News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Milloin ja miten nuivistuit?

Started by Rutja, 15.12.2008, 03:50:33

Previous topic - Next topic

Vae victis

Tietyn perusnuivuuden kehitin kuin itsestään. Lukioaikoina se ilmeni ensisijaisesti yleisen älyllisen epärehellisyyden ja tietämättömyyden vastustuksena, johon liittyi sitten uskonto- ja kulttuurikritiikin kautta ajankohtaisena kohteena hallitsemattoman maahanmuuton vastustaminen.

nevahood

Lapsivesi tuli etuajassa ja nuivahdin jo kohdussa.

Vietin suuren osan lapsuudesta mummolassa, josta suurin osa elämänohjeistakin on kotoisin. Luultavasti seuraavaksi kielletään vanhan kansan sananlaskut. Oma maa mansikka, muu maa mustikka. Maassa maan tavalla tai maasta pois. jne. Voisi joskus kaivaa ihan kirjan tuosta. On sopivasti tuossa sodan aikoihin kirjotettu, jolloin näillä nuivuuksilla oli ihan poliittinen merkitys.

Pelkästään kasvatusta ei ole syyttäminen. Nuivuus on ehkä suorastaan geneettinen erityispiirre. Suvussa on oltu poliittisesti aktiivisia jo pitkään. Kenttäoikeudessa -18 käytetty ase on vieläkin lipaston laatikossa öljyttynä. Myös valokuvat Moskovan turneelta on hyvässä tallessa.

Tämän jälkeen homma hieman kuivui kasaan peruskouluiässä tiiviin mokuttamisen mukana, mutta koin jälleennuivistumisen kun aloin kohdata moniarvoisuutta.
Suurkiihottaja Runeberg

Kimmo Veijalainen

Mahdoton sanoa. En muista. Sen muistan, että yli 10v sitten kävin jo aiheesta keskusteluja sukulaisten ja tuttujen kanssa, ja moni hermostui KOVASTI. Nyttemmin samat henkilöt ovat samaa mieltä kanssani. Lieneekö kohtaamisteoria kohdannut arjen kohtaamiset...
Omassa asenteessani 10v aikana lähinnä huomaan painottumisen muslimivastaisuuteen. Enkä enää ymmärrä hävetä epäsosiaalidemokraattisia asenteitani.

M.K.Korpela

Terve !

Mä oon M.K.Korpela , koulutukseltani waca wanha conetecnicco ja nuiva teollisuustoimihenkilö. Mulla on nuiva peruskoulutus sellanen että asuin:

- 1985-1986 Fittja ja Jorbro -nimisissä lähiöissä Tukholmassa
- 1990-1991 Rinkebyssä , edelleenkin Tukholmassa.

Tämän lisäksi olen kierrellyt ympäri eurooppaa matka-asentajana / asennustyönjohtajana. Nykyään suunnittelen ihan paikallisille suomalaisille firmoille Suomessa. Mä kirjoitan enimmäkseen ruotsalaisille ja tanskalaisille forumeille (Steen , Uriasposten , Exilen) ja mulle oli positiivinen yllätys että suomessakin on tällänen homma käynnissä.

Mä tuun varmaan aika pitkälle liikkumaan SWE / DEN -aiheissa jotta tiedetään missä naapureissa mennään ja ettei kusta hommaa samaan mihin se on kustu varsinkin Ruotsissa.

Mutta alotetaanpa:

Taxichauffører afviser somaliere

(http://www.jv.dk/modules/xphoto/cache/63/72063_236_700.jpg)

QuoteUtryghed: En lang række taxichauffører i Kolding nægter nu at køre med somaliere.

Det sker efter en række overfald og røverier mod taxachauffører, hvor somaliere ifølge chaufførerne står bag. Senest blev en chauffør torsdag aften slået med en pistol, hvorefter røverne stak af i hans taxa.

Men ved at nægte at betjene somalierne gør chaufførerne sig skyldige i racediskrimination, mener Dokumentations- og rådgivningscenteret om racediskrimination (DRC).

Härmäksi:

Taksinkuljettajat torjuvat somalit

Turvattomuutta. Monet taksinkuljettajat kieltäytyvät nyt ajamasta somaleita. Näin tapahtuu taksinkuljettajia kohdanneen päällekarkaus- ja ryöstösarjan jälkeen , ja kuljettajien mukaan somalit ovat päällekarkaus- ja ryöstösarjan takana. Viimeksi torstai-iltana yhtä kuljettajaa lyötiin pistoolilla minkä jälkeen ryöstäjät häipyivät kassa mukanan.

Mutta kieltäytyessään palvelemasta somaleita kuljettajat syyllistyvät rotusyrjintään , sanoo rotusyrjinnän dokumentaatio- ja neuvontakeskus DRC.
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

Lazer Apparaten

Tervetuloa!

Olisikin kiva saada raportteja tanskanmaalta suomeksi.
Ruotsin tilanteesta olen paremmin kärryillä.
Vidi Europae recens et mori

Dark Serenity

Suomessahan periaatteessa palvelun tai hyödykkeen myyjällä on oikeus valita asiakkaansa, vai olenko väärässä?

Eihän noita rotuerotteluun syyllistyviä uimahallejakaan olla saatu oikeuteen toistaiseksi.

M.E

Quote from: Dark Serenity on 17.12.2008, 16:31:00

Suomessahan periaatteessa palvelun tai hyödykkeen myyjällä on oikeus valita asiakkaansa, vai olenko väärässä?

Eihän noita rotuerotteluun syyllistyviä uimahallejakaan olla saatu oikeuteen toistaiseksi.

Ainakaan elintarvikkeita myyvät kaupat eivät saa valikoida asiakkaitaan. Häiriökäyttäytymisestä voidaan kyllä antaa porttikielto.
"Tässäkö se elämä sitten olikin? Sanokaa heille, että sanoin jotain älykästä."

Whatsername

Eikos joku baari saanut syytteen kun ei paastanyt romaniporukkaa sisalle?

Varmaan ravintola-, taksi- ym bisness saakin valita asiakkaansa, kunhan ei syrji jotain tiettya ihmisryhmaa..
"I have nothing to declare but my genius" - Oscar Wilde

Lazer Apparaten

Quote from: Whatsername on 17.12.2008, 16:48:27

Eikos joku baari saanut syytteen kun ei paastanyt romaniporukkaa sisalle?

Varmaan ravintola-, taksi- ym bisness saakin valita asiakkaansa, kunhan ei syrji jotain tiettya ihmisryhmaa..

Kyllä, porissa kävi näin.
Kyseinen baari oli aiemmin päästänyt romaneja mutta romanit olivat olleet häiriköitä..
Vidi Europae recens et mori

Nomen est Omen

Juu,itsekin tuolla eteläisessä Ruotsissa työskennelleenä kuulin tanskalaisilta kollegoiltani juttuja,joissa sekä somalit,että arabit olivat edustettuina,mutteivat edukseen.
Työmaalla itseasiassa yksi tanskalainen asennustyönjohtaja huusi naama punaisena,jotta hän maksaa kaikille rättipäille lipun sillan yli Köpenhaminasta Malmöön,mutta vain yhteen suuntaan.
Kohteena oli lähi-idän-ihme taksikuski,joka yritti kusettaa taksassa....

Saattaa olla,että ensi vuonna iskee työkohteena Södertälje,jossa varmaan näkee kaikenlaista(muistaakseni Gates of Viennassa joskus mainittu ko.asuinalue)...

J. Räty

Quote from: Vääräpää on 16.12.2008, 21:43:29
Saksassa juuri mitään muuta vikaa ole kuin maahanmuuttajista osa ja anti-nationalistinen meininki.

...ja se fundamentaalinen vika, että Saksa hävisi viimeisimmän Ison Sodan. Sen jälkeenhän ensin Bonnissa ja nyt Berliinissä on kovasti keskitytty pitämään huolta siitä, ettei neonatsismi tai muukaan ultranationalismi enää pääse juurtumaan. Tosin neonatsilaisten kuppikunta sen kun kasvaa, ja - mielenkiintoista kyllä, muttei yllättävästi - suurin kannatus on 'uusissa liittovaltioissa' eli siis entisen DDR-diktatuurin maaperällä. Ihan okei, että BND (Bundesnachrichtendienst) on valpas ja pitää silmänsä auki, mutta aika toivottomalta tuo homma näin internetin ja digitaalisten tiedonsiirtojen aikana tuntuu. 'Mein Kampf' ja kaikki natsisymbolit ovat lailla kiellettyjä Saksan Liittotasavallassa. Jos joku kuitenkin haluaa lukea Hitlerin surkean opuksen, sen voi aivan helposti ladata netistä...

Omasta mielestäni pari vuosikymmentä Länsi-Saksassa (en olisi ikinä kuuna päivänä edes harkinnut asumista jossain Itä-Saksassa) oli aivan mielenkiintoinen ja monessakin mielessä opettava kokemus. Pystyin suomalaisena hyvin sulautumaan joukkoon, ja kun tietenkin vähitellen opin puhumaan sujuvasti ja aksentitta jopa paikallisia murteita, harva saksalainen edes huomasi, että olin ulkomaalainen. Kun sitten joskus pikkutunneilla jossain hämärässä kantakapakassani paljastin olevani suomalainen, vanhat äijät alkoivat kehua Mannerheimia ja laulaa Horst Wesseliä... (Näistä nykyajan neonatseista nuo sota-ajan konkarit eivät tykänneet lainkaan. Ymmärsivät, että se 'oikea' saksalainen kansallissosialismi kuoli, kuten 'oikea' kommunismikin kuoli kuolemansa. Turha kumpaakaan niistä on enää yrittää herätellä henkiin...)

Niin että tuollaista tekstiä tällä kertaa. Toivottavasti en astunut kenenkään liikavarpaille... ;-)

Dark Serenity

Joo, ei tuota pysty kitkemään. :D Eikä mitään järkeäkään yrittää.

Turha yrittää heittäytyä yli-salonkikelpoiseksi, säilytämme keskustelutavan valitsemisoikeuden itsellämme.

May the Master be with you, my fellow padawans. :D

J. Räty

"Turha yrittää heittäytyä yli-salonkikelpoiseksi..."

Tuota salonkikelpoisuusheittoa en ymmärtänyt...

lot

Quote from: J. Räty on 15.12.2008, 19:53:13
Mutta muistitteko kysyä Jussiltakin, haluaako hän olla 'Mestari'...?

Jos Hän-jota-kutsutaan-Mestariksi itse linkittää mainitut sitaatit Vieraskirjaan-joka-olkoon-pyhitetty, niin eiköhän kanta kysymääsi asiaan ole sillä ratkaistu  8)

J. Räty

Quote from: lot on 17.12.2008, 19:24:00
Quote from: J. Räty on 15.12.2008, 19:53:13
Mutta muistitteko kysyä Jussiltakin, haluaako hän olla 'Mestari'...?

Jos Hän-jota-kutsutaan-Mestariksi itse linkittää mainitut sitaatit Vieraskirjaan-joka-olkoon-pyhitetty, niin eiköhän kanta kysymääsi asiaan ole sillä ratkaistu  8)

Kiitos vastauksestasi.

---

"Hän-jota-kutsutaan-Mestariksi..." "Vieraskirjaan-joka-olkoon-pyhitetty..." - Alkaa valitettavasti  kuulostaa pahasti uskonnolta...

Viimeksi sorruin uskonnolliseen hömppään 1350 vuotta ennen ajan laskumme alkua, kun ystäväni siirsi pääkaupungin Thebasta Amarnaan... Se 'homma' meni tietenkin poskelleen, kuten olin Karnakin temppelissä jo äänekkäästi julistanutkin. Valitettavasti sanomani kaikui tuolloinkin kuuroille korville ja päädyin Niilin krokotiilien illalliseksi...

---

Joten selvinnemme nytkin mestareitta? Jopa ilman pyhiä kirjoituksia?

Dark Serenity

Olipa mieleenkiintoinen ketju. Hermoille kyllä kävi Opuksen jatkuva offtopicci.

Ala-asteella kylvettiin jo siemen omaan nuivuuteeni. Samalla luokalla oli meitä muita paljon vanhempi ja isompi ruskea herra, joka sitten aina kiusasi jokaista. Tolkuttomasta kokoerosta huolimatta vastasin kiusaamiseen samalla mitalla. Sitten tuli aina niin ihanat mannet vastaan (miksi muuten saamme sanoa manneja manneiksi mutta emme saa kutsua neekereitä neekereiksi?) jotka myöskin tykkäsivät Rikastuttaa minua.

Noh, en silti yleistänyt ainoita kokemuksiani väestöryhmistä. Olin lapsi ja aivan jenkkileffojen "Rakasta mustia TAI OLET PAHA PAHA PAHA RASISTI JA TAHDOT MURHATA  HITLERIN KANSSA JA ORJUUTTAA IHMISET!" -aivopesun valloissa.

Noh sitten yläasteella taaskin yksi suomalaisista jälkeenjäänyt mamu pistettiin luokkaamme rellestämään. Tämäkin kaveri oli jo miehen kokoinen kun taas itse olimme varhaisteinejä. Noh kyllä taas rikastutettiin meitsiä. Samoihin aikoihin minua koitettiin ensimmäisen kerran ryöstää - arvatenkin manne jolle en antanut kännykkääni tuli tönimään ja lyömään. Ei kuitenkaan saanut. ;)

Mamujen töistä tai rikoksista ei puhuttu mutta laskin 1+1 yhteen jossain lukion aloittamisen aikoihin:
En ollut nähnyt koskaan mannea töissä (enkä vieläkään ole). Mustia oli töissä myöskin erittäin vähän. Steissillä niitä kyllä notkui. Minua ei ole koskaan valkoihoinen yrittänyt ryöstää tai uhannut väkivallalla (no okei onhan baaritappeluja ollut mutta useimmat tietää että it takes 2 to tango), mutta kyllä mannet ja somalit on ollut ikävän vakituisia vieraita. Ihmiskuvaani ei myöskään parantanut tiedot sossua hyväksikäyttävistä mamuista.

Kyllä kai koko eliniän kattavat kokemukset sitten kulminoitui pilapiirrosjupakan ja vihreiden ählykosiskelun seurauksena. Myös olen seurannut yhteiskunnan harjoittamaa sensuuria ja sananvapauden murskaamista, jostain suomen sensuuria käsitteleviltä sivuilta eksyin ensin Ellilän blogiin ja sitten Scriptaan.

Mainitsemisen arvoinen seikka on että en aluksi paljoakaan välittänyt scriptasta - vasta kolmannen kerran sinne eksyttyäni päädyin lukemaan kaikki kirjoitukset muutamassa päivässä.

Opuksen valvova silmä

Quote from: Dark Serenity on 17.12.2008, 22:01:58
Olipa mieleenkiintoinen ketju. Hermoille kyllä kävi Opuksen jatkuva offtopicci.

Lukiko jossakin ettei nuivistumisen syitä saanut kommentoida?

Eikö täällä foorumilla ollut tarkoitus keskustella asioista?

Asiasta löytyy myös moden kommentti, jos kelaat pari sivua taaksepäin.

Onko kyllä vai kyllä vai ei? Kyllä vai ei?

Mulukku

Olen ollut nuiva niin kauan kuin muistan. Nuivistuin oikein toden teolla 1990-luvun alussa täysin kohtaamisteorian vastaisesti, kun asuin kolme vuotta monikulttuurisessa HOAS:n vuokrabunkkerissa Helsingin Malminkartanossa. Siinä ajassa kyllä monikulttuuri näytti kasvonsa kunnolla, etenkin kun kadun toisella puolella oli kaupungin vuokrataloja.

AkateeminenPätkätyöläinen

Ensimmäiset orastavat nuivuuskokemukset ovat kaukaiselta 80-luvulta, kun reilasin ympäri Eurooppaa. Erityisesti Pariisissa aloin ihmetellä, että miksi hitossa joka aukiolla notkuu länsi-afrikkalaisia miehiä tekemässä ei-mitään. Seuraavalla vuosikymmenellä olin sitten enemmän suvaitsevaiston riveissä ja pidin (tai tarkemmin ajateltuna pidän edelleen) kotikaupunkini kiljuskinien riekkumista paljon pahempana ongelmana kuin muutamaa kymmentä somalialaista.

Mutta samoihin aikoihin evankeelisena ateistina halusin tietysti oppia tuntemaan viholliseni. Lueskelin kaikenlaista eri uskonnoista ja silloin kyrsiinnyin totaalisesti islamiin. Peruuttamattomaksi nuivistuminen muuttui, kun tulin Pariisiin päivä metroon tehdyn pommi-iskun jälkeen (25.7.1995, seitsemän kuollutta). En hirveästi yllättynyt kuultuani terroristien taustoista, enkä jaksanut innostua poliittisesti korrekteista selityksistä Ranskan siirtomaa-ajan synneistä ja algerialaisten oikeutetusta taistelusta.

Scriptaan eksyin noin vuosi sitten, kun jollakin jo unohtuneella sivulla joku suvaitsevainen kauhisteli, kuinka hirveää kiihotusta Halla-aho kirjoittaa. Pakkohan se oli käydä katsomassa. ;D

Quote from: JohannaS on 16.12.2008, 21:19:00
-"The Truth about Muhammad" (Robert Spencer). Kirja on julkaistu myös suomeksi nimellä "Totuus Muhammadista". En ole lukenut Spencerin kirjoja, mutta hän on bloginsa perusteella hyvä kirjoittaja, ja kirjaa lukemattakin uskon että "Truth about Muhammad" voisi olla hyvä johdanto islamiin.

Yksi tuon kirjan ansioista on se, että Spencer on käyttänyt lähteinä ainoastaan muslimien itsensä kanonisoimia kirjoituksia. Eli kuva, jonka kirja välittää herra Profeetasta, on (Spencerin kommentit pois lukien) aika tarkkaan se, mikä muslimeillekin opetetaan.
Kaikki alkoi varhaislapsuuden puurokriittisyydestä.

Nationalisti

Quote from: AkateeminenPätkätyöläinen on 17.12.2008, 23:57:08
Yksi tuon kirjan ansioista on se, että Spencer on käyttänyt lähteinä ainoastaan muslimien itsensä kanonisoimia kirjoituksia. Eli kuva, jonka kirja välittää herra Profeetasta, on (Spencerin kommentit pois lukien) aika tarkkaan se, mikä muslimeillekin opetetaan.

Ei välttämättä huono asia. Siinä saa silloin sen kuvan Muhammedista (pbuh), joka muslimien kautta vaikuttaa meihin.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

Ernst

Islamin alkeisiin tutustuminen on tuottanut tälle maalle monta kelpo nuivistia  :)
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

aha

Quote from: nevahood on 16.12.2008, 23:22:45Oma maa mansikka, muu maa mustikka.

Oma maa mansikka, muu maa mustikka, tulevaisuus mustansikka?

Kullervo Kalervonpoika

Vastasin jokin aika sitten vieraskirjassa, että ole aikoinaan imenyt kokoomuslaisuuden jo äidinmaidosta (no joo... on suvussa siellä IKL:ää ja AKS:ääkin...).

1970-luvulla tapahtuneen poliittisen heräämiseni jälkeen osallistui Perustuslaillisen Kansanpuolueen (myöhemmin Oikeistopuolueen - POP)toimintaan aina siihen saakka kun astuin puolustusvoimien palvelukseen.

Minut värvättiin 1970-luvun puolivälissä muuten kesäiseltä partioleirillä, Suomenkahden kaunissa saaristossa mukaan Kekkosen ja YYA-sopimuksen vastaiseen hommaan...

Muuan muisto tuli mieleen varhaisen poliittisen toimintani ajalta.

Vuonna 1980 koulujen Taksvärkissä kerättiin rahaa Nicaraguan sandineisteille. Kieltäydyin aatteellisista syistä ja ilmoitin sekä luokanvalvojalleni, että rehtorille, etten rupea tekemään töitä kommunisteille.

Rehtori yritti taivutella maksamaan ja pitämään vapaapäivän. Pysyin jyrkästi kannassani ja kieltäydyin. Rehtori soitti isälleni, joka totesi, että poika on tehnyt päätöksensä aatteellisista syistä ja hän kunnioittaa sitä - ja sopii rehtorinkin kunnioittaa - jos ei halua löytää itseään leivättömän pöydän äärestä.

Kas - näin me vietimme ratkiriemukkaan koulupäivän kahdestaan - rehtori ja allekirjoittanut.

Ja tämä tarina on tosi.
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

JaniAlander

Yläaste iässä. Olin jo hyvän aikaa suhtautunut kielteisesti uskonnolliseen fundamentalismiin, ja kun minulle noihin aikoihin selvisi erinäisiä asioita islamista aloin suhtautumaan siihen melko kielteisesti. Siitä se sitten lähti. Muu on tullut sitten ajan kanssa, joskin on sanottava, että islam-kielteisyys on ollut ja on omalta osaltani homman ydin. Mitä enemmän olen islamiin tutustunut sitä kielteisemmin siihen suhtaudun.

J. Räty

[Viimeisin kommenttini oli hauskaa leikkiä faktalla ja fiktiolla... Toivottovasti kukaan ei nyt ihan kaikkea ottanut todesta...]

---

Olen vieläkin 'Homman' suhteen tässä orientoitumisvaiheessani enkä siis läheskään 'salonkikelpoinen'. Mutta tilanne saattaa muuttua piankin...

Noita Jussin vastineita 'lehtineekereille' (saakohan tuotakaan sanaa enää nykyisessä Suomessamme käyttää?) on hauskaa ja opettavaista lukea. Aika usein - eli siis aina - alkavat nuo toimittaja parat käydä sääliksi, koska eihän rivitoimittajassa ole formaattia tai edes alkeellisimpia kykyjä verbaaliseen taistoon Jussin kanssa.

Edelleenkin olen sitä mieltä, ettei Jussia tulisi kutsua 'mestariksi' - tai jopa 'Mestariksi' -  per se. Mutta verbaalisen ilmaisun ja loogisen päättelykyvyn hallitsija hän kieltämättä on. Ainakin verraton mestari kirjoittamaan erinomaisia vastineita häntä herjaaville toimittajille...  ;)

---

Koska tänne kirjoitan, ilmeisesti minutkin nyt niputetaan siihen samaan vanhaan liktoriin ja aletaan kutsua fasistiksi. Natsihan olen jo sen vuoksi, että asuin saksassa. Rasistikin viimeistään nyt, kun uskalsin käyttää vanhaa ilmaisua 'lehtineekeri'.  - EVVVK.

---

Minulla on yleensä tapana sanoa aivan suoraan ja kiertelemättä, mitä ajattelen. Mitä muuta voisin sanoa ja kirjoittaa kuin oman mielipiteeni?

Viihdyn Homman tuvassa. Viihtyisin vieläkin paremmin, jos joku laittaisi lisää klapeja takkaamme...  :D

Huomiseen. Ja muistakaa, että huumori on tärkein ominaisuus, joka erottaa ihmisen eläimestä...

J. Räty

Olen tässä nyt kenties liiankin kauan roikkunut 'orientoitumisvaiheessani'.

Joten päätän nyt sitten, että on aika siirtyä pois orientoitumisvaiheesta ja alkaa kirjoitella asiallisia maahanmuuttoon ja multikultturismiin liittyviä kommentteja - siis à la JHA -  siinä Homman juonteessa, jossa tuota tematiikkaa asiallisesti ja aiheeseen aidosti paneutuen käsitellään.

Kami

Quote from: J. Räty on 17.12.2008, 18:04:42
...ja se fundamentaalinen vika, että Saksa hävisi viimeisimmän Ison Sodan. Sen jälkeenhän ensin Bonnissa ja nyt Berliinissä on kovasti keskitytty pitämään huolta siitä, ettei neonatsismi tai muukaan ultranationalismi enää pääse juurtumaan. Tosin neonatsilaisten kuppikunta sen kun kasvaa, ja - mielenkiintoista kyllä, muttei yllättävästi - suurin kannatus on 'uusissa liittovaltioissa' eli siis entisen DDR-diktatuurin maaperällä. Ihan okei, että BND (Bundesnachrichtendienst) on valpas ja pitää silmänsä auki, mutta aika toivottomalta tuo homma näin internetin ja digitaalisten tiedonsiirtojen aikana tuntuu. 'Mein Kampf' ja kaikki natsisymbolit ovat lailla kiellettyjä Saksan Liittotasavallassa. Jos joku kuitenkin haluaa lukea Hitlerin surkean opuksen, sen voi aivan helposti ladata netistä...

Todistaa että saksalaiset eivät ole lähihistoriastaan oppineet välttämättä yhtään mitään:
"Mutta Hitler ei olisi saavuttanut tavoitettaan, ellei Versailles'n rauhansopimus olisi lakkauttanut Saksan armeijaa. Yleisen asevelvollisuuden kielto epäsi saksalaisilta heidän tärkeimmän suljetun joukkonsa. Harjoitukset, jotka heiltä nyt kiellettiin, sekä äkseeraus, käskyjen vastaanottaminen ja edelleen antaminen muuttuivat asioiksi, joita he kaikin keinoin pyrkivät luomaan uudelleen. Kansallissosialismi syntyi yleisen asevelvollisuuden kiellosta. Jokainen suljettu joukko, joka väkisin hajotetaan, muuttuu avoimeksi joukoksi, ja sillä on kaikki sen tunnuspiirteet. Puolue hyppää sotaväen sijaan, eikä sille ole kansakunnan sisällä rajoja. Jokainen saksalainen - mies, nainen, lapsi, sotilas tai siviili - voi ruveta kansallissosialistiksi; sillä voi olla hänelle vieläkin enemmän merkitystä, jos hän ei ole ollut sotilas, sillä nyt hän pääsee mukaan toimintaan, joka aiemmin oli häneltä evätty."

- Elias Canetti

http://fi.wikipedia.org/wiki/Elias_Canetti
Kaatukaa, oi kaikkivallat/näyttäkää, on teissä miestä/kapinoikaa kerran edes/uinumatta virran mukaan/menkää syyttäjäinne eteen/kerran silmät avoimina/myöntäkää se todeksi/ on valikoitu valheet vaan

CMX - Kansalaiset

IDA

Mutta Hitler ei olisi saavuttanut tavoitettaan, ellei Versailles'n rauhansopimus olisi lakkauttanut Saksan armeijaa.

Canetilta hyvä huomio, käsittääkseni.

Itse olen aika kylmää kammoa tuntien lueskellut von Papenin muistelmia - kuvaukset Weimarin tasavallasta ovat meinaan niin nykyaikaa, tai tulevaa lama-aikaa kuin olla ja voi - ja yksi todellinen oppositio Hitleriä vastaan oli nimenomaan Saksan armeijassa.

Yleensäkään perinteisiä instituutioita ei pitäisi lakkauttaa. Eikä varsinkaan sellaisia, jotka ovat yhteiskuntaelämälle aivan keskeisiä.

Peltirumpu

Hitleriin tai tähän aiheeseen en enää palaa täällä, mutta teenpä nyt tiettäväksi  sen että muutaman suuren luokan virheen se Aatu mielestäni teki: Päästi lähipiiriinsä psykoottisia rikollisia, ryhtyi sotaan Englantia vastaan, liioitteli Lebensraum-politiikassaan ja mikä pahinta ei pitänyt kiinni alkuperäisestä suunnitelmasta karkoittaa juutalaiset Madagaskarille vaan meni mukaan joukkomurhameininkiin.

Jos nämä olisi vältetty, kenties Saksa olisi voittanut Neuvostoliiton, ja meillä olisi nyt jokin kansallissosialistinen muinaisjäänne valtio vieläkin.

Se tästä aiheesta.

joniq

Nuivistumisesta on jo tovi aikaa. Kimmokkeena toimi Matti Pulkkisen kohukirja, jossa käsiteltiin näitä monikulttuuriasioita. Siihen asti olin ollut melko tyypillinen valtavirtatallaaja, joka tosin oli välillä ihmetellyt vasemmistomaailmankuvan ja todellisuuden ristiriitoja. Pulkkisen kirja oli kuin halko päähän ja silti erittäin vapauttava kokemus. Ei ollut enää pakko uskoa siihen soopaan, jota nykyään nimitetään vihervasemmistolaiseksi maailmankuvaksi. Tässä lyhyesti.