News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Vatikaanin II konsiilin vaikutukset ja traditionalismi Suomessa ( Savossa )

Started by Sigridur, 22.11.2009, 22:13:50

Previous topic - Next topic

Sigridur

Tässä uudet neokatekumenaaliset katoliset papit,kaikki maahanmuuttajat. Ei haitta, itse olen maahanmuuttaja ja katolilainen, mutta nämä ovat ultraliberaalit, neokatekumenaalit,  http://katolinen.net/?p=1778

slange

No mikäs tuossa, hyvällä asialla lienevät ja eivät ole näitä käsi ojossa olevia "nälkäisiä haamuja", buddhalaista termiä lainatakseni..

Sigridur

Koska olen Irwin-fani, olin keksinut oma Rentun ruusu-teksti.

Neokatekumenaalien ekumeeninen juhla:

Olen viikko ollut Taizeessa ja siellä
heräsin mä uuden kirkon edessä.
Varhain aamu on ja Messuun aika vielä,
olen märkä kusesta ja vedestä.
Minä tiedän että hirveästi haisen,
hiellä ja myös vanhalle kaljalle,
mutta mun kitara kiehtoo nuoret naiset,
ennen Messua käyn vielä paskalla.

Saat multa kalja se rntun tapa on,
ja sen voit juoda vaikka kirkossa,
retku, neokatku focolare oon,
olin kännissä myös seminaarissa.

Messuviinia ei tarte juoda salaa,
kun oon yksinäinen sakastiassa.
Mä en pelkää edes että piispa palaa,
kävin kännissä myös Vatikaanissa.
Siellä Vatikaanin tarhassa mä sammuin,
ei se haitta se on meille salittu,
olen neokatku-focolare janu,
kova spurgu, siksi olen valittu.

Saat multa kaljaa...

Sigridur

Anoa asia, mikä mua harmittaa on se, että Suomessa on vain noin 9000 katolilaiset, ja suuri osa heistä vielä ns. modernistit, ja erittäin vähän traditionalistit.
Itse olen kiinnostunut Kirkon historiasta, ja koska Suomessa ei ole katolilainen yliopisto- teol.tiedäkunta, opiskelen etäisesti Roman yliopistossa, niin että matkustan kokeisiin, ja kun on tärkeä luento.
Kirjoitan myös espanjaksi oma sivu katolisen Kirkon historiasta, merkillä Hernandez.
http://www.luxdomini.com/inquisicion.htm

Lemmy

Enemmän luulis harmittavan, että P.Henrikin kirkko on katoton eikä katollinen kohta.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

IDA

Quote from: Lemmy on 30.12.2009, 18:45:19
Enemmän luulis harmittavan, että P.Henrikin kirkko on katoton eikä katollinen kohta.

:D

Sama. Kannattaisi varmaan keskittyä siihen.

Elisa

Hienoa!

Minäkin olen katolilainen maahanmuuttaja Suomessa. (Tulinkohan juuri kaapista...)
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

PaulR

Katolilaisuudessa on paljon hienoa teoriatasolla.

Sigridur

Minäkin, ja ennen Suomea olin elänyt katolisessa maassa, mutta Suomessa on katolilainen kulttuuri tosi tympeä. Savossa, missä asun ei ole edes kirkkoa, ei pappia, ja vain kerran kuukaudessa on diasporaali Messu, ja vielä vain NOM, neokatekumenaalinen. Traditio- Tridenttinen Messu, S. Pius V. mukaan on ainostaan kerran kuukaudessa Helsingissä, siitä viettää Isä Durham FSSP.stä, mutta mualla ei ole. Messuun en pääse, ja seuraan siitä netissa, tai dvd.llä ja rukoilen kotona.
Myös opiskelen etäisesti Pontifica Unoiversita della Santa Croce, joka on Roomassa, kun Suomessa ei ole yksikään katolinen yliopisto, ja suomalainen teologinen tiedäkunta on hirveesti modernistinen, liberaalinen, sekulaarinen. Ei ole Suomessa kunnon katolilanen teol. tiedekunta.
Minua on kiinnostun keskiaikaisen Kirkon historiaa kohtaan, enim. Inkvisiition historiaa kohtaan, siksi mulla on nämä suvuja.
http://www.luxdomini.com/inquisicion.htm

monokultturisti

Onko katolinen kirkko jakautumassa kahtia, näihin traditionalisteihin ja modernisteihin? Päätellen siitä että mikä tahansa katolilaisuus ei kelpaa. Pieniksi jää yhteisöt, kun Suomessa on katolilaisia muutenkin vähän.
Voisin kuvitella, että muslimien uskoa islamin oikeellisuuteen vahvistaa suurestikin se, että länsimaalaisten itsepetoksellista suhtautumista islamiin ei pysty järjellä selittämään. Sen on siis oltava Allahin johdatusta.

IDA

Quote from: monokultturisti on 30.12.2009, 20:45:16
Onko katolinen kirkko jakautumassa kahtia, näihin traditionalisteihin ja modernisteihin? Päätellen siitä että mikä tahansa katolilaisuus ei kelpaa. Pieniksi jää yhteisöt, kun Suomessa on katolilaisia muutenkin vähän.

En usko. Itse olen tähän mennessä ( ihan opintojen alussa ) havainnut vain sen ongelman, että Suomessa ei vaikuta jesuiittaveljeskunta lainkaan vaikka intoa politiikan harjoittamiseen olisi ilmeisesti enemmän kuin laki sallii ;)

Sigridur

Suomessa on ongelma, että täällä harjoitetaan aina ekumenia, ekumenia ja taas ekumenia. Suomalainen piispa T.Sippo harjoittaa transkomunio, joka on oppilliseti uskonnovastaista. Eli yhteistä ehtolista luterilaisten kanssa. Se on katolilaisten oppien vastaista. Hän on ultraliberaali, modernisti.
Täällä on noin 32 pappeja ja niistä 30 ulkomaalisia neokatekumenaaleja, jotka eivät edes osaa suomeksi, eivät voi edes opettaa suomalaiset, jotka kääntyvät katolilaisuuteen. Suomessa ei ole katolilainen yliopisto, ei yksikään katolilainen koulu. Traditionaliset Messut vain Helsingissä ja Turussa, ei mualla vaikka Suomi on valtava maa.
Ei ole riittävästi kirjoja keski-aikaisesta teologiasta suomeksi.
Mutta annan vähän linkkejä, missä voidaan osta kunnon katolilaista kirjallisuutta.
http://www.liberius.net/
http://obrascatolicas.com/
http://www.angeluspress.org/

IDA

Quote from: Sigridur on 30.12.2009, 21:23:07
Suomessa on ongelma, että täällä harjoitetaan aina ekumenia, ekumenia ja taas ekumenia. Suomalainen piispa T.Sippo harjoittaa transkomunio, joka on oppilliseti uskonnovastaista. Eli yhteistä ehtolista luterilaisten kanssa. Se on katolilaisten oppien vastaista. Hän on ultraliberaali, modernisti.

No en tiedä tuosta liberaalisuudesta, mutta ei nyt sentään pidä antaa väärää todistusta lähimmäisestä. Itse nyt sattumalta tiedän, että yhteinen ehtoollinen luterilaisten kanssa ei vain käy koska se ei käy.

Koko katolinen kirkkohan harrastaa nykyään ekumeniaa. Se on kai kaikkien kristittyjen tavoite. Lähempänä nuo papit vaikuttavat olevan ortodoksien, kuin luterilaisten kanssa. Vahvasti vaikuttaa siltä, että oppi on aika selkeä, eikä siitä juuri jousteta, joten sellainen ekumenia, jossa kirkot sulautuisivat toisiinsa vaikuttaa ainakin näin puusta katsoen mahdottomalta muuten kuin niin, että luterilaiset shiftaisivat oppiaan katolisen ja ortodoksisen kirkon suuntaan.

Katolisen koulun ja yliopiston perustaminen taas vaatisi katolilaisia oppilaita ja, ellei innolla pyyteetöntä työtä tehdä, maksukykyisiä vanhempiakin. Ei sitä Roomaakaan päivässä rakennettu sanoi joku joskus.

ElinaElina

Kun menen ehtoolliselle, minulle on yhdentekevää ketä muita on ehtoollispöydässä, saa olla mitä uskontoa vaan.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

Ullanlinna

Toimiihan Suomessa myös Opus Dei ilmeisen hyvällä meiningillä?

http://www.opusdei.fi/

Albrecht

Täällä on noin 32 pappeja ja niistä 30 ulkomaalisia neokatekumenaaleja, jotka eivät edes osaa suomeksi, eivät voi edes opettaa suomalaiset, jotka kääntyvät katolilaisuuteen. Suomessa ei ole katolilainen yliopisto, ei yksikään katolilainen koulu. Traditionaliset Messut vain Helsingissä ja Turussa, ei mualla vaikka Suomi on valtava maa.
Ei ole riittävästi kirjoja keski-aikaisesta teologiasta suomeksi.
Mutta annan vähän linkkejä, missä voidaan osta kunnon katolilaista kirjallisuutta.
http://www.liberius.net/
http://obrascatolicas.com/
http://www.angeluspress.org/

Itse olen vahvasti luterilainen. Siis perinteinen luterilainen. Martti Lutherin oppi kristinuskosta on paljon lähempänä oikeata katolista kirkkoa kuin nykyinen roomalais-katolinen kirkko. Taisin tulla kaapista minäkin.

Kun itse olen ollut roomalais-katolisissa messuissa, niin kyllähän se ärsyttää, ettei kristitylle tarjoilla ehtoollista. Mitä katolisesta ovat siihen sanomaan, onko protestantti kelpaava Kristuksen edessä. Hittoako minä tuollaisesta paavinuskoisuudesta välitän.

Perhearvot ja osa konservatiivisuudesta kyllä sinänsä minua katolisessa kirkossa miellyttävät.

Se on hyvä, että edes Sippo jakaa kristityille veljilleen ehtoollista.

Katolista tiedekuntaa tänne on mahdoton järjestää. Täällä on kymmenisen tuhatta katolista, mutta esim. muslimeita on 40 000. Jos katolinen kirkko maksaa itse pappisseminaarinsa, niin sitten se on ehkä mahdollista. Suomen teologiset tiedekunnat ovat valtion eivät kirkon, eivätkä ne ole sitoutuneet minkään kirkon oppeihin. Tiedekunnista kaikki ovat keskittyneet läntisen kirkon teologian tutkimukseen, mutta kulttuurillisista ja historiallisista syistä luterilaisuudella ja protestanttisuudella on vahva asema. Itäisen kirkon teologian koulutuslinja on Joensuussa.

Jos katolisilla olisi tässä maassa oma yliopisto tai koulu, niin se tarkoittaisi sitä, että tänne pitäisi myös perustaa madrassarakennuksia ja vapaiden suuntien yliopistoja. Koraanikoulujahan täällä on jo. Periaatehan on se, että saa rakentaa, jos rahaa on ja luvat on kunnossa.

IDA

Quote from: Albrecht on 30.12.2009, 22:20:13
Se on hyvä, että edes Sippo jakaa kristityille veljilleen ehtoollista.

No siis jakaa vain katolilaisille. Tuo, että ehtoollinen olisi jo yhteinen luterilaisten ja ortodoksien kanssa on käsittääkseni pelkkä nettilegenda, joka juontaa juurensa siitä, että ekumenia on hätäisemmissä piireissä ymmärretty väärin.

Itsekin ihmettelen miksi kirkkoon kuulumista pidetään ehdottomana ehtona. Mutta näin vain on. Ja onhan sille kyllä vankat perustelutkin.

monokultturisti

Traditionaliset Messut vain Helsingissä ja Turussa, ei mualla vaikka Suomi on valtava maa.

Suomea pidetään yleisesti aika pienenä maana. Toki se minustakin tuntuu suurelta, jos ajattelen että lähtisin täältä etelärannikolta ajamaan Utsjoelle autolla. Kyllä tuntuisi pitkältä matkalta, kun tähän asti sellaiset 500 on ennätys päivässä ajetuille kilometreille. Ja sekin väsyttää aikalailla.
Voisin kuvitella, että muslimien uskoa islamin oikeellisuuteen vahvistaa suurestikin se, että länsimaalaisten itsepetoksellista suhtautumista islamiin ei pysty järjellä selittämään. Sen on siis oltava Allahin johdatusta.

John Bircher

Itse olen ajatellut katoliseksi kääntymistä. Tosin ainoana ärsyttää Paavin ja kumppaneiden monikulttuurifanitus ja taloudellinen marxismi.

Periaatteessa voisin kääntyä johonkin fundisbaptistiryhmäänkin tai johonkin muuhun äärireformistiseen tunnustuskuntaan. Vaikka olen teologisista kysymyksistä kiinnostunut niin en sinällään itse osaa päättää omaa kantaani. Olen vähän tomistia ja vähän raamattuvyöhykeläistä änkyrää.:D

Pääasia on kuitenkin näpäyttää luterilaista kirkkoa siitä että konservatiivisten jäsenien päälle ei kannata paskoa vuodesta toiseen. Joku uskova vanhus ei ehkä haluaisi vaihtaa kirkkoa vanhan tottumuksen vuoksi, mutta minä olen nuori ja epäilen että luterilaisuuden sateenkaariuden aallonpohja on vielä kaukana.
"Kaikilla ihmisillä on sama oikeus vapauteen, ja valtion tulee kohdella kaikkia samoin." -Antti Chydenius

www.jbs.org

IDA

Quote from: Frater Tovarits on 31.12.2009, 18:14:55
Itse olen ajatellut katoliseksi kääntymistä. Tosin ainoana ärsyttää Paavin ja kumppaneiden monikulttuurifanitus ja taloudellinen marxismi.

Paavi kyllä kovasti varoittelee marxismista ja tuomitseekin sen selkeästi. Vapautuksen teologia saa kyytiä.

Pääasia on kuitenkin näpäyttää luterilaista kirkkoa siitä että konservatiivisten jäsenien päälle ei kannata paskoa vuodesta toiseen.

Tuo ei ehkä ole paras mahdollinen uskonnollinen syy ;)

Sigridur

Olin taas päivittänyt mun sivuja, http://www.luxdomini.com/inquisicion.htm
kun olen yksin juhla-aikana, ja eilen oli juhlittu vain tosi vähän. Niin sivussani on jo 24 juttuja Inkvisiitiosta, ja keski-aikaisesta Kirkosta. Harmittaaa vaan, että Suomessa ovat ihmiset tästä niin vähän kiinnostunneet, eikä ole täällä edes katolulainen yliopisto, ja minä opiskelen etäisesti Roomassa, ja käyn vain kokeissa.

Miniluv

QuoteNiin sivussani on jo 24 juttuja Inkvisiitiosta

Välimerenkielellä vain kaikki. Itken punaisen kyyneleen!
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

IDA

Quote from: Miniluv on 01.01.2010, 19:55:46
QuoteNiin sivussani on jo 24 juttuja Inkvisiitiosta

Välimerenkielellä vain kaikki. Itken punaisen kyyneleen!

Espanja nyt on espanjaa Meksikossakin. Toista se on yrittää saada baskien kielestä jotain selvää :)

Sigridur

Espanja on Euroopassa tärkeä kieli, ja sen kannattaa opetella.
En tajuaa, että Suomessa on vielä ruotsin kielen opetus, koska ruotsi on Euroopassa aivan mitatön harvinainen kieli. Lukiossa ruotsin sijalle kannattaa opetella espanjaa, saksaa ja ranskaa- ne ovat Euroopan tärkeimmät kielet.
Ja esim. kun tutkii keski-aikaista katolilaista Kirkon historiaa, pitää osattaa latinaa, espanjaa, ranskaa, italiaa- se on tärkein. Itse tutkin Kirkon historiaa jo lähes 30 vuotta.

John Bircher

Quote from: IDA on 31.12.2009, 18:52:41
Quote from: Frater Tovarits on 31.12.2009, 18:14:55

Paavi kyllä kovasti varoittelee marxismista ja tuomitseekin sen selkeästi. Vapautuksen teologia saa kyytiä.
Minulla on kyllä sellainen mielikuva että väli ja etelä-Amerikan katolinen kirkko on melkein synonyymi punakaartille. Tosin näillä hiippakunnilla ja Vatikaanillahan on ollut aika rajuja riitoja?

Pääasia on kuitenkin näpäyttää luterilaista kirkkoa siitä että konservatiivisten jäsenien päälle ei kannata paskoa vuodesta toiseen.
Tuo ei ehkä ole paras mahdollinen uskonnollinen syy ;)
Ei niin mutta jos huomaat että kirkon kannat eivät vastaa omia uskonnollisia näkemyksiäsi, vaikka kirkko tavallaan on Suomen selkäranka, niin mitä itse tekisit?
"Kaikilla ihmisillä on sama oikeus vapauteen, ja valtion tulee kohdella kaikkia samoin." -Antti Chydenius

www.jbs.org

IDA

Quote from: Frater Tovarits on 01.01.2010, 21:28:40
Minulla on kyllä sellainen mielikuva että väli ja etelä-Amerikan katolinen kirkko on melkein synonyymi punakaartille. Tosin näillä hiippakunnilla ja Vatikaanillahan on ollut aika rajuja riitoja?

En kyllä tiedä noista. Riippuu varmaan maasta ja paikkakunnastakin. Varmaan samassa seurakunnassakin voi olla "punaisia ja valkoisia".

Paavi ainakin äskettäin kehotti joitain brasilialaisia piispoja lukemaan uudestaan tämän

http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19860322_freedom-liberation_en.html

ja miettimään vähän.

Ei niin mutta jos huomaat että kirkon kannat eivät vastaa omia uskonnollisia näkemyksiäsi, vaikka kirkko tavallaan on Suomen selkäranka, niin mitä itse tekisit?

Eroaisin ja pyrkisin liittymään katoliseen kirkkoon. Voisi myös toivoa, että katolinen kirkko Suomessa vahvistuisi. Jos vaikka Sigridurkin saisi sitten sen katolisen yliopiston ;)

Sigridur

Olin taas päivittänyt mun blogin sivuja. http://www.luxdomini.com/inquisicion.htm
kirjoitan sen espanjaksi, koska huomasin,kuinka Suomessa on vähäinen kiinnostus katolisen Kirkon historiaa kohtaan, ja Inkvisiition historiaa kohtaan.
Itse olin monesti julkaistunut Italiassa, Espanjassa, mutta Suomessa huomasin, että ei ole riittävä kiinnostus. Miksi suomalaiset ovat niin vähän kiinnostunett Kirkon historiasta, Inkvisiitiosta?
Mulla on Savossa ainoa yksi kaveri, joka on ev.luterialainen pastori, ja jonka kanssa voin asiasta puhua, ja keskustelemme.
Itse, vaikka olen syntynyt Islannissa, olin paljon asunut keski Euroopassa, missä on aivan eriläinen tilanne. Esim. Tsekissa, Italiassa, ennen kun tulin Suomeen.

IDA

Quote from: Sigridur on 04.01.2010, 18:59:48
Mulla on Savossa ainoa yksi kaveri, joka on ev.luterialainen pastori, ja jonka kanssa voin asiasta puhua, ja keskustelemme.
Itse, vaikka olen syntynyt Islannissa, olin paljon asunut keski Euroopassa, missä on aivan eriläinen tilanne. Esim. Tsekissa, Italiassa, ennen kun tulin Suomeen.

Tilanne vaihtelee eri puolilla Suomea. Kymissä keskustellaan inkvisitiosta ihan kahvilla tavatessa tai kapakoissakin, jos niissä nyt käydään. Karhulan Titaanit aikoo käsittääkseni muuttaa nimensäkin Sunilan Inkvisiittoreiksi perinteitä kunnioittaakseen. Mielestäni esimerkiksi Tsekissä tilanne ei ole ollenkaan näin hyvä vaan katolinen usko on siellä hiipumaan päin.

Sigridur

Totta, että Kirkon tilanne Tsekissa on huono, mutta kuitenkin parempi kun Suomessa. Tiedän hyvin, kun mulla vielä yhteys Tsekkiin, ja itse moderoin traditionalistinen katolilainen forum Traditio, http://crux.lightbb.com/
olen siellä merkkillä "Bernard Gui", ja keskustelemme juuri Kirkon historiasta, ja nykyaikaisesta hajoiamistilanteesta.
Itse historiassa tykkään enim. 13.-16. luku.
Kirjoitan merkillä B. Gui, koska Bernard Gui ( 1261-1331) oli Inkvisiitori Toulousessa, ja oli kirjoittanut Practica Inquisitionis haereticae pravitatis. Siitä kirjoitan siine tsekkiläis forumilla. Nykyaikainen Kirkko on surkea näky, se on totta. Mutta pohjoismaissa tilanne on aivan surkein.
Suomessa esim. pappeistä lähes kaikki ulkomaalaiset, jotka eivät edes halliste suomea kunnolla, eivät pysty opettamaan ihmisiä, kirjoja ei ole katolilaisesta teologista riittävästi suomeksi, eikä historiasta. Kaikki vain espanjaksi. italiaksi, latinaksi, ja jonkun veran englanniksi.
Suomessa ei ole edes katolilainen teologinen tiedekunta, eikä muita kouluja. Tsekissa kuitenkin on, myös Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa ja muissa maissa.
Olisin onnellinen kun Suomi muuttuis traditionaliseksi katolilaiseksi maaksi.
Ja ei ennää musliimeja Suomeen. Maahanmuuttajat olisin ottanut ainoastaan katolilaiset.

IDA

Quote from: Sigridur on 04.01.2010, 20:55:15
Olisin onnellinen kun Suomi muuttuis traditionaliseksi katolilaiseksi maaksi.

Tuohonhan ollaan väistämättä menossa. Merkit ovat selvät.

Minusta ne papit joita olen tavannut puhuvat yllättävän hyvinkin suomea. Jotkut vaikuttavat jollain lailla suomalaismielisiltäkin, eli haluavat nimenomaan suomalaisen katolisen kirkon rakentuvan tänne. Kirkon keskeistä traditiota tietenkään unohtamatta.