News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Vatikaanin II konsiilin vaikutukset ja traditionalismi Suomessa ( Savossa )

Started by Sigridur, 22.11.2009, 22:13:50

Previous topic - Next topic

IDA

Erittäin hyvä, joskin aika pedanttinen, blogi katolilaisuudesta suomen kielellä:

http://hyviauutisia.wordpress.com/

Kyseinen kirjoittaja on vasta 23 - vuotias opiskelija ja on kirjoittanut myös kirjan Katolinen Paavali.

Lemmy

Quote from: Miniluv
En kyllä olisi odottanut, että sinä Lemmy alat inkvisiittoriksi ;)

Nobody expects the Spanish Inquisition
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Ullanlinna

Quote from: Miniluv on 07.01.2010, 09:46:01
En kyllä olisi odottanut, että sinä Lemmy alat inkvisiittoriksi ;)

Homman jesuiitta-siipi alkaa olla kasassa.

Ullanlinna

Quote from: monokultturisti on 07.01.2010, 12:05:05
Quote from: Sigridur on 06.01.2010, 17:25:41
http://www.sspx.org/against_sound_bites/defense_of_the_inquisition.htm

Luettu. Sanakirjaa olisin tarvinnut paljon mutta en jaksanut käyttää. Lukion historiantunnilla inkvisitiosta puhuttiin huomattavasti kielteisempään sävyyn.

Olen lukenut kirjan "Massacre at Montsegur", joka kertoo tuosta kataari-operaatiosta. Mukana oli paljon paikallis-sekä laajempaa politiikkaa, ja itse inkvisitio tuppasi olemaan koko asiassa vain löyhä side, joka oikeutti maiden valtaamiseen  ja silmittömään tappamiseen. Näin puolin ja toisin. Lisäksi, sikäli kun kristityn kuuluu pitää elämää pyhänä, on vaikeaa nähdä kuinka tuon kaltaista toimintaa voi mitenkään puolustella.

Sigridur

Olin sen lukenut myös. Mutta kataarit olivat harhaaoppiset, ja iste he murhasivat monta katolilaista. Se, mitä Kirkko teki oli puolustus. Siitä oli puhuttu jo vuonna 1215 kun oli IV.Lateraanin konsil, ja paavi Innocenc III. oli järjestänyt ristiretkea kataarien vastaan. Se oli pelkää puolustusta ja vain hyvää. Kun ei olisi silloin Pyhä Inkvisiitio- ei olisi enää Kirkkoa.

Sigridur

http://www.youtube.com/watch?v=tjGB4IqfoDI&feature=related
aivan hieno dokumentti. Olin laittanut num. 3., mutta siitä on 9 jaksot. Hienoa!

ElinaElina

QuoteMutta kataarit olivat harhaaoppiset, ja iste he murhasivat monta katolilaista. Se, mitä Kirkko teki oli puolustus. Siitä oli puhuttu jo vuonna 1215 kun oli IV.Lateraanin konsil, ja paavi Innocenc III. oli järjestänyt ristiretkea kataarien vastaan. Se oli pelkää puolustusta ja vain hyvää. Kun ei olisi silloin Pyhä Inkvisiitio- ei olisi enää Kirkkoa.

Täyttä puppua. Sinä et tiedä kataareista mitään.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

Sigridur

Olin taas päivittänut blogin sivuja, http://www.luxdomini.com/inquisicion.htm
ja olin äsken lukenut tuo http://hyviauutisia.wordpress.com/
sen tekijän tunnen, mutta se, mitä nyt viimeiseksi oli kirjoittanut en voi hyväksyä. Se, mitä on esim. siine kirjoitettu avioliitosta en hyväksy, koska ei ole kaikki niin mustavalkoista. Esim. transeksuaalisille ihmisille on aivan mahdotonta elää avioliitossa, ja parempi on sitten selibaatti. Avioliitto ei sovi jokaiselle. Kaveri, joka kirjoitaa blogi hyvia uutisia ei ole vielä minkäläista elämäkokemusta, eikä tietää, mitä on kun kuuluu vahemmistöön. Olin jo hänelle kirjoittanut.

Sigridur

Olen huomanut että Suomessa puuttuvat katolilaisten keskustelu palstat. On ainoa yksi Gie-forumi, ja se on aivan kuollut. Monissa maissa, kuten Italiassa, Espanjassa on monet sivut, forumit katolilaisuudesta, Kirkon historiasta, mutta huomasin että Suomessa puuttuvat täysin.
Nyt minuun ottanyt yhteys eras espanjalainen, joka asuun USA.ssä, ja hänellä on tämä sivuja:
http://www.gabrielbernat.es/espana/inquisicion/index.html
mutta minä asun Savossa, ja etsin kaverin, jolla samat harrastukset, eli Inkvisiiton historiaa.

Elisa

Quote from: Sigridur on 11.01.2010, 13:46:44
Olen huomanut että Suomessa puuttuvat katolilaisten keskustelu palstat.

Se saattaa johtua siitä, että Suomessa on hyvin vähän katolilaisia. Voithan ihan hyvin keskustella muunmaalaisten palstoilla. Onneksi on internet.
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

Sigridur

Niin, minä keskustelen Kirkosa Tsekiläis, Espanjalais, Italialais palstoille, ja siellä saan kaverit, mutta Suomessa tunnen olonsa hyvin yksinäiseksi.
Mulla on kaverit ulkomaalla, joilla samat harrastukset, mutta Suomessa en tavanut vielä. Noo,olin keskustelut ev.luterilaisten pastorien kanssa täällä katolilaisesta teologiasta ja Kirkon historiasta, mutta hekin ovat eri mieltä.
Sitten keskustelen netin kautta web. hyviä uutisia tekijan kanssa, mutta hänkin asuu Helsingissä. Tuntuu, että Savossa ei ole ketään "sieluveli".
Itse kannattan tätä järjestöä.
http://www.fsspx.org/

IDA

On aika paha ajatella Sigridurin tilannetta: Miten voi olla lefvebreläinen Savossa? Varmasti todella yksinäistä.

Lefvebreläiset ovat kuitenkin ekskommuuniossa katolilaisen kirkon kanssa, joten pitäisikö Suomen Katolisen kirkon julistautua ei-katoliseksi, jotta saataisiin Suomeen enemmän katolilaisuutta? Vai miten pitäisi toimia? Tätä ihmettelen.

Sigridur

Olin monesti keskustelut asiaa FSSPX-Skandinavia edustajan Pater T. Skorgaardin kanssa, joka on Tanskassa. FSSPX on pohjoismaissa Ruotsissa 2 papit, Norjassa 1, ja Tanskassa 2 papit. Ainakin 2 papit Suomeen olisi hyvää saada, mutta vaikea on, että ainoastaan minä topivon siitä ja kirjoitan Veljeskuntaan, ja yhden ihmisen takia, he eivät voi auttaa.
Toivon vaan kauniit Tridenttiset Mesut ja katoliloaista traditiotta Savossa. Minun tilanne on erittäin vaikea, ja tunnen olonsa todella yksinäistä täällä.
Ehkä olisi parempi asua Helsingissä, Turussa- siellä ainakin kerran kuukaudessa P.Durham viettää vanhaa Messua, mutta täällä ei ketään. Ei ole kirkko, ei edes pappi. Kaikki mun kaverit, jotka ovat FSSPX-pappeja, tai kannattajia sanovat mulle, että parasta olisi muuttaa Suomesta pois.
Minäkin ajattelen noin 10 vuoden päästä. Nyt opiskelen etäisesti Rooman yliopistossa.

Sigridur

Minä esim. käänän FSSPX- sivuja ja Tsekkinmaassa moderoin FSSPX-kannattajien forumi:
http://crux.lightbb.com/  , siellä kirjoitan merkillä "Bernard Gui"- joka oli minun esikuvani, ja käänsin esim. tämä artikeli, joka on mun sydäntä lähellä:
http://www.sspx.org/against_sound_bites/defense_of_the_inquisition.htm

IDA

Quote from: Sigridur on 12.01.2010, 18:48:01
Toivon vaan kauniit Tridenttiset Mesut ja katoliloaista traditiotta Savossa. Minun tilanne on erittäin vaikea, ja tunnen olonsa todella yksinäistä täällä.
Ehkä olisi parempi asua Helsingissä, Turussa- siellä ainakin kerran kuukaudessa P.Durham viettää vanhaa Messua, mutta täällä ei ketään. Ei ole kirkko, ei edes pappi. Kaikki mun kaverit, jotka ovat FSSPX-pappeja, tai kannattajia sanovat mulle, että parasta olisi muuttaa Suomesta pois.

Kouvolassa ainakin on ihan hyvä messu. Pappi ei juurikaan kysele seurakuntalaisilta miten mennään vaan pitää messun välillä latinaksi ja välillä suomeksi. Sinne vaan?

Aika fiksu tyyppi kirkkoherraksi muutenkin.

Tosi paha sanoa mitään tuohon sinun ongelmaasi. Pitäisi olla joku puhdasoppisempi sanomassa: Itse olen kuitenkin käsittänyt niin, että karmeliitat, jesuiitat, fransiskaanit, dominikaanit jne...ovat sääntökuntia ja FSSPX jos eivät nyt suorastaan kerettiläisiä niin aika lähelle kuitenkin.

Sigridur

Ei ihan. Mons. Lefebvre oli taistelut että säilyy Kirkossa traditio na II.Vatikanin konsilin jälkeen vanha, Tridenttinen Messu. Hän oli 4 vihittänyt 4 piispaa, vaikka paavi Jan Paavali II.ei antanut suostumusta, olin persutanut myös seminaarit, ja teki kaikki, että Traditio säilyy. Paavi Jan Paavali II.oli modernisti, ja jyrkkästy Traditiotta vastaan, ja oli exkomunikoinnut mons. Lefebvreä. Nyt viime vuonna oli FSSPX.stä paavi Benedikt paurkanut exkominukaatiotta, mutta kanonisesti FSSPX on edelleen Kirkkon ulkopuolella.
Oppi ei ole kereettiläistä, päinvastoin oikeaoppista katolilaiussuutta. Me vaan emme hyväksy II.Vatikanin konsilin jälkeisen muuttokset, pää-asiallisesti liturgia-uudistukset, ja se, että oli lopetettu myös Sanctum Officium, jolla ei ole ennää Supreme asema Kirkossa, ja nimi on nyt Corgregatio per doctrina fidei.
Kirkko ei ennää taistele kereettiläisyyttä vastaan, ja ekumeniaa, joka Kirkko nyt harrastaa ei ole oikein. Oikea on ainoa yksi uskonto- katolilainen, apostolinen, ja Kirkon pää on paavi. Muut uskonnot ovat lahkot.
Me, vain haluamme että Kirkko palaa vanhaan Traditioon.

Kouvolaan en pääse, se on mulle tosi kaukana. Minä teen aina sunnuntaina noin, että katselen Messua dvd.llä, ja rukoilen ja toivon että saan hengellinen yhteys johonkin juuri vietetyn Messuun jossain.
Suomessa Kirkon tilanne on muutten aika  vaikea.

Niin, dominikaanien sääntökunnasta tykkään ja arvosta siitä todella paljon, ainakin se, mitä dominikaanit tekivät keski-aikana.

monokultturisti

Quote from: Sigridur on 11.01.2010, 16:01:23
Niin, minä keskustelen Kirkosa Tsekiläis, Espanjalais, Italialais palstoille, ja siellä saan kaverit, mutta Suomessa tunnen olonsa hyvin yksinäiseksi.

Eikö sinulla ole muita harrastuksia kuin katolisen kirkon historia? Tarkoitan että yrittäisit hankkia kavereita ensin jostain muusta piiristä, jos olet Suomeen jäämässä. Toisessa ketjussa kerroit polttavasi 30 savuketta päivässä. Yritä hankkia vertaistukea tupakoinnin vähentämiseen ja lopettamiseen. :)
Voisin kuvitella, että muslimien uskoa islamin oikeellisuuteen vahvistaa suurestikin se, että länsimaalaisten itsepetoksellista suhtautumista islamiin ei pysty järjellä selittämään. Sen on siis oltava Allahin johdatusta.

Elisa

Minua alkaa rasittaa se, että tällaisen kauniin otsikon alla harrastetaan pelkkää paskanjauhantaa jostain liturgioista. IDA voisitko vaikka nimetä ketjun uudestaan niin, että se vastaisi paremmin aihetta?
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

IDA

Quote from: Elisa on 15.01.2010, 20:32:05
Minua alkaa rasittaa se, että tällaisen kauniin otsikon alla harrastetaan pelkkää paskanjauhantaa jostain liturgioista. IDA voisitko vaikka nimetä ketjun uudestaan niin, että se vastaisi paremmin aihetta?

Ok. Ehkä se on aiheellista.