News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

YLE: Joka kolmas opiskelija tippuu kelkasta

Started by Leikkimielinen pihapeli, 19.01.2010, 17:21:30

Previous topic - Next topic

Slicky

Amk on ihan turha. Sen tarkoitus on vain työllistä joukko tusinamaistereita.

Noi palkinnot on pelkkiä imagojuttuja. Yleensä ne annetaan kaikkein paskimalle koululle. Yleinen käytäntö. Ei niissä ole edes tehty mitään vertailuja.
Amk on ihan turha. Sen tarkoitus on vain työllistää joukko tusina maistereita ottamalla sisään joukon tusina opiskelijoita.

AMK:n tarkoitus nuorelle on hankkia kavereita(juhliminen) ja ottaa lakisääteiset opintuet ulos.

Sigridur

Ei ole totta. AMK.ssä opiskelaan myös hyvin käyttännolliset ammatit, käsityöt, kuten esim. hopeaseppä-artesaani. Sekin on AMK- tutkinto.
Inarin saamelais keskustassa on hopeaseppä-artesaani linjaa, myös Savon Varkaudessa, ja se on hyvin käytännöllinen ammatti, ja sen tutkinnon kanssa voi työllistyä, avattaa pajaa, ruvettaa yrittäjäksi.
Metali-alla, puu-alla sekin on AMK.

Siiseli

Quote from: Kaptah on 19.01.2010, 23:28:42
Tuloja siis on aika tarkkaan tuo 500€ kuussa, josta menee vuokraan 252€. Jäljelle jää siis vuokran jälkeen pyöreästi 250€.

Tästä vähennetään:
Puhelinlasku 25€
Kouluruokailut 6 kertaa viikossa (pe-la) á 2.60 = 62,40
Junamatka kerran kuussa Kuopioon vanhempia tervehtimään = 60€ edestakaisin

Muutama huomautus. Hanki halvempi puhelinliittymä. Minun kuukausimaksuni on ainakin kympin vähemmän. Älä ruokaile koulussa, se on helvetin kallista. Syö kotona tai tee omat eväät. Junamatka on hieman halvempi ja jos sinne vanhempien luo pitää joka kuukausi kirmata, niin voidan edes olettaa, että vanhemmat kustantavat ylläpidon vierailun ajan. Kas noin, monta kymppiä enemmän jää juhlimiseen! Olettamus on myös se, että kesäisin opiskelijat voivat tienata lisätienestejä.

No, ei piru laiskoja ruoki. Menköön töihin. Katsotaanpas. Opintojen tavoitetahti on 60 opintopistettä vuodessa. 60 opintopistettä vaatii standardien mukaan 1600 tuntia töitä. Jos opiskelija opiskelee 8h päivässä, se tarkoittaisi 200 päivän opiskeluja.

Nuo stantardit ovat viitteellisiä. Ainakin yliopistossa, jossa näitä ikuisia vinkujaopiskelijoita on paljon, en ole törmännyt kovinkaan moneen kurssiin, jossa oikeasti pitäisi tehdä opintopisteiden eteen edellytetty tuntimäärä. Räikeimmissä tapauksissa yhden opintopisteen arvoisista kursseista voi saada 5 op. Joissain erityistapauksissa tuntimäärä on mennyt tuon viitteellisen stantardin yli. En tietenkään väitä, etteikö jossain tuota stantardia sovellettaisi ihan kirjaimellisesti.

Kumpikin lukukausi on siis noin 14 viikkoa, eli vuodessa 28 viikkoa, ellei joudu uusimaan tenttejä ylimääräisillä tenttijaksoilla. Tämä tekeekin viikkotyömääräksi noin 57h. No, myönnän, että viime aikoina olen itse selvinnyt vähemmällä. Ensimmäisenä vuonna tuo saattoi tulla hyvinkin täyteen monena viikkona työläiden peruskurssien vuoksi. Harvalla on aikaa tai energiaa käydä tuon lähes 60 opiskelutunnun lisäksi töissä. Ainakaan mistään harrastamisesta tai ihmissuhteesta on hankala enää tuollaisen opiskelumäärän ja osa-aikatyön jälkeen haaveillakaan.

Kuka pakottaa käymään 60 op opintoja JA tekemään töitä? Eihän siinä mikään kiire ole opiskella, jos tienaa omat rahansa? 60 op on tarkoitettu opiskelijoille, jotka haluavat suorittaa tutkinnon viidessä vuodessa.
Vihreys kiteytettynä: "Mitenkäs muuten tähän reagoisi kuin tunteella."

Sigridur

Eu.n käyhyys raja on 13000 vuosituloja, eli noin yli 700 euroa kuukaudessa, ja opintotuki on jotain 280 euroa, mikä on aivan syvästi köyhyydena rajan alapuolella, ja aivan naurettava summa, josta ei kukaan pysty elää missään maassa, varsinikin ei kalliissa Skandinaviassa.
Asuntotuli opiskelija ei saa, kun asuu puolison kanssa, ja ko. tuki on vielä riippuva puolison tuloista. Vaikka opintotuki saa ja asuntotuki- se on noin 500 euroa, joka Helsingissä ei riittä edes yksiön vuokraan.
Miksi suomalaiset opiskelijat suvaitsevat elämä syvästi köyhyyden alapuolella, kun maassa on keskipalkka noin 1800 euroa?
Esim. kun menee ns. orjatöihin työtön, työmarkkinatuella, niin saa noin 600 euroa kuukaudessa ja asuntotukea. Kun elää puolison kanssa, saa vain työmarkkinatuen ne 600 euroa. Kun ei maksaa vuokraa, eikä mitään laskuja- kaikki maksaa puoliso, niin 600 pysty elää,kun summa on vain ruokaan, vaatteisiin ja huviin.
Mutta oikeasti, miksi opiskelijat tyytyvät niin uskomattomiin köyhyyteen???

do.ut.des

Suomessa koulutus maksaa todella paljon ja vielä pitäisi opintotuen rahallinen määrä yli kaksinkertaistaa? Mistä ihmeestä te kuvittelette että valtio saisi siihen rahat? Hullua!
"Elintason nousu on sitä, että entistä useammalla on enemmän rahaa käytössä kuin järkeä." - P.V.

"Peace for us means the destruction of Israel and nothing else." - Yasser Arafat

Sigridur

Ja mistä saa valtio rahaa eläkeläisiin, kun keski eläke on noin 1400 euroa?
Ajattelkaa, mikä ero!
Normi eläke on- 1400 eur.
Opintotuki - 280eur.

Jokaisella ihmisellä Suomessa pitää olla inhimillinen elämä. Monet keski-ikäiset työttömät lähtisivta vaikka opiskelemaan AMK.n tai vaikka yliopistoihin, mutta opintotuki on vielä puolet pienempi kun perus päivärahaa, eli työmarkkinatuki!!! Kun ihminen työtön ei pysty elää työmarkkinatuella, opintotuella olisi kuollut nälkään sillan alla.
Olin katsonut www.etuovi.com/ asuntoja Helsingissä, ja ei missään on alle 500 euroa yksiö.
Ja pitää ajattella että esim. perheellisille on vaikea ottaa yksiö, kun on puoliso ja lapset. Voiko vaikka 4 henkinen perhe asua yksiössä?
Itse kun olin työttömänä, ajattelin mennä opiskelemaan, mutta kun sain selvää, paljonko on opintotuki, että se on vielä enemmään kun puolet päivärahasta- menin aivan shokkiin, enkä mennyt pääsykokeisiin, koska yksinkerytaisesti en pystysi millään elää.
Miksi opiskelijoiden valtio antaa kitua syvästy köyhyyden allapuolella, ja ei kukaan puolustaa opiskelioiden elämälaatua???
Opiskelijat valmistuvat ammatteihin, työelämään, miksi heidän pitää noin kitua???
Jokaisella ihmisellä Suomessa pitää olla oikeus inhimillisen elämään!!!!

maltti on valttia

Quote from: Sigridur on 20.01.2010, 21:40:49
Ajattelkaa, mikä ero!
Opintotuki - 280eur.

Ota ihan rauhallisesti, kunhan olet ehtinyt eläkeikään, tuo epäkohta on korjattu ihan sellaiseksi kuin sinä itse haluat.

SakariNora

Quote from: do.ut.des on 20.01.2010, 21:31:13
Mistä ihmeestä te kuvittelette että valtio saisi siihen rahat?

No enstealkuun vaikka leikkaamalla rikollisten, turvapaikkaturistien ja nuorten työttömien hyysäämisestä. Pahantekeväisyydestä kehitysyhteistyöstä löytyy miljardin verran löysää vuosittain. Kyllä sitä rahaa löytyy kun vähän etsii. Ja onhan meillä varaa eiksni?

e:Termit kuntoon
No retreat. No surrender.

whatevertsunami

Ehdotus: jatkossa lukukausimaksut käyttöön jokaisesta lukukaudesta joka venyy yli tämänhetkisen valmistumisajan keskiarvon.

Onko ehdotuksella negatiivisia puolia? Itse en näin 5 sekunnin miettimisellä keksi yhtään.

do.ut.des

Quote from: Sigridur on 20.01.2010, 21:40:49
Ajattelkaa, mikä ero!
Opintotuki - 280eur.

Ihmisethän maksavat palkastaan veroa, josta eläkettä kertyy vanhoille päiville. Eri asia on, että onko sitä rahaa sitten todellisuudessa olemassa kun sitä kukin on maksanut.

Mutta opiskelijan koulutus maksaa. Tämä on tietääkseni osasyy sille, miksi opintotuki ei ole muhkeampi. Työtönkin saa enemmän rahallista avustusta kun perseellään istumisesta ei koidu valtiolle lisäkustannuksia kuten opiskelijoista, mutta opiskelijoilla on tiettyjä etuuksia mitä muilla ei ole - erinäiset alennukset. Mutta on totta että opiskelijat ovat tämän kansan köyhin osa. Olen itsekin opiskelija. Autoa ei ole ja asun yksiössä. Olen pärjännyt ilman velanottoa - velaton - ja kesätöistä on massia jäänyt säästöön asti - tonneja. Toki opintotuen varassa plussan puolelle menoissa ei pääse. Vähintään kaikki tukirahat menevät ja omaa pussia joutuu raottamaan. Tilanne on tietenkin toinen, jos on puoliso jonka tulot vaikuttavat ja opiskelijalla on perhettä ja sitä myötä velkaa ja paljon menoeriä. Itse olen sitä mieltä, että 30v jälkeen ei korkeakouluun kannata mennä - ellei ole erityisen painavaa syytä. Lopulta on sama mistä ammatista rahaa tienaa, kunhan tienaa mahdollisemman paljon.

"Elintason nousu on sitä, että entistä useammalla on enemmän rahaa käytössä kuin järkeä." - P.V.

"Peace for us means the destruction of Israel and nothing else." - Yasser Arafat

Sigridur

Totta. Suomi ei ole mikään köyhä valtio, ja rahaa on riittävästi.
Suomi antaa miljooneja euroja kehitysmaihiin, hyyssää pakolaiset. Paljonko menee rahaa pakolaisiin? Varmasti miljooneja ja miljooneja. Siitä ei kukaan puhu. Mutta opiskelijat kituvat köyhyyden rajan syvästi alapuolella.
Suomaaliperhe saa asua Heksingissä yli 100 neliössä ja ilmaiseksi.
Opiskelija saa painua korpeen, ja soluasuntoon, ja vielä maksaa siitä.
Somaaliperhella on auto, tai ajavat taksilla.
Opiskelijat ajavat pyörällä vaikka olis kuinka pakkasta.
Somaaliperheella on päivärahoja ja lapsilisiä monta sanat euro kuukaudessa.
Opiskelijan pitää tyyttyä 280 euroon?
Opiskelijat herätkää!!! Ja vaatikaa ihmimillista elämä Suomessa.

Suomessa on keskipalkka noin 1800 euroa.
Opintotuki on noin 280 euroa. Hinnta ovat keskipalkan mukaiset. Vuokraa, ruoan hinnat ja kaikki ovat normi palkansajan tasolla.
Opintotuella ei kukaan pysty elää, eikä edes kuolla, koska halvin arkkukin on kalliimpi kun on opintutuki!!!

Kantoraketti

Sigridurille tiedoksi että on myös mahdollista hakea aikuiskoulutustukea. Ehdot vaan ovat todella mutkikkaat(pitää olla tietty määrä työhistoriaa, ja tietty määrä työhistoriaa nykyiseltä työnantajalta, ym. ym.). Ja aikanaan muutosturvan kouluttaja sanoi, että aikuiskoulutustukea myönnetään todella nihkeästi. Mutta aikuiskoulutus tuki on suurempi kuin opintotuki, vastaa suurudeltaan ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. Kannattaa kysyä työttömyystoimistosta lisää faktoja, ja selvittää voiko tuota tukea saada ja mihin tutkintoon sen voisi käyttää. Tukiaika kun on aika lyhyt, 18 kk.  
"Islam kunnioittaa naisia, mutta naisten kunnioitus ei tarkoita, että heitä nimitetään painaviin sosiaalisiin asemiin." - Ayatollah Ahmad Khatami

whatevertsunami

Quote from: Sigridur on 20.01.2010, 21:22:52
Eu.n käyhyys raja on 13000 vuosituloja, eli noin yli 700 euroa kuukaudessa, ja opintotuki on jotain 280 euroa, mikä on aivan syvästi köyhyydena rajan alapuolella, ja aivan naurettava summa, josta ei kukaan pysty elää missään maassa, varsinikin ei kalliissa Skandinaviassa.
Asuntotuli opiskelija ei saa, kun asuu puolison kanssa, ja ko. tuki on vielä riippuva puolison tuloista. Vaikka opintotuki saa ja asuntotuki- se on noin 500 euroa, joka Helsingissä ei riittä edes yksiön vuokraan.
Miksi suomalaiset opiskelijat suvaitsevat elämä syvästi köyhyyden alapuolella, kun maassa on keskipalkka noin 1800 euroa?
Esim. kun menee ns. orjatöihin työtön, työmarkkinatuella, niin saa noin 600 euroa kuukaudessa ja asuntotukea. Kun elää puolison kanssa, saa vain työmarkkinatuen ne 600 euroa. Kun ei maksaa vuokraa, eikä mitään laskuja- kaikki maksaa puoliso, niin 600 pysty elää,kun summa on vain ruokaan, vaatteisiin ja huviin.
Mutta oikeasti, miksi opiskelijat tyytyvät niin uskomattomiin köyhyyteen???

Eikös keskipalkka ole lähes 3000€.

Sigridur

Kiitos. Ajattelen iste joskus opiskella, mutta olen 38v, on puoliso, joka saa eläkettä, ja tulo vaikuttaa, vaikka koko puolison eläke menee pelkästään laskuihin. Asumme erikseen, mutta laskuja on noin 1700 euroa edessä. Asunto, 2 autot, lainoja, luottokortteja, vakuuttukset, puolison lapsen elätusmaksu.
Itse olen pätkätöissä, ja työ loppuu toukokuussa. Sitten pitää taas jotain etsiä, koska päiväraha en saa, ja työmarkkinatuekeen vaikuttavat puolison tuloja, vaikka puolison eläkkellä emme pysty yhdessä elää, kun laskuja on enemmään kun on puolison eläke. Olin ajattelut mennä opiskelemaan, mutta opintotuki on vielä pienempi kun työmarkkinatuki, ja sekin on puolison tuloista riippuva. Ja tietysti en halua olla riippuvainen puolisosta taloudellisesti, ei missään nimessä, koska me emme elää kun puolisot, vaan kun parhaat kaverit. KELA ei otta edes huomioon, että emme elää missään parisuhteessa, vaan jokaisella on oma elämä, ja naimisiin menin vain hänen vanhempien takia, enkä ole edes hetero.
Elämme siis aivan erikseen, mutta KELA katsoo että olemme "naimisissa". En voi olla riippuva, enkä halua, ja se on mahdottonta.
Kun sanoin, kun sain selvää opintotuesta- olin melkein saamassa sydänkohtauista, kun kuulin sen suuruutta- pienuutta, ja ns. tarveharkkinnasta.
Mua kiinnostaa AMK, mutta kun tuki on niin pieni, se on mulle mahdottonta, ja kun työt mulle loppuu kesälle, haen taas töitä, tai joku työvoimatoimiston kurssi.

Arvostan kuitenkin opiskelioita, enkä tajua, miski valtio kohtelee esim. tulevat lääkärit, insönöörit niin kovakouraisesti???
Lukutaidottomille somaaleille maksaa hyvin, ja he saavat kaikki, älykkäät opiskelijat, jotka opiskelevat hyvin vaativat oppinnot- eivät saa mitään. Missä kohtuus???
Joka pääsee yliopistoon- pitää olla hyvin älykkäs, koska kokeet ovat erittäin vaativia. Se on Suomen kermaa, ja valtio ei voi edes maksaa heille kohtuullista elintasoa??? Se on hävettävää!!!!

whatevertsunami

Quote from: Siiseli on 20.01.2010, 18:34:19
Quote from: Kaptah on 19.01.2010, 23:28:42
Tuloja siis on aika tarkkaan tuo 500€ kuussa, josta menee vuokraan 252€. Jäljelle jää siis vuokran jälkeen pyöreästi 250€.

Tästä vähennetään:
Puhelinlasku 25€
Kouluruokailut 6 kertaa viikossa (pe-la) á 2.60 = 62,40
Junamatka kerran kuussa Kuopioon vanhempia tervehtimään = 60€ edestakaisin

Muutama huomautus. Hanki halvempi puhelinliittymä. Minun kuukausimaksuni on ainakin kympin vähemmän. Älä ruokaile koulussa, se on helvetin kallista. Syö kotona tai tee omat eväät. Junamatka on hieman halvempi ja jos sinne vanhempien luo pitää joka kuukausi kirmata, niin voidan edes olettaa, että vanhemmat kustantavat ylläpidon vierailun ajan. Kas noin, monta kymppiä enemmän jää juhlimiseen! Olettamus on myös se, että kesäisin opiskelijat voivat tienata lisätienestejä.

Olen sitä mieltä että opintotuet ovat riittäviä ottaen huomioon opiskelun ilmaisuuden, muissa maissahan opinnoista yleensä maksetaan kalliita lukukausimaksuja. Tästä huolimatta on pakko kommentoida paria epäkohtaa.

"Älä ruokaile koulussa" - täysin älytön ehdotus, mitäs jos on 8 tuntia opetusta? Pitäisikö siinä tunnin ruokiksella kirmata kotiin, laittaa spagetit kattilaan, syödä ja ehtiä takaisin ennen seuraavan opetuksen alkua?

"juhlimiseen" - tätä on turha yleistää, joillakin aloilla opiskelu on huomattavasti rankempaa kuin 8-16 työpäivistä koostuvat 5-päiväiset viikot.

No, ei piru laiskoja ruoki. Menköön töihin. Katsotaanpas. Opintojen tavoitetahti on 60 opintopistettä vuodessa. 60 opintopistettä vaatii standardien mukaan 1600 tuntia töitä. Jos opiskelija opiskelee 8h päivässä, se tarkoittaisi 200 päivän opiskeluja.

Nuo stantardit ovat viitteellisiä. Ainakin yliopistossa, jossa näitä ikuisia vinkujaopiskelijoita on paljon, en ole törmännyt kovinkaan moneen kurssiin, jossa oikeasti pitäisi tehdä opintopisteiden eteen edellytetty tuntimäärä. Räikeimmissä tapauksissa yhden opintopisteen arvoisista kursseista voi saada 5 op. Joissain erityistapauksissa tuntimäärä on mennyt tuon viitteellisen stantardin yli. En tietenkään väitä, etteikö jossain tuota stantardia sovellettaisi ihan kirjaimellisesti.

"en ole törmännyt kovinkaan moneen kurssiin, jossa oikeasti pitäisi tehdä opintopisteiden eteen edellytetty tuntimäärä" - Itse voisin esimerkkinä mainita taannoisesta kurssista jossa 1 opintopisteen eteen joutui tekemään 3kpl 7-päiväistä viikkoa 10-tuntisia päiviä. Toisaalta kuten sanoit, itseäni vihastuttaa se että joissain tiedekunnissa opintopisteitä tippuu suoritusmerkintöihin lähes itsestään.

En väitä ettetkö olisi joissakin asioissa oikeassa etenkin ns. leikkikoulutiedekuntien osalta. Kommenttini olivat vaativamman opiskelun näkökulmasta kirjoitettuja.

Muistakaa että OPISKELUISSAKIN ON EROA.

Kaptah

Quote from: Siiseli on 20.01.2010, 18:34:19

No, ainakin omalta osaltani luottamustehtävät eräässä järjestössä edellyttävät välillä pitkiä puheluita ja paljojen tekstiviestien lähettämisiä. Toisilla ei, mutta se kymppi lisää kuussa on 30 senttiä per päivä eli ei hirveän paljon.

2.60 ei ole helvetin kallista siitä, että saa kunnon lämpimän aterian, salaatin, juomat ja leivän. Se on halpaa. Ei siitä sen halvemmalla selviä kotonakaan.

Minusta on hölmöä olettaa, että vanhemmat elättävät opiskelijaa, jos vanhempien ei edellytetä elättävän työtöntä jälkikasvuaan.

QuoteNuo stantardit ovat viitteellisiä. Ainakin yliopistossa, jossa näitä ikuisia vinkujaopiskelijoita on paljon, en ole törmännyt kovinkaan moneen kurssiin, jossa oikeasti pitäisi tehdä opintopisteiden eteen edellytetty tuntimäärä. Räikeimmissä tapauksissa yhden opintopisteen arvoisista kursseista voi saada 5 op. Joissain erityistapauksissa tuntimäärä on mennyt tuon viitteellisen stantardin yli. En tietenkään väitä, etteikö jossain tuota stantardia sovellettaisi ihan kirjaimellisesti.

No, tuo on osaltaan totta. Itse olen joistain kursseista saanut todella halvalla opintopisteitä, toisissa kursseissa taas on saanut tehdä helposti ylitöitäkin.

QuoteKuka pakottaa käymään 60 op opintoja JA tekemään töitä? Eihän siinä mikään kiire ole opiskella, jos tienaa omat rahansa? 60 op on tarkoitettu opiskelijoille, jotka haluavat suorittaa tutkinnon viidessä vuodessa.

Tuo 60 op vuodessa on tavoite, johon pitäisi pyrkiä jokaisen. Itse ainakin haluan valmistua roikkumatta kymmentä vuotta koulussa. Opintotuella taas ei välttämättä pärjää, joten työnteko voi olla välttämätöntä, ja se taas entisestään vaikeuttaa opiskelemista ja viivyttää valmistumista.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

vilach

Quoteopintotuki on jotain 280 euroa, mikä on aivan syvästi köyhyydena rajan alapuolella, ja aivan naurettava summa, josta ei kukaan pysty elää missään maassa
mutta miten yli puolet maailman väestöstä elää pienemmällä rahalla?
esim. kiinassa ja intiassa.
opintotuki on pieni, mutta jos käydä kesällä töissä 1200 euron palkalla ja asua kunnan vuokra-asunnossa tai asuntolassa riittää rahaa peruselämiseen hyvin.
QuoteEsim. kun menee ns. orjatöihin työtön, työmarkkinatuella, niin saa noin 600 euroa kuukaudessa
työttömyystuki on noin 400 euroa, eikä 600.
QuoteOlin katsonut www.etuovi.com/ asuntoja Helsingissä, ja ei missään on alle 500 euroa yksiö.
mutta helsingissä on paljon kaupunginvuokra-asuntoja.
lähes kaikki minun tuttavat, minä, veljeni, vanhempani saivat ne 0.5-4 vuodessa hakemisesta.
ja vuokrat ovat 270-450 välillä.
monet hakivat ne heti, kun täyttivät 18 vuotta, vaikka silloin ei ollut halua muuttaa pois kotoa.
ja kun halu muuttaa pois tuli, kohtuuhintainen asunto oli jo.
QuoteOmakotitaloa on vaikea vaihtaa pienempään
omakotitaloon voi asuttaa vuokralaisia.
kunnon omakotitalossa pitää olla ainakin 2 keittiötä, 3 vessaa ja hyvä äänieristys, niin että olisi mahdollista asuttaa vuokralaiset.

QuoteSitten auto
auto opiskelijälle?
Quoteja tietysti olutta tai viiniä illalla rentoutaakseen.
alkoholi ei kuulu peruselintarvikkeisiin.
QuoteKukapa haluaisi myöskään luopua järvenranta tontista, omasta rantasaunasta, pihasta ja maaseudun rauhasta, jossa kelpaa koirankin temmeltää.
minulla ei ole näitä, mutta luopuisin niistä hyvin helposti.
mutten luopuisi laajakaistaliittymästä, satelliitti-tv:stä, digikamerasta. minulle riittää hyvin kerrostaloasunto, jos se ei ole ensimmäisessä kerroksessa ja sillä on hyvä äänieristys.
QuoteAsunto 250eurolla vuokraa ei saa mistään.
on kaupungin vuokra-asuntoja 250 eurolla.
vähän, mutta on.

Sigridur

Noo, mun vanhemmat ovat molemmat jo kuolleet, ja vaikka olisivat elossa, olisivat jo aika vanhoja, eikä kukaan voi olettaa että vanhemmat elättävät 40 vuotiasta lasta!

Mulla on kokemusta esim. 90. luvulla kun Islannin tuki on aika hyvä, mutta ei niin hyvä, elätäkseen Islannissa, niin oli parempi päästää Reykjavikiin yliopistoon, nosta tukea ja mennä sit vaihto-oppilaaksi esim. Prahaan. Prahassa silloin hinnat olivat noin 4-5 kertaa halvimmat kun Reykjavikissa, ja opiskelija sai vielä ns. dietteja. Eli oli mahdollista nostaa opintotukea Islannista, ja opiskella Prahassa, ja siellä islannin tuella ei joutunut kituamaan, vaan elämä oli mukava, sai vuokratta yksiö sisustettu keskustassa, juhlia joka ilta, pitää hauskaa, ja elintaso oli vielä parempaa kun paikkallisten palkkansaajien. Tiedän omasta kokemuksesta. Mutta kun Tsekki meni EU.hun, kaikki nyt Prahassa kallista kun Suomessa. Mutta 90.luvulla islantilaisella opintotuella oli opiskelija pystynyt elämämään Prahassa erittäin hyvin. Ja kun haluaisi autoa ja matkustaa kesällä- niin voisi saada työpaikkaa vaikka kun turistiopas, kun osaa kieliä.
Tunsin monet islantilaiset, jotka opiskelivat ns. itä Euroopassa, ja elivat hyvin. Se oli 80-90 luvulla. Itse olin Prahassa asunut monta vuotta ja elänyt hyvin.

requiem

Kun nyt on taas päästy opiskelijoiden syyllistämisessä kovaan vauhtiin, niin pistänpä uutisen jossa kiteytyy sitten kaikki. Ja lukekaa se kommenttiosio. "Pekkako" muka joutuu tulemaan toimeen vähällä?

Quote"Pekka" elää 390 eurolla kuukauden

Viisikymppinen tamperelainen Pekka (nimi muutettu) elää käytännössä asumistuella, työmarkkinatuella ja toimeentulotuella. Hän saa yhteensä tukea 810 euroa, josta vuokran jälkeen jää käteen 390 euroa. Tästä on maksettava kaikki muu.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

vilach

QuoteJa tietysti en halua olla riippuvainen puolisosta taloudellisesti, ei missään nimessä, koska me emme elää kun puolisot, vaan kun parhaat kaverit. KELA ei otta edes huomioon, että emme elää missään parisuhteessa
mutta miksi piti rekisteröidä parisuhde?
Quote2.60 ei ole helvetin kallista siitä, että saa kunnon lämpimän aterian, salaatin, juomat ja leivän. Se on halpaa. Ei siitä sen halvemmalla selviä kotonakaan.
selviää, jos ostaa lidlistä ja käyttää tarjouksia.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Kaptah on 20.01.2010, 22:57:302.60 ei ole helvetin kallista siitä, että saa kunnon lämpimän aterian, salaatin, juomat ja leivän.

Ihan mielenkiinnosta: missä korkeakoulussa saat 2,60 eurolla ruokalasta kunnollisen lämpimän aterian? Ainakin minun kokemukseni on, että ko. hinnalla saa annoksen, jossa lihaa/kanaa/kalaa ja täten proteiineja on täysin riittämätön määrä. Ei ihminen elä pelkillä hiilareilla, ja kun siihen lautaselle sitten mätetään kauhea kasa jotain perunamuusia, niin ateria on itse asiassa epäterveellinen.

requiem

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 20.01.2010, 23:17:25
Quote from: Kaptah on 20.01.2010, 22:57:302.60 ei ole helvetin kallista siitä, että saa kunnon lämpimän aterian, salaatin, juomat ja leivän.

Ihan mielenkiinnosta: missä korkeakoulussa saat 2,60 eurolla ruokalasta kunnollisen lämpimän aterian? Ainakin minun kokemukseni on, että ko. hinnalla saa annoksen, jossa lihaa/kanaa/kalaa ja täten proteiineja on täysin riittämätön määrä. Ei ihminen elä pelkillä hiilareilla, ja kun siihen lautaselle sitten mätetään kauhea kasa jotain perunamuusia, niin ateria on itse asiassa epäterveellinen.

Tampereella jokaisesta opiskelijahuollon ravintolasta halvempi ateria irtoaa 2,10€ ja arvokkaampi 2,45€. Lukukaudella 2008-2009 hinnat olivat molemmissa parikymmentä senttiä alemmat. Ruoka on laadukasta ja terveellistä, tällaisen ruokailun subventoinnilla valtio tekee oikeasti järkeviä ratkaisuja, ettei se opiskelijoiden ruokailu rajoitu pelkästään siihen perinteiseen riisi-makarooni-jotain hässäkkään.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: requiem on 20.01.2010, 23:22:25Ruoka on laadukasta ja terveellistä

Höpöhöpö. Jos ruokana nyt on esim. jotain kalapuikkoja, niin niitä saa ottaa tuolla hinnalla niin vähän, ettei siitä aikuisen miehen proteiinintarve täyty mitenkään.

Quote from: requiem on 20.01.2010, 23:22:25ettei se opiskelijoiden ruokailu rajoitu pelkästään siihen perinteiseen riisi-makarooni-jotain hässäkkään.

No itse kyllä teen kanan fileesuikaleista tai naudan paistijauhelihasta riisihässäkkää, joka pesee ravintoarvoissa mennen tullen kouluruuat, koska minun hässäkässäni on oikeasti lihaakin.

Sigridur

Vilach. Olen maailma nähnyt, asunut Islannissa, Tsekissä, Italiassa ja Suomessa. Ja ei missään mualla on ihmiset oluen-viinin suhteen niin tiukkapipoiset kun Suomessa. Islannissa ja keski Euroopassa on olut ruoka-juoma, ja kuuluu ihan tavallisiin tarvikkeisiin. Normi opiskelija, tai duunari ottaa työn päätteeksi illalla muutaman oluen, ja jopa lääkärit suosittelevat että ne 2 olutta ovat terveelliset. Se on terveellisempi kun maidon litkittäminen Suomessa. Mä en juo maitoa, mutta oluesta tykkään ja illalla ottan ne 2-3, viikkonlopunna vaikka 4.
Voin sanoa että Prahassa join 5 joka ilta ja Suomessa vähensin.
En tajua, miksi suomalaiset ovat niin tiukkapipoiset oluen kanssa???

Autoa mulla oli heti kun sain 19vuotiaana ajokorttia, ja ilman autoa en voi ennää elää, varsinkin talvellä pakkasissa en pysty kävelemään kun en saa ulkona henkeä.
Ihminen voi iän myöten sairastua, ja sit kunto ei ole ennää niin kun 20vuotiaalla. En voi edes kuvittella elää ilman autoa. En pääsisisi mihinkään, ei kauppaan, ei edes töihin tai kouluun. Auto on mulle vältämätämyys.
Mä en menne opiskelemaan, vasyta sit kun tuet nostetaan.

Ja kyllä., työmarkkinatuki on tarveharkkintainen ja 400euroa, mutta kun menee kurssiin ja työharjoitteluun työmarkkinatuella, sit ns. tarveharkinta poistuu ja ihminen saa lisää ylläpitokorvausta, se tekee noin 570 euroa., Olin harjoittelussa työmarkkinatuella monesti kun ei ollu töitä ja työmarkkinatuki on puolison tuloista riippuva. KELA.ltä en saisi mitään, kun en menisin harjoitteluun, ja harjoittelussa sain ne 570 euroa.

Kaptah

Quote from: vilach on 20.01.2010, 23:09:46
selviää, jos ostaa lidlistä ja käyttää tarjouksia.

Lidliä ei ole lähellä. Eikä sieltä kyllä juuri sen halvemmalla taida saada. Pasta tai perunat ovat lähes ilmaisia, mutta liha ja kala maksavat. Lisäksi koulupäivät venyvät usein sen verran pitkäksi, että ei ole aikaa lähteä kotiin laittamaan ruokaa.

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 20.01.2010, 23:17:25

Kyllä köyhän opiskelijan mittareilla tuollainen lautasellinen salaattia, riisiä, köyhähköä liharuokaa, lasi maitoa ja muutama viipale leipää on kunnon ateria.

Quote from: requiem on 20.01.2010, 23:22:25
Tampereella jokaisesta opiskelijahuollon ravintolasta halvempi ateria irtoaa 2,10€ ja arvokkaampi 2,45€.

Otaniemessä ei. Normaali (=halvin) ateria on 2,60€ tai 2,55€.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Teekkari Tampereelta

TTY:n ruoka on sellaista paskaa, että jos sitä tarjottaisiin mamuille, niin nälkälakkoja nähtäisiin varmaan välittömästi. Kaikki ruoka on puolivalmistesontaa. En ymmärrä miksei voida käyttää halpoja ja hyviä ruhonosia, vaan suurin piirtein kaikki ruoka on jotain paneroitua uilkofilettä tai saarioisten kuraa.
Sian ja lehmän munuaiset, sydän, maksa, kieli, etuselkä, kylki, lapa, jne., jne tai vaikka silakkaa. Loistavaa ruokaa ja halvalla.
Ainiin, jonkunhan pitäisi tällöin olla keittiössä oikeasti keittotaitoinen...
"A nation can survive its fools, and even the ambitious. But it cannot survive treason from within."
-Marcus Tullius Cicero

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Kaptah on 20.01.2010, 23:29:40Kyllä köyhän opiskelijan mittareilla tuollainen lautasellinen salaattia, riisiä, köyhähköä liharuokaa, lasi maitoa ja muutama viipale leipää on kunnon ateria.

No en tiedä, kun köyhiä opiskelijoita on tosi harvassa. Mutta kyllähän nimenomaan korkeakouluopiskelijalta edellytetään, että pitää myös ulkonäöstään eli kropastaan huolta. Ja se taas edellyttää, että ihminen saa ruuastaan riittävästi proteiinia, jotta hänellä olisi jonkinlaisia lihaksiakin.

requiem

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 20.01.2010, 23:23:56
Quote from: requiem on 20.01.2010, 23:22:25Ruoka on laadukasta ja terveellistä

Höpöhöpö. Jos ruokana nyt on esim. jotain kalapuikkoja, niin niitä saa ottaa tuolla hinnalla niin vähän, ettei siitä aikuisen miehen proteiinintarve täyty mitenkään.

Quote from: requiem on 20.01.2010, 23:22:25ettei se opiskelijoiden ruokailu rajoitu pelkästään siihen perinteiseen riisi-makarooni-jotain hässäkkään.

No itse kyllä teen kanan fileesuikaleista tai naudan paistijauhelihasta riisihässäkkää, joka pesee ravintoarvoissa mennen tullen kouluruuat, koska minun hässäkässäni on oikeasti lihaakin.

Ei kannata luulla, kannattaa tietää -> http://www.juvenes.fi/Suomeksi/Ravintolat_ja_kahvilat/Opiskelijaravintolat/Ruokalistakooste_TTY

Itsekkin syön kyseisissä ravintoloissa sen halvemman lounasvaihtoehdon, kalliimmassa on kuitenkin aina jotain hinta-laatusuhteeltaan huonompaa ruokaa, mutta imagoltaan sellaista menevämpää, kuten kebakkoja, "pihvejä" tai lihapullia. Samaiset ravintolat toimivat myös henkilökunnan työpaikkaruokaloina, nyt ei siis puhuta mistään noppasoppa- tai läskilinjastoista, aivan normaalien lounasravintoloiden standardit täyttävistä paikoista.

Sigridur

Ei kannatta puhua jostain lihapullista, mutta opiskelioiden elintason nostamisesta!
Opiskelioille kuuluu samaa elintaso kun töissä käyville, koska opiskelukin on vaativa, ja monet alat ovat erittäin vaativia. Milestäni opiskelija ansaitsee samaa elintasoa kun esim. normi duunari.
Ei kannatta kohtella opiskelioita kun pohjasakkaa. J aopiskelioden pitää nostaa tästä opintotuesta kunnon meteli. Olen itse valmis auttamaan.

vilach

QuoteAutoa mulla oli heti kun sain 19vuotiaana ajokorttia, ja ilman autoa en voi ennää elää
tarkoitin helsinkiä, koska lainasin sen postauksesta helsingistä.
helsingissä ilman autoa on huonoa vain harvoin asutuilla alueilla.
kerrostaloalueilla on joko metro tai bussit kulkevat usein.