News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Suuri spagettivapaa uskonto/ateismiketju

Started by Tehtaankadun homma, 11.02.2009, 16:25:14

Previous topic - Next topic

Vaikuttaako uskonnollisuus yhteiskuntaa vakauttavana voimana?

Kyllä
26 (32.5%)
Ehkä
14 (17.5%)
Ei
32 (40%)
En osaa sanoa
7 (8.8%)
Poissa
1 (1.3%)

Total Members Voted: 80

Voting closed: 20.08.2012, 09:56:21

Sean Sibelius

Kreationismia on olemassa ainoastaan siksi, ettei evoluutio ole tarpeeksi vetoava keskustelunaihe. Suosittelen Thunderf00tin youtuub videoita aiheesta.

http://www.youtube.com/user/thunderf00t
Joka taistelee hirviöitä vastaan, katsokoon, ettei hän itse muutu siinä hirviöksi. Ja kun katsot kauan pimeyteen, katselee pimeys myös sinuun. - Nietzsche

dothefake

Jos ihminen on luotu jumalan kuvaksi, niin aikamoinen jaarittelija hänkin on.

Onhan vielä sellainen mahdollisuus, että se luoja on olemassa, mutta kaikkien uskontojen
tulkinnat ovat vääriä ja hän senkun naureskelee partaansa, että kylläpä hämmästyvät,
kun näkevät totuuden.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Tuija

Onnistuin näemmä järkyttämään mieliänne. Olen tottunut siihen, että minulle nauretaan ja minua pidetään tyhmänä, se ei haittaa. Mutta jos nämä ovat liian rajua kamaa Hommafoorumin maineelle, niin ymmärrän kyllä, jos tekstini poistetaan. Olen siihenkin tottunut muualla. :)

Quote from: Veli on 22.12.2010, 21:57:50
:facepalm:

Kannattaako tässä enää jatkaa edes keskustelua?

Niinpä. Juuri näiden kommenttien takia katson olevani pakotettu jatkossakin suhtautumaan maailman syntyyn agnostisesti: en tiedä, mikä on totuus.

E.P.L

Quote from: eliasj on 22.12.2010, 21:51:30
Olen kuullut sellaistakin, että uskoo "mikroevoluutioon" (=ominaisuuksien periminen), muttei "makroevoluutioon" (=uusien lajien syntymiseen). Toisaalta kun ominaisuudet riittävästi muuttuvat, eikö uuden lajin kuuluisi syntyä.
Juurikin näin.

Itse olen koittanut ottaa asiaan mahdollisimman neutraalin kannan. Oikeastaan ajattelen, että mitä väliä sillä on, onko evoluutio totta vai ei.
Ohan sillä väliä kuten minkä tahansa tieteelisen teorian oikeelisuudella olisi. Evoluutioteoriaahan hyödynnetään esimerkiksi lääkkeiden valmistuksessa.

Uskovaisille (meille) voisi kelvata myös ajatus, että Jumala on ohjannut evoluution. Olen ajatellut myös sitä, että miksei Jumala voisi luoda loogista maailmaa, jossa kaikki toimii hyvässä järjestyksessä, ja on tiettyyn pisteeseen asti (yksittäisiin ihmeisiin) selitettävissä tieteelle? Minä taas tahdon ajatella, että ei tämä kaikki silti vain pelkkää sattumaa voi olla. Te voitte olla ihan hyvin eri mieltä. Rippikoulussakin kerrottiin: tiede kertoo miten, uskonto miksi.
Hyvin monille uskovaisille tuo sinus selityksesi asialle kelpaakin. Mutta näköjään täälläkin on hämmästyttävän paljon sellaisia, jotka eivät millään voi tuota hyväksyä. Mahtaneeko johtua hatarasta uskosta.

Quote from: Tuija on 22.12.2010, 22:20:49
Onnistuin näemmä järkyttämään mieliänne. Olen tottunut siihen, että minulle nauretaan ja minua pidetään tyhmänä, se ei haittaa. Mutta jos nämä ovat liian rajua kamaa Hommafoorumin maineelle, niin ymmärrän kyllä, jos tekstini poistetaan. Olen siihenkin tottunut muualla. :)
En nyt sanoisi sinua tyhmäksi. Vaikka satutkin olemaan väärässä tässä väittelyssä, se ei vielä tee sinua tyhmäksi. Olet selvästi perehtynyt evoluutioteorian vastustajien argumentteihin, mutta mahdollisesti et ole tutustunut näille esitettyihin vasta-argumentteihin?

junakohtaus

Tuija,

en ole järkyttynyt, ainoastaan ihmettelen kouluopetuksen tilaa. Ihan oikeasti jokainen kreationistien argumentike on kumottu tuhanteen kertaa ja jos sinua kiinnostaisi perehtyä asiaan, tietäisit tämän.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

dothefake

Jotenkin minulle tulee mieleen kansakoulutouhu, aina kun jossain ketjussa alkaa väittely,
niin joku huutaa: Tappelu! Ja melkein kaikki kokoontuvat siihen ketjuun ympyrään huutamaan:
Tappelu, tappelu, tappelu!
-Tytti Tuppurainen

Miniluv

Quote from: dothefake on 22.12.2010, 22:32:01
Jotenkin minulle tulee mieleen kansakoulutouhu, aina kun jossain ketjussa alkaa väittely,
niin joku huutaa: Tappelu! Ja melkein kaikki kokoontuvat siihen ketjuun ympyrään huutamaan:

Löytyi sitten jotain vielä turhempaa kuin erään henkilön avautumisketju.

Ei jatketa evoluutiosta. Poikkeus: kirjalukuvinkkejä voi antaa.

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Miniluv

Quote from: junakohtaus on 22.12.2010, 18:37:10
Heitän pienen koepallon: väitän, että jumalan olemassaolosta ei voi eikä pidä yrittää sanoa pelkällä järkeilyllä mitään. Pitää katsoa maailmaa ja sovitella asioita siihen. Kommentteja?

Kuulostaa ihan hyvältä.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Kimmo Pirkkala

Quote from: Miniluv on 22.12.2010, 22:36:13
Heitän pienen koepallon: väitän, että jumalan olemassaolosta ei voi eikä pidä yrittää sanoa pelkällä järkeilyllä mitään. Pitää katsoa maailmaa ja sovitella asioita siihen. Kommentteja?

Kuulostaa ihan hyvältä.

Loogista ainakin sikäli, että jos puhumme uskonnosta, puhumme asioista jotka perustuvat uskoon. Jos jumalan olemassaolo todistetaan, lakkaa ko. uskonto olemasta uskonto.

Perttu Ahonen

Hyvää uuttavuotta, joka alkaa 23.12, eli tänään on oikea ja alkuperäinen muinaissuomalainen -ja eurooppalainen uudenvuoden aatto. Tunnetusti myös joulu on talvipäivänseisauksena, joten hyvää joulua myös kaikille.

Muinaissuomalaisesta kulttuurista jatkuva joulun perinne on siis tänään ja tänään juhlitaan menneenvuoden kuolemaa ja uuden vuoden syntymää = maailman ikuista elämää ja elämän kiertoa.

Tässä paljon tietoakin (muinaissuomalaiselta osuudeltaan puuttellinen) sisältävä linkki: http://www.nic.funet.fi/~magi/artikk/uskonto/joulu/historia.html

Aurinkovuosi siis päättyy tänään, mutta 13 kuukautta sisältävä kuuvuosi varsinaisesti 4.1.2011  Nyt siis vietämme muinaissuomalaista pikkutammikuuta ja sen pyhiä välipäiviä 4.1.2011 saakka (alkuperäinen loppiainen muinaissuomalaisessa maailmankuvassa).    Muinaissuomalaisesta maailmankuvasta kumpuava käsitys on, että vuosi alkaa elämänpuusta, eli tammesta. Siksi tammikuu on vuoden ensimäinen kuukausi vieläkin.  Vaikka emme eläkään menneessä, niin muinainen maailmankuvamme elää meissä ja erkipäivässämme vakaasti, vaikkemme sitä aina tiedäkään.

Ja kuten tarkkaavainen lukija huomaa, niin melkein kaikki "kristilliset" juhla-ja merkkipäivät ovat alunperin muinaissuomalaisen ja muinaiseurooppalaisen uskonnon juhlia, jotka ovat saaneet kristillisen merkityksen Roomasta muualle Eurooppaan leviämään lähteneen valtapolitiikan seurauksena.

Tuija

Minä en ainakaan pahastunut kenenkään kommenteista yhtään. :)
Mutta toisaalta tulinkin jo sanoneeksi kaiken mitä sydämelläni oli.
Monien mielestä vissiin ihan liikaakin.

dothefake kyselit koiramme osaamia taitoja: Koiramme on erityisen musikaalinen. Aina kun soitan pianolla Beethovenin Pateettista sonaattia, koira ulvoo hyvin haikeasti.

Punaniska

Onnistuin näemmä järkyttämään mieliänne. Olen tottunut siihen, että minulle nauretaan ja minua pidetään tyhmänä, se ei haittaa.

Älä välitä, Tuija! Onhan se jo aikaisemminkin nähty, että uskonasioista avautumisen jälkeen tai kristillisten asioiden puolustamisen jälkeen käy juuri näin,

Kun näytät värisi, saat vääntää samoin tein kunnon debattia maltillisten ateistien kanssa, eikä siinä mitään.

Tiedät varmaan myös, että samoin tein koloista ryömii kimppuusi koulukiusaajan mentaliteetin omaavia wanna-be-bad-ass-tyyppejä nilkkaa järsimään.

Kyllä se pakonomainen pilkkareaktio enemmän kertoo näistä tyypeistä, kuin meistä. Aika alhainen pitää olla, jos ainoa konsti on iva, ja itsensä korottaminen.

Hyvää Joulua ja Joulurauhaa  kuitenkin Sinulle, ateisteille, kuin niille nilkan järsijöillekin.

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Tuija

Kiitos Punaniska, mutta toistan ja korrrostan: en todellakaan pitänyt keskustelua rajuna enkä loukkaantunut mistään. Käytinhän itsekin kärkevää kieltä ja toivon, ettei kukaan puolestaan loukkaantunut minun viesteistäni! Imuroinnin jälkeen kun tulin lukemaan ilmestyneet tyrmistyksen osoitukset, minä ihan oikeasti nauroin ja viestit huvittivat minua aidosti, kun tajusin, että tällä kertaa olen koko foorumin pelle, häpeäpilkku ja olen tehnyt itseni naurunalaiseksi. Hommassa jokainen päivä on todellakin uusi ja erilainen.  :D

junakohtaus

Ja Punaniska kaivoi sitten marttyrikaavun esiin?

Oikeasti tässä on vain sanottu, että mielipide ja tieteellinen tieto eivät ole samanarvoisia. Sullekaan ei tulisi mieleenkään väittää niitä samanarvoisiksi sellaisissa asioissa, joissa tieteellinen tieto on sulle tuttu ja sitä mielipidettä ei ole kirjattu sun henkilökohtaiseen satumanuaaliisi.

dothefake

Ai niin, minun piti lohduttaa Tuijaa siitä huono kokki-syndroomasta,
tosin Steiner-henkeen: Ei se mitään, jos Tuija ei osaa kokata, hän osaa soittaa.

Me ollaan pienjärsijöitä kaikki, kun oikein katsotaan....
-Tytti Tuppurainen

Oh Dearism

Quote from: dothefake on 22.12.2010, 22:32:01

Meidän koulussa kannustettiin "verta, räkää ja suolenpätkiä!" -huudoin. Jossain "suolenpätkien" tilalla on käytetty "peränsuolenpätkiä". Kisailu kuuluu toverihenkeen, mutta ikävää, kun se muuttuu tällaisten aiheiden yhteydessä niin totiseksi joillekin.

Tuija

Quote from: dothefake on 22.12.2010, 22:58:14
Ai niin, minun piti lohduttaa Tuijaa siitä huono kokki-syndroomasta,
tosin Steiner-henkeen: Ei se mitään, jos Tuija ei osaa kokata, hän osaa soittaa.

Nauttisit siis varmasti siitä, että maha kurnien kuuntelisit, kun vedän sellolla Saint-Saensin konserttoa (en tosin ihan noin hienosti, mutta sinne päin, olen kuitenkin esittänyt teosta)? Taidatkin olla suuri kulttuurin ystävä?

Quote from: dothefake on 22.12.2010, 22:58:14
Me ollaan pienjärsijöitä kaikki, kun oikein katsotaan....

Niinhän se Ylen tiededokumentti hiiren leukaluineen, joka siis on ihmisen esi-isän leukaluu, todistikin!

Auts, ei pitänyt enää jatkaa evoluutiosta, lopetan välittömästi, armoa Miniluv!

tosipaha

Tuija:

Edelleenkin olisi mukavaa tietää minkälaista evoluution kumoavaa tietoa tiedemiesten maailmanlaajuinen salaliitto on minulta pimittänyt. Ilmeisesti kuitenkin aivan todellisesta ja uskottavasta kritiikistä on kyse koska sen perusteella kiistät koko evoluution todenperäisyyden. Jos voit vaikka pari linkkiä antaa.

Tuija

Annoin jo kirjavinkkejä evoluutiokritiikistä. Nettisivuihin en ole perehtynyt.

E.P.L

Quote from: Tuija on 22.12.2010, 23:12:20
Annoin jo kirjavinkkejä evoluutiokritiikistä. Nettisivuihin en ole perehtynyt.
Ei kirja, mutta lukuvinkki. Koottuja vasta-argumentteja evoluutioteorian vastustajien argumenteille.

http://www.talkorigins.org/indexcc/list.html

Juha J.

Quote from: wekkuli on 22.12.2010, 22:42:08
Quote from: Miniluv on 22.12.2010, 22:36:13

Kuulostaa ihan hyvältä.

Loogista ainakin sikäli, että jos puhumme uskonnosta, puhumme asioista jotka perustuvat uskoon. Jos jumalan olemassaolo todistetaan, lakkaa ko. uskonto olemasta uskonto.

Minä olen valmis antamaan Wekkulille luvan kirjoittaa puolestani. Hyvin sanottu.

Tuija, älä ole marttyyri! Sinun sekopäisyyttäsi kohdellaan täällä hyvin kunnioittavasti.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

junakohtaus

Sanonkin vielä: evoluution myöntäminen tosiasiaksi ei tietenkään sulje jumalaa millään tavalla kuviosta pois. Ainoastaan tietyt erinomaisen tomppelit raamatuntulkinnat joutuu hylkäämään, mutta sehän tekee pelkästään hyvää.

Tuija

Quote from: Juha J. on 22.12.2010, 23:15:02
Tuija, älä ole marttyyri! Sinun sekopäisyyttäsi kohdellaan täällä hyvin kunnioittavasti.

Kerropa minulle se viestini, jossa olen esittänyt marttyyrin elkeitä, jotta voisin tehdä parannuksen. :)

Juha J.

Quote from: Tuija on 22.12.2010, 23:20:40
Quote from: Juha J. on 22.12.2010, 23:15:02

Kerropa minulle se viestini, jossa olen esittänyt marttyyrin elkeitä, jotta voisin tehdä parannuksen. :)

Quote from: Veli on 22.12.2010, 21:57:50
:facepalm:

Kannattaako tässä enää jatkaa edes keskustelua?

Niinpä. Juuri näiden kommenttien takia katson olevani pakotettu jatkossakin suhtautumaan maailman syntyyn agnostisesti: en tiedä, mikä on totuus.

Tuija

Juha J. tulkitset väärin tuota viestiäni, että olisin siinä tekeytynyt marttyyriksi. Omatuntoni on puhdas tuon viestini suhteen. Myönnän tosin, että seuraava pätkä olisi pitänyt jättää kirjoittamatta, sillä juuri se teki viestistäni ilmeisesti marttyyrihenkisen:

"Olen tottunut siihen, että minulle nauretaan ja minua pidetään tyhmänä, se ei haittaa"

edit. Lisään vielä, että olen todellakin tottunut itsekin vitsailemaan omasta sekopäisyydestäni, siksi en kaipaa sitä marttyyrinviittaakaan. Sairaalasta palattuani isäni totesi totuuden minusta: "hullu mikä hullu", ja minä repesin hulluun nauruun.  :D

Veli Karimies

Quote from: Tuija on 22.12.2010, 22:20:49Niinpä. Juuri näiden kommenttien takia katson olevani pakotettu jatkossakin suhtautumaan maailman syntyyn agnostisesti: en tiedä, mikä on totuus.

Niin juuri, syytä vain muita siitä kun heittelet tänne todella typeriä kommentteja.

JR

Miks noi saa jauhaa evoluutiosta, vaikkei saa?
Uskonnottomilla on sellainen paha ongelma, että he eivät ymmärrä uskonnoista mitään. Uskonnottoman kanssa on mahdotonta keskustella, koska hänen ajatusrakennelmansa uskonnosta on mahdoton, mutta halu vääntää asiasta kova. Uskonnottoman osaksi jää asian vierestä vääntäminen ja olkiukkojen polttelu, koska varsinainen asia jää tavoittamatta.
Varsinkin e......o keskustelu suhteessa uskontoon on mahdotonta, koska niillä asioilla ei ole oikein mitään tekemistä toistensa kanssa.
Keskustelu on hyödytöntä, koska vain toinen osapuoli ymmärtää, mistä keskustellaan.

dothefake

Miniluv, vapauta evoluutio uudestaan, jookoskookos, moni ei saa nukuttua muuten,
kun se vaan jyllää, eikä sitä saa kumottua. Kannan poliittisen vastuun, että keskustelu
pysyy asiallisena. Joulu ja kaikki tulossa.....
-Tytti Tuppurainen

Juha J.

Quote from: Tuija on 22.12.2010, 23:30:24
Juha J. tulkitset väärin tuota viestiäni, että olisin siinä tekeytynyt marttyyriksi. Omatuntoni on puhdas tuon viestini suhteen. Myönnän tosin, että seuraava pätkä olisi pitänyt jättää kirjoittamatta, sillä juuri se teki viestistäni ilmeisesti marttyyrihenkisen:

"Olen tottunut siihen, että minulle nauretaan ja minua pidetään tyhmänä, se ei haittaa"

edit. Lisään vielä, että olen todellakin tottunut itsekin vitsailemaan omasta sekopäisyydestäni, siksi en kaipaa sitä marttyyrinviittaakaan. Sairaalasta palattuani isäni totesi totuuden minusta: "hullu mikä hullu", ja minä repesin hulluun nauruun.  :D

Ok. Olen valmis uskomaan että toimit vilpittömin mielin. Rauhallista joulua ja elämän jatkoa senkin mielipuoli. Jatkamme keskustelua.

junakohtaus

JR,

mä olen varsin sivistynyt mitä uskontoihin tulee ja syvällä sisimmässäni sangen uskonnollinen ihminen. Ei toi vain päde, mä pystyn oikein hyvästi ja kivasti seuraamaan sekä kristittyjen että muutaman muunkin uskonnon edustajien lausumia, olen vain eri mieltä.

Ja ihan oikeasti, jos nyt tarttee tolle linjalle, se on kymmenen yhtä vastaan että tunnen varsinkin evlutin sisällön sinua paremmin.