News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Zeitgeist-ilmiö ja Uusipaavalniemi

Started by Ystävä, 23.01.2011, 15:12:03

Previous topic - Next topic

Puistokemisti

Quote from: Zeitgeist on 08.04.2011, 01:03:50
Quote from: mannym on 07.04.2011, 07:01:44
...

Ne rakentavat ihan samat tahot kuin nykyään eli yritykset. Mikä niitä motivoi? Ei rahan vaan arvostuksen saaminen. Mihin rahaa tarvitaan, kun kaikki on saatavilla ilmaiseksi? Yrityksille voidaan antaa vaikka pisteitä samalla tavalla kuin sm-liiga joukkueille sen mukaan kuka tekee parhaan laatuisen tuloksen.

Mitenkäs yritysten toimintaedellytykset voidaan taata kun kuka tahansa Z-mies voi koska tahansa viedä kaikki niitten pelit ja vehkeet vaikka verkonpainoiksi?

Mihinkä ne pisteet lasketaan? Mä saatan tarvia sitä vihkoa/tietokonetta/DVD-levyä/ulkoista kovalevyä/USB-tikkua juuri nyt jossain muualla, joten joudun viemään sen pois....

Mitenkäs muuten se suuri keskustietokone pidetään toiminnassa kun kuka tahansa voi käydä sosialisoimassa sitä miten huvittaa ja niitten robottienkin kaikki osat voidaan sosialisoida ihan milloin vain huvittaa?

Ja olishan se aika kurjaa jos mä oon vaikka tehny jotain kivaa kavereitten kanssa ja siitä on otettu vaikka digikuvia ja sitten joku Z-kiitäjä tulee ja vie mun tietokoneen.... En mä ainakaan haluais elää sellasessa maailmassa, jossa joutuu säilyttämään jotain ulkoista kovalevyä hanurissa...

...

RPT:ssa olisi asiantuntijaryhmä, joka arvioisi tarpeita ja niiden mahdollisuutta toteutua kestävän kehityksen oppien mukaisesti. Tähän ryhmään voi jokainen osallistua. Osallistuminen kuitenkin edellyttäisi ammattipätevyyden. Näin varmisetaan, että tämä ryhmä on asiansa osaava, eikä mitään höpö höpö Kataisia ym. poliitikkoja, jotka eivät tiedä yhtään mistään mitään.
Tämä on sitten se Z-miesten vastien "proletariaatin diktatuurille". Vain "ammattipätevyyden" (lue: ideologisen pätevyyden) omaavat henkilöt voivat osallistua päätöksentekoon.

Työtä ei tehdä rahan takia vaan arvostuksen takia. Arvostetut ihmiset saavat kavereita, naisia ynnä muuta sellaista kivaa. Asunnot voidaan muuten tehdä ihan puhtaasti koneiden avulla.
Säännösteleekö zeitgeistrobbotit nämäkin? Siis kaverit ja naiset yms.?

Puistokemisti

Quote from: Zeitgeist on 08.04.2011, 01:21:29
Jos ajatellaan tätä lakijuttua niin eihän tuomiot poistu. Poistuu vain tämä kankea ohjenuora. Tuomiota ei jaeta perustuen johonkin kankeaan tekstikokoelmaan, joka muuttuu hitaasti ajan kuluessa ja vielä huonommin joustaa tilanteen mukaan. Tuomioita jaetaan tieteellisiä menetelmiä hyväksi käyttäen.

Okei, jos mä käyttäisin noita hymiöitä niin laittaisin tähän nyt ison läjän. Tää on ehkä paras lohkaisu tähän mennessä.
Kuvailisitko sitä "tieteellistä menetelmää", jolla rangaistukset langetettaisiin!

Zeitgeist

Quote from: Biskit on 07.04.2011, 09:38:59
Olettakaamme että Suomi siirtyisi tälläiseen Zeitgeistiseen onnelaan.
Mikä estää minua ottamasta tuollaista "yhteistä" autoa, ajamasta sen venäjälle ja myymästä siellä hyvään hintaan vaikkapa mafialle. Sen jälkeen tulla takaisin Zeitgeistiseen Suomeen, ottaa taas yksi "yhteinen" auto, ajaa se taas venäjälle, myydä jne. Kun sama on toistettu parikymmentä kertaa minulla on tarpeeksi rahaa aloittaakseni miljonäärielämän Karibialla.

Tätä on pakko vielä kommentoida. Sellaienen tekninen innovaatio alkaa olla lähivuosina mahdollista kuin plasmakilpi. Plasmakilven läpi ei mene mikään materiaali. Zeitgeist yhteiskunta voitaisiin suojata tällaisella kilvellä.

Japanilaiset ovat kehittäneet näkymättömyysviitan. Tulevaiuudessa on sellaisia teknisiä innovaatioita, että armeijat tulevat olemaan täysin hyödyttömiä.

Zlandiassa jokainen voi leikkiä vaikka tällaista
http://www.youtube.com/watch?v=IRd9PGmAQUE

Zeitgeist

Quote from: Puistokemisti on 08.04.2011, 01:40:34
Okei, jos mä käyttäisin noita hymiöitä niin laittaisin tähän nyt ison läjän. Tää on ehkä paras lohkaisu tähän mennessä.
Kuvailisitko sitä "tieteellistä menetelmää", jolla rangaistukset langetettaisiin!

Minulla ei ole alan koulutusta, joten en tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa. Analyysejä, analyysejä ja analyysejä. RPT:ssä varastaminen on mahdottomuus, joten rangaistusten määrä tulisi romahtamaan.

stefani

Huhhuh. Jos henkilö A puolustaa zeitgeist-liikettä vakavasti, henkilö B trollaa zeitgeist-aihepiirillä, ja henkilö C sabotoi zeitgeist-liikettä esittämällä naurettavia olkinukke-argumentteja liikkeen puolesta, niin mitä eroa on henkilöillä A, B ja C?

Onko kenties niin, että ei ole mitään eroa?  ;D

Zeitgeist

Mihinkä ne pisteet lasketaan? Mä saatan tarvia sitä vihkoa/tietokonetta/DVD-levyä/ulkoista kovalevyä/USB-tikkua juuri nyt jossain muualla, joten joudun viemään sen pois....

Tietokonelle. Pisteiden antaminen voisi perustua vaikka asiakaspalautteeseen. Tämä pisteiden antaminen on minun oma ideani, joka ei perustu viralliseen RPT:en

Mitenkäs muuten se suuri keskustietokone pidetään toiminnassa kun kuka tahansa voi käydä sosialisoimassa sitä miten huvittaa ja niitten robottienkin kaikki osat voidaan sosialisoida ihan milloin vain huvittaa?

Ei ole olemassa mitään yhtä keskustietokonetta, vaan tietokoneet ovat hajautettu vähän samaan tapaan miten nykyään internet toimii. Samalla tavalla toimisi kuin esim. wikipedia. Mahdolliset häiriötekijät näkyvät hyvin nopeasti.

Ja olishan se aika kurjaa jos mä oon vaikka tehny jotain kivaa kavereitten kanssa ja siitä on otettu vaikka digikuvia ja sitten joku Z-kiitäjä tulee ja vie mun tietokoneen.... En mä ainakaan haluais elää sellasessa maailmassa, jossa joutuu säilyttämään jotain ulkoista kovalevyä hanurissa...

Niin sinäkin voisit tehdä vaikka naapurille. Miksi kuitenkin tehdä näin kun saman saa näpyttelämällä muutama riviä tekstiä näytölle?

Tämä on sitten se Z-miesten vastien "proletariaatin diktatuurille". Vain "ammattipätevyyden" (lue: ideologisen pätevyyden) omaavat henkilöt voivat osallistua päätöksentekoon.

Olet ja elät luonnon diktatuurissa. Joko sinä sopeudut sen lakeihin tai kuolet!

Ari-Lee

Quote from: Zeitgeist on 08.04.2011, 01:57:42
Quote from: Puistokemisti on 08.04.2011, 01:40:34

Minulla ei ole alan koulutusta, joten en tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa. Analyysejä, analyysejä ja analyysejä. RPT:ssä varastaminen on mahdottomuus, joten rangaistusten määrä tulisi romahtamaan.
Ja raiskaaminen olisi myös mahdottomuus. Tai jos raiskaus tapahtuisi tulisi robotti ja ampuisi kuulan niskaan raiskarille. Selvä!  :D
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

dothefake

Nyt ymmärrän, Romanian romanithan eivät olekaan mitä tahansa porukkaa,
hehän ovat kansainvälisen Zeitgeist-liikkeen lähettiläitä. Ei tarvitse tehdä töitä,
ei rajoja, kaikki omaisuus on otettavissa jne. Zeitgeistin mannekiinit.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Rytiläinen

Quote from: Zeitgeist on 08.04.2011, 01:21:29
Sekatalous? Voi hyvin pitää paikkansa. Mitä sitten? Nykyään kuitenkin raha lähtee liikkeelle yksityisistä pankeista ja kaikki ovat tämän rahatalouden alaisia vain muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.
Nii-in, tämä kuvailemasi FIAT-rahatalous on sekatalouden luomus. Markkinataloudessa pankkijärjestelmä olisi vapaata, ja nojautuisi todennäköisimmin hyödykkeisiin(kulta ja hopea) kuten oli 1800-luvulla. Tämän takia pidin Zeitgeist-videon rahaosuudesta, koska siinä osoitettiin FIAT-rahan haittoja. Vaihtoehdoksi ei vain tarjottu kultakantaa. Tästäkin saisi mielenkiintoisen keskustelun, mutta kultakanta ajaisi taas aiheen raiteiltaan kuten työttömyyskin.

QuoteNiin jos tilanne olisi se, että Venäjä olisi rahamarkkiantalous ja Suomi RPT niin rajoja pitäisi vartioida. Tämä asetelma aiheuttaisi monenlaisia jänniä tilanteita. RPT:läiset voisivat mm. luoda rahaa tyhjästä tehdä sillä kauppaa.
Entä jos Venäjällä siirryttäisiin oikeaan markkinatalouteen, ja ihmiset käyttäisivät kultaan pohjautuvaa rahajärjestelmää? Kultaa tuskin voidaan RPT:ssäkään luoda tyhjästä.

QuoteRPT:ssa olisi asiantuntijaryhmä, joka arvioisi tarpeita ja niiden mahdollisuutta toteutua kestävän kehityksen oppien mukaisesti. Tähän ryhmään voi jokainen osallistua. Osallistuminen kuitenkin edellyttäisi ammattipätevyyden. Näin varmisetaan, että tämä ryhmä on asiansa osaava, eikä mitään höpö höpö Kataisia ym. poliitikkoja, jotka eivät tiedä yhtään mistään mitään.
QuoteTietokonelle. Pisteiden antaminen voisi perustua vaikka asiakaspalautteeseen. Tämä pisteiden antaminen on minun oma ideani, joka ei perustu viralliseen RPT:en
Nyt alamme olla asian ytimessä. Mielestäni talouslaskun ongelma(http://fi.wikipedia.org/wiki/Talouslaskun_ongelma) on perussyy siihen, miksei RPT toimi. Ilman hintamekanismia suunnittelijat eivät voi laskea miten paljon mitäkin hyödykettä kannattaisi tuottaa. Hinnat syntyvät raaka-aineille niiden tarpeen ja saatavuuden mukaan, huonon sadon jälkeen viljan hinta nousee. Nouseva hinta välittää vähenevän sadon informaatiota kaikille tuottajille, mikä näkyy heidänkin hintojen nousuna. Tällä tavalla talous sopeutuu pienempään satoon.

Miten sitten RPT:ssä? Hintoja ei ole. Jos halla vie sadon, miten tiedemiehet osaavat laskea paljonko viljaa uskaltaa antaa mihinkin tuotantoon? Pisteiden antaminen antaa suppean kuvan ihmisten haluista kulutushyödykkeitä kohtaan, sillä asiakaspalautteen antaminen on eri asia kuin käydä itse markkinoilla. Neuvostoliitossa ongelma ratkaistiin sallimalla pimeät markkinat, Jugoslaviassa taas keskuskomitea teki omat minimarkkinat ja määräsi tuotannon sen mukaan.

Uuno

Hieman aiheeseen tutustuttuani sanoisin, että zeitgeist on paljon suurempaa roskaa kuin mitä kuvittelin sen olevan. Tuo teoria on niin täynnä reikiä, ettei se ansaitse minkäänlaista syvempää analyysia.

Lääkkeeksi vaivaan määräisin a) kivesten laskeutumisen odottamista b) todellista ja käytännönläheistä elämistä  c) Neuvostoliiton historiaan tutustumista ja sen ymmärtämistä.

Kyllä se siitä.
Öyhö- ja jankkakriittinen.

dothefake

On tosiaan todella vaikea vakuuttua, että joku munamies oikeasti uskoo tuollaiseen.
-Tytti Tuppurainen

Puistokemisti

Quote from: Zeitgeist on 08.04.2011, 02:19:07
Quote from: Puistokemisti on 07.04.2011, 07:01:44
Olet ja elät luonnon diktatuurissa. Joko sinä sopeudut sen lakeihin tai kuolet!

Tämä menee jo taas aika hämäräksi, mutta haiskahtaa pahasti sellaiselta ajattelutavalta, jossa ihminen on jonkunlainen luonnon ulkopuolinen toimija. Ei ole. Ihan kaikki pahat kapitalistit samoin kuin Z-miehetkin ovat osa sitä sinunkin hehkuttamaasi "luontoäitiä".

Se, että maailmankaikkeudessa esiintyvät ilmiöt ovat tiettyjen lainalaisuuksien sanelemia ei ole mikään peruste siirtyä markkinataloudesta sosialistiseen diktatuurihelvettiin.

mannym

Zeitgeist tarkista lainaamasi sisältö. taggasit minut puistokemistin kirjoittamalla tekstillä.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Ari-Lee

Quote from: dothefake on 08.04.2011, 12:54:31
On tosiaan todella vaikea vakuuttua, että joku munamies oikeasti uskoo tuollaiseen.

Uskoohan joku vielä kommunismiinkin.

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

Zeitgeist

Quote from: Rytiläinen on 08.04.2011, 12:16:35
Entä jos Venäjällä siirryttäisiin oikeaan markkinatalouteen, ja ihmiset käyttäisivät kultaan pohjautuvaa rahajärjestelmää? Kultaa tuskin voidaan RPT:ssäkään luoda tyhjästä.

Kulta on joksenkin hyödytön materiaali. Sillä ei ole mitään todellista arvoa elämän ylläpitävänä voimana. Sitä ei voi syödä ja rakennusmateriaalinakin se on huono. Parempi on luoda valuutta joka perustuisi ihmisten määrään, eikä kullan määrään.

Ehdotat siis, että maailman pitäisi mennä keskiajan talousjärjestelmään. Tervemenoa Venäjälle kehityksen ja teknologian ihannemaahan.

Quote from: Rytiläinen on 08.04.2011, 12:16:35
Miten sitten RPT:ssä? Hintoja ei ole. Jos halla vie sadon, miten tiedemiehet osaavat laskea paljonko viljaa uskaltaa antaa mihinkin tuotantoon? Pisteiden antaminen antaa suppean kuvan ihmisten haluista kulutushyödykkeitä kohtaan, sillä asiakaspalautteen antaminen on eri asia kuin käydä itse markkinoilla. Neuvostoliitossa ongelma ratkaistiin sallimalla pimeät markkinat, Jugoslaviassa taas keskuskomitea teki omat minimarkkinat ja määräsi tuotannon sen mukaan.

Homma perustuu siihen, että ihmisillä on tarpeita. Tarpeet ovat priooriteettiasemassa. Ruoka, vesi, energia, asuminen ja sen sellaiset ovat etusijalla. No kuvitellaan, että on huono sato ja viljaa ei ole. Silloin leipurit saavat tavallista vähemmän viljaa, josta leipovat tavallista vähemmän leipää, jolloin kaupan hyllyllä leipien kohdalla on tyhjyyttä. Silloin ihmiset eivät saa leipää ja silloin tulee ihmisille tarve "haluan leipää". Henkilö kirjoittaa tarpeen koneelle "Haluan leipää" ja silloin asialle tehdään jotain. Tällainen  tilanne on käytännössä kuitenkin todella epätodennäköinen, sillä huononkin sadon aikana viljan tuotanto on niin korkea, että ei siitä tule koskaan pulaa.

Markkinataloudessa viljan tuotanto pidetään tahallisesti alhaisempana kuin mitä se voitaisiin maksimissaa tehdä, koska se nostaa hintoja ja tuo voittoa yrityksille.

Aldaron

Quote from: Ari-Lee on 08.04.2011, 13:20:40
Quote from: dothefake on 08.04.2011, 12:54:31

Uskoohan joku vielä kommunismiinkin.
Zeitgeist-henkinen puolue tosin puuttuu toistaiseksi, mutta veikkaan että sellainen osallistuu jo vuoden 2015 eduskuntavaaleihin, sillä ilmiöltä ei puutu kannattajia. Riittääkö kannatus eduskuntaan asti on jo eri juttu, mutta uuden pienpuolueen perustamiseen luultavasti riittää.
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

jmk

Quote from: Zeitgeist on 08.04.2011, 13:54:21
Homma perustuu siihen, että ihmisillä on tarpeita. Tarpeet ovat priooriteettiasemassa.

Ihmisten tarpeet ovat keskenään konfliktissa. Jos minä haluan jotain ja sinä haluat jotain, kumpi saa haluamansa?

Älä nyt vaan sano, että kaikki saavat kaiken, mitä haluavat. Siihen ei riitä mitkään resurssit.

Miniluv

Quote from: jmk on 08.04.2011, 13:58:11
Homma perustuu siihen, että ihmisillä on tarpeita. Tarpeet ovat priooriteettiasemassa.

Ihmisten tarpeet ovat keskenään konfliktissa. Jos minä haluan jotain ja sinä haluat jotain, kumpi saa haluamansa?

Älä nyt vaan sano, että kaikki saavat kaiken, mitä haluavat. Siihen ei riitä mitkään resurssit.

Te olisitte molemmat kasvaneet Z-yhteiskunnassa, teitä olisi kasvatettu ja muokattu säädellyssä ympäristössä.

Olisitte ehkä kuulleet kauhutarinoita vanhasta ajasta, jolloin ihmiset halusivat kukin omia asioitaan ja olivat riitaisia.

Kyllä se Matrix-elokuvan proteiinivelli kelpaisi teille molemmille ;D

Quote from: Z-opas"Tämän kaltainen kommunikaatioprojekti tulee kohtaamaan suurta vastustusta erilaisilta ideologisilta ryhmittymiltä. On tärkeää unohtaa eroavaisuutemme kulttuurien välillä näyttäen, miten me olemme kaikki todellisuudessa yhtä. Samanlaisuutemme ja tarpeemme selkeästi päihittävät poliittiset ja uskonnolliset eroavaisuutemme."
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Zeitgeist

Quote from: Miniluv on 08.04.2011, 14:03:37

No miten tämä ongelma ratkaistaan rahamarkkinataloudessa? Esimerkiksi kun öljy loppuu? Ongelma ratkaistaan silloin pommikoneilla.

Tähän pyritään, sillä tämä vähentää konfliktien todennäköisyyttä ja tyytymättömyyttä. Tämän saavuttamiseksi paras keino on teknologian maksimaalinen hyödyntäminen.

jmk

No miten tämä ongelma ratkaistaan rahamarkkinataloudessa?

Minä hankin haluamani niillä resursseilla, mitä minulla on. Sinä hankit haluamasi niillä resursseilla, mitä sinulla on.

Jos haluan enemmän kuin minulla on resursseja, niin sitten minun pitää valita ja sopeuttaa hankintani resursseihini. Suu säkkiä myöten.

Voisitko nyt vastata kysymykseen, miten Z-miehet ratkaisevat resurssikonfliktin? Z-mies ilmeisesti tulee ase kädessä viemään minun resurssini, jos en niitä vapaaehtoisesti luovuta Z-miehen haluamiin asioihin?

Rytiläinen

Kulta on joksenkin hyödytön materiaali...Ehdotat siis, että maailman pitäisi mennä keskiajan talousjärjestelmään. Tervemenoa Venäjälle kehityksen ja teknologian ihannemaahan.
En tarkoittanut sitä, vaan esitin aatteellisen pähkinän. Jos Venäjällä oltaisiin 1800-luvun rahajärjestelmässä, jossa rahan arvo on katettu kullalla, niin miten tämä esittämäsi skenaario toteutuisi:
QuoteNiin jos tilanne olisi se, että Venäjä olisi rahamarkkiantalous ja Suomi RPT niin rajoja pitäisi vartioida. Tämä asetelma aiheuttaisi monenlaisia jänniä tilanteita. RPT:läiset voisivat mm. luoda rahaa tyhjästä tehdä sillä kauppaa.
Se perustui oletukseen että naapurimaassa olisi katteeton FIAT-raha. Jos rahan arvo taas perustuu luonnonvaraan(esim. kultaan), niin silloin RPT-talouden asukkaat eivät voi asioida vapaasti naapurimaan kansalaisten kanssa, koska viemällä heille autoja ym. rahaa vastaan koko systeemi romahtaa.

Ilman hintoja ihmiset eivät osaa järjestellä tarpeitaan järkevästi, koska hinnat kertovat kuinka niukkaa joku resurssi on. Hintoja ei tarvita, jos resurssista ei ole niukkuutta(esim. ilma). Jokainen asukas voi haluta vaikka Ferrarin luonnontimanttivanteilla, koska RPT:ssä luonnontimanteilla ei ole hintoja ja ihmiset saavat siitä viestin niiden niukkuuden olevan saman kuin ilmalla, vaikka on aivan selvää että luonnontimantit ovat paljon ilmaa niukempaa.

RPT:ssä niukkuutta vielä on, muttei hintoja, joten ihmiset eivät voi järjestellä tarpeitaan niukkuuden mukaan. RPT:n hinnaton maailma toimii, jos keksitte keinon poistaa niukkuuden kaikista maailman asioista. En kuitenkaan usko tähän mahdollisuuteen.

Markkinataloudessa viljan tuotanto pidetään tahallisesti alhaisempana kuin mitä se voitaisiin maksimissaa tehdä, koska se nostaa hintoja ja tuo voittoa yrityksille.
Jos joku yritys yrittää oveltasti tehdä noin, silloin toinen yritys tarjoaa enemmän viljaa markkinoille ja käärii enemmän voittoja, jolloin toisenkin yrityksen on pakko laskea hintoja. Sitä kutsutaan markkinataloudeksi. Sekataloudessa yritykset lobbaavat valtiota asettamaan rajoituksia viljan tuotantoon ja tuontiin(esim. EU nykyään), jolloin hinta nousee keinotekoisesti ja yritykset hyötyvät.

EDIT: Ei ziisus, tää aihe on niin suosittu ettei meinaa pysyä perässä  ;D

normi

Quote from: Zeitgeist on 08.04.2011, 14:57:07

No miten tämä ongelma ratkaistaan rahamarkkinataloudessa? Esimerkiksi kun öljy loppuu? Ongelma ratkaistaan silloin pommikoneilla.

Tähän pyritään, sillä tämä vähentää konfliktien todennäköisyyttä ja tyytymättömyyttä. Tämän saavuttamiseksi paras keino on teknologian maksimaalinen hyödyntäminen.

Zeitgeist, haluan sun naisen, työn ja asunnon ja rahat tililtä ja lompakosta. Tällaisia tarpeita, että ryhdyppäs tyydyttämään... ;)  Niin ja sitten mulla on vielä sellainen tarve, että zeitgeist liike lopettaisi itsensä... kuinkas tähän tarpeeseen vastaatte?
Impossible situations can become possible miracles

Zeitgeist

Quote from: jmk on 08.04.2011, 15:35:49
Voisitko nyt vastata kysymykseen, miten Z-miehet ratkaisevat resurssikonfliktin? Z-mies ilmeisesti tulee ase kädessä viemään minun resurssini, jos en niitä vapaaehtoisesti luovuta Z-miehen haluamiin asioihin?

Luomalla resurssia mm. teknologian avulla ja tätä teknologiaa luodaan kun raha ei rajoita tämän teknologian käyttöön ottoa.

Huomaatteko kuinka rahamarkkinatalous ei ratkaise tätä ongelmaa vaan pahentaa ongelmaa. Kuka estää minua tulemasta rahamarkkinataloudessa ase kädesssä viemään sinun resurssisi? Jos minulla on puutetta leivästä, aivan varmasti tulen ryöstämään sinut riippumatta siitä kuinka paljon rahaa sinulla on. Näinhän tapahtuu nykyään alinomaan. Suomessakin rikollisuus kasvaa alinomaan. Vapaat rajat ovat antaneet rikollisille vapaat keinot toteuttaa itseään. Tutustu Etelä Afrikan ja USA:n onneloihin. Rikkaita maanviljeliöitä tapetaan ja raiskataan jatkuvasti. USA:n ja Venäjän kaltaisten kapitalististen onneloiden vankilat ovat täynnä ihmisiä, jotka elättävät itseään tappamalla muita. Miksi? Ei siksi että he ovat lähtökohtaisesti pahoja ihmisiä, vaan siksi, että heillä on pulaa resursseista. Heillä ei ole pääsyä resursseihin, koska he ovat pahoja ihmisiä, joilla ei ole rahaa. Näin siis nykyisen hallistevan luokan mielestä.

Siksi näitä ongemia ei ratkaista sillä, että luodaan joku laki ja sullotaan ihmisiä jonnekin vankiloihin, joita pidetään yllä yksityisten voittoa tavoittelevien yritysten toimesta, jotka kasvattavat BKT:ta, vaan ongelma ratkaistaan lisäämällä A tehokkuutta resurssien tuotantoon B helpotetaan ihmisten pääsyä näihin resursseihin. Kun ihmisten tarpeet on tyydytetty, ihmisellä ei ole tarvetta ampua ketään kadulla.

Lopeten tämän keskustelun tähän. Se ei enään johda mihinkään. Olen asiani sanonut.

Rytiläinen

Ihan mielenkiintoinen keskustelu tämä oli, vaikkei kaikkeen tullut vastauksia. Ennustan aiheen vajoavan takaisin robotti-läppiin  ;D

Hob

Miksi muuten pitäisi siirtyä kultakantaan? Siirrytään mieluummin kehittelemääni kuukantaan. Rahan arvo on sidottu kuuhun. Aina kun ostat jotain, käytännössä vaihdat omistustodistuksia kuusta. Silloinkin omaisuutesi on sidottu johonkin kiinteään.

Hyviä puolia kultakantaan verrattuna:

1) mahdoton varastaa
2) kuuta on enemmän kuin kultaa
3) kuuta on kivempi ja helpompi katsella kuin holvissa makaavaa kultaa

Jos ajatus tuntuu älyttömältä, kannattaa ehkä kerran vielä harkita sitä kultakantaakin.

Ari-Lee

QuoteKun ihmisten tarpeet on tyydytetty, ihmisellä ei ole tarvetta ampua ketään kadulla.

Ja mielisairaat tappajat laitetaan minne? Ai niin, robotit hoitaisivat oikeudenkäynnin ja tuomion täytäntöönpanon.  :roll:

TheJ

Quote from: Hob on 08.04.2011, 19:41:58
Miksi muuten pitäisi siirtyä kultakantaan? Siirrytään mieluummin kehittelemääni kuukantaan. Rahan arvo on sidottu kuuhun. Aina kun ostat jotain, käytännössä vaihdat omistustodistuksia kuusta. Silloinkin omaisuutesi on sidottu johonkin kiinteään.

Hyviä puolia kultakantaan verrattuna:

1) mahdoton varastaa
2) kuuta on enemmän kuin kultaa
3) kuuta on kivempi ja helpompi katsella kuin holvissa makaavaa kultaa

Jos ajatus tuntuu älyttömältä, kannattaa ehkä kerran vielä harkita sitä kultakantaakin.

Jos kultakanta on niin älytön niin kerros miksi maailman keskuspankit pitävät läjäpäin kultaa holveissaan (tai no, tarkemmin sanottuna väittävät että heillä on läjä kultaa holveissaan)?

Hob

Quote from: TheJ on 08.04.2011, 20:06:34
Jos kultakanta on niin älytön niin kerros miksi maailman keskuspankit pitävät läjäpäin kultaa holveissaan (tai no, tarkemmin sanottuna väittävät että heillä on läjä kultaa holveissaan)?

Ei se aina ollut älytön ajatus. Mutta kannattaako siihen palata kun tietokoneen kellosykli on halvempi kuin koskaan?

Zeitgeist

Kyse on ihmiskunnan älyllisestä kehityksestä. Kaupan käynti on yksi osa ihmiskunnan älyllistä kehitystä. Aikoinaan oli orjayhteiskunnat, missä reusrsseja haalittiin ryöstelemällä ja töitä tehtiin orjatyövoimalla.

Sitten kehitettiin kauppa. Ymmärrettiin, että orjat tekevät tehokkaampaa jälkeä kun niille annetaan vastapainoksi jotain takaisin. Tätä aikakautta kutsutaan feodalismiksi, missä maanomistaja kävi kauppaa maaorjien kanssa.

Seuraavaksi tuli kapitalismi/globalisaatio/vapaa kauppa, missä ymmärrettiin, että tehokkaampaa jälkeä saa, kun kauppaa tehdään muunkin kuin oman maan kanssa. Sittemmin on tullut kaiken näköistä eettisyyttä ja ollaan alettu vähän miettimään, että minkälainen kauppa on hyväksi ja minkälainen pahaksi.

Seuraava askel tulee olemaan koko kaupan käsitteen luopumuisesta. On ymmärretty, että tuotanto on kasvanut teknologian avulla niin suureksi, että ei tarvitse tehdä mitään kauppaa kenenkään kanssa. Ihmiset luopuvat kaupankäynnin orjuuttavasta vaikutuksesta.

Kyse on ihan loogisesta jatkumosta.

dothefake

Vaikka minulla on hyvä mielikuvitus, mutta en pysty
äkkiseltään keksimään mitään pöhkömpää. En sano tätä
haukkuakseni, vaan kehuna.
-Tytti Tuppurainen