News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

DOGE Suomi - Eikö muka mistään voi leikata?

Started by qwerty, 04.02.2025, 00:33:22

Previous topic - Next topic

Pallopääkissa

#60
Vertailukohteeksi mitä velvoitteita valtiolla on ollut ja mitä on ollut kunnilla (sisältääkö kuntayhtymät ja nykyiset hyvinvointialueet), voidaan ottaa sodanjälkeiset tasavuosikymmenet eli vuodet 1950, 1960, 1970, 1980, 1990, 2000, 2010 ja 2020.

1960 on siinä mielessä hyvä kiintopiste, kun Suomessa ei ollut enää korttisäännöstelyä mitä oli joissain tapauksissa vuonna 1950. Vuonna 1960 Suomi ei kuitenkaan ollut vielä semmoinen demarivetoinen holhousvaltio joka se alkoi olla 1970 ja 1980.

Jos katsotaan saman vuosikymmenen alkua ja loppua, vuotta 1960 ja vuotta 1969, niiden välillä oli jyrkkä henkinen, kulttuurinen ja poliittinen ero.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

P

Quote from: Lalli IsoTalo on 11.02.2025, 09:00:16
Quote from: ikuturso on 11.02.2025, 08:28:52
Tästä on klassinen esimerkki se ravintolaseurue, joka päätti jakaa illan aterian hinnan osallistujien tulojen suhteessa.

Sitten on toinen ravintolaseurue, joka jakaa yhteislaskun tasan kaikkien kesken. Tällöin jokainen yrittää syödä mahdollisimman hyvää ja kallista, koska se ei hänen omaa laskuaan kasvata, ja kaikki muutkin tekevät saman. Ravintola hyötyy, köyhimmät köyhtyvät, mutta kaikki syövät hyvin.

En näin aamutuimaan muista oliko tällä tarinalla joku opetuskin.  :P

Oli. Lähes kaikki, ovat peeaa seuraavana aamuna.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Vesa Heimo

#62
Quote from: Nikolas on 11.02.2025, 21:30:29

Siispä valtaa ja vastuuta on siirretty valtiolta kunnille, ja näin valtaa on hajautettu. Mutta tässä vallan hajauttamisen hurmoksessa on unohdettu mitä tämä merkitsee vastuun puolella. Se on johtanut kunnallisverojen kasvuun, ja ilmiöstä kärsivät erityisesti pienen kunnat.

Eli; Valtaa on siirretty kuntien puolelle, joka johtaa suurempaan kuntien vapauteen. Se että kunnat eivät pysty hommaansa hoitamaan, ja itkevät valtiota apuun, ei ole valtion vika. Valtion kannattaa nimenomaan hajauttaa tnuo tietyt vastuut kunnille, ja kunnat sitten päättävät miten asiansa hoitavat ja paljonko veroa keräävät ne asiat hoitaakseen- tai jos eivät pysty, tekevät kuntaliitoksia tai päättävät että nyt täällä ei järjestetä mitään muiden rahoilla kun omat eivät riitä. DOGE Suomi olisi tosiaan siinä että kunnille mahdollisimman suuri autonomia ja valtio maksaa kunnille mahdollisimman vähän.  Elämäntapakommunistit toki tätä vastustavat.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Pallopääkissa

USAID-skandaali! Suomi paljon pahempi | Heikelä & Koskelo 23 minuuttia | 1087
https://www.youtube.com/watch?v=C3gkZS0iY9M
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Totti

Quote from: Vesa Heimo on 11.02.2025, 22:05:17
Eli; Valtaa on siirretty kuntien puolelle, joka johtaa suurempaan kuntien vapauteen. Se että kunnat eivät pysty hommaansa hoitamaan, ja itkevät valtiota apuun, ei ole valtion vika. Valtion kannattaa nimenomaan hajauttaa tnuo tietyt vastuut kunnille, ja kunnat sitten päättävät miten asiansa hoitavat ja paljonko veroa keräävät ne asiat hoitaakseen.

Kannatan periaatteessa laajaa kuntien itsemääräämisoikeutta ja paikallisdemokratiaa. Realiteetti kuitenkin on, että kunnissa on yleensä vielä vähemmän tietämystä asioiden hoitamisesta kun valtiolla.

Kunnilla harvoin on esim. valtion virkamiesresurssit selvittää asioita ennen päätösten tekemistä. Pienempinä päätöseliminä, kunnissa on myös ilmeinen korruption riski, jossa päätöksiä tehdään paikallisen mahtimiehen / -suvun / -puolueen intresseihin perustuen.

Kuntademokratian ongelma on siis se, että se tuuppaa perustumaan hataraan tietoon ja olla intressivetoista, seikkoja, jotka eivät povaa hyvää kunnan veronmaksajille.

Tämä ei ole vain teoriaa vaan kuntapolitiikassa tehdään todella paljon tyhmiä päätöksiä perustuen tietämättömyyteen ja hyvävelijärjestelmään.

Tämän puitteissa valtion on pakko asettaa rajoja kuntien vallankäytölle ja käytännössä rajat pitäisi olla paljon tiukemmat kun nyt, etenkin kun kyse on rahasta. Hyvin moni kunta nimittäin velkaantuu ihan muista syistä kun lain pakottavien palvelujen takia. Yleensä suuret velat syntyvät tappiollisista investoinnista esim. erinäisiin rakennelmiin tai "sijoituksiin".

Ähtärin eläinpuisto lienee valtakunnallisestikin hyvä esimerkki miten kunta heittää rahaa tuuleen idioottimaisilla päätöksillä ( https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5fd96f17-2a46-4854-bb08-0e24ae0fb578 ). Ähtärin kaupungilla on miljoonien edestä saatavia eläinpuistosta, joka tekee tappiota joka vuosi. Viimeinen niitti oli vuokrata pandoja Kiinasta, joka oli massiivinen tappiobisnes jo paperillakin laskettuna, mutta perusteltiin sillä että saataisiin kuntaan vierrailijoita.

Tällaisia idioottimaisia hankkeita on Suomen kunnat täynnä: milloin rakennetaan jäähalleja, milloin kylpylöitä ja milloin golfartoja kuntalaisten rahoilla. Lieneekö yhtään kylpylää tai golfrataa, joka ei ole käynyt läpi ainakin kahdet konkurssit?! Kiinteät kulut kaikista pytingeistä jää sitten kunnan veronmaksajille ikuisiksi ajoiksi kun kuntapäättäjät ovat rakentaaneet "palveluja" heille.

Kunnille ei yksinkertaisesti voi antaa liikaa valtaa päättää asioistaan. Jos annetaan, se pitää sitoa kestävään rahoitukseeen eikä velanottoon. Ei voi olla niin, että paikallisen grynderin serkku istuu kunnanhallituksessa päättämäsä uusista rakennelmista kuntalaisten velaksi.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Nikolas

Quote from: Vesa Heimo on 11.02.2025, 22:05:17

Eli; Valtaa on siirretty kuntien puolelle, joka johtaa suurempaan kuntien vapauteen.


Lisää lakisääteisiä vastuita ja velvollisuuksia → lisää vapautta.

Oliko tuo George Orwellilta peräisin vai mitä?

Niobium

#66
Jäsen Vesa Heimon skenaario vallan antamisesta alueille johtaisi klaanijärjestelmään. Kuvitellaanpa, mitä se merkitsisi Salossa? Tietyt suvut ottaisivat alueen hyvin nopeasti hallintaan. Money talks and shit walks. Kaavoitus ja alueen rakenne menisi muutamassa vuodessa vain ja ainoastaan ylhäältä määrätyn kuvion mukaan. Ja sitä kokonaiskuviota ei sitten hallitsisi valtio vaan paikalliset heimopäälliköt, joiden ensisijainen tavoite ei suinkaan olisi toimia kuntalaisten hyväksi vaan ainoastaan pönkittää omaa asemaansa. Tämä maa ajautuisi pohjoisen somaliaksi.

Ei mitenkään kauhean hyvä ajatus. Ainakaan minun mielestäni.

Lisäys: jos jossain on vallan tyhjiö, niin kyllä se äkkiä täyttyy. Sekä vallan mukana tulee myös vastuu, se on tainnut unohtua Orpolta. Totta on, että nykyiselle hallitukselle jätettiin stanallinen savotta soten muodossa. Se nyt on vaan väärä tapa ratkaista se ilmoittamalla alueille, että keksimään ihan itse miten aiotte selvitä siitä.

Mitä muuta se oli, kuin alueiden jättämistä pulaan? Rahaa on tämän verran käytössä, nämä vastuut on täytettävä sillä rahalla. Jollei onnistu, niin sitten leikataan lisää niin kauan, että onnistuu. Alueiden leikkaus ei kohdistu klaanineuvostoon eli sotealueiden johtajistoon. Ei todellakaan, se karsiminen aloitetaan aina alhaalta päin.

Alueiden hallinnossa ei ole osaamista, se on nyt tullut ilmi. Helsinki on ainoa, joka ei ole kusessa. Osin johtuen rahoitusmallin sotkuisuudesta tasauslaskemien kohdalla.

Ja ei, en koe itseäni elämäntapakommunistiksi.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Rauno Murju

^ Niinhän se nytkin menee ja on aina mennyt kuntatasolla.

Caucasian

#68
Purra kertoo Keijocastissa kysyttäessä, että mistä voisi vielä karsia menoja. Niin listaa riittää, mutta poliittinen konsensus estää. Mm. Järjestökenttä, "oikeudet mitä vain sosialistit keksii" ja vähän joka puolelta.
Lisäksi Riikan mielestä verokiila on aivan liian kova Suomessa, mikä onkin totta. Uuden tutkimuksen mukaan kova verotus itsessään estää jo talouskasvua. Suomi on siis jo saavuttanut verottamisen ylärajan, jossa verojen lisääminen ei enää lopulta lisää valtion tuloja vaan vähän pidemmällä välillä laskee niitä.
Puopolo on ansiokkaasti tuonut esiin tuloverotuksen epäoikeudenmukaisuutta ja haitallisuutta ja moraalittomuutta.
Suomessa on äärimmäisen hankalaa vaurastua tekemällä työtä, koska verotus leikkaa lisätyön, isomman palkan hyödyn. Tämä on johtanut pääomaköyhyyteen. Ja se puolestaan suoraan estää investointeja ja siten talouden kehitystä.

qwerty

Johtajista oli maininta
[tweet]1889594268206932410[/tweet]
QuoteHyvinvointialuejohtaja 18 750,09 €/kk
Perusterveydenhuollon ylilääkäri 15 384,66 €/kk
Konsernipalvelujohtaja 15 000,07 €/kk
Sosiaali- ja terveysjohtaja 15 000,07 €/kk
Palvelulinjajohtaja, sairaalapalvelut 13 133,45 €/kk
Tukipalvelujohtaja 12 857,21 €/kk
Hyvinvointialueen vastaava johtajaylilääkäri12 543,81 €/kk
Vastuualuejohtaja 11 861,07 €/kk
Henkilöstöjohtaja 11 785,77 €/kk
Palvelulinjajohtaja, avopalvelut 11 785,77 €/kk
Palvelulinjajohtaja, lasten nuorten ja perheiden palvelut 11 785,77 €/kk
Talousjohtaja 11 785,77 €/kk
Vastuualuejohtaja 11 365 €/kk
Toimialuejohtaja 11 330,41 €/kk
Toimialuejohtaja 11 330,41 €/kk
Toimialuejohtaja 11 330,41 €/kk
Toimialuejohtaja 11 329,33 €/kk
Strategiajohtaja 11 250,06 €/kk
Pelastusjohtaja 10 974,59 €/kk
Vastuualuejohtaja 10 775,8 €/kk
Hallintojohtaja 10 714,34 €/kk
Hankintajohtaja 10 714,34 €/kk
Toimialuejohtaja 10 505,44 €/kk
Integraatiojohtaja 10 504,25 €/kk
Toimialuejohtaja 10 504,25 €/kk
Toimialuejohtaja, suun tervyedenhuolto 10 504,25 €/kk
Tutkimus- ja kehitysjohtaja 10 451,99 €/kk
Vastuualuejohtaja 10 083,71 €/kk
Vastuualuejohtaja 10 016,81 €/kk
Vastuualuejohtaja 10 016,81 €/kk
Kiinteistöjohtaja 9 979,05 €/kk
Tietojohtaja 9 978,51 €/kk
Vastuualuejohtaja 9 934,69 €/kk
Tietohallintojohtaja 9 929,39 €/kk
Viestintäjohtaja 9 642,91 €/kk
Yhteiskuntasuhdejohtaja 9 642,91 €/kk
Vastuualuejohtaja 9 522,09 €/kk
Tarkastusjohtaja 9 453,83 €/kk
Palvelutuotantojohtaja 9 406,79 €/kk
Vastuualuejohtaja 9 324,02 €/kk
Hoitotyön johtaja 9 225,04 €/kk
Hallintopalvelujohtaja 8 928,62 €/kk
Talouspalvelujohtaja 8 884,19 €/kk
Hoitotyön johtaja 8 675,16 €/kk
Ict-palvelujohtaja, sairaala 8 466,12 €/kk
Ict-palvelujohtaja, yht. Icmt 8 466,12 €/kk
Ict-pavelujohtaja, perustaso 8 466,12 €/kk
Toimialuejohtaja 8 403,4 €/kk
Tkio-palvelujohtaja 8 361,6 €/kk
Toimialuejohtaja 8 361,6 €/kk
Toimialuejohtaja, ikäihmisten palvelut 8 361,6 €/kk
Palvelujohtaja, osastopalvelut 7 901,71 €/kk
Vastuualuejohtaja 7 801,23 €/kk
Tilahallintajohtaja 7 788,83 €/kk
Kiinteistöpalvelujohtaja 7 675,95 €/kk
Palvelujohtaja 7 490,71 €/kk
Palvelujohtaja, asiakaspalvelu 7 337,3 €/kk
Vastuualuejohtaja 7 337,3 €/kk
Vastuualuejohtaja 7 252,14 €/kk
Palvelujohtaja 7 174,44 €/kk
Koulutusjohtaja 7 158,9 €/kk
Vammaispalvelujohtaja 7 028,58 €/kk
Sosiaalityön johtaja 6 977,44 €/kk
Vastuualuejohtaja 6 929,31 €/kk
Vammaispalvelujohtaja 6 875,17 €/kk
Palvelujohtaja 6 793,8 €/kk
Vammaispalvelujohtaja 6 772,9 €/kk
Vastuualuejohtaja 6 772,9 €/kk
Vastuualuejohtaja 6 772,9 €/kk
Vastuualuejohtaja 6 413,03 €/kk
Palvelujohtaja 6 310,76 €/kk
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Hohtis

Väitän, että Suomessa on paljon ns. pseudoyksityisiä yrityksiä, joilla on niin vahva napanuora johonkin julkisen sektorin toimijaan, että nekin toimivat käytännössä julkisen sektorin pelisäännöillä. Eli julkinen sektori lienee Suomessa veronmaksajan näkökulmasta vielä virallista kokoaan suurempi.

Ulkoistamalla toimintojaan yksityiselle puolelle asetelmassa, jossa ei kuitenkaan pääse syntymään jostain syystä todellista kilpailutilannetta, markkina ei toimi kuten sen pitäisi vapaasti toimia. Silloin on vaarana, että julkisen sektorin laiskuuden ja hitauden korvaa yksityisen sektorin ahneus, etenkin jos se pääsee toimimaan jonkinlaisessa monopoliasemassa.

Liikevoiton pitäisi kasvaa suhteessa riskiin. Jos jonnekin on päässyt syntymään tilanne, jossa liikevoittoa tehdään käytännössä nollariskillä ja maksajana ovat veronmaksajat on olemassa suuri todennäköisyys, että jossain kohdassa on korruptiota.

Caucasian

Quote from: Hohtis on 12.02.2025, 11:08:38
Väitän, että Suomessa on paljon ns. pseudoyksityisiä yrityksiä, joilla on niin vahva napanuora johonkin julkisen sektorin toimijaan, että nekin toimivat käytännössä julkisen sektorin pelisäännöillä. Eli julkinen sektori lienee Suomessa veronmaksajan näkökulmasta vielä virallista kokoaan suurempi.

Ulkoistamalla toimintojaan yksityiselle puolelle asetelmassa, jossa ei kuitenkaan pääse syntymään jostain syystä todellista kilpailutilannetta, markkina ei toimi kuten sen pitäisi vapaasti toimia. Silloin on vaarana, että julkisen sektorin laiskuuden ja hitauden korvaa yksityisen sektorin ahneus, etenkin jos se pääsee toimimaan jonkinlaisessa monopoliasemassa.

Liikevoiton pitäisi kasvaa suhteessa riskiin. Jos jonnekin on päässyt syntymään tilanne, jossa liikevoittoa tehdään käytännössä nollariskillä ja maksajana ovat veronmaksajat on olemassa suuri todennäköisyys, että jossain kohdassa on korruptiota.
Julkinen puoli ostaa palveluja kolmannen sektorin järjestöltä, joka saa rahoituksen julkiselta puolelta.

Lalli IsoTalo

Quote from: Hohtis on 12.02.2025, 11:08:38
Väitän, että Suomessa on paljon ns. pseudoyksityisiä yrityksiä, joilla on niin vahva napanuora johonkin julkisen sektorin toimijaan, että nekin toimivat käytännössä julkisen sektorin pelisäännöillä.

ellun kanat.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

qwerty

https://www.tutkihallintoa.fi/

Kaikki on julkista, paitsi se osa mikä ei ole julkista.
QuoteJulkisten hankintojen arvo on vuodessa noin 37,6 miljardia euroa

Muutama random vertailu. Henkilöstö vuonna 2024 ja vuonna 2020 (vanhemmista ei anneta tietoa)

(22) (120) Tasavallan presidentin kanslia 71-58 (+22%)
(28) (320) Valtori 1651-1408 (+17%)
(29) (603) Kansallisarkisto 239-211 (+13%)

Miksi? Siinäpä kysymys.

"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Hohtis

#74
Quote from: qwerty on 12.02.2025, 12:24:43
https://www.tutkihallintoa.fi/

Kaikki on julkista, paitsi se osa mikä ei ole julkista.
QuoteJulkisten hankintojen arvo on vuodessa noin 37,6 miljardia euroa

Muutama random vertailu. Henkilöstö vuonna 2024 ja vuonna 2020 (vanhemmista ei anneta tietoa)

(22) (120) Tasavallan presidentin kanslia 71-58 (+22%)
(28) (320) Valtori 1651-1408 (+17%)
(29) (603) Kansallisarkisto 239-211 (+13%)

Miksi? Siinäpä kysymys.

Varmaankin, koska elinkustannusindeksi on noussut vuodesta 2020 18%.

Tosin omasta palkkakuitista sitä ei huomaa. Jostain syystä valtion virastojen on mahdotonta kiristää vyötään samaan tahtiin kuin veronmaksajat kiristävät sitä.

edit.

Luin huolimattomasti. Kyseessä oli siis henkilöstön kasvu, ei ko. viraston vuosibudjetin kasvu. Sorry!

Totta. Miksi?

Caucasian

Quote from: qwerty on 12.02.2025, 12:24:43
https://www.tutkihallintoa.fi/

Kaikki on julkista, paitsi se osa mikä ei ole julkista.
QuoteJulkisten hankintojen arvo on vuodessa noin 37,6 miljardia euroa

Muutama random vertailu. Henkilöstö vuonna 2024 ja vuonna 2020 (vanhemmista ei anneta tietoa)

(22) (120) Tasavallan presidentin kanslia 71-58 (+22%)
(28) (320) Valtori 1651-1408 (+17%)
(29) (603) Kansallisarkisto 239-211 (+13%)

Miksi? Siinäpä kysymys.
Olisko huulipunahallituksen peruja? Pelkästään Sannalle hommattiin paljon lisää ihmisiä tekemään Sannan työt.

qwerty

Vanhasen II leikkasi isolla kädellä! Tai sitten ei. Siirsivät läjäpäin kepuleita kepulikunnille. Näin arvaan ilman tarkempaa tutkimusta kuntatyöntekijöiden määrän räjähdysmäisestä noususta vuonna 2010.

Toki media on tehnyt työnsä ja ovat avanneet asiaa koko kansalle. Eiks jeh?

Käppyrä näyttää vain pientä nousua. Katsotaan mitä tämän savuverhon takana on.
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Jaska Pankkaaja

Quote from: Hohtis on 12.02.2025, 11:08:38
Väitän, että Suomessa on paljon ns. pseudoyksityisiä yrityksiä, joilla on niin vahva napanuora johonkin julkisen sektorin toimijaan, että nekin toimivat käytännössä julkisen sektorin pelisäännöillä. Eli julkinen sektori lienee Suomessa veronmaksajan näkökulmasta vielä virallista kokoaan suurempi.
Kyyllä. Minä olen käyttänyt näistä verolokeista mielestäni kuvaavaa nimitystä varastelurinki jo vuosia. Näissä ovat mukana kaikki eduskuntapuolueet, KD ja PS kokoaan vähemmin toki. Siksikin mikään ei muutu meidän poliitikkojemme toimin.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Puuha-Pepe

Quote from: Caucasian on 12.02.2025, 12:55:07
Quote from: qwerty on 12.02.2025, 12:24:43
https://www.tutkihallintoa.fi/

Kaikki on julkista, paitsi se osa mikä ei ole julkista.
QuoteJulkisten hankintojen arvo on vuodessa noin 37,6 miljardia euroa

Muutama random vertailu. Henkilöstö vuonna 2024 ja vuonna 2020 (vanhemmista ei anneta tietoa)

(22) (120) Tasavallan presidentin kanslia 71-58 (+22%)
(28) (320) Valtori 1651-1408 (+17%)
(29) (603) Kansallisarkisto 239-211 (+13%)

Miksi? Siinäpä kysymys.
Olisko huulipunahallituksen peruja? Pelkästään Sannalle hommattiin paljon lisää ihmisiä tekemään Sannan työt.

Mitkä noista edellisistä on ns. Sannan töitä?  :roll:

Caucasian

#79
^eikö puuha osaa lukea tai ajatella vaiko kumpaakaan?
Kukahan noiden budjetit mahtaa päättää

Lalli IsoTalo

Kopioin tämän tännekin.

Quote from: Lalli IsoTalo on 12.02.2025, 17:48:23
Italialaisen Il Fatto Quotidianon mukaan  liittovaltiotalebanit  Roberta Metsola ja Ursula von der Leyen lahjoivat viime kesänä mediaa 132 miljoonalla eurolla, ohjeistamaan lukijoitaan oikeinäänestyksessä. Kuitteja ei yllättäen löydy.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Vesa Heimo

#81
Quote from: Totti on 11.02.2025, 22:34:21

Kannatan periaatteessa laajaa kuntien itsemääräämisoikeutta ja paikallisdemokratiaa. Realiteetti kuitenkin on, että kunnissa on yleensä vielä vähemmän tietämystä asioiden hoitamisesta kun valtiolla.

No siinä oppii kun kunnan veroprosentti huitelee 90. Niin oikeasti, kuinka kommari pitää olla että ei halua kuntien hoitavan omaa talouttaan? Sitten kun se kusee, ne tekee ihan itse asialleen jotain. Ei ne tee jos aina on pelastusrengas ettei tarvitse oppia uimaan.

Ett DOGE:a huudetaan niin pirusti, mutta sitten kun pitäisi tehdä itse niin kerrotaan kunnon kommareina että miksei kuitenkaan voi tehdä itse.

Se maksava kansa (ei kommarit) voivat muuttaa sieltä hittoon jos siltä tuntuu. Mutta ei sitä tarvitse muilla maksattaa jos haluaa jossain asua.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

JoKaGO

Quote from: Niobium on 12.02.2025, 00:17:29
Mitä muuta se oli, kuin alueiden jättämistä pulaan? Rahaa on tämän verran käytössä, nämä vastuut on täytettävä sillä rahalla. Jollei onnistu, niin sitten leikataan lisää niin kauan, että onnistuu. Alueiden leikkaus ei kohdistu klaanineuvostoon eli sotealueiden johtajistoon. Ei todellakaan, se karsiminen aloitetaan aina alhaalta päin.

Valtionosuuksien idea on ollut se, että kunnille siirrettyjen tehtävien hoitamiseen on annettu korvamerkittyjä valtion osuuksia. Kunnissa tiedetään paremmin juuri omien asukkaidensa tarpeet kuin valtion virkamiehet voivat tietää. Subsidiariperiaate.
Se, että SDP ja Kepu alkoi noilla rahoilla paisuttaa kuntien byrokratiaa, ja viimeksi alueiden byrokratiaa, romutti hyvän periaatteen. Ja kun vielä viher-vassarit saatiin viime hallituskaudella tissiin kiinni, niin morjens!

DOCE Suomi päälle ja heti! Puolet virkakuntaa pakkolomalle vuodeksi, sitten he otetaan takaisin ja töissä olleet pakkolomalle vuorostaan vuodeksi. Kumpi porukka sai homman toimimaan paremmin, saa jatkaa, ja se toinen puolikas pääsee paikkaamaan huutavaa, suorastaan karjuvaa työvoimapulaa.

Ideani on vapaasti käytettävissä kenelle tahansa ja per heti!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Vesa Heimo

Quote from: JoKaGO on 12.02.2025, 19:58:42

Valtionosuuksien..

Pitää laskea paljonko top 5 kunnat tarvitsevat valtionosuuksia per/capita, sitten leikata 20% ja sen jälkeen kunnat hoitavat loput leikkaukset
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

JoKaGO

Quote from: Vesa Heimo on 12.02.2025, 20:11:52
Quote from: JoKaGO on 12.02.2025, 19:58:42

Valtionosuuksien..

Pitää laskea paljonko top 5 kunnat tarvitsevat valtionosuuksia per/capita, sitten leikata 20% ja sen jälkeen kunnat hoitavat loput leikkaukset

Noin, ja sitten se byrokratia vasta lähteekin laukalle  :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Vesa Heimo

#85
Quote from: JoKaGO on 12.02.2025, 20:17:25

Noin, ja sitten se byrokratia vasta lähteekin laukalle  :facepalm:

Ai mitenniin? Lasketaan paljonko vähiten rahaa tarvitsevat kunnat tarvitsevat, pistetään se standardiksi ja leikataan vähän että leikkaavat turhat läskit pois. Siis miten se byrokratia lähtee laukalle kun kunnat oikeasti pakotetaan hoitamaan itse asiansa?

Eikös tän Dogeilun idea ollut että irti valtiosta, ja karsitaan ne kaikki turhat. Kunnat saavat itse karsia mitä karsivat, verottavat mitä verottavat, ja valtionosuuksien summa asukasta kohti on se mitä se parhaiten hommansa hoitavilla kunnilla nyt on, sama kaikille. Eikö tuo ole tasapuolinen ja reilu peli?
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Sangbert

Quote from: Vesa Heimo on 12.02.2025, 20:26:37
Quote from: JoKaGO on 12.02.2025, 20:17:25

Noin, ja sitten se byrokratia vasta lähteekin laukalle  :facepalm:

Ai mitenniin? Lasketaan paljonko vähiten rahaa tarvitsevat kunnat tarvitsevat, pistetään se standardiksi ja leikataan vähän että leikkaavat turhat läskit pois. Siis miten se byrokratia lähtee laukalle kun kunnat oikeasti pakotetaan hoitamaan itse asiansa?

Eikös tän Dogeilun idea ollut että irti valtiosta, ja karsitaan ne kaikki turhat. Kunnat saavat itse karsia mitä karsivat, verottavat mitä verottavat, ja valtionosuuksien summa asukasta kohti on se mitä se parhaiten hommansa hoitavilla kunnilla nyt on, sama kaikille. Eikö tuo ole tasapuolinen ja reilu peli?

No juuh.. siinäpä idea. Ikäänkuin vaikkapa kauniainen ja Kemijoki olisi millään lailla samassa tilanteessa.

Vesa Heimo

Quote from: Sangbert on 12.02.2025, 20:30:18

No juuh.. siinäpä idea. Ikäänkuin vaikkapa kauniainen ja Kemijoki olisi millään lailla samassa tilanteessa.

öö.. just tasan tarkkaan ovat. Eikös tän Dogettelun tarkoitus ollut säästää. Niin mikä eri mm. Kauniaisella ja Kemijoella on muutakuin se että Kauniaisissa haluaa asua ihmisiä jotka haluavat veroillaan maksaa kunnan elämän, Kemijoella sellaisia jotka haluavat että valtio maksaa niiden elämisen.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

JoKaGO

Quote from: Sangbert on 12.02.2025, 20:30:18
Quote from: Vesa Heimo on 12.02.2025, 20:26:37
Quote from: JoKaGO on 12.02.2025, 20:17:25

Noin, ja sitten se byrokratia vasta lähteekin laukalle  :facepalm:

Ai mitenniin? Lasketaan paljonko vähiten rahaa tarvitsevat kunnat tarvitsevat, pistetään se standardiksi ja leikataan vähän että leikkaavat turhat läskit pois. Siis miten se byrokratia lähtee laukalle kun kunnat oikeasti pakotetaan hoitamaan itse asiansa?

Eikös tän Dogeilun idea ollut että irti valtiosta, ja karsitaan ne kaikki turhat. Kunnat saavat itse karsia mitä karsivat, verottavat mitä verottavat, ja valtionosuuksien summa asukasta kohti on se mitä se parhaiten hommansa hoitavilla kunnilla nyt on, sama kaikille. Eikö tuo ole tasapuolinen ja reilu peli?

No juuh.. siinäpä idea. Ikäänkuin vaikkapa kauniainen ja Kemijoki olisi millään lailla samassa tilanteessa.

Kauniainen my ass! Isoimmat kuppaajat ovat Helsinki, Tampere, Turku, Jyväskylä, Kuopio, Hämeenlinna, Vaasa ja Oulu sekä maakuntina Lappi ja Ahvenanmaa. Kun vähän käytätte älynystyröitänne, niin ymmärrätte. Kauniainen elää ihmisten tuloveroista, nuo edellä mainitut lussuttaa veronmaksajien tissiä!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Vesa Heimo

Quote from: JoKaGO on 12.02.2025, 20:36:13

Kauniainen my ass! Isoimmat kuppaajat ovat Helsinki, Tampere, Turku, Jyväskylä, Kuopio, Hämeenlinna, Vaasa ja Oulu sekä maakuntina Lappi ja Ahvenanmaa. Kun vähän käytätte älynystyröitänne, niin ymmärrätte. Kauniainen elää ihmisten tuloveroista, nuo edellä mainitut lussuttaa veronmaksajien tissiä!

Niin, eli maksetaan kunnille valtiontukea tasamäärä asukasta kohden. Ihan kylmästi sen pohjalta. Siinä selviää ketkä haluavat maksaa palvelunsa jne. itse, ja ketkä maksattaa sen muilla. Uskoisin että valtiontalous hyötyisi tuosta aika pian.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.