News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Suuri spagettivapaa uskonto/ateismiketju

Started by Tehtaankadun homma, 11.02.2009, 16:25:14

Previous topic - Next topic

Vaikuttaako uskonnollisuus yhteiskuntaa vakauttavana voimana?

Kyllä
26 (32.5%)
Ehkä
14 (17.5%)
Ei
32 (40%)
En osaa sanoa
7 (8.8%)
Poissa
1 (1.3%)

Total Members Voted: 80

Voting closed: 20.08.2012, 09:56:21

Kozyrev

Quote from: Eino P. Keravalta on 23.06.2011, 14:12:22
Quote from: Asta Tuominen on 23.06.2011, 13:04:03
Tuohon voisi liittyä. Ihan henkiseltä puolelta: olen kanavoinut tarinaa Kainuun Kuningaskunnasta ja jatkan sitä syksymmällä. Meillä on hieno historia.  :)

Oletko jonnekin nettiin kirjoittanut näitä kanavoinnin tuloksia? Olisi mielenkiintoista lukea.

Muutama juttu löytyy täältä http://luxonia.com/tarinoita/26-kainuun-kuningaskunnan-tarinoita
Due to circumstances beyond my control, I am master of my fate and captain of my soul. - John Enright

Kitaransoittaja

Quote from: Palava pensas on 23.06.2011, 17:03:21
Quote from: Jouko on 23.06.2011, 16:57:25
Quote from: Palava pensas on 23.06.2011, 16:22:35
Quote from: Jouko on 23.06.2011, 15:50:08
Joopajoo. Aletaan palvoa Ukko-ylijumalaa kivisine kärryineen. :facepalm:
Niin pitkälle ei tarvitse mennä suomalaisuuden ylläpidossa. Riittää, kun muistetaan koska saimme itsenäisyyden; miten ja miksi.

Jos sinun käsityksesi kansallisesta identiteetistä on noin ohut, niin siitä vaan. Mutta ole kiltti ja säästä facepalmit muualle, jookosta?

Kansallinen identiteettini ja itsenäisyytemme merkitys on jopa niin vahva että olen valmis puolustamaan sitä ase kädessä vaikka olen rauhan mies ja aseitten vastustaja periaatteellisesti. Miten on itselläsi tilanne?

Olen valmis aseelliseen puolustamiseen kun nyt kerran kysyit. Mutta miten tämä sitten taas liittyy halveksuvaan tapaasi suhtautua suomalaisten muinaisuskontoon/uskontoihin?
Ehtihän hän jo kuvitella maata itsenäiseksikin, vaikka täällä on kaikenlaista pakkokieltä ja apartheidia, sitten vielä pilkkasi maan uskontoa.
Mitäpä tuossa.

Kitaransoittaja

Quote from: Bonaventura on 23.06.2011, 17:44:53
Huomaattehan, mikä sivuvaikutus on uskonnon virallisella rekisteröimisellä: jos saman uskonnon edustajia on kunnan alueella vähintään kolme, heille on järjestettävä oman uskonnon opetus. Pätevästä opettajasta voi tulla pula...

Luontokokemuksista: kristinuskossa luontokokemukset käsitetään osaksi Jumalan yleistä ilmoitusta itsestään. Monet kristityt kokevat uskonnollisia tunteita metsässä tai veden äärellä. Luther puolestaan kirjoitti, että Jumala on jokaisessa ruohonkorressa. Ei mitään luontovastaista kristinuskossa siis.
Tämähän lisää työllisyyttä, jos tulee pula. Ei eroa mitenkään muista uskonnoista.
Luther myöskin oli suomalaista yhteiskuntajärjestystä vastaan, hänet kiellettäisiin Suomessa, oluenjuomisineen, huoraamisineen ja vastaavineen. Ei sellainen tänne sopisi. Kristittyjen tunteet eivät tule siitä kristitystä uskonnosta, vaan Karhun uskonnosta joka on se oikea, alkuperäinen uskonto, josta Piru itse on heidät vieroittanut. He eivät vain tunnista sitä tunnetta tulevaksi oikeasta uskonnosta koska Piru on aina heitä vietellyt.

Marius

Lada-kerho voisi myös virallistaa harrastuksensa uskonnoksi, ja anoa veronkanto-oikeutta joka koskisi kaikkia suomalaisia.

Lada-harrastuksessa saa luontokokemuksia, oppii hartautta, ahkeruutta sekä rukoilemista.

Rukoukset ja hartaushetket päätetään yleensä, aamenen sijasta, uskoa vahvistavaan  hentoon ilmaisuun "Perkele..."
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

risto

Quote from: Louhi on 23.06.2011, 16:42:19
Quote from: Jouko on 23.06.2011, 15:50:08
Joopajoo. Aletaan palvoa Ukko-ylijumalaa kivisine kärryineen. :facepalm:
Niin pitkälle ei tarvitse mennä suomalaisuuden ylläpidossa. Riittää, kun muistetaan koska saimme itsenäisyyden; miten ja miksi.
Sikäli kun olen ymmärtänyt niin, vain lähi-itäiset, vihaiset taivasjumalat vaativat, että heitä palvotaan.

Mistä lähtien vaikkapa Rooma, Kreikka, Egypti ja Etelä-Amerikka ovat olleet osa Lähi-itää? Kyllä muinaisina aikoina myös Suomessa lepytettiin jumalia.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

Kuvitteellinen hahmo

Vanhoillislestadiolaisen liikkeen (SRK) puheenjohtaja Olavi Voittonen on kyllä itse sotkeutunut pedofiliajupakkaan, kun on painanut ilmi tulleet tapaukset villaisella - tai vaati anteeksipyynnön vain. Lestadiolaiset eivät kutsuneet poliisia, vaan liikkeen oma tutkinta laitettiin pystyyn. Melko lahkoilua. Ihan hyvä että möyhitään ja kunnolla.

JT

Ylen TV1:n pääuutiset tiesivät jo eilen, että "paljastuneet hyväksikäyttötapaukset varjostavat tämän vuoden suviseuroja", tms.
En usko, että 100 000 suviseuralaisen mielessä hyväksikäyttötapaukset ovat mitenkään päällimmäisenä. Mätiä omenoita mahtuu joka koriin - eihän Ylen uutistoimituksenkaan lähetyksiä tunnu sanottavammin varjostavan esimerkiksi nolo "rotutohtori-tapaus".
Katoliset ja lestat ovat Ylen kommareille vapaata riistaa, mutta esimerkisi avoimesti barbaarisia musulmaaneja pitää käsitellä silkkihanskat kourissa. Tää on niin tätä.
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

AstaTTT

Olen ikäni seurannut sivusta vanhoillislestadiolaisuutta, lähtien siitä, kun kuusivuotiaana paras ystäväni Anna-Maija opetti minulle lempivirtensä 555, Oi, Herra luoksein jää.  :D
Ystäväpiirissä on aina ollut ns. "lestejä", mukavia ihmisiä, luotettavia.
Kerran kävin suviseuroissa pari päivää tekemässä juttuja seurakuntalehteen. Olihan se saarnaaminen vähän vauhdikkaampaa kuin ev.lut-kirkoissa ja Pyhä Henki tuntui koskettelevan kuulijoita huudahduksista päätellen.
---
Ihmiset ovat ihmisiä ja osa ei hallitse viettejään, ei vaikka kuinka jyrkkään uskontoon kuuluisi. Ihmisyys ei poistu, kun ihminen kuuluu johonkin uskontoon. On outoa leimata uskonto sen jäsenten tekemien tekojen vuoksi. Uskonto ei tee, ihmiset tekevät. Kaikista uskonnoista löytyy ihmisiä, jotka toimivat sanan vastaisesti.
---
On hyvä, että pedofiliasta keskustellaan, mutta koska sitä tapahtuu kaikkien uskontojen sisällä ihmisten kautta, sitä kannattaisi käsitellä omana asianaan, tai selvittää, mikä on eri uskontojen kanta pedofiliaan.

e: jäsentelyä

IDA

Quote from: Fimbulvetr on 02.07.2011, 00:53:58
En ole pitkään aikaan, tai oikeastaan koskaan, törmännyt vastaavan tapaiseen uutisointiin Suomesssa.

Itse olen törmännyt. Ja valhetta saa levitellä jopa moderoiduilla keskustelupalstoilla, jos valhe on poliittisesti korrekti.

Nämä ovat törkeitä juttuja. Normaalisti tällaisissa rikoksissa ei revitä mitään taustoja esille. Lestadiolaisen ollessa kyseessä halutaan kuitenkin ehdottomasti mainita, että kyseessä on lestadiolainen ja samalla leimata koko yhteisö rikoksista, joita he eivät ole tehneet.

Itse tiedän yhden tapauksen Kotkassa, jossa lastenkodin pitäjä käytti lapsia seksuaalisesti hyväkseen. Ei missään otettu uutisissa esiin hänen järjestötaustojaan tai yhteisöllisiä sitoumuksiaan.

Voin lyödä vetoa mistä summasta tahansa, että lestadiolaisten piirissä lasten hyväksikäyttö on vähäisempää, kuin väestössä keskimäärin. Korkeintaan samalla tasolla.

Lopuksi totean, että pidän lestadiolaisia harhaoppisina.

JR

Kristilliset kirkot ovat vähän samassa asemassa, kuin VHM. Akat ja kaikenmaailman,,, no, olkoon, ettei foorumin maine taas tahraannu, kimpussa.

AstaTTT

Quote from: IDA on 02.07.2011, 13:42:40
Lopuksi totean, että pidän lestadiolaisia harhaoppisina.

Tuo on niiiiin mehukas koukku, että tekisi mieli nielaista syötti siimoineen kaikkineen, mutta hillitsen itseni, koska Miniluv. ;D

Kuvitteellinen hahmo

Tuntuu, että nämä "vanhoillislestadiolaisuus on hieno homma" eivät ole olleet hirveästi sen kanssa tekemisissä. Menkääpä kysymään vaikka Oulun lähialueelta onko tuollainen fundamentalistinen vanhoillisuus ja lahkomaisuus hienonnäköistä.

Itse olen ollut tekemisissä, kun koulussakin pari lestadiolaiskaveria kieltäytyivät liikunnantuntien tanssista, koska opin mukaan tanssijat menevät helvettiin. Myös meikkaus on saatanallista. Lapsia taas pitää olla perheessä tusina, kun ehkäisykin on sieltä helvetin tulista saapunut maamme päälle.

Meihin muihin, jotka menevät helvettiin kumminkin, suhtauduttiin ylimielisesti.

Vanhoillislestadiolaisessa lahkossa on paljon henkistä väkivaltaa, jos sieltä eroaa. Miettikää sitäkin, että televisio on kielletty. Kuinka sulkeutuneeksi yhteiskunta voi mennä, sitten kun et halua tunnustaa oppia niin sinut on erotettu suvusta.

Tällaisessa yhteisössä on elintärkeää, että poliisi menee perinpohjin tutkimaan ilmitulleet lastenhyväksikäyttötapaukset.

Se taas, että jälleen pedofiliatapaukset nousevat ilmi suviseurojen yhteydessä, on SRK:n toilailujen tulosta osaksi. Ei voitu puuttua asiaan kuten normaalit järjestöt olisivat jos pedofiileja pyörii nurkissa.

Tabula Rasa

Njooh, ihan yhtälailla on ongelmia kaikkien uskontojen piirissä, niinkuin myös uskonnottomien, se vaan, että uskovilla on tapana selittää kaikki vähänkään vaikeampi kysymys tai asia, ''koska jumala sanoo niin''. Uskonnottomistakin osa on loogisesti perustelevia, ja iso osa myös tunteen mukaan puhujia/tekijöitä.

Itse tunnen mormoneja lukuunottamatta liki kaikista suomen kristillisestä yhteisöistä joitakin henkilöitä, ja en oikein laskisi pedofiliaa uskontoon kuuluvaksi, vaikkakin monissa vanhakantaisissa (ja miksei myös uudemmissakin) uskontokunnissa on huomattavan helppoa manipuloida ihmisiä tahtomaansa suuntaan, kunhan johto vain on kyllin karismaattinen, tosin yhtälailla samaa voi tapahtua vaikkapa jonkun rikastavan puolueen toimesta.

Mutta jos ihmisiltä otetaan kaikki mitkä tuovat elämään sisältöä, niin ei tarvitse myöskään ihmetellä maailman suurimpia itsemurhalukuja.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Noottikriisi

Quote from: Fimbulvetr on 02.07.2011, 12:10:32

Minkälainen kohu syntyisi siitä, jos IL tai jokin muu media uutisoisi esimerkiksi muslimien ramadan -juhlan yhteydessä seuraavasti:

"Suomessa viime aikoina terrorismiin viittaavia pommi- ja polttopulloiskuja tehtailleet muslimit ovat aloittamassa ramadanin vieton."

Niin tai miltä näyttäisi otsikko, "Tämänvuotista homoseksuaalien Gay Pride -marssia varjostaa äskettäin paljastuneen, maailman suurimman pedofiiliringin boylover.net:in tapaus."
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Maisterinna

Ilmeisin asia olisi ollut:

QuoteMielikuvitusolentoon tosissaan uskovien vanhoillislestadiolaisten suviseurat järjestetään tänä vuonna Lumijoella.

Quote2000-vuotta vanhoihin paimentolaistaruihin uskovien vanhoillislestadiolaisten suviseurat järjestetään tänä vuonna Lumijoella, Oulun kupeessa.

Johannes Krauser II

Quote from: Fimbulvetr on 02.07.2011, 12:10:32
"Suomessa viime aikoina terrorismiin viittaavia pommi- ja polttopulloiskuja tehtailleet muslimit ovat aloittamassa ramadanin vieton."
Eikö tämä nyt ollutkaan anarkistien puuhia?
Quote from: Noottikriisi on 03.07.2011, 16:51:27
Niin tai miltä näyttäisi otsikko, "Tämänvuotista homoseksuaalien Gay Pride -marssia varjostaa äskettäin paljastuneen, maailman suurimman pedofiiliringin boylover.net:in tapaus."
Mitä tekemistä pedofiileilla on homoseksuaalien kanssa?

Tässä ja katolisten touhussa uskontoa käytettiin niin törkeästi hyväksi tapausten piilottelussa ja SRK osallistui siihen niin voimakkaasti, että negatiivinen julkisuus on täysin ansaittua. Ei ollut mikään yksittäistapaus.

IDA

Itse toteaisin, että mikäli lestadiolaisista saa täällä kirjoittaa lapsenraiskajajahihhuleina aion itse alentua painamaan ilmiantonappia.

Noottikriisi

Quote from: Johannes Krauser II on 03.07.2011, 18:26:14

Quote from: Noottikriisi on 03.07.2011, 16:51:27
Mitä tekemistä pedofiileilla on homoseksuaalien kanssa?

En tiedä. Kerro sinä miksi maailma suurin pedofiilirinki oli boylover.
Kerro myös olivatko katolisen kirkon pedofiilien uhrit tyttöjä vai poikia.
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

IDA

Tässä ja katolisten touhussa uskontoa käytettiin niin törkeästi hyväksi tapausten piilottelussa ja SRK osallistui siihen niin voimakkaasti, että negatiivinen julkisuus on täysin ansaittua. Ei ollut mikään yksittäistapaus.

Ainahan valehdella saa.

Muutos 2011 - puolueen puheenjohtaja valehteli tällä palstalla ummet ja lammet syyttäen eläviä ihmisiä rikoksista, joita he eivät koskaan ole tehneet. Tämä, onneksi meille muille, näkyi myös kyseisen puolueen menestyksessä eduskuntavaaleissa. Hyvä niin.

AstaTTT

Nonniin. IL:n uutisointi on syvältä.

Niin on myös tämän keskustelun taso.  >:(

Tabula Rasa

Quote from: IDA on 03.07.2011, 18:47:21

Ainahan valehdella saa.

Muutos 2011 - puolueen puheenjohtaja valehteli tällä palstalla ummet ja lammet syyttäen eläviä ihmisiä rikoksista, joita he eivät koskaan ole tehneet. Tämä, onneksi meille muille, näkyi myös kyseisen puolueen menestyksessä eduskuntavaaleissa. Hyvä niin.

J M-K vai tämä uudempi? ja mitä toinen näistä on valehdellut, mennyt ainakin itseltä täysin ohi?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

IDA

Quote from: Fimbulvetr on 03.07.2011, 19:17:20
Jos uutisen aiheena olisi ollut vanhoillislestadiolaisten piirissä tapahtunut pedofiliakohu, olisi ollut täysin eri asia tehdä tutkivaa journalismia ja tiedottaa vanhoillislestadiolaisten pedofiliakohusta kansalaisille kuten mistä tahansa muustakin yhteiskunnallisesti kiinnostavasta asiasta.

Niin, mutta kun tuo ei ole totta. Todellisuudessa - siis ihan oikeassa - vanhoillislestadiolaisia ei voida syyttää mistään. On pakko ottaa käyttöön valheen aseet. Siinä antaa hyvää sivustatukea niin sanottu yleinen mielipide, joka pelkää olla rehellisellä puolella. Jokuhan voi jopa suuttua.

Kyse on siis pohjimmiltaan siitä, että Iltalehti ja media yleisesti eivät tuota tasapuolista, objektiivista journalismia Suomessa. Toimittajat käyttävät usein tietyn arvolatauksen sisältäviä sanavalintoja ja tunnelman luovia kuvia uutisissa, joilla he pyrkivät vaikuttamaan lukijoiden mielikuviin esimerkiksi joidenkin henkilöiden ja yhteisöjen osalta.

Toivon, että vanhallislestadiolaisten itse itsestään tekemä rikosilmoitus ja tutkinta tuo lopulta esille totuuden. Siitä olen kuitenkin varma, että totuutta ei uutisoi kukaan. Homma ehkä viimeisenä, koska se pelkää stigmaa jne...  ???

AstaTTT

Kiitos, Fimbulvetr ja IDA. Katsotaanpa asiaa toiselta näkökantilta: vanhoillislestadiolaiset ovat uskontouskollisia ihmisiä ja heidän uskontoonsa liittyy ajatus, että lapsi on lahja. Sen takia ei käytetä ehkäisyä. Ei meikata, koska kasvot ilman meikkiä ovat aidot, ja ei katsota telkkaria, koska sieltä tulee niin paljon propagandaa. Alkoholin käyttöä ei suositella, koska se irrottaa todellisuudesta.

Ettei tulisi nyt ajatusta, että tässä "piilolestadiolainen" kirjoittelee, meikkaan, poltan muutaman tupakin päivässä ja en takuuvarmasti sylje kuppiin, brandy on ihana juoma! Telkkaria en katso, koska ei ole varaa TV-lupamaksuun. Ja omia lapsia ei ole.

Meillä on vanhoillislestadiolaisissa sisäänrakennettu suomalaisuuden säilyttämismekanismi, jos teknisesti ajatellaan. Se on vastavoima tiedätte-kyllä-mille. Juuri tuo vanhoillisuus on se voima, joka pitää heidän rivinsä tiukkana. Ei heidänkään ole helppo tässä maailmassa elää arvojensa mukaan - katsotaan vaikka tämän ketjun viestejä.

Pedofiileja kuuluu kaikkiin uskontoihin ja tottakai asiat pyritään siivoamaan omassa piirissä sen takia, että uskonto säilyisi IL:n kaltaisilta riepotteluilta.

Minä, perskule, pidän nyt vanhoillislestadiolaisten puolta. Uskonnon leimaaminen sen jäsenten tekemisten perusteella on väärin.  >:(

Kozyrev

Tämän päivän paperihesarista:

Quote"On muistettava, että meidän keskuudessamme tämä ilmiö on yksi promille, mutta muualla yhteiskunnassamme se on 2-4 promillea", Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen (SRK) puheenjohtaja Olavi Voittonen sanoo ja jatkaa:

"Tältä pohjalta ymmärrän varsin hyvin, että tämän Suviseuran aikana sekä viime aikoina olen saanut tavattoman suuren määrän tervehdyksiä, joissa sanotaan, että on kohtuutonta sinua ja liikettänne kohtaan, mitä te tässä asiassa olette joutuneet kokemaan", Voittonen sanoi."
Due to circumstances beyond my control, I am master of my fate and captain of my soul. - John Enright

IDA

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 03.07.2011, 19:23:29
J M-K vai tämä uudempi? ja mitä toinen näistä on valehdellut, mennyt ainakin itseltä täysin ohi?

Jiri Keronen. Hän postasi tänne pitkiä postilloja, jotka muka todistivat, että Paavi on sekaantunut lasten hyväksikäyttöön. Hän ei edes itse ollut lukenut niitä. Kunhan vain väitti. Se kun on ok.

elukka

Yhdyn Astaan, .....

... siis asiassa.

JONNA PULKKINEN Iltalehdessä voi haistaa huilu. JONNA PULKKIsen kirjoituksissa näkyy selvä asenteellisuus. Huomaavatko eräät tämän palstan ateistit, että Hommaforum ja lestat ovat samassa veneessä. Samanlaiset suvaitsijat levittävät törkyä mediassa molemmista. Vihervasemmistolaisuus on se käyttövoima, josta noita mustamaalaajia mediaan leviää, kuin syöpä.
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

junakohtaus

Aiheen kaikinpuolisen herkkyyden johdosta ylläpito toivoo kirjoittajilta tässä ketjussa aivan erityistä malttia ja harkintaa. Muistutan jälleen että jokainen vastaa tekstistään itse myös provosoituna. Pusuja, haleja ja siukkista t: Junis-setä.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Phantasticum

Quote from: IDA on 03.07.2011, 19:39:45
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 03.07.2011, 19:23:29

Jiri Keronen. Hän postasi tänne pitkiä postilloja, jotka muka todistivat, että Paavi on sekaantunut lasten hyväksikäyttöön. Hän ei edes itse ollut lukenut niitä. Kunhan vain väitti. Se kun on ok.

Jestas sentään, IDA!

Viestistäsi sai ihan sen käsityksen, että nämä elävät ihmiset olisivat jotenkin liittyneet Hommaan. Mutta kyse olikin vain paavista. Oletteko hyviäkin tuttuja? Olette joskus ehkä tavanneet?

IDA

Quote from: junakohtaus on 03.07.2011, 19:52:55
Aiheen kaikinpuolisen herkkyyden johdosta ylläpito toivoo kirjoittajilta tässä ketjussa aivan erityistä malttia ja harkintaa. Muistutan jälleen että jokainen vastaa tekstistään itse myös provosoituna. Pusuja, haleja ja siukkista t: Junis-setä.

Itse toteaisin ihan pokkana, että mikäli joku voi olla kaukana minun sedästäni, niin se olet sinä. Ihan oikeasti.

AstaTTT

Quote from: Phantasticum on 03.07.2011, 19:53:20
Mutta kyse olikin vain paavista.

Paavi(kin) on ihminen. Minä puolustan nyt paaviakin!!!  >:(