News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Nyt-liite: Suomen lippu baarin ikkunassa on rasistinen

Started by FadeAway, 24.12.2010, 18:47:49

Previous topic - Next topic

Tommi Korhonen

Quote from: tosipaha on 27.12.2010, 16:32:11
[...]Etnisillä ravintoloilla ei ole mitään vaatimusta että henkilökunnan täytyisi olla 100% kyseisestä maasta kotoisin.

Tai niinkuin Tampereen suosituin kiinalainen ravintola, eli "Pikkukiinalainen", "Nguyen Cao-Su, kiinalainen ravintola". Joka ei taida olla kiinalainen ollenkaan, vaan nimi viittaa taimaalaiseen sukuun, kuten pitäjien olemuskin. Ovat tainneet tulla Suomeen jo kauan aikaa sitten ja keksiä että eksoottinen ruoka on helppa tapa työllistyä... Ja kun länkkäri ei mitään muuta tunnekaan (tai ainakaan tuntenut) niin sitten ravintola on "kiinalainen". Ruokakin on aika geneeristä, eikä hirmuisen tarkasti seuraa minusta niitä kiinalaisten ravintoloiden standardisettejä joita muualla olen nähnyt.

Osta tie: voisivathan nuo jostain kolkasta Kiinaa ollakin, mutta eivät vaikuta niiltä samoilta perus-sellaisilta mitä muualla. Ja perusteeni taimaalaisuuteen on vain netistä tehtyjä hakuja jotka järjestään viittaavat siihen suuntaan. Eiköhän Kiinassa liene aika isoja vähemmistöjä sikäläisten "kansainvaellusten" ajoilta.

On muuten hirmu hyvää ruokaa! Vähän rasvaista ja vähän mössöistä, mutta hyvää! Suosittelen.

Kun moititaan että somalialaisia ravintoloita ei ole, niin ei niitä suomalaisiakaan niin kovin kauheasti ole. Tampereella Tillikka. Ja ehkä Ohranjyvä (josta saa johonkin aikaan jotain pientä?), Pulteri ja Coussicca, joista viimeinenkin viittaa hieman slaavilaisiin kulttuureihin, vaikka taitaa suomalais-karjalainenkin olla?

Mihin sinä veisit eksoottiset ulkomaalaisvieraasi syömään jos haluaisit esitellä suomalaista ruokakulttuuria? Amarilloon? Rossoon? Haraldiin? Tiiliholviin? Tammelan Torille?

Hieman edes on-topic: kyllä kalliolainen baarikulttuurikin voi olla suomalaista, vaikka edustaisikin vain sitä Karhu-hanaa (joka ei ole omistuspohjaltaan suomalaista)... Ei se ihan hirmu hienoa ole, eikä taida erota niin monen muun maan perusjuottolasta. Esim verrattuna brittiläisiin pubeihin. Mutta on siinä suomalaisessa lähipubissakin jotain juntturaista kulttuuria. Kyllä kai sellaisia siis Kallioonkin mahtuu ainakin yksi?
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

LW

Quote from: Tommi Korhonen on 27.12.2010, 18:20:13
Tai niinkuin Tampereen suosituin kiinalainen ravintola, eli "Pikkukiinalainen", "Nguyen Cao-Su, kiinalainen ravintola". Joka ei taida olla kiinalainen ollenkaan, vaan nimi viittaa taimaalaiseen sukuun, kuten pitäjien olemuskin. Ovat tainneet tulla Suomeen jo kauan aikaa sitten ja keksiä että eksoottinen ruoka on helppa tapa työllistyä... Ja kun länkkäri ei mitään muuta tunnekaan (tai ainakaan tuntenut) niin sitten ravintola on "kiinalainen". Ruokakin on aika geneeristä, eikä hirmuisen tarkasti seuraa minusta niitä kiinalaisten ravintoloiden standardisettejä joita muualla olen nähnyt.

Noin 14% thaimaalaisista on etnisiä kiinalaisia, joskin perinpohjainen ristiinnaiminen tarkoittaa, että tarkkoja arvioita on vaikea antaa. Kiinalaisiahan löytyy enemmän tai vähemmän kaikkialta tuolta päin, kun Keskuksen Valtakunta ja han-kiinalaiset ovat olleet seudun vahvimpia ja laajentumishaluisimpia. Tuosta ravintolasta on tietty paha sanoa mitään - ovela thairavintolayrittäjä voisi hyvinkin kutsua ravintolaan kiinalaiseksi, koska sillä nimellä on enemmän näkyvyyttä.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

Marius

Mutta eihän mikään kansakunta saa edistää omaa hyvinvointiaan, olemassaoloaan!?
Laajentumis-ajatukset ainakin ovat kyllä hyvin, hyvin epäkorrekteja.
Nyt kiinalaiset, hyi ja asettukaas.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

tsuomi

QuoteSuomen lipun käyttämisen voi tässä yhteydessä tulkita rasistiseksi. Miten on?

"Toinen puoli puhuu rasismista, mutta miksi mä en saisi suomalaisena pitää Suomen lippua ikkunassa, jos he pitävät Pakistanin lippua tai mainostavat aasialaista ravintolaa?"

"Totta kai mulla on Kätilöopistolla syntyneenä suomalaisena oikeus laittaa Suomen lippu oveen", Laine järkeilee.

Rasismitutkijat löytävät rasismia ihan kaikkialta.
Suomen leijona on ollut jo pitkään rasistinen symboli ja nyt jo Suomen lippu.
[/quote]

Suomen lippu 70-luvulla baarin ovenpielessä olisi tulkittu neuvostovastaiseksi tai jopa fasistiseksi sodanihannoinniksi, vaakunaleijonasta nyt puhumattakaan.  Olen elänyt nuo ajat, tiedän mistä puhun.  Aikansa ilmiö sekin, tuo itsesensuuri.
Tuo rasistisuus on kai vain mielikuva, joka on syntynyt joskus silloin, kun ne nahkatukat Suomen lippu hihassa uhosi ihan kaikille ja varsinkin ulkomaalaisilta näyttäneille, maahanmuuttostatuksesta riippumatta.
Kyllä Suomen lipusta saa olla ylpeä.  Niin ovat muutkin ulkomailla omasta lipustaan.

Adolf Stege

Marius

Minulla on Suomen lippu kirjahyllyn päällä, mutta en mä ketään sisään päästä,
varmuuden vuoksi.

tsuomi

Quote from: Marius on 28.12.2010, 02:08:09
Minulla on Suomen lippu kirjahyllyn päällä, mutta en mä ketään sisään päästä,
varmuuden vuoksi.

No niin on minullakin tuossa kirjahyllyssä Suomen pienoislippu oikein marmorijalustalla varustettuna.  Siinä vieressä on kyllä kättäpidempääkin...jos joku pyrkisi väkisin sisälle  ;)

Ensimmäinen hymiö minulta tällä foorumilla...alkaakohan ote lipsua?

Marius

AIP

Kävin joulun tienoilla läpi vanhempieni arkistoimaa lapsuusaikani roinaa. Joukosta löytyi pienen kepin päässä oleva kankainen, mutta likaantunut Suomen lippu, jota olin heiluttanut isän kanssa yleisurheilun perinteikkäässä Suomi-Ruotsi -maaottelussa stadikalla.

Koin nykyajan ja lipun kohtaamisen mahdottomaksi ja hävitin sen kyynel silmäkulmassa kiukaan tulipesässä asiaankuuluvin menoin, vaikkei se nyt virallisen lipun kriteerejä täyttänytkään.

Vanhan rahakokoelmani suomalaisine ensierän kolikkoineen ja kauniin maanläheisine markan seteleineen kuitenkin säästin. Omassa rahassa elää on vahva muisto.

Nuivanlinna

Quote from: tomkedooni on 25.12.2010, 00:05:33
Mutta esittäisin, että Suomen lippu voitaisiin myös vaihtaa.

Mitäpä suuriin vaihdoksiin kun tuolla Somalian lipulla on meillä perinteitäkin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Somalian_lippu

Sivu 6/12 http://www.suomalaisuudenliitto.fi/Lehdet/Suomen_Mieli_1_2008.pdf

Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.