News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kreikan, Etelä-Euroopan ja Irlannin talouskriisi (yhdistetty) -arkisto

Started by ElinaElina, 27.03.2010, 16:43:26

Previous topic - Next topic

Marko Parkkola

Quote from: tyhmyri on 18.04.2012, 13:27:11
Tässä olisi paikkaa isänmaalliselle oikeistopuolueelle.

"Hommafoorumilla masinoidaan äärioikeistolaista kansallissosialistista puoluetta. Lue lisää! Katso kuvat!"

tyhmyri

^Just. Repesin.  ;D

Valitettavasti moinen voisi olla tuon viestini tulkinta. Minulle riittäisi Tuure Junnilan aikainen kokoomus...

törö

Quote from: slobovorsk on 18.04.2012, 11:43:38
Minulla on sellainen käsitys, että Hurri ja ne pari muuta (Nyberg, Törnqvist, Juurikkala ...) eurokriisin tähänastiseen hoitotapaan kriittiisesti suhtautuvaa vaietaan valitettavasti laajemmassa mediassa kuten telkussa ja Pravdassa aika kuoliaaksi. Varmaan käy ilmi taas asiasta tehdyn välikysymyksen käsittelynkin yhteydessä. Taloussanomat ja Uusi Suomi vielä ilmestyvätki enää vain netissä. Ja ovat alkaneet saada persumedian leimaa.

Japanissa leimataan mielisairaaksi jos on liian äänekkäästi sitä mieltä ettei parin kymmenen kilometrin päässä Fukushiman ydinvoimalasta välttämättä ole ihan turvallista.

Energiayhtiöt ovat vuosikymmeniä vakuutelleet, että japanilainen ydinvoima on turvallinen tapa saada halpaa sähköä. Siinä vaiheessa kun Tokiossa mitattiin säteilyarvoja luokkaa Thernobyl, porukka pelästyi ja alkoi vetäytyä mielikuvitusmaailmaan, jossa kaikki on edelleen hyvin eivätkä atomipommien jälkivaikutukset toistu. Nyt ollaan jo sillä tasolla, että Prozac on pätevä vastaus uskomuksen kyseenalaistamiseen.

Sama ilmiö on vallalla taloudessakin. Kaikki on hyvin, koska porukalle on kauan vakuuteltu että kaikki on hyvin. Toista mieltä olevat ovat mielenvikaisia "rommareita" ja heidät eristetään valtavirrasta. Näin on ollut jo vuosia, vaikka tässä tapauksessa olisi voitu välttyä isoilta ongelmilta jos rommareita olisi kuunneltu edes silloin kun heidän ennustuksensa alkoivat toteutua eli heti velkakriisin alussa.

Nuivake

Quote from: Marko Parkkola on 18.04.2012, 13:31:41
"Hommafoorumilla masinoidaan äärioikeistolaista kansallissosialistista puoluetta. Lue lisää! Katso kuvat!"

"KLIKKAA! KATSO JA PEUKUTA!!!1"
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Kareliana-55

Eihän tämä kai varsinaisesti mikään uutinen ole, laitan nyt tänne kuitenkin:

Italian taloustilanne pahentunut entisestään

Italian talous putoaa tänä vuonna odotettua enemmän miinukselle, arvioi maan hallitus. Talouden ennakoidaan supistuvan 1,2 prosenttia aiemmin ennustetun 0,4 prosentin sijaan.

– Joulukuun jälkeen taloudellinen tilanne on pahentunut entisestään, hallitus perusteli ennusteen laskua.

Hallitus joutui myös tunnustamaan, että tavoite budjetin saamisesta tasapainoon ensi vuonna jää toteutumatta. Pääministeri Mario Monti vakuutti vielä viime vuoden lopulla, että Italia pääsee tavoitteeseen.

[...]

Koko juttu:
http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/2012/04/1530965/italian-taloustilanne-pahentunut-entisestaan
Juurillani seison - en paikoillani.

yxtoine humanisti

Quote from: slobovorsk on 18.04.2012, 11:01:16
Tästä oli tuon valtiosopimuksen teon aikaan puhetta ainakin täällä Hommassa. Mediassa kai aika vähän.

PS. mitenköhän nuo euroalueen rahoitusvakauden ja euroalueen vakauden kriteerit vertautuvat meikäläisen valmiuslain käyttöönoton kriteereihin...?
("Valtiosopimuksen teon" = Valtiosäännön muuttamisen?)

Mietin itse samaa.

Perustuslain ensimmäisestä luvusta:
Quote23 § (4.11.2011/1112)
Perusoikeudet poikkeusoloissa

Perusoikeuksista voidaan säätää lailla tai laissa erityisestä syystä säädetyn ja soveltamisalaltaan täsmällisesti rajatun valtuuden nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin muiden kansakuntaa vakavasti uhkaavien, laissa säädettyjen poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Lailla on kuitenkin säädettävä tilapäisten poikkeusten perusteet.

Tilapäisiä poikkeuksia koskevat valtioneuvoston asetukset on saatettava viipymättä eduskunnan käsiteltäviksi. Eduskunta voi päättää asetusten voimassaolosta.

Quote95 §
Kansainvälisten velvoitteiden voimaansaattaminen

Valtiosopimuksen ja muun kansainvälisen velvoitteen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset saatetaan voimaan lailla. Muilta osin kansainväliset velvoitteet saatetaan voimaan asetuksella. (4.11.2011/1112)

Lakiehdotus kansainvälisen velvoitteen voimaansaattamisesta käsitellään tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Jos ehdotus kuitenkin koskee perustuslakia tai valtakunnan alueen muuttamista taikka Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävää toimivallan siirtoa Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle tai kansainväliselle toimielimelle, eduskunnan on se hyväksyttävä sitä lepäämään jättämättä päätöksellä, jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä. (4.11.2011/1112)

Laissa kansainvälisen velvoitteen voimaansaattamisesta voidaan säätää, että sen voimaantulosta säädetään asetuksella. Yleiset säännökset valtiosopimusten ja muiden kansainvälisten velvoitteiden julkaisemisesta annetaan lailla.

Vörå

Quote from: tyhmyri on 18.04.2012, 13:27:11Jep. Tässä alkaa vähitellen radikalisoitua poliittisesti kun seuraa tätä menoa. Ongelmaa tuottaa lähinnä sopivan viiteryhmän löytäminen. Persut ovat vasemmistopuolue vaikkakin asiallisen arvokonservatiiveja, entinen kotipuolueeni sekoilee talousasioissa totaalisesti ja lipsuu arvoissakin epäilyttävän liberaaliksi ja epäisänmaalliseksi, rantaruåtsalaisiin en oikein samaistu, kepu haisee navetalle, vihreät haisevat ********* ja vasemmisto on täynnä edesvastuuttomia toiseuden ihailijoita (enkä ole koskaan pitänyt vasemmiston hölmöydestä talouskuvioissa).

Tässä olisi paikkaa isänmaalliselle oikeistopuolueelle.

Sen verran kun olen radikalisoitunut ja politisoitunut niin olen tehnyt sen USA:n poliittisen tilanteen myötä 2000-luvulla - siellä nousee jatkuvasti yhä irrationaalisempia voimia, ja George W:n hallinto edusti hämmästyttävää tuhoisan inkompetenssin ja moraalittomuuden yhdistelmää. Hyökkäys Irakiin oli puhtaasti aggressiivinen, ei defensiivinen, eikä lännen rintaman hajoaminen ollut mikään surullinen uhraus vaan bonus tuolle hybristiselle hallinnolle. Sitten tuli päälle 2008 kesän ja syksyn järkyttävä finanssilama, joka ei ole vieläkään johtanut järkevän kontrollin paluuseen rahoitusmarkkinoille. Tämä EU:n järjetön ajaminen kohti kuilua Merkelin ja ECB:n johdolla on ollut vain viimeinen silaus: eliittimme ovat menettämässä rationaalisen ymmärryksen toimintaympäristöstään. Ja tästä on tavannut tulla rangaistus kovalla kädellä. Itse toivon vain että reaktio olisi rakentava ja rationaalinen: liberaali. Anyway, ennen viimeistä vuosikymmentä olin melkoisen epäpoliittinen ja välinpitämätön kansainvälisten asioiden suhteen - taisin elää eräänlaista fukuyamalaista "historian loppua", suuret ongelmat näyttivät niin ratkaissuilta kuin ne ylipäänsä koskaan voivat olla, varsinaista hallintaahan meillä ei ole kuin aivan lyhyellä tähtäimellä, mutta siinä suhteessa tilanne näytti kohtuullisen hyvältä. Sittemmin ajan riento onkin ollut melkoisen karu.

tyhmyri

^Heh. Suurin piirtein samat ilmiöt ja niiden järjettömyys aiheuttavat radikalisoitumista meillä molemmilla. Kirjoittelustamme päätellen taustamme ja aatemaailmamme (ja mahdollisesti ikämme) ovat sen verran erilaisia, että on huvittavaa huomata että lääkkeet taitaisivat olla yllättävän samoja. Nyt vain löytämään sopiva yhteinen puolue.  :flowerhat:

Vörå

Quote from: tyhmyri on 19.04.2012, 09:04:56
^Heh. Suurin piirtein samat ilmiöt ja niiden järjettömyys aiheuttavat radikalisoitumista meillä molemmilla. Kirjoittelustamme päätellen taustamme ja aatemaailmamme (ja mahdollisesti ikämme) ovat sen verran erilaisia, että on huvittavaa huomata että lääkkeet taitaisivat olla yllättävän samoja. Nyt vain löytämään sopiva yhteinen puolue.  :flowerhat:

En kyllä yhtään epäile, etteikö poliittinen linjamme reaalisesti olisi aika samanlainen - tavallaan kai sentristinen ja markkinataloutta sinänsä puolustava. Mutta tosiaan ei ole suurta tunkua tällä hetkellä tälläisten ajatusten poliittiseksi ajajaksi... Jonkinlainen yhdistelmä Kokoomuksen, Vihreiden ja SDP:n parhaita voimia kävisi minulle, mutta kaikissa näissä puolueissa nämä ovat varmaan pieni vähemmistö. Soininvaaraa pidän järkevänä, ja mitähän Jukka Tarkka nykyisistä asioista ajattee? Ehkä silti olen näistä vähän vasemmalla vielä.

repo

Kun täällä kerran alettiin poliittista uskontoa tunnustaa, niin heittäydyn täysillä ja varauksitta mukaan...

Quote from: tyhmyri on 18.04.2012, 13:41:51
Minulle riittäisi Tuure Junnilan aikainen kokoomus...
Ja mulle kans!

Quote from: Vöyri on 19.04.2012, 08:59:41
Sen verran kun olen radikalisoitunut ja politisoitunut niin olen tehnyt sen USA:n poliittisen tilanteen myötä 2000-luvulla[...]
Mä olisin voinut kirjoittaa myös tuon. (Mutta ehdit ensin. Sitä se kilpailu on.) Vaadin, että ensin kerrot, mitä aiot kirjoittaa, jotta voin vastata kilpaan. Eikö tämä olisi reilua? ;)

Tästä skitsofreniaa tavoittelevasta tietoisuuden tilasta liittyen talouteen, politiikkaan ja niiden uutisoinnista voisi tehdä ajatusleikin, joka on muutaman kerran käynyt mielessä tätä läppärin ruutua katsoessa nojautuen taakse ja irroittaen silmät kursorin hypnoottiselta tuijotukselta: Monen läppärin ruudun yläreunassa on webbikamera, joka on pieni musta piste vaikka sitä kuin tuijottaisi. Sen viereen syttyy vihreä led-valo, kun web-kamera on päällä. Niinä muutamina kertoina olen ajatellut sen mahdollisuutta, ilman teknisten rajoitteiden pohtimista, entä jos jollakin on keino katsoa minua tuon webbikameran läpi ilman led-valon palamista. Minulla ei olisi tästä mitään tietoa, eikä siitä mitä tuolla minun katselemisella tehdään. Häiritsevin ajatus on ajatusten luku tämmöisen järjestelyn kautta. :)
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

jmk

Quote from: repo on 19.04.2012, 09:31:23
Niinä muutamina kertoina olen ajatellut sen mahdollisuutta, ilman teknisten rajoitteiden pohtimista, entä jos jollakin on keino katsoa minua tuon webbikameran läpi ilman led-valon palamista. Minulla ei olisi tästä mitään tietoa, eikä siitä mitä tuolla minun katselemisella tehdään. Häiritsevin ajatus on ajatusten luku tämmöisen järjestelyn kautta. :)

Laita teipinpala kameran eteen.

repo

Täällä oli jokin aika sitten hieman Ranskan presidentinvaalien seurantaa. Päivän Taloussanomat uutisoi.

QuoteRanska tekee historiaa? – Hollande jyrää, Sarkozy hiipuu nolosti
[...]
Mielipidetutkimuslaitos CSA antaisi Daily Actun mukaan tylyt prosenttiluvut Hollanden hyväksi jo ensimmäisellä kierroksella. Sosialistipuolueen Francois Hollanden kannatus olisi nyt 29 prosenttia. Istuva presidentti, oikeiston Nicolas Sarkozy saa tyytyä vain 25 prosenttiin.

Kansallismielisen oikeiston ehdokkaalle Marine Le Penille mittaus antaa heikot 17 prosenttia, äärivasemmiston Jean-Luc Mélenchonille tutkimus lupailee15 prosenttia. Keskustalainen  Francois Bayroulle saisi vain 10 prosenttia äänistä.

Toinen kierros:
Hollande 58% – Sarkozy 42%

http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2012/04/19/ranska-tekee-historiaa-hollande-jyraa-sarkozy-hiipuu-nolosti/201227662/12

Yritin rajoittaa tuota Taloussanomien maalailua "tylyt", "vain", "heikot", "lupailee", "vain" ja lihavoin oleellisen. Toinen tarkoituksellinen tehokeino uutisartikkelin lainauksessa oli lainata vain otsikko ja osa tekstiä, jossa on kannatus %-luvut jotta artikkelin pihvi olisi tarjolla otsikko-kuorrutuksen kera. Onneksi tuo toisen kierroksen kannatusarvio oli esitetty ilman maalailua ja ytimekkäästi, jota suuresti arvostan uutisoinnissa.

Sitten taas huumoriosastolle ja anomusta vetämään (mikäsenyoli) huumoriministeriöön1 huumorin kirjoittamisen taidon näytettä virallista hyväksyttyä huumorin kirjoituslisenssiä varten. Helena Eronen reputti näyttävästi, mutta naiskuskeista on aina puhuttu "silleen kieroon", niin kai se sama voisi päteä myös naiskirjoittajiin. Nainen ja hyvä huumori on sen verran harvinainen yhdistelmä, ettei Helena Erosen reputus ole ihme. No! Mitä tekemistä Ranskan presidentin vaaleilla on eurokriisin kanssa? Hollandesta saadaan sosialisti. Kansallisajattelusta "eurooppalainen" saadaan sana kansallinen. Kun ne yhdistetään, saadaan sana kansallissosialisti. Kehityksen jatkuessa nykyistä vääjäämätöntä polkuaan, missä liittovaltiokehitys kielletään,  kunnes olemme kaikki eurooppalaisia kansallissosialisteja. Etäisesti muistelen, että Turun Sanomat varoitti meitä jostain tällaisesta vaarasta, johon liittyy sana kansallissosialisti. Sitten josku tulevaisuudessa jälkikäteen voisi todeta, jos noin ikävästi pääsee tapahtumaan Turun Sanomien journalismiin pitäytyen, pitänee lainata huumorissa reputtaneen Helena Erosen sanoja "Oho, hupsista".

1 Kiitos hommalaisille tuosta huumoriministeriöstä. Se on "hyvä idea"(r). Harjoittelen myös hyvän kansalaisen tutkintoa varten, joten kehittelin ministeriölle lupa-asioita. Se olisi "kiva idea"(r) - hae lupaa. Kaikkein paras, ja suosikkini, on "Anon lupaa"(r). Näille voisi olla vielä vaikka sertifikaatteija ennenkuin voi edes hakea tai anoa -huitsin jännää!
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

repo

Quote from: jmk on 19.04.2012, 09:35:55
Niinä muutamina kertoina olen ajatellut sen mahdollisuutta, ilman teknisten rajoitteiden pohtimista, entä jos jollakin on keino katsoa minua tuon webbikameran läpi ilman led-valon palamista. Minulla ei olisi tästä mitään tietoa, eikä siitä mitä tuolla minun katselemisella tehdään. Häiritsevin ajatus on ajatusten luku tämmöisen järjestelyn kautta. :)

Kiitti vinkistä. Ei tämä vielä noin pahaksi ole äitynyt - onneksi. :D

Jericho

Quote from: tyhmyri on 18.04.2012, 02:59:40
Vaikuttaa siltä, että EKP on todellakin instituutio, jonka hävittäminen pitäisi olla jokaisen järkevän poliitikon asialistalla.

"Our primary objective is price stability and we will continue to deliver on this irrespective of persistent public debt overhangs in some euro-area countries," Asmussen said. The currency bloc as a whole will experience "only a mild recession" and the ECB predicts that economic activity will recover gradually this year, he said.
Millainen mielipuoli voi pitää viime vuonna tapahtunutta rahapolitiikan kiristämistä menestyksenä ja vastuullisena politiikkana? Missä ihmeen pullossa EKP:n johto elää? Ankkalinnassa? Mikä-Mikä-Maassa?

Lihavoimani korostus on minun. Tuo pätkä on erityisen pöyristyttävä. Valtioiden velkakriisin paheneminen on pitkälti seurausta juuri EKP:n typerästä politiikasta koronnostoineen ja rahapolitiikan yleisine tiukennuksineen. Asmussen sanoo tuon toimenpiteen olleen suuri menestys.

Käsittämätöntä vastuuttomuutta. Ehkä ei pitäisi ihmetellä, sillä EU:n korkeat toimielimet ja Euroalueen poliittinen eliitti vaikuttavat muutenkin samalla tavoin erkaantuneen todellisuudesta.
Trichetin koronnostot oli yksi pahimmista munauksista mitä on tehty tämän eurokriisin aikana ja nyt se aiotaan toistaa heti tilaisuuden tullen.  :facepalm:

Koko europrojekti näyttää olevan täysin mielisairaiden ihmisten käsissä,

Tämä ei tule päättymään hyvin....

Uuno Nuivanen

Quote from: repo on 19.04.2012, 10:17:41
Quote from: jmk on 19.04.2012, 09:35:55

Kiitti vinkistä. Ei tämä vielä noin pahaksi ole äitynyt - onneksi. :D

Itse olen tehnyt kätevän folionaamarin hommailua varten.  :)

repo

AuggieWren

Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

repo

Quote from: AuggieWren on 19.04.2012, 12:52:48
Ei kai tämä voi olla totta?

HS: Kreikalle enemmän tukia kuin sillä on velkaa

Jos on, niin  >:(

Taisit ottaa hyvät torkut - ruusunen - rise and sunshine! (En tunnusta pussanneeni tuon näköistä äijää ja en pidä samasta sukupuolesta silleen.) Tämä on yesterday's news, sorry. Toinen ennakko-sorry, en edes vilkaissut linkkiäsi, uskon, mitä otsikko sanoo. Vai eikö niihin voi uskoa?

Tänään on 19.4.2012. Jan Hurri kirjoitti tuosta asiasta 19.2.2012. Timo Soini lainasi Jan Hurrin havainnollista kaaviota velkamäärästä 5.4.2012 kirjoituksessa.

Notta ihan hyvä, että HS kertoo (toivon mukaan sanatarkasti lainatun otsikon) mukaan samaa lukijoilleen - ja sinäkin saat vahvan suosituksen lukea muutakin kuin HS:ää välillä. ;) Kaupasta oli foliorullat loppu, joten koittakaa kestää, onko tämä HS:n ennakkovaroitus lukijakunnalleen - vastuullinen aviisi nääs?

Mato

Quote from: Jericho on 19.04.2012, 10:36:45
Quote from: tyhmyri on 18.04.2012, 02:59:40
Vaikuttaa siltä, että EKP on todellakin instituutio, jonka hävittäminen pitäisi olla jokaisen järkevän poliitikon asialistalla.

"Our primary objective is price stability and we will continue to deliver on this irrespective of persistent public debt overhangs in some euro-area countries," Asmussen said. The currency bloc as a whole will experience "only a mild recession" and the ECB predicts that economic activity will recover gradually this year, he said.
Millainen mielipuoli voi pitää viime vuonna tapahtunutta rahapolitiikan kiristämistä menestyksenä ja vastuullisena politiikkana? Missä ihmeen pullossa EKP:n johto elää? Ankkalinnassa? Mikä-Mikä-Maassa?

Lihavoimani korostus on minun. Tuo pätkä on erityisen pöyristyttävä. Valtioiden velkakriisin paheneminen on pitkälti seurausta juuri EKP:n typerästä politiikasta koronnostoineen ja rahapolitiikan yleisine tiukennuksineen. Asmussen sanoo tuon toimenpiteen olleen suuri menestys.

Käsittämätöntä vastuuttomuutta. Ehkä ei pitäisi ihmetellä, sillä EU:n korkeat toimielimet ja Euroalueen poliittinen eliitti vaikuttavat muutenkin samalla tavoin erkaantuneen todellisuudesta.
Trichetin koronnostot oli yksi pahimmista munauksista mitä on tehty tämän eurokriisin aikana ja nyt se aiotaan toistaa heti tilaisuuden tullen.  :facepalm:

Koko europrojekti näyttää olevan täysin mielisairaiden ihmisten käsissä,

Tämä ei tule päättymään hyvin....

Tuo on ihan järkevää politiikkaa... mutta koskee vain Saksaa. Siellä pyritään pitämään ylikuumeneminen aisoissa.
Samalla tuo kertoo, kenen pankki EKP oikeastaan on. Saksa on ainoa maa, joka hyötyy EKP:n toimista, paitsi tuo lotraus oli ehkä saksalaisia vastaan (tai sitten sillä maksettiin saksan saatavia...).

- Mato

tyhmyri

Luin juuri Jens Weldmannin haastattelun Reutersilta. Haastattelu löytyy täältä. Kannattaa lukea jos englanninkielinen teksti taipuu.

En jaksa kääntää enkä lainata tekstiä. Nyt riittää vähäksi aikaa tuon lukemisen jälkeen. Lähden talousjohtajan kanssa juomaan konjakkia.

Jakerp

Kreikkalaiskaupunki toimii: luontaistaloutta ja uusi valuutta!
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2012/04/19/kreikkalaiskaupunki-toimii-luontaistaloutta-ja-uusi-valuutta/201227667/12

Aikaisemminkin ketjussa mainostani vaihdantatalous ja uudet epäviralliset valuutat jatkavat voittokulkuaan Kreikassa. Tem-vaihtoehtoisvaluutan avulla monet Kreikkalaiset, jotka eivät aikaisemmin voineet osallistua taloudelliseen vaihdantaan ovat saaneet mahdollisuuden myydä palveluksiaan ja ostaa palveluksia ja hyödykkeitä.

Kreikkaan on syntymässä kokonaisia Kaupunkeja, joilla on oma valuutta kaupungin sisäistä kaupankäyntiä varten.

tyhmyri

Bundesbankin pääjohtaja Jens Weidmann on sanonut Reutersin haastattelussa, että ei ole EKP:n asia huolehtia Espanjan tai minkään muunkaan maan ongelmista. Hänen mukaansa EKP:n ainoa tehtävä on huolehtia hintavakaudesta.

Ensimmäinen tuon haastattelun jälkeinen reaktioni oli jättää työnteko sikseen ja mennä läheiseen ravintolaan juomaan konjakkia. Talousjohtaja sai samantyyppisen idean tai ei ainakaan hän ei ollut vaikeasti houkuteltavissa. Konjakinjuontiin, tarkoitan.

Itse asiassa Veldmann vaikuttaa tuossa haastattelussa niin karikatyyrimäiseltä, että en voi olla kuin ihmettelemättä. En mitenkään usko, että niin terävä mies kuin Jens olisi vahingossa noin tyhmä. Kyseessä täytyy siis olla tietoinen valinta.

Mietitäänpä mistä voisi olla kysymys? Nyt villiä spekulaatiota ja täysin edesvastuutonta arvailua.

Pikaisesti mieleen tulevia vaihtoehtoja on vain muutama, listaan ne siinä järjestyksessä mitä pidän niiden todennäköisyysjärjestyksenä:

1. Bundesbank uskoo euroalueen hajoavan ja varautuu tilanteeseen suojelemalla omaa takamustaan.

2. Bundesbank puolustaa Saksan valtion olemassaoloa ja itsenäisyyttä toimimalla siten, että se varmasti säilyy.

3. Jens on kuitenkin niin tyhmä, että hän todella uskoo sanomaansa.

Vaihtoehdon 3 voi oikeastaan unohtaa. En usko, että Saksan keskuspankin johtajaksi olisi päässyt idiootti. Toisin sanoen takana täytyy olla jotain muuta.

Entäpä jos Veldmann uskoo euroalueen hajoavan? Tämä selitys tuntuisi mahdolliselta, sillä niin kauan kun euroalue on olemassa on viime aikoina keuhkottu Target2-järjestelmä pelkästään kirjanpidollinen temppu, jolla ei ole merkitystä. Mutta jos euroalue hajoaisi, niin ylijäämämaiden keskuspankeille jäisi taseisiinsa saatavia, joita kukaan tuskin koskaan maksaisi. Tuollaista tilannetta jokainen pankkiiri inhoaa, erityisesti saksalainen keskuspankkiiri.

Mikäli euroalue hajoaisi ja nuo saatavat osoittautuisivat tyhjän arvoisiksi samalla kun Bundesbank olisi pakotettu alaskirjaamaan ne, niin hieman myöhäisemmät poliitikkosukupolvet todennäköisesti keksisivät syyttää Bundesbankin nykyistä johtoa rajuista tappioista. Sinänsä noilla tappioilla ei olisi yhtään mitään väliä, sillä keskuspankki ei voi mennä konkurssiin. Se kun voi mokoma painaa rahaa aina tarvittaessa.

Toinen kohta, eli se, että Bundesbank todellisuudessa puolustaa Saksan valtion olemassaoloa on kiinnostava ajatusleikki. Koska aikaisempi EMU ja nykyinen euroalue johtavat rakenteellisten syiden vuoksi taloudellisiin vaikeuksiin (euroalue ei ole OCA, mikä on tullut empiirisesti todistettua), niin mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja on pohjimmiltaan kaksi:

- Euroalue hajoaa ja maat ottavat takasin käyttöönsä omat valuuttansa. Tuolloin kullakin maalla olisi jälleen käytössää sekä rahapolitiikka että finanssipolitiikka.

- Euroalue muokataan liittovaltioksi, jossa mailla on yhteinen lainsäädäntö, yhteinen finanssipolitiikka ja yhteinen rahapolitiikka.

Muita vaihtoehtoja en kykene näkemään. Mutta entäpä jos onkin niin, että Veldmann ei hänkään näe muita vaihtoehtoja ja toimii tietoisesti siten, että liittovaltiokehitys muuttuu poliittisesti mahdottomaksi? Hänen lausuntonsa syventävät euroalueen ongelmia ja muuttavat liittovaltioajatusta entistä vaikeammaksi hyväksyä. Euroalueen hajoaminen ja D-markan paluu pelastaisivat Saksan joutumasta osaksi Brysselistä johdettua liittovaltiota.

Koska en tietä mitä Veldmann ja muut saksalaiset keskuspankkiirit miettivät, niin tämä on pelkkää mielikuvitusleikkiä. Mutta vaikea on ajatella muutakaan koska en suostu uskomaan, että Bundesbankin johtajat olisivat aidosti typeriä.

Sivumennen sanottuna, Homma-blogeja odotellessa pykäsin oman blogini pystyyn tuonne: http://tyhmyri.wordpress.com/ 

Jouko

Quote from: AuggieWren on 19.04.2012, 12:52:48
Ei kai tämä voi olla totta?

HS: Kreikalle enemmän tukia kuin sillä on velkaa

Jos on, niin  >:(

Selväähän on että Kreikka on koko ajan elänyt velaksi ja näköjään annetaan elää samalla tavalla edelleenkin. Kuka kuvittelee että pystyy velkojaan makselemaan takaisin kun ei ole mitään millä maksaa? Maatalousvaltainen maa. Ei juurikaan mitään teollisuutta tai kaivostoimintaa tai muita luonnonvaroja. Turismin varassa enimmäkseen jotenkin toimeen tullut. Silti otettiin rahaliittoon ja roikotetaan väkisin edelleenkin.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

slobovorsk

Quote from: tyhmyri on 20.04.2012, 08:29:27
Bundesbankin pääjohtaja Jens Weidmann on sanonut Reutersin haastattelussa, että ei ole EKP:n asia huolehtia Espanjan tai minkään muunkaan maan ongelmista. Hänen mukaansa EKP:n ainoa tehtävä on huolehtia hintavakaudesta.

Ensimmäinen tuon haastattelun jälkeinen reaktioni oli jättää työnteko sikseen ja mennä läheiseen ravintolaan juomaan konjakkia. Talousjohtaja sai samantyyppisen idean tai ei ainakaan hän ei ollut vaikeasti houkuteltavissa. Konjakinjuontiin, tarkoitan.

Itse asiassa Veldmann vaikuttaa tuossa haastattelussa niin karikatyyrimäiseltä, että en voi olla kuin ihmettelemättä. En mitenkään usko, että niin terävä mies kuin Jens olisi vahingossa noin tyhmä. Kyseessä täytyy siis olla tietoinen valinta.

Mietitäänpä mistä voisi olla kysymys? Nyt villiä spekulaatiota ja täysin edesvastuutonta arvailua.

Pikaisesti mieleen tulevia vaihtoehtoja on vain muutama, listaan ne siinä järjestyksessä mitä pidän niiden todennäköisyysjärjestyksenä:

1. Bundesbank uskoo euroalueen hajoavan ja varautuu tilanteeseen suojelemalla omaa takamustaan.

2. Bundesbank puolustaa Saksan valtion olemassaoloa ja itsenäisyyttä toimimalla siten, että se varmasti säilyy.

3. Jens on kuitenkin niin tyhmä, että hän todella uskoo sanomaansa.

Vaihtoehdon 3 voi oikeastaan unohtaa. En usko, että Saksan keskuspankin johtajaksi olisi päässyt idiootti. Toisin sanoen takana täytyy olla jotain muuta.

Entäpä jos Veldmann uskoo euroalueen hajoavan? Tämä selitys tuntuisi mahdolliselta, sillä niin kauan kun euroalue on olemassa on viime aikoina keuhkottu Target2-järjestelmä pelkästään kirjanpidollinen temppu, jolla ei ole merkitystä. Mutta jos euroalue hajoaisi, niin ylijäämämaiden keskuspankeille jäisi taseisiinsa saatavia, joita kukaan tuskin koskaan maksaisi. Tuollaista tilannetta jokainen pankkiiri inhoaa, erityisesti saksalainen keskuspankkiiri.

Mikäli euroalue hajoaisi ja nuo saatavat osoittautuisivat tyhjän arvoisiksi samalla kun Bundesbank olisi pakotettu alaskirjaamaan ne, niin hieman myöhäisemmät poliitikkosukupolvet todennäköisesti keksisivät syyttää Bundesbankin nykyistä johtoa rajuista tappioista. Sinänsä noilla tappioilla ei olisi yhtään mitään väliä, sillä keskuspankki ei voi mennä konkurssiin. Se kun voi mokoma painaa rahaa aina tarvittaessa.

Toinen kohta, eli se, että Bundesbank todellisuudessa puolustaa Saksan valtion olemassaoloa on kiinnostava ajatusleikki. Koska aikaisempi EMU ja nykyinen euroalue johtavat rakenteellisten syiden vuoksi taloudellisiin vaikeuksiin (euroalue ei ole OCA, mikä on tullut empiirisesti todistettua), niin mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja on pohjimmiltaan kaksi:

- Euroalue hajoaa ja maat ottavat takasin käyttöönsä omat valuuttansa. Tuolloin kullakin maalla olisi jälleen käytössää sekä rahapolitiikka että finanssipolitiikka.

- Euroalue muokataan liittovaltioksi, jossa mailla on yhteinen lainsäädäntö, yhteinen finanssipolitiikka ja yhteinen rahapolitiikka.

Muita vaihtoehtoja en kykene näkemään. Mutta entäpä jos onkin niin, että Veldmann ei hänkään näe muita vaihtoehtoja ja toimii tietoisesti siten, että liittovaltiokehitys muuttuu poliittisesti mahdottomaksi? Hänen lausuntonsa syventävät euroalueen ongelmia ja muuttavat liittovaltioajatusta entistä vaikeammaksi hyväksyä. Euroalueen hajoaminen ja D-markan paluu pelastaisivat Saksan joutumasta osaksi Brysselistä johdettua liittovaltiota.

Koska en tietä mitä Veldmann ja muut saksalaiset keskuspankkiirit miettivät, niin tämä on pelkkää mielikuvitusleikkiä. Mutta vaikea on ajatella muutakaan koska en suostu uskomaan, että Bundesbankin johtajat olisivat aidosti typeriä.

Sivumennen sanottuna, Homma-blogeja odotellessa pykäsin oman blogini pystyyn tuonne: http://tyhmyri.wordpress.com/  Jostain syystä Uusi Suomi ei suostunut hyväksymään rekisteröitymistäni...  :flowerhat:

Kaikki nämä vaikuttava aivan loogisilta pohdinnoilta. Historia sen sitten näyttää aikanaan.

Targetista kun muistututetaan, niin tuli mieleen kysymys. Usein olen spekuloinut sillä, että jos kriisi äityisi niin pahaksi, että Suomessa pantaisiin ulkomaiset pääomanliikkeet poikki esim. valmiuslakien nojalla.

Toinen ajatus on pyörinyt viime aikoina mielessä Target-maksujen toiseen päähän liitttyen. Onnistuisikohan sellainen, että jäädytettäisiin ääritilanteessa näiden Suomeen rahaa siirtäneiden tilit. Suomalaista pankkia siis kiellettäisiin toteuttamatta ottotapahtumia
sellaistenTargetin kautta siirtyneiden rahojen osalta, joista on jäänyt saaminen järjestelmään tiettyjen maiden takia ... Eli kohtelu olisi samaa kuin vaikka pohjoiskorealaisille tms roistovaltioille..
"Laki on kaikille samantekevää" - Pahkasika Orwellin vuonna 1984
"The only color I care about i$ green." - CNN:n talouskommentaattori rasismista

Traitors will be persecuted, prosecuted, and executed.

repo

Tyhmyriltä erinomainen kirjoitus ja asian pohdinta Jens Weldmanin lausuntojen kirvoittamana. Kiitos.

Toinen asia, jonka pistän suurella ilolla merkille, on blogin perustaminen. Olen asiasta esittänyt toivomuksia ainakin Heikki Luodolle toisaalla Hommassa, koska mielestäni liian moni hyvä kirjoitus täällä Hommassa hukkuu ketjuihin ja kirjoituksen hyöty jää sisältöön/painavuuteen nähden vajaaksi. Omassa arviossa kirjoituksista olen myös yrittänyt katsoa sitä, että kirjoitukset olisivat toimineet hyvin ilman ketjun tarjoamaa kontekstia. Kuitenkaan kieltämättä ja väheksymättä sitä, että kirjoituksilla on oma suurempi tehonsa myös ketjussa. Nämä ketjut vain tapaavat heijastella sitä, mihin kommentoijilla on suurin taipumus: chattäily-tyyliseen kommentointiin. Chattäily-kommentointi ei ole mitenkään paheksuttavaa tai tuomittavaa. Tällaisen Kreikka-ketjun lukeminen on todella aikaavievää ja täten monet tähänkin ketjuun tallentuneet "helmet" ja muut nyanssit ajasta sekä aiheen kehittymisestä ovat hautautuneet ketjuun. Toisaalta ratkaisu ei ole myöskään väkivaltainen ja/tai vihjaava (näinkin voisi toimia) ketjun pilkkominen, kuten kävi Eurorälssi-keskustelun kanssa.

Minulla on heti käyttöä tyhmyrin blogi-linkille. Hommaan linkkaaminen olisi ollut liian suuri imagoriski ja vaurioittanut tyhmyrin sanomaa - että sitä se aiheuttaa. Nimittäin median Homman julkisuuskuvan päälle kaatama likasankko. Ja näin tyhmyrin blogin hyväksikäyttö tapahtuu: pienimmän vaivan (least effort) menetelmällä dissataan Homma, joka on kohderyhmässä likainen ilman todellista syytä, ja hyväksikäytetään blogi maksimaalisen hyödyn saavuttamiseksi. Reilua Hommaa ja hommailevia kohtaan, kuten tyhmyriä? Ehkä ei nyt, mutta uskoen paremman tulevaisuuden rakentamiseen näin, tätäkin on tehtävä.

No nyt meni liian pitkäksi ja syvälliseksi. Olisi tehnyt mieli alkaa kirjata omia havaintoja Octaviuksen blogin metakäytöstä, mutta - jaha tällä ajatusten moottoritiellä lukee juuri "OT" ja se on hyvä ramppi ulos. Tyhmyrin kirjoitukseen yksi kommentti.

Omassa ajatusmaailmassa tuo vaihtoehto/lause sisältää hyvin konkreettisena yhden asia, jota kuvaa sana TOIMINTAKYKY ja siihen olennaisesti liittyvä teonsana HUOLEHTIMINEN. Paremmankin teonsanan, verbin, samalla merkityksellä olisi voinut tuohon keksiä, mutta olkoon.

En lähde kommentoimaan enempää tai olen taas talla pohjassa ajatusten moottoritiellä OT-kylttien vilahdellessa taajenevasti. :)

repo

QuoteEuron kriisissä katseet kääntyvät myös Euroopan ulkopuolelle
julkaistu tänään 20.4. klo 09:50, päivitetty tänään 20.4. klo 10:50

Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n kokouksessa Washingtonissa yksi huomion kohteena oleva kysymys on se, miten paljon niin sanotut BRICS-maat ovat valmiita auttamaan euroalueen kriisissä.

IMF tarvitsee vahvistusta talouskriisiä torjuakseen. Japani on jo luvannut antaa IMF:lle 60 miljardia dollaria, EU 200 miljardia dollaria ja muun muassa Ruotsi, Tanska sekä Puola yhdessä 60 miljardia dollaria.

IMF:ltä uupuu vielä 80 miljardia dollaria.

Kun Yhdysvallat on kieltäytynyt auttamasta, parhaimmaksi rahoituslähteeksi on nähty BRICS-maat eli Brasilia, Venäjä, Intia, Kiina ja Etelä-Afrikka.

Toistaiseksi nämä maat eivät ole hiiskuneet aikeistaan IMF:n pönkittämiseksi.

Torstai-iltana IMF:n pääjohtaja Christine Lagarde sanoi luottavansa, että IMF:n tulivoimaa saadaan kasvatettua.

http://yle.fi/uutiset/teemat/velkakriisi/2012/04/euron_kriisissa_katseet_kaantyvat_myos_euroopan_ulkopuolelle_3419641.html

Sarkasmiosastolta: tulivoima mainittu ja tulivoima kuvattu Christine Lagarden sanoiksi. Me uskomme kaiken tämän, uskommehan, varsinkin sanan tulivoiman käytöllä. Sarkasmiosaston ovi kiinni. Lihavoin lainaukseen mielestäni oleelliset ja kysyn tyhmän kysymyksen. Mistä EU lupaa nuo 200 miljardia?

Jos en väärin muista ulkomuistista, niin EU:lla on 207 mrd velat ja 132 mrd/a toimintakulut/budjetti. Tuloja esim. viime vuodelta en nyt muista enkä lähde kaivamaan, vaikka ne olisivat "parin hiirenliikkeen päässä". Voiko ihminen laiskemmaksi mennä? ;)

Jakerp

Totuus on se, että Etelä euroopan pankit ovat olleet jo useamman vuoden konkurssissa ne siis ovat hassanneet tallettajiensa rahat. Nyt on käynnissä Target2 järjestelmän kautta eräänlainen näytelmä, jossa teeskennellään, että kaikki on hyvin. Keskuspankki takaa Etelä-euroopan pankkien pystyssä pysymisen luomalla rahaa tyhjästä. Todellisuudessa pankki ei tarvitse tallettajiensa rahoja ollenkaan, eikä ole ikinä tarvinnut ja pankki ei voi mennä konkurssiin paitsi poliittisella päätöksellä.

Se on poliittinen päätös, että Etelä-Euroopassa ei tule pankki konkursseja. Keskuspankki voi jatkaa Etelä-euroopan pankkien tekohengitystä keskuspankkirahalla vaikka ikuisesti.

Poliitikot taas eivät sano totuutta, koska he hyötyvät siitä, että näyttelevät mukana kaiken olevan hyvin. Sanoihan Hitlerin propaganda minusterikin kun valhetta toistaa tarpeeksi kauan siitä tulee totuus.

Octavius

Ehkä tuossa on  kerrottu viikon anti aika hyvin tiivistettynä:

http://www.telegraph.co.uk/finance/financialcrisis/9215232/German-tempers-boil-over-back-door-euro-rescues.html

Pääpointit:
- Saksa alkaa harkita vakuuksien vaatimista Target2-siirroille
- Soros pelaisi euroa vastaan, jos olisi vielä markkinoilla
- Merkelin uhkapeli ei enää mene läpi Saksassa, (jossa siis on vapaa lehdistö), vaan jopa hallinnon sisäinen oppositio kasvaa koko ajan
- Em. asioista ei uutisoida Suomessa riviäkään. Onneksi Suomen valtamedialla säilyy TolkkuTM.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

sivullinen.

Tässä hän on aivan oikeassa. EKP:n tehtävä ei ole pelastaa valtioita tai ratkaista niiden ongelmia vaan ylläpitää rahan arvoa eli hintavakautta. Ongelmien ratkaisu tässä mallissa kuuluu poliitikoille. EKP on siten pyrkinyt olemaan amerikan FED:iä vastaava keskuspankki; tosin pienemmillä oikeuksilla.

Amerikassa Kalifornia on konkurssikypsä, eikä se taatusti johdu teollisuuden tai tuotannon puutteesta.

Euroalueella Kreikka on konkurssikypsä, eikä sekään johdu teollisuuden puutteesta.

Molemissa on kyse valtion rahojen jakamisesta kansalle, joka on vienyt valtion talousongelmiin. Jos siinä tilanteessa tulisi keskuspankki ja hoitaisi valtion velat; jättäen kansalle silti kerätyn omaisuuden, niin siitäpä ilo syntyisi. Nimittäin kaikki muut tuntisivat itsensä niin pahasti huijatuiksi. Siksi keskuspankkien on syytä jatkaa omaa tehtäväänsä eli rahan arvon säilytystä. Osavaltiot hoitakoot talousongelmansa keräämällä veroina annetut rahat takaisin, ja jos kansa piilottaa rahat tai siirtää toisaalle - joka talousalueen sisällä on erittäin helppoa - niin on rahojen keräämiseen käytettävä voimallisempia keinoja.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Tuomas3

Quote from: sivullinen. on 20.04.2012, 21:17:57

Tässä hän on aivan oikeassa. EKP:n tehtävä ei ole pelastaa valtioita tai ratkaista niiden ongelmia vaan ylläpitää rahan arvoa eli hintavakautta. Ongelmien ratkaisu tässä mallissa kuuluu poliitikoille. EKP on siten pyrkinyt olemaan amerikan FED:iä vastaava keskuspankki; tosin pienemmillä oikeuksilla.

Amerikassa Kalifornia on konkurssikypsä, eikä se taatusti johdu teollisuuden tai tuotannon puutteesta.

Euroalueella Kreikka on konkurssikypsä, eikä sekään johdu teollisuuden puutteesta.

Molemissa on kyse valtion rahojen jakamisesta kansalle, joka on vienyt valtion talousongelmiin. Jos siinä tilanteessa tulisi keskuspankki ja hoitaisi valtion velat; jättäen kansalle silti kerätyn omaisuuden, niin siitäpä ilo syntyisi. Nimittäin kaikki muut tuntisivat itsensä niin pahasti huijatuiksi. Siksi keskuspankkien on syytä jatkaa omaa tehtäväänsä eli rahan arvon säilytystä. Osavaltiot hoitakoot talousongelmansa keräämällä veroina annetut rahat takaisin, ja jos kansa piilottaa rahat tai siirtää toisaalle - joka talousalueen sisällä on erittäin helppoa - niin on rahojen keräämiseen käytettävä voimallisempia keinoja.
Kreikkalaiset ovat useat jo siirtyneet omaan talousmalliinsa eikä näiltä saa omaisuutta pois kuin panssarivaunuilla, mutta tästähän ei saa puhua...

Kreikassa ongelmana ei ole se, että rahat olisi jaettu kansalle, koska niitähän ei ole jaettu kuin pienelle kansanosalle. Syynä on siis korruptio. Eurooppalaiset pankit ovat lainanneet tolkuttomia summia ilman kunnon vakuuksia Kreikkaan (ja paljon muualle). Nämä laskut kuuluvat velkojan ja velallisen välille, eivät kreikan kansalle. Kreikka olisi voinut rauhassa jatkaa omaa elämäntapaansa, jos ei olisi sotkeutunut ulkolaisiin lainoihin ja valtio lähtenyt niitä tukemaan. Kaliforniaa ja Kreikkaa ei voi verrata, koska Kaliforniassa on selvästi suurempi tuotanto ja matalampi korruptio. Ongelmat eivät ole suoraan verrannolliset.