News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Bensan hinta yli kaksi euroa?

Started by Risto A., 11.11.2021, 18:23:04

Previous topic - Next topic

salakana

Quote from: Huppupelikaani on 20.04.2022, 12:38:04
Tämä on varmaan kysytty aikaisemminkin: Miksi RE85:n hinta tuntuu koostumuksesta huolimatta seuraavan hyvin tarkasti bensan hintaa? Vain ST1:n politiikkaa?

Teoriassa 85:ta käytettäessä kulutus lisääntyy 28 % 95:een verrattuna, siis energiasisällön perusteella laskettuna.  Käytännössä voi olla vähemmänkin, riippuen etanolin määrästä, autosta jne. Oman kokemuksen perusteella RE85:n käyttäminen sen edullisuuden takia on vähän siinä ja siinä. Usein hintaero 95:een on selvästi pienempi, kuin kulutuksen nousu. Cocktaileilla (lisää 95:sta sekaan) sitä pystyy vähän kompensoimaan, mutta vaatii perehtymistä ja vaivaa.

Tietysti "muut syyt" painaa tänä päivänä enemmän kuin ennen, mutta monelle hinta on etenkin nyt kynnyskysymys.

Tätä olen pohtinut samaa. ST1 joka RE85 myy kuin myös ABC E85 polttoaineellansa seuraa bensan hintaa hyvin suorasti. Äkkiä sitä voisi kuvitella että RE85 (biojätteestä tehty etanoli) olisi oma teollisuuden alansa jonka hintakehitys menee jotenkin tuotannon ja kulutuksen mukaan, mutta pyh. Jos bensan hinta nousee 20senttiä niin viina tulee mukana. Muutenkin vuosien saatossa noin oman perstuntuman mukaan hintaero on hissukseen kaventunut.

Ohisalon puoliso varmaan osaisi vastata kysymykseen miksei ilmaston pelastava jätteestä tehty bioetanoli oikein kannata enää.

Faidros.

Mikä vielä ihmeellisempää on, että kokonaan jätteestä tehtävä biokaasu nousee fossiilisten mukana! :facepalm:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Viimeinen linja

#392
Vaihtaisin erittäin mielelläni sähköautoon mutta ei minun palkalla voi sellaista tehdä varsinkin kun fossiiliset ovat niin kalliita että vähätkin rahat menevät sen ostamiseen. Käytettyä sähköautoa jossa vaanii akku riski en tule ostamaan, sitä riskiä en ota jos sitä ei ole oikeasti huomioitu ostohetkellä. Mielenkiintoisia keskusteluja tulossa autojen arvosta myyjän ja ostajan välillä. Seurailen tilannetta missä kulkee ns. punainen viiva jonka jälkeen on parempi lopettaa työt ja alkaa elelemään valtion piikkin tai tarkemmin ottaen nostamaan rahoja mitkä olen kymmenien vuosien aikana valdelle maksanut.

e. kirjoitusvirheet

repo

#393
Eiköhän etanolin hinta muodostu ihan nykyisten ansaintamallien mukaan ja siksi sen hinta seuraa fossiilisia. Etanolilla ei ole näköpiirissä mitään suurempaa markkinaa fossiilisiin nähden. Eli sen myynti/kysyntä ei tule kasvamaan merkittävästi, jos se olisi merkittävästi huokeampi vaihtoehto. Kasvunäkymiä todennäköisesti rajoittaa myös vihreän siirtymän politiikka. Jos etanolin, myös jätteestä valmistetun, kysyntä kasvaisi merkittävästi, uhkana on poliittiset päätökset mm. käyttövoimaveron kaltainen ratkaisu, jolla kuluttajia jälleen ohjataan sähkövoiman hankkimiseen liikkumiseensa. Myöskään teknisten ratkaisujen tarjonta etanolin käyttöön ei vaikuta kasvavalta. Kotimainen eflexfuel ei ole saanut vieläkään ulos etanoliboxia suorasuihkutusmoottoreille. En ole kovin hyvin perillä, mikä on markkinatilanne uusien flexfuel-autojen tarjonnassa, mutta ei se ole ainakaan silmille hyppinyt kuten akkuautojen tarjonta. Etanoli- ja kaasu-konversiot ovat minusta enemmän virittelyä ja näpertelyä, kuten edellä on annettu ymmärtää.

Edellisen voi myös sanoa paljon yksinkertaisemmin, etanolilla rahastetaan, kun kerran voidaan. Riskejä ja uuden markkinan (lue: vaihtoehdon) luomista ei lähdetä tekemään, siksi etanolin hinta seuraa fossiilisia.


Lisäys: Uskon, että mitä edellä sanoin etanolista ja markkinalogiikasta sen hinnan muodostumisessa, koskee myös biokaasua.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

mmm

Onkohan kotipolttoinen 80% kuinka lähellä etanolin energiasisältöä?

Jos oman viinan valmistaminen dekriminalisoitaisiin, kansalaiset saisivat halvemmalla tulivettä ajoneuvoihin ja itselleen. :)
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Dangr

Quote from: ämpee on 14.04.2022, 13:15:47
Quote from: Iltasanomien toimittelijaBensan hinta...

Hintojen nousulla vaikuttaa olevan eniten vaikutusta suomalaisten autoiluun.

Olisi ollut mukavaa olla kärpäsenä katossa katselemassa miten äärimmäisiä ajattelemisen ponnisteluita on tuo huomio vaatinut.
Sitten kaikkien ponnisteluiden jälkeen se on vielä pitänyt kirjoittaa epäilyksellä, ihan kuin moottoribensiiniä enimmäkseen mihinkään muuhun tarvittaisiin kuin autoiluun.
Toimittelijoiden luontaisen älyllisen rajoittuneisuuden päälle nykyään tulee poliittinen rajoittuneisuus ja se tuottaa hassuja hedelmiä.
Veneilykausikaan ei ole vielä alkanut. Saa nähdä kuinka bensan hinnannousu iskee siihen.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Uuno Nuivanen

Quote from: mmm on 23.04.2022, 14:40:18
Onkohan kotipolttoinen 80% kuinka lähellä etanolin energiasisältöä?

Jos oman viinan valmistaminen dekriminalisoitaisiin, kansalaiset saisivat halvemmalla tulivettä ajoneuvoihin ja itselleen. :)

'Jos otat, et aja' -iskulause saisi uuden merkityksen.  :)

Andy_81

Öljyn hinta se vaan laskee. Polttoaineiden pumppuhinnat vaan nimellisesti. Kukaan ei purnaa tai muuten sano asiasta mitään koska Putin ja sota. Vähän sama kuin koronan aikana tehdyt eristykset ja muut rajoitustoimet, koska korona niin ei niitä juurikaan kyseenalaistettu, vaan enemmin maalailtiin suurta pelkoa kaikella uutisoinnilla.

andrus

Quote from: ämpee on 14.04.2022, 13:15:47
Quote from: Iltasanomien toimittelijaBensan hinta...

Hintojen nousulla vaikuttaa olevan eniten vaikutusta suomalaisten autoiluun.

Olisi ollut mukavaa olla kärpäsenä katossa katselemassa miten äärimmäisiä ajattelemisen ponnisteluita on tuo huomio vaatinut.
Sitten kaikkien ponnisteluiden jälkeen se on vielä pitänyt kirjoittaa epäilyksellä, ihan kuin moottoribensiiniä enimmäkseen mihinkään muuhun tarvittaisiin kuin autoiluun.
Toimittelijoiden luontaisen älyllisen rajoittuneisuuden päälle nykyään tulee poliittinen rajoittuneisuus ja se tuottaa hassuja hedelmiä.

Kevättalvella oli äärimmäisen vähän pilkkijöitä vaikka kelit olivat vuosiin parhaat mahdolliset ja jäitä riitti ja osin riittää edelleen.
Selvästi polttoaineen hinta karsinut tämänkin lajin harrastajia.
"SDP aina tehny sillai, et se pistää käden jätkän taskuun ja syö sen laskuun" - Teuvo H.

Sakari

Quote from: Viimeinen linja on 21.04.2022, 08:47:23
Vaihtaisin erittäin mielelläni sähköautoon mutta ei minun palkalla voi sellaista tehdä varsinkin kun fossiiliset ovat niin kalliita että vähätkin rahat menevät sen ostamiseen. Käytettyä sähköautoa jossa vaanii akku riski en tule ostamaan, sitä riskiä en ota jos sitä ei ole oikeasti huomioitu ostohetkellä. Mielenkiintoisia keskusteluja tulossa autojen arvosta myyjän ja ostajan välillä. Seurailen tilannetta missä kulkee ns. punainen viiva jonka jälkeen on parempi lopettaa työt ja alkaa elelemään valtion piikkin tai tarkemmin ottaen nostamaan rahoja mitkä olen kymmenien vuosien aikana valdelle maksanut.

e. kirjoitusvirheet

Punainen linja lähestyneet vauhdilla kun voi pohtia jäävänsä valden rahoille jotka sinne on vuosien saatossa itse maksanut, sekä jos pimeänä tekee jotain pientä saa huomattavan paljon enemmän taskuun. Plussana vitutus vähenee huimasti.
Ooh lalaa...

ikuturso

#400
Quote from: Sakari on 26.04.2022, 10:36:11
Punainen linja lähestyneet vauhdilla kun voi pohtia jäävänsä valden rahoille jotka sinne on vuosien saatossa itse maksanut, sekä jos pimeänä tekee jotain pientä saa huomattavan paljon enemmän taskuun. Plussana vitutus vähenee huimasti.

Pimeä talous kasvaa koko ajan.

Tänä päivänä et voi maksaa yhdistyksestäkään matkakorvauksia ilmoittamatta niitä pikavauhtia tulorekisteriin, jotta isoveli voi katsoa mikä on matkakorvausten ja verotettujen palkkatulojen suhde.

Nyt kun mietitään jotain Kukkalan käpyjenkerääjät ry:tä, jolla pitäisi olla prh:ssa kaikki ajan tasalla, tilinhoitajat ja suomi.fi -valtuudet kunnossa tulorekisteriä varten, jotta voi maksaa Arskalle vapaaehtoisesta kahvikassasta bensarahat, kun tämä vei pakettiautollisen käpyjä hakelämpölaitokselle... Laitetaanko raha kassasta käteen vai:
-Arska kirjoittaa allekirjoitetun matkalaskun 39 km á 46snt/km.
-Arska toimittaa ajantasaisen verokortin
-kirjataan Arska yhdistyksen tulonsaajaksi
-tehdään ilmoitus tulorekisteriin
-siirretään kahvikassan rahat tilille ja pankki ottaa käteistalletuksesta rahaa
-mennään verkkopankkiin ja tehdään tilisiirto, joka näkyy tiliotteessa
-lähetetään sähköpostina tai tulosteena lakisääteinen palkkalaskelma Arskalle

Toki kahvikassasta voi maksaa suoraan tulorekisteri-ilmoituksessa määritetyn rahamäärän sentilleen, mutta sitten täytyy olla erillinen kassakirjanpito*, joka liitetään yhdistyksen kirjanpitoon. Ei voi pyöristää ylöspäin, tai tulee Arskalle verotettavaa tuloa. Alaspäin voi verottajan maksimikorvauksesta pyöristää, jos niin on sovittu. Mutta summan pitää täsmätä 1:1 tulorekisteri-ilmoitukseen.

(* Jos kahvikassasta tehdään säännöllisesti siirtoja tilille, ei erillistä kassakirjanpitoa tarvita, jos oletetaan että kaikki viedään lyhentämättömänä säännöllisesti tilille, niin tiliote riittää kirjanpidoksi)

Puuuuuhhh ja huokaus - mitä siis seuraa tuosta tilityksestä [vetää henkeä]

Nnniiin olin siis tulossa siihen, että nykybyrokratian aikana alkaa olla melko iso kynnys tehdä kaikki by the book, ja käytäntö lienee maksaa Arskalle parikymppiä ja pullakahvit käpyjen viennistä suoraan kaffekassasta.

Tässä yhdistys ja 20 euroa, mutta sama kuvio toistunee vähitellen isommissakin piireissä, kunhan byrokratia ja sivukulut kasvaa...

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

marjanpoimija

Missä on kansan kapina? Missä on median rummutus?  Kaksi euroa ei näköjään ollutkaan kipuraja? Onko se 3 vai 4 euroa?

Ite oon ainakin vähentänyt ajot niin minimiin kuin vaan ikinä mahdollista. Ei vaan huumori riitä.

Omassa autossani maantieajo syö 100km:llä 17€
Ja kaupunkiajossa 31€

Pistää miettimään.
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

Tabula Rasa

Quote from: marjanpoimija on 29.04.2022, 02:18:45
Missä on kansan kapina? Missä on median rummutus?  Kaksi euroa ei näköjään ollutkaan kipuraja? Onko se 3 vai 4 euroa?

Ite oon ainakin vähentänyt ajot niin minimiin kuin vaan ikinä mahdollista. Ei vaan huumori riitä.

Omassa autossani maantieajo syö 100km:llä 17€
Ja kaupunkiajossa 31€

Pistää miettimään.

Mitä kirjaimellisesti kuvittelit tapahtuvan? 3, 4 tai 5e kohdallakaan? aseellinen vallankaappaus? Mitä sitten?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

marjanpoimija

Quote from: Tabula Rasa on 29.04.2022, 02:48:05
Quote from: marjanpoimija on 29.04.2022, 02:18:45
Missä on kansan kapina? Missä on median rummutus?  Kaksi euroa ei näköjään ollutkaan kipuraja? Onko se 3 vai 4 euroa?

Ite oon ainakin vähentänyt ajot niin minimiin kuin vaan ikinä mahdollista. Ei vaan huumori riitä.

Omassa autossani maantieajo syö 100km:llä 17€
Ja kaupunkiajossa 31€

Pistää miettimään.

Mitä kirjaimellisesti kuvittelit tapahtuvan? 3, 4 tai 5e kohdallakaan? aseellinen vallankaappaus? Mitä sitten?
En tiedä. Ehkä vähän isomman mittaluokan Convoy. Viimeksi jäi vähän piippuun. Mut sen tiedän, että nuo hinnat on täysin kohtuuttomia tavalliselle palkansaajalle. Täysin sietämättömiä.
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

no future

Quote from: marjanpoimija on 29.04.2022, 03:20:59
Quote from: Tabula Rasa on 29.04.2022, 02:48:05
Quote from: marjanpoimija on 29.04.2022, 02:18:45
Missä on kansan kapina? Missä on median rummutus?  Kaksi euroa ei näköjään ollutkaan kipuraja? Onko se 3 vai 4 euroa?

Ite oon ainakin vähentänyt ajot niin minimiin kuin vaan ikinä mahdollista. Ei vaan huumori riitä.

Omassa autossani maantieajo syö 100km:llä 17€
Ja kaupunkiajossa 31€

Pistää miettimään.

Mitä kirjaimellisesti kuvittelit tapahtuvan? 3, 4 tai 5e kohdallakaan? aseellinen vallankaappaus? Mitä sitten?
En tiedä. Ehkä vähän isomman mittaluokan Convoy. Viimeksi jäi vähän piippuun. Mut sen tiedän, että nuo hinnat on täysin kohtuuttomia tavalliselle palkansaajalle. Täysin sietämättömiä.
Niin, mitä pitäisi tapahtua? Nesteen alkaa ostamaan halvempaa öljyä Venäjältä?

Echidna

Taloudellinen ajotapa on ehkä hieman yleistynyt, mutta valtaosin taitaa aika olla kuitenkin polttoainetta kalliimpaa.

Taloudellisen ja "tehokkaan" ajotavan välinen polttoaineenkulutuksen ero on jossa 15% tietämillä.

Voi siis optimoida ajoaikaa tai kustannuksia. Säästetty aika maksaa ja useimmat joutuvat kustannuksen kattamaan ansiotyössä menetetyllä ajalla.

Spekuloin tähän karkeasti, että 10 km työmatkalla voi säästää ajamalla noin 1 minuutin. Siis verrattuna taloudellisen ja aikatehokkaan ajotavan välillä.
Polttoainetta kuluu noin desilitra enemmän, eli 0.1xlitrahinta. Päivänhinnalla noin 22 senttiä.
Tunnin säästäminen maksaa siis noin 13€.

Aika lähellä keskipalkkaa ollaan. Toki jos autossa on usempi henkilö, niin aika on kalliimpaa.

Itse ajelen isolla tiellä "rekkojen vauhtia" pintakaasulla.

marjanpoimija

^^ No ei tietenkään. Tiedät sen itsekin. Ja tiedät myös etten ole tuota mieltä.

Ratkaisu olisi: VEROTUKSEN KEVENTÄMINEN. 60% vero-osuutta laskemalla. Raakaöljykin on tullut kuukaudessa alaspäin, mutta mittarihinnat ei.
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

Sivulause

Minulla alkaa pian tuntua ajelut hieman enemmän lompakossa, vuosikilsat on ollut omaan historiaani nähden erittäin maltilliset viime vuosina, alle 10 tkm.

Enemmän nuo linnunpöntöt vaikuttaa omaan ajotyyliini kun bensan hinta, mutta onhan tämä nopeasti muuttunut. Aiemmin automaatilla painoi sen "60 euroa" ja tiesi saavansa tankin täyteen, nyt 90 euroa riittää jos riittää.

Aiemmin varasuunnitelmana oli kaasumuunnos, se suunnitelma on hyllyllä. Tällä hetkellä pinon päällimmäisenä on reipas alkoholinkäytön lisääminen. Se on kuitenkin ilmastoteko kun pysyy poissa auton ratista.

marjanpoimija

^Harmi, ettei tuo kaasu ole lähtenyt rullaamaan. Suurin ongelma nähdäkseni tankkausasemien olematon määrä. JOS olisi työmatkan varrella, niin harkitsisin vakavasti. Kateellisena kuuntelen yhden tutun juttuja, jolla sattuu asema työmatkan varrelle. Halpaa kuin saippua.

Onko kellään tietoa, ajatuksia, spekulaatioita miksei jakeluverkko ole lähtenyt kasvamaan?

-----------------------

Itellä just neuvottelut käynnissä työpaikan vaihdon suhteen. Teen yleensä neljän yön putkia. Polttoainekulut 60+ € Ihan sairasta. Vaihtamalla työpaikkaa olisi bensakulu vastaavana aikana 5-10€ Eli taloudellisesti todella helppo valinta, muuten taas ei. Monta muuttujaa. Nimmari alle ja se ois sillä selvä.
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

Sivulause

En tiedä asiasta tarkemmin, mutta eikös joku kaasuputki mennyt poikittain tuossa Mäntsälä-Nurmijärvi-akselilla? Pohjoisemmassa Laukaassa oli yksityisyrittäjä (hullut rispektit), joka myy biokaasua. Varmaan tuon infran kaavoitus/rahoitus ollut esteenä. Liekö ensimmäinen kerta kun pitäisi kiittää virkakyöstejä.

On kyllä masentavaa, että joutuu ynnäilemään noita työssäkäymisen kuluja. "Työssäkäymisen pitää olla aina kannattavaa".

Kaatakaa ittellenne vaan.

Viimeinen suomalainen

#410
Quote from: marjanpoimija on 29.04.2022, 21:03:49
^Harmi, ettei tuo kaasu ole lähtenyt rullaamaan. Suurin ongelma nähdäkseni tankkausasemien olematon määrä. JOS olisi työmatkan varrella, niin harkitsisin vakavasti. Kateellisena kuuntelen yhden tutun juttuja, jolla sattuu asema työmatkan varrelle. Halpaa kuin saippua.

Onko kellään tietoa, ajatuksia, spekulaatioita miksei jakeluverkko ole lähtenyt kasvamaan?

-----------------------

Itellä just neuvottelut käynnissä työpaikan vaihdon suhteen. Teen yleensä neljän yön putkia. Polttoainekulut 60+ € Ihan sairasta. Vaihtamalla työpaikkaa olisi bensakulu vastaavana aikana 5-10€ Eli taloudellisesti todella helppo valinta, muuten taas ei. Monta muuttujaa. Nimmari alle ja se ois sillä selvä.

EU puskee eteenpäin vain globaalin, riittävän rahakkaan rahastuskanavan vuoksi sähköautoja. Biokaasu, niin etevä kuin se onkin, ei tarjoa samanlaista mahdollisuutta myydä ihmisille jotain sellaista jota he eivät tarvitse. Olemassaolevaa autokantaa kun voitaisiin piru vie vaikka muuntaa kaasulle sopiviksi! Siksi kaasunkaan jakeluverkosto ei kasva eikä tule sitä ikinä tekemäänkään.

Sähköautossa on taas kaikki, jokainen rahastaja hyötyy:
- maanomistajat
- kaivosteollisuus
- mineraalien jalostusteollisuus
- sähkökomponenttiteollisuus
- autoteollisuus
- automyyjät/valtio verotuloinen
- sähkön tuotanto/jakeluyhtiöt
- näistä hyötyvä valtio; sähköveroa niin tuotannossa kuin jakelussakin

Arvaa vaan kuka maksaa? Vuosituhannen huijaus!
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

vilach

#411
Quote from: Viimeinen suomalainen on 29.04.2022, 22:42:44Biokaasu, niin etevä kuin se onkin, ei tarjoa samanlaista mahdollisuutta myydä ihmisille jotain sellaista jota he eivät tarvitse.
Biokaasua ei voi tuottaa sellaisia määriä, että sillä voitaisiin korvata bensiini- ja dieselautot. Se syntyy teollisuuden, maatalouden, jätevesiasemien sivuvirtojen mädättämisestä. Sitä syntyy vain rajallinen määrä, sillä voi korvata vain pienen määrän bensiiniä ja/tai dieseliä. Maakaasua on paljon, mutta jos suuret massat autolijoista alkaisivat siirtyä siihen, niin hallitus laittaisi maakaasuun kovan veron.

Quote from: Viimeinen suomalainen on 29.04.2022, 22:42:44Sähköautossa on taas kaikki, jokainen rahastaja hyötyy:
- maanomistajat
Minkä maan maanomistajat?
Quote- kaivosteollisuus
Miten kaivosteollisuus voi hyötyä, kun akkujen hinnoissa on vähän ilmaa?
Quote- mineraalien jalostusteollisuus
Miten jalostusteollisuus voi hyötyä, kun akkujen hinnoissa on vähän ilmaa?
Quotesähkökomponenttiteollisuus
Miten sähkökomponenttiteollisuus voi hyötyä, kun sähkökomponenttien hinnoissa on vähän ilmaa?
Quotevaltio verotuloinen
Onko sähköautojen autovero korkeampi, kuin bensiiniautojen?
Quotesähkön tuotanto/jakeluyhtiöt
Bensiiniauton tapauksessa öljymaat hyötyvät enemmän.
Quotenäistä hyötyvä valtio; sähköveroa niin tuotannossa kuin jakelussakin
Bensiinissä on enemmän veroa.

Itse sähköauton todellinen hinta (jos poistaa hinnasta ilman) on edullinen verrattuna bensiiniautoon, sähkömoottori on edullinen ja samalla varma ja lähes huoltovapaa. Akutkin ovat tällä hetkellä aika edullisia. Tällä hetkellä akkujen hinnat eivät ole vielä sellaisella tasolla, että kaikille sopisi täyssähköauto, minun mielestä tällä hetkellä paras vaihtoehto on hybridi, esim. 20 kwh akku + bensiinimoottori. Valtaosa matkoista menisi sähköllä, harvinaiset pitkät matkat bensiinillä.

Hybridiauto on tällä hetkellä edullisin automuoto, jos ajaa keskipitkiä matkoja.

Jäkättäjä

Suomalainen Biodiesel oukein verotettuna olisi mielestäni paras ratkaisu. Dieseliä käyttäviä autoja maa täynnä sekä raaka-ainetta mistä sitä valmistaa.

Radio

Minkälaista laskuoppia tai mitään oppia kouluissa opetetaan?

Bensiinin hinnasta lähes 60 prosenttia on veroja. Bensiinin veroton hinta oli helmikuun alussa 2022 Suomessa 0,815 ja dieselin 0,964 euroa litralta.19.2.2022

Mikä on verottajan saama kasvanut osuus Euroopan kalleimmasta bensasta?

ikuturso

Quote from: vilach on 29.04.2022, 23:56:42
Quote- kaivosteollisuus
Miten kaivosteollisuus voi hyötyä, kun akkujen hinnoissa on vähän ilmaa?
Quote- mineraalien jalostusteollisuus
Miten jalostusteollisuus voi hyötyä, kun akkujen hinnoissa on vähän ilmaa?
Quotesähkökomponenttiteollisuus
Miten sähkökomponenttiteollisuus voi hyötyä, kun sähkökomponenttien hinnoissa on vähän ilmaa?

Hyviä kysymyksiä. MIksi noita teollisuuden haaroja on edes olemassa, jos niiden tuottoprosentti on niin surkea kuin annat ymmärtää? Ruvetaan kaikki leikkaamaan hiuksia. Parturintuoli ja sakset ja ovesta kävelee rahaa.

Niin, ymmärsin tuon viestisi, että tarkoitat, että noissa hinnoissa on vain vähän ilmaa, eli ovat suht kannattamattomia? Markkinataloudessa kannattamaton teollisuus kuolee pois, eli kyllä noista joku hyötyy. Volyymi on yleensä myös ratkaisu tuotto-ongelmiin. Sikäli en ymmärrä noita väittämiäsi. Ensio myy liikennemerkkejä 5% katteella. tuhannesta eurosta käteen jää vain viisi kymppiä. Surkea bisnes. Joku haluaa ostaa noita merkkejä kymmenellä tai sadalla tuhannella eurolla. Miksi ensio myisi, koska kate on niin huono? Eihän hän hyödy noista kaupoista mitään, eihän?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

lausuntopuoliautomaatti

Quote from: Jäkättäjä on 30.04.2022, 08:30:26
Suomalainen Biodiesel oukein verotettuna olisi mielestäni paras ratkaisu. Dieseliä käyttäviä autoja maa täynnä sekä raaka-ainetta mistä sitä valmistaa.

Jos Suomi on täynnä käyttämättömiä biodieselin raaka-aineresursseja, niin miksi ne eivät ole käytössä?

a) taloudellisesti kannattamatonta?
b) resurssit ovat jo käytössä?
c) jotain muuta?

no future

Quote from: marjanpoimija on 29.04.2022, 19:26:57
^^ No ei tietenkään. Tiedät sen itsekin. Ja tiedät myös etten ole tuota mieltä.

Ratkaisu olisi: VEROTUKSEN KEVENTÄMINEN. 60% vero-osuutta laskemalla. Raakaöljykin on tullut kuukaudessa alaspäin, mutta mittarihinnat ei.
Verotuksen osuus 2 euron litrahinnalla on about tasan 50% sisältäen alvin. Se verotuksen osuushan laskee mitä kalliimpaa bensa mittarilla on.

no future

Quote from: Radio on 30.04.2022, 08:52:12
Minkälaista laskuoppia tai mitään oppia kouluissa opetetaan?

Bensiinin hinnasta lähes 60 prosenttia on veroja. Bensiinin veroton hinta oli helmikuun alussa 2022 Suomessa 0,815 ja dieselin 0,964 euroa litralta.19.2.2022

Mikä on verottajan saama kasvanut osuus Euroopan kalleimmasta bensasta?
Polttoaineverohan on kiinteä summa, sen suuruuten ei vaikuta mitään raakaöljyn hinta tai mittarihinta. Alv toki menee prosenttiosuutena, kuten kaikissa muissakin tuotteissa.

Uuno Nuivanen

Quote from: no future on 30.04.2022, 09:38:45
Quote from: Radio on 30.04.2022, 08:52:12
Minkälaista laskuoppia tai mitään oppia kouluissa opetetaan?

Bensiinin hinnasta lähes 60 prosenttia on veroja. Bensiinin veroton hinta oli helmikuun alussa 2022 Suomessa 0,815 ja dieselin 0,964 euroa litralta.19.2.2022

Mikä on verottajan saama kasvanut osuus Euroopan kalleimmasta bensasta?
Polttoaineverohan on kiinteä summa, sen suuruuten ei vaikuta mitään raakaöljyn hinta tai mittarihinta. Alv toki menee prosenttiosuutena, kuten kaikissa muissakin tuotteissa.

Tosin kaikissa muissa tuotteissa ei oteta veroa verosta

no future

Quote from: Uuno Nuivanen on 30.04.2022, 09:40:37
Quote from: no future on 30.04.2022, 09:38:45
Quote from: Radio on 30.04.2022, 08:52:12
Minkälaista laskuoppia tai mitään oppia kouluissa opetetaan?

Bensiinin hinnasta lähes 60 prosenttia on veroja. Bensiinin veroton hinta oli helmikuun alussa 2022 Suomessa 0,815 ja dieselin 0,964 euroa litralta.19.2.2022

Mikä on verottajan saama kasvanut osuus Euroopan kalleimmasta bensasta?
Polttoaineverohan on kiinteä summa, sen suuruuten ei vaikuta mitään raakaöljyn hinta tai mittarihinta. Alv toki menee prosenttiosuutena, kuten kaikissa muissakin tuotteissa.

Tosin kaikissa muissa tuotteissa ei oteta veroa verosta
Suomessa vähittäiskaupassa ihan kaikissa tuotteissa se alv tulee nimenomaan sen kokonaishinnan päälle, sisältäen mahdolliset haittaverot. Alkoholi näin vappuna helpoin esimerkki.