News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-06-01 Romanit - tuntematon vähemmistömme (yhdistetty)

Started by Iloveallpeople, 01.06.2010, 09:57:16

Previous topic - Next topic

nonoo

Niin eipä nuo juurikaan luottamusta herätä, 99% manneista pilaa sen 1% maineen, kuten sanotaan. Naapureina asusteli kun olin poikanen manneja, joskus lähes 30 vuotta sitten. Jo pennusta lähtien varastelivat kaikkea, eli hyvin oli opetettu lapset alalle. Omien kokemusten perusteella, ei se huono maine ole todellakaan tullut tyhjästä. Eikä nämä varmaan olleet edes pahimmasta päästä.

menninkäinen

Minulla oli työkaverina romaani kun hoitoalalla olin. Laiskahan se oli kun lapamato mutta töissä kuitenkin. Ainut töitä tekevä romaani jonka tiedän.

Kertoi että valkolaisia jotka pukeutuu kun mustalaiset kutsutaan "suoleksi". :D

Muuta hyvää en keksi romaaneista.

Suomitalon renki

Kyllä heidän V:mäiset tavat tunnetaan ihan riittävän hyvin. Enkä halua oppia niitä yhtään lisää. Siinä on väestönryhmä, joka ei halua tutustua minun tapoihin ja arvostaa niitä. Kun oikein mietin, niin noin 40 vuoteen en ole törmännyt vielä ystävälliseen, ymmärtäväiseen sekä rehelliseen Romaniin Suomessa. Mielelläni oppisin heiltä jotain kivaa ja hyödyllistä, mutta eipä ole tullut sellaista asiaa vielä vastaan. Totoa en tykkää pelata, kesällä kuljen mieluummin sandaaleissa kuin saappaissa, pitsiliinakaupalla en halua häiritä ihmisiä, huuhaa ennustamiseen en usko.     

Sunt Lacrimae

Viimeksi kun törmäsin kansallispukuisen suosikkivähemmistömme edustajiin niin se oli työmatkalla aamuvuoroon kun pysähdyin yöhuoltoasemalle ostamaan tupakkia. Pari heimolaista miestä ja pari naista, ilmeisesti toisen naisen synttäreitä viettämässä, heti piirittämässä ja väen väkisin monkumassa notta "osta jotain meille". Teki mieli sanoa, että menkää töihin jos ei riitä rahaa ostaa itse, mutta onnistuin kumma kyllä pitämään suuvärkkini kurissa.  ;D

Jäi tupakat ostamatta kun otin bakkia samalla muistuttaen itseäni siitä, että duunikassissa oli itse asiassa töitä varten erinäisiä voimankäyttövälineitä. Eivät kuitenkaan seuranneet vaan menivät kiusaamaan jotain nurkkapöydässä istuneita pultsareita, ja poistuessa mietiskelin sen ironisuutta, että nyt tuli eka tilanne jossa päälläni olleita suojaliivejä olisi voinut tarvita ja sekin vasta työmatkalla.

Isäni on kerran matkalla lähikuppilasta kotiin ryöstetty puhtaaksi kahden mustalaismiehen toimesta, auton avaimiakin myöten mutta eivät onneksi onnistuneet löytämään oikeaa kärryä. Töissä on näiden velikultien edesottamuksia tultu seurattua useaan otteeseen, kumman nopeasti keskeytyy kauppareissu ja halajaa mieli takaisin tien päälle kun näkevät että siellä pikkumarketissa sattuukin syystä tai toisesta olemaan vartijatunnuksinen haalarisetä käymässä. Tosin työnantajani ei suuressa viisaudessaan jaa haalareita kentälle, mutta tajuatte pointin. Tosin taisin olla tuossa tilanteessa itse rasisti kun pelmahdin sattumalta tupakkapaikalta sisään kassalinjalle kun Kyösti ja Miranda saapuivat asioimaan.  ;)

Muutenkin julkisilla paikoilla liikkuessa kaaleiden käytös tuntuu olevan tarkoituksella röyhkeätä, eräänlaista julkisen tilan valtaamista herättämällä yleistä pelkoa ja epämukavuuden tunteita kanssaihmisissä. Siis niiden vähemmistön edustajien toimesta, jotka kuuluvat siihen Steissillä ja muualla maleksivaan sakkiin, joko jonkin sortin alemmuuskompleksin vuoksi tai ihan oikeasti tukemaan sellaista pikkurötöstelyä.

Kyllä romanikulttuuri itse on syypää suurimpaan osaan romanien nykyongelmista. Loppuihin taitaa sitten olla syypäänä sosiaalidemokratia.
Play stupid games, win stupid prizes.

Fincum

Minulla on tiedossa vain muutama kohtaaminen romanien kanssa, mutta yksi on erityinen.
Kauan sitten taloni pihalla oli rakennustarvikkeita. Romanien auto ajoi pihaan, ja ikkunasta nainen kysyi ja intti, saako tavaroita ottaa? Pienten lasten kanssa kotona oleva vaimoni vastasi, että ei varmasti saa ottaa, ei todellakaan, voisitte samantien poistua.
Auton takapenkiltä romanilapset, siis lapset, yllyttivät naista sanoen, että mennään ja otetaan vaan, ei välitetä tuosta (vaimostani).
Tuon tapauksen jälkeen en ole oikein osannut uskoa asioiden kehittyvän parempaan suuntaan.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

Elemosina

Quote from: Sitruunamelissa on 18.08.2011, 19:05:01
Kirjoitin vastineen ja olin yllättynyt, että sen saattaa saada näkyviin siihen Ylen sivulle kommenttiosuuteen. Laitan sen nyt kuitenkin myös tähän.

Vastine Pekka Paateron kolumniin Romanit - tuntematon vähemmistömme

Kirjoituksesi herätti paljon ajatuksia ja haluan ilmaista mielipiteeni.

Ensimmäisenä rinnastat saamelaiset ja romanit vähemmistöryhminä toisiinsa, ja kirjoitat "Romaneistakin puhutaan vain jokakeväisenä kerjääjäilmiönä...". En tiennytkään, että myös saamelaiset ovat myös kerjääjäilmiö. Kertoisitko lisää tästä?

----

Jotkin osat romanikulttuurista, kuten mainitsemasi kieli, saattavat ollakin sellainen rikkaus, jota ei kannata päästää häviämään heidän omassa keskuudessaan, mutta jonka mahdollinen opetus tulisi järjestää järkevästi keskittäen. Kuitenkin heidän kulttuuriinsa näyttää kuuluvan myös monia sellaisia piirteitä, jotka huonojen kokemuksien kautta muuttuvat joskus torjuvaksi asenteeksi romaneja kohtaan. Nykyään, romaneiden oltua jo vuosisatoja osa Suomalaista yhteisöämme, on lähes naurettavaa enää puhua ennakkoluuloista, sillä se sana viittaa luuloihin asioista, joista ei ole minkäänlaista etukäteistietoa, eikä -kokemusta. Suomessa on jo molempia ollut pitkään ja kertomasi esimerkit turkulaiselta huoltamolta, toisesta kaupasta tai Kaupunginteatterin musiikki-illasta ovat todennäköisesti johtuneet useista kokemuksista, ei mistään yksittäisestä eikä mistään luuloista. Kantasuomalaisten asenteisiin ja tuleviin kokemuksiin Suomen romaneista voivat vaikuttaa todellakin vain romanit itse ja siinä varmasti todella riittää tekemistä.

Hyvin kirjoitettu ja hyvin perusteltu teksti! Aplodit täältä sinulle, Sitruunamelissa. Taidatpa olla harjaantunut kirjoittaja.

Edelleenkin kuulun itse siihen outoon porukkaan, joka on ollut yhteisen harrastuksen kautta tekemisissä kotimaisten romaniemme kanssa, eikä ongelmia ole ollut vaikka kohtaamisia on kertynyt. Lienee yhteinen harrastustaustamme syynä.

Sensijaan noiden ulkomailta tänne tunkeneiden romanien kanssa minulla on ollut monia kohtaamisia, eikä niistä yksikään positiivinen. Minua hieman huolestuttaa se, että kun keskutellaan noin yleisesti ottaen ulkomaan romaneista ja kun heitä halutaan puolustella tms niin vedetään peliin kotimaan romanit ja nostetaan esiin kun ne meidän kotimaan romanitkin ovat niin ja näin tms. Näillä kahdella ryhmällä ei ole juurikaan yhteistä vaikka samaa etnistä alkuperää ilmeisesti ovatkin. Kotoperäisten romaniemme kanssa olevat ongelmat ovat aivan eri sarjaa kuin noiden ulkomailta tänne tulleiden kanssa. Siksi minusta olisi hyvä huomioida että mistähän romaneista milloinkin puhutaan eikä sotkea suomalaisia romaneja, siistejä ja taloissa asuvia näihin ulkomaalaisiin laittomasti leiriytyviin roskia ympärilleen levitteleviin ryhmiin.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

jupeli

Quote from: Miniluv on 01.06.2010, 10:53:39
Quote from: BastardoGrande on 01.06.2010, 10:21:31
Mustalaisia on yritetty rahalla integroida työtätekeviksi ympäri Eurooppaa nelisensataa vuotta.
Olisiko jo aika alkaa vaatia sitä itseyrittämistä ja töihin menoa?

Ikävä romuttaa hyvää fantasiaa, mutta mustalaisia on orjuutettu euroopassa, Suomessa on ollut hirttolakia ja muuta.

Mistään integroinnista ei voi puhua, jos puhutaan 400 vuoden ajanjaksosta.

Ja minkähän maan lakien alla silloinen suomalaisten alue oli?
No tietenkin ensteks Ruotsin ja sitten Venäjän, joten mielestäni suomalaisia on turha siitä vastuuseen laittaa.
On vaikea uskoa, että itsenäisen Suomen aikana meillä oli minkäänlaista "mustalaistenhirtttolakia".

atella

Quote from: Huhhai! on 19.08.2011, 09:33:05
Minulla on Suomen romaneista todella ikäviä kokemuksia.  :-\ Jo ala-asteikäisenä aikuinen romani ajoi minua puukolla perästä uhaten tehdä ruumiillista väkivaltaa ja törkeän ruumiinvamman. Pääsin pakoon, vanhempani ilmoittivat poliisille -> poliisi ei ottanut asiaa käsittelyyn. :-X

Olit ala-asteikäinen. Kouluissa on sellainen käsite kuin koulukiusaaminen. Aivan naurettava ja vääristelevä sana ilmiölle joka on itse asiassa vakava rikos.

Voipi olettaa että meni kiusaamisen piikkiin. On siis ei mitään. Perverssi maailma.
"On totta että voit huijata kaikkia ihmisiä jonkin aikaa;
voit jopa huijata joitakin ihmisiä kaiken aikaa;
mutta et voi huijata kaikkia ihmisiä kaiken aikaa."

- Abraham Lincoln

Imperium

Romanit ovat etuoiketettu ja etuoikeuksistaan täysin rinnoin nauttiva vähemmistö. Vastaavanlaista hyysäämistä ei ole suotu millekkään muulle vähemmistölle. Silti romanien asiat ovat miten ovat, olisiko yhteiskunnan aika muuttaa asennoitumistaan? 1000 vuotta epäonnistunutta kotouttamispolitiikkaa eurooppalaisiin yhteiskuntiin kertoo omaa kieltään.
Jatkuva höpö-höpö -lätinä jotenkin erinomaisesta ja rikkaasta kulttuurista on täyttä puppua, kulttuurista, joka vieroksuu työntekoa ja noudattaa keskiaikaisia kunnia -ja käyttäytymissääntöjä.

Ernst

Quote from: Imperium on 19.08.2011, 19:46:38
Romanit ovat etuoiketettu ja etuoikeuksistaan täysin rinnoin nauttiva vähemmistö. Vastaavanlaista hyysäämistä ei ole suotu millekkään muulle vähemmistölle. Silti romanien asiat ovat miten ovat, olisiko yhteiskunnan aika muuttaa asennoitumistaan? 1000 vuotta epäonnistunutta kotouttamispolitiikkaa eurooppalaisiin yhteiskuntiin kertoo omaa kieltään.
Jatkuva höpö-höpö -lätinä jotenkin erinomaisesta ja rikkaasta kulttuurista on täyttä puppua, kulttuurista, joka vieroksuu työntekoa ja noudattaa keskiaikaisia kunnia -ja käyttäytymissääntöjä.

Hannu Karpo ja allekirjoittanut ovat ihmetelleet, kuuluuko romanikulttuuriin pysäköidä auto nimenomaan invalideille varatuille paikoille. Kai se kuuluu, kun he niin poikkeuksellisen säännöllisesti tekevät.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

LW

Quote from: Elemosina on 19.08.2011, 12:27:50
Näillä kahdella ryhmällä ei ole juurikaan yhteistä vaikka samaa etnistä alkuperää ilmeisesti ovatkin. Kotoperäisten romaniemme kanssa olevat ongelmat ovat aivan eri sarjaa kuin noiden ulkomailta tänne tulleiden kanssa. Siksi minusta olisi hyvä huomioida että mistähän romaneista milloinkin puhutaan eikä sotkea suomalaisia romaneja, siistejä ja taloissa asuvia näihin ulkomaalaisiin laittomasti leiriytyviin roskia ympärilleen levitteleviin ryhmiin.

Tästäkin ketjusta löytyy paljon esimerkkejä siitä, että suuri(n?) osa suomalaisista romaneista on aivan samaa porukkaa kuin tulokkaatkin. Omalla kaveripiirillänikin on ollut vuosien varrella todella ikäviä kokemuksia heistä, ja aivan hämmästyttävän paljon, kun ottaa huomioon, että heitä on kokonaisuudessaan vain kymmenen tuhatta, ja osa elää ihan normaalia elämää. Joidenkin somaleidenkin keskuudesta löytyy syrjäytyneisyyttä, rasismia ja yleistä asennevammaisuutta, mutta en ole koskaan saanut sitä kuvaa, että merkittävä osa heistä tekisi 80 tunnin työviikkoa yleisenä kusipäänä.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

requiem

Quote from: M on 18.08.2011, 17:39:01
Quote from: Veli Karimies on 18.08.2011, 17:13:19
Romanien pitäisi vaan nyt ymmärtää, että maailma muuttuu ja silleen. Turha haikailla ikivanhojen tapojen perään ja oppia elämään muuttuvan yhteiskunnan mukaan. Ja silleen.

Minusta heidän ei pitäisi haikailla menneen monokulttuurinsa perään, sellaisen mustalaisten Impivaaran. Heidän pitäisi hyväksyä monikulttuurinen Suomi.

No eläs nyt turhaan kärjistele  ;)

Mielestäni on aivan normaalia, että kulttuuri muovautuu aikojen saatossa - ottaa sisälleen hyviksi todettuja vaikutteita ja torjuu huonoiksi havaitut (itse luen monikulttuurin tähän sarjaan). Toki tällaisen kehityskulun kautta on suomalaistakin kulttuuriperintöä menetetty (mahdollisesti ainiaaksi), mutta tästä huolimatta tuohivirsuista, maakuopasta ja muista arkielämän kannalta selvästi epäkäytännölliseksi käyneistä kulttuurisista piirteistä luopuminen ovat olleet eduksi suomalaisillekkin. Myönnän, nyt taas minä tulin kärjistäneeksi.

Mutta en ymmärrä miksi ei samaa voisi olettaa Suomenkin romaneilta. Jos elämänsä modernissa yhteiskunnassa haluaa tehdä vaikeaksi takertumalla ehdottomasti vuosisatojen takaisiin perinteisiin, niin mikä ettei, mutta turha siitä on sitten muille ruikuttaa. Ja kuinka monen perunanenän kohdalla voisi olettaa vastaavaa ruikutusta, jos vaikkapa taloa rakennettaessa pitäisi suorittaa seuraava rituaali ja noudattaa sen ohjeita orjallisesti?

Mainostetaan nyt kuitenkin vielä tätä Taivaannaulan blogia. Tietoa sieltä löytyy suomalaisesta muinaisuskosta, kansanuskosta ja kansanperinteestä - vaikka se ei nyt muutoin aihetta sivuakkaan.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Timo Hellman

QuoteSe on siis vanhempi kuin koko maahanmuuttajapolitiikkamme, joka on vain 40 vuoden ikäistä.

*FIUUUUU* Mitähän politiikkaa sitten mahtoivat olla vastaanottoleirien perustaminen Kronstadtin kapinallisille ja heimopakolaisille Itä-Karjalasta ja Inkeristä?
Etsivän Keskuspoliisin Passi- ja valvontaosasto sekä sisäministeriön ulkomaalaistoimisto olivat vain turisteja varten?

:facepalm:

Oli tuossa kolumnissa ihan asiaakin. Vähemmistön omasta vastuusta nuoren polven työllistymisessä ja pärjäämisessä, sekä vastakkainasettelusta kantaväestön kulttuurin suhteen ei ole puhuttu mitenkään liiaksi.

Mikä minua tässä vähemmistössä ihmetyttää, on varsinkin sen nuorten miesten ilmaisema uho ja hienoinen aggressiivisuus mikä manifestoituu pikku piruilun muodossa. Ja tämä piruilu onkin sitten usein omaa luokkaansa. Aikaisemmalla asuinseudullani odottelin asemalla bussia Helsinkiin niin kaksi vellosta tuli juttelemaan. "Mihin oot menossa?" "Helsinkiin." "Vai että Helsinkiin! Helsinkiin huorailemaan." Tämä sellaisella virneellä ettei takuulla jää epäselväksi että vittuillaanhan tässä. Olin kuin puulla päähän lyöty. Huorailemaan?  ???

Tällä seudulla heimon pikkupojat kauppasivat ihan OK laatuisia T-paitoja ja toivottivat äidilleni vielä Jumalan siunaustakin kun hän osti isälleni pari kesäpaitaa.  :)

Täällä kulttuuripääkaupungissa kotoperäinen vähemmistö näkyy hyvin vähän keskustan katukuvassa Liston-nimistä pultsaria lukuunottamatta, Romanian "turisteja" näkyykin sitten senkin edestä.
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

nimetönkeskustelija

Quote from: M on 19.08.2011, 19:59:32

Hannu Karpo ja allekirjoittanut ovat ihmetelleet, kuuluuko romanikulttuuriin pysäköidä auto nimenomaan invalideille varatuille paikoille. Kai se kuuluu, kun he niin poikkeuksellisen säännöllisesti tekevät.

He olettavat että myös aivoinvalidi saa käyttää invalidipaikkoja.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

nimetönkeskustelija

Quote from: Huhhai! on 19.08.2011, 09:33:05
Minulla on Suomen romaneista todella ikäviä kokemuksia.  :-\ Jo ala-asteikäisenä aikuinen romani ajoi minua puukolla perästä uhaten tehdä ruumiillista väkivaltaa ja törkeän ruumiinvamman. Pääsin pakoon, vanhempani ilmoittivat poliisille -> poliisi ei ottanut asiaa käsittelyyn. :-X

Toisen kerran aikuisena minua ja perhettäni uhattiin törkeästi parin romanin taholta. Yksityiskohtia en kerro koston pelossa. Sitä ennen käyttivät minua taloudellisesti hyväksi. Poliisi sanoi, että terveyteni nimissä on parempi olla tekemättä juttua. :-X Muutin paikkakunnalta pois. Mieleltään vajavaista tuttavaani kuppasivat vuosia. :-X Kaveriltani iskivät ryöstön yhteydessä hampaat täysin kirjaimellisesti kurkkuun. Toiselta kaverilta puukolla ryöstettiin kännykkä.  :-X Toiselta yritettiin ryöstää auto :-X Uskon, että vain pieni osa romanirikollisuudesta tulee tilastoihin.

Tosiasia on, että romaneita pelkään henkeni edestä. Arabeja en lainkaan. Somaleja pelkään jonkin verran.(Kaksi somalia hakkasi insinöörikaverini leuan murskaksi ilman syytä.) Ja kaikki tuo pelko vain omien ja lähipiirini kokemusten vuoksi. Voiko muuten saada rikossyytteen, jos kertoo itseensä kohdistuvista rikoksista? Onko edellä kirjoittamani vihapuhetta? En vihaa, mutta koen pelkoa...Yritän muistaa, että vain osa romaneista on rikollisia   :'(

(Jonkin vähemmistöryhmän edustajan/edustajien tekemien rikoksien perusteella ei pidä leimata koko väestöryhmää. Integraatiota ja parempaa maahanmuuttopolitiikkaa meillä on kuitenkin oikeus vaatia!)

Enpä usko että omien kokemusten kertominen on lain mukaan rikollista. Sen sijaan poliittisen eliitin sekä heitä mielistelevän toimittajakunnan mielestä on vihapuhetta kertoa itseensä mamujen tai muiden vähemmistöjen kohdistamasta väkivallasta.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

Kanaan

QuoteTäällä kulttuuripääkaupungissa kotoperäinen vähemmistö näkyy hyvin vähän keskustan katukuvassa Liston-nimistä pultsaria lukuunottamatta, Romanian "turisteja" näkyykin sitten senkin edestä.

Listonko sen keräävän partasuun nimi on?

Harmiton kaveri, vähän kuin Humalistonkadun Pasi.

Elemosina

Quote from: LW on 19.08.2011, 20:23:23
Quote from: Elemosina on 19.08.2011, 12:27:50
Näillä kahdella ryhmällä ei ole juurikaan yhteistä vaikka samaa etnistä alkuperää ilmeisesti ovatkin. Kotoperäisten romaniemme kanssa olevat ongelmat ovat aivan eri sarjaa kuin noiden ulkomailta tänne tulleiden kanssa. Siksi minusta olisi hyvä huomioida että mistähän romaneista milloinkin puhutaan eikä sotkea suomalaisia romaneja, siistejä ja taloissa asuvia näihin ulkomaalaisiin laittomasti leiriytyviin roskia ympärilleen levitteleviin ryhmiin.

Tästäkin ketjusta löytyy paljon esimerkkejä siitä, että suuri(n?) osa suomalaisista romaneista on aivan samaa porukkaa kuin tulokkaatkin. Omalla kaveripiirillänikin on ollut vuosien varrella todella ikäviä kokemuksia heistä, ja aivan hämmästyttävän paljon, kun ottaa huomioon, että heitä on kokonaisuudessaan vain kymmenen tuhatta, ja osa elää ihan normaalia elämää. Joidenkin somaleidenkin keskuudesta löytyy syrjäytyneisyyttä, rasismia ja yleistä asennevammaisuutta, mutta en ole koskaan saanut sitä kuvaa, että merkittävä osa heistä tekisi 80 tunnin työviikkoa yleisenä kusipäänä.

Puhunkin omista kokemuksistani, olen ilmeisesti ollut onnekas ainakin toistaiseksi.

En väitä etteikö ongelmia olisi, päinvastoin. Väitän vaan että ongelmat kotimaistemme kanssa ovat toista kaliiberia kuin näiden tuontiromaneiden. Lisäksi tunnistamme kotimaisemme ja tiedämme miten heidän kanssaan pitää toimia ja mitä heiltä voi odottaa, kun näiden tuontiromanien röyhkeydellä ei ole rajaa ja heillä on vieläkin vaikka kuinka monta konstia hihassa, sellaisia konsteja, joita ei ole Suomessa nähtykään - vielä.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

MoonShine

Tietenkin nauttivat etuoikeuksistaan kun 'suvaitsevaisto/tärähtäneistö' mahdollistaa sen valtaväestön kustannuksella.

Tosin hyysärit ovat nyt parikymmentä vuotta halineet uutta kansanosaa, joten suomalaiset romanit saattavat jäädä vähän paitsioon.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

Virgil Caine

Quote from: jupeli on 19.08.2011, 12:44:10
Quote from: Miniluv on 01.06.2010, 10:53:39
Quote from: BastardoGrande on 01.06.2010, 10:21:31
Mustalaisia on yritetty rahalla integroida työtätekeviksi ympäri Eurooppaa nelisensataa vuotta.
Olisiko jo aika alkaa vaatia sitä itseyrittämistä ja töihin menoa?

Ikävä romuttaa hyvää fantasiaa, mutta mustalaisia on orjuutettu euroopassa, Suomessa on ollut hirttolakia ja muuta.

Mistään integroinnista ei voi puhua, jos puhutaan 400 vuoden ajanjaksosta.

Ja minkähän maan lakien alla silloinen suomalaisten alue oli?
No tietenkin ensteks Ruotsin ja sitten Venäjän, joten mielestäni suomalaisia on turha siitä vastuuseen laittaa.
On vaikea uskoa, että itsenäisen Suomen aikana meillä oli minkäänlaista "mustalaistenhirtttolakia".

Mustalaismiesten hirttäminen tavattaessa oli kuninkaallisen Ruotsin lainsäädäntöä, ja tämä laki oli voimassa myös Suomessa. Kun täkäläiset viranomaiset eivät sitä noudattaneetkaan, vaan antoivat olla hirttämättä.

Näin muodostui tilanne, että suvaitsevainen Ruotsi oli pitkän aikaa *mustilaisvapaa*, ja Svean valtakunnan mustalaiset olivat paenneet ulkomaille tai Suomen herttuakuntaan jossa riikinruotsalaisten väkivaltageenit eivät vaikuttaneet.

Suomessa ei ole koskaan vainottu mustalaisia, mitä nyt on vaadittu noudattamaan yleisiä lakeja siinä kun muutkin.

Tapiotar

En rinnasta saamelaisia ja romaneja.

Suomi on kymmeniä vuosituhansia ollut myöskin saamelaisten aluetta, muut suomalaiset kansat ajoivat heidät pohjoisemmaksi. Saamelaisille kuuluvat kaikki täydet oikeudet maassamme. Heistä tosiaan voisi pitää parempaa huolta. Saamelaiset pyrkivät pitämään saamelaista kulttuuriaan voimakkaasti esillä, niin me suomalaisetkin voisimme vielä enemmän tehdä.

Romanit kai kulkeutuivat goottien mukana lähi-idästä ja saapuivat myöhemmin Suomeenkin, ruotsalais-goottilaisten valloitusten mukana. Suomen ruotsalaiset eivät kuitenkaan pidä siitä, että he puhuvat jonkinlaista ruotsinkielen väännöstä ja esiintyvät Suomen ruotsalaisina. Itseäni ihmetyttää, miksi he puhuvat karrikoitua karjalanmurretta. Karjalaisia he eivät varmasti ole, eivät myöskään venäläisiä.

Lentomestari

Quote from: Virgil Caine on 25.08.2011, 14:22:46

Mustalaismiesten hirttäminen tavattaessa oli kuninkaallisen Ruotsin lainsäädäntöä, ja tämä laki oli voimassa myös Suomessa. Kun täkäläiset viranomaiset eivät sitä noudattaneetkaan, vaan antoivat olla hirttämättä.

Näin muodostui tilanne, että suvaitsevainen Ruotsi oli pitkän aikaa *mustilaisvapaa*, ja Svean valtakunnan mustalaiset olivat paenneet ulkomaille tai Suomen herttuakuntaan jossa riikinruotsalaisten väkivaltageenit eivät vaikuttaneet.

Suomessa ei ole koskaan vainottu mustalaisia, mitä nyt on vaadittu noudattamaan yleisiä lakeja siinä kun muutkin.

Liekkö tästä johtuu kun Ruotsissa on edelleenkin alueita missä tätä rikastusta ei juurikaan ole? Kävin parikymmentä vuotta sitten Sundsvallissa sukuloimassa yllättäen ja pyytämättä, kun väkeä ei ollut kotona aloin heitä etsimään kaupungilta, huomasin ravitapahtuman lähiradalla, joten sinne koska tiesin setäni harrastavan totoa kovasti, maksoin lipun sisään ja aloin etsimään tuttujani, samalla pistin merkille jotain outoa? en nähnyt lainkaan pussihousuporukkaa, ei ensimmäistäkään, kun löysin setäni ja kerroin hänelle tästä seikasta, hän sanoi ettei täällä ole yhtään mustalaisia, vain eteläruotsissa on sitä väkeä.

Ernst

Invalidipaikalle parkkeeraaminen (ilman lupaa) lienee geneettinen erityispiirre?
Citymarket, Kouvola, tänään aamupäivällä.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

mustavalkoinen

Veikkaan että tämä kulttuuri häviää Suomesta seuraavan 20-30 vuoden aikana. Huumeet tekevät tehtävänsä.

Juha J.

Katsos vain, en ole huomannut vihapuhua tähän ketjuun.

Mustalaiset eivät ole ainakaan minulle tuntematon vähemmistö. Ainainen vilunkipeli on tullut tutuksi. Nuoret mannet omien puheidensa mukaan jopa testaavat kantaväestöä: uskaltaako valkolainen panna vastaan. Minä uskallan ja laitan kuriin, mutta tilanne voi olla ongelmallisempi muille.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

Juha J.

Kelan eteen parkkeeraaminen invapaikoille on suosikkini.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

etiäinen

Kirjoitan oman osuuteni tähän ketjuun.

En voi tuntea suurtakaan sääliä tätä "vähemmistöä" kohtaan kyseisen edustajien ajellessa ympäri kotikyläni pikkuteitä.. (Nämä "kytiskierrokset" ovat varsin tavallisia. Etsitään merkkejä siitä ovatko asukkaat poissa kotoa, löytyisikö pihasta mitään, jne.)

Nämä mustalaiset ovat ilmeisesti omiensa alinta kastia.

Good Vibrations II

Quote from: Juha J. on 27.08.2011, 21:45:51
Kelan eteen parkkeeraaminen invapaikoille on suosikkini.

Vallilan kirjaston invaparkille punaisella Vectralla, ei tunnu ajoittaiset sakotkaan haittaavan tätä touhua.

MW

Miten niin "tuntematon"? Kyllähän nuo ja niiden tavat tunnetaan.

Vaikka on siellä huumormiehiäkin: "Kun mä tosta liippaan ja laappaan, ei jää kun munat ja saappaat."

-Kyösti allekirjoittaneelle, tosin kaikessa ystävyydessä, illman aikeita demonstroida käytännössä.

Ari-Lee

Quote from: M on 01.06.2010, 10:52:08
Suurin näköpiirissä oleva huoli romanikulttuurissa on romanikielen taitajien vähäinen määrä ja pelko koko kielen häviämisestä on aiheellinen, ellei kielikoulutusta saada järjestettyä paljon nykyistä paremmin. Kunnioitan kovasti romaniperheissä tapahtuvaa kielen opetusta lapsille, mutta se ei riitä. Tarvitaan ammattiopettajia koulun kaikille asteille, samoin kuin korkeakouluopetuksen järjestämistä siten, että myös tulevaisuudessa opettajia löytyy ja romanikieltä tutkitaan yliopistoissa.

Kappale olisi edes vähän uskottava, jos kirjoittaja olisi hallinnut käyttämänsä kielen perusteet. Ei hallinnut.

Kaikkia veroja tunnollisesti maksavia tietysti kiinnostaa se, kuinka paljon resursseja pitää uhrata, jotta romanin opetus toteutuisi koulun kaikilla asteilla? Montako romania opiskelee yliopistoissamme? Perustetaanko joka yliopistoon romanin oppituoli ja laitos?

Vaihtoehtona esitän, että emme enää huolehtisi romanikulttuurin asemasta ja säilymisestä. Se kulttuurihan on ihan tuhoon tuomittu, kääntynyt itseensä, kommunikointikyvytön ja sukurutsainen. Voisimme mielekkäämmin sijoittaa rahoja romanien integroituisen tukemiseen. Minulla olisi muutama idea...  

Tismalleen samaa mieltä. (jälleen).
Sisäpiirin tietona voin kertoa että romanit ovat pitäneet kielensä itsellään hyötyen taloudellisesti. Tiukan paikan tullen kukaan ulkopuolinen läsnä ollut ei ole ymmärtänyt mistä he keskustelevat. Näin he ovat saaneet etulyöntiaseman mm. poliisien läsnäollen. Kuka heistä (mikä suku) olisi oikeasti valmis luopumaan tällaisesta etulyöntiasemasta?

Toissalta olen erimieltä integroitumisesta. Kuinka se tapahtuisi koska romaninaiset eivät saa seurustella kenenkään muiden kanssa tulematta sukunsa hylkiöiksi?

Lohvat veks! Kurraa tuut!
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Veikko

Mikään aivan tuntematon vähemmistö kotimaan romanit eivät ole itselleni. Sattumoisin minulla on ollut - ja on - muutamakin romanituttu ja heidän kanssaan olen tullut juttuun ihan laatuisasti.

Totta on kuitenkin, että palkkatöiden tekeminen ei ole romanien keskuudessa kovin suuressa kurssissa vieläkään, vaikka monet - ehkä jopa enemmistö - käyvät töissä ihan valkonenien tapaan ja ovat monesti ihan kunnon työntekijöitä. Vaan vapaata yrittelijäisyyttä heiltä kyllä löytyy, sekä talouden valkealta että harmaalta puolelta.

Ja talouden pimeältä puolelta myös, johon heidät niin helposti yhdistetään - eikä aina aivan syyttä. Varastelua ja näpistelyä jotkut harjoittavat suorastaan ammatikseen ja en ihmettele ollenkaan, että on liikkeitä, jotka eivät päästä kotimaankaan romaneja sisään - siinä ei ole kysymys rasismista tai ennakkoluuloista, vaan selkeästi erottuvan ryhmän jäsenistä saaduista huonoista kokemuksista. Ja tätä ongelmaa ei voi hoitaa yksipuolisesti vaatimalla vain valtaväestöltä asenteiden muutosta.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos