News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Suuri spagettivapaa uskonto/ateismiketju

Started by Tehtaankadun homma, 11.02.2009, 16:25:14

Previous topic - Next topic

Vaikuttaako uskonnollisuus yhteiskuntaa vakauttavana voimana?

Kyllä
26 (32.5%)
Ehkä
14 (17.5%)
Ei
32 (40%)
En osaa sanoa
7 (8.8%)
Poissa
1 (1.3%)

Total Members Voted: 80

Voting closed: 20.08.2012, 09:56:21

Kaptah

Mistä tiedät, että kristinusko on oikea usko ja muut vääriä? Jos olet erehtynyt, se kristinuskoon kastaminen saattaa suistaa lapsen helvettiin, jos joku muu uskonto onkin oikeassa. Silloinhan lapsi on vääräuskoinen.

Totta kai lapsi haluaa välttää helvetin, mutta on mielestäni erittäin, erittäin, erittäin arveluttavaa pelotella pieniä lapsia helvetillä, kun sellaisen olemassaolosta ei ole mitään tietoa kenelläkään. Kaikkien uskontojen opettaminen kouluissa totena pitäisi kieltää, niitä pitäisi käsitellä kulttuurillisina ja moraalisina tekijöinä.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

jellona

"Tämä on kristinuskon perusasioita, eikä sitä voi tai ole syytä piilotella lapsilta. Kristityillä on itseasiassa velvollisuus levittää tätä sanomaa."

No en kyllä voi käsittää mitä ihmeen ideaa on kasteessa ja uskonnoissa ylipäätään. Kuinka edes muinaisuskonnot liittyvät yleensäkin nykyaikaan?

Jos käsittäisin asiat noin, niin silloin tulisi sallia myös islaminopin levitys heidän omin keinoin.

Minun on yhtä vaikea ymmärtää ihmisiä jotka kastavat lapsiaan, kuin hinduja jotka uskovat jälleensyntymiseen.
Aina kun näen punaisen ristin, näen punaista.

jellona

Uskonto on käsittämätön aihe... Mikä saa ihmisen uskomaan käsittämättömyyksiin?

Esim. isä mitron kampanjoissa ihmiset halusivat jopa vain koskettaa isä mitroa. Mikä saa ihmiset toimimaan jopa meillä Suomessa yhtä alkukantaisesti kuin kehitysmaissa? Kuinka joku voi olla niin pimeä, että haluaa hipaista hengenmiehen kauluspaitaa, aivankuin saisi siitä jotain ihme voimia?

Kukin uskokoon kuten tahtoo... minun pojallani on oikeus, kunhan hän ensin tulee täysi-ikäiseksi, liittyä ihan mihin tahansa kirkkoon, sitä on uskonnonvapaus minulle. Poikaani en halua kenekään tuomitsevasn helvettiin siihen saakka, sitä edustaa sananvapaus minulle.

On muuten käsittämättömän hienoa kuunnella 11 vuotiaan ajatustenjuoksua opettajan helvettiin tuomitsemisen jälkeen. Elämän perusasiat ja kysymykset sekä asioiden kyseenalaistaminen ovat myös lasten hallussa, mikäli annamme heille siihen vapauden ilman uskontoja.

far angst

Quote from: Elisa on 09.06.2009, 11:45:57

Tämä on kristinuskon perusasioita, eikä sitä voi tai ole syytä piilotella lapsilta. Kristityillä on itseasiassa velvollisuus levittää tätä sanomaa.

Poikasi varmaan toivoi, että hänet olisi kastettu. Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät kasta lapsiaan.

Mitä parempaa kristinuskossa on kuin islamissa?  Minusta  kumpikin on samoista lähdöistä peräisin oleva alkukantainen, väkivaltainen, epädemokraattinen maailmankatsomus, joka edistää epätasa-arvoa, ja pyrkii vain valtaamaan markkinaosuutta.

Lapsen yhteen kehitysvaiheeseen kuuluu mielikuvitusystävien ilmaantuminen.  Jos tuo vaihe jää päälle, on kyseessä psykopatologinen tilanne, jota kutsutaan uskonnoksi.  Uskontoja taas on kahta lajia:  tiedeuskontoja ja taikauskontoja.
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

Miniluv

Toivottavasti otit opettajan käytöksen puheeksi hänen esimiestensä kanssa. Opettajaa työssään koskee koulun opetussuunnitelma, ei varsinainen sananvapaus.

QuotePoikaani en halua kenenkään tuomitsevan helvettiin siihen saakka, sitä edustaa sananvapaus minulle.

Jos tuota käytetään perusteena yleisille sananvapauden rajoituksille, lausumasi on täysin verrannollinen seuraavan kanssa.

QuotePoikaani en halua kenenkään sanovan neekeriksi, sitä edustaa sananvapaus minulle.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Rutja

Poikasi varmaan toivoi, että hänet olisi kastettu. Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät kasta lapsiaan.
Olen asunut paikkakunnalla jolla oli paljon hyvin uskonnollisia kristittyjä. Koska en kuuluu uskonnollisiin kultteihin, niin sain penskana melko agrassiivistakin kohtelua osakseni. Tästä syntyi kyllä elinikäinen rokote sanomaansa levittäviä kristittyjä - ja muitakin uskonlahkoja - kohtaan.

Ja en todellakaan aio kastaa lastani. Tällainen vaatimus on aivan sama kuin vaatisin jotain kristittyä suorittamaan lapselleen jonkin muun uskonnon initaatiortuaalin. Vai olisiko Elisa valmis nimeämään lapsensa jonkin muun kuin oman uskontonsa menoin? Jos et, niin silloin ei ole kovinkaan oikeutettua vaatia sitä myöskään muilta.

Rutja

Quote from: Miniluv on 09.06.2009, 12:13:51
Toivottavasti otit opettajan käytöksen puheeksi hänen esimiestensä kanssa. Opettajaa työssään koskee koulun opetussuunnitelma, ei varsinainen sananvapaus.

QuotePoikaani en halua kenekään tuomitsevan helvettiin siihen saakka, sitä edustaa sananvapaus minulle.

Jos tuota käytetään perusteena yleisille sananvapauden rajoituksille, lausumasi on täysin verrannollinen seuraavan kanssa.

QuotePoikaani en halua kenekään sanovan neekeriksi, sitä edustaa sananvapaus minulle.

Miniluv, olisiko sinusta ihan ok, jos tulisin kertomaan lapsellesi seuraavalla tavalla:

Koska sinun perheessäsi ei ole manattu veden väkeä, niin joko kaunis päivä kun olet yksin niin veden hirvittävä haltija Näkki tulee repimään sinut veden alle. Se nappaa sinusta kinni ja hukuttaa sinut järven pohjassa!

Sitten näyttäisin vielä kuvan kyseisestä olennosta:

(http://www.hellefors.se/kommun/cloudberry/CloudberryImages/TheodorKittelsenNokken.jpg)

jellona

Et voi olla tosissasi... Jos sinua kehutaan enkeliksi tai sinut tuomitaan helvettiin, on kyseessä ihan eria asiat. Sinulle ei helvetin tuomiosta aiheudu varmaankaan mitään traumaa, koska sinulla on todenäköisesti vahva maailmankuva, mutta on olemassa ihmisiä jotka ottavat sen hyvinkin tosissaan.

Opettajalle ilmoitin suoraan mielipiteeni ilman esimiehiä, koska en halunnut mitään sanktioita hänelle. Muultaosin hän oli erinomainen opettaja. Asun siis ns. raamattuvyöhykkeellä ja lähes kaikki koulun opettajat rehtoria myöten ovat uskonnollisia, siksikään en jaksa koko asiasta sen enempiä piitata.

Itselläni on hyvin vahva uskonnollinen kasvatus, ja erittäin rankka, sekä traumaattinen irtiotto siitä. Olen myös avustanut useita ihmisiä vastaavasssa tilanteessa antamalla ns. vertaistukea. Siksi väitän että olen melko hyvin perillä uskonnon vaikutuksesta psyykeeseen.

Rutja

Quote from: jellona on 09.06.2009, 12:24:47
Asun siis ns. raamattuvyöhykkeellä ja lähes kaikki koulun opettajat rehtoria myöten ovat uskonnollisia, siksikään en jaksa koko asiasta sen enempiä piitata.
Ei ollut kovin yllättävää. Jostain syystä ihmisten tuomitseminen, leimaaminen, ivaaminen, kateus ja viha on vahvinta juuri niillä alueilla, joilla vallitsee kristillinen hegemonia.

Mutta niinhän se nasaretilainenkin sanoi, että hedelmistään puu tunnetaan.

Elisa

9-vuotiaana elämäni tärkein asia oli valmistautuminen ensimmäiseen kommuunioon. En halua edes kuvitella, miten rikkinäinen ihminen minusta olisi kasvanut, jos vanhempani olisivat kieltäneet minulta katolisen uskonnon, tai jos he olisivat yrittäneet vakuuttaa minulle, että se on täyttä puppua.

Itse en todellakaan alkaisi puhua kastamattomalle lapselle siitä, että hän joutuu helvettiin, jos ei vastaanota kastetta, enkä usko kyseisen opettajankaan sanoneen asiaa noin suoraan. 11-vuotias osaa jo itse luoda ajatusketjun perisynnin, kasteen ja pelastuksen välille. Jos hän uskoo siihen, niin pitääkö hänen odottaa 18-vuotiaaksi asti peläten kuolevansa onnettomuudessa?

Mikä oikeus vanhemmilla on aivopestä lastaan sillä, että kristinusko on puppua? Entä jos ei olekaan?
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

Iiro Iso-Ilomäki

Kyse on tietysti uskon asioista, mutta minä olen sitä mieltä että kouluissa uskontoja tulisi opettaa neutraalilla tavalla, tutustuen jokaiseen erilaiseen uskontoon tasavertaisesti.

Itse olen saanut kärsiä ääriuskovaisen opettajan saarnauksista sekä päässyt tämmöisen neutraali-uskonnonopettajan opetuksien alaiseksi. Arvatkaapa kumpi antoi mielenkiintoisempaa ja avartavampaa opetusta?
Loppujen lopuksi, olemme vain vain lihaa ja verta.

jellona

"Mikä oikeus vanhemmilla on aivopestä lastaan sillä, että kristinusko on puppua? Entä jos ei olekaan?"

Vastakyssäri: entäs jos on?

En aivopese, annan mahdollisuuden ottaa itse selvää. Suvivirttä olin laulamassa myös itse kirkossa, käyn jopa sillointällöin kirkoissa ihan muuten vaan. Raamattu löytyy kirjahyllystäni. Olen auttanut koulutehtävien osalta uskontotietoudessa usein kertoen että kaikenlainen yleistieto on hyvästä. Rippikoulun hän saa itse valita, meneekö vai ei. Ollaan jo sovittu yhdessä. Tuen häntä kaikintavoin itsenäisiin ratkaisuihin. En katso harrastavani aivopesua milläänmuotoa. Suhtaudun vain erittäin kriittisesti uskontoihin.

Rutja

Quote from: Elisa on 09.06.2009, 12:32:37
9-vuotiaana elämäni tärkein asia oli valmistautuminen ensimmäiseen kommuunioon. En halua edes kuvitella, miten rikkinäinen ihminen minusta olisi kasvanut, jos vanhempani olisivat kieltäneet minulta katolisen uskonnon, tai jos he olisivat yrittäneet vakuuttaa minulle, että se on täyttä puppua.
Minusta tällainen spekulaatio on täysin joutavaa ja turhaa.

Lapsuudentuttuni kasvoi erittäin uskonnollisessa kodissa, jossa oli jyrkät moraalisäännöt ja elämä pyöri pitkälti uskonnollisten normien ympärillä. 19-vuotiaana hän ampui itsensä.

Olisiko tämä sama tapahtunut jos hän olisi kasvanut vapaamielisemmässä perheessä? En tiedä, enkä halua asiaa kummemmin arvailla.

Kaptah

QuoteMikä oikeus vanhemmilla on aivopestä lastaan sillä, että kristinusko on puppua? Entä jos ei olekaan?

Mikä oikeus sinulla on aivopestä lastasi sillä, että islam/saatananpalvonta/buddhalaisuus/muinaisuskonnot/helluntailaiset/maailmanlopun ennustajat ovat väärässä? Onko sinulla parempaa tietoa kuin heillä?

Quote9-vuotiaana elämäni tärkein asia oli valmistautuminen ensimmäiseen kommuunioon. En halua edes kuvitella, miten rikkinäinen ihminen minusta olisi kasvanut, jos vanhempani olisivat kieltäneet minulta katolisen uskonnon, tai jos he olisivat yrittäneet vakuuttaa minulle, että se on täyttä puppua.

Minun elämässäni ei ole hetkeäkään ollut päämääränä minkäänlaiseen uskonnolliseen rituaaliin tms valmistautuminen, ja koen olevani erinomaisen ehjä henkilö sisäisesti. Minun vanhempani eivät ole vakuuttaneet minkään olevan sen enempää puppua kuin tottakaan. Kuulostaa siltä, että vanhempasi ovat kovasti yrittäneet vakuuttaa, että katolilainen usko on totuus.

QuoteItse en todellakaan alkaisi puhua kastamattomalle lapselle siitä, että hän joutuu helvettiin, jos ei vastaanota kastetta

Miksi et? Etkö usko siihen? Eikö lapsi olisi syytä vaikka pelottelemalla saada pelastettua?

"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Elisa

Quote from: jellona on 09.06.2009, 11:18:40
Kun koulussa 11v. pojalleni sanottiin, että hän ei pääse taivaaseen, koska häntä ei ole kastettu, pojalla oli pitkään huolia. Minun oli pitkään todisteltava hänelle että opettaja puhui puppua.

Quote from: jellona on 09.06.2009, 12:45:22
En aivopese, annan mahdollisuuden ottaa itse selvää.

Näetkö itse näissä sanomisissasi jotain ristiriitaa?
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

Miniluv

Quote from: Rutja on 09.06.2009, 12:28:28
Asun siis ns. raamattuvyöhykkeellä ja lähes kaikki koulun opettajat rehtoria myöten ovat uskonnollisia, siksikään en jaksa koko asiasta sen enempiä piitata.
Ei ollut kovin yllättävää. Jostain syystä ihmisten tuomitseminen, leimaaminen, ivaaminen, kateus ja viha on vahvinta juuri niillä alueilla, joilla vallitsee kristillinen hegemonia.

Moderaattorina olen huomannut, että valtaosan toisten ajatusmaailman leimaamisesta, ivaamisesta ja vihaamisesta maailmankatsomuksellisin perustein tällä forumilla suorittavat uskonnottomat henkilöt.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Miniluv

QuoteKoska sinun perheessäsi ei ole manattu veden väkeä, niin joko kaunis päivä kun olet yksin niin veden hirvittävä haltija Näkki tulee repimään sinut veden alle. Se nappaa sinusta kinni ja hukuttaa sinut järven pohjassa!

Ei olisi okei, mutta en missään tapauksessa laillisin keinoin haluaisi riistää sinulta oikeutta sanoa tätä.

Sinun oikeutesi olla väärää mieltä ja sanoa se on paljon tärkeämpi kuin minun oikeuteni olla ikinä kuulematta mitään epämiellyttävää.

QuoteOpettajalle ilmoitin suoraan mielipiteeni ilman esimiehiä, koska en halunnut mitään sanktioita hänelle. Muultaosin hän oli erinomainen opettaja. Asun siis ns. raamattuvyöhykkeellä

Uskonnollisuudestaan huolimatta (tai sen takia?) opettaja oli siis erinomainen. Ilmeisestikään "raamattuvyöhykkeen" koulun linja ei ollut aggressiivinen käännyttäminen, koska opettaja olisi saanut tempustaan sanktioita, jos olisit siitä ilmoittanut.

Ei enempää kysyttävää.

Elisa

Quote from: Joni on 09.06.2009, 12:54:38
Mikä oikeus sinulla on aivopestä lastasi sillä, että islam/saatananpalvonta/buddhalaisuus/muinaisuskonnot/helluntailaiset/maailmanlopun ennustajat ovat väärässä? Onko sinulla parempaa tietoa kuin heillä?

En koskaan tekisi niin! Enkä ymmärrä, miksi helluntailaiset olisivat katolilaisen näkökulmasta väärässä.

Minulla on aika hyvä käsitys siitä, miten lapsille kannattaa puhua, eikä siihen kuulu minkäänlainen pelottelu.

Vanhempani eivät ole katolilaisia, eivätkä ole vaikuttaneet katolilaisuuteeni muuten kuin hyväksymällä sen.

Rutja

Quote from: Miniluv on 09.06.2009, 12:56:51
Quote from: Rutja on 09.06.2009, 12:28:28

Moderaattorina olen huomannut, että valtaosan toisten ajatusmaailman leimaamisesta, ivaamisesta ja vihaamisesta maailmankatsomuksellisin perustein tällä forumilla suorittavat uskonnottomat henkilöt.

1.) Tämä ketju on sitä varten, että täällä puhutaan uskomisen mielekkyydestä. Jos joku ei asiasta halua keskustella, koska joku voi pitää hänen uskoaan mielettömänä, niin silloin ei ole pakko osallistua.

2.) Aikuisen ihmisen tulisi pystyä ottamaan vastaan enemmän kritiikkiä omia käsityksiään kohtaan sellaiseen tarkoitetussa ketjussa kuin lapsen arkielämässään, eikö?

3.) Jos minusta usko Joulupukkiin tai Jumalaan eivät ole toistensa suhteen juuri eroavia, ei se ole ivaamista vaan mielipiteeni. Minusta ei ole mieltä tehdä juurikaan eroa näiden kahden välille, sillä pidän molempia mielikuvitusolentoina. Jos joku pitää tätä pilkkana ja loukkaantuu niin en voi mitään. 500 vuotta sitten moni kristitty loukkaaantui verisesti väitteestä, ettei maa ole maailmankaikkeuden keskipiste. Se oli järkyttävä ajatus

4.) Se, että minä pidän sinun maailmankuvaasi yhtäläisesti järkevänä kuin UFO-uskoisten tai joogalentäjien maailmankuvaa ei tarkoita sitä, että tuomitsisin sinut ihmisenä. Pidän vain maailmankuvaasi hieman hassuna.

5.) Pidätkö ihan oikeasti keskustelua tällaisessa ketjussa rinnasteisena sille, että lasta kiusataan, panetellaan ja syrjitään hänen perheensä uskonnon vuoksi? Et voi olla tosissasi!

Rutja

Quote from: Miniluv on 09.06.2009, 13:02:58
QuoteKoska sinun perheessäsi ei ole manattu veden väkeä, niin joko kaunis päivä kun olet yksin niin veden hirvittävä haltija Näkki tulee repimään sinut veden alle. Se nappaa sinusta kinni ja hukuttaa sinut järven pohjassa!

Ei olisi okei, mutta en missään tapauksessa laillisin keinoin haluaisi riistää sinulta oikeutta sanoa tätä.
Minusta taas vanhemmilla on oikeus suojella lapsia tällaisilta jutuilta. Ei se minun sananvapauttani rajoita jos lapsen vanhemmat estävät lapsiaan kuulemasta minun kauhukertomuksiani.

Kaptah

Quoten koskaan tekisi niin! Enkä ymmärrä, miksi helluntailaiset olisivat katolilaisen näkökulmasta väärässä.

Minulla on aika hyvä käsitys siitä, miten lapsille kannattaa puhua, eikä siihen kuulu minkäänlainen pelottelu.

Vanhempani eivät ole katolilaisia, eivätkä ole vaikuttaneet katolilaisuuteeni muuten kuin hyväksymällä sen.

OK, ei ollut tarkoitus haastaa varsinaisesti riitaa. Eikö lapsi kuitenkin mielestäsi joudu helvettiin, jos häntä ei ole kastettu?

Olisin hyvin lyhyesti kiinnostunut kuulemaan, miksi ryhdyit katolilaiseksi? Mikä vakuutti sinut siitä, että olet oikeassa ja (lähes) kaikki muut uskonnot väärässä?

Sitäpaitsi, eikö lapsen kastaminen ole merkki siitä, että hänet otetaan jäseneksi seurakuntaan? Ei mielestäni ole uskonnonvapautta "pakottaa" lapsi johonkin uskontokuntaan kuuluvaksi, ennenkuin hän voi itse ottaa asiaan kantaa? Tietysti myöhemmin voi erota.

Minut on kastettu, ja mielestäni sen olisi saanut jättää tekemättäkin, samapa tuo. Erosin kirkosta tultuani täysi-ikäiseksi.
- V. Putin 4.3.2014

- V. Putin 28.3.2014

Miniluv

QuoteMinusta taas vanhemmilla on oikeus suojella lapsia tällaisilta jutuilta. Ei se minun sananvapauttani rajoita jos lapsen vanhemmat estävät lapsiaan kuulemasta minun kauhukertomuksiani.

Toki suojelisin lapsiani, mutta (jos muistat) alun perin oli kyse siitä, että halusit kieltää lähetystyön. Paljoa muuta kuin tuota kohtaa en ole puheistasi kommentoinut, koska tuollaisella perusoikeuksiin kajoamisella olisi kauaskantoisia seurauksia.

Koska puhumme näin reilusti toistemme ohi, ei tätä minusta kannata jatkaa.

Quote3.) Jos minusta usko Joulupukkiin tai Jumalaan eivät ole toistensa suhteen juuri eroavia, ei se ole ivaamista vaan mielipiteeni.

Ja se, mitä sanoin, oli havaintoni.

jellona

"Uskonnollisuudestaan huolimatta (tai sen takia?) opettaja oli siis erinomainen. Ilmeisestikään "raamattuvyöhykkeen" koulun linja ei ollut aggressiivinen käännyttäminen, koska opettaja olisi saanut tempustaan sanktioita, jos olisit siitä ilmoittanut."

Ensinnäkin koulun rehtorille minun olisi ollut turha valittaa, vaan ehkä johonkin muualle. Opettaja oli erittäin hyvä kaikintavoin, ja kävimme usein rakentavia keskusteluja oppilaan suhteen, enkä halua mitään vaikeuksia hänelle. Mielestäni ko. kommentti tai saarna oli kuitenkin täysin ala-arvoinen opettajalta. Muultaosin ei ollut mitään valittamista. En ole ainoa jota nyppii koulun linja, esim. jatkuvat virsiharjoitukset ja uskonnon ylitarjonta, mielummin niin, kuin vihervasemmistolainen maailmankuva.

Mikäli joku voi minulle selkeästi esittää kasteen merkityksen ihmisen kehityksen kannalta, niin voin lakata pitämästä sitä puppuna. Väitän kuitenkin että tieteellisesti lähestyttäessä kasteen merkitystä, ei sitä puoltavia faktoja voida esittää. Poikani voi kuitenkin, mikäli rippikouluun menee, vapaasti valita konfirmoinnin yhteydessä, ottaako kasteen vai ei. Eikö siinä hänelle anneta vapaa mahdollisuus?

Kun poikani ihmetellen kertoi minulle että hän on matkalla helvettiin, koska ei ole kastettu, tarjouduin itse hakemaan hanavettä ja kastamaan hänet, mmikäli hän sitä haluaa. Kerroin hänelle myös että kaste ei hänen elämäänsä vaikuta mihinkään suuntaan. Kerroin että suurin osa maailman ihmisistä on kastamattomia. Kerroin myös että toiset vaativat esinahan poiston vastaavana toimenpiteenä...

Mielestäni koko kasteasia on puppua. Mielipiteelläni tuskin lienee mitään painoarvoa, joten mitä se ketään liikuttaa. En kuitenkaan halveksu kenenkään kastetta tai muutakaan vastaavuuksia, siitä vaan. Antakaa kuitenkin mahdollisuus omaan pohtimiseen eikä mihinkään kollektiiviseen painostukseen tai helvetin peloitteluun.

jellona

Ja väitän myös että mikäli asuisitte raamattuvyöhykkeellä, niin huomaisitte että  aggressiivisuutta harrastaa enimmäkseen nimenomaan uskonnollinen osapuoli. Yleensä heidän mielipiteistään kannattaa vain pysyä erossa, mikäli ei halua riidellä. Samoin on kaikkien uskonnolisuuden suhteen, kuten islamin.

"Moderaattorina olen huomannut, että valtaosan toisten ajatusmaailman leimaamisesta, ivaamisesta ja vihaamisesta maailmankatsomuksellisin perustein tällä forumilla suorittavat uskonnottomat henkilöt."

Minä taas raamattuvyöhykkeellä asuvana ihmisenä, olen joutunut uskonnollisten ihmisten leimaamaksi, ivaamaksi ja vihaamaksi. Voin kertoa myös että olen yläaste-ikäisenä erään kaverini kanssa joutunut rajun ja järjestelmällisen fyysisen väkivallan kohteeksi uskonnollisten taholta.

Näin tuijotamme eri silmin, ja eri puolelta samaa asiaa, arvioiden tilannetta omien kokemusten ja näkemysten pohjalta.

sr

Quote from: jellona on 09.06.2009, 11:18:40
Kun koulussa 11v. pojalleni sanottiin, että hän ei pääse taivaaseen, koska häntä ei ole kastettu, pojalla oli pitkään huolia. Minun oli pitkään todisteltava hänelle että opettaja puhui puppua. Käyttikö opettaja mielestäsi vain sananvapauttaan?
Tämä on kristinuskon perusasioita, eikä sitä voi tai ole syytä piilotella lapsilta. Kristityillä on itseasiassa velvollisuus levittää tätä sanomaa.
Hyväksyn sen, että he koittavat käännyttää täysikäisiä kriittisen ajattelun omaavia ihmisiä omaan uskoonsa, mutta lapsiin uskonnolla pelottelun kohdistaminen ei ole oikein. Jos tuosta taivaasta halutaan lapsille jotain sanoa, niin voidaan sanoa vaikka niin, että "On olemassa uskonnollinen lahko, kristityt, jotka uskovat siihen, että kasteen saaneet ihmiset pääsevät taivaaseen. Jotkut muut lahkot uskovat johonkin muuhun ja ateistit eivät usko koko taivaan olemassaoloonkaan. Näissä kaikissa on kyse uskosta, eikä millään uskonnolla ole todellista evidenssiä oman uskonsa oikeassa olemisesta. Voimme kuitenkin elää tässä uskonvapaassa yhteiskunnassa kunnioittaen kaikkia ihmisiä riippumatta heidän uskostaan tai uskottomuudestaan."
Ymmärrätkö ihmisiä, jotka eivät käy läpi saatananpalvojien rituaaleja ottaakseen lapsen täysivaltaiseksi jäsenekseen omaan uskoonsa? Entä jos saatananpalvoja opettaja pelottelisi pikkulapsia sillä, että jos nämä eivät käy niitä rituaaleja läpi, he tulevat kärsimään? Vai näetkö tämän vain omien uskontolasiesi läpi, jolloin sinun uskontosi syöttäminen lapsille on ihan ok, mutta muiden ei ole?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Miniluv

QuoteNäin tuijotamme eri silmin, ja eri puolelta samaa asiaa, arvioiden tilannetta omien kokemusten ja näkemysten pohjalta.

Mitenkään muuten ei voi olla.

Rutja

Quote from: Miniluv on 09.06.2009, 13:22:54
Toki suojelisin lapsiani, mutta (jos muistat) alun perin oli kyse siitä, että halusit kieltää lähetystyön. Paljoa muuta kuin tuota kohtaa en ole puheistasi kommentoinut, koska tuollaisella perusoikeuksiin kajoamisella olisi kauaskantoisia seurauksia.
Miniluv, nyt osoitat minulle sen lainauksen missä minä ole sanonut haluavani kieltää lähetystyön.

jellona

Minä esitin kärkevän ajatukseni kieltää lähetystyö kokonaan. Olin turhan kärkevä sen suhteen sikäli, että on olemassa myös paljon hyvää lähetystyötä. Humaania toimintaa ja pyytetöntä lähimmäisen auttamista en tarkoittanut, vaan ainoastaan aggressiivista lähetystoimintaa, oli se sitten kenen tahansa harrastamaa.

Pyydän anteeksi kärkevyyttäni, mutta lienen jo niin tottunut tähän aiheeseen, että syyllistyn itse siihen, mistä syytän muita.

Väitän kuitenkin että uskonto kuuluu ehkä kaikkein vaikeimmin lähestyttäviin asioihin ihmiskunnassa, jopa ennen poliittisia näkemyksiä. Kysehän ei ole faktatiedosta, vaan uskonasioista.

far angst

Quote from: Miniluv on 09.06.2009, 12:56:51

Uskonnottomana henkilönä katson, että leimaat, ivaat ja vihaat moderaattorisin perustein tällä lausunnollasi meitä uskonnottomia. 
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

Elisa

Quote from: Joni on 09.06.2009, 13:15:03
OK, ei ollut tarkoitus haastaa varsinaisesti riitaa. Eikö lapsi kuitenkin mielestäsi joudu helvettiin, jos häntä ei ole kastettu?

En usko, jos hänellä ei ole ollut mahdollisuutta vaikuttaa asiaan.

Quote from: Joni on 09.06.2009, 13:15:03
Olisin hyvin lyhyesti kiinnostunut kuulemaan, miksi ryhdyit katolilaiseksi? Mikä vakuutti sinut siitä, että olet oikeassa ja (lähes) kaikki muut uskonnot väärässä?

Sitäpaitsi, eikö lapsen kastaminen ole merkki siitä, että hänet otetaan jäseneksi seurakuntaan? Ei mielestäni ole uskonnonvapautta "pakottaa" lapsi johonkin uskontokuntaan kuuluvaksi, ennenkuin hän voi itse ottaa asiaan kantaa? Tietysti myöhemmin voi erota.

Kasvoin katolilaiseksi Italiassa. Tunsin kirkossa oloni turvalliseksi ja rauhalliseksi. Lapsen uskossani en edes osannut epäillä sitä, että siellä on totuus. Sain ratkaisut kaikkiin ongelmiini katolisesta uskosta ja olin hyvin tasapainoinen ja toiset huomioon ottava lapsi ja nuori.

Kyllä, kasteessa otetaan lapsi seurakunnan jäseneksi ja Jumalan lapseksi. En näe miten tämä loukkaisi uskonnonvapautta. Myöhemmin voi erota kirkosta, näin on. Ja jos ei usko kristillisyyteen, niin tuskin sillä "symbolisella" sakramentilla on myöhemmin kirkosta eroavalle mitään merkitystä. Ongelmallisempi asia on vaikka ympärileikkaus uskonnollisista syistä.