News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Bensan hinta yli kaksi euroa?

Started by Risto A., 11.11.2021, 18:23:04

Previous topic - Next topic

Viimeinen suomalainen

#420
Nimimerkki vilach:

Tuossa mainitsemassani tuotantoketjussa jokainen porras hyötyy, kukaan ei tappiokseen mitään tee. Jokainen voi mielessään kuvitella, minkä arvoisia litium, nikkeli tai mangaaniesiintymät nyt ovat. Sijoittajat ja rahoitusyhtiöt vielä unohtuivat listasta. Jonkun "premium"valmistajankin, vaikkapa Tesla-merkkisiä kylmiä talviautoja tekevän puulaakin katteet näyttävät olevan kohdillaan.

En ole ainakaan autolehtien jutuista havainnut litiumakkujen olevan mitään halpoja, vaihtotyölle akkuineen on kerrottu 5.000 - 30.000 euron hintoja. Ihanan kallista.
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

no future

Quote from: Viimeinen suomalainen on 30.04.2022, 10:31:38
Nimimerkki vilach:

Tuossa mainitsemassani tuotantoketjussa jokainen porras hyötyy, kukaan ei tappiokseen mitään tee. Jokainen voi mielessään kuvitella, minkä arvoisia litium, nikkeli tai mangaaniesiintymät nyt ovat. Sijoittajat ja rahoitusyhtiöt vielä unohtuivat listasta. Jonkun "premium"valmistajankin, vaikkapa Tesla-merkkisiä kylmiä talviautoja tekevän puulaakin katteet näyttävät olevan kohdillaan.

En ole ainakaan autolehtien jutuista havainnut litiumakkujen okevan mitään halpoja, vaihtotyölle akkuineen on kerrottu 5.000 - 30.000 euron hintoja. Ihanan kallista.
Niin, paljonkos maksaa moottorin vaihtaminen johonkin 300 000 ajettuun polttisautoon? Kannattaako sitä normaalisti tehdä? Ihan sama kysymys pätee noihin akkuihin.

insinörtti

Quote from: no future on 30.04.2022, 12:13:05
Quote from: Viimeinen suomalainen on 30.04.2022, 10:31:38
Nimimerkki vilach:

Tuossa mainitsemassani tuotantoketjussa jokainen porras hyötyy, kukaan ei tappiokseen mitään tee. Jokainen voi mielessään kuvitella, minkä arvoisia litium, nikkeli tai mangaaniesiintymät nyt ovat. Sijoittajat ja rahoitusyhtiöt vielä unohtuivat listasta. Jonkun "premium"valmistajankin, vaikkapa Tesla-merkkisiä kylmiä talviautoja tekevän puulaakin katteet näyttävät olevan kohdillaan.

En ole ainakaan autolehtien jutuista havainnut litiumakkujen okevan mitään halpoja, vaihtotyölle akkuineen on kerrottu 5.000 - 30.000 euron hintoja. Ihanan kallista.
Niin, paljonkos maksaa moottorin vaihtaminen johonkin 300 000 ajettuun polttisautoon? Kannattaako sitä normaalisti tehdä? Ihan sama kysymys pätee noihin akkuihin.

Se vähän riippuu; sähköautossa taas ei riipu - siinä se on aina kallista. Esimerkiksi kun Fiatista porsi aikoinaan kone, kyselin grillijonossa sattuisiko kenelläkään olemaan konetta. Kolmella oli, ja niistä halvin maksoi kaksi kymppiä.
Vaihtomoottorin tai koneremontin hinta on tietysti autokohtainen. Yleensä joitakin tonneja, tai sitten auto paaliin.

Uuno Nuivanen

#423
Quote from: no future on 30.04.2022, 09:49:42
Quote from: Uuno Nuivanen on 30.04.2022, 09:40:37
Quote from: no future on 30.04.2022, 09:38:45
Quote from: Radio on 30.04.2022, 08:52:12
Minkälaista laskuoppia tai mitään oppia kouluissa opetetaan?

Bensiinin hinnasta lähes 60 prosenttia on veroja. Bensiinin veroton hinta oli helmikuun alussa 2022 Suomessa 0,815 ja dieselin 0,964 euroa litralta.19.2.2022

Mikä on verottajan saama kasvanut osuus Euroopan kalleimmasta bensasta?
Polttoaineverohan on kiinteä summa, sen suuruuten ei vaikuta mitään raakaöljyn hinta tai mittarihinta. Alv toki menee prosenttiosuutena, kuten kaikissa muissakin tuotteissa.

Tosin kaikissa muissa tuotteissa ei oteta veroa verosta
Suomessa vähittäiskaupassa ihan kaikissa tuotteissa se alv tulee nimenomaan sen kokonaishinnan päälle, sisältäen mahdolliset haittaverot. Alkoholi näin vappuna helpoin esimerkki.

Kiitos viisaasta valistuksesta, en olisi muuten näin vähäisellä ymmärryksellä hoksannutkaan. Voi ***** :facepalm:

Hauskaa ja veropitoista vappua kuitenkin!  :roll:

Tabula Rasa

Quote from: insinörtti on 30.04.2022, 15:19:23
Quote from: no future on 30.04.2022, 12:13:05
Quote from: Viimeinen suomalainen on 30.04.2022, 10:31:38
Nimimerkki vilach:

Tuossa mainitsemassani tuotantoketjussa jokainen porras hyötyy, kukaan ei tappiokseen mitään tee. Jokainen voi mielessään kuvitella, minkä arvoisia litium, nikkeli tai mangaaniesiintymät nyt ovat. Sijoittajat ja rahoitusyhtiöt vielä unohtuivat listasta. Jonkun "premium"valmistajankin, vaikkapa Tesla-merkkisiä kylmiä talviautoja tekevän puulaakin katteet näyttävät olevan kohdillaan.

En ole ainakaan autolehtien jutuista havainnut litiumakkujen okevan mitään halpoja, vaihtotyölle akkuineen on kerrottu 5.000 - 30.000 euron hintoja. Ihanan kallista.
Niin, paljonkos maksaa moottorin vaihtaminen johonkin 300 000 ajettuun polttisautoon? Kannattaako sitä normaalisti tehdä? Ihan sama kysymys pätee noihin akkuihin.

Se vähän riippuu; sähköautossa taas ei riipu - siinä se on aina kallista. Esimerkiksi kun Fiatista porsi aikoinaan kone, kyselin grillijonossa sattuisiko kenelläkään olemaan konetta. Kolmella oli, ja niistä halvin maksoi kaksi kymppiä.
Vaihtomoottorin tai koneremontin hinta on tietysti autokohtainen. Yleensä joitakin tonneja, tai sitten auto paaliin.

Itsellä Nissan Micrassa koneen vaihto samaa hintaluokkaa. Toki hartiapankista piti ottaa ja tuttu asentaja, mutta ei se muutemaa kymppiä enempää rahaa mennyt. Toki poikkeuksellista ja vaihtotyö sitten koneen hinnan lisäksi normaalisti sadoista muutemaan tonniin. Vaihtotyön kannattavuus taas on eniten kiinni muun tekniikan kunnosta. Ruosteiseen romuun ei koneen vaihto kannata. Jos taas runko hyvä niin toki kannattaa. Lähinnä vertaisin akun vaihtoa polttoainetankin vaihtoon.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

vilach

#425
Quote from: ikuturso on 30.04.2022, 08:59:11Hyviä kysymyksiä. MIksi noita teollisuuden haaroja on edes olemassa, jos niiden tuottoprosentti on niin surkea kuin annat ymmärtää?
Vapaassa kapitalismissa kilpailu huolehtii siitä, että tuotteen hinnassa on vain vähän ilmaa, näin nykyään on hyvin monen tavaran kohdalla.
QuoteNiin, ymmärsin tuon viestisi, että tarkoitat, että noissa hinnoissa on vain vähän ilmaa, eli ovat suht kannattamattomia?
Vain vähän ilmaa hinnassa ei tarkoita sitä, että se on suht kannattamaton.
QuoteMarkkinataloudessa kannattamaton teollisuus kuolee pois, eli kyllä noista joku hyötyy.
Minä en väittänyt, että akkujen valmistus on kannattamaton.
Quote from: Viimeinen suomalainen on 30.04.2022, 10:31:38Nimimerkki vilach:

Tuossa mainitsemassani tuotantoketjussa jokainen porras hyötyy, kukaan ei tappiokseen mitään tee.
Hyötyy vain vähän.
QuoteJokainen voi mielessään kuvitella, minkä arvoisia litium, nikkeli tai mangaaniesiintymät nyt ovat.
Juuri nyt aika kalliita, mutta todennäköisesti se on väliaikainen tilanne ja kohta hinnat alkavat laskemaan, ellei joku taho monopolisoi koko alan. Mutta jopa nykyisten raaka-aineden hinnalla akut eivät ole kalliita.
QuoteEn ole ainakaan autolehtien jutuista havainnut litiumakkujen okevan mitään halpoja
Nykyään akut maksavat about 150 dollaria kwh, hybridiautoon riittäisi 20 kwh, se maksaisi 3000 dollaria. Onko se sinusta kallis hinta? Hybridiautolla valtaosa tavallisen ihmisen matkoista menisi sähköllä. Sähköä normaali hybridiauto kuluttaisi korkeintaan 120 wh/km. Voit itse laskea miten paljon kilometri maksaisi nykyisellä sähkön hinnalla.

Radio

Quote from: no future on 30.04.2022, 09:38:45
Quote from: Radio on 30.04.2022, 08:52:12
Minkälaista laskuoppia tai mitään oppia kouluissa opetetaan?

Bensiinin hinnasta lähes 60 prosenttia on veroja. Bensiinin veroton hinta oli helmikuun alussa 2022 Suomessa 0,815 ja dieselin 0,964 euroa litralta.19.2.2022

Mikä on verottajan saama kasvanut osuus Euroopan kalleimmasta bensasta?
Polttoaineverohan on kiinteä summa, sen suuruuten ei vaikuta mitään raakaöljyn hinta tai mittarihinta. Alv toki menee prosenttiosuutena, kuten kaikissa muissakin tuotteissa.

Polttoaineveroko kiinteä summa, varmaan perustuslaissa määrätty? Polttoaineveroa nostelee hallitus säännöllisesti. Polttonesteiden valmisteveroa on viimeksi korotettu 1.8.2020

Valmisteverotus on perkeleellinen jatkuvasti muuttuva viidakko. Sitä ylläpitää Tullihallitus. Joten älkää viitsikö vittuilla vanhalle tullisihteerille. Verohallituskin on tuttu työelämästä.

Kustakin valmisteverosta on säädetty oma lakinsa, jossa määritellään verovelvollisuus ja veron määräytymisen perusteet.

Alkoholi- ja alkoholijuomavero käytössä vuodesta 1995
Alkoholijuomavero 1969–1994
Autokumirenkaiden valmistevero 1939–1964
Erinäisistä väkijuomista suoritettava valmistevero 1935–1937
Eräiden elintarviketuotteiden valmistevero 1967–1994
Eräiden energialähteiden valmistevero 1995–1996
Eräiden leipomotuotteiden valmistevero 1964–1966
Eräiden margariinien valmistevero 1971–1977
Eräiden ravintorasvojen valmistevero 1978–1979
Fosforilannoitevero 1990–1991
Juomapakkausten valmistevero 2005–
Jätevero 1996–
Kahvivero 1939–1942 ja 1948–1954
Keskioluen ja vahvan oluen valmistevero 1969–1979
Lannoitevero 1976–1994
Makeisvalmistevero 1926–1999
Mallasjuomavero 1916–1918 ja 1931–1968
Margariinivalmisteista ja rehuaineista suoritettava vero 1934–1942
Marjaviinivero 1938–1968
Nestemäisten polttoaineiden valmistevero 1957–1974 ja 1995–
Olutvero 1980–1993
Paloviinasta suoritettava valmistevero 1933–1934
Polttoainevero 1974–
Ravintorasvavero 1980–1994
Rehujen rasva- ja valkuaisvero 1991–1994
Rehuseosvero 1983–1988
Sokerivero 1939–1949 ja 1975–1994
Sähkön ja eräiden polttoaineiden valmistevero 1997–
Sähkövero 1976–1994
Tulitikkuvero 1922–1937 ja 1940–1964
Tupakkavero 1919–
Valkuaisrehuvero 1981
Valkuaisvero 1986–1990
Virvoitusjuomavero 1940–
Väkiviinasta ja marjaviineistä suoritettava valmistevero 1932–1934
Väkiviinavero 1938–1968
Öljyjätemaksu 1987–
Öljyväkirehuvero 1978–1987

marjanpoimija

Työmatkalla bongattua. Piti oikein kattoa kahteen kertaan, että näinkö oikein. Kyllä se vaan totta oli.

98 2,45€/ l  :o :o :o Kaksi euroa, neljäkymmentäviisi senttiä per litra!

Vuonna 2020 98 1,36 €

Ja paljonko palkat ovat nousseet tänä aikana? VMP!
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

Tabula Rasa

Quote from: marjanpoimija on 10.05.2022, 23:21:12
Työmatkalla bongattua. Piti oikein kattoa kahteen kertaan, että näinkö oikein. Kyllä se vaan totta oli.

98 2,45€/ l  :o :o :o Kaksi euroa, neljäkymmentäviisi senttiä per litra!

Vuonna 2020 98 1,36 €

Ja paljonko palkat ovat nousseet tänä aikana? VMP!

Hyperinflaation ensimmäinen vaihe. Jossain vaiheessa kai kävi 2,8e litrahinnassa. Samaa 2,45e hintaa maksaa myös diesel ja sen seuraamukset kaikkeen suomessa kauppoihin liikkuvaan on vasta tulossa. Veikkaisin että tällä menolla nähdään kolmen euron bensa pakotteiden todella katkaistessa venäjän öljyhanat. Siitä muutema viikko tai kuukausi, mitä nyt pystyykään teollisuus varastoimaan.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

ikuturso

Quote from: Radio on 01.05.2022, 01:18:21
Quote from: no future on 30.04.2022, 09:38:45
Quote from: Radio on 30.04.2022, 08:52:12
Minkälaista laskuoppia tai mitään oppia kouluissa opetetaan?

Bensiinin hinnasta lähes 60 prosenttia on veroja. Bensiinin veroton hinta oli helmikuun alussa 2022 Suomessa 0,815 ja dieselin 0,964 euroa litralta.19.2.2022

Mikä on verottajan saama kasvanut osuus Euroopan kalleimmasta bensasta?
Polttoaineverohan on kiinteä summa, sen suuruuten ei vaikuta mitään raakaöljyn hinta tai mittarihinta. Alv toki menee prosenttiosuutena, kuten kaikissa muissakin tuotteissa.

Polttoaineveroko kiinteä summa, varmaan perustuslaissa määrätty? Polttoaineveroa nostelee hallitus säännöllisesti. Polttonesteiden valmisteveroa on viimeksi korotettu 1.8.2020

Pardon my french, kun puutun ohesta, mutta no future tarkoittanee sitä, että polttoainevero on sidottu litramäärään eikä litrahintaan. Eli veron määrä ei kasva raakaöljyn kallistuessa samassa suhteessa.

Olette siis molemmat oikeassa rauhoittukaa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Andy_81

Quote from: Tabula Rasa on 10.05.2022, 23:41:39
Quote from: marjanpoimija on 10.05.2022, 23:21:12
Työmatkalla bongattua. Piti oikein kattoa kahteen kertaan, että näinkö oikein. Kyllä se vaan totta oli.

98 2,45€/ l  :o :o :o Kaksi euroa, neljäkymmentäviisi senttiä per litra!

Vuonna 2020 98 1,36 €

Ja paljonko palkat ovat nousseet tänä aikana? VMP!

Hyperinflaation ensimmäinen vaihe. Jossain vaiheessa kai kävi 2,8e litrahinnassa. Samaa 2,45e hintaa maksaa myös diesel ja sen seuraamukset kaikkeen suomessa kauppoihin liikkuvaan on vasta tulossa. Veikkaisin että tällä menolla nähdään kolmen euron bensa pakotteiden todella katkaistessa venäjän öljyhanat. Siitä muutema viikko tai kuukausi, mitä nyt pystyykään teollisuus varastoimaan.

Pumppuhinnat nousee kyllä heti, jos tulee öljyn hintaan korotus, tms.

Sitten toiseen suuntaan tullaan joskus, jos tullaan. Kun on ostettu kalliilla hinnalla, yms.  ;D


Suomi taitaa olla vähemmistössä niiden maiden joukossa, jotka ei tue tai muuten yritä vaikuttaa polttoaineiden hintaan. Esim. verotusta keventämällä. Joku sekoitevalvoitteen väliaikainen alennus on vain näpertelyä.
Persujen vaaliteemakin menee reisille, ei voi enää puhua bensan hinnasta kun se on Putinin tukemista, vähän sama kuin kaikki maahanmuuttokritiikki on natsismia.

On tämä sairasta. EU:n pohjoisempia maita ja etunenässä ollaan vihreään siirtymään menossa. Hölmölä.
Mutta olen tullut siihen tulokseen että tämä kansa alkaa ansaita tämän...

Pkymppi

#431
Quote from: Andy_81 on 11.05.2022, 06:59:48

On tämä sairasta. EU:n pohjoisempia maita ja etunenässä ollaan vihreään siirtymään menossa. Hölmölä.
Mutta olen tullut siihen tulokseen että tämä kansa alkaa ansaita tämän...

Suomen "korkea elintaso" on kupla.
  Korkean elintason ja alhaisen elintason maiden ero syntyy maan asukkaiden  maksukyvystä.

Kansalaisten korkea maksukyky syntyy siitä että Kiinasta ostetaan tuotetta 50 Eurolla, ja täällä se myydään 500 Eurolla.  Valtaosa rahasta tehdään tyhjästä, ja se raha jää tänne, kotimaahan.
  Jossain vaiheessa kupla puhkeaa ja kansalaisten maksukyky romahtaa, 50 Eurolla Kiinasta ostettu tuote pitää myydä Suomessa 80Eurolla. Valtaosa rahasta menee ulos ulkomaille.

ikuturso

Quote from: Pkymppi on 11.05.2022, 07:29:58
Quote from: Andy_81 on 11.05.2022, 06:59:48

On tämä sairasta. EU:n pohjoisempia maita ja etunenässä ollaan vihreään siirtymään menossa. Hölmölä.
Mutta olen tullut siihen tulokseen että tämä kansa alkaa ansaita tämän...

Suomen "korkea elintaso" on kupla.
  Korkean elintason ja alhaisen elintason maiden ero syntyy maan asukkaiden  maksukyvystä.

Kansalaisten korkea maksukyky syntyy siitä että Kiinasta ostetaan tuotetta 50 Eurolla, ja täällä se myydään 500 Eurolla.  Valtaosa rahasta tehdään tyhjästä, ja se raha jää tänne, kotimaahan.
  Jossain vaiheessa kupla puhkeaa ja kansalaisten maksukyky romahtaa, 50 Eurolla Kiinasta ostettu tuote pitää myydä Suomessa 80Eurolla. Valtaosa rahasta menee ulos ulkomaille.

Jos meillä olisi oma tullilaitos ja oikeus kerätä tullia, niin Kiinalle vaikka sitten "hiilitullit". Ja juurikin 50 euron tuotteen hinnaksi edes 200 euroa. Siitä jäisi 75% kotimaahan.

Oli se sitten taulutelkkari tai kännykkä tai kiinalainen perseenpäristin, niin ihminen pitäisi 200 euron tuotteesta ehkä paremmin huolta kuin 50 euron tuotteesta. Ja uusia ostettaisiin harvemmin. Näin rahasta jäisi suurempi osa Suomeen, Kiina saisi vähemmän, tulisi rahtia vähemmän, valmistusta vähemmän ja luonto kuluisi vähemmän. Maapallo voittaisi.

Nykyinen globalistinen tullivapaiden tai matalien tullien kauppaliittojen pelleily ja se, että EU vie meiltä myös tullitulot vain kiihdyttää kerskakulutusta ja halpatavaroiden tuotantoa.

Jos Vihreät olisivat aidosti huolissaan luonnosta, ylikulutuksesta ja ilmastosta, he haluaisivat kansalliset tullit ja kunnon hiilitullit Kiinalle ja Intialle. Mutta "Kysytään komissiolta kansainvälisistä velvoitteista"-optio ja uusi iPhone joka vuosi estää tällaiset jutut. EU:hun ja tulliliittoon kuulutaan ihan lampaana ja poljetaan vain kotimaan kuluttajia nostamalla polttoaineiden ja energian hintoja.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Uuno Nuivanen

Kiinalainen tuote ostetaan koska siihen on varaa. Eurooppalaiseen tms. ei köyhällä suomalaisella ole. Kiinalaistuotteen vaihtoehto on useimmiten olla ilman kyseistä hyödykettä.

Viimeinen linja

#434
Quote from: Uuno Nuivanen on 11.05.2022, 09:09:55
Kiinalainen tuote ostetaan koska siihen on varaa. Eurooppalaiseen tms. ei köyhällä suomalaisella ole. Kiinalaistuotteen vaihtoehto on useimmiten olla ilman kyseistä hyödykettä.

Kiimainen verotus on yhtenä syynä tähän ja vaikka verotetaan hulluna niin silti valtio velkaantuu joka vuosi > krooninen ylivarojen eläminen.

e. kirjoitusvirhe

Jorma M.




^ Voin kertoa että Kela ei mitään halua enempää kuin että vähävarainen suomalainen urpo lähestyy.

Ei ole rajaa kekseliäisyydellä, tai ilkeydellä, tai epäoikeudenmukaisuudella, kun Kela-NKVD epää kansanvihollisen hakemuksen.

Vaikka kyseessä olisi lain ja asetusten tai toteennäytettävyyden kannalta aivan selvä asia.

terv, nimim. "Kokemusta on"
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Radio

Bensan hinta on Suomessa, riistoverotuksen helvetissä, törkeän kallis (29.4).
QuoteBensiinin litrahinta on Suomessa tällä hetkellä Euroopan unionin kallein. Diesel taas on heti Ruotsin jälkeen toiseksi kalleinta. Dieselauton käytöstä perittävä vuotuinen vero on kuitenkin Suomessa Ruotsia korkeammalla tasolla ja tämän lisäksi Ruotsissa on tehty päätöksiä veronpalautuksista.
https://tekniikanmaailma.fi/bensiinin-litrahinta-on-suomessa-euroopan-kalleinta-ja-vain-ruotsissa-on-kalliimpaa-dieselia/?shared=1232963-d04a27d1-500




Dangr

Quote from: Radio on 29.05.2022, 08:03:53
Bensan hinta on Suomessa, riistoverotuksen helvetissä, törkeän kallis (29.4).
QuoteBensiinin litrahinta on Suomessa tällä hetkellä Euroopan unionin kallein. Diesel taas on heti Ruotsin jälkeen toiseksi kalleinta. Dieselauton käytöstä perittävä vuotuinen vero on kuitenkin Suomessa Ruotsia korkeammalla tasolla ja tämän lisäksi Ruotsissa on tehty päätöksiä veronpalautuksista.
https://tekniikanmaailma.fi/bensiinin-litrahinta-on-suomessa-euroopan-kalleinta-ja-vain-ruotsissa-on-kalliimpaa-dieselia/?shared=1232963-d04a27d1-500
Onhan se kallista, en sitä kiellä. Mutta en kyllä haluaisi asua noissa edullisimmissa maissa vain bensanhinnan vuoksi. Luokittelisin osan ihan selkeiksi kehitysmaiksi...

Ja olisi mielenkiintoista nähdä bensan hinta ostokyvyn mukaan. Kivahan se olisi olla kehitysmaassa Suomen tuloilla...
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

marjanpoimija

Saas nähä millaisessa muodossa verotetaan, kun autokanta sähköistyy. Miljardien polttoaineverot jäävät saamatta. Kai tilalle tulee joku sähköautovero tai vastaava.

Kellään mitään hajua, mitä ovat aikoneet? Jotain tulee tilalle, se nyt on päivänselvä.
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

Viimeinen linja

Quote from: marjanpoimija on 30.05.2022, 11:00:10
Saas nähä millaisessa muodossa verotetaan, kun autokanta sähköistyy. Miljardien polttoaineverot jäävät saamatta. Kai tilalle tulee joku sähköautovero tai vastaava.

Kellään mitään hajua, mitä ovat aikoneet? Jotain tulee tilalle, se nyt on päivänselvä.

Tottakai, +8 miljardia otetaan liikenteestä jatkossakin turha kuvitella muuta. Nyt ihmisiä houkutellaan sähköautojen ostoon eli isku on tulossa vasta myöhemmin. Eiköhän joku kilometri vero ole tulossa se tuntuisi loogisimmalta.

Lalli IsoTalo

Quote from: Viimeinen linja on 30.05.2022, 11:41:28Nyt ihmisiä houkutellaan sähköautojen ostoon eli isku on tulossa vasta myöhemmin.

Ensimmäinen näyte on ilmainen.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Dangr

Quote from: marjanpoimija on 30.05.2022, 11:00:10
Saas nähä millaisessa muodossa verotetaan, kun autokanta sähköistyy. Miljardien polttoaineverot jäävät saamatta. Kai tilalle tulee joku sähköautovero tai vastaava.

Kellään mitään hajua, mitä ovat aikoneet? Jotain tulee tilalle, se nyt on päivänselvä.

Joku voisi ottaa selvää määristä. Verot, sähkönkulutus ja jos tarvittava liikennepolttoaineiden energiamäärä tipahtaa vaikka kolmannekseen.

Noin saisi jonkinlaisen arvion tarvittavasta sähköveron korotuksesta.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

futaaja

Quote from: totuuspuheasiamies on 28.05.2022, 22:28:05
QuoteVihreät esittää maaseudulla asuville pienituloisille suomalaisille uutta tukea, jolla kompensoitaisiin energian hinnannousun aiheuttamaa elinkustannusten kohtuutonta kallistumista. Puolueen esittelemässä mallissa energiaraha olisi korkeimmillaan 44 euroa kuukaudessa, jonka saisi täysmääräisenä lähes 450 000 suomalaista.

[...]

Puolueen teettämän arvion mukaan nämä ehdot täyttäviä suomalaisia olisi noin 447 000. Mallissa vaihtoehtoina olisi tuen väheneminen tulojen 1 700 euroa ylittävältä osalta 10 tai 25 prosenttia. Vaihtoehdosta riippuen täysi tuki olisi 40 tai 44 euroa kuukaudessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000008826043.html

Täytyykö jokaisen pienituloisen erikseen hakea enintään 44 euron tukea? Kelan byrokraattirykmentti käsittelisi valtavan määrän bensaraha-aneluita. Olisi helpompaa ja halvempaa olla kiristämättä verotusta, mutta toki vihervasemmiston täytyy pitää köyhät tukiriippuvaisina.

Näinhän se menee. Mitä enemmän ihmisiä saadaan riippuvaisiksi erinäisistä tuista, sitä enemmän äänestäjiä vihervasemmiston sosiaalipoliitikalle löytyy. Yritä siinä sitten jatkossa alkaa purkamaan tätä tukihelvettiä kun entistä suuremmat massat aktivoituvat ja antavat äänensä vihervasemmistolle.

Mika

Quote from: Dangr on 29.05.2022, 19:14:21
...en kyllä haluaisi asua noissa edullisimmissa maissa vain bensanhinnan vuoksi. Luokittelisin osan ihan selkeiksi kehitysmaiksi...

Ei tarvitse katsoa pelkkää bensan hintaa.  Suomessa suunnilleen kaikki muukin on maailman kalleinta.  Etenkin kansalaisten ostovoimaan suhteutettuna.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Lalli IsoTalo

Jos sähkön hinta nuosee sähköautoilun vuoksi, niin se on huonoja uutisia kaikille.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Mika

Quote from: Lalli IsoTalo on 30.05.2022, 12:49:32
Jos sähkön hinta nuosee sähköautoilun vuoksi, niin se on huonoja uutisia kaikille.

Tavalla tai toisella valtio joka tapauksessa ryöstää rahat kansalaisilta.  Sähköautoiluakin aletaan verottaa ankaralla kädellä viimeistään siinä vaiheessa, kun autoilijat on saatu luopumaan bensa- ja diesel-autoista. 
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Atte Saarela

#446
Venäjän tilanteen ja raakaöljyn hinnannousun lisäksi bensan hintaan on vaikuttanut merkittävästi se, että koronan aikaan bensan kysyntä tippui niin paljon että jalostamoja jouduttiin sulkemaan kannattamattomina. Nyt jalostamoita on niin vähän suhteessa kysyntään, että niiden katteet nousevat todella korkealle
Quote
In the United States, refiners currently receive roughly an average of more than $150 per barrel from the sale of gasoline and diesel at wholesale prices, while paying only around $100 to purchase crude.
https://www.reuters.com/markets/commodities/us-diesel-shortages-lift-refining-margins-record-2022-05-10/

---

Öljynjalostamoiden puutteesta johtuva hinnannousu todennäköisesti poistuu ajan myötä kun korkeat katteet houkuttelevat firmoja perustamaan lisää jalostamoita.

(Toivottavasti seuraavaksi öljyn ja öljytuotteiden hintaa nostavaksi pullonkaulaksi ei muodostu vuodenvaihteessa tankkereille ja rahtilaivoille voimaan tulevat EEXI ympäristömääräykset joiden takia suuren osan laivoista on ajettava hiukan hiljempaa säästääkseen bensaa ja siten hiilidioksidipäästöjä.. Tätä vastaan voi ainakin suojautua ostamalla tankkerifirmojen osakkeita!)

Viimeinen linja

#447
Quote from: Mika on 30.05.2022, 13:22:29
Quote from: Lalli IsoTalo on 30.05.2022, 12:49:32
Jos sähkön hinta nuosee sähköautoilun vuoksi, niin se on huonoja uutisia kaikille.

Tavalla tai toisella valtio joka tapauksessa ryöstää rahat kansalaisilta.  Sähköautoiluakin aletaan verottaa ankaralla kädellä viimeistään siinä vaiheessa, kun autoilijat on saatu luopumaan bensa- ja diesel-autoista.

Tästä on jo kirjoitettu, että ei pitäisi tulla yllätyksenä.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9524d523-a4c7-48b7-bf71-1770db1ee04a

QuoteNäkökulma: Onko sähköautoilijoita huijattu? Verotuksen vapaamatkustus tulee tiensä päähän

Onko sähköauton ostajia huijattu veroeduilla ja halvalla sähköenergialla, kun valtion rahakassa iskee nyt silmänsä sähköautoihin, kysyy autotoimittaja Pentti J. Rönkkö.

Valtiovarainministeriön työryhmän tuore esitys alkaa sillä tosiasialla, että polttomoottoriautoilijan erilaiset verot 15 vuoden aikajaksolta ovat noin 20 000 euroa kun sähköautoilijan verorasitus on noin 5000 euroa.

Tämä johtuu siitä, että auton verotukseen on ajan mittaan kytketty päästövaikutukset.

Nyt pää on kuitenkin jäänyt vetävän käteen. Päästökortit on kohta katsottu eikä polttomoottoriautoilijan verorasitusta pystytä kohta enää lisäämään etenkään kun polttomoottoriautojen määrä vähenee.

Kaikki polttomoottoriautojen rankaisuverot kohdistuisivat yhä pienempään ja pienempään joukkoon.

Valtiovarainministeriön työryhmän jättämässä raportissa on eritelty erilaisia vaihtoehtoja, joilla pienenevää verokertymää voitaisiin kuroa umpeen. Yksi punainen lanka paljastuu kerta toisensa jälkeen – verottajan on pakko kajota nyt myös sähköautoilijoiden kukkaroihin nykyistä hanakammin.

Yksi tapa siirtää verorasituksia nykyistä enemmän on siirtyä verotuksessa kilometrien verotukseen. Työryhmä ei tosin ole siitä kovin innostunut, mutta ministeri Matti Vanhanen haluaa asian kuitenkin selvitettäväksi.

– Pidän luontevana, että tulevaisuudessa polttoainelitrojen verottamisesta siirryttäisiin ajettujen kilometrien verottamiseen. Näin kaikki autoilijat olisivat kerryttämässä verotuloja, määritteli valtiovarainministeri Matti Vanhanen tiedostustilaisuudessa.

...


Riittävä lainaus näkyviin.

Pkymppi

Quote from: no future on 30.04.2022, 09:34:23
Quote from: marjanpoimija on 29.04.2022, 19:26:57
^^ No ei tietenkään. Tiedät sen itsekin. Ja tiedät myös etten ole tuota mieltä.

Ratkaisu olisi: VEROTUKSEN KEVENTÄMINEN. 60% vero-osuutta laskemalla. Raakaöljykin on tullut kuukaudessa alaspäin, mutta mittarihinnat ei.
Verotuksen osuus 2 euron litrahinnalla on about tasan 50% sisältäen alvin. Se verotuksen osuushan laskee mitä kalliimpaa bensa mittarilla on.
Oleellista on ainoastaan se että verokertymä/litra kasvaa aina hinnan noustessa, koska:
  "Polttoaineiden arvonlisävero on 24 % tuotteen arvonlisäverottomasta hinnasta eli noin 19 % kuluttajahinnasta. Arvonlisävero maksetaan polttoaineen koko hinnasta, myös hintaan sisältyvästä polttoaineverosta".

Inca

Quote from: Mika on 30.05.2022, 13:22:29
Quote from: Lalli IsoTalo on 30.05.2022, 12:49:32
Jos sähkön hinta nuosee sähköautoilun vuoksi, niin se on huonoja uutisia kaikille.

Tavalla tai toisella valtio joka tapauksessa ryöstää rahat kansalaisilta.  Sähköautoiluakin aletaan verottaa ankaralla kädellä viimeistään siinä vaiheessa, kun autoilijat on saatu luopumaan bensa- ja diesel-autoista.
Ottaen huomioon että Suomessa valtio kerää autoilijoilta 8 miljardia euroa vuodessa rahaa niin voidaan huoletta tehdä seuraava oletus:
1. Jatkossakin sitä rahaa kerätään, jatkossa vielä enemmin kuin tänäpäivänä.
2. Kuluttajaa kupataan aina, eli oli se verotus ihan millä nimellä tahansa ja kohdistui se ihan nimellisesti mihin tahansa, ( hankinta / käyttö / omistaminen / polttoaine / sähkö / tietulli / mikä vaan ) niin kuluttajat sen maksaa, tavalla tai toisella.

Suomessa on osapuilleen 2m autoa, se tekee sen 4000 euroa per auto per vuosi veroja. Sikäli jos autojen määrä sähköistymisen johdosta kovinkin alenee niin kustannuspaine on autoilijaa kohden ylöspäin, voimakkaasti.
Mitäpäs lottoatte luopuuko valtio moisesta rahamäärästä?

Jatkossa autoilu tulee maksamaan luokkaa veroina 400 euroa kuukaudessa, ja maksutapoja on muutama
1. Lätkäistään könttäsummana kk-maksu auton pitoon 400 euroa
2. Laitetaan autoille km-vero, oletetaan 20 000 km vuosisuorite ja vero siis 20c / km
3. Laitetaan sähkö verolle, 20 e / 100km eli enemmän tai vähemmän 1 e / kWh
4. Laitetaan latausaika verolle, pikalaturi 150 e / tunti, hidaslataus vain 8e.
5. Joku yhdistelmä näistä

Eipä se bensalla ajeleminenkaan paljoa yli 5 euroa / 100km maksaisi jos sitä ei verotettaisi niin helvetisti. Sähköautoilla ajo (ei toki hankinta ) taas on halpaa koska sitä ei veroteta.
Valtio taasen verottaa täysin fiskaalisista syistä liikennettä, jotenkin epäilen että meillä yhtä-äkkiä olisi varaa 8 miljardin vuotuisiin veronkevennyksiin ( tulisi toki olla )
Josta aivan loogisesti seuraa että verotus tulee muuttamaan muotoaan. Vero on enemmänkin noususuunnassa kuin lasku
Ja ihmisten siirtyessä sähköautoiluun, tullaan sitä verottamaan täysin saman verran ( tai paremminkin inflaatiokorjattuna saman verran ) plus jatkossa toki nykyistä vielä enemmän koska sosialismi, kuin mitä nyt
Ja jatkossa sähköautolla ajaminen tulee maksamaan veroina luokkaa 20 euroa / 100km
Jolla saa nykyisinkin bensaa sellaiset noin 100km matkaan oikeuttavat määrät.

Haittoja on sitten se että autoon sitoutuu hirveästi pääomia vrt nykyisin
2000 000 autoa keskihinnaltaan 50 000 euroa on 100 miljardin euron alijäämä kauppataseeseen mikä pitää viennillä kattaa.
Kallista on moraaliposeeraus..
ja älkää luulkokaan että nämä nykyiset edullisen ajamisen edut säilyvät, ehei! Eipä nytkään autoilu paljoa maksaisi jos ei verotettaisi niin perkeleesti