News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut

Started by Lentomestari, 03.01.2011, 09:39:47

Previous topic - Next topic

JR

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että peruskoulu on perseestä. Itse en ole käynyt peruskoulua, mutta kolme muksuani on.

Tommi Korhonen

Quote from: Malla on 04.01.2011, 10:48:38
;D
Hassua kyllä, pennut tuntuvat tykkäävän tiukasta kurista, kunhan se on oikeudenmukaista.

Miten niin pennut? ;) Armeijassa ehdottomasti kaikkein kunnioituimmat (upseeri)johtajat olivat niitä jotka olivat kovia mutta oikeudenmukaisia. Se nuoret kapteenit jotka tetsasivat varusmiesten kanssa ja eivät vaatineet sähkölämmitettyä metsätelttaa vaan nukkuivat näreen alle miehistön kanssa. Vaativat paljon ja hyvää suoritusta, toteuttivat rangaistuksia, mutta vain perustelluista ja avoimista syistä. ==> Saivat lähes fanaattisen kannatuksen miehisetön keskuudessa.

Näin se vain on, reilu ja rehti kuri pitää ruodut suorissa, niin koulussa kuin armeijassa. Ja ilmeisesti myös politiikassa, ei kai Putin ja Kekkonen niin suurta kannatusta olisi nauttinut/nauttisi jos eivät saisi asioita aikaankin. Ja juu, Putin nyt on vähän huono esimerkki kun näyttää vähän irvokastakin naamaa välillä.

Opettajan pitääkin saada se auktoriteetti nopeasti ja alussa, mutta ei siitä sen jälkeen tarvitse koko aikaa taistella. Se nyt vain on auktoriteetin perusilmiö.

Ei, ei tietenkään minulla ole mitään pedagogista pätevyyttä. Puhunkin omien kokemuksieni mukaan näkemistäni asioista. Ja olen minä nyt sentään jotain opettanutkin, mutta korkeakoulussa sitä ei lasketa.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Haima

Quote from: timouti on 04.01.2011, 11:14:17
Quote from: Haima on 04.01.2011, 10:15:41


Mikä tämä nyt on? Seitsekymmentäluvun tienoilla, kun nykyistä peruskoulupohjaa luotiin, kyllä suurin osa erilaisista kouluneuvoksista ja vastaavista oli kyllä miehiä. Naisopettajathan huonosta kurista valittavat eniten, koska naisia on alallakin eniten. Miten naiset ovat siis vastuussa asiasta, kuten siitä, että lähes infantiilit laiskimukset, valehtelijat ja tyhjänhöpöttäjät on pakko laittaa pämisemään muiden kanssa samaan luokkaan

Kyseessä on oppimiskäsityksen muutos, joka tapahtui 90-luvulla. Opettaja ei ole enää tiedon jakaja vaan oppimisen ohjaaja. Käytännössä "opetus" tapahtuu niin, että oppilaat etsivät itse tietoa ja tekevät pari- ja ryhmätöitä. Kukaan ei jaksa kuunnella opettajaa, kaikki asiat pitää käydä läpi kivan puuhastelun avulla.

Lopputulos on nykyinen kaaos. Aikaisemmin osa opettajan auktoritettia taisi olla se asian osaaminen ja tiedon jakaminen.


Joo jaa...yleensä kukaan ei jaksa kuunnella ketään 75 minuuttia putkeen. Siksi minkäänlaista järkeä ei olekaan siinä, että "opettaja jakaa tietoa" 75 min ja muut kuuntelevat. Se, jos mikä, passivoi eikä kehitä ajattelutaitojakaan. Kokemukseni ovat aivan päinvastaisia: hyvin ohjattu tunti, jossa oppilaat on hyvällä alustuksella oikeasti saatu keskustelemaan ja pohtimaan keskenään, on pienestä hälinästä (ilman sitähän ei voi keskustella) huolimatta hyvin kehittävää ja antoisaa.

Huopnosti toteutettu mikä tahansa on taas aina huonosti toteutettua, mutta tämä näkökulma on nyt suhteellisen pieni koko kysymyksessä: tämänhän pitäisi oletuksen mukaan vähentää open työtaakkaa ja väsymistä mutta tilanne kentällä on päinvastainen.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Tommi Korhonen

Quote from: Haima on 04.01.2011, 11:55:03
Mikä tämä nyt on? Seitsekymmentäluvun tienoilla, kun nykyistä peruskoulupohjaa luotiin, kyllä suurin osa erilaisista kouluneuvoksista ja vastaavista oli kyllä

[...}

Joo jaa...yleensä kukaan ei jaksa kuunnella ketään 75 minuuttia putkeen. Siksi minkäänlaista järkeä ei olekaan siinä, että "opettaja jakaa tietoa" 75 min ja muut kuuntelevat.

75min tunnit eivät tulleet "seitsämänkymmentäluvun peruskoulumuutoksessa". 77-88(tai jotain siihen suuntaan) koulua käyneenä tunnit olivat 45 minuuttisia muutamia harvoja kaksoistunteja lukuunottamatta, ja ne olivat yleensä aina poikkeusjärjestelyitä.

Mutta tämä on tietysti sivuseikka:

Quote from: Haima on 04.01.2011, 11:55:03
Kokemukseni ovat aivan päinvastaisia: hyvin ohjattu tunti, jossa oppilaat on hyvällä alustuksella oikeasti saatu keskustelemaan ja pohtimaan keskenään, on pienestä hälinästä (ilman sitähän ei voi keskustella) huolimatta hyvin kehittävää ja antoisaa.

Huopnosti toteutettu mikä tahansa on taas aina huonosti toteutettua [...]
..koska tämä on totta. Toisaalta taas häiritsevä käyttäytyminen ja auktoriteetin puute ei taas liitykään millään lailla opetuksen järjestelyihin. Tuollainen tutkiskeleva, omaan tiedonhakuun perustuva, käytännön harjoituksiin tai ryhmätyöhön perustuva opetustapa ei sinänsä liity siihen että häiritsevätkö oppilaat itse opetustapahtumaa. Se saattaa altistaa häirinnän tapahtumiselle koska muutenkin oppilaat saavat monipuolisempia ärsykkeitä, mutta kyllä silti häirintä ja opetustapahtuma eroavat toisistaan. Ja vastaavasti mielekäs harjoitus saattaa jopa fokusoida ja motivoida oppilasta, joskin tämä ei kyllä aina näytä siltä peruskoulutasolla. Erityisesti jos vielä kuviossa on ihan oikeita häiriköitä.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

HDRisto

Quote from: Paul Ruth on 04.01.2011, 11:31:34
Parhaan ystävän oli tarkoitus opiskella kasvatustsykologiaa.

Vittuuntuneena varastomiehenä tämä lähtikin takaisin kouluun. Nyt hän on kolmannen vuoden Itämerentutkija.  ;D

Paras projektipäällikkö minkä kanssa olen touhunnut oli ex-rekkakuski. Aikataulut ja logistiikka oli kohdallaan. Insinööritiede PC ei haitannut ja sai sanoa "asiat niin kuin se on".

mannym

Mitenkäs Kymeessä nuo luokkakoot? Omassa peruskoulussa käytiin koulua 30 hengen luokissa. Nämä eivät sitten toimineet kun luokassa on liikaa väkeä.

Jostain lueskelin ihanteellisen luokkakoon olevan alle 20 oppilasta. Jolloin yksi opettaja kykenee huomioimaan kaikki, 20 oppilasta = 2min per oppilas. 30 oppilasta = 1,?min per oppilas. noin niinkuin ajatellen että tunti kestää sen 45min.

"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

CaptainNuiva

Itse kävin keskikoulun 70-luvun alkupuolella ja väliin (Hyvin harvoin) toki esiintyi häiriköintiä mutta yleinen käytäntö oli että häirikkö joko käskettiin luokasta ulos tai jopa poistettiin...Ja hurjimmat nais-opetkin jopa hakkasivat karttakeppinsä säpäleiksi pöytäänsä vasten, kummasti alkoi rauhaa luokassa löytymään.

Kuten tuossa ylempänä mainittiin, ei sen opettajan kuulu olla kaveri ja lapsia pitää aikuisina vaan kyse on lauman johtamisesta, ei siitä tule mitään että kohdellaan aikuisina ilman aikuisten velvotteita.

Mikähän siinä on että ei voida esimerkiksi tehdä koulun alkaessa tiukasti selväksi sääntöjä joiden mukaan poikkeuksetta eletään ja opiskellaan?
Ennen koulun aloitusta nämä säännöt tehtäköön selväksi myös vanhemmille niin että taatusti ymmärtävät ja samalla ilmoittettakoon että jälkeenpäin on turha rutista rasimista,uskonnosta tai mistään muustakaan...ja että kasvattaminen kuuluu vanhemmille, ei yhteiskunnalle taikka koululle.

Annetaankoon siis rangaistuksia kuten ennen, pahimmillaan vaikka koulusta erottaminen.
Nykyinen menohan on järjetöntä jos jonkun häirikön/häiriköiden vuoksi kaikkien kuuluu kärsiä opintojensa eteenpäin viemisessä, on hyväksyttävä se tosiasia että ei häiköistä/häiriköinnistä joskus päästä eroon muutoin kuin poistamalla kuvioista.

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Marius

Perimmäinen totuus helposti unohtuu suvaitessa.
Se on nimittäin se, että muslimien tarkoitus ei ole oppia lukemaan, kirjoja,
heidän pyrkimyksensä ei ole opiskelu, ei minkäänlainen järkeistyminen,
vaan tarkoituksensa on hajoittaa koko koulujärjestelmä, yliopistoa myöten.
Mitä pikemmin tämä yksinkertainen totuus myönnetään, sen parempi.
Mutta ei hyvältä näytä.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Haima

Quote from: mannym on 04.01.2011, 21:54:41
Mitenkäs Kymeessä nuo luokkakoot? Omassa peruskoulussa käytiin koulua 30 hengen luokissa. Nämä eivät sitten toimineet kun luokassa on liikaa väkeä.

Jostain lueskelin ihanteellisen luokkakoon olevan alle 20 oppilasta. Jolloin yksi opettaja kykenee huomioimaan kaikki, 20 oppilasta = 2min per oppilas. 30 oppilasta = 1,?min per oppilas. noin niinkuin ajatellen että tunti kestää sen 45min.



Ne ovat useassa kaupungissa seiskaluokalta alkaen nykyään 75 min.

Haastavin juttu eivät ole suuret ryhmäkoot vaan ryhmien heterogeenisyys: liian moninainen oppilasaines on vaativa, vaikka oppilaita olisi vain vaikkapa 2. Harvemmin niin moninaista kuitenkaan on mutta eivätpä ryhmätkään kahdesta oppilaasta koostu vaan yleensä kymmenkertaisesta sankarimäärästä. Tässäkin kuitenkin oleellisempaa määrän sijasta on laatu ja se, että laatu olisi edes jooalkin tavoin lajiteltua eikä aivan umpisekaisin :)
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Malla

Quote from: CaptainNuiva on 05.01.2011, 01:51:01
Itse kävin keskikoulun 70-luvun alkupuolella ja väliin (Hyvin harvoin) toki esiintyi häiriköintiä mutta yleinen käytäntö oli että häirikkö joko käskettiin luokasta ulos tai jopa poistettiin...Ja hurjimmat nais-opetkin jopa hakkasivat karttakeppinsä säpäleiksi pöytäänsä vasten, kummasti alkoi rauhaa luokassa löytymään.

Samoin, ja aika usein lensin luokasta käytävälle katumaan (nykykatsannossa melko vaatimattomia) kolttosiani, vaikka ns. kympintyttö olinkin. Luokasta poistamiseen riitti joskus virnuilu. Erityisen tiukka oli ope, jonka suosikki kuulemma olin (kertoi fiksusti sen tosin vasta myöhemmin, lakkiaisissa). Hän ei sietänyt typerää teinipullikointia -- mutta auttoi kaikkia tiukoissa paikoissa ja jaksoi keskustella lähes loputtomiin.
Joskus mietin, miten hän mahtaisi pärjätä nykykoulussa. Olisi luultavasti saanut kenkää, kun raivostuneet vanhemmat olisivat vaatineet pään vadille Minnaryynin ja Nikopetterin sorsimisesta.    


AIP

Quote from: planeta on 04.01.2011, 09:52:39
Simo, minulla on se ongelma, että ääneni ei yksinkertaisesti riitä koko päiväksi, jos alan jo aamusta karjua. Käytän pilliä varsinkin alemmilla luokilla, tosin harvoin.

Äänenkäyttöä voi treenata. En tosin tiedä miten, koska minun ei ole koskaan tarvinnut paimentaa ketään. Tulosvastuullisessa työyhteisössä kaikki ovat samassa k**essa. :)

Joka tapauksessa voimakkaalla äänenkäytöllä ja karjumisella sekä huutamisella on hiuksenhieno ero. Tämän huomasi hyvin armeijassa, jossa esimerkiksi voimakkaasti ääntä käyttävien kanta- ja aliupseerien ääni ei väsynyt, mutta huutajilla ääni meni äkkiä murtavaksi ja karheaksi. Äidinkielenopettajamme yläasteella oli priima esimerkki tästä harjoitetusta äänenkäytöstä, sekä tietysti useat vanhan polven ryppyiset ja kaiken kokeneet miesopettajat. Voimakkaalla äänellä sitä paitsi kielen nyanssit tulivat kaikille selviksi.

Vielä työläinen

#41
Quote from: Malla on 04.01.2011, 10:19:22
Quote from: Vielä työläinen on 03.01.2011, 23:41:34
Sitäkään naiset eivät millään meinaa uskoa, että ei ( nuoret ) miehet ( pojat ) naisia usko ikinä. Minkäänlaista auktoriteettia ei yksinkertaisesti ole.

Juu, ei meinaa millään uskoa, ei. Koska näyttöä päinvastaisesta on, sekä lapseni peruskoulusta että lukiosta. Auktoriteetti ei mennyt sukupuolen mukaan.



Vertaat sitten omia lapsiasi pahimpiin häiriköihin?


Quote from: Malla

Oma äitini (varreltaan uhkaavat 150 senttiä) sai aikoinaan luotsattavakseen poikanorssin häirikköluokan, ei ongelmia. Olikohan kyse siitä, että niille pojille ei ollut kotona korostettu, ettei naisia tarvitse totella? Vaan jopa käsketty uskoa opea?



Se, että äitisi oppilaita on kotona käskytetty on hänen naiseutensa ansiota? Voin kertoa, että itse kakarana olisin nauranut äitisi pihalle.

Olemme joskus aiemminkin vastaavasta aiheesta väitelleet. Sinä väität, että kyllä naiset pystyvät handlaamaan pahimmatkin pukarit. Minä TIEDÄN, että eivät pysty. Itse olen esimerkki siitä. Alle 11-vuotiaana olin jo sellainen, että tarvittiin mies saamaan minut kuriin.

Otetaan pieni esimerkki oikeasta minulle tapahtuneesta tilanteesta. Olin 5.-luokalla koulussa. Luokanopettaja oli mies. Jostakin syystä oppitunnilla hermostuin totaalisesti ja otin kävelykepin ( metallinen, sairaalamallia ) laitoin talvisin käytettävän metallipiikin esille ja aloin huitoa opettajaa kohti. Näytä minulle sellainen tavallinen naisopettaja, joka ei moisesta pelästy. Tilanne rauhoittui jostakin syystä eikä minulle tullut mitään jälkiseuraamuksia. Ei mitään. Tämä toki tapahtui 80-luvulla. Nykyään varmaanhan poliisit olisi soitettu, opettajalle annettaisiin kriisiapua ( naiselle ) ja oppilaalle sen sellaiset ymmärtämiset ja kriisipalaverit että huimaisi.

Naurettavinta tässä on se, että en edes ollut mitenkään äärimmäisen paha pukari. Tein vain mitä itseäni huvitti. Paaaaaaaaaljon pahempiakin tapauksia on. Ja entäs sitten kun pojat alkavat kasvaa ja ovat ihan fyysisiltäkin voimiltaa täysin ylivoimaisia verrattuna luokassa piipittävää opettajanaiseen? Kyllä minä sanon vaan silloin että terve.

Mutta onhan ihan selvää, että nämä "kullannuput" ei lukioihin mene. Heidät laitetaan aikanaan kuriin linnassa. Miesten toimesta.

Näin se elämä menee.







 

Valkoinen heteronainen

#42
Opettajilta vaaditaan nykyään liikaa. On pidettävä asiantuntevia mutta virikkeellisiä ja innostavia oppitunteja, annettava emotionaalista tukea niille lapsille, jotka eivät sitä kotona saa (eli oltava varaemona), annettava kasvatusta eli esim. opetettava alkeellisetkin käytöstavat, leikittävä psykiatria ja poliisiakin. Kun tähän yhdistetään olemattomat vallankäyttöoikeudet, yhteistyökyvyttömät vanhemmat, työn matala arvostus, koulutustasoon ja vaativuuteen suhteutettuna huono palkka, yhä heterogeenisemmat oppilasryhmät ja yhä häiriintyneemmät yksilöt, ei ole ihme, että fiksuimmat vaihtavat alaa.

Edellisessä viestissä mainittu esimerkki ei edusta normaalia käytöstä, josta kenen tahansa mies- tai naisopettajan pitäisi selviytyä. Juu, pippurispraytä voisi sumuttaa päin näköä, mutta sitten opettaja luultavasti saisi kenkää ja joutuisi rikosoikeudelliseen vastuuseen. On nimittäin olemassa lakeja, joiden mukaan opettajien kuuluu toimia, kuten muidenkin ihmisten. Sen jälkeen olisikin maine mennyt ja töiden saamisen laita niin ja näin. Häiriintyneet lapset eivät kuulu tavalliseen kouluun vaan psykiatriseen hoitoon. Mutta nykyäänhän kaikki hullut ovat kadulla ja hullut oppilaat tavallisissa ryhmissä, koska kaikilla muka on oikeus kuulua samaan ryhmään, olipa se kaikille osapuolille parasta tai ei, muu olisi muka diskriminointia.

Lain mukaan oppilaidenkin kuuluu käyttäytyä asiallisesti. Jos eivät siihen kykene, on ihan oikein soittaa vaikkapa poliisille. Ikävää vain, että niin tehdään harvoin, koska pelätään koulun tai oman maineen puolesta tai koska ollaan niin turtuneita jatkuvaan väkivallan uhkaan. Opettajallahan ei ole edes oikeutta tutkia oppilaan laukkua tai taskuja, uskokaa tai älkää. Ja usein vanhemmat ja oppilaat ovat kyllä tästä tietoisia, kuka tahansahan voi lukea Finnlexiä iltapuhteenaan.

Toisaalta ei ole olemassakaan systeemiä, joka pelastaisi kaikki. Jotkut ovat toivottomia tapauksia, joista ei ole elämään yhteiskunnassa. "Vielä työläisen" edustama naisviha ei myöskään edesauta koulujen työrauhaa - kiva, jos isät opettavat pojilleen tuollaista asennetta. Mikä on sinun viisas laillinen reseptisi Suomen koululaitoksen lukuisiin ongelmiin?

Olen itse entinen peruskoulun opettaja, joten tiedän mistä puhun. Kyllästyin kuitenkin kyseiseen paskaduuniin ja vaihdoin hyvän sään aikana korkea-asteelle. Olen myös kyllästynyt besserwissereihin, jotka luulevat tietävänsä kaiken koulunpidosta vain siksi, että ovat itse muinoin käyneet koulua.
Jos Jumalaa ei olisi, hänet täytyisi keksiä. (Voltaire)

Vielä työläinen

Quote from: Valkoinen heteronainen on 05.01.2011, 18:39:35

Häiriintyneet lapset eivät kuulu tavalliseen kouluun vaan psykiatriseen hoitoon. 


Tämä juuri on nykyään vikana. Psykiatriseen hoitoon turvaudutaan sen sijaan, että raavas mies ottaisi niskavilloista kiinni ja hetken huutaisi. Case closed. Aika kallista touhua laittaa riiviöitä kuriin kuljettaen heitä psykiatrin luokse "vihanhallintaterapiaan". Tässäkin tapauksessa kyse oli 10-vuotiaasta kusipäästä ( minä itse ), jolle ei oltu rajoja laitettu.

Quote from: Valkoinen heteronainen

Lain mukaan oppilaidenkin kuuluu käyttäytyä asiallisesti. Jos eivät siihen kykene, on ihan oikein soittaa vaikkapa poliisille.


Niin. Ikävä todellakin vain, että kaikki eivät toimi lakien mukaan. Mieti nyt vähän itse. Onko sinusta todellakin ok, että aikuiset ihmiset soittelevat poliisille, jos on ongelmia 10-vuotiaan kanssa?

Tähän naurettavuuteen on menty. Tämä on tapahtunut pelkästään sen vuoksi, että vapaa kasvatus ja mitä ihmeellisemmät liberaaliset hössötykset ovat ottaneet nyt esimerkiksi suomalaisessa peruskoulussa vallan.

Quote from: Valkoinen heteronainen

"Vielä työläisen" edustama naisviha ei myöskään edesauta koulujen työrauhaa - kiva, jos isät opettavat pojilleen tuollaista asennetta. Mikä on sinun viisas laillinen reseptisi Suomen koululaitoksen lukuisiin ongelmiin?


Mielenkiintoista naisvihaa, jos kerron että edes lapsena minua ei naiset ole "pehmeillä" otteillaan saaneet kuriin. Ja lisäksi tiedän etten ole edes ollut pahimpia riiviöitä mitä löytyy.

Lakihan tällä hetkellä kieltää fyysisen kosketuksen? Sellainen laki pois. Isompiin kouluihin miesvartija, joka poistaa häirikön tarvittaessa.

Ihan yksinkertaisesti kovemmat rangaistusmenetelmät käyttöön. Ei sellaiset, että kuraattori kyselee, että onko Riku-Petterillä nyt kaikki hyvin. Koulusta erottaminen helpommaksi. "Kusipäiden" vanhemmille olisi tehtävä selväksi, ettei tietyt toimintamallit yksinkertaisesti koulussa käy tai joutuu koulusta ulos.

Lyhyesti sanottuna; kuri takaisin kouluihin. Mutta eihän se käy. Täytyy ymmärtää...

Simo Hankaniemi

Quote from: AIP on 05.01.2011, 05:10:44
Quote from: planeta on 04.01.2011, 09:52:39
Simo, minulla on se ongelma, että ääneni ei yksinkertaisesti riitä koko päiväksi, jos alan jo aamusta karjua. Käytän pilliä varsinkin alemmilla luokilla, tosin harvoin.

Äänenkäyttöä voi treenata. En tosin tiedä miten, koska minun ei ole koskaan tarvinnut paimentaa ketään. Tulosvastuullisessa työyhteisössä kaikki ovat samassa k**essa. :)

Joka tapauksessa voimakkaalla äänenkäytöllä ja karjumisella sekä huutamisella on hiuksenhieno ero. Tämän huomasi hyvin armeijassa, jossa esimerkiksi voimakkaasti ääntä käyttävien kanta- ja aliupseerien ääni ei väsynyt, mutta huutajilla ääni meni äkkiä murtavaksi ja karheaksi. Äidinkielenopettajamme yläasteella oli priima esimerkki tästä harjoitetusta äänenkäytöstä, sekä tietysti useat vanhan polven ryppyiset ja kaiken kokeneet miesopettajat. Voimakkaalla äänellä sitä paitsi kielen nyanssit tulivat kaikille selviksi.

Näin se on,voimakas äänen käyttö ei ole sama asia kuin huutaminen. Ääntä pitää käyttää reilusti, jotta kaikki kuulevat hyvin ja ääni ikään kuin ottaa tilan haltuun, täyttää sen. Kun käyttää ääntä riittävästi tulee itselle ja muille tunne, että tilanne on hallinnassa, kuten onkin. Kilpalaulannan kynnys nousee. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin kuunnella puhujaa, joka piipittää hädin tuskin kuultavalla äänellä ja vaikuttaa heikolta ja hauraalta. Ihminen on laumassa eläin, joka arvostaa voimaa ja halveksii heikkoutta. Mutta tietenkään pelkkä ääni ei riitä, tarvitaan muutakin, kuten yllä on tuotu esille. Monilla nykyopettajilla on liiallista miellyttämisen halua, joka on ristiriidassa määrätietoisen johtamisen kanssa. Opettajan ei tarvitse olla kiva tyyppi, kunhan saa kakarat tekemään töitä ja on oikeudenmukainen. 

Koskela Suomesta

Tähän on tultu, kun opettajiksi valitaan likipitäen vain näitä kympintyttöjä ja samaan aikaan toiset kympintytöt ovat vieneet opettajilta kaikki mahdollisuudet asettaa oppilaille rajat.

Se on kuulkaa niin, että opettajan tehtävässä ei tarvita kymppejä eikä edes ysejä, vaan ihan muita avuja. Peruskoulun opetussisältö on tosiasiassa niin kevyttä kamaa, että sen opettaa vähemmän kirjanoppinutkin.

Jos luullaan että se joka osaa opetella peruskoulun ja lukion kirjat ulkoa (kuten suurin osa kympintytöistä tekee) niin silloin on sovelias opettamaan apinalaumaa niin persiilleen menee, ja niinhän se on mennytkin.

Nämä opettaja reppanat, joille ei koskaan kenenkään ole edes tarvinnut asettaa missään vaiheessa mitään rajoja, niin nössöjä he ovat pieninä olleet, eivät tajua rajojen asettamisen metodeista juurikaan mitään. Konflikti on heille käsitteenäkin täysi kauhistus, eivät he osaa sitä käsitellä kuin menemällä kauhuissaan takaperin. Ja alkamalla säkättää.

Ja sitten he poistavat asemaan opetusviranomaiseksi päästyään ne vähäisetkin edellytykset siihen rajojen asettamiseen kaikilta niiltäkin joilla joku tolkku vielä olisi. Olisihan se onnetonta että joku onnistuisi ja osaisi kun itse ei ymmärrä edes mistä on kyse.

Valitettavasti tämä on johtopäätös nähtyäni riittävästi opettajia, heidän toimintaansa ja jutelleeni heidän kanssaan, niiden kympintyttöjen ja sitten täyspäisten. Jälkimmäisistä muuten 3/4 miehiä.... miksikähän? ilmeisesti opettajan koulutuksen valinta on epäonnistunut ja sinne on vahingossa päässyt joku tolkullinenkin ja näistä suurin osa miehiä.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

juge

Quote from: Tommi Korhonen on 04.01.2011, 11:53:39
Näin se vain on, reilu ja rehti kuri pitää ruodut suorissa, niin koulussa kuin armeijassa. Ja ilmeisesti myös politiikassa, ei kai Putin ja Kekkonen niin suurta kannatusta olisi nauttinut/nauttisi jos eivät saisi asioita aikaankin. Ja juu, Putin nyt on vähän huono esimerkki kun näyttää vähän irvokastakin naamaa välillä.

Armeijassa havaitsin sen, että suomalainen mies kestää mitä vain, kunhan säännöt ovat kaikille samat. Sitä ei kestetä, jos jotakin suositaan.

Yksinkertainen esimerkki laimeammasta päästä: kukaan ei valita mitään, vaikka viikonlopuloma alkaisi vasta klo 21.00, kunhan aika on kaikille sama. Mutta jos joku komppania, joukkue tai yksilö pääseekin ilman asiallista selitystä lomille klo 18.00, niin kapina kytee...

Sama pätee suvaitsevaisuuteen: mamujen erivapaudet ja kiintiöt johtavat kapinaan.
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

Valkoinen heteronainen

Lopettakaa jo sovinistit se kympin tyttöjen mollaaminen. Mitä te edes tiedätte opettajien taustoista oikeasti? Pestautukaa itse kouluihin ja näyttäkää kaikille, miten hyviä te olette.

Olen samaa mieltä siitä, että kuri ja järjestys on saatava takaisin ja että sossut ovat pilanneet koko Suomen. Mutta asiat eivät muutu sillä, että täällä soitetaan suuta. Yksittäinen opettaja on vain ratas koneistossa, hän ei pysty muuttamaan koulua eikä maailmaa vaan joutuu elämään nykyisessä todellisuudessa. Jos ei sovi, saa lähteä. Kaikki yhteiskunnan epäkohdat ovat tuskin koulun ja naisten vika.
Jos Jumalaa ei olisi, hänet täytyisi keksiä. (Voltaire)

Lauri Karppi

Quote from: Valkoinen heteronainen on 06.01.2011, 19:28:35
Lopettakaa jo sovinistit se kympin tyttöjen mollaaminen. Mitä te edes tiedätte opettajien taustoista oikeasti? Pestautukaa itse kouluihin ja näyttäkää kaikille, miten hyviä te olette.

Olen samaa mieltä siitä, että kuri ja järjestys on saatava takaisin ja että sossut ovat pilanneet koko Suomen. Mutta asiat eivät muutu sillä, että täällä soitetaan suuta. Yksittäinen opettaja on vain ratas koneistossa, hän ei pysty muuttamaan koulua eikä maailmaa vaan joutuu elämään nykyisessä todellisuudessa. Jos ei sovi, saa lähteä. Kaikki yhteiskunnan epäkohdat ovat tuskin koulun ja naisten vika.

Eikai tässä kukaan ole niitä opettajia asian nykytilasta syyttänyt?

JR

Enpä tiedä, enpä tiedä, vaikka olenkin piintynyt sovinisti, niin paras kouluaikainen opettajani oli nainen. Tämän naisopettajan auktoriteetti oli niin ehdoton, että kukaan ei hiiskahtanutkaan tunnilla, kukaan ei olisi halunnut loukata niin hienoa ihmistä sopimattomalla käytöksellä.
Pahimmatkin huligaanit rakastivat tätä opettajaa ja jos joku olisi vaikka nyt ryhtynyt kepillä huítomaan häntä, niin olisi saanut turpaansa.

Koskela Suomesta

Quote from: Valkoinen heteronainen on 06.01.2011, 19:28:35
Lopettakaa jo sovinistit se kympin tyttöjen mollaaminen. Mitä te edes tiedätte opettajien taustoista oikeasti? Pestautukaa itse kouluihin ja näyttäkää kaikille, miten hyviä te olette.

Olen samaa mieltä siitä, että kuri ja järjestys on saatava takaisin ja että sossut ovat pilanneet koko Suomen. Mutta asiat eivät muutu sillä, että täällä soitetaan suuta. Yksittäinen opettaja on vain ratas koneistossa, hän ei pysty muuttamaan koulua eikä maailmaa vaan joutuu elämään nykyisessä todellisuudessa. Jos ei sovi, saa lähteä. Kaikki yhteiskunnan epäkohdat ovat tuskin koulun ja naisten vika.

Kyllä niitä kympin tyttöjä sietääkin mollata. Heitä on aivan liikaa nykyisessä koulutussysteemissä, koska muunlaiset eivät ole päässeet enää aikoihin sisään opettajankoulutuslaitoksiin.

Kympit todistuksessa ja pianon tai viulunsoitto ja voila, olet oikeaa opettaja-ainesta. Ja paskat, todellisuus kentällä kertoo ihan toista, eivät pärjää eivät millään. Ja ovat olleet siellä johtotasolla mukana säätämässä näitä uusia "valtuuksia", katsokaapa vaikka Päivi Lipposta... ja muita.

Totta että yksittäinen opettaja on vain ratas koneistossa, mutta kun siihen kohtaan koneistoa valitaan nykyisin se ratas ihan väärillä spekseillä.

Vaikka kurinpitovaltuudet nyt muutettaisiin yhdessä yössä, mitään ei tapahtuisi koska nämä tyttöset eivät osaa käyttää niitä valtuuksia.

Näillä kympin tytöillä ei oman kokemukseni mukaan ole mitään tolkullista käsitystä pienten ja vähän isompien poikien maailmasta. He yrittävät käsitellä sitä aivan kuin se olisi kympin tyttöjen maailma, mitä se ei todellakaan ole. Ei ihme että pojat voivat pahoin nyky koulussa.

Itse olisin totaalikapinassa 24/7 jos näiden tyttösten nyrkin alle joutuisin tänäpäivänä. Onneksi 70-luvulla oli opettajina sellaista porukkaa jotka ymmärsivät ihmisiä, eivätkä olleet vain koneiston väärillä spekseillä valittuja rattaita.

Nykyään he saisivat kenkää, tai eivät oikeastaan olisi koskaan edes päässeet opettajiksi. He olivat persoonia joita kunnioitettiin. En ole vielä löytänyt nyky opettajista kuin muutaman jota voisin kunnioittaa, mutta he sanovatkin, että jos he tekisivät sen mitä oikeaksi näkisivät, sen seurauksena olisi sellainen älämölö että heidät heitettäisiin ulos, eikä toivoa uudesta paikasta olisi. Tukea sinällään oikeille ratkaisuille he eivät tulisi saamaan mistään. En puhu mistään törkeyksistä vaan normaalista rajojen asettamisesta lapsille. He siis tietävät miten rauha saataisiin palautettua mutta tietävät ettei sitä saa tehdä. Erona heidän ja kympin tyttöjen välillä on että jälkimmäiset eivät edes ymmärrä mikä jutussa on vikana, vain ettei se toimi ja että he ovat hukassa. Se näkyy kirkolta kotiin kun heidän kanssaan keskustelee, käsitykset ovat niin ufoja, että pelottaa niiden oppilaiden, etenkin opinhaluisten poikien puolesta. Heille koulu näillä kympin tyttöjen säännöillä on yhtä kujanjuoksua.

Pojat pelastaa vasta yliopisto, ne ketkä pelastaa. Opetin tässä syksyllä poikaa jallittamaan kympintyttö assaria, jonka nuttura oli hieman kireällä tehtävien palautusaikojen suhteen, ei meinannut uskoa että moinen temppu toimisi ja oli aivan äimän käkenä kun homma meni kybällä läpi... en viitsi tarkemmin asiaa kuvata, olisi liian henkilökohtaista.

Monet koulun vaikeudet ovat nykyisin naisten vika, koska he sitä puulaakia johtavat nykyisin. Peiliin katsominen on vaikeaa... sossuista ollaan samaa mieltä, sossunaisista  ;D
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Haima

Tuosta kyllä voi valitettavasti päätellä, että Koskela ei aivan tiedä, mistä puhuu.
Suurin osa rehtoreista on muuten miehiä. Ovatko he kympintyttöjä?
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Koskela Suomesta

#52
Quote from: Haima on 07.01.2011, 06:11:03
Tuosta kyllä voi valitettavasti päätellä, että Koskela ei aivan tiedä, mistä puhuu.
Suurin osa rehtoreista on muuten miehiä. Ovatko he kympintyttöjä?

Tuollaisenaan tämä kommentti on täysin tyhjä heitto, feminiininen tunnereaktio. Kerrotko tarkemmin mikä sanomassani on väärä, perustelepa se oma mielipiteesi sitten vielä jotenkin. Väitän edelleen että tiedän mistä puhun.

Kympin tytöistä 90% on sukupuoleltaan naisia, loput maskuliineja. Tuo sanonta menee sen määrällisesti edustavamman sukupuolen mukaan. Tosin kun mainitsin tuossa että on olemassa heitä jotka tietävät mitä pitäisi tehdä, mutta eivät perheen elannon takia sitä tee, niin kyse on kahdesta tuntemastani mies rehtorista ja parista mies- ja kahdesta naisopettajasta. Heidät on henkisesti kuohittu, eivät pysty tekemään tilanteelle mitään, kun tukea ei tulisi mistään.

Ne oikeat "kympin pojat" eivät ole opettajia, he tietävät mitä osaavat ja opettajan palkka ei riitä heille, eikä erityisesti älyllinen haaste siinä tehtävässä.

Luojan kiitos heitä on, koska he tuovat tälle maalle suurimmat tulot vientituotteiden muodossa. Muuten tämä yhteiskunnallinen kokeilu, jonka uhriksi olemme joutuneet olisi kaatunut omaan mahdottomuuteensa jo vuosia sitten.

Tai tarkemmin ajatellen onkohan se sittenkään mikään positiivinen asia; sen olisi joutanut kaatua omaan idioottimaisuuteensa jo aikaa sitten, he vain viivyttävät väistämätöntä jos yhteiskunnan rahojen tuhlaus tuottamattomaan toimintaan ei lopu hyvin pian.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Lentomestari

Quote from: planeta on 07.01.2011, 08:50:47
Nykyään kouluihin ainakin pääkaupunkiseudulla joudutaan kutsumaan poliisipartio rauhoittamaan tilanteita. Viimeksi partioauto tuli, kun kaksi mamua ei millään saanut  sovittua riitaansa ja opettajat (myös miesopettajia mukana) olivat voimattomia nähtävästi noudattaessaan Suomen lakia ongelman käsittelyssä. Tästä on hyvä aloittaa taas uusi lukukausi.

Kyllä täällä maaseudullakin on poliisi tuttu koulussa nykyisin, aika harvoin kylläkin ja nämä vierailut ei pääse lehtien sivuille. Kun muistelee omaa peruskouluaikaa, niin ei silloin joutunut poliisi koskaan käymään koulussa, muutakuin liikennevalistustunnilla, omalta kouluajoilta en muista yhtään tapausta ja ammattikoulusta pääsin vuonna 1972.

Jouko

Quote from: Lentomestari on 07.01.2011, 11:36:25
Quote from: planeta on 07.01.2011, 08:50:47
Nykyään kouluihin ainakin pääkaupunkiseudulla joudutaan kutsumaan poliisipartio rauhoittamaan tilanteita. Viimeksi partioauto tuli, kun kaksi mamua ei millään saanut  sovittua riitaansa ja opettajat (myös miesopettajia mukana) olivat voimattomia nähtävästi noudattaessaan Suomen lakia ongelman käsittelyssä. Tästä on hyvä aloittaa taas uusi lukukausi.

Kyllä täällä maaseudullakin on poliisi tuttu koulussa nykyisin, aika harvoin kylläkin ja nämä vierailut ei pääse lehtien sivuille. Kun muistelee omaa peruskouluaikaa, niin ei silloin joutunut poliisi koskaan käymään koulussa, muutakuin liikennevalistustunnilla, omalta kouluajoilta en muista yhtään tapausta ja ammattikoulusta pääsin vuonna 1972.
Pitäähän koulukkaitten saada tutustua poliisisetiin ja -täteihin jo koulussa. :D
Ammatinvalinta nääs. Kaikenlainen rikollisuus on laajeneva ala. Ehkä ainoa sellainen.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Slicky

Ne toimet mitkä ehkä voivat toimia Suomessa, eivät toimi ulkomailla. Täytyy muistaa, että suomalainen tapa ei ole kovin yleinen maailmalla. Tuputtamalla suomalaista mallia, muualla maailmassa lähinnä nauretaan sille. Täytyy muistaa, että muiden kansalaisuuksien tempperamentti on aivan erilainen kuin suomalainen hidas ja jäyheä.

Tommi Korhonen

Vaikka Koskela vähän pistää pahaa settiä, niin periaatteessa asia on oikein: ei tässä yksittäisiä opettajia haukuta, eikä ongelma ole se että opettajat ovat pääosin kilttejä opinnoissaan menestyneitä naisia. Se voi olla ongelma että opettajisto on PÄÄOSIN naisia, ja tämä voi olla syy joka on johtanut nykytilanteeseen. Joka tapauksessa yhteiskunnan pitäisi antaa opettajistolle tukensa, ja mahdollisuus tehdä ne korjaavat toimenpiteet. Yhteiskunan pitää antaa opettajille riittävät oikeudet (ja tarpeen vaatiessa muu tuki) että se kuri voidaan pitää ja opetustehtävä suorittaa niillä resursseilla mitkä ovat tarpeen.

Älytaulut ja mikrokärryt ja kuunteluluokat ovat toissijaisia siihen verrattuna jos opettaja ei pysty pitämään kuria vain omalla charmillaan eikä muitakaan keinoja koululaitos tai yhteiskunta salli. Tarkoitan tässä esim reksin tai vaksin avustusta ja riittävää rankaisukalvakadia myös häiriköiden halllitsemiseksi. Jos häirikköä ei voi saada ruotuun ja opiskelemaan, niin se täytyy vähintään saada pois häiritsemästä muita oppilaita joiden oikeus se oppivelvollisuus on.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Malla

Quote from: Tommi Korhonen on 07.01.2011, 15:17:46
Vaikka Koskela vähän pistää pahaa settiä, niin periaatteessa asia on oikein: ei tässä yksittäisiä opettajia haukuta, eikä ongelma ole se että opettajat ovat pääosin kilttejä opinnoissaan menestyneitä naisia. Se voi olla ongelma että opettajisto on PÄÄOSIN naisia, ja tämä voi olla syy joka on johtanut nykytilanteeseen.

Ja mikä olisi ratkaisu? Että enemmän kundeja hakeutuisi opettajiksi? Mikä estää? Tuskinpa ne puuttuvat kympit. Ihan tavispaheveilla sinne pääsee, jos viitsii lukea pääsykoekirjat. Jos ei viitsi eikä hae, huonompi homma.
Turha itkeä, että nössöt naiset pilaavat piltit -- miehillä on ihan yhtä hyvät mahdollisuudet kouluttautua opeiksi. Jos/kun ei kiinnosta, täytyy tyytyä siihen, mitä on tarjolla.


Lauri Karppi

Quote from: Haima on 07.01.2011, 06:11:03
Suurin osa rehtoreista on muuten miehiä. Ovatko he kympintyttöjä?

Oletko varma tästä? Omalla kohdalla tullut vastaan nimenomaan naisrehtoreita.

jupeli

Mahtaakohan kyseinen opettajien uupumusongelma olla vastaavaa myös Suomessa olevissa ruotsinkielisissä kouluissa?