News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Suuri spagettivapaa uskonto/ateismiketju

Started by Tehtaankadun homma, 11.02.2009, 16:25:14

Previous topic - Next topic

Vaikuttaako uskonnollisuus yhteiskuntaa vakauttavana voimana?

Kyllä
26 (32.5%)
Ehkä
14 (17.5%)
Ei
32 (40%)
En osaa sanoa
7 (8.8%)
Poissa
1 (1.3%)

Total Members Voted: 80

Voting closed: 20.08.2012, 09:56:21

Tuija

Quote from: Paul Ruth on 28.12.2010, 18:01:04
Pitkän viikonloppureissun jälkeen mietittiin sunnuntai-aamuna kaverin kanssa, että minne mentäisiin. Kirkon kellot kuuluivat taustalla.

Istuttiin takarivissä seuraamassa toimitusta. Sanoin, että voivoi kun Jeesus näkisi, mitä hänene nimissään tehdään ja pelailin silmäpeliä kuorotyttöjen kanssa. Kaveri vuorostain oli ponkaista penkistä ylös, että ei jumalauta. Vedin hihasta ulos ennen kuin hikeentyi. 

Olittepa häijyjä. Kuorotytöt tietysti luulivat, että kirkkoon on tullut kaksi upeaa uskovaista aviomieskandidaattia, sillä uskisnuorison joukossa tyttöjä on enemmän kuin poikia ja uskovaa puolisoa kaikki kuitenkin itselleen rukoilevat ja nyt luulivat, että Jumala on vastannut rukouksiin lähettämällä teidät kirkkoon. ;D

dothefake

Jospa jumala.......no en viitsi kiusoitella pidempään.......kuinka koira voi?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Tuija

Quote from: dothefake on 29.12.2010, 00:04:18
Jospa jumala.......no en viitsi kiusoitella pidempään.......kuinka koira voi?

Koira voi huonosti.  :'( Se on horjunut ja kaatuillut koko päivän ja sai jälleen kouristuskohtauksen illansuussa. Olen yksin sen kanssa koko viikon, kun äiti lähti siskoni luo Wieniin. Tänään olen itkenyt paljon. Silittäkää minua nyt päähän ja lohduttakaa. :P

Ja kun uskontoketjussa ollaan, niin täytyy sanoa, että tuli rukoiltuakin koiran puolesta ja poltettua rukoustuohusta koiran tähden, vaikka tuskin siitä on yhtään mitään apua mihinkään muuhun kuin korkeintaan oman mieleni tyynnyttämiseen.

Tuija

Voi järkytys, nyt alan olla vainoharhainen. Juuri sillä sekunnilla kun äskeisen viestini enteriä painoin, koira alkoi nurkassa kouristella ja sai kuudennen kouristuskohtauksensa. Jumala antakoon minulle anteeksi, että väheksyin rukouksen merkitystä! On tämä ihan kamalaa. Koiralle on saatava nyt nopeasti ne lääkkeet ja jos ne eivät tehoa kouristuskohtauksiin, niin taitaa olla entinen koira. Nyt siltä tuli pissatkin alle ensimmäistä kertaa kohtauksen aikana. Nyt se on jälleen hirvittävän levoton ja kulkee huoneesta toiseen vinkuen, vaikka ulko-ovikin on auki.

dothefake

Silisili, voi harmi, en uskalla kuvitellakaan, kun Millekisumme vanhenee,
se on vasta 10-vuotias, mutta nyt jo ajattelen, miten voisin ilman sitä.
Nyt kaikki Tuijan ja Tuijan koiran tueksi, mitä voisimme tehdä?
-Tytti Tuppurainen

Maatiainen

Quote from: Tuija on 29.12.2010, 00:23:43
Voi järkytys, nyt alan olla vainoharhainen. Juuri sillä sekunnilla kun äskeisen viestini enteriä painoin, koira alkoi nurkassa kouristella ja sai kuudennen kouristuskohtauksensa. Jumala antakoon minulle anteeksi, että väheksyin rukouksen merkitystä! On tämä ihan kamalaa. Koiralle on saatava nyt nopeasti ne lääkkeet ja jos ne eivät tehoa kouristuskohtauksiin, niin taitaa olla entinen koira. Nyt siltä tuli pissatkin alle ensimmäistä kertaa kohtauksen aikana. Nyt se on jälleen hirvittävän levoton ja kulkee huoneesta toiseen vinkuen, vaikka ulko-ovikin on auki.
Tuija, sait juuri privaa. Toteuttaminen vaatii Sinulta itseltäsi riittävästi kanttia.
Jos hullu solvaa sinua, älä suutu, vaan anna hänen mennä menojaan. Sillä ajanmittaan hänen oma hulluutensa ajaa hänet perikatoon/Kong Fuzi

..sais kyllä toteutua aika pian.. SAMANTIEN!

dothefake

Lähetän telepaattista voimaa, muuhun en pysty, lähetetty.
-Tytti Tuppurainen

Tuija

Quote from: Maatiainen on 29.12.2010, 00:42:41
Tuija, sait juuri privaa. Toteuttaminen vaatii Sinulta itseltäsi riittävästi kanttia.

Tämän luettuani luulin, että privaviestissä lukee kehotus viedä koira heti lopetettavaksi, mutta eihän siellä niin sanottu. :) Ehdotuksesi on silti sellainen, että ei taida kanttini kestää. Eläinlääkäri soittaa huomenna kilpirauhastuloksista ja lääkitys pitäisi aloittaa pian. Lääkäri kirjoitti ensiavuksi diapam-suppoja, jollainen pitää työntää koiran peräsuoleen vain silloin, jos kohtaus kestää yli viisi minuuttia. Nämä kohtaukset ovat kestäneet vain 1-2 minuuttia. On siis kestettävä nyt ainakin huomiseen.

Quote from: dothefake on 29.12.2010, 00:54:34
Lähetän telepaattista voimaa, muuhun en pysty, lähetetty.

Kiitos, kerroin koiralle voimaterveiset. Kunpa se saisi levollisen yön ja pysyisi tolpillaan, juuri nyt se romahti toisen kerran tänä iltana vesikuppinsa päälle, kun tasapaino heittää. Viime yö oli niin rauhaton, kun kaksi kohtausta kahden tunnin välein ja muun ajan koira kulkee levottomana ja vinkuu. Itseänikin nukuttaa, mutta ei huvita mennä sänkyyn, kun pitää sieltä sitten hypätä ulos pakkaseen pissittämään koiraa joka kouristuskohtauksen jälkeen. Olen syönyt tänään kaksi joulutorttua eikä ole yhtään nälkä.

JR

Voi sentään. Siinä vaiheessa, kun koira alkaa laskea alleen, alkaa olla piikin paikka. Lemmikin omistamisen varjopuolia, mutta mikä on tehtävä, on tehtävä. Kun ihminen puuttuu luonnonjärjestykseen ottamalla lemmikin, niin on samalla hyväksyttävä se, että lemmikin joutuu joskus lopettamaan.

dothefake

Kyllä syödä pitää, muuten tarvitset itse niitä suppoja kohta, kun verensokerit
ja muut menevät pieleen. Koita kestää ja koira kanssa, kai sitä jomottaa, kun kulkee.
-Tytti Tuppurainen

Tuija

Quote from: JR on 29.12.2010, 01:16:20
Voi sentään. Siinä vaiheessa, kun koira alkaa laskea alleen, alkaa olla piikin paikka. Lemmikin omistamisen varjopuolia, mutta mikä on tehtävä, on tehtävä.

Totta kai näin, mutta pissaaminen alleen on koiran epileptisen kohtauksen tyypillinen piirre ja tarkoitus olisi nyt pikapikaa saada sellaiset lääkkeet, jotka ehkäisevät tai edes lieventävät noita kohtauksia. Ja jos lääkkeet eivät ala tehota, niin sitten koira piikille ja sillä siisti. Vein jo 11-vuotiaana yhden sairastuneista kissoistamme piikille enkä itkenyt toimituksen aikana.

Quote from: dothefake on 29.12.2010, 01:23:54
Kyllä syödä pitää, muuten tarvitset itse niitä suppoja kohta, kun verensokerit
ja muut menevät pieleen.

Kiitos nauruista jälleen.  :D

junakohtaus

Quote from: Tuija on 29.12.2010, 00:00:33

Olittepa häijyjä. Kuorotytöt tietysti luulivat, että kirkkoon on tullut kaksi upeaa uskovaista aviomieskandidaattia, sillä uskisnuorison joukossa tyttöjä on enemmän kuin poikia ja uskovaa puolisoa kaikki kuitenkin itselleen rukoilevat ja nyt luulivat, että Jumala on vastannut rukouksiin lähettämällä teidät kirkkoon. ;D

Muuan kaverini kertoi, että pk-seudun hellaritytöt ovat yllättävän ahkeria harrastamaan lakanalähetystä. Ajatus on jotenkin erittäin puhutteleva.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

junakohtaus

Uups, tuli toi edellinen vähän huonoon paikkaan kun keskustelu oli siirtynyt vakavampiin ja ikävämpiin. Tsemppiä sinne, varmasti vaikea paikka ja vaatii jaksamista.

IDA

Quote from: Dragon on 26.12.2010, 15:48:36
Mä en nyt suoraan sanoen ymmärrä mitä tarkoitat, kun esimerkiksi Newtonin mekaniikka selittää planeettojen radat ja muodot. Kyllä se tietyllä tavalla kahlitsee meidät ehdottomaan totuuteen, koska fysiikan lakien mukaan meidän ei pitäisi löytää mistään esimerkiksi litteitä tai neliskanttisia tähtiä - enkä oikein näe, että olisi mitään järkeä pyristellä niitä havaintoja vastaan, joista Newtonin mekaniikka on johdettu. Totuus ei juurikaan piittaa siitä vaikka me emme sen ehdottomuudesta pitäisi.

No tarkoitan esimerkiksi sitä, että teoria on todella hyvä väline havainnoida ja jäsennellä objektiivista todellisuutta. Totuus itsessään ei kuitenkaan ole objektiivinen. Siksi on hölmöä - vaikka itse teen juuri nyt sitä samaa :D - yleensäkään väitellä siitä onko joku teoria totta.

Luulen, ja luulen muidenkin uskovaisten, kokevan evoluutioteoriaa kohtaan vastenmielisyyttä juuri se vuoksi, että sitä pidetään uskonkappaleena.

Evoluutioteoria liittyy niin vahvasti tuohon mainitsemaasi "miten tutkitaan" kohtaan, että vaikea kuvitella miten opetettaisiin vaikka genetiikkaa, lajiutumista tai fossiileista mitään ilman, että viitattaisiin vallitsevaan modernin synteesin teoriaan. Ei fysiikassakaan opeteta kiihtyvyydestä mitään mainitsematta Newtonin mekaniikkan lakeja tai aikadilaatiota ilman viittauksia suhteellisuusteoriaan, koska teoriat ovat havaintojen pohjilta laadittuja loogisia konstruktioita, jotka nimenomaan selittävät miksi ja miten tiettyjä ilmiöitä tapahtuu.

Joo. Myönnän tämän. Teoria on välttämätön, jotta tietoa voisi kasata ja sen päälle voisi rakentaa. Tarkoitan itse lähinnä sitä, että ihminen ei saisi nousta luonnon yläpuolelle, vaan ihmisen olisi hyvä olla utelias pässi, mitä se onkin ;)

Maatiainen

Quote from: Tuija on 29.12.2010, 01:10:54

Tämän luettuani luulin, että privaviestissä lukee kehotus viedä koira heti lopetettavaksi, mutta eihän siellä niin sanottu. :) Ehdotuksesi on silti sellainen, että ei taida kanttini kestää. Eläinlääkäri soittaa huomenna kilpirauhastuloksista ja lääkitys pitäisi aloittaa pian. Lääkäri kirjoitti ensiavuksi diapam-suppoja, jollainen pitää työntää koiran peräsuoleen vain silloin, jos kohtaus kestää yli viisi minuuttia. Nämä kohtaukset ovat kestäneet vain 1-2 minuuttia. On siis kestettävä nyt ainakin huomiseen.
..no voi.. kuule, koiralle olisi parempi että se kohtaus(siis seuraava) katkeaa välittömästi. Supon sijoittaminen peräsuoleen ei vaadi yhtään niin paljon kanttia kuin sen keinon toteutus josta kerroin. Nappaat vain tiukasti koiran päästä kiinni, ettei tuo reuhdo liikaa, jotta saat keinon toteutettua. Ei kestä kauaa, vain sen aikaa että kohtaus menee poikki.

Jos vaimoni ei olisi viimeisillään raskaana, tulisin itse hoitamaan homman, ellet asu liian kaukana.
Jos hullu solvaa sinua, älä suutu, vaan anna hänen mennä menojaan. Sillä ajanmittaan hänen oma hulluutensa ajaa hänet perikatoon/Kong Fuzi

..sais kyllä toteutua aika pian.. SAMANTIEN!

Kimmo Pirkkala

Teoria uskonnosta:

Mikä tahansa eliölaji missä tahansa universumissa luo uskonnon saavutettuaan tietoisuuden itsestään ja riittävän hyvän kommunikontikyvyn. Tämä on väistämätöntä sillä tietoisuus itsestä ja kommunikointikyky kehittyvät paljon aiemmin kuin ymmärrys lukuisista ympäröivän maailman luonnonilmiöistä, jotka älykkäälle eliölle alkeellisella kehitystasolla ovat selittämättömiä. Jotenkin ne selitetään, ja selitykset luovat uskonnon.

pavor nocturnus

Veli Karimies

Quote from: wekkuli on 29.12.2010, 15:43:20
Teoria uskonnosta:

Mikä tahansa eliölaji missä tahansa universumissa luo uskonnon saavutettuaan tietoisuuden itsestään ja riittävän hyvän kommunikontikyvyn. Tämä on väistämätöntä sillä tietoisuus itsestä ja kommunikointikyky kehittyvät paljon aiemmin kuin ymmärrys lukuisista ympäröivän maailman luonnonilmiöistä, jotka älykkäälle eliölle alkeellisella kehitystasolla ovat selittämättömiä. Jotenkin ne selitetään, ja selitykset luovat uskonnon.

Olen itse tullut aatoksissani samaan johtopäätökseen. Uskonto on evoluution kehittämä ominaisuus jonka ihmisrotu on tarvinnut selvitäkseen. Nyt evoluutio on kehittänyt ateismin.

Miniluv

Quote from: Veli on 29.12.2010, 16:02:32
Olen itse tullut aatoksissani samaan johtopäätökseen. Uskonto on evoluution kehittämä ominaisuus jonka ihmisrotu on tarvinnut selvitäkseen. Nyt evoluutio on kehittänyt ateismin.

Jos meinasitte "vallata maan" lisääntymällä, niin siitä vaan sitten. Tähän asti ei oikein löydy näyttöä:

http://hommaforum.org/index.php/topic,1329.msg17476.html#msg17476

USA:n lukuja miettimisen pohjaksi:

QuoteThat 3.9% of the population that was raised without religious affiliation and eventually found one represented more than half of the 7.3% of the population that was raised without an affiliation. That means that the retention rate of the non-affiliated was only 46.6%! Whereas that seemingly impressive 12.7% who abandoned their childhood affiliation represented less than 14% of the religious affiliated population. So, religious affiliation has a much better retention rate at 86.3%.

http://voxday.blogspot.com/2010/03/another-atheist-myth.html
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

junakohtaus

Miniluv,

USA on maa, jossa jumalaa tungetaan kuivana kakkoseen kaikille, koko ajan. Ei ympäristön vaikutuksia voi tällaisessa sulkea pois.

Dragon

Quote from: IDA on 29.12.2010, 09:23:13
No tarkoitan esimerkiksi sitä, että teoria on todella hyvä väline havainnoida ja jäsennellä objektiivista todellisuutta. Totuus itsessään ei kuitenkaan ole objektiivinen. Siksi on hölmöä - vaikka itse teen juuri nyt sitä samaa :D - yleensäkään väitellä siitä onko joku teoria totta.

Totuus on objektiivisuuden malliesimerkki, koska esimerkiksi elektronipilvi käyttäytyy täsmälleen samalla tavalla riippumatta uskommeko sen olevan tietynlainen tai emme.

Luulen, ja luulen muidenkin uskovaisten, kokevan evoluutioteoriaa kohtaan vastenmielisyyttä juuri se vuoksi, että sitä pidetään uskonkappaleena.

Itseasiassa uskovaiset luulevat, että evoluutioteoriaa pidetään uskonkappaleena vaikka se ei sitä missään nimessä ole. Kyse on luonnontieteen teoriasta muiden luonnontieteen teorioiden joukossa.

Joo. Myönnän tämän. Teoria on välttämätön, jotta tietoa voisi kasata ja sen päälle voisi rakentaa. Tarkoitan itse lähinnä sitä, että ihminen ei saisi nousta luonnon yläpuolelle, vaan ihmisen olisi hyvä olla utelias pässi, mitä se onkin ;)

No nyt mä tunnustan olevani tyhmä ja kysyn, että mitä tarkoittaa "nouseminen luonnon yläpuolelle"? Tarkoittaako se samaa kuin luonnon tietoinen manipulointi ja kontrollointi? Tässä tapauksessa jo kanavan rakentaminen omalle pellolle muinaisessa egyptissä oli nousemista luonnon yläpuolelle.

Miniluv

Quote from: junakohtaus on 29.12.2010, 16:44:01
Miniluv,

USA on maa, jossa jumalaa tungetaan kuivana kakkoseen kaikille, koko ajan. Ei ympäristön vaikutuksia voi tällaisessa sulkea pois.

Ei tietenkään. Enkä nyt ihan ole valmis nielemään tuota sellaisenaan, onhan sielläkin itärannikon väkensä.

Mutta jos ruvetaan puhumaan ateismista "evoluutiomekanismeilla", niin siinähän on vain se lopputulos, joka ratkaisee. Ja eniten jumalaa kuivana kakkoseen saaneet voivat jopa löytyä niistä tulevien ateistien riveistä.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

JR

Ja evoluutiousko ei sitten ole uskonto? Jos ei ole, niin miksi sitä tungetaan joka paikkaan uskontoa korvaamaan. Anteeksi nyt kauheesti, mutta.....

Veli Karimies

Quote from: Miniluv on 29.12.2010, 16:32:24
Quote from: Veli on 29.12.2010, 16:02:32

Jos meinasitte "vallata maan" lisääntymällä, niin siitä vaan sitten. Tähän asti ei oikein löydy näyttöä:

http://hommaforum.org/index.php/topic,1329.msg17476.html#msg17476

USA:n lukuja miettimisen pohjaksi:

QuoteThat 3.9% of the population that was raised without religious affiliation and eventually found one represented more than half of the 7.3% of the population that was raised without an affiliation. That means that the retention rate of the non-affiliated was only 46.6%! Whereas that seemingly impressive 12.7% who abandoned their childhood affiliation represented less than 14% of the religious affiliated population. So, religious affiliation has a much better retention rate at 86.3%.

http://voxday.blogspot.com/2010/03/another-atheist-myth.html

Olen pallotellut lisääntymistaktiikalla, mutta se sotisi osaksi ateismin ideaa vastaan. Ateistit eivät useimmiten opeta omia lapsiaan olemaan ateisteja vaan he opettavat lapsilleen että he saavat valita vapaasti.

Veli Karimies

Quote from: JR on 29.12.2010, 16:58:44Ja evoluutiousko ei sitten ole uskonto? Jos ei ole, niin miksi sitä tungetaan joka paikkaan uskontoa korvaamaan. Anteeksi nyt kauheesti, mutta.....

Evoluutiousko? Mitä se tarkoittaa? Missä sitä tungetaan korvaamaan uskontoa? Miten sillä voidaan korvata uskonto?

Miniluv

QuoteOlen pallotellut lisääntymistaktiikalla, mutta se sotisi osaksi ateismin ideaa vastaan. Ateistit eivät useimmiten opeta omia lapsiaan olemaan ateisteja vaan he opettavat lapsilleen että he saavat valita vapaasti.

Tämä on tietenkin kunnioitettavaa, mutta tällaista käytöstä ei voi varsinaisesti perustella ateismilla (jumaluskon puute), vaan näin käyttäytyvillä ihmisillä on muita arvoja siinä ohessa.

Quote from: NY TImes Book Review"The End of Faith articulates the dangers and absurdities of organized religion so fiercely and so fearlessly that I felt relieved as I read it, vindicated, almost personally understood. Sam Harris presents major religious systems like Judaism, Christianity and Islam as forms of socially sanctioned lunacy, their fundamental tenets and rituals irrational, archaic and, important when it comes to matters of humanity's long-term survival, mutually incompatible.

http://www.samharris.org/

Voin hyvin kuvitella jonkun pikku-harrisin tuntevan, että hän antaa lapsensa "vapaasti" valita ateismin ja sivistyksen jatkumisen kanssa yhteensopimattoman mielipuolisuuden välillä... Ja tälle käytökselle löytyisi varmasti rinnakkaistapauksia uskonnollisista piireistä.

törö

Ateismi on uskontojen ohella eräs tehokkaimmista tavoista vieraantua Jumalasta.

Veli Karimies

Quote from: Miniluv on 29.12.2010, 17:33:58
QuoteOlen pallotellut lisääntymistaktiikalla, mutta se sotisi osaksi ateismin ideaa vastaan. Ateistit eivät useimmiten opeta omia lapsiaan olemaan ateisteja vaan he opettavat lapsilleen että he saavat valita vapaasti.

Tämä on tietenkin kunnioitettavaa, mutta tällaista käytöstä ei voi varsinaisesti perustella ateismilla (jumaluskon puute), vaan näin käyttäytyvillä ihmisillä on muita arvoja siinä ohessa.

Ei varmaan voikkaan ja näinhän se on, mutta uskoisin sen olevan huomattavasti yleisempää ateisteilla kuin teisteillä.

Riippumatoton

Onhan uskonnoille ollut selvästi myöskin evoluution mukainen tilaus, ja nämä samat eloonjäämismekanismit toimivat vielä nykyihmisessäkin. Jos tämä puoli kiinnostaa, niin tästä pääsee alkuun:

http://www.csicop.org/si/show/why_bad_beliefs_dont_die/

junakohtaus

Quote from: JR on 29.12.2010, 16:58:44
Ja evoluutiousko ei sitten ole uskonto? Jos ei ole, niin miksi sitä tungetaan joka paikkaan uskontoa korvaamaan. Anteeksi nyt kauheesti, mutta.....

No ei, ei ole. Se on ihan kokonaan toinen juttu. Voihan sen joku ottaa uskontonakin, jos kapasiteetti ei riitä ymmärtämään mistä puhutaan, mutta evoluutio ei ole mikään uskonasia.