News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Suuri spagettivapaa uskonto/ateismiketju

Started by Tehtaankadun homma, 11.02.2009, 16:25:14

Previous topic - Next topic

Vaikuttaako uskonnollisuus yhteiskuntaa vakauttavana voimana?

Kyllä
26 (32.5%)
Ehkä
14 (17.5%)
Ei
32 (40%)
En osaa sanoa
7 (8.8%)
Poissa
1 (1.3%)

Total Members Voted: 80

Voting closed: 20.08.2012, 09:56:21

Tuija

Quote from: Haima on 28.12.2010, 15:12:31
Quote from: Tuija on 28.12.2010, 15:10:00

Isäni menetti uskonsa Jumalaan ja kristinuskon oppien mukaan ilman uskoa ei pelastu. Ei siinä ole mitään epäselvää. Jumala siis laittaa kaikki epäuskoiset ihmiset kadotukseen, myös sen pikkupojan, jonka lukuisiin rukouksiin Jumala ei muilta kiireiltään koskaan kerennyt vastaamaan.

Fair deal! Reilu peli.

Mutta ei kerennyt? Nyt taidat aliarvioida iättömyydessä olevien hetkien lukumäärää: se on rajaton, ääretön.

Kyllä minä sitäkin jatkuvasti mietin, että miten oikeudenmukaiseksi sanottu Jumala voi rangaista ihmistä, joka pystyy tekemään rajallisen määrän syntiä, rajattomalla rangaistuksella...

Tuija

Vaikka itse Jumalaan uskonkin, en minä halua olla mikään Jumalan puolustusasianajaja. Paljon on asioita, joita en käsitä ollenkaan ja jotka tuntuvat minusta vääriltä ja epäoikeudenmukaisilta ratkaisuilta esimerkiksi Raamatussa ja noin yleisesti maailmanmenoa seuratessa muutenkin.

Haima

Quote from: Tuija on 28.12.2010, 15:15:19
Quote from: Haima on 28.12.2010, 15:12:31

Isäni menetti uskonsa Jumalaan ja kristinuskon oppien mukaan ilman uskoa ei pelastu. Ei siinä ole mitään epäselvää. Jumala siis laittaa kaikki epäuskoiset ihmiset kadotukseen, myös sen pikkupojan, jonka lukuisiin rukouksiin Jumala ei muilta kiireiltään koskaan kerennyt vastaamaan.

Fair deal! Reilu peli.

Mutta ei kerennyt? Nyt taidat aliarvioida iättömyydessä olevien hetkien lukumäärää: se on rajaton, ääretön.

Kyllä minä sitäkin jatkuvasti mietin, että miten oikeudenmukaiseksi sanottu Jumala voi rangaista ihmistä, joka pystyy tekemään rajallisen määrän syntiä, rajattomalla rangaistuksella...

Et ole sitten miettinyt edes jotakin muuta uskontoa kuin kristillisyyttä, jos kuitenkaan uskosta et halua luopua?
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

dothefake

Minähän sanoi: Mitä et haluaisi itsellesi tehtävän.

En sanonut: "tee muille kuin haluaisit itsellesi tehtävän"

Kun tarkastelet noita lauseita ja kuinka niiden pohjalta voi punnita tekemisiään, niin ehkä
huomaat valtavan eron. Lisäksi mainitsin sen olevan apuneuvon, osviittaa antavan.
En minkään sementtiin valetun ohjenuoran, järjen käyttö sallittu, nipotus kielletty.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

junakohtaus

Tuija,

mitäs siinä sitten. Kadotukseen ja piste.

Nyt tulee kohta, josta en ihan saa itse kiinni. Voidaanko käydä vielä kerran läpi millä kriteereillä tällainen jumala on rakastava?
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Uuno

Quote from: Soromnoo on 28.12.2010, 15:01:18
Quote from: Uuno on 28.12.2010, 14:18:31
Jumala ei antaisi pienten viattomien lasten kuolla. Jumalaa ei täten voi olla olemassa.

Hajaantukaa. :)

Miksei? Eikös sellaiset pääse taivaaseen?

En minä tiedä. :)

Kyllä minä näkisin että sillä maallisella taivalluksellakin on merkityksensä. Samoin kun en näe paljoa lisäarvoa sillä vanhempien valtavalla tuskalla kun oma lapsi kuolee.

Oli miten oli, niin tästä maailmasta on helppoa keksiä mitä tahansa kauheuksia joita 'hyvä' jumala ei ikinä hyväksyisi. Tosin jos hyväksytään että jumala ei ole hyvä niin silloin pelataan jotain muuta pallopeliä. Mutta kristittyjen jumala kai on oletusarvoisesti hyvä?

Äh, täysin turhaa pohdintaa. Ei johda yhtään mihinkään, kuten on tässäkin ketjussa huomattu useasti.

Öyhö- ja jankkakriittinen.

Haima

Quote from: dothefake on 28.12.2010, 15:21:02
Minähän sanoi: Mitä et haluaisi itsellesi tehtävän.

En sanonut: "tee muille kuin haluaisit itsellesi tehtävän"

Kun tarkastelet noita lauseita ja kuinka niiden pohjalta voi punnita tekemisiään, niin ehkä
huomaat valtavan eron. Lisäksi mainitsin sen olevan apuneuvon, osviittaa antavan.
En minkään sementtiin valetun ohjenuoran, järjen käyttö sallittu, nipotus kielletty.

Joo, aivan sama. Käsittääkseni "tee muille kuin haluaisit itsellesi tehtävän" on nimenomaan raamatussa annettu ohjesääntö, muistaakseni vuorisaarnasta.
Toisekseen oma ehdotelmasi johtaa aivan vastaaviin ongelmiin; ei samoihin, mutta vastaaviin. Pysytään nyt kuitenkin kristillisuskonnollisissa ohjeissa.

junakohtaus

Uuno,

tasan muuten johtaa ja vaikka minne. Teodikean ongelma on vähän samanlainen juttu kuin mamujen eteneminen kunnan asuntojonossa eli siitä puhuminen on leimattu jurpoksi eikä sivistyneissä piireissä keskustella koko asiasta, mutta jos sen ottaa tosissaan, on aika vaikea päätyä muuhun kuin että jossain on virhe, iso virhe.

dothefake

En tiedä, jotenkin tuntuu, että molemmissa ääripäissä
olevat ovat yhtä hämillään, tosin eri syystä tai ehkä sittenkin
aivan samasta syystä. Kaltaiseni välimaastossa vellova, ei niin tosissaan
ottava segmentti saattaa olla kaikkein tyynin.
-Tytti Tuppurainen

Soromnoo

Quote from: Uuno on 28.12.2010, 15:22:51
Jumala ei antaisi pienten viattomien lasten kuolla. Jumalaa ei täten voi olla olemassa.

Kyllä minä näkisin että sillä maallisella taivalluksellakin on merkityksensä. Samoin kun en näe paljoa lisäarvoa sillä vanhempien valtavalla tuskalla kun oma lapsi kuolee.

Krisittyjen ei pitäisi tuntea tuskaa vaan iloita että Jumala on kutsunut lapsen heti luokseen. Siellä kai lähtökohtaisesti on paremmat oltavat ja vanhemmat kai toivovat lapselleen hyvää?

E.P.L

Quote from: Soromnoo on 28.12.2010, 15:32:21
Quote from: Uuno on 28.12.2010, 15:22:51

Krisittyjen ei pitäisi tuntea tuskaa vaan iloita että Jumala on kutsunut lapsen heti luokseen. Siellä kai lähtökohtaisesti on paremmat oltavat ja vanhemmat kai toivovat lapselleen hyvää?
Voi olla vähän vaikeaa ajatella tuota, jos se Jumala päättää lähettää sen jonkun lapsen taivaaseen esimerkiksi lamellaarisen kalansuomutaudin avullam, kun taas joku toinen kärsii kätkytkuoleman.

Frank Grimes

Universalismiksi kutsutun oppisuunnan mukaan on kyllä olemassa muitakin vahtoehtoja:

1 Rakkaat lapset! Kirjoitan tämän teille, jotta ette tekisi syntiä. Jos joku kuitenkin syntiä tekee, meillä on Isän luona puolustaja, joka on vanhurskas: Jeesus Kristus. 2 Hän on meidän syntiemme sovittaja, eikä vain meidän vaan koko maailman. (1 Joh. 2)

10 Siksihän me näemme vaivaa ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka on kaikkien ihmisten pelastaja, varsinkin uskovien. (1 Tim. 4)

Minun mielestäni raamatulliselle universalismille on olemassa varsin hyvät perusteet, vaikka se tuntuukin olevan epäsuosittu oppisuunta "kirkonmiesten" keskuudessa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Universalismi_%28kristinusko%29

Soromnoo

Quote from: E.P.L on 28.12.2010, 15:36:12
Voi olla vähän vaikeaa ajatella tuota, jos se Jumala päättää lähettää sen jonkun lapsen taivaaseen esimerkiksi lamellaarisen kalansuomutaudin avullam, kun taas joku toinen kärsii kätkytkuoleman.

Totta.

dothefake

Sekin tuli mieleeni, että enemmistö kyllä eläneistä on siellä,
mihin minäkin sitten luultavasti joudun ja mikä hauskinta,
ihmiskunnan mielenkiintoisimmat persoonat ovat siellä kaikki,
ehkä siellä ei sittenkään aika tule pitkäksi, vaikka iänkaikkinen onkin.
-Tytti Tuppurainen

Tuija

Quote from: Haima on 28.12.2010, 15:17:49
Et ole sitten miettinyt edes jotakin muuta uskontoa kuin kristillisyyttä, jos kuitenkaan uskosta et halua luopua?

Se on mahdotonta, koska ainoa jumalallinen ilmestys, jonka olen kokenut, ja jonka vuoksi minä uskon, enkä ole menettänyt uskoani (vaikka jatkuvasti tuntuukin sille, että minunkaan rukouksiini ei vastata!) on tullut selkeästi Raamatun Jumalalta. Ilmestys tuli minulle täysin pyytämättä ja yllätyksenä ilman minkäänlaista uskonnollista tuputusta. Ilmestys tuli siten, että 13-vuotiaana luin Jeesuksen sanoja ja ne lävistivät minut. Olin hurmoksessa monta päivää, jota tosin kukaan muu ei huomannut perheessäni, koska iloitsin hiljaa omassa mielessäni. En ole ikinä sitä ennen enkä sen jälkeen kokenut mitään vastaavaa. Kokemus oli ainutlaatuinen.

Minä purnaan jatkuvasti Jumalaa vastaan ja intän ja kyselen sitä, miksi hän sallii milloin mitäkin ja miksi hän ei vastaa rukouksiini. Jos vain voisin, jättäisin koko uskoni. Kerran jo sitä vakavissani yritin ja aloin agnostikoksi, mutta tajusin lopulta, että tuo kokemukseni 13-vuotiaana on liian vahva, että voisin koskaan kieltää kristillistä Jumalaa. Uskon, koska en muuta voi. Mikään järkipuhe ei minuun tehoa. Sitä on jo yritetty. Minulla ei ole mitään ongelmaa julkisesti arvostella Luojaani ja myöntää ateistien rinnalla sitä, että kovin on monta asiaa, joista ihmisjärjellä ajatellen voisi nostaa kanteen Jumalaa vastaan.

Minun elämässäni on ollut hyvin suuria ongelmia. Nykylääketiede väittää, että tietyistä sairauksista ei enää syyllistetä lapsuuden oloja, mutta itse kyllä väittäisin, että minusta olisi kasvanut huomattavasti tasapainoisempi ihminen, jos ei olisi lapsena tarvinnut ihan niin paljon pelätä ja elää ahdistuksessa.

Mutta nyt olen aikuinen ja minun on koitettava elää tämä elämäni näine oheisriesoineni. Olenko siis itse vastuussa siitä, että pystyn elämään siten, kuin yhteiskunta ja lähimmäisenrakkaus olettaa? Joudunko vastaamaan teoistani, jos ongelmieni alkulähde on jossakin kaukana lapsuudessa ja mieleni vinksahtanut jo silloin, kun Jumala ei vastannut minunkaan lukuisiin rukouksiini, kun tärisin piilossa sängyn alla?

Voinko heittäytyä täysin rennoin mielin yhteiskunnan huollettavaksi ja luovuttaa? Kun tunnen halua eristäytyä koko muusta maailmasta omaan maailmaani, onko se oikein, vai pitäisikö minun ottaa tosissani siskoni sanat, kun hän haukkuu minua suunnattoman itsekkääksi, kun en välitä pätkääkään siitä, ovatko omaiseni minusta huolissaan vai eivät? Minun elämäni on jatkuvasti yhtä taistelua. Joskus se tuntuu epäoikeudenmukaiselta, kun vaikuttaa siltä, että muilla ihmisillä menee elämä niin paljon helpommin kuin minulla. Ja mitään apua tai voimaa en Jumalalta ole saanut, vaan itse täytyy jaksaa ja yrittää ja pinnistellä vaikka perse maata viistäisi.

Sitten mietin sellaista, jota Jumala on kormuuttanut vielä kovemmin, kuten vaikka myrskypuun alle jäänyttä vanhaa ystävääni, jolta murtui selkäranka. Vaimo ja kaksi pientä lasta. Ja tajuan, että asiat voisivat olla vielä huonomminkin. Kyllä tässä voi alkaa parkua Jumalan puoleen sitä "Miksi?" kysymystä. Tai sitten täytyy vain sisuuntua ja jatkaa taistelua.

Quote from: junakohtaus on 28.12.2010, 15:22:23
Tuija,

mitäs siinä sitten. Kadotukseen ja piste.

Nyt tulee kohta, josta en ihan saa itse kiinni. Voidaanko käydä vielä kerran läpi millä kriteereillä tällainen jumala on rakastava?

En minä osaa sanoa tuohon mitään puolustusta Jumalan hyväksi. Isäni tapauksessa Jumala tuntuu minunkin mielestäni epäoikeudenmukaiselta ja kaikkea muuta kuin rakastavalta. Maailmassa on kuitenkin niin paljon kaunista, hyvää ja oikeaa, että niitä ajatellessani uskon taas Jumalan hyvyyteen. Ja todellakaan kukaan ei voi tietää totuutta siitä, kenet Jumala pelastaa ja kenet ei. Valtaapitävän kristillisen tulkinnan mukaan pelastumiseen tarvitaan usko. Sitten on myös tuo Frank Grimesin mainitsema universalismi, joka on myöskin yhtä vanha oppi kuin koko kristinusko. Jouko Piho muistaakseni on universalisti - ja monien uskovien silmissä pahasti kerettiläinen, kuten kaikki muutkin universalistit.

Punaniska

Quote from: Tuija on 28.12.2010, 15:15:19

Onpa näitä mietitty jo jokunen tuhatvuotta sitten. Job oli ns. kypsänä, kun pataan tuli kerta toisensa jälkeen, vaikka mies oli yrittänyt olla kuinka kunnolla tahansa. Viimein käämi paloi, ja tuumasi Luojasta, että:

1 Job vastasi ja sanoi:
2 "Totisesti, te yksin olette kansa, ja teidän mukananne kuolee viisaus!
3 Onhan minullakin ymmärrystä yhtä hyvin kuin teillä; en ole minä teitä huonompi, ja kuka ei moisia tietäisi?
4 Ystävänsä pilkkana on hän, jota Jumala kuuli, kun hän häntä huusi, hurskas, nuhteeton on pilkkana.
5 Turvassa olevan mielestä sopii onnettomuudelle ylenkatse; se on valmiina niille, joiden jalka horjuu.
6 Ja rauhassa ovat väkivaltaisten majat, turvassa ne, jotka ärsyttävät Jumalaa, ne, jotka kantavat jumalansa kourassaan."

Job 11. http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Job+12%3A1&rnd=1293545288272

Luoja ei kuitenkaan kiistänyt Jobin väitteitä tälläisesta meiningistä, vaan lopuksi tuumasi, että:

1 Silloin Job vastasi Herralle ja sanoi:
2 "Minä tiedän, että sinä voit kaikki ja ettei mikään päätöksesi ole sinulle mahdoton toteuttaa.
3 'Kuka peittää minun aivoitukseni taitamattomasti?' Siis on niin: minä puhuin ymmärtämättömästi, asioista, jotka ovat ylen ihmeelliset minun käsittää.
4 Kuule siis, niin minä puhun; minä kysyn, opeta sinä minua.
5 Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut nähnyt.
6 Sentähden minä peruutan puheeni ja kadun tomussa ja tuhassa."
7 Mutta senjälkeen kuin Herra oli puhunut Jobille nämä sanat, sanoi Herra teemanilaiselle Elifaalle: "Minun vihani on syttynyt sinua ja sinun kahta ystävääsi kohtaan, koska ette ole puhuneet minusta oikein niinkuin minun palvelijani Job.

Job 41. http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Job+42%3A1&rnd=1293545421563

Tarinan opetus: Elämä on?

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

junakohtaus

Tuija,

kiitos vilpittömästä vastauksestasi. En tule jatkossa enää kuittailemaan sinulle uskonasioista.

Haima

Tuija, olettanet, että tuollaisia ilmestyksiä ja kokemuksia on vain ihmisillä, jotka ovat uskossa.Ei se niin ole: minullakin on vastaavia kokemuksia, enkä ole uskossa sanan varsinaisessa merkityksessä. Muuten: vaikka tapauksessasi kyse olisi ollut juuri kristittyjen jumalasta, kyse ei tarkalleen ole raamatun jumalasta. Raamatun jumala on parhaimmillaankin vain kalpea kuvaus siitä, mikä mahdollisesti on olemassa. En näe mitään erityistä syytä puolustaa raamattua, vaikka kristittyjen jumala olisikin ottanut suoraveloituksella yhteyttä. Ei se jumala sitä raamattua näet kirjoittanut.

Tuija

Niin, en ole varma siitä, onko Raamattu erehtymätön, mutta olen vakaasti sitä mieltä, että siitä kirjakokoelmasta on Jumala löydettävissä.

Quote from: Haima on 28.12.2010, 16:31:30
Tuija, olettanet, että tuollaisia ilmestyksiä ja kokemuksia on vain ihmisillä, jotka ovat uskossa.

En ollut missään uskossa 13-vuotiaana, kun ilmestykseni sain.

Haima

Quote from: Tuija on 28.12.2010, 16:49:54
Niin, en ole varma siitä, onko Raamattu erehtymätön, mutta olen vakaasti sitä mieltä, että siitä kirjakokoelmasta on Jumala löydettävissä.

Quote from: Haima on 28.12.2010, 16:31:30
Tuija, olettanet, että tuollaisia ilmestyksiä ja kokemuksia on vain ihmisillä, jotka ovat uskossa.

Niin niin, mutta jotka ovat sittemmin tulleet uskoon eli ovat (preesens) uskossa. Minä esimerkiksi en ole.

Tuija

No jos sinulle Haima on sitten ilmestynyt Jumala (kristillinen tai jonkun muun firman) useammankin kerran, niin miksi et usko? Mitä Jumalan pitäisi vielä tehdä, että uskoisit?

Haima

Quote from: Tuija on 28.12.2010, 16:56:56
No jos sinulle Haima on sitten ilmestynyt Jumala (kristillinen tai jonkun muun firman) useammankin kerran, niin miksi et usko? Mitä Jumalan pitäisi vielä tehdä, että uskoisit?

En usko,että kyseessä oli mikään jumala vaan jonkinlainen uskonnollinen tai spirit. kokemus. Mutta vastaus: samasta syystä, josta en suko saatanaankaan, vaikka hänen tekojaan maailma näyttää olevan täynnä.

Jumalan pitäisi tehdä lobotomia todennäköisesti, jotta....:) Voi muuten olla, että on tehnyt jo :)

Faidros.

Tuija hyvä.
Olen jo kohta 50v ja haluaisin, ettei mikään/kukaan ala puhumaan MUN päässä. Voiko sen jotenkin varmistaa? Uskonnollista kirjallisuutta en edes selaile, mutta "JUMALAUTA" pääsee joskus kirskuvien hampaiden välistä, kun tunkki putoaa varpaille. Varpaat on tähän mennessä aina parantuneet, siis olenko jo vaaravyöhykkeessä?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

dothefake

Quote from: Faidros. on 28.12.2010, 17:11:21

Tuija hyvä.
Olen jo kohta 50v ja haluaisin, ettei mikään/kukaan ala puhumaan MUN päässä. Voiko sen jotenkin varmistaa? Uskonnollista kirjallisuutta en edes selaile, mutta "JUMALAUTA" pääsee joskus kirskuvien hampaiden välistä, kun tunkki putoaa varpaille. Varpaat on tähän mennessä aina parantuneet, siis olenko jo vaaravyöhykkeessä?
Osta turvakengät, sillähän tuosta pelosta pääset.
-Tytti Tuppurainen

Tuija

Tuija hyvä.
Olen jo kohta 50v ja haluaisin, ettei mikään/kukaan ala puhumaan MUN päässä. Voiko sen jotenkin varmistaa?

En osaa vastata kysymykseesi, koska en itse ole koskaan elämässäni kuullut mitään ääniä päässäni tai nähnyt näkyjä. Kun luin Jeesuksen puheita, ne vain yllättäen valtasivat koko sieluni, mieleni ja mitä sanaa tässä nyt käyttäisin, niin, ne valtasivat koko sydämeni. Olen pari kertaa ennenkin linkittänyt tänne kuvan Teresan hurmiosta, kun sanat eivät riitä kuvaamaan oloani, joka oli autuas.

E.P.L

Minusta on epäreilua, jos tuo Raamatun Jumala lähettelee vain tietyille ihmisille noita kokemuksia. Tuijahan on nyt asetettu paljon helpompaan asemaan kuin esimerkiksi hänen isänsä.

Faidros.

Quote from: dothefake on 28.12.2010, 17:15:39

Tuija hyvä.
Osta turvakengät, sillähän tuosta pelosta pääset.

Kiitos! Jos olisin keksinyt tuon itse, olisin voinut epäillä luojan johdatusta. Kiitoss!
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Tuija

Quote from: E.P.L on 28.12.2010, 17:26:39
Minusta on epäreilua, jos tuo Raamatun Jumala lähettelee vain tietyille ihmisille noita kokemuksia. Tuijahan on nyt asetettu paljon helpompaan asemaan kuin esimerkiksi hänen isänsä.

No ihan samaa ihmettelen itsekin!

Mutta jos nyt unohdan isäni, niin olen ollut taipuvainen ajattelemaan, että ehkä Jumala ilmestyy erityisellä tavalla kaltaisilleni jästipäille siksi, että olisin muuten Raamatun sanojenkin mukaan "kaikkien opintuulten heiteltävissä oleva naisparka" ja menettäisin uskoni heti, kun ateisti alkaisi maailmankatsomustani haastamaan.

Sitten on paljon uskovaisia kristittyjä, jotka eivät koskaan ole saaneet mitään ihmekokemusta, mutta ovat ikäänkuin vuosien mittaan hiljaa kasvaneet uskoon ja tajuavat lopulta sydämessään, että tämän maailman takana on Luoja. He ovat jo luonnostaan ymmärtäväisiä ja vakaita mieleltään (anteeksi ateistit, että käytän kristittynä Jumalaan uskovista ihmisistä sanaa "ymmärtäväiset"!) eikä Jumalan näin ollen tarvitse antaa heille erityistä uskonvahvistusta ilmestymällä mitenkään ihmeellisesti.

Omasta mielestäni luonto on niin ihmeellinen, että pelkästään sitä katselemalla koen syvää kunnioitusta sitä tahoa kohtaan, joka on tämän kaiken suunnitellut. Arkkitehdin tyttärenä minulla on taipumusta pitää itsestäänselvyytenä sitä, että järjellisellä ja monimutkaisella talolla täytyy olla suunnittelija.

Miniluv

Tuija hyvä.
Olen jo kohta 50v ja haluaisin, ettei mikään/kukaan ala puhumaan MUN päässä. Voiko sen jotenkin varmistaa?

Näyttää siltä, että edes muslimitausta ei ole kattava suoja.

QuoteBetween 1991 and 2007, Fuller Theological Seminary's School of International Studies surveyed 750 Muslim converts around the world to discover what factors played a role in them coming to Christ. The survey included people from 50 different cultural groups and 30 different countries.

(...)

Dreams and visions

Many ministries to Muslim have been reporting dramatic conversions due to individuals receiving dreams and visions. This past fall, a Muslim Inman stated that it was common for Muslims to have dreams or visions of Jesus during Ramadan.

Not surprisingly, the author noted similar findings in the survey. The authors stated, "More than one in four respondents, 27 percent, noted dreams and visions before their decision for Christ, 40 percent at the time of conversion, and 45 percent after."

If the dreams took place prior to conversion, it led the individual to search out more about Christ which led them to Christianity and the Bible.  One young Algerian woman said she had a dream where her grandmother told her Jesus was not dead. "He is here" her grandmother said.

In another vision, a young Arab boy was told by his father to follow the local pastor who would "show him the right way."

-----

Jos ajatellaan asiat perinteisen uskonkäsityksen kautta ja tämä on totta, Tuijan ja Tuijan isän tapaus taitaa jäädä kakkoseksi...
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

PaulR

Pitkän viikonloppureissun jälkeen mietittiin sunnuntai-aamuna kaverin kanssa, että minne mentäisiin. Kirkon kellot kuuluivat taustalla.

Istuttiin takarivissä seuraamassa toimitusta. Sanoin, että voivoi kun Jeesus näkisi, mitä hänene nimissään tehdään ja pelailin silmäpeliä kuorotyttöjen kanssa. Kaveri vuorostain oli ponkaista penkistä ylös, että ei jumalauta. Vedin hihasta ulos ennen kuin hikeentyi.