News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

YLE: Joka kolmas opiskelija tippuu kelkasta

Started by Leikkimielinen pihapeli, 19.01.2010, 17:21:30

Previous topic - Next topic

vilach

suurin epäkohta on minusta se, että työtön saa enemmän rahaa, kuin opiskelija.

Sigridur

Mä asun Savossa, 25km Kuopiosta, auto on täällä pako olla. Alue on iso, töissäkäynti alue on 80km, ja kun haluaa saada töitä, päästää töihin tai kouluun, on auto lähes pakollinen. Olen edelleen siitä mieltä että opiskelijan elintaso pitää olla samanalainen kun normi duunariin, ja että opiskelija saa pitää kesällä lomaa, koska opintojen jälkeen ansaitsee siitä,- pitää levättää, eikä paista hampurilaisia, että pysty elää ja maksaa laskuja. Opiskelijat. Teidän pitää kunnolla nostaa metelia, ja vaatia kunnon opintotukea. Aivana sama, oletteko 20v tai 40v!

Kaptah

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 20.01.2010, 23:33:07
No en tiedä, kun köyhiä opiskelijoita on tosi harvassa. Mutta kyllähän nimenomaan korkeakouluopiskelijalta edellytetään, että pitää myös ulkonäöstään eli kropastaan huolta. Ja se taas edellyttää, että ihminen saa ruuastaan riittävästi proteiinia, jotta hänellä olisi jonkinlaisia lihaksiakin.

Mikähän mahtoi olla tämän kommentin pointti?
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Siiseli

Quote from: Kaptah on 20.01.2010, 22:57:30
2.60 ei ole helvetin kallista siitä, että saa kunnon lämpimän aterian, salaatin, juomat ja leivän. Se on halpaa. Ei siitä sen halvemmalla selviä kotonakaan.

No sitten en ihmettele ollenkaan, jos opintotuella ei pärjää, kun ei osaa itse valmistaa ateriaa tuon halvemmalla. Jos tahtoa löytyy, voi syödä parilla eurolla koko päivän.
Vihreys kiteytettynä: "Mitenkäs muuten tähän reagoisi kuin tunteella."

requiem

Quote from: Siiseli on 20.01.2010, 23:51:54No sitten en ihmettele ollenkaan, jos opintotuella ei pärjää, kun ei osaa itse valmistaa ateriaa tuon halvemmalla. Jos tahtoa löytyy, voi syödä parilla eurolla koko päivän.

Tällä hetkellä otettuani viimeisenkin kiristysruuvvin käyttöön, olen saanut painettua päivittäisen ruokalaskuni tuonne kolmen euron tietämille. Kuukauden ruokaostoksiksi tulee siis sellaiset sata euroa. Nykyisessä budjetissani pystyn ruokailemaan edullisesti, mutta kuitenkin mielestäni järkevästi. Viimeisestä vyön kiristyksestä on kyllä seurannut positiivinenkin asia. Sisään ahdetun ruokamäärän pienetessä myös eräs toinenkin asia on alkanut itsestään pienenemään  :)

Jos jättäisin opiskelijaruokailun väliin, saisin pudotettua tuosta euron verran. Vieläkin halvemmalla voisi vielä tulla toimeen, mutta sitten ruokavalio olisi jo kyllä niin ravinneköyhää, ettei touhussa olisi enää mitään järkeä. Kohtuus siis tässäkin asiassa.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Enni

Itse tein pari päivää sitten ratkaisun, että lopetan syömisen.  :D Moni ongelma ratkeaa. Rahaa säästyy, säästyy aikaa syömiseltä, ja enemmän aikaa koulutöille + lenkillä juoksemiseen.

Kesäksi nollakokoon. Simple as that.  ;) Eipähän tarvii huolehtia siitä, että saako tarpeeksi ruokaa, ja tarpeeksi tiettyjä aineita. Jos jonkin asian olen vuosien aikana oppinut, niin ruualla vammailun. (valitettavasti) :P.  Sitä paitsi, pieni on kaunista.  :)

Kaptah

Quote from: Enni on 21.01.2010, 00:57:32
Kesäksi nollakokoon. Simple as that.  ;) Eipähän tarvii huolehtia siitä, että saako tarpeeksi ruokaa, ja tarpeeksi tiettyjä aineita. Jos jonkin asian olen vuosien aikana oppinut, niin ruualla vammailun. (valitettavasti) :P.  Sitä paitsi, pieni on kaunista.  :)

Et nyt kyllä saatana ryhdy anorektikoksi  ;)

Jos haluat halpaa, ihan toimivaa ruokaa, niin osta sipulia, täysjyväpastaa ja soijarouhetta. Soijasta saa proteiinia aika kivasti vaikkei se yhtä hyvältä maistukaan kuin liha. Sipulista saa makua ja täysjyväpastalla jaksaa aika hyvin. Ruskista sipuli ja keitä soija ja makarooni. Mausta maun mukaan. Ei maistu taivaalliselle, mutta voittaa anoreksian  ;D
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Enni on 21.01.2010, 00:57:32
Kesäksi nollakokoon. Simple as that.  ;) Eipähän tarvii huolehtia siitä, että saako tarpeeksi ruokaa, ja tarpeeksi tiettyjä aineita. Jos jonkin asian olen vuosien aikana oppinut, niin ruualla vammailun. (valitettavasti) :P.  Sitä paitsi, pieni on kaunista.  :)

Vaikka tämä kärjistetty läppä olikin, niin naisella toki pienuus ei välttämättä ole mikään pahe. Sen sijaan mieheltä kyllä edellytetään myös kokoa. Sikälihän tuo ruokailuhomma on muutenkin naisille helpompi, että 60-kiloisella kuluu ruokaa vähemmän kuin 80-kiloisella.

Ja urheilemisestahan tietysti karisee hyöty ja tarkoitus, jos ei samalla syö kunnolla.

Itse saan päivän ruokalaskun puristettua ~13 egeen, jos oikein niukasti elän.

PaulR

Murheensa kullakin. Monilla tuntuu olevan hankalaa painon pudottaminen, kun itse saa tehdä töitä hiki päässä jääkaapilla ja treenatessa sen nostamiseksi.

Älkää hyvät ihmiset kieltäytykö ruuasta painoa pudottaaksenne, vaan vaihtakaa ruokavaliota ja ruokailutottumuksia.

E: Aamupala nyt

- 4-viljan puuro + rusinoita + kevtmaitoa
- Vihreä tee, 2 kuppia
- Näkkileipä
- Omena
- Mass2 proteiinidrinkki 0,5 litraan kevytmaitoa
- Monivitamiini-hivenainetabu

---

Kahvia ja tupakkaa jälkiruuaksi  ;)

Siiseli

Quote from: requiem on 21.01.2010, 00:02:23
Jos jättäisin opiskelijaruokailun väliin, saisin pudotettua tuosta euron verran. Vieläkin halvemmalla voisi vielä tulla toimeen, mutta sitten ruokavalio olisi jo kyllä niin ravinneköyhää, ettei touhussa olisi enää mitään järkeä. Kohtuus siis tässäkin asiassa.

Kieltämättä kahdella eurolla ei välttämättä kaiken ravitsevinta ruokaa saa pöytään. Se ei vaan minun mielestäni ole valtion tehtävä rahoittaa jokaisen ihmisen yksityisiä tarpeita. Jos haluaa matkustaa joka viikonloppu mummon luo tai ei halua luopua autostaan, pitää ymmärtää, että nämä eivät ole välttämättömiä asioita elämiseen ja että ne tulee silloin kustantaa omasta pussista. En minäkään halua tinkiä coca-colan määrästä jääkapissani, mutta ymmärrän vallan hyvin, että nämä kulut ovat ylimääräisiä, enkä täten vaadi valtiota rahoittamaan kokisostoksiani.

Toisaalta tietty tässä on katkera kaiken maailman elämäntapanisteille ja spurguille, jotka samaan aikaan saavat tuplasti enemmän rahaa sekoiluihinsa. Näille urpoille pitäisi vain pistää lounassetelit käteen ja lopettaa rahahana, jolloin extran eteen pitäisi itse tehdä jotain.

requiem

Quote from: Siiseli on 21.01.2010, 09:43:41
Quote from: requiem on 21.01.2010, 00:02:23

Kieltämättä kahdella eurolla ei välttämättä kaiken ravitsevinta ruokaa saa pöytään. Se ei vaan minun mielestäni ole valtion tehtävä rahoittaa jokaisen ihmisen yksityisiä tarpeita. Jos haluaa matkustaa joka viikonloppu mummon luo tai ei halua luopua autostaan, pitää ymmärtää, että nämä eivät ole välttämättömiä asioita elämiseen ja että ne tulee silloin kustantaa omasta pussista. En minäkään halua tinkiä coca-colan määrästä jääkapissani, mutta ymmärrän vallan hyvin, että nämä kulut ovat ylimääräisiä, enkä täten vaadi valtiota rahoittamaan kokisostoksiani.

Ei tietenkään. Valtion jakaman opintotuen tarkoitus on sijoittaa nuoriin, jotta nämä opiskelisivat ja tulisivat valtion kannalta mahdollisimman tuottaviksi yksilöiksi. Opintotuen tarkoitus ei tietenkään ole rahoittaa sellaista kivaa elämäntapaa kaikkine herkkuineen ja iloineen, jos näistä haluaa opiskellessaankin pitää kiinni, joutuu tasapainolemaan työn ja opiskelun välillä. Opintotuen suurudesta voi kuitenkin sanoa sen, että jo sillä peruselämiseen tarvitsee olla aikamoinen fakiiri penninvenyttämisessä. Ei se ole mahdotonta, mutta kyllä siinä pitää olla tosi tarkkana. Se ei kuitenkaan tarkoita että valtion automaattisesti tarvitsisi jakaa lisää opintotukea, se voisi esim. subventoida lisää opiskelijapalveluihin ja tällä tavalla alentaa opiskelijoiden menoja.

Quote from: Siiseli on 21.01.2010, 09:43:41Toisaalta tietty tässä on katkera kaiken maailman elämäntapanisteille ja spurguille, jotka samaan aikaan saavat tuplasti enemmän rahaa sekoiluihinsa. Näille urpoille pitäisi vain pistää lounassetelit käteen ja lopettaa rahahana, jolloin extran eteen pitäisi itse tehdä jotain.

Ja tämä on juuri se syy miksi opiskelijoilla on täysi oikeus pitää mekkalaa taloudellisesta tilanteestaan. Vaikka suomalaisen korkeakouluopiskelijan tilanne on maailmanmittakaavassa hyvällä tasolla, ei hänen asemansa kotimaisen järjestelmän sisällä ole mitenkään kummoinen. Jos kaikkiin sosiaaliturvan varassa eläviin käytettäisiin samoja suuntaviivoja kuin opiskelijoihin, ei suomalaisella sosiaaliturvajärjestelmällä olisi murehdittavaa pitkään aikaan. Mutta näin ei tehdä, koska?
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Kaptah

Quote from: Siiseli on 21.01.2010, 09:43:41
Se ei vaan minun mielestäni ole valtion tehtävä rahoittaa jokaisen ihmisen yksityisiä tarpeita. Jos haluaa matkustaa joka viikonloppu mummon luo tai ei halua luopua autostaan, pitää ymmärtää, että nämä eivät ole välttämättömiä asioita elämiseen ja että ne tulee silloin kustantaa omasta pussista.

Näinpä juuri. Esimerkiksi auton pitäminen ei tosiaan ole valtion ongelma. Olisi kuitenkin kohtuullista, että jos nuorten toivotaan opiskelevan, siitä ei tehtäisi taloudellisesti kohtuuttoman raskasta. Kuten olen jo sanonut, opintotuki saisi olla sellainen, että sillä elää, ja vastaavasti tästä typerästä järjestelmästä, jossa yliopistojen lomat kestävät melkein puoli vuotta, voitaisiin siirtyä kohti oikeasti täyspäiväistä opiskelua.

Itselläni on vuodessa 28 viikkoa koulua. Se tarkoittaa, että minulla on 24 viikkoa lomaa. Jos kesäloma olisi vaikkapa pari kuukautta ja joululoma vaikka kaksi viikkoa, saataisin vuodessa 14 viikkoa lisää opiskeluun. Se puolitoistakertaistaisi vuoden opintomäärän. Se voisi siis pudottaa kolmasosan pois valmistumisajasta. Nykyisen kuuden vuoden sijaan menisikin vain neljä vuotta. Lomia ei kuitenkaan voida lyhentää, jos ilman neljän kuukauden kesätienestejä ei pärjää.

QuoteToisaalta tietty tässä on katkera kaiken maailman elämäntapanisteille ja spurguille, jotka samaan aikaan saavat tuplasti enemmän rahaa sekoiluihinsa. Näille urpoille pitäisi vain pistää lounassetelit käteen ja lopettaa rahahana, jolloin extran eteen pitäisi itse tehdä jotain.

Olen aivan samaa mieltä. On älytöntä, että kotona makoilemalla saa noin kaksinkertaiset tulot. Sen lisäksi, että se sotii oikeudentajuani vastaan, se kannustaa ihmisiä toimimaan itsensä ja yhteiskunnan kannalta huonoimmalla mahdollisella tavalla.

- V. Putin 4.3.2014

- V. Putin 28.3.2014

Leikkimielinen pihapeli

Kyllähän tämä spekulaatio taas on aika paksua, jos aletaan vertailla korkeakouluopiskelua ja täysipäiväistä narkkaamista siltä kantilta, että monikin ihminen tekisi valinnan näiden kahden väliltä. Itse väittäisin, että kunnon narkki on tippunut korkeakoulujunasta jo viimeistään ala-asteella. Lisäksihän on niin, että kun tämä narkki on kotoisin Jakomäestä tai Kontulasta, niin korkeakouluopiskelija tulee Eirasta tai Ullanlinnasta. Jos siltä narkilta leikataan tukia, se näkyy lisääntyneenä rikollisuutena, mutta jos opiskelijalta leikataan tukia, se vain näkyy vähän suurempana lovenaa porukoidensa tilillä.

Kaptah

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 21.01.2010, 10:47:47
Kyllähän tämä spekulaatio taas on aika paksua, jos aletaan vertailla korkeakouluopiskelua ja täysipäiväistä narkkaamista siltä kantilta, että monikin ihminen tekisi valinnan näiden kahden väliltä. Itse väittäisin, että kunnon narkki on tippunut korkeakoulujunasta jo viimeistään ala-asteella. Lisäksihän on niin, että nämä kun narkki on kotoisin Jakomäestä tai Kontulasta, niin korkeakouluopiskelija tulee Eirasta tai Ullanlinnasta. Jos siltä narkilta leikataan tukia, se näkyy lisääntyneenä rikollisuutena, mutta jos opiskelijalta leikataan tukia, se vain näkyy vähän suurempana lovenaa porukoidensa tilillä.

Ei tässä nyt vertailla pelkästään täysipäiväistä narkkia. Tunnen vanhoja koulukavereita ja muita kylänmiehiä, joiden koulutuksella ei häävisti töitä saa. Joko on pelkkä lukio pohjalla, tai sitten joku media-assistentin koulutus. Eivät nämä mitään narkkeja ole, vaan yleensä ihan ns. kunnollisia ja mukavia ihmisiä. Eivät vaan saamattomuuttaan viitsi lähteä jatkamaan opiskeluja. Syrjäytymisriskinhän tuollainen muodostaa. Edes työttömyyskorvauksen suuruinen opintotuki kannustaisi yrittämään oman tulevaisuutensa parantamista. Se, että tulot putoavat puoleen, ei juuri kannusta.
- V. Putin 4.3.2014

- V. Putin 28.3.2014

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Kaptah on 21.01.2010, 10:51:06Edes työttömyyskorvauksen suuruinen opintotuki kannustaisi yrittämään oman tulevaisuutensa parantamista.

Mä näkisin, että se kannustaminen on porukoiden, poika/tyttöystävien ja kavereiden tehtävä. Heidän pitää nalkuttaa. Kannattaa myös muistaa, että jos ne sun kaverisi päättäisivät lähteä kouluun, niin he veisivät opiskelupaikan joiltain toisilta, ja sitten taas joutuisit kadehtimaan noita toisia, kun saavat lorvia.

Noin valtion kannalta korkeakoululaisen opintotuen riittävyyttä voi mielestäni tarkastella yksinkertaisen kysymyksen kautta: onko meillä jollain akateemisella alalla työvoimapulaa siksi, että opintotuki on liian alhainen? Itse en usko hetkeäkään, että näin olisi, joten valtiolla ei ole mitään järkevää syytä opintotuen merkittävään nostamiseen.

Siiseli

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 21.01.2010, 10:47:47
Jos siltä narkilta leikataan tukia, se näkyy lisääntyneenä rikollisuutena, mutta jos opiskelijalta leikataan tukia, se vain näkyy vähän suurempana lovenaa porukoidensa tilillä.

Näinhän se taitaa mennä tässä hyysäysyhteiskunnassa. Jos nistit ja alkoholistit  ja muut jotka mahdollisesti alkaisivat rötöstellä, jos tukia leikattaisiin, pistettäisiin linnaan paranemaan ja ikuisuustyöttömien tukia leikattaisiin puolella, niin olisin tyytyväinen. Ja niin olisi suurin osa muistakin ihmisistä.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Siiseli on 21.01.2010, 17:07:01Jos nistit ja alkoholistit  ja muut jotka mahdollisesti alkaisivat rötöstellä, jos tukia leikattaisiin, pistettäisiin linnaan paranemaan ja ikuisuustyöttömien tukia leikattaisiin puolella, niin olisin tyytyväinen.

Kannattaa muistaa, että se ihmisten vankiloissa pitäminen vasta kallista onkin. Siksi meillä on Suomessa esim. rattijuopot ehdollisessa, ja osa pääsee sitten ihan ministeriksi asti.

Näitä sekakäyttäjiäkin kuitenkin pyörii Suomessa avohoidossa tuhansia, ja jos heille kaikille pitäisi hankkia vankilamajoitus, niin melkoiset resurssit se vaatisi.

Siiseli

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 21.01.2010, 17:18:15
Kannattaa muistaa, että se ihmisten vankiloissa pitäminen vasta kallista onkin. Siksi meillä on Suomessa esim. rattijuopot ehdollisessa, ja osa pääsee sitten ihan ministeriksi asti.

Näitä sekakäyttäjiäkin kuitenkin pyörii Suomessa avohoidossa tuhansia, ja jos heille kaikille pitäisi hankkia vankilamajoitus, niin melkoiset resurssit se vaatisi.

Kyllä minä ainakin maksan iloisesti veroni, jos ne menevät oikeaan osoitteeseen. Oikea osoite ei mielestäni ole esim. mamujen ja spurgujen hyysäys sillä perusteella, että "noku muuten ne rupee rötöstelee".

Sigridur

Olin tänään kysynyt työvoimatoimistossa, kuinka olisi mahdollista kesällä hakea AKM.n ja saada aikuisopintotuki, joka on kun ansiosidonaaista päivärahaa, tai olisko mahdollista saada työttömyyskorvausta ja yläpitokorvausta, joka olisi mun tapauksessa yli 600 euroa. He ottavat selvää, minkäläistä tutkintoa voisin hakea.
Mulle työ loppuu toukokuussa, ja kun ei olisi mahdollista opiskella ansiosidonaisella, sitten en voi mennä opiskelemaan, mutta pitää saada taas töitä.
Opintotuki on todella pieni, siitä ei kukaan pysty elää, ja kehottan opiskelijat vaatimaan lisää tukea, että pystysyvät normaallisti elää.
Olin tästä puhunut tänään töissä muiden keski-ikäisten perheellisten kanssa, ja totta on että ei kukaan voi elää 280 eur opintotuella, joka on vielä tarveharkintaista, eli kun on puoliso, voi olla että opiskelija ei saa mitään. Se on niin väärin. Kun suuri osa opiskelioista olisivat 30-40 vuotiaat, varmasti tuki nousisi, koska siine iässä ei kukaan voisi sellaisella tuella elää, ja ihminen on jo tottunut tietyn elintasoon.
En tajua, miksi nuoret suomalaiset ovat niin vaatimatomat. Protesoikaa, ja kunnolla!!!
Opintotuki on syvästi köyhyyden rajan alapuolella.

Turkulaine

Quote from: whatevertsunami on 20.01.2010, 22:29:45
QuoteMiksi suomalaiset opiskelijat suvaitsevat elämä syvästi köyhyyden alapuolella, kun maassa on keskipalkka noin 1800 euroa?
Eikös keskipalkka ole lähes 3000€.

Ei, mutta sellaista soopaa ihmisille syötetään. Juju on siinä että tilastoidaan kuukausipalkkaiset ihmiset, jolloin suuri osa työväenluokasta jää ulkopuolelle. Panee kyllä ihmettelemään porukan hyväuskoisuus. 3000 euroa kuussa on hyvä koulutetun ihmisen palkka. Kaikki siivoojista vähittäiskaupan työntekijöiden kautta konttoriväkeen ja turvallisuusalaan tienaavat vähemmän. Tuo 1800 ei nyt ole totta myöskään.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Uljanov

@ Sigridur

Yhteiskunta maksaa jo minulle opintotuen lisäksi erittäin arvokkaan koulutuksen. Näiden yhteenlaskettu arvo on varmasti suurempi kuin tuet joita työttömille maksetaan. Tämän lisäksi tiedän että raha ei kasva puussa, ja jokainen euro jonka yhteiskunta minulle antaa on pois joltain toiselta joka sen on itse ansainnut. Tästä syystä en ilkeä vaatia enempää. Jos opintotuella ei pärjää, voi hankkia töitä tai ottaa lainaa.

Vera

Quote from: Sigridur on 19.01.2010, 23:54:51
Nyt katselin netissa. Jopa yksiöt Helsingissä ja Turussa voivat maksaa yli 500 euroa vuokraa. Eli, vaikka opiskelija olisi asunut yksin ilman perhettä, siltti esim. Helsingissä, missä paljon yliopistot, maksaa yksiön vuokraa yli 500e, jopa 800 euroa! Tämä on totuus.

Yleensä opiskelijat täällä Helsingissä asuvat Hoasin asunnoissa, jotka ovat halvempia kuin vapaamarkkinoiden vuokrakämpät.

QuoteSitten auto, ja pitää saada ruokaa jostain, ja tietysti olutta tai viiniä illalla rentoutaakseen. Monilla lääkkeet, kun eivät kaikki terveet.

Ei täällä tarvitse autoa. Eikä opintotukea ole tarkoitettu jokapäiväisen oluen ja viinin kustantamiseen, vaikka ne ovatkin kieltämättä mukavia asioita.

QuoteMonilla ei ole työpaikka, Suomessa nyt korkea työttömyys, ja voi olla, ettei jokaisen terveys siine tasolla, että pysty hoitamaan koulu ja työ- molemmat.

Siinä vaiheessa kannattaa varmaan ottaa kumpaakin osapäiväisesti.

QuoteEli, kuinka voi olla mahdollista opiskella keski-ikäisille perheellisille ihmisille? Esim. 40v 3 lasten yksinhuoltajille?

Siteeraten sinua lapsilisä-ketjusta: "Kun haluaa tehdä lapsia, pitää olla varaa heitä elättää, eikä odottaa että yhteyskunta elättää lapsia."

Oikeasti kuitenkin olen tuntenut aika paljon lapsiperheitä, jotka opiskelivat, mutta jollain lapsimäärällä aina tulee se raja vastaan. Tuntemani lapsiperheet ovat yleensä onnistuneet opiskelemaan silleen että ainakin joku niistä oli töissä, lapsia on ollut vähemmän kuin kolme, ja he eivät esim. omistaneet autoja.

Ymmärrän toki että keski-ikäinen ihminen on tottunut elintasoon, joka on korkeampi kuin nuorella opiskelijalla, ja josta on vaikea tinkiä. Valtiolla ei kuitenkaan ole rahaa siihen että se takaisi jokaiselle opiskelijalle yhtä hyvän elintason kuin keskivertotyöntekijällä, varsinkin kun tämä tuskin kannustaisi opiskelijoita valmistumaan nopeasti. Opiskelijan on vain joko elettävä suhteellisen köyhästi tai mentävä töihin.

On totta, että opintotuki ei noussut yhtä paljon kuin hintataso, ja sitä olisi hyvä nostaa. Sitä ei kuitenkaan voi nostaa niin että se kustantaisi opiskelijalle työssäkäyvän elintason.

Kaptah

Sigridur, oletko mahdollisesti maahanmuuttaja? Jos olet, niin mistä päin?

Suomen kirjoittaminen tuntuu hiukan tökkivän. Lisäksi käsitys siitä, että valtion pitää maksaa elämä ihmiselle, joka on luottokorttiveloissa, kolmen lapsen huoltaja, joka käyttää päivittäin alkoholia ja tarvitsee muka Helsingin keskusta-alueella autoa, on varsin tavallinen joillekin kansanryhmille.

Pitäisikö mielestäsi opintotukea maksaa enemmän vanhemmille ihmisille? Tuo sinun vaatimustasosi on kohtuuton. Jos sinulle pitää kaikki tuo kustantaa, niin se pitää kustantaa kaikille muillekin.

Elämä on. Jos hoitaa asiansa huonosti, saattaa joutua hankaliin tilanteisiin. Nyt näyttäisi käyneen niin.
- V. Putin 4.3.2014

- V. Putin 28.3.2014

markusm

opiskelijalle riittäisi hyvin esim se mitä on säädetty toimeentulon minimiksi.
sossu maksaa  vuokran 450e asti kuukaudessa, ja olikos se siihen päälle 417e fyrkkaa toimeentulemiseen.

siksi tumma kaveri asuu kaksiossa keskustassa ja opiskelija pienessä yksiössä palosaaressa, näin meillä vaasassa.

ei ole kohtuullista että ihmisryhmä joka on suuntaa tulevaisuudessa veronmaksajiksi ja yhteiskuntaa pyörittämään, säädetään lakien ja asetusten voimalla elämään köyhyysrajan alapuolella, ja määritellyn minimitoimeentulon alapuolella.

Vera

Quote from: Kaptah on 22.01.2010, 00:56:08
Sigridur, oletko mahdollisesti maahanmuuttaja? Jos olet, niin mistä päin?

Suomen kirjoittaminen tuntuu hiukan tökkivän. Lisäksi käsitys siitä, että valtion pitää maksaa elämä ihmiselle, joka on luottokorttiveloissa, kolmen lapsen huoltaja, joka käyttää päivittäin alkoholia ja tarvitsee muka Helsingin keskusta-alueella autoa, on varsin tavallinen joillekin kansanryhmille.

Se on Islannista, ja tapaus on siinä mielessä hypoteettinen että se ei ole kolmen lapsen huoltaja ja tosiaankin asuu jossain missä ihminen tarvitsee autoa. Mutta joo, vaatimukset on kohtuuttomia.

Lemmy

Oliskos sitten toisaalta hirveän paha asia jos ne itkusilmäiset hippitytöt putoaisi siitä minervan kelkasta? Toisaalta tuota opiskelu/motivaatio juttua voisi parantaa koska on melkein "helpompi" istua perseellään kotona olla tekemättä mitään kuin edes opiskella ja yrittää parantaa mahdollisuuksiaan. Se on mielestäni kyllä väärin kuinka oma-alotteellisuudesta suoranaisesti "rangaistaan". Toisaalta nuorisotyöttömyys on niin korkeaa, että halvempihan on siivota ne nuoret pois kortistosta "opiskelemaan" niin mitä te sitten odotatte - jotain kolmekymppisiä haihattelijoita jotka eivät ole päivääkään tehneet oikeita töitä?
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Malla

Hmm. Ennen otettiin opintolainaa. Joka maksettiin takaisin. (Lainan korko oli pieni, kiitos valden.) Asumistuesta ei ollut hajuakaan.
Ja ihan iästä ja tiettyyn elintasoon tottumisesta riippumatta.

Enni

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 21.01.2010, 02:24:51

Vaikka tämä kärjistetty läppä olikin, niin naisella toki pienuus ei välttämättä ole mikään pahe. Sen sijaan mieheltä kyllä edellytetään myös kokoa. Sikälihän tuo ruokailuhomma on muutenkin naisille helpompi, että 60-kiloisella kuluu ruokaa vähemmän kuin 80-kiloisella.

Ja urheilemisestahan tietysti karisee hyöty ja tarkoitus, jos ei samalla syö kunnolla.

Itse saan päivän ruokalaskun puristettua ~13 egeen, jos oikein niukasti elän.

Ei edes ollut läppä. Se on vähän niinku mun harrastus. :D Jotkut bodaa hulluna, kai se on ihan verrattavissa siihen. Pieni on kaunista. Taskukokoinen on kaunista. Esim. Nicole Richie on hyvin kaunis. Ei tosin niissä kuvissa, missä se on pullea, kun pääsi leviämään rehabin aikana.  :)

No PAIN, NO GAIN.  ;)

Quote from: markusm on 22.01.2010, 01:02:27
opiskelijalle riittäisi hyvin esim se mitä on säädetty toimeentulon minimiksi.
sossu maksaa  vuokran 450e asti kuukaudessa, ja olikos se siihen päälle 417e fyrkkaa toimeentulemiseen.

siksi tumma kaveri asuu kaksiossa keskustassa ja opiskelija pienessä yksiössä palosaaressa, näin meillä vaasassa.

ei ole kohtuullista että ihmisryhmä joka on suuntaa tulevaisuudessa veronmaksajiksi ja yhteiskuntaa pyörittämään, säädetään lakien ja asetusten voimalla elämään köyhyysrajan alapuolella, ja määritellyn minimitoimeentulon alapuolella.

Tämä riittäisi enemmän kuin hyvin. En ymmärrä, miksi opiskelijoista on tehty niin suuri poikkeus. Oletetaanko meidän olevan biologisesti ja fyysisesti ja psyykkisesti erilaisia kuin muut? Kuvitellaan, että sapuskaan ei tarvii rahaa? Tai että päivät on luennoilla, illat ehkä sitten töissä koska on pakko, ja yöllä lukee ja opiskelee? Ja vielä pysyy järjissään, ja saa jopa kurssit läpi?

Opiskelijatkin on vaan ihmisiä. Tuollainen perustoimeentulo pitäisi mielestäni olla, ei mitään ylimääräisiä shoppailurahoja tarvita, mutta että olisi perustoimeentulo.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Enni on 22.01.2010, 01:32:54Taskukokoinen on kaunista. Esim. Nicole Richie on hyvin kaunis.

No PAIN, NO GAIN.  ;)

Siis tässäkö on mielestäsi kaunis nainen:
http://justjared.buzznet.com/images/2006/08/nicole-richie-bikini.jpg

Jos nyt ihan tosissasi noita kirjoittelet, niin ei voi muuta todeta kuin että hyi helvetti! Luulisi, että ainakin äiti yrittää puhua järkeä, jos tytär alkaa pyrkiä tuollaiseen ulkonäköön. Silloin sitä mutsia kannattaa kyllä kuunnella ja ottaa puheista onkeensa. Jos tuollaiseen kuntoon päästää itsensä, niin se syö kyllä vääjäämättä opinnoissa ja töissä jaksamistakin.

QuoteTämä riittäisi enemmän kuin hyvin. En ymmärrä, miksi opiskelijoista on tehty niin suuri poikkeus. Oletetaanko meidän olevan biologisesti ja fyysisesti ja psyykkisesti erilaisia kuin muut? Kuvitellaan, että sapuskaan ei tarvii rahaa? Tai että päivät on luennoilla, illat ehkä sitten töissä koska on pakko, ja yöllä lukee ja opiskelee? Ja vielä pysyy järjissään, ja saa jopa kurssit läpi?

Opiskelijatkin on vaan ihmisiä. Tuollainen perustoimeentulo pitäisi mielestäni olla, ei mitään ylimääräisiä shoppailurahoja tarvita, mutta että olisi perustoimeentulo.

Ennillekin suosittelisin, että yrität miettiä opintotukea sen maksajan eli valtion kannalta: sen funktio on käsittääkseni taata se, että jokaiselle alalle saadaan riittävä määrä työntekijöitä. Minä en usko, että millään akateemisella alalla on Suomessa työvoimapulaa opintotukien pienuuden vuoksi, joten opintotuki on suuruudeltaan täysin riittävä. Pulaa toki voi olla jostain lääkäreistä, mutta syynä siihen ei ole opintotuen pienuus, vaan opiskelupaikkojen vähäisyys, jolla lääkäriliitto takaa jäsenilleen paksut tilipussit.

Sigridur

Olen keski-ikäinen, ja lapseton, mutta lähes jokaisella ihmisillä mun iässä on lapsia, jotka kuluttavat. Sellainen opintutuki, joka on 260eur, ale köyhyyden rajan syvästi alapuolella, ei ihminen pärjää missään, ei ent. itä blookissa, kun sielläkin on jo hinnat EU tasolla.
Olisi mukava joskus tavatta vaikka Kuopiossa, että näette että olen oikea ihminen ja maailma nähnyt. Syntynyt Islannissa, ja asunut Prahassa, Roomassa ja Suomeen muuttanut v 2001. Jopa Prahassa kun olin töissä 90 luvulla oli minun palkka paljon isompi kun suomalaisten opiskelioden opintotuki, ja autoa mulla oli sielläkin.
Jokaisella ihmisillä on laskuja, kuten asunto, puhelin, nettin, auto, vakuuttukset, ja mahdolliset kulutuslainat, ja Suomessa pitää oikeasti ansaitta miniimi 1000euroa, että pystyy normaalisti elää,- ja vaan kun on sinkku ja ei ole paljon laskuja, kuluja.
Asun Siilinjärvellä Savossa, ja en koskaan kuulut että täällä saisi asua 200 eurolla vuokralla. Jopa täällä 25km Kuopiosta ovat normi yksiön vuokrat noin 400-500euroa, kaksiöt noin 500-800euroa, ja se on pikku kaupunki.

Tunnen monet minunikäiset, eli noin 40 v ihmiset, ja jokaisella on perhe, ja vaikka halusivat opiskella, se on mahdottonta koska tuesta ei kukaan normaali ihminen pysty elää.
En tajuaa, miksi suomalaiset ovat niin vaatimattomat, kun maassa on normi duunarin palkka noin 2000euroa.
Ajattelkaa siitä eroa. Nyt vertailen eri ammatit.

Myyjä kaupassa- noin 1500 euroa.
opiskelija- noin 280 euroa. Näettekö se ero? Ettekö tajuaa, ettö 260-280eur Suomessa ei voi kukaan elää! Eikä edes kuolla, koska arkkukin maksaa enemmään!!
Totta, Suomessa normi hautajaiset maksavat 3000-4000euroa.
Ettekö näe siitä hirvittävää eroa normi palkkansaajan ja opiskelija tulojen välillä?
Ettekä osaa vaatia lisää rahaa?
Noin 2 vuotta siiten hoitajat vaativat lisä rahaa, ja sairaanhoitajien palkka on noin 2700 euroa!!! Opiskelija saa 10 kertaa vähämmän, ja on hiljaa. En tajuaa.
Ettekö haluaa normalin ihmisen elintasoa? Haluatteko elää 5-6 vuotta köyhyyden rajan syvästi alapuolella? Onko mukava? Miksi ette vaadi lisää. En tajuaa.
Suomessa ei pitäsi olla köyhyyttä, Suomi ei ole köyhä maa, ja KELA maksaa isot eläket monelle.
Tiedättekö kuinka elää normi eläkeläinen esim. Savossa? Jokaisella eläkeläisellä joka pystyy ajamaan on autoa, on veneet kesämökit, ja aika kivaa elämä, eläket ovat Suomessa keskiverto yli 1000 euroa. Opiskelijat, herätkää.

Itse en menis opiskelemaan tuolla köyhällä tuella, en pystys elää noin, mielulään menen töihin kun kituaa opintotuella.