News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)

Started by Saippuakupla, 01.04.2009, 10:43:23

Previous topic - Next topic

edb

Jälleen alkaa kissanhännänveto siitä minne merestä poimitut toimitetaan.

QuoteThe "Mare Jonio" rescued 49 people from a shipwreck: now Italy must indicate a safe haven!

The "Mare Jonio," a ship flying an Italian flag and run by "Mediterranea Saving Humans," has rescued 49 people on a rubber boat in distress while engaged in a monitoring mission in the Central Mediterranean, 42 miles off the Libyan coast. The warning, alerting to a boat adrift in international waters, came from the spotter plane "Moonbird," run by the NGO "Sea Watch."

People on board were at sea for almost two days...

The "Mare Jonio" is currently heading toward Lampedusa, which means toward the closest safe haven in the area where the rescue was performed. Meanwhile there is a heavy storm coming in the Central Mediterranean. We formally asked Italy, our flag state and the state legally and geographically responsible, a port of disembarkation for those people.

https://mediterranearescue.org/en/news-en/the-mare-jonio-rescued-49-people-from-a-shipwreck-now-italy-must-indicate-a-safe-haven/

Yritän hieman hahmottaa tilannetta siellä merellä.

Kumivene oli siis tavattu 42 mailia (68 km) Libyan rannikolta pohjoiseen. Se on 12 mailin aluevesirajan ulkopuolella, mutta selvästi Libyan meripelastusalueella, jossa ohjeet tulee ottaa Libyan hätäkeskukselta. Etäisyys on suunnilleen Helsingistä Viron pohjoisrannikolle.

Osaako joku arvioida tuollaisen ehkä 12 metrisen täpötäyteen lastatun kumiveneen matkanopeutta ja polttoaineen kulutusta? Heitän hatusta että vene kulkee 5 solmun nopeudella ja kuluttaa 30 litraa polttoainetta tunnissa. Näillä spekseillä siltä on mennyt reipas 8 tuntia ja 250 litraa bensiiniä päästäkseen sinne mistä löytyi ajelehtimasta. Ja syy 'merihätään' joutumiselle on mitä ilmeisimmin polttoaineen loppuminen, mikä ei ole voinut tulla yllätyksenä.

Noilla eväillä ei siis ole aikomustakaan päästä omin neuvoin Italiaan. Etäisyys Lampedusaan on suuruusluokkaa 300 km, Maltalle 400 ja Sisiliaan 500 kilometriä.


Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

kivimies

Sabrathan turvallisuusjoukot pelastivat 18 matkustajaa tuuliajolla ollleesta veneestä ja löysivät yhden lapsen ruumiin.

Pelastetut sanoivat, että veneessä olisi ollut alunperin ainakin 27 matkustajaa, kun se lähti maanantaina vesille, eli 8 on kateissa. Etsinnät jouduttiin keskeyttämään huonon sään vuoksi.

[tweet]1108035059993460737[/tweet]

[tweet]1108035063734812672[/tweet]

edb

Mare Jonio on siis kärkyllä Lampedusan edustalla mukanaan 49 merestä noukittua. Kuten arvata saattaa, Salvini ei anna lupaa nousta maihin.

QuoteItalian minister bars rescued refugees from landing in Italy

Hardline minister prevents rescue ship from docking on island of Lampedusa and issues directive to keep refugees out.

They were refused permission to disembark on the island with Salvini tweeting Monday evening: "Our ports were and remain CLOSED."

On Tuesday morning, Salvini tweeted again saying that Italy will not give in to "blackmail" by social groups who are "accomplices to human traffickers."

The migrants "can be cured, fed, clothed, given all kinds of comfort goods but, as far as I'm concerned, with my permission, they won't set foot in Italy," Salvini told SkyTG24 news channel on Tuesday.
...
https://www.aljazeera.com/news/2019/03/italian-minister-bars-rescued-refugees-landing-italy-190319115347530.html

Lampedusan pormestari ja kansalaisjärjestöt haraavat vastaan minkä pystyvät – kansainväliset sopimukset ja ihmisoikeudet nääs.

https://www.infomigrants.net/en/post/15794/mare-jonio-saving-humans-and-sailing-into-a-stand-off-with-the-italian-government

Keskiviikon ja torstain välisenä yönä on odotettavissa kunnon myräkkä.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Alaric

^ Päivitystä: Mare Jonio päästettiin nyt sitten kuitenkin Lampedusan satamaan, mutta se on poliisien saartama eikä sieltä taida kukaan päästä läpsyttelemään maihin.

Salvini yrittää saada alusta operoivat suvakit vastuuseen teoistaan.

http://www.ansamed.info/ansamed/en/news/sections/generalnews/2019/03/19/mare-jonio-enters-lampedusa-port-escorted-by-cops_2b4ebc68-61e7-44ab-9c79-a21f0bc4df0e.html (19.3.2019)

QuoteMare Jonio enters Lampedusa port escorted by cops

The Mare Jonio NGO migrant rescue ship with 49 rescued migrants aboard on Tuesday entered the port of Lampedusa escorted by launches belonging to the Guardia di Finanza tax police.

But Deputy Premier and Interior Minister Matteo Salvini said Tuesday the asylum seekers will not be allowed to enter Italy. "They can be treated, dressed and fed," League leader Salvini told SkyTg24. "We can give them any kind of comfort but they will not set foot in Italy with my permission". The ship, the Mare Ionio, entered the port of the island of Lampedusa on Tuesday evening after saving the asylum seekers, including 12 minors, in waters off the coast of Libya on Monday.

One migrant suffering from pneumonia was taken to the island's medical facility.

The vessel has not been given authorization to disembark and it is surrounded by Coast Guard and finance police boats.

On Monday the Mediterranea NGO that runs the vessel asked the Italian authorities to assign a port of safety before heading towards Lampedusa.

But Salvini has said the government's policy of closing Italy's ports to NGO-run search-and-rescue ships stands.

"This was not a rescue operation," Salvini added.

"This is abetting illegal immigration".


On Monday Interior Ministry Undersecretary Nicola Molteni told Mediaset television that the rescue should have been coordinated by the Libyan authorities as it took place in Libyan waters and argued the migrants should be taken back to Libya.

Salvini said Tuesday he was "counting" on the arrest of "those responsible for" the Mare Ionio.

Salvini on Tuesday created a new working group made up of experts and officials from Italy's police forces to evaluate the situation regarding migrant arrivals after he issued a new directive on this issue on Monday.

The directive regards the procedures in dealing with rescues in the Mediterranean following what Salvini has described as an illegal intervention by the Mare Ionio.

It says that anyone who helps undocumented migrants in waters that are not Italian in an operation not coordinated by Rome and then enters Italian territorial waters damages the "order and security of the State".

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Alaric

Italian senaatti äänesti tänään Salvinin immuniteetin poistamista vastaan, jonka myötä häntä ei voi syyttää ns. Diciotti-tapauksessa "siirtolaisten kidnappaamisesta". Kyse oli siis siitä, ettei meritaksissa olleita läpsyttelijöitä päästetty maihin useaan päivään.

http://www.ansa.it/english/news/2019/03/20/senate-says-no-to-salvini-trial_780b6898-db5a-4107-ae3e-8420855a5f8c.html (20.3.2019)

QuoteSenate says no to Salvini trial

The Senate on Wednesday voted against granting authorisation to prosecutors in Sicily to proceed with a case of alleged kidnapping against Interior Minister Matteo Salvini for refusing to allow over 100 migrants to disembark from the Diciotti coast guard ship for several days during a standoff with the EU last summer.

The result will not be official until voting stops at 19:00 but the electronic screen in the Upper House already shows that the majority is against stripping Salvini, who is also Deputy Premier and League leader, of his parliamentary immunity. Earlier on Wednesday Salvini told the Senate that his handling of the case protected the interests of the Italian people. "I'd have to lie to the Senate of the Italian people in order to go to trial and say that I did not act for the public interest," League leader Salvini said.

So the senate floor has backed the decision last month by the upper house's parliamentary immunity panel not to lift Salvini's immunity to face trial in the case.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

kivimies

^^
Mare Jonion matkustajat päästettiin maihin ja alus takavarikoitiin.

QuoteMare Ionio seized after rescued migrants disembark at Lampedusa

The 49 migrants on board the NGO rescue ship Mare Ionio will shortly disembark at Lampedusa's port on the orders of Guardia di Finanza tax police, sources said Tuesday.

The spokesperson of NGO Mediterranea, which runs the ship, Alessandra Scìiurba, told ANSA the order had been given to the police to disembark the migrants.
The migrants shouted after the ship docked: "Liberté, liberté".
Deputy Premier and Interior Minister Matteo Salvini said the Mare Ionio had been seized and those who "do wrong will pay".
"The ship of the anarchist squats has been seized, excellent," he said.
"Now in Italy there is a government that defends borders and makes laws respected, above all by the people traffickers. Those who do wrong pay".

[...]

Ansa.it (19.3.2019)

edb

Alan Kurdi lähti torstaina iltapäivällä Palma de Mallorcan satamasta kohti alan mestoja.

QuoteWith the expected end of the EUNAVFOR MED Operation SOPHIA on 31.03.2019, the "Alan Kurdi" is the last European ship in this area of ​​the Mediterranean, on which there are trained rescue workers. European merchant ships increasingly avoid the sea area, as they have already been blocked by Italy. The Sea-Eye ship is expected to reach the mission area on Tuesday and launch its observation mission. There is also a human rights observer on board, who will then evaluate and publish his work.

Konekäännös artikkelista https://sea-eye.org/en/alan-kurdi-setzt-kurs-auf-libysche-rettungszone/

Tuo että kauppalaivat nykyisin pyrkivät välttelemään meripelastustehtäviä, johtuu suoraan siitä, että tahallista merihätään joutumista käytetään härskisti laittoman maahanmuuton väylänä. Mitäpä nämä häikäilemättömät lurjukset eivät toiminnallaan pilaisi.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Seefuchs luovuttaa

Saksalaisen meritaksijärjestö Sea-Eyen operoima entinen kalastusalus Seefuchs on matkalla Maltalta kohti Espanjaa. Alus luovutetaan espanjalaiselle sisarjärjestö Proem Aidille koulutuskäyttöön kotisatamana Sevilla.

Baijerilainen sponsori lahjoitti sen alun perin meritaksikäyttöön 2017. Seefuchs kuljetti oman ilmoituksensa mukaan 5 000 laitonta maahantunkeutujaa Eurooppaan kunnes Hollanti poisti sen alusrekisteristään kesäkuussa 2018. Malta pysäytti aluksen Vallettan satamaan ja lähtöluvan saamisen ehotona oli meritaksitoiminnan lopettaminen.

Ja vihdoin eilen Seefuchs luovutti ja on nyt matkalla kohti Espanjaa.

Saksankielinen tiedote: https://sea-eye.org/en/seefuchs-in-neuen-haenden-auf-dem-weg-nach-spanien/

E:typo
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Alaric

Lampedusalle on taas hieman läpsyttelijätrafiikkia.

https://twitter.com/HommaMedia/status/1110470701528416262

[tweet]1110470701528416262[/tweet]

https://twitter.com/HommaMedia/status/1110584697627656192

[tweet]1110584697627656192[/tweet]

Tänään päivitetty juttu, kun toinenkin alus tuli:

http://www.ansa.it/sicilia/notizie/2019/03/25/migrantibarca-con-16-arriva-a-lampedusa_3f196186-0a7e-4903-b28f-0982981c4374.html (25.3.2019)

Konekäännös:

QuoteMigrants, second landing in a few hours in Lampedusa

Second landing within a few hours in Lampedusa. During the night a small boat with 23 migrants on board , including seven women and three children, landed directly in the island's port. Also in this case it would be a boat put into the sea by a "mother ship". Yesterday, another sixteen migrants, including a child and three women, had landed with a fiberglass boat directly in the port of Lampedusa, right in front of the Coast Guard. "As can be seen, the port is open," said the mayor of Lampedusa Totò Martello.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

kivimies

Quote from: kivimies on 07.03.2019, 19:51:32
Saksa vaatii EU:n Sophia-meritaksioperaation laajentamista. Pelastetut dumpattaisiin Italian satamiin.

Salvini vastustaa tätä ja vaatii, että operaation resurssit pitäisi kohdistaa Libyan rannikkovartioston kouluttamiseen.

Hän myös vaatii, että jos operaatio pelastaa ketään, niin pelastetut on vietävä muualle kuin Italiaan.

Asiaa käsitellään seuraavassa EU-kokouksessa 21-22 maaliskuuta.

EU:n Sophia-meripelastusoperaatio on päättymässä diplomaattilähteiden mukaan. Näin kävi, koska Italia ei suostunut siihen, että pelastetut dumpattaisiin sen satamiin.

Mikään muu EU-maa ei suostunut ottamaan pelastettuja vastaan. Jutussa on erikseen mainittu, että Saksa, Ranska ja Espanja kieltäytyivät avaamaan satamiaan.

Operaatio korvataan partiointilennoilla ja syventämällä yhteistyötä Libyan rannikkovartioston kanssa.

QuoteEU to end ship patrols in scaled down migrant rescue operation - diplomats

The European Union will cease the maritime patrols that have rescued thousands of migrants making the perilous Mediterranean Sea crossing from North Africa to Europe, but it will extend air missions, two diplomats said on Tuesday.

A new agreement on the EU's Operation Sophia was hammered out after Italy, where anti-migrant sentiment is rising, said it would no longer receive those rescued at sea.

Operation Sophia's mandate was due to expire on Sunday but should now continue for another six months with the same aim of detering people smugglers in the Mediterranean. But it will no longer deploy ships, instead relying on air patrols and closer coordination with Libya, the diplomats said.

"It is awkward, but this was the only way forward given Italy's position, because nobody wanted the Sophia mission completely shut down," one EU diplomat said.

A second diplomat confirmed a deal had been reached and said it must be endorsed by all EU governments on Wednesday.

[...]

Rome called for other countries to open up their ports instead, but no other EU states came forward. Diplomats said countries including Spain, France and Germany signalled they were not willing to host more rescued people - most of whom are fleeing wars and poverty in Africa and the Middle East.

However, EU governments did want the mission to continue because they felt it had been effective in dissuading smugglers.

[...]

Euronews (26.3.2019)




Pullervo

Turkkilainen tankkeri Elhiblu I oli matkalla Turkista Libyaan ja pelasti eilen 108 siirtolaista Välimerellä. Kuusi merimailia ennen Tripolin satamaa hädänalaiset merirosvot kaappasivat aluksen ja se muutti kurssinsa kohti pohjoista. Pakolaisterroristit vaativat nyt pääsyä Maltalle tai Lampedusaan. Salvini ilmoittaa Italian satamien olevan suljetut merirosvoilta. Myöskään Malta ei ole päästämässä näitä satamiinsa. Kohta alkaa suvaitsevaisten itkuvirsi merirosvojen ja kaappareiden ihmisarvosta – onhan Euroopassa tilaa...

https://www.reuters.com/article/us-europe-migrants-hijacking/rescued-migrants-hijack-merchant-ship-off-libya-idUSKCN1R81YF

Quote from: ReutersRescued migrants hijack merchant ship off Libya (27.3.2019)

Migrants have hijacked a merchant ship which rescued them off the coast of Libya and it is now heading towards Malta, Italian Deputy Prime Minister Matteo Salvini and Maltese authorities said on Wednesday.

The 108 migrants were picked up by the cargo ship Elhiblu 1 and hijacked the vessel when it became clear that it planned to take them back to Libya
, according to the website of Italian daily Corriere della Sera and Italian news agencies.

"These are not migrants in distress, they are pirates, they will only see Italy through a telescope," said Salvini, who has cracked down on illegal immigration, including closing Italy's ports to charity ships, since he took office in June last year.

A spokeswoman for Malta's armed forces confirmed the ship had been hijacked and said Maltese authorities were monitoring its progress and it would not be allowed to dock in Malta.

"This is clearly a case of organized crime," Salvini said on Facebook. "Our ports remain closed."

Salvini, the leader of the right-wing League party, has been at the center of several international stand-offs over his refusal to let humanitarian ships dock in Italy.

This month parliament rejected a request by prosecutors to investigate him for kidnapping over a case in August when he blocked an Italian coastguard ship with 150 migrants aboard for almost a week off Sicily before finally letting it dock.

Mr.Reese

Mitäpä viranomaiset tekisi, jos matupiraatit posottaisi suoraan rantamatalikkoon?
Nykyisessä ilmapiirissä pysäyttäminen kun ei tule kyseeseen.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

MW

Quote from: Mr.Reese on 27.03.2019, 20:20:18
Mitäpä viranomaiset tekisi, jos matupiraatit posottaisi suoraan rantamatalikkoon?
Nykyisessä ilmapiirissä pysäyttäminen kun ei tule kyseeseen.

Kunhan posottavat tehokkaalla koneella täyttä vauhtia, tukevaan alustaan, kallioon mielellään. Onhan se v*ttumaista siivota, sitten.

flammee

No niin, tietävät kaupalliset seilaajat ettei sitten kannata mennä pelastamaan "merihädässä" olijoita jatkossa.

Tunkki

Quote from: flammee on 27.03.2019, 21:50:22
No niin, tietävät kaupalliset seilaajat ettei sitten kannata mennä pelastamaan "merihädässä" olijoita jatkossa.

Saattaa olla meri-VHF:ssa jotain vikaa ja puksutellaan ohi vaan..

Roope2

"Tullaan, tullaan, täältähän me tullaan, kuminen paatti kun aaltoilla rullaa..."

Mitä tekee EU:n/Italian meripuolustus?
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Mr.Reese

Vastuullinen valemediakin suvaitsee raportoida. Onko ullatus, jos hädänalaiset somppuja? Moderni merirosvous ja Somalia kulkee silleen jännästi käsi kädessä.

QuoteItalian sisäministerin mukaan siirtolaiset ovat kaapanneet heidät pelastaneen aluksen haltuunsa Libyan edustalla. Alus poimi siirtolaiset kyytiinsä tiistai-iltana ja suuntasi takaisin kohti Libyan pääkaupunkia Tripolia. Sisäministeri Matteo Salvini sanoi keskiviikkona, että ennen satamaan saapumista alus muutti yllättäen kurssiaan ja suuntasi kohti Eurooppaa.

Laitaoikeistolainen Salvini syytti siirtolaisia merirosvoiksi ja vakuutti, että heitä ei päästetä rantautumaan Italiaan.

Libyan viranomaiset ja alusta operoiva taho eivät heti kommentoineet asiaa.

Maltan rannikkovartiosto kertoi AFP:lle seuraavansa tilannetta saatuaan tietoja kaapatusta aluksesta, joka suuntaa kohti Maltaa tai Lampedusan saarta.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006050562.html
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

kivimies

Meritaksien päivystäminen Libyan rannikolla houkuttelee veneilemään. Sea Eyen operoima meritaksi on siellä etsimässä asiakkaita.

Libyan rannikkovartiosto pelasti eilen 117 "hädänalaista" yhdestä veneestä. Heidät vietiin Tripoliin.

[tweet]1111054547311607808[/tweet]

Ajattelija2008

Kauppalaivalle tarvitaan siis aseistetut vartijat, jos se kulkee Libyan edestä. "Hädänalaiset" merirosvot voivat hyökätä.

Saksa muka vaati Sophia-operaation jatkamista, mutta Italia kieltäytyi. Tuo oli taas teatteria. Jos Saksa oikeasti olisi halunnut jatkaa laittomien siirtolaisten kuljetusta Libyasta, niin se olisi ottanut laittomat siirtolaiset itse. Adolf Merkel haluaa edelleen näytellä pyhimystä ja näytelmän konnan rooli on annettu Matteo Salvinille. Salvini hyötyy tästä, koska hän Italiassa on mies, joka "uskaltaa vastustaa" Adolf Merkeliä.

Pekka Kemppainen

Vaatimus Maltalla pidätettyjen 108: siirtolaisoletetun kohtelemisesta pakoloisina, on esitetty:

QuoteVaatimukset turkkilaislaivan kaapanneiden siirtolaisten turvapaikkaoikeudesta ovat jo alkaneet. Merilain määräämän pelastusvelvollisuuden väärinkäytöstä on siis edetty merirosvoukseen.

Eilen turkkilaisen varustamon rahtilaivan kaapanneilla siirtolaisilla tms. ei ole pääsyä Italiaan, sanoo sisäministeri Matteo Salvini: Laivan kaappaajat eivät ole turvapaikanhakijoita, vaan merirosvoja.
Tripoliin matkalla ollut Elhiblu käänsi kurssinsa Tripolista kohti Maltaa äkisti viime yönä, laivaan pelastettujen siirtolaisten otettua sen väkivaltaisesti kontrolliinsa. Varhain torstain puolella Maltan turvallisuusjoukot stormasivat Elhiblun noin 30 merimailin päässä Maltalta. Aluksella on miehistön lisäksi 108 "siirtolaista". Alus on tällähetkellä satamassa Maltalla.

Hyväntekeväisyysjärjestö vaatii näiden merirosvouksesta epäiltyjen kohtelemista pakolaisina:

Varhaisina ammun tunteina, noin 30 merimailia saaresta, Maltan aseistetut joukot nousivat Elhiblu-laivaan, ja ohjasivat sen maltalaiseen satamaan. Me vaadimme, että näitä 108:aa ihmistä laivalla kohdellaan pakolaisina, toivotetaan tervetulleiksi ja suojellaan.

https://www.extrauutiset.com/hyvantekevaisyysjarjesto-vaatii-laivan-kaappaajia-on-kohdeltava-pakolaisina/

Roope

Quote from: Pullervo on 27.03.2019, 19:35:07
Turkkilainen tankkeri Elhiblu I oli matkalla Turkista Libyaan ja pelasti eilen 108 siirtolaista Välimerellä. Kuusi merimailia ennen Tripolin satamaa hädänalaiset merirosvot kaappasivat aluksen ja se muutti kurssinsa kohti pohjoista. Pakolaisterroristit vaativat nyt pääsyä Maltalle tai Lampedusaan.

Svenska Ylen tv-uutisissa toimittaja Greta Lång-Tennbergin parin minuutin juttu kaappauksesta ja Maltan viranomaisten laivan haltuunotosta.

Toimittaja oli valinnut tapahtunutta kommentoimaan kaksi Sea-Watch-aktivistia. Aktivistien mukaan kaappaus ei ollut rikos vaan itsepuolustusta (!), legitiimi keino pelastaa itsensä Euroopan rajapolitiikan tappavilta seurauksilta (!). Euroopalla on kuulemma kaikki resurssit hoitaa tällaiset tapaukset, mutta puuttuu vain poliittinen tahto. Kaappauksia tulee lisää, ja Eurooppa saa syyttää niistä itseään.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

snap

AP:llä on juttu El Hiblu 1 -laivan tapahtumista. Libyalainen kapteeni yritti ajaa aluksen Tripoliin pelastettujen luullessa määränpään olevan Euroopassa. Tripolin nähtyään matut tajusivat tilanteen ja alkoivat rettelöidä ja pakottivat kapteenin kääntämään aluksensa pohjoiseen. Libyan rannikkovartiosto lähetti kaksi alusta apuun, mutta ne eivät ehtineet saavuttaa kaapattua laivaa.

https://apnews.com/318f1818fb304ccdb36a7b07c88ba2d1 (29.3.2019)

QuoteAP Exclusive: Captain feared death in migrant hijack at sea

VALLETTA, Malta (AP) — African migrants who hijacked an oil tanker after it rescued them in the Mediterranean Sea seized metal objects and began smashing the ship and threatening crew members after they realized they were being returned to Libya, the ship's captain said Friday.

Nader el-Hiblu, the 42-year-old Libyan captain of the El Hiblu 1 ship, said he and five other crew members feared they could be killed during the "horror" that played out at sea this week. He said the threats by rioting migrants forced him to agree to their demand that he take them to Europe, not back to Libya.

"They attacked the cockpit, heavily beating on the doors and the windows and they threatened to smash the boat," Hiblu said in an exclusive account given Friday to The Associated Press. He spoke by phone from the ship, which is now docked in Valletta, the capital of Malta.

"They went nuts and they were screaming and shouting 'Go back! Go back! Go back!'" he said.

[..]

Now, there are fears that some merchant ship captains might become reluctant to save migrants from sinking boats in the future if they fear they could lose control of their ships.

El-Hiblu said the drama began Tuesday afternoon when his tanker was traveling from Istanbul to Libya. He was contacted by a military aircraft flying above — though he isn't sure if it was Maltese or Italian — alerting him of a boat with people who needed help.

[..]

Roope

[tweet]1111882006328156161[/tweet]

Quote
Rajatarkastukset kiihdyttävät EU:n henkistä hajoamista

Antti Ronkainen
Kirjoittaja on poliittisen talouden väitöskirjatutkija Helsingin yliopistolla.


Yli miljoona pakolaista tuli Saksaan vuonna 2015, kun Angela Merkel piti Saksan rajat auki pakolaiskriisin alkaessa. Merkeliä on ylistetty eurooppalaisten arvojen pelastamisesta, mutta samalla alkoi eurooppalaisen liberalismin kriisi.

[...]

Pohjoisten EU-maiden rajatarkastukset ovat juuri tällainen osittainen exit-prosessi, jonka seurauksena solidaarisuus Europan unionia kohtaan vähenee ja EU näivettyy hitaasti. Rajatarkastusten seurauksena Euroopan poliittinen polarisaatio myös todennäköisesti kasvaa.

Vaikka EU:n ulkorajoja on vahvistettu vuoden 2015 jälkeen, turvapaikkahakemusten määrä on edelleen noin puolet "kriisivuosista". Kun pohjoiset EU-maat ovat laittaneet rajansa kiinni, suurin osa turvapaikanhakijoista jää eteläiseen Eurooppaan. Vaikka pohjoisessa voidaan sanoa turvapaikkahakijoiden määrän romahtaneen, ei tarvitse ihmetellä, mistä Matteo Salvinin kannatus ja yleinen EU-vastaisuus kumpuaa.

Euroopan henkisestä hajottamisesta syytetään yleensä populisteja, mutta rajatarkastusten suhteen hajottajina toimivat pohjoiset EU-maat.
Suomen Kuvalehti 30.3.2019

Melkoinen väitöskirjatutkija, jos ei ymmärrä, että rajatarkastukset ovat tarpeellisia siksi, että ne eteläiset EU-maat (itse asiassa myös lähes kaikki muutkin) eivät rekisteröi alueelleen tulleita laittomia siirtolaisia, vaan päästävät tai jopa kuskaavat heitä eteenpäin. Koko vuoden 2015 kriisi oli mahdollinen vain siksi, että Espanja, Italia ja Kreikka olivat jo ikiajat harrastaneet tätä sopimusten vastaista ketkuilua.

Ei tosiaankaan oikeuta lailliseen liikkumiseen Schengen-alueen sisällä, että ilmoittaa Kreikan rajalla olevansa matkalla Suomeen hakemaan turvapaikkaa. Tällainen laiton siirtolainen voidaan käännyttää rajalta. Ylivoimaisesti suurin osa Libyan kautta Espanjaan ja Kreikkaan tulevista on nykyään muutenkin afrikkalaisia laittomia siirtolaisia, joita ei missään tapauksessa saa päästää vapaasti syvemmälle Eurooppaan.

Matteo Salvinin politiikka on epäjohdonmukaista, kun hän vaatii muita jäsenmaita ottamaan vastaan Italiaan tulevia. Ei ole Italiankaan etu, jos siitä tulee afrikkalaisen kansainvaelluksen läpikulkumaa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Pullervo

Malta­n Vallettassa on tänään luettu syytteet El Hiblu 1 tankkerin kaappauksesta kolmelle afrikkalaisnuorukaiselle, jotka ilmoittavat olevansa 15, 16 ja 19 v. Laivakaappaus on Maltan lakien mukaan terrorismirikos ja josta saa 7 vuotta – elinkautisen vankeutta.

El Hiblu 1 -tankkerin 108:sta laittomasta siirtolaisesta 47 ilmoittaa olevan alaikäisiä...

Poliisi tutkii myös mahdollista ihmissalakuljetusta eli oliko tankkeri El Hiblu 1 todella kaapattu vai huijasiko laivan kapteeni, jotta alus laittomine siirtolaisineen päästetään Maltalle.

https://twitter.com/HommaMedia/status/1111980232297328640
[tweet]1111980232297328640[/tweet]

https://www.gulf-times.com/story/627307/Three-migrants-charged-with-terrorist-activity-in-

Quote from: Gulf TimesThree migrants charged with terrorist activity in ship hijacking (30.3.2029)

Three migrants appeared in a Maltese court on Saturday charged with terrorist activity after hijacking a merchant vessel and re-routing it to the Mediterranean island.

The accused - three teenagers aged 15, 16 and 19 - appeared in court in the capital Valletta to face charges connected to the seizure of the El Hiblu 1 vessel on Wednesday.

They were among a group of 108 migrants rescued by the vessel just six miles off Libya. But learning that they were going to be taken back to Tripoli, the desperate migrants panicked and forced the captain to head towards Malta.

The Armed Forces of Malta special operations unit later took over the vessel some 30 miles from the Mediterranean island.

The three men were accused on Saturday of having seized control of the ship through the use or threat of force and intimidation. They pleaded not guilty to the charge and requested bail.

Under Maltese law, unlawfully seizing control of ship is considered an act of terrorism and is punishable by anything between seven years and life in prison.

The Maltese magistrate denied the bail request, noting that civilian witnesses had yet to testify and that the accused had no ties or means of paying a bail bond.

The rest of the migrants, all western Africans, are in a reception centre where their claim for asylum is being considered.

Meanwhile, Times of Malta reported on Saturday that the police have expressed doubts about the captain's version of events saying they could not rule out that he had claimed he was not in control of the vessel so as to be granted permission to enter Malta.

Sources told dpa that the rescued migrants aboard had threatened to jump off unless the vessel changed course and turned towards Malta.

The incident happened as the EU empowered the Libyan coast guard to control migration flows. Humanitarian organizations say the Libyans are untrained and ill-equipped to deal with the task.

https://www.timesofmalta.com/articles/view/20190330/local/migrant-ship-captain-could-face-trafficking-charges.705904
Quote from: Times of MaltaMigrant ship captain could face smuggling charges (30.3.2019)

Investigators suspect captain misled authorities

The captain of a vessel escorted to Malta earlier this week with 100 migrants on board risks facing charges related to human smuggling, sources close to the police have said.

The police and inquiring magistrate are investigating the possibility that the skipper could have "misled" the authorities by claiming he lost control of the vessel after rescuing the migrants off Libya, the sources added.

Investigators are not ruling out that he could have reported such a situation over the radio to be allowed to enter Maltese waters. The first arraignments related to the case are expected on Saturday.

(...)

Migrants face an uncertain future

Migrants who were on the ship, many of whom are from Nigeria, Burkina Faso and Senegal, face an uncertain future. The youngest child on the vessel was just six months old.

The migrants, including a pregnant woman and 47 people "claiming to be minors", as the government put it, are being held at the initial reception centre, in Marsa.

A spokeswoman for the Office of the Prime Minister said any decision about their future would have to await the conclusions of the pending magisterial inquiry.

edb

Kun hädänalainen Afrikasta kerran on saanut sandaalinsa Italian maaperälle, niin luuleeko joku että se riittää? No ei tietenkään riitä, sillä taikaseinä toki on antoisampi Alppien tuolla puolen. Ikävä kyllä Ranska valvoo Italian-vastaista rajaansa ja, toisin kuin vaikkapa Suomi, noudattaa sellaista kansainvälistä sopimusta jonka mukaan asyyliä kuuluu vongata ensimmäisessä turvallisessa maassa.

Vaan eipä hätää. Rajatarkastuspisteet voi kiertää ylittämällä Alpit idyllisessä maastossa vaeltaen. Mutta sielläkin vaara vaanii kulkijaa: eksyä voi ja paleltuakin taikka jäädä rajavartioston haaviin.

Tässä aaukeaa markkinarako tiedostavalle monikultturistille. Italialaisen suvakkijärjestö MOASin on tarkoitus hankkia maastoauto jolla avustaa rajaloikkareita. Luvassa on myös vettä, ruokaa ja eräopas.

[taitaa muuten mennä vähän pohjoiseen varsinaisesta aiheesta – liekö tälle joku sopivampi ketju???]

Quote...

Another route for irregular migration within Europe is the mountain crossing between Italy and France. Whilst many think of the idyllic Alpine countryside as an ideal get-away for snow sports or mountain biking, for many migrants the deep snow drifts and intimidating terrain represent only another barrier in their search for a better life in Europe.


In 2018, it is estimated that around 5,000 migrants attempted to reach France via this route, with many being turned back by French border security, losing their way in the snow, or succumbing to frostbite or hypothermia. The first known casualty from this year's winter crossings was reported at the beginning of February: Derman Tamimou, a 29-year-old man from Togo, died of hypothermia just six miles from the French-Italian border. This situation is especially problematic since the recent tightening of border controls by French authorities has led migrants to take more dangerous routes, where paths are more difficult to patrol.

...

However, this journey often ends in disappointment, even for those who  are lucky enough to make it to France unscathed – the 'growing militarization of the border' has led around half the migrants attempting this crossing to be returned to Italy. A report by Amnesty International also highlights how refoulement is not the only problem that awaits migrants at the French border, citing 'threatening' remarks and a lack of translators among the many barriers to asylum application. Further investigations have also revealed forced removal of documents from minors without explanation, prior to push-back into Italy.

Whilst there are a number of organisations attempting to provide aid in the area to migrants who are often cold, hungry, and poorly clothed, there remains a persistent problem with the criminalisation of these charities, whose volunteers are liable to face time in prison for their actions. This criminalisation leads to even greater gaps in already limited resources for vulnerable migrants.

In light of these issues, MOAS is planning to start supporting assistance to migrants in the Alpine region. By providing an all-terrain vehicle to the Italian Red Cross, who are already operating in the area, we will help to increase the reach and efficiency of their operations. Our partnership will provide life-saving medical aid, food and water, as well as crucial information to people attempting the Alpine crossing. Our vehicle will also help bring migrants to safety in the event of bad weather or medical emergencies.

https://www.moas.eu/blog-migrant-journeys-crossing-the-alps/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Luka Mokonesi

Toimittaja Aino Frilander kommentoi tapahtumia Helsingin Sanomissa. Lainaan alle valikoivasti:

Linkki aina mukaan https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006054551.html

Quote
Kommentti: Tämän viikon laiva­selkkaus kertoo pienois­koossa, kuinka epä­inhimillisesti EU kohtelee Välimeren ylittäviä siirtolaisia

EU-maat ulkoistavat siirtolaisongelman Libyalle, mikä on kätevää – ja todella julmaa, kirjoittaa kommentissaan HS:n ulkomaantoimittaja Aino Frilander.

El Hiblu 1 -tank­keri oli matkalla Istan­bulista Libyaan, kun euroop­palainen sotilas­lento­kone otti yhteyttä tankkerin libyalaiseen kapteeniin ja kertoi lähivesillä olevasta veneestä, joka tarvitsee apua.

Merihätään joutuneiden pelastaminen on merenkulun perusvelvollisuuksia, joten El Hiblu 1 otti veneen satakunta siirtolaista kyytiin. Kun kyytiläiset näkivät Libyan rannikon ja ymmärsivät, minne heitä oltiin viemässä, he panikoivat. Jotkut heistä ryhtyivät hakkaamaan ohjaamon ovea ja uhkasivat hajottaa aluksen, jos heidät viedään Libyaan. Kauhistunut kapteeni käänsi kurssin kohti pohjoista.

Seurasi pattitilanne, jossa sekä Italia että Malta kielsivät El Hiblu 1:tä tulemasta heidän vesilleen. Lopulta torstaiaamuna Maltan asevoimien erikoisjoukot hyökkäsivät alukselle ja panivat venekaapparit rautoihin.

Selvisi, että heitä oli kolme ja he ovat 15-, 16- ja 19-vuotiaita. Epätoivoisia teinejä.

Nyt he odottavat oikeudenkäyntiä. Heitä syytetään terroristisesta rikoksesta, josta tuomio on 7–30 vuotta vankeutta.

Kuulostaako tuomio kohtuulliselta? Ei.


Mistä selkkaus johtui? Siitä, että EU-maat ovat kääntäneet selkänsä Välimeren kriisille.

Jatkossa EU toimii juuri niin kuin El Hiblu 1:n tapauksessa: havaitsee siirtolaiset ilmasta ja sysää ne muiden vastuulle.

EU-maat siis kieltäytyvät ottamasta siirtolaisia vastaan ja ulkoistavat siirtolaisongelman Libyalle. Se on kätevää. Ja julmaa.

Siirtolaisten vaatimus, että El Hiblu 1 veisi heidät Välimeren pohjoisrannalle ei ollut kohtuuton: se oli itsesuojelua. Kuka tahansa tekisi niin, jos olisi muuten joutumassa Libyaan.

Viime vuonna Välimereltä Euroopan Unioniin tuli runsaat 140 000 siirtolaista. Yli 2 000 hukkui tai katosi.

Italian populistihallitus, sisäministeri Matteo Salvini etunenässä, on ollut Välimeren kriisin luonteva pääpahis.

Vastuussa ovat kuitenkin kaikki muutkin EU-maat.


Niin kauan kun uutta maahanmuuttolinjaa ei löydy, siirtolaiset joko hukkuvat mereen tai joutuvat epäinhimillisiin oloihin Libyaan.

Hävettää koko Euroopan puolesta.

Edit: kyllä sen linkin siinä piti olla, taisin vahingossa pyyhkäistä pois  ???
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

edb

Quote from: Luka Mokonesi on 31.03.2019, 17:07:31
Quote
Kuka tahansa tekisi niin[kaappaisi aluksen], jos olisi muuten joutumassa Libyaan.
...
siirtolaiset joko hukkuvat mereen tai joutuvat epäinhimillisiin oloihin Libyaan.

Kukaan yllä mainituista ei ole joutunut Libyaan. Ovat sinne itse tulleet tarkoituksena totta kai jatkaa Eurooppaan ilmaisen elämän toivossa.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Ajattelija2008

Aino Frilander silmää räpäyttämättä on valmis tappamaan tuhansia lisää. Laittomia siirtolaisia pitäisi hänen mukaansa houkutella jopa sillä tavalla, että laivojen kaappaamisesta tulisi laillista.

On vaikea kuvitella moraalisesti yhtä alhaista sadistia kuin Aino Frilander.

kivimies

^^^

Frilander ei huomannut lukuja siteeratessaan, että kuolemien määrä enemmän kuin puolittui viime vuonna sitä edeltävään vuoteen verrattuna. Tämä johtui Libyan rannikkovartioston pelastustoiminnasta. 

Vuonna 2017 Keskisen Välimeren reitillä Italiaan saapui n. 120 tuhatta ja 2852 hukkui, kun taas 2018 Italiaan saapui n 23 tuhatta ja 1306 hukkui. Libyan rannikkovartiosto pelasti 15 tuhatta vuonna 2018.

Kuten huomaa, niin pelastettujen palauttaminen Libyaan vähensi veneilyä ja täten myös kuolemia. Harvempi pyrkii enää Libyaan, kun sieltä ei enää pääse eteenpäin.

Eikä siinä kaikki, hukkuneiden määrät ovat 2019 ensimmäisinä kuukausina enemmän kuin puolittuneet 2018 vastaavista.

Jos meritaksipalvelu käynnistettäisiin uudelleen, niin yhä useampi lähtisi vesille ja hukkuisi ja yhä useampi matkustaisi Libyaan ja joutuisi orjuutetuksi tai tapetuksi siellä.

2018 luvut:
https://www.iom.int/news/mediterranean-migrant-arrivals-reach-113145-2018-deaths-reach-2242
2019 luvut:
https://www.iom.int/news/mediterranean-migrant-arrivals-reach-11901-2019-deaths-reach-311

Roope

Quote from: Luka Mokonesi on 31.03.2019, 17:07:31
Toimittaja Aino Frilander kommentoi tapahtumia Helsingin Sanomissa. Lainaan alle valikoivasti:

Linkki aina mukaan https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006054551.html

Quote from: Aino Frilander, HSJoulukuussa YK raportoi "käsittämättömistä kauhuista", joita siirtolaiset Libyassa kohtaavat. YK:n ja ihmisoikeusjärjestöjen raporttien mukaan heitä ostetaan ja myydään, kidutetaan, joukkoraiskataan, orjuutetaan ja murhataan – ei vain salakuljettajien käsissä vaan myös pakolaisleireillä.

TEKEE MIELI kysyä päättäjiltä, että mitä täällä oikein tapahtuu ja kuka tästä on vastuussa.

Tekee mieli kysyä toimittajalta, että miten ne siirtolaiset oikein ilmaantuvat Libyaan kidutettaviksi ja murhattaviksi. Etenkin kun suurin osa heistä ei taustansa ja myöhempien turvapaikkatutkintojen perusteella ole mitään vainoa pakenevia pakolaisia.

QuoteViime vuonna Välimereltä Euroopan Unioniin tuli runsaat 140 000 siirtolaista. Yli 2 000 hukkui tai katosi.

Italian populistihallitus, sisäministeri Matteo Salvini etunenässä, on ollut Välimeren kriisin luonteva pääpahis.

Vastuussa ovat kuitenkin kaikki muutkin EU-maat.

Miten voi olla EU-maiden vastuulla, että ihmiset hankkiutuvat tieten vaaraan Libyassa tai Välimerta ylittäessään, vaikka olisivat voineet elää turvassa kotimaassaan tai sen lähellä?

Quote from: Aino Frilander, HS
Välimeren pattitilanne ei ratkea ennen kuin EU saa sovittua siitä, miten pakolaiset tästä eteenpäin EU-maiden kesken jaetaan. Dublin-asetuksen mukaan turvapaikkahakemus on käsiteltävä siinä EU-maassa, johon hakija ensin saapuu, mikä on kuormittanut Etelä-Euroopan maita. Asetuksen uudistus on jumiutunut EU-koneistoon. Kaikkien mielestä jonkun muun pitäisi hoitaa ongelma.

Nyt "siirtolaiset" ovatkin muuttuneet "pakolaisiksi". Oikeasti suurin osa on laittomia siirtolaisia, jotka hakevat turvapaikkaa vain näön vuoksi, jos joutuvat tekemisiin eurooppalaisten viranomaisten kanssa.

Jos näitä eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttäjiä ryhdytään jakamaan EU-maiden kesken, liikkeelle lähteviä eli Libyassa ja Välimerellä vaaraan joutuvia on vielä enemmän. Herää kysymys, miksei heitä sitten noudettaisi suoraan Libyasta tai vieläkin kauempaa. Tätäkin on vaadittu seurauksia sen kummemmin ajattelematta.

Quote from: Aino Frilander, HSNiin kauan kun uutta maahanmuuttolinjaa ei löydy, siirtolaiset joko hukkuvat mereen tai joutuvat epäinhimillisiin oloihin Libyaan.

Hävettää koko Euroopan puolesta.

Toimittaja ei ole ajatellut yhtään nenäänsä pitemmälle. Libyan liikenne loppuu vasta sitten, kun on tehty selväksi, että Eurooppaan ei enää pääse, vaan pyrkijät siirretään automaattisesti jonnekin Euroopan ulkopuolelle. Tulemista helpottamalla houkutellaan vain yhä enemmän ihmisiä liikkeelle.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset