News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut

Started by Lentomestari, 03.01.2011, 09:39:47

Previous topic - Next topic

BeerBelly

Quote from: leit on 07.01.2011, 15:41:59
Quote from: Haima on 07.01.2011, 06:11:03
Suurin osa rehtoreista on muuten miehiä. Ovatko he kympintyttöjä?

Oletko varma tästä? Omalla kohdalla tullut vastaan nimenomaan naisrehtoreita.

Vuonna 2004 opetustoimen rehtoreista 66% oli miehiä, opettajista 30%. Löytyy kohdasta "Johdanto", dokumentti on suojattu copypastea vastaan joten joudutte käymään sieltä lukemassa. Kai tähän tuoreempaakin dataa on tarjolla, etsiköön ken haluaa.

https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/13313/9513919250.pdf?sequence=1
Unkari FTW

Haima

Quote from: Tommi Korhonen on 07.01.2011, 15:17:46

Älytaulut ja mikrokärryt ja kuunteluluokat ovat toissijaisia siihen verrattuna jos opettaja ei pysty pitämään kuria vain omalla charmillaan eikä muitakaan keinoja koululaitos tai yhteiskunta salli. Tarkoitan tässä esim reksin tai vaksin avustusta ja riittävää rankaisukalvakadia myös häiriköiden halllitsemiseksi. Jos häirikköä ei voi saada ruotuun ja opiskelemaan, niin se täytyy vähintään saada pois häiritsemästä muita oppilaita joiden oikeus se oppivelvollisuus on.

Joo-o. Auktoriteettiähän nostaa aivan täpöllä se, että kutsuu paikalle vaksin. Tai reksin: on tapauksia, joissa reksille on ensimmäisen sekunnin aikana jo haistateltu äidin sukuelintä.

On ihan yksi lysti, jos joku opettaja saakin kurin luokkaan; ongelma on se, että sitä pitää erikseen oikein työstämällä työstää nykyään hyvin usein (ei aina) ja kuriongelmiin olisi oltava oikeita ja toimivia rangaistuksia; nyt harvoin on. Oppilaan etu tuntuu olevan kaikki kaikessa. Tai on yhden häiriöpetterin = ns. vitosenpoika.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Vielä työläinen

Väittäisin kylmästi, että yksi kokeiltavan arvoinen ratkaisu voisi olla. Poika- ja tyttökoulut takaisin tai ainakin eri sukupuolet eri luokkiin.

Sitten voitaisiin alkaa miettiä niitä opetuskuvioita. Minkälaiset opetusmetodit kiinnostavat poika ja minkälaiset tyttöjä.

Ai niin. Taas aletaan itkemään, että eihän kaikki ole samanlaisia. Ei ole ei. Mutta tasapäistämisessä varsinkin pojat kapinoivat äänekkäästi. Tytöt masentuvat ja viiltelevät itseään. Eronahan tuokin on.

Finka

Quote from: Vielä työläinen on 07.01.2011, 18:07:48
Väittäisin kylmästi, että yksi kokeiltavan arvoinen ratkaisu voisi olla. Poika- ja tyttökoulut takaisin tai ainakin eri sukupuolet eri luokkiin.

Sitten voitaisiin alkaa miettiä niitä opetuskuvioita. Minkälaiset opetusmetodit kiinnostavat poika ja minkälaiset tyttöjä.

Ai niin. Taas aletaan itkemään, että eihän kaikki ole samanlaisia. Ei ole ei. Mutta tasapäistämisessä varsinkin pojat kapinoivat äänekkäästi. Tytöt masentuvat ja viiltelevät itseään. Eronahan tuokin on.

Itse asiassa, omien kokemuksien pohjalta, kannatan. Poika- ja tyttöryhmillä on omia juttuja. Homogeeniset ryhmät ovat helpommin ohjattavia. Myöskin, jos tavoitteeksi asetetaan naistenkin kehittyminen tekniikassa, tyttöryhmät toimivat tutkitusti paremmin. Tyttöryhmässä tekniikasta kiinnostuneet tytöt pääsevät paremmin kokeilemaan kun kukaan ei "anna kun näytän" tai "etkö tuota osaa".
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Haima

Quote from: Vielä työläinen on 07.01.2011, 18:07:48
Väittäisin kylmästi, että yksi kokeiltavan arvoinen ratkaisu voisi olla. Poika- ja tyttökoulut takaisin tai ainakin eri sukupuolet eri luokkiin.

Sitten voitaisiin alkaa miettiä niitä opetuskuvioita. Minkälaiset opetusmetodit kiinnostavat poika ja minkälaiset tyttöjä.

Ai niin. Taas aletaan itkemään, että eihän kaikki ole samanlaisia. Ei ole ei. Mutta tasapäistämisessä varsinkin pojat kapinoivat äänekkäästi. Tytöt masentuvat ja viiltelevät itseään. Eronahan tuokin on.

Pirkanmaalla kokeiltiin eräässä koulussa tyttö- ja poikaluokkia 1. ja 2. luokalla ja toimi kuulemma hyvin. Kuten kaikki hyvä, myös tämä kokeilu torpattiin mm. vanhempien vastustuksesta huolimatta. Eihän koulussa nyt kivaa saa olla oppia.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Finka

Quote from: Haima on 07.01.2011, 19:33:52
Quote from: Vielä työläinen on 07.01.2011, 18:07:48
Väittäisin kylmästi, että yksi kokeiltavan arvoinen ratkaisu voisi olla. Poika- ja tyttökoulut takaisin tai ainakin eri sukupuolet eri luokkiin.

Sitten voitaisiin alkaa miettiä niitä opetuskuvioita. Minkälaiset opetusmetodit kiinnostavat poika ja minkälaiset tyttöjä.

Ai niin. Taas aletaan itkemään, että eihän kaikki ole samanlaisia. Ei ole ei. Mutta tasapäistämisessä varsinkin pojat kapinoivat äänekkäästi. Tytöt masentuvat ja viiltelevät itseään. Eronahan tuokin on.

Pirkanmaalla kokeiltiin eräässä koulussa tyttö- ja poikaluokkia 1. ja 2. luokalla ja toimi kuulemma hyvin. Kuten kaikki hyvä, myös tämä kokeilu torpattiin mm. vanhempien vastustuksesta huolimatta. Eihän koulussa nyt kivaa saa olla oppia.

Milloin tuollainen kokeilu on tehty? Missä koulussa? Oliko kokeilu osa tutkimusta ja, jos oli, niin mistä sen voi lukea?
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Haima

Pari vuotta sitten, olisiko ollut Linnainmaan alakoulussa Treella. Ei ollut osa, vaan muistaakseni silloinen (joka lienee kai nykyinenkin) reksi päätti kokeilla. Yle areenalla Kotron ohjelmassa oli aikoinaan tästä, katso jos löydät pätkän.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

TJK

Jotta koulut saataisiin paremmalle tolalle, asialle pitäisi oikeasti alkaa tehdä jotain.

Esimerkiksi luokasta poistamista ei pitäisi vesittää nykymalliin sillä, että opettaja on vastuussa vielä poistetustakin oppilaasta.

Jälki-istunnot taas pitäisi tehdä pakollisiksi niin, että oppimäärän suorittamiseen kuuluisi myös annettujen rangaistusten kärsiminen. Lisäksi 20 tuntia per teko olisi varmaankin lähempänä oikeaa enimmäismäärää kuin nykyinen 2 tuntia.

Myös koulusta erottaminen on tehtävä tosiallisesti mahdolliseksi. Valtion pitäisi myöntää resursseja erotettujen opiskelijoiden lakisääteisen opetuksen järjestämiseksi, jotta velvollisuus opetuksen järjestämiseen ei vesittäisi taloudellisista syistä oikeuutta erottaa oppilas.

Paljon muutakin voidaan varmasti tehdä. Jokainen yllä ehdotettukin keino on tosin melko varmasti paljon parempi vaihtoehto kuin jotkin neuvot, joita opettajille jakamalla muka asiat korjattaisiin. Opettajat ovat kyllä saaneet jo vuosikausien koulutuksen.

Äijä

Tässä hieman sillisalaattia, löyhästi ollaan kait otsikon alla.

On tullut joskus mieleen, että voisi olla paikallaan perustaa uusi opettajien liitto, kilpailu voisi tehdä terää. Nykyinen liitto on aika "pehmoinen" ja uskaltaisin olettaa, että pöhöttynytkin. OAJ ottaa opettajilta 1,3 - 1,4 prosenttia palkasta, jolla toki saa vakuutuksen, Opettaja-lehden ja tarvittaessa oikeusapua. Vuositasolla näihin etuihin menee siis noin 500 €, kun pelkän työttömyysturvan saa hintaan 99 €.

Jos lehti/julkaisu laitettaisiin nettiin ja kevennettäisiin organisaatiota, niin luulis puolella jäsenmaksuprosentilla pärjäävän. Koetin googlettaa virkamiesten määrää k.o. organisaatiossa, mutta enpä sitä ihan heti löytänyt, jos joku tietää, ilmoittakoon. Opettajalehteä en itse ole lukenut kovin innokkaasti, mutta kyllä mokutusta on ollut artikkeleissa. Tästä aasinsilta aiheeseen, en ole mamuongelmaan koulussa törmännyt. Sen sijaan, kun jotain mamukoulutusta tarjottiin "näin kohtaat ulkomaisen kulttuurin" -tyyppisesti, tehtiin selväksi, että näistä koulutuksista ei rahaa puutu, eli koulu sai sijaisen ja tarjoilut oli kunnossa. Opettajan koulutus maksaa yleensä kunnalle niin paljon, että opettaja pidetään kyllä luokassa.

Koulumaailmasta kokemukseni on, että rehtorina kukkahattutäti-tyyppinen ratkaisu on aika haasteellinen. Eräässä yläkoulussa rehtorin päätöksellä kiellettiin istunnot, koska "meidän koulussa keskustellaan". Eipä se istunnolla uhkaaminen opettajan auktoriteettia nosta, mutta kyllä istuntorangaistus toimii samalla logiikalla, kuin ylinopeussakkokin. Rangaistuksen pelko saa osan ihmisistä toimimaan sääntöjen mukaan.

TJK

Quote from: Äijä on 11.02.2011, 15:25:23Koulumaailmasta kokemukseni on, että rehtorina kukkahattutäti-tyyppinen ratkaisu on aika haasteellinen. Eräässä yläkoulussa rehtorin päätöksellä kiellettiin istunnot, koska "meidän koulussa keskustellaan".
Noin osaamattomassa hallinnossa ei pitäisi olla kovinkaan paljon haasteita. Perusopetusasetuksen §18 (18.6.2003/560) sanoo suoraan, että jälki-istunnosta päättää opettaja. Samoin muuten määräyksestä poistua luokasta ja määräyksestä suorittaa tehtäviä työpäivän jälkeen.

Itse asiassa kyseinen pykälä määrää yksin rehtorille jääväksi keinoksi ainoastaan opetuksen epäämisen jäljellä olevan työpäivän ajaksi.

Tiedän kyllä, että käytännössä kukkahattumafiaa voi olla yllättävän vaikeaa pysäyttää tai edes hidastaa... vaikka perustuslain mukaan kuinka pitäisi kaikessa julkisessa toiminnassa noudattaa tarkoin lakia.

hyperbeli

Quote from: TJK on 11.02.2011, 19:21:36

Tuo luokasta poistaminen on muuten mielenkiintoinen toimenpide, sillä jos poistamani oppilas päättää rikkoa tunnin aikana jotain, minä maksan korjauksen...

Haima

Quote from: hyperbeli on 11.02.2011, 21:11:35
Quote from: TJK on 11.02.2011, 19:21:36

Tuo luokasta poistaminen on muuten mielenkiintoinen toimenpide, sillä jos poistamani oppilas päättää rikkoa tunnin aikana jotain, minä maksan korjauksen...

Onko noin? En yhtään ihmettelisi. Eräs tuttuni jätti alan monista syistä, mutta koulutuspolitiikka oli yksi niistä. Tämä on yksi esimerkki läpimädästä koulutuspolitiikasta ja ideologiasta sen takana.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

hyperbeli

Quote from: Haima on 11.02.2011, 21:18:59
Quote from: hyperbeli on 11.02.2011, 21:11:35
Quote from: TJK on 11.02.2011, 19:21:36

Tuo luokasta poistaminen on muuten mielenkiintoinen toimenpide, sillä jos poistamani oppilas päättää rikkoa tunnin aikana jotain, minä maksan korjauksen...

Onko noin? En yhtään ihmettelisi. Eräs tuttuni jätti alan monista syistä, mutta koulutuspolitiikka oli yksi niistä. Tämä on yksi esimerkki läpimädästä koulutuspolitiikasta ja ideologiasta sen takana.

Näin minulle opetettiin yliopistossa auskultoidessani kymmenisen vuotta sitten.