News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Monikulttuurinen koulunkäynti

Started by VeePee, 20.05.2010, 11:44:26

Previous topic - Next topic

Vinyylihanska

education and employment in finland for foreigners. a discussion

http://www.youtube.com/watch?v=ZX-ERNAQ-wk

MikkoAndersson

Voin pelkästään anta oma kuvani niin sanotusta monikulturisesta koulusta. Olen itse syntynytt ruotsissa (suomalaiset vanhemmat) ja see äidinkielen oppi mitä me saatin oli surkea. Jouduin vielä sen päälle käymään ruotsinkielentunneila, joita en tosian tarvinutt, siksi että Suomi oli minun äidink kieli...Huomaatte varmaan kirjoitamisestäni miten tehokaat nämä ädinkielentunnit olivat.
Kun taas luin ylioppilaaksi niin äidinkielen opetusta ei ollutkaan. Kävin kovin "monikulturisessa" koulussa Södertäljessä. Kieli mitä käyttetiin välitunneila oli syroyo. Södertäljessä, jossa asuu noin 10 000 henkilöä, yli 20 000 ovat assyrialaisia/syrialaisia...eli vähemmistö turkista. Syyrialaisella en tarkoita syyrialaisia muslimeja niin helpotakseen keskustelua heita nimitetään nytt assyrialaisiksi (he kiistelevät keskenään ovatko he assyrialaisia vai suroyo). Minun ikäiset kuuluvat toiseen sukupolveen mahanmuttajia mutta heidän ruotsinkieli on kuin kymmenvuotian.
En ikinä pistäisi lapseani monikulturiseen kouluun sillä sielä mis on suomalainen vähemmistö niin sielä saakin suomalainen kärsiä.
Maahanmuutajatt vaksavat ennemään kuin normaali ruotsalainen/suomalainen lapsi. Tästä kyllä ruotsin hallinto ei tee mainosta mutta tämä on synkkä totuus.

Finka

Tervetuloa foorumille MikkoAndersson! Mielenkiintoista lukea hieman erillaisesta koulunkäynnistä. Kannattaa käydä estiiäytymässä myös Yleisessä esittäytymisketjussa:

http://hommaforum.org/index.php/topic,903.2160.html.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

matti

Quote from: Mitzy on 27.02.2012, 18:03:14
Pistämpä minäkin lusikkani soppaan.
Olen tehnyt pitkän opettajan sijaisuuden monikulttuurisessa koulussa. Koulu oli yläaste, joten itsellä käytännön kokemusta ainoastaan sieltä.


Toivottavasti et tehnyt äidinkielenopettajan sijaisuutta.

Mitzy

En luojan kiitos :) Sormeni toimivat toisinaan nopeammin kun ajatus ;)

Verikätinen_Punikki

Oma peruskouluni ei ollut 90-luvun alussa järin monikulttuurinen. Maahanmuuttajataustaisia oli muutama prosentti, kolme omalla luokallani. Nyt on senkin laitoksen tila muuttunut, kuten kaikkialla pk-seudulla. Mamu-oppilaat jäävät valitettavan usein jälkeen ja niiden kieltenopetukseen käytetään valtavia määriä resursseja. Huolestuttaa, kuinka paljon resursseja jää vaikeuksiin joutuneiden suomalaistaustaisten oppilaiden auttamiseen.

Omaa lasta en laittaisi noin "rikkaaseen" kouluun.

jahve

Quote from: Verikätinen_Punikki on 28.02.2012, 19:14:22
Oma peruskouluni ei ollut 90-luvun alussa järin monikulttuurinen. Maahanmuuttajataustaisia oli muutama prosentti, kolme omalla luokallani. Nyt on senkin laitoksen tila muuttunut, kuten kaikkialla pk-seudulla. Mamu-oppilaat jäävät valitettavan usein jälkeen ja niiden kieltenopetukseen käytetään valtavia määriä resursseja. Huolestuttaa, kuinka paljon resursseja jää vaikeuksiin joutuneiden suomalaistaustaisten oppilaiden auttamiseen.

Omaa lasta en laittaisi noin "rikkaaseen" kouluun.

Kukapa huomasi tässä taannoin  TV1:n lastenohjelmien Lauludiplomi-ohjelmaa yhdestä Vuorsaarelaisesta koulusta jossa ohjelman tekoon osallistuneista kahden luokan oppilaista  ei ulkonäön perusteella ollut kuin yksi lapsi ei-kantasuomalaista alkuperää vaikka muutoin Vuosaaren oppilasmäärästä 30-40% on maahanmuuttajataisia (wiki.hommaforum.org Meri-Rastilan koulun  oppilaista yli 40% ovat maahanmuuttajataustaisia) ja syytä voipi miettiä miksi ko. koulussa ei ollut  enempää maahanmuutajataisia oppilaita - Vuosaaren ala-asteella on musiikkiin painotteisia luokkia....

Vartiotorni

En viitsi edes lukea aikaisempia kommentteja, sillä mikäli kirjoittajilla on käytännön kokemusta moni"kulttuurisesta" koulunkäynnistä -á la oppilaiden MÄÄRÄ eikä kuten jossakin eliittikoulussa LAATU- niin tarinat lienee samankaltaisia.
Tääällä keskisessä vauraammassa Euroopassa on jo useimmissa suurkaupunkeissa nyrkkisääntönä (nyrkkiin palaan myöhemmin), että alemmilla luokilla on muuta kuin maan kieltä käyttävien osuus 40-90, jopa 100%, kaupunginosasta ja luokasta riippuen. Useimmiten molempien vanhempien kielitaito rajoittuu "uudessa kotimaassa" vietettyjen 30-40 vuodenkin jälkeen parin sadan sanan ymmärtämiseen ja puhumiseen. Useimmissa tapauksissa näiden ammattitaito -sikäli mikäli työssä käydään- jää aputyöläisen hantlankarin tasolle ja aktiivinen työssäkäynti päättyy alle 50 vuoden iässä "sairauksiin". Useimmiten jo aikaisemminkin tyydytään vain perusturvaan (700-800e/kk), lapsilisiin ja sosiaaliavustuksiin joiden eteen ei itse ole tehty työtä kuin pari vuotta.
Em. koululaisten vanhempien luku- ja kirjoitustaito on suunnilleen samaa, kuin mitä tiedämme Suomesta 1800-luvulta tai aikaisemmin. Mm. turkkilaisista naisista on 70% (suurlähetystö myöntää 40%) luku- ja kirjoitustaidotonta. Ulkomaalaisten perheiden kanssakäynti rajoittuu em. syistä maanmiehiin ja naisiin. Minkäänlaista mielenkiintoa nykyisen oleskelumaan kulttuuriin ei ole eli "sen historia ei ole MEIDÄN historiaamme". Joskaan vanhan kotimaansa historiasta ei ole hajuakaan. Lapsilta myös usein kielletään "muunuskoiset" kaverit. Viimeistään, kun tyttö alkaa tulla naimaikään. Useimmiten se merkitsee 12-14 vuotta ja pakkonaittamista kotimaahan tai kotimaassa. Em. ankarista uskonnollisista rajoituksista johtuen tyttöjen ja poikien yhteiset kouluretket ym. on tehty mahdottomiksi, voimistelu- ja urheilutunnit menee fiaskoksi tai oikeammin naamiaisiksi.
Näistä ja lukemattomista muista syistä, joita ei jaksa edes luetella, puuttuu lapsilta kulttuurisysäys eurooppalaisuuteen mutta juuret vanhempien kotimaahankin ovat katkenneet.
Koulujen arkipäivässä taas on tavanomaista, että koska nämä ulkomaalaistaustaiset lapset eivät pärjää muiden mukana (poikkeuksiakin tietysti löytyy!), jarruttaa se kaikkien edistymistä. Ainakin niiden yhä harvempien, joiden äidinkieltä (vielä) opetuksessa käytetään ja joilla täten on kouluvalmius monta vuotta näitä tulokkaita edellä. Alemmuuskompleksista taas johtuu, että ulkomaalaislapset siinä missä tunneilla ei pärjää, yrittävät herättää huomiota muilla keinoilla. Tässä käytetään niin nyrkkejä kuin puukkojakin. Vähintään ryöstetään kännyköitä koulutovereilta tai kiristetään "suojelurahaa", kuten on tapana entisessä tai vanhempien kotimaassakin.
Naisopettajat taas ovat niitä, joista muslimipoikien ei tarvitse välittää mitään. Näitä voi potkia ja lyödä mielensä mukaan. Jopa jo 8-9 vuotiaat. Nainenhan - ja vielä vääräuskoinen- on samaa luokkaa kuin saastainen eläin. Koska poliittinen johto hyssyttelee ulkomaalaisia kautta linjan, eivät opettajat uskalla tehdä edes ilmoitusta tapahtumista. Muuten voisi kuukauden kuluttua  alkaa etsiä uutta virkaa -ja turhaan, koska olisi jo leimattu rasistiksi jne.  Lisälyöntejä, sylkemistä ym. tulee sitten vielä koululaisen vanhemmilta mikäli ei koko suvulta.
Lääkärin täytyy tehdä joskus ilmoitus ruumiinvamman tuottamisesta, mutta JOS tapaus pääsisi oikeuteen asti, tulisi vain päähän taputusta syylliselle. Poliittiselta johdolta on omat ohjeensa mutta lisäksi käräjäsalissa istuu monikymmenpäinen synkkä klaani. Ja, kuten muuan tuomari tunnustikin, että istuntosalissa on poliisi, mutta hänellä on perhe ja joutuu liikkumaan ulkona yksinkin.
Jo nyt on vankiloiden asukkaista 70-80% ulkomaalaisia tai ulkomaalaistaustaisia. Ja kehitys samaan suuntaan jatkuu vielä kiivaampana, koska se mitään osaamaton sukupolvi, joka on jättänyt koulunsa kesken on aikuistumassa ja ammatin puuttuessa osaa vain nämä alkeellisimmat rahanhankintakeinot: ryöstöt, varkaudet, petokset, prostituutio jne. Saksan Merkel sanoi ehkä viisaimman kommenttinsa vuosi pari sitten eli "MULTIKULTTUURI ON KUOLLUT"! Se oli puolikuollut keskonen jo syntyessään. Suomen poliitikot kuitenkin elävät pilvilinnoissaan, kehuvat maamme taloutta coctailkutsuilla ulkomailla ja sitoutuvat ottamaan Suomeen yhä enemmän tarpeetonta elätettävää.
Mehr Mut für unser Wiener Blut -zu viel Fremdes tut niemandem gut!
"Für Paneuropa wünsche ich mir eine eurasisch- negroide Zukunftsrasse...
Die Folge ist, dass Mischlinge vielfach Charakterlosigkeit, Hemmungslosigkeit,
Willensschwäche, Unbeständigkeit, Pietätslosigkeit, und Treuelosigkeit... verbinden."
Graf Coudenhove-

alussaolisana

Quote from: Vartiotorni on 29.02.2012, 21:12:05
En viitsi edes lukea aikaisempia kommentteja, sillä mikäli kirjoittajilla on käytännön kokemusta moni"kulttuurisesta" koulunkäynnistä -á la oppilaiden MÄÄRÄ eikä kuten jossakin eliittikoulussa LAATU- niin tarinat lienee samankaltaisia.
Tääällä keskisessä vauraammassa Euroopassa on jo useimmissa suurkaupunkeissa nyrkkisääntönä (nyrkkiin palaan myöhemmin), että alemmilla luokilla on muuta kuin maan kieltä käyttävien osuus 40-90, jopa 100%, kaupunginosasta ja luokasta riippuen. Useimmiten molempien vanhempien kielitaito rajoittuu "uudessa kotimaassa" vietettyjen 30-40 vuodenkin jälkeen parin sadan sanan ymmärtämiseen ja puhumiseen. Useimmissa tapauksissa näiden ammattitaito -sikäli mikäli työssä käydään- jää aputyöläisen hantlankarin tasolle ja aktiivinen työssäkäynti päättyy alle 50 vuoden iässä "sairauksiin". Useimmiten jo aikaisemminkin tyydytään vain perusturvaan (700-800e/kk), lapsilisiin ja sosiaaliavustuksiin joiden eteen ei itse ole tehty työtä kuin pari vuotta.
Em. koululaisten vanhempien luku- ja kirjoitustaito on suunnilleen samaa, kuin mitä tiedämme Suomesta 1800-luvulta tai aikaisemmin. Mm. turkkilaisista naisista on 70% (suurlähetystö myöntää 40%) luku- ja kirjoitustaidotonta. Ulkomaalaisten perheiden kanssakäynti rajoittuu em. syistä maanmiehiin ja naisiin. Minkäänlaista mielenkiintoa nykyisen oleskelumaan kulttuuriin ei ole eli "sen historia ei ole MEIDÄN historiaamme". Joskaan vanhan kotimaansa historiasta ei ole hajuakaan. Lapsilta myös usein kielletään "muunuskoiset" kaverit. Viimeistään, kun tyttö alkaa tulla naimaikään. Useimmiten se merkitsee 12-14 vuotta ja pakkonaittamista kotimaahan tai kotimaassa. Em. ankarista uskonnollisista rajoituksista johtuen tyttöjen ja poikien yhteiset kouluretket ym. on tehty mahdottomiksi, voimistelu- ja urheilutunnit menee fiaskoksi tai oikeammin naamiaisiksi.
Näistä ja lukemattomista muista syistä, joita ei jaksa edes luetella, puuttuu lapsilta kulttuurisysäys eurooppalaisuuteen mutta juuret vanhempien kotimaahankin ovat katkenneet.
Koulujen arkipäivässä taas on tavanomaista, että koska nämä ulkomaalaistaustaiset lapset eivät pärjää muiden mukana (poikkeuksiakin tietysti löytyy!), jarruttaa se kaikkien edistymistä. Ainakin niiden yhä harvempien, joiden äidinkieltä (vielä) opetuksessa käytetään ja joilla täten on kouluvalmius monta vuotta näitä tulokkaita edellä. Alemmuuskompleksista taas johtuu, että ulkomaalaislapset siinä missä tunneilla ei pärjää, yrittävät herättää huomiota muilla keinoilla. Tässä käytetään niin nyrkkejä kuin puukkojakin. Vähintään ryöstetään kännyköitä koulutovereilta tai kiristetään "suojelurahaa", kuten on tapana entisessä tai vanhempien kotimaassakin.
Naisopettajat taas ovat niitä, joista muslimipoikien ei tarvitse välittää mitään. Näitä voi potkia ja lyödä mielensä mukaan. Jopa jo 8-9 vuotiaat. Nainenhan - ja vielä vääräuskoinen- on samaa luokkaa kuin saastainen eläin. Koska poliittinen johto hyssyttelee ulkomaalaisia kautta linjan, eivät opettajat uskalla tehdä edes ilmoitusta tapahtumista. Muuten voisi kuukauden kuluttua  alkaa etsiä uutta virkaa -ja turhaan, koska olisi jo leimattu rasistiksi jne.  Lisälyöntejä, sylkemistä ym. tulee sitten vielä koululaisen vanhemmilta mikäli ei koko suvulta.
Lääkärin täytyy tehdä joskus ilmoitus ruumiinvamman tuottamisesta, mutta JOS tapaus pääsisi oikeuteen asti, tulisi vain päähän taputusta syylliselle. Poliittiselta johdolta on omat ohjeensa mutta lisäksi käräjäsalissa istuu monikymmenpäinen synkkä klaani. Ja, kuten muuan tuomari tunnustikin, että istuntosalissa on poliisi, mutta hänellä on perhe ja joutuu liikkumaan ulkona yksinkin.
Jo nyt on vankiloiden asukkaista 70-80% ulkomaalaisia tai ulkomaalaistaustaisia. Ja kehitys samaan suuntaan jatkuu vielä kiivaampana, koska se mitään osaamaton sukupolvi, joka on jättänyt koulunsa kesken on aikuistumassa ja ammatin puuttuessa osaa vain nämä alkeellisimmat rahanhankintakeinot: ryöstöt, varkaudet, petokset, prostituutio jne. Saksan Merkel sanoi ehkä viisaimman kommenttinsa vuosi pari sitten eli "MULTIKULTTUURI ON KUOLLUT"! Se oli puolikuollut keskonen jo syntyessään. Suomen poliitikot kuitenkin elävät pilvilinnoissaan, kehuvat maamme taloutta coctailkutsuilla ulkomailla ja sitoutuvat ottamaan Suomeen yhä enemmän tarpeetonta elätettävää.

Onko tää kuvaus tarkemmin sanottuna Saksasta vai mistä maasta? Eli missä vaikutat?
"Harmageddonin tapahtumapaikka sijaitsee nykyisessä Israelissa Afulan kunnassa (38 900 asukasta) ja sinne voi ajaa valtatie 66:a pitkin. Kunta mainostaa itseään sloganilla "Afula, hauska paikka asua"."

Vartiotorni

Quote from: alussaolisana on 07.03.2012, 10:01:50
Quote from: Vartiotorni on 29.02.2012, 21:12:05

Onko tää kuvaus tarkemmin sanottuna Saksasta vai mistä maasta? Eli missä vaikutat?

Liikkuvaa laatua: Asunut vuosikymmenien  mittaan Saksassa Baijerissa, Itävallassa, Sveitsissä, Unkarissakin. Kesät hengitän 1-3 kk:n ajan reilua ja ulkomaalaisista parasiiteistä ym. elintasopakolaisista vielä vapaata ilmaa Suomen maaseudulla. Kiinteät yhteydet em. maihin, joista tutuilta informaatiota.
Mehr Mut für unser Wiener Blut -zu viel Fremdes tut niemandem gut!
"Für Paneuropa wünsche ich mir eine eurasisch- negroide Zukunftsrasse...
Die Folge ist, dass Mischlinge vielfach Charakterlosigkeit, Hemmungslosigkeit,
Willensschwäche, Unbeständigkeit, Pietätslosigkeit, und Treuelosigkeit... verbinden."
Graf Coudenhove-

Aretposi

Quote from: Vartiotorni on 29.02.2012, 21:12:05
Naisopettajat taas ovat niitä, joista muslimipoikien ei tarvitse välittää mitään. Näitä voi potkia ja lyödä mielensä mukaan. Jopa jo 8-9 vuotiaat. Nainenhan - ja vielä vääräuskoinen- on samaa luokkaa kuin saastainen eläin. Koska poliittinen johto hyssyttelee ulkomaalaisia kautta linjan, eivät opettajat uskalla tehdä edes ilmoitusta tapahtumista. Muuten voisi kuukauden kuluttua  alkaa etsiä uutta virkaa -ja turhaan, koska olisi jo leimattu rasistiksi jne.  Lisälyöntejä, sylkemistä ym. tulee sitten vielä koululaisen vanhemmilta mikäli ei koko suvulta.
Lääkärin täytyy tehdä joskus ilmoitus ruumiinvamman tuottamisesta, mutta JOS tapaus pääsisi oikeuteen asti, tulisi vain päähän taputusta syylliselle. Poliittiselta johdolta on omat ohjeensa mutta lisäksi käräjäsalissa is tuu monikymmenpäinen synkkä klaani. Ja, kuten muuan tuomari tunnustikin, että istuntosalissa on poliisi, mutta hänellä on perhe ja joutuu liikkumaan ulkona yksinkin.

Tuota, oletko aivan varma, ettet nyt hieman kärjistä asioita? En tiedä mihin maahan varsinaisesti viittaat, mutta olen asunut viimeiset kymmenen vuotta Saksassa ja lapseni on käynyt siellä melko monikulttuurista koulua seitsemän vuotta enkä ole ikinä havainnut tai edes kuullut tuollaisesta menosta. Ei voi olla totta, että naisopettajia "voi potkia ja lyödä mielensä mukaan" eivätkä he ole "samaa luokkaa kuin saastainen eläin" muslimienkaan mielestä, mikäli heihin viittasit. Joitain ongelmia moku-kouluissa tietenkin on ja sitä enemmän mitä slummisemmalla alueella koulu sijaitsee, mutta niitä ongelmia ei silti kannata liioitella, jottei huomio keskittyisi ongelmien ratkaisukeinojen etsimisestä pelkkään avuttomaan kauhisteluun.
Totuus on se, mikä ei katoa, vaikka siihen lakkaa uskomasta.

Tuomas3

Quote from: Puhdas sielu on 11.03.2012, 19:48:09
Valitettavasti tuo naisopettajien haistattelu ja jopa lyöminen alkaa olla totta suomalaisissakin opinahjoissa. Muslimipoika sanoo opettajalle "v-tun huora", ja kun vanhemmille kerrotaan, vastaus on "Koulu on syyllinen". Mitäs teet? Ja näköjään pahempaa on tulossa.

Euroopan tie on meidän tiemme. En näe yhtään syytä, miksi me emme toistaisi Saksan, Ranskan, Ruotsin ym virheitä.

Meidän koulussa on mamuprosentti n.30 ja enemmistö näistä muslimeja. Eikä muistu tilannetta mieleen, että olisi käynyt noin koko uran aikana. Natiivien kanssa tuo on joka viikkoista, mutta ani harvoin vanhemmat syyttävät koulua. Meillä on pari tapausta vuodessa; muslimien suhteen puhdas nolla. Se näkyy, että naisiin suhtaudutaan neuvotteluissa väheksyvästi, jos miespuolinenkin opettaja on läsnä. Kieltä ei opita kunnolla ja pohjalla oleva koulutus on usein olematon, mikä tekee miltei mahdottomaksi oppimisen/opettamisen annetuin resurssein.

Vajaan kymmenen vuoden kokemuksella voin sanoa, että Vartiotornin esittämät pelot ovat enimmäkseen puppua. Ongelmia on, muttei tuon sorttisia.

Siili

#342
Luulenpa, että kolmannen maailman mamunuorison aiheuttamat ongelmat pysyvät jonkin sortin hallinnassa niin kauan, kun mamuja on koulussa vielä vähemmistö (alle 50%) ja yhteiskunnalla on reilusti rahaa (=positiivinen syrjintä) mamuongelmien lievittämiseksi.  Siinä vaiheessa, kun lähiöiden mamuprosentti alkaa muistuttaa Rinkebytä tai Rosengårdia, rahakaan ei auta.  Eihän Ruotsissakaan ole varsinaisesti rahasta puutetta, mutta niin vain Rinkebyskolanin ja Rosengårdskolanin tulokset ovat umpisurkeita.

Jos vielä käy niin, että julkinen raha ehtyy eikä kantisväki enää siedä alati kallistuvaa positiivista syrjintää, slummikehitys on väistämätön.  Ei hyvältä näytä.

Malla

Quote from: Tuomas3 on 11.03.2012, 22:09:39
Meidän koulussa on mamuprosentti n.30 ja enemmistö näistä muslimeja. Eikä muistu tilannetta mieleen, että olisi käynyt noin koko uran aikana.
(...)
Vajaan kymmenen vuoden kokemuksella voin sanoa, että Vartiotornin esittämät pelot ovat enimmäkseen puppua. Ongelmia on, muttei tuon sorttisia.

Hyvä juttu.
Nuorehko sukulaisneiti (mafyke) auskultoi Eräässä Norssissa ja kuvitteli löytäneensä unelma-ammatin. Totta kai teinit tekivät jos jonkinlaista jäynää, totta kai joukossa oli hankalia tapauksia, tietenkään kaikki eivät oppineet, mutta ilmapiiri oli mukava.  Pudotus todellisuuteen oli aika rankka, kun hän meni oikeisiin töihin ns. rikastuneeseen kouluun. Huorittelu oli päivittäistä (eivätkä huorittelijat olleet kantiksia, eivät edes aina oppilaita vaan vanhempia). Kevään koittaessa olisi saanut vakiviran, mutta kieltäytyi kunniasta ja siirtyi toiseen kouluun.

Tuomas3

Quote from: Puhdas sielu on 12.03.2012, 13:31:03
Quote from: Tuomas3 on 11.03.2012, 22:09:39
Quote from: Puhdas sielu on 11.03.2012, 19:48:09
Valitettavasti tuo naisopettajien haistattelu ja jopa lyöminen alkaa olla totta suomalaisissakin opinahjoissa. Muslimipoika sanoo opettajalle "v-tun huora", ja kun vanhemmille kerrotaan, vastaus on "Koulu on syyllinen". Mitäs teet? Ja näköjään pahempaa on tulossa.

Euroopan tie on meidän tiemme. En näe yhtään syytä, miksi me emme toistaisi Saksan, Ranskan, Ruotsin ym virheitä.

Meidän koulussa on mamuprosentti n.30 ja enemmistö näistä muslimeja. Eikä muistu tilannetta mieleen, että olisi käynyt noin koko uran aikana. Natiivien kanssa tuo on joka viikkoista, mutta ani harvoin vanhemmat syyttävät koulua. Meillä on pari tapausta vuodessa; muslimien suhteen puhdas nolla. Se näkyy, että naisiin suhtaudutaan neuvotteluissa väheksyvästi, jos miespuolinenkin opettaja on läsnä. Kieltä ei opita kunnolla ja pohjalla oleva koulutus on usein olematon, mikä tekee miltei mahdottomaksi oppimisen/opettamisen annetuin resurssein.

Vajaan kymmenen vuoden kokemuksella voin sanoa, että Vartiotornin esittämät pelot ovat enimmäkseen puppua. Ongelmia on, muttei tuon sorttisia.

Toimitko rikastetulla alueella?

Eikös ongelmat olleet muuallakin samansorttisia kuin meillä kerrot nyt olevan, mutta tilanne on vuosien mittaan muuttunut (Saksa, Ranska, Ruotsi, Englanti)? Edelleen, onko Euroopan tie miedänkin tiemme?

Erittäin rikastetulla.
En tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta itse ja omat naispuolisetkin kollegat ovat tähän asti tulleet mukavasti toimeen mamujen kera. Perheet ovat hyvin kunnianhimoisia ja suurin ongelma on pettymys, koska Mohammedista ei tulekaan lääkäriä, koska se ei osaa kirjoittaa edes kotimaansa kielellä.

Ongelmia yhteiskuntaan tulee työttömyyden ja köyhyyden kautta; tällöin matalasti palkatun valtaväestön ja maahanmuuttajien välille syntyy epäsopua. Meidän tiemme on kuvailemasi Euroopan tie, jos otamme paljon työperäisiä maahanmuuttajia, jotka jäävät tänne työttömäksi. Ja jos emme ota vain sitä määrää pakolaisia, joista meillä on varaa pitää huoli. Nuorilla pitää olla aina jotain tekemistä, vaikka pajatyötä tms.

Malla

Quote from: Puhdas sielu on 12.03.2012, 16:56:40
Ai kuitenkin toiseen kouluun. Monet opettajat siirtyvät toiselle alalle tai ihan vaan kortistoon. Sekin on parempi kuin olla musli kakaroiden huoriteltavana.

Jep, toiseen kouluun. Siellä ei kuulemma huoritella.
Osan tunneista hoitaa ns. rersurssiopettajana (onkohan oikea termi? aika huono!) eli tukiopena esim. sairaalassa oleville lapsille/nuorille. 

Tuomas3

Quote from: Malla on 12.03.2012, 18:10:07
Quote from: Puhdas sielu on 12.03.2012, 16:56:40
Ai kuitenkin toiseen kouluun. Monet opettajat siirtyvät toiselle alalle tai ihan vaan kortistoon. Sekin on parempi kuin olla musli kakaroiden huoriteltavana.

Jep, toiseen kouluun. Siellä ei kuulemma huoritella.
Osan tunneista hoitaa ns. rersurssiopettajana (onkohan oikea termi? aika huono!) eli tukiopena esim. sairaalassa oleville lapsille/nuorille.

En oo ollut yhdessäkään peruskoulussa, jossa ei huoritella lainkaan. Elämän varrella on aika monta opinahjoa nähty. Ehkäpä löydät Mikä-Mikä-maan.  :D

Norssin teennäistä ilmapiiriä en kestäisi montakaan viikkoa. Sielläkin kyllä huoritellaan muita ainakin sellaisen opettajan kuullen, jota oppilaat pitää chillinä.

Koskela Suomesta

Quote from: Tuomas3 on 12.03.2012, 23:23:23
Quote from: Malla on 12.03.2012, 18:10:07
Quote from: Puhdas sielu on 12.03.2012, 16:56:40
Ai kuitenkin toiseen kouluun. Monet opettajat siirtyvät toiselle alalle tai ihan vaan kortistoon. Sekin on parempi kuin olla musli kakaroiden huoriteltavana.

Jep, toiseen kouluun. Siellä ei kuulemma huoritella.
Osan tunneista hoitaa ns. rersurssiopettajana (onkohan oikea termi? aika huono!) eli tukiopena esim. sairaalassa oleville lapsille/nuorille.

En oo ollut yhdessäkään peruskoulussa, jossa ei huoritella lainkaan. Elämän varrella on aika monta opinahjoa nähty. Ehkäpä löydät Mikä-Mikä-maan.  :D

Norssin teennäistä ilmapiiriä en kestäisi montakaan viikkoa. Sielläkin kyllä huoritellaan muita ainakin sellaisen opettajan kuullen, jota oppilaat pitää chillinä.

Eli kyse taitaakin olla siitä että sinä et pidä ongelmana sellaista käytöstä mitä normi-ihminen pitäisi? siksi sinun mielestäsi mitään ongelmaa ei olekaan?
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Tuomas3

Quote from: Koskela Suomesta on 12.03.2012, 23:50:00
Quote from: Tuomas3 on 12.03.2012, 23:23:23
Quote from: Malla on 12.03.2012, 18:10:07
Quote from: Puhdas sielu on 12.03.2012, 16:56:40
Ai kuitenkin toiseen kouluun. Monet opettajat siirtyvät toiselle alalle tai ihan vaan kortistoon. Sekin on parempi kuin olla musli kakaroiden huoriteltavana.

Jep, toiseen kouluun. Siellä ei kuulemma huoritella.
Osan tunneista hoitaa ns. rersurssiopettajana (onkohan oikea termi? aika huono!) eli tukiopena esim. sairaalassa oleville lapsille/nuorille.

En oo ollut yhdessäkään peruskoulussa, jossa ei huoritella lainkaan. Elämän varrella on aika monta opinahjoa nähty. Ehkäpä löydät Mikä-Mikä-maan.  :D

Norssin teennäistä ilmapiiriä en kestäisi montakaan viikkoa. Sielläkin kyllä huoritellaan muita ainakin sellaisen opettajan kuullen, jota oppilaat pitää chillinä.

Eli kyse taitaakin olla siitä että sinä et pidä ongelmana sellaista käytöstä mitä normi-ihminen pitäisi? siksi sinun mielestäsi mitään ongelmaa ei olekaan?

Päinvastoin. Haluan nimenomaan normaalia käytöstä; en teennäistä muodollista paskaa, enkä jatkuvaa huorittelua. Murrosikäisen nuoren käytös ei kuulukaan aina olla samanlaista kuin aikuisen. Siksi peruskoulun opettajalla on kasvatusvastuuta. Siinä tehtävässä pitää sietää jonkin verran mm. huorittelua (eli ei saa vetää itse hernettä nenään tai loukkaantua). Huorittelua tai muiden halventamista ylipäänsä ei tule myöskään hyväksyä ja siksi pitää kasvattaa. Ei voi olla niin, että jossakin koulussa nuorilla ei ole murrosikää vaan kaikki negatiiviset tunteet tukahtuvat vain itsekseen sisuskaluihin.

Koskela Suomesta

Quote from: Tuomas3 on 13.03.2012, 00:03:26
Quote from: Koskela Suomesta on 12.03.2012, 23:50:00
Quote from: Tuomas3 on 12.03.2012, 23:23:23
Quote from: Malla on 12.03.2012, 18:10:07
Quote from: Puhdas sielu on 12.03.2012, 16:56:40
Ai kuitenkin toiseen kouluun. Monet opettajat siirtyvät toiselle alalle tai ihan vaan kortistoon. Sekin on parempi kuin olla musli kakaroiden huoriteltavana.

Jep, toiseen kouluun. Siellä ei kuulemma huoritella.
Osan tunneista hoitaa ns. rersurssiopettajana (onkohan oikea termi? aika huono!) eli tukiopena esim. sairaalassa oleville lapsille/nuorille.

En oo ollut yhdessäkään peruskoulussa, jossa ei huoritella lainkaan. Elämän varrella on aika monta opinahjoa nähty. Ehkäpä löydät Mikä-Mikä-maan.  :D

Norssin teennäistä ilmapiiriä en kestäisi montakaan viikkoa. Sielläkin kyllä huoritellaan muita ainakin sellaisen opettajan kuullen, jota oppilaat pitää chillinä.

Eli kyse taitaakin olla siitä että sinä et pidä ongelmana sellaista käytöstä mitä normi-ihminen pitäisi? siksi sinun mielestäsi mitään ongelmaa ei olekaan?

Päinvastoin. Haluan nimenomaan normaalia käytöstä; en teennäistä muodollista paskaa, enkä jatkuvaa huorittelua. Murrosikäisen nuoren käytös ei kuulukaan aina olla samanlaista kuin aikuisen. Siksi peruskoulun opettajalla on kasvatusvastuuta. Siinä tehtävässä pitää sietää jonkin verran mm. huorittelua (eli ei saa vetää itse hernettä nenään tai loukkaantua). Huorittelua tai muiden halventamista ylipäänsä ei tule myöskään hyväksyä ja siksi pitää kasvattaa. Ei voi olla niin, että jossakin koulussa nuorilla ei ole murrosikää vaan kaikki negatiiviset tunteet tukahtuvat vain itsekseen sisuskaluihin.

Minusta opettajien huorittelu kyllä menee jo sellaiselle puolelle jota ei edes tarvitse yrittää ymmärtää. Saati sitten sietää, kuten sinä väität. Silloin on kyllä käytöstavat ja muu niin perseellään että siitä ei enää tolkun eläjää tule jos ollaan tuollaisella tasolla. En ole ikinä moisia kuullut ja tiedän ettei minun tai tuttavien lapset moiseen taatusti syyllisty. On kerta kaikkiaan niin kaukana siitä mitä ovat.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Tuomas3

Quote from: Koskela Suomesta on 13.03.2012, 00:08:05
Quote from: Tuomas3 on 13.03.2012, 00:03:26
Quote from: Koskela Suomesta on 12.03.2012, 23:50:00
Quote from: Tuomas3 on 12.03.2012, 23:23:23
Quote from: Malla on 12.03.2012, 18:10:07
Quote from: Puhdas sielu on 12.03.2012, 16:56:40
Ai kuitenkin toiseen kouluun. Monet opettajat siirtyvät toiselle alalle tai ihan vaan kortistoon. Sekin on parempi kuin olla musli kakaroiden huoriteltavana.

Jep, toiseen kouluun. Siellä ei kuulemma huoritella.
Osan tunneista hoitaa ns. rersurssiopettajana (onkohan oikea termi? aika huono!) eli tukiopena esim. sairaalassa oleville lapsille/nuorille.

En oo ollut yhdessäkään peruskoulussa, jossa ei huoritella lainkaan. Elämän varrella on aika monta opinahjoa nähty. Ehkäpä löydät Mikä-Mikä-maan.  :D

Norssin teennäistä ilmapiiriä en kestäisi montakaan viikkoa. Sielläkin kyllä huoritellaan muita ainakin sellaisen opettajan kuullen, jota oppilaat pitää chillinä.

Eli kyse taitaakin olla siitä että sinä et pidä ongelmana sellaista käytöstä mitä normi-ihminen pitäisi? siksi sinun mielestäsi mitään ongelmaa ei olekaan?

Päinvastoin. Haluan nimenomaan normaalia käytöstä; en teennäistä muodollista paskaa, enkä jatkuvaa huorittelua. Murrosikäisen nuoren käytös ei kuulukaan aina olla samanlaista kuin aikuisen. Siksi peruskoulun opettajalla on kasvatusvastuuta. Siinä tehtävässä pitää sietää jonkin verran mm. huorittelua (eli ei saa vetää itse hernettä nenään tai loukkaantua). Huorittelua tai muiden halventamista ylipäänsä ei tule myöskään hyväksyä ja siksi pitää kasvattaa. Ei voi olla niin, että jossakin koulussa nuorilla ei ole murrosikää vaan kaikki negatiiviset tunteet tukahtuvat vain itsekseen sisuskaluihin.

Minusta opettajien huorittelu kyllä menee jo sellaiselle puolelle jota ei edes tarvitse yrittää ymmärtää. Saati sitten sietää, kuten sinä väität. Silloin on kyllä käytöstavat ja muu niin perseellään että siitä ei enää tolkun eläjää tule jos ollaan tuollaisella tasolla. En ole ikinä moisia kuullut ja tiedän ettei minun tai tuttavien lapset moiseen taatusti syyllisty. On kerta kaikkiaan niin kaukana siitä mitä ovat.
Mulla taas suurin osa kavereista ja ikävä kyllä itsekin on aikanaan (ainakin uskonnon maikkaa) huoritellut tai haistatellut. Kaikista tullut ihan hyvin menestyneitä yrittäjiä, opettajia, upseeri, lääkäri, poliitikko, poliisi ja yliopiston professori. Yhdessä muistellaan vanhoja pahoja aikoja, nuoruuden rötväilyjä ja putkareissuja. Helpommin pärjää opettajana, kun on vähän itsekin kokenut. Mulla on ainakin kivaa joka päivä duunissa.

Jos ei kestä kovaa kielenkäyttöä, niin peruskouluun ei kannata lähteä ainakaan yläasteen puolelle. Lastentarha, esiopetus ja siisti toimistotyö opetusvirastossa sopii paremmin.

Tuomas3

Quote from: Puhdas sielu on 13.03.2012, 06:48:57
En lähtisi laskemaan käytösvaatimuksia kenenkään osalta. Jos lapsilta/nuorilta ei odoteta hyvää käytöstä, ei sitä (joskus) saakaan. Huomautan aina kirosanoista, vaikka huomautus pitäisi tehdä minuutin välein.

Kasvatusvastuuta en myöskään lykkäisi kokonaan opettajien vastuulle. Missä vanhemmat?

Työväenluokkainen ja maskuliininen kielenkäyttö sekä taiten käytetyt voimasanat on ok. Itse keskityn siihen, ettei muita ihmisiä halvenneta, jokaisella on mukavaa ja kaikki saavat olla mitä mieltä haluavat. Tunnepitoisen käyttäytymisen kitkeminen epäammattimaisesti luokkatilanteessa voi johtaa siihen opettajan huoritteluun, jolloin vika on useasti myös meissä opettajissa. Ala-asteella aloitetaan tietty basicista, mutta päättöluokkalaiset tietävät jo mitä heiltä odotetaan käyttäytymisen suhteen; silloin käytöstä ei tarvitse enää opettaa vaan kyse on muusta ilmaisusta.

Totta kai päävastuu kasvatuksesta on huoltajilla.

maahanmuuttaja

Aivan loistava video, joka liittyy aiheeseen:

How important is cultural diversity at your school?
http://www.youtube.com/watch?v=fonSqHNoWkQ

Vartiotorni

Jokaisessa suuremmassa kaupungissa tai sen kauniissa esikaupungissa, jonne ulkomaalaisella tavallisella kansalla ei ole asiaa, on eliittikouluja ("International School" jne.). Näissä saattaa olla kaikkikin ulkomaalaisia oppilaita.  Jos koulumaksu on 500 e kuussa tai muuten on "määrätyt" kriteerit oppilaita valittaessa, ei varmasti olekaan suurempia ongelmia.
Mutta kun vanhemmat eivät olekaan kansainvälisten multikonsernien ja paikallisten suurlähetystöjen virkailijoiden lapsia vaan jostakin Turkin Anatoliasta, Tsetseniasta, Balkanilta tai Afrikasta tulleiden aputyöläisten -tai paremminkin työttömien- ja pakolaisten jälkikasvua, näyttää jo toiselta.
Kun vielä koululuokan kokoomus on 80-100% ulkomaalaisia, ja toisiaan vihaavien kansojen edustajia(turkkilaiset><Kurdit jne.) niin on selkkaukset valmiiksi ohjelmoitu.
Koska on koulupakko, niin nämä muiden oppimista jarruttavat ainekset täytyy raahata kuitenkin jotenkin päästötodistukseen saakka (lukuisien opettajien suusta kuultuna). Tuloksena on sitten 20-30%:lla lukutaidottomuus, vaikka onhan sekin tietenkin edistystä vanhempien 40-70%:n luku- ja kirjoitustaidottomuuteen verrattuna.
Näistä huippu "kansainvälisistä" kouluista ei TAATUSTI löydy poliitikkojen lapsia, vaikka nämä saarnaavat "multikulttuurin rikkaudesta". Vaikka jopa Saksan Merkel lausui (kerrankin) totuuden, eli "MULTIKULTI ON KUOLLUT" (Multikultur ist gestorben). Lieneekö sitten tehnyt excursion Berliinin Kreuzbergiin, Duisburgiin tai johonkin muuhun Pikku-Istanbuliin.
Tosin muuten Istanbulissa ja Turkin TV:ssä näkee rättipäitä paljon vähemmän kuin useissa Keski-Euroopan miljoonakaupungeissa (Berliini, Wien jne.). Istanbul (entinen kristitty Konstantinopoli) edustaa tällä hetkellä  kulttuuria jossa rättipäiset maalaistollot ja islami-intoilijat eivät hallitse. Sitä on hyvä verrata  degeneroituneeseen Eurooppaan, vaikka tämän olisi pitänyt jo antiikista tietää, että "älkää tuoko orjakansoja Roomaan".
Mehr Mut für unser Wiener Blut -zu viel Fremdes tut niemandem gut!
"Für Paneuropa wünsche ich mir eine eurasisch- negroide Zukunftsrasse...
Die Folge ist, dass Mischlinge vielfach Charakterlosigkeit, Hemmungslosigkeit,
Willensschwäche, Unbeständigkeit, Pietätslosigkeit, und Treuelosigkeit... verbinden."
Graf Coudenhove-

Tuomas3

Quote from: Ulkopuolinen on 13.03.2012, 16:49:01
Quote from: A4 on 13.03.2012, 16:19:39
Quote from: Tuomas3 on 13.03.2012, 00:03:26
...peruskoulun opettajalla on kasvatusvastuuta.

Kyllä se kasvatusvastuu ihan kotona on.


Tähän komppaus.

Kasvatusvastuu on kodilla. Opetusvastuu on koululla. Molempien vastuisiin kuuluu tukea toisen osapuolen onnistumista. Ellei näin tapahdu, voi väärä vastuu kaatua väärän osapuolen niskaan.
Vaikka kuinka komppaisit niin perusopetuslaki kertoo opettajan kasvatusvastuusta.
Kuten jo aiemmin sanoin, pääasiallinen kasvatusvastuu on tietenkin huoltajilla.

Malla

#355
Quote from: Tuomas3 on 12.03.2012, 23:23:23
En oo ollut yhdessäkään peruskoulussa, jossa ei huoritella lainkaan. Elämän varrella on aika monta opinahjoa nähty. Ehkäpä löydät Mikä-Mikä-maan.  :D

Kurja tuuri sinulla.
Mikä-Mikä-maata ei tarvitse etsiä, se on nähty jo. Muksun ala-  ja yläkoulussa ei huoriteltu opettajia, lukiosta puhumattakaan. Alakoulussa isommat huorittelivat ja homottelivat joskus pienempiä -> kehityskeskusteluja reksin kanssa.

Koskela Suomesta

Quote from: Malla on 13.03.2012, 19:39:37
Quote from: Tuomas3 on 12.03.2012, 23:23:23
En oo ollut yhdessäkään peruskoulussa, jossa ei huoritella lainkaan. Elämän varrella on aika monta opinahjoa nähty. Ehkäpä löydät Mikä-Mikä-maan.  :D

Kurjatiiri sinulla.
Mikä-Mikä-maata ei tarvitse etsiä, se on nähty jo. Muksun ala-  ja yläkoulussa ei huoriteltu opettajia, lukiosta puhumattakaan. Alakoulussa isommat huorittelivat ja homottelivat joskus pienempiä -> kehityskeskusteluja reksin kanssa.

Sama täällä. Ei yhdenkään lapsen koulussa tai luokalla huoriteltu opettajia eikä toisia oppilaita. Olisin kuullut sen aivan varmasti. Miksi olisin, jääköön minun tiedokseni.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Siili

Quote from: Tuomas3 on 13.03.2012, 17:56:15
Vaikka kuinka komppaisit niin perusopetuslaki kertoo opettajan kasvatusvastuusta.
Kuten jo aiemmin sanoin, pääasiallinen kasvatusvastuu on tietenkin huoltajilla.

Miten luku-, kirjoitus- ja (tässä yhteiskunnassa) ammattitaidoton kolmannessa maailmassa kasvanut ummikko pystyy ottamaan vastuun lapsensa kasvattamisesta länsimaiseen tietoyhteiskuntaan?


Tuomas3

Quote from: Koskela Suomesta on 13.03.2012, 19:51:40
Quote from: Malla on 13.03.2012, 19:39:37
Quote from: Tuomas3 on 12.03.2012, 23:23:23
En oo ollut yhdessäkään peruskoulussa, jossa ei huoritella lainkaan. Elämän varrella on aika monta opinahjoa nähty. Ehkäpä löydät Mikä-Mikä-maan.  :D

Kurjatiiri sinulla.
Mikä-Mikä-maata ei tarvitse etsiä, se on nähty jo. Muksun ala-  ja yläkoulussa ei huoriteltu opettajia, lukiosta puhumattakaan. Alakoulussa isommat huorittelivat ja homottelivat joskus pienempiä -> kehityskeskusteluja reksin kanssa.

Sama täällä. Ei yhdenkään lapsen koulussa tai luokalla huoriteltu opettajia eikä toisia oppilaita. Olisin kuullut sen aivan varmasti. Miksi olisin, jääköön minun tiedokseni.

Hyvä että teidän lapset tietävät koko koulun asiat. Mahtavatko olla olleet myös tarkkisten kanssa samassa tilassa? Puhun sitten vain yläasteen osalta, mutta varsin epätodennäköistä, etten yli kymmenenä vuonna ole yhtäkään vuotta ollut koulussa, joissa kuvailtua tapausta ei olisi vähintään puolen vuoden välein tullut ilmi. Kannattaa tutustua opettajien työhyvinvointitutkimuksiin ja kyselyihin. Jo pelkästään uhkailu on niin yleistä, että huorittelu on pikku juttu. Ilmoituksia työsuojeluun eivät edes tee kuin vain ne, jotka kokevat siinä jotain erityisen kamalaa. Itse en ole tehnyt koskaan. Oikeat luvut eivät ainakaan ole pienemmät. Mukulat eivät ehkä sittenkään ole teidän silmänne ja korvanne.

Koskela Suomesta

Quote from: Tuomas3 on 13.03.2012, 20:57:16
Hyvä että teidän lapset tietävät koko koulun asiat. Mahtavatko olla olleet myös tarkkisten kanssa samassa tilassa?

Ai, nyt sinä sitten puhutkin tarkkiksista? Alkaa hieman ihmetyttämään nämä sinun venkoilusi näissä keskusteluissa. Oletkohan lainkaan mikään opettaja? aika erikoiselta nämä keskustelut tuntuvat koulutetun ihmisen jutuiksi.

Minä muuten luulin että tarkkikset lopetettiin jo jonkin aikaa sitten?
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.