-migration interior minister, Matteo Salvini, said the Alan Kurdi, like other private rescue ships before it, won't be welcome in Italy.

"A ship with a German flag, German NGO, German ship owner, captain from Hamburg. It responded in Libyan waters and asks for a safe port. Good, go to Hamburg," Salvini said.

[..]

Sea Eye said another 50 migrants it has been searching for since Monday remain missing.

kivimies

Laitan tämän tänne, koska tämä voi vaikuttaa Libyan rannikkovartioston toimintaan ja mahdollistaa reitin aukeamisen uudelleen.

Libyan sisällissota on kärjistynyt uudelleen. Maan itäosissa valtaa pitävä Libyan kansallisarmeijan joukot etenevät kohti Tripolia, jossa valtaa pitää YK:n tunnustama Kansallisen Yhtenäisyyden hallitus.

Olen itse saanut aiemmista uutisista sellaisen näkemyksen, että Libyan rannikkovartiosto toimii Tripolin alueella, joten taistelut voivat vaarantaa sen toiminnan.

QuoteLibya on uuden sisällissodan partaalla – kapinalliskenraali yrittää hyökätä pääkaupunkiin

Kahdeksan vuotta kaaoksessa ollut Libya on vaarassa ajautua täysimittaiseen sisällissotaan.

Muammar Gaddafin johtaman hallinnon vuonna 2011 tapahtuneen kaatumisen jälkeen maan itäosaa ovat hallinneet entisen kenraalin Khalifa Haftarin johtamat puolisotilaalliset joukot.

Haftarilla on ollut käytännössä Libyan itäosassa oma hallintonsa, joka on kilpaillut YK:n tunnustaman, pääkaupungissa Tripolissa toimivan hallinnon kanssa.

Haftarin johtama Libyan kansallisarmeija on aloittanut tunkeutumisen Libyan länsiosaan ja yrittää vallata Tripolin.

Libyan kansallisarmeija on ottanut haltuunsa useita kaupunkeja Tripolin ympäristössä. Eilen torstaina Haftarin armeijaa tukeva ryhmittymä yritti vallata Zawiyan kaupungin, joka sijaitsee 30 kilometriä Tripolin länsipuolella.

Hallituksen joukot estivät lyhyen laukaustenvaihdon jälkeen valtausyrityksen, samoin kuin kapinallisten aikomuksen sulkea Tripolista Tunisiaan johtava valtatie.

YK:n pääsihteeri Antonio Guterres on Libyassa. Hänen johdollaan oli määrä aloittaa ensi viikolla kaikkien Libyan valtaryhmittymien yhteiset neuvottelut maan hallinnon järjestämiseksi ja uusien vaalien aikaansaamiseksi.

Guterres pelkää nyt levottomuuksien leviämistä. Hän yrittää tavata myös Khalifa Haftarin.

Libya on merkittävä öljyntuottaja, joskin sitä pidetään maana, jonka öljyntuotanto on ollut kaikkein epävakainta. Levottomuudet haittaisivat joka tapauksessa öljyntuotantoa ja nostaisivat öljyn markkinahintaa.

Yle (5.4.2019)

snap

Alan Kurdi -meritaksi jatkaa odotteluaan Italian aluevesien rajalla Lampedusan edustalla. Salvini antoi aluksella olevalle kahdelle 1-6 -vuotiaalle lapselle, heidän äideilleen ja yhdelle raskaana olevalle naiselle luvan tulla maihin, mutta he eivät halunneet poistua alukselta ilman perheidensä muita jäseniä. Vastauksena Salvini toivotti heille hyvää matkaa Berliiniin.

Italian ulkoministeriö on pyytänyt Saksaa hoitamaan ongelman ja Saksa taas on delegoinut sen EU-komissiolle. EU-komissio on alkanut kysellä, ketkä EU-jäsenvaltioista olisivat vapaaehtoisia ottamaan taakkaa vastaan. Eli sama show taas kuin edellisissä vastaavissa tilanteissa. EU-komission mediahenkilö kertoo tapauksen osoittavan, että pysyvä taakanjakomekanismi tarvitaan pikaisesti.

https://www.repubblica.it/cronaca/2019/04/05/news/migranti_la_nave_ong_tedesca_in_mare_a_zg_zag_fra_le_onde_alte-223328998/ (5.4.2019) konekäännös:

QuoteMigrants, mothers and children refuse to come down from Alan Kurdi

Il Viminale had given the green light to disembark from Alan Kurdi of two children of 1 and 6 years of age, of their respective mothers and of a pregnant woman, but the migrants refuse to go down in order not to share the family. The news was given by Minister Salvini himself with a tweet: "Women and children refuse to get off the ship. We just have to wish a good trip to Berlin", wrote the owner of the Interior Ministry. The situation is further complicated on the German NGO's ship, which since yesterday has zigzagged at the limit of Italian territorial waters in front of Lampedusa.

The permit for the disembarkation of women and children had been granted by the Ministry of the Interior pending the political solution desired by Germany, which asked the European Commission to take charge of the distribution of the 64 migrants rescued by Alan Kurdi on Wednesday off the Libyan city of Zaura.

Germany, which this morning made it known that it was ready to play its part in welcoming migrants, had in fact asked to have the people immediately disembark on board the ship to which the Italian government, in application of the new Salvini directive , has banned entry into Italian territorial waters for security reasons.

[..]

Yesterday the Ministry of Foreign Affairs asked the German government to take charge of the situation given that the ship is of the German NGO Sea Eye and is flying the German flag, but the Berlin government has asked the European Commission to find a shared solution, a division of migrants among several European countries as happened on previous occasions. Germany is once again asking for an automatic mechanism for distributing migrants, but a turnaround for Alan Kurdi does not seem to be able to arrive within the next few hours.

However, the German government is at work: "We have asked the EU Commission to assume the coordination of the Alan Kurdi case and to consider the need for the ship to enter a safe harbor as soon as possible," said a spokesman for the German Interior Minister Horst Seehofer, in answering questions at the press conference on the matter. "We have asked for a coordinating control room between the member states," he added.

The European Commission is starting to make contacts to support and coordinate the Member States that are ready to show solidarity for the people on board the ship. Thus declared a spokeswoman for the EU Commission. "This event shows how urgent it is to have predictable solutions on the migrants' landing," he adds.

[..]

snap

Alan Kurdi -meritaksi on nyt siirtynyt 30 merimailin päähän Maltasta ja toivoo sieltä lämpimämpää vastaanottoa kuin Italiasta. Malta ei ole kuitenkaan toistaiseksi sallinut tuloa aluevesilleen.

https://www.timesofmalta.com/articles/view/20190406/local/rescue-vessel-with-cramped-migrants-heading-to-malta.706589

Quote'Please help us,' NGO asks Malta after Salvini 'humiliates' migrants

A humanitarian vessel with 64 migrants on board is heading to Malta after it was rebuffed by Italy in what appears to be another protracted migrant saga in the making.

The vessel Alan Kurdi is now on its way to Malta as it is the next safe harbour and the ship will need weather protection, the NGO Sea-Eye said in a statement.

"We are very worried about the weather. Some of those rescued are sleeping on deck. We will follow the instructions of the Maltese authorities not to sail into Maltese waters without permission. But we cannot sustain this situation for many days and will quickly need drinking water and food," Sea-Eye Gorden Isler told Times of Malta.

Two children and 12 women are on board, including two who are pregnant.

"We hope your Prime Minister will help us. The year is still young and there is enough time to argue with other politicians for more far-reaching solutions. But for the moment 64 people need help, urgently."

A government spokesman told Times of Malta the vessel was now located around 30 miles off Malta after it was refused to dock on the island between Friday and Saturday.

[..]

Alaric

^ Nyt tässä eilen illalla päivitetyssä maltalaislehden artikkelissa sanotaan, että ko. meritaksi olisikin suuntaamassa kohti Espanjaa eli Mallorcalle.

http://www.independent.com.mt/articles/2019-04-06/local-news/Sea-Eye-vessel-heading-to-Malta-with-64-migrants-6736206254 (6.4.2019)

QuoteUpdated (3): Sea-Eye vessel now heading to Majorca; Spain to seek EU assistance on migrants

A vessel with 64 migrants in now on its way to Majorca in Spain, with the migrants seto to disembark in the coming hours.

For a few hours earlier today, the vessel Alan Kurdi, run by NGO Sea-Eye, was on its way to Malta after Italy refused it entry into its waters.

But Malta also resisted the idea of accepting the migrants and the vessel is now on its way to Spain.

The ship will need weather protection, drinking water and possibly food at the weekend, the NGO Sea-Eye said in its statement.

There was no official reaction from the Maltese government, but The Malta Independent is informed that the vessel was not allowed entry into Maltese waters. Later, TMI was informed the vessel had changed course again and was going to Spain.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

edb

Alan Kurdi ei ole menossa Mallorcalle, vaan kärttää pääsyä Maltalle. Tässä huomataan mitä siitä seuraa jos antaa periksi näille laittoman maahaanmuuton järjestäjille. Italia on ottanut tiukan kannan kieltämällä pääsyn aluevesilleen; sen mielestä Saksa jonne Alan Kurdi on liputettu, hoitakoon asian Libyan kanssa. Maltalla joutuvat jälleen kerran miettimään mitä tehdä laivalastilliselle afrikkalaisia – heillähän on edelleen mm. kaapattu tankkeri El Hiblu Vallettan satamassa.

Sea-Eye on julkaissut tiedotteen jossa käy läpi kurjaa tilannetta aluksella, kertaa sen että Libyaan ei voi mennä, ja vaatii pattitilanteelle poliittista ratkaisua yli yksittäisen EU:n jäsenvaltion tahdon.

Quote...
IN THE RECENT RESCUE CASES DISEMBARKATION HAS BECOME CONDITIONAL TO POLITICAL NEGOTIATIONS AMONGST EU MEMBER STATES. YESTERDAY, EVEN HUMANITARIAN EVACUATION OF PARTICULARLY VULNERABLE PEOPLE ON BOARD HAS BEEN SUBORDINATED TO STRIKING A DEAL.

We strongly denounce this approach and demand Italy to apply the same human rights to refugees and migrants as to European citizens. Actually, these are "rescued people" and should not be treated differently by categorizing them based on their legal status, as "migrants": at sea there is no migrant, banker or plumber: there are only people.

CURRENTLY WE ARE IN INTERNATIONAL WATERS OFF MALTA AND ARE WAITING FOR FURTHER INSTRUCTIONS. 

The Captain´s decision to turn the ship towards Malta has been the result of background consultations with German authorities where we did not feel like we had a choice to get our rescued people safely into Italy.
Food and water supplies will run out shortly and the medical situation can deteriorate quickly once the storm sets in tonight. We therefore urge the European member states to act in the name of humanity and in accordance with human rights.

AD HOC AGREEMENTS ARE NOT A SUSTAINABLE APPROACH AND CANNOT BE MADE ON THE BACK OF 64 PERSONS, WHO JUST BARELY ESCAPED DEATH THROUGH DROWNING. Rescuing persons from distress should be carried out independently from political agendas within single states. Nevertheless, it seems like the solution to our situation can only be a political one. We have become dependent on the negotiations between EU states, which represent an unacceptable distortion and violation of the law applicable to SAR operations. We are suffering in this position, where you risk being arrested if you follow the law and do what is right, while you are forced to prolong people´s suffering by doing what states request.
...
https://sea-eye.org/en/sea-eye-sprecherin-carlotta-weibl-gibt-erklaerung-in-rom-ab/

Meritaksien liikkeet kartalla: http://meritaksi.uutisvirta.net/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

snap

Tapahtumia Alan Kurdi -meritaksiin liittyen:

Maanantaina Maltan viranomaiset evakuoivat yhden tunkeutujan alukselta tämän valitettua huimausta ja menetettyä tajuntansa.

Tiistaina MOAS-niminen NGO toimitti alukselle ruokaa, vettä, lääkkeitä, kuivia vaatteita ja peittoja.

Alus odottelee edelleen Maltan lähistöllä EU-poliitikkojen päätöksiä.

https://www.euronews.com/2019/04/10/rescue-ship-stuck-in-mediterranean-with-64-migrants-onboard-gets-emergency-aid-delivery (10.4.2019)

QuoteRescue ship stuck in Mediterranean with 64 migrants onboard gets emergency aid delivery

A Maltese relief organisation delivered emergency supplies to the Alan Kurdi ship on Tuesday, which has been awaiting authorisation to dock for the past seven days so that the 64 rescued migrants onboard may disembark.

Malta's MOAS NGO delivered emergency food, water, medicines, dry clothing and blankets to the Alan Kurdi, run by the German-registered NGO, Sea-Eye.

[..]

A young woman had to be evacuated on Monday for medical reason after complaining of dizziness and losing consciousness. Sea-Eye said the Maltese authorities reacted promptly but warned that "we have to expect such situations to increase if these people are not allowed to move quickly to a safe place."

"The political leaders now have to act responsibly," Jan Ribbeck, the ship's operations manager said in a statement.

According to the organisation, the conditions on the ship are cramped with people forced to stay on the deck 24/7 where they are exposed to the elements.

[..]

kivimies

Libyan rannikkovartiosto pelasti torstaina 26 matkustajaa yhdestä veneestä. Heidät vietiin takaisin Libyaan.

[tweet]1116299003073847296[/tweet]

edb

Mediterranea kerää rahaa Mare Jonion ylläpitoon. Sikäli kun konekäännöksestä sain tolkkua, kulurakenne on seuraava:

Mare Jonio
- hankinta reilu 360 000 €
- 2011 kunnostus 163 589 €
- 2019 kunnostus 125 145 €
- viestintälaitteet 70 000 €
- toiminta- ja hallintokulut ekat 6kk 554 605 ​​€
- - joista polttoainetta 90 641 €
- - merihenkilöstön palkkoihin 81 177 €

Kaikkiaan ihmissalakuljettajien jatkoyhteytenä toimiminen nielee 1,2 miljoonaa euroa.

https://mediterranearescue.org/news/chi-ci-paga/

Alan Kurdille rahaa kinutessaan tulivat mainostaneeksi että minuutti toimintaa merellä maksaa vaivaiset 2,70 euroa. Tästä voi kertolaskulla päätellä että jokainen päivä jonka kelluvat Maltan tuntumassa maksaa 4000 euroa.

Sinällään, ei tuo nyt niin kovin kallis hotelli ole, jos ei toki mukavuudetkaan huippuluokkaa, sillä 62 asiakkaalle jaettuna nokkaa kohti kertyy päivässä maksettavaa 64 euroa. Ja tässä vaiheessa sitä ei vielä rokoteta syyttömältä veronmaksajalta.

Toisaalta Kurdi on ollut tällä viimeisellä keikalla kolme viikkoa, ja jokainen viikko maksaa hiukka vajaa 30 tonnia.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

kivimies

Malta päästää Sea Eyen meritaksin maihin. Sen 64 matkustajaa jaetaan Saksan, Ranskan, Portugalin ja Luxemburgin kesken. Yksikään ei jää Maltaan.

Maltan pääministerin twiitti.

[tweet]1116956227362332672[/tweet]

Ajattelija2008

Alan Kurdi on osuva nimi "pelastusalukselle". Alan Kurdi -niminen turvallisessa maassa Turkissa asunut poika hukkui, kun hänen isänsä toivoi parempipalkkaista työtä ja ilmaista hammashoitoa EU:ssa.

https://missingmigrants.iom.int/region/mediterranean
Libyan edustalla on tänä vuonna hukkunut arviolta 197 ihmistä, koska nämä "pelastusalukset" houkuttelevat ihmisiä hukkumaan. Jokainen tätä toimintaa tukeva on massamurhaaja.

Yllä olevan postauksen mukaan Ranska, Saksa, Portugal ja Luxemburg edelleen tukevat murhaamista ottamalla laivan kuljettamia laittomia siirtolaisia.

Skeptikko

Kotimaahan palaaminen ei tuntunut olevan vaihtoehtona kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneilla shoppareilla:

Migrants flee Libyan 'prison' to Tunisia – POLITICO
https://www.politico.eu/article/migrants-flee-libya-war-for-tunisia/

QuoteNone of them initially planned on coming to Tunisia. Faced with the inhumane conditions at migrant camps in Libya and rising smugglers' fees, they temporarily abandoned plans of reaching Europe to pursue what they saw as their best chance for survival.

"The arrival numbers are on the rise, which is unusual at this time of the year," says Mongi Slim, who runs the NGO Tunisia Red Crescent in Medenine, a town in southeastern Tunisia, not far from the Libyan border.
...
For many of the new arrivals, crossing the border to Tunisia was the only way to escape an impossible situation in Libya.

According to international aid organizations, since the EU-Libya deal was put into place — which stipulates that Libyan authorities intercept migrant vessels in its territorial waters and bring migrants back to shore — migrants have become trapped in a cycle of violence and abuse in Libyan detention centers.
...
Migrants are fleeing to Tunisia because they are "desperate" to get out of Libya, said Matteo De Bellis, a researcher at Amnesty International.

"Libya is a prison," he said. "They feel safer here than they did in Libya, but at the same time they feel stuck."
...
The Red Crescent oversees three shelters in Medenine — one for migrants, one for asylum seekers and one for women and children — with the support of International Organization for Migration and the U.N. Refugee Agency.
...
After arriving in Medenine, migrants have 60 days to decide whether they want to apply for asylum in Tunisia or opt for the "voluntary return" program run by the IOM.

If an asylum application is rejected, the options become: leave the shelter and stay in Tunisia illegally, or pay smugglers to get back to Libya and try to cross over into Europe again.
...
For most, Tunisia is a detour, and they are not keen to stay. Opportunities are scarce in a country dealing with an unemployment rate of 15 percent, as well as crumbling public health care and education systems.
...
"Most of them do not see themselves staying in Tunisia for a long time, they want to get a job to send money home, but they see no opportunities," says Amnesty International's De Bellis.

And they're not the only ones who feel the country is a dead end, he says. Locals, too, want out.

Until recently, Tunisia was a country of emigration, not immigration. The exodus of young Tunisians — known in Arabic as harqa, which translates as "burning" one's papers — has intensified since the country's 2011 revolution, as people leave in search of better economic opportunities.

According to the UNHCR, Tunisians were the most numerous nationality to reach Italy by sea between January and September last year, making up 21 percent of arrivals by sea.
...
He understands the urge to risk your life to seek a better life in Europe, he says: "Life is already very expensive if you are by yourself. When you have a family, and your child gets sick, it's a real disaster. This is why people risk their lives to cross the sea."
...
"I am grateful that Tunisia is giving me shelter, but I want my son to get a good education, and it is impossible here. I don't know what to do," she says. She lodged an asylum application in Tunisia eight months ago, after she escaped a detention center in Libya with her newborn son, and is still waiting for a decision.

Senait, the 16-year-old Eritrean who fled Libya, has received refugee status. Some might consider her lucky. But she sees little opportunity for herself in Tunisia.

"There is no future for me here," she said. "At school I don't understand anything. Nobody talks to me. I don't speak Arabic. And there are not enough jobs even for the Tunisians."

"I want to get an education, a secure life. I want to go to Europe or to America."
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Roope2


Ja meidän pitäisi kohdella vainottuina, kidutettuina ja kuolemanvaarassa olevina pakolaisina Libyasta Tunisiaan tullutta porukkaa, josta Amnestyn De Bellis sanoo "he haluavat työtä, jotta voivat lähettää rahaa kotiin".

Ja teksti jatkuu:  "eivätkä he ole ainoita, jotka pitävät Tunisiaa persläpenä. Paikalliset haluavat myös hittoon." De Bellis ymmärtää riskinoton paremman elämän saavuttamiseksi Euroopassa.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

snap

Vielä huomio Alan Kurdi -meritaksin tilanteeseen liittyen.

Malta päästi matkustajat maihin, mutta aluksen henkilökunta ei saanut lupaa rantautua. Tämän vuoksi aluksen seuraava ihmissalakuljetuskeikka peruttiin ja se on nyt matkalla Espanjaa kohti. Näyttää olevan tätä kirjoittaessani Algerian edustalla.

Malta teki tässä ilmeisesti ihan fiksusti. Jos olisivat sallineet laivan huollon yms., ne olisivat olleet heti hakemassa seuraavaa lastia ja sama tilanne toistuisi jälleen.

https://www.infomigrants.net/en/post/16332/alan-kurdi-migrants-disembark-in-malta-ngo-crew-blocked-from-landing (15.4.2019)

QuoteAlan Kurdi: Migrants disembark in Malta, NGO crew blocked from landing

Sixty-two migrants stranded at sea for more than a week on the German rescue ship Alan Kurdi landed in Malta late Saturday after four European Union countries agreed to take them in. They will be redistributed among Germany, France, Portugal and Luxembourg.

The crew managing the Alan Kurdi meanwhile was denied entry. According to its captain Werner Czerwinski, the vessel is now headed towards Spain in search of a new harbor. Due to the blockage, the NGO has announced the cancellation of its next mission in the central Mediterranean Sea.

In a joint statement with other sea rescue organizations, Sea-Eye expressed relief over the fact that the migrants were finally allowed to land but emphasized its dismay over what the organization calls an another "shameful episode" and unnecessary prolongation of an emergency at sea by EU member states.

"Once more, the law of the sea, international law, and human rights law were brutally violated, as the people were not immediately disembarked at the nearest place of safety," they write on the case of Alan Kurdi.

[..]

kivimies

Italian rannikkovartiosto päätti tarkastuksen jälkeen, ettei meritaksi Mare Jonio sovi pelastustehtäviin. Alus tarkastettiin Marsalan satamassa, jonne se saapui sen jälkeen, kun se vapautettiin takavarikosta Lampedusan saarelta.

QuoteItalian migrant rescue ship judged unfit for sea by coastguard

Mare Jonio was inspected in Marsala port in Sicily by members of the coastguard specialised in navigation safety.

The boat was sanctioned for irregularities on board, the coastguard said in a statement, concluding that the ship did not meet rescue operation standards.

It comes after Italy's far-right Interior Minister Matteo Salvini last week signed a directive against charity vessels rescuing migrants off Libya, targeting the Mare Jonio in particular.

Salvini, head of the anti-immigrant League party, had warned that the Mare Jonio and others must obey the orders of authorities in foreign search and rescue regions -- a reference to the Libyan coastguard.

The Mare Jonio rescued 49 migrants off the North African country in March after refusing to wait for a Libyan coastguard boat that was in the vicinity.

It took them to the Italian island of Lampedusa, where the ship was temporarily seized by the authorities as part of a probe into illegal immigration, before being given the all clear.

[...]

TheLocal.it (25.4.2019)

kivimies

Quote from: kivimies on 05.04.2019, 17:26:01
Laitan tämän tänne, koska tämä voi vaikuttaa Libyan rannikkovartioston toimintaan ja mahdollistaa reitin aukeamisen uudelleen.

Libyan sisällissota on kärjistynyt uudelleen. Maan itäosissa valtaa pitävä Libyan kansallisarmeijan joukot etenevät kohti Tripolia, jossa valtaa pitää YK:n tunnustama Kansallisen Yhtenäisyyden hallitus.

Olen itse saanut aiemmista uutisista sellaisen näkemyksen, että Libyan rannikkovartiosto toimii Tripolin alueella, joten taistelut voivat vaarantaa sen toiminnan.


Hyökkäys Tripoliin jatkuu yhä, tähän mennessä 278 on kuollut ja 1332 on haavoittunut taisteluissa.

YK:n pakolaisjärjestö on evakuoinut viime päivinä Tripolin alueella olevia siirtolaisia taisteluiden tieltä. Suurin osa heistä on siirretty maan sisällä, mutta 146 lennätettiin Italiaan.

[tweet]1122959798130085888[/tweet]

QuoteMigrants evacuated as confident Tripoli fighters tell Haftar: 'We are coming'

The United Nations on Thursday evacuated more than 350 migrants from a detention center in southern Tripoli where a fierce battle raged as fighters from rival Libyan camps traded rockets and artillery shells.

The Libyan National Army (LNA), led by commander Khalifa Haftar, which is allied to a rival government in eastern Libya, has mounted an offensive on Tripoli but has so far failed to breach the city's southern defenses.

The group of migrants could be seen traveling on Thursday in buses to a detention center in Zawiya, a town 40 km (25 miles) west of the capital, bringing the total evacuated since Wednesday to around 675.

They came from a facility in the Qasr Ben Gashir district run by the U.N.-backed government in Tripoli, an area that has become the main theater of fighting.

[...]

The World Health Organization said on Twitter that 278 people have been killed in the last three weeks, while 1,332 others have been wounded.

Reuters (25.4.2019)

Peltipaita

QuoteHyökkäys Tripoliin jatkuu yhä, tähän mennessä 278 on kuollut ja 1332 on haavoittunut taisteluissa.

YK:n pakolaisjärjestö on evakuoinut viime päivinä Tripolin alueella olevia siirtolaisia taisteluiden tieltä. Suurin osa heistä on siirretty maan sisällä, mutta 146 lennätettiin Italiaan.
Jokainen maa vastatkoon siitä, keitä maahan "lennätetään". Tällaiset lennätykset eivät tapahdu itsekseen, vaan siihen vaaditaan maan vastaanottavan maan hyväksyntä. Ei koske Suomea, eihän?
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Ajattelija2008

https://missingmigrants.iom.int/region/mediterranean
Vuonna 2019 tilaston mukaan Välimeren ylitystä yrittävistä on peräti 1.8 % kuollut, mutta kuolleita on vähemmän kuin 2018.

Laskin viime vuonna, että siviilin riski kuolla terrorissa Irakissa tai Afganistanissa on 0.01 % vuodessa. Tyhmäkin tajuaa, että kukaan ei lähde "turvaan" Välimeren ylittämällä, vaan motiivi tulla on rahan houkutus.

Meritaksipalvelut ja jotkut kyyniset EU-maat - Suomi mukaan luettuna - tapattavat kylmästi nämä ihmiset, jotta voivat sitten paistatella auttajina tai saavat laitonta työvoimaa.

kivimies

Libyan rannikkovartiosto pelasti n. 70 matkustajaa yhdestä veneestä Khomsin pohjoispuolelta. Heidät viedään takaisin Libyaan.

[tweet]1123342429275459585[/tweet]

e: Pelastettuja olikin 96. Heistä 41 oli bangladeshilaisia (!) ja 41 sudanilaisia.

[tweet]1123563792011595777[/tweet]
[tweet]1123563793697660928[/tweet]

kivimies

Libyan rannikkovartiosto pelasti n. 180 matkustajaa kahdesta veneestä.

[tweet]1124083226925064193[/tweet]

edb

Taisi käydä niin, että Mare Jonio ei kerinnyt hätiin ajoissa. Tuo jälkimmäinen pelastettu lienee se johon Mare Jonion allaolevassa tiedotteessa viitataan:

QuoteBREAKING NEWS – From Mare Jonio, engaged in patrolling and monitoring operations in the Central Mediterranean
Thursday 2 May 2019
We denounce a capture and deportation in an area of war of 80 people onboard a white rubber boat 65 miles north of Al Khoms.


The patrol boat "Sabratah 654", of the the so-called "Libyan coast guard", performed the operation today between 6.30 and 7pm: the capture of people flying from war and their deportation to the conflict area is an obvious and absolute violation of all international conventions on human rights.

The crime was committed under observation and with communication through VHF channel with a Maltese Air Force "AS1126" aircraft, which is currently flying over a second boat, with 100 people attempting to escape from Libya.

Mare Jonio, besides informing Italian authorities, is heading toward the position of this second boat. It has asked MRCC Italy for instructions, pointing out that there is an explicit prohibition to deport refugees to war zones. Libyan vessels are also heading toward the boat, while the Maltese military aircraft is getting away.

Updates will follow.
https://mediterranearescue.org/en/news-en/breaking-news-from-mare-jonio-engaged-in-patrolling-and-monitoring-operations-in-the-central-mediterranean/

http://meritaksi.uutisvirta.net/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Ajattelija2008

Quote
Puolueiden näkemykset jakautuvat huomattavasti, kun kysytään kantaa väitteeseen: "EU:n velvollisuus on pelastaa kaikki hukkumisriskillä Välimeren ylittävät Eurooppaan pyrkivät siirtolaiset".

Kaikkein kielteisimmin asiaan suhtautuu perussuomalaiset, joiden vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista kukaan ei ole väitteestä samaa mieltä. 89 prosenttia on asiasta täysin eri mieltä tai eri mieltä, ja 11 prosentille asia on neutraali.

Toinen ääripää on vasemmistoliitto, jonka vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista kaikki ovat täysin samaa tai samaa mieltä siitä, että EU:n velvollisuus on pelastaa kaikki hukkumisriskillä Välimeren ylittävät Eurooppaan pyrkivät siirtolaiset.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b9f46929-5e0f-4d42-8988-92ab0c5fb2aa
Tuossa se on numeroina. Vasemmisto ja RKP kannattavat innokkaasti ihmisten houkuttelua hukkumaan Välimereen. Ainoastaan perussuomalaiset haluavat säästää ihmishenkiä. On tämä groteskia touhua.

pörrö

Onkohan Hanna Gråsten (toimittaja) piilonuiva? Tämähän sataa riemastuttavasti persujen laariin... Kommentit ovat 99% rutinuivia.

Alabama

Maailmassa kuolee 150.000 ihmistä joka päivä; yhdessä ainoassa sekunnissa 1,8 maailman asukkia heittää lusikkansa nurkkaan. Pitäisikö minun tuntea näiden kaikkien kuolemasta syyllisyyttä? Onko sekin minun syytä, että joku on niin edesvastuuton, että lähtee merenylitysmatkalle kikkerällä kumivenellä ja ties millä purtilolla? MITEN SE LIITTYY MEIHIN? Vai onko olemassa kuolemansyiden luokittelussa jako minun aiheuttamiin ja minun mahdollisesti ei-aiheuttamiin kuolemiin. Hmmm...hetkinen... minun aiheuttamia kuolemia on tiettyjen piirien mielestä em. väkisin Eurooppaan halunneet hukkuneet, ilman saastumisesta johtuneet kuolemat, nälkäkuolemat Afrikassa, jotka johtuvat ainoastaan minun aiheuttamasta "ilmastonmuutoksesta" ja lihansyönnistä, matujen tappamat naiset ovat minun omallatunnollani, sillä en ole käsitellyt tappajia tarvittavalla hellyydellä ja ymmärryksellä. Jääkarhut olen tappanut karmean nälkäkuoleman kautta melkein sukupuuttoon. Pian tuhoan koko maailman, mm. koska käytän energiannielijähirviöinternettiä. Nytkin! Listaa voisi jatkaa loputtomiin...
^ johtuu ilmastonmuutoksesta.

snap

Quote from: Ajattelija2008 on 04.05.2019, 09:16:52
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b9f46929-5e0f-4d42-8988-92ab0c5fb2aa

Tuossa se on numeroina. Vasemmisto ja RKP kannattavat innokkaasti ihmisten houkuttelua hukkumaan Välimereen. Ainoastaan perussuomalaiset haluavat säästää ihmishenkiä. On tämä groteskia touhua.

Huh huh. Pysäyttävä graafi. Laitetaas ihan tähän liitteeksi.

Näitä on hyvä välillä nähdä, niin saa muistutuksen siitä, kuinka mahdottoman tilanteen edessä olemme. Päivittäin miettiessäni vastausta kysymykseen "Onko valtaosa ihmisistä todellakin täysiä idiootteja?" on hyvä tietää, että vastaus on "kyllä", niin ei tarvitse epäillä omaa mielenterveyttään.

Olisi kylläkin mielenkiintoista ymmärtää, onko näin suurella osalla vastaajista alentunut kyky ymmärtää yksinkertaisia syy-seuraus -suhteita, vai onko kyse jostain muusta.

Olisi myös mielenkiintoista verrata tätä kyseisten puolueiden äänestäjien vastauksiin samaan kysymykseen.

Ajattelija2008

Tuota olen miettinyt, että miksi vihervasemmistolaiset ja RKP:läiset niin innokkaasti kannattavat kuolemankujan pitämistä auki. Ovatko he hyvää tarkoittavia ihmisiä, jotka vain eivät tajua, että tämä hukuttaa laittomia siirtolaisia Välimereen?

En usko pelkkään tyhmyyteen. Nämä kannattajat kokevat hyötyvänsä laittomien siirtolaisten tulosta, ja he hyväksyvät ihmisten kuolemat, kunhan heidän oma pyrkimyksensä edistyy.

Olen yrittänyt perustella netissä ns. suvaitseville, että politiikka aiheuttaa ihmisuhreja. Mikä on ns. suvaitsevien reaktio? Joko he sivuuttavat asian tai nauravat sille ja alkavat haukkua minua perussuomalaiseksi. Koskaan ei reaktio ole ollut: "en ollut tajunnut, että ihmisiä hukkuu".

Mielestäni kyseessä on ihmisen taipumus vääntää mielessään moraali sen mukaan, mikä häntä itseään hyödyttää. Toisten houkuttelu kuolemaan on näille ihmisille ylevä teko, jos he itse kokevat saavansa siitä hyötyä.

edb

Huhtikuun alussa Hollannin merenkulusta vastaava ministeri määräsi meritaksitoimintaa harjoittaville Hollannin rekisterissä oleville aluksille lukuisia tiukennuksia mm. varustelua rakennetta ja miehistöä koskeviin määräyksiin. Saksalainen järjestö Sea-Watch koki tulleensa kaltoin kohdelluksi ja vei asian oikeuteen. Juuri tulleen ratkaisun mukaan se sai siirtymäajan määräysten toimeenpanemiseen.

Meritaksi Sea-Watch 3 aikookin heittää köydet irti Marseillen laiturista pikapuoliin palatakseen tarjoamaan kyydin Libyasta Italiaan yrittäville laittomille maahanpyrkijöille. Entuudestaan siellä kalastelee italialainen Mare Jonio.

Quote from: Sea-Watch.orgThe Dutch state has wrongly prevented Sea-Watch 3 from leaving the port since the beginning of April – this was the conclusion reached today by a court in The Hague, which was responsible for assessing our emergency application against the blockade of the ship. According to the court, the Minister may not impose the policy change for NGO vessels on Sea-Watch without a transitional period. The court speaks of improper administration, which moreover is in violation of the principle of legal certainty. Sea-Watch 3 will resume its search and rescue operations as soon as possible.

https://sea-watch.org/en/sea-watch-wins-court-case-in-the-hague-sea-watch-3-wrongly-prevented-from-sailing-since-early-april/
https://nltimes.nl/2019/04/02/nl-implements-stricter-rules-refugee-rescue-ships-sea-watch-dissatisfied
http://meritaksi.uutisvirta.net/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Pullervo

Meritaksien tilauskeskus Alarm Phone yritti välittää kyytiä n. 150 miehiselle veneelle täynnä laittomia siirtolaisia, mutta vene on Libyan aluevesillä. Jostain syystä Libyan MRCC Tripolin lisäksi tilanteesta ilmoitettiin myös Maltan ja Italian meripelastuskeskuksiin Vallettaan ja Roomaan (tai twiitin mukaan ihan toisessa järjestyksessä) ja NGOt huutelivat sitten meritaksi Mare Joniota hätiin.

https://twitter.com/alarm_phone/status/1126081788152037377
[tweet]1126081788152037377[/tweet]

Alarm Phone: "nk. Libyan rannikkovartiosto" – myöntävät pitkin hampain, että hukkuminen on vasta toiseksi paras vaihtoehto Libyaan palauttamisen jälkeen...

https://twitter.com/alarm_phone/status/1126085752360722433
[tweet]1126085752360722433[/tweet]

KTM

Olihan perverssi otsikko teksti-teeveessä

QuoteRKP:llä lääkkeet pakolaiskriisiin     
                                                                             
Ylen vaalitentissä keskiviikkoaamuna   
RPK:n puheenjohtaja Anna-Maja         
Henriksson arvosteli tapaa, jolla     
EU:ssa on yritetty ratkaista           
pakolaiskriisiä.                       
                                       
Henrikssonin mukaan on inhimillinen   
katastrofi, että 30 000 ihmistä on     
hukkunut Välimereen.                   
                                       
Henriksson etsisi ratkaisua           
humanitäärisistä viisumeista, joilla   
pakolaiset pääsisivät turvallisesti   
Eurooppaan.                           
                                       
Oloja pakolaisten kotimaissa pitäisi   
Henrikssonin mielestä myös pystyä     
parantamaan.                           

https://yle.fi/aihe/tekstitv?P=105

Eli ei mitään ratkaisua, osa saisi humanitaarisen loisimisluvan, loput yrittäisivät entiseen tapaan meren yli ihmissalakuljettajien ja meritaksipalveluun avulla.

kivimies

Libyan rannikkovartiosto pelasti eilen 214 matkustajaa kahdesta eri veneestä. Heidät vietiin Libyan Khomsiin.

Meritaksi Mare Jonio on Zuwaran edustalla houkuttelemassa asiakkaita. He eivät ole tietääkseni vielä saaneet yhtään asiakasta kyytiinsä.

[tweet]1126394429043105792[/tweet]

Italian laivaston alus pelasti tänään aamulla 36 matkustajaa yhdestä veneestä 75 kilometriä Libyan rannikolta. Salvini kielsi alusta tuomasta matkustajia Italiaan. Saa nähdä, toistuuko Diciottin tapaus.

Konekäännös:

QuoteMigrants, in 36 aid from the Italian Navy at 75 kilometers from the Libyan coasts. Salvini: "I don't give you ports". The Navy: "They were sinking"

A new Diciotti case is expected and a new tug-of-war in the government between the Interior Minister Matteo Salvini and the holder of Defense Elisabetta Trenta. At the center of the controversy is the rescue of forty migrants operated this morning by an Italian Navy ship, the Cigale Fulgosi, in the Sar Libyan area 75 kilometers from the coasts in international waters. The news was announced by Salvini himself, who immediately made it known that he did not intend to grant the landing in an Italian port to the Italian military ship.

The Italian Navy replies with a note: "The rescue boat embarked with water and was therefore about to sink, with the people on board without life jackets that were in imminent danger of life. The rescue was carried out by the Cigala Fulgosi ship which adhered to the stringent national and international regulations he recovered 36 people including 2 women and 8 children.

[...]

Repubblica.it (9.5.2019)