News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

HS: Pimeillä takseilla on jo vakioasiakkaita Helsingissä

Started by Oluttikka, 23.08.2010, 08:18:22

Previous topic - Next topic

JoKaGO

Quote from: Lord Liberty on 30.08.2010, 19:21:53
Pohjois-Koreassa ei ole vapaata kilpailua, eikä siellä ole firmoja, eikä siellä ole hintojakaan. Onko P-Korean kuluttajat paremmassa asemassa? Harmi ettei tuohon unelmamaahan saa muuttaa koska siellä on hyvin nuiva maahanmuuttovirasto, maahan ei saa mennä kuin virallisen matkatoimiston kautta määräajaksi ja laittomasti tuleva joutuu työleirille.

Merkonomi otti esiin Pohjois-Korea-kortin! Hyvä!

Minun mielestäni matkapuhelut, sähköyhtiöt, katsastus etc. toimivat sääntelyn oloissa ihan yhtä hyvin kuin nytkin, mutta kuluttaja maksoi palvelustaan vähemmän. Siis jonot eivät esim. kännykkäoperaattoreiden help-deskeillä ole ainakaan lyhentyneet "vapaan kilpailun" oloissa. Hinnat sen sijaan ovat pääsääntöisesti pompsahtaneet ylös.

Vapaa kilpailu on ilman muuta parempi kuin sääntely, mutta ei peruspalveluissa. Peruspalvelut kun vapautetaan kilpailulle, syntyy oligopoli, joka on kuluttajalle pahempi kuin (yhteiskunnan) monopoli. Näin ainakin on Suomessa käynyt. Ja tähän vetosin, kun heitin, että taksiliikenteen vapauttaminen ei välttämättä paranna palvelun saatavuutta, saati laske hintoja. Pikemminki edelliset esimerkit Suomessa antavat odottaa päinvastaista.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Lord Liberty

#61
Quote from: JoKaGO on 30.08.2010, 19:56:43
Minun mielestäni matkapuhelut, sähköyhtiöt, katsastus etc. toimivat sääntelyn oloissa ihan yhtä hyvin kuin nytkin, mutta kuluttaja maksoi palvelustaan vähemmän.
Minun mielestäni hinnat ovat tulleet alas hyvin paljon, tässä esimerkki Saunalahden prepaidista: http://saunalahti.fi/prepaid/hinnat.php
Joitain vuosia sitten kännykkäpuhelut olivat niin kalliita ettei kaikilla ollut niihin varaa ja ihmiset asettivat saldorajoituksia yms itselleen.

QuoteNäin ainakin on Suomessa käynyt.
Esimerkiksi?

QuoteJa tähän vetosin, kun heitin, että taksiliikenteen vapauttaminen ei välttämättä paranna palvelun saatavuutta, saati laske hintoja.
Kahden tunnin jonottaminen ja kahdeksan ja puoli euron aloitusmaksu on maailman suurinta. Melkein maailman jokaisessa valtiossa taksiliikenne on vapaampaa kuin Suomessa, ja siten myös jonottaminen ja hinnat pienemmät.

Quote
Pikemminki edelliset esimerkit Suomessa antavat odottaa päinvastaista.

Katsastushinnat ovat tulleet alas vapaan kilpailun johdosta, katso vaikka täältä:
http://www.katsastushinnat.fi
http://www.savonsanomat.fi/teemat/autot/autotalli/autokatsastuksen-hinta-puolittui-kuopiossa/401269
Demokratia on sitä että jokainen saa mitä enemmistö tilaa. Markkinatalous on sitä että jokainen saa mitä itse tilaa

Lord Liberty

#62
Quote from: JoKaGO on 30.08.2010, 19:56:43
Vapaa kilpailu on ilman muuta parempi kuin sääntely, mutta ei peruspalveluissa.

Mikä on peruspalvelu? Jos sähkö ja taksiliikenne on peruspalvelua niin eikö ruokakin sitten ole peruspalvelua?
Kaikki ruokakaupat täytyy siis kansallistaa Oy ValtionRuoka Ab:ksi. Ruokakauppojen valikoima laitetaan yhtenäiseksi ja siitä päättäköön sosiaali- ja terveysministeriö.

Koska markkinataloudessa ahneet kapitalistit pyytävät ruuasta kiskurihintaa, oligopolisoituvat, monopolisoituvat yms. yms. niin Oy ValtionRuoka Ab myyköön ruokaa omakustannehintaan tai sen alle.
Ruokakaupan kustannukset kerätään ruokalupamaksulla, joka on noin kolmesataaeuroa jokaista kansalaista kohden vuodessa. Maksun suorittamalla saatua kuittia täytyy näyttää jokaisen ostoksen yhteydessä muuten ei ole kelvollinen ostamaan ruokaa.

Ruokakauppojen täytyy varata 15% lattiapinta-alastaan ruotsikielisten ruokakulttuurin palvelemiseen, koska Suomi on virallisesti kaksikielinen maa ja ruotsalaiset ovat rikkaus. Markkinataloudessahan meillä oli lukuisia eri ruokakulttuureihin ja makuihin erikoistuneita kauppoja mutta unohdetaan se.

Koska ruokakaupan valikoima on poliittisen päätöksen alainen, saadaan ruokakaupan sisällöstä ikuinen vaaliteema ja riidan aihe, aivan kuten bussipysäkkien sijainti ja eläkeiän pituus. Muutos2011 ottaa yhdeksi vaaliteemakseen sen että suomalainen ruokakulttuuri säilyy ruokakaupan valikoimassa eikä muslimien ruokia oteta liikaa.

http://pasi.blogit.uusisuomi.fi/2010/02/16/oy-valtionsuklaa-ab-anonyymi-kirjoittaja/
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Yle+perustaa+kenkätehtaan/1135245071076
Demokratia on sitä että jokainen saa mitä enemmistö tilaa. Markkinatalous on sitä että jokainen saa mitä itse tilaa

Aschenisto

Äläkä unohda, että Valtion ruoka tarjoaa vain halal-lihaa, koska rasismi, koska se on rikkaus. Ja somalit ja muut muslimit saavat omat vierailuajat, kaupat, minne valkoisilla  ei ole asiaa. Etelä-Afrikan Apartheid kunniaan muunneltuna suvaitsevaisemmaksi!

TN

Quote from: Lord Liberty on 30.08.2010, 18:45:02Jos joskus matkustaisit ankkalammen ulkopuolelle niin tietäisit tämän.
Tää oli hyvä, näin käydään keskustelua ;) Joudun tuottamaan pettymyksen siinä että olen käynyt sentään noin kolmessakymmenessä maassa, ja taksiakin käyttänyt useimmissa. Eihän se toki paljon ole, mutta lisäksi olen perehtynyt taksialan tilanteisiin kymmennissä maissa kirjallisista lähteistä.

Olet ilmeisesti sitä mieltä että Yhdysvalloissa on vapaa taksijärjestelmä. Tämä on tyypillinen asioista ymmärtämättömän raivoajan kommentti. On käyty New Yorkissa, nähty paljon takseja ja päätelty siitä että on vapaa systeemi ja kaikki toimii. Tosiasiassa juuri esim. siellä New Yorkissa sekä taksien määrää että hintoja säännellään aivan yhtä tarkasti kuin Suomessa. Taksiautojen määrä perustuu siihen että Manhattanilla yksi talo vastaa suomalaista kuntaa asiakasmäärältään, ja hinta taas siihen että maahanmuuttajakuskit tekevät työnsä pimeänä. Ei kerry verot eikä eläkkeet. Huom. tämä järjestely sopisi minulle ja varmasti muillekin suomalaisille takseille oikein hyvin: verovapaus ja hinnoista pois 30%. On kuitenkin kohtuutonta vaatia että pysyisimme kilpailemaan hinnalla veroista käytännössä vapaiden yritysten kanssa. Sama koskee New Yorkin ja monen muun Yhdysvaltalaisen kaupungin lisäksi esimerkiksi monen Etelä-Euroopan maan takseja.

Lord Liberty kertoi myös että hän osaa valita taksin sen ovessa olevan yrityksen nimen perusteella. Onko tilanne siis se että kaupungissasi on yksi tai muutama luotettava yhtiö ja loput epäluotettavia (kuten Tukholmassa)? Kuka sitten käyttää niitä epäluotettavia? Onko se mielestäsi hyvä asia? Toimiiko kilpailu, karsiutuvatko huonot pois, vai miten homma toimii? Olisi mukava jos suoraan ilmoittaisit mikä kaupunki on kyseessä niin voisimme yhdessä perehtyä siihen onko taksiliikenteessä siellä päin ongelmia vai toimiiko asiat todella niin hienosti kun teksissäsi annat ymmärtää.

Todellisuudessa paikallisia taksiruuhkia on joka puolella maailmaa isoimmissa kaupungeissa. Kysyntä ja liikenteen sujuvuus vaihtelevat niin paljon. Esim. Helsingissä ainoa hetki viikonloppuaamuöiden lisäksi jolloin taksia joutuu jonottamaan on ydinkeskusta arkiaamuisin klo. 8:30-9, kun liikenne on aivan tukossa ja samaan aikaan valtavat massat pitäisi pystyä siirtämään keskustan hotelleista ja Rautatieasemalta Espooseen klo. 09 alkaviin kokouksiin.

Viikonlopun yöruuhkat saattavatkin olla melko suomalainen ilmiö, syynä tolkuton viinanjuonti (ei voi ajaa omalla autolla), kaikkien juottoloiden kiinni meno kahden tunnin aikana 02-04,  sekä aivan onneton julkinen liikenne.

Ur-ho-man

Quote from: JoKaGO on 30.08.2010, 19:56:43

Siis jonot eivät esim. kännykkäoperaattoreiden help-deskeillä ole ainakaan lyhentyneet "vapaan kilpailun" oloissa. Hinnat sen sijaan ovat pääsääntöisesti pompsahtaneet ylös.


Näin telealaa tuntevana vahva disagree. Jos jokin on Suomessa halpaa niin kännykkään lörpöttely. Suomi on ollut koko 2000-luvun ajan Euroopan halvimpia maita tiukan hintakilpailun siivittämänä. Tosin muistini mukaan ihan parina viime vuonna ei olla enää oltu halvin vaan jossain 3.-5. kieppeillä Euroopassa. Parin vuoden aikajänteellä puhelujen keskimääräinen hinta on saattanut jopa hitusen nousta.

Muistatko vielä aikaa kun minuuttihinnat pyörivät 16-17 sentin hujakoilla? Noista ajoista on menty 6-9 sentin luokkaan.

Jos vertaa vaikkapa sähkön hintaan niin matkapuhelujen hinnat ovat 10 vuodessa romahtaneet ja hintakehitys on ollut kuluttajien kannalta erittäin suotuisaa.

JoKaGO

Sähkölaitokset keksivät rahastaa sähkönsiirrolla, joka maksaa nyt samaa luokkaa kuin itse sähkö.
Kännykkäoperaattorit lukitsevat asiakkaansa niin, että avioeron saa nykyään helpommalla ja nopeammin kuin eron kännykkäoperaattorista. Silloin, kun minuuttihinnat huiteli n. 1mk tienoilla, sai ilmaista puheaikaa 500 minuuttia ilman kk-rajaa. Siis 500 ensimmäistä minuuttia ilmaiseksi. Ei saa enää, koska oligopoli. Myöskään palvelunumeroihin ei ollut ennen jonoa.
Katsastus - no, Eduskuntaa myöten on kyselty, miksi vapaa kilpailu nosti hinnat moninkertaiseksi. Lakia ollaankin taas muuttamassa tästä syystä.
Ruokakaupan oligopoli ottaa tuotteen hinnasta nyt jo enemmän kuin mitä (suomalainen) alkutuottaja saa. Aukioloajat vapautettiin, mutta miksi liikkeitä pidetään auki sunnuntaisin, vaikka "se on niin kallista"? Missä viipyy ruokakauppaketju, joka pitää liikkeet auki ma-pe klo 12 - 20, muun ajan kiinni, siirtäen säästyneet kustannukset täysimääräisenä hintoihin?

Taksit... Vimuumittaa, kun joutuu jonottamaan taksia kapakkaillan jälkeen, mutta en usko, että lupien määrän dramaattinenkaan lisääminen parantaa tilannetta. Onhan jo nyt pimeitä takseja, kuten tämän ketjun alussa kerrotaan. Käryn mahdollisuus on niin pieni, että käytännössä meillä on jo "vapaa kilpailu" taksiliikenteessä. Veikkaan, että jonot jää ja hinnat nousevat jos taksiliikenne vapautetaan. Peruste: ks. yllä.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Lord Liberty

Kävin hiljattain euroopan 2010 kulttuuripääkaupungissa Pécsissä, kaupungin väkiluku on 157 680 ihmistä joten se on suunnilleen Turun kokoinen eikä jää niin kauaksi Tampereestakaan. Neljän kilometrin matka taksilla maksoi kolme ja puoli euroa, eikä taksia saanut odottaa ollenkaan.

Turistit jotka menevät katsomaan ensivuoden kulttuuripääkaupunkia - Turkua - tulevat järkyttymään taksimafian käytöksestä, kun pelkkä aloitusmaksu on kahdeksan ja puoli euroa, siis tunnin odottelun jälkeen. Jos satut menemään väärään taksiin taksimafia tulee repimään sinut ulos ja jos tosi huonosti käy niin taksimafia vieläpä raiskaa ja tappaa.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2192070

Demokratia on sitä että jokainen saa mitä enemmistö tilaa. Markkinatalous on sitä että jokainen saa mitä itse tilaa

TN

Quote from: Lord Liberty on 31.08.2010, 23:18:14
Kävin hiljattain euroopan 2010 kulttuuripääkaupungissa Pécsissä... Neljän kilometrin matka taksilla maksoi kolme ja puoli euroa, eikä taksia saanut odottaa ollenkaan.
No niin, Unkarissa elintaso on aivan eri luokkaa kuin Suomessa eikä siellä ole juuri sosiaaliturvaa estämässä halpatyövoiman käyttöä eikä veroja todellakaan taksikuskit maksele, eli siinä mielessä reilu vertailukohde, kiitos siitä.

Lainaan tähän ensimmäisen Googlella löytämäni Pecsin takseja koskevan neuvon (Vitual touristista):
"Pecs taxis are not as bad as the ones in Budapest, but still be alert and use public transportation if possible. In Budapest I recommend Zona Taxi and in Pecs I recommend Volan Taxi as a choice of taxi, when no public transport is available. "

Toinen: "If you want to take a taxi, choose Volán or Euro Taxi, otherwise you can pay a fortune for the journey. "

Volan taxin hinnaston mukaan 4 kilometrin matka maksaa keskustassa vähintään EUR 3,89, keskustan ulkopuolella selvästi enemmän. Lisäksi 15-20 % pimeää tippiä odotetaan, jolloin loppusumma on vähintään 4.47 euroa. (Tuossa laskelmassa oletan että ns. aikataksa ei pyöri yhtä aikaa matkataksan kanssa kuten monessa maassa on tapana. Näin kun hinnastot saadaan näyttämään halvemmilta. Tähän perustuu esim. se että jotkut väittävät Taxi Stockholmin (vapaa kilpailu) olevan halvempi kuin Taksi Helsingin (maksimihinta määrätty asetuksella), vaikka näin ei ole. Suomessa aikataksa ja matkataksa kun eivät ole koskaan yhtäaikaa päällä.)

Suomessa neljän kilometrin matka päivällä maksaa 10,50 euroa. Ei tarvitse miettiä tippiä ja verot sekä eläkkeet maksetaan.

Jos haluat tuollaisen veroja maksamattoman kusetusparatiisin tänne niin ole hyvä vaan. Olen aivan varma että Pecsin jälkeen Turkuun tulevat turistit ovat aivan onnessaan suomalaisesta taksista, kuten lähes kaikki turistit järjestään ovat. Joo, lähtömaksu yöllä melko korkea, mutta autot ja kuskit turvallisia ja luotettavia. Ja autojen saatavuus erinomainen viikonlopun aamuyön tunteja lukuunottamatta.

Kirjoituksen loppuosa raiskaavine taksimafia -höpinöineen paljastaa asenneilmapiirisi niin hyvin että sitä ei juuri ole aihetta kommentoida. Jos yhtä mielenterveytensä menettänyttä kuljettajaa ei saatu ajoissa pois ratista niin se on toki surkeaa, mutta ei sillä voi perustella siirtymistä järjestelmään jossa huijaaminen on oletusarvo, ei poikkeus.

Lord Liberty

#69
Quote from: TN on 04.09.2010, 14:39:31
mutta ei sillä voi perustella siirtymistä järjestelmään jossa huijaaminen on oletusarvo, ei poikkeus.

Tossahan juuri esittelit Unkarin järjestelmän jossa huijaaminen ei ole oletusarvo, vaan ihmiset voivat itse valita luotettavan taksifirman. Suomessahan huijaaminen on oletusarvo, joka ikinen taksimatka on niin kallis että muualla maailmassa ihmiset valittaisivat viranomaisille ryöstöstä.
QuoteKirjoituksen loppuosa raiskaavine taksimafia -höpinöineen paljastaa asenneilmapiirisi niin hyvin että sitä ei juuri ole aihetta kommentoida. Jos yhtä mielenterveytensä menettänyttä kuljettajaa ei saatu ajoissa pois ratista niin se on toki surkeaa, mutta ei sillä voi perustella siirtymistä järjestelmään jossa huijaaminen on oletusarvo, ei poikkeus.

Yksi taksimafian luomista myyteistä on että taksimafia takaisi asiakkaiden turvallisuuden. Nämä yksittäistapaukset joita ei saa yleistää, osoittaa ettei niissä väitteissä ole mitään järkeä.
Demokratia on sitä että jokainen saa mitä enemmistö tilaa. Markkinatalous on sitä että jokainen saa mitä itse tilaa

TN

Nopea olet päivystämään, mukavaa että aihe kiinnostaa. En kylläkään esitellyt luotettavaa taksia vaan kaksi firmaa jotka eivät välttämättä huijaa. Yleisneuvohan oli toki "älä käytä taksia".

Lainataan toista palstaa "ETripTips": "Most taxis want to scam you, so agree on a price before you leave. One taxi-company is owned by the city council -they all use the meter, so they're all OK. All taxis want to bring you to brothels or nudie-bars (they get kick-backs) -do so at your own risk. "

No, turha sinun kanssasi on kinata. Tehdäänkö niin että ajelet noilla Suomen pimeillä takseilla ja minä jatkan tätä verojen maksua. Sopii minulle, koska luulen että matka kanssasi tuskin on kovin onnistunut tuolla asenteella. On aivan pöyristyttävää väittää että asiakkaiden turvallisuuden tai omaisuuden vaarantumiset Suomessa eivät olisi todellisia yksittäistapauksia 50 miljoonan vuosittaisen taksimatkan joukossa. Kuskien turvallisuus onkin sitten toinen asia.

http://www.taksiliitto.fi/ajankohtaista/?NewsAction=ShowNewsItem&ItemId=7007

Lord Liberty

Quote from: TN on 04.09.2010, 15:07:33
Tehdäänkö niin että ajelet noilla Suomen pimeillä takseilla ja minä jatkan tätä verojen maksua.

Tämä olisi mahtava sopimus, mutta jostain syystä taksimafia alkaa käyttämään väkivaltaa jos ihmiset valitsevat jonkun muun palveluntarjoajan.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/62892-taksisota-helsingissa-%E2%80%9Dasiakkaita-revitty-autoista%E2%80%9D
Siinä missä ulkomailla väkivaltaiset taksikuskit voi välttää välttämällä heidän taksejaan, Suomessa se ei onnistu kuten tuosta uutisesta voi lukea.
Demokratia on sitä että jokainen saa mitä enemmistö tilaa. Markkinatalous on sitä että jokainen saa mitä itse tilaa

TN

Quote from: Lord Liberty on 04.09.2010, 15:18:03
Siinä missä ulkomailla väkivaltaiset taksikuskit voi välttää välttämällä heidän taksejaan, Suomessa se ei onnistu kuten tuosta uutisesta voi lukea.
Heh heh, olet kyllä liikuttava. No, provosointi on taitolaji, sinulta se ei onnistu mutta ns. "Maxitakseilta" kyllä onnistui muutaman kerran. Se on totta että taksiasemilta ei Suomessa juuri pimeää taksia voi ottaa ja hyvä niin. Pitäähän laillisen järjestelmän kannattajille olla selvää mistä saa laillisen ja turvallisen kyydin ja mistä ei. Mutta neuvokkaana maailmankansalaisena varmaan tiedät mistä niitä pimeitä kyytejä löytää, ja voithan aina pyytää heiltä puhelinnumeroita josta voit noutajaa tiedustella. Markkinatalouden lakien mukaan pimeät "taksit" eivät viikonlopun kysyntähuipun aikaan toki ole yhtään halvempia kuin veronsa maksavatkaan taksit, mutta se tuskin sinua haittaa. Periaate lienee tärkeämpi.

Lord Liberty

Mielestäni asiakkaiden repiminen kilpailijan liiketilasta on pahaa.
Ihmiset eivät hyväksyisi jos ruokakauppias tulisi repimään sinut ulos kilpailijan liiketilasta, mielestäni sitä ei tule hyväksyä missään muussakaan liiketoiminnassa.

Jos yrittäjän täytyy turvautua väkivaltaan pitääkseen asiakkaat, pitäisi yrittäjän kysyä itseltään onko palvelu liian kallista tai tuote liian huonoa kun asiakkaat vaihtaa palvelun tarjoajaa.
Demokratia on sitä että jokainen saa mitä enemmistö tilaa. Markkinatalous on sitä että jokainen saa mitä itse tilaa

TN

No, nyt täytyy lähteä töihin lauantain yövuoroa puskemaan (kiitos motivoinnista), mutta vielä vaivaudun kommentoimaan että varmasti ymmärrät että asiakkaat eivät todellakaan "valinneet" tuota "kilpailevaa yritystä" vaan "kilpaileva yritys" yritti taksiasemalle ajamisella, taksikylttiä muistuttavalla valokuvulla ja "Maksitaksi"-tekstillä harhauttaa asiakkaat luulemaan että he ovat aikeensa mukaisesti todella astumassa lailliseen taksiin, jonka kyydin maksimihinta olisi siis määritelty, vakuutukset maksettu ja kuljettaja koulutettu. Tosiasiassa ylilaskutuksen kohteeksi joutunut asiakas ei sitten voinutkaan valittaa mihinkään, koska hän ei ollutkaan ollut oikeassa taksissa vaikka oli näin kuvitellut. "Mitäs et sopinut hintaa etukäteen".

Käsirysy on aina väärin, ja nuo pari kolme rankalla provosoinnilla aiheutettua tapausta ovat toki valitettavia. Tosin niidenkin todellisista tapahtumista on olemassa ns. "Maksitaksin" versio ja sitten muiden versio. En lähtisi tällä perusteella aivan samanlaista itkukuoroa vetämään kuin sinä mutta toki siihenkin sinulla oikeus on jos se helpottavalta tuntuu. Hei hei, ja mukavaa iltaa.